برگزیده های پرشین تولز

واکنش سریع رهنما

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
چند وقتی می شود که کاربران اینترنتی نسبت به برخی عکس العمل ها و واکنش های مختلف چهره های مطرح سینما و تلویزیون برخوردهای انتقادی تندی نشان می دهند. در آخرین مورد، این بار بهاره رهنما مورد هدف گذاری برخی کاربران قرار گرفته و چهارشنبه هفته پیش نادر فتوره چی، روزنامه نگار و نویسنده در پیج فیس بوک خود با قلم تند و خارج از عرفی از بهاره رهنما برای اجرای مقتل خوانی چند روز پیشش در برج میلاد انتقاد کرد.


این انتقاد با واکنش بهاره رهنما، همسرش، گروهی از نویسندگان، روزنامه نگاران و کاربران اینترنتی روبرو شد. از یک سو رهنما در دفاع از خود نسبت به این توهین واکنش نشان داد و از سوی دیگر نیز فتوره چی همچنان در دفاع از انتقادی که کرده در صفحه فیس بوک خود فعالیت می کند...

اتفاقی آشنا که در چند وقت گذشته کم و بیش رخ داده است. از واکنش به میز صبحانه الناز شاکردوست در ونیز گرفته تا ماجراهایی پس از مرگ مرتضی پاشایی که بسیاری از چهره های مطرح درگذشت او را تسلیت گفتند و برخی ها هم که شناخت کاملی از او نداشتند، ترجیح دادند اظهارنظر خاصی نکنند.

ترکش همین اظهارنظر نکردن ها به برخی از چهره ها برخورد کرد و باعث عکس العمل و واکنش نشان دادن چهره ها شد. از جمله این افراد امیر تتلو بود. وقتی در پیج خود واکنشی نسبت به فوت پاشایی نشان نداد، با اعتراض برخی کاربران روبرو شد. بعد از آن بود که توضیحی منتشر کرد اما باز هم طرفداران مرتضی پاشایی کوتاه نیامدند. با اینحال چون تتلو طرفداران دو آتشه فراوانی دارد و هم به صورت تند و توهین آمیز آنچنانی پاسخ معترضان را نداد ماجرا آنقدر کش دار و بغرنج نشد.


این تیر ترکش بیشتر از همه به سوی هانیه توسلی پرتاب شد چون هانیه توسلی گفته بود که شناختی از این خواننده جوان ندارد و پس از این ماجرا نیز با گوش کردن آهنگ هایش سبک او را نپسندیده و برای همین تشخیص داده بود پیامی ندهد.

این اظهارنظر هانیه توسلی به مذاق خیلی ها خوش نیامد و برخی کامنت های کاربران تندتر از گذشته شد. پس از این اتفاقات هانیه توسلی تصمیم گرفت صفحه خود را ببندد و توضیح علت این تصمیم اش را نوشت. این دعوا و اعتراض تندکاربران به چهره ها همچنان ادامه دارد و در ماجرای بهاره رهنما، انتقادهای تند شخصی نیز به میان آمده و در آخرین لحظات نوشتن این گزارش نیز این واکنش ها همچنان ادامه دارد...

قصه از کجا شروع شد؟

ماجرا به چند شب پیش برمی گردد، زمانی که در برج میلاد مراسمی به مناسبت ایام محرم برگزار شده بود. در این مراسم بهاره رهنما مقتل خوانی کرده بود و به عنوان سفیر انجمن حمایت از کودک در این مراسم حضور داشت. او بعد از شرکت در این مراسم در صفحه فیس بوک و اینستاگرام خود اینطور نوشت: «دیشب اجازه گرفتم و رورانس نموندم. دقیقه نود رسیدم اما بالاخره رسیدم میان خیمه هایی که به تبرک نام حسین (ع) برپا شده بود.

دعوت بودم به عنوان سفیر انجمن حمایت از کودک به خوانش مقتل خوانی حضرت رقیه (س) تمام طول راه گفتم اگر نرسم لابد لیاقت نداشتم اما بالاخره شکر رسیدم. رسول نجفیان عزیز با ساز دیوان همراهی ام کرد و اشک اما مکث های طولانی انداخت میان کلمات مقتل خوانی ام. حس می کردم موج قضاوت ها و نیز محبت ها را اما خواندم بی ترس از اینکه چقدر برچسب بخورم یا نخورم. از عزیزترین و پرلذت ترین اجراهای عمرم بود این برنامه مقتل خوانی تا شنبه در محوطه برج میلاد ادامه دارد با برنامه های متنوع؛ از دستش ندهید و ...»


