برگزیده های پرشین تولز

دستگاه تشخیص دلار اصل از تقلبی و نحوه کار آن

webarts

Registered User
تاریخ عضویت
3 جولای 2010
نوشته‌ها
327
لایک‌ها
9
دوستانی که اطلاع دارند ممنون میشم راهنمایی کنند و اگر عکسی دارند بزارند.

1) کدام دستگاه تشخیص دلار خوب است؟
2) قیمت دستگاه؟

مهمترین بخش:
این دستگاه تقلبی و اصل را چطوری نشان میده؟ لطفا عکسی دارید بزارین.

مرسی
 
Last edited:

webarts

Registered User
تاریخ عضویت
3 جولای 2010
نوشته‌ها
327
لایک‌ها
9
هيچ كس از ناصرخسرو تا فردوسي دلار هاي تقلبي را نمي شناسد


نويسنده: سيد ياسر سياح


هشت ماه پس از توزيع پرحجم صددلاري هاي تقلبي در بازار غيررسمي ارز، در هفته گذشته تزريق مقدار معتنابهي از اين نوع ارز، بانك مركزي را به واكنش واداشت تا ضمن صدور اطلاعيه اي از عموم شهروندان بخواهد نسبت به داد و ستد اين ارز خاص احتياط بيشتري به خرج دهند. احتياطي كه به دليل به كارگيري فناوري پيشرفته در جعل اسكناس هاي صددلاري جديد، صرفاً در اين معنا خلاصه خواهد شد كه معاملات فقط از كانال هاي رسمي صورت گيرد.

دو برگ اسكناس صددلاري به دستم مي دهد. مي گويد: «اولي تقلبي و دومي واقعي است.» حال رويش را آن طرف مي كند و در حالي كه دستش را به سمتم گرفته مي گويد: «يكي از آنها را به من بده.» اسكناس واقعي را به او مي دهم. بدون آنكه نگاهي به آن بكند در حالي كه با يك دست وسط آن را با ناخن لمس مي كند كنار گوشش مي برد. بعد از تقريباً ۳۰ ثانيه مي گويد: «اين صددلاري اصل است.» مي پرسم از كجا متوجه مي شويد؟ پاسخ مي دهد: «اين فوت كوزه گري فقط به تجربه به دست مي آيد. تجربه اي كه دست كم بايد ده سالي باشد.» صولت جهانديده كه به قول خودش از قديمي هاي حرفه خريد و فروش ارز است بيرون محوطه ترمينال پروازهاي خارجي فرودگاه مهرآباد مي ايستد و ارز خارجي خريد و فروش مي كند. خودش مي گويد : ۱۲ سالي هست كه به اين كار مشغول است. البته عمده مشتريان او و امثال او راكساني تشكيل مي دهند كه حسب مورد به خارج از كشور رفته اند و مايل اند ارز مازاد خود را سريع تبديل به ريال كنند و به ندرت پيش مي آيد كه كسي از امثال او ارزخارجي بخرد.

گرفتاري در خارج
توزيع گسترده دلارهاي تقلبي در يكي دو ماه گذشته در بازار غيررسمي ارز پس از آن براي متوليان امر حساس شد كه سفارتخانه هاي ايران بويژه در كشورهاي اروپايي و كانادا گزارش هاي متعددي از ايرانيان بازداشتي در آن كشورها به دليل ارائه دلارهاي تقلبي ارسال كردند.
اين امر، نكته اي بود كه در اطلاعيه هفته گذشته بانك مركزي نيز به آن اشاره شده بود. براساس اين اطلاعيه عموم مردم با خريد اين اسكناس ها از فروشندگان غيرمجاز، در هنگام مسافرت به خارج با مشكلات بسياري از جمله بازداشت هاي طولاني مدت در كشورهاي بيگانه مواجه شده اند.
براساس بندهاي ديگري از اين اطلاعيه، بانك مركزي از شهروندان خواسته تا فقط از مراكزي اقدام به خريد ارز كنند كه به عنوان شركت تضامني ثبت شده باشند و حتماً عبارت «داراي مجوز فعاليت از بانك مركزي» بر سر در آنها نقش بسته باشد.»

