برگزیده های پرشین تولز

مدلینگ ایران

super_star

Registered User
تاریخ عضویت
15 آگوست 2011
نوشته‌ها
18
لایک‌ها
2
دوستان خوب و علاقه مند به مدلینگ می تونن کلیه مطالب مرتبط به مدلینگ در ایران و پیشرفت این صنعت بزرگو در اینجا به اشتراک بگزارند
 

super_star

Registered User
تاریخ عضویت
15 آگوست 2011
نوشته‌ها
18
لایک‌ها
2
مدل یا مانکن کیست؟ (گفتگوي ويژه با نويد فريد) - مدلينگ

شاید شما هم این روزها واژه هایی مثل مدل مانکن ومدلینگ را زیاد شنیده باشید.و مسلما اگر جوان هم باشید وسوسه ی دیده شدن .حضور روی جلد مجلات داخلی و خارجی یا بیلبوردهای تبلیغاتی جذابیت این موضوع را برایتان صد چندان میکند.همه ی اینها بعلاوه ی خبر افتتاح آموزشگاهها دفاتر و آتلیه های عکاسی که در این زمینه فعالیت میکنند مرا بر آن داشت تا برای بدست آوردن اطلاعاتی بیشتر درباره ی این پدیده ی نو به سراغ یکی از صاحب نظران این زمینه در ایران بروم _آقای نويد فرید_و در کنار ایشون ضمن خوردن یک فنجان قهوه گپی هم درباره ی مدلینگ بزنیم.اگر شما هم علاقه مند به داشتن اطلاعاتی در این زمینه هستید ماحصل گفتگوی ما را بخوانید:

mo122478.jpg

-در ابتداي اين گفتگو از وقتي كه در اختيار من قرار داديد تشکر میکنم. بهتراست صحبت را با تعریف کوتاهی از مدل و مانکن از زبان شما شروع کنیم.مدل یا مانکن کیست؟

ن ف : مدل يا مانكن به فرد با افرادي گفته مي شود كه بوسيله هنر و ويژگيهاي فردي خود محصول كالا .خدمات و يا اطلاعاتي را به بهترين نحو به مخاطب ارائه میکنند و سبب ثبت بهترنام آن محصول در ذهن مخاطب مي گردند.بسياري از محصولات در سراسر جهان با چهره و نام يك مدل به توفيق رسيده و شناخته شده اند.



-آیا مانکنها با توجه به حیطه ی فعالیتشان دسته بندی خاصی هم دارند؟

ن ف :بله. مدلها در اصل به دو دسته تقسیم میشوند. مدلهایی که در مقابل دوربين هنرمندان عكاس قرار مي گيرند و تصاویر آنها بر روی بیلبوردها و مجلات با اهداف تبلیغاتی استفاده مي شود كه به آنها photo models (عکس- مدلها( مي گوييم. و مدلهایی که برای catwalk )اجراهای زنده( مورد استفاده قرار میگیرند و بر روي صحنه هنر خود را به صورت زنده به نمايش مي گزارند

.

-اگر فردی علاقه مند به ورود در این عرصه باشد در وهله ی اول باید از لحاظ ظاهری دارای چه مشخصاتی باشد؟

ن ف :‌ معيار گزينش و انتخاب مانكن ها بنا به فيلد كاري نوع برند و حتي اقليم و منطقه جغرافيايي متفاوت است. البته استانداردهاي بين المللي براي مدل هاي مرد در Catwalk (اجراي زنده) حداقل قد 185سانتيمتر و وزن 75 كيلوگرم و همچنين براي خانمها حداقل قد 175سانتيمتر و وزن 60-65 کیلوگرم است و سايزهم 36 نهايتا الي 40 مي باشد. اما در مورد )photo modelsعکس- مدلها)به دلیل اینکه زیبایی چهره در اولویت قرار دارد این معیارها کمی متفاوت میشوند.



