برگزیده های پرشین تولز

اخبار بخش سلامت

لطفا نظرتون را راجع به عطر درمانی بگید؟

  • خوبه

    Votes: 1 20.0%
  • بده

    Votes: 0 0.0%
  • نظری ندارم

    Votes: 4 80.0%

  • Total voters
    5

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
در حال حاضر، عوامل بسیاری از ژنتیک گرفته تا عوامل ناشی از سن در سلامت بینایی دخالت دارند. به عنوان مثال در کودکی تنبلی چشم، در نوجوانی و جوانی رخ دادن حوادثی مانند تصادف و در میانسالی عواملی مانند آب‌مروارید، نقش تعیین‌کننده‌ای در سلامت بینایی دارند. در این بین، برخی عوامل و باورهای نادرست هم وجود دارد که ما به اشتباه تصور می‌کنیم در سلامت بینایی ما دخالت دارد.



9818011310095209195305583929215561229238.jpg
گفت‌وگویی با دکتر محسن بهمنی کشکولی، فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره داشته ایم.



1- یکی از موضوعاتی که اغلب مردم اطلاع کافی از آن ندارند، این است که‌ آیا مطالعه در نور ضعیف به چشم صدمه می‌زند یا خیر؟ لطفا در این خصوص توضیح دهید.

نور کم و ضعیف، اختلالی در عملکرد بینایی ایجاد نمی‌کند و باعث بالا یا پایین‌رفتن شماره عینک نمی‌شود. مطالعه در نور کم تنها زندگی آدم را سخت‌تر می‌کند و دید افراد را تیره و تارتر خواهد کرد، چرا که اغلب افرادی که در نور ضعیف مطالعه می‌کنند،‌ مجبورند فشار بیشتری به چشم وارد کنند تا بتوانند مطالب را راحت‌تر بخوانند. همچنین مطالعه در نور کم به نیاز افراد بستگی دارد. بسیاری از افراد تمایل دارند به علت حساسیت به نور زیاد، در نور کم مطالعه کنند یا کارهای روزمره‌شان را انجام بدهند.



2- گاهی اوقات دیده می‌شود افراد بر حسب عادت، به پهلو یا ایستاده مطالعه می‌کنند. آیا این‌گونه مطالعه‌کردن، آسیبی به چشم وارد نمی‌کند؟

این‌گونه خوابیدن هیچ‌گونه مشکلی برای چشم به وجود نمی‌آورد. قطعا زمانی که فرد به صورت خوابیده اقدام به مطالعه می‌کند، دستش بیش از چشمش خسته خواهد شد.

بنابراین به پهلو خوابیدن یا ایستاده بودن فرد مهم نیست،‌ بلکه فاصله چشم با هدف (کتاب)‌ مهم است. اگر چنانچه فردی به همان حالت فاصله چشم تا کتاب را حفظ کند، مشکلی چشمی از قبیل آستیگمات، نزدیک‌بینی یا دوربینی ایجاد نخواهد شد.

در مجموع شماره‌های چشم مانند آستیگماتیسم، دوربینی یا نزدیک‌بینی به اصل اولیه (همان ژن)‌ بستگی دارد، اما افرادی که کار نزدیک طولانی‌مدت دارند یا افرادی که مطالعه بسیاری دارند هم می‌توانند مستعد ابتلا به نزدیک‌بینی باشند.

تصاویر سه‌بعدی، باعث خستگی چشم می‌شود. به طور عادی هر فرد می‌تواند سه تا چهار ساعت به طور مداوم برنامه تلویزیونی نگاه کند، در صورتی که در دیدن تصاویر سه بعدی این مدت تقریبا به نصف می‌رسد


3- اشاره کردید به فاصله کتاب تا چشم. بهترین فاصله چشمی از کتاب باید چند سانتی‌متر باشد؟
معمولا برای مطالعه، فاصله نرمال بین 33 تا 40 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. این فاصله ممکن است به علت فردی یا مشکلات عیوب انکساری چشم، 10 سانتی‌متر اضافه‌تر یا کمتر شود. قطعا هر چه کتاب نزدیک‌تر به چشم باشد، فرد نیاز بیشتری به تطابق دارد و زودتر خسته می‌شود. هر چه تصاویر دورتر باشد، فرد نمی‌تواند بوضوح تصاویر را ببیند و این امر هم موجب خستگی چشم می‌شود.

نکته مهم و اساسی این است که معمولا افراد بالای 40 سال به علت کاهش تطابق، تمایل بیشتری به دور نگه داشتن کتاب دارند. به همین دلیل باید برای این افراد عینک تجویز شود.



4- خیلی از والدین از نزدیک‌ شدن کودکان‌شان به تلویزیون گلایه دارند. آیا این عمل لطمه‌ای به چشم می‌زند؟ درباره دیدن تصاویر سه‌بعدی چطور؟

بر حسب اینچ تلویزیون، فاصله فرد تا تلویزیون تعیین می‌شود. مثلا گفته می‌شود اگر تلویزیون 46 اینچی باشد، باید حداقل 3 تا 5/3 متر از تلویزیون فاصله داشته باشیم تا چشم خسته و اذیت نشود یا اگر تلویزیون 20 اینچ باشد، باید فاصله حداقل 5/1 تا 2 متر باشد، اما گاهی افراد به علت نزدیک‌بینی یا مشکلات عیوب انکساری فواصل مختلفی را برای خود انتخاب می‌کنند.

اغلب نزدیک‌نشستن روبه‌روی تلویزیون مربوط به کودکان است، زیرا کودکان دوست دارند تمام هوش و حواس خود را معطوف به برنامه یا بازی مورد علاقه خود کنند.

والدین باید توجه نمایند شاید نزدیک‌بینی یکی از علت‌های نزدیکی کودکان‌شان به تلویزیون باشد بنابراین با انجام یک معاینه چشم‌پزشکی می‌توان پی به علت برد. همچنین تا کنون اثبات نشده است که فرد نزدیک‌بین به علت نزدیکی بیش از حد به تلویزیون شماره چشمش تغییر کند.

دیدن تصاویر سه‌بعدی هم به دلیل این که چشم کار اولیه خود را انجام می‌دهد، مشکلی برای چشم ایجاد نمی‌کند، اما بر خلاف تصاویر تلویزیون، تصاویر سه‌بعدی، باعث خستگی چشم می‌شود. به طور عادی هر فرد می‌تواند سه تا چهار ساعت به طور مداوم برنامه تلویزیونی نگاه کند، در صورتی که در دیدن تصاویر سه بعدی این مدت تقریبا به نصف می‌رسد.

گفته شده است که افراد با پیش‌زمینه سردردهای میگرنی و دوره‌ای در اثر دیدن تصاویر طولانی‌مدت سه‌بعدی دچار سردرد می‌شوند، اما تاکنون اثبات نشده است که این سردرد بر اثر دیدن طولانی‌مدت یا تصاویر سه‌بعدی تلویزیون ایجاد شده است.



5- به نظر شما قرار گرفتن بیش از حد در معرض صفحه مانیتور رایانه، صدمه‌ای به چشم وارد نمی‌کند؟

استفاده از رایانه، طیف وسیعی از علائم چشمی و غیرچشمی را به علت نشستن طولانی‌مدت روی صندلی در بر می‌گیرد که به نام سندرم کار شناخته شده است.

احساس خستگی و قرمزی و خشکی چشم از جمله مهم‌ترین علائم چشمی این سندرم است، به همین دلیل توصیه می‌شود افراد هنگامی که پشت میز رایانه می‌نشینند، هر از گاهی به طور عمد پلک‌هایشان را بر هم زنند تا اشک جابه‌جا شود.

به طور طبیعی بهتر است بین 45 دقیقه کار، 10 دقیقه استراحت به چشم‌هایشان بدهید، زیرا کار مداوم با رایانه باعث می‌شود کسانی که دچار سردرد میگرنی هستند، میگرن‌شان عود کند
نکته قابل توجه دیگر این است که فرد باید مانیتور مقابل خود را به گونه‌ای تنظیم کند که گردن و دست‌ها در حالت آرامش قرار داشته باشند. افراد باید برای مانیتور خود نور مناسب و دلخواه‌شان را انتخاب کنند؛ هرچه شفافیت و رزولیشن تصویر بهتر باشد، فرد راحت‌تر خواهد بود.

در ضمن نوشیدن مایعات فراوان برای پیشگیری از خشکی چشم هم توصیه می‌شود. همچنین گاهی به افرادی که پیش‌زمینه خشکی چشم دارند، توصیه می‌شود هنگام کار با رایانه از قطره‌های اشک مصنوعی استفاده کنند تا خشکی چشمان‌شان به حداقل برسد.



6- صحبت از مایعات و نوشیدن فراوان آب کردید. این گفته صحت دارد که خوردن آب هویج یا مصرف ویتامین A باعث افزایش دید می‌شود؟

اصولا در جوامع ما با بالانس عضله‌ای تقریبا مناسبی که وجود دارد و همچنین مصرف درست میوه‌ها و ویتامین‌، نیازی به خوردن ویتامین A اضافی نیست. فقط در موارد خاص، این ویتامین به برخی افراد توصیه می‌شود، مثلا کسانی که دچار **** غذایی خاصی هستند یا کسانی که دچار مشکلات گوارشی هستند، باید به صورت جداگانه این ویتامین‌ها به آنها برسد.



7- آیا پرهیز از نور آفتاب هم برای سلامت چشم ضرورت دارد؟

بله، یکی از عوامل موثر برای سلامت چشم که در تمام سنین مهم است، پرهیز از نور آفتاب طبیعی و مصنوعی مانند سولاریوم برای برنزه‌کردن پوست است.

در مطالعات و شواهد علمی اثبات شده است که نور آفتاب باعث بیماری‌ چشمی مانند ناخنک چشم و استحاله بینایی ناشی از سن و ایجاد سلول‌های بدخیم سرطانی پوست صورت بویژه پلک می‌شود، بنابراین توصیه اکید می‌کنیم هنگامی که افراد در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند، از عینک آفتابی مناسب استفاده کنند، چون عینک آفتابی علاوه بر محافظت چشم، باعث محافظت پلک و پیشگیری از ایجاد سلول‌های سرطانی ناحیه پوست می‌شود.

به همین دلیل کسانی که از آفتاب‌های مصنوعی مثل سولاریوم استفاده می‌کنند، دقت داشته باشند که حتما در زمان حمام آفتاب چشمان‌شان بسته باشد و از عینک مناسب استفاده کنند.
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
تایج پژوهش اخیر مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران روی بیش از ده هزار فردی که از انواع لنزهای تماسی چشم استفاده می کردند، نشان داد، استفاده از آب استریل و آب اکسیژینه 3 درصد در مراقبت و نگهداری از لنزها، عفونت و زخم قرنیه را در این جامعه آماری نزدیک به صفر رسانده است.
251231981661821511968017419968214202323293.jpg
دکتر پرویز زرین بخش، چشم پزشک و رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران گفت:

«به دلیل تامین بخشی از آب شرب شهرها و به ویژه تهران از آب چاه‌ها، افرادی که لنزهای چشمی خود را با آب لوله‌کشی می‌شویند، معمولا به عفونت و زخم قرنیه چشم دچار می‌شوند.



یافته‌های یک پژوهش که اخیرا در مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران انجام شده، نشان می‌دهد عفونت قرنیه در افرادی که برای نگهداری و مراقبت از لنزهای خود از آب استریل و آب اکسیژنه 3 درصد استفاده می‌کنند، نزدیک به صفر رسیده است.



طی بررسی‌های انجام شده در این مرکز، مشخص شد آلودگی آب شهرها یکی از دلایل ابتلا به عفونت قرنیه است و از آن پس با ابداع روش فوق، موارد عفونت قرنیه در استفاده‌کنندگان از لنزهای تماس چشم مشاهده نشده است.



عفونت قرنیه مشکلی است که در تمام دنیا گریبانگیر مردم به ویژه استفاده‌کنندگان از لنزهای تماسی است. در ایران به دلیل مساله خشکسالی و بهره‌گیری از آب چاه‌ها و آلودگی آب‌ها به ویژه پایتخت، این عفونت بیش از سایر کشورهاست.



هم‌اینک سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) مشغول بررسی روش‌هایی با هدف کاهش عفونت قرنیه ناشی از مصرف لنزهای تماسی است که نتایج پژوهش پنج ساله انجام شده روی بیش از ده هزار بیمار در مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران به نشریه "کنتاکت لنز تودی" از نشریات وابسته به FDA ارسال شده است.



ممنوعیت استفاده از آب لوله‌کشی برای شستن لنز و دست‌ها و شست‌وشوی دست‌ها با آب استریل و لنز با آب اکسیژنه 3 درصد، برای استریل کردن لنز و جالنزی از مقدمات این روش به شمار می‌رود.

آلوده شدن جالنزی، لنز و محلول‌های نگهدارنده به عنوان گروهی از عوامل ابتلا به عفونت قرنیه هستند


شست‌وشوی ریشه مژه‌ها با شامپوی بچه رقیق شده با استفاده از گاز استریل و استریل کردن لنز و جالنزی به وسیله آب اکسیژنه 3 درصد به مدت هر روز 15 دقیقه تا نیم‌ ساعت به عنوان دیگر روش‌های جلوگیری از عفونت قرنیه است.


نخست می‌بایست دست‌ها را با آب و صابون مایع شست‌شو داد. سپس با ژل‌های استریل‌ کننده آن را ضدعفونی کرد و در نهایت با آب جوشیده سردشده، شست‌وشو داد.



علت عفونت با لنزهای تماسی چشم، نخست مستعد شدن چشم به عفونت به دلیل اکسیژن رسانی ناکافی به قرنیه و دوم آلودگی‌هایی است که از طریق دست، لوازم آرایش و آلودگی پلک به لنز و چشم‌ها منتقل می‌شود.



آلوده شدن جالنزی، لنز و محلول‌های نگهدارنده به عنوان دیگر عوامل ابتلا به عفونت قرنیه هستند.



لازم به ذکر است، عفونت قرنیه در مراحل اولیه سبب تاری دید، درد، سوزش، ترشح و در صورت درمان نشدن موجب زخم قرنیه و نابینایی چشم می‌شود.»



در سال 1387 به دنبال شیوع انگل "آکانتامبا" و "میکروب" "پسودوموناس" در تهران، تعداد زیادی از افراد به ویژه استفاده‌کنندگان از لنزهای تماسی چشم، دچار عفونت و زخم قرنیه شدند که پس از بررسی‌های انجام شده، مشخص شد، منشا آن آب شرب آلوده به این میکروب بوده است.



از آن پس در مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران، بررسی‌هایی با هدف پیشگیری از عفونت‌های قرنیه که از طریق لنزهای تماسی اعم از سخت و نرم (هارد و سافت) ایجاد شده بود، انجام و منجر به ابداع روش بهره‌گیری از آب استریل و آب اکسیژنه 3 درصد در مراقبت و نگهداری از لنزها شد.



بنا بر گزارش مذکور، این پژوهش طی پنج سال روی بیش از ده هزار فردی که از لنزهای تماسی چشم استفاده می‌کردند و همگی با شیوه فوق به شست‌وشوی لنز، جالنزی و دست خود اقدام می‌کردند، صورت پذیرفت و نتایج آن بیانگر آن بود که به جز دو مورد خاص که عفونت قرنیه آنان ارتباطی با رعایت مسایل بهداشتی ناشی از شست‌وشو نداشت، خوشبختانه در بقیه این جامعه آماری عفونت قرنیه مشاهده نشده است.



