برگزیده های پرشین تولز

کلوب خودروهای کلاسیک و آنتیک

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
36
محل سکونت
Atlantica
همونطور که می دونید، تعدادی از اتومبیلهای قدیمی بالای 25 سال از عمرشون میگذره در گروه اتومبیلهای کلاسیک، و همینطور عده ای از ماشینهای 50 سال به بالا تحت نام آنتیک شناخته میشن. هر اتومبیلی با این سنین کلاسیک و آنتیک محسوب نمیشه، بلکه عوامل زیادی روی این عنواندهی تأثیر دارند.مثل تعداد مدل تولید شده، محبوبیت خودرو در زمان تولید، تعداد مدلهای سالم باقیمانده در زمان حاضر، و ... . همه ساله تعداد زیادی از خودروهای پا به سن گذاشته 25 و 50 ساله در این گروه جای می گیرن.

در این تاپیک هدفمون اینه که مدلهای قدیمی محبوب و مورد علاقه مون رو معرفی کنیم و در مورد اونها بحث و تبادل نظر داشته باشیم.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
36
محل سکونت
Atlantica
خب اولین مدلی که معرفی می کنم، بیوک ریویرا هست. من به شخصه واقعاً این مدل رو دوست دارم. به نظر من یکی از زیباترین خودروهای تولید شده در جهانه.

نسل اول: 1963-1965

65buick_riviera_angle.jpg


65riviera.jpg

نسل دوم: 1966-1969

66riviera_600.jpg


rivi6701.JPG

نسل سوم: 1965-1970

69a.jpg


Buick-69.jpg

نسل چهارم: 1971-1973

DSC03950.JPG


71BuickRiviera.jpg


72bck01.jpg
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
36
محل سکونت
Atlantica
تو ماهنامه ماشین شماره اسفند ماه نوشته بود که نسل اول بیوک ریویرا (1963-65) به عنوان یکی از 25 اتومیبل زیبای اول جهان در طول تاریخ شناخته شده.

البته من خودم مدل های 71 تا 73 رو بیشتر می پسندم. در واقع به نظر من زیباترین نسل بیوک ریورا همین نسل چهارمش بود. اگه سریال پلیسی-کُمدی «به سوی جنوب» رو که چند سال پیش از کانال 3 تلویزیون پخش می شد به خاطر داشته باشید، حتماً به خاطر دارید که پلیس اهل شیکاگو قهرمان فیلم یکی از همین مدل رو که مربوط به سال 1973 و به رنگ یشمی بود در اختیار داشت، که بسیار هم تمیز و نو نگهداری شده بود.

از این مدل افسانه ای بیش از 9 نسل متوالی تولید شد، اما متأسفانه نسلهای پنجم و بعدی این اتومبیل یعنی مدلهای تولید شده از سال 1974 به بعد به هیچ عنوان هیبت، شکوه و زیبایی مدلهای قبلی رو ندارند و فقط میشه گفت ماشینهای متوسطی هستند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این مدلها به این لینک از ویکیپدیا نگاهی بندازید.
 

Dariux

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 دسامبر 2005
نوشته‌ها
180
لایک‌ها
0
محل سکونت
FWW - Coming soon
استاد ازینا بازم تولید میشه؟
2gubcdk.gif
تو ایران یکی بخواد داشته باشه چقدر خرجش میشه؟
2elb760.gif
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
36
محل سکونت
Atlantica
استاد ازینا بازم تولید میشه؟
2gubcdk.gif
تو ایران یکی بخواد داشته باشه چقدر خرجش میشه؟
2elb760.gif
اصولاً ماشینهای کلاسیک تو ایران قیمت بالایی ندارن و معمولاً تنها به چشم یک خودروی کهنه بهشون نگاه میشه، اما بعضا دیده شده که علاقه مندان این خودروها که سالها چنین ماشینهایی رو در اختیار داشتند و به خوبی ازشون مراقبت کردند، حتی در قبال پیشنهادات خرید افراد علاقه مند دیگر با قیمت های بالا هم حاضر به فروش اتومبیلشون نیستند، و دلیلش هم اینه که به ماشینشون عشق می ورزند.
 