-به جز این ویژگیهای ظاهری اهمیت سن در انتخاب مانکنها تا چه حد است؟اصلا از نظر سنی هم استانداردی تعریف شده است؟

ن ف : به نكته مهمي اشاره كرديد يكي از معيارهاي مهم در انتخاب مدلها سن هر مانكن مي باشد.به خصوص براي Catwalk (اجراي زنده) استاندارد سني مدلها 15 الي 30 سال است البته فاكتورهاي حداقل و حداكثر سن در ميان خانمها و آقايان كمي متفاوت است در مورد Photo Models ( عکس- مدلها ) به دليل حضور چهره ها و شخصيت هاي سر شناس در اين فيلد محدوديت سني اهميت كمتري دارد. اما در نهايت وقتی یک مدل از سن پایینتر شروع میکند این موضوع نسبت مستقيمي با عمر مفيد فعاليت او در زمينه مدلينگ دارد.





-تا الان در مورد استاندارهای بین المللی صحبت کردیم اما ما در ایران تا چه حد با این استانداردها فاصله داریم؟

ن ف : حقيقا تا رسيدن به استانداردها فاصله زيادي داريم . اجراي متوالي شوهاي زنده هنوز بيشتر به خواب و خيال مي مانند تا حقيقتی که بشود در مورد استاندارد بودن يا نبودن آن اظهار نظر كرد از طرفي جلد اكثر مجلات و بيلبوردهاي تبليغاتي نيز در انحصار چهره ها سينمايي و افراد محدوديست كه مدتهاست اين تيترها را در انحصار خود گرفته و فضا را براي ورود چهره هاي جديد محدود كرده اند.



_به عنوان بنيانگذار مدلينگ در ايران فکر می کنید برای شکستن این انحصارها چه کارهایی را میشود انجام داد؟

ن ف : بيش از 90% مدلهاي شناخته شده ايراني يا از مدلهاي من هستند و يا در دوره اي از فعاليت خود در كنار مدلهاي من قرار گرفته اند من انتخابهایم را هرگز با توجه به تیتر .نام .روابط ومعرف مدلهايم انجام نمیدهم.تنها معیار من لیاقت و شایستگی است.و مسلما این نوع انتخاب اولین گام برای شکستن انحصارها و ورود افراد لایق در این عرصه میباشد.



_چه فاكتورهايي برای شما معرف شایستگی است که نام بردید.یعنی وجود چه فاکتورهایی این لیاقت را ثابت میکند؟

ن ف :فراتر از مشخصات ظاهري و استانداردهايي كه بيان شد. مسلما دیسپلین و اتیکت مهمترين فاكتوردر انتخاب و تداوم همكاري من با مدلهايم مي باشد . ديسيپلين براي يك مدل به معناي اخلاق . رعايت نظم و هماهنگي در فعاليت فردي و گروهيست . اتيكت هم به معناي عمومي خود شامل توجه ويژه به فاكتورهاي رفتاري و ظاهري مي باشد .تکنیکهای ورزشی و رسیدگی به امور زیبایی برای یک مدل باید با افراد عادی متفاوت باشد که البته همه ی این رسیدگیها باید تحت نظر متخصصان برنامه ریزی و اجرا شود.



_مدلهای شما تا چه اندازه از این امکاناتی که توضیح دادید برخوردارند؟

ن ف : مدلهاي من بسيار دقيق و سختگيرانه انتخاب مي شوند و پس از انتخاب تحت نظر بهترين مربيان مورد آموزش قرار مي گيرند و در تمام لحظات من با همراهي و همكاري بهترين مشاوران و متخصصان نظارت كاملي را بر امور ورزشی . تغذیه و زيبايي آنها انجام ميدهيم تا هميشه مدلها را در بالاترين سطح آمادگي خود نگه داشته و شاهد پيشرفت تك تك آنها باشيم.



_اگر شخصی تمامی این مراحل را پشت سر بگذارد آیا در ایران بازار کار مناسبی در انتظارش هست؟

ن ف : باید در نظر داشت که هنوز این فعالیت در ایران صورت حرفه ای به خود نگرفته و به عنوان شغلي مستقل محسوب نمیشود و مسلما بازار كار و در آمد آن با استانداردهاي جهاني فاصله زيادي دارد ولي با همه ي اين تفاسير در قیاس با بسیاری از مشاغل از بازار كاري خوب و در آمدي قابل توجه برخوردار است.