پرده دوم

در پی این اقدام کاربران دنیای مجازی به دو بخش تقسیم شدند؛ بخش کثیری کار او را تحسین کردند و بخشی نیز او را به باد انتقاد گرفتند. از جمله این منتقدان نادر فتوره چی، روزنامه نگار و نویسنده بود که به شکل توهین آمیزی به انتقاد از بهاره رهنما برخاست که از چاپ آن معذوریم. این نویسنده با استفاده از واژه های نابهنجار، بهاره رهنما، کار و فعالیت های خارج از عرصه بازیگری اش را به زیر سوال برد. حتی در جایی نیز نوع بازی و روش اجرایش را نیز به باد انتقاد گرفت. او بعد از گذاشتن این متن با واکنش تند کاربران حتی در صفحه خود مواجه شد و برخی اینطور اعتراض خود را نشان دادند.

شروع واکنش ها

واکنش بهاره رهنما نسبت به این نوشته از سه روز پیش در صفحه اینستاگرام و فیس بوک اش آغاز شد و نوشت: «من جز یک فن پیج صفحه دیگری در فیس بوک ندارم اما شنیدم در فیس بوک حال خیلی ها سر مقتل خوانی من خراب است. از بی بی سی و نادر فتوره چی بگیر تا خیلی از روشنفکرنماهای دیگر. جواب من به این آدم ها فقط این است؛ زیر پرچم امام حسین سینه زدن لیاقت می خواهد. افتخار می کنم از بچگی این ارادت را داشتم و دارم و جالب است که حتی مصاحبه با تلویزیون را به خاطر همین حواشی بعد از برنامه حذف کردم و انجام ندادم اما نمی دانستم هنوز آدم هایی هستند که به خاطر اعتقاد مذهبی که خیلی شخصی است توهین می کنند و به اسم دموکراسی فحاشی می کنند و ...»

طرفداری نویسنده ها از بهاره رهنما

در این میان نیز نادر فتوره چی و طرفداران عقیده او بیکار ننشسته و باز هم در انتقاد این بازیگر نوشتند و برای همین بهاره رهنما نیز دو روز پیش در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «هرگز با احمق ها بحث نکنید. آنها اول شما را تا سطح خودشان پایین می کشند، بعد با تجربه یک عمر زندگی در آن سطح، شما را شکست می دهند.»

امیر مهدی ژوله نیز در دفاع از بهاره رهنما در صفحه فیس بوک خود نوشت که با استقبال نزدیک به دو هزار لایک روبرو شد و تشکر بهاره رهنما را هم به همراه داشت. غیر از ژوله نویسنده و روزنامه نگارهای زیادی از جمله سام بهشتی و پوریا سوری و ... به دفاع از رهنما برآمدند.


این داستان ادامه دارد...

در آخرین لحظات پیگیری صفحات بهاره رهنما و نادر فتوره چی آنچه دستگیرمان شد این بود که همچنان بحث و جدال ها ادامه دارد. در عرض کمتر از یک ساعت بهاره رهنما آخرین استتوس فتوره چی را پاسخ می دهد، به طوری که در آخرین استتوس خود بهاره رهنما نوشته است: «سوال مهمی دارم. چرا نباید در مقابل اسیدپاشی کلامی و توهین شخصی اعاده حیثیت کرد؟ و...»

این جواب برای استتوسی است که فتوره چی آن را باز هم به شکل نامتعارفی که بیشتر در آن به این نکته اشاره کرده است صفحه اش شخصی است و هر نظری را در آن می تواند بیاورد این جنگ را ادامه دار کرده است. حالا معلوم نیست این ماجرا قرار است کی و چطور فیصله پیدا کند. ما هم باید بنشینیم و منتظر بمانیم.

برخی واکنش های کاربران

بعد از این واکنش بهاره رهنما در صفحه اینستاگرامش، هزاران کامنت در زیر آن نوشته شد که اکثرا در دفاع از رهنما بود. برخی از کاربران اینطور نوشتند که «هرگز به خاطر مردم تغییر نکن! این جماعت هر روز تو را جور دیگری می خواهند...»، «بهاره جون همیشه باید گفت امان از دست روشنفکرنماها... می گویند حقوق بشر... می گویند آزادی عقیده... اما وقتی پای عمل می افتد، نادرستی شان نمایان می شود»، «شاید با عقاید هم موافق نباشیم اما خیلی زیباست به هم احترام بگذاریم عوض کلنجار رفتن و توهین اما متاسفانه خیلی مانده تا به این حد برسیم»، «فراموش نکنید فقط 72 نفر وجود داشتند که پای عشق شان ایستادند. آن 72 نفر در تاریخ ماندند اما از لشکر شام و کوفیان چند نفر در تاریخ ماندند، آن هم به چه شکلی. خوش به سعادتان که جزو نوادر روزگارتونید.» و هزاران کامنت رنگارنگ دیگر.
 
بالا