برگزیده های پرشین تولز

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
از درد حاد تا مزمن، با درد آشنا شوید
در فرهنگ‌ها، اقوام و نژادهای گوناگون، تعریفی متفاوت از درد وجود دارد. بعضی از نژادها با تحریک کم، درد زیادی را بیان می‌کنند و بعضی هم دردهای شدید را کمتر حس می‌کنند و نسبت به آن بسیار مقاومند. مطالعه‌ها و یافته‌های گوناگون درباره پدیده درد به بشر این امکان را داده تا راه‌ها و حتی تمرین‌هایی را برای کاهش درد ابداع کند.

دردها بر چه اساسی طبقه‌بندی می‌شود؟
pain-300x200.jpg

دردها دو نوع عمده حاد و مزمن دارند. درد حاد دردی است که کمتر از 6 ماه طول کشیده و درد مزمن دردی است که بیشتر از 6 ماه طول بکشد. متاسفانه دردهای مزمن راحت درمان نمی‌شوند. البته تقسیم‌بندی‌ها متنوع‌ترند. دردهای اعضای بدن (سوماتیک یا جلدی)، دردهای احشایی (احشای بدن یعنی محوطه داخلی شکم و روده‌ها) و دردهای سمپاتیک که مربوط به اعصاب سمپاتیک‌اند نیز جزو دیگر تقسیم‌های درد هستند. نوع دیگری از درد نیز وجود دارد به نام درد نوروپاتیک که در بیماران دیابتی دیده می‌شود. در این بیماران، عصب درگیر باعث احساس دردی مانند سوزش در بیماران می‌شود بدون اینکه محرک خارجی حرارتی برای ایجاد درد وجود داشته باشد.

چرا درد را احساس می‌کنیم؟
برای به‌وجود آمدن حس درد، باید محرکی مانند فشار مکانیکی، گرما، سرما و… به عضو وارد شود تا گیرنده درد فعال شود. حس به‌وجود آمده به امواج الکتریکی تبدیل می‌شود تا از طریق اعصاب به نخاع و از نخاع به مراکز بالاتر و در نهایت به مغز برسد و در آنجا پردازش ‌شود. در همین هنگام سیستم دیگری به‌طور خودکار در مغز برای کاهش شدت درد فعال می‌شود. این سیستم جزو شگفتی‌های آفرینش است که درد را برای انسان قابل‌تحمل می‌کند.

لطفا با یک مثال این موضوع را برایمان بیشتر توضیح دهید.
وقتی که دست فردی دچار سوختگی می‌شود، ابتدا درد زیادی ایجاد می‌کند ولی به‌تدریج از شدت درد کاسته می‌شود. علت کاهش درد، فعالیت سیستم ضددردی است که در مغز ایجاد شده است. البته تاثیر هورمونی به نام اندورفین را هم باید در نظر داشت.

هورمون اندورفین چیست؟
در بدن انسان موادی به نام اندورفین وجود دارد که مانند مورفین عمل می‌کند و یک ضددرد قوی است. مطالعه‌ها نشان داده ورزش، فعالیت فیزیکی و خندیدن سطح اندورفین‌ را بالا می‌برد. اندورفین عاملی است برای حالت سرخوشی، بی‌دردی و سرحالی در انسان. افرادی که موادمخدر مصرف می‌کنند، از این حالت‌ها محروم هستند چون موادمخدر سطح اندورفین طبیعی بدن را پایین می‌آورد و باعث می‌شود معتاد همیشه بی‌حال و کسل باشد.

اشاره کردید به اینکه دردهای مزمن راحت درمان نمی‌شوند. چرا؟
فرض کنیم بیمار مبتلا به دیسک کمر است و جراحی می‌شود ولی دردش به شکل مبهم و مزمن ادامه می‌یابد. یافته‌های پزشکی نشان می‌دهد هیچ مشکلی وجود ندارد و در نهایت برچسب دردهای سایکوسوماتیک (روان‌تنی) به بیمار زده می‌شود اما این موضوع درباره همه بیماران درست نیست و باید به دنبال یافتن علت بود، چون شرح‌‌حال بیماران نشان می‎دهد که اغلب آنها واقعا درد دارند. بی‌توجهی برخی پزشکان و بیماران به این موضوع باعث می‌شود درد حاد تبدیل به دردی مزمن و مقاوم به درمان شود. درد مزمن، دیگر یک علامت نیست و بیماری محسوب می‌شود. درد باعث تغییر سلول‌های مغزی و بزرگ شدن قسمت مربوط به ادراک درد در مغز می‌شود. در این صورت دیگر نمی‌توان کار چندانی برای بیمار انجام داد و اگر عامل درد هم مهار شود، درد مزمن باقی می‌ماند. دردهای مزمن به شدت کیفیت زندگی بیمار را پایین می‌آورند. این بیماران معمولا روابط اجتماعی خوبی ندارند، کارشان را از دست می‌دهند و به‌تدریج گوشه‌گیر و افسرده می‌شوند و حتی ممکن است برای کنترل درد به مصرف موادمخدر نیز روی بیاورند.

برای این بیماران چه کاری می‎توان انجام داد؟
در کلینیک‌های درد علاوه بر معاینه دقیق بیمار، باید مدت زیادی را صرف صحبت با بیماران و جستجوی علت درد کرد چون در بسیاری از موارد با گرفتن شرح‌‌حال درست از بیمار، می‌توان به علت دقیق درد دست یافت. برای کنترل درد، باید قدم به قدم عمل کرد. درمان درد از راه‌های بسیار ساده شروع می‌شود مثلا در دردهای عضلانی- اسکلتی توصیه به آب‌درمانی و فیزیوتراپی است. سپس استفاده از داروهای ساده و مسکن‌های خفیف به میان می‌آید. هرچه بیشتر پیش می‌رویم، درمان‌ها اختصاصی‌تر می‌شود. گاهی از داروهای مخدر برای کنترل درد (در بیماران سرطانی) استفاده می‌شود. البته تکنیک‌های جدیدی مانند استفاده از گاز ازن برای درمان دیسک کمر و… و کنترل درد وجود دارد که بسیار کاربردی و مفید هستند.
منبع: http://rastineh.ir/از-درد-حاد-تا-مزمن،-با-درد-آشنا-شوید/
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
علایم سنگ کیسه صفرا چیست؟
کيسه صفرا، عضوي است گلابي‌شکل که زير کبد قرار دارد. در اين کيسه اسيدهاي صفراوي ترشح شده از کبد ذخيره مي‌شود تا به موقع و با ورود مواد چرب به داخل روده، کيسه منقبض و مواد صفراوي موجود باعث هضم غذا شوند. بيماري‌هاي کيسه صفرا طيف وسيعي دارند که از مهم‌ترين و شايع‌ترين آنها سنگ‌هاي کيسه صفراوي است. سنگ کيسه صفرا بيماري خوش‌خيمي است که در اثر متراکم‌شدن اسيدهاي صفراوي ايجاد مي‌شود. سنگ‌هاي کيسه‌صفرا دو نوع‌اند؛ 80 درصد سنگ‌هاي صفراوي کلسترولي و 20 درصد بيلي‌روبيني يا رنگدانه‌اي هستند.

بيشتر سنگ‌هاي صفراوي بدون علامت‌اند و اندازه آنها از چند ميلي‌متر تا چند سانتي‌متر متغير است. اغلب بيماران وقتي متوجه وجود سنگ در کيسه صفرا مي‌شوند که با درد به پزشک مراجعه مي‌کنند. درد کيسه صفرا به درد کوليکي معروف است. الگوي درد نيز طوري است که فرد با خوردن غذاي سنگين و پرچرب دچار درد در زير لبه دنده راست و بالاي شکم مي‌شود که گاهي به پشت، شانه و زير کتف راست انتشار پيدا مي‌کند. در بعضي از بيماران تهوع، استفراغ و نفخ زياد هم ديده مي‌شود.

چه کساني در معرض خطرند؟
ابتلا به سنگ کيسه صفرا از نوع کلسترولي، در افراد با سابقه ژنتيکي سنگ صفراوي در خانواده، وزن بالا، سن بالا (50-40سالگي)، خانم‌ها، افراد کم‌تحرک، کساني که جراحي سنگين انجام داده‌اند، داروهاي خاص مصرف مي‌کنند، کاهش وزن سريع دارند يا بيماري خاص عفوني دارند بيشتر ديده مي‌شود ولي سنگ‌هاي رنگدانه‌اي در مبتلايان به سيروز کبدي يا افرادي که دچار هموليز خون مي‌شوند، ديده مي‌شود.

کدام سنگ‌هاي صفراوي خطرناک‌ترند؟
حرکت سنگ کيسه صفرا ممکن است باعث گير کردن سنگ در دهانه کيسه صفرا شود. گير کردن سنگ باعث التهاب کيسه صفرا و بزرگ‌شدن آن مي‌شود. اين بيماري کوله‌سيستيت نام دارد و موقعيتي اورژانسي است که با آن بيمار بايد هرچه زودتر عمل جراحي شود. در اين مواقع احتمال پارگي کيسه صفرا در اثر انسداد بسيار بالاست. گير کردن سنگ کيسه صفرا در مجرا علامت ديگري هم دارد که در آن بيمار ناگهاني دچار زردي و لرز مي‌شود. مسدود شدن مجرا باعث مي‌شود صفرا به خون بر‌‌گردد و بيلي‌روبين خون بالا برود. علت زردي هم افزايش بيلي‌روبين خون است. اين وضعيت نيز اورژانسي است و بايد خيلي زود درمان شود. التهاب‌هاي متعدد کيسه صفرا باعث ضخيم شدن ديوار کيسه و بروز بيماري‌اي به نام کوله‌سيستيت مزمن مي‌شود.

بعد از درمان
بعد از مصرف غذاهاي چرب و کلسترولي، کيسه صفرا منقبض مي‌شود و مقدار زيادي از ماده صفراوي به داخل روده مي‌ريزد. اين عمل باعث هضم مواد چربي مي‌شود. اگر به هر علتي (مثلا براي درمان کوله‌سيستيت يا سنگ کيسه صفرا) کيسه صفرا برداشته شود، هضم چربي کمي تغيير مي‌کند. بيماران بعد از عمل جراحي برداشتن کيسه صفرا بايد خوردن غذاهاي چرب را محدود کنند. درصد کمي از بيماران ممکن است دچار اسهال بعد از عمل شوند که با رعايت رژيم غذايي بهبود مي‌يابد.

دليل افزايش آنزيم‌هاي کبدي
آنچه در آزمايش خون بيماران کبدي مورد توجه قرار مي‌گيرد، سطح آنزيم‌هاست. پايين بودن سطح آنزيم‌ها بيماري محسوب نمي‌شود ولي بالا بودن آنزيم‌ها نشان از وجود بيماري‌هاي مختلف در کبد و مجاري صفراوي است که بعضي از آنها ممکن است تهديد‌کننده حيات انسان باشد. شايد بتوان بيش از 100 علت براي افزايش آنزيم‌هاي کبدي برشمرد. مهم‌ترين بيماري‌ در جامعه ما که باعث افزايش آنزيم‌هاي کبدي مي‌شود، بيماري کبد چرب است که اغلب اوقات افراد به آن بي‌توجه هستند. اين بيماري ممکن است در آينده به يک بيماري جدي تبديل شود. از بيماري‌هاي خطرناک ديگر مي‌توان به التهاب نسج کبد، بيماري‌هاي بدخيم کبدي و بيماري‌هاي التهابي مجاري صفراوي اشاره کرد که باعث افزايش سطح آنزيم‌هاي کبدي مي‌شوند. بالا رفتن سطح آنزيم‌ها بايد جدي گرفته شود و نيازمند پيگيري دقيق است.

از پيشگيري تا درمان
درباره سنگ کيسه صفرا و کوله‌سيستيت نيز مانند هر بيماري ديگري مي‌توان و بايد گفت پيشگيري بهتر از درمان است. در ادامه، با الفباي پيشگيري، تشخيص و درمان سنگ‌هاي کيسه صفرا آشنا خواهيد شد:

  • پيشگيري: براي اينکه جلوي بروز سنگ‌هاي کيسه صفراوي را بگيريم، بايد در طول زندگي‌مان تغذيه خوبي داشته باشيم. همانطور که گفته شد، بيشتر سنگ‌ها کلسترولي و با منبع چربي هستند. حذف غذاهاي پرچرب و خوردن ميوه و سبزي‌ها به اندازه کافي مانع بروز سنگ‌هاي صفراوي مي‌شود. ورزش کردن و تحرک مداوم نيز احتمال جمع شدن صفرا و کلسترول در کيسه و ايجاد سنگ را کاهش مي‌دهد.
  • تشخيص: بهترين روش تشخيصي سونوگرافي است اما اگر در سونوگرافي چيزي ديده نشد و پزشک به سنگ کيسه صفرا مشکوک بود، مي‌توان با سي‌تي‌اسکن و اندوسونوگرافي به وجود سنگ پي برد.
  • درمان: درمان سنگ‌هاي کيسه صفراوي وقتي است که بيمار علائم زيادي داشته باشد. مثلا بيمار آنقدر درد داشته باشد که زندگي طبيعي‌اش مختل شود. درمان قطعي سنگ کيسه صفرا برداشتن آن است. کيسه صفراي سنگ‌ساز، بيمار است و نگه‌داشتن آن در صورتي‌که علامت‌دار شود، اصلا به سود بيمار نيست چون احتمال کوله‌سيستيت، عفونت، زردي و پاره شدن کيسه بالاست.
منبع: http://rastineh.ir/علایم-سنگ-کیسه-صفرا-چیست؟/
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
بیماران قلبی چه روغنی انتخاب کنند؟
معمولا به بيماران مبتلا به ناراحتي‌هاي قلبي توصيه مي‌شود به‌جاي استفاده از روغن‌هاي جامد، کره يا روغن‌هاي حيواني، از روغن‌هاي مايع استفاده کنند. آيا استفاده از روغن‌هاي سرخ‌کردني که حاوي روغن پالم هستند، براي چنين بيماراني ضرري بيشتر از روغن جامد ندارد؟

پاسخ اين است که نه! حدود 50 درصد روغن پالم از اسيد پالميتيک يا اسيدهاي چرب اشباع تشکيل شده و اين يعني 50 درصد باقيمانده پالم، حاوي اسيدهاي چرب غيراشباع است، بنابراين پالم نوعي روغن نيمه‌جامد است و خطرهاي آن از روغن‌هاي جامد يا حيواني کمتر. از طرف ديگر، وجود اسيدهاي چرب اشباع در روغن پالم باعث افزايش مقاومت آن در برابر حرارت و اکسيداسيون مي‌شود و از اين رو،‌ در توليد روغن‌هاي سرخ‌کردني از آن استفاده مي‌كنند.

