آموزش تخته نرد

شروع موضوع توسط MasoudM ‏4 فوریه 2011 در انجمن گفتگوی آزاد

  1. MasoudM

    MasoudM Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 جولای 2008
    نوشته ها:
    1,426
    تشکر شده:
    275
    محل سکونت:
    in the shadow of the statue
    اولش خواستم لینک آموزش رو بدم خودتون برید بخونید ، اما چون انگلیسی بود ممکنه خیلی ها حوصله ترجمه کردن و این چیزا نداشته باشن

    ، عکس ها رو اینجا میزارم و یک سری توضیحات فارسی هم اضافه میکنم .

    -------------------------------------------------------------

    1 - تخته نرد اصلا چیه ؟ یک بازی خیلی خیلی قدیمی که با یک تخته ، یک تعداد مهره و 2 تا تاس انجام میشه . اینا حداقل ابزارهای این بازی هستند .

    تاس : دیگه همتون میدونید چیه . تو تخته نرد 2 تا استفاده میکنیم . هر دوتا هم باهم میریزیم .
    مهره : توی تخته نرد مهره های یه چیزای گردی هستند :D ... ( عکس )
    تخته : تخته ی تخته نرد هم عکسش رو براتون گذاشتم . دقیقا مطابق عکس باید رو به روی افراد قرار بگیره . ( عکس )

    2 - خب حالا مهره و تخته رو داریم چکار باید بکنیم ؟
    باید به این شکل که تو عکس دیده میشه مهراه ها رو بچینید . دقت کنید با این شیوه چیدن شما مهره های سفید رو دارید و حریفتون که رو به رو نشسته مهره های سیاه ( اگر براتون پیچیدست زیاد بهش فکر نکنید بعدا میفهمید :D ) ( عکس )


    اینم یه عکس دیگه برای راهنمایی ---- عـــکـــس ---- یعنی شمایی که از این طرف داری به تخته نگاه میکنی مهره هات سفیده .


    تو این عکس هایی که گذاشتم یک تاس اون گوشه میبینید که روش 64 و 8 و این چیزا نوشته که بعدا بهتون میگم استفادش چیه ، وجودش الزامی نیست .


    ----------------------------------

    تخته به 4 قسمت تقسیم میشه . هر قسمت هم 6 نقطه داره . که روی هر نقطه مهره ها حرکت میکنن . تو این عکس یکی از 4 قسمت تخته مشخص شده : --- عکس ---

    علاوه بر این 4 قسمت . یک قسمت باریک هم وسط تخته ست که خارجکی ها بهش میگن bar ! : --- عکس --

    یک قسمت دیگه هم هست به اسم tray !!! . بعدا متوجه میشید کاربرد اینا چیه . تو عکس نشون دادم --- عکس ---

    نکته : bar و tray جایی نیستن که مهره هاتون روش حرکت کنن . فقط مخصوص قسمت های خاصی از بازی هستن که بعدا توضیح داده میشه

    نکته : این دو قسمت ممکنه تو تخته هایی که از بازار میخرید به این شکل نباشن که اصلا مهم نیست .

    مسیر بازی : موقع بازی تخته هر کدوم از بازیکن ها تاس میریزه ( هر 2 تاس رو ) و هر عددی که آورد مهره هاش رو حرکت میده . ... در چه جهتی ؟

    برای مهره های سفید جهت حرکت بازی این شکلیه : --- عکس ----

    برای مهره های سیاه ( در اینجا قهوه ای ! کلا فرقی نمیکنه . تیره و روشن ! ) جهت حرکت بازی این شکلیه : --- عکس -----

    3 - آخرش که چی ؟ همه مهره ها رو به همون سمتی که قرار بود حرکت دادیم چی میشه ؟ یادتونه گفتم تخته به 4 قسمت تشکیل میشه ؟ . شما که سفید باشی باید مهره هات رو در همون جهتی که گفتم انقدر حرکت بدی تا همشون برن توی یک چهارم آخر که توی عکس مشخص شده : ---عکس ----

    4 - بعدش ؟ وقتی همه مهره هات جمع شدن اونجا ، دوباره تاس میریزی و متناسب با تاس مهره هات رو منتقل میکنی به tray . ---- عکس ----

    5 تمام شد ؟
    آره هرکی مهره هاش زودتر بره تو tray برنده بازی ئه .

