برگزیده های پرشین تولز

همه چیز در مورد "همستر"

hamed1297

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 مارس 2005
نوشته‌ها
2,710
لایک‌ها
8
سن
41
محل سکونت
shiraz
من جدیدا یک همستر گیرم اومده.ولی اطلاعات زیادی در موردش نداشتم ولی خوب با گشت زدن توی نت یک سری اطلاعات جزئی به دست آوردم.
خوشحال میشم بقیه دوستان هم اطلاعاتشون رو share کنن.
ممنون.

hamster2.jpg
 
Last edited by a moderator:

ABSHAH

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 اکتبر 2008
نوشته‌ها
17
لایک‌ها
0
بدرد چی میخوره؟
 

Hamed731

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
10 آپریل 2007
نوشته‌ها
4,029
لایک‌ها
1,329
سن
32
محل سکونت
اصفهـان

balabala

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
22 می 2005
نوشته‌ها
8,362
لایک‌ها
5,745
سن
41
محل سکونت
یه خورده اونورتر
عکس اولی همستر نیست خوکچه هندیه.

اطلاعات چی میخوای؟
/
1) انتخاب همستر در هنگام خريد آن.
2) خانه همستر.
3) بستر سازی.
4) لوازم زندگی.
5) **** غذایی همستر.
6) دست آموز کردن و لمس همستر.
7) روش گرفتن همستر.
8) چگونه همستری را که اهلی نیست بگیریم.
9) ضد همستر کردن محیط.
10) فرار طولانی.
11) تولید مثل.
1) انتخاب همستر در هنگام خريد آندو نوع همستر به عنوان حیوان خانگی نگهداری میشود. همستر طلائی یا سوری و همستر کوتوله يا چيني. همستر کوتوله تقریبا به اندازه نصف همستر طلائی می باشد. همستر طلائی در تنهایی نیز زندگی شادی خواهد داشت و اغلب اگر بصورت گروهی نگهداری شوند با هم در گیر می شوند. همستر کوتوله اجتماعی تر بوده و شاید برای نگهداری آنها بصورت دوتایی (از یک جنس) بهتر باشد.از بقیه جهات نگهداری آنها شبیه به هم می باشد. امروزه به دليل جهش هاي ژنتيكي تعداد رنگ های زیاد و الگوهای متفاوت پوشش مویی همستر طلائي يا سوري در انواع رنگ هاي ديگر از جمله سفيد، سياه، كرم، خاكستري و . . . و با موي صاف يا پشمالو يا دم جارو و . . . يافت ميشود. از نژادهای فوق عمومی ترین همستر جهت نگهداری همستر طلایی است. در طبیعت وحش همستر طلایی دارای پوشش کوتاه، ضخیم و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز میباشد. همسترهای اهلی برای اولین بار از یک نر و دو ماده خواهر در سال ١٩٣١ از سوریه به انگلستان منتقل گردید.
موقع انتخاب همستر به رفتار و شرایط آنها بخوبي دقت کنید. از خرید همسترهایی که بی حال و ساکت می باشند اجتناب ورزید و آنها باید زبل، کنجکاو و فعال باشند (البته در ساعت بيداري يعني غروب به بعد). پوشش بدنی باید صاف و چشم ها تمیز باشند. نفس کشیدن حیوان نباید صدادار و با زحمت صورت گيرد. اگر متوجه شدید در درون قفس یکي از همسترها به اسهال یا بیماری تنفسی دچار شده است آن را قرنطينه كنيد زيرا همه همسترها در درون آن قفس در معرض یک بیماری واگیر دار قرار ميگيرند.
2) خانه همسترسه نوع خانه برای همستر رایج میباشد. قفس های سیمی، قفس پلاستیکی و آکواریوم.
۱- قفس سیمی با میله های افقی با فاصله ۱ تا ۲ سانتي متر برای نگهداری مناسب میباشد زيرا همستر به بالا رفتن علاقه زيادي دارد و از میله ها برای بالا رفتن از دیواره استفاده میکند. از قفس هایی که کف آنها به صورت شبکه ای و سوراخدار است اجتناب کنید چرا پاي او در آنها گير كرده و حیوان در این قفس راحت نيست و تمیز کردن این قفس ها نیز مشکل است.
۲- قفس هاي پلاستيكي كه معمولاٌ با تجهيزات ديگري همراه است. اين قفس ها خارجي بوده و ضمن گران بودن براي شرايط آب و هوائي گرم و خشك ايران مناسب نيستند. لانه هاي پلاستیکی با چندين تونل و محل خواب نیز مناسب میباشند و حیوان میتواند از آن برای ورزش و تفریح استفاده کند ولی ضمن برخورداري از ايراد فوق، تهویه هوا و نظافت آن مشکل است. بعلاوه بسیاری از همسترهای طلائی بزرگتر از آن هستند که در تونلها جاي گیرند ولي برای همسترهای کوتوله مشکلی پیش نخواهد آمد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که محل سکونت این حیوان باید آنقدر محکم باشد که در مقابل جویدن مقاومت کند و بعضا لانه های پلاستیکی به راحتی توسط آنها جویده خواهد شد.
۳- نوع رايج تر و ارزانتر قفس همستر در ايران آکواریوم است و تمیز کردن آن نیز راحت است. اما گردش هوا در آن کمتر بوده و همچنين این فرصت را به حیوان نمی دهد که ازدیواره ها بالا رود. یک درپوش نیز برای ممانعت از خروج همستر از آکواریوم و همچنین جلوگیری از دسترسی دیگر حیوانات خانگی به آن نیاز می باشد. "دنياي همستر" اقدام به طراحي انواع جديدي از اين آكواريم ها نموده است كه به تجهيزات مناسب از قبيل چرخ و فلك، سرسره، تونل و نردبان و اتاق بالا مجهز است. دو مدخل جريان هوا در دو طرف پيش بيني شده است.
3) نگهداري از همسترهمستر حیوانی آرام و ساکت است و نگهداری از آن کار سختی نیست. نگهداری از این حیوان مانند سایر حیوانات خانگی باعث شادابی روح و تمدد اعصاب می گردد و سرگرمی مناسبی برای کودکان و سالمندان (برای جلوگیری از افسردگی) است .
برای نگهداری از همستر میتوان از یک قفس یا آکواریوم استفاده کرد. بستر باید ماده جاذب الرطوبه مثل خاک اره، کاه، پوشال کولر، ماسه بادی مخلوط و ... باشد. استفاده از روزنامه و پارچه پشمی بسیار مضر است.
بهتر است آکواریوم دور از جریان مستقیم هوا و در یک دمای ثابت و معتدل (دمای 20- 24 درجه و رطوبت 60-50 درصد) قرار گیرد و همواره یک تکه چوب یا شاخه بریده در آکواریوم باشد زیرا حیوان به وسیله آن دندان های خود را میتراشد.
همستر در طول روز بیشتر میخوابد و اکثراً شب ها فعالیت دارد. اگر در شب دما پایین آید همستر بی هوش شده و و شاید به خواب زمستانی فرو رود. در طول روز هم آکواریوم در جریان مستقیم تابش نور خورشید نباشد زیرا چشمان این حیوان برای نور ساخته نشده است.
قفس همستر باید هفته ای 2 بار بصورت موضعي و 2 هفته يكبار بطور كلي تمیز گردد و غذاهای فاسد نشدنی که حیوان انبار کرده است دوباره سر جایش برگردد چون همستر حیوان تمیز و مرتبی است.
همستر حیوانی است که به تنهایی زندگی آرام و راحتی دارد و نیازی به جفت ندارد و در صورتی که جفت باشند همواره به درگیری و جنگ میپردازند مگر اینکه از نوزادی در کنار هم باشند. هم چنین توصیه می شود در صورت تمایل به نگه داشتن دو همستر در کنار هم از دو همستر هم جنس استفاده شود.
4) بستر سازیاغلب از تراشه چوب برای پوشاندن کف قفس استفاده میشود ولی باید از تراشه سرو اجتناب نمود. درخت کاج نیز بدلیل امکان ترشح مواد تحریک کننده و معطر مناسب نمیباشد. خرده هاي چوب درخت اشنگ یا دیگر درختان جنگلی برای استفاده در کف قفس بهتر است. ميتوانيد به نجاري محل خود مراجعه و مقداري خرده چوب بگيريد (معمولاٌ رايگان است اما مي توانيد انعام كوچكي به شاگرد نجار بدهيد). خرده هاي چوب را كف قفس بريزيد و لازم است هر دو هفته يكبار عوض شوند. از آنجا که همسترها معمولا از گوشه قفس خود برای دسشوئي استفاده میکنند تمیز کردن آن قسمت بصورت مداوم (چند روز يكبار) به تمیز ماندن محل زندگی آنها کمک میکند. همسترها دوست دارند در زمین تونل حفر کنند بنابراین عمق پوشش کف باید آنقدر باشد که حیوان بتواند درون آن تونل حفر کند (۵ سانتي متر و بيشتر).
لازم است مکان قفس در خانه در محل مناسب انتخاب گردد. معمولاٌ در صورتي كه قفس در بلندي قرار گيرد براي همسترها خوشايندتر است. از آنجا که همسترها شبگرد هستند محل زندگیشان در روز باید ساکت باشد. قفس باید دور از تابش مستقیم آفتاب و منابع گرما بوده و بهتر است حدود نيم متر بالاتر از سطح زمین بر روی تاقچه یا یک میز باشد.
5) لوازم زندگییک فضاي بسته به عنوان آشیانه در گوشه ای از قفس برای همستر مطلوب میباشد که میتوان از یک جعبه مقوایی برای اینکار استفاده نمود و هر چند وقت یک بار عوض شود. کف جعبه را میتوانید با چیزی نرم مثل دستمال کاغذی بپوشانید. مواد کف این جعبه باید حدود یک بار در ماه عوض شود. عوض نمودن بيشتر باعث برهم زدن آرامش همستر خواهد شد. بازرسي منظم جعبه و برداشتن مواد غذائی که حیوان ذخیره نموده و در حال فاسد شدن است ميتواند به بهداشت بيشتر قفس كمك كند.
به همستر باید فرصت جویدن و ورزش كردن داده شود. تقریبا تمام همسترها با شوق و ذوق از یک چرخ و فلک مخصوص همستر استقبال میکنند. مقداری تونل و لوله (مثل لوله دستمال توالت) نیز مفيد است. شاخه های تازه درختاني مانند بید و درختهای میوه که برای آنها از سموم ضد آفت استفاه نشده است و جعبه های کوچک مقوائی برای جویدن و بالا رفتن مناسب هستند.
برای آبخوری حیوان نیز میتوان از یک بطری با سری که بتواند حیوان به راحتی از آن آب بخورد استفاده نمود. بدینوسیله آب حیوان تمیز مانده و نمیتواند ظرف آب را سرازیر نماید. همستر نياز كمي به آب دارد و چنانچه در رژيم غذائي او سبزي قرار گيرد كافي ميباشد. آب زياد براي حيوان خطر مرگ دارد. یک ظرف غذای کم عمق از سرامیک یا چینی بهترین انتخاب برای ظرف غذای همستر می باشد تا حیوان نتواند ظرف را برگرداند. تمیز نمودن چنین ظرفی نيز راحت تر است.
6) **** غذایی همستربرای **** غذائي همستر ميتوان از غذاهای آماده موجود در بازار استفاده نمود که معمولا بصورت مخلوطی از دانه گیاهان یا بصورت یک جیره غذایی به شکل گلوله های کوچک و یکدست درون بسته بندی آماده می باشد (البته در ايران هنوز غذاي مخصوص همستر بصورت آماده وجود ندارد و از پلت آماده براي پرندگان استفاده ميشود). جیره آماده گلوله ای از نظر مواد غذائی متعادل است اما همستر نمیتواند دانه های مورد علاقه خود را دست چین کند و به همین دلیل این غذا در بعضی مواقع حیوان را دلزده کرده و بعضی از همسترها اصلا آنرا نمی خورند. دانه های مخلوط آماده معمولا از طرف او بهتر پذیرفته می شوند و پایه خوبی برای **** همستر می باشد. ولی مواظب باشید از غذایی که تنها شامل دانه گیاهان است اجتناب کنید بلکه غذا باید شامل مواد مختلفی مثل سبزیجات خشک نيز باشد. از این غذای آماده برای حیوان بیش از اندازه نریزید چرا که با این کار حیوان دانه های مورد علاقه اش را دست چین نموده و باقیمانده غذا را نمی خورد. این ایده خوبی است که در هر زمان مقدار کمی غذا بریزیم و اجازه دهیم همستر تقریبا ظرف غذای خود را قبل از اینکه دوباره غذا بریزید خالی کند. علاوه بر این ، به غذای حیوان باید تکه های کوچکی از سبزیجات و میوه های تازه بعنوان مکمل غذایی افزوده شود. همچنین خوب است بعضی مواقع یک غذای سفارشی مثل کرم ، جیرجیرک یا یونجه خشک به همستر داده شود. همچنین بعضی مواقع می توان مقداری ماست تازه یا تکه ای مرغ پخته به حیوان داد. از دادن لوبیای نپخته ، چشم سیب زمینی، سیب زمینی سبز ، گوجه فرنگی ، سیر ، شکلات و هر غذای حاوی شکر و نمک خودداری ورزید.
7) دست آموز کردن و لمس همستربرقراری ارتباط لازمه نگهداری از هر حیوانی است و بهترین زمان برای برقراری ارتباط هنگام غذا دادن به حیوان است (بهترین زمان برای غذا دادن به همستر صبح زود و یا هنگام غروب است). نخست یک تخمه به او بدهید. ابتدا خجالت میکشد سپس آرام آرام شروع به شکستن میکند. بعد از آن دست را به آرامی وارد آکواریوم کرده و پشت گردنش را لمس کنید و بازی کنید. پس از رضایت حیوان را در دست بگیرید. این کار را حداقل روزی 3 بار انجام دهید زیرا همستر ها به بازی کردن علاقه زیادی دارند.
هیچگاه همستر را از بالا رها نکنید زیرا دست و پایش به راحتی میشکند. هم چنین بیدار کردن همستر و ترساندن آن موجب ناراحتی او میشود و این امکان وجود دارد که همستر دست شما را گاز بگیرد ولی گاز گرفتن معمولا بر اثر اضطراب و ترس او می باشد. چنانچه حیوان را با آرامی و ملایمت همراه با مقداری باج دهی (مثلاٌ دادن مقداري غذاي مورد علاقه موقع و در دست گرفتن) معمولا بر کمرویی و تمایل گزندگی آن غلبه میکنید. همچنین همستری که بدلیل محیط نامناسب زندگی و یا صداهای اضافی تحت فشار قرار دارد اغلب اوقات آشفته بوده و تمایل گاز گرفتن در او بیشتر است. کار کردن بر روی حیوان برای اهلی و دست آموز کردن او را فقط در هنگامیکه حیوان از لانه خود بیرون می آید انجام دهید. بیدار نمودن همستر ميتواند باعث عصبانیت و بدخلقی او گردد.
همستر بخوبي با شما انيس ميشود. ابتدا به همستر اجازه دهید به محیط جدید خو بگیرد. زمانی که آرام به نظر رسید شروع به گذراندن وقت خود در اطراف قفس نمائید و به آرامی با حیوان صحبت نمائید تا به صدای شما عادت نماید. هنگامی که در حضور شما احساس راحتی نمود با دست خود شروع به دادن مقداری غذای خوشمزه (مثل تخمه آفتابگردان- کشمش یا هر خشکبار دیگر) به او نمائید. هنگامیکه غذا را با خوشی از دست شما گرفت شما میتوانید تلاش خود را برای گرفتن اوشروع کنید. اجازه دهید کف دست شما راه برود. زمان برای این پیشرفت متغییر است و مخصوصا به سن حیوان بستگی دارد. همستر شما ممکن است براحتی بپذیرد که شما او را در دست گیرید و یا ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد.
8) روش گرفتن همستربهترین روش برای گرفتن این است که اورا در کف دست قرار داده و دست دیگر را به آرامی روی پشت آن قرار دهید تا از پریدن به بیرون و آسیب احتمالی جلوگیری کنید. بویژه در ابتدا بهتر است حیوان را بالای دامنتان یا یک سطح نرم نگهداشته تا در صورت پرش یا سقوط آسیب نبیند. به او اجازه دهید تا ازیک دست به دست دیگر خزیده تا بتدریج در دستتان احساس راحتی كند.