به‌طور کلي، نمي‌توانيم کل چربي‌هاي مصرفي را از رژيم غذايي هيچ فردي حذف کنيم؛ يعني حتي افراد مبتلا به ناراحتي‌هاي قلبي هم مي‌توانند حدود 15 درصد از نياز روزانه خود را از طريق مصرف چربي‌ها تامين کنند.اما به آنها توصيه مي‌شود چربي مورد نياز بدن خود را با مصرف روغن‌هاي سالم‌تر مانند زيتون و کانولا يا کنجد تامين کنند و مجاز بودن مصرف روغن مايع براي آنها به معناي گنجاندن غذاهاي چرب و سرخ‌کرده در رژيم غذايي‌شان نيست.

لزوم تنوع در مصرف روغن‌ها نکته ديگري است که بايد به آن توجه کرد. بهتر است هنگام خريد روغن براي مصارف خانگي، هر بار نوع جديدي را خريداري کنيد؛ مثلا اگر اين ماه براي سالاد روغن زيتون را انتخاب كرده‌ايد، ماه بعد روغن هسته انگور بخريد يا اگر اين ماه از روغن سرخ‌کردني آفتابگردان استفاده مي‌کنيد، ماه بعد روغن سرخ‌کردني کلزا را در برنامه غذايي‌تان داشته باشيد. به‌طور کلي، بايد تنوع موادغذايي و چربي‌ها را در برنامه غذايي خود داشته باشيم و از آنجا که روغن‌ها داراي اسيدهاي چرب متفاوتي هستند، خريد انواع مختلفي از آنها باعث دريافت انواع متفاوتي از اين اسيدهاي چرب در بدن و حفظ سلامت مي‌شود.

نکته آخري که مي‌خواهم به آن اشاره کنم، درباره کيک‌هاست. اگر دقت کرده باشيد، روي بسته‌بندي پودر کيک‌ها تاکيد شده است که قبل از پخت حدود سه‌چهارم يا يک ليوان روغن مايع به آن اضافه شود. اگر قرار است کيک يا هر ماده غذايي ديگر در فر يا روي اجاق گاز بيشتر از 200 درجه سانتي‌گراد حرارت ببيند، بايد از روغن‌هاي مقاوم در برابر حرارت مانند روغن‌‌هاي سرخ‌کردني براي طبخ آنها استفاده کنيد. در غير اين‌صورت، احتمال تشکيل ماده‌اي سرطان‌زا در آن وجود خواهد داشت.

4 راه سرخ کردن با حداقل روغن
قبل از سرخ کردن پياز و سيب‌زميني، آنها را به شکل و اندازه دلخواه خرد کنيد، داخل آبکش فلزي بريزيد و اين آبکش را براي سيب‌زميني به مدت 2 دقيقه و براي پياز به مدت 1 دقيقه داخل آب جوش قرار دهيد. سپس آنها را روي دستمالي نخي بريزيد و پس از کشيده شدن آبشان، در حد مختصري با روغن کم تفت بدهيد.

براي سرخ کردن بادمجان براي تهيه کشک بادمجان يا حليم بادمجان، ابتدا آنها را با پوست داخل فر يا روي گاز کباب کنيد.

اگر به خوردن مرغ سرخ‌شده علاقه داريد، از سرخ کردن جداگانه آن پرهيز کنيد. براي اين کار مي‌توانيد مرغ را با آب کم بپزيد و اجازه بدهيد با تبخير آب، به‌تدريج در روغني که از خودش پس مي‌دهد، سرخ شود.

براي اينکه کتلت روغن کمتري به خود بکشد، در تابه را هنگام پخت بگذاريد و حرارت را کم کنيد تا بخار ناشي از آب گوشت‌ها باعث پختن کتلت شود. به‌طور کلي، تا جايي که مي‌توانيد، روش تنوري و کبابي با حرارت غيرمستقيم را براي طبخ گوشت‌ها به کار ببريد (با پيچاندن آنها داخل فويل قبل از قرار دادنشان در فر يا روي ذغال).

توصيه آخر درباره روغن ها؟
طي فرايند سرخ‌کردن، ريزمغذي‌ها که شامل ويتامين‌ها و املاح معدني مي‌شوند، تغييرات منفي مختلفي خواهند داشت. ويتامين D در اثر اکسيد شدن روغن تخريب مي‌شود، ويتامين‌هاي B و C در اثر حرارت بالا و مدت زمان طولاني طبخ آسيب مي‌بينند و ويتامين A و رنگدانه‌هاي آنتي‌اکسيداني به‌سادگي تجزيه خواهند شد که اين مشکل با تغيير رنگ روغن يا ماده غذايي قابل تشخيص است. از طرف ديگر، املاح معدني مثل آهن از ماده غذايي خارج و با کاهش مقاومت روغن، باعث اکسيدشدن آن مي‌شوند. سديم و پتاسيم ماده غذايي هم با اسيدهاي چرب آزاد موجود در روغن واکنش مي‌دهند و علاوه بر ايجاد ترکيب‌هاي صابوني، افزايش کف، ايجاد حباب و تسريع اکسيداسيون را به دنبال دارند. در حرارت‌هاي بالا، سلنيوم مواد غذايي هم تخريب مي‌شود و احتمال خروج جيوه به داخل روغن به خصوص در هنگام طبخ آبزيان افزايش مي‌يابد. اگر مرغ، ماهي يا گوشت به مدت طولاني سوخاري شوند، پروتئين‌هاي سطح آنها به‌سرعت غيرقابل جذب خواهند شد. اسيدهاي آمينه ضروري آنها مانند ليزين و تريپتوفان که عامل ترشح سروتونين (هورمون شادي) هستند هم تخريب و اسيدهاي چربشان غيرقابل هضم مي‌شوند. در سيب‌زميني سرخ‌شده هم کربوهيدرات‌هاي نشاسته‌اي در اثر حرارت‌ بالا، هيدروليز و حاوي ترکيبات سرطان‌زاي آکريلاميد مي‌شوند.
منبع: بیماران قلبی چه روغنی انتخاب کنند؟ - راستینه
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
فلج شدن چشم علامتی از میگرن است


فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان با اشاره به اینکه میگرن از دوران کودکی شروع می‌شود،‌ گفت: چنانچه برخی علائم مانند کرخی، گِزگِز، مورمور شدن اطراف دهان با ضعف یک‌طرفه اندام‌ها و سرگیجه وجود داشت باید کودک از نظر میگرن بررسی دقیق‌تری شود.

ساسان ساکت در گفت‌وگو با فارس، سردردهای میگرنی را فرم شایعی از سردردهای تکرار شونده در کودکان عنوان کرد و اظهار داشت: این سردردها در دوره کودکی شروع می‌شود، برخی فکر می‌کنند میگرن برای بزرگسالان است در حالی که شروع آن در دوران کودکی است.

وی افزود: این سردردها حالت کلیشه‌ای دارد و کودک موقع حملات پیشانی یا دو طرف سر را نشان می‌دهد و گاهی هم ممکن است بگوید سردردش یک طرفه است.

* سردردهای میگرنی ضربان‌دار و کوبنده هستند

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سردردهای میگرنی از نظر شدت جزو سردردهای متوسط تا شدید طبقه‌بندی و از نظر ماهیت به صورت ضربان‌دار و کوبنده توصیف می‌شوند.

وی ادامه داد: سردردهای میگرنی با فعالیت کودک مانند ورزش و دویدن تشدید می‌شود.

* میگرن در کودکان بین یک تا 72 ساعت طول می‌کشد

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: مدت زمانی که سردرد میگرنی طول می‌کشد بین یک تا 72 ساعت است، معمولاً نشانه‌های همراه مانند تهوع، استفراغ، رنگ‌پریدگی، ترس از نور و صدا در این کودکان دیده می‌شود و تمایل دارند در اتاقی تاریک و آرام استراحت کنند.

ساکت اظهار داشت: یکسری علائم پیش‌درآمد سردردهای میگرنی هستند، مثلاً فلاش زدن و دیدن خطوط نورانی حدود 15 تا 30 دقیقه قبل از شروع حمله اصلی جزو علائم پیش‌درآمد سردردهای میگرنی است.

*برخی علائم مشترک با سکته و خونریزی مغزی

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: برخی پیش‌درآمدها مانند کرختی، گِز گِز و مور مور شدن اطراف دهان با ضعف یک طرفه اندام‌ها و سرگیجه ممکن است متخصص را به اشتباه بیندازد.

*فلج چشمی جزو علائم همراه سردرهای میگرنی

وی افزود: همچنین ممکن است برخی مراجعان با فلج، نابینایی یک طرفه یا فلج حرکات چشمی مراجعه کنند، در فلج حرکات چشمی یک یا هر دو چشم به سمت خارج نمی‌رود، مثلاً چنانچه شی‌ئی که در دست راست ما است به کودک نشان دهیم، نمی‌تواند چشم‌هایش را به سمت خارج ببرد و باید سرش را بچرخاند. علت این است که عضلات چشم فلج شده است.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: چنانچه این علائم دیده شود باید بررسی دقیق‌تر انجام شود زیرا این علائم علاوه بر حملات میگرن در سایر اختلالات عصبی مانند خونریزی، سکته مغزی و تشنج نیز دیده می‌شود.

وی ادامه داد: تصویربرداری از مغز با روش‌های سی‌تی‌اسکن، MRI و نوار مغزی یا برحسب ظن بالینی می‌تواند به تشخیص دقیق بپردازند.

*میگرن جنبه خانوادگی دارد

ساکت خاطرنشان کرد: سردردهای تیپ میگرنی بیشتر جنبه ژنتیکی یا خانوادگی دارد و در اقوام درجه یک مانند پدر، مادر، خاله، دایی، عمو و عمه این نوع سردردها دیده می‌شود.
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
آیا چشم کودک شما معاینه شده است؟
:معاینات سالانه بینایی‌سنجی که از نوزادی آغاز می‌شود برای کودکان مفید است. کودکانی که با مشکلات بینایی مواجه هستند بیشتر از یک‌بار در سال باید این معاینات را انجام دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامانه، عواملی که احتمال بروز مشکلات بینایی در کودکان را افزایش می‌دهد عبارت‌اند از:

• داشتن وزن کم هنگام تولد و یا زودتر از موعد به دنیا آمدن.
• داشتن سابقه بیماری چشم در خانواده مانند آب‌مروارید.
• مادری که در دوران بارداری عفونت‌هایی از قبیل ایدز، سرخچه، تبخال و یا بیماری‌های مقاربتی داشته.
• مادری که شغل سختی دارد.
• داشتن مشکل سیستم عصبی که معمولاً با علائمی مانند تشنج یا کند شدن رشد آشکار می‌شود.
اخبار مرتبط:

افراد بالای ۵۵ سال هر سال باید معاینه چشم شوند
افراد بالای ۵۵ سال هر سال باید معاینه چشم شوند
کودکان سالی یکبار معاینه چشم شوند


سلامت نیوز: آیا چشم کودک شما معاینه شده است؟
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
معمولا به بيماران مبتلا به ناراحتي‌هاي قلبي توصيه مي‌شود به‌جاي استفاده از روغن‌هاي جامد، کره يا روغن‌هاي حيواني، از روغن‌هاي مايع استفاده کنند. آيا استفاده از روغن‌هاي سرخ‌کردني که حاوي روغن پالم هستند، براي چنين بيماراني ضرري بيشتر از روغن جامد ندارد؟

پاسخ اين است که نه! حدود 50 درصد روغن پالم از اسيد پالميتيک يا اسيدهاي چرب اشباع تشکيل شده و اين يعني 50 درصد باقيمانده پالم، حاوي اسيدهاي چرب غيراشباع است، بنابراين پالم نوعي روغن نيمه‌جامد است و خطرهاي آن از روغن‌هاي جامد يا حيواني کمتر. از طرف ديگر، وجود اسيدهاي چرب اشباع در روغن پالم باعث افزايش مقاومت آن در برابر حرارت و اکسيداسيون مي‌شود و از اين رو،‌ در توليد روغن‌هاي سرخ‌کردني از آن استفاده مي‌كنند.