171210241051319486192117522136523817718437.jpg

11 نکته درباره محلول مخصوص شستشوی لنز

1- هنگام خرید و انتخاب محلول شستشوی لنز با چشم پزشک‌تان مشورت کنید.



2- محلول را از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های معتبر خریداری کرده و به تاریخ انقضای نوشته شده روی محلول توجه کنید.



3- بسته به نوع لنزی که استفاده می‌کنید و میزان پروتئینی که روی لنز شما رسوب می‌کند، پزشک شما ممکن است محلول‌هایی را برای از بین بردن پروتئین‌ها پیشنهاد کند. هرچه عمر لنزتان بیشتر باشد، نیاز به این محلول‌ها بیشتر می‌شود، ولی لنزهای قابل تعویض معمولاً نیاز به این محلول‌ها پیدا نمی‌کنند.



4- از قطره‌های چشمی لنز تماسی برای نرم کردن و مرطوب نگه داشتن لنز و چشم خود استفاده کنید.



5- اگر نسبت به مواد شیمیایی موجود در محلول‌های لنز تماسی آلرژی پیدا کردید، بهتر است از محلول‌های بدون مواد نگهدارنده استفاده نمایید.



6- انتخاب صحیح محلول‌های نگهداری کننده لنز، رضایت استفاده با لنز تماسی را افزایش می‌دهد.



7- تمیز کردن لنز موجب ضدعفونی شدن آن نمی‌شود. بنابراین علاوه بر تمیز کردن لنز با سرم شستشو، باید آنها را هر چند وقت یک بار با محلول‌هایی مانند پروکسیدهیدروژن ضدعفونی کرد.



8- محلول‌های نگهداری لنز نرم با محلول‌های نگهداری لنز سخت متفاوت‌اند. بنابراین آنها را به جای یکدیگر استفاده نکنید.



9- نوع محلول نگهداری لنز را بدون مشورت با اپتومتریست (متخصص چشم) یا چشم پزشک عوض نکنید.



10- لنز را در آب یا شامپو نگهداری نکنید. بعد از اینکه محلول نگهداری را داخل جا لنزی ریختید، فورا درب محلول نگهداری را ببندید، زیرا محلول به وسیله میکروارگانیسم‌های موجود در فضای آزاد آلوده خواهد شد.



11- هنگامی که لنز روی چشم‌هایتان قرار دارد، از قطره یا پماد چشمی استفاده نکنید.
 

ctcn8311885

Registered User
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2014
نوشته‌ها
3,302
لایک‌ها
1,168
محل سکونت
★★★★★
خوابگردی یکی از مشکلاتی است که معمولا در ساعات اولیه خواب بروز می‌کند و تقریبا 10 تا 30 درصد کودکان معمولا یک دوره از آن را تجربه می‌کنند و در بزرگسالان یک تا هفت درصد وجود دارد.
181941663821119612323318612188482520053.jpg
خوابگردی یکی از مشکلاتی است که معمولا در ساعات اولیه خواب بروز می‌کند و تقریبا 10 تا 30 درصد کودکان معمولا یک دوره از آن را تجربه می‌کنند و در بزرگسالان یک تا هفت درصد وجود دارد.



خواب یکی از مهم‌ترین فرآیندهایی است که به آرامش و بازیابی انرژی بدن کمک می‌کند و به صورت طبیعی در همه افراد اتفاق می‌افتد و البته با اختلالاتی نیز روبه‌رو می‌شود.



خوابگردی یکی از مشکلاتی است که معمولا در ساعات اولیه خواب بروز می‌کند و تقریبا 10 تا 30 درصد کودکان معمولا یک دوره از آن را تجربه می‌کنند و در بزرگسالان یک تا هفت درصد وجود دارد.



این اختلال در پسران شایع تر است و بیشتر در سن چهار تا هشت سالگی اولین بروز به چشم می‌خورد و اوج آن 12 سالگی است و پیش‌بینی می‌شود که تا 15 سالگی علائم آن خودبه‌خود از بین برود.



فرد خوابگرد از جا بلند شده و از رختخواب بیرون می‌رود و قدم می‌زند.



اگر فرد خوابگرد را در خلال خواب بیدار کنند، دوباره به رختخواب می‌رود. نگاه فرد خوابگرد، ثابت و بی‌روح است و معمولا چشم‌های او باز هستند و اطرافیان تصور می‌کنند که بیدار است.



بعضی از آنها از پله‌ها بالا می‌روند و گاهی اعمال کم و بیش پیچیده‌تری را انجام می‌دهند.



اتفاقات و حوادث خاص، اضطراب و رشد نیافتگی دستگاه‌های عصبی و اندامی جزو علل اصلی این اختلال است.



گاهی خوابگردی با وحشت‌زدگی نیز همراه می‌شود و در این مواقع اصولا والدین اقدام به بیدار کردن فرزند خود می‌کنند و ممکن است که موجب پرخاشگری او بشوند.

در حین خوابگردی، شخص چهره‌ای بدون احساس و چشم‌هایی خیره دارد و نسبت به اقدام دیگران برای مکالمه با او نسبتا بی‌تفاوت است و به دشواری می‌توان او را بیدار کرد


معمولا خوابگردی در خانواده‌ها سابقه داشته و احتمال این که دیگر اعضای خانواده نیز دوره‌هایی از خوابگردی را تجربه کرده باشند، وجود دارد.


برای تشخیص این اختلال باید این علائم در فرد وجود داشته باشد:

ـ دوره‌های مکرر بیرون آمدن از رختخواب و راه رفتن که معمولا در یک سوم اول یک دوره خواب پدیده می‌آید.



ـ در حین خوابگردی، شخص چهره‌ای بدون احساس و چشم‌هایی خیره دارد و نسبت به اقدام دیگران برای مکالمه با او نسبتا بی‌تفاوت است و به دشواری می‌توان او را بیدار کرد.



ـ پس از بیداری، شخص نسبت به دوره اختلال و رفتارهایی که انجام داده، دچار فراموشی است.



ـ چند دقیقه پس از بیداری، رفتار و فعالیت روانی شخص مشکلی ندارد. البته ممکن است که ابتدا به صورت کوتاه مدت و خفیف دچار گیجی و فراموشی باشد.



ـ خوابگردی موجب ناراحتی و تخریب در عملکرد اجتماعی، تحصیلی و شغلی یا دیگر زمینه‌های مهم فرد می‌شود.



با توجه به اینکه هم عوامل زیستی و هم عوامل روانشناختی جزو علل اصلی بروز این اختلال است، درمان‌ها نیز در همین جهت صورت می‌گیرد.



اولین گام، دارودرمانی و مشاوره با روانپزشک است.



گام دوم، مشاوره با مراقبین فرد خوابگرد است که باید آموزش ببینند که چگونه با فرد خوابگرد رفتار کنند.



لازم است نظارت داشته باشند، زیرا ممکن است خوابگرد اعمال و رفتارهای خطرناکی مانند عبور از پنجره یا افتادن در چیزی و ... را انجام دهد که می‌تواند خطرساز باشد که در این صورت با مواظبت صحیح و بدون توسل به زور می‌توان از خطر احتمالی جلوگیری کرد. بنابراین شناسایی نوع رفتار خوابگرد اهمیت دارد.



در گام سوم، اقدامات در مورد خود فرد صورت می‌گیرد که با توجه به سن ابتلا متفاوت است و روان‌شناس می‌تواند اضطراب‌های فرد را با روانکاوی شناسایی کرده و به خوابگرد کمک کند تا تخلیه روانی در او اتفاق بیفتد.



1588613598214771771391724113324118315013030.jpg

سن بروز خوابگردی در کودکان

در هر سنی که کودک به راه بیفتد، خوابگردی می‌تواند بروز پیدا کند، اما معمولا نخستین وهله‌های آن بین 4 تا 8 سالگی آغاز می‌شوند و در حدود 12 سالگی فراوانی آن به آخرین حد خود می‌رسد.



به ندرت اتفاق می‌افتد که نخستین رویداد خوابگردی در بزرگسالی متجلی شود، اما اگر شاهد چنین وضعی باشیم، باید به جستجوی عللی مانند مصرف مواد مخدر یا وجود یک عارضه عصبی بپردازیم.



آیا خوابگردی خطرناک است؟

خوابگردی به خودی خود خطرناک نیست. با این وجود راه رفتن‌های شبانه می‌توانند خطرناک باشند، به این دلیل که کودکان بیدار نیستند و متوجه نیستند چه کاری انجام می‌دهند، مانند پایین رفتن از پله‌ها یا باز کردن پنجره‌ها.



خوابگردی معمولا نشانه این نیست که کودک مشکلات روحی و یا روان‌شناختی دارد و همچنین هیچ گونه آسیب روحی ایجاد نمی‌کند.



خوابگرد‌ها حتی ممکن است اصلا به یاد نیاورند که در شب قبل چه اتفاقاتی افتاده است.



چگونه خوابگرد را ایمن نگاه داریم؟

گرچه خوابگردی بالقوه خطرناک نیست، اما لازم است احتیاط‌هایی را انجام دهید که احتمال سقوط، برخورد با اشیاء، بیرون رفتن از خانه و یا رانندگی را (در صورتی که خوابگردتان نوجوان باشد)، را کاهش دهید.



برای کمک به کودک خوابگردتان:

- سعی کنید او را بیدار نکنید، چون این کار ممکن است او را بترساند. به جای آن، او را به آرامی به سوی رختخوابش هدایت کنید.



- پنجره‌ها و درهای خانه (و نه تنها اتاق کودک) را ببندید و قفل کنید، زیرا ممکن است کودک خوابگردتان به سمت آن‌ها به راه بیافتد. ممکن است بخواهید به در‌ها قفل‌های اضافی و یا قفل‌های محافظ کودک بزنید. اگر خوابگردتان بزرگ‌تر است (می‌تواند رانندگی کند)، سوییچ ماشین را در محلی دور از دسترس او قرار دهید.



- برای جلوگیری از سقوط، اجازه ندهید کودک خوابگردتان بالای تخت دو نفره بخوابد.



- اشیای تیز و شکستنی را در اطراف تخت کودکتان قرار ندهید.



- اشیای خطرناک را دور از دسترس کودکتان قرار دهید.



- برای جلوگیری از تصادف و برخورد، موانع را از اتاق و سراسر خانه بردارید (مخصوصا خرت و پرت‌های روی زمین).



- بالای پله‌ها یا اتاق کودک، راه گیرهای محافظی نصب کنید.

به کودک خود اجازه ندهید قبل از خواب، نوشیدنی زیادی بنوشد و او را قبل از خواب به توالت ببرید، زیرا مثانه پر می‌تواند با خوابگردی ارتباط داشته باشد


راه‌های دیگری برای کمک به خوابگرد
به جز مواردی که دوره‌های خوابگردی به طور منظم اتفاق می‌افتند و باعث می‌شوند کودکتان در طول روز خواب آلوده شود یا کودکتان رفتارهای خطرناکی را در طول خوابگردی انجام می‌دهد، معمولا نیازی برای درمان خوابگردی وجود ندارد.



اما اگر دوره‌های خوابگردی بسیار زیاد اتفاق می‌افتند، مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند و با رشد و بزرگ‌تر شدن کودکتان از بین نرفته‌اند، می‌توانید با پزشک مشورت کنید.



همچنین اگر از موارد دیگری چون قطع تنفس و... نگران هستید، می‌توانید با پزشک صحبت کنید.



برای کودکانی که اغلب خوابگردی می‌کنند، پزشک ممکن است درمانی به نام بیدار شدن برنامه ریزی شده را توصیه کند. این بیدار شدن‌های منظم، چرخه خواب را بهم می‌زند و به کودکان خوابگرد کمک می‌کند. در موارد نادر پزشک ممکن است برای کودک داروهایی را تجویز نماید.



راه‌هایی دیگر برای به حداقل رساندن دوره‌های خوابگردی

- هم برای خوابیدن و هم برای بیدار شدن از خواب، برنامه‌هایی منظم را طرح ریزی و اجرا کنید.



- زمان خواب کودک را زود‌تر آغاز کنید. این باعث می‌شود خواب آلودگی و خستگی او کاهش پیدا کند.



- به کودک خود اجازه ندهید قبل از خواب، نوشیدنی زیادی بنوشد و او را قبل از خواب به توالت ببرید (مثانه پر می‌تواند با خوابگردی ارتباط داشته باشد).



- اجازه ندهید کودک نزدیک زمان خوابش کافئین مصرف کند.



- مطمئن شوید که اتاق خواب کودکتان آرام و برای خواب راحت است. در هنگام خواب، سر و صدای خانه را به حداقل برسانید.
 

ctcn8311885

Registered User
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2014
نوشته‌ها
3,302
لایک‌ها
1,168
محل سکونت
★★★★★
تحقیقات پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد خوابیدن در کنار تلفن همراه، بویژه گوشی‌های هوشمند باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شود.


10420723541602181270130201366851649201.jpg
بی‌خوابی یکی از مشکلات رایج دنیای امروز است و از هر سه نفر یک نفر در جهان از مشکل کم‌خوابی رنج می‌برد. با این حال، افراد بسیاری از زنگ هشدار تلفن همراه خود برای بیدار شدن از خواب استفاده می‌کنند و به همین علت هنگام خواب، گوشی تلفن همراه را در نزدیکی خود قرار می‌دهند.



به گفته محققان، وجود تلفن همراه در کنار فرد در طول شب تاثیرات نامطلوبی بر کیفیت خواب دارد. مشکل اصلی در مورد دستگاه تلفن همراه، نور صفحه نمایش آن است که در نسل جدید گوشی‌های هوشمند با وجود کیفیت بالای صفحه‌های نمایش، این مشکل دوچندان شده است.



شارل شوئلر، محقق دانشگاه هاروارد اظهار کرد: پرتوهایی که از صفحه تلفن همراه ساطع می‌شود، باعث ایجاد تداخل در روند طبیعی بدن در طول شبانه‌روز می‌شود.



این پرتوها باعث تحریک شبکیه چشم و افزایش ساعات بیداری تا خواب می‌شود زیرا نور یادشده مانند سایر نورهای مصنوعی از ترشح هورمون ملاتونین که در طول خواب ترشح می‌شود، جلوگیری می‌کند.



شبکیه چشم بالاترین حساسیت را به نور مایل به آبی صفحه تلفن همراه دارد و استفاده طولانی مدت از تلفن همراه یا تبلت‌ها قبل از خواب، باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شود.

پژوهشگران عوامل موثر بر سلامت روان نوجوانان را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که استفاده نادرست از تلفن همراه در ساعات پایانی شب مانند مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر بر سلامت روان تاثیر منفی می‌گذارد


تلفن همراه را در ساعات پایانی شب فراموش کنید
پژوهش‌های صورت گرفته توسط محققان ژاپنی نشان می‌دهد نوجوانانی که در ساعات پایانی شب از تلفن همراه استفاده می‌کنند، در خطر ابتلا به مشکلات سلامت روان، از جمله بی‌خوابی و آسیب‌زدن به خود قرار دارند.



در مطالعات قبلی عنوان شده بود که نوجوانانی که دچار مشکلات خواب هستند، بیش از سایر همسالان خود در خطر صدمه به خود و افکار خودکشی قرار دارند.



در این پژوهش، 18 هزار نوجوان دبیرستانی در ژاپن برای ارزیابی علائم اضطراب، افسردگی و وقوع افکار خودکشی و صدمه به خود مورد پرسش قرار گرفتند.



