برگزیده های پرشین تولز

انتخاب دی وی دی رکوردر

dvdfire

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2008
نوشته‌ها
243
لایک‌ها
0
در مورد دی وی دی رکوردرها

چه معیارهایی رو برای خرید در نظر بگیریم ؟


متشکرم
 

dvdfire

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2008
نوشته‌ها
243
لایک‌ها
0
DVD ها با ظرفیت بالا و کیفیت بهتر خود، دنیای دیسک ها را قرق خود کرده اند و دیگر کم کم احساس می شود بدون داشتن دستگاه های پخش کننده و یا ضبط DVD نمی توان از خیلی از برنامه ها استفاده کرد. دستگاه های ضبط DVD نیز با قابلیت های جالبی که دارند، توجه زیادی را به خود جلب کرده اند و با هر کدام از این دستگاه ها دیگر لازم نیست نگران از دست دادن برنامه های تلویزیونی دلخواه خود باشید، چرا که با دادن زمان پخش برنامه به دستگاه، خود به خود روشن شده و برنامه ها را برایتان ضبط می کند.
اما هر کدام از این دستگاه ها قابلیت ها و ویژگی های خاص خود را دارند که قبل از خرید هر کدام بد نیست در مورد این امکانات اطلاعاتی داشته باشید تا با مراجعه به فروشگاه ها با شنیدن نام های عجیب و غریب و بعضا نا آشنا گیج نشوید.

● بزرگی تصویر

دستگاه ضبط DVD یا DVD Recorderمانند دستگاه های ضبط و پخش ویدئویی قدیمی یا همان VCR ها است با این تفاوت که برای ضبط برنامه های تلویزیونی یا پخش فیلم ها به جای نوار ویدئویی در آن از دیسک DVD استفاده می شود. کیفیت DVD ها بسیار بالاتر از VCR ها است (البته در VCR ها نیز کیفیت فیلم ها بسته به تنظیمات ضبط متفاوت بود). به علاوه اینکه در DVD ها می توانید به راحتی در منوها و بخش های مختلف فیلم سریع تر جلو و عقب رفته و با یک کلیک قسمت مورد علاقه خود را مشاهده کنید.
زمانی که می خواهید یک دستگاه ضبط DVD بخرید، باید به دو نکته توجه داشته باشید. اولین نکته این است که دستگاه شما Tuner یا تنظیم کننده دارد یا نه. طبق قانون FCC، دستگاه های ضبط جدید باید تیونر دیجیتالی ATSCداشته باشند. تیونر های دیجیتالی معمولا روی قیمت دستگاه هم تاثیر دارند، به همین علت بسیاری از شرکت ها، دستگاه های خود را به دو صورت و یا بدون تیونر عرضه می کنند. البته هنوز در ایران و حتی بسیاری از نقاط جهان، دستگاه هایی با تیونرهای غیر دیجیتالی پیدا می شوند. نکته قابل توجه دیگر این است که تمام دستگاه های پخش از تمام فرمت های DVD ها پشتیبانی نمی کنند. DVD رایترهای مخصوص کامپیوتر ها به علت جنگ فرمت ها، از تعداد فرمت های زیادی پشتیبانی می کنند و این مساله در مورد آنها صدق نمی کند؛ اما DVD رکوردرها این رقابت را ندارند و در نتیجه خیلی پایبند پشتیبانی از فرمت های زیادی نیستند. برخی رکوردها از هر ۵ فرمت ضبط DVD (DVD-RAM، DVD+R/RW و DVD-R/RW) پشتیبانی می کنند، اما تعداد زیادی هم این چنین نیستند. دستگاه های معمولی (مخصوصا مدل های ارزان قیمت) تنها از فرمت های DVD-R/RW یا DVD+R/RW پشتیبانی می کنند، تعدادی دیگر از هر دو این فرمت ها به جز DVD-RAM پشتیبانی می کنند. برخی دستگاه ها از DVD-R/RW و DVD-RAM پشتیبانی کرده و تعداد زیادی هم از این فرمت های DVD-R/RW ، DVD+R و DVD-RAM پشتیبانی می کنند. احتمالا با نام بردن این نام های بعضا نامفهوم گیج شده اید و خیلی ممکن است از آن سر در نیاورید.
نکته مهم این است که دقت کنید دستگاه تان از دیسک های dual-layer یا double-layer پشتیبانی کند تا مجبور نشوید دو ساعت برای ضبط یک فیلم با کیفیت بالا وقت صرف کنید.

