برگزیده های پرشین تولز

اخبار بخش سلامت

لطفا نظرتون را راجع به عطر درمانی بگید؟

  • خوبه

    Votes: 1 20.0%
  • بده

    Votes: 0 0.0%
  • نظری ندارم

    Votes: 4 80.0%

  • Total voters
    5

ilia.parsa

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
19
سن
57
آیا با فواید گریپ فروت برای سلامتی خود آشنا هستید؟ این مطلب را دنبال کنید.


1413113058.jpg




گریپ‌فروت فواید بسیاری برای سلامتی دارد. این میوه مانند انگور به صورت خوشه‌ای رشد می‌کند.این میوه اولین بار در قاره آمریکای جنوبی کشف شد. این میوه ترکیبی طبیعی از پرتقال و دارابی است. دلیل اندازه بزرگ و طعم تلخ آن نیز همین است.



چرا گریپ‌فروت؟
گریپ‌فروت سرشار از ویتامین C است. ویتامین C به طور قابل‌ملاحظه‌ای سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و طول دوره سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. پوست آن را بکنید اما بگذارید پوسته سفید آن باقی بماند زیرا سرشار از مواد مغذی است. این مطلب را بخوانید تا درباره فواید بی‌شمار آن بیشتر بدانید.



تقویت چشمگیر سیستم ایمنی بدن
مقدار فراوان ویتامین C به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. برخی شاخص‌ها نیز وجود دارند که نشان می‌دهد ویتامین C در برابر سرطان دهان و معده از بدن محافظت می‌کند. همچنین گریپ‌فروت با رادیکال‌های آزادی که می‌توانند آسیب زیادی به بدن شما وارد کنند، مبارزه می‌کند. سرطان، سکته مغزی و قلبی می‌توانند به این رادیکال‌های آزاد مرتبط باشند.



پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه
سنگ کلیه معمولاً ناشی از تجمع کلسیم است ، و هنگامی که تشکیل شود، باید یا از راه مجاری ادراری دفع شوند و یا شکسته شوند. هر شخصی که سنگ کلیه داشته است، می‌تواند یک وضعیت بسیار دردناک را گزارش بدهد. نوشیدن روزانه تا یک لیتر آب گریپ‌فروت می‌تواند بیش‌ترین فایده را داشته باشد.



چربی سوز طبیعی
1413098837.jpg




چربی سوز بودن گریپ‌فروت شایعه نیست. تحقیقات علمی قدرت اعجاب‌برانگیز این میوه را چه برای صبحانه و یا وعده‌های دیگر ثابت کرده است. تنها کافی است قبل از هر وعده غذایی یک لیوان آب گریپ‌فروت و یا نصف گریپ‌فروت را مصرف کنید تا از فواید آن بهره‌مند شوید. افرادی که در این آزمایش شرکت کردند در مدت 12 هفته تا حدود 2 کیلوگرم کاهش وزن داشتند.



متابولیسم را افزایش می‌دهد
گریپ‌فروت متابولیسم بدنتان را نیز سریع‌تر می‌کند و از تلاش‌های شما برای کاهش وزن حمایت می‌کند. افزایش متابولیسم بدن در کنار **** غذایی مناسب و ورزش می‌تواند به شما کمک کند که هفته‌ای 1 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید. یکی دیگر از فواید افزایش متابولیسم این است که حتی هنگامی که خوابیده‌اید، چربی‌هایتان می‌سوزد. به این ترتیب می‌توانید وزنتان را کاهش دهید و آسان تر وزن متناسب خود را حفظ کنید.



پاک‌سازی کبد
گریپ‌فروت برای پاک کردن سموم مضر بدن به کبد کمک می‌کند. خوردن گریپ‌فروت و یا نوشیدن آب آن به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید. گفته می‌شود که پاک‌سازی کبد به بهبود کلی بدن و کاهش علائم بیماری‌های مزمنی مانند افسردگی، خشکی عضلات، و سردردهای مزمن کمک می‌کند. سموم خطرناکی که سلامتی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند ما را فراگرفته‌اند و پاک‌سازی می‌تواند برخی از این سموم کشنده را از بین ببرد.



کمک به حفاظت در برابر سرطان پروستات
گریپ‌فروت سرشار از آنتی اکسیدان است، که به مواد سرطان‌زایی که در پروستات هستند حمله می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که این میوه سلول‌های آسیب‌دیده در سطح دی ان ای را نیز ترمیم می‌کند. سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در مردان است و پس از سرطان ریه کشنده‌ترین سرطان به شمار می رود. گریپ‌فروت را همراه با یک **** غذایی سالم مصرف کنید تا از بیماری‌ها پیشگیری کرده و با آن‌ها مقابله کنید.



پیشگیری از سرطان ریه
1413098388.jpg




تحقیقات نشان می‌دهد که گریپ‌فروت از سرطان ریه هم پیشگیری می‌کند و با آن مقابله می‌کند. مصرف روزانه 6 لیوان آب گریپ‌فروت می‌تواند آثار زیان‌بار سیگار را کاهش دهد. گریپ‌فروت آنزیم هایی را فعال می‌کند که با این بیماری کشنده مقابله می‌کنند. گریپ‌فروت صورتی در پیشگیری از سرطان ریه خیلی موثر است.



کاهش کلسترول بد
مطالعات حاکی از این است که LDL (کلسترول بد)، با مصرف منظم گریپ‌فروت به میزان 15% کاهش پیدا می‌کند. مشخص شد که فایده گریپ‌فروت‌های طلایی در این بخش از گریپ‌فروت‌های سرخ بیشتر است. ترى گليسريد، که شکل دیگری از کلسترول بد است، با مصرف این میوه به میزان 17% کاهش یافت. زمانی که بیماران در خطر، این میوه را به **** غذایی خود اضافه کردند، پس از یک ماه مزایای آن را مشاهده کردند.



بیماری‌های لثه
1413098462.jpg




طبق یافته‌های محققان، خوردن دو عدد گریپ‌فروت برای از بین بردن آسیب‌های واردشده از بیماری‌های لثه موثر است. نتایج تحقیقات این بود که وقتی گریپ‌فروت به **** غذایی افراد اضافه می‌شود، رادیکال‌های آزاد تشکیل نمی‌شوند. بیماری‌های لثه‌ای که تشخیص داده یا درمان نمی‌شوند، می‌توانند منجر به سرطان دهان شوند. بیماری‌های لثه ممکن است منجر به ایجاد باکتری‌هایی شوند که به قلب آسیب وارد می‌کنند.


منبع:http://wiki.5040.ir/10-فایده-گریپ‌فروت.html
 

ilia.parsa

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
19
سن
57
کلسیم ماده ای ضروری برای سلامت شما است. در این مقاله با منابع و میزان لازم کلسیم برای سلامت بدن خود آشنا خواهید شد.


1412756250.jpg


حتماً درباره این که کلسیم از استخوان‌های شما محافظت می‌کند و شیر حاوی مقدار زیادی کلسیم است زیاد شنیده‌اید اما درباره این ماده مغذی واقعاً چه میدانید؟ بیشتر مردم نمی‌دانند که کلسیم فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن است یا این که کلسیم کارهایی خیلی بیشتر از تقویت دندان و استخوان در بدن انجام می‌دهد.
در اینجا با کلسیم، علت نیاز بدن به کلسیم و چگونگی دریافت آن آشنا شوید:



کلسیم برای دندان‌ها و استخوان‌ها
احتمالاً شناخته‌شده‌ترین خاصیت کلسیم، تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها است. در حقیقت بیشتر مقدار کلسیم موجود در بدن ما در استخوان‌ها و دندان‌هایمان ذخیره می‌شود. هنگامی که استخوان‌ها متحمل فرایند تجزیه و بازسازی می‌شوند کلسیم به ساخت استخوان جدید کمک می‌کند.

دریافت مقدار کافی کلسیم برای حفظ قدرت استخوان‌ها در تمام طول زندگی و به خصوص در دوران کودکی که استخوان‌ها در حال رشد هستند، اهمیت زیادی دارد. دریافت کلسیم در طول دوران کهن‌سالی نیز که استخوان‌ها سریع‌تر از زمانی که بتوانند بازسازی شوند تجزیه می‌شوند، ضروری است. استخوان‌های قدیمی تر شکننده و ترد تر شده و به سهولت دچار شکستگی می‌شوند که به این وضعیت پوکی استخوان گفته می‌شود.



کلسیم در چند عملکرد دیگر بدن نیز نقش مهمی دارد که عبارت‌اند از:

• انتقال سیگنالهای عصبی

• آزادسازی هورمون

• انقباض عضلات

• عملکرد رگ‌های خونی

• انعقاد خون



شواهد اولیه‌ای وجود دارد که کلسیم ممکن است فشارخون را کاهش داده و در مقابل سرطان کلورکتال و پروستات از بدن محافظت کند. اگر چه این فواید کلسیم هنوز در مطالعات کاملاً تأیید نشده است.



چه مقدار کلیسم نیاز داریم؟
1412687397.jpg




این که چه مقدار کلسیم نیاز دارید بستگی به جنسیت و سن شما دارد. مقدار مصرف توصیه‌شده روزانه کلسیم به شرح زیر است:

سن مردان زنان

• 1 تا 3 ساله 700 میلی‌گرم

• 4 تا 8 ساله 1000 میلی‌گرم

• 9 تا 13 ساله 1300 میلی‌گرم

• 14 تا 18 ساله 1300 میلی‌گرم

• 19 تا 50 ساله 1000 میلی‌گرم

• 51 تا 70 ساله 1000 میلی‌گرم

• بالای 71 سال 1200 میلی‌گرم



دریافت مقدار خیلی بیشتری کلسیم نسبت به میزان توصیه‌شده روزانه از غذا و مکمل‌ها، خطر عوارض آن را افزایش می‌دهد، بنابراین بهتر است از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.



از چه منابعی می‌توان کلسیم دریافت کرد؟
1412687522.jpg




بهترین روش دریافت کلسیم غذا است. محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست منبع شناخته‌شده کلسیم هستند. یک فنجان 225 گرمی ماست کم چرب حاوی 415 میلی‌گرم کلسیم است که از یک سوم مقدار توصیه‌شده روزانه در بیشتر گروه‌های سنی، بیشتر است. یک لیوان 225 گرمی شیر بدون چربی تقریباً سیصد میلی‌گرم کلسیم در اختیار بدن شما قرار می‌دهد و 42 گرم پنیر موزرلا کم چرب 333 میلی‌گرم کلسیم دارد.



چند منبع غیر لبنی کلسیم که حاوی مقدار زیادی کلسیم هستند عبارت‌اند از:



  1. چند منبع غیر لبنی کلسیم
    غذا میزان کلسیم در هر وعده
    آب پرتقال غنی‌شده با کلسیم 170 گرم 375 میلی‌گرم
    کنسرو ساردین با استخوان 85 گرم 325 میلی‌گرم
    توفوی سفت تهیه‌شده با سولفات کلسیم نصف فنجان 253 میلی‌گرم
    کنسرو سالمون با استخوان 85 گرم 181 میلی‌گرم
    غلات صبحانه غنی‌شده با کلسیم یک فنجان 100 تا 1000میلی‌گرم
    برگ شلغم آب پز نصف فنجان 99 میلی‌گرم
    کلم برگ پخته یک فنجان 94 میلی‌گرم




مصرف مکمل‌های کلسیم
1412687674.jpg




اگر کلسیم کافی از غذا دریافت نمی‌کنید ممکن است پزشک مصرف مکمل را به شما توصیه کند. مکمل‌های کلسیم به دو صورت موجود هستند:

• کربنات کلسیم: در محصولاتی مانند Caltrate 600، Os-Cal 500، Viactiv Calcium Chews و برندهای دیگر وجود دارد.

• سیترات کلسیم: در مکمل‌هایی مانند سیتراکَل ( Citracal ) یافت می‌شود.



کربنات کلسیم نیز معمولاً در ضد اسیدهای بدون نسخه مانند Rolaids و Tums وجود دارد.

کربنات کلسیم را باید همراه با غذا مصرف کنید چون جذب آن به این صورت برای بدن راحت تر است. سیترات کلسیم را می‌توانید با معده خالی مصرف کنید.

برای به حداکثر رساندن جذب کلسیم در هر مرتبه بیش از 500 میلی‌گرم مصرف نکنید. می‌توانید یک مکمل 500 میلی‌گرمی در صبح و یک 500 میلی‌گرمی در شب مصرف کنید. اگر مکمل حاوی ویتامین دی مصرف کنید به جذب بهتر کلسیم در بدنتان کمک می‌کند.



از خوردن غذاهای زیر همراه با مکمل خودداری کنید چون در جذب کلسیم اختلال ایجاد می‌کنند:

• قهوه و نوشابه کافئین دار

• غذاهای پر نمک



عوارض مکمل کلسیم
پیش از مصرف مکمل کلسیم باید از عوارض آن آگاه باشید. عوارض کلسیم عبارت‌اند از:

• یبوست

• گاز یا نفخ

• سنگ کلیه



کلسیم جذب برخی داروها را کاهش می‌دهد، از جمله داروهای پوکی استخوان، تیروئید و برخی آنتی بیوتیکها. اگر دارویی که با کلسیم تداخل دارد مصرف می‌کنید با پزشک مشورت کنید یا برای اطمینان همزمان با هم آن‌ها را مصرف نکنید. مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی با دیورتیکهای تیازیدی (thiazide) ممکن است احتمال سنگ کلیه را افزایش دهد.

مطالعه‌ای که در ژوئن 2012 در نشریه Heart منتشر شد ارتباط مکمل کلسیم با افزایش احتمال حمله‌های قلبی را نشان می‌دهد. افرادی که پیش از این در خطر بیماری قلبی قرار داشتند، باید توجه خاصی به این یافته‌ها داشته باشند.



متخصصان در مورد این که چه افرادی باید مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی مصرف کنند توافق ندارند. نیروی خدمات پیشگیرانه امریکا مصرف مکمل‌های کلسیم را برای پیشگیری از شکستگی‌های مرتبط با پوکی استخوان در زنان یائسه توصیه نمی‌کند، چون شواهد کافی برای تأیید فواید آن در این زمینه در دسترس نیست. سازمان‌های دیگری مانند بنیاد ملی پوکی استخوان امریکا و انستیتوی پزشکی توصیه می‌کنند اگر نمی‌توانید مقدار کلسیم مورد نیاز روزانه‌تان را با **** غذایی تأمین کنید مکمل مصرف کنید. با این که استخوان‌ها نیاز به کلسیم‌دارند اما هیچ مکملی را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید. ابتدا باید بدانید کدام مکمل برای شما بهتر است و چه مقدار در روز باید مصرف کنید و در صورتی که هر گونه عوارضی مشاهده کردید چه باید بکنید.


منبع:http://wiki.5040.ir/چیزهایی-که-درباره-کلسیم-باید-بدانیم.html
 

ilia.parsa

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
19
سن
57
نوشیدنی های اسیدی در میان مردم رواج زیادی یافته اند، اما این مواد اثرات بدی روی دندان های شما باقی خواهند گذاشت. با این پیامدها و روش های پیشگیری از آن ها آشنا شوید.


1412068412.jpg


علاوه بر مقدار زیاد شکر و کالری‌های پوچِ موجود در نوشابه‌ها، آب میوه‌ها، و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، اسید نیز یک عنصر مضر در آن‌ها است. طبق اعلام آکادمی دندان‌پزشکی عمومی آمریکا، مشکلات دندانیِ رو به افزایش در آمریکا به دلیل مصرف اسید است که باعث ساییدگی و خورده شدن دندان می‌شود. اهمیت این موضوع وقتی افزایش پیدا می‌کند که مشخص شده است که در سال 2008، فقط در آمریکا بیش از 53 میلیارد لیتر نوشابه غیر الکلی به فروش رفته است.



سایش مینای دندان
یکی از اثرات اولیه نوشیدنی‌های اسیدی بر دندان فرسایش مینای دندان است. همان طور که آکادمی دندان‌پزشکی عمومی اعلام کرده است، مینای دندان که لایه سخت بیرونی دندان است، در صورت تماس طولانی مدت با نوشیدنی‌های اسیدی و برخی چای‌های گیاهی ممکن است نازک و نرم شود. اگرچه بزاق دهان به استحکام دندان پس از تماس آن با مقدار کمی اسید کمک می‌کند، اما این عملکرد هنگامی که مقدار اسید در دهان زیاد باشد روی نمی‌دهد. احتمال زیادی وجود دارد که با فرسایش مینای دندان، دندان لب پر شود یا بشکند.



عاج دندان عریان شده
1412068284.jpg




مشکلات دندانی دیگر مانند از بین رفتن رنگ دندان و حساسیت دندان وقتی ایجاد می‌شوند که نوشیدنی‌های اسیدی مینای دندان را از بین می‌برند. همان طور که مینای دندان ضعیف می‌شود، دومین و بزرگ‌ترین لایه دندان، که عاج است، نمایان می‌شود. وقتی لوله‌های کوچک عاج فاقد لایه محافظتی باشند، دندان زرد به نظر می‌رسد. علاوه بر از دست دادن رنگ، عصب‌های عاجِ عریان شده نسبت به آب سرد و داغ آسیب‌پذیر می‌شوند و این باعث حساسیت و درد دندان می‌شود.



کرم‌خوردگی دندان
اگرچه خوردن غذاهای شیرین و بهداشت دهانی نامناسب از دلایل ابتدایی کرم‌خوردگی دندان هستند، اما مصرف نوشیدنی‌های اسیدی نیز می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. کرم‌خوردگی که سوراخ‌ها یا حفره‌های کوچکی در دندان هستند، ممکن است به دلیل از بین رفتن مینای دندان بیشتر شوند. وقتی مینای دندان کم باشد، دندان بیشتر آسیب‌پذیر می‌شود و باکتری‌ها راحت تر نفوذ می‌کنند و باعث ایجاد پوسیدگی می‌شوند. دندان‌درد، حساسیت و سوراخ‌های قابل‌مشاهده در دندان و یا چرک اطراف لثه‌ها نشان‌دهنده شروع شدن پوسیدگی است. کرم‌خوردگی اگر درمان نشود ممکن است منجر به عفونت، درد شدید و از دست دادن دندان شود.