۹) چگونه همستری را که اهلی نیست بگیریم؟اگر می خواهید همستری را که هنوز اهلی نشده بگیرید یک قوطی یا فنجان روبروی حیوان قرار داده سپس حیوان را با ملایمت درون آن برانید و به این وسیله حیوان را انتقال دهید. اغلب همسترها براي حس کنجکاوی درون فنجان خواهند رفت. در صورت لزوم اگر میخواهید همستری را در دست گیرید که احتمال دارد گاز بگیرد میتوانید از دستکش استفاده کنید. البته دقت کنید که دستکش زبر نبوده و حیوان در اثر گرفته شدن با دست دچار اضطراب نگردد.
10) ضد همستر کردن محیط(!)
اگر تصمیم دارید به همستر خود اجازه دهید گاهاٌ از قفس خود خارج شود باید اتاق خود را ضد همستر نمائید. ابتدا مطمئن شوید هیچ چیزی که حیوان بتواند داخل آن شده و شما قادر به بیرون آودن او از آنجا نباشید وجود ندارد (از قبیل زیر تخت یا یک فضا تنگ بین اسباب و اثاثیه خانه). همستر باید در یک فضای کوچک که قابلیت فرار نداشته باشد محدود گردد و گرنه ممکن است برای گرفتنش دچار دردسر شوید. مطمئن شوید کلیه سیم های برق دور از دسترس حیوان هستند. مطمئن شوید هیچ چیز که بتواند به همستر آسیب برساند(از قبیل گیاهان سمی) وجود ندارد. ضمنا هر چیزی را که نمی خواهید همسترتان بجود از دسترسش دور نگاه دارید چون ممكن است پس از مدتي با نرمه هاي تشك و پتوي خود كه جويده شده است موجه شويد. در اينصورت اگر باباي خونه هستيد و خانمتان از اين موضوع بي اطلاع است بهتر است سريعاٌ نسبت به امحاء دسته گلي كه به آب داده ايد اقدام كنيد. lol
11) فرار طولانیبعضی اوقات بدون اطلاع شما همستر از قفس خود خارج ميشود. البته اين موضوع در مورد قفس هاي آكواريم كمتر اتفاق مي افتد. برای گرفتن حیوان میتوانید بدین گونه عمل نمائید: یک سطل را در گوشه ای که احتمال میدهید حیوان رفت و آمد کند قرار دهید. کف سطل یک ملحفه انداخته سپس درون سطل مقداری غذای مورد علاقه او را بگذارید. یک چوب را برداشته یک سر آن را بر زمین و سر دیگر آنرا بر لبه سطل بگذارید. بدین گونه حیوان برای خوردن غذا از چوب بالا رفته و وقتی درون سطل افتاد دیگر نمیتواند خارج شود. این نیز ایده خوبی است که درب قفس حیوان را باز گذاشته و مقداري غذا درون قفس بگذارید. مراقب قفس باشید تا هنگامیکه حیوان برای تغذیه وارد قفس شد درب قفس را ببندید.
جدول زير خلاصه اي از مشخصات دوره هاي زندگي را نشان مي دهد.

