• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اخبار وزارت علوم تحقیقات و فناوری

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
دراین تاپیک اخبار مرتبط با وزرات علوم وتحقیقات وفناوری ارائه می شود.:party:
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
اختصاصي
2010%5C7%5C28%5Cimg634159206568437500.JPG

انتقال وزارت علوم به استان سمنان بررسي مي‌شود
تهران - معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت که از طرف وزير علوم ماموريت يافته تا طرح انتقال اين وزارتخانه از تهران به سمنان را بررسي کند.

"محمود ملاباشي"‌ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا افزود: استان سمنان يکي از گزينه هاي مورد نظر براي استقرار وزارت علوم است و من از طرف وزير علوم مامور شدم تا براي امکان سنجي انجام اين طرح به سمنان بروم.
به گفته وي احتمالا "کامران دانشجو"، گزينه هاي ديگري هم براي استقرار محل وزارتخانه علوم، تحقيقات و فناوري درنظر دارد.
ملاباشي تاکيد کرد: با توجه به مصوبه دولت، هر يک از وزارتخانه ها بايد استاني را متناسب با شرايط خود انتخاب کرده و مقدمات انتقال وزارتخانه را به اين مناطق انجام دهند.
به گزارش ايرنا، انتقال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به استان قم نيز اين روزها کم و بيش از برخي محافل شنيده مي شود.
تصميمات جديد دولت براي خروج شرکت‌ها و کارکنان از تهران، دستگاه‌هاي اجرايي را موظف به انتقال 40 درصد کارکنان خود از تهران ‌کرده است.
براساس اين مصوبه که روز سوم مردادماه امسال توسط "محمدرضا رحيمي" معاون اول رييس جمهور ابلاغ شده است، دستگاه‌هاي اجرايي مجازند نسبت به انتقال بخشي از وزارتخانه و ستاد مرکزي به اطراف تهران و استان هاي همجوار تهران مانند قزوين و سمنان اقدام کنند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
ملک فر به مهر خبر داد:
خروج بخشی از وزارت علوم از تهران/ معاونت دانشجویی در اولویت خروج
مدیر کل دفتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از انتقال بخشی از حوزه ستادی وزارت علوم به یکی از استانهای اطراف تهران خبر داد و گفت: تا کنون مشخص نشده است که دقیقا چه بخشی به کدام استان منتقل شود و فعلا در حال بررسی هستیم.

ملک فر در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بر اساس بخشنامه ریاست جمهوری مبنی بر جایابی و انتقال 40 درصد از دستگاههای اجرایی و وزارتخانه های مستقر در تهران، وزارت علوم در حال بررسی قسمتهایی از این وزارتخانه برای انتقال است.

وی با بیان اینکه قسمتهایی از حوزه ستادی وزارت علوم به خارج از تهران منتقل می شود، اظهار داشت: هنوز به طور دقیق مشخص نشده است که چه قسمتهایی به کدام منطقه منتقل شوند.

مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم گفت: اما با توجه به گستردگی بخش معاونت دانشجویی این وزارتخانه، انتقال این معاونت نسبت به سایر بخشهای در اولویت قرار دارد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
معاون وزير‌علوم: هيچ دانشگاهي از تهران خارج نمي‌شود