مجازها
مصطفي خانزاده يكي از قديمي ترين و در عين حال از مشهورترين صرافان داراي مجوز از بانك مركزي است. وقتي از او در مورد چگونگي تشخيص صددلاري اصل از تقلبي مي پرسم كمابيش صحبت هاي جهانديده را تأييد مي كند.
او در ادامه به همان بحران ۸ ماه قبل (اواسط اسفند ماه ۱۳۸۴) اشاره مي كند و مي گويد: «در آن دوران پس از آن كه حجم وسيعي از صد دلاري تقلبي در بازار سرريز شد، ما و عموم همكاران اقدام به خريد دستگاه شناسايي دلار تقلبي كرديم، اما دستگاه هم فقط در ۹۵ درصد موارد جوابگوست و گاهي مشاهده مي شود كه دلارهاي تقلبي را رد
مي كند.» مي پرسم مگر از جاي معتبري دستگاه را تهيه نكرديد؟ در پاسخ مي گويد: «دلارهاي تقلبي مانند اصلي ها هم نخ دارند و هم سايه. پس تنها به تجربه مي توان به تقلبي بودن آن پي برد.» به دستگاه (كه هم اندازه يك چاپگر كوچك است) اشاره مي كند و ادامه
مي دهد: «اين نمي تواند جاي تجربه ما را پر كند.»
وي در مورد منشأ توليد دلارهاي تقلبي جديد، امكان چاپ آن در داخل را غيرممكن مي داند و اظهار مي دارد: «بي شك يك باند بين المللي بزرگ پشت ماجراي چاپ اين دلارها هستند و در حال محك زدن بازار ايران براي رد كردن آنها هستند.»
«به گفته وي حتي كارشناسان بانك مركزي هم از طريق تجربه و با كمك دست، دلارهاي اصل را از تقلبي آن تشخيص مي دهند.»

بنابر اظهار وي دلارهاي جديد آن قدر ماهرانه چاپ شده اند كه حتي پاره اي از بانك هاي داخلي نيز امكان تشخيص آن را نيافتند و پس از ارسال آنها به سوئيس و اخذ تأييديه متوجه تقلبي بودن آنها شدند.
خانزاده در ادامه حتي از اغفال برخي از هم صنفان خود خبر داد كه صددلاري هاي جاسازي شده در ميان ساير دلارها را تشخيص نداده بودند و گفت: «در پاسخ به هوشياري بازار ارز تهران در برابر جاعلان، آنها اقدام به جاسازي صددلاري در ميان ساير ارزها مي كنند.» بنا به گفته وي صددلاري تقلبي در ميان دستفروشان كنار خيابان به وفور يافت مي شود و شهروندان بايد كاملاً مراقب باشند.

اين فعال قديمي صنف صرافان درباره ساير ارزهاي تقلبي بويژه يورو، امكان جعل اسكناس هاي درشت ۵۰۰ يورويي را كاملاً رد
مي كند و توضيح مي دهد: «هر پانصد يورويي نزديك به ۶ ميليون ريال ارزش دارد و در حوزه اتحاديه اروپايي براي خريد با مبالغ بالا اغلب از كارت اعتباري و حواله استفاده مي شود و به ندرت كسي به جز بانك چنين اسكناس درشتي را مي پذيرد. پس اگر تقلبي باشد حتماً بانك از آن آگاه خواهد شد، اما اسكناس هاي خردتر يورو، امكان جعل بالاتري دارند. بويژه ۵۰ ، ۲۰ و ۱۰ يورويي كه البته تعداد ۲۰ يورويي هاي تقلبي بيشتر از ساير اسكناس هاست.

دردسرهاي عمومي تر
شايد بسياري از مردم كه كشورهاي اروپايي مقصد سفر آنها نيست در برابر توزيع ارزهاي خارجي تقلبي بي تفاوت باشند، اما زائران بيت الله الحرام نيز از اين قاعده مستثنا نيستند و توصيه مي شود تا از ارز كشور سعودي يا كارت هاي اعتباري بانك هاي داخل (كه اغلب در ATMها و POSهاي عربستان فعال هستند) براي رتق و فتق امور مالي خود بهره گيرند. بويژه آنكه ايام ماه ذي الحجه نيز بسيار نزديك است و از آن مهم تر همراه داشتن دلار تقلبي در عربستان سعودي جرم است. چنين قانون سختگيرانه اي بي شك ايجاب مي كند كه دقت بيشتري در امور پولي حجاج صورت گيرد.

