برگزیده های پرشین تولز

سرمایه گذاری در بازار خودرو + اخبار و رویدادهای مربوط به خودرو

Haj_Ehsan

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
7,102
لایک‌ها
2,459
محل سکونت
کلبــﮥ احـــزان
خودروهای 20 تا 40 میلیونی، پرفروش‌ترین‌ها در ایران




عمده بازار خودروهای سواری کشور در اختیار خودروهای با سطح قیمتی بین 20 تا 40 میلیون تومان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از وضعیت بازار خودروهای سواری کشور در شش ماهه دوم سال گذشته، خودروهای قرار گرفته در سطح قیمتی بین 20 تا 40 میلیون تومان 58.2 درصد بازار فروش خودروی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

پس از آن خودروهای قرار گرفته در سطح قیمتی کمتر از 20 میلیون تومان 34.5 درصد بازار فروش خودرو را به خود اختصاص داده‌اند. البته نکته قابل توجه آن است که این آمار مربوط به شش ماهه دوم سال گذشته بوده و هم‌اکنون با قیمت‌های جدید اعلامی از سوی شورای رقابت، تقریبا تمام خودروهای تولیدی در کشور در سطح قیمتی بالاتر از 20 میلیون تومان قرار گرفته‌اند.

پس از آن خودروهای قرار گرفته در سطح قیمتی بین 40 تا 60 میلیون تومان نیز دارای سه درصد سهم بازار فروش خودروی کشور بوده‌اند. خودروهای قرار گرفته در سطح قیمتی بین 60 تا 80 میلیون تومان نیز 2.2 بازار خودروی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

نیم درصد بازار خودروی کشور نیز مربوط به خودروهای قرار گرفته در سطح قیمتی بین 80 تا صد میلیون تومان است. خودروهای با سطحی قیمتی بالاتر از صد میلیون تومان نیز 1.6 درصد بازار خودروی کشور را در اختیار دارند.
 
  • Like
Reactions: xms

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
ابتکار: مهلت خودروسازان برای یورو 4 تمدید نمی شود
تهران-ایرنا- معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مهلت خودروسازان برای ارتقای محصولات خود به استاندارد یورو 4 تمدید نخواهد شد.

81235594-5819970.jpg
معصومه ابتکار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: بر اساس مصوبه دولت، خودروسازان موظفند تا اول شهریورماه سالجاری محصولات خود را با استاندارد یورو 4 تولید کنند و این زمان تعیین شده تمدید نمی شود.

وی گفت: اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای تولید و توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 موفقیت آمیز بوده است و از ابتدای سالجاری تاکنون همواره شاهد هوایی سالم و پاک در کلان شهر تهران بودیم به جز در مواردی به علت ریزگردها هوا در شرایط ناسالم قرار گرفت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: مهلت تعیین شده برای خودروسازان هم تمدید نمی شود زیرا خودروی غیر استاندارد نقش بسزایی در آلودگی هوا دارد.

اکنون در 4 کلان شهر تهران، کرج، اراک و تبریز بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع می شود و بر اساس برنامه زمان بندی شده تا پایان سالجاری بنزین یورو 4 در شهرهای اصفهان، شیراز، مشهد و اهواز نیز توزیع خواهد شد.

کارشناسان معتقدند بیشترین علت آلودگی در شهرها منابع متحرک مانند خودروها هستند و بر اساس مصوبه هیات دولت خودروها باید بر اساس استاندارد یورو 4 تولید شوند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
طرح جدید اسقاط خودروهای فرسوده از هفته آینده آغاز می شود
تهران - ایرنا - مدیر عامل تعاونی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده گفت: طرح جدید اسقاط خودروهای فرسوده از یکشنبه هفته آینده آغاز خواهد شد که بر اساس آن به طور متوسط به ازای واردات هر خودرو، چهار خودروی فرسوده اسقاط خواهد شد.

81238467-5824795.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، مسعود **** روز سه شنبه در نشستی خبری تصریح کرد: طبق توافق بین واردکنندگان خودرو و مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، صاحبان خودروهای فرسوده می توانند با دریافت 29 میلیون و 500 هزار ریال نسبت به اسقاط خودروی خود اقدام کنند.