نکته‌ها


1412061382.jpg




راه‌های مختلفی برای حفاظت از دندان در برابر نوشیدنی‌های اسیدی وجود دارد. قبل از هر چیز، مصرف روزانه نوشیدنی‌های گازدار را محدود کنید و از نی استفاده کنید. نی با هدایت مایع به ته گلو کمک می‌کند که اسید با دندان تماس پیدا نکند. تماس طولانی مدت با اسید میزان ساییدگی مینای دندان را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، نوشیدنی‌های اسیدی را به سرعت مصرف کنید و آن را در دهانتان نچرخانید. همچنین بهداشت دهان مناسب از جمله دو مرتبه در روز مسواک زدن و مراجعه منظم به دندان‌پزشک به مراقبت از دندان‌ها کمک می‌کند.


منبع:http://wiki.5040.ir/تأثیر-نوشیدنی‌های-اسیدی-بر-دندان.html
 

ilia.parsa

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
19
سن
57
یکی از عاداتی که برخی از ما داریم نوشیدن چای به شکل خیلی داغ است. آیا با عواقب بد آن آشنا هستید؟


1412066400.jpg


نوشیدن چای داغ یا خیلی داغ ممکن است خطر نوع خاصی از سرطان مری را افزایش دهد.

محققان بر روی افرادی که چای می‌نوشند در استان گلستان ایران (که میزان کارسینوم سلول سنگفرشی مری بالایی دارد) مطالعاتی انجام دادند

این نوع سرطان شایع‌ترین نوع سرطان مری در دنیا است، اما نوع سرطان مری شایع در کشورهای غربی نیست (در کشورهای غربی ادنو کارسینوم مری شایع‌تر است).

حالا چرا مطالعه بر روی افرادی که چای می‌نوشند در شمال ایران انجام شد؟ برای اینکه در آن ناحیه تقریباً تمام افراد به طور روزانه چای می‌نوشند و فاکتورهای دیگر سرطان مری همانند سیگار کشیدن، و نوشیدن مشروبات الکلی در آنجا متداول نیست.



چای داغ و افزایش خطر سرطان
1412056124.jpg




در این مطالعه فرهاد اسلامی محقق دانشگاه علوم پزشکی تهران بر روی افرادی که چای می‌نوشند مطالعه‌ای انجام داد که در آن 300 نفر افراد مبتلا به سرطان کارسینوم سلول‌های سنگفرشی مری و نیز 571 فرد سالم با پس زمینه مشابه آن‌ها شرکت کردند.

شرکت‌کنندگان به سؤالاتی درباره عادات نوشیدن چای از جمله این که معمولاً چای را با چه میزان داغی می‌نوشند (بسیار داغ، داغ، گرم یا ولرم) و چه مدت طول می‌کشد تا چای دم بکشد پاسخ دادند. تقریباً همه شرکت‌کنندگان ( 98 درصد) گفتند که هر روز چای سیاه می‌نوشند.

سرطان مری در افرادی که چای "بسیار داغ" می‌نوشیدند هشت برابر شایع‌تر از افرادی بود که چای گرم یا ولرم می‌نوشیدند. همچنین افرادی که چای داغ (نه بسیار داغ) می‌نوشیدند دو برابر احتمال سرطان مری در آن‌ها بیشتر از افرادی بود که چای گرم یا ولرم می‌نوشیدند (در گروه افراد سالم).

این یافته‌ها بدون در نظر گرفتن عوامل زمینه‌ساز دیگر به دست آمده‌اند اما ممکن است دمای چای که از نظر یکی داغ محسوب می‌شود از نظر دیگری ولرم باشد. بنابراین گروه محققان این مطالعه داده‌های به دست آمده از 48000 نفر از مردم محلی را که چای مصرف می‌کردند بررسی کرده و دمای چای ترجیحی آن‌ها را مشخص کردند که با دماسنج دیجیتالی بررسی شد. یافته‌ها نشان می‌دهد 39 درصد از افراد چایشان را در دمای کمتر از 60 درجه سانتی‌گراد می‌نوشند، 39 درصد چای شان را در دمای بین 60 تا 64 درجه و 22 درصد چای خود را در دمای 65 درجه سانتی‌گراد یا داغ‌تر می‌نوشند.



زمان سرد شدن
1412056295.jpg




مطالعات مشاهده‌ای مانند این، یک رابطه علت و معلولی را اثبات نمی‌کند، بنابراین اینکه چای داغ یا خیلی داغ موجب سرطان مری شود یا در همه افرادی که چای داغ می‌نوشند همین تأثیر را داشته باشد قطعی نیست.

مایکل ثان نایب‌رئیس انجمن سرطان امریکا می‌گوید:" در جنوب امریکا به خصوص آرژانتین ارتباط مثبت بین سرطان مری و افرادی که چای ماته خیلی داغ می‌نوشند، وجود دارد (نوعی چای بومی امریکای جنوبی که معمولاً زمانی مصرف می‌شود که تقریباً در حال جوش است و به وسیله یک قاشق فلزی نوشیده می‌شود). مشکل چای نیست، بلکه التهاب مزمن ناشی از نوشیدنی داغ است. "

گروه تحقیق فرهاد اسلامی اشاره کردند که مایعات خیلی داغ می‌توانند به سلول‌های مری آسیب وارد کرده و راه را برای سرطان مری هموار کنند.

مطالعه اسلامی، متقاعدکننده‌ترین آزمایش در مورد این تئوری تا به امروز است، با وجود اینکه این مطالعه در شرایطی منحصربه‌فرد انجام شد. در سرمقاله منتشرشده بیان شد:" یافته‌ها برای پزشکان بالینی و محققان در بسیاری از شرایط مرتبط بود".



دیوید وایتمن دکترای انستیتوی تحقیقات پزشکی کوئینزلند استرالیا اشاره می‌کند:" یافته‌ها باید تکرار شود اما در هر صورت بهتر است افرادی که چای می‌نوشند چند دقیقه صبر کنند تا چای سردتر شود." در هر صورت، اینکه بخواهیم حداقل چهار دقیقه به چای یا هر نوشیدنی داغ دیگری اجازه خنک شدن بدهیم، به نظر نمی‌رسد که پیامد و عوارض خاصی داشته باشد. او اضافه می‌کند یافته‌های اسلامی به معنی هشدار در مورد نوشیدن چای نیست و نباید باعث کاهش اشتیاق عمومی نسبت به این رسم قدیمی شود.


منبع:http://wiki.5040.ir/چای-داغ-خطر-سرطان-مری-را-افزایش-می‌دهد.html
 

ilia.parsa

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
19
سن
57
پتاسیم ماده ای ضروری برای بدن شماست که باید از طریق غذاهای مختلف برای شما تامین گردد. در این مقاله با غذاهایی غنی از پتاسیم آشنا خواهید شد.


1411987363.jpg


قبل از اینکه بخواهیم در مورد چگونگی واردکردن بیشتر مواد غذایی غنی از پتاسیم در **** غذایی خود صحبت کنیم، اجازه دهید سریعاً به دلیل آن اشاره‌کنیم. اول از همه اینکه قلب شما بدون پتاسیم نمی‌زند- و این یه جورایی مسئله‌ی مهمی است. دوماً عضله‌های شما بدون پتاسیم حرکت نمی‌کنند. سوماً کمبود پتاسیم فرآیندهای سلولی‌تان را مختل می‌کند و شما را به‌طور قابل‌توجهی ضعیف می‌سازد. بیایید واقعیت را قبول کنیم: پتاسیم بخشی از **** غذایی سالم برای تمام بدن است.


آیا قانع شدید که پتاسیم بخشی ضروری از روز شما است؟ خوب . پس حالا باید چطوری پتاسیم بیشتری بخورید؟ گزینه‌های بسیاری دارید:

. ساده است، آجیل بیشتری بخورید. آجیل‌ها و دانه‌ها هر دو پتاسیم زیادی دارند و بنابراین دارای چربی‌های سالم برای قلب هستند.

. اگر به مغزها علاقه ندارید، همیشه با تبدیل کردن صبحانه خود به یک تجربه‌ی پتاسیمی عالی، مصرف این ماده را بیشتر کنید. با یک کاسه غلات غنی از پتاسیم، مانند دانه‌های سبوس، سبوس گندم، یا جوانه گندم شروع کنید. علاوه بر آن، یک میوه غنی از پتاسیم مانند زردآلو، انجیر و موز یا زغال‌اخته بخورید.



1411979402.jpg




. اگر توصیه‌ی خوردن "سبوس" و "گندم" شما را شوکه کرده، یک کاسه‌ی کوچک میوزلی(برشتوک آجیلی) را امتحان کنید.- همان مقدار پتاسیم دریافت خواهید کرد.

. ازآنجاکه همه میوه‌های خشک‌شده دارای پتاسیم زیادی می‌باشند، کمی سیب ، کرنبری، هلوی خشک‌شده یا ترکیبی از آن‌ها را بین صبحانه و ناهار بخورید.

. سیب خشک و خردشده را به سالاد تن ماهی یا سالاد مرغ خود اضافه کنید- قول می‌دهم از آنچه که به نظر می‌رسد خوشمزه‌تر است.

مقداری کشمش در غلات یا حتی سالادتان مخلوط‌کنید!



1411979726.jpg




. سیب‌زمینی بزرگ تنوری داغ بخورید. درست است، من دارم به خاطر وجود پتاسیم بالا، مصرف کربوهیدرات‌هایی که از دیگر لحاظ بی‌فایده هستند را توسط شما نادیده می‌گیرم. البته، لازم است بدانید که مصرف خامه‌ی ترش،گوشت کبابی، و پنیر به همراه این سیب‌زمینی قابل‌قبول نیست، بنابراین حتی فکرش را هم نکنید.

. به یک رستوران کوبایی بروید و مقداری موز سبز آب پز شده( نه سرخ‌شده) سفارش دهید، و البته درصورتی‌که نمی‌توانید به رستوران بروید، می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید.

. در خوردن پاستای گندم کامل و سس گوجه‌فرنگی زیاده‌روی کنید، زیرا هر دو پتاسیم زیادی دارند.



1411979964.jpg




. ماهی ساردین بخورید، ... آن را دوست ندارید؟ از همان پاستا استفاده کنید.

. شاید باور نکنید اما حدود یک پنجم افرادی که در آمریکا در بیمارستان بستری هستند، دچار کمبود پتاسیم هستند. من مطمئنم این مسئله در مورد حداقل برخی از شما صدق می‌کند، بنابراین غذاهای حاوی پتاسیم را زیاد بخورید.



توصیه‌های سریع
مقداری آجیل همیشه در دسترس داشته باشید.

اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی میوه‌ی تازه یا خشک‌شده در خانه‌دارید. میوه منبع عالی پتاسیم است.


منبع"http://wiki.5040.ir/چگونه-غذاهای-غنی-از-پتاسیم-را-انتخاب-کنیم.html
 

ilia.parsa

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
19
سن
57
وازلین ماده ای است که به راحتی در دسترس شما قرار دارد. آیا می دانید این ماده چه کاربردهای مفیدی برای شما خواهد داشت؟


1413015475.jpg


این ماده‌ی همیشه حاضر بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید کاربرد دارد.
ژل نفت خام به عنوان یک ماده التیام دهنده‌ که برای بریدگی‌ها و سوختگی‌ها به آن روی می‌آوردند کار خود را آغاز کرد. اما الان فهرست مزایای آن بسیار بیشتر شده است. همه می‌دانند که این ماده‌ی زیبایی بر پایه نفت که هر دو ویژگی مرطوب‌کننده و نرم‌کننده را دارد می‌تواند از جوش‌هایی که بر اثر پوشک کردن ایجاد می‌شود جلوگیری کند یا ترک‌خوردگی پوست را کاهش دهد. با این حال، این‌ها همه‌ی فایده‌های وازلین نیست. برای آشنایی بیشتر فهرست زیر را ملاحظه کنید.



بطری لاک ناخن خود را به راحتی باز کنید
با استفاده از یک سواب پنبه و زدن کمی وازلین، ژل را داخل درِ شیشه لاک ناخن بمالید. وازلین از اینکه لاک ناخن در آن را مسدود کند جلوگیری می‌کند و دفعه بعد که می‌خواهید لاک بزنید باز کردن در لاک آسان‌تر می‌شود.



ماندگاری عطر را بیشتر کنید
1412847181.jpg




قبل از زدن عطر مورد علاقه‌ی خود مقدار کمی وازلین را روی نقاط نبضتان – مچ‌ها، پشت گوش‌ها، پشت زانوها و حتی پشت مچ پاهایتان – بزنید. وازلین عطر را به خود جذب کرده و اثر آن را ماندگارتر می‌کند.



هنگامی که موی خود را رنگ می‌کنید از پوستتان محافظت کنید
اگر به رنگ موهای جعبه‌ای خیلی علاقه دارید، میدانید که جلوگیری از تماس رنگ با پوستتان کاری دشوار است. وازلین می‌تواند موثر باشد. قبل از استعمال رنگ، برای ایجاد یک لایه‌ی حفاظتی وازلین را در طول خط پیشانی (رستنگاه موی) خود بمالید. وازلین نه تنها تمیز کردن را آسان‌تر می‌کند بلکه با استفاده از آن از تماس رنگ مو با همه‌ی قسمت‌های پوستتان جلوگیری خواهید کرد.



از پوست اطراف ناخن خود محافظت کنید
1412847412.jpg




حتی اگر از وازلین به عنوان یک مرطوب‌کننده برای همه‌ی قسمت‌های پوستتان استفاده نمی‌کنید لازم است که هر شب مقداری از آن را به پوست اطراف ناخن‌هایتان بزنید. وازلین می‌تواند جلوی خشک شدن و ترک خوردن سر انگشت‌های شما را بگیرد.



وازلین به شما کمک می‌کند که یک استاد مانیکور شوید
آیا در لاک زدن ناخن ناشی هستید؟ این ترفند را به کار بگیرید. لایه نازکی از وازلین را دور لبه‌ی ناخن‌هایتان بزنید در این صورت اگر اشتباهی کنید لاک به پوست نمی‌چسبد.



لبهایتان را لایه‌برداری کنید
به سادگی مقدار کمی شکر را به وازلین اضافه کنید و آن را روی لب‌هایتان بزنید. لب‌هایتان را به مدت چند ثانیه به یکدیگر بمالید. مالیدن لب‌ها به مدت چند ثانیه هر نوع پوسته اضافی را از بین خواهد برد. سپس این لایه بردار شیرین را بشویید و یک لایه‌ی نازک از ژل نفت خام را به لب‌هایتان بزنید تا آن‌ها را مرطوب کند.



مژه‌های پر پشت ایجاد کنید
1412847565.jpg




اگر ریملتان مورد علاقه‌تان در حال تمام شدن است وازلین جایگزین ساده‌ای ست. مقدار کمی از این ژل را روی مژه‌هایتان بزنید تا پرپشت به نظر برسند.



جلوگیری از وارد شدن آب به گوش شناگران
اگر زیاد شنا می‌کنید وازلین می‌تواند از گوش‌هایتان محافظت کند. مقدار کمی وازلین روی یک گلوله‌ی پنبه بزنید و سپس قبل از رفتن در آب گلوله‌ی پنبه را وارد هر یک از گوش‌هایتان کنید. این کار از هر رطوبت ناخواسته جلوگیری می‌کند.



ساییدگی پوست را تسکین دهید
دوندگان، ورزشکاران، یا هر کسی که در هوای گرم و مرطوب زیاد قدم میزند می‌دانند که ساییدگی پوست می‌تواند یک راه دردناک برای خراب کردن یک روز زیبای تابستانی باشد. برای تسکین سریع، مقدار کمی وازلین را روی نقاط آسیب‌پذیر (مانند بین ران‌هایتان یا زیر بغل‌ها) بزنید.


منبع:http://wiki.5040.ir/9-کاربرد-شگفت‌انگیز-وازلین-برای-زیبایی.html
 

ilia.parsa

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
19
سن
57
حتما شما نیز این روزها بوتاکس را از اطرافیان خود شنیده و یا آن را تجربه کرده اید. در این مقاله با عمل بوتاکس و خطرات آن آشنا خواهد شد.


1412767810.jpg




امروزه همه به دنبال این هستند که پیری‌شان را پنهان کنند. لکه‌های پیری پوست، چین و چروک، و فرورفتگی‌هایی در صورت که پیش تر وجود نداشتند، همه از تأثیرات طبیعی پیری (و قرارگیری در معرض آفتاب) هستند، اما ممکن است برای فرد ناراحت کننده باشد که خود را با این چهره در آینه ببیند.

در مورد چین و چروک‌ها یک درمان تزریقی وجود دارد که آن‌ها را از بین می‌برد: بوتاکس. بوتاکس گران‌قیمت بوده و تأثیر آن موقتی است اما مردان و زنانی که آن را قبول دارند میگویند که کمتر خسته و استرسی به نظر رسیده و مهم‌تر از همه جوان تر دیده می‌شوند.

از سال 2002 عمل بوتاکس بسیار رواج یافته است. اما بوتاکس خیلی فراتر از یک ماده ساده است. این ماده‌ای که به صورت خود تزریق می‌کنیم چیست؟



بوتاکس به نوعی به مسمومیت غذایی مربوط است
بوتولیسم یک بیماری فلج کننده است. یک نوع بوتولیسم (گونه ناشی از غذا) از طریق خوردن غذایی که به درستی فراوری نشده ایجاد می‌شود. منبع آن معمولاً سبزیجات کنسروی خانگی است، اگر چه مواردی از این بیماری نیز توسط گوجه‌فرنگی پخته‌شده در داخل فویل و آب هویج ایجادشده‌اند. بوتولیسم مربوط به زخم، اغلب به تزریق هروئین مربوط است. باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم در گرد و خاک نیز وجود دارد.

