برگزیده های پرشین تولز

آموزش کار با نرم افزار پاورپوینت Microsoft Office Powerpoint

FBI_20

کاربر بخش دانلود نرم افزار
کاربر فعال
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2012
نوشته‌ها
4,762
لایک‌ها
2,997
محل سکونت
تــهـــــر ا ن
آموزش کار با نرم افزار پاورپوینت Microsoft Office Powerpoint -قسمت اول





co3268.jpg


در اولین گام از آموزش گام به گام پاورپوینت به نحوه شروع کار با این برنامه و آشنایی های لازم از قسمت های مختلف آن خواهیم پرداخت. اکنون کار با نرم افزار Microsoft Office Powerpoint آغاز شده است و شما چیزی را که در این نرم افزار باید مد نظر داشته باشید این است که بسیاری از ویژگی های نسخه های قبلی این نرم افزار در این برنامه نیز گنجانده شده است و همچنین ویژگی های جدیدی نیز به این نرم افزار افزوده شده است که در ادامه از آنها بیشتر خواهید آموخت. سه ویژگی اصلی که در این نرم افزار وجود دارد عبارتند از :

دکمه مایکروسافت آفیس و نوار ابزار اصلی یا ریبون و نوار ابزار کوتاه. در ادامه آموزش درباره هرکدام از این ویژگی ها بیشتر صحبت خواهم کرد.

شروع به کار با برنامه پاورپوینت

تعریف ارایه پاورپوینت در همایش های علمی:
ارایه پاورپوینت مجموعه ای از اطلاعات و داده هاست که یک مخاطب آن را به فرد، افراد و یا گروه خاصی تحویل میدهد. ارایه پاورپوینت مجموعه ای از اسلاید های الکترونیکی است که میتواند در برگیرنده متن، تصاویر، گرافیک، جداول، صدا و ویدیو های خاصی مرتبط با موضوع آن باشد. این مجموعه اسلایدی میتواند توسط یک اپراتور (ارایه دنده خاص) و یا بصورت خودکار اجرا گردد.

- دکمه مایکروسافت آفیس (Microsoft Office Button)
دکمه ایست که در گوشه چپ وبالای این برنامه قرار گرفته است و شامل گزینه های متعددی می باشد که به شما امکان ایجاد یک ارایه جدید (New) ، باز کردن سند های موجود (Open) ، ذخیره (Save) و ذخیره به عنوان (Save as) ، چاپ (Print) ، ارسال (Send) ، انتشار (Publish) و بستن (Close) را میدهد.
co3267.jpg



- نوار ابزار اصلی یا ریبون (Ribbon)
co3266.jpg



نواری است که در بالای برنامه قرار گرفته و شامل هفت سربرگ اصلی خانه (Home) ، وارد کردن (Insert) ، طراحی (Design) ، انیمیشن (Animated) ، نمایش اسلاید (Slide Show) ، بررسی (Reviw)، و نمایش (View) می باشد. هر کدام از این سربرگ ها شامل گزینه های دیگری هستند که به ایجاد یک سند جدید، ویرایش و گسترش آن و… به ما کمک میکنند. در ادامه با قابلیت های نوار ابزار اصلی یا ریبون بیشتر آشنا خواهید شد.



با کلیک بر روی هر کدام از این سربرگ ها، ویژگی های معمول برنامه نمایش داده میشوند که هرسربرگ مجموعه ای از ویژگیها و ابزارهای طراحی شده برای انجام توابع مختلفی هستند که شما در حال نوشتار و یا ویرایش سند ورد خود استفاده می کنید.

تعریف کادر گروه : گزینه های مرتبط در هر سربرگ در کادری در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که از این پس این کادر را کادر گروه مینامیم.



