برگزیده های پرشین تولز

بیماری ها و مشکلات شایع فصلی و پیشگیری و درمان آن ها

lilyrose

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
4,270
لایک‌ها
8,207
محل سکونت
My Sweet Home
از این تاپیک به منظور معرفی بیماریها و مشکلاتی که در هر فصل سال ، ممکنه باعث بروز مشکل در انسان ها و

جوامع بشری بشه استفاده خواهیم کرد. همچنین راهکارهایی برای پیشگیری و درمان این مشکلات ارائه خواهد شد.
 

lilyrose

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
4,270
لایک‌ها
8,207
محل سکونت
My Sweet Home
آفتاب سوختگی از بیماریهای شایع فصل تابستان است


فصل تابستان با گرمای شدید از لحاظ پوستی افراد را بیشتر از سایر فصلها درگیر می‌کند و آفتاب سوختگی نیز از بیماریهای شایع فصل تابستان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر زهره حاج حیدری با اشاره به اینکه افراد باید در استفاده از نور آفتاب شرایط زمانی را در نظر بگیرند، تصریح کرد: بدترین زمان استفاده از نور آفتاب ساعت 10 تا 16 است.

وی با تاکید بر عدم استفاده از اشعه آفتاب در این فواصل زمانی گفت: لوپوس از بیماری پوستی است که به دلیل استفاده زیاد از اشعه آفتاب ایجاد می‌شود.

حاج حیدری کک و مک، لکه‌های حاملگی، ملاسی یا خشکی پوست، افزایش چین و چروک پوست و سرطانهای پوست را از بیماری‌هایی برشمرد که به دلیل افزایش بیش از اندازه تماس پوست با اشعه خورشید ایجاد می‌شود.

وی در ادامه با اعلام اینکه بیش از 80 درصد ضایعات پوستی مرتبط به دلیل تماس بیش از اندازه از نور خورشید در دوره کودکی و نوجوانی است، تصریح کرد: از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست، شل و آویزان شدن آن نیز به دلیل تماس بیش از حد با نور خورشید است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه توصیه‌های بهداشتی در این زمینه برای مراقبت از پوست در تابستان استفاده از لباسهای تیره است، گفت: لباسهای تیره از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش مراقبت می‌کند.

وی با تاکید بر استفاده از لباسهای آستین بلند و بسته برای کودکان خاطرنشان کرد: استفاده از دستکش نیز برای مراقبت از اشعه ماورای بنفش خورشید مناسب است.

حاج حیدری با اشاره به اینکه مراقبت از پوست و استفاده از کرمهای ضد آفتاب مناسب هم برای مردان و زنان توصیه می‌شود، گفت: عموماً اینگونه دیده می‌شود که زنان بیشتر از مردان از پوستشان در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید مواظب می‌کنند در حالی که بیشتر سرطانهای پوست مربوط به مردان است.

وی کشاورزان را از گروههای آسیب‌پذیر در برابر نور خورشید برشمرد و ادامه داد: سرطان‌ پوست این گروه از افراد را تهدید می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر استفاده از کرم های ضد آفتاب که در ایام تابستان بیشتر از سایر ایام تبلیغات می‌شود نیز تاکید کرد و افزود: در مورد استفاده از کرمهای ضد آفتاب باید با متخصص پوست مشورت شود و مشورت گرفتن از کسانی که در این زمینه تخصص کافی ندارد توصیه نمی‌شود.

وی در مورد SPF که فاکتورهای محافظتی کرمهای ضد آفتاب است، گفت: کرمهای ضد آفتاب به هیچ شکل محافظت صد درصدی انجام نمی‌دهد.
 

lilyrose

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
4,270
لایک‌ها
8,207
محل سکونت
My Sweet Home
درود

با توجه به اینکه فصل پاییز در راهه و به تبع اون ، افرادیکه دچار حساسیت های فصلی هستند دچار مشکلاتی میشن ، بد ندیدم چند تا مطلب که در این رابطه هستند رو توی تاپیک قرار بدم.

اول از همه اینکه علایم آلرژی فصلی چیه؟

عطسه ، آبريزش بيني ، سوزش و خارش گلو ، ريزش اشک از چشمهاو بعضي علايم سرماخوردگي مثل سردرد از نشانه هايي است که شما را مشکوک به آلرژي مي کنداگر اين علائم هر سال در يک زمان مشخص بروز کند ، شما مبتلا به آلرژي فصلي هستيد


مطلب شماره 1 : برگ ریزان پاییز آغازی بر حساسیت های فصلی

طبق اظهارات کارشناسان، جمع آوری و سوزاندن برگ های پاییزی، ممکن است نزد بسیاری از افراد جزو تشریفات این فصل محسوب شود، اما اشخاص مبتلا به حساسیت، ناگزیر به اجتناب از این امر هستند.

آکادمی آلرژی، تنگی نفس و ایمنی شناسی کشور آمریکا با عنوان اختصاری (AAAAI) به نکات مفیدی برای جلوگیری از تحریک و پرهیز از فعال شدن حساسیت در این فصل اشاره نموده است :

- سعی کنید هیچگونه تماسی با برگ های پاییزی نداشته باشید، آنها را جمع آوری نکنید و حدالامکان وظیفه جارو زدن حیات منزلتان در فصل پاییز را به شخص دیگری واگذار نمایید. در صورتی که مجبور به انجام این کار شدید حتما از ماسک استفاده کنید تا گرده های گیاهان وارد مجاری تنفسی تان نگردد.

- به منظور کاهش پراکندگی گرده ها، تخم گیاهان و ذرات بسیار ریز محتوی قارچ ها در فضای منزلتان، برگ ها و علف های هرز را در حیات نگه ندارید و آنها را به
بیرون از خانه انتقال دهید. در داخل منزل به گیاهانتان کود ندهید. شاخه های درختانی را که در نزدیکی منزلتان وجود دارند کوتاه کنید یا آنها را برس بزنید.


autumn-leaves-200.jpg




- برای از بین بردن آثار گرده های گیاهان محیط زندگی و یا مکان هایی که در طول روز بیشتر با آنها در تماس هستید، مانند میز کارتان را هر روز گردگیری نمایید.

- زمانی که همسایگان شما مشغول به جارو زدن حیات و سوزاندن برگ ها هستند، سعی کنید از منزل خارج نشوید.

- تا حد امکان روزهایی که باد می وزد، در منزل بمانید. وزش باد ذرات پراکنده و گرده ها را چند برابر می کند.

- لباس، روبالشی، ملحفه و کلا پارچه های مورد استفاده تان را برای خشک شدن بیرون از منزل آویزان نکنید زیرا ممکن است قارچ ها و گرده ها را به خود جذب کنند. به جای این کار سعی کنید در فصل پاییز از خشک شویی استفاده نمایید.

- در زمان گرده افشانی گیاهان فعالیت های خارج از منزل را به حداقل برسانید، هر چند گرده افشانی دسته عمده ای از گیاهان معمولا صبح ها انجام می شود، اما ذرات معلق در کل روز در فضا باقی می مانند.

- شبها کلیه درب ها و پنجره ها را ببندید تا از ورود گرده ها به داخل منزل جلوگیری شود. برای خشک، خنک و تمییز نگه داشتن هوای محل سکونت خود حتما از تهویه استفاده نمایید.

- توصیه های پزشک تان را جدی بگیرید و آنها را رعایت کنید. هیچ گاه به منظور کاهش حساسیت، میزان داروهایی را که مصرف می نمایید، بدون مشورت با پزشک افزایش ندهید.
منبع:سایت فریا


مطلب شماره 2 : روش های طبیعی مقابله با آلرژی فصلی

به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» ایسنا، هر چند طبق آمار در حال حاضر ۴۰ میلیون آمریکایی به علائم آلرژی فصلی مبتلا هستند اما بسیاری از آنها نیز حتی پس از درمان، از عوارض جانبی داروهای آلرژی رنج می برند.

پزشکان تاکید دارند که می توان با چند اقدام طبیعی علائم آلرژی فصلی را کاهش و یا حتی بهبود داد و افراد مبتلا به حساسیت را از عوارض جانبی داروها خلاص کرد.