این باکتری نوروتوکسین تولید می‌کند (مواد سمی که به بافت‌های اعصاب آسیب وارد می‌کنند). این سم از همان نوع سم عقرب و رتیل است که برای فلج کردن قربانی و دشمنانشان استفاده می‌کنند. در انسان‌ها تأثیر بوتولیسم شامل ضعف عضلات، مشکلات بینایی و افتادگی پلک‌ها می‌شود.

سم بوتولینوم A یکی از نوروتوکسینهایی است که توسط باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود و بوتاکس از آن تهیه می‌شود چون در این مورد، فلج کردن عصب‌ها مطلوب است.



تأثیر بوتاکس فلج کردن عضلات است
1412761861.jpg




به طور کل هفت سم بوتولینوم وجود دارد که با حروف A تا G شناسایی می‌شود. همین که سم به پایانه عصبی وصل می‌شود، ماده شیمیاییِ مسئولِ شروعِ انقباض عضله (استیل کولین) مهار می‌شود. علت این اتفاق این است که این سم، پروتئین‌هایی را که استیل کولین (مسئول انقباض عضله) آزاد می‌کنند مورد هدف قرار می‌دهد.

به زبان ساده سموم بوتولینوم باعث می‌شود بدن شما نتواند به عضله‌ها دستور انقباض بدهد.

این ممکن است بسیار خطرناک باشد مثلاً این سم ممکن است با جلوگیری از ارسال پیام از بدن به ریه برای تنفس، موجب نارسایی دستگاه تنفسی شود. اما اگر با این وجود هنوز بخواهید یک عضله را از عملکرد انقباض بازدارید، چه؟



بوتاکس کارهایی فراتر از درمان خطوط اخم انجام می‌دهد
1412762081.jpg




چرا تزریق سم به بدن به صورت عمدی انجام می‌شود؟ چون اگر شما نتوانید عضله‌تان را حرکت دهید، دیگر پوستتان چروک نمی‌شود.

بوتاکس برای درمان خطوط اخم عمودی بین ابروها که خطوط گلابلار (glabellar lines ) خوانده می‌شوند تأیید شده است. همچنین اغلب برای چین و چروک گوشه چشم که به چروک پنجه کلاغی (crow's feet) مشهور است و نیز چین و چروک بالای ابرو استفاده می‌شود. برخی مردم از بوتاکس برای کوچک کردن فک (jaw reduction) استفاده می‌کنند (تزریق به عضلات اطراف فک برای این که ظاهر صورت باریک‌تر شود).

وقتی بوتاکس به عضلات اطراف خطوط و چین و چروک تزریق می‌شود عضلات نمی‌توانند حرکت کنند. همین که آن‌ها شل و رها می‌شوند ظاهر چین و چروک‌ها صاف و هموار می‌شود. این تأثیر تقریباً موقتی است (3 تا 4 ماه) و بوتاکس نمی‌تواند کاری برای آسیب حاصل از نور خورشید انجام دهد.



بوتاکس تنها یک عمل زیبایی نیست
بوتاکس علاوه بر کاربردهای زیبایی، برخی کاربردهای پزشکی نیز دارد. تزریق‌ها می‌توانند میگرن مزمن، مثانه بیش‌فعال، چپ چشمی (چلیپایی)، تعریق شدید و وضعیت‌های گوناگونی که بر عضلات تأثیر می‌گذراند را نیز درمان کند.

وضعیتی مانند دیستونی گردن (cervical dystonia) موجب انقباض غیرارادی عضلات می‌شود. بوتاکس همین که به عضلات مورد نظر تزریق شود، اسپاسم آن‌ها را کاهش داده یا متوقف می‌کند. فردی که برای میگرن مزمن درمان دریافت می‌کند ممکن است به 31 تزریق در ناحیه سر و گردن نیاز داشته باشد درحالی‌که فردی که مشکل بی‌اختیاری ادرار دارد باید سم را به دیواره مثانه تزریق کند.

تأثیر آن موقتی است و از سه تا ده ماه (بسته به وضعیت) طول می‌کشد.



خطرات بوتاکس واقعی است
1412762174.jpg




انجام بوتاکس مانند پدیکور نیست. تزریق بوتاکس یک عمل پزشکی است که باید توسط متخصص دارای گواهی در مطب (نه منزل یا جاهای دیگر) انجام شود.

این امکان وجود دارد که فردی که تزریق بوتاکس در او انجام می‌شود عوارضی را تجربه کند که عبارت‌اند از کبودی، سردرد، خارش، درد. برخی عوارض از مشکلات تنفسی گرفته تا گسترش سم به نواحی دیگر بدن از نظر جانی تهدیدکننده هستند. اگر اشتباهی پیش بیاید و سلامت شما در خطر قرار بگیرد باید فردی در کنار شما باشد که بتواند مشکل را رفع کند.

منبع:http://wiki.5040.ir/5-حقیقت-مهم-درباره-بوتاکس.html
 

ilia.parsa

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
19
سن
57
ممکن است شما نیز جزء آن دسته از بانوانی باشید که از وجود موهای زائد در بدن و صورت خود ناراحت هستند. در اینجا با راه های درمان این موها آشنا خواهید شد.


1412773584.jpg




بیشتر خانم‌ها پشت لب و روی چانه، سینه، پشت، و شکم موهای بسیار ریز و نازکی که کرک نامیده می‌شوند، دارند. هیرسوتیسم (hirsutism) شرایطی است که طی آن این کرک‌ها، خشن و سیاه می‌شوند که برای آقایان طبیعی است. تفاوت اصلی بین موی طبیعی وهیرسوتیسم در بافت مو می‌باشد. هیرسوتیسم یک شرایط بی‌ضرر است اما بعضی از خانم‌ها آن را خجالت‌آور می‌دانند و همچنین این یک چالش طولانی مدت است.



دلایل
• زنان مقدار بسیار کمی هرمونهای مردانه دارند، اما هنگامی که میزان تولید اندروژنها (هرمونهای مردانه) در تخمدان‌های زنان خیلی زیاد باشد، می‌تواند منجر به رشد موهای زائد شود.

• بعضی مواقع این شرایط نتیجه وراثتی است که در خانواده جریان دارد.

• سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از رایج‌ترین علل رویش موهای زاید است. زنانی که به این سندروم مبتلا هستند، هیروسوتیسم را همراه با آکنه دارند؛ طاسی در نزدیکی پیشانی و اختلال‌های قاعدگی یک بیماری مزمن است. همچنین سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌تواند با مشکلات دیگری چون دیابت، کلسترول بالا، و بیماری‌های قلبی همراه شود.

• هیرسوتیسم ناشناخته –هیرسوتیسمی که هیچ دلیل قابل‌تشخیصی ندارد. که گونه خفیفی از PCOS است و یک بیماری مزمن است. علامت اصلی این بیماری، افزایش تدریجی رشد مو در زنان است. هیرسوتیسم ناشناخته چرخه قاعدگی طبیعی را بر هم نمی‌زند.

• همچنین تومور یا سرطان غده فوق کلیوی یا تخمدان می‌تواند باعث رشد موهای زائد در زنان شود.

• علاوه بر این استفاده از بعضی داروهای خاص تستسترون، استروئیدهای انابولیک، سیکلوسپروین، و ماینوکسیدیل می‌تواند به رشد موهای زائد منجر شود.

• هنوز هیچ دلیل خاصی برای رشد موهای زائد پیدا نشده است.



راه‌های درمان رشد موهای زائد در خانه
1412760496.jpg




هیرسوتیسم طبیعتاً یک مشکل طولانی مدت است. تعدادی روش برای برداشتن یا درمان موهای زائد وجود دارد.

• کاهش وزن در زنان چاق می‌تواند رشد موها را کاهش دهد.

• روشن یا بی‌رنگ کردن آن‌ها ممکن است باعث کمتر دیده شدنشان شود. این روش را می‌توان همزمان با درمان دارویی انجام داد.

• موهای موقت را می‌توان با تیغ یا کندن برداشت، تیغ زدن یک روش بی‌خطر و موثر برداشتن مو است ولی نیازمند جلسات منظم است.

• برای برداشتن موها می‌توانید از مواد شیمیایی موبر، موم، سفیدکننده، و عوامل برداشتن مو استفاده کنید. بی‌رنگ کننده‌های مختلف می‌توانند برای روشن کردن موها به کار روند. این مواد ممکن است باعث حساسیت پوستی در برخی افراد شود. بنابراین قبل از استفاده باید روی یک قسمت کوچکی از پوست آزمایش شود.



درمان پزشکی موهای زائد و ناخواسته
1412760753.jpg




• هنگامی که رشد موها در اثر اختلالات غده فوق کلیوی باشد ، ممکن است درمان پزشکی لازم باشد. داروها به شکل قرض‌های ضد بارداری و داروهای آنتی آندروژن توسط پزشک تجویز می‌شود. این یک درمان بلندمدت برای رشد موهای زائد می‌باشد. قرص‌های ضد بارداری در پایین آوردن سطح آندروژنها کمک کند. به طور کلی این انتخاب اول پزشکان برای درمان هیرسوتیسم است. این قرص‌ها می‌تواند چرخه منظم قاعدگی را در زنانی که عادت ماهانه ندارند و یا قاعدگی نامنظم دارند تثبیت کند.

• یک کرم دارویی به نام eflorenithine (افلورنیتین) ممکن است برای کاهش رشد موهای صورت تجویز شود. این کرم موها را به طور دائم حذف نمی‌کند ولی نتیجه استفاده مداوم آن بعد از 6 تا 8 هفته قابل توجه است. هنگامی که استفاده از آن متوقف شود، موها به همان شکل قبل از درمان برمیگردند.

• ممکن است به منظور کاهش رشد موهای زائد، به زنان دارای اضافه‌وزن توصیه کاهش وزن شود. کاهش وزن به کاهش سطح استروژن‌ها هم کمک می‌کند. نامنظمی‌های قاعدگی را می‌توان بعد از کاهش وزن کنترل کرده و منظم کرد.

• امکان برداشتن دائمی موها با لیزر (electrolysis) یا جریان الکتریکی وجود دارد. اثر آن دائمی است، ولی بسیار گران است و چندین عوارض جانبی دارد مثل ورم، زخم و قرمزی پوست دارد.

• بهترین حالت درمان موهای زائد با لیزر، زمانی است که برای درمان‌بخش وسیعی از پوست استفاده شود. لیزر روی موهای سیاه اثر دارد ولی روی موهای روشن بی تأثیر است. روش حذف موهای زائد به وسیله لیزر، اشعه نور را روی فولیکول‌های مو متمرکز می‌کند تا آن‌ها را خراب کند. فولیکول‌های آسیب‌دیده دیگر نمی‌توانند موی جدیدی رشد دهند و موهای قدیمی به تدریج می‌ریزد.



نتیجه‌گیری
همان‌گونه که قبلاً ذکر شد، رشد موهای زائد در زنان بی‌خطر است، اما بعضی از خانم‌ها آن را یک مسئله چالش‌برانگیز می‌دانند. بیشتر خانم‌هایی که دچار عدم تعادل هورمونی هستند، به خوبی به داروها جواب داده و درمان می‌شوند، اما این احتمال وجود دارد که با بر هم خوردن دوباره سطح هورمون‌ها، این موها دوباره رشد کنند. این امر باعث می‌شود که این زنان همیشه مراقب خود باشند. مشورت با دوستان و آشنایان می‌تواند کمک بزرگی در کنار آمدن با این شرایط باشد.


منبع:http://wiki.5040.ir/علل-رویش-موهای-زائد-در-زنان-چیست؟.html
 

ctcn8311885

Registered User
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2014
نوشته‌ها
3,302
لایک‌ها
1,168
محل سکونت
★★★★★
یبوست یکی از آن دست مشکلاتی است که خیلی‌ها بخصوص سالمندان را گرفتار می‌کند و باعث نفخ، احساس ناراحتی و گاهی حتی سردرد می‌شود. اگر طرفدار روش‌های طبیعی برای رفع چنین مشکلاتی هستید باید بدانید که خوشبختانه در دل طبیعت گیاهانی وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد تا بر این مشکل غلبه کنید.

در این مطلب قصد داریم چند نمونه از این گیاهان، میوه‌ها و سبزیجات ضدیبوست را معرفی کنیم.

یبوست چیست؟در حالت عادی، زمانی که غذایی به دهان برده می‌شود دندان‌ها به کمک بزاق به جان آن افتاده و روانهٔ معده‌اش می‌کنند. این مواد غذایی در داخل معده به کمک شیرهٔ معده هضم شده و سپس راه روده‌ها را در پیش می‌گیرد. در طول این روند مواد مغذی موجود در غذای خورده شده توسط پرزهای روده جذب و وارد جریان خون می‌شوند. این مواد مغذی حدود ۸ ساعت بعد از گوارش در هر دقیقه ۰/۵ سانتی‌متر پیش می‌روند و هر آنچه جذب نشده است مدفوع را تشکیل داده و در کولون پیش می‌روند.

غدد داخل کولون آب مدفوع را گرفته هزاران باکتری از این مواد زائد تغذیه می‌کنند. انقباض‌های جدارهٔ روده‌ها مدفوع را به سمت رودهٔ راست (رکتوم) پیش می‌برند. در واقع مواد غذایی بین بیست تا چهل ساعت بعد از مصرف به آخر خط می‌رسند. اگر شما هر هفته کمتر از سه مرتبه دفع داشته باشید می‌شود گفت که دچار مشکل یبوست هستید. معمولاً افراد مسن بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند به خاطر اینکه تحرک بدنیشان کمتر است و داروهای بیشتری مصرف می‌کنند که ممکن است باعث تشدید مشکل شود. یبوست در بین خانم‌های باردار نیز رایج است

فشار وارده از رحم به کولون و همچنین تغییرات هورمونی باعث ایجاد این مشکل می‌شود. نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می‌شوند و بچه‌هایی که در مدرسه از رفتن به دست‌شویی خودداری می‌کنند نیز در معرض مشکل یبوست قرار دارند.
325998_137.jpg


دفع راحت با جوشانده برگ درخت زبان گنجشک

برگ‌های درخت زبان گنجشک صاف و سبز تیره هستند. بو و عطر این برگ‌ها تا حدودی شبیه به چای سبز است. می‌توان این برگ‌ها را به طور دست‌نخورده یا پاک‌کرده خشک کرد یعنی بدون ساقهٔ میانی. خشک کردن برگ‌ها باید بلافاصله بعد از چیدن باشد. از این برگ‌ها به صورت دمنوش استفاده می‌کنند. به این صورت که یک نوک انگشت از برگ‌های خشک را در یک فنجان کوچک آب در حال جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. درخت زبان گنجشک باعث سهولت عمل دفع شده و روده‌ها را تحریک می‌کند. توصیه می‌کنیم چندین هفته از این گیاه استفاده کنید.

البته می‌توانید متناسب با مشکلتان با پزشک داروساز مشورت کنید تا میزان مصرفتان را مشخص کند. خوشبختانه تاکنون مواردی برای عوارض جانبی این گیاه ذکر نشده است.

اثرات مفید دمنوش ریشه گل ختمی

گل ختمی از آن «جامهٔ مخملی»‌اش گرفته تا در ترکیب تمام بخش‌هایش سرشار از موسیلاژ است برای همین هم یکی از ملین‌های طبیعی محسوب می‌شود. می‌توانید از ریشهٔ خردشدهٔ آن دمنوش تهیه کنید و یا اینکه آن را بجوید. مورد منع مصرفی برای این گیاه وجود ندارد اما اگر شما مشکل خاصی دارید قبل از مصرف حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

گیاه سودمندی به نام بارهنگ

بارهنگ یکی از آن گیاهان معروف و با خاصیت است. مصرف آن به صورت دمنوش با یبوست مقابله می‌کند. می‌توانید یک نوک انگشت از برگ‌های خشک این گیاه را در یک فنجان آب جوش دم و میل کنید. همچنین می‌توانید برگ‌های تازه آن را داخل سالاد ریخته و مصرف کنید.میوه‌ها و سبزیجات ضد یبوست مصرف میوه و سبزیجات (از همه نوع) به مقابله با یبوست کمک می‌کند. بهترین حالت این است که میوه‌ها را با پوست میل کنید.

تا جایی که امکان دارد از میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک استفاده کنید.توجه داشته باشید که در بین میوه‌ها و سبزیجات برخی خواص ملینی بالایی دارند مانند کیوی، آب سیب، طالبی، آلو خشک و میوه‌های خشک دیگر و در بین سبزیجات نیز می‌توان به اسفناج اشاره کرد.

برای مقابله با یبوست علاوه بر مصرف مواد غذایی ملین باید فعالیت بدنیتان را نیز بالا ببرید. بی‌تحرکی باعث تنبلی روده‌ها و تشدید مشکل یبوست می‌شود.
 

ctcn8311885

Registered User
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2014
نوشته‌ها
3,302
لایک‌ها
1,168
محل سکونت
★★★★★
تحقیقات دانشمندان نشان می دهد فست فود برای مغز مردان به حد مرگبار خطرناک است. به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از روزنامه روسی پراودا،‌ اگر مصرف فست فود برای زنان افزایش وزن می آورد، برای مردان منجر به التهاب مغزی می شود.

دانشمندان زیست شناس از مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس با آزمایش روی موشها دریافتند در حالی که در موش های نر پس از مصرف منظم غذاهای فوری التهاب مغزی رو به افزایش می رود، موش های ماده به علت هورمون استروژن از این خطر محفوظ هستند.

پژوهش های قبلی نشان می داد یکی از علل التهاب غده هیپوتالاموس، بخشی از مغز که تعادل انرژی را کنترل می کند، اسیدهای چرب است.