تصویر زیر: کادر گروه Slide در سربرگ Home را نشان میدهد.
co3265.jpg



برای دیدن و استفاده از گزینه ها و امکانات بیشتری و تنظیمات بیشتر از هر بخش (کادر گروه) باید بر روی فلش کوچکی که در گوشه سمت راست هر خانه قرار گرفته است کلیک نمایید.

co3264.jpg



هفت سربرگ اصلی موجود در ریبون شامل کادر گروه های زیر میباشند :
co3263.jpg





Home: Clipboard, Slides, Font, Paragraph, Drawing, Editing
صفحه اصلی : کلیپبرد،اسلایدها، فونت، پاراگراف، رسم کردن، ویرایش



Insert: Tables, Illustrations, Links, Text, Media Clips
وارد کردن : جداول، تصاویر، لینک ها، متن، کلیپ های رسانه ای



Design: Page Setup, Themes, Background
طراحی : راه اندازی صفحه، پوسته ها، پس زمینه ها


Animations: Preview, Animations, Transition to this Slide
انیمیشن ها : پیش نمایش، انیمیشن، انتقال به این اسلاید



Slide Show: Start Slide Show, Set Up, Monitors
نمایش اسلاید : شروع، راه اندازی، ارایه ها



Review: Proofing, Comments, Protect
مرور-نقد کردن: تصحیح، نظرات، محفاظت



View: Presentation Views, Show/Hide, Zoom, Window, Macros
نمایش : نوع نماش ارایه ، نمایش / عدم نمایش، زوم، پنجره ، ماکروها



۳- نوار ابزار دسترسی سریع (Quick Access Toolbar)

نوار ابزار دسترسی سریع، نواری است که به صورت پیش فرض در کنار دکمه مایکرو سافت آفیس نمایش داده میشود.
co3262.jpg



این نوار امکاناتی را که کاربر در زمان کار با این نرم افزار بدان احتیاج بیشتری خواهد داشت را به صورت نواری در بالای تصویر نمایش میدهد بگونه ای که نیاز شما به رجوع به گزینه های تنظیمات و باز کردن گزینه های دیگر را از بین برده و تنها با یک کلیک میتوانید به گزینه های دلخواهتان دسترسی داشته باشید (بطور پیش فرض گزینه save یا ذخیره ، undo یا بازگشت به یک حرکت قبل ، redo را در خود جا داده است که این گزینه در زمانی استفاده می گردد که حرکت و یا حرکاتی را به اشتباه به عقب برگردانده باشیم و حال می خواهیم این حرکات را یک به یک به جای خود بازگردانیم).



برای اضافه و یا حذف کردن گزینه ها و یا ابزار های نوار ابزار دسترسی سریع، باید بر روی فلش کوچکی که در کنار این نوار قرار دارد کلیک کرده و از پنجره باز شده، گزینه هایی را که می خواهید در این نوار ابزار گنجانده شوند را تیک دار نمایید .(1)

برخی از این گزینه ها در تصویر پایین ذکر شده اند. با انتخاب show below the ribbon نوار ابزار دسترسی سریع را به زیر نوار ابزار منتقل کنید و بلعکس(۲). همچنین میتوانید از پنجره باز شده با انتخاب گزینه Minimize the ribbon نوار ابزار را از صفحه پیش رو کوچک کنید که تنها گزینه های اصلی را نمایش میدهد و با برداشتن تیک آن نوار را به حالت اولیه برگردانید(۳).

co3261.jpg





۴- اسلاید (Slide)
در این ناحیه اطلاعات، داده ها، جداول، تصویرها و… قرار میگیرد.

co3253.jpg





۵- نوار ابزار کوتاه (Mini Toolbar)
یکی از ویژگی های جدید در آفیس ۲۰۰۷ نوارابزار کوتاه است.هنگامی که شما بر روی داده ها و یا نوشته های موجود در متن راست کلیک کنید، این نوار ابزار ظاهر میگردد که می توانید از گزینه های موجود در آن که برای کارهای نوشتاری از جمله نوع فونت، اندازه فونت، ایتالیک کردن و بولد (برجسته کردن) نوشته های منتخب و رنگ و… مناسبند استفاده نمایید.
co3260.jpg



۶- پنجره انتخاب اسلاید (Slide/Outline)
این پنجره که بصورت کادری در کنار صفحه اسلاید جاری نمایش داده میشود امکان دسترسی و انتخاب سریع یک اسلاید را برای کاربر فراهم خواهد کرد. این پنجره دارای دو گزینه Slides و Outline میباشد.