شرح سن / وزن / زمانسن و وزن در نر بالغ هفتگی ٦- ٨ - ١٢٠- ٨٠ گرمسن و وزن در ماده بالغ ٤ هفتگی - ١٢٠- ٨٠ گرممدت چرخه استروس ٤ روزتخمک گذاری ١- ٢ ساعت بعد از تاریکی روز اول استروسجایگزیني جنینی روز ششم از شروع استروسدوره بارداری ١٥ روز - ١٨تعداد بچه ها ٤ - ١٢وزن در هنگام تولد ٢ گرم – ٥سن از شیر گرفتن ٢١ روزگيمتوسط دوره قابلیت باروری ١٥ماه
12) تولید مثلجوندگان حیواناتی هستند که تولید مثل راحتی دارند و میتوانند چند نوبت در سال تولید مثل کنند. همستر نیز از این قاعده مستثنا نیست. این حیوان در هر دوره بارداری که حدوداً 2 هفته(۱۵تا ۱۶ روز) طول میکشد بین 5 تا 18 بچه به دنیا می آورد. نوزادان در ابتدای تولد تا چند روز توانایی بینایی و شنوایی ندارند و بدنشان بی مو است. به نوزادان تازه متولد شده تا 2 یا 3 هفته دست نزنید. نوزادان باید تا 1 ماه پیش مادرشان باشند اما پس از 1 ماه میتوانند به طور مستقل زندگی کنند. همستر ها بین 2 تا 4 ماه بالغ میشوند و خود میتوانند تولید مثل کنند. بهتر است در دوران بارداری و پس از آن به همستر باردار غذاهای مقوی داد.
همستر كوتاه ترين دوره بارداري را در ميان تمام پستانداران دارا ميباشد. همانگونه كه قبلاٌ نيز بيان شد دوره بارداري اين حيوان 15 تا 16 روز است. همسترهای ماده در تمامی سال بغیر از هنگام خواب زمستانی فعالیت تولید مثلی دارند. قدرت باروری در فصل زمستان بدلیل میزان تابش نور كمي کاهش مییابد. بیضه نرها در هنگام زمستان جمع میشود . بلوغ جنسی به صورت رفتاری و تهاجمی بیشتر مشاهده میشود. ماده ها شروع به حمله به نرها میکنند. در صورتیکه تمایل به پرورش آنها باشد بایستی نر و ماده های در یک مکان قرار گرفته و تحت مراقبت قرار گیرند. ساعات اولیه تاریکی منجر به جفتگیری و تخمگذاری میگردد. دوره استروس (آمادگي براي بارداري از طرف ماده) 4 روز است. در اين حالت همستر ماده بخوبي نر را پذيرا مي باشد و بصورت ساكن قرار ميگيرد و دم كوچك خود را بسمت بالا ميكشد تا دخول نر به آساني بيشتري ميسر گردد. معمولاٌ حيوان نر با زبان خود ترشحات ماده و نرگي خود را ليس ميزند. اغلب يك دخول موفق به بارداري ممكن است تا چند ساعت نيز بطول انجامد. در هنگام جفتگيري حركت هاي ديگري از قبيل گاز گرفتن گوش ماده و يا كشيدن پوست او از طرف نر اتفاق ميافتد.
شروع استروس بوسیله حضور ترشحات دیده میشود. ٢ روز پس از جفتگیری ترشحات خاکستری- سفید بودار و ترحشات مربوط به بعد از تخمک گذاری مشاهده میشوند. بارداری پس از قطع ترشحات تخمک گذاری در روز ٥ - ٩ صورت میگیرد.
در صورتیکه ماده با سایر ماده ها نگهداری میشود توصیه میگردد ماده باردار را به قفس جداگانه منتقل نمود. حالت کانیبالیسم (بچه خوري) زمانی اتفاق می افتد که اختلالالی در هفته اول پس از زایمان ایجاد گردد. معمولا پس از زایمان استروس ایجاد نمیشود ولی پس از شیر گرفتن بچه ها (3 هفتگي) دوره جدید استروس شروع میشود. درصورتیکه مادر قادر به تغذیه بچه ها نباشد بایستی غذا را به صورت دستی به آنها داد که البته این نوع تغذیه در عمل زیاد موفقیت آمیز نمیباشد.

اطلاعات فیزیولوژیکی همستر نژاد طلاییطول عمر ٢ - ٣ سالوزن نر بالغ ٨٥ - ١٤٠ گرموزن ماده بالغ ٩٥ - ١٢٠ گرمتعداد تنفس ٥٤ ( ٣٣ - ١٢٧ ) در دقيقهتعداد ضربان قلب ٢٨٠ - ٤١٢ در دقيقهدمای بدن ٢/٣٦ - ٥/٣٧ درجه سانتیگرادحجم خون ٧٠ - ٧٥میلی لیتر ازای هر کیلوگرم وزن بدنحجم سلول خونی ٤٥ %
تعداد گلبول های قرمز خون ١٢ ١٠ * ٥/٧ به ازای هر لیترهماتوکریت خون دسی لیتر به ازای هر گرم ٨/١٦تعداد گلبول های سفید خون ٩ ١٠ * ٦٢/٧ به ازای هر لیترنوتروفیل ٩/٢٩ %
لمفوسیت ٥/٧٣ %
مصرف روزانه آب ٣٠ میلی لیترمصرف روزانه غذا ١٠- ١٥ گرم
2) خانه همسترسه نوع خانه برای همستر رایج میباشد. قفس های سیمی، قفس پلاستیکی و آکواریوم.
20نكته كاربردي در نگهداري همستر
1- هيچگاه آب فراوان در اختيار آن قرار ندهيد. اين ميتواند باعث مرگ او گردد.
2- در صورتيكه در جيره غذائي او از سبزي استفاده ميكنيد (مخصوصاٌ در هواي سرد و معتدل) ديگر به آب نيازي ندارد.
3- در ميان سبزيجات به گشنيز بيش از ديگران علاقه دارد. توجه كنيد كه كاهوي زياد ممكن است باعث اسهال شده و خطرناك است.
4- ذرت غذايي ارزان و مناسب است. بهتر است مقداري از آن را كمي بپزيد تا نرم شود و پس از خشك كردن به مرور به او بدهيد. شيريني، نمك، چربي زياد و بعضي از ميوه ها ازجمله گوجه فرنگي در جيره غذايي همستر مضراست.
5- غذاي همستر را تميز كرده و به او بدهيد. هيچگاه از سبزي نشسته و غذاي آلوده استفاده نكنيد. در اينصورت ممكن است آلوده به انگل گردد.
6- يك روز در ميان محتوي انباري خانه همستر را در كف خانه اش پهن كنيد تا از پوسيدگي و فاسد شدن آن جلوگيري شود.
7- غذاي همستر را در نوبت هاي متوالي (حداقل 3 بار در شبانه روز) و بمقدار كم به او بدهيد.
8- چرخ و فلك از بهترين و ضروري ترين تجهيزات در خانه همستر است. بازيگوشي حيوان در واقع يك ورزش و براي سلامتي او بسيار مهم است.
9- تكه هاي مقوا، چوب نرم، كاغذ مچاله و . . . جهت جويدن را فراموش نكنيد. رشد دندانهاي همستر هيچگاه متوقف نميشود.
10-تميز كردن آكواريم بصورت جزيي 2 بار در هفته و بصورت كلي هر 2 ماه يكبار انجام گيرد.
11- چون همستر ادرار خود را در گوشه اي از آكواريم انجام ميدهد نسبت به تعويض خرده چوب مربوط به اين ناحيه (2 بار در هفته) اقدام كنيد. براي اين منظور ميتوانيد يكي از ظروف خالي پنيري را از وسط نصف كنيد تا ابزاري شبيه به بيل مكانيكي بدست آيد و از آن استفاده كنيد.
12-براي گرفتن همستر به آرامي اقدام كنيد تا استرس و ترس براي او ايجاد نشود. همستري كه بترسد ممكن است در دست شما ادرار كند. براي بلند كردن و در دست گرفتن همستري كه با بوي بدن شما آشنا نيست دقت كنيد حركت آرام همراه با نوازش و دست گرفتن در بالاي سر حيوان براي جلوگيري از سقوط آن لازم است. اين موضوع مخصوصاٌ در مورد بچه ها ضرورت بيشتري دارد.
13-براي زايمان همستر باردار حداقل 1 هفته براي خانه سازي لازم است لذا قبل از اين خانه او را مستقل كنيد.
14-ضمن زايمان لازم است شرايط آرامش براي مادر فراهم شود. مكاني بدون سر و صدا و حتي الامكان تاريك مطلوب است. طول مدت زايمان 20 دقيقه تا 1 ساعت طول ميكشد.
15-هيچگاه در روزهاي نزديك به زايمان و چند روز پس از آن به همستر مادر و فرزندان او دست نزنيد.
16-جابجا كردن همستر مادر در روزهاي نزديك به زايمان باعث خونريزي و سقط جنين و مرده زايي و يا بچه خواري خواهد شد.
17-شستشوي همستر پس از مدتي كه با محيط جديد عادت كرد بلامانع است. بدين منظور از آب ولرم ومقدار كمي شامپو بچه استفاده كنيد. مواظب باشيد حيوان زياد نترسد. سپس با حوله نرم و سشوا در فاصله مناسب آنرا خشك كنيد.
18-نور مستقيم آفتاف بمدت طولاني (بيشتر از چند دقيقه) ميتواند براي همستر خطرناك باشد و در صورت استمرار منجر به مرگ آن گردد.
19-همستر نسبت به سرماخوردگي و مخصوصاٌ واگير از انسان حساس است. مواظب باشيد خانه او را گرم نگه داريد.
20-دقت كنيد اگر همستري دعوايي بود آنرا از ديگران جدا كنيد. حمله همستر مادر (پس از زايمان) چنانچه به محدوده همسترهاي ديگر وارد شود بسيار خطرناك و وحشيانه است و چنانچه سريعاٌ خارج نشود ممكن است با دندانهاي خود شكم حيوان مقابل را پاره كند.