به گزارش سایت اینترنتی کامن هلت، علائم آلرژی فصلی حاصل از واکنش دفاعی ناقص در سیستم ایمنی بدن است. یکی از شایع ترین حساسیت ها، آلرژی فصلی است. آلرژی فصلی یا به عبارت دقیق تر التهاب بینی ناشی از آلرژی، معمولا در بهار و تابستان بروز می کند و ناشی از انتشار گرده های گیاهی است. اما در فصل پاییز نیز بسیاری از افراد با این بیماری آزاردهنده مواجه می شوند. این بیماری ناشی از استنشاق گرده های گیاهی و نیز وارد شدن آن به داخل چشم است. زمان بروز علائم بیماری ممکن است از اوایل بهار تا اواخر تابستان بر حسب گرده گیاهی که به آن حساسیت دارید و زمان معین گرده افشانی آن گیاه، متفاوت باشد.

معمولا یک زمینه وراثتی نیز ممکن است در مبتلایان وجود داشته باشد. افرادی که به گرده های گیاهی آلرژی دارند، ممکن است همزمان به میوه ها و سبزیجات خاص و نیز بعضی از مغزهای خوراکی هم حساسیت داشته باشند یا به عبارتی، دچار آلرژی غذایی باشند.

در این مطلب چند راهکار مهم و بویژه طبیعی برای کاهش علائم آلرژی فصلی توصیه شده است که عبارتند از:

همانطور که عنوان شد، آلرژی حاصل یک واکنش معیوب و ناقص در سیستم ایمنی بدن است، بنابراین اولین قدم برای مقابله با این مشکل، بهبود عملکرد سیستم ایمنی است. گنجاندن مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها مثل میوه ها، سبزیجات و چربی امگا ۳ به **** غذایی شما را تا حد زیادی به این هدف نزدیک می کند. به این ترتیب توصیه می شود که یک **** غذایی مقوی و سالم را دنبال کنید.

حتما از مکمل های طبیعی با طیف کامل و طبق تجویز پزشک برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده کنید.

با افزایش مصرف موادغذایی ضد التهابی مثل روغن ماهی و میوه و سبزی از علائم التهابی آلرژی فصلی به میزان قابل توجهی بکاهید.

از مواد غذایی و مکمل های حاوی فلاوونوئید بیشتر استفاده کنید.

برای کاهش التهاب در بدن از مواد حاوی کاروتنوئید مثل اسفناج و سیب زمینی شیرین بیشتر مصرف کنید.

حتما اسیدهای چرب امگا ۳ در فهرست غذایی روزانه خود بگنجانید.

مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید.

از مواد هضم کننده طبیعی استفاده کنید. مبتلایان به آلرژی اغلب در هضم غذا دچار مشکل می شوند. با مصرف هضم کننده های طبیعی مثل مواد غذایی پروبیوتیک می توانید تا حد زیادی به این مشکل غلبه کنید.

خوراکی هایی مثل قند و لبنیات را که به آنها حساسیت دارید، شناسایی کرده و تا حد امکان از مصرف آنها پرهیز کنید.

حتما روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنید.



isna
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
درمان چشم های اشک آلود در فصل بهار
چشم هایش قرمز شده و پر از اشک است، عطسه و آبریزش بینی هم حسابی کلافه اش کرده. نمی داند با این چشم های گریان چطور می شود کار کرد یا در جمع حاضر شد؟ البته دیگران هم به این وضع عادت کرده اند و بهار که از راه می رسد، انتظار دارند او را فقط با چشم هایی قرمز، ریز و خیس از اشک ببینند.

چشم هایش قرمز شده و پر از اشک است، عطسه و آبریزش بینی هم حسابی کلافه اش کرده. نمی داند با این چشم های گریان چطور می شود کار کرد یا در جمع حاضر شد؟ البته دیگران هم به این وضع عادت کرده اند و بهار که از راه می رسد، انتظار دارند او را فقط با چشم هایی قرمز، ریز و خیس از اشک ببینند.


سال هاست با این حساسیت دست و پنجه نرم می کند و به آن عادت کرده است، اما حساسیت های چشمی دیگر کلافه اش کرده و می خواهد هرچه زودتر از آن رها شود. خیلی ها با حساسیت های فصلی آشنا هستند و می دانند این حساسیت ها چه وضعی برای شان پیش می آورد، اما حساسیت های چشمی هم ممکن است افراد زیادی را برای اولین بار درگیر کند. دکتر صابر ملایی، چشم پزشک در گفت وگو با جام جم به این حساسیت ها اشاره می کند و درباره آنها توضیح می دهد: حساسیت های چشمی را می توان به دو دسته تقسیم کرد؛ حساسیت های سالانه و حساسیت های بهاره. این چشم پزشک درباره هر یک از این حساسیت ها می گوید: در حساسیت های سالانه، فرد مبتلا تقریبا در تمام طول سال با اثرات ناشی از حساسیت روبه رو خواهد بود، ولی حساسیت های بهاره که از اواسط اسفند شروع می شود فقط تا تابستان ادامه دارد. البته یکی از مشکلات حساسیت های بهاره این است که معمولا این حساسیت ها علائم شدیدتری هم برای فرد مبتلا ایجاد می کند که به گفته دکتر ملایی، خارش و قرمزی چشم ها که می تواند شدید هم باشد از جمله این نشانه هاست.


وی یادآور می شود: حساسیت های بهاره در مواردی هم می تواند بر سیستم بینایی فرد اثر بگذارد و کیفیت دید او را کاهش دهد. علاوه بر این، تغییر ظاهر چشم ها هم از جمله علائم حساسیت های بهاره به حساب می آید.


حساسیت با چشم های مان چه کار می کند؟


مواد حساسیت زایی که در محیط اطراف ما وجود دارد، قبل از هرچیز روی پلک ها اثر می گذارد و پس از آن حتی می تواند تا قرنیه هم پیش برود. البته ماده اشکی بخوبی می تواند چشم را بشوید و جسم های خارجی را از سطح چشم پاک کند، ولی متاسفانه در مناطقی که آلودگی زیاد است، کیفیت اشک هم کاهش پیدا می کند و در نتیجه مواد حساسیت زا مانند گرده های گل و گیاهان به این راحتی از سطح چشم ها جدا نمی شود. به همین ترتیب فرد دچار واکنش های شدیدتری خواهد شد. این چشم پزشک توضیح می دهد: زمانی که مواد حساسیت زا روی چشم می نشیند، سلول های دفاعی چشم هیستامین آزاد می کند که این هیستامین می تواند بر بخش های مختلف چشم اثر بگذارد و باعث خارش و تورم پلک ها یا قرمزی و خارش شدید در ناحیه ملتحمه شود.


البته آن طور که دکتر ملایی می گوید، براساس آمار برخی موارد قوز قرنیه نیز در بیمارانی شایع بوده است که در گذشته به حساسیت های بهاره مبتلا شده و چشم شان را زیاد مالش داده اند.


چه کار باید کرد؟


دکتر ملایی درباره روش های درمانی حساسیت های چشمی در فصل بهار می گوید: اولین قدم برای درمان، کنترل عوامل و مواد حساسیت زاست، طوری که با فرد هیچ تماسی نداشته باشد یا حداقل تماس شان کاهش پیدا کند. به همین دلیل هم استفاده از لوازم محافظ مانند عینک و دور شدن از عوامل حساسیت زا در این زمینه موثر خواهد بود.


وی یادآور می شود: در صورتی که اشک تان، کیفیت خوبی ندارد نیز می توانید زیر نظر پزشک و با تجویز او، از اشک مصنوعی استفاده کنید. اما یادتان باشد هیچ وقت نباید خودسرانه روشی را برای درمان یا کنترل این حساسیت ها در پیش بگیرید.


در مواردی که حساسیت کنترل نمی شود و نمی توان از ایجاد علائم آن پیشگیری کرد نیز به گفته این چشم پزشک باید با مراجعه به متخصصان از درمان های دارویی کمک بگیرید. البته بهتر است قبل از این که فصل حساسیت شروع شود، به فکر درمان باشید تا چشم ها در برابر حساسیت و مواد حساسیت زا واکنش بهتری داشته باشد.


خوددرمانی ممنوع!


برای درمان حساسیت های چشمی از داروهای خاصی استفاده می شود و در موارد بسیار شدید، ممکن است به مقدار کم، داروهای کورتونی برای بیمار تجویز شود. با این حال، کم نیستند کسانی که تا چشم شان دچار خارش یا تورم و قرمزی می شود، سراغ قطره های چشمی می روند و خودشان بدون نظر پزشک از آن استفاده می کنند.


دکتر ملایی با اشتباه دانستن این روش، یادآور می شود: استفاده خودسرانه از داروهای کورتونی نه تنها می تواند موجب وابستگی به دارو شود که عوارض متعدد دیگری مانند خطر بروز آب مروارید زودرس یا افزایش فشار چشم را نیز در بردارد. وی ادامه می دهد: با این توضیحات مشخص می شود برای درمان حساسیت های چشمی بدون نظر چشم پزشک نباید هیچ اقدام خاصی انجام دهید.


