برگزیده های پرشین تولز

خشک کردن لپ تاپ بعد از ریختن مایعات روی کیبرد

ctcn8311885

Registered User
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2014
نوشته‌ها
3,302
لایک‌ها
1,168
محل سکونت
★★★★★
co4293.jpg

لپ‌تاپ‌ها علاوه بر ویژگی‌های بسیاری که دارند، معایب بسیاری را نیز ناخواسته به خود افزوده‌اند. نوع معماری این وسایل، طوری ‌است که می‌تواند با یک اشتباه کوچک ضرر بزرگی را به آن وارد نماید. ریختن مایعاتی نظیر آب، چای ، قهوه و حتی شیر، برروی لپ‌تاپ بر اثر یک اشتباه ساده می‌تواند شمارا برای همیشه از لپ‌تاپ محبوبتان دور کند.
هنگام وقوع چنین اتفاقی، عصبی می‌شود و دنبال راهی برای نجات لپ‌تاپ‌تان از مرگ حتمی خواهید گشت. امروز قصد داریم برایتان چند دستور العمل ساده را تعریف کنیم که هنگامی مایعی برروی سطح کی‌بورد و یا لپ‌تاپ‌تان می‌ریزد، به سرعت و بدون هیچ‌گونه نگرانی از خرابی لپ‌تاپ بر اثر ریختن مایعات، شروع به رفع این مشکل پیش آمده نمایید.

لپ‌تاپ را سریعا خاموش کنید.
باتری را از جای درآورده و آداپتور A/C را نیز از لپ‌تاپ‌تان جدا کنید. انجام سریع و به موقع این عمل، لپ‌تاپ را از خطر ایجاد اتصال کوتاه در اثر تماس مایع با مدارهای لپ‌تاپ، نجات خواهد داد.
co4284.jpg


جدا کردن کابل ها و پورت ها
هرگونه کابل USB و دستگاه‌های اکسترنال که به لپ‌تاپ‌تان متصل هستند، را از پورت مربوطه بیرون بکشید.
co4292.jpg

بلافاصله لپ‌تاپ را کج کرده تا مایع نتواند به داخل لپ‌تاپ نفوذ کند.
co4291.jpg

پاک کردن رطوبت ها
هرگونه رطوبتی که برروی لپ‌تاپ مشاهده می‌شود را، با یک دستمال کاغذی یا هر ماده جاذب و بدون پرز دیگری خشک کنید.
co4280.jpg

صفحه کلید را بررسی کنید.
بعضی از صفحه کلیدهای به کارگرفته شده در لپ‌تاپ‌ها طوری طراحی شده‌اند که از قسمت‌های داخلی لپ‌تاپ در برابر مایع محافظت می‌کند. اگر برروی صفحه کلید اثراتی از مایع مشاهده می‌شود، کی‌بورد را از محفظه‌اش جدا کرده و آن را کج کنید تا مایع از آن، خارج شود.
co4290.jpg

هر چیز چسبنده‌ای که برروی لپ‌تاپ‌تان ریخته را، تمیز کنید.
این مایع ممکن است برروی نمایش‌گر، کلیدهای کی‌بورد و هردکمه دیگری از لپ‌تاپ‌تان ریخته باشد. برای تمیز کردن چنین مایعی، از یک پارچه نرم، مرطوب و بدون پرز استفاده نمایید.
co4289.jpg

از خود در برابر ترشحات الکترواستاتیک، محافظت کنید.
الکتریسیته ساکن می‌تواند به ولتاژ بسیار بالایی تبدیل شود. الکتریسته ساکن موجود در دست و بدن، می‌تواند به لپ‌تاپ آسیب جدی وارد کرده و سبب نابودی اجزای سخت افزاری آن، شود.
co4288.jpg

تجهیزات سخت افزاری لپ‌تاپ را خارج کنید.
اگر شما نمی‌توانید تمام اجزای سخت افزاری لپ‌تاپ را از آن جدا سازید، باید لپ‌تاپ را باز کرده و سپس قسمت‌های حیاتی لپ‌تاپ‌تان را خارج کنید. برخی از موادی که سهوا برروی لپ‌تاپ ریخته‌اند ، می‌تواند به اجزای سخت افزاری آسیب جدی وارد نمایند. اگر شما با باز و بسته کردن لپ‌تاپ آشنایی ندارید، این عمل را به دست یک فرد متخصص وبا تجربه بسپارید.