به‌طور کلي، نمي‌توانيم کل چربي‌هاي مصرفي را از رژيم غذايي هيچ فردي حذف کنيم؛ يعني حتي افراد مبتلا به ناراحتي‌هاي قلبي هم مي‌توانند حدود 15 درصد از نياز روزانه خود را از طريق مصرف چربي‌ها تامين کنند.اما به آنها توصيه مي‌شود چربي مورد نياز بدن خود را با مصرف روغن‌هاي سالم‌تر مانند زيتون و کانولا يا کنجد تامين کنند و مجاز بودن مصرف روغن مايع براي آنها به معناي گنجاندن غذاهاي چرب و سرخ‌کرده در رژيم غذايي‌شان نيست.

لزوم تنوع در مصرف روغن‌ها نکته ديگري است که بايد به آن توجه کرد. بهتر است هنگام خريد روغن براي مصارف خانگي، هر بار نوع جديدي را خريداري کنيد؛ مثلا اگر اين ماه براي سالاد روغن زيتون را انتخاب كرده‌ايد، ماه بعد روغن هسته انگور بخريد يا اگر اين ماه از روغن سرخ‌کردني آفتابگردان استفاده مي‌کنيد، ماه بعد روغن سرخ‌کردني کلزا را در برنامه غذايي‌تان داشته باشيد. به‌طور کلي، بايد تنوع موادغذايي و چربي‌ها را در برنامه غذايي خود داشته باشيم و از آنجا که روغن‌ها داراي اسيدهاي چرب متفاوتي هستند، خريد انواع مختلفي از آنها باعث دريافت انواع متفاوتي از اين اسيدهاي چرب در بدن و حفظ سلامت مي‌شود.

نکته آخري که مي‌خواهم به آن اشاره کنم، درباره کيک‌هاست. اگر دقت کرده باشيد، روي بسته‌بندي پودر کيک‌ها تاکيد شده است که قبل از پخت حدود سه‌چهارم يا يک ليوان روغن مايع به آن اضافه شود. اگر قرار است کيک يا هر ماده غذايي ديگر در فر يا روي اجاق گاز بيشتر از 200 درجه سانتي‌گراد حرارت ببيند، بايد از روغن‌هاي مقاوم در برابر حرارت مانند روغن‌‌هاي سرخ‌کردني براي طبخ آنها استفاده کنيد. در غير اين‌صورت، احتمال تشکيل ماده‌اي سرطان‌زا در آن وجود خواهد داشت.

4 راه سرخ کردن با حداقل روغن
قبل از سرخ کردن پياز و سيب‌زميني، آنها را به شکل و اندازه دلخواه خرد کنيد، داخل آبکش فلزي بريزيد و اين آبکش را براي سيب‌زميني به مدت 2 دقيقه و براي پياز به مدت 1 دقيقه داخل آب جوش قرار دهيد. سپس آنها را روي دستمالي نخي بريزيد و پس از کشيده شدن آبشان، در حد مختصري با روغن کم تفت بدهيد.

براي سرخ کردن بادمجان براي تهيه کشک بادمجان يا حليم بادمجان، ابتدا آنها را با پوست داخل فر يا روي گاز کباب کنيد.

اگر به خوردن مرغ سرخ‌شده علاقه داريد، از سرخ کردن جداگانه آن پرهيز کنيد. براي اين کار مي‌توانيد مرغ را با آب کم بپزيد و اجازه بدهيد با تبخير آب، به‌تدريج در روغني که از خودش پس مي‌دهد، سرخ شود.

براي اينکه کتلت روغن کمتري به خود بکشد، در تابه را هنگام پخت بگذاريد و حرارت را کم کنيد تا بخار ناشي از آب گوشت‌ها باعث پختن کتلت شود. به‌طور کلي، تا جايي که مي‌توانيد، روش تنوري و کبابي با حرارت غيرمستقيم را براي طبخ گوشت‌ها به کار ببريد (با پيچاندن آنها داخل فويل قبل از قرار دادنشان در فر يا روي ذغال).

توصيه آخر درباره روغن ها؟
طي فرايند سرخ‌کردن، ريزمغذي‌ها که شامل ويتامين‌ها و املاح معدني مي‌شوند، تغييرات منفي مختلفي خواهند داشت. ويتامين D در اثر اکسيد شدن روغن تخريب مي‌شود، ويتامين‌هاي B و C در اثر حرارت بالا و مدت زمان طولاني طبخ آسيب مي‌بينند و ويتامين A و رنگدانه‌هاي آنتي‌اکسيداني به‌سادگي تجزيه خواهند شد که اين مشکل با تغيير رنگ روغن يا ماده غذايي قابل تشخيص است. از طرف ديگر، املاح معدني مثل آهن از ماده غذايي خارج و با کاهش مقاومت روغن، باعث اکسيدشدن آن مي‌شوند. سديم و پتاسيم ماده غذايي هم با اسيدهاي چرب آزاد موجود در روغن واکنش مي‌دهند و علاوه بر ايجاد ترکيب‌هاي صابوني، افزايش کف، ايجاد حباب و تسريع اکسيداسيون را به دنبال دارند. در حرارت‌هاي بالا، سلنيوم مواد غذايي هم تخريب مي‌شود و احتمال خروج جيوه به داخل روغن به خصوص در هنگام طبخ آبزيان افزايش مي‌يابد. اگر مرغ، ماهي يا گوشت به مدت طولاني سوخاري شوند، پروتئين‌هاي سطح آنها به‌سرعت غيرقابل جذب خواهند شد. اسيدهاي آمينه ضروري آنها مانند ليزين و تريپتوفان که عامل ترشح سروتونين (هورمون شادي) هستند هم تخريب و اسيدهاي چربشان غيرقابل هضم مي‌شوند. در سيب‌زميني سرخ‌شده هم کربوهيدرات‌هاي نشاسته‌اي در اثر حرارت‌ بالا، هيدروليز و حاوي ترکيبات سرطان‌زاي آکريلاميد مي‌شوند.
منبع: بیماران قلبی چه روغنی انتخاب کنند؟ - راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
رینیت آلرژیک, تب یونجه, زکام یا حساسیت فصلی؟


رینیت آلرژیک (Allergic rhinitis) که گاهی زکام، حساسیت فصلی و یا تب یونجه نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما نسبت به ذرات معلق به هوا که به آنها حساسیت دارد، واکنش زیاده از حد نشان می دهد. سیستم ایمنی بدن شما به بخش هایی از بدن شما حمله می کند و باعث مشکلاتی همچون آبریزش بینی و عطسه می شود و به شما احساس سرماخوردگی دست می دهد. این ذرات ریز آلرژن (ماده حساسیت زا) نامیده می شوند و معنی آنها این است که می توانند باعث واکنش آلرژیکی شوند.

افراد مبتلا به رینیت آلرژیک، علایم و نشانه های این بیماری را برای مدت ها و یا سال ها حس می نمایند. ممکن است علایم این بیماری برای مواقع خاصی در سال (فصلی) و یا برای تمام مدت سال وجود داشته باشند. در نتیجه ابتلا به رینیت آلرژیک ممکن است شما به بیماری های دیگری همچون سینوزیت و یا عفونت گوش ها مبتلا شوید.

در گذر زمان ممکن است تاثیر آلرژن ها برروی شما کم تر شده و شدت بیماری و حساسیت شما کاهش یابد. بعد از گذشت مدتی رینیت آلرژیک شما ممکن است به شدتی که در آغاز بوده نباشد.


علایم رینیت آلرژیک کدام اند؟
در اکثر موارد، زمانیکه دچار رینیت آلرژیک می شوید، علایم زیر در شما ظاهر می شود:

  • عطسه پشت سر هم بخصوص صبح بعد از بیدار شدن از خواب.
  • آبریزش بینی و ترشحات پشت بینی. آبریزش بینی ناشی از رینیت آلرژیک عموما شفاف و رقیق می باشد. درصورت عفونت بینی و یا سینوزیت، آب بینی شما بعد از مدتی غلیظ تر، تیره و یا زرد می شود.
  • چشم های شما پراشک شده و ممکن است خارش بگیرد.
  • خارش گوش، بینی و زبان شما.
انواع رینیت آلرژیک؟
نوع حاد و فصلی: بیشتر در فصل بهار و اواخر تابستان به دنبال برخورد با دانه‌های گرده درختان، علف‌ها و گل‌ها علایم بیمای ایجاد می‌شود که چند هفته طول می کشد وسپس از بین می رود و سال بعد دوباره عود می کند. ( حساسیت فصلی یا تب یونجه )

انواع مزمن و همیشگی: در این نوع که رینیت آلرژیک غیر فصلی نیز نامیده می‌شود معمولاً شدّت علایم از نوع فصلی کمتر است . به دلیل اینکه عوامل آلرژی زا تقریباً همیشه در محیط زندگی بیمار وجود دارند بیماری در طول سال مرتبا تکرار می‌شود ویا ممکن است علایم همیشه همراه بیمار باشد. این نوع می تواند ناشی از قارچ‌ها (Mite ها)، گرد و غبار خانه، دود سیگار، خاکه گچ، روزنامه، مواد شوینده، پشم، پر، غذا (مثل ماهی، توت فرنگی، تخم مرغ، خربزه و …) و فضولات حیوانات خانگی باشد .



کدام آلرژن ها عموما باعث رینیت آلرژیک می شوند؟
احتمالا میدانید که گرده درخت ها، علف ها و چمن زار باعث رینیت آلرژیک می شود. بجز این موارد خیلی از افراد به غبار، پشم حیوانات، سوسک ها و کپک ها نیز آلرژی دارند. مواد موجود در محیط کار همچون دانه غلات، گرد و غبار چوب، مواد شیمیایی و یا حیوانات آلرژیکی نیز می توانند باعث رینیت آلرژیک شوند.

اگر شما نسبت به گرده ها حساسیت دارید، پس علایم شما ممکن است در مواقع خاصی از سال خود را نشان دهند. اگر حساسیت شما به گرد و غبار و یا موارد داخل خانه هست، پس علایم رینیت آلرژیک شما برای تمام سال خود را نشان می دهند.

رینیت آلرژیک چگونه مشخص می شود؟
برای بررسی اینکه شما مبتلا به رینیت آلرژیک می باشید، پزشک شما مشکلات شما را بررسی کرده و شما را معاینه می نماید. آشنایی با علایمی که شما حس می نمایید و چیزهایی که این علایم را بدتر می کند، به پزشکان در درک بهتر مشکل شما کمک می نماید. اگر علایم شما شدید بود، شما باید برای یافتن علت آلرژی خود آزمایش دهید. این آزمایش ها یا توسط پزشک و یا توسط آزمایشگاه انجام می شود.

رینیت آلرژیک چگونه درمان می شود؟
راهی برای علاج کامل بیماری رینیت آلرژیک وجود ندارد. یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید، اجتناب از چیزهایی است که باعث حساسیت می شود. برای خلاص شدن از گرد و عبار هفته ای یکبار خانه تان را تمیز نمایید. همچنین زمانیکه هوا پر از گرد و غبار است بهتر است در خانه بمانید.

بجز زمانیکه دچار بیماری های دیگری همچون بیماری های ریه و آسم هستید، می توانید از داروهای در دسترس (OTC) برای درمان آلرژی خود استفاده نمایید. اگر مشکلات دیگری دارید، قبل از مصرف دارو با پزشکتان مشورت نمایید. همچنین افراد مسن، کودکان و زنانیکه باردار و شیرده هستند، قبل از شروع درمان میبایست با پزشکشان مشورت نمایند.

درصورتیکه آلرژی شما بسیار شدید بوده و شما را اذیت می کند و با اجتناب از آلرژن ها نمی توانید آلرژی خود را بهبود دهید، می توانید با مشورت با پزشکتان از سایر روش های درمانی همچون ایمونوتراپی استفاده نمایید. برای استفاده از ایمونوتراپی می بایست بدانید به چه چیز آلرژی دارید. پیدا کردن بهترین درمان برای آلرژی، ممکن است زمانبر باشد.

بعضی از داروهایی که برای درمان حساسیت فصلی یا رینیت آلرژیک، آنتی هیستامینها ( مانند دیفن هیدرامین و پرومتازین )، مقلدهای سمپاتیک ( مانند سودو افدرین و فنیل افرین )، کرومولین سدیم، تئوفیلین و گاه استروئیدها ( به خصوص اسپری بینی ) می باشند.