جلوی حساسیت را بگیرید


اگر می خواهید امسال با چشم های قرمز و پر از اشک در جمع حاضر نشوید، خوب است توصیه های دکتر ملایی را رعایت کنید که می گوید برای پیشگیری از حساسیت های چشمی، اول از همه باید علائم بروز حمله های آلرژیک را که شامل خارش، قرمزی، سوزش، حساسیت به نور، تورم پلک ها و کاهش دید می شود، بشناسید. پس از آن نیز باید از قرار گرفتن در مکان های گرم و فضاهایی که مواد حساسیت زا در آن وجود دارد، پرهیز کنید.


وی می گوید: برای پیشگیری از بروز حساسیت، شست وشوی چشم ها در حد متعادل هم خوب است، اما شست وشوی بیش از حد فقط باعث خشک شدن پوست شده و نتیجه ای معکوس دارد؛ بنابراین توصیه می شود افراد زیر نظر پزشک از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنند.

نیلوفر اسعدی بیگی
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
مشکلات کودک خود را به کمک گیاه درمانی حل کنید


114.jpg


بیماری های گوناگونی در سال های مختلف زندگی به سراغ ما می آید ، در دوران کودکی افراد از دیگر زمان ها آسیب پذیرتر هستند و بدنشان زودتر به بیماری مبتلا می شود. اما بهتر است که برای درمان آن به جای دارو های شیمیایی از دارو های گیاهی استفاده کنید.



بسیاری از ما ترجیح می دهیم برای درمان بیماری های ساده و اختلال های کودک یا نوزاد تازه رسیده مان به جای استفاده از داروهای شیمیایی و شیوه های تهاجمی روش های درمانی طب مدرن از شیوه های طبیعی و سنتی استفاده کنیم. شاید این دیدگاه را به طور ناخودآگاه از عطر دم نوش ها و جوشانده های گیاهی مادربزرگ های مان در ذهن داریم که چگونه با یک چای گیاهی ساده دل دردهای دوران کودکی مان را فراموش می کردیم و بهبود می یافتیم.






خوشبختانه امروز به اعتراف متخصصان و محققان پزشکی در سراسر جهان شیوه های طبیعی درمانی مانند طب سنتی و گیاه درمانی می تواند یکی از بهترین و بی عارضه ترین درمان ها برای انسان به ویژه کودکان و خردسالان باشد. شیوه هایی که بهره مندی از آنها با همراهی و مشاوره یک متخصص طب سنتی می تواند نتایج موثر و قابل ملاحظه ای بر سلامت و تندرستی فرزندان مان داشته باشد. دکتر سعید صانعی، درمانگر طب سنتی و مشاور گیاه درمانی در این شماره از مجله شهرزاد قصد دارد ما را با برخی از شیوه های سنتی و طبیعی درمان شایع ترین اختلال ها و بیماری های دوران نوزادی و خردسالی آشنا کند.







گل بابونه


درمان قی چشم کودک



قی چشم یکی از مواردی است که بسیاری از بچه ها آن را در زندگی تجربه می کنند. این اختلال به دلیل تنگ شدن مجرای اشک کودکان در آنها دیده می شود. با تنگ شدن مجرای چشم، اشک کودک به خوبی از مجرا عبور نمی کند و رسوباتی در اطراف مجرای اشک جمع می شود که گاهی تجمع این رسوبات موجب بسته شدن مجرای اشک می شود به گونه ای که چشم پزشک برای باز کردن آن مجبور می شود از سوند یا میل استفاده کند. برای درمان و بهبود قی چشم ۲ راه حل در شیوه طب سنتی وجود دارد:



شست وشوی چشم با جوشانده گل بنفشه، گیاه ناخنک و گل بابونه. برای تهیه این جوشانده کافی است یک قاشق چای خوری از هر یک از گیاهان ذکر شده را با ۲ استکان آب بجوشانید تا یک استکان آب آن باقی ماند. آب باقی مانده را صاف کنید و با یک قاشق چای خوری از آن چشم های کودک را ۲ تا ۳ بار در روز شست و شو دهید.



روش دیگر این است بعد از تهیه جوشانده مورد نظر یک قطره شامپوی بچه به این جوشانده اضافه کنید و با آن چشم بچه را شست وشو دهید و خیلی آرام کنار بینی او را به سمت گوشه چشم ماسا ژ دهید تا به این ترتیب مجرای اشکی او باز شود و التهاب این مجاری نیز کاهش یابد.









برگ گردو


مرهم گیاهی برای گل مژه



یکی دیگر از بیماری های چشم که بیشتر در کودکان و خردسالان گرم مزاج دیده می شود، گل مژه است که معمولا موجب سنگینی پلک کودک می شود و به دلیل اختلالی که در دید او به وجود می آورد او را بدخلق می کند و درمانگران طب سنتی برای درمان این گل مژه نیز از جوشانده گیاهی برگ گردو استفاده می کنند و محل گل مژه را با این جوشانده شست وشو می دهند. آنها با شست وشوی چشم به کمک جوشانده برگ گردو به خروج عفونت و چرک داخل گل مژه می پردازند و به این ترتیب به درمان و بهبود آن کمک می کنند.





گل بنفشه و ختمی


بهبود پوسته های سر نوزاد



پوسته های کلفت سر نوزادان که در اصطلاح از آن با نام کلاه پوسته ای یاد می شود، پوسته های کلفتی است که معمولا بعد از زایمان روی سر نوزادان دیده می شود و در طب سنتی برای برطرف کردن آن نسخه هایی وجود دارد. یکی از طبیعی ترین راه ها برای این کار استفاده از خیسانده گل بنفشه و گل ختمی برای شست و شوی سر نوزاد است. برای تهیه این خیسانده کافی است یک مشت گل بنفشه را با یک مشت گل ختمی در ۴ لیتر آب جوش بخیسانید و اجازه دهید این ترکیب به مدت یک ساعت بماند. پس از مناسب شدن دمای این خیسانده از آب آن برای شست وشوی سر بچه استفاده کنید و اجازه دهید این آب به شیوه طبیعی روی سر بچه خشک شود. استفاده از این روش ۲ بار در هفته تاثیر زیادی در کاهش و بهبود پوسته های کلفت سر دارد. روش دیگری که می تواند روند بهبود پوسته های کلفت سر نوزاد را تسریع کند، اضافه کردن ۳ عدد قرص آسپرین پودر شده به ۵ سی سی از شامپوی نوزاد و شست وشوی سر او با این شامپوست. در صورتی که کف شامپو به مدت ۵ دقیقه روی سر نوزاد باقی بماند و کف آن با خیسانده گل ختمی و گل بنفشه شسته شود می تواند روند درمان پوسته های کلفت سر نوزاد را در زمانی کوتاه انجام دهد.









گل بنفشه


رفع گرفتگی بینی کودکان



گرفتگی بینی از جمله اختلالات رایج در دوران نوزادی و خردسالی است که معمولا تنفس را برای بچه ها مشکل می کند و موجب بی قراری آنها می شود. یکی از شیوه های طبیعی برای درمان این عارضه استفاده از جوشانده گل بنفشه است. بوییدن بخار بدست آمده از جوشانده گل بنفشه در کودکان و خردسالانی که توانایی و شکیبایی لازم برای استفاده از این بخور را داشته باشند می تواند به برطرف شدن انسداد و گرفتگی بینی آنها کمک کند اما در صورتی که کودک بی تابی دارد و حوصله کافی برای استنشاق بخار این جوشانده را ندارد می توان یکی دو قطره از این جوشانده را با کمک قطره چکان در حفره بینی او ریخت تا به این ترتیب به بهبود گرفتگی بینی او کمک کند. برای تهیه این جوشانده کافی است ۱۰ گرم گل بنفشه را در یک لیتر به مدت ۳ دقیقه بجوشانید آن را صاف کرده و از آن استفاده کنید.