وی افزود: طرح جدید اسقاط خودروهای فرسوده به گونه ای است که بر اساس میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی بین یک تا شش دستگاه خودرو اسقاط شود و میانگین خودروهای اسقاط شده در این طرح به ازای واردات هر دستگاه خودرو، چهار دستگاه خودرو است.

**** تعداد مراکز اسقاط خودروهای فرسوده در کشور را 120 مرکز برشمرد و اظهار داشت: تعداد خودروهای فرسوده ایی که به این مراکز وارد می شود، بسیار محدود است و دولت در صورت ارایه خودروی جایگزین با شرایط و تسهیلات مالی، می توان به اجرای دقیق تر این گونه طرح ها اقدام کند.

وی در مورد نحوه تامین هزینه مالی این طرح نیز گفت: از مبلغ 2 میلیون و 950 هزار تومانی که به مالک خودروی فرسوده داده خواهد شد 2 میلیون و 650 هزار تومان توسط واردکننده و 300 هزار تومان از طرف مراکز اسقاط خودرو تامین می شود.

**** با بیان اینکه نزدیک به یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور وجود دارد، افزود: حدود 800 هزار برگه اسقاط برای واردات خودرو در سال جاری نیاز است که با فرایند فعلی بیش از 200 هزار دستگاه خودرو فرسوده نمی توان اسقاط کرد.

وی با بیان این که، مالکین خودروهای متعلق به سالهای 49 تا 82 می توانند برای ثبت نام در این طرح اقدام کنند تصریح کرد: پیش بینی می شود در سال جاری حدود 100 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود که با احتساب اسقاط بطور میانگین چهار دستگاه، به حدود 400 هزار برگه اسقاط برای واردکنندگان نیاز است.

یادآوری می شود؛ در حال حاضر یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور در حال تردد هستند که میانگین سن این خودروها بیش از 20 سال است.
 

The Mechanic

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2014
نوشته‌ها
464
لایک‌ها
1,696
محل سکونت
سرزمین عاشقان ♀♂

soko125

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 جولای 2014
نوشته‌ها
14
لایک‌ها
4
سن
29
سلام دوستان
من یه پراید چند ماه پیش پیشخرید کردم.پولو تو دو مرحله ریختم به حسابشون.با قیمت روز حساب کردن واسم.الان از قسط دوم چهل روز گذشته ولی هنوز ماشبنو تحویل ندادن.الان حدود 20میلیون دستشونه میخام بدونم سود 20میلیونو میدن یا نه؟؟(اینا جون به عزاییل نمیدن)
اگه ندادن میتونم شکایت کنم؟؟
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


عضو کمیسیون صنایع مجلس:
قیمت خودرو کاهش می‌یابد/ نرخ‌های جدید به زودی اعلام می‌شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شورای رقابت موظف شده است با کاهش قیمت خودروها، نرخ جدید را به زودی اعلام کند.


13920917000258_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، کمال‌الدین پیرموذن پیش از ظهر امروز در نشست با گروه‌ها و اقشار مختلف مردمی در اردبیل اظهار کرد: باوجود آن‌که دولت و شخص رئیس جمهور نتوانسته بود شورای رقابت را به عدم افزایش قیمت خودرو موظف کند ما در کمیسیون با توجه به اطلاعات بسیار دقیق و موثقی که در خصوص صنعت خودروسازی داشتیم موفق شدیم تا جلوی این افزایش گرفته شود.

    وی گفت: این اطلاعات و منابع موثق از طریق طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی به دست آمده بود و ما در جریان درآمدهای کلان صنایع خودروسازی و تخلفات آشکار آنها در برخی از حوزه‌ها بودیم که از این طریق مطالبات مردم و برنامه‌های دولت و مجلس با کاهش قیمت در جریان بوده و بر این امر تاکید داشتیم.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: ما شورای رقابت را قانع کردیم که از افزایش قیمت خودروها دست بردارد و به زودی با قیمت‌گذاری جدید، شورای رقابت به تقلیل و کاهش قیمت‌ها دست خواهد زد تا نگرانی و دغدغه مردم از این محل برطرف شود.

    پیرموذن افزود: در کنار کاهش قیمت ما در زمینه افزایش کیفیت با بها دادن به واردات خواستار ارتقای بهره‌وری و تکمیل صنایع داخلی شدیم تا صنعت خودروسازی با ایجاد بازار رقابت بتواند کیفیت خود را افزایش دهد.