    نکته : این 2 عکس آخر که قرار دادم مال مهره های سفید بودن . در مورد مهره های سیاه دقیقا برعکس . یعنی مهره های سیاه باید اونقدر حرکت بکنن که تو یک چهارم اون طرفی جمع بشن

    6 -الان تخته نرد رو یاد گرفتم ؟ اگه بچه که وسط هال میشاشه شاشیدن رو یاد گرفته تو هم تخته نرد بازی کردن رو یاد گرفتی . مرد حسابی دندون رو جیگر بزار . هنوز قوانین اصلی مونده . اصلا الان میدونی کی اول باید بازی رو شروع کنه ؟

    7 - نه ! کی اول شروع میکنه ؟ هرکس یک تاس رو میگیره دستش و میریزن . هرکس عدد بیشتر آورد اون بازی رو شروع میکنه .

    برای حرکت دادن مهره ها باید تاس بریزید . مثلا من که بازی رو شروع میکنم تاس ها رو میریزم . یکیش 2 میاد . اون یکی هم 3 ! . این یعنی اینکه میتونم یکی از مهره ها رو 2 خونه حرکت بدم . یکی دیگه رو 3 تا خونه . ( میتونم هم 2 و هم 3 رو با یک مهره بازی کنم و حرکتش بدم که جمعش میشه 5 )

    حالا فرض میکنیم اول بازی کسی که مهره های سفید رو بازی میکنه 6 و 3 میاره .

    میتونه مطابق شکل هم 6 و هم 3 رو با یک مهره بازی کنه ( نکته : اگر مثلا عدد 3 بیفته روی جمعی از مهره های مشکلی نمیتونه اونجا بره ! چون اونجا مهره های حریف جا خوش کردن )

    ------- عـــــــــــــکـــــــــــس ------

    اون یک حرکت بود . میشه با همین 6 و 3 یک جور دیگه هم حرکت کرد .

    ببینید مثلا با 6 این حرکت رو انجام میدیم ---- عکس ---

    و با 3 هم این حرکت ----- عکس -----

    که بعد از این حرکت زمین بازی این شکلی میشه : ---- عکس ---

    و حالا نوبت سیاهه که تاس بریزه .

    اما برای مسائل آموزشی بازم با مهره سفید بازی میکنیم و فرض میکنیم که سفید دوباره نوبت بازی داره :D

    خب مثلا سفید تاس ریخته و 5 و 3 آورده .

    شاید با خودتون فکر کنید 3 با 5 میشه 8 . پس هر مهره ای که خواستیم رو میتونیم 8 خونه حرکت بدیم .

    مثلا تو عکس ببینید :

    [​IMG]

    اما این کار امکان پذیر نیست ... چرا ؟

    درسته که میتونید هر 2 تاس رو برای یک مهره استفاده کنید اما طبق قانون باید هر تاس جداگانه حرکت داده بشه .
    حالا عکس زیر رو ببینید :

    [​IMG]




    با اون 2 تا مهره آخر نه 3 رو میتونید برید و نه 5 رو ( چون میفتن رو مهره های سیاه ) پس باید 3 و 5 رو با مهره های دیگه انجام بدید .

    Last edited: ‏4 فوریه 2011
  2. MasoudM

    MasoudM Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 جولای 2008
    نوشته ها:
    1,426
    تشکر شده:
    275
    محل سکونت:
    in the shadow of the statue
    یک قانون مهم بازی در تخته نرد اینه که میتونید مهره های طرف بزنید . همونطور که قبلا گفتم شما نمیتونید مهره هاتون رو روی مهره های حریف بزارید . اینجا یک تبصره بهش اضافه میکنم : تا زمانیکه اون مهره تنها باشه . یعنی اگر تو یک خونه فقط یک مهره حریف بود میتونید مهره حریف رو بزنید . اما اگر 2 تا بود دیگه اون خونه رو باید بیخیال بشید چون توسط مهره های حریفتون اشغال شده .