درمان آلرژی با طب جایگزین یا سنتی
هرچند مدارک زیادی درباره کیفیت طب سنتی برروی رینیت آلرژیک وجود ندارد، اما بعضی از افراد از روش های جایگزین و سنتی زیر برای درمان تب یونجه استفاده می نمایند:

  • داروها و مکمل های گیاهی – عصاره shrub butterbur برای درمان آلرژی فصلی استفاده می شود. سایر داروهای گیاهی که برای درمان آلرژی فصلی استفاده می گردد، شامل فلفل دلمه، عسل، ویتامین c و روغن ماهی می باشد.
  • درمان های جایگزین یا سنتی – این درمان ها شامل استفاده طب سوزنی و هومئوپاتی می باشد. با اینحال مدارک کافی برای اثبات تاثیرگذاری این درمان ها وجود ندارد.
پیشگیری از رینیت آلرژیک؟
راهی اثبات شده برای پیشگیری از ابتلا به رینیت آلرژیک وجود ندارد. پزشکان معتقداند کاهش قرارگیری کودک در برابر مواد آلرژی زا می تواند رینیت آلرژیک وی را به تعویق اندازد، اما شواهد قطعی در اینباره وجود ندارد. اگر حساسیت فصلی دارید، بهترین راه برای شما کاهش قرارگیری شما در برابر آلرژن ها می باشد.
منبع: رینیت آلرژیک, تب یونجه, زکام یا حساسیت فصلی؟ - راستینه
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
هنگام كار با رايانه به طور ارادي پلك بزنيد!

به گزارش سلامت نیوز،دكتر علي غفاري، متخصص چشم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: ديدن حروف چاپي واضح‌تر از حروف نمايشي بر صفحه مانيتور است و در پي كار مداوم با رايانه به دليل خيره شدن به صفحه مانيتور و تمركز در ديدن، چشم بيشتر در معرض هوا قرار مي‌گيرد و اشك سريعتر تبخير مي‌شود كه براي جلوگيري از خشكي چشم بهتر است به طور ارادي پلك بزنيم.
وي تصريح كرد: مانيتور بايد 10 تا 20 سانتي متر پاينتر از چشم قرار گيرد تا سطح كمتري از چشم با هوا تماس داشته باشد.
وي ادامه داد: بايد نور اتاق را كم كنيم و از تابش نور لامپ به مانيتور كه باعث اختلال در ديد مي‌شود ممانعت كرد.
وي تاكيد كرد: لازم است افراد پس از 10 دقيقه كار با رايانه از مانيتور چشم برداشته و 5 تا 10 ثانيه به نقطه‌اي دور نگاه كنند تا عضله چشم استراحت كند.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
مشکلات جنسی مردان در میانسالی
مشکلات جنسی، یکی از دغدغه های مردان در سنین میانسالی و پیری است، این نوشتار به برخی از این مشکلات و راهکارهای رفع آن می پردازد.

دکتر حمیدی مدنی ،دانشیار و عضو هیات علمی گروه ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) نقش مهمی در حفظ سلامت و کیفیت زندگی مردان ایفا می‌کند، اظهار کرد: آندروپوز یا یائسگی مردانه یک سندرم بالینی و بیوشیمیایی در مردان پا به سن گذاشته است که با کاهش تستوسترون، بیماری‌ها و ناتوانی‌های مرتبط با سن و تضعیف سلامت عمومی همراه است.

وی افزود: این رخداد ممکن است به کاهش قابل ملاحظه کیفیت زندگی انجامیده و روی عملکرد ارگان‌های متعدد بدن عوارض و اثراتی را ایجاد کند. شیوع این بیماری در مردان بالای ۴۰ سال براساس سمپتوم‌های کلاسیک بیماری و سطح سرمی تستوسترون قابل ملاحظه بوده و حدود ۵ درصد بیان می‌گردد. اگرچه بنظر می‌رسد که میزان شیوع آن در جمعیت عام بیش از این باشد ولی تعداد زیادی از مبتلایان تشخیص داده نشده و درمان نشده باقی می‌مانند.

حمیدی مدنی با اشاره به اینکه پاتوفیزیولوژی این بیماری مختلط است، گفت: کاهش مرتبط با سن در سطوح سرمی تستوسترون ناشی از نقص در عملکرد بیضه‌ها و همچنین محور هیپوتالاموس – هیپوفیز است. البته گوناگونی قابل ملاحظه‌ای بین افراد، در سن آغاز و سرعت و شدت این کاهش وجود دارد. در حال حاضر تشخیص آندروپوز نیازمند وجود علائم و نشانه‌های بالینی موید کمبود تستوسترون است.


وی علائم و نشانه‌های آن را شامل کاهش انرژی، بی‌انگیزگی و عدم اعتماد به نفس، احساس غم و اندوه، کاهش تمرکز و اختلال حافظه، اختلالات خواب، آنمی (کم خونی) خفیف و کاهش توانایی انجام کار‌ها بیان کرد و گفت: فاکتورهای خطر برای رویداد آندروپوز در مردان مسن شامل بیماری‌های مزمن، دیابت قندی نوع ۲، اختلال عملکرد تیروئید، هیپرپرولاکتینمی، COPD، آرتریت روماتوئید، چاقی، سندرم متابولیک، استرس و هموکروماتوزیس هستند، کمبود ویتامین Dنیز ممکن است نقشی اساسی در پاتوژنز این بیماری ایجاد کند.

حمیدی مدنی ادامه داد: اگرچه غربالگری برای این بیماری در جمعیت عمومی توصیه نمی‌شود، اما بیماریابی در مردان با اختلالات بالینی کاهش لیبیدو، اختلال عملکرد جنسی، کاهش خلق و خستگی و ضعف، اختلال‌شناختی، مقاومت به انسولین، چاقی، سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲، کاهش توده و قدرت عضلانی بدن، کاهش دانسیته استخوانی و اوستئوپروز، کاهش سر زندگی، کمبود ویتامین D و موارد مصرف گلوکوکورتیکوئید‌ها و اوپیوئید‌ها توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: پذیرفته شده‌ترین پارامتر برای اثبات وجود آندروپوز اندازه گیری سطح تستوسترون تام سرم است.

دکتر حمیدی مدنی با بیان اینکه هدف از درمان عبارت است از بهبود نشانه‌های بیماری و حصول سطوح فیزیولوژیک تستوسترون، گفت: تستوسترون تراپی برای مردان دارای نشانه‌های بیماری که مستعد درمانند و علائم و نشانه‌های کلاسیک کمبود تستوسترون را دارند توصیه می‌شود.

وی افزود: ترکیبات مختلف تستوسترون باید برای درمان جایگزینی تستوسترون بکار روند. در حال حاضر اشکال داخل عضلانی، زیر جلدی، روی جلدی، خوراکی و بوکال وجود دارند که بی‌خطر و موثرند. به دلیل احتمال ایجاد عوارض ناخواسته در حین درمان بویژه افزایش هماتوکریت که نیازمند قطع سریع درمان جایگزینی تستوسترون است، ترکیبات تستوسترونی کوتاه اثر بر انواع طولانی اثر در شروع درمان بیماران مبتلا ارجحند.

عضو هیات علمی گروه ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: بهبود در تظاهرات بیماری را به دنبال درمان باید رصد نمود. عدم رویداد بهبودی در یک دوره زمانی معقول منجر به قطع درمان و جستجو برای سایر علل نشانه‌های بیمار می‌شود. ارزیابی بیمار ۳، ۶ و ۱۲ ماه بعد از آغاز درمان و سپس سالیانه توصیه می‌شود تا مشخص شود که آیا نشانه‌های بیماری به درمان پاسخ داده‌اند و آیا بیمار دچار عارضه درمان نشده و مایل به ادامه درمان می‌باشد یا خیر.

وی گفت: بهبودی در علائم و نشانه‌های آندروپوز یا هیپوگنادیزم برای ارگان‌های مختلف در زمان‌های مختلفی روی می‌دهد، مثلا بهبودی در لیبیدو ظرف سه هفته از شروع درمان جایگزینی با تستوسترون آغاز می‌شود، اما تا ۶ هفته از شروع درمان برای بروز بهبودی قابل ملاحظه در عملکرد جنسی، زمان لازم است. بهبودی در وضعیت استخوانی نیز بعد از ۶ ماه از شروع درمان آغاز می‌شود و در ۱۴ تا ۳۶ ماه به حداکثر می‌رسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ شاهد قطعی مبنی بر اینکه درمان جایگزینی تستوسترون باعث افزایش ریسک ایجاد بزرگی خوش خیم پروستات یا بد‌تر شدن علائم ادراری گردد، وجود ندارد، گفت: از طرفی شواهدی وجود دارد که درمان جایگزینی با تستوسترون باعث بهبودی علائم ادراری در مردان هیپوگنادال مبتلا به BPHخفیف می‌شود.

حمیدی مدنی اضافه کرد: در عین حال شواهدی وجود ندارد که درمان جایگزینی با تستوسترون سبب تبدیل ضایعات ساب کلینیکال پروستات به سرطان پروستات آشکار بالینی شود. لذا شواهدی وجود دارد که تستوسترون می‌تواند سبب تحریک رشد و تشدید سمپتوم‌ها در مردان مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته و متاستاتیک شود. پس قبل از شروع درمان جایگزینی با تستوسترون، باید ریسک سرطان پروستات در بیمار را با استفاده از معاینه پروستات و اندازه‌گیری PSA سرم ارزیابی کرد. پس از شروع درمان جایگزینی تستوسترون، باید بیمار را در ماه‌های ۳، ۶، ۱۲ و پس از آن حداقل سالیانه بررسی کرد و اگر به هر دلیل ریسک سرطان پروستات در بیمار بالا باشد، بیوپسی پروستات تحت هدایت سونوگرافی توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیشگیری از چاقی و سندرم متابولیک و حفظ شیوه زندگی سالم، شامل فعالیت فیزیکی و مغزی کافی و مصرف غذای سالم ممکن است رویداد بیماری را به تاخیر انداخته یا از بروز آن پیشگیری کند.
منبع: مشکلات جنسی مردان در میانسالی - راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
قدیمی‌ها به توالت می‌گفتند مستراح. مستراح یک کلمه عربی است به معنای محل استراحت یا جای امن. جالب است که در زبان انگلیسی هم یکی از نام‌های توالت restroom است که معنایش می‌شود همان محل استراحت یا به قول قدیمی‌ها مستراح. به هر حال، این محل استراحت که همگی‌مان نیازهایی طبیعی نسبت به آن داریم، گاهی می‌تواند ناراحتی‌هایی به دنبال داشته باشد و بیماریزا شود؛ به‌ویژه اگر اصول اولیه بهداشتی را در آن رعایت نکنیم. در پرونده این هفته، به مرور برخی از بیماری‌های پوستی و غیرپوستی خاصی پرداخته‌ایم که گاهی به دنبال استفاده غیربهداشتی از توالت بروز می‌کنند. بالاخره واقعیت این است که امروزه بسیاری از ما مجبوریم ساعات زیادی را در محل کارمان بگذرانیم و به ناچار از توالت‌های عمومی استفاده کنیم؛ چه در محل کارمان، چه در اداره‌ها، بانک‌ها، شرکت‌ها و… اما به هر حال، توالت در هر جا که باشد، چه تمیز باشد چه کثیف، همیشه برخی از ما فکر می‎کنیم مملو از میکروب‌هایی است که منتظرند پایمان را داخلش بگذاریم تا به سمتمان حمله‌ور شوند! اما آیا واقعا توالت می‌تواند ما را بیمار كند؟ چگونه می‌توانیم جلوی ابتلا به بیماری‌های ناشی از توالت را بگیریم؟ پاسخ این پرسش‌ها را در «پرونده پوست و موی» این هفته خواهید خواند.

قبل از سیفون کشیدن، در توالت فرنگی را ببندید
متخصصان عفونی همیشه توصیه می‌کنند که قبل از کشیدن سیفون توالت‌فرنگی، در آن را ببندید زیرا میکروب‌هایی که در سطوح هستند، با فشار آب در هوا پخش می‌شوند و می‌توانند بیماری‌زا باشند. برای همین است كه می‌گوییم قرار دادن وسایلی مثل مسواک یا حوله در توالت اشتباه است زیرا میکروب‌های موجود ممکن است روی آنها بنشینند و بعد از استفاده به فرد منتقل شوند. برخی افراد گمان می‌کنند استفاده از محافظ و درپوش مسواك از آلودگی این وسایل جلوگیری می‌کند اما اینطور نیست. توصیه می‌شود از قرار دادن این وسایل در توالت پرهیز کنید. حوله‌ای که بعد از استفاده خیس است و در توالت می‌ماند، راحت آلودگی را به سمت خود می‌کشد.

حرف اول دکتر فرزاد کارگرزاده جراح ارتوپد و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی
نگویید توالت ایرانی بگویید توالت مغولی!
شاید تا به حال درباره تاریخچه توالت چیزی نشنیده باشید و شما هم مانند بسیاری از مردم لفظ توالت ایرانی و فرنگی را به كار ببرید اما اجداد و نیاکان ما در دوران هخامنشی، در فرهنگ آریایی، بسیار به سلامت مفاصل‌شان اهمیت می‌دادند. در زمان هخامنشی، سکوهایی صندلی مانند وجود داشت كه برای اجابت مزاج روی آن می‌نشستند و وسط این سکوی سنگی فاضلاب و سیستم تخلیه قرار داشت. این توالتی که به نام توالت ایرانی می‌شناسید، در واقع، توالت مغولی است. در همان روزگار، هنگامی که مغول‌ها به ایران حمله کردند، برای دفع، چاله‌ای می‌کندند و روی آن چاله، می‌نشستند و اجابت مزاج انجام می‌دادند. حال چرا ما این شیوه غلط و بسیار غیربهداشتی را بر شیوه دوستدار سلامت و اصیل فرهنگی خود ترجیح دادیم، جای تعجب دارد، خصوصا اینکه امروزه آن سکوی سنگی، به توالت‌هایی از جنس سرامیک و با طرح‌های زیبا تبدیل شده و نام فرنگی را دارد و در هتل‌ها و فرودگاه‌ها می‌بینید پوشش‌های یک‌بار مصرف روی دهانه توالت وجود دارد که پس از هر بار استفاده، برای نفر بعدی کاملا بهداشتی و استریل می‌شود.