هارد دیسک را بیرون کشیده تا اطلاعات موجود برروی آن، سالم باقی بماند.
تا آن‌جا که می‌توانید، سخت افزار‌ها و قطعات آسیب پذیر لپ‌تاپ را خارج کنید.
همچنین باتری CMOS، را از لپ‌تاپ خارج کنید. این باتری، شبیه باتری ساعت می‌باشد. به یاد داشته باشید انجام این کار، تمام اطلاعات ذخیره شده برروی بایوس را پاک، خواهد کرد.
co4287.jpg

لکه‌ها را با یک مسواک، تمیز کنید.
برای پاک کردن لکه‌های ایجاد شده در اثر نفوذ نوشابه و آب، از مسواک و یا پارچه استفاده نمایید. می‌توانید باقی مانده لکه‌هارا با هوای فشرده و یا جاروبرقی، پاک کرده و حال نکات بعدی را، انجام دهید.
co4286.jpg

برای پاک کردن لکه‌ها، استفاده از آب بسیار مفید خواهد بود.
اگر برروی لپ‌تاپ‌تان مایعی ریخته، شستشوی لکه‌های به جای مانده با آب، آن را تمیز خواهد کرد. راه‌های مختلفی برای شست و شوی لکه‌های ایجاد شده وجود دارد که بسته نوع مایع ایجاد کننده لکه و نحوه نفوذ آن به داخل لپ‌‌تاپ، متفاوت است. ابتدا تعیین کنید، چه مایعی برروی لپ‌تاپ‌تان ریخته و سپس از بین مواد شوینده شیمیایی و آب یکی را برگزینید. برای پاک کردن مواد روغنی، ابتدا سخت افزارها را به الکل آغشته کرده و سپس با آب، شست و شو دهید.
co4285.jpg

حال، اجازه دهید قطعات سخت افزاری و همچنین خود لپ‌تاپ، خشک شود.
هنگام جای‌گذاری مجدد قطعات در لپ‌تاپ، مطمئن شوید تمام قطعات خشک هستند. برای خشک کردن طبیعی لپ‌تاپ آن را به صورت ایستاده در مکانی گذاشته و ۲۴ الی ۴۸ ساعت برای خشک شدن کامل لپ‌تاپ‌تان، منتظر بمانید. برای کاهش این زمان، می‌توانید لپ‌تاپ و قطعات سخت افزاری را در یک مکان گرم و در نزدیکی یک منبع تولید کننده گرما، قرار دهید. باتری لپ‌تاپ را نیز در یک ظرف برنج خشک، بخوابانید.
co4279.jpg

برای تمیز کردن کامل لپ‌تاپ، از یک حلال استفاده کنید.
این عمل توسط برخی توصیه می‌شود و برخی افراد انجام این عمل را، عامل آسیب زدن به سخت افزار لپ‌تاپ می‌دانند. بهتر است یک گوش پاک‌کن را به ایزوپیل الکل آغشته کرده و برروی آثار به جای مانده از مایع ریخته شده برروی لپ‌تاپ‌تان، بکشید. در ضمن برای تمیز کردن قطعات سخت افزاری، از دست‌کش استفاده کرده و مطمئن شوید، اتاقی که در آن هستید از تهویه خوبی برخورددار است. دست زدن به هرگونه پاک‌کننده‌های حاوی الکل، سرطان زاست پس در استفاده از آن، دقت کنید.
استفاده از بنزین یا استون برای تمیز کردن قطعات لپ‌تاپ، اشتباه بوده و می‌تواند به آن‌ها آسیب وارد نماید.
co4283.jpg

قطعات سخت افزاری را سرهم کرده و در جای مخصوص‌شان، بگذارید.
لپ‌تاپ را روشن کرده و از صحت عملکرد آن، مطلع شوید.
co4282.jpg

اگر لپ‌تاپ روشن نشد، سریعا آن را به دست یک مرکز تعمیرات تخصصی برسانید!
co4281.jpg

نکات مهم
لطفا نکات زیر را در حین خشک کردن و تمیز کردن لپ‌تاپ، رعایت فرمایید:
مطمئن شوید هیچ گونه الکتریسیته ساکن در لپ‌تاپ وجود ندارد و سپس آن را با آب، تمیز کنید.

استفاده از حلال‌های آلی، خطرناک بوده و تنها از آن‌ها زمانی استفاده کنید، که از تجهیزات شخصی خوبی نظیر دست‌کش و ماسک حلال آلی برخورددار باشید.

در صورتی که آداپتور لپ‌تاپ‌تان به شدت خیس شد، آن را با مدلی دیگر تعویض نمایید.
آب شهری یا آب شیر برای پاک کردن لپ‌تاپ بسیار خطرناک خواهد بود. این نوع آب، حاوی موادی مانند کلر بوده که می‌تواند به برد و سخت افزار‌های لپ‌تاپ آسیب برساند.
 
بالا