_بعنوان آخرین سوال پیش بینی شما از آینده ی مدلینگ در ایران چیست؟

ن ف : مدلینگ در دنیا پدیده ی شناخته شده ایست که در شکوفایی صنایع نقش بسیار مهمی را ایفا میکند و به عنوان هنر- صنعتي بزرگ از اعتبار و جايگاه ويژه اي برخوردار است البته در ایران هم با توجه به تلاشهای بی وقفه ی من و همکارانم در این زمینه و مسلما با افزايش شناخت مردم و همراهی بیش از پیش مسئولین در آينده اي نه چندان دور شاهد رسیدن این هنر-صنعت به جایگاه واقعی خود خواهیم بود.



مدلينگ Modeling
 

فایل های ضمیمه

  • ffcf2f04130890832fbf25e9e69c9f23.jpg
    ffcf2f04130890832fbf25e9e69c9f23.jpg
    56.5 KB · نمایش ها: 58
Last edited:

super_star

Registered User
تاریخ عضویت
15 آگوست 2011
نوشته‌ها
18
لایک‌ها
2
در ابتدا کمی از خودتان بگویید؟

من بیست وهفت سالمه و فارغ التحصیل رشته طراحی داخلی از دانشگاه تورینو هستم .مدل کت واک و فتو مدل.سابقه چند شوی زنده و همکاری با برند ها و آژانس های معتبری چون جورگیتا و استایلشید رو دارم.



انگیزه ی شما برای ورود به این عرصه چه بود؟

علاقه فقط علاقه.این حرفه در جامعه ی ما هنوز کاملا برای مردم شناخته شده نیست و مسلما مشکلات خاص خودش رو داره.ولی من به علت علاقه ای که از سالها قبل به این حرفه داشتم سعی کردم با آگاهی و شناخت به این عرصه پا بگذارم.



کمی از استانداردهای لازم و اولیه برای ورود به این عرصه صحبت کن؟

از چهره و تناسب اندام همیشه به عنوان استانداردهای اولیه مدلینگ یاد میشود .ولی مسلما این فاکتورها برای ورود به دنیای حرفه ای مادلینگ کافی نیست شما زمانی میتوانید به خودتان بگویید "من یک مانکن هستم" که در کنار این فاکتورها تحت آموزشهای تخصصی و حرفه ای قرار بگیرید.



این روزها در این عرصه موفق هستی از مسیری که طی کردی برامون بگو؟

من چند سال برای تحصیل خارج از ایران بودم به علت علاقه ای که گفتم از نوجوانی به این حرفه داشتم همیشه به دنبال مسیری برای ورود به دنیای مادلینگ بودم اولین قدم رو با ثبت نام در دوره های تخصصی مادلینگ در یکی از آژانس های شهر محل سکونتم برداشتم و شرکت در این دوره ها نقش خیلی مهمی در ورود و پیشرفت من در دنیای مادلینگ داشت .



پس از ورود به ایران چه میکنی؟

از زمانی که وارد به ایران شدم دوست داشتم مسیری که چند سال پیش در آن قدم گذاشته بودم را در کشور خودم ادامه بدهم .اما چون هیچ پیش زمینه ذهنی از شرایط این حرفه در ایران نداشتم نمیتونستم در مورد پیشنهاد هایی که بهم می شد درست تصمیم بگیرم بعد از 6 ماه دور بودن از فعالیت حرفه ای با آقای فرید و فعالیت هاشون در ایران آشنا شدم و حس کردم میتونم کارمو دوبار آغاز کنم ، قرار دادی بین من واین آزانس عقد شد و کارهایی که در این مدت از من میبینید حاصل معرفی و راهنمائی های ایشونه.



این روزها بسیاری از نوجوانان و جوانان به این مقوله علاقه مند هستند.به عنوان کسی که در این در عرصه چند سالیست حضور داری چه توصیه ای برایشان داری؟

اگرعلاقه مند هستند و فاکتورهای اولیه ای که ذکر شد روهم دارند حتما توصیه میکنم به این فاکتورهای اولیه بسنده نکنند به صورت تخصصی آموزش ببینند آموزش بسیار اهمیت دارد حتما هم سعی کنند ازتجربه ی کسانی که این روزها در این عرصه فعالیت میکنند استفاده کنند.