co3259.jpg



اولین گزینه از سمت راست نوار بزرگنمایی صفحه قرار گرفته است
co3257.jpg




دومین قسمت نوار وضعیت متشکل از سه حالت مختلف نمایش صفحه مانند تمام صفحه، نمایش اسلایدها و حالت نرمال میباشد.
co3256.jpg



سومین قسمت شامل اطلاعات ارایه جاری مانند، شماره اسلاید جاری، تعداد اسلاید های موجود در ارایه جاری و زبان و… میباشد.

co3255.jpg





۸- پنجره یادداشت (Note Page)
این پنجره دقیقا بالای نوار وضعیت و زیر پنجره اسلاید قرار دارد و شخص کاربر ارایه (مجری نمایش دهنده طرح) در این پنجره برای یادآوری، توضیح و تذکرو.. خود یادداشتی را بنویسد
co3254.jpg




امیدوارم از گام اول آموزش پاورپوینت لذت برده و از مطالب آن استفاده لازم را برده باشید.
 

FBI_20

کاربر بخش دانلود نرم افزار
کاربر فعال
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2012
نوشته‌ها
4,762
لایک‌ها
2,997
محل سکونت
تــهـــــر ا ن
آموزش کار با نرم افزار پاورپوینت Microsoft Office Powerpoint -قسمت دوم




- انواع نمایش های اسلاید (Slide Views)
شاید شما نیز دیده باشید که نمایش اسلاید ها در همایش های علمی، یادداشتها، ارایه های دانشجویی و … متفاوت هستند.

برای انتخاب نوع نمایش اسلاید از سربرگ View به کادر گروه Presentation View مراجعه نمایید.

co3312.jpg




گزینه های نمایش اسلاید در این کادر گروه به این صورت میباشند:
Normal (نمای معمولی اسلاید) :
نمای معمولی نمایی است که برای کار کردن بر روی تک تک اسلایدها بسیار مناسب میباشد. در این نما پنجره انتخاب اسلاید وجود دارد (Slide/Outline) که کار کردن با اسلاید ها و ویرایش آنها راساده کرده است و همچنین این نما دارای پنجره یادداشت نیز هست.



Slide Sorter (نمای دسته بندی اسلاید) :
این نما برای اعمالی مانند حذف کردن اسلاید، کپی کردن اسلاید ها، و جابجا کردن آنها بسیار مناسب میباشد. در این نوع نمایش اسلاید ها بصورت کوچک شده در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و هرکدام دارای شماره مربوط به خود میباشند تا کار با آنها آسان گردد.



Notes Page ( نمای یادداشت اسلاید ها) :
از این نما برای ارایه توضیحات بیشتر (تهیه کننده ارایه، توضیحات تکمیلی و …) استفاده میگردد. این نما در هنگام نمایش ارایه نشان داده نخواهد شد، اما در صورت لزوم در هنگام چاپ میتوان این نما را نیز به چاپ رساند.



Slide Show (نمایش اسلاید) :
از این ما برای نمایش پشت سرهم اسلاید های موجود در یک ارایه استفاده میشود. هنگامی که شما یک ارایه را تهیه کرده و آن را ساخته اید نوبت به نمایش آن میرسد. با انتخاب این حالت نمایشی اسلایدها پشت سر هم، به ترتیب و بصورت تمام صفحه نمایش داده میشوند و شما با کلیک بر روی اسلاید موجود میتوانید به اسلاید بعدی بروید.



نکته: برای انتخاب نمای نمایش اسلایدها راه دیگری نیز وجود دارد. برای این کار به نوار وضعیت که در پایین برنامه قرار دارد مراجعه نموده و با استفاده از ابزار های نشان داده شده در تصویر زیر نوع نمایش را انتخاب کنید.


co3311.jpg





این نماها به ترتیب و از سمت چپ عبارتند از:
Normal .۱ (نمای معمولی اسلاید)
۲. Slide Sorter (نمای دسته بندی اسلاید)
۳. Slide Show (نمایش اسلاید)