این اسیدهای چرب اشباع شده در روغن نخل، محصولات لبنی و گوشت وجود دارد.
 

ctcn8311885

Registered User
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2014
نوشته‌ها
3,302
لایک‌ها
1,168
محل سکونت
★★★★★
hhh508.jpg

آنچه باید درباره بیماری ایدز بدانید
ایدز یا نشانگان نقص اکتسابی ایمنی در اثر ویروسی به نام HIV (ویروس نقص ایمنی انسان) به وجود می آید.
از زمان آلوده شدن بدن به HIV تا بروز ایدز ممکن است ۶ ماه تا ده سال و یا بیش تر طول بکشد در این مدت گرچه فرد به ظاهر سالم به نظر می رسد، اما ناقل بیماری است و می تواند افراد دیگر را آلوده کند.

AIDS مخفف عبارت «نشانگان نقص ایمنی اکتسابی» به زبان انگلیسی است. بر اثر تخریب یاخته های دستگاه ایمنی بدن ناشی از اچ آی وی، برخی بیماریها و عفونتها فرصت مبتلاء کردن انسان را پیدا می کنند که موجب نشانه ها و علائم متنوعی در بدن می شود.

برخی از این نشانه ها اولین بار در سال ۱۹۸۱ میلادی در افراد بالغ جوانی دیده شد که دچار نقص های ایمنی مادرزادی نبودند و این تعجب پزشکان را برانگیخته بود. به همین لحاظ مجموعهٔ این علائم را «نشانه های نقص ایمنی اکتسابی» یا ایدز نام نهادند، چون نمی توانستند آن را به بیماری مشخصی نسبت دهند و هنوز اچ.آی.وی شناخته نشده بود.

بنابراین ایدز مرحله ای است که اچ.آی.وی مدتها (چندماه تا چند سال) در بدن حضور داشته و موجب تخریب اکثر یاخته های دستگاه دفاعی بدن شده است و فرد مبتلاء مستعد بروز بیماریهای عفونی، سرطانها و مشکلات دیگر می گردد.

اهمیت
اچ.آی.وی/ایدز معضلی پزشکی بهداشتی است که ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن بسیار گسترده اند. از آغاز کشف اولین مبتلایان آن در خرداد سال ۱۳۶۰ تاآواخر سال ۱۳۸۳ در سراسر جهان بیش از ۶۳ میلیون نفر مبتلا شده اند و ۲۳ میلیون نفر فوت کرده اند.

در حدود نیمی از کسانی که دچار ایدز هستند قبل از ۲۵ سالگی آلوده شده اند و بدون دارو اغلب قبل از ۳۵ سالگی می میرند. هر روز ۱۴۰۰۰ نفر جدید به مبتلایان اضافه می شود که نیمی زن هستند و نیز نیمی ۱۵ تا ۲۵ ساله هستند.

زنان و دختران به دلائل زیستی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیش از مردان در معرض خطر ابتلاء و آسیب ناشی از ایدز هستند. در کشور ایران تعداد افراد مبتلای ثبت شده ۱۱۹۳۰ نفر تا اول فروردین ماه ۱۳۸۴ است که در طی ۳ سال گذشته بیش از دو و نیم برابر شده است، و رشدی لگاریتمی از خود نشان می دهد. تخمین زده می شود که بین ۶۰ تا ۱۲۰ هزار نفر مبتلای ناشناخته در ایران حضور داشته باشند.

بنابراین لازم است همه و به ویژه نوجوانان و جوانان آموزشهایی در راستای پیشگیری ببینند چون تاکنون واکسن و یا علاج قطعی برای این مشکل کشف نشده است و در آینده نزدیک نیز امکان پذیر نیست.

ایدز در ایران
در تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۸۵ رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت اعلام كرد که براساس آخرین آمار موجود در کشور، تعداد افرادی كه تا اول مهرماه امسال (۱۳۸۵) در كشور به ویروس ایدز مبتلا شده و شناسایی شده اند ۱۳ هزار و ۷۰۲ نفر هستند. وی همچنین افزود که: "البته همچنان تخمین زده می شود که همکنون حدود ۷۰ هزار نفر در ایران ناقل این بیماری باشند".

راه های انتقال بیماری ایدز
اچ آی وی در مایعات داخلی و مترشحه بدن انسان مبتلاء (بجز عرق و تا حدودی بزاق) وجود دارد، اما فقط از راه آمیزش جنسی، تبادل خون یا فرآورده های آن و از مادر مبتلاء به جنین قابل سرایت از فردی به فرد دیگر است.

۱) آمیزش جنسی اگر زن یا مردی به ویروس ایدز آلوده باشد، می تواند ویروس را از راه تماس جنسی به دیگری منتقل کند. تماس جنسی موقعی ممکن است منجر به سرایت اچ.آی.وی شود که یک طرف دچار اچ.آی.وی/ایدز باشد و تبادل یا تماس مایعات بدن طرفین رخ دهد.

بنابراین تماس جنسی مرد با مرد، مرد با زن، زن با زن در این شرایط ممکن است موجب سرایت شود. لازم به ذکر است در مقاربتها حتی اگر انزال (خروج منی از آلت مرد) هم رخ ندهد امکان سرایت وجود دارد چون مایعات مترشحهٔ قبل از آن هم حاوی ویروس هستند.

۲) تبادل خون انتقال خون و فراورده های آن اگر بدون اقدامات تشخیصی و ویروس زدایی انجام شود به احتمال بسیار زیادی موجب سرایت اچ.آی.وی می شود. امری که در کشور ما نیز برای بیماران هموفیلی و تالاسمی رخ داده است. لازم به ذکر است اهداء خون خطری برای سرایت به فرد اهداءکننده ندارد و فقط دریافت کنندگان خون در معرض خطرند.

همچنین علیرغم انجام آزمایش های تشخیصی بر روی تمام نمونه های خون در حال حاضر اگر دوره پنجره را در نظر بگیریم که در آن نتیجه آزمایش منفی خواهد بود، بنابراین هر دریافت خون و فرآورده های آن باید برای آزمایش اچ.آی.وی اقدام کند.

راه دیگر تبادل خون استفاده از سرنگ و ابزارهای تزریق مشترک (مانند پمپ دست ساز) است که مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی به ناچار یا ناآگاهانه از آنها استفاده می کنند. استفاده از هر نوع وسایل تیز و برنده ای که به خون فرد مبتلا به اچ.آی.وی/ایدز آغشته شده باشد، مانند سرنگ، سوزن، مسواک (در صورت ایجاد خونریزی لثه) و وسایل خالکوبی ممکن است ویروس را منتقل کند. راه دیگر هم سرایت از طریق پیوند اعضاء (کلیه، کبد، لوزالمعده و ...) است.

۳) مادر به جنین یا نوزاد مادران باردار اگر مبتلاء به اچ.آی.وی باشند محتمل است که در حین بارداری یا هنگام زایمان ویروس به فرزند آنان سرایت کند. همچنین شیردادن مادران اچ.آی.وی مثبت به فرزندانشان ممنوع است چون ویروس درون شیر نیز ترشح شده و منتقل می شود.

انتقال در مراحل مختلف بارداری بدون داروهای پیشگیرانه در ۲۵% تا ۴۰% رخ می دهد. در صورتی که خانم های اچ.آی.وی مثبت باردار بشوند لازم است داروهایی مصرف کنند که احتمال سرایت به فرزندشان را کم می کند.

همچنین نوزاد متولد شده از این مادران باید مدتی داروی ضد اچ.آی.وی بگیرد و شش هفته و ۱۸ ماه پس از تولد آزمایش اچ.آی.وی بشود تا وضعیت ابتلائش مشخص گردد.

در صورت ارتباط جنسی با شخص مبتلاء (مرد با زن / مرد با مرد)، احتمال آلوده شدن کدام یک بیشتر است؟
خطر انتقال ویروس اچ.آی.وی در مردان همجنسگرا بیشتر و تقریباً دو برابر مردان غیر همجنسگرا ست. درضمن خطر دریافت ویروس در بین مردان همجنسگرا در فرد مفعول بیشتر است.

احتمال انتقال آلودگی در هر بار آمیزش جنسی از مرد به زن(نزدیکی مهبلی) در حدود ۱/۱ درصد است و احتمال انتقال آلودگی از زن به مرد (نزدیکی مهبلی) در حدود .۰.۳ درصد است. اما حتی یکبار تماس جنسی هم ممکن است منجر به سرایت اچ.آی.وی شود (این ارقام احتمال آماری است) بنابراین با این که احتمال سرایت در یک رابطه جنسی خیلی کم است اما صفر نیست!! .

حتی مردانی وجود دارند که تنها با یک نزدیکی با زن اچ.آی.وی مثبت مبتلاء شده اند یا زنانی که با یکبار آمیزش با مردان اچ.آی.وی مثبت دچار شده اند.

در چه مواقعی احتمال سرایت از راه جنسی بیشتر می شود؟
اگر زخم یا عفونت تناسلی وجود داشته باشد، اگر تماس جنسی با خشونت یا اجبار باشد، اگر فردی شرکای جنسی متعدد داشته باشد و نیز در مقاربت خشک خطر سرایت بیشتر است.

همچنین در آمیزش جنسی مقعدی (مقاربت از راه پشت) احتمال سرایت بیشتر از راه مهبلی است. ازدواج موقت (متعه، صیغه) چون معمولاً طرفین سابقه ازدواج های منجر به طلاق یا موقت متعدد با دیگر افراد هم دارند یک عامل گسترش بیماریهای مقاربتی و از جمله ایدز می تواند باشد.

آیا جلق زدن (استمناء) ممکن است موجب ایدز شود؟
جلق زدن به معنی استفاده از دست برای تحریک اندامهای جنسی است که معمولاً برای رسیدن به اوج احساس جنسی (ارگاسم) بکار می رود و توسط خود فرد یا شریک جنسی او انجام می شود. سرایت HIV در نتیجه جلق زدن تقریباً ناممکن است.

آیا معاشقه (بدون آمیزش جنسی) باعث سرایت می شود؟
اچ.آی.وی از راه تماس های سطحی (بوسیدن، در آغوش گرفتن، لمس بدن) که عشق بازی یا معاشقه خوانده می شود و کارهایی مثل غذا خوردن در ظروف مشترک، استفاده از حمام یا استخر مشترک انتقال نمی یابد. البته بوسه فرانسوی که با مکیدن لبها و زبان طرف مقابل انجام می شود ممکن است باعث سرایت اچ.آی.وی شود.
اقدامات لازم در صورت مواجه با ویروس ایدز




ir2069.jpg




اگر به هر دلیلی با ویروس ایدز مواجه شدید چه اقداماتی را باید انجام داد؟ در واقع آگاهی از این موضوع امری حیاتی و....
اگر به هر دلیلی با ویروس ایدز مواجه شدید چه اقداماتی را باید انجام داد؟
1-هر چه سریعتر با آب و صابون محل را شستشو بدهید.
2- اگر مخاط آلوده شده بود با آب فراوان شستشو بدهید.
3-زمان وساعت تماس را یادداشت واطلاع دهید.
4-بلا فاصله درمان به مدت حداقل 4 هفته علیه HIV شروع میگردد(حداکثر تا72 ساعت پس از آلودگی اثر بخش است)
5-آزمایش HIV در سه نوبت( هفته ششم وماه سوم وماه ششم )
6-انجام آزمایشات(Lft,CBC,BUN,CR , BS, در خانمهاBHCG) قبل از شروع درمان
7-از اهداء خون واعضاء خوداری نمایند همچنین در خانمها علاوه بر موارد مذکور توصیه میگردد تا از بارداری وشیردهی پرهیز نمایند.
8-اگر جواب آزمایش مثبت بود 12 ماه درمان انجام میگردد.
9-" اگر آلودگی از طریق سوزن باشد توصیه میگردد تا تدابیر لازم جهت آلودگی به ویروس هپاتیت هم انجام پذیرد مانند تزریق بلا فاصله ایمونوگلوبولین و واکسن همزمان در دو نقطه متفاوت و انجام آزمایشات مربوط به ویروس هپاتیت"
 

ctcn8311885

Registered User
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2014
نوشته‌ها
3,302
لایک‌ها
1,168
محل سکونت
★★★★★
اسیرش که می شوند دیگر به پول، خانواده و آسیب های جسمی و روحی اش نمی اندیشند. می نوشند تا آرام شوند، می نوشند تا چشم ها را ببندند بر روی ترس ها، احساسات و واقعیت ها. خواب به اصطلاح آرام را از الکل هدیه می گیرند غافل از اینکه الکل هم در این خواب مثل خوره جسم و روحشان را می ستاند.

اعتیاد به الکل در ایران پدیده یی تازه نیست. نگاهی به دور و اطراف خود که بیاندازیم، انکارها و کتمان های نهادهای رسمی که هیچ، خانواده ها را هم می بینیم که چشم بر روی واقعیتی بسته اند که به گفته ی کارشناسان حتی از اعتیاد به مواد افیونی نیز بدتر است.

در بسیاری از مجالس و مهمانی های این روزها، مشروبات الکلی به عنوان تفریح و تفنن استفاده می شود. کار تا جایی پیش رفته که به دلیل قیمت بالا، برخی به تهیه ی مشروبات الکلی در منزل اقدام می کنند که اثرات تخریبی و همچنین عوارض جسمی و روحی به مراتب بدتر و خطرناک تری برای مصرف کنندگان به همراه دارد.
377191_943.jpg


به گفته ی کارشناسان، اعتیاد به الکل، ابتدا از مصرف تفریحی آغاز شده و تا مرز وابستگی پیش می رود.

پس از انقلاب اسلامی مصرف مشروبات الکلی از لحاظ قانونی جرم تلقی شد و فصل اول قانون مجازات اسلامی به «موجبات حد مسکر» اختصاص یافت. در ماده ی 165 و فصل دوم همان قانون درباره ی «شرایط حد مسکر»، به میزان مجازات برای مصرف کننده ی مشروبات الکلی پرداخته که در نهایت، مصرف کننده به 80 ضربه شلاق محکوم شده و عوامل دست اندرکار چرخه ی تولید تا حمل مشروبات الکلی را به 6 ماه تا دوسال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم کرده است.

با وجود این، آمارهای جسته و گریخته حاکی از افزایش مصرف مشروبات الکلی و نیز تعداد معتادان الکلی است.

گروه پژوهش و بررسی های خبری ایرنا به منظور آگاهی از مضرات مصرف الکل و اقدام های صورت گرفته در زمینه ی ترک اعتیاد به الکل، با متخصصان به گفت و گو نشسته است.

*«الکلیسم» چیست؟
الکلیسم یا «وابستگی به الکل» به وضعیتی اطلاق می شود که فرد در آن دچار وابستگی شدید روحی و جسمی به الکل شده است و مصرف نکردن آن سبب بروز علایم روانی و جسمی می شود.

«بهرنگ شادلو» روانپزشک و مدیر قطب آموزشی منطقه یی «مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران» در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا به تشریح معضل «وابستگی به الکل» پرداخت.

وی گفت: در وابستگی به الکل فرد به دنبال تکمیل معیارهایی است که مقدار و دفعات مصرف از اهمیت کمتری برخوردار می شود. به عبارت دیگر در این وابستگی دو پدیده ی «تحمل» و «علایم محرومیت» از اهمیت ویژه یی برخوردار است. زمانی که فرد به اثرات میزان اثرگذاری سابق الکل خود مقاومت نشان می دهد و دیگر مقدار ثابت، اثرات سابق را ایجاد نمی کند و همچنین در صورت نبود ماده، فرد دچار علایم روانشناختی و جسمانی می شود؛ می توان گفت فرد به الکل وابسته شده است.

به بیان شادلو، فرد به رغم آسیب های ناشی از مصرف الکل و منع قانونی در جامعه، به مصرف ادامه می دهد و دچار افت بارز عملکرد در حوزه های فردی و اجتماعی می شود. بنابراین مقدار یا دفعات مصرف، معیار سنجش وابستگی به الکل نیست.

«محمدرضا فارسی نژاد» متخصص سم شناسی بالینی، مدیرعامل و مسوول فنی یکی از مراکز ترک اعتیاد هم در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا گفت: منظور از الکل در این بحث «اتانول» است که برحسب ماده یی که استفاده می شود درصد اتانول آن فرق می کند. نوع دیگری از الکل متانول یا همان الکل صنعتی است که مصرف آن عوارض خطرناکی چون کوری، کمای مغزی و مرگ به دنبال دارد.

به گفته ی فارسی نژاد، اصطلاح «دایم الخمر» نیز از لحاظ لغوی به معنی فردی است که همیشه در حالت مستی (پیوسته مست) به سر می برد. پس این تعریف شامل افرادی می شود که مصرف روزانه ی الکل دارند و در ضمن علایمی چون مستی، نداشتن تعادل و رفتارهای غیر طبیعی داشته باشند.

این متخصص سم شناسی در توضیح واژه ی الکلیسم افزود: الکلیسم یا «می بارگی» به حالتی اطلاق می شود که فرد مجبور به استفاده ی روزانه از الکل باشد و بالطبع کنترلی بر روی مصرف ندارد. از لحاظ پزشکی الکلیسم نوعی اعتیاد محسوب می شود که می تواند باعث عوارض جسمی، روانی و اجتماعی شود.

وی در ادامه ی گفت و گو از تفاوت میان «اعتیاد به الکل» با واژه ی «سوء مصرف» سخن گفت و افزود: سوءمصرف به معنی تحمل، ترک مصرف یا الگوی مصرفِ وسواس گونه نیست و در موارد سوء مصرف فرد در موقعیت های خطرناکی مثل رانندگی الکل مصرف می کند. البته سوءمصرف الکل میتواند به اعتیاد به الکل تبدیل شود.

* آمارهای پنهان، حقیقتی آشکار

آمار دقیق و رسمی از تعداد معتادان به الکل در کشور و میزان مصرف آن، در دست نیست. می توان گفت آمار میزان مصرف مشروبات الکلی در میان هاله یی از انکارها و هشدارها پنهان شده است. برخی از مسوولان افزایش مصرف الکل را انکار می کنند و برخی نیز نسبت به رواج مصرف الکل و مضرات آن هشدار می دهند.