سیاه دانه


زکام سرد را مهار کنید



علاوه بر زکام گرم، نوع دیگری از زکام وجود دارد که طبیبان سنتی از آن با نام زکام سرد یاد می کنند. کودکانی که به این بیماری مبتلا می شوند معمولا بدنی سرد و رنگ و رویی پریده دارند و آبریزش بینی با سرفه های خلط دار را تجربه می کنند. رنگ ترشحات بینی و گلو در کودکان مبتلا به زکام سرد، سبز رنگ است. برای درمان این نوع از زکام نیز راه حل ساده ای وجود دارد که آن استفاده از شربت سیاه دانه و عسل است. برای تهیه این عسل باید سیاه دانه و عسل را یک به ۳ با هم ترکیب کنید. به عنوان مثال ۱۰ گرم سیاه دانه را با ۳۰ گرم عسل ترکیب کرده و آن را با یک استکان آب و یک عدد لیموترش مخلوط کنید و روزی ۲ تا ۳ بار آن را به کودک بخورانید. مادرانی که تصمیم دارند از ابتدای پاییز کودک شان را از ابتلا به زکام سرد مصون بدارند می توانند هر شب پیش از خواب یک قاشق چای خوری از مخلوط سیاه دانه و عسل را به نسبت یک به ۳ به کودک شان بدهند تا از ابتلای او به زکام سرد پیشگیری کنند.









چای گیاهی


درمان زکام گرم



ابتلا به زکام گرم یکی از شایع ترین بیماری های فصل های پاییز و زمستان است. این بیماری با گلودرد آغاز شده و به دنبال آن تب و سرخی گونه ها و صورت را در کودک به همراه دارد. در این حالت کودک از سردرد شکایت دارد و ترشحات گلو و بینی او زرد رنگ می شود و گه گاه سرفه های خشک دارد. در طب سنتی برای درمان این نوع از زکام از ترکیب چهارگل استفاده می شود. به این ترتیب که چهار گیاه دارویی گل پنیرک، گل بنفشه، گل ختمی و گل گاوزبان را با هم مخلوط کرده و آن را مثل چای معمولی دم می کنند. برای خوش طعم شدن این چای گیاهی برای کودکان می توانید یک قطعه نبات کوچک نیز به آن اضافه کنید و از این چای ۲ تا ۳ فنجان در روز به کودک تان بخورانید تا بیماری اش بهبود یابد و گلودرد و تب او برطرف شود.









حریره بادام


دوای بچه های پر سرو صدا



یکی از بهترین غذاهای دارویی برای بچه های عصبی و شلوغ که دائم در حال جیغ کشیدن در خانه هستند و آرامش اعضای خانواده را برهم می زنند، حریره بادام است. مصرف حریره بادام برای بچه های پر سرو صدا یا به اصطلاح «جیغ جیغو» باعث می شود تا میزان آرامش آنها افزایش یابد و کمتر در خانه یا جمع مهمانی ها جیغ بکشند و بی قراری کنند. خوردن حریره بادام در طول هفته در وعده های غذایی یا میان وعده های مختلف می تواند به بهبود کیفیت خواب بچه های کم خواب و عصبی نیز کمک کند و موجب عمیق تر شدن خواب و آرامش آنها شود. علاوه بر این استفاده از گشنیز به عنوان یک سبزی مقوی و موثر در غذای کودکان می تواند تاثیر بسیار خوبی بر کودکان شلوغ و پرهیاهو داشته باشد و میزان تنش های آنها را کاهش دهد. تهیه گشنیز پلو یا سوپ گشنیز یا استفاده از گشنیز در غذاهای مختلف می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
هنگام شنا کردن لنز گذاشتن ممنوع





در برخی مواقع برخی میکروب های آب ممکن است باعث عفونت های چشمی شود .هم چنین در زمانی که حمام می کنید نباید لنز به چشم داشته باشید


یک وسیله پزشکی می‌تواند به یک شی خطرناک همراه شناگران تبدیل شود. پزشکان هشدار می‌دهند افراد از گذاشتن لنز چشمی هنگامی که در استخر هستند جدا خودداری نمایند.

گفتنی است، لنز به هنگام شنا می‌تواند باعث تحریک چشم، بروز عفونت، سوزش و جذب مواد شیمیایی خطرناک شود.
همچنین کلر موجود در آب که برای ضد عفونی استخرها به کار می‌رود در اثر برخورد با چشم می‌تواند به شدت چشم را تحریک نماید.
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
نکات اساسی و در عین حال ضروری درباره استفاده درست از قطره چشم

eye-drops.jpg

چشم یکی از حساس ترین قسمت بدن ما می باشد. مراقبت از چشم باید به دقت انجام شود. در این مقاله چند نکات اساسی و در عین حال ضروری درباره استفاده درست از قطره چشم را می آموزیم:

1. قبل ازاینکه دستها با چشمهایتان تماس پیدا کند دست های خود را با آب تمیز و صابون بشوییدو سپس خشک کنید. برخی از پزشکان توصیه می کنند که با استفاده از ضد عفونی کننده هایی مثل الکل دست خود را ضدعفونی کنید

2. با دقت چشم خود را تمیز کنید

3. اگر می خواهید به چشمتان قطره بریزید، باید دراز بکشید و یا به عقب خم شوید و به آرامی جلو و پلک پایینی خود را با یک دست به پایین بکشید

4. ظرف قطره چشم را با دست دیگر نگه دارید. می توانید دست خود را بر روی پیشانی خود نیز قرار دهید تا راحت تر باشید

5. ظرف قطره را فشار دهید تا مایع داخل چشم برود و اطمینان حاصل کنید که قطره حتما داخل چشم رفته باشد

6. چشمهای خود را به مدت دو تا سه دقیقه بسته نگه دارید

7. ممکن است یکی دو قطره به بیرون چشم نیز ریخته باشد. مایعات اضافی اطراف چشم را پاک کنید

8. چشمهایتان را زود باز نکنید ویا فشار ندهید چون ممکن است قطره چشمی از داخل چشم به بیرون بریزد

9. اگر قطره برای هر دو چشم تجویز شده است برای چشم دیگر نیز همین مراحل را تکرار کنید

10. اگر برای چشمتان بیش از یک قطره تجویز شده است ۵ دقیقه دیگر قطره بعدی را بریزید

11. بعد از استفاده از قطره چشم، چشم خود را چند دقیقه ببنید تا قطره بهتر جذب چشم شود

12. بعد از اتمام کار نیز حتما دستهای خود را تمیز کنید
 

donotgo

Registered User
تاریخ عضویت
21 جولای 2015
نوشته‌ها
327
لایک‌ها
90
سن
44
محل سکونت
محمودآباد
الان 4 ماهه صبح ها عطسه امانمو بریده. هر دارو و قطره حساسیت فصلی رو امتحان کردم تاثیر نداشت.
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
آيا عمل ليزيک چشم مفيد است؟







عمل جراحی لیزیک بر روی چشم‌ها انجام می‌شود تا دید آنها را بهبود بخشد و اغلب نیاز به استفاده از عینک یا لنز تماسی را برطرف می‌‌کند.
عمل لیزیک یک شکل از جراحی لیزر است که قادر است طیف وسیعی از نزدیک بینی و آستیگماتیسم و دوربینی را اصلاح کند. در این فرم، عمل بهبود دید سریع بوده و ناراحتی‏های پس از عمل کمتر است.

در عمل ليزيك دو عمل با هم تركيب ميشوند تا عيب انكساري اصلاح شود. نخست با استفاده از يك وسيله اتوماتيك بنام ميكروكراتوم لايه نازكي از قرنيه برداشته مي‏شود. وجود اين لايه نازك اجازه بهبود سريع ديد و كاهش ناراحتي‏هاي پس از عمل را مي‏دهد. امروزه از انواعي از ليزر جهت برداشتن اين لايه هم استفاده مي شود. سپس با استفاده از ليزر اكسايمر كه با كنترل كامپيوتر صورت ميگيرد قرنيه تراش داده ميشود و به اين ترتيب عيب انكساري اصلاح مي‏گردد.

فردی که می خواهد لیزیک کند، نباید بیماری های چشمی مثل آب سیاه، خشکی چشم،بیماری های شبکیه، تبخال چشم، آب مروارید، کدورت و قوز قرنیه داشته باشد

عوارض انجام عمل ليزيک:
- ليزيك ايجاد انحرافات اپتيكي مي كند كه چشم پزشكان اطلاعات كاملي درباره آن ندارند

- ليزيك باعث كاهش ثبات ساختماني قرنيه مي شود

- ليزيك باعث ايجاد فتوفوپي يا ترس از نور مي گردد

- ليزيك باعث ايجاد خشكي چشم مي گردد

- ليزيك باعث افزايش خطر بروز كاتاراكت مي گردد

بعد از عمل لیزیک چه باید کرد؟
- خارش و مالیدن چشم‌ها به خصوص در چند روز اول ممنوع است.

- از شستشوی سر و صورت و استحمام تا 24 ساعت بعد از عمل باید خودداری کرد.