۲- ایجاد یک ارایه جدید (New Presentation)
توجه داشته باشید، زمانی که شما برنامه پاورپوینت را باز میکنید یک اسلاید خالی برای ایجاد ارایه جدید باز خواهد شد. اما شاید شما بخواهید از انواع دیگر قالب ها برای ارایه جدید استفاده نمایید. برای این کار بر روی دکمه مایکرو سافت آفیس کلیک کنید و با باز شدن پنجره آن از گزینه های موجود بر روی گزینه New کلیک کنید.



co3310.jpg





با کلیک بر روی گزینه New پنجره ای جدید باز میشود که در آن روش های مختلف نمایشی (قالب ها) برای ایجاد یک ارایه جدید وجود دارد.


co3309.jpg




این پنجره شامل سه قسمت میشود. در سمت چپ این پنجره نوع قالب ارایه جدید قابل انتخاب است و با انتخاب نوع قالب در قسمت میانی پنجره الگوهای زیر مجموعه قالب انتخابی و در سمت راست پنجره، نمای بزرگتری از الگوی انتخابی شما ارایه خواهد شد.



برخی از قالب های ایجاد ارایه جدید عبارتند از :
Blank and Recent : با انتخاب این گزینه، یک اسلاید خالی در حالت نمایشی نرمال برای ایجاد ارایه جدید ایجاد میشود.

co3308.jpg




Installed Template : با انتخاب این گزینه، الگوهای زیر مجموعه آن نمایش داده خواهند شد که این الگوها ی نصب شده توسط برنامه پاورپوینت میباشند و شما بنا به نیاز خود میتوانید از الگوی متناسب استفاده نمایید.

co3307.jpg






Installed Theme : ارایه جدید بر اساس پوسته های موجود در برنامه ساخته میشوند و دارای تنوع زیر مجموعه ای بوده و میتوانید بنا به نیاز خود از سبک دلخواه استفاده نمایید.


co3306.jpg




My Templates : اگر شما قبلا برای ارایه ای الگویی اختصاصی ساخته اید و حال میخواهید از همان الگو در ارایه جدید نیز استفاده کنید، ازاین گزینه استفاده نمایید.



New From Exiting : اگر میخواهید ارایه شما بر اساس ارایه ای که قبلا ساخته شده و شما آن را ذخیره کرده اید ساخته شود، از این گزینه استفاده نمایید.
با انتخاب این گزینه پنجره جستجو در درایوهای کامپیوتر شما باز خواهد شد و شما میتوانید به انتخاب ارایه مود نظر بپردازید.



Microsoft Office Online : انتخاب این گزینه نیاز به اتصال اینترنتی خواهد داشت و شما میتوانید بوسیله این گزینه الگوی ارایه جدید خود را از سایت مایکروسافت دریافت کنید.



۳- ذخیره کردن ارایه (Save a Presentation)
برای ذخیره سازی یک ارایه ساخته شده میتوانید از به روی دکمه مایکروسافت آفیس کلیک کنید و از پنجره باز شده آن گزینه Save (ذخیره کردن) را انتخاب نمایید.

co3305.jpg




همچنین میتوانید عملیات ذخیره سازی ارایه ساخته شده را بوسیله کلیک بر روی آیکون ذخیره سازی (Save) موجود در نوار ابزار دسترسی سریع انجام دهید.

co3304.jpg




حال در پنجره باز شده نامی را که برای ارایه در نظر گرفته اید را وارد کرده و محل ذخیره سازی را مشخص کرده و اطلاعات را تایید کنید تا عملیات ذخیره سازی با موفقیت انجام شود.

co3303.jpg




نکته: اگر قبلا ارایه جاری را ذخیره کرده باشید، با کلیک بر روی دکمه Save تغییرات و ویرایش های جدیدی که از سوی شما صورت گرفته است بر روی ارایه ای که قبلا ذخیره کرده اید ذخیره خواهد شد.