معاون طرح و توسعه وزارت‌ علوم، تحقيقات و فناوري از تشکيل کارگروهي در وزارت‌ علوم جهت انتقال موسسات پژوهشي و پژوهشکده‌ها و برخي سازمان‌ها و موسسات آموزش عالي به شهرستان‌ها خبر داد و گفت: «در اين زمينه برخي از پژوهشگاه‌ها، موسسات و سازمان‌هاي آموزش عالي بر اساس سنخيت و نوع کارشان به فضاهاي مناسبي در استان‌هاي نزديک به تهران منتقل خواهند شد و امکانات لازم در اختيارشان قرار خواهد گرفت.»
دکتر علي اکبر متکان اظهار کرد: «همچنين درنظر داريم که پژوهشکده‌ها و موسساتي که منتقل مي‌شوند تحت مديريت دانشگاه‌ها قرار گيرند و در اين رابطه ازهر گونه اقدام و امتيازات معاونت توسعه براي خروج اين موسسات از تهران بهره‌مند خواهيم شد.»
معاون طرح و توسعه وزارت‌علوم در خاتمه با تاکيد بر اينکه هيچ دانشگاهي از تهران خارج نخواهد شد و تنها ماموريت دانشگاه‌هاي بزرگ فرق خواهد کرد، توضيح داد: «به عنوان نمونه با توجه به ماموريت وزارت علوم مبني بر گسترش ظرفيت تحصيلات تکميلي در اين راستا ظرفيت کارشناسي دانشگاه‌هاي بزرگ و برتر کاهش و به دانشگاه‌هاي شهرستان منتقل خواهد شد و ظرفيت کارشناسي دانشگاه‌هاي مادر به تحصيلات تکميلي اضافه مي‌شود.»
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
محمد حسين سرورالدين:

بخشی از سازمان سنجش به کرج منتقل مى شود

*رئیس سازمان سنجش: در راستای خروج بخشی از وزارت علوم به تهران و با توجه به این که سازمان سنجش آموزش کشور دارای یک سایت در کرج است در حال بررسی انتقال بخشی از سایت مستقر در تهران سازمان سنجش به کرج هستیم

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از انتقال بخش هایی از سازمان سنجش به کرج خبر داد و گفت: در حال حاضر در حال بررسی برای انتقال بخشی از سایت مستقر در تهران سازمان سنجش به کرج هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد حسین سرورالدین افزود: در راستای خروج بخشی از وزارت علوم به تهران و با توجه به این که سازمان سنجش آموزش کشور دارای یک سایت در کرج است در حال بررسی انتقال بخشی از سایت مستقر در تهران سازمان سنجش به کرج هستیم.
وی اظهار داشت: در نظر داریم طی برنامه ای کوتاه مدت بخش هایی از سایت تهران و در بلند مدت کل سایت تهران را به کرج منتقل کنیم تا سایت سازمان سنجش یکپارچه شود.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان این که در حال حاضر هر دو سایت سازمان در کرج و تهران فعال هستند، گفت: در حال حاضر در کرج فضای فیزیکی کافی برای انتقال کل سایت سازمان وجود ندارد از این رو تنها بخش هایی از آن منتقل می شود.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينکه دانشگاه‌هاي تهران به هيچ عنوان از تهران نمي روند، گفت: دانشگاه‌هاي خواجه نصير الدين طوسي و علامه طباطبائي نيز در شهر تهران تجميع مي شوند.
wh120-1.jpg


به گزارش سرويس صنفي آموزشي ايسنا، دکتر کامران دانشجو در جلسه روساي دانشگاه‌هاي تهران که با حضور معاونين اداري مالي ، پژوهشي و فناوري، آموزشي ورييس مرکز هيات‌هاي امنا و هيات مميزه مرکزي وزارت علوم برگزار شد، تاکيد کرد: دانشگاه‌هاي تهران در تبيين و اعمال سياست‌هاي وزارت علوم بايد پيشرو باشند.

رييس دانشگاه خود بايد با ارائه يک برنامه فرهنگي در خصوص حجاب و عفاف اقدام کند

دانشجو با تاکيد بر مسئله حجاب و عفاف اظهاركرد: رياست دانشگاه در چارچوب سياست‌هاي کلان وزارت علوم و با توجه به شرايط دانشگاه خود بايد با ارائه يک برنامه فرهنگي در خصوص حجاب و عفاف اقدام کند و کليه بخشها از جمله حراست و انتظامات و بقيه قسمتها در طول اين برنامه نقش خودرا ايفا نمايند.

وزيرعلوم با تاکيد برحفظ استقلال دانشگاهها خاطرنشان کرد: روساي دانشگاهها بايد سياستهاي اعلامي از طرف وزارت علوم را دنبال كرده و با توجه به شرايط دانشگاه خود اين سياستها را اجرايي نمايند.