Dariux

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 دسامبر 2005
نوشته‌ها
180
لایک‌ها
0
محل سکونت
FWW - Coming soon
اصولاً ماشینهای کلاسیک تو ایران قیمت بالایی ندارن و معمولاً تنها به چشم یک خودروی کهنه بهشون نگاه میشه، اما بعضا دیده شده که علاقه مندان این خودروها که سالها چنین ماشینهایی رو در اختیار داشتند و به خوبی ازشون مراقبت کردند، حتی در قبال پیشنهادات خرید افراد علاقه مند دیگر با قیمت های بالا هم حاضر به فروش اتومبیلشون نیستند، و دلیلش هم اینه که به ماشینشون عشق می ورزند.
یکی تو محل ما هست یه شورولت که خیلی ارتفاعش کمه و پهن و درازه جلوش هم چهارتا چراغ داره، داره با رنگ آبی آسمانی متالیک. و رینگ های دوچرخه ای. واقعاً چیزه تمیزیه. مثله ماه میمونه.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
36
محل سکونت
Atlantica
یکی تو محل ما هست یه شورولت که خیلی ارتفاعش کمه و پهن و درازه جلوش هم چهارتا چراغ داره، داره با رنگ آبی آسمانی متالیک. و رینگ های دوچرخه ای. واقعاً چیزه تمیزیه. مثله ماه میمونه.
تونستی صاحبش رو راضی کن یه عکس ازش بگیری. بعد اگه اجازه داد عکسشو آپلود کن بذار همینجا.
برای اطلاعات بیشتر در مورد این مدلها به این لینک از ویکیپدیا نگاهی بندازید.
اینم چند تا عکس از نسلهای پنجم و ششم که تو لینک بالا ازشون عکسی نیست:


Fifth generation (1974-1976) x

75riviera.jpg
0e0a14430a8a32dfebce4aa597594786_tn.jpg


url

که البته این یکی اوراقه. آخه این مدلها امروزه زیاد طرفدار ندارن و نمونه های سالمشون نسبت به مدلهای قدیمیتر خیلی کمتر پیدا میشن.

Sixth generation (1977-1978) x

riviera04.jpg


77bck01.jpg
 

arashkhan

کاربر فعال برق و الکترونیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2006
نوشته‌ها
485
لایک‌ها
7
محل سکونت
51.50 , 35.75
فکر کنم شما یه چیزی رو از قلم انداختینو اون اینه که این ماشینها عمدتا ساخت آمریکا و آلمان و کشورهای صنعتی هستن. وگرنه پیکان 47 که عمرش بیشتره !
 

arashkhan

کاربر فعال برق و الکترونیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2006
نوشته‌ها
485
لایک‌ها
7
محل سکونت
51.50 , 35.75
راستی اگه گذرتون به موزه عبرت افتاد اول ورودیش می تونین یه الدزمبیل خوشگل ضد گلوله رو که مال رییس ساواک بوده ببینین. واقعا بی نظیره. باور کنین هیبتش مثل تویوتا کمری هست.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
36
محل سکونت
Atlantica
فکر کنم شما یه چیزی رو از قلم انداختینو اون اینه که این ماشینها عمدتا ساخت آمریکا و آلمان و کشورهای صنعتی هستن. وگرنه پیکان 47 که عمرش بیشتره !
همیشه هم اینجور نیست. شاید باور نکنید ولی مدلهای قدیمی مثل فولکس بیتل (فولکس قورباغه خودمون) و سیتروئن 2CV (ژیان ایرانی) هم به علت محبوبیت زیادشون در زمان تولید کلاسیک به حساب میان، با وجود اینکه در زمان خودشون ماشینهای فوق العاده ارزون قیمتی بودن و البته از نظر قدرت موتور هم بسیار ضعیف.
حتی بعضی از مدلهای ژاپنی قدیمی (مربوط به بیش از 30 سال پیش) امروزه کلاسیک به حساب میان.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
36
محل سکونت
Atlantica
میگم حالا ربطش به ورزش و رانندگی چیه؟ اینجا که همش درباره اوتومبیل بحث مشه؟
سهیل جان، تو قوانین این بخش نوشتن که تاپیکهای این قسمت باید مرتبط با رانندگی و ماشین باشه. این تاپیک هم در مورد ماشینه. حالا اگه لازم شد در صفحات بعدی در مورد رانندگی با ماشینهای قدیمی و تفاوت سواریشون با ماشینهای الآن هم صحبت می کنیم.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
36
محل سکونت
Atlantica
capriRSphoto.jpg

فورد کاپری یکی از خودروهای اسپورت جمع و جور مطرح دهه 70 میلادی بود که تو ایران هم نمونه هایی ازش وجود داشت. البته الآن دیگه به زحمت میتونیم نمونه های نسبتاً سالمش رو تو خیابونها پیدا کنیم.

e.i.rotf.141104.ford.capri.blue.JPG

این مدل دوست داشتنی دست پروردهء شعبهء اروپایی کمپانی فورد بود که در مدت کوتاهی پس از معرفی، در عرض یکسال بیش از 400.000 دستگاه ازش تو اروپا به فروش رفت که در اون سالها تیراژ بالایی برای تولید چنین ماشینی بود.

url

از سال 1969 تا 1986، یعنی به مدت 17 سال، از این مدل تعداد به مراتب بالاتری تولید شد و به سراسر دنیا صادر گردید. فورد کاپری در سه نسل مختلف به بازار اومد که عبارت بودند از:

Capri Mark 1 (1969-74) x​
Capri Mark 2 (1974-77) x​
Capri Mark 3 (1977-86) x

متأسفانه این مدل هم پس از نسل اول کاملاً موفق خودش، در نسلهای بعدی از نظر زیبایی ظاهری دچار اٌفت طراحی ظاهری شد، به همین دلیل هم من عکس مدلهی بعد از 1974 ش رو نمیذارم.

anm19.jpg

سرانجام کمپانی فورد در سال 1986 تولید این مدل رو برای همیش متوقف کرد. چندی پیش زمزمه هایی برای تولید نسل چهارم این خودرو به گوش رسید، که متأسفانه یا خوشبختانه تا به امروز هنوز هیچ اتفاق جدی در این مورد نیفتاده...
 

arashkhan

کاربر فعال برق و الکترونیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2006
نوشته‌ها
485
لایک‌ها
7
محل سکونت
51.50 , 35.75
میگم حالا ربطش به ورزش و رانندگی چیه؟ اینجا که همش درباره اوتومبیل بحث مشه؟

راست میگی. من پیشنهاد می کنم اسم این بخش از رانندگی به بخش خودرو تغییر نام پیدا کنه.به همه چیز ربط داره جز ورزش.
 

arashkhan

کاربر فعال برق و الکترونیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2006
نوشته‌ها
485
لایک‌ها
7
محل سکونت
51.50 , 35.75
همیشه هم اینجور نیست. شاید باور نکنید ولی مدلهای قدیمی مثل فولکس بیتل (فولکس قورباغه خودمون) و سیتروئن 2CV (ژیان ایرانی) هم به علت محبوبیت زیادشون در زمان تولید کلاسیک به حساب میان، با وجود اینکه در زمان خودشون ماشینهای فوق العاده ارزون قیمتی بودن و البته از نظر قدرت موتور هم بسیار ضعیف.
حتی بعضی از مدلهای ژاپنی قدیمی (مربوط به بیش از 30 سال پیش) امروزه کلاسیک به حساب میان.

یعنی شما کلاسیک و آنتیک بودن پیکان رو در کنار ژیان و فولکس تایید می کنی؟ یا مثلا مدلهای قدیمی فیات رو ؟
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
36
محل سکونت
Atlantica
یعنی شما کلاسیک و آنتیک بودن پیکان رو در کنار ژیان و فولکس تایید می کنی؟ یا مثلا مدلهای قدیمی فیات رو ؟
من نگفتم که پیکان اتومبیل کلاسیک یا آنتیک به حساب میاد. اما حتی بعضی از مدلهای قدیمی فیات هم کلاسیک به هستند.
ضمناً این که یه مدل کلاسیک به حساب بیاد یا نه به نظر شخصی ارتباط نداره. این تصمیم یک کمینهء بین المللیه که به همین منظور ایجاد شده. جالبه که حتی بعضی از انواع گرونقیمت قدیمی مثل مدلهای بنز رو هم کلاسیک اعلام نکردن! اما بعضی از مدلهای قدیمی فیات و سیتروئن و فولکس رو هم تاریخی و ارزشمند تشخیص دادن. با این که تعداد تولید شدشون خیلی زیاده و قیمتشون هم در زمان تولید پایین بوده.
 

arashkhan

کاربر فعال برق و الکترونیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2006
نوشته‌ها
485
لایک‌ها
7
محل سکونت
51.50 , 35.75
من نگفتم که پیکان اتومبیل کلاسیک یا آنتیک به حساب میاد. اما حتی بعضی از مدلهای قدیمی فیات هم کلاسیک به هستند.
ضمناً این که یه مدل کلاسیک به حساب بیاد یا نه به نظر شخصی ارتباط نداره. این تصمیم یک کمینهء بین المللیه که به همین منظور ایجاد شده. جالبه که حتی بعضی از انواع گرونقیمت قدیمی مثل مدلهای بنز رو هم کلاسیک اعلام نکردن! اما بعضی از مدلهای قدیمی فیات و سیتروئن و فولکس رو هم تاریخی و ارزشمند تشخیص دادن. با این که تعداد تولید شدشون خیلی زیاده و قیمتشون هم در زمان تولید پایین بوده.

پس بالاخره مبنای کار این کمیته چی بوده؟
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
36
محل سکونت
Atlantica
پس بالاخره مبنای کار این کمیته چی بوده؟
تو پست اول تاپیک گفتم معیارهای کلی رو گفتم. ولی در مورد مدل های ضغیف و ارزونقیمتی مثل ژیان و فولکس قورباغه خودمون محبوبیت فراوونشون در زمان تولید ملاک کار بوده.
 
بالا