    وی با اشاره به سفر هفته آینده معاون راهبردی رئیس جمهور به استان اردبیل عنوان کرد: در این سفر ما از طرف مردم و به نمایندگی از آنها چند درخواست اصلی را مطرح خواهیم کرد که یکی از آنها صدور مجوز ترک تشریفات مناقصه راه‌آهن اردبیل ـ میانه با برخورداری از 1 میلیارد دلار از منابع فاینانس چین است.

    نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما از نوبخت درخواست خواهیم کرد تا نسبت به تامین مالی 250 میلیون یورو بانک توسعه اسلامی برای پروژه پایاب سد خدا آفرین اقدامات لازم را انجام داده و صدور مجوز لازم برای توسعه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی اردبیل را سرعت بخشد.

    به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، پیرموذن در پایان سخنان خود گفت: ما در این سفر با دفاع از حق و حقوق ضایع شده برخی از استخدامی‌ها خواستار جذب آنها می‌شویم. با توجه به شکایت‌ها و گله‌مندی مردمی از وضعیت آب شرب اردبیل خواستار ارتقای سطح کیفی بهداشتی و فیزیکی آب اردبیل خواهیم شد.

    انتهای پیام/62003/ی30/ظ
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


قاضی پور در گفتگو با مهر:

اطلاعات نادرست علت افزایش قیمت خودرو بود/ امکان کاهش قیمت خودرو تا 30 درصد

ارائه اطلاعات نادرست خودروسازان به شورای رقابت علت اصلی افزایش قیمت خودرو بود.
نادر قاضی پور عضو کمیته تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین جزئیات نشست مشترک اعضای کمیسیون صنایع با رئیس شورای رقابت و مدیران شرکت های خودروسازی به منظور بررسی نحوه قیمت گذاری خودرو اظهار داشت: در این جلسه مشخص شد که اطلاعات و داده هایی که خودروسازان به شورای رقابت ارائه کرده بودند با اطلاعات که کمیسیون صنایع جمع آوری کرده بود همخوانی نداشت.

وی با بیان اینکه شورای رقابت بر اساس اطلاعات نادرست ارائه شده خودروسازان اقدام به تعیین قمیت کرد، افزود: خودروسازان اطلاعات غلطی ارائه کردند و از طرفی آبشن هایی که باید طبق دستورالعمل نحوه قیمت گذاری در خودروها قرار می دادند در نظر نگرفتند.

عضوکمیسون صنایع مجلس با اشاره به نتیجه گزارش تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی گفت: مدارک و مستنداتی در کمیسیون وجود دارد که می توان طبق آن قیمت های کنونی خودرو را بین 15 تا 30 درصد کاهش داد.

قاضی پور با بیان اینکه 8 نفر از اعضای شورای رقابت را دولتی ها تشکیل می دهند، تصریح کرد: ما مقصر را دولت می دانیم زیرا دولت می توانست با سازوکار و اختیاراتی که دارد قیمت خودرو را کاهش دهد.

گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور و اجرای اصل هفتاد و ششم قانون اساسی و ماده ۱۹۸ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که در کمیسیون صنایع و معادن به تصویب رسیده بود توسط هیات تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور در خرداد ماه ۱۳۹۳ به پایان رسید.
بررسی نحوه تعامل شرکت‌های خودروسازی با قطعه‌سازان، بررسی عملکرد قانون ارتقای کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی و میزان برنامه‌ریزی انجام شده به منظور بهبود کیفیت خودرو، بررسی میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنعت خودرو در جهت کاهش هزینه، قیمت تمام شده و استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، بررسی میزان هزینه‌های غیرمرتبط و بررسی میزان سرمایه‌گذاری‌های بی‌مورد و خارج از چهارچوب مقررات شرکت‌های خودروسازی، از جمله محورهای این تحقیق و تفحص بود.

در پایان قرائت این گزارش علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرد: گزارش تحقیق و تفحص از صنایع خودروساز به همراه ضمائم آن برای پیگیری بیشتر به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

 

gheysar.