صحبت از آموزشهای حرفه ای شد در حال حاضر مراکز مناسبی در ایران هست که این آموزشها رو به صورت حرفه ای به علاقه مندان ارایه دهد؟

متاسفانه به دلیل نوپا بودن این حرفه در ایران مراکز بسیار کمی به آموزش و شاخه های دیگر این حرفه می پردازن و همین تعداد کم نیز از سطح کیفی نازلی برخوردارند و اغلب بدون مجوز قانونی فعالیت میکنند . من برای جلوگیری از هرگونه تبلیغ از بردن نام مجموعه ای که با آن مشغول به فعالیت هستم خودداری میکنم اما فکر میکنم در حال حاضر این آژانس تنها مجموعه ایست که در کنار ارائه خوب و تخصصی این دوره ها دارای ثبت و مجوز قانونی می باشد و با جدیت و تعهد مدیران مجموعه فضای خوب و سالمی برای رشد این صنعت در ایران فراهم شده است.



خودت گفتی پس از ورودت به ایران در حدود 6 ماه هیچ فعالیت حرفه ای نداشتی ، در دوره هایی که مشغول به کار نیستی برای حفظ امادگی چه میکنی؟

هم ورزش و هم **** غذایی مناسب . یک مدل باید همیشه حتی در دوره های استراحت هم طبق برنامه ی مناسب عمل کند و آمادگی بدنی خود را حفظ کند. همراه با این **** ها انجام تمریناته تخصصی و حرفه ای هم برا حفظ آمادگی یک مدل نقش مهمیو بازی میکنه



به شغل دیگری هم مشغول هستی؟

بله همونطور که گفتم من طراحی داخلی خوندم و با چند تن از دوستان مدتی است که در این زمینه فعالیت میکنیم. و خوشحالم که در زمینه ای فعالیت میکنم که یکی از زیر مجموعه های مد به حساب میاد و بسیار بسیار به علاقه مندیهای من نزدیکه .



و حرف آخر؟

من تجربه مانکن بودن رو در کشوری دارم که به این صنعت با دیدی بسیار حرفه ای نگاه میکنه و بدون اقراق ما استعداد های بسیار خوبیو در مقایسه با این کشورها داریم و امیدوارم با نگاهی درست تر به این صنعت بتونیم از این استعداد ها برای نزدیکتر شدن به استانداردهای بین المللی و حرفه ای شدن مادلینگ در ایران استفاده کنیم.






برچسب‌ها: مدلینگ, مانکن, آژانس مدلینگ, آموزش مدلینگ, مانکن های ایرانی, تاپ مدل, سوپر مدل, مادلینگ ایران, نوید فرید, استانداردهای مادلینگ, تورینو, ایتالیا, کت والک, فوتو مدل, برند, حرفه ای, تخصصی, مد, تمرین مادلینگ, اروپا, استخدام
 

paariisa

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
16 می 2014
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
سن
27
salam 15 salame ghadam 175 E mikhastam ozve modeling sham mishe rahnamaei konid
 

nima_00989166

کاربر فعال پرشین تولز
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 ژانویه 2012
نوشته‌ها
7,137
لایک‌ها
16,235
محل سکونت
اهواز - تهران

hkhafan

Registered User
تاریخ عضویت
15 جولای 2010
نوشته‌ها
2,217
لایک‌ها
1,341
021.gif
 

Love_life

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
3,813
لایک‌ها
975
محل سکونت
دور نیست
والا اینقدر که ایران عکاس و مدل داره ، کل دنیا نداره
 

کاغذ دیواری آرکس

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 آپریل 2014
نوشته‌ها
15
لایک‌ها
2
سن
36
حقیقتش اینه که در ایران آزانس مدلینگ که به صورت رسمی و گسترده فعالیت کنه نداریم. ولی فکر کنم ایران هم داره یه این سمت پیش میره...
 