20 جاذبه و زيبايي در همستر
1- دست و پاي او شبيه انسانها و داراي انگشت است.
2- در بسياري از مواقع بر روي دو پاي خود مي ايستد و به بيرون نگاه ميكند.
3- خواب سنگيني دارند و بصورت هاي گوناگون و بر روي هم و لابلاي هم مي خوابند.
4- ممكن است در هنگام خواب آنرا به آرامي از محل خود بلند كنيد و بيدار نشود.
5- در دهان خود دو لپ بزرگ دارد. ابتدا غذا را با ولع در داخل آنها جاي ميدهد. سپس آنرا به انباري خود برده و با فشار دستان خود، غذا را از لپ هاي خود خارج ميكند. آنگاه در گوشه اي نشسته و مقداري از آن را با دو دست خود گرفته و ريزريز جويده و ميخورد.
6- تمايل به كندن تونل دارد و لذا در بسياري از مواقع خرده چوبهاي نجاري موجود در كف آكواريم را ميجورد.
7- تخمه آفتابگردان (بصورت خام) را خيلي دوست دارد. آنرا با دو دست خود ميگيرد و بكمك دندان پوست آن را گرفته و مغز آنرا ريزريز جويده و ميخورد.
8- براي تميز كردن خود، با دندان پوست خود را ميجورد. بدين منظور براي بعضي از نواحي بدن كه دسترسي آساني ندارند ابتدا پاي خود را در دهان برده و پس از مرطوب كردن با آب دهان، بسرعت به محل مورد نظر مي مالد. در گاهي موارد نيز بر روي پاهاي خود مينشيند و خود را تميز ميكند.
9- براي سائيدن دندان خود چيزهايي مانند تكه هاي كارتن يا كاغذ يا چوب نرم را كه در آكواريم آن قرار ميگيرد ميجود.
10- همستر از ابتداي شب فعال و بازيگوش شده و مرتب بر روي اسباب بازي هاي خود از قبيل چرخ و فلك، سطح شيبدار، اتاقك فوقاني و . . . حركت ميكند.
11- پس از بيدار شدن از خواب خميازه هاي بلندي دارد. در اين حالت دهان خود را تا حد ممكن (در حدود 150 درجه) باز ميكند و بدن خود را بطور كامل ميكشد.
12- براي توالت كردن به گوشه اي خاص از آكواريم خود رفته و پاي خود را كمي بالا گرفته و ادرار ميكند.
13- براي خانه سازي، دستمال كاغذي يا كاغذ را در دهان خود مرطوب ميكند و بصورت يك گودي مناسب براي خود خانه ميسازد.
14- هنگام ترسيدن بر اثر دعوا يا از بيرون، ابتدا جست و خيز شديدي كرده و سپس همگي با هم بطور ناگهاني روي دو پاي خود يا بصورت خوابيده ساكن مي شوند.
15- جفتگيري همستر در مدت زماني نسبتاٌ طولاني (گاهي موارد تا چندين ساعت) بطول مي انجامد. در اين حالت ماده كاملاٌ ساكن و بي حركت و خمار يا با چشمان بسته در جلو نر قرار گرفته و دمب خود را كاملاٌ سفت و بالا ميگيرد. حيوان نر با ليس زدن به ترشحات ماده و نرگي خودش، عمل جفتگيري را مرتب تكرار ميكند. در اين بين گاهي موارد پوست گردن يا گوش ماده را نيز گاز ميگيرد.
16- چند روز قبل از زايمان، پهلوي ماده داراي برآمدگي كاملاٌ واضحي ميگردد. در اين شرايط لازم است ماده مستقل گردد تا خانه سازي را شروع كند و غذاي كافي را در انباري خود ذخيره نمايد.
17- زايمان ممكن است تا نيم ساعت بطول انجامد. معمولا هر نوزادي كه بدنيا مي آيد با يك جيغ (توسط نوزاد) همراه است. مادر بند ناف را بريده و پس از مقداري تميز كاري، استراحتي كوتاه دارد و به او شير ميدهد. سپس نوزاد بعدي را بدنيا مي آورد. ممكن است تا 12 نوزاد بدنيا بيايند.
18- چشم و گوش بچه ها در ابتداي تولد بسته است و هيچ پشمي بر روي بدن آنها وجود ندارد. پس از گذشت 1 هفته، پشم روي بدن بمرور ظاهر مي شود و شما مي توانيد رنگ بچه ها را تا حدي تشخيص دهيد. بمرورچشم ها و گوش ها به آرامي باز ميشوند و بچه ها بزرگ مي شوند و از سن 2 هفتگي شوخي و كشتي با يكديگر را آغاز ميكنند.
19- بچه ها براي شير خوردن به دو رديف سينه هاي مادر كه بيش از 14 عدد است مي چسبند بطوري كه هنگام جابجايي مادر ممكن است بچه ها از سينه او جدا نشوند.
20- پس از حدود 1 هفته، بچه هائي كه تازه راه رفتن را آموخته اند مرتب از خانه دور ميشوند و مادر آنها را با دهان خود بلند كرده و به خانه باز ميگرداند.




همستر (HAMSTER) حیوانی کوچک و بسیار زیبا و جذاب در رنگ های گوناگون ازجمله سفید، طلائی، سیاه، کرم، زرد و . . . بوده و از خانواده جوندگان است که همه چیزخوار(omnivorous) میباشد. . همسترها جوندگان کوچک متعلق به خانواده کرستیده میباشند. اعضای این خانواده در طبیعت وحش در اروپای شرقی ، خاور میانه ، شمال آفریقا ، چین و سیبری مشاهده میشوند. نگهداری همستر در قفس دارای احتیاجات ساده ای بوده و بدون بو می باشد. هسمترها به عنوان حیوان خانگی در نظر گرفته میشوند. این حیوانات شبزی بوده و معمولا جهت جلوگیری از نزاع به صورت انفرادی نیز نگهداری میشوند. به این جانور انواع میوه، سبزیجات و دانه ها را بعنوان غذا میتوان داد. برای نگهداری از همستر از ظروف شیشه ای (شبیه به آکواریم) استفاده می شود که میتواند درب آن نیز بسته شود. زیر کف پای حیوان نرمه چوب نجاری ریخته میشود. این حیوان روز خواب است و از غروب شروع به بازیگوشی می کند. در صورتی که در قفس آن یک عدد چرخ و فلک یا سطح شیبدار مخصوص و یا تونل مخصوص قرار گیرد بازی کردن آن را می توانید بخوبی مشاهده نمائید. همستر براحتی به شما عادت میکند و از سر و کول شما بالا میرود. بر روی دو پای خود می ایستد و در هنگام خوابیدن خود را ولو می کند بگونه ای که شما فکر می کنید کاملاٌ بیجان شده است. در خیلی از مواقع خوابیدن آن مانند انسانها به پشت است و خواب عمیقی دارد بطوری که اگر شما به آرامی دستش را بگیرد و آن را از جای خود بلند کنید ممکن است هنوز خواب بماند و بیدار نشود
این حیوان در صورت خود جیب های گونه ای (cheek pouch) دارد. این جیبها در دو طرف صورت واقع شده اند و کار حمل مواد غذایی و مخفی کردن نوزادان تازه متولد شده در هنگام خطر را بر عهده دارند. همستر قسمت عمده ای از غذائی که شما برای آن میگذارید را در ابتدا بشکلی حریصانه در این جیب ها قرار میدهد و سپس در گوشه ای از قفس آنها را خارج کرده و شروع به خوردن می نماید.
همستر بالغ در هر روز 5 تا 10 گرم غذا و مقدار کمی آب احتیاج دارد. وزن بالغ حدود 100 تا 130 گرم و طول عمر آن 2 تا 5 سال است. دندانهای پیشین همستر بطور مداوم در حال رشد است و برای کوتاه کردن آن احتیاج به جویدن مواد جامد از قبیل چوب و کارتن و ... دارد. همستر در هر زایمان 5 تا 9 نوزاد بدنیا می آورد. نوزاد این حیوان از سن7 تا 10 روزگی شروع به خوردن مواد جامد خواهد کرد.
از همستر بیماری خاصی در انتقال به انسان گزارش نشده است و واکسن خاصی نیز برای آن وجود ندارد اما بهتر است هر شش ماه یکبار داروی انگلی لازم به آن داده شود.
مدتی است که به دلیل سهولت نگهداری و زیبائی بالای این حیوان، نگهداری از آن در کشورهای متعدد اروپائی و آمریکائی رواج چشمگیری داشته است. برای اطلاعات بیشتر می توانید کلمه همستر (Hamster) را در اینترنت (فارسی یا انگلیسی) جستجو کنید. در صورتی که نگهداری از این حیوان را تجربه کنید بطور حتم علاقه زیادی به آن خواهید یافت. علی رغم آنکه از رواج همستر در ایران چندین سال می گذرد بسیاری از مردم آن را با موش اشتباه می کنند و در خیلی از موارد با نگاهی چندش آور و نامطلوب به آن می نگرند.
تولید مثل
همستر کوتاه ترین دوره بارداری را در میان تمام پستانداران دارا میباشد. همانگونه که قبلاٌ نیز بیان شد دوره بارداری این حیوان 15 تا 16 روز است. همسترهای ماده در تمامی سال بغیر از هنگام خواب زمستانی فعالیت تولید مثلی دارند. قدرت باروری در فصل زمستان بدلیل میزان تابش نور کمی کاهش مییابد. بیضه نرها در هنگام زمستان جمع میشود . بلوغ جنسی به صورت رفتاری و تهاجمی بیشتر مشاهده میشود. ماده ها شروع به حمله به نرها میکنند. در صورتیکه تمایل به پرورش آنها باشد بایستی نر و ماده های در یک مکان قرار گرفته و تحت مراقبت قرار گیرند. ساعات اولیه تاریکی منجر به جفتگیری و تخمگذاری میگردد. دوره استروس (آمادگی برای بارداری از طرف ماده) 4 روز است. در این حالت همستر ماده بخوبی نر را پذیرا می باشد و بصورت ساکن قرار میگیرد و دم کوچک خود را بسمت بالا میکشد تا دخول نر به آسانی بیشتری میسر گردد. معمولاٌ حیوان نر با زبان خود ترشحات ماده و نرگی خود را لیس میزند. اغلب یک دخول موفق به بارداری ممکن است تا چند ساعت نیز بطول انجامد. در هنگام جفتگیری حرکت های دیگری از قبیل گاز گرفتن گوش ماده و یا کشیدن پوست او از طرف نر اتفاق میافتد.
شروع استروس بوسیله حضور ترشحات دیده میشود. ٢ روز پس از جفتگیری ترشحات خاکستری- سفید بودار و ترحشات مربوط به بعد از تخمک گذاری مشاهده میشوند. بارداری پس از قطع ترشحات تخمک گذاری در روز ٥ - ٩ صورت میگیرد.
در صورتیکه ماده با سایر ماده ها نگهداری میشود توصیه میگردد ماده باردار را به قفس جداگانه منتقل نمود. حالت کانیبالیسم (بچه خوری) زمانی اتفاق می افتد که اختلالالی در هفته اول پس از زایمان ایجاد گردد. معمولا پس از زایمان استروس ایجاد نمیشود ولی پس از شیر گرفتن بچه ها (3 هفتگی) دوره جدید استروس شروع میشود. درصورتیکه مادر قادر به تغذیه بچه ها نباشد بایستی غذا را به صورت دستی به آنها داد که البته این نوع تغذیه در عمل زیاد موفقیت آمیز نمیباشد.