این در حالی است که واقعیت مصرف الکل در کشور را نمی توان نادیده گرفت و باید علاوه بر مصرف به رواج آن در سال های اخیر در میان جوانان، اذعان کرد.

«حسن تامینی لیچایی» نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به تازگی در خصوص افزایش مصرف مشروبات الکلی در برخی نقاط کشور ابراز نگرانی کرد و به نقل از مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت، گفت: متاسفانه در بسیاری از مناطق مصرف الکل افزایش داشته به گونه یی که بیش از 200 میلیون لیتر انواع مشروبات الکلی ساخت داخل و قاچاق در کشور مصرف می شود.

این نماینده ی مجلس از نگرانی دیگری در میان تولیدکنندگان الکل مبنی بر آنکه بسیاری از الکل تولید شده در کارخانه ها وارد چرخه ی مصرف می شود؛ پرده برداشت و افزود: درتولید مواد الکلی باید ماده ی تلخ کننده یی استفاده کنند که به شکل مستقیم غیرقابل مصرف خواهد شد؛ بنابراین با توجه به اینکه تهیه ی این ماده ی تلخ کننده نیازمند بار مالی است بنابراین بسیاری از تولیدکنندگان الکل از آن استفاده نمی کنند و این مساله به شیرین بودن الکل منجر شده و در برخی موارد در تهیه ی مشروبات الکلی به کار گرفته می شود.

پیش از این نیز «رضا افشاری» رییس جامعه ی سم شناسی پزشکی آسیا و اقیانوسیه در نشست خبری «اولین کنگره بین المللی سوء مصرف الکل» که در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد، از وجود بیش از یک میلیون نفر مصرف کننده ی الکل در کشور خبر داد.

به گفته ی وی 30 درصد مصرف کنندگان الکل در ایران را زنان و 70 درصد را مردان تشکیل می دهند.

در این میان عده یی از مسوولان هم سرانه و میزان مصرف مشروبات الکلی در کشور را نسبت به سایر کشورهای غیرمسلمان در جهان، بسیار اندک اعلام می کنند و معتقدند آمارهای اعلام شده در این زمینه اغراق آمیز است.

سردار «اسماعیل احمدی مقدم» فرمانده ی نیروی انتظامی در سخنرانی خود به مناسبت هفته ی نیروی انتظامی با انتقاد از ارایه ی آمارهای غیرعلمی از مصرف مشروبات از طرف برخی مراکز انتقاد کرد و گفت: گاهی آمارهایی در خصوص مصرف موادمخدر، مصرف مشروبات الکلی یا فساد اخلاقی منتشر می شود که پایه ی علمی ندارد و اصلا عقلانی نیست؛ تحقیق مشترکی که بین نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، نشان داد که تعداد الکلی ها در کشور ما یک دهم معتادان است البته گاهی در مجالس و پارتی ها مشروباتی مصرف می شود که آن هم ترویج سریال های رسانه های ماهواره یی است که به دنبال قبح زدایی و عادی سازی این روابط هستند.

احمدی مقدم پیش از این نیز در سال 1391، با انتقاد از آمار 200 هزار نفری معتادان به الکل در کشور، از آمار حدود 130 هزار نفری وابستگان به الکل سخن گفته بود.

* مضرات مصرف الکل بر جسم و روح

معتادان به مشروبات الکلی در ابتدا با هدف یک لحظه سرخوشی به مصرف الکل روی می آورند؛ در حالی که از مضرات و اثرات سوءِ این ماده بر روان و تنِ خود غافل اند. عطش نوشیدن الکل زمانی در معتادان خاموش می شود که دیگر نه کبدی برای آن ها مانده، نه قلب سالمی، نه میل به غذا.

بهرنگ شادلو پژوهشگر «مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران» در ادامه ی گفت و گوی خود با پژوهشگر ایرنا به اثرات مصرف الکل در میان مصرف کنندگان آن اشاره کرد و گفت: زمانی که ماده ی الکل به فردی نمی رسد، وی دچار علایمی مانند بی قراری، لرزش دست، علایم گوارشی، نوسانات فشار خون، تعریق و تغییر در پوست می شود.

به گفته ی شادلو، مصرف الکل دارای دو نوع اثرِ حاد و مضمن است. تاثیر الکل در موارد حاد مانند دارویی عمل می کند که تضعیف کننده ی سیستم اعصاب مرکزی است و بر روی عضلات تعادلی و کلام تاثیر می گذارد، همچنین باعث به وجود آمدن اختلال های حرکتی می شود.

به گفته ی این پژوهشگرِ، حوزه ی اعتیاد، در اثرات حاد «مهار»ها از روی رفتار فرد برداشته شده و فرد دچار رفتارهای مهارگسیخته می شود. همین امر سبب وقوع اتفاق هایی مانند سقوط از بلندی یا تصادف در حین رانندگی با مستی می شود. همچنین تغییرات متابولیسمی بدن به دلیل مصرف دراز مدت نیز سبب کمبود یک سری از ویتامین ها بخصوص ویتامین B خواهد شد.

از بین رفتن کبد و ابتلا به بیماری سیروز کبدی از دیگر اثرات جسمانی مصرف الکل است که این متخصص روانپزشکی به آن اشاره کرد.

از آنجایی که الکل ماده یی پرکالری بوده، سبب می شود فرد احساس سیری کاذب کند و به دلیل تامین کالری، از دریافت مواد مغذی محروم بماند. همین امر سبب آسیب های فیزیکی و البته غیرمستقیم بر بدن خواهد شد.

این متخصص روانپزشکی همچنین به اثرات مصرف الکل بر رفتار وابستگان به این ماده اشاره کرد و گفت: مغز تمایل به مهار رفتارهای انسان دارد. مغز به دنبال قضاوتِ افکار و بازبینی رفتارهای ما است و این در حالی است که الکل سبب می شود سیستم مهار رفتارها و اعمال در مغز انسان از کار بیفتد.

محمدرضا فارسی نژاد به عنوان مدیرعامل یکی از مراکز ترک اعتیاد در اشاره به عوارض مصرف مشروبات الکلی بر کارکرد ارگان های بدن گفت: در بیان برخی از عوارض جسمی مصرف الکل می توان به مواردی همچون کاهش یا افزایش فشارخون، تلو تلو خوردن هنگام راه رفتن، اختلال خواب، بیماری های معده مانند زخم معده، درگیری کبد(هپاتیت)، سوء تغذیه، خطر سکته قلبی و مغزی، ضعف عضلانی، ناتوانی جنسی، توهمات شنوایی، فراموشی پایدار و افزایش خطر سرطان های دستگاه گوارش اشاره کرد.

وی همچنین پرخاشگری، افسردگی، اضطراب و خودکشی را از عوارض روانی و نیز مشکلات خانوادگی، بیکاری، رفتارهای پرخطر و افزایش خطر تصادفات را از عوارض اجتماعی وابستگی به الکل عنوان کرد.

«محمدرضا سرگلزایی» مدیر اولین مرکز ترک اعتیاد به الکل با مجوز وزارت بهداشت در مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هم آسیب های جسمانی الکل را در مقایسه با مواد مخدر شدیدتر عنوان می کند.

وی در بیان عوارض جسمی و روحی مصرف الکل به مواردی همچون آسیب های قلبی و عروقی، مشکلات کلیوی، پرخاشگری و خشونت تاکید می کند.

* گام هایی به سوی مبارزه با الکلیسم
از اواخر دهه ی 1380 زمزمه های افزایش معتادان به الکل در کشور شروع شد تا در سال 1389 – 1390 بر اساس نتایج بررسی «تخمین سایز سوءمصرف کنندگان الکل و مواد در کشور» مهر تاییدی بر این زمزمه ها زده شد و در میان هشدارها و تردیدها میان نهادهای دولتی، مجوزی به یک مرکز ترک اعتیاد به الکل در غرب تهران داده شد.

در سال 1388 وزارت بهداشت برنامه ی بررسی وضعیت موجود مصرف الکل در کشور را به اجرا درآورد و پروتکل درمان مسمومیت با متانول(الکل چوب) را تدوین کرد. برنامه های وزارت بهداشت برای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب سوء مصرف الکل در کشور از همین سال تاکنون به طور جدی در دستور کار دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد این وزارتخانه قرار گرفته است.

در مرداد ماه امسال نیز نخستین مرکز دولتی «ترک اعتیاد به الکل» با مجوز وزارت بهداشت در مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شد. در این مرکز آموزشی تمامی خدمات مشاوره یی شامل مشاوره ی فردی، مددکاری، گروه درمانی و خانواده درمانی که برای مراجعان وابسته به سایر مواد ارایه می شود، در اختیار مراجعان الکل نیز قرار می گیرد.

در زمان حاضر نیز بسیاری از مرکزهای ترک اعتیاد در کنار ارایه ی خدمات ترک مواد مخدر به معتادان، به درمان افراد الکلی نیز اقدام می کنند.

بهرنگ شادلو به عنوان یکی از محققان حوزه ی اعتیاد در خصوص اقدام های صورت گرفته برای معتادان به الکل به تاسیس اولین مرکز آموزشی در زمینه اشاره کرد و گفت: این مرکز به عنوان تنها مرکز آموزشی - دانشگاهی است که درمان الکل را در برنامه های خود گنجانده است. همچنین همکاران ما در وزارتخانه ها در تلاش اند تا دستورالعمل های لازم برای درمان اختلالات وابستگی مصرف الکل را تهیه کنند. گام مهم دیگر این است که بتوانیم خدماتی مانند غربالگری و بسته های کوچک خدمتی را در سیستم مراقبت های اولیه بگنجانیم و میزان اطلاع رسانی در خصوص مصرف الکل را بالا بریم.

محمدرضا فارسی نژاد به عنوان مدیر مرکز درمان و بازتوانی سوء مصرف مواد «پیشگامان سلامت لقمان حکیم» با ابراز تاسف از اینکه بیشتر مراجعه کنندگان برای ترک الکل از قشر تحصیلکرده هستند، به بیان خدمات ارایه شده در این مرکز اشاره کرد و گفت: این مرکز شامل 2 قسمت سرپایی و بستری(15 تخت)است. برای بیماران پس از مصاحبه و مشاوره رایگان درمان با توجه به علایم فیزیکی و روانی بصورت سرپایی یا بستری شروع می شود. تیم درمانی و مشاوره یی این مرکز شامل متخصص روانپزشک، متخصص سم شناسی بالینی، روانشناس، پرستار، مددکار و مشاور تغذیه است.

«انجمن الکلی های گمنام» (AA) نیز دیگر گامِ برداشته شده برای کمک به افراد الکلی است. این انجمن که در حال تدارک برگزاری مراسم 13 سالگی اش است، بیش از 15 هزار عضو دارد که هیچ یک از آنان دارای اطلاعات ثبتی در پرونده یی مشخص نبوده و به دلیل احساس امنیت ناشی از جرم انگاری الکل و حفظ آبرو، تنها با اسم کوچک به این انجمن مراجعه کرده و مراحل ترک الکل را شروع می کنند.

«یوسف» به عنوان مسوول روابط عمومی و عضو هیات موسس این انجمن در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا به تشریح ساز و کار و اهداف انجمن پرداخت.

وی که خود نیز روزی در چنگال هیولای الکل گرفتار بوده و 10 سال است که لب به الکل نزده است، گفت: دفتر مرکزی انجمن در شهر مشهد دایر است اما در بسیاری از شهرهای ایران مشغول خدمات رسانی هستیم. به غیر از تعدادی از اعضای هیات موسس، بیشتر مسوولان و فعالان انجمن را الکلی های بهبود یافته تشکیل داده اند. تمرکز انجمن بر بهبودی است و از طریق جلسه هایی آموزشی مبتنی بر «دوازده قدم» است. این انجمن در تلاش است تا الکلی های گمنام را از طریق تجربه، توکل بر خدا، کلاس های آموزشی و استفاده از نشریات به سمت ترک الکل سوق دهد.

این انجمن در ازای خدمات ارایه شده ی خود پولی دریافت نمی کند و از طریق کمک های داوطلبانه ی دریافت کنندگانِ خدمات، اداره می شود. «راه نجات وجود دارد» شعار انجمن الکلی های گمنام است.

یوسف می گوید: انجمن فرصت مناسبی است برای کسانی که پیش از این اقدام به ترک کرده و حال پس از اتمام دوره ی درمان، به دنبال راهی برای تکمیل و بازنگشتن به مرحله ی مصرف هستند. افراد در این انجمن به صورت گروه درمانی، از تجربیات یکدیگر آگاه می شوند.

به گفته ی یوسف، این انجمن در پایان مسیر ثبت شدن به عنوان سازمان مردم نهاد (سمن) است و تا چند وقت دیگر به عنوان یکی از سمن ها به الکلی ها، خدمات ارایه خواهد کرد.

او هم از کاهش سن معتادان به الکل و افزایش مصرف آن در میان جوانان خبر می دهد و می گوید: بیش از 80 درصد مراجعان به انجمن در سن 15 تا 25 سال هستند.

وابستگان به الکل به نقطه یی می رسند که دیگر الکل در جسم شان نیست، روح و روانشان را نیز در بر گرفته؛ به نقطه یی می رسند که دیگر ترسی ندارند اما آرزوی مرگ دارند؛ به نقطه یی می رسند که از درون خُرد می شوند. کسی را باید که صدای خرد شدن قلب آنها را بشنود و برای ترک این نوشیدنی «ناگوارا» یاری اش کند. راه نجات وجود دارد.
 

ctcn8311885

Registered User
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2014
نوشته‌ها
3,302
لایک‌ها
1,168
محل سکونت
★★★★★
در این مقاله شما با عوامل خطر، روش های مقابله و تشخیص بیماری سالمونلا آشنا خواهید شد.

1388914290.jpg

سالمونلا چیست؟

سالمونلا یک باکتری زشت و نامطبوع است که گاه در مواد غذایی مانند مرغ، گوجه‌فرنگی، بادام‌زمینی، سالسا ( یک نوع سس تند گوجه‌فرنگی)، guacamole( ترکیبی از آوا کادو و پیاز، گوجه، فلفل و ادویه) و حتی غذای حیوانات خانگی یافت می‌شود. این باکتری در دستگاه گوارش انسان و حیوانات رشد کرده و می‌تواند سبب مسمومیت غذایی شود. این بیماری می‌تواند از یک سطح معمولی تا عفونت‌های بسیار جدی باشد که موجب مرگ انسان‌ها شود. اما راه‌هایی را برای محافظت از خودتان دارید.
عکس فوق یک تصویر پررنگ و بزرگنمایی شده از باکتری سالمونلا است که به سلول‌های بدن حمله کرده است.

منابع غذایی سالمونلا


1387963716.jpg

هر غذایی که منشأ آن حیوانات است، مانند گوشت، شیر و فرآورده‌های لبنی، تخم‌مرغ، غذاهای دریایی و بعضی از میوه‌ها و سبزیجات ممکن است باکتری سالمونلا را داشته باشد. مردم باید از خوردن خام یا کم پخته گوشت، مرغ و تخم‌مرغ و مصرف محصولات لبنی پاستوریزه نشده خودداری کنند. این لیست همچنین شامل غذاهای خانگی است که با تخم‌مرغ خام درست می‌شوند مانند سس مایونز، خمیر کلوچه و بستنی.

آیا پختن یا شستن کمکی می‌کند؟


1387963789.jpg

پختن می‌تواند کاملاً سالمونلا را بکشد. اگرچه شستن میوه و سبزیجات همیشه یک ایده‌ی خوب است اما به از بین بردن کامل سالمونلا کمک نمی‌کند خصوصاً در زمان شیوع. بهتر است هر نوع مواد غذایی مشکوک را دور بریزیم. زمانی که مقام‌های بهداشتی هشدار می‌دهند که این بیماری شیوع یافته و غذاهایی که موجب سرایت است را نخوریم، به این معنی است که آن غذا را خام یا پخته نخوریم.

نکات ایمنی مواد غذایی


1387963840.jpg

سازمان FDA آمریکا انجام این موارد را روی مواد غذایی و سبزیجات برای جلوگیری از مسمومیت غذایی پیشنهاد داده است:
  • قبل و بعد از دست زدن به آن‌ها دست‌ها را با آب گرم و صابون بشویید.
  • مواد را به خوبی در زیر آب جاری بشویید، نه در یک وان یا سینک ظرف‌شویی.
  • از تخته برش و ابزار تمیز استفاده کنید. اجازه ندهید تا این ماده با دیگر مواد غذایی خام یا سطوحی که با آنها تماس داشته است ارتباط پیدا کنند.

منابع غیر غذایی سالمونلا


1387963900.jpg

حیوانات خانگی ممکن است این باکتری را در داخل روده خود داشته باشد، بنابراین مدفوع آن‌ها می تواند خطرناک باشد. حیوانات خاصی مانند لاک‌پشت‌ها، مار و دیگر خزندگان، جوجه و دیگر پرندگان بیشتر احتمال داشتن این باکتری را دارند. همیشه پس از تماس با یک حیوان و یا مدفوع آن، حتماً دست‌های خود را با آب گرم و صابون بشویید.

سالمونلا در جوجه‌های کوچک


1387963952.jpg

CDC(مرکز مقابله با بیماری در آمریکا) به شیوع دوباره‌ی سالمونلا در میان جوجه‌ها هشدار داده است. شیوع این بیماری هر سال بهار زیاد می‌شود زیرا مادران می‌خواهند به عنوان هدیه‌ی عید پاک، برای بچه‌های خود جوجه بخرند. این مرکز به والدین هشدار می‌دهد که از این کار خودداری کنند. کودکان زیر 5 سال نباید هرگز به جوجه یا بچه‌ی مرغابی دست بزنند.