اعماق بازار غيررسمي
از ميدان فردوسي و چهارراه استانبول پايين تر مي رويم تا به بازار سكه و دلار سبزه ميدان در شمال بازار تهران نيز سري بزنيم.
اينجا دلارفروشان كنار خيابان تمايل بيشتري به صحبت و گفت وگو دارند. شايد نسبت به ميدان فردوسي ، فضا، احساس امنيت بيشتري به آنها مي دهد.
وقتي سراغ صددلاري تقلبي را مي گيرم، يكي دو نفري اندوخته ها را رو مي كنند. اولي ۲ تا صددلاري را كنار هم گرفته و مي پرسد: «مي توني تشخيص بدي كدامشان اصل است؟» وقتي جواب منفي مي شنود توضيح مي دهد: «امضاي دلارهاي جعلي اغلب بزرگ تر ازكار درمي آيد.» بنا به گفته او كه همكارانش آقاصمد صدايش مي كنند، خطوط نازك امضا در دستگاه هاي جعل اسكناس به علت ول كردن دستگاه بزرگتر مي شود.» اطلاعات او به همين جاها محدود نيست و سراغ «گرين اسپن» (رئيس سابق فدرال ريزرو) را ازمن مي گيرد و مي گويد: «ما به ايشان عادت كرده بوديم.

توضيحات حرفه اي تر
يكي ديگر از همكارانش صددلاري ديگري دستم مي دهد. با وجود اين كه خيلي وارد نيستم، ولي كاملاً مشخص است كه كاغذ ضخيم تري دارد. مي گويد: «تازه چرب تر از صددلاري معمولي است.» هرچه روي اسكناس ها دست مي كشم تفاوتي مابين آنها نمي بينم. سرآخر مي گويد: «برادر من، اين كار بلدي مي خواهد.»
با وجودي كه اغلبشان سرووضع نامناسبي دارند ولي مشخص است كه سعي مي كنند خود را به روز نگه دارند. ازجمله آن كه قيمت ارزهاي معتبر را مرتب از بلومبرگ و سايت هاي داخلي رصد مي كنند. حتي يكي از آنها اخبار بورس فلزات لندن را هم پيگيري مي كند. دراين ميان درد دل هايي هم دارند. يكي از آنها كه موقرتر به نظرمي رسيد، گفت: «آقا چرا بانك مركزي و اصناف اين دعوايشان را تمام نمي كنند. آخر چرا ما كار به اين مهمي را بايد گوشه خيابان انجام بدهيم. آخه چه كسي ۳ ميلياردتومان پول دارد كه تو فردوسي سرقفلي بخرد. چرا دولت يك بازار ارز رقابتي براي ما ايجاد نمي كند. (جالب است كه معناي رقابت در اقتصاد را هم مي داند). اين بازار رو درست كنن، نماينده بانك مركزي هم وايسه بالاسر بازار. هم خيال مردم راحت مي شه از خريدشون، هم صنف ما از بدنامي درمي آد! تو راديو، تو تلويزيون هروقت مي خوان يه آدم بد رو مثال بزنن به ما اشاره مي كنن. آخه مگه ما چه مونه. اينو نگاكن (به يكي از همكارانش اشاره مي كند)، ۳ تا خانواده رو نون مي ده. اين كجاش خلافكاره؟ تازه زبانشم فوله مثل شما درس خونده هم هست.»
رسول... (با صداي بلند صدايش مي كند)، اما رسول رويش را آن طرف كرده و در حالي كه بسته هزارتوماني را به پايش مي زند، دورمي شود. كاپشن اش پاره است و پاي چپش هم مي لنگد.
منشأ
بنابر اظهار فعالان بازار ارز دلارهاي تقلبي كه به تازگي در بازار ارز توزيع شده در تايلند يا هنگ كنگ به چاپ رسيده و از طريق كردستان عراق به كشور راه يافته است.
گرچه برخي نيز معتقدند كه اين دلارها همان هايي است كه اسفندسال گذشته نيز در بازار توزيع شده و منشأ كلمبيايي دارد.
اما اين همه ماجرا نيست. در بازار شايعات ديگري هم وجود دارد كه با اندكي تغيير ازسوي بيشتر دلارفروشان تأييد مي شود. بنابر مشهورترين شايعه حدود يك سال و نيم قبل، ۲ كانتينر دلار سياه از عراق به كشور آورده شد و بسياري سعي كردند تا با پاك كردن لكه هاي سياه به نان و نوايي برسند كه البته موفق نشدند. بنابر اظهار فعالان بازار، دلار سياه، دلاري است كه آمريكايي ها در نقاط پرآشوب (پس ازپاك كردن لكه با دستگاه مخصوص) توزيع مي كنند تا اوضاع به نفع آنها پيش برود و پس از پايان آشوب به دليل تقلبي بودن آن دارندگان را دستگير و قلع و قمع مي كنند و آخرين بار نيز به مناسبت انتخابات عراق اين دلارها به عراق راه يافته بود كه گويا چند گروه مسلح موفق به دزديدن آن از آمريكايي ها مي شوند.