با سليقه‌اي عمل كردن نهاد علمي يا غير علمي ديگر سنگ روي سنگ بند نمي شود

وي اضافه کرد: اجرايي كردن اين سياستها در دانشگاهها و حرکت در چارچوب سياست‌هاي کلان اعلامي نه تنها بازگشت به تمرکز گرايي نيست؛ بلکه يک حرکت عقلاني است که خوشبختانه دانشگاهيان و دلسوزان جامعه بر آن اتفاق نظر دارند، چون اگر هرنهادي علمي يا غير علمي بر مبناي خواست و سليقه‌اي که مدنظر خودش است حرکت نمايد که البته هيچ زماني اينگونه نبوده و نخواهد بود، ديگر سنگ روي سنگ بند نمي شود.

وزيرعلوم افزود: سياست‌هاي **** و چارچوب کلي حرکت توسط مقام معظم رهبري تبيين مي شود و دولت نيز در آن مسير تدبير نموده و برمبناي آن سياستها، حرکت عدالتخواهانه و خدمتگزاري خود را به مردم انجام مي دهد و دراين مسير وزارت علوم هم سياستها يي را که براين مبنا استوار است در قالب آيين نامه، بخشنامه و يا روش هايي ديگر به دانشگاهها اعلام مي کند و دانشگاهيان عزيز ما هم با عشق به اسلام و **** جمهوري اسلامي ايران آنها را اجرايي مي کنند.

هرگونه اختياري را که لازم باشد و قانوناً نيز منعي نداشته باشد به رييس دانشگاه تفويض مي کنم

دانشجو با بيان اينکه رييس دانشگاه بايد اختيارات مناسب براي مديريت دانشگاه را داشته باشد، گفت: هرگونه اختياري را که لازم باشد و قانوناً نيز منعي نداشته باشد به رييس دانشگاه تفويض مي کنم تا بتواند در جهت پيشبرد اهداف علمي ، آموزشي ، پژوهشي و فرهنگي دانشگاه در چارچوب سياستهاي کلان **** حرکت کند؛ البته همگي اذعان دارند که در تمام فعاليتها در دانشگاهها مي بايست مرز ما با دشمنان و معاندان اسلام کاملاً شفاف و مشخص باشد تا دشمن نتواند از فعاليتهاي ما در دانشگاهها و يا نقطه نظرات و نقدها و فعاليتهاي سياسي ، اجتماعي ، فرهنگي و علمي که در دانشگاهها صورت مي پذيرد سوء استفاده نمايد.

وي در ادامه يادآورشد: دانشگاهيان ايران اسلامي همسو با مردم مسلمان و شريف اين مرزو بوم غيرت ديني خود را در9 دي سال گذشته به رخ بانيان فتنه کشيدند و اتفاق نظر دارند که در دانشگاههاي اين **** مقدس بايد اساتيد و معلميني خدمتگزاري نمايند که امانتداران مناسبي براي جوانان ، خانواده ها و والدين باشند.

دانشجو افزود: مردم انتظارشان اين است که اساتيد دانشگاهها از نظرعلمي در بالاترين سطوح بوده و از نظر اعتقادي عاشق اسلام ، آموزه‌هاي ديني و مباني فکري آن باشند. به اخلاق حسنه زيبنده بوده و دانشگاه را جايي براي تزکيه و تعليم بدانند که البته قريب به اتفاق دانشگاهيان ما همين خصوصيات را دارند، بنابراين با توجه به اهميتي که دانشگاه در تحولات جامعه دارد انتظار به حق و منطقي مردم و دانشگاهيان اين است که معيارهايي براي ورود متخصصين به اين عرصه يعني عرصه تعليم و معلمي وجود داشته باشد و با حساسيت بيشتري اين معيارها دنبال و اعمال شود.