● فرمت ها

اگر می خواهید DVD هایی که با DVD رایترتان رایت می کنید تنها روی همان دستگاه ببینید، پشتیبانی از فرمت های مختلف، برای تان نکته مهمی نخواهد بود و در عوض می توانید در مورد قابلیت های دیگر دستگاه بیشتر فکر کنید. اما گاهی اوقات هم پیش می آید که می خواهید DVD ها را با دوستان تان نیز رد و بدل کنید و یا حتی آن ها را در دستگاه های پخش DVD دیگری در منزل تان اجرا کنید. در این حالت به دستگاهی نیاز دارید که بتواند دیسک هایی رایت کند که در پخش کننده های دی وی دی دیگر و یا لپ تاپ ها هم قابل اجرا باشد. DVD های قابل ضبط معمولا با پخش کننده های استاندارد DVD+R و DVD-R سازگاز هستند که هر دو این فرمت ها به گونه ای هستند که تنها یک بار می شود روی آنها رایت کرد و قابل پاک شدن هم نیستند.
DVD-R ها معمولا نسبت به DVD+R ها متداول تر هستند و در دستگاه های بیشتری پشتیبانی می شوند؛ اما با این حال همه چیز بستگی به دستگاهی دارد که می خواهید از آن استفاده کنید. تمام دستگاه های پخش DVD موجود در بازار و درایوهای DVD-ROM توانایی پخش حداقل یکی از این دو فرمت ها را دارند و تقریبا اغلب دستگاه ها از عهده پخش هر دو آن ها بر می آیند.
برخی DVD رکوردرها از فرمت ۵/۸ گیگابایتی DVD-R DL (در این فرمت به نام dual layer نامیده می شود.) که تنها یک بار می توان روی آن ها رایت کرد نیز پشتیبانی می کنند. این دیسک ها ظرفیتی دو برابر DVD های single-layer یا تک لایه دارند و مخصوص افرادی هستند که می خواهند فیلم های شان را با بالاترین کیفیت و بیت ریت رایت کنند. شرکت های سازنده DVD رکوردرها معمولا این مدل رایت با کیفیت بالا را به نام های " XP " یا " ۱-hour mode " (حالت یک ساعته) می خوانند، چرا که می توانید برنامه ۱ ساعتی را روی یک دیسک رایت کنید. اگر DVD رکوردر شما از فرمت های dual-layer یا double-layer پشتیبانی نمی کند، در آن زمان حالت XP می تواند تا ۲ ساعت فیلم با کیفیت بالا را روی یک دیسک رایت کند.
هر کدام از این فرمت ها را تنها می توان یک بار روی شان رایت کرد، حالت های قابل رایت مجدد هم دارند که DVD-RW برای DVD-R و DVD+RW برای DVD+R است. اغلب پخش کننده های DVD می توانند دیسک های با فرمت رایت مجدد را نیز پخش کنند، اما تعداد آنها به اندازه دستگاه هایی که فرمت های تنها یک بار رایت را پخش می کنند نیست. قبل از اینکه DVD مورد نظر تان را بخواهید رایت کنید، بهتر است ببینید دستگاه پخش شما چه فرمت هایی را می تواند پخش کند که بعد دچار مشکل نشوید.
در آخر هم فرمت DVD-RAM، فرمتی با قابلیت رایت مجدد که پیچیده تر با قابلیت دسترسی متفاوت تری نسبت به باقی فرمت ها است. این بهترین فرمت برای ویرایش روی دیسک است؛ فرمتی که با آن همزمان می توانید عملیات ضبط و پخش را همزمان انجام دهید. البته تمام دستگاه های پخش قابلیت پخش این فرمت را ندارند؛ بنابراین اگر می خواهید DVD رایت شده را به دوستان تان هم بدهید، فرمت DVD-RAM بهترین انتخاب شما نخواهد بود.