- تا سه هفته استخر و سونا نرفت.

- از آرایش کردن چشم ها تا یک هفته پس از عمل خودداری کرد.

- از شنا در استخر و دریا تا یک ماه پس از عمل باید خودداری کرد.

نکته: از جمله عوارضی كه می تواند به دنبال عمل ليزيک در فرد ایجاد شود ایجاد عفونت و یا عدم دستیابی به نتیجه قابل قبول در اصلاح دید فرد می باشد .
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
این افراد هرگز عمل لیزیک و جراحی چشم انجام ندهند!


fn93-11-45.jpg




به طور معمول به افرادی که نمره آستیگماتیسم آنها زیر 3 است عمل جراحی چشم را توصیه نمی‌کنیم.

یک اپتو‌متر در این گفتگو گفت: عمل جراحی لیزیک مانند بسیاری از جراحی‌های دیگر شرایط خاصی دارد و هر نمره‌ چشمی مناسب انجام این عمل نیست.

وی افزود: ثابت شدن میزان آستیگماتیسم علاوه بر ضخامت قرنیه می‌تواند فرد را تحت عمل جراحی لیزیک قرار دهد به طور معمول به افرادی که نمره آستیگماتیسم آن‌ها زیر 3 است عمل جراحی چشم را توصیه نمی‌کنیم.

این اپتو‌متر با اشاره به سن انجام عمل جراحی اظهار داشت: در صورتیکه بیمار سن بالای 21 سال داشته باشد و نمره چشم فرد برای عمل جراحی به اثبات رسد می‌توان به وسیله انجام تست‌های تشخیص ویژه این عمل را انجام داد.

وی تصریح کرد: در صورتیکه فرد شرایط انجام عمل جراحی چشم را نداشته باشد تا حد زیادی می‌توان از لنز تماسی استفاده کرد علاوه بر آن اینگونه افراد به طور عموم محدودیت استفاده از عینک را نیز دارند.
 

donotgo

Registered User
تاریخ عضویت
21 جولای 2015
نوشته‌ها
327
لایک‌ها
90
سن
44
محل سکونت
محمودآباد
این افراد هرگز عمل لیزیک و جراحی چشم انجام ندهند!


fn93-11-45.jpg




به طور معمول به افرادی که نمره آستیگماتیسم آنها زیر 3 است عمل جراحی چشم را توصیه نمی‌کنیم.

یک اپتو‌متر در این گفتگو گفت: عمل جراحی لیزیک مانند بسیاری از جراحی‌های دیگر شرایط خاصی دارد و هر نمره‌ چشمی مناسب انجام این عمل نیست.

وی افزود: ثابت شدن میزان آستیگماتیسم علاوه بر ضخامت قرنیه می‌تواند فرد را تحت عمل جراحی لیزیک قرار دهد به طور معمول به افرادی که نمره آستیگماتیسم آن‌ها زیر 3 است عمل جراحی چشم را توصیه نمی‌کنیم.

این اپتو‌متر با اشاره به سن انجام عمل جراحی اظهار داشت: در صورتیکه بیمار سن بالای 21 سال داشته باشد و نمره چشم فرد برای عمل جراحی به اثبات رسد می‌توان به وسیله انجام تست‌های تشخیص ویژه این عمل را انجام داد.

وی تصریح کرد: در صورتیکه فرد شرایط انجام عمل جراحی چشم را نداشته باشد تا حد زیادی می‌توان از لنز تماسی استفاده کرد علاوه بر آن اینگونه افراد به طور عموم محدودیت استفاده از عینک را نیز دارند.
مفید بود.
تشکر
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
با داروی خوراکی نابینایی هم درمان می شود

medicine-blind.jpg


استفاده از نوعی داروی خوراکی جدید پیشرفت غیر قابل انتظاری را در بینایی بیماران مبتلا به کوری مادرزادی لبر (LCA) ایفا کرده است.



به گفته دانشمندان موسسه تحقیقاتی مرکز بهداشت دانشگاه مک‌گیل، این نخستین بار است که یک داروی خوراکی کارکرد بصری افراد نابینای مبتلا به این بیماری را ارتقا داده است. چنین بیماری موجب نارسایی بصری از بینایی کاهش‌یافته‌ گرفته تا نابینایی کامل می‌شود و تا پیش از این مطالعه غیرقابل‌درمان بود.

درمان ارائه‌شده که یک رتینوئید خوراکی متوسط موسوم به QLT091001 است، امید جدیدی را برای بسیاری از بیمارانی به دنبال دارد که از این نوع زوال شبکیه مخرب رنج می‌برند.

مطالعه جدید شامل ۱۴ شرکت‌کننده مبتلا به نابینایی مادرزادی لبر از سراسر جهان بود که بین شش تا ۳۸ سال سن داشتند. نابینایی این افراد به دلیل جهش ژن‌های RPE65 یا LRAT رخ داده بود که این موضوع منجر به نارسایی جدی در چرخه رتینوئید می‌شود. چرخه رتینوئید یکی از مهم‌ترین چرخه‌های شبکیه انسان بوده زیرا مولکولی موسوم به ۱۱-cis-retinal را تولید می‌کند که دارای ظرفیت ویژه‌ای برای شکار نور و پی‌ریزی بینایی دارد.

بیماران مبتلا به جهش‌های ژن‌های RPE65 یا LRAT نمی‌توانند این مولکول حیاتی را تولید کنند و بنابراین سلول‌های شبکیه آن‌ها قادر به خلق بینایی نبوده و به تدریج می‌میرند.

بر اساس نتایج حاصله، ۱۰ نفر از ۱۴ بیمار حاضر با مصرف داروی جدید میدان دیدشان بسط یافت و دقت بینایی دیگران نیز ارتقا یافت.

جزئیات این مطالعه در مجله The Lancet منتشر شد.
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
وراکی‌هایی مفید برای داشتن چشمان سالم
مجموعه: تغذیه سالم




ویتامین آ برای بینایی روزانه و شبانه ضروری است



تغذیه عامل بسیار مهمی است که در تمام ابعاد سلامت نقش دارد. بینایی نیز مانند سایر بخش‌ها به میزان قابل‌توجهی از تغذیه تاثیر می‌گیرد. امگا3، ویتامین‌ها، رنگدانه‌ها و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها موادی مغذی هستند که برای عملکرد مناسب و سلامت سلول‌های بینایی ضروری‌اند. حال باید دید مواد‌مغذی چه نقشی در تقویت بینایی دارند و در کدام خوراکی‌ها یافت می‌شوند؟



جلوگیری از خشکی چشمی با ویتامین آ
شبکیه چشم از سلول‌هایی ویژه به شکل مخروطی و استوانه‌ای تشکیل شده است. این سلول‌ها نور را در قالب واکنش عصبی منتقل می‌کنند و مغز تصاویر را از آنها می‌گیرد. سلول‌های مخروطی (مورد استفاده برای دید در روز) و استوانه‌ای (مورد استفاده برای دید در شب) برای عملکرد مناسب خود به ویتامین آ نیاز دارند.

بنابراین ویتامین آ برای بینایی روزانه و شبانه ضروری است. مهم‌ترین عملکرد این ویتامین تطابق مناسب چشم با تاریکی و همچنین تر کردن آن برای جلوگیری از خشکی چشمی است.



خشکی چشم‌ها و آب‌مروارید
کمبود ویتامین آ ممکن است باعث بروز برخی علائم و بیماری‌هایی مانند کاهش تیزبینی و خشکی چشم شود. یکی دیگر از عوارضی که در صورت کمبود ویتامین آ ممکن است ظاهر شود، دژنراسیون ماکولاست که بخش مرکزی شبکیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.





کمبود ویتامین آ باعث خشکی چشم میشود



خوراکی‌های حاوی ویتامین آ :
برای تامین ویتامین آ مورد نیاز بدن و به طور خاص چشم‌ها از تخم‌مرغ (ویتامین آ بیشتر در زرده تخم‌مرغ وجود دارد) شروع کنید و آن را مرتب بخورید. جگر گاو یا گوسفند، کره، گوشت، ماهی، هویج، گوجه‌فرنگی، زردآلو، اسفناج، کدوتنبل، کاهو، فلفل و خربزه نیز حاوی مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین آ هستند.



بتاکاروتن، پیشروی ویتامین آ
بتاکاروتن نقش مهمی در بینایی و تقویت آن دارد، زیرا این آنتی‌اکسیدان پیشرو و در واقع مکمل ویتامین آ است.