همچنین ساعات خواب نوجوانان، زمان مکالمه یا ارسال پیام کوتاه با تلفن همراه پیش از خواب مورد بررسی قرار گرفت.



پژوهشگران عوامل موثر بر سلامت روان نوجوانان را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که استفاده نادرست از تلفن همراه در ساعات پایانی شب مانند مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر بر سلامت روان تاثیر منفی می‌گذارد.



ضعف سلامت روان و افکار خودکشی در نوجوانانی که اغلب پیش از خواب از تلفن همراه استفاده می‌کنند، بیش از سایر نوجوانان گزارش شده است.



به گفته محققان، تحریک مغز باعث تغییر ترشح ملاتونین به عنوان هورمون خواب می‌شود و به کیفیت خواب و استراحت شبانه صدمه می‌زند.



هنوز علت دقیق بروز این مشکل مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد که مشکلات سلامت روان باعث بیدار ماندن تا دیر وقت و استفاده از تلفن همراه می‌شود.



محققان با این وجود تأکید می‌کنند که نمی‌توان ادعا کرد که استفاده از تلفن همراه در ساعات پایانی شب به تنهایی باعث بروز مشکلات سلامت روان یا بی خوابی در نوجوانان می‌شود و تحقیقات بیشتر در این زمینه باید صورت گیرد.
 

ctcn8311885

Registered User
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2014
نوشته‌ها
3,302
لایک‌ها
1,168
محل سکونت
★★★★★
زمان به خواب رفتن و زمان بیدار شدن زمان هایی است که بدن احساس آرامش و تازه شدن می‌کند. وقتی که آموختید چگونه ساعت داخلی یا بیولوژیکی بدن را تنظیم کنید، بدنتان خواهد فهمید که کی زمان خواب است و کی زمان هوشیاری.

42143169242247116199239251098121140193165245.jpg
شما سحرخیز هستید یا شـب زنده دار؟ آیا تا کنون شـده کـه زودتـر از زنـگ سـاعـت به طـور خـودکــار از خواب برخیزید؟



به طور کلی ساعت درونی یا بیولوژیک بدن شما به شما کمک می کـنـد تا فعالیت خود را در ساعات روز افزایش داده و در تــاریکی و شب هنگام از شدت آنها بکاهید و به استراحت بپـردازیـد.



هـمـچـنـین چـرخـه خـواب و بـیــداری، فـعالیت و اسـتـراحت، حرارت بدن، بـرونـده قـلـب، مـصـرف اکسیژن و مـیـزان ترشح غدد درون ریز توسط همین ساعت بیولوژیک بدن تنظیم می گـردنـد.



سـاعــت بیولوژیک مختص انسان ها نبـوده و تـمـام مـوجـودات زنـده از بــاکتری ها گرفته تا خود انـسـان ها واجد چنین ساعتی می باشند.



در تنظیم ساعت بیولوژیک بدن سه عضو با یکدیگر همکاری می کنند:

1- گیرنده های نور واقع در چشم ها

2- بخشی از هیپوتالاموس به نام SCN

3- غده صنوبری



هنگامی که نور (به طور طبیعی نور خورشید) به چشم ها می رسد، گیرنده های نور آن را به هیپوتالاموس مغز مخابره می کنند.



سپس هیپوتالاموس به غده صنوبری که چشم سوم نیز نامیده می شود، فرمان میدهد که ملاتونین ترشح کند.

به هم خوردن تنظیم ساعت درونی و ناهمخوانی آن با محیط منجر به بروز بی خوابی، هواپیمازدگی و اختلال خواب در شاغلینی که در دو شیفت کار می کنند، می گردد


در واقع تولید ملاتونین نسبت به دو عامل نور و حرارت حساس می باشد.


هنگامی که نور و حرارت کاهش می یابد، ما احساس خواب آلودگی خواهیم کرد، چرا که تولید ملاتونین افزایش می یابد.



ملاتونین در غیاب نور و در شب تولید می گردد، بطوری که میزان ملاتونین در شب 10 برابر میزان آن در روز می باشد.



میزان ترشح و تولید ملاتونین در افراد مسن کاهش می یابد. از این رو آنها شب ها زودتر از خواب برمی خیزند.



به هم خوردن تنظیم ساعت درونی و ناهمخوانی آن با محیط پیرامون منجر به بروز بی خوابی مزمن، هواپیمازدگی (عارضه جت لگ) و اختلال خواب در شاغلینی که در دو شیفت کار می کنند، می گردد.



شما می توانید با اندازه گیری دمای بدن و سطح هوشیاری خود در طی شبانه روز بفهمید که آیا جزو دسته سحرخیزها می باشید یا شب زنده داران.



درجه حرارت بدن افراد سحرخیز معمولا پیش از ساعت 8 شب کاهش می یابد. این افراد از لحاظ آناتومی انعطاف ناپذیر بوده و اوج حرارت بدن و سطح هوشیاری آنان در اوایل بعدازظهر می باشد. اما افراد شب زنده دار انطباق پذیری بیشتری دارند.



5 راه تنظیم ساعت داخلی بدن

1- هر روز زمان مشخصی از خواب بیدار شوید.

یک خواب شبانه خوب در واقع از صبح آغاز می‌شود. زمانی که چشمانتان باز می‌شود، روشنایی وارد عصب بینایی و ساعت بیولوژیکی مغز می‌شود. در آنجا تولید هورمون های تنظیم کننده رشد، تکثیر، خوردن، خوابیدن، فکر کردن، به خاطر آوردن و حتی احساسات لحظه به لحظه را تحریک می‌کند.



نور خورشید ذهن را فعال می‌کند و هر روز در همان ساعت از صبح، ساعت بیولوژیکی بدنتان را تنظیم می‌کند. به همین دلیل بدن شما در شب به خواب می‌رود و در روز از خواب بیدار شده و فعال می‌شود. بیدار شدن در ساعات مختلف و روزهای مختلف این هماهنگی را بر هم می‌زند که ساعت ها احساس خماری می‌کنید و زمانی که تازه می‌خواهید هوشیار شوید، ستاره ها در می‌آیند و نمی‌توانید قابلیت های خود را به کار بگیرید.



2- فقط زمانی که خواب آلود هستید، به رختخواب بروید.

نه فقط زمانی که خسته و خواب آلود چشمان شما پژمرده شده و در عین حال دارید به صحبت های دیگران توجه می‌کنید.

درست است که روزها و شب های تعطیل می‌توانید تا هر زمان که دوست دارید بیدار باشید و صبح هم هر زمان که خواستید بیدار شوید اما هرگز این کار را نکنید


3- برخیزید.
از ساعت یازده و نیم شب تا ساعت 2 نصف شب می‌خوابید، بعد تا ساعت 4 هم در رختخواب می‌غلطید و تا ساعت 6 صبح می‌خوابید. 8 ساعت در رختخواب بودید، ولی فقط 4 ساعت و نیم خوابیده اید که خود یک عدم هماهنگی شدید است و شما را از محرک های خواب آور دور می‌کند و باعث بی خوابی می‌شود.



برای جلوگیری از این روند، وقتی که ساعت 2 نصف شب از خواب بیدار می‌شوید از جایتان برخیزید، از رختخواب خارج شده و شروع به خواندن کتاب کنید، زیرا این کار محرک های خواب شما را بیدار می‌کند تا زمانی که دوباره به رختخواب برگشتید به خواب بروید.



هشدار: هیچ گاه زمانی که بیدارید در رختخواب نمانید . قسمتی از مغز شما رختخواب را با بیداری شما سازگار می‌کند، در این صورت دیگر در رختخواب خوابتان نمی‌برد. این مسئله به عادت بدی تبدیل می‌شود و همیشه از اینکه خوابتان نمی‌برد شکایت می‌کنید. این خود یکی از دلایل مهم و بسیار شدید بی خوابی در اکثر مردم است.



4- به خودتان یک ساعت وقت بدهید.

شما حق دارید قبل از خواب این فرصت را به خودتان بدهید تا از حالت پر انرژی بودن و کاری بودن روزانه به حالت خواب آلودگی شبانه برسید. متاسفانه بیشتر خانم ها برای خود لحظه ای هم فرصت نمی‌دهند.



طبق سرشماری سازمان ملی خواب در سال 2007 حدود 60 درصد از ما در مدت یک ساعت قبل از خواب مشغول انجام امور مربوط به خانواده هستیم، 37 درصد مراقبت از کودکان، 36 درصد مشغول گذران امور با دیگر اعضای خانواده، 36 درصد مشغول جستجو در اینترنت و 21 درصد مشغول انجام امور مربوط به شغل خود هستیم.



5- از بی خوابی در شب های تعطیل بپرهیزید.

درست است که روزها و شب های تعطیل می‌توانید تا هر زمان که دوست دارید بیدار باشید و صبح هم هر زمان که خواستید بیدار شوید اما هرگز این کار را نکنید، زیرا در این صورت ساعت بیولوژیکی بدنتان از حالت تعادل خود خارج شده و نظم آن به هم می‌ریزد و در این صورت شبی که فردایش باید زود بیدار شوید، دوباره بی‌خوابی به سرتان می‌زند.
 

ctcn8311885

Registered User
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2014
نوشته‌ها
3,302
لایک‌ها
1,168
محل سکونت
★★★★★
علت عشق ورزیدنتان به گرمای بالش و پتو! علت تنفرتان از زنگ ساعت که بیدارباش اعلام می کند! دلتان دیدن طلوع خورشید را می خواهد! ما به شما 10 روش بیدار شدن در صبح زود را یاد می دهیم.

1052491566518922213313537161281514746145189.jpg

1- این اتاق چقدر گرمه

بهترین دما برای ساعاتی که خوابیده اید، بین 16 تا 18 درجه سانتیگراد است. اگر دما بیشتر از این مقدار باشد، شب نمی توانید به راحتی بخوابید و صبح هم به سختی از جایتان بلند خواهید شد. اگر کمتر از این مقدار باشد هم دل کندن از خواب خیلی سخت خواهد شد.

این بار قبل از اینکه بخوابید دمای اتاق را چک و تنظیم کنید. اگر صبح روز بعد به راحتی از خواب بیدار شدید، تعجب نکنید لطفا!



2- معجزه آب

فرض کنیم شما مرحله اول را به خوبی پشت سر گذاشته اید و چشم هایتان را باز کرده اید. حالا برای اینکه بتوانید از تخت دل بکنید و با حسرت به پشت سرتان نگاه نکنید، بد نیست یک لیوان آب خنک نوش جان کنید. تحقیقات نشان داده اند نوشیدن آب باعث جریان پیدا کردن اکسیژن می شود و در عین حال مواد سمی و زائد را از بدن دفع می کند.



مرحله بعدی برای سرحال شدن چیست؟ دوش بگیرید! تغییر دما باعث می شود جریان خون هم تغییر پیدا کند و انرژی شما رو به افزایش بگذارد، طوری که خواب از سرتان بپرد.



اگر دوش گرفتن صبحگاهی برایتان سخت است، پاشیدن چند مشت آب خنک به صورت و گرفتن مچ دست ها زیر شیر آب را فراموش نکنید که کارگشا خواهد بود.



3- شکم پر نباشید

قدیمی ها می گفتند اگر با شکم پر بخوابید، شب خواب های بد می بینید. گویا قدیمی ها با دانشمندان امروزی سر و سری داشته اند، چون امروزی ها هم به این نکته اعتقاد دارند. در عین حال توصیه ها هم بر این هستند که نباید با شکم خالی خوابید. به چه نتیجه ای می رسیم؟ باید حد اعدال و وسط را نگه داشت.



برای این کار می توانید وعده غذایی ناهار را بزرگتر و حجیم تر از همیشه بگیرید و در عوض شام را به ساعت های اولیه شب موکول کنید، آن هم شامی که شامل مقدار کمی کربوهیدرات باشد.



بعضی از دانشمندان می گویند برای شام غذایی هایی را انتخاب کنید که هضم شدنشان آسان است و بعضی ها می گویند بهتر است غذاهایی بخورید که برای هضم شان زمان بیشتری صرف شود، اینطوری با مشکل افت قند خون در طول شب روبرو نمی شوید و می توانید تا صبح راحت بخوابید. آدمی که شب راحتی را گذرانده می تواند به جمع سحرخیزان اضافه شود!

روز تعطیل هم زیاد نخوابید و همان ساعت همیشگی بیدار شوید، چای بنوشید و یا دوش آب ولرم بگیرید


4- خواب روزهای تعطیل خوشمزه نیست!
روزهای کاری هفته تمام شده اند و خیلی ها برای خواب آخر هفته توی دل شان جشن گرفته اند! خیلی ها هم می گویند هیچ چیز به اندازه خوابیدن تا سر ظهر روزهای جمعه نمی چسبد. واقعیت این است که همین خواب می تواند کار دست تان بدهد. فکرش را کنید که بدن شما هر روز سعی می کند خودش را با الگوی کاری تطبیق بدهد و درست وقتی که می خواهد این الگو را به بخشی از روال عادی اش تبدیل کند بومب! جمعه از راه می رسد و شما از او می خواهید ساکت شود



پیشنهاد ما این است که روال همیشگی ساعت بدن را به هم نریزید و در روزهای تعطیل هم به برنامه سایر روزهای هفته وفادار باشید. اینطوری صبح شنبه برایتان سخت و ناراحت کننده نمی شود. روز تعطیل، همان ساعت همیشگی بیدار شوید، چای بنوشید یا یک دوش آب ولرم بگیرید.



5- پیاده روی تند و مزایای آن

تحقیقات نشان داده اند راحت خوابیدن در طول شب رابطه مستقیم با راحت بیدار شدن در صبح زود دارد، بنابراین یکی از توصیه های محققان این است که در طول روز حداقل سی دقیقه پیاده روی تند داشته باشید یا به ورزش دیگری بپردازید.



این کار باعث می شود انرژی اضافه شما به صورت بالفعل دربیاید و تخلیه شود. وقتی انرژی تخلیه شود استرس هم کم خواهد شد و آرامش بدنتان بیشتر. همه این ها به شما کمک می کنند خواب خوبی در طول شب داشته باشید و صبح هم به راحتی از رختخواب بیرون بیایید.



6- به خودتان انگیزه بدهید

هیچ چیزی به اندازه انگیزه داشتن نمی تواند به سحرخیزی و کامروایی و اینجور مسائل کمک کند! برای صبح ها بهانه داشته باشید، مثلا درست کردن یک صبحانه تازه و خوشمزه را یاد بگیرید و برای آماده کردنش زودتر بیدار شوید. ممکن است به تازگی کرم یا ماسکی خریده باشید، همین بهترین انگیزه را به شما می دهد تا خیلی زود بیدار شوید و آن را امتحان کنید.

رسیدگی کردن به خودتان را در اولویت قرار بدهید تا متوجه معجزه زود بیدار شدن شوید. امتحان کردن ست های مختلف لباس می تواند انگیزه دیگری برای شما به حساب بیاید.



7- ساعت جدیدی تهیه کنید

ساعت های قدیمی را یادتان هست؟ همان هایی که دو تا قابلمه رویشان نصب کرده بودند و چنان زنگ می زدند که انگار دنیا به آخر رسیده است! تکنولوژی به درد همین وقت ها می خورد دیگر. ساعت های جدید امکانات جدیدی هم دارند. یک مدل از این ساعت ها مجهز به تعدادی لامپ است که رأس ساعت کوک شده شروع به روشن و خاموش شدن می کند و شبیه نور خورشید عمل خواهد کرد. همین کار دل کندن از رختخواب را آسانتر می کند.