روح سگ ولگرد

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2010
نوشته‌ها
1,567
لایک‌ها
394
محل سکونت
بوستون - ماسا چوس شما
بنیانگذار مدلینگ ایران؟ گ ه نخور.

عرمین بنیانگذار و پدر مدلینگ و عکاسی مدلینگ ایران بود که متاسفانه چندسالی هست گرفتنش.
 

Omid_dark_shadow

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 نوامبر 2015
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
سن
28
محل سکونت
تهران
سلام
خوب هستین
من 21 سالمه و به پیشنهاد دوستانم و اطرافیانم می خواستم مدل شم و می خوام بدونم چه مراحلی رو باید طی کنم
ممنون
 

goldenrule

Registered User
تاریخ عضویت
15 نوامبر 2015
نوشته‌ها
98
لایک‌ها
165
ن ف : مدل يا مانكن به فرد با افرادي گفته مي شود كه بوسيله هنر و ويژگيهاي فردي خود محصول كالا .خدمات و يا اطلاعاتي را به بهترين نحو به مخاطب ارائه میکنند و سبب ثبت بهترنام آن محصول در ذهن مخاطب مي گردند.بسياري از محصولات در سراسر جهان با چهره و نام يك مدل به توفيق رسيده و شناخته شده اند.

این یعنی چی؟ یعنی با ویژگی های فردی گولمون میزنن:general106:؟
 

hkhafan

Registered User
تاریخ عضویت
15 جولای 2010
نوشته‌ها
2,217
لایک‌ها
1,341
لطفاً یه مدل خوب، اُپن مایند و اهل مذاکره پی‌ام کنید.
با تچکر
 

diba_shagghaghi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
7 ژانویه 2016
نوشته‌ها
5
لایک‌ها
4
سن
31
هفتاد سال پیش، “زینت جهانشاه” که تازه از پاریس به ایران برگشته بود، دستاورد زندگی اش در شهر پاریس را که همان آشنایی با دنیای مد و خیاطی زیر نظر استادان معروف آن زمان بود، به ایران آورد.
او توانست در سال های دهه ۲۰ شمسی در جمعی زنانه، نخستین شو لباس خود را به وسیله مدل های آماتور، که به سختی توانستند به عنوان یک مدل طرز راه رفتن، ایستادن و نمایش لباس را یاد بگیرند، اجرا کند. از آن زمان به بعد بحث مدلینگ در ایران مطرح شد.






با گذشت هفت دهه از آن زمان، این روزها تب مدل شدن در ایران بالا گرفته است. از یک طرف دختران و پسرانِ مدل، در ژورنال های رنگارنگ موسسه ها، تولیدی ها، مزون های خیاطی، برندهای داخلی و خارجی و حتی شوهای زنده در باغ ها و خانه های بزرگ به طور گسترده و فعال دیده می شوند و از سوی دیگر دولت هم این روزها واژه “مدلینگ اسلامی” یا “مرکز تخصصی ژورنال” را سر زبان ها انداخته است. برای آشنایی بیشتر، توضیح و تبیین این واژه ابتدا لازم است بدانیم مدل کیست و چه کاری انجام می دهد.


مانکن یا مدل کیست؟


مانکن(به فرانسویMannequin) یا مدل (به انگلیسی Model) فردی است که شغلش نمایش نوعی تمثال از فرم فیزیکی بدن ایده‌آل انسان در حیطه هنر و تجارت و طراحی البسه است.
هنرِ مدل معمولاً به معنی پوشیدن و نمایش لباس های جدید طراحی شده توسط طراحان لباس و شرکت های تولید پوشاک است. در کشورهای انگلیسی زبان، به مانکن، مُدِل(به معنی الگو) گفته می‌شود و به افرادی که در کار خود موفق‌تر و مشهورتر هستند سوپر مدل می‌گویند.
با اجرای مانکن‌ها نمایش‌هایی ویژه نمایش لباس، کفش، جواهر و سایر محصولات برپا می‌شود و مدل‌ها این محصولات را به نمایش می‌گذارند. در این نمایش‌ها به طرز راه رفتن مدل‌ها دفیله یا گربه رو (Cat walk) (راه رفتن مانند گربه) می‌گویند. چرا که گربه‌ها در هر قدم یک دست را جلو دست دیگر و به صورت ضربدری قرار داده و راه می‌روند و همچنین این مدل حرکت دست و پای گربه جلوه‌ای خرامان به راه رفتن او می‌بخشد. در واقع به نوعی شمرده قدم برداشتن است و به همین علت در نمایش لباس‌ها کاربرد دارد. همچنین نوعی اغواء گری که لازمهٔ نمایش لباس است ایجاد می‌کند.