برای این کار بر روی دکمه مایکروسافت آفیس کلیک کنید و از پنجره باز شده آن بر روی فلش کوچک کنار گزینه …Save As کلیک کنید. حال از گزینه های نمایش داده شده در سمت راست این پنجره، گزینه Powerpoint 97-2003 Presentation را انتخاب کنید و اقدام به تعیین نام و ذخیره سازی ارایه کنید.

co3302.jpg




نکته بسیار مهم:
ممکن است شما نیاز داشته باشید که ارایه ساخته شده را در برنامه پاورپوینت ورژن پایینتری مانند پاورپوینت ۲۰۰۳ نمایش دهید. توجه داشته باشید که پاورپوینت ۲۰۰۳ توانایی باز کردن و اجرای ارایه های ذخیره شده در پاورپوینت ۲۰۰۷ را ندارد مگر اینکه فرمت ذخیره سازی ارایه خود را برای پاورپوینت ۲۰۰۳ انتخاب و اقدام به ذخیره سازی نمایید.



برای این کار بر روی دکمه مایکروسافت آفیس کلیک کنید و از پنجره باز شده آن بر روی فلش کوچک کنار گزینه …Save As کلیک کنید. حال از گزینه های نمایش داده شده در سمت راست این پنجره، گزینه Powerpoint 97-2003 Presentation را انتخاب کنید و اقدام به تعیین نام و ذخیره سازی ارایه کنید.

co3301.jpg




اکنون فایل ارایه با فرمت پاورپوینت ۹۷-۲۰۰۳ ذخیره سازی شده و براحتی میتوانید این ارایه را در پاورپوینت ۲۰۰۳ باز کنید.



۴- اضافه کردن اسلاید ها (Add Slides)
برای اضافه کردن اسلاید در یک ارایه گزینه های مختلفی از جمله اضافه کردن اسلاید با تم های پاورپوینت، تکثیر اسلاید موجود و استفاده مجدد از یک اسلاید در اختیار شما قرار گرفته است.



برای اضافه کردن یک اسلاید جدید به ترتیب زیر عمل کنید:

ابتدا اسلاید قبل از جایی را که میخواهید یک اسلاید جدید وارد کنید را انتخاب نمایید. مثلا اگر بین اسلاید پنجم و ششم میخواهید یک اسلاید جدید وارد کنید، به اسلاید پنجم بروید و این اسلاید را انتخاب کنید. سپس از سربرگ Home به کادر گروه Slides مراجعه کرده و از این کادر گروه بر روی فلش کوچک پایینی گزینه New Slide کلیک کنید تا کادر زیر مجموعه های آن باز شود.


co3300.jpg





حال از این کادر اسلادی که متناسب با نیاز شماست را انتخاب کرده و با کلیک بر روی آن، اسلاید جدید در ارایه ایجاد خواهد شد.


co3299.jpg




حال اگر میخواهید اسلاید جدیدی که به ارایه اضافه میشود، اسلایدی تکراری از یک و یا چند اسلاید موجود در ارایه جاری باشد:



ابتدا اسلاید و یا اسلایدهایی را که باید تکرار شود انتخاب نمایید. سپس بر روی فلش کوچک پایینی گزینه New Slide در سربرگ Home کلیک کنید و از کادر باز شده گزینه Duplicate Selected Slides را انتخاب کنید تا اسلاید (های) انتخاب شده تکرار شوند.


co3298.jpg




نکته: عملیات کپی کردن یک اسلاید موجود در ارایه را میتوانید از طریق فشردن کلید Ctrl و دراگ کردن همزمان اسلاید مورد نظر براحتی انجام دهید.



برای اضافه کردن یک اسلاید از ارایه ای دیگر:
برای این کار ابتدا اسلاید قبل از جایی که میخواهید اسلاید جدید وارد شود را انتخاب کنید (مثال اسلاید پنجم و ششم گفته شده در بالا)، سپس بر روی فلش کوچک گزینه New Slide کلیک کنید و از کادر آن گزینه Reuse Slides را انتخاب کنید.

co3297.jpg




حال از پنجره باز شده در سمت راست برنامه بر روی گزینه Brows کلیک کنید و از کارد باز شده زیر آن گزینه Brows File را انتخاب کنید.

co3296.jpg





حال از پنجره باز شده اقدام به انتخاب فایل مورد نظر (ارایه دیگر) که در سیستم شما موجود است نمایید.

co3295.jpg




مشاهده میکنید که در پنجره سمت راست برنامه تمامی اسلاید های موجود در ارایه انتخاب شده نمایش داده خواهند شد. از این کادر، اسلاید مورد نظری که باید مورد استفاده قرار گیرد را انتخاب کرده و وارد ارایه موجود نمایید.

co3294.jpg




نکته:برای حذف اسلاید های موجود در ارایه کافیست که از پنجره انتخاب اسلاید (Slide/Outline) بر روی اسلاید مورد نظر (که میخواهید آن را از ارایه حذف نمایید) کلیک راست کرده و از کادر باز شده گزینه Delete Slide را انتخاب نمایید.