    اگر مهره حریف رو بزنیم چه اتفاقی میفته ؟ فعلا چند تا عکس میزارم که ببینید اصلا مهره زدن یعنی چی بعد میگم مهره ای که زده شده رو باید چکار کرد .

    فرض میکنیم اول بازیه و طرف سیاه تاس های 5 و 2 رو آورده . با تاس 5 این حرکت رو انجام میده :

    ---عـــــــکـــــــــس ----

    و با 2 هم این حرکت :

    ---- عـــــکــــس -----

    حالا سفید تاس میریزه و 6 و 4 میاره . همونطور که تو عکس دیده میشه میتونه با یکی از مهره هاش مهره سیاه رو بزنه ( چون مهره سیاه تنهاست )

    ----عـــکــــس ----

    حالا مهره سفید جای قبلی مهره سیاه رو گرفته . و مهره سیاه میره وسط ( همونجائی که قبلا گفتم خارجکی ها بهش میگن bar ) . به عکس توجه کنید .

    ---- عــــــکــــــس ----


    ----

    خب حالا میرسیم به سوال قبلی . وقتی مهره ی یه نفر زده میشه چه اتفاقی میفته ؟ اتفاق خاصی نمیفته ، فقط تا زمانی مهره ش بیرونه نمیتونه بقیه مهره هاش رو حرکت بده . اول باید اونو بیاره داخل و بعد میتونه بقیه رو حرکت بده .

    یعنی چی بیاره داخل . از کجا بیاره ؟ قبلا یه عکس گذاشتم که جهت حرکت مهره های تیره رو نشون میداد . ببینید یه بار دیگه : ---- عکس -----

    مهره ای که زده میشه باید براش تاس بریزیم و از ابتدای جهت حرکتیش وارد بازی باشه . توی عکس یعنی خونه های 1 - 6

    حالا سیاه تاس میریزه تا مهره ش رو وارد بازی بکنه . فرض میکنیم 6 و 3 میاره .

    با 6 نمیتونه بازی کنه . چرا ؟ چون توی خونه 6 یک تعداد مهره سفید هستن / عکس رو ببینید .

    ---- عـــــــکــــــس -----

    بنابراین با تاس 3 وارد بازی میشه ، دقت کنید . درسته که مهره رو گذاشتیم وسط تخته . اما جهت حرکتش از سمت راست تختست .

    ------ عــــــــکــــــــس ----

    حالا که مهره زده شده رو وارد بازی کردیم میتونیم تاس 6 رو هم بازی کنیم . در اینجا 6 رو هم با همون مهره زده شده بازی میکنیم

    --- عـــــکــــــس -------


    دقت کنید از اون 6 خونه فقط خونه 6 توسط مهره های سفید پر شده بود . و بقیه خالی بودن . حالا فرض کنید مهره سیاه ( که میخواست وارد بازی بشه ) تاس هاش هر دوتاش 6 میومد . اون موقع باید چکار میکرد ؟ هیچی چون خونه 6 پر بود . هیچ حرکتی نمیتونست بکنه . باید تاس ها رو میداد به سفید تا یک حرکت انجام بده و بعد دوباره تاس میریخت .

    عکس پایین رو نگاه کنید .. اگر مهره سفید تمام 6 خونه آخرش رو ( که اینجا از 1 - 6 شماره گذاری شدن ) با مهره های بیشتر از یکی پر کنه . اگر مهره ی تیره رو بزنه . اون مهره تیره نمیتونه به هیچ شکل وارد بازی بشه . ( چون تاس عدد بیشتر از 6 نداره و تمام 6 خونه هم پر شدن ) پس باید منتظر باشه تا یکی از خونه ها خالی بشه .