علائم سالمونلا و درمان آن


1389080659.jpg

علائم آن شامل گرفتگی عضلات شکم، اسهال و تب است که 12 تا 72 ساعت پس از ابتلا گسترش می‌یابد. بیشتر مردم در طی 3 تا 7 روز خوب شده و نیاز به درمان خاصی به جز نوشیدن آب زیاد ندارند. افراد مبتلا به سالمونلای حاد ممکن است نیاز به آب‌رسانی با مایعات داخل وریدی داشته باشند. مصرف آنتی بیوتیک در افراد سالم، مگر زمانی که عفونت آن در روده گسترش یافته است، لازم نیست . نیاز به مصرف آنتی بیوتیک در موارد مختلف با هم فرق می کند. موارد جدی و کشنده در بچه‌ها، انسان‌های ضعیف و مسن و افرادی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است، بیشتر می‌باشد.
 

ctcn8311885

Registered User
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2014
نوشته‌ها
3,302
لایک‌ها
1,168
محل سکونت
★★★★★
دكتر خسرونیا در گفتگو با ایسنا، در رابطه با علل خونریزی از بینی (خون دماغ) و چگونگی برخورد با آن گفت: خونریزی بینی به چند علت صورت می‌گیرد كه بسته به علت ایجادكننده ی آن، باید درمان لازم صورت گیرد.



وی، خشكی بینی را از علل بروز خونریزی بینی عنوان كرد و گفت: در هوای خشك مانند هوای فصل تابستان مخاط بینی خشك شده و با كوچك‌ترین تحریك و دستكاری بینی، فرد دچار خونریزی از بینی می‌شود. به این ترتیب در صورت خشكی مخاط بینی، باید محیط درون بینی با ویتامین A چرب شده و از دستكاری مخاط بینی پرهیز شود. همچنین اختلالات انعقادی خون، خونریزی از بینی را سبب می‌شوند.



رئیس جامعه پزشكان داخلی، فشار خون بالای همیشگی یا ناگهانی را نیز از جمله علل خون دماغ عنوان كرد و گفت: به دنبال افزایش فشار خون ممكن است فرد دچار خون دماغ شود، در غیر این صورت ممكن است با افزایش فشار خون ، رگ مغز پاره شده و فرد به سكته مغزی مبتلا شود.



همچنین وارد آمدن ضربه به بینی می‌تواند سبب شود كه به دنبال هر حركتی از سوی فرد، خونریزی بینی ایجاد شود.

دكتر خسرونیا افزود: گاهی ناراحتی‌های دریچه میترال قلب با خونریزی از بینی همراه است، بنابراین علل خونریزی از بینی در افراد مختلف، متفاوت است و لازم است بنا بر علت ایجادكننده آن درمان لازم انجام شود.



رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی در پایان گفت: در صورت تكرار خون دماغ لازم است به منظور تشخیص علت آن، به پزشك مراجعه شده و از دستكاری مخاط بینی پرهیز شود.
 

ctcn8311885

Registered User
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2014
نوشته‌ها
3,302
لایک‌ها
1,168
محل سکونت
★★★★★
کبد چرب ؛ علائم و درمان
انباشته‌ شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود. کبد نقش مهمی در سوخت و ساز و شکستن چربی‌ها در بدن دارد. در صورت بروز اختلال در آن، چربی در کبد رسوب کرده و موجب بروز کبد چرب می‌شود.
یکی از فعالیت‌های مهم کبد، ذخیره‌سازی و سوخت و ساز چربی‌ها در بدن است. کبد طبیعی حاوی حدود پنج گرم چربی در 100 گرم وزن خود می‌باشد. هر گاه مقدار چربی بیش از پنج درصد وزن آن افزایش یابد به این حالت «کبد چرب» گفته می‌شود.
کبد چرب، بیماری شایعی در جامعه است و در نتیجه بسیاری از بیماری‌ها و یا حالت‌های تغذیه‌ای در بدن ایجاد می‌شود. انباشته‌ شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود. کبد نقش مهمی در سوخت و ساز و شکستن چربی‌ها در بدن دارد. در صورت بروز اختلال در آن، چربی در کبد رسوب کرده و موجب بروز کبد چرب می‌شود.
چاقی و اختلال در چربی‌های خون، بیماری دیابت، مصرف مشروبات الکلی، بدغذایی و سوء تغذیه، مصرف برخی از داروهای کورتون‌دار مثل پردنیزولون، داروهای ضد تشنج مانند اسیدوالپروئیک و مصرف بی‌رویه هورمون‌ها از جمله علل ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.
علایم و نشانه‌های کبد چرب
در بیماری کبد چرب، کبد معمولا علامت خاصی ندارد و به دنبال انجام آزمایشات دوره‌ای، اختلال در آنزیم‌های آن مشخص می‌شود و یا این‌ که در زمان انجام سونوگرافی به علل دیگر، ابتلا به کبد چرب نیز تشخیص داده می‌شود. البته اختلالات آنزیمی در کبد چرب معمولا خفیف است و در اکثر موارد موجب افزایش مختصر در آنزیم‌های کبدی می‌شود. در برخی موارد این بیماری با علایمی مانند خستگی و احساس ناراحتی در قسمت فوقانی شکم همراه است.
درمان کبد چرب
مهم‌ترین روش درمانی در این بیماری، رفع علت زمینه‌ای بروز بیماری است. کاهش وزن در افراد چاق، ترک مصرف مشروبات الکلی، کنترل بیماری دیابت، کاهش چربی‌های خون و تغییر در شیوه زندگی و انجام فعالیت بدنی مهم‌ترین اصول درمان این بیماری است. در صورت درمان کبد چرب می‌توان مانع پیشرفت ضایعه کبدی شد.
آیا کبد چرب قابل درمان است؟
آری. با کاهش وزن (در افراد چاق) یا تغییر در شیوه زندگی (افزایش فعالیت جسمانی، پیاده‌روی و ...)، اصلاح **** غذایی، قطع مصرف مشروبات الکلی، کنترل دقیق قند خون با کمک پزشک می‌توان در جهت درمان این بیماری نتیجه مطلوبی را به دست آورد.
در برخی موارد جهت کنترل این بیماری با توجه به شدت عارضه، از دارو استفاده می‌شود. داروهایی نظیر اورزوداکسی کولیک اسید، ویتامین e و متفورمین نیز در درمان آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته ذکر این نکته ضروری است که علی‌رغم تجویز دارو، هنوز هم کاهش وزن و تغییر در شیوه زندگی از ارکان اصلی درمان بیماری کبد چرب به شمار می‌روند.
آیا کبد چرب بیماری خطرناکی است؟
در اکثر موارد این بیماری خطرناک نیست. در صورت درمان نشدن به موقع در درازمدت مقادیر زیادی چربی در کبد رسوب می‌کند و موجب بروز التهاب کبدی می‌شود. این بیماری ممکن است موجب ابتلا به سیروز در کبد شود بنابراین نباید نسبت به این عارضه بی‌تفاوت بود. مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد فشار خون متیل دوپا، داروهای مسکن مثل ایندومتاسین و ... و داروهای ضد افسردگی از جمله ایمی پرامین می‌تواند به اختلال در آنزیم‌های کبدی منجر شود که با قطع آنها، میزان آنزیم‌ها طبیعی می‌شود.
الکل و کبد چرب
در مطالعات انجام شده نقش مصرف الکل در ابتلا به کبد چرب، در انسان و حیوانات به اثبات رسیده است. مصرف همزمان الکل و غذاهای پرچرب این حالت را تشدید می‌کند. کبد چرب به طور شایع، به دنبال مصرف مقادیر اندک یا زیاد الکل، حتی برای مدت زمان کوتاهی، دیده می‌شود.
رسوب چربی در کبد می‌تواند سبب خستگی، ضعف، بی‌اشتهایی، تهوع، احساس ناخوشی در شکم و بزرگی کبد شود. در موارد شدید، زردی نیز عارض می‌شود. باید توجه داشت که بی‌توجهی به لزوم قطع مصرف الکل می‌تواند سبب تخریب جدی کبد شود.
دیابت شیرین
یکی از مهم‌ترین علل بروز بیماری کبد چرب، بیماری دیابت یا بیماری افزایش غیرطبیعی قند خون است. دیابت یا بیماری قند یکی از بیماری‌های شایع در جهان محسوب می‌شود. بیماری دیابت به دو دلیل در بدن ایجاد می‌شود؛ یکی اختلال یا نقص در هورمون انسولین - که از غده لوزالمعده انسان ترشح می‌شود- و دوم اختلال در جذب و مصرف انسولین توسط سلول بدن به دلیل مقاومت به آن است.
اگر سطح گلوکز خون به علل مختلف به طور غیرطبیعی بالا باشد، بیماری دیابت با علایم و نشانه‌های مانند پرادراری و دفع ادرار بیش از اندازه در شب، نوشیدن مایعات زیاد برای رفع تشنگی شدید و خستگی مفرط بروز می‌کند. دیابت انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین انواع آن، دیابت نوع اول یا دیابت وابسته به انسولین است که در اثر ترشح نشدن انسولین ایجاد می‌شود و بیشتر در کودکان، نوجوانان و به طور کلی در افراد زیر 30 سال شایع است.
در دیابت نوع دوم یا دیابت غیر وابسته به انسولین، انسولین ترشح می‌شود ولی به عللی موثر واقع نمی‌شود. این نوع دیابت به دیابت بزرگسالان نیز معروف است. افراد بالای 40 سال، کسانی که استعداد چاقی دارند و افرادی که در خانواده آنان سابقه دیابت وجود دارد، بیش از دیگران در معرض این نوع از دیابت هستند.
دیابت اگر به خوبی کنترل نشود، عوارض متعددی را برای بیماری ایجاد می‌کند. یکی از این عوارض کبد چرب است. کبد چرب در دیابت نوع یک شایع نیست ولی در نیمی از مبتلایان به دیابت نوع دو دیده می‌شود. علت ترشح چربی در کبد مبتلایان به دیابت قندی نوع دو، افزایش اسیدهای چرب با منشأ غذایی و متابولیسم مواد نشاسته‌ای و تبدیل آنها به اسیدهای چرب است.
دیابت بیماری است که در حال حاضر قابل درمان نیست ولی قابل کنترل است. با کنترل این بیماری از عوارض آن جلوگیری می‌شود. هدف از درمان این بیماری، حفظ قند خون در دامنه طبیعی است و یکی از روش‌های درمانی آن، کنترل **** غذایی است. اگر چاق هستید، کم تحرک هستید و سابقه ابتلا به دیابت در خانواده به ویژه مادر و پدر دارید در معرض ابتلا به کبد چرب هستید.
اختلالات چربی خون
افزایش چربی‌های خون می‌توانند منجر به ابتلا به کبد چرب شوند. اختلالات چربی اغلب در افراد چاق و با سابقه بیماری دیابت در خانواده همراه است ولی در برخی افراد لاغر نیز به دلیل سابقه خانوادگی دیده می‌شوند.
به منظور کاهش چربی‌های خون رعایت نکاتی مانند کاهش مصرف چربی اشباع شده در غذای مصرفی، زدودن کالری‌های اضافی، افزایش مصرف فیبرهای غذایی، قطع مصرف الکل، قطع استعمال دخانیات، وجود برنامه منظم ورزشی و مصرف بیشتر ماهی سفید الزامی است.
چاقی و کبد چرب
کبد چرب در افراد چاق شایع است و در 80 تا 90 درصد موارد چاقی مفرط دیده می‌شود. عواملی چون عدم تکامل جسمانی، توسعه تکنولوژی، زندگی ماشینی، شهرگرایی، تن‌آسایی، رفاه مادی، مصرف بی‌رویه مواد غذایی موجب شده است تا چاقی روز به روز بیشتر شود. بر اساس قد و سن افراد می‌توان وزن ایده‌آل را از روی جداول بررسی کرد. هنگامی که انرژی ورودی بیش از حد مصرفی باشد، کالری اضافه در بافت چربی ذخیره می‌شود و اگر این حالت طولانی مدت باشد، فرد چاق می‌شود.
افراد چاق نسبت به افراد دارای وزن طبیعی نسبت به بو یا مزه غذا به میزان بیشتری پاسخ می‌دهند. باید توجه داشت که زیاد خوردن یک علت مهم چاقی است ولی تنها علت نیست بلکه عوامل دیگری مانند تاثیرات محیطی، فرهنگی و ژنتیکی همگی در بروز چاقی دخالت دارند.
برای کاهش وزن در قدم اول باید به شیوه زندگی فرد توجه داشت و **** غذایی با محدودیت کالری را به اجرا درآورد ولی ****‌های غذایی سخت و طاقت‌فرسا مناسب نیست. مشکل عمده در درمان چاقی، کاهش وزن نیست بلکه حفظ وزن کاهش یافته است. متاسفانه تعداد معدودی از بیماران به طور دایم کاهش وزن خود را حفظ می‌کنند. بدیهی است که دیابت و بالا بودن چربی‌ خون در افراد چاق نیز دیده می‌شود و این دو عامل در ابتلا به کبد چرب کمک موثر است.
نقش ورزش در کاهش وزن
انجام تمرینات ورزشی خاص گروه یا قشر خاصی از جامعه نیست. افراد در همه سنین باید ورزش کنند. ورزش تاثیر جدی در جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و حفظ سلامت و حتی روح آدمی دارد. وزن ایده‌آل با تمرینات ورزشی، تنها همراه با یک **** غذایی مناسب و صحیح به دست می‌آید. ورزش، هر چند به میزان اندک ولی مداوم و روزانه در طول یک سال موجب کاهش وزن قابل توجهی در افراد چاق می‌شود.
دستورات زیر را در ورزش کردن رعایت کنید:
فعالیت‌های ورزشی خود را به صورت منظم و مدون به اجرا درآورید. انجام تمرینات ورزشی پراکنده و بدون نظم برای شما فایده‌ای ندارد. بهتر است در زمان‌های معینی از روز به ورزش بپردازید. زمان مناسب ورزش، صبح‌ها پس از برخاستن از خواب و قبل از صرف صبحانه است. برای این‌که انجام فعالیت‌های ورزشی سبب تاخیر در رسیدن شما به محل کارتان نشود، زودتر بیدار شوید و یا پس از ادای نماز صبح نخوابید.
ورزش نه تنها وزن اضافی بدن شما را کم می‌کند، بلکه قدرت عضلات شما را نیز بهبود می‌بخشد.این قانون کلی را هرگز فراموش نکنید «از فشار آوردن بیش از حد به خود» خودداری کنید. فعالیت‌های ورزش خود را از مقادیر کم شروع کنید و به تدریج بر میزان آن بیفزایید. شما باید آستانه خستگی خود را بشناسید. خودتان را بیش ازحد خسته نکنید.
علل متفرقه ابتلا به کبد چرب
باید توجه داشت که مسمومیت با برخی سموم و حلال‌ها می‌تواند به بروز کبد چرب به شکل خطرناک منجر شود. مصرف خوراکی برخی داروها مثل تتراسیکلین، اسیدوالپروئیک و آمیودارون و مواد کورتون‌دار از علل کبد چرب هستند.
**** غذایی و چند دستور بهداشتی
ورزش و حفظ تناسب عمومی بدن و حفظ وزن در حد مطلوب بسیار حائز اهمیت است. چربی‌های اشباع شده را از **** غذایی حذف واز مصرف شیر و ماست پرچرب خودداری کنید و به جای مصرف کره و روغن حیوانی از مارگارین یا روغن‌های مایع با چربی‌های اشباع نشده بهره ببرید و در پختن غذا از حداقل مقدار روغن استفاده کنید.
مصرف جگر، مغز، قلوه و کله پاچه، شیرینی‌جات و تنقلات ممنوع است. میوه‌جات و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. به سالاد خود سس اضافه نکنید. آبلیمو چاشنی مناسبی برای سس است. مصرف گوشت ماهی و مرغ از گوشت قرمز بهتر است.
آیا می‌توان چربی را از برنامه غذایی حذف کرد؟
چربی‌ها در بعضی از منابع غذایی مانند روغن و چربی اطراف گوشت به سهولت قابل رویت هستند ولی 60 درصد بقیه چربی‌ها مثل چربی موجود در زرده تخم‌مرغ، شیر، دانه‌های غلات و آجیل قابل رویت نیستند. میزان مصرف چربی هر فرد، تحت تاثیرعوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی و نژادی قرار دارد. به هر حال در تمام غذاهای حیوانی مقدار زیادی چربی وجود دارد و غذاهای گیاهی حاوی چربی کمتری هستند. چربی‌ها به عنوان منبع تامین انرژی فشرده و دارا بودن ویتامین‌هایa، d، k، e برای بدن ضروری است پس نمی‌توان به صورت صد درصد چربی‌ها را از غذای خود حذف کرد.
 

ctcn8311885

Registered User
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2014
نوشته‌ها
3,302
لایک‌ها
1,168
محل سکونت
★★★★★
به‌رغم تأثیرات منفی‌ روی سلامت انسان‌ها، تلفن‌همراه این قابلیت را هم دارد که تأثیرات مثبتی بر بهبود سطح بهداشت و سلامت انسان داشته باشد.