۵- پوسته ها (Themes)
پوسته ها (تم ها) قالب های طراحی شده ای هستند که به شما این اجازه را میدهند که در سراسر ارایه ای که روی آن کار میکنید (تمامی اسلایدهای ارایه) یک هماهنگی در زمینه آن بوجود آورید.



استفاده از یک پوسته در ارایه در حال ساخت:
برای اضافه کردن یک پوسته (تم) به ارایه ابتدا از سربرگ Design به کادر گروه Themes مراجعه نمایید.

co3293.jpg




از این کادر گروه بر روی فلش کوچک کناری کادر پوسته ها کلیک کرده تا کادر زیر مجموعه ها که شامل تعدادی پوسته بصورت پیش فرض میباشد باز شود.

co3292.jpg




از این کادر بر روی پوسته مناسب خود کلیک کنید تا پوسته انتخاب شده در تمام اسلاید ها اعمال شود.



گزینه های موجود دیگر در پایین کادر پوسته ها به این صورت میباشد:

co3291.jpg








More Theme om Microsoft Office online : از این گزینه برای بارگذاری آنلاین تم ها از سایت رسمی مایکروسافت استفاده میشود.



Browse For Theme : با انتخاب این گزینه، پنجره مرور در سیستم شما باز خواهد شد تا شما بتوانید از تم های ذخیره شده در کامپیوتر خود استفاده نمایید.



Save Current Theme : از این گزینه برای ذخیره سازی پوسته ای که طراحی شده استفاده میگردد.



تغییر رنگ پوسته ای که انتخاب کرده اید:
نرم افزار پاورپوینت این امکان را در اختیار شما قرار میدهد که رنگ پوسته ای انتخاب شده را تغییر دهید و یا رنگ جدیدی برای آن طراحی کنید. برای تغییر رنگ پوسته ای که انتخاب کرده اید از کادر گروه Themes گزینه Colors را انتخاب کنید. با کلیک روی این گزینه کادر رنگ های آن بصورت کشویی باز خواهد شد که میتوانید با حرکت دادن فلش ماوس بر روی گروه رنگ های پیشنهاد شده توسط برنامه، پیش نمایشی از آن گروه رنگی را مشاهده کرده و پس از انتخاب گروه رنگی متناسب با نیاز خود، با کلیک بر روی آن گروه، رنگ های موجود در آن (گروه رنگی) در پوسته اعمال خواهند شد.

co3290.jpg




برای شخصی سازی رنگ پوسته به رنگ های دلخواه خود، پس از باز شدن کادر Color گزینه Create New Theme Colors را انتخاب کرده

co3289.jpg




و از پنجره باز شده آن اقدام به شخصی سازی و انتخاب رنگ مورد علاقه خود نمایید.

co3288.jpg




تغییر سبک (استایل) پس زمینه پوسته انتخاب شده:
برای تغییر سبک (استایل) پس زمینه پوسته انتخاب شده از سربرگ Design به کادر گروه Background مراجعه نموده و بر روی گزینه Background Styles کلیک کنید و از کادر زیر مجموعه های آن که باز خواهد شد، سبک پس زمینه مناسب را انتخاب کنید.

co3287.jpg




توجه داشته باشید که در کارد زیر مجموعه ها دو گزینه دیگر نیز وجود دارد:

Format background که برای شخصی سازی سبک زمینه پوسته انتخابی استفاده میشود
و Reset Slide Background که برای باز گشت به تنظیمات اولیه زمینه در صورتی که تغییراتی را ایجاد کرده باشید استفاده میگردد.
 
بالا