برگزیده های پرشین تولز

ریتالین!

javad93

Registered User
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2011
نوشته‌ها
1,674
لایک‌ها
758
سلام دوستان
میخواستم بپرسم اینکه میگند ریتالین اعتیاد و...میاره تا چه حد درسته؟
عوارضش چیه با مصرف کوتاه مدت؟
 

الهه.آتش

Registered User
تاریخ عضویت
19 دسامبر 2012
نوشته‌ها
4,754
لایک‌ها
2,385
سلام دوستان
میخواستم بپرسم اینکه میگند ریتالین اعتیاد و...میاره تا چه حد درسته؟
عوارضش چیه با مصرف کوتاه مدت؟
دقیقا عوارضش مث شیشه هست بی خوابی اعتیاد شدید بی اشتهایی و در نهایت آسیب شدید به مغز
 

♣ACE

Registered User
تاریخ عضویت
27 می 2011
نوشته‌ها
1,313
لایک‌ها
1,385
محل سکونت
tehran
ریتالین خودش اعتیاد آوره .. مصرف کوتاه بلند نداره
دوستمون عوارضش رو درست اشاره کردن .. عین شیشس
دیدم که میگم
 

javad93

Registered User
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2011
نوشته‌ها
1,674
لایک‌ها
758
ریتالین خودش اعتیاد آوره .. مصرف کوتاه بلند نداره
دوستمون عوارضش رو درست اشاره کردن .. عین شیشس
دیدم که میگم
در مورد ترامادولم همینارو میگفتن!نه اعتیاد داشت نه عوارض|:
 

gheysar.

همکار بخش خودرو و رانندگی
همکار انجمن
تاریخ عضویت
5 فوریه 2012
نوشته‌ها
2,968
لایک‌ها
4,473
محل سکونت
Ambushed area
در مورد ترامادولم همینارو میگفتن!نه اعتیاد داشت نه عوارض|:
حالا چون میخوای مصرف کنی دلت نمیخواد باور کنی که اعتیاد آورده. وقتی به گاج رفتی بعد میفهمی اعتیاد داره یا نه.
کلی تاپیک درباره رتالین هست.

sp
 

hmdn2012

Registered User
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2012
نوشته‌ها
620
لایک‌ها
57
نخور شدیدا به مغز اسیب میزنه
 

فمارا

Registered User
تاریخ عضویت
16 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
1,418
محل سکونت
يا ميم يا ب
ریتالین یا متیل فنیدیت از آمفتامینهاست و مصرفش در افراد نرمال هیچ تفاوتی با مصرف شیشه نداره
تازه شیشه بیشتر هم حال می ده!
 

خبات کریمی

Registered User
تاریخ عضویت
22 نوامبر 2013
نوشته‌ها
503
لایک‌ها
304
افزایش قوای فکری با دارو

دستكاری در كار مغز همواره فكر دانشمندان و حتی مردم عادی را به خود مشغول كرده است.
از وقتی كه انسان پی به فعالیت پیچیده و توانایی های بالای مغز برد، همواره برای رسیدن به قدرت هوشی بالاتر در تلاش بوده است.
میان تلاش دانشمندان، مردم عادی نیز خود را از قافله عقب نگه نداشته اند.
بعضی ها با مصرف مواد غذایی و به خصوص برخی گیاهان سعی در افزایش حافظه دارند. بعضی دیگر از داروهای مصنوعی برای افزایش حافظه و توانایی مغز استفاده می كنند.
شاید شما هم در شب های امتحان از این داروها مصرف كرده باشید یا حداقل كسانی را می شناسید كه قبل از امتحان برای تقویت قوای فكری خود دارو مصرف می كنند.