همستر از خانواده جوندگان است،همستر همه چيزخوار(omnivorous) است و به اين جانور مي توان ميوه، سبزيجات و دانه ها را هم(بغير از غذاهاي اصلي) بعنوان غذا داد.

اين حيوان از سن 10-7 روزگي شروع به خوردن مواد جامد مي کنند، همستر بالغ 5 تا 10 گرم غذا در روز احتياج دارد، همچنين در روز 10 ميلي ليتر بر اساس 100 گرم وزن بدن آب مي خورد. وزن همستر بالغ نر حدود 130-30 گرم و طول عمر 2-5/1 سال و سن بلوغ 6-8 هفنگي است.

سه نژاد عمده همستر وجود دارد:1- Syrian 2-Chinese 3- Russian

همستر در گونه هاي خود جيب هاي گونه اي(cheek pouch) دارد اين جيبها در دو طرف گونه واقع شده اند و کار حمل مواد غذايي و مخفي کردن نوزادان تازه متولد شده در هنگام خطر را بر عهده دارند.

دندانهاي پيشين همستر مدام در حال رشد است و براي کوتاه کردن آن احتياج به مواد غذايي خاص و وسايلي در محل نگهداري خود دارند.

در ايران واکسن خاصي براي همستر وجود ندارد هر چند برخي از همکاران عقيده دارند که از واکسن هاري مي توان استفاده کرد، ولي اين واکسن براي سگ و گربه تهيه شده است و مي تواند براي همستر ها موجب مشکلاتي از قبيل مرگ شود. اين حيوان هر شش ماه يکبار بايد توسط دامپزشک معاينه شود و داروي انگلي لازم براي آن تجويز شود.






بهترین جیره غذایی كه روزانه باید در اختیار همستر قرار بگیره شامل دو قسمته:

1_غذای خشك:تركیبی از غلات كه به نسبت زیر با ید تهیه كنید: گندم ، ذرت،جو پرك شده(جوی درسته باید پرهیز شود) كمی تخمه افتابگردان خام(به مقدار كمتر از سایر اجزا)، مقدار كمی غذای كنسانتره جوندگان. مقداری از هر كدام مثلا 250گرم تهیه وبا هم مخلوط كنید.
همچنین میتوانید غذای خشك را بصورت اماده (پلت) از بعضی از پت شاپها یا كلینیكهای دامپزشكی پیدا كنید.

2_سبزیجات و میوه جا ت: شامل: سیب ، گلابی، خیار، هندوانه، زرد الو ، هلو (به ترتیب اولویت_ از مركبات پرهیز شود) و انواع توت و...و سبزیجات:هویج ، اسفناج، كاهو ، كلم، جعفری، گشنیز، بروكلی، گل كلم و...

نحوه غذا دهی: روزی یك بار شبها به همسترتون غذا بدین كه شاملیك قاشق چایخوری پر غذای خشك+ تكه كوچكی میوه یا سبزی(مثلا یك هشتم سیب یا یك هویج كوچك یا یك برگ كوچك كاهو)

در ضمن برای تامین پروتئین مورد نیاز هفته ای 2 الی 3 بار یك تكه كوچك تخم مرغ اب پز بهش بدین( هم از زرده وهم از سفیده) كه این مقدار در حاملگی وشیر دهی افزایش می یابداز هسته های مغز دار ( گردو ، بادام، بادام زمینی، فندق و.... ) البته بدون نمك فقط بعنوان جایزه استفاده كنید.

البته همستر بدش نمیاد هر چند وقت یه بار یك تكه ماكارونی پخته هم جایزه بگیره












۱- سن همستری که می خريد بايد بين ۴ تا ۷ هفته باشد تا بهتر به شما عادت کنند و بتوانيد آنها را بهتر تربيت کنيد.​



۲- همستر را در دست بگيريد و آنرا نوازش کنيد و به او عشق بورزيد ! تا خجالتی و کمرو بار نيايد. اگر از محيط جديد می ترسد بهتر است چند روز به او فرصت دهيد تا به محيط جديد عادت کند.​



۳- غذا را با دست خود به او بدهيد. غذا را در کف دست خود بگذاريد تا از دستان شما آن را بخورد.​



۴- وقتی در حال خوردن غذا است بسيار آرام او را نوازش کنيد.​



۵- در حال خوردن غذا دست ديگر خود را به صورت محافظ دور او قرار دهيد .
6- او را مدتی در کف دست خود جا به جا کنيد تا ترسش از بين برود.​



۷- در حالی که او را در دست خود گرفته ايد به او اجازه بدهيد بيرون را نگاه کند تا بفهمد که در امان است.​



۸- يک بادام زمينی يا پسته را در جيب پيراهن يا يقه خود پنهان کنيد و همستر را تشويق کنيد تا از دست و بازوی شما بالا بيايد و آن را پيدا کند . اما توجه داشته باشيد هيچ گاه به زور او را مجبور به انجام اين کار نکنيد.​



۹- با همستر روی زمين بنشينيد و تکه ای ميوه مانند سيب را پشت خود پنهان کنيد تا همستر آن را پيدا کند.​



۱۰ - همستر از دويدن و بالا رفتن از شما لذت می برد.​



نکات مهم​



۱- با همستر خيلی آرام رفتار کنيد. او را از ارتفاع يا روی مبل و صندلی به روی زمين رها نکنيد.​



۲- با او آرام صحبت کنيد . سرش داد نزنيد و در کنار او به آرامی حرکت کنيد تا از شما نترسد.​



خطرات:​



۱- همستر وقتی که وحشت کند با دندان های جلويی خود گاز می گيرد. پس سعی کنيد او را نترسانيد .​



۲- قيل از دست زدن به همستر دستان خود را بشوييد. چون همستر ها بينايی ضعيفی دارند و اگر دست شما بوی غذا بدهد آن را با غذا اشتباه می ***ند و می خورند!​



۴- همستر ها نسبت به سرما خوردگی انسان ها بسيار حساس هستند و بايد از آنها در جای گرم و مناسب نگهداری شوند.​


5- گاز گرفتن همستر اگر تیز و محكم هم باشد خیلی آنی و سریع تمام می شود مثل اینكه یك لحظه سوزن درون انگشت شما رود و خارج شود, پس از آن نترسید. من موردی را می شناسم كه به خاطر ترس از گاز همستر تا دهان همستر نزدیك انگشتش شد آن را رها كرد و متاسفانه همستر ضربه مغزی شد.

6- سعی كنید نوك انگشتتان نزدیك دهان همستر نباشد چون همانطور كه دوستمان گفتند همستر بینایی ضعیفی دارد و برای آزمایش غذا مانند اطفال از دهانش استفاده می كند



1.همسترها حیوونای شب فعال هستند(nocturnal)یعنی تمام روز رو میخوابن و حدودای غروب بیدار میشن و معمولا تا صبح فعالن پس هرگز در طول روز با برداشتنشون خوابشونو بهم نزنین چون حتما باعث كسالت و در صورت ادامه بیماریشون میشه و حتما براشون یه لونه تهیه كنید( لونه چوبی مرغ عشق ایده الترین است) ویكی دو برگ دستمال كاغذی در اختیارشون بذارین تا توی لونشون ببرن و بستر خواب تهیه كنن.
2.بهترین جیره غذایی شامل دو بخشه: غذای خشك كه یا میتونین بصورت اماده ( پلت) بخرید و یا خودتون بصورت زیر تهیه كنید: ذرت . گندم. تخه افتابگردان به مقدار كمتر از سایر اجزا . غذای كنسانتره جوندگان .كمی جوی پرك شده.
(از هر كدام مقداری تهیه و با هم مخلوط كنید )
(جوی درسته بدلیل داشتن گوشه های تیز حتما پرهیز شود چون به محوطه دهانی همسترتان صدمه خواهد زد)
بخش دوم :میوه ها و سبزیها : سیب . گلابی . انگور . خیار .هندوانه .انواع توت.( غیر از مركبات )_ هویج. كرفس .
جعفری. اسفناج.كاهو.سیب زمتنی پخته .ذرت تازه(بلال)و...
بالانس:روزی یه وعده به همسترتون غذا بدین : یك قاشق غذا خوری سر خالی از غذای خشك+ تكه كوچكی میوه مثلا یك هشتم یك سیب یا گلابی یا یك برگ متوسط كاهوی تازه كه خوب شسته شده ضمنا برای تامین پروتئین هفته ای دو سه بار تكه كوچیكی تخم مرغ اب پز بهش بدین كه این مقدار در حاملگی و شیر دهی بیشتر خواهد شد

از دانه های مغز دار مثل گردو فندق پسته و..( بدون نمك)بعنوان جایزه استفاده كنید.