به هرصورت بنا به گفته بيشتر قريب به اتفاق فعالان بازار ارز، موج جديد ورود دلارهاي تقلبي به بازار ازطرف آقا و خانمي مرموز و سورمه اي پوش آغاز شده كه با ترفندهاي مختلفي تاكنون حداقل ۴۴۰۰ برگ اسكناس صددلاري را به فعالان بازار فروخته اند.
درهرحال اگر قصد خريد ارز خارجي داريد و از فروشنده اطمينان نداريد، تلفن ۲۹۹۵۴۱۲۲ در ساعات اداري، صلاحيت فروشندگان را براي شما تأييد خواهدكرد. صلاحيتي كه در نبود يك بازار رقابتي سالم با سنگ تجربه محك مي خورد.



سيد ياسر سياح

روزنامه ايران، شماره 3496 به تاريخ 22/8/85، صفحه 8 (اقتصادي)

http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1260858
 

Unforgiv3N

کاربر فعال سخت افزار
کاربر فعال
تاریخ عضویت
25 اکتبر 2004
نوشته‌ها
2,493
لایک‌ها
627
سن
38
محل سکونت
Zombieland

ircapital

محروم از فعالیت تجاری
محروم از فعالیت تجاری
تاریخ عضویت
7 اکتبر 2011
نوشته‌ها
264
لایک‌ها
8
ده ها بار گفته شده :
لطفا اگر اطلاع و شناخت دقيقي از بازار ارز نداريد هرگز با مبلغ بالا درصدد خريد دلار برنياييد .
حتما با مشورت يك كاربلد و از طريق صرافي مطمئن خريد يا فروش داشته باشيد .
وگرنه مطمئن باشيد اگه كسي قصد فروش دلار تقلبي رو داشته باشه هزاران برابر از زرنگ تر از شماست و ميتونه براحتي اين كارو بكنه .

پس خوب و عاقلانه عمل كنيد .
 

webarts

Registered User
تاریخ عضویت
3 جولای 2010
نوشته‌ها
327
لایک‌ها
9
مرسی از دوستانی که راهنمایی کردند.

من جستجو کردم یک دستگاه ساخت ایران هست یک میلیون و 300 هزار تومان
شركت سپهر البرز (شرکت)

و یکسری خودکارو جاسویچی اشعه مادون قرمز یا فرابنفش ؟ هست به قیمت 2000 تا 10000 تومان که چینی هست.

نظر شما درباره این ابزارها چیه؟
 

stifler

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2007
نوشته‌ها
2,599
لایک‌ها
1,410
سن
33
محل سکونت
Karaj
دلار رو با دست هم فکر کنم بشه تشخیص داد،برجستگی و این چیزاش رو میگم،نمیشه؟؟
 

Unforgiv3N

کاربر فعال سخت افزار
کاربر فعال
تاریخ عضویت
25 اکتبر 2004
نوشته‌ها
2,493
لایک‌ها
627
سن
38
محل سکونت
Zombieland
اون دایره سبز رنگ رو اگر پشت دست اتون بکشید و رنگ اش بره دلار تقلبیه .. چند بار خودم اینجوری فهمیدم .. این دست فروش‌ها هم تقلبی رد میکنند خیلی مراقب باشید ..
 

kasra03

Registered User
تاریخ عضویت
1 فوریه 2006
نوشته‌ها
934
لایک‌ها
276
مرسی از دوستانی که راهنمایی کردند.

من جستجو کردم یک دستگاه ساخت ایران هست یک میلیون و 300 هزار تومان
شركت سپهر البرز (شرکت)

و یکسری خودکارو جاسویچی اشعه مادون قرمز یا فرابنفش ؟ هست به قیمت 2000 تا 10000 تومان که چینی هست.

نظر شما درباره این ابزارها چیه؟

این جا سوییچی ها که گفتی کجا ها میفروشن؟واقعا میشه با اینا اصل و تقلبی بودن و فهمید؟
 
بالا