شاید با همین توضیح کوتاه از تاریخچه توالت رفتن، تلاش کنیم نگاهی جدید به حفظ سلامت مفاصل خود داشته باشیم و همچون اجدادمان از مزایای توالت‌های صندلی‌مانند که متاسفانه به جای توالت ایرانی آن را توالت فرنگی می‌نامند، بهره بگیریم. فراموش نكنید وقتی که شما روی پا می‌نشینید و در موقعیت استفاده از توالت مغولی، حدود 5 دقیقه در این وضعیت قرار می‌گیرید، در واقع مقدار زیادی از وزنتان را روی سطح کوچکی از مفصل زانو قرار می‌دهید و تکیه‌گاه و نقطه فشار شما باعث بروز مشکلاتی جدی و مفصل تخریب می‌شود. در نظر بگیرید شما قسمتی از پوست یا ناخن را تحت فشار قرار دهید و مانع رسیدن خون به آنجا شوید، چه اتفاقی می‌افتد؟ کم‌خونی یا ایسکمی باعث می‌شود آن بافت نابود شود. شما در واقع در مفصل خود همین فشار را ایجاد می‌کنید و باعث ایسکمی آن می‌شوید. علاوه بر آن، جلوی چرخش مایع مفصلی را هم می‌گیرید و به آن صدمه می‌زنید. متاسفانه به همین علت و ورزش نكردن و بد نشستن در کشور ما، سن تعویض مفصل و جراحی آن به جای 80 سالگی در دنیا، به حدود 40 تا 50 سالگی رسیده است.

نگاه متخصص پوست دکتر رضا رباطی عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی
در توالت عمومی از صابون مایع استفاده کنید، نه جامد
چند گروه از افراد باید نكته‌هایی را در استفاده از توالت بیش از دیگران رعایت كنند. اگر شما جزو هریك از این گروه‌ها هستید، باید مراقب باشید تا مبتلا به زردزخم و زگیل نشوید:

  • افراد مبتلا به حساسیت‌های پوستی باید مراقب استفاده از شوینده‌هایی که در توالت عمومی وجود دارد، باشند زیرا مواد محرک موجود در این شوینده‌ها كه اغلب نامرغوبند، می‎تواند باعث تشدید یا بروز اگزما در دست و صورت شود. استفاده از شوینده برای ناحیه تناسلی هم ممنوع است.
  • اگر پس از توالت دست‌ها درست شسته نشود، در همه افراد چه كوچك و چه بزرگ احتمال بروز برخی بیماری‌های عفونی و قارچی ثانویه وجود دارد. علاوه بر شستشوی مناسب، تنها راه پیشگیری از بروز این مشكلات، خشک کردن كامل دست‌ها، ناحیه تناسلی و کشاله ران‌ها بعد از هر بار شستشو است.
  • كسانی كه از توالت فرنگی در مكان عمومی مثل هتل فرودگاه و… استفاده می‌كنند، برای پیشگیری از انتقال میکروب‌ها و بیماری‌های قارچی و ویروسی مثل زگیل یا زردزخم می‎توانند از پد‌های پوشاننده و کاورهای مخصوص استفاده کنند اما به‌طور کل چون طول مدت نشستن روی سطح توالت فرنگی طولانی نیست، احتمال انتقال این بیماری‌ها بسیار پایین است.
  • فراموش نکنیم استفاده از توالت‌هایی که دمپایی مشترک دارند مثل توالت‌هایی که در استخرها هست، می‎تواند باعث انتقال برخی بیماری‌های ویروسی مخصوصا زگیل کف پا شود.
  • سعی كنید از صابون جامد توالت‌های عمومی استفاده نكنید، چون اگر مصرف‌کننده یا مصرف‌کنندگان قبلی صابون جامد در توالت عمومی دچار یک مشکل پوستی باشند، ممکن است این مشکل به پوست شما نیز منتقل شود.
نگاه فوق‌تخصص کلیه دکتر فاطمه پوررضاقلی استاد دانشگاه علوم‌پزشكی شهیدبهشتی
ادرارتان را نگه می‌دارید؟ دچار عفونت ادراری خواهید شد!
بعضی از افراد ترجیح می‌دهند سر كار یا در جایی كه توالت عمومی وجود دارد، از این مکان استفاده نکنند و ادرارشان را برای ساعات طولانی نگه‌دارند چون احساس می‌کنند توالت عمومی بیماری‌زاست، اما آنها با این تصمیم احتمال ابتلا به عفونت‌های ادراری را در خود بیشتر می‎کنند. برخلاف آنچه بسیاری از خانم‌ها فکر می‌کنند، توالت عمومی باعث انتقال میکروب به دستگاه تناسلی و ابتلا به عفونت ادراری نمی‌شود بلکه آنچه مضرتر است نگه‌داشتن ادرار برای 8-6 ساعت یا تند ادرار کردن و اجازه تخلیه کامل را به مثانه ندادن است. در توالت عمومی خانم‌ها خودشان باید بهداشت شخصی را رعایت کنند؛ مثلا همراه خود دستمال کاغذی داشته باشند تا بعد از شستشو ناحیه را خشک کنند یا حتما دست‌ها را کامل بشویند.

نگاه متخصص بیماری‌های عفونی دکتر افشین علیزاده عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشكی شهیدبهشتی
بهترین توصیه؛ شستشوی کامل دست‌ها
بیماری‌های عفونی یا میکروبی دستگاه گوارش مثل وبا در فصل تابستان و بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی مخصوصا آنفلوانزا در پاییز و زمستان از بیماری‌های شایعی هستند که از توالت‌های عمومی منتقل می‎شوند. عوامل بیماری‌زا یا انتقال‌دهنده‌های این بیماری‌ها روی سطوح ماندگاری بالایی دارند. مثلا ویروس آنفلوانزا تا 8 ساعت روی سطوح زنده می‎ماند و به راحتی به افرادی که با سطح آلوده تماس دارند، بهداشت فردی را رعایت نمی‌کنند و دستانشان را کافی و درست نمی‌شویند، منتقل می‎شود. این عوامل به راحتی از طریق دست آلوده وارد دستگاه گوارش می‌شوند و بیماری‌زا هستند. میکروب‌های روی سطوح در توالت می‎تواند از طریق ریز افشانی و کشیدن سیفون توالت یا استفاده از خشک‌کن‌های برقی نیز منتقل شوند. به همین دلیل توصیه می‎شود قبل از کشیدن سیفون توالت فرنگی، در توالت را ببندید تا میکروب‌هایی مثل ای‌کولا که در سطوح هستند و می‎توانند با فشار آب در هوا منتشر شوند، منتقل نشوند.

در مورد احتمال انتقال بیماری‌های جنسی اما باید گفت عامل مولد بیماری‌های جنسی، مخصوصا ایدز، ویروسی است که ضریب پایداری بسیار کمی در سطوح دارد و خوشبختانه به سادگی منتقل نمی‌شود. ویروس هپاتیت B ماندگاری بیشتری دارد اما حتما باید زخمی در بدن باشد تا از طریق تماس با آن ویروس وارد بدن شود. شاید بهترین راه پیشگیری از ابتلا، شستشوی کامل دست و ضدعفونی کردن مرتب محیط باشد. به هر حال مشکل اصلی سطوح آلوده است.

نگاه متخصص پوست دکتر غلامحسین غفارپور عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران
توالت فرنگی بهداشتی‌تر است
بعضی افراد علت امتناع از استفاده از توالت فرنگی را تماس مستقیم پوست با سطح آلوده می‌دانند، حتی اگر توالت در خانه شخصی باشد، در حالی که این توالت در مقایسه با توالتی که امروزه در اغلب خانه‌ها استفاده می‌شود، بهداشتی‌تر است. در ضمن وقتی توالت فرنگی در خانه وجود دارد و افراد خانواده از آن استفاده می‌کنند، قطعا به خاطر رعایت بهداشت فردی هرکدام از افراد عاری از مشکلات قابل‌انتقال از طریق پوست است. کافی است پس از هر بار استفاده، با فشار دادن دکمه‌ای که مایع ضدعفونی را در فضای توالت به گردش درمی‌آورد، آن را ضدعفونی کرد. اگر فقط با استفاده از آب هم که قدرت پاک‌کنندگی ذاتی دارد، محیط توالت‌فرنگی پاکیزه شود، احتمال انتقال مشکلات احتمالی پوستی که در صورت رعایت نکردن بهداشت سرایت می‌کند، منتفی است. در واقع با رعایت بهداشت احتمال انتقال بیماری‌های میکروبی مثل کورک و جوش چرکی در منطقه خاصی که امکان دارد پوست با سطح توالت تماس داشته باشد یا مشكلات قارچی و ویروس بسیار كم است. به‌خصوص اگر از دستمال یا كاورهای مخصوص توالت استفاده شود، نباید از مزایای استفاده از توالت‌فرنگی به بهانه بهداشتی نبودن آن چشم‌پوشی كرد.

نگاه فوق‌تخصص زانو دکتر علی ترکمان عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌ پزشكی تهران
توالتی که دشمن زانوست
در استفاده از توالت ایرانی مفصل زانو، ران و مچ پا خم می‎شود و فشار قابل‌توجهی به تمام مفاصل اندام تحتانی و حتی ستون فقرات و کمر می‌آید. كلا بهتر است همه گروه‌های سنی برای سلامت مفاصلشان از نشستن سر توالت بپرهیزند و از صندلی مخصوص توالت یا توالت فرنگی استفاده كنند اما برای تمام کسانی که مفاصلشان درد دارد و فشار، دردشان را تشدید می‎کند یا مبتلا به آرتروز و ساییدگی زانو هستند، استفاده از توالت ایرانی ممنوع است. این ممنوعیت در کسانی که عمل تعویض مفصل زانو انجام داده‌اند، سالمند هستند یا باردارند هم باید مدنظر باشد.

حرف آخر دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده متخصص پوست، رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی و دانشیار دانشگاه علوم‌پزشكی تهران
از توالت آلوده‌تر هم داریم
در مورد توالت و آلودگی و بیماری‌هایی که انتقال می‌دهد صحبت کردیم اما چند درصد از شما وقتی با تلفن همراه یا حتی گوشی تلفن خانه یا کیبورد رایانه کار می‌کنید یا پولی از کیفتان برمی‌دارید، فورا دستتان را می‌شویید یا به فرزندانتان آموزش می‌دهید که باید این کار را انجام دهد؟

حقیقت این است که بسیاری از وسایلی که در اطرافمان است و مرتب با آنها ارتباط داریم حتی از توالت هم آلوده‌تر هستند و شستشوی مرتب دست‌ها بعد از هر تماس به کاهش میزان باکتری‌های روی پوست کمک می‌کند. شاید با خود بگویید خیلی‌ها را دیده‌ام که هرگز این کار را نکرده‌اند و تا به حال هم بیمار هم نشده‌اند اما نباید خود را با دیگری مقایسه کنید. افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، به خصوص بیماران و کودکان ممکن است در اثر مواجهه با این باکتری‌ها دچار عفونت‌هایی شوند که کنترل آنها آسان نیست. توصیه می‌شود در طول روز مخصوصا قبل از خوردن مواد غذایی، دستانتان را با یک ماده شوینده که حاوی کرم یا مرطوب‌کننده است، بشویید. شستشوی دست‌ها با آب خالی کافی نیست و اثر پاک‌کنندگی ندارد. حتما شوینده‌ای مناسب و استاندارد انتخاب کنید تا باعث خشکی و اگزمای پوستی نشود و بعد از شستشو دست‌ها را کاملا پاک و از کرم مرطوب‌کننده یا چرب کننده استفاده کنید.

اگر قرار است به وسایل فردی دست بزنید که بیمار است، حتما ابتدا آن را با اسپری یا ژل‌های ضدعفونی‌کننده تمیز کنید، اما در استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها زیاده‌روی نکنید، به گندزدایی مرتب وسایل خانه و اداره نیاز نیست. شستشوی دست‌ها کافی است.
منبع: از توالت فرنگی استفاده کنیم یا معمولی؟ کدام دستشویی بهداشتی تر است
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
بوتاكس براي چه کساني خطر دارد؟

چند وقت پيش در يک مهماني متوجه شدم ميزبان براي قبولي دخترش در کنکور جايزه ويژه‌اي در نظر گرفته است؛ بوتاکس صورت و بالا کشيدن ابروها! استفاده تشويقي از بوتاکس برايم خيلي جالب بود. همه جور تشويقي ديده بودم جز جراحي‌ زيبايي تشويقي! در اينکه تزريق سم بوتولونيوم در موارد لازم، آثار درماني و زيبايي دارد شکي نيست اما هر کاري زمان خاص خود را دارد و انجام آن در هر سن و موقعيتي توصيه نمي‌شود. اينها را دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده، رئيس مرکز تحقيقات پوست و سلول‌هاي بنيادي و عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم‌پزشکي تهران مي‌گويد. گفت‌وگو با ايشان را مي‌توانيد در صفحه «مد و زيبايي» اين هفته درباره سن و سال شروع تزريق بوتاکس و موقعيت‌هاي ممنوعه آن بخوانيد.