وزيرعلوم ادامه داد: مردم عزيز ايران اسلامي در 9دي و 22 بهمن با نشان دادن خشم مقدس خود از فتنه گران و بانيان داخلي و خارجي آن انزجار خود را از معاندين اسلام و **** بيان نمودند و با اطاعت از رهبري و عشق خود به ولايت براي همه الگويي تمام عيار شدند، لذا اگر معيارهايي برمبناي خواسته‌هاي والدين ، جوانان ، دانشجويان و دانشگاهيان و همه مردم اين کشور اسلامي براي ورود متخصصين به دانشگاهها در نظر گرفته مي شود اين خارج از قاعده نيست و اصلاً مگر مي شود که ملت و همه دلسوزان ايران دانشگاه و محيط آن را اسلامي بخواهند و ما قاعده ديگري را بگذاريم.

اثر دانشگاههاي تهران نه تنها در تحولات دانشگاهي بلکه در تحولات جامعه بسيار زياد است

دانشجو با اشاره به جايگاه دانشگاههاي تهران تصريح کرد: اثر دانشگاههاي تهران نه تنها در تحولات دانشگاهي بلکه در تحولات جامعه بسيار زياد است و روساي اين دانشگاهها مي بايست با حساسيت بيشتر خصوصاً در علوم انساني ، و با دقت نظر کافي کارها را دنبال نمايند و ستاد وزارت علوم نيز به آنها کمک مي کند.

وي افزود: رشد علمي کشور که بيش از 11 برابر متوسط دنياست مرهون غيرت ديني، تيزهوشي، تلاش مستمر و وطن دوستي اساتيد، دانشجويان، کارکنان و دانشگاهيان بوده و همين نگاه مي بايست صيانت شود تاعزت و سربلندي بيش از پيش را شاهد باشيم.

وزيرعلوم خاطرنشان كرد: دشمن زبون و بي منطق که اساس و بنيانهاي **** اسلامي ايران را قبول ندارد و وجود آن را برنمي تابد فکر مي کند با تحريم مي تواند راه مردم و دانشگاهيان ما را از علم و دين توامان تغيير دهد؛ اما به فضل الهي شما و همه دانشگاهيان آستينها را بالا مي زنيد و همچون گذشته اين وضعيت را به يک فرصت تبديل خواهيد کرد و به دولتهاي استکباري و طاغوتي همچون گذشته نشان خواهيد داد که ايراني مي تواند محدوديتها را براي بروز استعدادها وتواناييهاي علمي خود به کار گيرد.

تاكيد برايجاد تسهيلات براي نقل و انتقال کارکنان از تهران

دانشجو در ادامه ضمن تاکيد بر ضرورت اجرايي شدن آيين نامه نقل و انتقال کارکنان از تهران به ديگر شهرستان‌ها افزود: نيروهايي که مي خواهند به ديگر شهرها منتقل شوند، بايد براي آنها اين امر را تسهيل کنيد.

وي در خصوص انتقال وزارت علوم از تهران نيز گفت: طبق تصميم دولت مبني بر انتقال40 درصد از کارمندان از تهران، ما نيز پس از بررسي شرايط و مکان يابي مناسب تصميم گيري و اقدام مي کنيم.

وزيرعلوم درخصوص بحث مقاوم سازي ساختمان‌هاي دانشگاه‌هاي تهران خاطرنشان کرد: موضوع مقاوم سازي ساختمان هاي دانشگاه‌هاي تهران از طريق کانالهاي قانوني ذيربط پيگيري مي شود.

وي همچنين حرکت در مرز دانش را جزو وظايف دانشگاه دانست و گفت: پيشرفت علوم کاربردي بر مبناي علوم پايه و تحقيقات بنيادي صورت مي گيرد و رئيس دانشگاه بايد براي پيشرفت آن حمايت کند و ضمن اينکه تحقيقات کاربردي هم به عنوان يکي از برنامه هاي اصلي مد نظر باشد.