ونكته مهم اینكه اونا مثل خود ما سلیقه های و شخصیتای متفاوتی د ارن و در طول زمان باید كشف كنید علایق شخصی انها چیست.

3.حتما تكه ای چوب براشون تهیه كنید چون دندوناشون همیشه در حال رشده و اونا باید هر روز با ساییدن كوتاهشون كنن
4.حس شنوایی بسیار قوی و حساس دارن و حتما باید دور از سروصدای بلند نگهداری بشن
5.برای اینكه همیشه سر حال و شاداب باشن حتما هر روز اجازه بدین در ساعات اوج فعالیتشون یكی دو ساعت تو اطاقتون بچرخن و مطمئن باشین هیچ جا رو كثیف نخواهند كرد فقط حتما مواظبشون باشین كه در نرن یا وارد حفره ای نشن كه بهش دسترسی ندارین.
6.بهترین بستر كف قفس همستر تراشه چوبه كه ترجیحا هفته ای یه بار عوض بشه البته میتونین با برداشتن روزانه قسمتی كه ادرار میكنه و میوه هایی كه از دیروز موندن به تمیز موندن بیشتر قفس كمك كنین




اطلاعات فیزیولوژیکی همستر نژاد طلایی
طول عمر ٢ - ٣ سال
وزن نر بالغ ٨٥ - ١٤٠ گرم
وزن ماده بالغ ٩٥ - ١٢٠ گرم
تعداد تنفس ٥٤ ( ٣٣ - ١٢٧ ) در دقيقه
تعداد ضربان قلب ٢٨٠ - ٤١٢ در دقيقه
دمای بدن ٢/٣٦ - ٥/٣٧ درجه سانتیگراد
حجم خون ٧٠ - ٧٥
میلی لیتر ازای هر کیلوگرم وزن بدن
حجم سلول خونی ٤٥ %
تعداد گلبول های قرمز خون ١٢ ١٠ * ٥/٧ به ازای هر لیتر
هماتوکریت خون دسی لیتر به ازای هر گرم ٨/١٦
تعداد گلبول های سفید خون ٩ ١٠ * ٦٢/٧ به ازای هر لیتر
نوتروفیل ٩/٢٩ %
لمفوسیت ٥/٧٣ %
مصرف روزانه آب ٣٠ میلی لیتر
مصرف روزانه غذا ١٠- ١٥ گرم


20 نكته كاربردي در نگهداري همستر

1- هيچگاه آب فراوان در اختيار آن قرار ندهيد. اين ميتواند باعث مرگ او گردد.
2- در صورتيكه در جيره غذائي او از سبزي استفاده ميكنيد (مخصوصاٌ در هواي سرد و معتدل) ديگر به آب نيازي ندارد.
3- در ميان سبزيجات به گشنيز بيش از ديگران علاقه دارد. توجه كنيد كه كاهوي زياد ممكن است باعث اسهال شده و خطرناك است.
4- ذرت غذايي ارزان و مناسب است. بهتر است مقداري از آن را كمي بپزيد تا نرم شود و پس از خشك كردن به مرور به او بدهيد. شيريني، نمك، چربي زياد و بعضي از ميوه ها ازجمله گوجه فرنگي در جيره غذايي همستر مضراست.
5- غذاي همستر را تميز كرده و به او بدهيد. هيچگاه از سبزي نشسته و غذاي آلوده استفاده نكنيد. در اينصورت ممكن است آلوده به انگل گردد.
6- يك روز در ميان محتوي انباري خانه همستر را در كف خانه اش پهن كنيد تا از پوسيدگي و فاسد شدن آن جلوگيري شود.
7- غذاي همستر را در نوبت هاي متوالي (حداقل 3 بار در شبانه روز) و بمقدار كم به او بدهيد.
8- چرخ و فلك از بهترين و ضروري ترين تجهيزات در خانه همستر است. بازيگوشي حيوان در واقع يك ورزش و براي سلامتي او بسيار مهم است.
9- تكه هاي مقوا، چوب نرم، كاغذ مچاله و . . . جهت جويدن را فراموش نكنيد. رشد دندانهاي همستر هيچگاه متوقف نميشود.
10-تميز كردن آكواريم بصورت جزيي 2 بار در هفته و بصورت كلي هر 2 ماه يكبار انجام گيرد.
11- چون همستر ادرار خود را در گوشه اي از آكواريم انجام ميدهد نسبت به تعويض خرده چوب مربوط به اين ناحيه (2 بار در هفته) اقدام كنيد. براي اين منظور ميتوانيد يكي از ظروف خالي پنيري را از وسط نصف كنيد تا ابزاري شبيه به بيل مكانيكي بدست آيد و از آن استفاده كنيد.
12-براي گرفتن همستر به آرامي اقدام كنيد تا استرس و ترس براي او ايجاد نشود. همستري كه بترسد ممكن است در دست شما ادرار كند. براي بلند كردن و در دست گرفتن همستري كه با بوي بدن شما آشنا نيست دقت كنيد حركت آرام همراه با نوازش و دست گرفتن در بالاي سر حيوان براي جلوگيري از سقوط آن لازم است. اين موضوع مخصوصاٌ در مورد بچه ها ضرورت بيشتري دارد.
13-براي زايمان همستر باردار حداقل 1 هفته براي خانه سازي لازم است لذا قبل از اين خانه او را مستقل كنيد.
14-ضمن زايمان لازم است شرايط آرامش براي مادر فراهم شود. مكاني بدون سر و صدا و حتي الامكان تاريك مطلوب است. طول مدت زايمان 20 دقيقه تا 1 ساعت طول ميكشد.
15-هيچگاه در روزهاي نزديك به زايمان و چند روز پس از آن به همستر مادر و فرزندان او دست نزنيد.
16-جابجا كردن همستر مادر در روزهاي نزديك به زايمان باعث خونريزي و سقط جنين و مرده زايي و يا بچه خواري خواهد شد.
17-شستشوي همستر پس از مدتي كه با محيط جديد عادت كرد بلامانع است. بدين منظور از آب ولرم ومقدار كمي شامپو بچه استفاده كنيد. مواظب باشيد حيوان زياد نترسد. سپس با حوله نرم و سشوا در فاصله مناسب آنرا خشك كنيد.
18-نور مستقيم آفتاف بمدت طولاني (بيشتر از چند دقيقه) ميتواند براي همستر خطرناك باشد و در صورت استمرار منجر به مرگ آن گردد.
19-همستر نسبت به سرماخوردگي و مخصوصاٌ واگير از انسان حساس است. مواظب باشيد خانه او را گرم نگه داريد.
20-دقت كنيد اگر همستري دعوايي بود آنرا از ديگران جدا كنيد. حمله همستر مادر (پس از زايمان) چنانچه به محدوده همسترهاي ديگر وارد شود بسيار خطرناك و وحشيانه است و چنانچه سريعاٌ خارج نشود ممكن است با دندانهاي خود شكم حيوان مقابل را پاره كند.