● انواع مختلف DVD رکوردرها

DVD رکوردرها را می توان به ۳ مجموعه عمده تقسیم بندی کرد: DVD رکوردرهای ساده، DVD رکوردرها با هارد درایو و ترکیبی از DVD/VHS رکوردر (گاهی این دستگاه ها را نیز می توانید با هارد درایو پیدا کنید). DVD رکوردرهای ساده از نظر کارایی بسیار شبیه VCR ها هستند و تنها دیسک های DVD جای خود را به نوارهای ویدئویی داده اند. این دستگاه ها برای تبدیل فیلم های ویدئویی به DVD بدون نیاز به ویرایش و یا ضبط فیلم ها یا برنامه های تلویزیونی مستقیم روی دیسک مناسب هستند. برخی از این دستگاه ها در صورت رایت روی فرمت های قابل رایت مجدد، به شما اجازه ویرایش روی دیسک را نیز می دهند. اما در کل اگر می خواهید ویرایش و یا تغییراتی روی دیسک تان بدهید، دستگاه های DVD رکوردر ساده خیلی برای شما مناسب نیستند. در گروه دوم DVD رکوردرهایی با هارد درایو قرار داشتند که امکانات ضبط فیلم های ویدئویی و آرشیو فیلم های ضبط شده را در اختیار کاربر قرار می دهند. وجود هارد درایو، امکان ویرایش فیلم ها را بسیار ساده تر می کند.
در این حالت اغلب اول فیلم ها و یا برنامه ها را روی هارد درایو ذخیره می کنید و سپس آنچه را که می خواهید آرشیو کرده و نگه دارید، روی DVD رایت می کنید. وجود هارد درایو امکان ویرایش فیلم ها را ساده تر کرد و حتی می توانید تبلیغات وسط فیلم ها را هم حذف کرده و فقط قسمت های مورد علاقه تان را روی DVD ذخیره کنید.
در گروه سوم نیز ترکیب DVD رکوردرها و VHS VCR ها قرار دارند. در این حالت ضبط مستقیم فیلم های ویدئویی قدیمی روی DVD ها بسیار ساده تر شده است و می توانید از فیلم های قدیمی هم استفاده کرده و یا آنها را به DVD تبدیل کنید.
رنج قیمت DVD رکوردرهای ساده معمولا بین ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، مدل هایی با VCR یا هارد درایو هم معمولا بسته به سایز هارد درایو بین ۲۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان متغیر است. مدل هایی با تیونر دیجیتالی نیز گران تر از مدل هایی بدون این قابلیت هستند.
بسیاری از این رکوردرها قابلیت تبدیل فیلم ها را نیز در خود دارند و می توانند DVD های ۴۸۰P را برای پخش روی تلویزیون های با کیفیت بالا (HDTV ها) با استفاده از تبدیل HDMI به ۱۰۸۰I یا ۱۰۸۰P تبدیل کنند. مقیاس های مختلف در دستگاه نیز می تواند کیفیت پخش فیلم ها را به نسبت پخش یک DVD ساده روی یک تلویزیون HDTV بهبود بخشد.