یكی از فواید اصلی داروهای محرك (مانند كوكائین، افدرین و آمفتامین هایی چون ریتالین) توانایی آنها در افزایش انرژی مغز و تمركز است. آنها تمركز روی كار و درس خواندن را برای مدت طولانی افزایش می دهند.
در مطالعه ای كه در سال 2008 روی 1400 نفر انجام شد و در مجله Nature به چاپ رسید، 20 درصد از افراد تحت مطالعه عنوان كرده بودند كه از داروها برای افزایش تمركز و حافظه استفاده می كنند. این مطالعه ، سه دارو را مورد بررسی قرار داد: ریتالین، داروی ضدخواب پروویجیل و مهاركننده های گیرنده بتا كه هم برای درمان ناراحتی های قلبی استفاده می شوند و هم اثر ضداضطراب دارند.

ریتالین دارویی است كه برای درمان بیش فعالی در كودكان استفاده می شود، اما افراد سالم از آن برای افزایش تمركز و دقت استفاده می كنند.
بیشتر این افراد دوست دارند، به جای تلاش بیشتر برای درس خواندن، با مصرف قرص، راحت تر درس بخوانند. دانشمندان همواره در مورد استفاده ی غیرپزشكی از این داروها هشدار می دهند و عنوان می كنند كه عوارض جانبی داروهای افزایش حافظه، آنقدر مهم است كه نباید بدون دلیل از آنها استفاده كرد.
ریتالین و سایر داروهای محركی چون متادات، استراترا و ... برای درمان اختلال كمبود توجه در كودكان مورد استفاده قرار می گیرند، اما این داروها توسط 15 تا 30 درصد دانشجویان دانشگاه برای پیشرفت تحصیلی مورد استفاده قرار می گیرند كه البته همه این داروهای محرك می توانند موجب واكنش های روانی مثل توهم، جنون، سوءظن و فقدان بصیرت (پارانویا) ، هذیان و افكار آشفته شوند.


تفكرات اشتباه درباره داروهای افزایش حافظه
مطالعات اندكی روی این مساله كه آیا داروهای افزایش تمركز، واقعا موجب افزایش قدرت ذهنی افراد سالم می شوند یا خیر، صورت گرفته است.
مطالعه ای در سال 2003 نشان داد كه پروویجیل اثرات مثبتی در حد آزمایشگاهی داشته است. در این مطالعه كه روی 60 نفر انجام شد، نشان داده شد كه این دارو موجب افزایش فعالیت در بعضی تست های شناختی مانند حافظه و طرح ریزی های سه بعدی می شود. افرادی كه پروویجیل استفاده می كردند، احساس تمركز بیشتری داشتند.
مطالعات روی دانشجویان موجب نتایج نگران كننده ای شده است. مطالعه ای كه در سال 2003 روی دانشجویان سال اول یكی از دانشگاه های بزرگ آمریكا انجام شد، نشان داد كه 5/13 درصد آنها حداقل یك بار برای دلایل غیرپزشكی از داروهای تقویت كننده حافظه استفاده كرده اند. در بعضی دیگر از مطالعات نشان داده شده است دانش آموزانی كه از دارو استفاده می كنند، حتی نمره های پایین تری نسبت به همكلاسان خود كسب می كنند. بیشتر آنها فكر می كنند این داروها هوش آنها را بیشتر می كند و به عنوان یك میانبر برای رسیدن به مدارج بالاتر تحصیلی از آنها استفاده می كنند، ولی واقعا این طور نیست.
در ضمن بیشتر مردم فكر می كنند كه عوارض این داروها خیلی هم جدی نیست، ولی باید بدانید كه این تصور هم اشتباه است. مصرف كوكائین گاهی اوقات با پارگی عروق بزرگ همراه می باشد. همچنین باید بدانید كه كوكائین و آمفتامین ها (مانند ریتالین) با ایجاد التهاب در عروق مغز، خطر سكته مغزی را افزایش می دهند.
همچنین یك مطالعه كه در سال 2005 به انجام رسید، نشان داد كه ریتالین می تواند اثرات مخربی روی DNA داشته باشد.