سلامت: امروزه مد شده بسياري از دختر خانم‌ها و حتي پسرهاي کم‌سن و سال براي تزريق بوتاکس مراجعه مي‌کنند و توجيه‌شان اين است که اگر با 6-5 بار زدن بوتاکس عضلات فلج مي‌شود و چروک نخواهد افتاد، چرا صبر کنيم تا چروک‌ها ظاهر شوند؟ نظر شما چيست؟ تزريق بوتاکس از سنين پايين درست است؟

تزريق بوتاکس را مي‌توان از 18 سالگي شروع کرد؛ يعني بعد از اين سن ممنوعيت تزريق نداريم اما به شخصه تزريق بوتاکس از اين سن را توصيه نمي‌کنم. استفاده از بوتاکس براي جوانسازي چيزي نيست که باتوجه به عوارضي که دارد بتوان به هر کسي پيشنهاد داد. کساني بايد بوتاکس بزنند که واقعا به آن نياز دارند. تزريق بوتاکس براي نوجواني که چين و چروکي ندارد و بيشتر به هواي بالا کشيدن ابرو يا تغيير چهره مي‌آيد، درست نيست. اگر هدف از بوتاکس پيشگيري از بروز چين و چروک‌هاي پوستي است، توصيه‌هاي ساده را مي‌توان جايگزين بوتاکس کرد.

سلامت: مثلا چه توصيه‌هايي؟

اگر به موقع از ضدآفتاب و عينک آفتابي و کرم‌هاي مرطوب‌کننده استفاده کنيم و موقع مطالعه يا تماشاي تلويزيون اخم نکنيم شايد تا سال‌ها هيچ نيازي به تزريق بوتاکس نداشته باشيم. حتي با بروز اولين چروک‌هاي سطحي مي‌توان از ليزر فراکشنال کمک گرفت که به‌صورت طبيعي پوست را جوانسازي مي‌کند و بهتر از بوتاکس است.

سلامت: چه کساني نامزدهاي مناسبي براي تزريق بوتاکس محسوب مي‌شوند؟

کساني که به دليل حرکات زياد عضلات صورت، چروک‌هاي سطحي روي پوستشان ظاهر شده‌ و در حال پيشرفت و عميق‌تر شدن است، براي بوتاکس گزينه مناسبي هستند. استفاده از بوتاکس در زمينه‌هاي درماني نيز براي کساني که دچار گرفتگي‌هاي عضلات گردن يا اسپاسم پلک هستند، انحراف چشم دارند، دچار تعريق بيش از حد در نواحي مثل زير بغل هستند يا ميگرن دارند، توصيه مي‌شود. براي رفع چين و چروک چانه و گردن و دور لب يا بالابردن گوشه لب و ابروها و کاهش نمايش لثه موقع خنده نيز مي‌توان از بوتاکس استفاده کرد اما پزشک متخصص بايد اين کار را انجام دهد و از بوتاکس استاندارد استفاده شود.

سلامت: بوتاکس عارضه هم دارد؟

از عارضه بوتاکس‌هاي تقلبي و چيني زياد شنيده‌ايم. در ايران بوتاکس کانادايي اصل نداريم اما روي خيلي از بوتاکس‌هاي چيني آرم کانادايي خورده است. حتي بوتاکس‌هاي استاندارد اگر درست و بجا و با دوز مناسب تزريق نشوند، مي‌توانند عارضه‌دار باشند.

سلامت: در چه کساني و در چه موقعيت‌هايي نبايد بوتاکس تزريق کرد؟

در خانم‌هاي باردار و شيرده، کساني که مبتلا به فلج عضلات هستند يا عفونت فعال در محل دارند يا به آلرژي‌هاي فعال مبتلا هستند، تزريق بوتاکس ممنوع است.

سلامت: چرا در خانم باردار ممنوع است؟

به هر حال بوتاکس نوعي سم است و احتمال دارد به جنين برسد. وقتي فردي به بوتاکس حساسيت نشان مي‌دهد، به اين معني است که آنتي‌‌ژن اين سم وارد مويرگ‌هاي ريز خوني شده و واکنش‌هاي پوستي نشان داده است. اين احتمال وجود دارد که آنتي‌بادي‌ها بعد از تزريق بوتاکس فعال شوند و به جنين آسيب برسد.

سلامت: کساني که به بيماري‌هاي نقص سيستم ايمني مبتلا هستند هم نبايد بوتاکس بزنند؟

بله، کساني که بيماري‌هاي خودايمني دارند بهتر است بوتاکس تزريق نکنند زيرا سيستم ايمني در اين افراد ضعيف است و هر عامل جديدي مي‌تواند واکنش‌هاي ايمني ايجاد کند و باعث تشديد بيماري قبلي شود.

سلامت: در کساني که بيماري‌هاي زمينه‌اي دارند، مثلا به قند‌خون يا فشارخون مبتلا هستند، چطور؟

کساني که داروهاي ضدانعقاد مثل وارفارين مصرف مي‌کنند، بهتر است از يک هفته قبل از بوتاکس مصرف دارو را قطع کنند تا موقع تزريق خونريزي نداشته باشند. در افرادي که بيماري زمينه‌اي کنترل شده دارند، تزريق بوتاکس مشکلي ايجاد نمي‌کند اما هميشه بهتر است با پزشکشان مشورت کنند. کساني که اگزما‌هاي پوستي دارند نيز بهتر است صبر کنند تا بيماري خاموش شود. به دنبال تزريق بوتاکس، اگزما و عفونت فعال در هر ناحيه از صورت مي‌تواند سيستم ايمني را درگير کند.

سلامت: در سالمندان استفاده از بوتاکس منعي ندارد؟

همان‌طور كه در مورد نوجوان‌ها بوتاكس زدن را بي‌مورد دانستيم، در سالمندي هم بوتاکس به تنهايي اثربخش نيست و کمکي به رفع چروک‌هاي عمقي نمي‌کند. اين افراد بايد به کمک ساير درمان‌ها، افتادگي‌‌ها را درمان کنند. ليزر، راديوفرکوئنسي، کرم‌هاي موضعي، ژل و پرکننده‌ها و در نهايت بوتاکس در اين سن در کنار هم به جوانسازي صورت کمک مي‌کنند.

عوارض شايع و ناشايع بوتاکس

برخي عوارض بوتاکس، نسبتا شايع و موضعي هستند؛ مثل افتادگي پلک، کبودي يا خونمردگي، سرخي صورت، حالت تهوع و سردرد که در عرض چند روز تا چند ماه برطرف مي‌شود. برخي عوارض نيز شيوع کمتري دارند؛ مثلا تزريق بيش از اندازه بوتاکس، انتشار دارو به اطراف و رسيدن به نقاطي که غيرقابل‌پيشگيري‌اند، باعث از کارافتادگي يا ضعف عضلات اطراف ناحيه و غيرطبيعي شدن چهره فرد يا از بين رفتن تقارن مي‌شود. تزريق دوز نامناسب بوتاکس اطراف چشم باعث بيرون‌‌زدگي چشم، دوبيني يا ناتوانايي در بستن ارادي چشم مي‌شود. قوس غيرطبيعي ابرو و بروز حالت متعجب يا شيطاني يا افسرده در صورت فرد نيز نتيجه تزريق نادرست بوتاکس است. گاهي حتي تزريق بوتاکس مسموميت‌زاست و علائم حساسيت بروز مي‌کند که در اين شرايط تزريق مجدد بوتاکس توصيه نمي‌شود. بروز مشکلاتي در بلع يا تغيير صدا نيز از جمله عوارض تزريق بوتاکس به گردن براي رفع چروک‌هاي اين ناحيه است.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
مضرات خوابیدن با آرایش
یک سوم زنان حداقل 2 بار در هفته فراموش می‌کنند قبل از خواب آرایش خود را پاک کنند. شاید عوارض خوابیدن با آرایش در جوانی خود را روی پوست نشان ندهد اما در میانسالی زنانی که در جوانی چنین عادتی داشته‌اند پوستی به نسبت چروکیده‌تر از همسالان خود خواهند داشت.

کافی است یک ماه بدون پاک کردن آرایش بخوابید تا پوستتان 10 سال پیرتر به نظر برسد. خیلی‌ از خانم‌ها می‌پرسند مگر آرایش با پوست چه می‌کند؟ دکتر زهره تهرانچی، متخصص پوست و عضو هیات‌‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی، پاسخ می‌دهد.

برخی خانم‌ها در طول روز ریمل می‌زنند و گاهی قبل از خواب آن را پاک نمی‌کنند. این کار چقدر برای مژه آسیب‌زننده است؟
ریمل‌های ضدآب باعث بروز کشش در ریشه مژه می‌شود و می‌تواند باعث ریزش مژه و کم‌پشتی آن شود. حتی اگر ریمل ضدآب هم نباشد، تماس مژه با بالش یا مالیدن چشم باعث تضعیف ریشه مژه و در درازمدت باعث ریزش آن خواهد شد.

خط چشم چطور؟
خوابیدن با خط چشم، احتمال عفونت چشم را بالا می‌برد. به هر حال ممکن است در طول شب خانم چشمش را بمالد و این ترکیب وارد چشم شود و دور پلک ایجاد حساسیت کند.


کرم‌های آرایشی، کرم‌پودر و پنکیک چطور؟
بهتر است قبل از خواب کرم‌پودر و تمام کرم‌های آرایشی حتی ضدآفتاب یا رژ لب با توجه به جنس پوست، با آب و صابون یا شیرپاک‌کن پاک شود تا منافذ پوست باز شود و امکان تنفس پوستی وجود داشته باشد. حداکثر می‌توان یک کرم‌ مرطوب‌کننده یا کرم شب یا کرم دور چشم ملایم مصرف کرد.

اگر منافذ پوستی بسته بماند چه اتفاقی می‌افتد؟
چربی و عرق ترشح شده نمی‌تواند از منافذ خارج ‌شود و فشار ناشی از خروج آنها باعث باز شدن منافذ می‌شود و روزنه‌های باز به‌تدریج باعث چروکیدگی پوست می‌شوند. از سوی دیگر، وقتی پوست شسته نمی‌شود، آلودگی‌هایی که در طول روز روی آن نشسته در کنار ترکیب مواد آرایشی محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کند که می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌های پوستی از جمله جوش، حساسیت و اگزما باشد.

آیا با آرایش خوابیدن زمینه خشکی پوست را هم فراهم می‌کند؟
بله، اگر مواد آرایشی سنگین باشد، مثلا کرم‌پودرهای گریم، جلوی رطوبت‌رسانی به پوست را می‌گیرند و باعث خشکی آن می‌شوند. گاهی نیز حساسیت به این مواد باعث قرمزی و خارش می‌شود که خود زمینه‌ساز خشکی پوست است.

از نظر علمی در طول شبانه‌روز ماندن چند ساعت آرایش روی صورت به پوستمان صدمه نمی‌زند؟
نهایتا 3-2 ساعت. استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و ضدآفتاب‌ها اشکالی ندارد اما استفاده از کرم‌پودر و کرم‌های آرایشی مخصوص گریم كه در اغلب جشن و مهمانی‌ها كاربرد دارد، نباید بیش از این مدت روی پوست بماند و فورا باید پاکشان کرد تا منافذ پوستی مهلت تنفس پیدا کند. حتما پس از برگشتن از جشن و مهمانی‌ها باید آرایش را پاك كرد. تاكید می‌كنم حتی اگر خسته‌اید كمی درباره مضرات خوابیدن با آرایش تامل كنید و به این فکر کنید که ارزش چند دقیقه وقت گذاشتن برای پاك كردن پوست بیش از اینهاست.

این نكات در مورد آرایش پوست بود. آیا باقی ماندن موادی که برای آرایش مو به کار می‌روند هم در طول شب می‌تواند عارضه داشته باشد؟
بله. کسانی که مویشان را با کش می‌بندند یا موی درست شده با سنجاق و بست‌های مختلف را در طول شب باز نمی‌کنند یا با بیگودی بسته شده و موی ژل و تافت و سایر مواد آرایشی خورده، می‌خوابند، مدت تماس این مواد خشك‌كننده و مضر با مو را زیاد می‌کنند و احتمال ریزش مو را بالا می‌برند. در چنین شرایطی حتما باید ابتدا حمام کرد تا این مواد و ترکیب‌ها از روی موی پاک شود.
منبع: سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
اسکراب طبیعی برای بدن: اسکراب نعناع



ar4-3143.jpg


این اسکراب پوست را ازسلول های مرده زدوده و کافئین طبیعی آزاد شده، ورم و التهابات را با منقبض کردن موقتی رگ های خونی کاهش میدهد ، حتما آن را امتحان کنید !

می توانی د به جای تزریق ژل با استفاده از اسکرا ب های از پیر و چروک شدن بدن جلو گیری کنید ، برخی از بهترین دستور ساخت ها و نکاتی برای ساختن اسکراب های طبیعی با ترکیباتی که در آشپزخانه تان پیدا می شود را برای شما آماده کرده ایم :

استفاده از نمک دریایی(به منظور داشتن یک اسکراب قدرتمند) یا شکر قهوه ای ارگانیک(سازگار با پوست های حساس) به عنوان زیرلایه توصیه می شود. همه این نسخه ها به روغن نارگیل خالص نیازمندند چرا که این ماده یک ضد قارچ طبیعیست وبه منظورآبرسانی بهینه به پوست، سریع جذب می شود. همچنین می توانید روغن های زیتون، گردو، آووکادو یا روغن آفتابگردان را جایگزین کنید گرچه ممکن است این گزینه ها غلظت بیشتری داشته باشند.

