برگزیده های پرشین تولز

MBR یا Master Boot Record چیست و چه کاربردی دارد؟

hiva shabake

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2014
نوشته‌ها
116
لایک‌ها
29
سن
33
محل سکونت
رشت-خیابان بیستون-روبروی سه راه معلم

MBR یا Master Boot Record چیست و چه کاربردی دارد؟


00-MBR-Master-Boot-Record.jpg


سلام به همه شما دوستان و همراهان همیشگی هیوا

در این آموزش و آموزش های بعدی می خواهیم به دو موضوع GPT و MBR از دنیای دیسک ها بپردازیم و با مفهوم، کاربرد و تفاوت این دو بیشتر آشنا شویم. در این آموزش به طور خاص به MBR یا Master Boot Record می پردازیم و به طور مفصل در مورد کارکرد آن بحث می کنیم. در این آموزش به پرسش های زیر پاسخ خواهیم داد که:

  • اصلا GPT و MBR چی هستند؟
  • چه زمانی با آن ها سر و کار خواهیم داشت؟
  • به چه دردی می خورند؟
  • MBR چگونه کار می کند؟
  • چه امکاناتی را برای ما فراهم می کند؟
پیش از این که سیستم عاملی بر روی دیسک نصب کنیم باید دیسک را پارتیشن بندی کنیم. در هنگام پارتیشن بندی دیسک، تعیین می کنیم سایز پارتیشن چقدر باشد، با چه فایل سیستمی فرمت شود و این که بر روی کدام پارتیشن سیستم عامل نصب شود. اگر سیستم عامل را عوض کنیم باز هم آن پارتیشن ها در جای خود باقی هستند و سایز آن ها تغییری نمی کند. پس اطلاعات مربوط به پارتیشن ها و اندازه و سایز آن ها و فایل سیستم آن ها، مستقل از سیستم عامل است و با پاک شدن یا جایگزینی سیستم عامل، همچنان حفظ می شوند. پس این اطلاعات باید در جای خاصی ذخیره شود.

GPT و MBR هر دو استاندارد هایی برای مدیریت پارتیشن ها و Volume ها بر روی دیسک هستند. قبل از این که پارتیشنی بر روی دیسک ایجاد کنیم، باید تعیین کنیم که با کدام روش می خواهیم پارتیشن ها و Volume های ما مدیریت شود؟ MBR یا GPT؟

انتخاب GPT یا MBR برای یک دیسک مثل انتخاب فایل سیستم NTFS یا FAT32 است برای پارتیشن یا Volume !

GPT یا MBR بودن فقط ویژه ویندوز نیست، بلکه این مساله مستقل از نوع سیستم عامل است و در سایر سیستم عامل ها نیز باید نوع GPT یا MBR بودن دیسک را مشخص کنیم.

چه زمانی باید برای دیسک، MBR یا GPT بودن را انتخاب کنیم؟

هنگامی که برای اولین بار یک دیسک خام را به کامپیوتر متصل می کنید، سیستم عامل از شما می پرسد که از چه Partition Style ای می خواهید استفاده کنید و شما با انتخاب MBR یا GPT، آن را تعیین می کنید.

01--MBR-Master-Boot-Record.png


پس از تعیین MBR یا GPT، اگر بخواهید نوع آن را تغییر دهید باید نکات خاصی را مد نظر قرار دهید و فرایند تبدیل MBR به GPT و برعکس شرایط خاصی دارد که در آینده به آن ها خواهیم پرداخت.

MBR یا Master Boot Record
MBR مهمترین بخش بر روی دیسک است. MBR دربردارنده کدهای اجرایی است که شامل Master Boot Code، Disk Signature و Partition Table می باشد. در انتهای MBR یا Master Boot Record، 2 بایت به عنوان Signature Word وجود دارد که عدد آن 0x55AA است.

Disk Signature
Disk Signature عددی یکتاست که در آدرس منطقی 0x01b8 قرار دارد و کار آن شناساندن دیسک به سیستم عامل است.

Master Boot Code
Master Boot Code که بخشی از MBR است، کارهای زیر را انجام می دهد:

  • اسکن کردن Partition table برای یافتن پارتیشن Active
  • یافتن اولین سکتور از پارتیشن Active
  • بارگذاری یک کپی از Boot Sector در RAM
  • انتقال کنترل سیستم به کدهای اجرایی Boot Sector
اگر به هر دلیلی Master Boot Code نتواند فرآیند های بالا را انجام دهد، در این صورت سیستم، یک از پیام های زیر را نشان می دهد:

  • Invalid partition table
  • Error loading operation system
  • Missing operation system
بر روی فلاپی ها MBR وجود ندارد. اولین سکتور در آن ها Boot Sector است. همچنین در بسیاری از هارد دیسک های که دربردارنده MBR هستند، تنها زمانی از Master Boot Code استفاده می شود که دیسک دارای پارتیشن Active از نوع Primary باشد.

Partition Table
جدول پارتیشن یا Partition Table یک ساختمان داده 64 بایتی است که به کمک آن می توان موقعیت و نوع پارتیشن ها را بسته به سیستم عامل، بر روی دیسک شناسایی کرد.
هر بخش از Partition Table، 16 بایت است؛ پس حداکثر ظرفیت این جدول، 4 بخش است.
هر یک از بخش ها از Offset از قبل تنظیم شده نسبت به اولین سکتور، قابل دسترسی هستند. این آدرس ها به شرح زیر است.

Partition 1 \ 0x01B = (446)

Partition 2 \ 0x01C = (462)

Partition 3 \ 0x01D = (478)

Partition 4 \ 0x01E = (494)

نکته:
تنها در دیسک های Basic از Partition Table استفاده می شود. دیسک های Dynamic با استفاده از Database ای که در انتهای هر دیسک نگهداری می شود پیکربندی دیسک را شناسایی می کند. در آموزش های آینده به دیسک های Basic و Dynamic و تفاوت این دو با هم خواهیم پرداخت.
مثال: در زیر بخشی از MBR را می بینید که بیان گر Partition Table کامپیوتری است که دارای 3 پارتیشن است.

منبع : سایت هیوا شبکه
 
بالا