این دوگانگی تقریباً درباره همه فناوري‌های مورد مصرف انسان وجود دارد و درباره تلفن‌های همراه بیشتر خود را نشان مي‌دهد. تلفن همراه مي‌تواند برای افرادی که در مناطق محروم و دور افتاده و بی‌بهره از خدمات بهداشتی و پزشکی زندگی مي‌کنند یا در شرایط بحرانی و دشوار نظیر وقوع بلایای طبیعی و جنگ گرفتار شده‌اند، نقش یک نجات دهنده را بازی کند . پیشرفت روز افزون تلفن‌های همراه، افزایش توان پردازشی و ارتباطی آن‌ها و مهم‌تر از همه قابل‌حمل بودنشان، باعث شده آن‌ها به‌عنوان یک ابزار کمکی در زمینه حفظ سلامت افراد موردتوجه جدی قرار گیرند .
چهار تأثیر منفی تلفن همراه بر سلامت
1 - امواج و سرطان تلفن همراه سرطان‌زا هست یا خير؟ این سؤالي است که مدت‌ها ذهن افراد را درگير کرده و تاکنون پاسخ درست و روشنی براي آن دریافت نکرده‌اند. سؤالی که مدت‌ها مخفی ماند و مردم هم به آن توجهی نکردند تا این‌که کم‌کم موضوع تأثیر امواج تلفن همراه روی سلامتی انسان مطرح شد و حساسیت در این زمینه بین مردم و کارشناسان بالا گرفت. کار به جایی رسید که حتی نمونه‌هایی منتشر شد که نشان مي‌داد مي‌توان با امواج تلفن همراه تخم‌مرغی را پخت یا پاپ‌کورن درست کرد (که البته صحت آن‌ها هیچ‌گاه به‌طور واضح تأیید نشد). به‌طورکلی، یک کشمکش اساسی بین موافقان و مخالفان این ادعا وجود دارد، ادعایی که در صورت درست بودن صدمه‌هاي جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. بيشتر سازنده‌های گوشی و فراهم‌کننده‌های ارتباطات موبایل به هیچ وجه زیر بار پذیرش نتایج تحقیقاتی که سرطان‌زا بودن تلفن‌های همراه را تأیید مي‌کنند، نمي‌روند و حتی نتایج تحقیقات را به سخره مي‌گیرند. هر چند شرکت‌هایی هم وجود دارند که خود از چنین تحقیقاتی پشتیبانی مي‌کنند تا به همه ثابت کنند تلفن‌های همراه بی‌ضررند. در هر صورت واضح است که تلفن‌های همراه و امواجی که آن‌ها را به هم متصل نگه مي‌دارد، آن‌چنان هم بی‌ضرر نیستند. به‌خصوص در کشورهایی که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات توجه چندانی به ایمنی و سلامت شهروندان ندارند و از فناوري‌هاي منسوخ شده و نامطمئن برای ارائه خدمات استفاده مي‌کنند و البته بهای فناوري‌هاي جدید را از مصرف‌کننده مي‌گیرند. به‌طورکلي این معمای سرطان‌زا بودن تلفن‌همراه هنوز هم حل نشده و اگر ده‌ها مقاله و نتیجه تحقیق هم ارائه شود، بعید است شرکت‌هایی که از سودسرشار شبکه‌های موبایل نفع مي‌برند، از مواضع خود کوتاه بیایند. این چیزی است که به‌خصوص در کشورهای پیشرفته به‌خوبی دیده مي‌شود و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هنوز خطرات استفاده از تلفن همراه را به‌طور کامل نپذیرفته‌اند. 2- آلودگی گوشی‌ها گـــروهی از محقـقـان ترکیــه‌ای (دانشگاه Ondokiz Mayis) ادعا مي‌کنند، تلفن همراه کارکنان بیمارستان‌ها یک عامل مهم شیوع بیماری‌های خطرناک به‌شمار مي‌آید. این محققان با بررسی تلفن‌های همراه دويست دکتر و پرستار دریافتند، 95 درصد تلفن‌ها دست‌کم یک نوع باکتری را روی خود جای داده‌اند. نزدیک به 35 درصد دو نوع و یازده‌درصد سه یا بیشتر از سه نوع مختلف باکتری را بر خود جاي داده‌اند. باکتری‌هایی که یافته شدند، در برابر يك يا چند نوع آنتي‌بيوتيك‌هاي رايج، مقاوم بودند. گذشته از این، محققان دریافتند که فقط حدود ده درصد کارکنان مورد مطالعه به‌طور مرتب تلفن‌های خود را تمیزمي‌کنند. دکتر چارلز گربا میکروبیولوژیست دانشگاه آریزونا هم مطالعه مشابهی را انجام داده است. او نیز دریافته که تلفن‌های همراه آلوده به میکروب‌های مختلفی هستند.در سال 2007 تحقیقی نشان داد که آلودگی موجود روی تلفن‌های همراه معمولی بیش از آلودگی دستگیره در، صفحه کلید، کف کفش یا حتی دست‌شويي است. در این تحقیق مشخص شد، بدون تمیز و ضدعفونی‌کردن مکرر تلفن‌های همراه و صفحه‌کلیدها، باکتری‌های بیشتری گسترش یافته و این باعث بیماری خواهد شد. جوانا وران، پروفسور میکروبیولوژی دانشگاه متروپولیتن منچستر بیان مي‌کند: «تلفن‌های همراه نظیر بسیاری از اشیائی که هر روزه به‌کار مي‌بریم، مانند تلفن‌ها و صفحه کلید کامپیوتر، پناهگاه باکتری‌ها هستند. آن‌ها قابل جابه‌جایی بوده، در کیف و جیب قرار داده مي‌شوند، به‌طور مکرر استفاده و به صورت نزدیک مي‌شوند. به بیان دیگر، آن‌ها نسبت به سایر اشیاء با بخش‌های بیشتری از بدن ما تماس دارند و طیف گسترده‌تری از باکتری‌ها را حمل مي‌کنند.» تلفن‌های همراه نسبت به سایر اشیاء باکتری‌های پوستی بیشتری را حمل مي‌کنند و به‌دلیل قرارگیری در محیط‌های مناسب (نظیر جیب یا کیف) محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها هستند .علاوه بر آلودگی، حساسیت‌های پوستی را نیز باید به فهرست عوارض تلفن‌های همراه اضافه کرد. وجود موادی نظیر نیکل یکی از عوامل حساسیت‌زا است. نیکل فلزی است که در محصولات زیادی نظیر جواهرآلات، سگک کمربند و بند ساعت استفاده مي‌شود. نتیجه تحقیق روی 22 مدل تلفن همراه نشان داد که ده نمونه از آن‌ها حاوی فلز نیکل هستند که اغلب در اطراف کلیدهای منو، نزدیک لوگوها و اطراف لبه‌های نمایشگر استفاده شده است. 3- توهم لرزش: Phantom Vibrations برخی از افرادی که بیش از اندازه با تلفن‌همراه سروکار دارند پدیده‌ای را تجربه کرده‌اند که به Phantom Vibrationsمعروف است. آن‌ها حتی زمانی‌که تلفنشان خاموش است، احساس مي‌کنند که تلفن در حال لرزش است. این مي‌تواند یک اثر جنبی عذاب‌آور عصرحاضر باشد. دکتر ويليام بار، مدیر بخش نوروسايكولوژي از دانشكده پزشكي دانشگاه نیویورک، بیان مي‌کند: « اگر از تلفن همراه خود زیاد استفاده کنید، این وسیله به بخشی از شما تبدیل مي‌شود. استفاده مکرر از تلفن همراه مانند این است که تمام روز کفشی تنگ به پا کرده باشید و وقتی آن‌را از پای خود در مي‌آورید، هنوز احساس مي‌کنید آن را به‌پا دارید(پس از استفاده زیاد از تلفن همراه) حتي اگر تلفن همراه در کنار شما نباشد، شما هنوز وجود آن را احساس خواهید کرد.» استفاده بیش از حد از تلفن همراه، این باور را در ما به‌وجود مي‌آورد که همواره یک تلفن در کنارمان درحال ویبره است! این نوعی آموزش است که به‌طور ناخودآگاه دریافت مي‌کنیم؛ یعنی وقتی یک ویبره یا صدای زنگ مي‌شنویم و به تماس مورد نظر پاسخ مي‌دهیم درحقيقت در ازای واکنش نشان دادن به صدای زنگ (یا ویبره) یک پاداش (تماس تلفنی یا یک پیغام) دریافت کرده‌ایم و این مورد اگر به‌طور مکرر صورت گیرد و فرد این رفتار را بارها و بارها تکرار کند، اتصالات بین عصب‌ها در مغز وی قوی‌تر و اتصالات جدیدی ایجاد مي‌شود که باعث مي‌شود این رفتار حالتی خودکار به خود بگیرد و اینجا است که شخص همواره احساس مي‌کند، تلفنش در حال ویبره‌کردن است. 4 - پیام کوتاه هرچند برای همه آشکار است که استفاده زیاد از صفحه کلید تلفن‌های همراه باعث آسیب رسیدن به انگشتان مي‌شود، اما کمتر درباره آسیب رسیدن به اعضایی نظیر گردن، بازوها و دست‌ها سخنی به میان مي‌آید. تحقیقات نشان داده که بیش از نیمي‌از 56 جوان مورد آزمایش که روزانه به‌طور مکرر پیام کوتاه مي‌فرستادند، از مشکلاتی در گردن، بازوها و دست‌ها رنج مي‌برند، درحالی‌که نیمي دیگر چنین نشانه‌هایی نداشتند، همچنين طبق تحقيقات انجام شده نحوه استفاده از صفحه کلید تلفن در کاربرانی که از ناراحتی گردن، بازو و دست رنج مي‌بردند، متفاوت از گروه سالم بود.آن‌هایی که مشکلات گردن، بازو و دست داشتند، بيشتر در حالت خم‌شده به نوشتن پیام مي‌پرداختند و از یک انگشت به‌جای دو انگشت استفاده مي‌کردند. تکنیک کار، حرکات انگشت و فعالیت ماهیچه‌ای هم متفاوت بود. در این تحقیق با 25 جوان که به‌طور ممتد از کامپیوتر و تلفن همراه برای ارتباط با دیگران استفاده مي‌کردند، مصاحبه شد.محققان برای پیش‌گیری از بروز این ناراحتی‌ها توصیه‌هایی مي‌کنند: برای مدت طولانی در یک وضعیت ننشینید؛ از پشتی صندلی استفاده کنید؛ بازو و ساعد خود را در وضعیت راحتی (به‌عنوان مثال روی میز یا پا) قرار دهید؛ از هر دو انگشت استفاده کنید؛ از خم‌شدن برای مدت طولانی پرهیز کنید؛ به انگشت خود در زمان نوشتن پیام‌های طولانی استراحت دهید و خیلی سریع تایپ نکنید.
 

ctcn8311885

Registered User
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2014
نوشته‌ها
3,302
لایک‌ها
1,168
محل سکونت
★★★★★
رنگ چشم با سلامتی ارتباط دارد


در حالی که گفته می شود رنگ چشم، پنجره ای به روح انسان است، اما تحقیقات جدید نشان می دهد رنگ چشم افراد می تواند نشانه ای از وضعیت سلامتی فرد نیز باشد. محققان سال ها در تلاش برای رمزگشایی ارتباط بین رنگ چشم و سلامت او بوده اند. گروهی می گویند رنگ چشم بر میزان دردی که فرد احساس می کند تاثیر دارد، احتمال ابتلای فرد به دیابت را تعیین می کند و سرعت ذهن را نشان می دهد.
24085129325011213221923552153523820121152.jpg

تاثیر رنگ چشم بر تحمل درد

در جدیدترین تحقیقات، دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ دریافتند زنان سفید پوست با رنگ چشم روشن، سبز یا آبی، در تحمل درد یا اضطراب، عملکرد بهتری نسبت به زنانی دارند که رنگ چشم شان قهوه ای یا فندقی است.



مطالعه 58 زن باردار نشان داد آنهایی که رنگ چشم روشن دارند، در زمان زایمان درد کمتری تجربه می کنند. همچنین زنانی که رنگ چشم روشن دارند، پس از زایمان اضطراب، افسردگی و افکار منفی کمتری را از خود بروز می دهند.



اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است تا دلایل این تفاوت شناسایی شود، اما محققان ارتباط ژنتیکی را عامل این امر می دانند.



ژن های چند منظوره

محققان می گویند ژن های دخیل در تعیین رنگ چشم، چند کاره و چند منظوره هستند. این ژن ها کارهای دیگری نیز در بدن انجام می دهند، مثلا یکی از این ژن ها به نام NCX 4 که با بیان رنگ چشم تیره تر مرتبط است، پروتئین های مختلفی را کنترل می کند که یکی از آن ها با درد مرتبط است.

همچنین ژن های دیگری که با رنگدانه رنگ چشم تیره ملانین مرتبط شده اند، با درد مرتبطند.



بیماری ارثی کبدی سندورم دوبین جانسون نیز که موجب بروز رنگدانه های قهوه ای در سلول های کبدی می شود، با ملانین مرتبط است.



تمایل چشم آبی ها به مصرف الکل

محققان بیمارستان دولتی جورجیا با بررسی دوازده هزار زن دریافتند آن هایی که رنگ چشم روشن تر دارند، بیش از آن هایی که رنگ چشمشان تیره است، الکل مصرف می کنند.

دانشجویان با رنگ چشم تیره در آزمون‌های هوش چندمسئولیته تا حد قابل‌توجهی عملکرد بهتری داشتند. با این حال، واکنش‌های کندتر افراد چشم‌آبی به معنای تفکر استراتژیک‌تر آن‌ها است


مغز فعال تر در چشم قهوه ای ها
ملانین نه تنها تیرگی رنگ چشم را تعیین می کند، بلکه برای ارتباط الکتریکی بین سلول های مغزی خاصیت عایق و نارسایی نیز دارد.

هر چه ملانین در مغز بیشتر باشد، اثربخشی و حساسیت سلول های مغزی بیشتر شده و مغز بهتر کار می کند.



این مطالعات می تواند توضیح دهد که چرا زمان واکنش در افراد دارای رنگ چشم تیره، سریع تر از چشم روشن هاست.



مطالعه بهتر با چشم آبی

تحقیقات پیشین نشان داده‌اند دانشجویان با رنگ چشم تیره در آزمون‌های هوش چندمسئولیته تا حد قابل‌توجهی عملکرد بهتری داشتند.

با این حال، واکنش‌های کندتر افراد چشم‌آبی به معنای تفکر استراتژیک‌تر آن‌ها است.



در این میان، دانشجویان چشم آبی در فعالیت‌هایی شامل برنامه‌ریزی و ساختاربندی‌کردن زمانشان مانند گلف یا درس‌خواندن برای امتحان‌ها عمکرد بهتری داشتند.



همه انسان ها چشم قهوه ای دارند

رنگ چشم آبی نتیجه یک تکامل انسانی جدید است. محققان دانشگاه کپنهاگ می گویند جهش ژنی نیازمند این رنگ، به طور تصادفی و شانسی در جایی در نزدیکی سواحل دریای سیاه در یک فرد روی داده و منشا تمامی انسان های چشم آبی امروزی بوده است. تغییر ژنتیکی، رنگ آبی را در قرنیه نمی سازد، بلکه بیشتر سازوکاری را که رنگدانه قهوه ای ملانین را می سازد، خاموش می کند.



یک نظریه می گوید آب و هوای سرد و آسمان های تیره به گسترش تغییر رنگ کمک می کند. فقدان ملانین موجب می شود رنگ پوست افراد نیز روشن تر شود و پوست بور و روشن جذب ویتامین D را افزایش می دهد. این تغییرات برای جذب ویتامین دی برای اهالی اقلیم شمالی که نور آفتاب کمی دریافت می کنند ضروری است.



خطر بروز نابینایی برای چشم آبی ها

چشمان آبی همچنین نور را به طور تدریجی از خود عبور می دهند. از این رو می توانند در نور خورشید ضعیف تر، دید خوبی داشته باشند.

فرانچسکا مارچتی از مرکز چشم پزشکی دانشگاه کالج لندن گفت: افزایش حساسیت به نور موجب می شود افراد چشم آبی بیش از دیگران به بیماری تحلیل ماکولای مرتبط با سن ( AMD ) مبتلا شوند.



در این بیماری سلول های حساس به نور در عقب چشم، شروع به نابودی می کنند و دید کم می شود. این امر در مورد افراد چشم سبز نیز صدق می کند.



رنگ چشم روشن و دیابت

دیابت نوع یک بیماری دیگری است که با رنگ چشم مرتبط شده است. یک مطالعه توسط محققان ایتالیایی نشان می دهد افراد چشم آبی بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. محققان دریافتند در بین شهروندان لاتزیو و ساردینا که دیابت نوع یک دارند 21 درصد، چشم آبی هستند و 9 درصد از مبتلایان رنگ چشم دیگری دارند. سه تغییر ژنی مرتبط با رنگ چشم روشن با بروز بیماری دیابت مرتبط شده اند.



تاثیر رنگ چشم بر شنوایی

مطالعات مختلفی حاکی از آن است که در کارخانه های دارای سر و صدای بلند، کارگرانی که رنگ چشم روشن دارند بیش از بقیه دچار مشکلات شنوایی می شوند.

محققان در بیمارستان ملی عصب شناسی و جراحی اعصاب در لندن می گویند رنگدانه ملانین می تواند به حفاظت از اعصاب مغزی در برابر آسیب ناشی از سر و صدا کمک کند.



رنگ چشم و شخصیت

در سال 1977 محققان در نشریه روانشناسی اجتماعی اعلام کردند احتمال آنکه افراد چشم آبی در گفتگو با یک مشاور، احساسات درونی خود را فاش کنند بسیار کم است. در مطالعه دیگری روانشناسان آلمانی دریافتند کودکان چشم آبی بیش از کودکان چشم قهوه ای احساسات خود را پنهان می کنند. مطالعه جداگانه نیز نشان داد کودکان چشم آبی نسبت به چیزهای جدید، هوشیارتر عمل می کنند.



محققان اهل چک کشف کردند مردان دارای چشم قهوه ای از مردان چشم آبی مقتدرترند. آن ها می گویند رنگ چشم آبی با کودک مرتبط است از این رو افراد چشم آبی بیشتر کودکانه به نظر می رسند.



رنگ چشم دائمی تا زمانی که نوزاد به سن 9 ماهگی نرسد مشخص نمی شود، چرا که تولید ملانین که تعیین کننده رنگ چشم قهوه ای و تیره است زمان بر بوده و طول می کشد تا بدن نوزاد انسان ملانین تولید کند. در برخی از کودکان این تولید رنگ 18 ماه طول می کشد.
 