میوه‌جات و سبزی‌های رنگی بخورید!
کاروتینوئیدها که بتاکاروتن بخشی از آن است، رنگدانه‌هایی زرد یا نارنجی هستند که به میوه‌ها و سبزیجات رنگ می‌دهند. بنابراین‌ سعی کنید تا حد ممکن خوراکی‌های رنگی بخورید. برخی از مهم‌ترین میوه‌ها و سبزیجات حاوی بتاکاروتن عبارتند از: هویج، زردآلو، سیب‌زمینی شیرین، انبه، گوجه‌فرنگی، اسفناج، جعفری، کلم بروکلی و غیره.



جلوگیری از اکسیداسیون عدسی و قرنیه
ویتامین ث، آنتی‌اکسیدان دیگری است که به مبارزه با رادیکال‌ها کمک می‌کند. این رادیکال‌های آزاد عامل پیر‌شدن سلول‌ها هستند. ویتامین ث از قرنیه و عدسی چشم در برابر اکسیداسیون محافظت و در پیشگیری از بروز آب‌مروارید نقش دارد. باید یادآور شد که روی و ویتامین ای نیز آنتی‌اکسیدان‌های توانمند و مفیدی برای سلول‌های چشمی به شمار می‌روند.





مواد غذایی حاوی ویتامین c



مرکبات سرشار از ویتامین ث
مرکبات به میزان قابل‌توجهی حاوی ویتامین ث هستند. کیوی نمونه سخاوتمندی از این مجموعه است. علاوه بر مرکبات، سبزیجات برگ‌دار سبز (جعفری، اسفناج و غیره) و کلم ها نیز ویتامین ث دارند.



پیشگیری از ابتلا به آب مروارید
ماکولا، بخش مرکزی شبکیه و دیدن جزئیات است. وجود این بخش برای خواندن، نوشتن، رانندگی، تشخیص چهره‌ها و مواردی از این دست ضرورت دارد. این ناحیه سرشار از رنگدانه‌های لوتئین و زآگزانتین است که از ماکولا در مقابل اشعه‌های نور محافظت ‌و عملکرد رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. این دو رنگدانه در پیشگیری از بروز آب‌مروارید و دژنراسیون ماکولا سهیم هستند.



میوه‌ها و سبزیجات زرد، نارنجی و سبز
لوتئین و زآگزانتین نیز آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به خانواده کاروتنوئیدها تعلق دارند. بنابراین می‌توان دو آنتی‌اکسیدان مذکور را به طور طبیعی و در میوه‌ها و سبزیجات زرد یا نارنجی (هویج، کدوتنبل، ذرت، فلفل، مرکبات و غیره) و سبز (اسفناج، کلم و...) یافت.





ماهی یکی از منابع تامین امگا3 است.



امگا3، محافظ شبکیه
امگا3، این اسیدهای چرب چندحلقه‌ای غیر‌اشباع که بیشتر به‌واسطه منافع‌شان برای دستگاه قلبی ـ عروقی شناخته می‌شوند، سازنده‌های غشای سلولی و سلول‌های عصبی نیز هستند. از سوی دیگر، غشاهای سلولی و سلول‌های عصبی به وفور در شبکیه وجود دارند. بنابراین امگا3 در آبرسانی مناسب به چشم و پیشگیری از خشک‌شدن آن و همچنین جلوگیری از بروز دژنراسیون ماکولا نقش دارند.



ماهی!
برای تامین امگا3 بدن، دو تا سه بار در هفته ماهی بخورید. ماهی‌های چرب (مانند ماهی آزاد، شاه ماهی، ساردین‌ و‌ماهی خال‌دار) در اولویت قرار دارند. ضمنا می‌توانید از روغن‌های گیاهی حاوی امگا3 (کلزا، گردو و کتان) نیز استفاده کنید.



توجه به چربی‌های اشباع و ترانس
چربی‌های اشباع که چربی‌های بد خوانده می‌شوند، عکس تاثیر امگا3 را دارند. زیاده‌روی در مصرف چربی‌ها برای قلب و عروق مضر است، اما برای بسیاری از عروق‌ ریزی که چشم‌ها و به طور خاص شبکیه را مرطوب می‌کنند، مفید‌ند. بنابراین مصرف روغن‌های سرشار از امگا6 مانند روغن آفتابگردان، گوشت‌های قرمز، چیپس، فرآورده‌های صنعتی و خوراکی‌های این چنینی باید محدود شوند.





نور خورشید یکی از منابع تامین ویتامین D است .



نزدیک‌بینی با کمبود ویتامین د
کمبود ویتامین د از عواملی است که باعث بروز نزدیک‌بینی و دژنراسیون ماکولا می‌شود.
تغذیه و خوراکی‌های روزانه نمی‌توانند نیاز بدن به ویتامینD را تامین کنند؛ حتی روغن‌های ماهی، جگر و زرده تخم‌مرغ نیز حاوی میزان اندکی ویتامین د هستند. ویتامین د در اصل به‌واسطه تابش اشعه فرابنفش بر پوست تولید می‌شود. بنابراین برای اجتناب از کمبود ویتامین د، 15 دقیقه از روز را در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرید. کودکان‌تان را نیز برای بازی و گردش در زیر نور آفتاب از خانه به بیرون ببرید.
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
برای ایجاد استقلال در فرزند




اگر می خواهید فرزندتان احساس امنیت داشته باشد و به استقلال برسد بهتر است یک سری رفتارها و قوانین را برایش وضع کنید تا به این دست یابد نباید بگذارید فرزندتا به صورت دائم به شما وابسته بماند


از شایع ترین اختلالات د‌ر کود‌کان، اضطراب حاکی از جد‌ایی آن ها از والد‌ین‌شان است. اغلب بچه‌ها هنگام جد‌ایی از پد‌ر و ماد‌ر این احساس اضطراب را د‌ر خویش د‌ارند‌. این حس تا سنین سه سالگی چیز عجیب و غیر عاد‌ی‌ای نیست و اتفاقا د‌رست و بجاست اما اگر د‌ر سنین بالاتر نیز همچنان د‌ر کود‌ک باقی بماند‌ نوعی اختلال است که باید‌ برای بر طرف کرد‌ن آن چاره‌ای اند‌یشید‌.

عامل ایجاد‌ این حس می‌تواند‌ متعد‌د‌ باشد‌ یکی از این علت‌ها می‌تواند‌ ژنتیکی باشد‌ که مربوط به د‌ستگاه عصبی است اما د‌لایل د‌یگر را می‌توان د‌ر نوع برخورد‌ والد‌ین نسبت به بچه‌ها جست وجو کرد‌. این که تا چه حد‌ د‌ر کارها به کود‌ک کمک می‌کنند‌، چقد‌ر به او اجازه می‌د‌هند‌ تا کارهای شخصی‌اش را خود‌ش انجام د‌هد‌ و چقد‌ر د‌ر طول شبانه روز از او د‌ور می‌مانند‌. البته اشاره به این موضوع نیز لازم است که کود‌کان خجالتی و د‌رونگرا بسیار مستعد‌ این اختلال هستند‌. اهمیت این اختلال معمولا تا قبل از رفتن کود‌ک به مهد‌ کود‌ک و مد‌رسه مشخص نمی‌شود‌ اما وقتی که زمان رفتن او به این مکان‌ها رسید‌ تازه متوجه بحران می‌شویم. کود‌ک به هیچ عنوان حاضر نیست از والد‌ین خود‌ جد‌ا و وارد‌ مهد‌ یا د‌بستان شود‌. تصور او این است که هنگام جد‌ایی از والد‌ین هیچ گونه پناهگاه امنی ند‌ارد‌ و او د‌چار نا امنی شد‌ید‌ی می‌شود‌. گمان می‌کند‌ تنها پد‌ر و ماد‌رش هستند‌ که از او د‌ر مقابل خطرات محافظت می‌کنند‌. او د‌ر این هنگام هیچ اطمینانی به د‌یگران ند‌ارد‌ و از تمامی ابزار و امکانات خود‌ برای جلوگیری از این اتفاق استفاد‌ه می‌کند‌. مطمئنا این رفتار او د‌ل شما را به د‌رد‌ می‌آورد‌ و د‌ل‌تان می‌خواهد‌ سخت او را د‌ر آغوش بگیرید‌ اما صبوری کنید‌ و رفتاری مناسب از خود‌تان نشان د‌هید‌ و به این مهم بیند‌یشید‌ که او فرد‌ا‌ باید‌ به طور مستقل زنگی کند‌ و همیشه شما را د‌ر کنار خود‌ ند‌ارد‌. این اختلال د‌ر کود‌ک گاهی با علائمی نظیر سر د‌رد‌، د‌ل د‌رد‌ و تهوع نیز همراه است اما باید‌ با تصمیمات د‌رست این مشکلات را پشت سر بگذارید‌. به خاطر د‌اشته باشید‌ باشد‌ مقصر شما هستید‌ که او را این گونه عاد‌ت د‌اد‌ ه‌اید‌ و نگذاشته‌اید‌ از د‌وران خرد‌سالی کود‌ک با این مسئله د‌رگیر شد‌ه و به آن عاد‌ت کند‌.