● امکانات پخش، ضبط و برنامه ریزی

تمام DVD رکوردرها را نیز مانند VCR ها می توان به صورت دستی برنامه ریزی و تنظیم کرد. تقریبا تمام مدل ها دکمه ضبط برای ضبط سریع برنامه و تایمری برای قطع خودکار ضبط بعد از چند دقیقه (معمولا ۳۰ دقیقه) دارند. اگر می خواهید برنامه ای را از دستگاه های دیگر ضبط کنید، باید رکوردر شما امکان کنترل آن دستگاه را داشته باشد.
علاوه بر امکان برنامه ریزی و تنظیم دستی دستگاه، اغلب DVD رکوردرها از حالت قدیمی VCR PLUS+ نیز پشتیبانی می کنند. این کد، در روزنامه ها و لیست شبکه های تلویزیونی به برنامه ریزی سریع یک VCR اطلاق می شود. برخی رکوردرهای دارای هارد دیسک شاید راهنمای برنامه الکترونیکی یا EPG داشته باشند که در این صورت تنها کافیست کنترل دستگاه را رو به آن گرفته و دکمه ضبط را بزنید. نکته قابل توجه دیگر در این قسمت، زمان ضبط است. در این حالت، رکوردر می تواند با فشرده کردن دیتا و کم کردن کیفیت فیلم، مدت زمان بیشتری از فیلم یا برنامه را روی یک دیسک جای دهد. تمام DVD رکوردرها تنظیمات فشردگی متفاوتی دارند که حداقل زمان ضبط شده از یک ساعت در یک دیسک Single-layer تا حداکثر زمان ۸ ساعت متفاوت است. برخی رکوردرها این قابلیت را دارند که به صورت اتوماتیک، به نسبت زمان فیلم ضبط شده و مقدار حجم روی دیسک، فشردگی آن را تعیین کنند. در DVD رکوردر با هارد دیسک این امکان وجود دارد که فیلم را با حداکثر کیفیت ضبط کنید و بعد با کیفیت و فشردگی دلخواه آن را روی DVD منتقل کنید.
این دستگاه ها علاوه بر خواندن و رایت DVD ها می توانند CD های صوتی را نیز اجرا کنند که اغلب بسته به دستگاه، فرمت های دیگری مانند CDهای WMA یا MP۳ وCD های ویدئویی و عکس را نیز می توانند اجرا کنند. برخی مدل ها اسلات های کارت حافظه برای نمایش فیلم یا عکس دارند. برخی دیگر نیز ورودی DV برای ضبط مستقیم از روی دوربین های فیلمبرداری ویدئویی روی DVD دارند. اگر می خواهید DVD رکوردر خود را به سیستم سینمای خانگی با صدای فراگیر منزل خود وصل کنید، دقت کنید رکوردرتان خروجی های صوتی دیجیتالی که به ورودی های دیجیتالی سیستم تان بخورد داشته باشد. برخی رکوردرها (البته نه همه آنها) هر دو خروجی optical و coaxial را دارند.

● توضیحاتی در مورد مشخصات دستگاه ها

مشخصات اصلی DVD رکوردرها معمولا به گزینه های ضبط آنها اطلاق می شود، چه گزینه های تکنیکی مانند فرمت دیسک ها و فشردگی یا گزینه های عملیاتی مانند ورودی ها و برنامه ریزی آنها.
می توان این مشخصات را به سه گروه اصلی : مهم، نسبتا مهم و نه چندان مهم تقسیم کرد.

● مهم : فرمت های ضبط

DVD ها ۷ فرمت مختلف قابل رایت دارند. رکوردری را انتخاب کنید که با فرمت هارد درایوهایی که از آن استفاده می کنید و یا فرمت هایی که بیشتر برای تان مورد استفاده دارد، سازگار باشد.
▪ DVD-R : یک بار می توان روی آن رایت کرد (دیتا های رایت شده پاک نمی شوند و دوباره نمی توان روی آن رایت کرد.) این فرمتی است که اغلب پخش کننده های DVD از آن استفاده می کنند که تمام مدل های موجود در بازار و بسیاری از مدل های قدیمی از جمله آنها هستند.
▪ DVD-R DL : فرمت dual-layer که تنها یک بار می توان روی آن رایت کرد و ظرفیتی دو برابر دیسک های Single-layer DVD-R دارد.
▪ DVD-RW : مدل قابل رایت مجدد DVD-R. DVD-RW نیز قابل پخش روی تمام DVD Player های رایج در بازار است ؛ این فرمت نیز روی تمام مدل های موجود در بازار و بسیاری از مدل های قدیمی قابل اجرا است.
▪ DVD+R : یک بار می توان روی آن رایت کرد (دیتا های رایت شده پاک نمی شوند و دوباره نمی توان روی آن رایت کرد). این فرمت از لحاظ سازگاری با پخش کننده های DVD مانند DVD-R است؛ روی تقریبا تمام مدل های بازار و بسیاری از مدل های قدیمی اجرا می شود.
▪ DVD+R DL : فرمت double-layerکه تنها یک بار می توان روی آن رایت کرد و ظرفیتی دو برابر دیسک های single layer DVD+R دارد.
▪ DVD+RW : مدل قابل رایت مجدد DVD+R. DVD+RW نیز قابل پخش روی تمام DVD Player های رایج در بازار است؛ این فرمت نیز روی تمام مدل های موجود در بازار و بسیاری از مدل های قدیمی قابل اجرا است.
▪ DVD-RAM : فرمت قابل رایت مجدد با امکانات دسترسی متغیر بسیار عالی؛ این بهترین فرمت برای ویرایش روی دیسک است. DVD-RAM تنها با دستگاه هایی که از این فرمت پشتیبانی می کنند، قابل اجرا است.