اشتباه در استفاده از داروی ریتالین
وی تصریح کرد: به اشتباه مد شده است که برای بیدار ماندن در شب‌های کنکور دانشجویان از داروی ریتالین استفاده می‌کنند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا اظهار کرد: متیل فنیدیت، با نام تجاری ریتالین به بازار دارویی دنیا عرضه شد و در ابتدا قرار بود دارویی برای درمان افسردگی، خواب‌آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن باشد، اما به تدریج بعضی مطالعات نشان دادند که می‌شود از این دارو در درمان بچه‌هایی که دچار اختلال بیش فعالی و کم توجهی هستند استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه ریتالین، شیشه و حشیش به اشتباه دوپینگ درس‌خوان‌ها است، افزود: ریتالین خواصی شبیه آمفتامین همان دارویی که اکستازی یا قرص‌های اکس از آن می‌آید با این حال اثر دارو، کوتاه‌مدت است و باید آن‌‌را به طور مرتب مصرف کرد، به همین دلیل دارو از لیست موارد لازم برای پارتی‌های شبانه به یک معجزه نجات‌بخش برای شب‌های امتحان تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: با آمدن ریتالین، مصرف قرص‌های کافئین، قرص‌های سرعت، نوشابه‌های انرژی‌زا، قهوه‌های غلیظ و مصرف سیگار در شب‌های امتحان، کنار رفتند و الان شب‌های امتحان این دارو به روش‌های مختلف مانند خوردن قرص، استنشاق پودر آن یا تزریق مایع استفاده می‌شود.
تنهایی بیان کرد: با گسترش مصرف، عوارض ریتالین هم خودشان را نشان دادند، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، افسردگی، تحریک‌پذیری، درد شکم، سردرد، خشکی دهان، تیک‌های عصبی و لرزش، مشکلات کبدی، فشار بالای خون، تپش قلب، بی‌نظمی قلبی و حتی مرگ یکی از بدترین عوارض دارو هم ایجاد توهم‌هایی شبیه بیماری روانی اسکیزوفرنی است.
به گزارش تسنیم، عوارض ناشی از مصرف قرص‌های شب امتحان، ضرورت پیگیری جدی در این زمینه را بار دیگر به مسئولان گوشزد می‌کند و همه باید برای مبارزه با مصرف این قرص‌ها در قشر تحصیل‌کرده، اقدام جدی انجام دهند.



منبع وبلاگ دکتر رضا یزدان نیاز



یادداشت @ خودم:



داروی ریتالین بیشتر در کودکانی که دچار اختلال بیش فعالی کم توجهی(ADHD) هستند مصرف می شود و از آثار آن افزایش تمرکز و انرژی و حوصله،اعتماد به نفس بالا،عدم خستگی ،بی خوابی به رغم انرژی بالا ،پر حرفی , افزایش قوای فکری و تخیل است،این دارو تنها ماده ای است که در ایران واقعا کنترل می شود و نمی توان آن را بدون نسخه متخصص(نسخه پزشک عمومی و متخصص غیر مربوط هم قابل قبول نیست) از هیچ داروخانه ای تهیه کرد چرا که ملزم به تشکیل پرونده پزشکی است و به صورت سهمیه ای عرضه می شود و در پایان باید پوکه های آن را به داروخانه پس داد،یعنی حتی اگر صاحب داروخانه خود بخواهد هم نمی تواند آن را ارائه کند.با این حال در بازار تمامی آنچه که به عنوان ریتالین یافت می شود غیر اصلی و ساخت هند و پاکستان است که به مراتب قوی تر و اعتیاد آور تر هستند و در ترکیبات آن محرک های صنعتی قوی نظیر متامفتامین به چشم می خورد.مدتی پیش مقاله ای دانشگاهی رو مطالعه کردم که در آن دانشجویان دستیاری پزشکی (از دکترای عمومی به دکترای تخصصی) مورد بررسی قرار گرفته بودند و آمده بود که بیش از 60 درصد پزشکان دستکم یکبار در طول امتحانات از این دارو استفاده کرده اند.