به گزارش ايسنا، چگونگي تدوين و ابلاغ آئين نامه ارتقاء و افزايش حقوق فوق العاده ويژه اعضاي هيات علمي، پژوهانه دانشجويان دکتري، افزايش ظرفيت بودجه تجهيزات واعتبارات عمراني از عمده موارد مطرح شده روساي دانشگاه هاي تهران بود که در اين نشست مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

انتهاي پيام
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
آزمون دكتري 2 مرحله‌اي مي‌شود.
معاون آموزشي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري گفت: طرح پذيرش دانشجو براي دوره‌هاي دكتري به صورت متمركز و دو مرحله‌اي در دست بررسي است.
حسين نادري‌منش با اعلام اين خبر از روساي دانشگاه‌ها وپژوهشگاه‌ها خواست تا قبل از ابلاغ دستورالعمل جديد نحوه برگزاري آزمون ورودي دوره‌هاي دكتري، از صدور اطلاعيه پذيرش دانشجو براي سال تحصيلي91-1390 خودداري كنند.
گفتني است، نادري‌منش دو مرحله‌اي شدن اين آزمون را موجب استاندارد شدن آن دانست.
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
سايت مركز همكاري‌هاي علمي بين‌المللي وزارت علوم راه اندازي شد.
ارسلان قرباني با اعلام راه‌اندازي سايت مركز همكاري‌هاي علمي بين‌المللي وزارت علوم به آدرس www.msrt.ir/sites/OISC/default.aspx ، گفت: با توجه به كثرت اطلاعات دريافتي درباره همكاري علمي بين المللي در اين مركز وعدم امكان ارسال كتبي آنها به دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي ذيربط، اطلاعات مذكور در اين سايت قرار مي‌گيرد.
گفتني است ، اين سايت جهت استفاده اعضاي هيات علمي، دانشجويان وكارشناسان دانشگاه‌ها و مراكزپژوهشي است.
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
امكان ثبت‌نام مجدد متقاضيان در مركز جذب اعضاي هيات علمي وزارت علوم.
مركز جذب اعضاي هيات علمي وزارت علوم از امكان ثبت‌نام مجدد براي متقاضياني كه تاييديه ثبت‌نام دريافت كرده‌اند، خبر داد.
دبيرخانه مركز جذب اعضاي هيات علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد كه با توجه به اضافه شدن فراخوان‌هاي جديد توسط دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي كشور و به دليل درخواست متقاضيان مبني بر ثبت‌نام جديد مركز جذب اعضاي هيات علمي، امكان ثبت‌نام مجدد را براي آن دسته از متقاضياني كه تاييديه ثبت‌نام خود را از طريق ايميل دريافت كرده‌اند، فراهم است.
بنابراين متقاضيان مي‌توانند با انجام ثبت‌نام مجدد و تكميل فرم با اطلاعات كامل و صحيح نسبت انتخاب اولويت‌هاي موردنظر خود اقدام كنند كه در صورت انجام ثبت‌نام مجدد، ثبت نام‌هاي قبلي كان لم يكن تلقي خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، ثبت‌نام جديد نيز در صورت دريافت تاييديه ثبت نام از طريق ايميل معتبر خواهد بود.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
A0815175.jpg

اختصاصي/گزينه‌هاي مطرح براي ميزباني موسسات وابسته به وزارت علوم؛
متكان: بيش از 25 موسسه پژوهشي از تهران خارج مي‌شود

خبرگزاري فارس: معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم با اشاره به برنامه‌هاي اين وزارتخانه براي خروج بيش از 25 موسسه پژوهشي از تهران، برخي از گزينه‌هاي ميزباني اين موسسات را معرفي كرد.

علي‌اكبر متكان معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، با انتقاد از تمركز موجود در اسقرار موسسات پژوهشي و پژوهشگاه‏ها در مركز كشور اظهار داشت: يكي از اهداف اصلي موسسات پژوهشي انجام تحقيقات كاربردي براي صنايع مختلف در كنار تحقيقات بنيادي بوده است كه اين كار زماني محقق مي شد كه اين موسسات در كنار صنايع مورد نظر باشند.

وي با اشاره به انتقال برخي از صنايع مختلف به اقصي نقاط كشور افزود: بيشتر موسسات پژوهشني موجود، به جز چند موسسه پژوهشي خاص مانند پژوهشكده زلزله كه روي گسل‌هاي موجود در تهران فعاليت‌هاي بسياري انجام مي‌دهد، بايد به نقاط مختلف كشور منتقل شوند.