همکار بخش خودرو و رانندگی
همکار انجمن
تاریخ عضویت
5 فوریه 2012
نوشته‌ها
2,971
لایک‌ها
4,490
محل سکونت
Ambushed area
کاهش دو تا سه درصدی قیمت خودرو

Sent from my C5303 using Tapatalk
 

drdexter

مدیر بازارچه و اقتصاد - فروشنده معتبر
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
20 آپریل 2011
نوشته‌ها
4,171
لایک‌ها
3,550
اخبار فقط در تایپک مربوطه و هر کاربر فقط مجاز به ارسال 5 پست در روز هست
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
افزایش قیمت خودرو غیرمنطقی است/دولت با اختیاراتش‌ قیمت ‌را کنترل کند‌
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو به بهانه نرخ ارز غیرطبیعی است، ‌گفت: دولت آنقدر اختیار دارد که بتواند قیمت خودرو را کنترل کند.


13920117000015_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،‌ مهرداد بذرپاش عصر امروز در حاشیه بازدید اعضای کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از کارخانجات چینی مقصود اظهار داشت: امسال که ارز کاهش پیدا کرد و خودروسازان از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کنند پس بدون شک افزایش قیمت به بهانه نرخ ارز غیرطبیعی است.

    وی افزود: نرخ حقوق و دستمزد در قیمت تمام شده درصد خیلی کمی دارد که این امر هم نمی‌تواند توجیه برای این میزان افزایش قیمت باشد.

    بذرپاش تاکید کرد: امسال افزایش قیمتی در فولاد و آلومینیوم نداشته‌ایم و عملا دلیل منطقی برای افزایش قیمت خودرو به دنبال افزایش قیمت فولاد و آلومینیوم وجود ندارد.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش قمیت خودرو با توجه به اهمیتی که دارد به لحاظ روانی در بازار و سایر محصولات و کالاهای صنعتی، نیمه صنعتی و کالاهای مصرفی تاثیر خاص خود را دارد و با توجه به این موضوع این افزایش قیمت قابل قبول نیست.

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رقابتی بین خودروسازان وجود ندارد، افزود: در این مسیر باید شرکای خارجی هم در صنعت خودروسازی کشور سرمایه‌گذاری کنند.

    وی ادامه داد: دولت آنقدر اختیار دارد که بتواند قیمت خودرو را کنترل کند، چراکه مدیران عامل هر دو شرکت خودروساز کشور را دولت تعیین می‌کند.

    بذرپاش با بیان اینکه هنوز نیاز به تعدیل بیشتر در حوزه تعرفه‌های خودرویی هستیم، خاطرنشان کرد: باید شوک دیگری به خودروسازی زده شود اما نباید به سمت صفر کردن تعرفه خودرو در راستای بهبود بازار پیش رفت بلکه برای اصلاح کیفیت بنگاه‌های تولیدی روش‌های دیگری را نیز می‌توان ارائه داد.

    انتهای پیام/70005/ذ20/ژ
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
مجلس از تمام ابزارهایش برای کاهش قیمت خودرو استفاده می‌کند


رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت خودرو به نفع صنعت نیست.



رضا رحمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، در خصوص قیمت خودرو اظهار کرد: با توجه به کاهش تورم و نرخ ارز و افزایش تولید هیچ دلیل و مناسبتی برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد.



وی افزود: در صورت مقاومت جهت اصلاح قیمت خودرو، مجلس از تمامی ابزارهای لازم برای کاهش قیمت خودرو استفاده می‌کند.



انتهای پیام
 

sami40

Registered User
تاریخ عضویت
25 دسامبر 2012
نوشته‌ها
350
لایک‌ها
42
واردات خودرو های هیبریدی تاثیری روی قیمت خودروها داشته؟ چون بدون گمرکی هستن
 

LambOfChips

Registered User
تاریخ عضویت
25 نوامبر 2013
نوشته‌ها
1,484
لایک‌ها
1,757
محل سکونت
IslamicSh1tPublic
واردات خودرو های هیبریدی تاثیری روی قیمت خودروها داشته؟ چون بدون گمرکی هستن

کی گفته بدون گمرکی هست!! حتی ب بیت ***** هم باید پول بدی . . . فقط صود بازرگانی (دلالی ش کم شده *)

http://ebrat.ir/?part=news&inc=news&id=62755

درضمن کدوم ماشین هیبریدی تو ایران بازار و آینده داره ک بقیه میخوان داشته باشن! آیا زیر سازی صورت گرفته!