20 جاذبه و زيبايي در همستر

1- دست و پاي او شبيه انسانها و داراي انگشت است.
2- در بسياري از مواقع بر روي دو پاي خود مي ايستد و به بيرون نگاه ميكند.
3- خواب سنگيني دارند و بصورت هاي گوناگون و بر روي هم و لابلاي هم مي خوابند.
4- ممكن است در هنگام خواب آنرا به آرامي از محل خود بلند كنيد و بيدار نشود.
5- در دهان خود دو لپ بزرگ دارد. ابتدا غذا را با ولع در داخل آنها جاي ميدهد. سپس آنرا به انباري خود برده و با فشار دستان خود، غذا را از لپ هاي خود خارج ميكند. آنگاه در گوشه اي نشسته و مقداري از آن را با دو دست خود گرفته و ريزريز جويده و ميخورد.
6- تمايل به كندن تونل دارد و لذا در بسياري از مواقع خرده چوبهاي نجاري موجود در كف آكواريم را ميجورد.
7- تخمه آفتابگردان (بصورت خام) را خيلي دوست دارد. آنرا با دو دست خود ميگيرد و بكمك دندان پوست آن را گرفته و مغز آنرا ريزريز جويده و ميخورد.
8- براي تميز كردن خود، با دندان پوست خود را ميجورد. بدين منظور براي بعضي از نواحي بدن كه دسترسي آساني ندارند ابتدا پاي خود را در دهان برده و پس از مرطوب كردن با آب دهان، بسرعت به محل مورد نظر مي مالد. در گاهي موارد نيز بر روي پاهاي خود مينشيند و خود را تميز ميكند.
9- براي سائيدن دندان خود چيزهايي مانند تكه هاي كارتن يا كاغذ يا چوب نرم را كه در آكواريم آن قرار ميگيرد ميجود.
10- همستر از ابتداي شب فعال و بازيگوش شده و مرتب بر روي اسباب بازي هاي خود از قبيل چرخ و فلك، سطح شيبدار، اتاقك فوقاني و . . . حركت ميكند.
11- پس از بيدار شدن از خواب خميازه هاي بلندي دارد. در اين حالت دهان خود را تا حد ممكن (در حدود 150 درجه) باز ميكند و بدن خود را بطور كامل ميكشد.
12- براي توالت كردن به گوشه اي خاص از آكواريم خود رفته و پاي خود را كمي بالا گرفته و ادرار ميكند.
13- براي خانه سازي، دستمال كاغذي يا كاغذ را در دهان خود مرطوب ميكند و بصورت يك گودي مناسب براي خود خانه ميسازد.
14- هنگام ترسيدن بر اثر دعوا يا از بيرون، ابتدا جست و خيز شديدي كرده و سپس همگي با هم بطور ناگهاني روي دو پاي خود يا بصورت خوابيده ساكن مي شوند.
15- جفتگيري همستر در مدت زماني نسبتاٌ طولاني (گاهي موارد تا چندين ساعت) بطول مي انجامد. در اين حالت ماده كاملاٌ ساكن و بي حركت و خمار يا با چشمان بسته در جلو نر قرار گرفته و دمب خود را كاملاٌ سفت و بالا ميگيرد. حيوان نر با ليس زدن به ترشحات ماده و نرگي خودش، عمل جفتگيري را مرتب تكرار ميكند. در اين بين گاهي موارد پوست گردن يا گوش ماده را نيز گاز ميگيرد.
16- چند روز قبل از زايمان، پهلوي ماده داراي برآمدگي كاملاٌ واضحي ميگردد. در اين شرايط لازم است ماده مستقل گردد تا خانه سازي را شروع كند و غذاي كافي را در انباري خود ذخيره نمايد.
17- زايمان ممكن است تا نيم ساعت بطول انجامد. معمولا هر نوزادي كه بدنيا مي آيد با يك جيغ (توسط نوزاد) همراه است. مادر بند ناف را بريده و پس از مقداري تميز كاري، استراحتي كوتاه دارد و به او شير ميدهد. سپس نوزاد بعدي را بدنيا مي آورد. ممكن است تا 12 نوزاد بدنيا بيايند.
18- چشم و گوش بچه ها در ابتداي تولد بسته است و هيچ پشمي بر روي بدن آنها وجود ندارد. پس از گذشت 1 هفته، پشم روي بدن بمرور ظاهر مي شود و شما مي توانيد رنگ بچه ها را تا حدي تشخيص دهيد. بمرورچشم ها و گوش ها به آرامي باز ميشوند و بچه ها بزرگ مي شوند و از سن 2 هفتگي شوخي و كشتي با يكديگر را آغاز ميكنند.
19- بچه ها براي شير خوردن به دو رديف سينه هاي مادر كه بيش از 14 عدد است مي چسبند بطوري كه هنگام جابجايي مادر ممكن است بچه ها از سينه او جدا نشوند.
20- پس از حدود 1 هفته، بچه هائي كه تازه راه رفتن را آموخته اند مرتب از خانه دور ميشوند و مادر آنها را با دهان خود بلند كرده و به خانه باز ميگرداند.
 

balabala

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
22 می 2005
نوشته‌ها
8,362
لایک‌ها
5,745
سن
41
محل سکونت
یه خورده اونورتر
مواظب باش خیلی حیوونای ظریفی هستن! سرما خوردگی می کشتشون، با کوچکترین عفونت می میرن حتی ممکنه از تراشه کثیف عفونت بکنن ، الیافی مثل پنبه ممنوعه. دستمال میتونی کمی استفاده کنی ولی زود بزود عوض کن. هیچ وقت با هم نگه ندار ممکنه همدیگه رو بکشن، فقط موقع جفتگیری باهم بذارشون. غذای مناسبشون بده و غذاهایی که ممنوعه بهشون نده! شکلات، شیرینی، نمک اینا اکیدا ممنوعه. کلا فقط غذای خودش. آب زیادی کشنده ست. اگر کاهو و میوه های تازه میدی آب زیادی لازم ندارن ولی به هرحال کمی آب هم براشون بذار. میوه های ممنوعه حواست باشه ندی، زیادی هم ندی رودل میکنن :دی. زیر نور مستقیم آفتاب در عرض 15 دقیقه میمیرن! عمرشون بین 1-2 ساله.
 
Last edited:

sara__joon

کاربر فعال فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 آگوست 2006
نوشته‌ها
5,355
لایک‌ها
5,607
محل سکونت
El Paso, Texas
همستر همین هایی هست که تو سریال یوسف به جای موش استفاده کردن !!!؟؟؟
eg4tfs.gif
 

hamed1297

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 مارس 2005
نوشته‌ها
2,710
لایک‌ها
8
سن
41
محل سکونت
shiraz
ممنون از توجهتون.
و ممنون از اطلاعات زیادی که دادین.
ولی میدونین که این همه اطلاعات رو یکدفعه میدین مغز ما گنجایش نداره.عوارض داره.دی...

نیاز به شستشو هم دارن؟اگر کمی کثیف شده باشه باید چیکار کرد؟
ولی در کل خیلی با مزه هستا.

راستی من خودم دامپزشک هستم ولی خوب توی دانشگاه که این چیزا رو یاد نمیدن.
 

Venom

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
1 می 2006
نوشته‌ها
954
لایک‌ها
3,913
یادش بخیر دو تا همستر داشتیم بچه دار شدن , بعد مادر بچه ها نشست چند تاشون رو خورد :دی کلآ یه 6,7 تایی فکر کنم بودن که چند تا خورده شدن و یکی دو تا هم زیر آوار مردن !! و آخرش 3 تاشون زنده موندن :دی
 

balabala

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
22 می 2005
نوشته‌ها
8,362
لایک‌ها
5,745
سن
41
محل سکونت
یه خورده اونورتر
نه نیازی به شستن ندارن موقعی که بیکارن خودشون شروع میکنن به تمیز کردن خودشون! جای کثیفی هم که نمیرن، توی قفسن یا آکواریومن. اگر خواستی بشوری باید خیلی کم و با حوصله انجام بدی. به این صورت که با یه دستکش دستت رو خیس کنی بکشی روی بدنشون و یکمی تمیزشون کنی. سرش هم اصلا نباید آب بخوره ممکنه از ترس آب بمیره!! فقط بدنشون. بعد هم با سشوآر خشکشون کن :D اگر خیلی خواستی تمیز بشن با یکمی شامپو بچه بشورشون. من که کلا فقط یه بار با آب خالی شستمشون اولا که خریده بودم..

خودم دوتا داشتم که با اینکه این همه مواظبت کردم از عفونت مردن!

این بچه خوری هم شنیدم بخاطر کمبود ویتامینه. باید بهشون مولتی ویتامین و کلسیم هر سه چهار روز یه کم بدی مخصوصا بعد از زایمان تا نشینن بچه هاشونو بخورن D:
/
اون پست اولی هم که طولانی بود کپی پیست بود :D یادم نمیاد از کجا برداشته بودم توی یه فایل کپی کرده بودم برای مطالعه که اینجا هم گذاشتم.
 
Last edited:

hamed1297

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 مارس 2005
نوشته‌ها
2,710
لایک‌ها
8
سن
41
محل سکونت
shiraz
آهان.ممنون.
من هنوز یه جای مناسب براش پیدا نکردم.گذاشتمش توی قفس.ولی خوشم نمیاد اونجا باشه.
مال من همش خوابه.روزی 2 ساعت بیشتر فعالیت نداره.همش زیر پتو هست.دی..
نکنه واسه این هست که هنوز عادت نکرده؟
 

Venom

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
1 می 2006
نوشته‌ها
954
لایک‌ها
3,913
این بچه خوری هم شنیدم بخاطر کمبود ویتامینه. باید بهشون مولتی ویتامین و کلسیم هر سه چهار روز یه کم بدی مخصوصا بعد از زایمان تا نشینن بچه هاشونو بخورن D:
ما به صورت تجربی اینا رو نگه میداشتیم :دی یعنی اصلآ نفهمیدیم چطوری زنده مونده بودن چون از ماکارونی و پیتزا تا پفک و اینا بهشون میدادیم ولی سالم بودن و خیلی جنب و جوش داشتن ! فقط یادمه وقتی پفک جلوش گذاشتیم , اومد روش ادرار کرد و رفت یه گوشه نشست !! D: الآن هم متاسفانه نیستن دیگه , مادرم گفت برین پس بدین تا بیشتر نشدن :( (قضیه کلآ مربوط به 3,4 سال پیشه البته !)
====================
راستی کلآ همسترا روحیه جنگی دارن یا فقط برای ما این طوری بوده ؟ یکی از آشناها یه خرگوش گنده داشت. یه بار این همستره رو با خرگوشه گذاشتیم بقل هم , بعد از 10 دقیقه نگاه کردن به هم یهو همستره رفت تو کله خرگوشه !! بدبخت خرگوشه داشت سکته میزد از ترس !!
 