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم در همين زمينه گفت: بيش از 25 موسسه پژوهشي و پژوهشگاه كشور كه در تهران فعال هستند، بعد از مكان‌يابي مناسب بايد به ديگر استان‌ها منتقل شوند.

متكان با تاكيد بر اينكه استان‌هاي ميزبان بايد سنخيت لازم براي انتقال اين موسسات را داشته باشند، خاطرنشان كرد: در اين زمينه استان‌هايي كه در نزديكي تهران قرار دارند مانند، قم، قزوين، مركزي و حتي شهر كاشان با توجه به توانمندي‌هاي موجود مي‌توانند ميزبان بخش‌هاي مختلفي باشند.

وي با بيان اينكه ساوه، اراك و قزوين به عنوان شهرهاي صنعتي مي‌توانند ميزبان موسسات پژوهشي درحوزه صنايع مختلف باشند، ادامه داد: از گذشته سمنان يك قطب دانشگاهي در كشور بود كه هنوز هم ظرفيت‌هاي زيادي براي پيشرفت دارد، ضمن اينكه پژوهشگاه‌هاي رشته‌هاي انساني هم مي‌توانند به استاني مانند قم منتقل شوند.

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم همچنين يادآور شد: پيشنهاد ديگر انتقال مركزيت موسسه ملي اقيانوس شناسي از شهر تهران به بوشهر در كنار دريا است.

متكان در خصوص وضعيت معاونت دانشجويي وزارت علوم نيز اظهار داشت: اگر سازمان دانشجويي تشكيل شود و فعاليت‌هاي معاونت دانشجويي در اين سازمان به صورت مستقل پيگيري شود، كار انتقال اين معاونت به يك استان ديگر با جديت بيشتري پيگيري خواهد شد.

وي در پايان تصريح كرد: با بررسي‌هاي انجام شده، مطرح‌ترين گزينه براي انتقال اين بخش از وزارت علوم، استان سمنان است كه آمادگي بهتري براي ميزباني اين بخش دارد، ضمن اينكه دسترسي به اين استان از جهات مختلف بيشتر از ساير استان‌هاي همجوار است.
انتهاي پيام/ع
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
A0324457.jpg

گزارش فارس از تغيير پرتنش رئيس يك دانشگاه؛
نگاهي به عملكرد 20 ساله ثبوتي؛ پايان حكومت خودمختار در يك دانشگاه زنجان

خبرگزاري فارس: مراسم توديع و معارفه روساي جديد و قديم دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان با تنش همراه شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در 30 مرداد سال جاري ضمن تقدير از زحمات يوسف ثبوتي رئيس سابق دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان، رسول خدابخش را به عنوان سرپرست جديد اين دانشگاه منصوب و در حكم انتصاب وي با اشاره به لزوم جلب مشاركت مسئولين استان و بهره‌مندي از تجارب اعضاء هيئت علمي و همكاران متعهد اين دانشگاه، بر ضرورت حفظ بيت‌المال و اعمال سياست‌هاي موثر به منظور صرفه‌جويي در هزينه‌ها و رعايت دقيق مقررات و تلاش در جهت تربيت دانش‌آموختگاني قانون‌پذير با نگرش ارزشي و معنوي تاكيد كرد.

* سوابق علمي و اجرايي سرپرست جديد دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان

بنابراين گزارش، رسول خدابخش عضو هيات علمي دانشگاه اروميه و داراي دكتراي فيزيك و تكنولوژي نيروگاه هسته‌اي است كه پيش از اين مسئوليت معاونت‌هاي دانشجويي، آموزشي و اداري مالي دانشگاه اروميه را عهده‌دار بوده است.

وي متولد اردبيل بوده و در سال 53 از دانشگاه تربيت معلم در رشته فيزيك با رتبه اول فارغ‌التحصيل و به دليل كسب اين رتبه از سوي وزارت علوم براي ادامه تحصيل به انگلستان اعزام شد، خدابخش در اسفند ماه 59 نيز موفق به دفاع از دكتراي تخصصي PH.D خود شده و از دانشگاه بيرمنگام انگلستان در رشته فيزيك و تكنولوژي نيروگاه‌هاي هسته‌اي فارغ‌التحصيل شد، وي 3 سال بعد در رشته فيزيك نوترون از همان دانشگاه نيز فارغ‌التحصيل شد.

