برگزیده های پرشین تولز

پیشنهادهایی پیش از کاشت درخت و باغبانی

nasimparsi

Registered User
تاریخ عضویت
25 ژوئن 2007
نوشته‌ها
1,183
لایک‌ها
124
دوستان من توی این چند سال چند تجربه در زمینه‌ی باغ‌‎بانی به‌دست آوردم که هرچند برای من دیر شده ولی کاش این تجربه‌ها رو پیش از آغاز به کاشت درخت‌ها داشتم.

1- کوشش کنیم تا جایی که می‌شه درخت‌های دیم و کم‌آب (انگور، انجیر، بادام، پسته، انار و ...) با در نظر گرفتن وضعیت آب و هوایی منطقه بکاریم. وضعیت کنونی آب در ایران اینو می‌گه.

2- برای کاشت کوشش کنیم گوده‌های درخت‌ها را تا جای امکان بزرگ و ژرفت در نظر بگیریم. اگر امکانش هست تا 1.5 متر ژرفای کوده را در نظر بگیریم و سپس خاک را با دست‌کم 1/3 کود کمپوست، کود برگ و جانوری درهم‌آمیخته کنیم تا در آینده‌ این کودها نه تنها در اختیار ریشه باشند بل‌که آب بیش‌تری را در خود نگه داشته و دوره‌های آب‌یاری و مصرف آب را کاهش دهد.

3- گویا برخی درختان مانند گیلاس و گلابی و... ناخودبارور یا در بارورسازی ضعیف باشند. حتما این موضوع را در نظر بگیریم.

4- آب‌دهی به درختان را در شب‌ها انجام داده و با آب‌دهی بیش‌ از اندازه درخت را بدعادت نکنیم!

5- برخی از درخت‌ها نیاز آبی بالا دارند. (سیب، گلابی، گیلاس، آلبالو، گردو، آلو، هلو و ...) کاشت این درخت‌ها را برای مصرف شخصی و خانوادگی به 1 عدد محدود کنیم تا در صورت جدی‌تر شدن خشکسالی‌ها و گران شدن آب باز هم باغی سبز و زنده داشته باشیم و رنج‌هایی که کشیدیم برباد نرود.

6- به‌جای کاشت درختان زینتی با نیاز آبی بالا مانند (صنوبر، سپیدار، چنار، بید و ...) درختانی مقاوم به خشکی و کم توقع مانند انواع سرو، عرعر و بادام کوهی ... بکاریم
 

ali2040

Registered User
تاریخ عضویت
8 آگوست 2012
نوشته‌ها
495
لایک‌ها
193
سلام.اگر امکان داره درباره ترکیدن میوه درخت هم توضیح بدید.با تشکر
 

amir.tabatabai

Registered User
تاریخ عضویت
18 نوامبر 2014
نوشته‌ها
2,941
لایک‌ها
1,251
بالا