هنگام مخلوط کردن، روغن باید به حالت مایع باشد. بهترین راه برای آب کردن روغن جامد نارگیل گذاشتن قابلمه روی شعله کم است. به هم زدن ادامه بدهید تا نرم شود، سپس شعله را خاموش کرده بگذارید در دمای اتاق سرد شود. اگر از مایکروویو استفاده می کنید، هر بار به مدت 10 ثانیه گرما دهید تا آب شود. حرارت می تواند خاصیت درمانی روغن ها را تغییر دهد، بنابراین بهتر است از حرارت کمتری استفاده کنید.

برای جوانسازی پوستتان ، اسکراب را دایره وار (به صورت دایره های کوچک) و به آرامی، در سراسر پوست بدنتان ماساژ دهید.

اسکراب نعناع
نعناع به عنوان یک گیاه دارویی معطر استفاده می شود که رایحه خوبش آن را برای یک اسکراب مقوی بودن مناسب می کند. در این نسخه، آن را با دانه قهوه ساییده شده ترکیب می کنیم تا پوست را ازسلول های مرده زدوده و کافئین طبیعی آزاد شده، ورم و التهابات را با منقبض کردن موقتی رگ های خونی کاهش دهد.

ترکیبات:
نصف فنجان قهوه ساییده شده
2 قاشق غذاخوری برگ نعناع یا 2 عدد چای کیسه ای نعناع
نصف فنجان شکر
نصف فنجان روغن نارگیل

ar4-3144.jpg


دستور تهیه: اگر از نعناع تازه استفاده می کنید، همه برگ ها را از ساقه جدا کنید وروی یک ورقه آلومینیوم پهن کنید. آن را به مدت یک ساعت روی کمترین درجه داخل فر بگذارید . بگذارید برگ ها کاملا خنک شود و سپس آنها را با انگشتانتان خرد کنید تا به شکل پودر در بیاید. اگر از چای کیسه ای نعناع استفاده می کنید، پاکت را با قیچی ببرید و از برگ هایش استفاده کنید.قهوه، نعناع و شکر را در کاسه ای ترکیب کرده ، روغن را روی آنها بریزید و خوب به هم بزنید. این ترکیب را می توانید به مدت سه ماه در شیشه ای که درش را محکم بسته اید نگه دارید.
منبع:آی بانو
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
آبلیمو قرنیه را میسوزاند

سلامت نیوز:ریختن چند قطره آب لیمو در چشم آن هم به صورت مداوم شیوه غلط و غیرعلمی تعجبآوری است که بسیاری از جوانترها به کار میگیرند تا به زعم پدر بزرگها و مادر بزرگها در آینده از ابتلا به آب مروارید مصون بمانند.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر نسیم کوهستانی متخصص چشم در روزنامه ایران نوشت: درست است که گوش سپردن به نصایح پدربزرگها و مادربزرگها به عنوان گنجینههای دیرینه لحظههای خوبی را در زندگی جوان ترها رقم میزند، اما واقعیت این است که نمیتوان در تمام ابعاد زندگی به این سخنان جامه عمل پوشاند و چشم بسته آنها را به کار گرفت.
همه توصیه ها و نکات درمانی ارائه شده از سوی قدیمی ترها قابل اجرا و درمانکننده نیست از این رو متخصصان چشم همواره توصیه میکنند در خصوص چشم، این عضو مهم و حساس بدن هر شیوهای که پیشنهاد داده میشود به کار گرفته نشود تا به این ترتیب عواقب نگرانکننده و گاهی جبرانناپذیر را برای خود رقم نزنند.


ریختن چند قطره آب لیمو در چشم آن هم به صورت مداوم شیوه غلط و غیرعلمی تعجبآوری است که بسیاری از جوانترها به کار میگیرند تا به زعم پدر بزرگها و مادر بزرگها در آینده از ابتلا به آب مروارید مصون بمانند در حالی که این اقدام نه تنها توجیه علمی ندارد، بلکه ممکن است باعث آلودگی و ایجاد آسیب در محیط چشم شود چرا کهP. H آبلیمو با P. H اشک چشم همخوانی ندارد.

در همین خصوص، برای تهیه قطره های چشمی همواره سعی میشود، این قطرهها از لحاظ P. H با اشک چشم مشابه باشد تا باعث سوزش شدید چشم نشود در حالی که استفاده از آبلیمو باعث نوعی سوختگی شیمیایی خفیف و آسیب به اپیتلیوم قرنیه میشود. آب مروارید بیماری ژنتیکی و پروسه ای است که با افزایش سن پیشرفت میکند و با مسائلی چون سابقه وارد شدن ضربه به چشم، ابتلا به بیماری دیابت یا مصرف داروهای کورتونی پیشرفت سریع تری خواهد داشت به همین دلیل متخصصان چشم مصرف اسفناج و کلم بروکلی را که سرشار از آنتی اکسیدان است به عنوان مراقبت توصیه میکنند.
 

Yalda444

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
26 می 2014
نوشته‌ها
54
لایک‌ها
18
سن
37

9780071416184.jpg


سال 2004 | 219 صفحه | ISBN: 9780071416184 | 1 MB |
pdf_icon.png



معرفی:
خانواده بر هر چیزی مقدم است و حفظ سلامتی تک‌تک اعضای آن‌ها، مهم‌تر از هر چیز دیگری در این جهان.
این کتاب که نقش یک پزشک خانوادگی را بازی می‌کند، در مورد آثار و علایم بیش از 100 بیماری متداول و شایع توصیه‌های پزشکی خود را به شما ارایه کرده و روش‌های معالجه‌ی آن‌ها را شرح می‌دهد.
فقط کافی است آثار و نشانه‌های بیماری مورد نظر خود را در این کتاب پیدا کنید، تا به نام بیماری و نحوه‌ی درمان آن پی ببرید. این کتاب می‌تواند قبل از رفتن به نزد پزشک، به بسیاری از پرسش‌های شما پاسخ دهد.
موضوعات این کتاب عبارتند از: بیماری و سابقه خانوادگی، معاینه‌ی فیزیکی، ملاحظات تشخیصی، داروها، نمایه‌سازی و برجسته برای سرعت در تشخیص، افزایش تعداد منابع پزشکی مبتنی بر شواهد.


_____________________________________________________________________________________________
book.gif
دانشگاه واقعى، جایى است که مجموعه اى از کتاب در آن جمع آورى شده باشد. "کارلایل"​
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
آیا در صورت خود نشانه های بیماری مشاهده میکنید؟


face1.jpg


دکتر سلام-اگر در صورت خود نشانه هایی از بیماری وجود دارد نمی توان منکر آن شد صورت خود را بخوبی از نزدیک بررسی کنید علایمی در صورت شاید وجود داشته باشد که شما را از وجود بیماری آگاه کند .










">

بسیاری از متخصصان ادعا می کنند که ارتباط مستقیمی بین تشخیص بیماری های حال و آینده با مطالعه ویژگی های صورت بیمار وجوددارد.










">این کار با بررسی ویژگی های صورت از نقاط بصری تا حد زیادی مفید است که شروع به ایجاد تغییرات در شیوه زندگی شروع یک بیماری یا بدتر شدن آن است.






">
افتادگی پلک












">علل بالقوه افتادگی پلک چشمان تیره و تار، استرس، سکته مغزی، سرطان ریه

فشار به چشم ها می تواند بر عضلات چشم تاثیر گذاشته و در خواندن اختلال ایجاد کند و نور کمی به چشمها می رسد، و باید بر روی صفحه خیره شوید










">استفاده از لنزهای تماسی برای مدت زمان طولانی نیز ممکن است چشم را در فشار قرار داده و باعث افتادگی پلک شود.

در برخی از موارد غیر معمول، افتادگی پلک ممکن است نشانه ای از سرطان ریه باشد. توده سرطانی است که در حفره قفسه سینه می تواند بر روی اعصاب چشم فشار بیاورد.










"> سرطان ریه علائم ظاهری بیشتر شبیه به کاهش وزن، سرفه، درد قفسه سینه، و غیره نشان می دهد .










">افتادگی پلک نیز می توانند نشانه ای از سکته مغزی باشد.








">عدم تقارن صورت

عدم تقارن صورت یکی از اولین نشانه های سکته مغزی است.










">اگراحساس می کنید تغییر در صورتتان بوجود آمده ، یا یک طرف صورت بی حس شده یا مشکل در لبخند زدن و یا صحبت کردن دارید ، نشانه ای از سکته مغزی است






">رنگ

چهره رنگ پریده ممکن است نشانه کم خونی باشد.










">پوست زرد ممکن است نشانه ای از یرقان یا بیماری کبدی،باشد اگر رنگ لبتان مایل به آبی است می تواند نشانه ای از یک بیماری قلبی و کلیوی باشد.






">آکنه و صورت پر ازمو

مو ی زیاد در امتداد خط فک، چانه، و لب بالا، می تواند نشانه ای از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، عدم تعادل هورمونی است که زنان را تحت تاثیر قرار میدهد.










">سطح بالای هورمون های مردانه (آندروژن ها) باعث آکنه و رشد مو بیش از حد میشود.






"> لب ترک خورده و خشک












">علل بالقوه لب های خشک و ترک خورده کم خونی و دیابت است

کمبود آهن، علت اصلی کم خونی می باشد، می تواند پوست لب را پوسته پوسته پوسته کند.










">همچنین می تواند نشانه ای از دیابت باشد، چرا که سطح قند خون بالا باعث تشدید رشد یک عفونت است که روی لایه نازک پوست تاثیر میگذارد






">لکه های سفید در روی زبان

لکه های سفید که دردناک نیست شاید یک نشانه زودرس سرطان باشد، و تغییرات سلولی را نشان دهد. اگر تکه های سفید رنگی در زبان دارید آنها را نخراشید بهتر است پزشک آنها را بررسی کنداین مطلب توسط تیم مترجمین مجله پزشکی دکتر سلام ترجمه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
معاینه زود هنگام چشم از بدو تولد امری ضروری است!




برخی از مشکلات چشمی کودک ، در صورت تشخیص و درمان دیرهنگام، می تواند به بروز عوارض غیرقابل جبران در دستگاه بینایی کودک منجر شود و به همین دلیل معاینه و بررسی سلامت چشم ها در زمان مناسب اهمیت ویژه ای دارد.


یک چشم‌ پزشک بر لزوم معاینات چشم پزشکی بدو تولد برای تشخیص بیماری‌‌‌های چشمی تأکید کرد.

علیرضا برادران رفیعی فلوشیپ قرنیه و بیماری‌های سطح چشم با بیان اینکه نوزادان باید در بدو تولد تحت معاینات چشم پزشکی قرار گیرند، افزود: معاینات چشمی نوزادان یکی از معاینات اولیه مورد نیاز است که باید انجام شود تا در صورت وجود بیماری‌های چشمی از این طریق به وجود آنها پی برد.

وی گفت: البته این معاینات مختصر و در حد بررسی رفلکس چشم به نور، قرمزی و معاینات سطحی است اما همین معاینات بسیار کمک کننده است و می‌توان بیماری‌های مهم را از همین طریق تشخیص داد.

برادران رفیعی تأکید کرد: اگر نوزاد زودرس باشد مشورت سریع با چشم پزشک متخصص شبکیه برای پیشگیری از بیماری رتینوپاتی (ROP) لازم است.

وی افزود: اما اگر نوزاد به موقع متولد شده باشد، تا حدود سن چهار سالگی باید تحت معاینه چشم از نظر میزان بینایی قرار گیرد. معاینه چشمی در این سن کمک می کند تا عیوب انکساری زودتر تشخیص داده شود و نسبت به درمان تنبلی چشم اقدام شود.

برادران رفیعی افزود: به طور کلی بهتر است پیش از ورود کودک به دوران تحصیل و مدرسه، یک معاینه چشمی کامل انجام و دید او اندازه گیری شود.

این چشم پزشک گفت: اگر چشم کودک سالم باشد و مشکلی نداشته باشد، معاینه چشم برای او در هر سه تا چهار سال یکبار کافی است اما اگر زمینه خانوادگی بیماری‌های چشمی وجود داشته باشد، فاصله معاینات باید کمتر شود.

وی گفت: همچنین کودکی که از عینک استفاده می‌کند لازم است بیشتر از سایر کودکان تحت معاینات چشم پزشکی قرار گیرد همچنین کودکانی که دچار انحراف چشم هستند باید تحت معاینات مکرر قرار گیرند.

برادران رفیعی در مورد عیوب انکساری چشم گفت: در مورد عیوب انکساری پیشگیری خاصی وجود ندارد و فقط می‌توان آن را تشخیص به موقع داد. اما اگر والدین یا فرزندان اول خانواده از عینک استفاده می‌کنند، طبیعتاً احتمال ابتلای این کودکان به عیوب انکساری بیشتر است و باید با دقت بیشتری تحت معاینه قرار گیرند.