شما میتونی بره من توضیح بدی ک واردات هیبرید های زیر 2000 سی سی ب چه معناست؟ من معنی شو میدونم از 7تا فحش هم بدتره

لکسوس CT200h که هم با بنزین کار میکنه هم هیبرید هست . از این لکسوس ها یه 200تایی اومد ایران همشونم برگشت خردن به امارات چون بنزین ایران اینجین شون رو داغون کرده بود! ب طوری که دیفیوزر هاشو باز میکردی میدید آهک بسته بود:: حرف خودم نیستا مجله ماشین و هفته نامه های خودرویی دست اینا رو رو کرده بودن

جالب اینجا بود همه این لکسوس هارو پیش فروش کرده بودن به مردم: ملت هم 90 تومن برای پیش فروش ریخته بودن پولشون هم پَرید.حالا هی ایمیل بزنید به کمپانی لکسوس! لکسوس هم در یک کلام گفته راجع ب کشوری که تو لیست Order ما نیست سخن نمییگوییم:دقیقا مثل اسکانیا آفتابه گرفت رو 70 میلیون نفر


به نقل از صفحه ویژه مجله ماشین،

سایه روشن خودروهای هایبرید و صفر شدن عوارض واردات آنها
پیرو انتشار خبر روز گذشته درخصوص صفر شدن تعرفه واردات خودروهای هایبرید جمع کثیری از علاقمندان برامون پیام فرستاند تا از چند و چون کار مطلع شوند..که بدلیل عدم زمان کافی برای پاسخگوی تکی در داخل مسیج ها از طریق این پستبه اطلاع علاقمندان رسونده می شه..

1.تنها واردات عوارض واردات خودروهایی با گنجایش موتور زیر 2500 سی سی صفر شده و این بدان معنا نیست که هیچ عوارضی به آن تعلق نمی گیره..حداقل باید 28 درصد مالیات بر ارزش افزوده رادرنظر داشت

2.ارز اختصاص داده شده به این خودروها آزاد است

3.امکان واردات هر خودرو و از هربرندی وجود نداشته و باید ابتدا خودرو مورد نظر دارای نمایندگی و همچنین خدمات پس از فروش در کشور های حوزه خلیج فارس بوده و همچنین باید توسط نمایندگی حاظر در خلیج فارس و مربوطه وارد لیست ثبت سفارش بشه که با توجه به شرایط بازاروبرندهای موجود فعلا محدودیت وجود داشته و بیشتر این خودروهای از برندهای آسیایی هستند

4. مهمترین زیر ساخت مربوط به این خودروها خدمات پس از فروش و مسائل تعمریگاهی آنها بویژه درخصوص ژنراتور و باطریهای آنهاست که در کشور هیچ ضمینه سازی ای صورت نگرفته است

5.گمرک پیام به عنوان درگاه تخصصی جهت ترخیص خودروهای سواری صرفا با حجم موتور کمتر از 2000 سی سی تعیین شده

6.خودروی هایبرید به ماشینی اطلاق می شده که دو منبع جداگانه تولید قدرت مثل موتور بنزینی+ موتور برقی در اختیار داشته و مزیت آنها به نسبت خودروهای بنزینی و دیزلی ، آلایندگی کمتر و مصرف سوخت پایین تر است.

7.دردنیا 3 مدل خودروی هایبرید با نامهای ماکرو هایبرید، میدل هایبرید و فول هایبرید وجود دارد

8.در خودروهایی که کاملا برقی نیستند، اصلا نیازی به ایستگاه شارژ باتری نداشته، چون انرژی لازم از طریق موتور الکتریکی خودرو تامین میشود

9.قیمت این خودروها درکمپانی مادر ارزانتر از مدل بنزینی نبوده و مثلا درحالی که تویوتا کمری بنزینی با قیمت پایه 22 هزار دلار عرضه می شود اما قیمت نمونه هایبرید آن حدود 26 می شود

و 10 ها موارد این چنینی دیگر….
 

sami40

Registered User
تاریخ عضویت
25 دسامبر 2012
نوشته‌ها
350
لایک‌ها
42
نمیدونم منم همینقدر شنیده بودم.
اگر بیاد هم مشکلات زیادی خواهد داشت مشخصه ولی گفتم شاید رو قیمت ماشینای ما تاثیر داشته باشه
 

mehdiafrashteh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 آگوست 2014
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
سن
35
سلام دوستان.میخواستم بدونم کسی شرکت آریا ققنوس آسیا(سهامی خاص) رو میشناسه؟وایا ماشین تحویل گرفتن؟ممنون
 
بالا