ساعت های دیگری هم هستند که موزیک هایی ملایم و شاد دارند و یا حتی رأس ساعت مورد نظر صدایی از طبیعت، حتی صدای خروس را پخش می کنند! تهیه این ساعت ها شاید هزینه بر باشد، در این صورت معجزه گوشی تلفن همراهتان را دست کم نگیرید. آهنگ مورد علاقه تان را به عنوان آهنگ بیداری تنظیم کنید و صبح را با موزیک دلخواه تان شروع کنید.

بعد از اینکه چشم هایتان را باز کردید و ذهن تان هوشیار شد، به جای ماندن در رختخواب، بلند شوید. همین که از تخت بلند شدید کافی است تا انرژی مهمانتان شود


8- توی رختخواب نمانید
بعضی ها عادت دارند صبح ها بعد از بیدار شدن توی رختخواب بمانند و شروع به فکر کردن کنند. نتیجه ای که اغلب بعد از این فکرها به دست می آید، تنفر از نگاه کردن به ساعت و عشق ورزیدن به بالش محترم است! در مواردی دیده شده افراد دوباره به خواب شیرین فرو رفته اند!



این دفعه بعد از اینکه چشم هایتان را باز کردید و ذهن تان هوشیار شد، به جای ماندن توی رختخواب، اراده کنید و بلند شوید. همین که از تخت بلند شدید کافی است تا انرژی مهمانتان شود و به کمک تان بیاید.



9- قهوه ممنوع

همه ما می دانیم خوردن قهوه باعث می شود بتوانیم بیشتر بیدار بمانیم. بنابراین وقتی می گوییم قهوه نخورید تا بتوانید صبح ها راحت تر از خواب بیدار شوید ممکن است تعجب کنید! مگر قرار نبود قهوه بیدارمان کند؟ پاسخ شما این است، در کوتاه مدت این روش جواب می دهد، اما با طولانی شدن مدت استفاده از قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار نتیجه ای کاملا برعکس می گیرید! حتی ممکن است بی خوابی های مداوم را هم به دنبال داشته باشد.



برای توجیه این اتفاق باید بدانید وقتی قهوه می نوشید در بدنتان چه می گذرد: غدد فوق کلیوی شروع می کنند به آزاد کردن هورمون کورتیزول، هورمونی وابسته به استرس که باعث می شود بدنتان احساس کند اتفاقی در جریان است و باید بیدار بماند، اما به مرور زمان وقتی بدن به این مقدار از کورتیزول عادت کند مشکل خواب آلودگی شما هم شروع می شود. خستگی غدد فوق کلیوی از این دریافت مکرر، مشکل خیلی از آدم هایی است که سرشان شلوغ است و خودشان را به قهوه مهمان می کنند!



برای حل این مشکل، مصرف کافئین را کم کنید و کم کم قطع نمایید تا بدنتان به روال عادی خودش برگردد. اگر برایتان خیلی سخت است از قهوه یا نسکافه بگذرید، نوشیدنی های بدون کافئین یا انواع دم کرده های گیاهی را جایگزین کنید تا بدنتان به شرایط جدید عادت کند.



10- **** غذایی تان را اصلاح کنید

تحقیقات نشان داده اگر **** غذایی شما کربوهیدرات کمتر و چربی مفید بیشتری داشته باشد می تواند باعث سحرخیز شدنتان شود. خوراکی هایی مثل برنج قهوه ای، موز و گوشت بوقلمون مقدار زیادی تریپتوفان دارند، آمینو اسیدی که به ترشح سروتونین کمک می کند.



حالا سروتونین چیست؟ هورمونی که برای خوب خوابیدن کاملا ضروری است. وقتی که خوب بخوابید می توانید راحت هم بیدار شوید! سروتونین باعث می شود ترافیک سلول های عصبی کاهش پیدا کندن و ذهنی آرام را به شما هدیه خواهد داد.

**** های غذایی مدیترانه ای، **** های مناسبی هستند که شامل مقدار کمی کربوهیدرات و مقدار بیشتری چربی های ضروری می شود.
 

odise2004

Registered User
تاریخ عضویت
7 مارس 2007
نوشته‌ها
491
لایک‌ها
16
سن
36
محل سکونت
Yaşasen Azerbayḉan
می‌دانیم که کمردرد آزارتان می‌دهد و حسابی سنگین شده‌اید اما در این یک هفته بیشتر از روزهای دیگر بارداری‌تان باید فعال و پرجنب‌وجوش باشید. با نزدیک شدن به روزهای پایانی بارداری، طبیعی است که استرس و هیجان بیشتری را تجربه کنید اما نباید فراموش کنید که در این هفته مهم کارهای زیادی هم برای انجام دادن دارید.

اگر در این روزها به‌سر می‌برید و می‌خواهید از برنامه‌ای که در این یک هفته بر اساس آن عمل کنید مطلع شوید، صحبت‌های دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان و فوق‌تخصص نازایی و لاپاراسکوپی را از دست ندهید. در این صفحه با کمک دکتر صفارزاده، هم فهرست خریدتان را تکمیل می‌کنیم و هم توصیه‌هایی برای داشتن زایمان آسان‌تر را با شما در میان می‌گذاریم.
ستاره محمد

طبیعی می‌خواهید یا سزارین؟

بعضی نکاتی که در هفته آخر بارداری باید رعایت شوند بستگی به نوع زایمان (طبیعی یا سزارین) دارند. برای مثال کسانی که می‌خواهند سزارین شوند بهتر است در هفته آخر فعالیت فیزیکی زیادی نداشته باشند اما اگر قرار است زایمان طبیعی انجام شود باید فعالیت فیزیکی و پیاده‌روی را به روزی سه تا پنج ساعت افزایش داد زیرا فشار روی دهانه رحم و بالا و پایین شدن سر جنین مقداری دهانه رحم را نرم می‌کند و باعث می‌شود زایمان راحت‌تر انجام شود.

یک هفته مانده به آمدن نی‌نی!

کسانی که می‌خواهند سزارین شوند هم بهتر است در هفته آخر پیاده‌روی سبک داشته باشند به این دلیل که احتمال انعقاد خون در پاها طی بارداری شش تا هشت برابر یک فرد عادی می‌شود. در روزهای پایانی بارداری نیز از آنجایی که رحم فشار زیادی روی عروق اندام تحتانی یعنی پاها می‌آورد این احتمال افزایش پیدا می‌کند.

پس خانمی که می‌خواهد سزارین شود لازم نیست تمام مدت استراحت کند بلکه باید فعالیت فیزیکی داشته باشد و پایش را از مچ در تختخواب تکان دهد و خم و راست کند. در واقع این افراد می‌توانند صبح یا عصر نیم ساعت تا ۴۵دقیقه پیاده‌روی سبک داشته باشند. در کل، بارداری یک بیماری نیست و نیازی به استراحت مطلق وجود ندارد بنابراین انجام حرکات نرمشی، ایروبیک سبک‌و استفاده از تردمیل همگی مجاز هستند.

ورزش برای چه کسانی ممنوع است؟

کسانی که جفت سرراهی دارند، کسانی که احتمال زایمان زودرس دارند و هنوز به هفته آخر نرسیده‌اند، کسانی که به علت لکه‌بینی و احتمال زایمان زودرس یا احتمال آبریزش تحت استراحت مطلق هستند، کسانی که جنین‌شان کوچک است اما آنقدر کوچک نیست که مجبور شویم آن را خارج کنیم (کاهش رشد داخل رحمی جنین)؛ همگی باید استراحت‌شان خیلی بیشتر و پیاده‌روی‌شان خیلی کمتر باشد. درست است که تحرک در روزهای بارداری زایمان را آسان‌تر می‌کند و شرایط بهتری را برای خود مادر ایجاد می‌کند، اما زیان ورزش کردن و پرتحرکی برای این افراد از سودش بیشتر است.

مراقب پوست خود باشید!

یک تا دو هفته آخر توصیه می‌شود سینه‌های خود را با ویتامین AD یا روغن بادام تلخ یا روغن زیتون چرب کنید زیرا بعد از زایمان برای شیر دادن، از سینه خیلی زیاد استفاده می‌شود و ممکن است پوست آن زخم شود. پس پوست آن را همیشه چرب نگه دارید تا مجبور به تحمل درد و سوزش هنگام شیر دادن نباشید. همچنین اگر سینه فرورفته دارید بهتر است طی هفته آخر نوک آن را با ماساژ یا شیردوش به طرف بیرون بکشید.

سینه‌‌بند شیردهی بخرید

هفته آخر بهترین زمان برای خریدن سینه‌‌بند شیردهی است. در روزهای آخر، سینه‌ها به بزرگ‌‌ترین سایز در زمان بارداری می‌رسند. با این حال موقع خرید سینه‌‌بند باز هم یکی دو سایز بزرگ‌تر بخرید چون چند روز پس از زایمان سینه‌ها پر از شیر می‌شوند و دوباره چند سایز دیگر افزایش پیدا می‌کنند. سینه‌بند شیردهی را از جنس نخی و با نوار پهن در زیر آن انتخاب کنید.

غذای سبک بخورید

توصیه می‌شود در هفته‌های آخر بارداری غذای سبک‌تر میل کنید زیرا دردهای زایمانی ممکن است به هر طریقی شروع شوند و در این شرایط، معده نسبتا پر بهتر از معده خیلی پر است. در واقع اگر قرار باشد به صورت اورژانس سزارین انجام شود هرقدر معده خالی‌تر باشد، بهتر است. علاوه بر این در فرهنگ ما استفاده از مواد سردی در هفته پایانی بارداری توصیه می‌شود تا احتمال زردی نوزاد کمتر شود که البته این موضوع اثبات شده نیست.

با این حال به طور تجربی دیده شده که تا حدودی تاثیرگذار است اما متاسفانه جلوی زردی فیزیولوژیک را نمی‌گیرد بنابراین اصراری به انجام این کار نداریم.

رنگ مو در هفته آخر مجاز است

خیلی از خانم‌های باردار سوال می‌کنند که آیا در هفته‌های آخر می‌توانند از رنگ مو استفاده کنند یا خیر. حقیقت این است که استفاده از رنگ موهای معمولی و دارای آمونیاک در تمام بارداری ممنوع است. با این حال یک بار رنگ کردن مو در هفته آخر بارداری خطر زیادی به همراه نخواهد داشت و می‌توانند این کار را انجام دهند. البته بهتر است حتی در این هفته هم موهای خود را با رنگ‌های بدون آمونیاک رنگ کنند.

یک روز درمیان دوش بگیرید

در هفته آخر، حتما باید هر روز یا یک روز در میان دوش بگیرید. این کار به زایمان طبیعی کمک می‌کند و باعث می‌شود برای رفتن به بیمارستان آماده باشید. در ایران پزشکان معمولا از هفته ۳۷ و ۳۸ بارداری به بعد استفاده از وان آب را توصیه نمی‌کنند اما در خارج از کشور این موضوع اهمیتی ندارد و خانم‌های باردار تا آخرین روز هم می‌توانند از وان و استخر استفاده کنند.

به هر حال از آنجایی که احتمال پارگی کیسه آب در هفته آخر وجود دارد و ممکن است در آب متوجه آن نشویم بهتر است در این هفته خانم باردار از وان و استخر استفاده نکند. لازم به ذکر است که درجه آب برای دوش گرفتن و استخر باید به اندازه درجه حرارت بدن یعنی ولرم باشد.

چمدان‌تان را آماده کنید!

حداقل یک هفته مانده به موعد سزارین و دو سه هفته مانده به موعد زایمان طبیعی، ساک بیمارستان را آماده کنید و تمام وسایل لازم برای مادر و نوزاد را درون آن قرار دهید. همچنین تمام مدارک لازم برای بیمارستان ازجمله شناسنامه و کارت ملی خود و همسرتان را در دسترس بگذارید چون گاهی اوقات لحظه رفتن به بیمارستان آنقدر سریع اتفاق می‌افتد که مدارک و کارت‌ها فراموش می‌شوند و دغدغه خاطری برای بستری شدن پیش می‌آید.

علاوه براین، بعد از زایمان به چند نوع اقلام بهداشتی نیاز دارید که می‌توانید همان موقع از داروخانه بیمارستان خرید کنید، اما می‌توانید پیش از آن هم خریدتان را کرده باشید تا خیال‌‌تان راحت باشد. نوار بهداشتی‌های بزرگ معمولی، بتادین، الکل سفید، گاز استریل، ملحفه و زیرانداز یکبار مصرف و پودر شوینده ضدحساسیت برای لباس‌های نوزاد جزء همین اقلام هستند. گذشته از این محصولات بهداشتی، برای خودتان یک جفت دمپایی و یک پیراهن آزاد بلند برای پوشیدن زیر مانتو در زمان برگشت به خانه بردارید. نوزادتان هم به دو دست لباس، پتو، حوله و ساک حمل نوزاد یا کریر نیاز دارد.

این علائم را جدی بگیرید!

در هفته آخر باید به بعضی علامت‌ها، دردها و ترشحات بیشتر دقت کنید. بعضی از این علائم طبیعی هستند و بعضی دیگر خطرناک. گروهی از آنها هم نشانه شروع زایمان هستند.

لکه‌بینی و خونریزی دارید؟

درصورت وقوع لکه‌بینی، خونریزی، کاهش حرکات جنین، آبریزش شفاف و کاملا متمایز از ادرار و دردهایی که ۳۰ ثانیه طول بکشند و هر ۱۰ دقیقه یک‌بار تکرار شوند و با یک ساعت استراحت از بین نروند.

حتما باید به پزشک مراجعه کرد چراکه اینها از علائم شروع دردهای زایمانی هستند و در این حالت حتما باید وضعیت دهانه رحم و قلب جنین در بیمارستان بررسی شود. ترشحات از واژن نیز اگر قرمز یا قهوه‌ای باشند نشانه شروع زایمان هستند.

درد زایمان همیشه در شکم نیست!

گاهی اوقات دردهای زایمان در پایین شکم ایجاد نمی‌شوند و ممکن است در بخش‌های بالایی شکم احساس شوند زیرا قله رحم بالاست و تقریبا زیر جناغ سینه قرار دارد. بعضی افراد نیز در ناحیه کمر دچار درد می‌شوند. گاهی نیز درد همراه با حالت تهوع و استفراغ اتفاق می‌افتد. به طور کلی درد زایمان حالت ریتمیک دارد و ممکن است در نواحی غیر از زیر شکم ایجاد شود پس این‌طور فکر نکنید که دچار سنگ کلیه و… شده‌اید؛ در این حالت‌ها حتما باید به بیمارستان مراجعه کنید.

به حرکات جنین توجه کنید

در اواخر بارداری حرکات جنین کاهش پیدا می‌کند و بیشتر حرکات در جا خواهد داشت. جنین معمولا بعد از هر وعده غذا باید دو تکان بخورد. در کل روز هم ۹ حرکت باید داشته باشد. این حرکت‌ها بهترین علامت برای سلامت جنین هستند. اگر مادری احساس می‌کند فرزندش از صبح تا ظهر حرکتی نداشته، می‌تواند یک نوشیدنی شیرین بخورد و بعد صبر کند و ببیند تا نیم ساعت دیگر دو تکان می‌خورد یا خیر. اگر تکان نخورد حتما باید برای گرفتن نوار قلب به بیمارستان یا مطب پزشک مراجعه کند.