balabala

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
22 می 2005
نوشته‌ها
8,362
لایک‌ها
5,745
سن
41
محل سکونت
یه خورده اونورتر
آهان.ممنون.
من هنوز یه جای مناسب براش پیدا نکردم.گذاشتمش توی قفس.ولی خوشم نمیاد اونجا باشه.
مال من همش خوابه.روزی 2 ساعت بیشتر فعالیت نداره.همش زیر پتو هست.دی..
نکنه واسه این هست که هنوز عادت نکرده؟
من توی آکواریوم نگه میداشتم چون هم راحتتر تمیز میشه هم فرار نمیتونن بکنن!! چون خیلی باهوشن و به مرور زمان یه راهی برای فرار پیدا میکنن :cool: مثلا با اینکه ارتفاع آکواریون 30 سانت بود بعد از یه مدت یاد گرفته بود تعادل خودش رو روی چرخ و فلکش نگه میداشت و میپرید بیرون :lol: یکیشون چرخ و فلک رو نگه میداشت که تکون نخوره اونیکی میرفت بالاش از لبه آکواریوم میومد بیرون :lol: همینجوری یه بار یه روز تمام همه رو گذاشته بود سر کار که کجا رفته دیگه ناامید شده بودیم که فهمیدم رفته پشت کتابخونه خوابیده :lol:
خوابشون هم معمولیه! برای منم کلا فقط 2 ساعت بیدار بودن اون هم شبا. اگر خیلی سر و حال بودن تا نصفه شب بیدار میموندن هی سرو صدا میکردن :lol:
اگر وسیله بازی مثل همین چرخهای گردون (چرخ و فلک) داشته باشن بیشتر بیدار میمونن و سر و حالتر می مونن. چرخ و فلک هم مدلی بگیر که بچسبه به یه گوشه، اینا که میله دارن ممکنه خفشون بکنه! (دو تا باهم بخوان برن یکیشون گیر میکنه بین میله هاش) (البته شما که یدونه بیشتر نداری ;))
ما به صورت تجربی اینا رو نگه میداشتیم :دی یعنی اصلآ نفهمیدیم چطوری زنده مونده بودن چون از ماکارونی و پیتزا تا پفک و اینا بهشون میدادیم ولی سالم بودن و خیلی جنب و جوش داشتن ! فقط یادمه وقتی پفک جلوش گذاشتیم , اومد روش ادرار کرد و رفت یه گوشه نشست !! D: الآن هم متاسفانه نیستن دیگه , مادرم گفت برین پس بدین تا بیشتر نشدن :( (قضیه کلآ مربوط به 3,4 سال پیشه البته !)
====================
راستی کلآ همسترا روحیه جنگی دارن یا فقط برای ما این طوری بوده ؟ یکی از آشناها یه خرگوش گنده داشت. یه بار این همستره رو با خرگوشه گذاشتیم بقل هم , بعد از 10 دقیقه نگاه کردن به هم یهو همستره رفت تو کله خرگوشه !! بدبخت خرگوشه داشت سکته میزد از ترس !!
پفک و پیتزا :blink:
آره خیلی شیطونن! :lol: از سر و کول آدم میرن بالا. فکر کنم بیشتر با خرگوشه طرح دوستی ریخته بوده تا چیز دیگه! شاید طرف ماده بوده :lol:
 
Last edited:

poolaky

Registered User
تاریخ عضویت
6 ژوئن 2006
نوشته‌ها
875
لایک‌ها
40
سن
37
محل سکونت
بخش كنترل نوسانات پاور
یادش بخیر من دو تا داشتم

بعد 6 تا بچه زایید

کجایی جوونی که یادت بخیر

ولی عجب با حال بودن

وقتی نگاشون می کردم 1 ساعت فقط می خندیدم

یکیش بود فقط تو سرم بود

هر وقت میگرفتم دستم زود میرفت رو سرم

عجب با حال بود
 

hamed1297

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 مارس 2005
نوشته‌ها
2,710
لایک‌ها
8
سن
41
محل سکونت
shiraz
چه باحال.
من هم خودم یک مقدار رعایت میکنم .آخه جوندگان یه بیماری مسری دارن به نام لپتوسپیروز که البته براش واکسن هست.
این قبل از اینکه به من برسه نمیدونم کجا بوده و دست کی بوده واسه همین یه مقدار احتیاط میکنم.
نیازی هست به رعایت این موارد؟

من روز دوم گذاشتمش یه قفس که یک قسمتش میله هاش از هم باز بود در عرض 10 دقیقه سریع این قسمت رو پیدا کرده بود و بالاخره اومد بیرون.در صورتی که اصلا به چشم نمیاومد و خودم متوجه این فاصله نشده بودم.
 

balabala

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
22 می 2005
نوشته‌ها
8,362
لایک‌ها
5,745
سن
41
محل سکونت
یه خورده اونورتر
تا اونجایی که میدونم بیماری مشترک بین انسان ندارن (از اونها به انسان نیست ولی مثلا سرما خوردگی از انسان میگیرن و کشنده هست براشون).

از مریضی های دیگه خبر ندارم بجز همین مورد عفونت که برای همسترای خودم پیش اومد. اول مادهه آبسه کرد و بعد به نره هم سرایت کرد. یه چشم نره هم دامپزشک عمل کرد درآورد بخاطر همین عفونت. براشون آنتی بیوتیک تجویز کرده بود منتها نموندن! (تتراسایکلین برای نره که وضعش بهتر بود و عمل شده بود بصورت محلول هر 12 ساعت 10 قطره و یه آنتی بیوتیک تزریقی برای ماده که هر 12 ساعت میزد!). قرار بود آبسه به عمل بیاد تا عملشون کنن منتها مادهه خورد به تعطیلی و خیلی ضعیف شد و مرد، نره هم قبل از به عمل رسیدن آبسه، دووم نیاورد و یک هفته بعدش مرد. :( بخاطر دستی بودن هم خیلی میره روی اعصاب مردنشون..

حالا شما به عنوان دامپزشک اگر در مورد مریضی هاشون اطلاع بیشتری پیدا کردی بگو چون من به سرم افتاده باز بگیرم
funnyanimation2.gif
 

M.K_Soft

Registered User
تاریخ عضویت
18 مارس 2007
نوشته‌ها
47
لایک‌ها
0
به نظر شما یک یا دو سال خیلی کم نیست؟
تا بیای باهاشون خو بگیری میمیرن.

حالا در کل به نظر شما که داشتین و دارین, خوبه برم بگیرم یا نه.
چون میخوام بعد از چند ماه بی حیوونی!! یا یک پرنده مثل عروس هلندی یا طوطی بگیرم یا همستر.
 

hamed1297

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 مارس 2005
نوشته‌ها
2,710
لایک‌ها
8
سن
41
محل سکونت
shiraz
بیماری هایی که میتونن بهشون مبتلا بشن یکی همین لپتوسپیروز هست که یک جورایی بیماری خطرناکی هست.البته بیشتر مربوط به جونده هایی مثل موش هست.
هاری هم هست.
باز اگر اطلاعاتی پیدا کردم براتون میگذارم.
 

hamed1297

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 مارس 2005
نوشته‌ها
2,710
لایک‌ها
8
سن
41
محل سکونت
shiraz
دانستنی های جالب در مورد همسترها

-همسترها کوررنگ هستن و علاوه براین میدان دیدشون حداکثر تا شعاع ۱۵ سانتی متری شونه! اما در عوض شنوائی و بویائی قوی دارن،اونها قادرن صاحبان خودشون رو از طریق صدا و بو شناسائی کنن.

۲-در مقابل سروصدا بسیار حساسن و دیده شده که در اثر صداهای ناگهانی و بلند دچار سنگ کوب شده و می میرند!

۳-در زیستگاه طبیعی در تونلهای طویل و پیچ در پیچی زندگی می کنن و فقط شبها از اونجا بیرون میان چون می دونن نور آفتاب به شدت براشون مضره و گاها باعث مرگشون میشه.

۴-همسترها قادر به درک روابط خونوادگی هستن.یعنی حتی اگه مدت طولانی از مادر و خواهر و برادراشون دور باشن بعد از ملاقات دوباره اونا رو می شناسن.

۵-اگه مدت طولانی و به طور مستمر از یه اسم برای صدا زدنشون استفاده کنین به اون اسم واکنش نشون میدن.

۶-گاهی متوجه ناپدید شدن همسترهای تازه متولد شده میشین و بعد از مدتی دوباره اونا ظاهر میشن!علت اینه که همسترها کیسه هائی داخل لپشون برای ذخیره غذا و یا حتی پنهان کردن بچه هاشون دارن و گاهی بچه هاشون رو به این روش جا به جا می کنن!

۷-در صورتیکه دمای محیط زندگیشون آنی و به شدت افت کنه به خواب زمستونی میرن!

۸-همسترها حیوانات زمستان خوابی هستن و به همین دلیل عادت به ذخیره کردن غذا در گوشه ای از لونه دارن بنابراین هیچ وقت نمی تونین همسترو مجبور کنین که غذاشو از ظرف به جای دیگه ای منتقل نکنه.

۹-گریز پاهای حرفه ای هستن.کافیه راهی برای فرار از قفس پیدا کنن اون موقع پیدا کردنشون کار ساده ای نیست.
 

hamed1297

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 مارس 2005
نوشته‌ها
2,710
لایک‌ها
8
سن
41
محل سکونت
shiraz
تغذیه

همستر همه چیز خوار است اما مانند سایر جوندگان علاقه زیادی به دانه های روغنی دارد. بهترین غذایش تخمه آفتابگردان ، بادام زمینی و دیگر خشکبار است که حتماً باید خام باشند زیرا مواد شور برای این جاندار مضر است . میوه های اسیدی مثل پرتقال وگریپ فروت و هم چنین پیاز و سرکه هم اذیتش می کند.
برای جلو گیری از تشنگی روزانه یک برگ کاهو در اختیار حیوان قرار گیرد و هفته ای 1 یا 2 بار میوه و سبزی کاملاً شسته شده داده شود.

کلاً **** غذایی انسان بدون ادویه و نمک برای همستر هم **** خوبی است. برای مثال مرغ آب پز غذای مناسبی برای همستر است که میتواند 1 بار در هفته در برنامه غذایی اش گنجانده شود.

قابل ذکر است که این حیوان عادت به مدفوع خواری دارد و مشاهده چنین چیزی هیچ ایرادی ندارد.
 

balabala

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
22 می 2005
نوشته‌ها
8,362
لایک‌ها
5,745
سن
41
محل سکونت
یه خورده اونورتر
بیماری هایی که میتونن بهشون مبتلا بشن یکی همین لپتوسپیروز هست که یک جورایی بیماری خطرناکی هست.البته بیشتر مربوط به جونده هایی مثل موش هست.
هاری هم هست.
باز اگر اطلاعاتی پیدا کردم براتون میگذارم.
علائم هم داره این لپتوسپیروز؟ :blink:
 
بالا