    ----- عـــــــکـــــــس ------


    -----------------------------------

    قانون بعدی

    یک چیزی هست تو تخته نرد بهش میگن جفت آوردن :D

    یعنی چی ؟ یعنی تاس های شما یک عدد بیان . مثلا 1 و 1 ( که بهش میگفت جفت 1 -- حداقل ما تو داهاتمون اینجوری میگفتیم :D )

    یا مثلا جفت 6

    حالا اگر هر دوتا تاس 6 بیان . چه اتفاقی میفته ؟ باید 2 تا 6 بازی کنیم ؟ نه . خاصیت جفت آمدن تاس اینه که شما میتونی 4 تا از اون عد رو بازی کنی . مثلا جفت 3 یعنی 4 تا 3 ! . حالا این 4 تا 3 رو میتونید همش با یک مهره حرکت بدید یا 2 تاش رو یک مهره . 2 تای دیگش رو 1 مهره دیگه . در کل به خودتون بستگی داره .

    ---------------------------------

    قانون بعدی

    خارج کردن مهره ها از بازی .

    حالا میرسیم زمانی که آخر های بازیه . که باید مهره ها رو از زمین خارج کرد . حالا که مهره های سفید و تیره طبق مسیری که قبلا گفتیم ( [ این عکس و این عکس ) وارد 6 تا خونه خودشون شدن ( مثل این عکـــــس ) وقتش هست که مهره ها رو از زمین خارج کنیم . هرکس مهره هاش زودتر از بازی خارج بشه اون برنده ست .

    نکته
    : تو این عکس که بالا گذاشتم مهره های سفید و مشکی هر دو به یک شکل تو 6 تا خونه جمع شدن که برای بحث آموزشی به این شکل ساده هستن وگرنه در بازی معمولی خیلی کم پیش میاد هر دو یکجور باشن .

    چه وقت و به چه شکل میتونیم مهره ها رو از بازی خارج کنیم تا برنده بشیم ؟
    دقیقا مثل عکسی که گذاشتم باید تمام مهره هاتون توی 6 خونه آخر باشه . حتی اگر یک مهره نباشه نمیتونید بقیه مهره ها رو از زمین خارج کنید .


    قبلا گفتم تخته یک بخش داره به اسم "tray" که تو این عکس هم دیدیم . این بخش قسمتی هست که مهره های خارج شده توش قرار میگیره . گفته بودم tray خیلی مهم نیست و ممکنه تو خیلی از تخته ها ( مخصوصا ارزون قیمت تر ) نباشه . که اصلا اهمیت نداره . چون میتونید مهره های خارج شده رو یک جای دیگه نگه دارید . چه فرقی میکنه ؟ :دی

    حالا دوباره به این عکس نگاه کنید

    باید هر طرف تاس بریزه و بر اساس اون تاس ها مهره هاش رو خارج کنه . فرض میکنیم سفید تاس میریزه و 6 و 3 میاره . در این صورت میتونه مهره خونه 6 و مهره خونه 3 رو خارج کنه و ببره تو tray . به این عکس نگاه کنید

    توجه کنید با تاس 3 . میتونستیم حرکت های دیگه ای هم داشته باشیم . مثلا از خونه 6 یک مهره رو به خونه 3 ببریم . اما توصیه میشه تا جایی که امکان داره مهره های بیشتری خارج بشه ( تا زودتر برنده بشیم ! )

    حالا فرض کنید چیدمان مهره ها به شکلی باشه که تو خونه 6 هیچ مهره ای نداشته باشید . ولی تاس 6 بیارید . در این صورت میشه از خونه 5 خارج مهره خارج کرد ( چون بالاتر از اون مهره ای نداریم )

    به این عکس نگاه کنید . در این مثال خونه 6 خالیه . ولی تاس 6 و 4 آوردیم به همین خاطر از خونه 5 یک مهره خارج میکنیم .