روزی ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید

در کل بارداری استفاده از یک فنجان قهوه یا دو تا سه لیوان چای کم‌رنگ در روز مجاز است اما چای و قهوه پر رنگ به مقدار زیاد توصیه نمی‌شود چراکه محرک هستند. درواقع یک خانم باردار خود تپش قلب دارد و با نوشیدن این مایعات تپش قلبش بیشتر می‌شود؛ حتی ممکن است ضربان قلبش به بالای ۱۰۰ برسد و زندگی روزمره‌اش را مختل کند اما برعکس، مصرف آب را باید افزایش دهید و حتما روزی هشت تا ۱۰ لیوان (هر لیوان ۲۵۰ سی‌سی) آب میل کنید.

متاسفانه مصرف ماء‌الشعیر خیلی بین خانم‌های باردار باب شده است در حالی که باید بدانید این نوشیدنی‌ها مقدار زیادی انرژی ایجاد می‌کنند و باعث چاقی بدون دلیل می‌شوند و در عین حال فایده و خاصیتی هم ندارند. البته مصرف کم آن در حد یک‌بار در هفته اشکالی ندارد اما متاسفانه بعضی خانم‌ها روزی سه تا چهار شیشه ماءالشعیر می‌نوشند! مصرف نوشابه‌های گازدار، چه لایت و چه زیرو نه‌تنها در هفته آخر بارداری بلکه در کل این دوران اصلا توصیه نمی‌شود. دوغ هم اگر توسط خود فرد تهیه شود و نمک کمی داشته باشد مجاز است. شیر نیز نوشیدنی خیلی مهمی است و حتما باید طی بارداری و هفته آخر دو تا سه لیوان در روز نوشیده شود.

اگر می‌خواهید یبوست نگیرید…

در روزهای آخر بارداری، حجم رحم و اندازه جنین به حداکثر میزان خود می‌رسد، بنابراین فشار موضعی روی روده‌‌ها افزایش پیدا می‌کند و یبوست یکی از عمده‌ترین مشکلاتی است که خانم‌های باردار در روزهای پایانی با آن مواجه می‌‌شوند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود در وعده‌های مختلف از سبزی‌ها و میوه‌‌های تازه و متنوع به میزان زیاد استفاده کنید و به اندازه کافی آب بنوشید تا هم کمتر دچار یبوست شوید و هم فشار به کف لگن‌تان به حداقل برسد.

غذای بودار نخورید!

در روزهای آخر و همچنین طی دوران شیردهی توصیه می‌شود مادران از مصرف غذاهای بودار مثل سیر، پیاز و کلم خودداری کنند زیرا طعم غذا ممکن است وارد شیر شود. بنابراین نوزاد آن را احساس می‌کند و ممکن است از شیر مادر زده شود. گذشته از این، در دوران بارداری بهتر است از مصرف خوراکی‌های یبوست‌زا خودداری کنید اما این توصیه درمورد خوراکی‌های نفاخ خیلی صدق نمی‌کند زیرا معمولا به خانم‌های باردار توصیه می‌شود از سبزیجات استفاده کنند تا کمی اجابت مزاج‌شان روان باشد و این درحالی است که سبزیجات تاحدودی نفاخ هستند.

روز قبل سزارین چه بخوریم؟

اگر قرار است سزارین انجام دهید، روز قبل از زایمان ناهارتان را بخورید و عصرانه حدود ساعت هفت آش یا سوپ یا غذای بسیار سبک میل کنید. سپس تا ۱۲ شب می‌توانید فقط مایعات بنوشید؛ از ۱۲ شب به بعد هم باید کاملا ناشتا باشید زیرا تخلیه معده خانم باردار خیلی کند است. درکل، خانم باردار در روز عمل به‌عنوان یک خانم شکم‌پر درنظر گرفته می‌شود بنابراین هرقدر شکم خالی‌تر باشد احتمال برگشت غذا به داخل ریه هنگام عمل کمتر می‌شود. فقط به خانم‌هایی که مشکل تیروئید دارند و داروی «لووتیروکسین» مصرف می‌کنند توصیه می‌شود صبح روز عمل حدود ساعت چهار یا پنج صبح حتما قرص‌شان را با یک مقدار خیلی کم آب میل کنند زیرا این موضوع از نظر بیهوشی و ثابت بودن وضعیت قلبی در روز عمل اهمیت دارد.

روز قبل زایمان طبیعی چه بخوریم؟

زایمان طبیعی معمولا خبر نمی‌کند بنابراین نمی‌توان روز قبل زایمان را دقیق تعیین کرد. توصیه می‌شود اگر در ابتدای دردهای زایمانی هستید یک دوش آب ولرم بگیرید. همچنین از موقعی که دردها شروع می‌شوند دیگر نباید غذاهای جامد میل کنید چون ممکن است احتیاج به اپیدورال داشته باشید و دچار تهوع و برگشت غذا به داخل ریه شوید بنابراین از زمان شروع درد تنها می‌توانید مایعات، سوپ و غذای خیلی سبک بخورید.

بعضی زایمان‌های طبیعی نیز مانند سزارین برنامه‌ریزی شده هستند زیرا گاهی اوقات فرد وارد هفته ۴۰ یا ۴۱ می‌شود اما هنوز دردهایش شروع نشده، بنابراین چنین فردی برای زایمان نیاز به اینداکشن و آمپول فشار دارد. در این مواقع فرد می‌داند که چه روزی قرار است زایمان کند، پس روز قبل باید حدود ساعت هفت و هشت شب غذای سبک مثل سوپ، آش و… بخورد. تا ۱۲ شب هم می‌تواند فقط آب مصرف کند، بعد از ۱۲ هم دیگر نباید چیزی بخورد. طی زایمان هم اگر لازم باشد می‌توان برای فرد سرم قندی- نمکی تجویز کرد تا دچار کمبود نشود.

شب‌ها در کدام حالت بخوابیم؟

از هفته بیستم بارداری به بعد بهتر است بیشتر روی پهلوی چپ بخوابید چون در این حالت، فشار روی ورید برگرداننده خون از پاها به سمت کبد و قلب کمتر می‌شود و خونرسانی به مادر و جنین افزایش پیدا می‌کند اما اگر نتوانستید به چپ بخوابید بهتر است به پهلوی راست بخوابید. اگر هم کمردرد گرفتید یا در خواب بی‌اختیار به پشت خوابیدید برای مدت کوتاه ایرادی ندارد اما همان‌گونه که ذکر شد بهترین حالت خوابیدن به پهلوی چپ است.

مراقب فشارخون‌تان باشید!

در دوران بارداری نیازی نیست که هر روز فشارخون‌تان را اندازه بگیرید مگر اینکه چاق یا دیابتی باشید یا سابقه فشارخون بالا و بیماری قلبی در فامیل داشته باشید. در ماه‌های آخر نیز از هفته ۳۶ به بعد هر هفته توسط پزشک ویزیت می‌شوید و فشارتان اندازه‌گیری می‌شود. اگر هم فشارهای حد مرز دارید و در خانه دستگاه فشارخون دارید بهتر است ابتدا ۲۰دقیقه در حالت نشسته و آرام باقی بمانید و بعد برای گرفتن فشار، دست‌تان را در سطح قلب‌تان نگه دارید. ترجیحا از فشارسنج‌هایی استفاده کنید که روی بازو نصب می‌شوند.

فشارخون در بارداری اگر ۱۳ روی هشت باشد، طبیعی تلقی می‌شود اما اگر بیشتر از این مقدار باشد و علائمی همچون سردرد، سرگیجه، درد قسمت فوقانی شکم، کبد یا حتی معده، تاری دید یا دیدن نقاط نورانی جلوی چشم، تهوع، استفراغ، ورم یکدفعه پاها و… با آن همراه باشد باید حتما به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید چون فشارخون بارداری می‌تواند در عرض چند روز یا حتی چند ساعت از یک فشار خیلی عادی به یک فشار خیلی بالا و خطرناک تبدیل شود.

اگر قندخون‌تان روی مرز است

قندخون معمولا در هفته ۳۲ و ۳۶ بارداری اندازه‌گیری می‌شود. بعد از آن اگر در حد طبیعی بود دیگر نیازی به اندازه‌گیری نخواهد داشت چراکه دیگر بالا نمی‌رود، فقط ممکن است در هفته آخر کمی بالا برود که آن هم برای جنین مشکل‌ساز نخواهد بود اما اگر فرد دیابتی باشد یا قند خونش در حد مرز باشد پزشک هر ۱۰ روز یک بار قندش را اندازه‌گیری می‌کند.

در هفته آخر هستید اما درد زایمان ندارید؟

بعضی از خانم‌های باردار در پایان بارداری دچار دردهای زایمانی نمی‌شوند که البته علت آن ممکن است همیشه مشخص نباشد. یکی از دلایل این وضعیت ممکن است بزرگ بودن جنین یا بالاتر بودن سر جنین از لگن باشد یا ممکن است جنین سرش را یک مقدار به‌صورت اریب بگذارد و نتواند وارد لگن شود.

به این ترتیب فشاری روی دهانه رحم نمی‌آید و دردهای زایمان شروع نمی‌شود. در خارج از کشور پزشک معمولا تا هفته ۴۱ صبر می‌کند و در هفته ۴۱ تا ۴۲ یک روز در میان از فرد نوار قلب و سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل می‌گیرد. در پایان هفته ۴۲ نیز معمولا اینداکشن و تزریق آمپول فشار شروع می‌شود تا زایمان صورت گیرد.

اگر کیسه آب‌ پاره شد…

در صورت پارگی کیسه آب نباید ترس زیادی پیدا کنید زیرا احتمال رخداد وضعیت اورژانسی خیلی کم است. حالت اورژانس معمولا برای کسانی اتفاق می‌افتد که جنین‌شان به پا قرار گرفته است، در این صورت اگر کیسه آب به طور ناگهانی پاره شود بندناف ممکن است از کنار باسن جنین لیز بخورد و پایین بیاید.

این حالت پرولاپس بندناف نام دارد که بسیار خطرناک است. اگر واقعا بندناف بیرون افتاده باشد خانم باردار باید تا رسیدن به بیمارستان در حالت سجده قرار بگیرد.

در این حالت فشار سر یا باسن جنین از روی بندناف برداشته می‌شود. به غیر از این یک مورد اورژانسی معمولا با پاره‌شدن کیسه آب اتفاق دیگری نمی‌افتد؛ حتی وقت دارید یک دوش بگیرید. فقط یادتان باشد که در حالت ایستاده یا نشسته قرار بگیرید و دیگر نخوابید.

پاره شدن کیسه آب به این ترتیب است که یک آب گرم شفاف به‌صورت غیرارادی از واژن خارج می‌شود، یعنی مثل ادرار نیست که قابل کنترل باشد.
از زمان پارگی کیسه آب هم معمولا برای شکم اول ۱۴ تا ۲۰ ساعت طول می‌کشد تا زایمان انجام شود، برای شکم دوم نیز این زمان معمولا هشت تا ۱۴ ساعت است بنابراین نیازی به نگرانی و عجله زیاد نیست اما نباید بی‌دلیل هم معطل کنید و دیر به بیمارستان برسید.

احساس می‌کنید تب دارید؟

برای اندازه‌گیری درجه حرارت بدن حتما از دستگاه‌های تب‌گیر الکترونیکی یا جیوه‌ای استفاده کنید. تب‌گیر را می‌توانید زیر زبان یا زیر بغل قرار دهید. اگر آن را زیر بغل گذاشتید باید یک درجه به نتیجه اضافه کنید. درجه حرارت زیر زبان نیز دمای واقعی بدن را نشان می‌دهد. درجه حرارت بالای ۲/۳۸ معمولا برای ما تب محسوب می‌شود، البته به شرط اینکه آب بدن کافی باشد. اولین علت احساس تب در خانم‌های باردار این است که به اندازه کافی آب نمی‌نوشند. اگر دمای بدن‌تان بالای ۲/۳۸ باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر دچار ورم ناگهانی شده‌اید …

در تمام جلسات ویزیت بارداری، وزن اندازه‌گیری می‌شود تا روند افزایش آن بررسی شود بنابراین لازم نیست هر روز در خانه خودتان را وزن کنید اما درصورتی که دچار ورم و افزایش وزن ناگهانی شوید باید به پزشک مراجعه کنید. اندازه‌گیری وزن بهتر است صبح‌ها بعد از دستشویی رفتن و قبل از صبحانه با لباس خانه همیشگی‌تان انجام شود.

کمردرد امان‌تان را بریده است؟

برای کاهش کمردرد در روزهای آخر پوشیدن لباس‌‌های راحت و سبک و همچنین استفاده از کفش‌‌هایی با پاشنه سه سانتی‌‌متر (نه کمتر و نه بیشتر) توصیه می‌شود. از طرفی باید از انجام کارهای سنگین پرهیز کنید. بسیاری از خانم‌‌ها در روزهای آخر بارداری دوست دارند اتاق کودک‌شان را بچینند و بالای نردبان و صندلی بروند اما این کارها علاوه بر آنکه باعث تشدید کمردرد دوران بارداری می‌شوند، بسیار هم خطرناک هستند. متاسفانه بعضی خانم‌ها به‌دلیل همین سهل‌‌انگاری‌‌ها در روزهای پایانی بارداری دچار سقط جنین شده‌اند.

آزمایش مخصوص هفته‌های آخر

در روز زایمان نیز گروه خونی مشخص می‌شود و برای بیمار خون رزرو می‌شود. این آزمایش‌ها به این دلیل در دو تا سه هفته آخر انجام می‌شوند که اگر فرد دچار زایمان زودرس شود، نتیجه آنها را داشته باشیم.

بارداری طولانی بی‌خطر هم نیست!

مدت زمان مجاز برای صبر کردن تا زایمان در نژادهای مختلف، متفاوت است. برای مثال در سیاه‌پوست‌ها این زمان ۳۹ هفته است یعنی اگر یک سیاه‌پوست جنین خود را بیشتر از ۳۹ هفته نگه دارد در داخل شکمش می‌میرد. متاسفانه در کشور ما نیز نمی‌توان جنین را تا ۴۲ هفته در شکم مادر نگه داشت. در غیر این صورت آب دور بچه کم می‌شود و روی بندناف فشار می‌آید یا حتی ممکن است مرگ داخل رحمی جنین اتفاق بیفتد یا ممکن است جنین مدفوع کند و این مدفوع وارد ریه‌اش شود بنابراین در مواردی که بارداری بیشتر از ۳۹ هفته طول می‌کشد باید حتما سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل انجام شود.

البته در خارج از کشور روشی به‌نام آمینوسکوپی هم وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان کیسه آب، رنگ و شفافیت آن را سنجید. به این ترتیب می‌توان فهمید که آب دور بچه با مدفوع آلوده شده است یا خیر. همچنین میزان آب دور جنین، حرکات تنفسی او و نوار قلبش هم باید بررسی شوند. اگر جواب همه این آزمایش‌ها خوب بود می‌توان اجازه ادامه به بارداری داد اما درکل بارداری بعد از ۴۲ هفته طبیعی نیست و بهتر است زودتر ختم داده شود.