وی تصریح کرد: تماشای تلویزیون تأثیری در ضعف بینایی ندارد و اگر کودکی از نزدیک تلویزیون تماشا کند، ممکن است دچار خستگی چشم شود اما تأثیری در کاهش دید او نخواهد داشت.

این چشم پزشک با بیان اینکه در ابتلا به عیوب انکساری عوامل محیطی موثر نیستند و بیشتر عوامل ژنتیکی در ابتلای فرد به این عیوب تأثیر دارند، افزود: البته برخی تئوری ها وجود دارد در مورد اینکه فردی که بیشتر مطالعه می‌کند بیشتر دچار این عارضه شود یا تأثیر مواد غذایی در برخی مطالعات مطرح شده است اما اینها مطالعات ثابت شده ای نیستند.

برادران رفیعی گفت: شایع ترین مشکلات قرنیه در کودکان آسیب‌های چشمی است چون کودکان یک گروه آسیب پذیر هستند که بیشتر از دیگران دچار آسیبهای چشمی مانند برخورد جسم خارجی یا سوختگی سطحی قرنیه می‌شوند.

وی در مورد شیوع بیماری‌های مادرزادی چشمی در کودکان اظهار داشت: شیوع این بیماری‌ها بسیار کم است. مثلا در مورد بیماری آب مروارید کمتر از یک هزارم کودکان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این چشم پزشک افزود: آب مروارید در اطفال درجات مختلفی دارد؛ ممکن است کاملاً رسیده باشد و بلافاصله پس از تولد در نوزاد دیده شود یا ممکن است در سنین بالاتر دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری می‌تواند زمینه ارثی داشته باشد یا عوامل محیطی در ابتلای فرد به آن تاثیر داشته باشد.

بیست و چهارمین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکان ایران به همت انجمن چشم پزشکی ایران و با همکاری گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشارکت همکاران چشم پزشک داخل و خارج از کشور۱۰ تا ۱۳ آذر در سالن همایش های رازی برگزار می شود.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
ورزش هایی برای درمان چاقی موضعی


چاقی موضعی یکی از مشکلات رایج است که پزشکان توصیه می‌کنند برای درمان آن از همان روش‌های متداول درمان چاقی (**** و ورزش) استفاده شود.

انجام مرتب این ورزش‌ها در صبح و شب به سوختن چربی این منطقه و افزایش قوام عضلانی آن کمک می‌کند. بهتر است این ورزش‌ها را هر روز صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوید و هر شب قبل از اینکه بخوابید، انجام دهید. البته افرادی که مشکلات ستون فقرات یا محدودیت حرکتی در ناحیه کمر دارند و همین‌طور افرادی که از مشکلات قلبی و تنفسی رنج می‌برند، بهتر است پیش از انجام این ورزش‌ها با پزشک خود مشورت کنند و سپس در صورت تجویز پزشک، بسیار با دقت و آرام و با دامنه حرکتی محدود و کوتاه این کار را انجام دهند.

دراز و نشست پا روی صندلی: مثل تصویر روی زمین قرار بگیرید و پاهای خود را روی یک صندلی یا میز قرار دهید، طوری که زاویه پا 90 درجه باشد. دست‌ها را در امتداد بدن نگه دارید و آرام سر و تنه را از زمین جدا کنید و تا 15 تا 20 درجه بالا بیایید؛ یعنی تا جایی که فقط انقباض را احساس کنید. 1 ثانیه در حالت انقباض بمانید و پایین بروید و دوباره این حرکت را تکرار کنید. این حرکت را در 3 تا 4 ست و هر بار 15 تکرار انجام دهید. این حرکت باعث شکل‌گرفتن عضلات بالا تا وسط شکم می‌شود و یکی از بهترین حرکات است.

چرخش دایره‌ای پاها: مثل تصویر روی زمین دراز بکشید. دست‌ها را در امتداد بدن محکم روی زمین قرار دهید و هر دو پا را به هم بچسبانید و بالا بیاورید و آرام به شکل یک دایره بچرخانید و تا 10 ثانیه ادامه دهید. این حرکت که باید در 3 ست 10 ثانیه‌ای انجام شود، تمام عضلات شکم، به‌خصوص زیر شکم را درگیر می‌کند و باعث شکسته‌شدن بافت چربی‌های این ناحیه می‌شود.

پا جمع داخل شکم: مثل تصویر، دراز بکشید و دست‌ها را محکم روی زمین قرار دهید. پاها را به هم بچسبانید و از زانو خم کنید. در همین حالت آرام هر دو پا را داخل شکم جمع کنید تا جایی که کمی باسن از زمین جدا شود. آرام پاها را به حالت اول برگردانید و روی زمین بگذارید. این حرکت علاوه بر اینکه عضلات پایین تا وسط شکم را درگیر می‌کند و به بافت چربی فشار می‌آورد، برای افرادی که گودی کمر دارند نیز بسیار مفید است. این حرکت را در 5 ست و هر بار، 15 تکرار انجام دهید.

دراز و نشست معمولی: مثل تصویر روی زمین دراز بکشید. دست‌ها در امتداد بدن باشند و پاها را از زانو خم کنید. آرام بدن را تا 45 درجه از زمین بلند کنید و آرام به حالت اول برگردید. این حرکت را که تمام عضلات شکم را درگیر می‌کند در 4 ست 10 تا 15 تایی انجام دهید.

دراز و نشست چرخشی: مثل تصویر روی زمین دراز بکشید و دست‌ها را کنار سر قرار دهید. مثل حرکت دراز و نشست، بدن را آرام از زمین جدا کنید و تا جایی بالا بیاورید که بتوانید با هر بار بالا آمدن، بدن را کمی بچرخانید و آرنج دست راست را به پای چپ بزنید و در حرکت بعدی آرنج دست چپ را به پای راست بزنید. این حرکت را که علاوه بر تقویت عضلات راست شکمی، عضلات بیرونی شکم و زیر دنده‌ها را نیز تقویت می‌کند، در 3 ست 10 تایی انجام دهید.

چرخش پایین تنه: مثل تصویر روی زمین دراز بکشید. دست‌ها را باز کنید و کنار بدن محکم روی زمین قرار دهید. پاها را به هم بچسبانید و از زانو خم و داخل شکم جمع کنید و نگه‌دارید.حالا آرام پاهای به هم چسبیده و از زانو خم شده را به طرف راست و بعد چپ بدن بچرخانید. این حرکت را که تمام عضلات کمربند میانی بدن را درگیر و تقویت می‌کند، در 3 تا 4 ست و هر بار 10 مرتبه انجام دهید.

پرتاب پا به جلو: مثل تصویر دراز بکشید. از یک نفر کمک بگیرید. پاهای یار کمکی را محکم بگیرید و پاهای خود را به‌صورت جفت بالا بیاورید و از یار کمکی بخواهید که پاهای شما را آرام به جلو پرت کند. در همین حال شما با منقبض‌کردن عضلات شکم باید کمی مقاومت کنید. این حرکت را که تمام عضلات شکم را درگیر می‌کند، در 3 ست 10 تا 15تایی انجام دهید.

انقباض کل بدن: مطابق تصویر نوک انگشتان پاها و آرنج دست‌ها را روی زمین بگذارید و کل بدن را بالا بیاورید. بدن را در یک خط حداقل 10 ثانیه نگه‌دارید. بعد آرام دراز بکشید و استراحت کنید و دوباره این کار را تکرار کنید. این حرکت را که یک تمرین فوق‌العاده برای تقویت تمام عضلات نگهدارنده بدن در پشت، جلو، دست‌ها، پاها و شکم است در 2 تا 3 ست 10 ثانیه‌ای انجام دهید.

سر و تنه بالا: مثل تصویر روی شکم دراز بکشید و دست‌ها را روی زمین بگذارید. سر و تنه را با کمک دست‌ها آرام از روی زمین بلند کنید تا جایی که آرنج‌ها قفل شوند. به بدن و عضلات انقباض دهید و 5 ثانیه در همین حالت بمانید و باز آرام به حالت اولیه برگردید. این حرکت که تمام عضلات را از طریق انقباض ایستایی و کشش‌های پویا تقویت می‌کند و باعث تقویت دست‌ها نیز می‌شود، در 5 تکرار انجام دهید.
سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
خواص و فواید درمانی عسل چیست؟ خطرات آن کدام است


در طول تاریخ، انسان ها از عسل هم به شکل خوراکی و هم به شکل موضعی برای درمان بیماری های مختلف از قبیل مشکلات دستگاه گوارش، درمان زخم های گوارشی، زخم های پوستی و سوختگی استفاده می کردند.

یونانی ها، مصری های باستان، بخشی از هندو ها و در طب سنتی چینی از عسل به عنوان دارو و برای مصارف پزشکی استفاده می کردند.

در قرآن مجید عسل به عنوان دارو توصیه شده است و دانشمندان مسیحی و مسلمان قرون وسطا از عسل در پزشکی و برای درمان افراد استفاده می نمودند.

بر طبق مقاله موجود در انستیتوی سلامت آمریکا عسل خواص ضد باکتریایی (آنتی باکتریال)، ضد التهابی و پاک کنندگی در درمان ضخم ها دارد.

امروزه خیلی از افراد از عسل برای خاصیت آنتی باکتریال و ضد التهابی آن استفاده می نمایند. در ادامه بنا داریم خواص و فواید درمانی این محصول شگفت انگیز طبیعت را بررسی نماییم.

خواص و فواید درمانی عسل
  • سرفه های آرام - محققان بر این عقیده اند که در کودکانیکه دچار سرفه های شبانه هستند، عسل می تواند از داروهای ضدسرفه همچون دکسترومتورفان در درمان سرفه های شبانه بهتر عمل کند. در تحقیق انجام شده بروی 270 کودک، آنهاییکه 30 دقیقه قبل از خواب دو قاشق چایخوری عسل خورده بودند، نسبت به کودکانیکه عسل نخورده بودند، کم تر سرفه کرده، سرفه شان کم شدت تر بوده و کم تر خوابشان در اثر سرفه پریده است.
  • تقویت حافظه - هرچند تحقیقات علمی و معتبر بهتری لازم است، اما بر طبق یکی از تحقیقات انجام شده زنانیکه روزانه 20 گرم عسل دریافت کرده بودند بهتر از باقی زنان قادر به پاسخگویی به تست های حافظه کوتاه مدت بودند.
  • درمان زخم ها - تحقیقات بیشماری در زمینه کارایی عسل در درمان زخم ها انجام شده است. در تحقیقی که برروی 59 نفر که بدنشان زخم بود و درمان های عادی برروی آنها تاثیری نداشت، بیماران با عسل فرآوری نشده درمان شدند. زخم های استریل هنگام درمان با عسل بهبود یافتند و زخم های عفونت کرده بعد از یک هفته استفاده از عسل استریل و پاک گردیدند. برای درمان با عسل بهتر است 15 تا 30 میلی گرم عسل برروی زخم ریخته و با گاز و باند آن را پوشانده، سپس هر 12 تا 48 ساعت تعویض گردد.
  • تامین موادمغذی - عسل حاوی مغادیر کمی از طیف گسترده ای از انواع ویتامین ها و مواد معدنی ازقبیل نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی می باشد. البته کالری عسل از شکر بیشتر می باشد.
  • پیشگیری از کاهش گلبول های سفید خون - عسل می تواند در کاهش گلبول های سفید خون که ناشی از شیمی درمانی می باشد، کمک نماید. مصرف دوقاشق عسل درمانی در روی برای حل این مشکل توصیه می شود.
  • بهبود آلرژی فصلی - خیلی از افراد قسم میخورند که عسل قادر به کاهش شدت آلرژی فصلی می باشد. از آنجاییکه عسل خاصیت ضدالتهابی داشته و برای بهبود سرفه مفید است، پس به احتمال زیاد می تواند به آلرژی فصلی کمک نماید هرچند که این ادعا از نظر علمی ثابت نشده است.
  • کشتن باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک - در تحقیقات کلینیکی، عسل درمانی توانست پاتوژن های E.coli، سالمونلا و چندی دیگر از این باکتری ها را از بین برد.
  • بهبود مشکلات پوست سر و شوره سر - در تحقیقی که برروی بیماران مبتلا بهدرماتیت صبوره و شوره سر انجام شد، بیماران عسل رقیق شده با 10 درصد آب را برروی نواحی مشکل دار گذاشته و برای سه ساعت آن را نگه داشته و سپس سرشان را شستند. درهمه افراد خارش و پوسته پوسته شدن بعد از یک هفته برطرف شد. زخم های پوستی دو هفته بعد از درمان بهبود یافت و افرادیکه 6 ماه کامل از این روش استفاده ککردند کاملا بهبود یافتند.
مضرات عسل کدام اند؟
در کنار خواص و فوایدی که برای عسل ذکر شد عسل می تواند مضراتی نیز داشته باشد. یک قاشق چایخوری عسل کربوهیدرات و کالری ای بیشتر از مقدار مشابه شکر سفید و یا قهوه ای دارد. افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف عسل دقت نظر داشته باشند.

توجه داشته باشید که نباید به هیچ وجه به کودکان زیر دوازده ماه عسل داد چراکه عسل ممکن است حاوی باکتری ای که باعث بوتولیسم نوزادان می شود، باشد. همچنین مصرف عسل در افرادیکه دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند نیز توصیه نمی شود.
 
بالا