● مهم: امکانات ضبط

رکوردرها می توانند مقدار فیلمی که می توان روی دیسک جا داد را با فشردن بیشتر آن فیلم، زیادتر کنند. البته در این حالت از کیفیت تصویر هم کاسته می شود، در نتیجه بهتر است این نکته را هم مورد توجه قرار دهید. اگر می خواهید مدت زمان زیادی از یک برنامه را با کیفیت بالا ضبط کنید، مانند یک برنامه تلویزیونی چند ساعته، بهتر است یک DVD رکوردر با هارد درایو بخرید. در این حالت می توانید تمام برنامه را با کیفیت بالا ضبط کرده و بعد روی چند دیسک رایت کنید.
اگر می خواهید یک فیلم ۲ ساعته با کیفیت بالا داشته باشید، دقت کنید رکوردر انتخابی شما از فرمت های double-layer یا dual-layer پشتیبانی کند.

● مهم: خروجی های Component-video

زمانی که رکوردر با خروجی های Component-video را به تلویزیونی با ورودی Component-video وصل می کنید، کیفیت بهتری خواهید داشت، مخصوصا اگر هر دو این دستگاه ها از progressive scan پشتیبانی کنند.

● مهم : تبدیل به کیفیت بالا

بسیاری از رکوردرها دیگر خروجی HDMI و قابلیت تبدیل تصاویر به ۱۰۸۰i یا ۱۰۸۰p را دارند. اگر می خواهید رکوردرتان را به تلویزیون های LCD یا پلاسما با کیفیت بالا وصل کنید، دقت کنید این قابلیت را داشته باشد. با داشتن خروجی HDMI، تصاویر با کیفیت بالاتری نسبت به تصاویر استاندارد در تلویزیون های HDTV خواهید داشت.

● نسبتا مهم : ورودی های A/V در جلوی دستگاه

ورودی های صوتی/تصویری (A/V) در جلوی دستگاه باعث اتصال راحت تر دستگاه هایی چون دوربین های فیلمبرداری به DVD رکوردر می شود.

● نسبتا مهم : راهنمای برنامه الکترونیکی

EPG ها برنامه ریزی دستگاه را برای ضبط برنامه های تلویزیونی راحت تر می کنند.

● نه چندان مهم : انواع خروجی های صوتی دیجیتالی

اگر می خواهید فیلم های تان را از طریق سیستم سینمای خانگی ببینید، دقت کنید دستگاه شما اتصال صوتی دیجیتالی به دریافت کننده A/V یا پروسسور صدای فراگیر داشته باشد. از طرفی اغلب دریافت کننده ها، پروسسور ها، و یا DVD رکوردرها هر دو اتصال optical و coaxial را دارند، پس پیدا کردن دستگاه های سازگار با آنها کار چندان مشکلی نیست.