مجله سیب سبز
 

odise2004

Registered User
تاریخ عضویت
7 مارس 2007
نوشته‌ها
491
لایک‌ها
16
سن
36
محل سکونت
Yaşasen Azerbayḉan
سردرد یکی از مشکلات و نارحتی‎های شایع در دوره بارداری است که شیوع آن در ۳ماهه اول و ۳ماهه آخر بیشتر است

به نظر می‎رسد افزایش سردردها در ۳ماهه اول بارداری به علت تغییرات هورمونی و افزایش حجم خون در بدن باشد و سردرد در ۳ماهه آخر بارداری بیشتر با وضعیت و حالت نامناسب بدن و فشار ناشی از اضافه وزن ارتباط دارد. اما بهترین راه برخورد با این سردردها چیست؟

ممکن است این عارضه در زنانی که سردردهای مکرر میگرنی داشته‎اند، در دوران بارداری کمتر شود اما این در مورد همه افراد مبتلا به میگرن صدق نمی‎کند. نکته مهم این است که خانم‎های باردار حتما قبل از مصرف هر نوع داروی مسکن باید با پزشک مشورت کنند. بهترین راه، پیشگیری از ایجاد انواع سردرد است؛ سردرد با استرس، وضعیت نامناسب بدن یا تغییرات بینایی تشدید می‌شوند.

سردرد در بارداری گاهی به علت‎های دیگر مانند کم خوابی، افت قندخون، کم آبی بدن عدم مصرف کافئین، استرس و سایر علل ایجاد می‌شود بنابراین با رعایت نکته‎هایی مانند توجه به حالت و وضعیت مناسب بدن، به‌خصوص در ۳ماهه آخر بارداری، استراحت کافی، ورزش، تغذیه مناسب و وعده‎های غذایی متعادل به راحتی می‎توان از سردردهای تنشی پیشگیری کرد.

درصورتی که نتوان از سردرد پیشگیری کرد، اقدام‌هایی وجود دارد که به رفع آن کمک می‎کند. ممکن است پزشک داروهایی مانند «استامینوفن» تجویز کند اما اگر باردار هستید، بهتر است با روش‎های طبیعی سردرد را تسکین دهید.

پاگر سردرد میگرنی دارید، از مصرف خوراکی‎هایی مانند شکلات، ماست، پنیرهای مانده، بادام زمینی،‌ نان‎هایی با خمیر ترش، گوشت‎های کنسروشده و خامه ترش که محرک این نوع سردرد هستند، پرهیز کنید، قند خونتان را با خوردن وعده‎های غذایی در دفعات بیشتر و با حجم کمتر، در حد مناسب نگه دارید و در اتاق تاریکی استراحت کنید.

اگر با هیچ‌کدام از توصیه‎های بالا دردتان تسکین پیدا نکرد،‌ سردردتان بدتر یا ماندگارتر شد یا دچار سردردهای غیرطبیعی، همراه با تاری دید، افزایش وزن ناگهانی، درد در قسمت راست و بالای شکم و تورم دست و صورت شدید، حتما با پزشک تماس بگیرید.

سلامت
 

odise2004

Registered User
تاریخ عضویت
7 مارس 2007
نوشته‌ها
491
لایک‌ها
16
سن
36
محل سکونت
Yaşasen Azerbayḉan
در روز پنج‌شنبه (بیستم آذر، یازدهم دسامبر) در بی‌بی‌سی گزارشی منتشر شد و در آن هشدار داده شده هزینه انسانی مقاومت عفونت‌ها به درمان چنان عظیم است که یک اقدام جدی و اساسی را طلب می‌کند.

پروفسور سالی دیویس مشاور ارشد پزشکی انگلستان این گزارش را “مجاب کننده” خوانده که قدمی رو به جلو برای “درک ابعاد واقعی این تهدید است.”

در این گزارش آمده اگر برای مقاومت به آنتی بیوتیک چاره ای اندیشده نشود، عفونت‌های درمان ناپذیر تاثیری عمیق و وسیع بر سلامت و بر اقتصاد کشورها بجای خواهند گذاشت و بسیاری از دستاوردهای پزشکی یک قرن گذشته از دست خواهد رفت.

عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک، در حال حاضر فقط در اروپا و آمریکا سالانه جان پنجاه هزار نفر را می‌گیرد، در دیگر کشورهای دنیا هم صدهزار نفر قربانی می شوند اما تخمین قابل اعتمادی در این باره وجود ندارد.”

این گزارش تخمین زده که در حال حاضر دست کم سالانه هفتصد هزار نفر در دنیا به علت عفونتهای مقاوم به درمان می‌میرند.

این رقم در سال ۲۰۵۰ به ده میلیون نفر خواهد رسید در حالیکه تخمین زده می شود در آن سال سرطان هشت میلیون و دویست هزار نفر قربانی بگیرد.

در سال ۲۰۱۳ نزدیک به نیم میلیون نفر در دنیا به سل مقاوم به درمان مبتلا شدند.

بر اساس این گزارش مقاومت به آنتی بیوتیک فقط کشورهای ثروتمند را تهدید نمی کند و کشورهای کم درآمد هم در معرض این خطر هستند به خصوص خطر سل، مالاریا و ایدز مقاوم به درمان.

با این حال تاثیر این مقاومت عوامل عفونی به درمان در کشورهای مختلف متفاوت است و بستگی به این دارد که مصرف آنتی بیوتیک در هر کشوری چقدر متعادل یا چقدر بی رویه است:

“مصرف جهانی آنتی بیوتیک در طب انسانی بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ تقریبا چهل درصد افزایش یافت اما این رقم این واقعیت را نشان نمی دهد که مصرف آنتی بیوتیک در بعضی کشورها کمتر شده و در بعضی بیشتر”، به نحوی که برخی کشورها تا ده برابر کشورهای دیگر آنتی بیوتیک مصرف می کنند.

فروش بدون نسخه و بدون ضابطه آنتی‌بیوتیک، تولید آنتی‌بیوتیک های تقلبی یا زیر استاندارد و سهولت مسافرت به اقصی نقاط دنیا نقش مهمی در گسترش مقاومت به آنتی بیوتیک دارد

ایران یکی از کشورهایی است که با تجویز بیش از اندازه این داروها روبروست و مصرف آنتی‌بیوتیک در این کشور تقریبا برابر با کل مصرف آن در اروپاست. بر این اساس، مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۶ برابر استاندارد جهانی است.

برای اینکه ابعاد قضیه بهتر روشن شود این گروه تخمین زده در صورتی که وضعیت کنونی ادامه پیدا کند تا سال ۲۰۵۰ هر سال ده میلیون نفر به علت عفونت‌های درمان ناپذیر جان خود را از دست خواهند داد که هزینه جهانی آن به سه تریلیون دلار خواهد رسید.

به عبارت دیگر در ۳۵ سال آینده سیصد میلیون نفر به خاطر عفونت مقاوم به درمان خواهند مرد که تولید ناخالص جهانی را در سال ۲۰۵۰ دو تا ۳.۵ درصد کاهش خواهد داد، یعنی معادل شصت تا صد تریلیون دلار.

در این گزارش چهار روش درمانی که در تمام دنیا به صورت امری روزمره در آمده، به عنوان مثال بررسی شد‌ه‌اند؛ سزارین، تعویض مفصل، شیمی‌درمانی و پیوند اعضا که روی هم چهار درصد تولید ناخالص جهانی را تشکیل می دهند و به شدت به آنتی‌بیوتیک‌ها وابسته هستند.

اگر آنتی بیوتیک ها کارآیی خود را از دست بدهند، در ۳۵ سال آینده فقط در همین چهار عرصه،۱۲۰ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی لطمه خواهد خورد. اگر دیگر آثار منفی مقاومت به آنتی بیوتیک هم به حساب آورده شود این رقم سر به ۲۱۰ تریلیون دلار خواهد زد.

این گزارش در پایان هشدار داده که از دست رفتن دستاوردهای پزشکی بشر در سال‌های اخیر غیر قابل بخشش خواهد بود و باید با سرمایه گذاری در زیر ساخت ها، اقدام هماهنگ بین المللی و تولید داروهای جدید با این خطر مبارزه کرد: “این بحران جهانی در شرف وقوع است اما با اقدام فوری می شود جلوی آن را گرفت.”
 

M £ H D I

Registered User
تاریخ عضویت
22 ژانویه 2014
نوشته‌ها
1,087
لایک‌ها
439
محل سکونت
یه جایی نزدیک خدا
morteza-pashaii-persianteb.jpg
گفت و گو با «ناصر پاشایی» وقتی مهیا شد که در تکاپوی تاسیس بنیاد خیریه ای به نام پسرش برای کمک به بهبود اوضاع سرطانی ها بود. از پدر «مرتضی پاشایی» راجع به جزییات دوره بیماری او پرسیدیم: پدری که با هر پلک زدن، انگار حضور فرزندش را تجسم می کند. در این گفت و گو عموی مرتضی، منصور، نیز با بعضی توضیحات همراه ما بود.

گفتگو: مرتضی پاشایی و سرطان معده!
 

pavilion

Registered User
تاریخ عضویت
22 جولای 2013
نوشته‌ها
4,857
لایک‌ها
5,453
محل سکونت
IRAN-19
ممنون استارتر
یادشو زنده کردی
روحش شاد




پ ن : انجمنهای پرشین تولز به دلیل تغییرات فنی برای مدتی غیر فعال است. از صبر و شکیبایی شما سپاسگذاریم
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
قطره چشم چه برای درمان خشکی چشم، حساسیت، عفونت ها یا آب سیاه و سایر بیماری چشمی، در اغلب منزل ها یافت می شود.

قطره چشم چه برای درمان خشکی چشم، حساسیت، عفونت ها یا آب سیاه، در اغلب منزل ها یافت می شود. اما آیا آن ها را درست مصرف می کنید. حتی قطره های «OTC» در صورت درست مصرف نشدن یا بیش از حد مصرف شدن می تواند خطرناک باشد.


به گفته محققان، در ارتباط با استفاده از قطره چشم، لزوماً میزان زیاد مصرف بهتر نیست بلکه روش مصرف مهم است. اما نکاتی که باید رعایت شود.


۱ - همه قطره را یک جا نریزید:


به گفته محققان، یکی از شایع ترین اشتباهات مردم این است که قطره ها را خیلی سریع می ریزند. در حالی که چشم گنجایش هر بار یک قطره را دارد. در صورتی که بیشتر از یک قطره بریزید، در واقع قطره را هدر داده اید. توجه داشته باشید، توصیه پزشک به مصرف ۴ قطره هر ۶ ساعت به این معنی نیست که هر ۴ قطره باید با هم ریخته شود. این یک اشتباه است که می تواند به سلامتی چشم آسیب برساند.


۲ - قطره های مختلف را هم زمان استفاده نکنید:


اگر همزمان از قطره های متفاوتی استفاده می کنید، بین آن ها فاصله بگذارید. بین قطره تجویز شده و «OTC» فاصله نیم ساعت را حفظ کنید. استفاده هم زمان می تواند سوزش و آب ریزش چشم را باعث شود. برای تنظیم کردن بهتر زمان می توانید از پزشک خود سوال کنید.


۳ - زمان مناسب مصرف:


همانند دارو، لازم است که قطره ها نیز طبق دستور استفاده شود. مصرف بیش از حد می تواند روی درمان تأثیر بگذارد. متخصصان تأکید دارند که زمان استعمال قطره مانند داروهای دیگر باید مشخص باشد و در صورت نیاز از زنگ ساعت برای یادآوری استفاده شود. در صورتی که بیماری مبتلا به مشکل جدی مانند آب سیاه نمی تواند زمان استفاده از قطره را به یاد بیاورد، بهتر است که قطره خود را بدون در نظر گرفتن زمان استفاده کند. البته این نباید به یک روش همیشگی تبدیل شود و بنابراین باید دقت و جدیت بیشتری روی زمان استفاده از دارو داشته باشید.


۴ - زمان ویزیت پزشک، هم از ریختن قطره صرف نظر نکنید:


همیشه حتی در روز معاینه از قطره استفاده کنید مگر این که پزشک منع کرده باشد. زیرا که هدف معاینه، فهمیدن این است که آیا قطره نتیجه داده یا نه.


۵ - به تاریخ انقضا توجه کنید:


هنگامی که قطره را از داروخانه تحویل می گیرید به زمان انقضای قطره توجه کنید تا وسط درمان و قبل از تمام شدن تاریخ انقضا به پایان نرسد. در صورت انقضا، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.


۶ - برای خود نسخه نپیچید:


برای قرمز شدن چشم یا مشکل دیگر مربوط به چشم، نسخه نپیچید. برای نگرانی های جزئی در صورت رفع نشدن در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت به پزشک مراجعه کنید تا مشکل و علت مشخص شود. در صورت مشاهده کردن علایم خیلی جدی تر مانند از دست دادن بینایی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.


۷ - قبل از استفاده، قطره را کنترل کنید:


قبل از ریختن قطره، دوباره آن را کنترل کنید، زیرا که بدترین کار، اشتباه کردن قطره چشم با قطره گوش است.


۸ - راه درست ریختن قطره:


قطره را باید در گوشه بیرونی تا درونی بریزید. در صورتی که نزدیک بینی بریزید، قطره به بینی راه پیدا می کند. پس از ریختن قطره به جای خشک کردن چشم ها با دستمال کاغذی انگشت تمیز را به آرامی در قسمتی که چشم و بینی برخورد می کند، فشار دهید تا مانع ریختن قطره به داخل بینی شود. لنزها می تواند در جذب قطره تداخل ایجاد کند، بنابراین بهتر است ابتدا، لنز را از چشم خارج کنید. به محض ریختن قطره، بیش از حد یا سریع پلک نزنید. این کار باعث خارج شدن قطره می شود. به جای پلک زدن، چشم ها را برای یک یا ۲ دقیقه ببندید تا قطره خوب جذب شود.
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
لیزیک، عمل جراحی اصلاح نمره عینک با لیزر است که طی سال‌های اخیر به دلیل عوارضی که به دنبال داشت با تغییراتی مواجه و با عمل لازک جایگزین شد.

شاید در گذشته خیلی‌ها با عینکی بودن خود به بهانه‌هایی چون تیپ روشنفکری یا دکتری پیدا کردن کنار می‌آمدند، اما طی دو دهه اخیر با تغییر نگرش افراد از یک‌سو و از سوی دیگر با پیشرفت‌هایی که در انجام عمل‌های اصلاح نمره چشم با لیزر یعنی لیزیک و لازک حاصل شده است، بسیاری از افراد در صدد خداحافظی با عینک‌های طبی خود هستند.


اما نکته مهم درباره عمل لیزیک و لازک آن است که شرایط همه افراد برای این عمل مناسب محسوب نمی‌شود که مهم‌ترین عامل بازدارنده در این زمینه، رعایت محدوده سنی مشخصی برای به‌کار‌گیری این روش‌هاست که دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده، فوق‌تخصص قرنیه در این باره می‌گوید: انجام عمل‌های رفع عیوب انکساری یعنی لیزیک و لازک برای افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۵۰ سال مجاز نیست، چون احتمال تغییر شماره چشم در افراد زیر ۱۸ سال و در افراد بالای ۵۰ سال نیز خطر بروز آب مروارید وجود دارد.


لیزیک، عمل جراحی اصلاح نمره عینک با لیزر است که طی سال‌های اخیر به دلیل عوارضی که به دنبال داشت با تغییراتی مواجه و با عمل لازک جایگزین شد. در این نوع عمل جراحی که با لیزر صورت می‌گیرد، جراح به وسیله تیغه مخصوصی، برشی روی قرنیه ایجاد می‌کند و با برداشتن لایه رویی قرنیه و تراش لایه زیرین، اصلاحاتی را در میزان تحدب قرنیه ایجاد می‌کند. به این ترتیب شخص از گذاشتن عینک یا لنز طبی بی‌نیاز می‌شود.