آموزش مدلینگ


در بسیاری از کشورهای غربی، طراحان، مدیران و دست اندرکاران مانکن ها و صنعت مربوطه مدارس مخصوصی دارند. دانش آموختگان این مراکز در این حرفه و فن حتی دروسی مثل آناتومی بدن انسان، طراحی با نرم‌ افزار، و مدیریت را مجبورند بگذرانند. اما خود مانکن‌ها نیز گاهی تحصیلات کلاسیک را با هنر و حرفه خود در می‌آمیزند. البته در کشور ما شرایط مدلنیگ کمی متفاوت است. در بسیاری از مغازه های لباس فروشی ایران، یک ژورنال از کارهای شرکت های تولیدی یا برخی مزون ها در اختیار مراجعه کنندگان گذاشته می شود که مدل ها چه با حجاب رسمی چه بدون حجاب اسلامی، لباس های یک تولیدی یا یک مزون خاص را تبلیغ می کنند. این کار بازار داغی را در بین مدل ها ایجاد کرده است. مدل هایی که به دنبال معروف شدن هستند، اما اکثر آن ها نه آموزش دیده اند و نه شرایط استاندارد یک مدل را دارا هستند، به روی جلد ژورنال هایی می آیند که به طور گسترده توزیع می شوند. در واقع آن ها با تقلید صرف از مدل های غربی صرفا به دنبال این هستند که زیبایی ظاهر و اندام خود را نشان دهند. حتی بعضی از آن ها با پرداخت ۵۰ هزار تومان به عکاس در آتلیه های عکاسی، برندی را زیر عکس خود حک می کنند تا در فیس بوک بازاریابی کنند.
این در حالی است که با توجه به بازار غیر رسمی، اما پررونق و داغ مدلینگ در ایران که نرخ آن از کار مجانی تا ۵۰ میلیون تومان به بالا است، دولت با طرح “مدلینگ اسلامی” ورود پیدا کرده است و مدعی شده است که برای اولین بار گروهی را با معیارهای اسلامی و با هدف ترویج فرهنگ ایرانی –اسلامی آموزش داده است. این گروه پس از گذراندن دوره های مدلینگ که با معیارهای اسلامی تطبیق داده شده اجازه فعالیت می گیرند و رسما به عنوان مدل وارد بازار کار می شوند. اخیراً نیز خبری مبنی بر صدور کارت صلاحیت در حوزه مدلینگ منتشر شده است. این کارت به کسانی داده می شود که دوره های تخصصی مدلینگ اسلامی را پشت سر گذاشته باشند.






مد اسلامی” یا “مدلینگ اسلامی” به چه معنا است؟



به دنبال مطرح شدن موضوع مدلینگ اسلامی موسسه ای به نام بهپوشی با هدف ترویج لباس های ایرانی-اسلامی در کشور راه اندازی شد. این موسسه در اولین اقدام خود واژه بهپوشی را جایگزین مدلنیگ نمود. مدیر این موسسه می گوید: «چون مدل، معادلش در فارسی نیست، ما کلمه بهپوش را پیشنهاد دادیم. کسانی که به عنوان بهپوش فعالیت می کنند ارائه دهنده یک فرهنگ هستند.»