Dark.Knight

Registered User
تاریخ عضویت
30 مارس 2011
نوشته‌ها
1,276
لایک‌ها
745
سن
32
یک پسر ۱۲ ساله آمریکایی از اکتبر سال گذشته تاکنون احساس گرسنگی و تشنگی نکرده است.

به گزارش ایرفای به نقل از ایرنا، این پسر ۱۲ ساله که لاندن جونز نام دارد، در شب ۱۴ اکتبر سال ۲۰۱۳ با معده ای پر از بستنی و پیتزا به رختخواب رفت و از صبح آن روز تاکنون، احساس گرسنگی و تشنگی نکرده است. این پسر بچه پرانرژی و شاد، یکسال است که بیمار شده و مدام سرگیجه دارد.

3167.jpg


والدین لاندن نوجوان از وضعیت پسرشان کاملا گیج شده اند و ایده ای برای کمک به او ندارند. متخصصان اطفال آیوا (محل زندگی لاندن) دارو های مختلفی از جمله انواع آنتی بیوتیک، برای او تجویز کرده اند ولی هیچ دارویی موثر نبوده است.

متخصصان تغذیه و روانپزشکان معالج لاندن جونز بر این باورند که این نوجوان به هیچ روش درمانی و دارویی پاسخ نمی دهند و این مورد در نوع خود بی نظیر است.

متخصصان احتمال می دهند که عملکرد هیپوتالاموس لاندن مختل شده است ولی هیچ مدرکی علمی برای این ادعا وجود ندارد. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که تنظیم گرسنگی، تشنگی، درجه حرارت بدن، فشار خون و چرخه خواب را به عهده دارد.

خانواده جونز احتمال می دهند که از بین رفتن اشتهای فرزندشان، به دلیل استفاده وی از داروی والپوریک بوده است که برای مداوای تشنج لاندن تجویز شده بود؛ ولی محققان معتقدند که از دست دادن اشتها هیچ ربطی به داروی تشنج ندارد.

وزن وی از سال گذشته تاکنون از ۴۷ کیلوگرم به ۳۰ کیلوگرم رسیده است و به طور متوسط هفته ای دوکیلوگرم از وزن خود را از دست می دهد.

لاندن قادر به حضور در مدرسه نیست و تمام مدت بی حال روی مبل خود لمیده است. هرچقدر والدین و دوستان او را به خوردن غذاهای لذیذ تشویق می کنند، او نمی تواند بیش از یک لقمه از غذا را امتحان کند.

والدین لاندن به طور میانگین روزی ۶ ساعت از وقت خود را صرف یافتن راه حلی برای مشکل فرزند خود می کنند.
 

M £ H D I

Registered User
تاریخ عضویت
22 ژانویه 2014
نوشته‌ها
1,087
لایک‌ها
439
محل سکونت
یه جایی نزدیک خدا

از مشکلات شایع در بین خانم ها در دوران سپری شدن زندگی خود ، شل شدن پستان می باشد . این عارضه می تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد . وقتی خانمی نزدیک به ۴۰ سالگی می رسد ، احتمال اینکه پستان هایش دچار افتادگی و شل شدن بشوند زیاد می شود . عامل های دیگری مانند تغذیه با شیر مادر ، عادت های ماهیانه و یائسگی ، وزن کم کردن خیلی سریع در افتادگی پستان موثر هستند . ما در این پست می خواهیم کارهایی را برای شما توصیه کنیم که می تواند این عارضه را کم یا از بین ببرد .

برخی از بیماری هایی مانند سرطان پستان و یا بیماری تنفسی مانند سل نیز می تواند سینه را افتاده کند. همچنین، مصرف بیش از حد نیکوتین، الکل و نوشابه های گازدار می تواند این وضعیت را تشدید کند.سینه عضلانی نیست و از چربی، بافت همبند و غدد شیر تولید شده، و نیاز به مراقبت مناسب دارد.طیف گسترده ای از کرم ها و لوسیون در بازار برای سفت کردن و جلوگیری از شل شدن آن وجود دارد. با این حال، اگر ترجیح می دهید ازروش های طبیعی استفاده کنید، بسیاری از داروهای خانگی ساده و آسانوجود دارد

در اینجا ۱۰ داروهای خانگی برای سفت کردن سینه وجود دارد:

۱٫ ورزش

کسانی که سینه افتاده وشل دارند، باید ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانند. تمریناتی که در ناحیه سینه هستند برای این کار مناسبند.

برخی از تمرینات عبارتند از: پرس سینه و فشار یو پی اس، و دمبل.

۲٫ ماساژ یخ

ماساژ یخ نیز بسیار مناسب است دمای سرد بافت را محکم تر میکند.

با ۲ تکه یخ ماساژدر حرکت دایره ای در اطراف سینه ها فقط برای یک دقیقه کافی است سپس سینه را با یک حوله نرم پاک کنید هر روز در فواصل منظم این کار را انجام دهید توجه کنید که ماساژ یخ بیش از یک دقیقه نباشد در غیر این صورت بی حس میشود.

۳٫ روغن زیتون

ماساژ سینه با روغن زیتون یک روش بسیار عالی برای سفت کردن سینه است. روغن زیتون غنی از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب است که می تواند سینه را تقویت کند.

مقداری روغن زیتون را بر روی کف دست خود بمالید تا گرم شود سپس با کف دست با حرکات رو به بالا ۱۵ دقیقه ماساژ دهید تا جریان خون ا فزایش پیدا کند و سلولها ترمیم یابد این کار ۴-۵ بار در هفته انجام دهید

همچنین می توانید بجای روغن زیتون از روغن بادام، ، آوکادو یا روغن جوجوبا استفاده کنید.

۴٫ خیار و زرده تخم مرغ

یکی دیگر از درمان بسیار عالی برای بالا بردن سینه ماسک تهیه شده از خیار و زرده تخم مرغ است. خیار دارای خواص طبیعی برای درمان پوست و زرده تخم مرغ دارای سطح بالایی از پروتئین و ویتامین ها است که می تواندبه درمان افتادگی سینه کمک کند.

۱ خیار کوچک را در یک مخلوط کن پوره کنید.
با ۱ زرده تخم مرغ ۱ قاشق چای خوری کره یا کرم ریخته و خمیر درست میکنیم ۳۰ دقیقه بر روی سینه ها مالش می دهیم سپس با آب سرد کمی می شوییم هفته ای یک بار برای تقویت بافت سینه لازم است

۵٫ سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ پو مغذی پوست است.چربی های موجود در سفیده تخم مرغ به سفت شدن سینه ها کمک میکند.

۱ سفید تخم مرغ را آنقدر هم بزنید تا کف کند. به مدت ۳۰ دقیقه بر روی سینه ها بماندسپس با آب خیار و یا پیاز هم ماساژ داده و سپس با آب سرد می شوئیم. همچنین می توانید یک ماسک با مخلوط کردن ۱ سفیده تخم مرغ با ۱ قاشق غذاخوری ماست ساده و عسل آماده کنید. روی سینه به مدت ۲۰ دقیقه قرار داده. سپس با آب سرد می شوئیم. هفته ای یکبار انجام دهید.

۶٫ شنبلیله

در آیورودا، شنبلیله اغلب برای تقویت سینه استفاده می شود.چون شنبلیله دارای ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است پوست سینه را صاف و سفت میکند.

مخلوط ۱/۴ فنجان پودر شنبلیله را با آب مخلوط کرده تا خمیری درست شود. با این خمیر سینه را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ماساژ می دهیم. سپس با آب گرم بشوئید. ایندرمان یک یا دو بار در هفته است.
همچنین می توانید یک ماسک پستان با ۱/۲ فنجان ماست ، ۱۰ قطره روغن شنبلیله و ویتامین E و ۱ عددسفید تخم مرغ درست کنید. مواد تشکیل دهنده را تا زمانی که یک خمیر صاف درست شود مخلوط میکنیم. خمیر را بر روی سینه خود مالش داده ۳۰ دقیقه بماند.سپس با آب سردبشوئید. این ماسک را یک بار در هفته انجام دهید.

۷٫ دانه انار

انار ماده ضد پیری فوق العاده خوبی است . روغن دانه انار سرشار از مواد مغذی است که به تقویت سینه کمک میکند.
از پوست انار و روغن خردل گرم خمیر درست کنید. با حرکت دایره ای سینه را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز قبل از رفتن به رختخواب ماساژ دهید.
می توانید با روغن دانه انارسینه خود را ۲ یا ۳ بار در روز ماساژ دهید.
یا مخلوط ۴ قاشق چای خوری روغن چریش با ۱ قاشق چای خوری از پودر خشک شده پوست انار را گرم کرده این مخلوط را بعد از خنک شدن سینه ها را دو بار در روز به مدت چند هفته ماساژ دهید.

۸٫آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای خواص طبیعی است آنتی اکسیدان ها در آلوئه ورا از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری میکندژل آلوئه ورا را بر روی سینه به آرامی ماساژ با حرکت دایره ای به مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید.و سپس آن را با آب گرم بشوئید. این درمان ۴ یا ۵ بار در هفته تا بدست آوردن نتیجه انجام دهید. همچنین می توانید ترکیبی از ۱ قاشق غذا خوری ژل آلوئه وراوسس مایونز و ۱ قاشق چای خوری عسل آماده کنید. بمدت ۱۵ دقیقه سینه ها را با این ماساژ دهید سپس هر ۱۵ روز یکبار انجام دهید.

۹٫ کره ی درخت روغن قلم

یکی دیگر از مواد طبیعی سفت کننده سینه کره درخت روغن قلم است. این یک منبع بزرگ از ویتامین E است که پوست سینه را محکم تر میکند. همچنین، از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری میکند. با کره درخت روغن قلم سینه خود را به بالا و با حرکت دورانی به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه ماساژ دهسدسپس بشوئید۳ تا ۴ بار در هفته انجام دهید .

۱۰٫ خاک رس

خاک رس سفت کننده طبیعی پوست است. این شامل مواد معدنی مانند سیلیس، منیزیم، آهن، کلسیم، پتاسیم و سدیم است که سینه را سفت و ازافتادگی ان جلوگیری می کیند.

مخلوط ۲ قاشق غذا خوری از خاک رسl به شکل پودر مخلوط با آب یک خمیر درست کنید.این خمیر را بر روی سینه مالیده تا خشک شود سپس با آب وارم بشوئیدیک بار درهفته این کار را انجام دهیدنکات اضافیاجتناب از **** غذایی کاهش وزن شدیددر مدت زمان کوتاه.
شنا کردن یک تمرین عالی برای سفت کردن سینه ها است.
از خم شدن و پریدن، بدون سینه بند اجتناب کنید.
مقدار کافی آب در روز به هیدراته شدن پوست کمک میکند.
به طور مستقیم سینه خود را بدون کرم ضد آفتاب زیر نور خورشید قرار ندهید.
ترک سیگار برای بهبود سلامت کلی و به محافظت از پوست سینه کمک میکند.
همیشه راست بنشینید و صاف راه بروید.
پوشیدن سینه بند ورزشی در انجام تمرینات هوازی، بازی تنیس، دویدن و یا انجام هر نوع تمرین الزامی است.
اگر اضافه وزن و کاهش وزن دارید سینه ها افتاده میشود.
همچنین می توانیدبا یوگا سینه های خود را سفت کنید.
غذاهای سالم با مواد مغذی ضروری مانند پروتئین ها، ویتامین ها، کلسیم، مواد معدنی، کربوهیدرات و چربی ضروری است.
 

CONSTANTLY1317

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
1,286
لایک‌ها
2,568
فواید سیب زمینی
سیب زمینی یك منبع غذایی عامه پسند است. متاسفانه اكثر مردم سیب‌زمینی را به صورت سرخ‌كرده در روغن فراوان یا چیپس سیب‌زمینی و حتی سیب زمینی پخته را همراه با چربیهایی مثل كره، خامه ترش، پنیر ذوب شده می‌خورند. این كار حتی سیب زمینی پخته را عاملی برای بروز حمله قلبی می‌سازد. ازافزودن چربی اضافه و سرخ كردن آن اجتناب كنید. سیب زمینی پخته یك غذای استثنایی مفید با كالری كم، فیبر غذایی بالاست كه قدرت دفاعی چشمگیری در برابر بیماریهای ـ قلبی عروقی و سرطان دارد.
سیب زمینی غنی از ویتامینC، B6، مس، پتاسیم، منگنز و فیبرغذایی است. سیب زمینی همچنین حاوی مواد مغذی گیاهی متنوعی است كه فعالیت آنتی اكسیدانتی دارند، كه از بین این مواد مغذی می‌توان به كاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و اسید سافئیك و همچنین غده پروتئینی منحصر به فردی چون پاتائین اشاره كرد كه ضد رادیكالهای آزاد فعالیت می‌كنند.

مواد موجود در 100 گرم سیب زمینی
ویتامین C
15.74 میلی گرم
ویتامین B6 0.42 میلی گرم
مس 0.37 میلی گرم
پتاسیم 509.96 میلی گرم
منگنز 0.28 میلی گرم
تریپتوفان 0.04 گرم
فیبر 2.93 گرم

كاهش دهنده فشار خون
دانشمندان انگلستان ، تركیبات كاهش دهنده فشار خون به نام كوكوامینس را در سیب زمینی شناسایی كرده‌اند. قبلاً فقط در lycium chinense، یك گیاه كمیاب كه از پوست آن برای تهیه دم كرده‌ای در داروهای عطاری چینی یافت شده بود، ولی در نوع جدیدی از تحقیقات به نام متابولومیك، كوكوامینس در سیب‌زمینی هم یافت شد.
تا آن زمان دانشمندان در زمان تجزیه و تحلیل ساختار یك گیاه باید می‌دانستند كه به دنبال چه هستند و معمولاً در جستجوی تركیبات مشخصی بودند. اما اكنون تكنیكهای متابولومیك، محققان را قادر به یافتن مواد غیر منتظره با تجزیه و تحلیل 100و یا حتی 1000 مولكول كوچك تولید شده از یك ارگانیسم می‌سازد.
به جز سیب زمینی محققان روی گوجه فرنگی نیز تحقیق انجام داده‌اند چون این محصول هم جزء خانواده solanceae-aslycium است.

ویتامین B6 سلولهای مغز را می‌سازد.
ویتامین B6 موجود در یك فنجان سیب زمینی پخته 21 درصد ارزش غذایی روزانه بدن را فراهم می‌سازد. ویتامین B6 در بیش از 100 نوع واكنش آنزیمی ‌وجود دارد. آنزیمها پروتئینهایی هستند كه به واكنشهای شیمیایی كمك می‌كنند، بنابراین ویتامین B6 در همه جای بدن فعال هستند. بسیاری از گروههای سازنده پروتئین، آمینواسیدها برای تولیدات خود به B6 نیاز دارند مانند اسیدهای ناكلیك استفاده شده در ایجادDNA بدن. چون اسیدهای ناكلیك و آمینو بخشهای مهم درتشكیل سلول جدید هستند، ویتامین B6 برای تشكیل سلولهای جدید در بدن لازم و ضروری است. تولید (Heme مركز پروتئین گلبولهای قرمز خون) و فسفولیپیدها(تركیبات غشای سلولی كه ارتباط بین سلولها را فراهم می‌سازد)به وجود ویتامین B6 بستگی دارد.

ویتامین B6ـ سلول مغزی و فعالیت سیستم عصبی
ویتامین B6 نقشهای بسیاری در سیستم عصبی دارند، كه بسیاری از آنها فعالیتهای عصبی را شامل می‌شوند. B6 برای تولید aminesآمینها ضروری است، كه یك نوع پیام رسانی مولكولی یا فرستنده عصبی است كه سیستم عصبی برای انتقال پیامها از یك عصب به عصب بعدی به آن نیاز دارد.
برای تولید سروتونین كه كمبود آن باعث افسردگی می‌شود، ملاتونین، هورمونی كه برای خواب شبانه به آن نیاز داریم، آدرنالین و نوراپی نفرین، هورمونهایی كه به ما كمك می‌كند تا به استرس واكنش نشان دهیم و GABA برای عملكرد طبیعی مغز به ویتامین B6 نیاز داریم.

ویتامین B6ـ محافظ در برابر بیماریهای قلبی عروقی
ویتامین B6 نقشی اساسی درمتیلاسیون دارد، یك فرایند شیمیایی كه در آن گروههای متیلیك از یك مولكول به مولكول دیگر منتقل می‌شوند. بسیاری از مراحل شیمیایی مهم دربدن به وسیله متیلاسیون انجام می‌شوند. مثلاً ژنها در این روش می‌توانند فعال یا غیر فعال شوند. متیلاسیون برای سلامت قلب و عروق نیزمهم است. متیلاسیون یك مولكول خطرناك پتانسیل به نام هوموسیستین را به تركیبی بی‌خطر تبدیل می‌كند. هوموسیستین مستقیماً می‌تواند به دیواره رگهای خونی آسیب برساند و پیشروی تصلب شرائین را افزایش دهد. مقدار زیاد هوموسیستین خطر حمله قلبی و سكته را افزایش می‌دهد. خوردن غذاهای سرشار از ویتامین B6 میزان هوموسیستین را پائین نگه می‌دارد.
یك سیب زمینی 11 درصد فیبر روزانه بدن را مهیا می‌كند اما به یاد داشته‌باشید كه فیبر سیب‌زمینی در پوست آن است. اگر می‌خواهید كلسترول پائین داشته باشید، از قولون سرطان به دور باشید، بدانید كه خوردن پوست سیب زمینی بهتر از خوردن خود سیب زمینی است.

ویتامین B6 _ انجام فعالیتهای پر قدرت
ویتامین B6 برای اختلال درگلیكوژن ضروری است، حالتی كه قند درسلولهای ماهیچه‌ای و یا كبد ذخیره شده است، بنابراین این ویتامین نقش كلیدی در فعالیتهای ورزشی پر قدرت و استقامتی دارد.
 
بالا