زمان اصلاح نمره عینک با لیزر

دکتر فرتوک‌زاده با اشاره به این‌که ثابت ماندن شماره چشم یا عینک طی یک‌سال متوالی از ضرورت‌های انجام عمل جراحی لازک یا لیزیک است، می‌گوید: اگر شماره چشم فرد در حال افزایش است باید انجام عمل لازک به تعویق بیفتد. یعنی جراح باید صبر کند تا زمانی که مطمئن شود بافت قرنیه از استحکام لازم برای انجام عمل لازک برخورداراست. زیرا طی این عمل از ضخامت قرنیه کاسته می‌شود و در صورتی که قرنیه از استحکام کافی برخوردار نباشد شخص در معرض خطر تخریب بافت قرنیه قرار خواهد گرفت.


قوز قرنیه مانعی در برابر لیزیک چشم

عکسبرداری از قرنیه برای این که شخص از نظر دارا نبودن احتمال قوز قرنیه مخفی مورد تائید قرار بگیرد، از ضرورت‌های انجام عمل لیزیک است. به بیان دیگر در صورت نازک بودن قرنیه یا قوزدار بودن آن، بیمار قادر به انجام عمل لیزیک و لازک نخواهد بود.

دکتر فرتوک زاده در این باره می‌گوید: قوز قرنیه یک بیماری ژنتیکی است و معمولا در دهه دوم زندگی بروز پیدا می‌کند که طی آن قرنیه نازک می‌شود و حالت مخروطی پیدا می‌کند. چنین شرایطی به ایجاد نزدیک‌بینی، آستیگماتیسم نامنظم و در نتیجه کاهش دید منجر می‌شود.


از آنجا که قوز قرنیه باعث می‌شود استحکام بافت سازنده قرنیه کاهش پیدا کند و از نظم خود خارج شود، به نوعی به از بین رفتن و تخریب بافت قرنیه منجر می‌شود. در چنین شرایطی عمل لیزیک و لازک می‌تواند بهم ریختگی نظم بافت سازنده قرنیه را تسریع و تاری دید بیمار را تشدید کند. به همین دلیل، انجام لیزیک برای بیماران مبتلا به قوز قرنیه ممنوع است.


خشکی چشم، سدی در برابر لیزیک

خشکی چشم بعد از لیزیک و لازک بسیار شایع است و برای نیمی از بیماران پس از این عمل‌های جراحی اتفاق می‌افتد. البته به گفته دکتر فرتوک‌زاده این عارضه در اغلب مواقع، خفیف و زود گذر است و با استفاده از قطره اشک مصنوعی پس از مدتی بهبود می‌یابد. با این حال بهتر است کسانی که مبتلا به خشکی چشم هستند با توجه به احتمال تشدید این عارضه از انجام عمل لیزیک امتناع ورزند. البته ناگفته نماند غربالگری‌هایی که پیش از عمل لیزیک صورت می‌گیرد به تشخیص و درمان خشکی چشم بسیار کمک می‌کند. اما ضروری است بیمارانی که مایل به انجام عمل‌های رفع عیوب انکساری چشم هستند قبل از عمل به درمان این مشکل اقدام کنند.


ممنوعیت شماره‌های بالا و بسیار پایین عینک

به گفته دکتر فرتوک‌زاده طی عمل لیزیک به ازای هر یک شماره ضعیفی چشم، حدود ۱۲ تا ۲۰ میکرون از ضخامت قرنیه با تراش لیزری کاهش پیدا می‌کند.اما برای موفقیت عمل لیزیک و رسیدن به نتیجه مطلوب، قرنیه باید از ضخامت اولیه قابل قبولی برخوردار باشد یعنی حداقل ۴۰۰ میکرون ضخامت داشته باشد. در حالی که ضخامت قرنیه در کسانی که شماره عینک بالا دارند از ضخامت و استقامت کافی برخوردار نیست و در نتیجه انجام عمل لیزیک برای آنها به علت احتمال ایجاد کدورت در قرنیه توصیه نمی‌شود.


این فوق‌تخصص قرنیه تاکید می‌کند: افرادی که چشمشان کمتر از یک نمره ضعیف است نیز نباید لیزیک کنند. در واقع ضروری است کسانی که نمره عینک ۱.۵ یا ۲ دارند از هجده سالگی به بعد به مدت شش ماه تا یک‌سال مورد بررسی قرار بگیرند و اگر تغییری در نمره عینک‌شان طی این مدت اتفاق نیفتاده باشد مورد عمل لیزیک قرار بگیرند. بی‌شک انجام عمل لیزیک در کسانی که جراحی قرنیه داشته‌اند یا در مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و سیستمیک، همچنین در بیماران دیابتی که وابسته به انسولین هستند، ممنوع است.


البته ناگفته نماند که عمل لیزیک در افراد بالای ۴۰ سال فقط به بهبود دوربینی کمک می‌کند و مشکل نزدیک‌بینی‌ در آنها همچنان باقی خواهد ماند.
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
شرح بیماری
انحراف چشم عبارت است از عدم هماهنگی حركت عضلات یا توانایی تمركز بین دو چشم كه باعث می شود چشم ها در جهات متفاوتی قرار بگیرند. ممكن است یك یا هر دو چشم به داخل (چشم های ضربدری ) یا خارج («چشم نهنگ ») بچرخند. هم راستایی چشم ها در بدو تولد كاملاً تكامل نیافته است . تغییر موقعیت تكامل حقیقی چشم در ۴ ۳ ماهگی خود را نشان می دهد ولی ممكن است در كودكی یا دیرتر رخ دهد.

علایم شایع
ناهماهنگی حركات چشم ها. در بعضی موارد تنها در موقع نگاه كردن به جهت های خاصی ، قابل مشاهده است .
دوبینی (گاهی )
دید با تنها یك چشم همراه با فقدان درك عمقی

علل
حركت چشم توسط پیام هایی كنترل می شود كه از مغز به ۴ عضله دور چشم می روند. عدم هماهنگی حركتی از موارد زیر ناشی می گردد:

عدم توازن عضلانی بین دو چشم
فقدان توانایی تمركز یكسان در چشم ها. مغز نمی تواند تصاویر دارای تمركز متفاوت را تحمل كند لذا پیام های حاصل از یك میدان دید را در نظر نمی گیرد. سرانجام چشم ضعیف تر در اثر استفاده نامناسب ، بلااستفاده می شود و یك چشم «تنبل » یا سرگردان ایجاد می گردد.
آسیب مغزی یا آسیب به سر (نادر)

عوامل افزایش دهنده خطر
سابقه خانوادگی انحراف چشم
نشانگان داون
بیماری تیرویید
تومور چشم
آسیب به دستگاه عصبی مركزی جنین
آسیب زایمانی
استفاده نامناسب از چشم

پیشگیری
پیشگیری خاصی ندارد.

عواقب مورد انتظار
انحراف چشم را می توان با تشخیص و درمان زودرس ، تصحیح كرد. بدون درمان فوری ممكن است كاهش بینایی در یك چشم دایمی شود.

بسیاری افراد با دید یك چشمی سازگار می شوند و یاد می گیرند تمامی فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری های خود از قبیل رانندگی را با یك چشم انجام دهید. در صورت از دست رفتن دید یك چشم ، از چشم دیگر در برابر آسیب محافظت بسیاری به عمل آورید. برای ورزش و سایر فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری ها از جمله درودگری یا جوشكاری كه خطر آسیب بالایی دربر دارند، از عینك محافظ استفاده كنید.

عوارض احتمالی
از دست رفتن دید طبیعی در یك چشم
زجر روانی حاصل از جذاب نبودن ظاهر صورت

درمان
اصول كلی
تشخیص با توجه به شرح حال طبی و معاینه فیزیكی گذاشته می شود و ممكن است شامل آزمون های تیزبینی ، معاینه شبكیه ، معاینه كامل عصبی و آزمون های عضلانی گردد.

درمان ۳ هدف را دنبال می كند: به دست آوردن بهترین دید ممكن ، به دست آوردن بهترین جهت برای چشم ها، تأمین بهترین فرصت برای دید دو چشمی .

درمان ممكن است شامل عینك یا بستن چشم قوی تر برای تصحیح عدم توزان تمركز (باعث می شوند چشم ضعیف تر به كار بیفتد)، تمرینات مربوط به عضلات چشم ، سم بوتولینیوم (در حال حاضر تنها در بزرگسالان استفاده می شود) یا جراحی برای تصحیح وضعیت عضلات چشم باشد. گاهی انجام عمل جراحی دوم ضرورت می یابد.

یك درمان جدید دیگر شامل استفاده از عینك قرار گرفته در یك منشور پلاستیكی نازك است . بیمار قبل از عمل از این عینك ها استفاده می كند و به تعیین مقدار تطابق جراحی مورد نیاز برای عضلات چشم كمك می كند.

داروها
مگر در صورت پیشنهاد تزریق سم بوتولینیوم ، معمولاً برای این اختلال دارویی لازم نیست . این سم از طریق یك سوزن الكترومیوگرافیك داخل یك عضله چرخاننده چشم در خارج از چشم تزریق می گردد.

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
محدودیت لازم نیست . زمانی كه كودكتان در حال سازگار شدن با بستن یك چشم است ، از او در مقابل سقوط یا آسیب محافظت كنید.

**** غذایی
**** غذایی خاصی ندارد.

درچه شرایطی باید به پزشك مراجعه نمود؟
ـ اگر كودكتان علایم انحراف چشم را داشته باشد.
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
اگر فردی احساس می کند بینایی اش ضعیف شده و مانند سابق نمی تواند دور یا نزدیک را ببیند، باید بلافاصله به چشم پزشک مراجعه کند.


برای عینک بامتخصص چشم مشورت کنید
اگر فردی احساس می کند بینایی اش ضعیف شده و مانند سابق نمی تواند دور یا نزدیک را ببیند، باید بلافاصله به چشم پزشک مراجعه کند. چشم پزشک می تواند با معاینه دقیق چشم ها، عینکی با شماره مناسب که فاصله کانونی خوبی هم داشته باشد، برای بیمار، تجویز کند. چشم پزشکان حتی اندازه فریم عینک را هم متناسب با چشم بیماران تعریف می کنند.



فریم کوچک برای همه مناسب نیست
متاسفانه، برخی از افراد به عینک سازان اصرار می کنند که برای آنها، عینک هایی با فریم کوچک و باریک بسازند. اگر فریم عینک های طبی، با شرایط فیزیکی چشم ها و صورت فرد متناسب نباشد و فاصله کانونی آنها را مختل کند، می تواند ناراحتی های زیادی را در دیدشان به وجود بیاورد. هر چقدر عینک و فریم آن سبک تر باشند، بهتر هستند. اگر فریم عینک های طبی، استاندارد و سبک باشد و به راحتی روی بینی بنشیند، کمتر روی بینی جا می اندازد.

در حال حاضر، فریم های استاندارد و سبکی در بازار وجود دارد که می توان بدون دغدغه از آنها استفاده کرد. این فریم ها طوری طراحی شده اند که مانند فریم های قدیمی، روی بینی جا نمی اندازند. هنگام خرید عینک، حواستان باشد فریم آن جلوی میدان دید شما را نگیرد.



باورهایتان را درباره عینک اصلاح کنید
باورهای درست و غلط زیادی درباره عینک زدن وجود دارد، مثلا برخی افراد معتقدند عینک زدن می تواند باعث قیچ و چپ شدن چشم ها شود. این یک باور عامه و غیرعلمی است. ممکن است در اثر عینک زدن های طولانی مدت، زیر پلک افراد عینکی کمی فرورفتگی ایجاد شود اما قیچ یا چپ شدن چشم ها در اثر عینک زدن، هیچ توجیه علمی ای ندارد. مگر اینکه قبل از عینک زدن این حالت در چشم های کسی وجود داشته باشد و عینک مناسب هم نزند، که باعث تشدید حالت چپ بودن چشم ها می شود. مثلا اگر کسانی که چشم هایشان حالت فرورفته دارد، عینک نزدیک بین بزنند، حالت چشم هایشان بدتر می شود اما به طور کلی، عینک برای کسی مشکل فیزیکی خاصی ایجاد نمی کند.



سالی یک بار به چشم پزشکی بروید
افرادی که از عینک طبی استفاده می کنند باید برای بررسی شرایطشان، هر یک سال یک بار به چشم پزشک مراجعه کنند تا چشم هایشان معاینه شود. این کار به تشخیص زودتر بالا یا پایین رفتن شماره چشم ها کمک می کند. افرادی که به عینک نیاز دارند، باید با تجویز پزشکشان به عینک سازی مراجعه کنند تا عینک مخصوص برای چشم آنها ساخته شود. عینک های موجود در داروخانه ها، فقط برای افرادی است که دچار پیرچشمی هستند و شماره هر ۲ چشم آنها هم با یکدیگر برابر است.



عینک خانوادگی به چشم نزنید
متاسفانه گاهی افراد خانواده از عینک مشترک استفاده می کنند و چون با عینک همسر، پدر یا مادر خود بهتر از قبل می بینند، همان عینک را می زنند. این کار می تواند سلامت چشم ها را به خطر بیندازد. توصیه ما به افرادی که دچار ضعف بینایی هستند، این است که برای پیشگیری از تشدید بیماری شان، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند.



انتخاب عینک براساس رنگ پوست
عینک باید به رنگ پوست هم بیاید و تشخیص اینکه چه عینکی برای چه پوستی مناسب است، خیلی سخت نیست چون پوست ها را در این مورد به ۲ گروه سرد و گرم تقسیم می کنیم:

پوست های سرد بیشتر ته مایه رنگی آبی یا صورتی دارند در حالی که ته مایه رنگی پوست های گرم زرد است. بلوند، سفید، آبی و قهوه ای روشن جزو دسته بندی گرم هستند و بلوند طلایی، سیاه یک دست، قهوه ای طلایی، قرمز و خاکستری از رنگ های سرد.

کسانی که پوست های گرم دارند، بهتر است از قاب هایی نزدیک به رنگ های شتری، خاکی، طلایی، مسی و قرمز روشن استفاده کنند و برای کسانی هم که رنگ پوستشان سرد است، قاب هایی با رنگ مشکی، قهوه ای گلی، گوجه ای و آبی مناسب ترند.

اگر این قاب عینک ها و حتی مدل هایی که برای صورتتان مناسب است را دوست ندارید، اصلا نگران نباشید زیرا مهم ترین مشخصه یک عینک خوب، «راحت بودن» و «متناسب بودن با شرایط شما» است.



عینک غیراستاندارد عارضه دارد
ایجاد سردردهای مزمن، اختلافات دید دوچشمی و خستگی مفرط از عوارض متعدد و شایع استفاده از فریم?های غیراستاندارد در داخل کشور است.

عسکر دوستدار، دبیر انجمن علمی بینایی سنجی همزمان با برگزاری ششمین دوره بازآموزی سراسری اپتومتری (بینایی سنجی) ضمن اعلام این مطالب اظهار داشت: «از موارد گوناگون ساخت اشتباه عینک های طبی و عوارض متعاقب آنها که گریبان گیر بیماران است می توان به عدم تطبیق افقی و عمودی مراکز کانونی عدسی های عینک، به کارگیری رنگ های غیراستاندارد در عدسی عینک، خطاهای پریزماتیک ناخواسته و ایجاد عدم توازن عضلات خارجی چشمی و در نتیجه ایجاد سردردهای مزمن، اختلال دید دوچشمی، خستگی مفرط، اختلال حافظه بینایی، اختلال در نقش مغز در مکانیسم بینایی، تشدید تنبلی چشم در کودکان، ایجاد لوچی ها و انحراف چشمی اشاره کرد که خود گوشه ای از عوارض ساخت و ارائه غیراستاندارد و اشتباه عینک طبی است.»