راهکارهای ایجاد‌ استقلال د‌ر کود‌ک
یاد‌تان باشد‌ تحت هیچ شرایطی برای آرام کرد‌نش هنگام جد‌ایی به او باج ند‌هید‌. این بد‌ترین نوع برخورد‌ با او است چرا که این توقع بیجا را د‌ر او ایجاد‌ کند‌ که هربار برای تنها ماند‌نش از شما پاد‌اش بخواهد‌. شما می‌توانید‌ با بازی‌‌های ساد‌ه‌ای مانند‌ قایم موشک فرزند‌تان را به رفت‌ و آمد‌‌های ‌تان عاد‌ت د‌هید‌. با قایم شد‌ن پشت د‌ر یا پنهان کرد‌ن خود‌ د‌ر کمد‌ و انجام این قبیل بازی‌ها به کود‌ک اطمینان امکان د‌ید‌ار د‌وباره را بد‌هید‌ و بگذارید‌ این اطمینان را تجربه کند‌.
به وجود‌ آمد‌ن این اعتماد‌ و اطمینان شاید‌ روند‌ کند‌ و کسل کنند‌ه‌ای برای شما د‌اشته باشد‌ اما سعی کنید‌ آرام باشید‌ و د‌رک کنید‌ که او د‌ر کنار شما بود‌ن را بر همه چیز د‌ر جهان ترجیح می‌د‌هد‌. پس با حفظ آرامش و کنترل احساسات‌تان اد‌امه آموزش را پی‌گیرید‌.
اما د‌ر روند‌ این آموزش باعث د‌ور کرد‌ن کود‌ک از خود‌ نشوید‌ اجازه بد‌هید‌ او هر وقت که تمایل د‌اشت شما را د‌ر آغوش بگیرد‌ تا این تفکر که قرار است شما همیشه از او جد‌ا بمانید‌ د‌ر ذهن او شکل نگیرد‌ بلکه بیاموزد‌ د‌ر هر زمانی شما د‌ر د‌سترس او نیستید‌ اما فرصت‌های بسیاری نیز هست که او می‌تواند‌ د‌ر کنار شما باشد‌.
یکی د‌یگر از راه‌هایی که می‌توانید‌ به واسطه آن او را د‌ر استقلالش کمک کنید‌ این است که او را با یکی از نزد‌یکان نظیر پد‌ر بزرگ و ماد‌ر بزرگ یا عمه و خاله برای ساعاتی تنها بگذارید‌ یا هنگام بازی او د‌ر پارک چند‌ قد‌می از او فاصله بگیرید‌ . اگر ترسید‌، سه قد‌م باز گرد‌ید‌ واین کار را با فاصله زمانی مناسب تکرار کنید‌.
وقتی جد‌اییِ چند‌ قد‌می را پذیرفت، د‌ر پارک، روی نیمکتی بنشینید‌ و مطالعه کنید‌ولی گاهی برایش د‌ست تکان د‌هید‌ و با او صحبت کنید‌. توجه د‌اشته باشید‌ که وقتی از او جد‌ا می‌شوید‌، از جمله‌های آرامش د‌هند‌ه مثل: نگران نباش، من این جا هستم، اگر مشکلی پیش آمد‌، مرا صد‌ا کن و… استفاد‌ه نکنید‌ اما صبح‌ها هنگام خروج از منزل، به او بگویید‌ کجا می‌روید‌، چه می‌کنید‌ وچه زمانی بر می‌گرد‌ید‌. د‌ر این صورت، او راحت‌تر از شما جد‌ا می‌شود‌.
مطمئن باشید‌ پس از صرف زمانی نتایج بسیار خوب و راضی کنند‌ه‌ای خواهید‌ گرفت.

روزنامه قانون
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
پوسیدگی دندان ها در حین ارتودنسی





اگر دندان هایمان حین ارتودنسی بودن دچار پوسیدگی شدند چه کارهایی باید برایشان انجام دهیم؟


دکتر نریمان قره داغی، جراح و دندان‌پزشک :

از سیم‌های ارتدنسی برای صاف کردن وضعیت دندان‌ها استفاده می‌شود. این سیم‌ها باعث می‌شوند که تمیز کردن دندان‌ها با مشکل مواجه شود. بنابراین، برای جلوگیری از بروز پوسیدگی در حین درمان ارتدنسی باید توجه بیشتری به دندان‌های خود داشته باشید. در ادامه، چند تکنیک آسان برای اطمینان از بهبود فرم لبخندتان پس از درمان ارتدنسی ارائه شده است.
از یک مسواک ویژه استفاده کنید
مسواک زدن منظم باعث پارگی سیم‌های ارتدنسی نخواهد شد. برای تمیز کردن کامل میان دندان‌ها می‌توانید از مسواک‌های بین دندانی استفاده کنید. این مسواک‌ها از برس ویژه‌ای برخوردارند که مواد غذایی باقی مانده بر روی سیم‌ها و دندان‌ها را به صورت کامل پاکسازی می‌کند. همچنین می‌توانید از دستگاه پر فشار واترپیک برای پاکسازی کامل دهان و دندان خود استفاده کنید.
پس از صرف هر وعده غذایی مسواک بزنید
از آنجایی که سیم‌های ارتدنسی مانع از پاکسازی طبیعی مواد غذایی از روی دندان‌ها می‌شوند، بهتر است که پس از صرف هر وعده غذایی مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. هر قدر که مواد غذایی کمتر بر روی دندان‌ها باقی بمانند، احتمال پوسیدگی و کرم‌خوردگی کمتر خواهد شد. این امر ممکن است کمی خسته‌کننده به نظر بیاید؛ اما اعتماد داشته باشید! زمانی که سیم‌های ارتدنسی را بر می‌دارید، از اینکه به طور منظم از مسواک و نخ دندان استفاده کردید، راضی خواهید بود.
استفاده از دهان‌شویه را فراموش نکنید
حتی پس از مسواک زدن و استفاده از نخ دندان نیز بخشی از ذرات غذا بر روی سیم‌های ارتدنسی باقی می‌مانند. برای شستشوی دهان از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید استفاده کنید تا ذرات غذا به صورت کامل پاکسازی شوند. اگر به دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید دسترسی ندارید، از آب خالی استفاده کنید
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
پیشگیری از ایجاد آب مروارید در چشم با این روش ها

اب مروارید یک بیماری حاد چشمی و شایع ترین بیماری چشم در جامعه است که علامت ان کدرشدن سطح چشم است و معمولا در افراد پیر ظاهر می شود و اگر به ان رسیدگی نکنید منجربه عمل جراحی می شود
برخی از مطالعات نشان می‌دهد که ابتلا به گالاکتوزمی به ویژه در بین نوزادان و کودکان، می‌تواند در آینده موجب افزایش خطر بروز آب مروارید شود.امیرعلی شایسته متخصص بیماری‌های چشم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: زمینه ابتلا به آب مروارید، ممکن است سال‌ها قبل از بروز بیماری ایجاد شود و حتی این زمینه می‌تواند در دوران کودکی به وجود آمده باشد.



وی گفت: گالاکتوزمی یک نوع بیماری مهم است که از جمله درشیرخواران و کودکان می‌تواند موجب ناتوانی در هضم شیر شود.شایسته تأکید کرد: برخی از مطالعات نشان می‌دهد که ابتلا به گالاکتوزمی از جمله در بین نوزادان و کودکان، می‌تواند در آینده موجب افزایش خطر بروز آب مروارید شود.
وی یادآور شد: در واقع اگرچه آب مروارید در اغلب موارد در سنین بالای ۶۰ سال اتفاق می‌افتد و در سنین قبل از آن کمتر دیده می‌شود، اما باید مراقب عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به آن از جمله در دوران کودکی و جوانی بود.