شاید اثرات مثبت آن نظر شمارا هم جلب کرده باشد اما اکنون به اثرات منفی این دارو بپردازیم:

نخست اینکه اثر آن کوتاه و حدود 4 ساعت است و باید دوباره مصرف کنید چون دقیقا دچار اثرات معکوس نظیر خواب آلودگی،ضعف،خستگی،بی حوصلگی ،ناتوانی در تمرکز و... می شوید،اما مصرف مجدد مشکل را حل نمی کند و مصرف کننده دچار تحمل پذیری یا تولرنس می شود و باید مقدار مصرف خود را بیشتر کند تا به همان اثر گذشته دست یابد که خود یکی از موئلفه های اعتیاد/وابستگی است.



مشکل اصلی پس از مدتی شروع میشه و اون خلق خوی افسرده است که فرد عصبانی،بی حوصله، کم انرژی،ناتوان در تمرکز،پرخواب ، تمایل به خودکشی و پرخاشگر میشه.



از عوارض جانبی مهم هم میتوان به بی اشتهایی،پرخاشگری،عصبانیت بی دلیل،تند تپشی قلب،افزایش فشار خون،بی قراری اشاره کرد،در صورتی که فرد مقدار زیادی از دارو(تقریبابیش از 60 میلیگرم)رو مصرف کنه دچار توهم میشه.یکی دیگر از عوارض خطرانک دارو افزایش فشار خون و ضربان قلبه که میتونه به سکته ختم بشه.



اخیرا داروی دیگه ای در کشور تولید میشه که توسط دانشجویان مورد سوء مصرف قرار گرفته،این دارو مدافنیل Modafinil نام داره واثر آن بی خوابی مطلق در کنار عدم خستگی و نیاز به خواب است.این دارو تقریبا اعتیاد آور نیست و بجز عوارض جانبی ،خیلی خطرناک نیست.البته بسیاری از داروسازان و پزشکان هنوز اسم این دارو رو هم نشنیدن .
 

amir.tabatabai

Registered User
تاریخ عضویت
18 نوامبر 2014
نوشته‌ها
2,942
لایک‌ها
1,251

lion33

Registered User
تاریخ عضویت
29 جولای 2009
نوشته‌ها
1,398
لایک‌ها
316
محل سکونت
SARI
مصرف نكن.. حتي براي يكبار!

Sent from my Motorola Defy using Tapatalk 2
 

javad93

Registered User
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2011
نوشته‌ها
1,674
لایک‌ها
758
جای نصیحت یا یه چیز بهتر معرفی کنید یا بگید چطوری بخرم:)
من بعضی اوقات احتیاجم میشه واقعا....
 

arrow2014

Registered User
تاریخ عضویت
4 ژانویه 2014
نوشته‌ها
1,128
لایک‌ها
736
من نمیدونم این دوستان کمسن و سال چرا میخوان درکمترین زمان بهترذین چیزا بدست بیارن برای سلامتی خودت ارزش قائل باش وقتی یه چیزی از دست دادی تازه ارزششو میفهمی!!
 

Roham_06

Registered User
تاریخ عضویت
31 جولای 2006
نوشته‌ها
423
لایک‌ها
49
محل سکونت
..::تهران::..
من سه ساله مصرف میکنم.
شده چهار ماه هر روز بخورم و شیش ماه بعدشم نخوردم هیچ اتفاقی نیوفتاده.
 

afshin5

Registered User
تاریخ عضویت
5 اکتبر 2012
نوشته‌ها
1,977
لایک‌ها
1,548
محل سکونت
tehran
دیشب من یدونه آلپرازولام خوردم حالم خیلی بد شد تا صبح کابووس های وحشتناک میدیدم در طول شب مرتب دچار حالت بختک میشدم حتی احساس میکردم روح از بدنم جدا شده
 
بالا