    حالا به این عکس نگاه کنید . در اینجا یکم سخت تر میشه . تاس 6 و 4 اومده اما تو هیچکدوم مهره ندارید . دقیت کنید در این مورد میتونید به ازای تاس 6 یک مهره از خونه 5 بردارید . اما به ازای تاس 4 نمیتونید از خونه 3 یا خونه های دیگه مهره ای خارج کنید . چرا ؟ چون مهره های بیشتری در خونه 5 دارید . باید اول اونا رو بازی کنید .
    Last edited: ‏21 آگوست 2011
  3. MasoudM

    MasoudM Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 جولای 2008
    نوشته ها:
    1,426
    تشکر شده:
    275
    محل سکونت:
    in the shadow of the statue
    دو قانون مهم تخته نرد

    یک : دابل کردن

    این قانون تو ایران و بازی های دوستانه اجرا نمیشه . اکثرا حتی نمیدونن چی هست ! اما اگر بخواید با نرم افزار های خارجی بازی بکنید "دابل" جز قوانین هست .

    قانونش هم به این شکل هست که شما حین بازی موقعی که نوبتتون هست قبل از اینکه تاس رو بریزید به حریف پیشنهاد دابل بدید . معنیش چیه ؟ در واقع دارید بهش میگید " بیا امتیاز بازی رو 2 برابر کنیم " . در حالت عادی هر دست 1 امتیاز داره . و هرکس به 7 امتیاز برسه کل بازی رو برده . اما همونطور که گفتم وقتی پیشنهاد دابل میدید به حریف میگید " بیا امتیاز بازی رو 2 برابر کنیم" . معمولا چه زمانی این پیشنهاد رو میدید ؟ مسلما وقتی که حس کنید دارید بازی رو میبرید و نسبت به حریف برتری دارید . حالا حریفتون در برابر این پیشنهاد 2 کار میتونه بکنه . یا "دابل" رو قبول میکنه و امتیاز بازی 2 برابر میشه ( یعنی هرکس اون دست رو ببره به مجموع امتیاز هاش 2 تا اضافه میشه ) . یا اینکه میتونه قبول نکنه و همون یک امتیاز بازی رو واگذار کنه . یعنی یا بازی 2 امتیازه میشه | یا اونی که پیشنهاد دابل رو داده یک امتیاز میگیره و دست بعدی رو بازی میکنید . این بستگی به حریفتون داره . اگر خیلی از بازی عقب باشه و وضعش خراب باشه طبیعتا بهتره دابل رو قبول نکنه و همون 1 امتیاز رو به شما بده . اما اگر فکر میکنه میتونه بازی رو به نفع خودش تمام کنه و شانس این رو داره ، باید دابل رو قبول کنه .

    فرض میکنیم بازی بیشتر به نفع شماست . دابل میکنید و حریفتون هم قبول میکنه . چند تا تاس میندازید و یک مقدار مهره ها رو حرکت میدید و وضعیت برمیگرده . یعنی موقعیت حریفتون تو بازی بهتر میشه ! این دفعه حریفتون میتونه به شما پیشنهاد دابل بده . امتیاز بازی قبلا 2 شده بود . اگر شما دابل رو قبول کنید امتیاز کل بازی 4 میشه . اگر هم قبول نکنید همون 2 امتیاز رو واگذار میکنید . این روند میتونه تا 64 امتیاز شدن بازی ادامه پیدا کنه

    ( دقت کنید اولین دابل رو هرکس که خواست میتونه پیشنهاد بده اما بعدی ها نوبتی هستن و نمیشه یک نفر پشت سر هم چند بار پیشنهاد بده )

    دو : مارس

    این قانون مارس هم در ایران به یک شکل اجرا میشه اما خارجکی اش یک مقدار فرق میکنه .

    در ایران : اگر تمام مهره های شما از بازی خارج بشن ( برن تو tray ) اما حریفتون حتی یک مهره هم از بازی خارج نکرده باشه ، شما حریف رو مارس کردید و امتیاز اون بازی 3 میشه .