شایسته اظهار داشت: آسیب مستقیم چشم‌ها، عوامل ژنتیکی، مصرف برخی از دارو‌ها، مصرف بیش از اندازه مواد مغذی و در نتیجه افزایش قندخون و برخی از بیمار‌ی‌های چشمی، از دیگر عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به آب مروارید است.
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
آسیب به روحیه و روان خردسالان

آیا می دانستید آزرده خاطر کردن اطفال از لحاظ عاطفی می تواند به اندازه آزار جسمی به آنان لطمه وارد کند؟وقتی به روح و روان فرزندتان لطمه وارد می کنید و به روحیه لطیف آنان ضربه وارد می کنید موجب افسردگی و استرس در آنان می شوید.


مطالعات محققان نشان می دهد که برخلاف تصور عموم، کودک آزاری عاطفی به اندازه آسیب جسمی و فیزیکی مضر و مخرب است.
اغلب افراد تصور می کنند که آزارهای جسمی و فیزیکی نسبت به سوء استفاده عاطفی، اثر مخرب تری بر روح و روان کودکان دارد؛ در حالیکه مطالعات جدید محققان دانشگاه مک گیل کانادا نشان می دهد که این تصور کاملا بیهوده است و هردو به یک اندازه به کودک آسیب می رسانند.
آزارهای جسمی و عاطفی اثرات کاملا مشابهی دارند و هردو سبب اضطراب، افسردگی، قانون شکنی و پرخاشگری کودکان می شوند. کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان از مهمترین عوارض کودک آزاری فیزیکی و عاطفی است و معمولا اثرات ناشی از انواع سوء استفاده از کودکان، تا پایان عمر گریبانگیر این افراد است.
به گزارش رویترز،در این مطالعه آمده است که مجازات درنظرگرفته شده برای خطای کودک، باید متناسب با سن و اشتباه او باشد.
بی توجهی, مقایسه کردن کودکان با یکدیگر, تنبیه زبانی کودکان در جمع, قهر کردن, تهدید, بدگویی پدر یا مادر به کودک, فرق گذاشتن بین کودکان و انتظارات غیر معقول، از مهمترین اشکال کودک آزاری عاطفی محسوب می شوند.
محققان به والدین توصیه می کنند که برای اتخاذ بهترین شیوه رفتار با کودک، از مشاوره کودک کمک بگیرند، زیرا بنیان روح سالم در کودکی پایه ریزی می شود. نتایج این تحقیقات در نشریه JAMA منتشر شده است.
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
مبارزه با سکوت کودک




اگر فرزندتان زیاد سکوت می کند و کم صحبت است و حالتی مانند در خودماندگی دارد توصیه می کنیم به وی بیشتر توجه کنید و به فکر درمان این عارضه در وی باشید ،راهنمایی های روانشناسان در این زمینه را بخوانید

محققان می گویند حرف نزدن بعضی بچه ها می تواند به علت وضعیتی موسوم بهselective mutism باشد.

این اختلال در واقع نوعی ترس یا فوبیای حرف زدن است که در آن کودک موقع حرف زدن به یک نقطه خیره شده و عضلاتش سفت می شود. این حالت با خجالتی بودن کاملا متفاوت است.

این بچه ها در خانه به راحتی حرف میزنند ولی در شرایط دیگر کاملا ساکت می شوند. محققان می گویند این وضعیت معمولا از سنین قبل از ۵ سالگی شروع می شود ولی می تواند تا سنین مدرسه رفتن تشخیص داده نشود. شیوع این نوع سکوت در بچه های دوزبانه سه برابر بیش از معمول است که می تواند به علت بیشتر بودن میزان استرس در زندگی آنها باشد.

این وضعیت می تواند موجب اختلالات جدی در ارتباطات کودک شده و در یادگیری او مشکلاتی ایجاد کند. سکوت اضطرابی می تواند همراه با دیگر اختلالات اضطراب و یا همراه با اوتیسم بروز کند.

درمان این نوع از سکوت با تغییر در محیط زندگی کودک است. آنها را در مراحل جداگانه در معرض محیط های جدید قرار داده و در هر مرحله میزان شلوغی و استرس محیط را بیشتر می کنند. در همان حال کودک را از علائم اختلال اضطراب و راه های مواجه شدن با آن آموزش می دهند. کلید موفقیت در مواجهه با این افراد وجود یک مربی مورد اعتماد کودک است که با این بیماری آشنایی کامل داشته باشد.

مهر،
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
نیاز اطفال به توجه والدین

وقتی فرزندمان علاقه به جلب تولد والدین از خود نشان می دهد چه کاری باید انجام دهیم چه عاملی موجب احساس توجه و نیاز به ابراز علاقه والدین در فرزند می شود ترفندهای روانشناسان در این زمینه کدامند

یک روان‌شناس گفت: برخی والدین در برابر جلب توجه کودک خود نمی‌دانند چه واکنش مناسبی از خود بروز دهند

مهدی خدابخش روان‌شناس اظهار کرد: برخی والدین نمی‌دانند در برابر توجه کودک خود چه واکنشی از خود بروز دهند و گاه در برابر این رفتار وی، واکنش نامناسبی از خود بروز داده و سبب بدتر شدن وضعیت می‌شود.
وی تصریح کرد: کودک به خوبی می‌داند چه رفتاری در چه هنگامی والدینش را بیشتر آزار می‌دهد، بنابراین برای جلب توجه پدر و مادرش زیرکانه عمل می‌کند.
وی افزود: به عنوان مثال موقعی که مهمانان وارد اتاق پذیرایی می‌شوند، شروع به دویدن دور اتاق و پریدن روی مبل‌ها می‌کند و یا موقعی که والدینش با تلفن مشغول صحبت‌اند، بلند بلند آواز میخواند.
خدابخش اذعان کرد: اگر والدین بتوانند این رفتارها را تحمل کرده و آنها را نادیده بگیرند، وی به هدف خود که جلب توجه مادر و پدرش است، دست نخواهد یافت.
این روان‌شناس تأکید کرد: البته والدین در کنار نادیده گرفتن رفتارهای نامناسب جزیی و بی‌اهمیت کودک، لازم است که رفتار مثبت وی را تعریف کرده تا به نیاز جلب توجه وی پاسخ مناسبی دهند.
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
اهمیت رفتار مادر با کودک آزار جنسی دیده



این کودکان که از نظر جنسی مورد آزار قرار گرفته اند از نظر روحی و روانی به حمایت مادر بسیار احتیاج دارند و اگر مادرها به گرمی و محبت با آنان رفتار کنند دچار ناراحتی های روحی و پیامدهای روانی تجاوز جنسی نخواهند شد.


کودکانی که هدف آزار جنسی قرار گرفته‌اند، در صورت حمایت و پشتیبانی مادرشان، کمتر در معرض افسردگی یا خشم لجام گسیخته قرار می‌گیرند.

طبق آماری که در آمریکا وجود دارد، حدود نیمی از قربانیان آزارهای جنسی را کودکان زیر 18 سال تشکیل می‌دهند. تحقیقات قبلی مشخص کرده که آزار جنسی کودکان سبب می‌شود آن‌ها در خطر خودکشی، فرار از خانه یا مشکلات رفتاری قرار بگیرند. کریستین زایاک و همکارانش در دانشگاه کارولینای جنوبی 118 زوج کودک -مادر را که در مرکز حمایت از کودکان بودند، زیر نظر گرفتند.

این کودکان بین 7 تا 16 سال سن داشتند و در هیچ‌کدام از موارد، مادرها باعث‌وبانی آزار جنسی کودک نشده بودند.

سپس به‌طور جداگانه با مادر و کودک گفت‌وگو شد و از آن‌ها درباره میزان حمایت مادر سؤال شد، سؤالاتی درباره شک کردن مادر به کودک، سرزنش شدن توسط او، قوت قلب دادن، تلاش برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر و نشان دادن میل به انتقام. هم‌چنین هم مادر و هم کودک به پرسش‌هایی در مورد شرایط روحی کودک پاسخ دادند.

گروه تحقیق متوجه شد، کودکانی که فکر می‌کردند مادرشان از نظر روحی آن‌ها را حمایت می‌کند، کمتر خشمگین و افسرده بودند.

اگر مادرها در مصاحبه گفته بودند، به فرزندشان شک دارند یا او را سرزنش کرده‌اند، کودک بیشتر دچار مشکلات رفتاری شده بود.

اگر مادر انگیزه انتقام نشان داده بود، کودک بیشتر در معرض «اختلال پس آسیبی» قرار گرفته بود.

در این بررسی، نیمی از متجاوزها اعضای خانواده بودند و تقریباً یک چهارمشان غریبه بودند.

سلامانه
 
بالا