● نکاتی در مورد خرید DVD رکوردر

تا اینجا اطلاعات خوبی در مورد دستگاه های DVD رکوردر پیدا کردید، اما بد نیست قبل از تصمیم گیری قطعی به چند نکته زیر هم توجه کنید.
▪ این دستگاه را برای چه لازم دارید ؟
اگر تنها کاری که با این دستگاه دارید ضبط برنامه های تلویزیونی و ذخیره برخی از آنهاست، بهترین گزینه انتخاب DVD رکوردری با هارد درایو است. اما اگر نه، هدف تان تبدیل فیلم های خانگی به DVD است، باز هم به یک هارد دیسک نیاز خواهید داشت، اما توجه کنید دستگاه مورد نظر شما امکانات ویرایش و یک ورودی DV نیز داشته باشد. اگر فیلم های VHS دارید و می خواهید آنها را به DVD تبدیل کنید، انتخاب یک DVD Recorder/VCR انتخاب بهتری خواهد بود و بهتر از وصل کردن دستگاه VCR به DVD رکوردراست.
▪ از DVD هایتان چگونه استفاده خواهید کرد ؟
اگر می خواهید از DVD های رایت شده روی دستگاه های مختلف استفاده کرده و یا به دوستان و آشنایان هم بدهید، بهتر است دستگاه شما از فرمت های زیادتری پشتیبانی کند. در این صورت DVD های تان روی دستگاه های بیشتری قابل اجرا خواهد بود.
▪ دستگاه رکوردر شما چه کارهای دیگری انجام دهد ؟
برخی دستگاه ها می توانند CD های صوتی MP۳ و WMA هم اجرا کنند، عکس های JPEG را هم نمایش دهند و قابلیت پخش محتویات کارت های حافظه هم دارند.
▪ چقدر کار کردن با آنها ساده است ؟
به منوها و کنترل از راه دور دستگاه دقت کنید. رابط های کاربری خوب، شما را به راحتی راهنمایی می کنند، و در غیر این صورت کار را کمی سخت می کنند. این نکته در راحتی کار با دستگاه بسیار مهم است.
راحت ترین کار امتحان دستگاه در پاک کردن و یا ضبط برنامه ها است. اگر توانستید قبل از خرید آن را امتحان کنید، البته برخی از منوها و راهنما های دستگاه ها به صورت آنلاین هم قابل دسترسی است.
▪ کیفیت تصویر در تنظیمات مختلف فشردگی به چند صورت است ؟
اغلب رکوردرها در بهترین حالت ضبط مشابه هم هستند و بیشترین تفاوت را می توانید در حالت های ضبط ۴، ۶ و یا ۸ ساعته مشاهده کنید.

در بازار ایران چند مارک از دی وی دی رکوردر وجود دارد که فعلا فقط آنها را معرفی می کنیم:

Panasonic DMR-EH65 DVD/HDD RECORDER - با هارد داخلی 250 گیگابایت و کارت حافظه SD
SAMSUNG HR735 با حافظه داخلی 160 گیگابایت بدون کارت حافظه
SONY HDX 420 با حافظه داخلی 160 گیگابایت بدون کارت حافظه
LG RH 251 با حافظه داخلی 250 گیگابایت با 14 نوع کارت حافظه
و PIONEER در چند مدل

منبع /:http://www.rahpouyan.com/FORUM/topic.asp?TOPIC_ID=6632
 

siavashakhtar

Registered User
تاریخ عضویت
17 دسامبر 2008
نوشته‌ها
187
لایک‌ها
3
سلام
من يه دي وي دي ركوردر سونيا گرفتم 125 هزار تومان خيلي عالي گفتم شايد دوستان هم دنبال ركوردر خوب و ارزان باشند. از فروشگاه ترنس گرفتم.
تلفن 66717362
66734936
 

karim_2004

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 فوریه 2008
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
0
سن
39
محل سکونت
بندر بوشهر
دو مدل 160 گیگ و 250 گیگ دارم و مدل DVD RECORDER WITH VHS هر کدوم رو خواستی تو فروشگاه همین انجمن در خدمتم
 

davood2009

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 دسامبر 2008
نوشته‌ها
20
لایک‌ها
0
سلام
من يه دي وي دي ركوردر سونيا گرفتم 125 هزار تومان خيلي عالي گفتم شايد دوستان هم دنبال ركوردر خوب و ارزان باشند. از فروشگاه ترنس گرفتم.
تلفن 66717362
66734936

سلام
من امروز رفتم همون فروشگاه ترنس يه دي وي دي ركوردر سونيا خريدم خيلي عالي من قبلا پاناسونيك داشتم ولي اين سونيا با اينكه خيلي قيمت مناسبي داره كيفيت ضبط بهتري داره
ممنون سياوش جان:)
 

davood2009

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 دسامبر 2008
نوشته‌ها
20
لایک‌ها
0
فروشگاه ترنس به مدريت جناب آقاي محمد پور در زمينه خريد و فروش دستگاه هاي DVD Recorder , ديتا پروژكتورها و بلندگوهاي اگتيو در رنج هاي قيمتي مختلف در خدمت مشتريان عزيز است.

آدرس: فروشگاه: خيابان جمهوري, تقاطع حافظ, پاساژ بزرگمهر, طبقه اول , پلاك 59

تلفن: 66717362-66734936

:D
 
بالا