همچنین به دلیل اهداف خاصی که این موسسه دنبال می کرد مسئولین آن نظر تمام مراجع را درباره این حرفه پرسیده و از آن ها حکم شرعی دریافت نمودند. البته حساسیت این موسسه بیشتر روی آموزش مدل های خانم بود. چرا که باید تغییری در شرح وظایف و فعالیت های مدل های خانم ایجاد کرده و معنای مدلینگ را برای آن ها باز تعریف می کردند. مسئولین بهپوشی این وظیفه را بر عهده داشتند که بین معنای مدلینگ در ایران و کشورهای غربی تفاوت قائل شوند و مفهوم این حرفه را متناسب با فرهنگ ما بومی سازی کنند.


تکلیف مدلینگ خانم ها چه می شود؟



اما اگر قرار باشد مدلینگ و یا همان بهپوشی در ایران به صورت گسترده و هدفمند ادامه یابد شکل اسلامی آن چه تفاوتی با مدل غربی اش خواهد داشت؟

مدیر این موسسه مدعی است در بخش مدلینگ خانم ها یک مجموعه آموزش را ابداع کرده است که می تواند نه تنها در ایران بلکه در بقیه کشورهای اسلامی هم ارائه شود. ارائه این طرح به گونه ای بوده که توانسته است دولت جمهوری اسلامی را قانع کند تا در زمینه مدلینگ که در این ۳۵ سال تابو بوده است، ورود پیدا کند. در واقع این موسسه قصد دارد تا مدل های خانم را طبق روش خود آموزش دهد. به عنوان مثال، مدل ها در شوهای زنده با روشی که از احادیث و روایات استخراج شده به صحنه می آیند؛ یعنی بدون حرکات خاص بدن، بدون صدای کفش، با نگاهی مستقیم و پرهیز از نگاه در چشم مخاطبانی که در سالن حضور دارند.
اما نکته مهم و اساسی این جاست که مدلینگ به هر سبک و سیاقی که انجام شود یک هدف را دنبال می کند و آن نمایش لباس در یک اندام با ویژگی های خاص ظاهری است و مسلم است که وقتی افراد برای تماشای یک لباس می نشینند خواسته یا ناخواسته متوجه اندام فرد می شوند. کسی نمی تواند این موضوع را رد کند چرا که ماهیت مدلینگ تبرج و خودنمایی است و خداوند زنان را از این تبرج و خودنمایی نهی کرده است و در آیه ۳۳ سوره احزاب می فرماید:
(وَلاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَی) ای زنان (در برابر نامحرم) ظاهر نشوید و خودنمایی نکنید؛ مانند خودنمایی دوران جاهلیت نخستین؛
و همچنین در آیه ۶۰ سوره نور نیز فرموده است:
(غَیْرَ مُتَبَرِجاتٍ بِزینَهٍ) زنان، (در برابر نامحرمان) با زینت‏ ها و آرایش‏ هایشان‏ خودنمایی‏ نکنند.






آیا ترویج مدلینگ اسلامی یا بهپوشی در ایران ضرورت دارد؟



در چند سال گذشته نیاز چندانی به مدلینگ اسلامی مطرح نبود چرا که جوانان بیشتر به دنبال رنگ سال بودند و تقریبا مد به همین مبحث رنگ سال خلاصه می شد. اما امروز با تبلیغات گسترده شبکه های ماهواره ای در زمینه مد و انواع لباس ها و همچنین با گسترش شبکه های اجتماعی و فعالیت زیر زمینی مدل هایی که خارج از قوانین شرعی فعالیت می کنند، جای خالی مد اسلامی به چشم می خورد. اما این بدان معنی نیست که ترویج مد اسلامی مستلزم داشتن مدلینگ اسلامی است.

بهپوشی و سایر موسساتی که به موازات آن کار می کنند به راحتی می توانند فرهنگ ایرانی-اسلامی را در قالب مدهای جدید و به دور از تقلید از جوامع غربی چنان در بین جوانان گسترش دهند به گونه ایی که دیگر نیازی به تبرج و خودنمایی بر روی صحنه برای تبلیغ یک برند خاص نباشد و این موفقیت زمانی حاصل می شود که مسئولین و طراحان، دلسوزانه در جهت بازگرداندن عفاف و حیای اجتماعی تلاش کنند تا مردم نیز بتوانند به این موسسات اعتماد کنند.
 
بالا