برگزیده های پرشین تولز

چگونه گرفتگی بینی را برطرف کنیم؟

MG007

Registered User
تاریخ عضویت
19 آپریل 2013
نوشته‌ها
160
لایک‌ها
39
گرفتگی بینی را میتوان جزو عذاب آور ترین بیماری ها دانست. این بیماری نفس کشیدن از راه بینی را سخت می کند و از طرفی باعث خراب شدن صدای شما نیز می شود که سختی این بیماری را دو چندان می کند. با درمان گرفتگی بینی با چجوری همراه باشید.


۱-فین نکنید
فین کردن برای آبریزش بینی می باشد و فین کردن در هنگام گرفتگی و کیپ شدن بینی تنها آنرا بدتر می کند. همچنین فین کردن سفت باعث ملتهب شدن غشای ظریف درون بینی می شود، شاید در ابتدا فین کردن راه حل مناسبی به نظر بیاید اما واقعیت امر این است که اصلا راه حل خوبی نیست.


۲-از داروهای ضد احتقان یا آنتی هیستامین استفاده کنید
بنابر نوع کیپی یا گرفتگی بینی باید نوعی آنتی هیستامین و یا دارو ضد احتقان استفاده کنید.

ضد احتقان
اگر سرما خورده اید، از ضد احتقان استفاده کنید. ضد احتقان باعث کاهش التهاب راه های بینی میشود و باعث نفس کشیدن راحت تر میشود. دارو های ضد احتقان هم به صورت دهانی مثال قرص و هم به صورت اسپری موجود می باشند اما اسپری های ضد احتقان را میتوان فقط برای ۳ روز پشت سر هم استفاده کرد در صورتی که قرص های ضد احتقان مانند سودافد را برای مدت زمان بیشتری می توان مصرف کرد.

آنتی هیستامین
اگر گرفتگی بینی مربوط به آلرژی مانند تب یونجه باشد، باید از آنتی هیستامین استفاده کنید. در صورتی که گرفتگی بینی شما مربوط به آلرژی باشد آنتی هیستامین می تواند هم گرفتگی بینی و هم دیگر مشکلات مربوط به آلرژی مانند عطسه را برطرف کند. توجه داشته باشید که آنتی هیستامین خواب آور میباشد.


۳-از اسپری بینی شور استفاده کنید
اسپری بینی شور همان آب نمک می باشد که باعث از بین بردن باکتری ها و مخاط میشود. این اسپری در اکثر داروخانه ها در دسترس می باشد و همچنین شما اگر دارای سرنگ لامپ یا هواکش بینی هستید نیز میتوانید با ترکیب ۱/۴ قاشق چایخوری نمک با ۱ فنجان آب گرم این محلول را درست کنید.

نکته ۱: از این محلول باید ۳ یا دو بار در روز استفاده شود. پیشنهاد ما این است که برای استفاده از این محصول به دستشویی بروید و آنجا از آن استفاده کنید.


۴-از بخار برای کاهش گرفتگی بینی استفاده کنید
رطوبت و گرما حاصل از بخار می تواند به میزان زیادی باعث از بین رفتن گرفتگی و کیپی بینی شود. خبر خوب اینجاست که شما می توانید هر چند بار که دوست دارید استفاده کنید تا گرفتگی بینی شما خوب شود.

نکته ۱: به حمام بروید و زیر در حمام یک حوله پهن کنید تا بخار بیرون نرود همچنین دما را تا می توانید بالا ببرید و اگر نمی خواهید حمام بروید بگذارید دوش باز باشد و شما فقط بخار را استنشاق کنید. از آنجایی که با مشکل کمبود آب مواجه هستیم، بهتر است که آب دوش را در یک سطل ذخیره کنید و برای مصارفی از جمله آب دادن گلدان یا باغچه و یا شستشو استفاده کنید.

نکته ۲: همچنین می توانید آب را روی گاز به جوش بیاورید و بخار حاصل آنرا استنشاق کنید. مواظب باشید که خودتان را نسوزانید.

نکته ۳: استفاده از دستگاه بوخور مخصوصا در هنگام خواب میتواند بسیار خوب و موثر باشد.


۵-سیراب باشید
سیراب بودن و همچنین نوشیدن نوشیدنی های گرم نیز میتواند باعث درمان گرفتگی بینی شود و کیپی بینی را از بین ببرد. از جمله این موارد میتوان به چای های گیاهی و سوپ ها اشاره کرد.


۶-از حوله گرم استفاده کنید
سعی کنید که یک حوله را تا جایی که تحمل دارید گرم کنید و سپس آنرا روی صورت خود تا قوس بینی بگذارید(طوری که سوراخ بینی ها پوشیده نشده باشند) و اینکار را برای چند بار تکرار کنید تا اثر کند. شما میتوانید این کار را هنگام گوش دادن به موسیقی یا تماشای تلویزیون انجام دهید.


۷-غذاهای تند بخورید
اگر هنوز نیز گرفتگی بینی شما برطرف نشده است، غذاهای تند تر از معمول بخورید و در هنگام غذا خوردن نیز مقدار زیادی آب بنوشید که در آخر غذا، آبریزش بینی بگیرید و بتوانید با فین کردن مخاط را از بینی خود خارج کنید.
منبع
 
بالا