    در کشور خارج : gammon و backgammon داریم .

    gammon دقیقا همون حالت ایرانی هست ( یعنی حریفتون حتی یک مهره هم از بازی خارج نکرده باشه ولی شما همه رو بردی بیرون ) در این صورت امتیاز بازی 2 برابر میشه ( یعنی اگر 1 بود میشه 2 . اگر بخاطر دابل 4 شده بود . میشه 8 ! )

    این عکــــــس رو ببینید

    backgammon حالتی هست که در اون علاوه بر اینکه حریف شما حتی یک مهره از بازی خارج نکرده . بلکه یک ( یا بیشتر ) مهره تو زمین شما داره و در همون زمان شما کل مهره هاتون رو از بازی خارج کردید . در این صورت امتیاز بازی 3 برابر میشه .

    این عکس حالت Backgammon رو نشون میده
    Last edited: ‏21 آگوست 2011
  4. MasoudM

    MasoudM Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 جولای 2008
    نوشته ها:
    1,426
    تشکر شده:
    275
    محل سکونت:
    in the shadow of the statue
    اینم واسه اطمینان :دی
  5. 1eng.ir

    1eng.ir Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏7 ژانویه 2009
    نوشته ها:
    6,594
    تشکر شده:
    1,489
    محل سکونت:
    Zürich
  6. Behzad M

    Behzad M Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏15 مارس 2010
    نوشته ها:
    1,503
    تشکر شده:
    217
    محل سکونت:
    Zanjan
    لینک انگلیسی بدی بهتره ورژن ایرانیش فقط رزروه:hmm:
  7. MasoudM

    MasoudM Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 جولای 2008
    نوشته ها:
    1,426
    تشکر شده:
    275
    محل سکونت:
    in the shadow of the statue
    عجله نکنید . کم کم پست ها ادیت میشن :دی
  8. chinatown

    chinatown Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 سپتامبر 2010
    نوشته ها:
    966
    تشکر شده:
    131
    دمت گرم !
  9. ROOZBEH33

    ROOZBEH33 مدیر بازنشسته

    تاریخ عضویت:
    ‏3 ژانویه 2005
    نوشته ها:
    928
    تشکر شده:
    295
    محل سکونت:
    زندان قصر
    به به دوستان کم کم دارن به مرحله استاد بین المللی نزدیک میشن! :دی
  10. MasoudM

    MasoudM Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 جولای 2008
    نوشته ها:
    1,426
    تشکر شده:
    275
    محل سکونت:
    in the shadow of the statue
    روزبه جان شما خودت استاد مایی . بیس بازی رو تو این 4 پست میزارم تا دیگه هرکس با هر ضریب هوشی یاد بگیره . بعد شما اساتید بیاید ریزه کاری ها رو بگید بچه ها بدونن چطوری ماها رو ضربه فنی میکنید :lol:
  11. ROOZBEH33

    ROOZBEH33 مدیر بازنشسته

    تاریخ عضویت:
    ‏3 ژانویه 2005
    نوشته ها:
    928
    تشکر شده:
    295
    محل سکونت:
    زندان قصر
    کوچیکتم برادر. دیگه کم کم جوونا دارن جای ما پیر پاتالا رو می گیرن! فدای تو
  12. Ari@n

    Ari@n مدیر بازنشسته

    تاریخ عضویت:
    ‏7 آگوست 2009
    نوشته ها:
    1,981
    تشکر شده:
    1,861
    محل سکونت:
    TehrAn
    مسعود میبینم حسابی داری تلاش میکنی که هثین رو ببری :دی
  13. MasoudM

    MasoudM Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 جولای 2008
    نوشته ها:
    1,426
    تشکر شده:
    275
    محل سکونت:
    in the shadow of the statue
    من دیدم زورم به هثین نمیرسه . گفتم یه آموزش بزارم تا کسانی رو که امروز یاد میگیرن برای فرداها آماده کنم . بلکه اونا بتونن یه روزی از سد هثی بگزرن :D
  14. MasoudM

    MasoudM Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 جولای 2008
    نوشته ها:
    1,426
    تشکر شده:
    275
    محل سکونت:
    in the shadow of the statue
    آپدیت شد

    تقریبا همه قوانین گفته شد . تو پست آخر هم سعی میکنم حرکات مفید و یک سری نکات و ریزه کاری ها رو بگم هر وقت موقعش شد . :D

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید


بک لینک