دکتر هرمز شمس

رییس انجمن چشم‌پزشکی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
 

afshin5

Registered User
تاریخ عضویت
5 اکتبر 2012
نوشته‌ها
1,977
لایک‌ها
1,548
محل سکونت
tehran
من یبار بچه بود حدودا 10 سال رفتم دکتر عینک داد اما هوقت عینک میزدم سرگیجه و حالت تهوع میگرفتم همون موقع عینک انداختم دور تا حالا هم نزدم چشم هم اصلا ضعیف نیست کلا عینک باعث میشه به چشم فشار بیاد چیز مزخرفیه
 

cybamin

Registered User
تاریخ عضویت
31 آگوست 2003
نوشته‌ها
1,559
لایک‌ها
138
محل سکونت
اصفهان
من یبار بچه بود حدودا 10 سال رفتم دکتر عینک داد اما هوقت عینک میزدم سرگیجه و حالت تهوع میگرفتم همون موقع عینک انداختم دور تا حالا هم نزدم چشم هم اصلا ضعیف نیست کلا عینک باعث میشه به چشم فشار بیاد چیز مزخرفیه
اولش طبیعیه تا عادت کنی. بخصوص اگه شماره چشمت زیاد باشه یا آستیگمات داشته باشی.
 

afshin5

Registered User
تاریخ عضویت
5 اکتبر 2012
نوشته‌ها
1,977
لایک‌ها
1,548
محل سکونت
tehran
اولش طبیعیه تا عادت کنی. بخصوص اگه شماره چشمت زیاد باشه یا آستیگمات داشته باشی.
شماره چشم من اصلا زیاد نبود الان همینطوری هستم هر عینکی میزنم سردرد میگیرم
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
این عکسا رو که با گوشی موبایل گرفتند مورد تایید دانشمندان نیز هست . به دلیل کار سخت و رفتارهایی توسط آقایان منجر به یک زندگی کوتاه‌تر می‌شود. یک سری از رفتارها ثابت کرده‌اند که مردان در مقایسه با زنان با خطرات بیشتری مواجه می‌شوند که می‌تواند منجر به کوتاه‌تر شدن عمر آنها شود. این یک واقعیت تایید شده توسط آمار است.

در اینجا برخی از تصاویر کارهای سخت مردان را می‌توانید مشاهده کنید.

13921130000064_PhotoL.jpg


13921130000066_PhotoL.jpg


13921130000072_PhotoL.jpg


13921130000079_PhotoL.jpg


13921130000080_PhotoL.jpg


13921130000084_PhotoL.jpg
13921130000085_PhotoL.jpg
13921130000068_PhotoL.jpg
13921130000070_PhotoL.jpg

13921130000071_PhotoL.jpg


13921130000074_PhotoL.jpg
13921130000076_PhotoL.jpg
13921130000082_PhotoL.jpg
13921130000086_PhotoL.jpg
13921130000087_PhotoL.jpg

13921130000088_PhotoL.jpg


13921130000089_PhotoL.jpg
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
هرقدر هم تکنولوژی پیشرفت کند و آدم ها مدرن شوند، هر قدر هم نسخه دیجیتالی همه لوازم و امکانات ساخته و روانه بازار شوند، امکان ندارد چیزی بتواند جای گاری دستی پر از لبویی را بگیرد.


هرقدر هم تکنولوژی پیشرفت کند و آدم ها مدرن شوند، هر قدر هم نسخه دیجیتالی همه لوازم و امکانات ساخته و روانه بازار شوند، امکان ندارد چیزی بتواند جای گاری دستی پر از لبویی را بگیرد که وسط سرمای شب های زمستان، عطرش مشام هر عابری را نوازش می دهد!


واقعا چیزی خوشمزه تر از لبوی داغ زیر برف دانه دانه زمستانی پیدا می شود؟! حتی اگر عاشق چای و قهوه هم باشید، لبو چیز دیگری است و مطمئنا هر سال وقتی اولین تکه لبو را در دهان می گذارید، کلی خاطره خوب برای تان زنده می شود! البته برای خوردن لبو لازم نیست تا باریدن برف زمستان صبر کنید؛ همین الان لبوهای خوش رنگ و تازه در میوه فروشی ها در دسترس هستند و انتظار آشپزخانه شما را می کشند! این لبو یا لبپوی قرمز انواع بیماری های چشمی، گوارشی و قلبی و.... را رفع می کند.


لبو یا لپتو؟!


در زبان آشور و بابل چغندر را لپتو می خواندند و در زبان آرامی لپتا و لیپتا؛ پس بعید نیست که اصل لبوی فارسی همین باشد! چغندر دو نوع است؛ یکی همین چغندر معمولی است که به رنگ بنفش تیره یا قرمز (لبو) وجود دارد و نوع دیگر آن چغندر قند و به رنگ زرد روشن است. برای آنکه پوست چغندر پخته به آسانی کنده شود، باید وقتی گرم است از آب گرم بیرون آورده و درون آب سرد قرار دهید تا به راحتی پوست آن جدا شود.


این سبزی خوش طعم و شیرین کالری بسیار کمی دارد و به صورت آبپز و به تنهایی، یک دسر خوشمزه است اما نهایت استفاده ای که معمولا ما ایرانی ها از آن می کنیم، در تزئین غذا یا نهایتا تهیه دسر ماست و لبوست!



درصورتی که اگر بدانید این خوراکی چقدر خاصیت دارد، حتما از آن استفاده بیشتری می کنید؛ به خصوص که هم عطر و طعم بی نظیری دارد و هم اینکه در تمام فصول سال در دسترس نیست. پس باید تا آخر زمستان، حسابی قدرش را بدانیم! البته قدیمی ها می گویند که پیش تر چغندر انواعی متنوع تر از امروز داشته است و حتی از برگ آنها بیشتر از مغز آن استفاده می کردند.


اما امروزی ها لبوی خوش آب و رنگ قرمز رنگ را به هر چیزی ترجیح می دهند و این روزها دسترسی به این گیاه زیر خاکی به یکی دو نوع محدود می شود. هر چند عطر لبو در فصل سرد و توی خیابان ها، هوش از سر هر کسی می برد اما برای جلوگیری از آلودگی های احتمالی، خانگی اش توصیه می شود. پس تا دیر نشده دست به کار شوید.


یک چغندر خوب. . .


چغندر خوب گیاهی است که زیاد در خاک نمانده باشد چون چغندری که زیادی رسیده باشد، برعکس سایر میوه ها که له می شوند، سفت می شود! برای شناسایی چغندر پیر هنگام خرید، خوب است بدانید این چغندرها معمولا گردنی باریک دارند و شیارهایی روی آنها ایجاد شده. چغندر خام به عسل گیاهی معروف است و در احادیث آمده که خداوند بعد از عسل، شفا را در چغندر قرار داده است و همین موضوع، نشان دهنده ارزش غذایی بالای چغندر است.


جالب اینجاست که با وجود مقدار زیاد قند در این گیاه و خطرات احتمالی برای دیابتی ها، اما مصلح آن یعنی داروی بیماری دیابت در برگ آن نهفته است، البته به شرط آنکه برگ تازه و سرحال را مورد استفاده قرار دهند.


از شیره تا گوشت لبو!


همه اجزای لبو مفید است؛ از ریشه، ساقه و برگ گرفته تا پوست و گوشتش! برگ چغندر خام باعث بهبود ورم طحال می شود، همچنین در طب سنتی توصیه شده که برای از بین بردن شوره و چربی مو، سر با جوشانده برگ چغندر شسته شود؛ این جوشانده نه تنها خاصیت ضدشپش دارد که از آن می توان برای درمان ترک دست و پا نیز استفاده کرد.


ضماد برگ چغندر با عسل هم برای رفع طاسی و زگیل موثر است و در طب سنتی توصیه شده است. حتی اگر برگ چغندر با حنا مصرف شود، برای رویاندن مجدد مو و زیبایی آن تاثیر زیادی خواهد داشت، همچنین می توان از چغندر به عنوان ضمادی برای پانسمان زخم و درمان تاول استفاده کرد.


در ضمن املاحی که در شیره چغندر وجود دارد، یک پاک کننده بسیار عالی کبد، کلیه و کیسه صفراست. از آنجا که چغندر ملین، نرم کننده و ادرارآور است، برای رفع یبوست عالی است، همچنین درمان کننده التهاب مجاری ادرار، مثانه و بواسیر بوده و برای رفع بسیاری از بیماری های پوستی مفید است.


نه چربی خون، نه بیماری قلبی و نه سرطان!


یافته های اخیر پژوهشگران نشان می دهد مصرف یک چغندر نیم کیلویی، ۳۵ درصد از فولاد مورد نیاز بدن را تامین می کند و دریافت این مقدار کافی از فولات موجب کاهش سطح ترکیبی در خون به نام هموسیستئین می شود. در صورت افزایش این ترکیب در خون، عوامل ایجادکننده بیماری های قلبی افزایش می یابد. لبو از جمله سبزیجاتی است که سرشار از فیبرهای محلول بوده و باعث کاهش سطح کلسترول بد LDL می شود. لبو به خاطر رنگ منحصر به فردش سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان است.


ترکیبات آنتی اکسیدانی مانع از بروز سرطان شده و حتی از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند و از این طریق نیز ریسک بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد. در چغندر ترکیباتی به نام کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها وجود دارد که هم موجب کاهش کلسترول شده و هم از آسیب های احتمالی که رادیکال های آزاد به دیواره عروق وارد می آورند، جلوگیری می کند و نهایتا بروز سکته های قلبی را کاهش می دهد. به این دلیل مصرف چغندر آبپز همراه کمی شکر در این روزها بسیار مفید است، خصوصا در افرادی که سابقه بیماری های قلبی در آنها وجود دارد. از دیگر فواید لبو می توان به کنترل فشار خون بالا اشاره کرد؛ به این ترتیب که در هر ۱۰۰ گرم چغندر، ۳۸۰ میلی گرم پتاسیم وجود دارد که به کاهش فشار خون کمک می کند.


لبوخوری پیش از بارداری


همیشه پزشکان توصیه می کنند خوب است مادرانی که قصد بچه دار شدن دارند، حداقل ۲ تا ۳ ماه قبل از باردار شدن از مکمل اسیدفولیک استفاده کنند تا ذخایر کافی این ماده مغذی قبل از بروز بارداری فراهم شود زیرا کمبود اسید فولیک در این دوران آسیب های جبران ناپذیری به جنین وارد می کند که از آن جمله می توان به عقب ماندگی ذهنی و نقص در تشکیل لوله عصبی اشاره کرد. البته مطالعات جدید در شناسایی تاثیر مصرف چغندر در دوران بارداری نشان داده که مصرف مواد غذایی سرشار از فولات ازجمله لبو، باعث حفظ سلامت جنین می شود.


یک زیر خاکی مفید و مغذی


سم زدایی لبویی!


لبو سرشار از ریزمغذی گیاهی به نام بتالین (یکی از انواع رنگدانه های گیاهی قرمز و نارنجی) است که دو نوع از بهترین بتالین های موجود در لبو «بتانین» و «ولگازانتین» است و هردو خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و سم زدایی دارند. البته این رنگدانه ها در محصولات دیگری از جمله کلم و ریواس هم پیدا می شوند. بتالین موجود در پوست و گوشت لبو به شما امکان استفاده از این خواص بی نظیر و تجربه یک زندگی سالم را می دهد.


فقط حواس تان باشد بعضی از بتالین ها با افزایش زمان طبخ از بین می روند. بهترین زمان بخارپز کردن لبو ۱۵ دقیقه (به صورت حلقه های نازک) یا کمتر و کباب کردنش زیر یک ساعت است. حتی می توانید لبو را به صورت خام و رنده شده همراه با ماست، هنگام صرف غذا میل کنید.



پیشگیری از ابتلا به سرطان!


تحقیقات آزمایشگاهی بر سلول های تومور انسان نشان داده که ذرات بتانین موجود در لبو می تواند با ***** آنزیم های ملتهب کننده، رشد سلول های تومور را کاهش دهد. در این آزمایش سلول تومورهای کولون، شکم، عصب، ریه، سینه، پروستات و بافت بیضه ای مورد بررسی قرار گرفتند و گرچه خواص پیشگیری از سرطان توسط لبو اثبات نشده اما دانشمندان با خوش بینی بیشتری بتانین و سایر بتانین های موجود در لبو را مورد بررسی قرار می دهند تا ارزش لبو در پیشگیری و درمان انواع خاصی از سرطان ها مشخص شود.


قرمز پرخاصیت


مفیدترین و بهترین بخش چغندر، برگ آن، بعد ساقه هایش و بعد از آن ریشه است که پخته آن همان لبوی خودمان است. وقتی چغندر پخته می شود، کالری موجود در آن به دلیل آزاد شدن کربوهیدرات ها و پروتئین ها بیشتر شده و راحت تر در دسترس سیستم گوارشی قرار می گیرد. این سبزی منبع بسیار خوبی از مواد معدنی و انواع ویتامین هاست. وجود فولات بسیار بالایی که در لبو دیده می شود، این سبزی را به یکی از خوراکی های مفید برای سیستم قلبی عروقی تبدیل کرده است. مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم این سبزی احتمال بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد. این سبزی خوش رنگ با وجود طعم شیرینش کالری بسیار کمی دارد؛ هر ۱۰۰ گرم لبو فقط ۳۶ کیلوکالری انرژی دارد. پس بدون نگرانی لبوخوری کنید!


لبو نگو؛ بلا بگو


چغندر لبو مثل هویج دارای کاروتن است که در معده تبدیل به ویتامین A می شود و برای رفع ضعف بینایی بسیار مفید است. همچنین خوردن چغندر پخته ای که برگش سرخ رنگ باشد، برای رعشه بسیار موثر است. از ترکیب چغندر با آب هویج می توان برای دفع سنگ کیسه صفرا هم استفاده کرد. از آنجا که لبو دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است، مصرفش می تواند درد مفاصل و همچنین نقرس را بهبود دهد.


از برگ و شربت چغندر غافل نشوید


شربت چغندر بهترین نوشابه، تقویت کننده بدن و دافع سموم بدن است. برای تهیه شربت چغندر کافی است با آبمیوه گیری آب ۳،۴ عدد چغندر خام را بگیرید و آن را با یک لیوان آب معدنی رقیق کرده و میل کنید.


از آنجا که زیاده روی در مصرف مفیدترین مواد هم مضر است، استفاده بیش از حد در مصرف لبو هم برای معده مضر است و ممکن است موجب دل پیچه شود. اگر زیادی لبو دوست دارید یا معده حساسی دارید، می توانید برای جلوگیری از دل پیچه، چغندر را همراه مقداری عدس بپزید و میل کنید. همچنین قند ریشه چغندر (لبو) برای مبتلایان به دیابت مضر است. در ضمن یادتان باشد برای پختن چغندر از ظروف آلومینیومی استفاده نکنید زیرا عنصر آلومینیوم با ریزمغذی های لبو ترکیب شده و خوراکی خوشمزه تان مسموم می شود!


از آب برگ این گیاه مغذی هم غافل نشوید. آب برگ چغندر برای درمان سردرد و دندان درد مفید است. به علاوه آنکه آب برگ آن به رفع قرمزی چشم کمک می کند و شما می توانید دو تکه پنبه را به این مایع آغشته کنید و روی چشمان تان قرار دهید. ضمن آنکه جوشانده برگ چغندر برای برطرف کردن شوره و چربی سر هم به کار می رود.

ستاره سمائی
 
بالا