وي پس از بازگشت به ايران از سوي وزارت علوم به عنوان معاون دانشگاه اروميه منصوب شد و از سال 1360 تاكنون به عنوان استاد دانشگاه اروميه اداي وظيفه كرده است.

خدابخش پس از پايان جنگ تحميلي از مهرماه 69 تا مهرماه 1370 با استفاده از فرصت مطالعاتي در استراليا مشغول مطالعه و تحقيق در گداخت هسته‌اي بوده و در سال 1991 ميلادي از طرف دانشگاه ويسكانسين آمريكا دعوت به ارائه مقاله مي‌شود، اولين مقاله وي با عنوان " سوخت‌هاي پيشرفته براي نيروگاه‌هاي هم‌جوشي لختي " در مجله "فوشيون تكنولوژي " در سال 1992 به چاپ مي‌رسد كه عنوان بهترين مقاله را از آن خود مي‌كند و ارزشمندي مطالب مندرج در مقاله، سبب مي‌شود كه سردبير مجله كه عضو انجمن هسته‌اي آمريكا است، طي نامه‌اي از وي تقدير كند و پروفسور مايلي رئيس مركز تحقيقات گداخت هسته‌اي آمريكا نيز در نامه‌اي ديگر خواستار ارسال مقاله جديد در اين زمينه مي‌شود كه اين مقاله نيز در سال 1993 به چاپ مي‌رسد.

وي عضو هيئت مميزه و مسئول كميته تخصصي علوم پايه دانشگاه اروميه، عضو و مسئول كميته تخصصي گروه فيزيك دانشگاه آزاد، رئيس دانشگاه آزاد واحد اروميه، عضو اعضاء هيئت موسس انجمن هسته‌اي كشور، عضو انجمن فيزيك ايران، عضو شوراي فرهنگ عمومي استان آذربايجان غربي، عضو هيئت مميزه دانشگاه امام حسين(ع)، عضو هيئت مميزه سازمان انرژي اتمي ايران، عضو هيئت تحريريه علوم و فنون هسته‌اي سازمان انرژي اتمي ايران و عضو هيئت امناي سازمان انرژي اتمي ايران است.

يادآور مي‌شود به گواه دانشمندان خارجي رسول خدابخش يكي از پيشتازان علوم هسته‌اي در جهان به شمار مي‌رود كه حتي رئيس وقت تحصيلات هسته‌اي آمريكا او را تنها ادامه دهنده نظريه‌هاي علمي هسته‌اي به خصوص در جوش هسته‌اي معرفي كرده است.

*احكام انتصاب جديد وزير علوم براي رئيس سابق دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان

بر اساس اين گزارش، بعد از برگزاري مراسم معارفه سرپرست جديد دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان كه با حضور غلامرضا خواجه‌سروي معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم انجام شد، وزيرعلوم با قدرداني از خدمات ارزنده يوسف ثبوتي در طول تصدي رياست اين دانشگاه، طي احكام جداگانه‌اي وي را به عضويت هيات امناي منطقه زنجان، هيات مميزه مركزي علوم پايه، فني و مهندسي، كشاورزي و دامپزشكي وزارت علوم و هيات مميزه دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان منصوب كرد.

وزير علوم همچنين يوسف ثبوتي را به مدت 2 سال به عضويت هيات مميزه مركزي علوم پايه، فني و مهندسي، كشاورزي و دامپزشكي منصوب كرد، وي همچنين در احكام جداگانه‌اي يوسف ثبوتي را به مدت 4سال به عضويت هيات امناي منطقه زنجان و به مدت 2 سال به عضويت هيات مميزه دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان منصوب كرد.

* برگزاري مراسم رسمي قدرداني از خدمات علمي ثبوتي

دانشجو در نامه جداگانه‌اي از تلاش و فعاليت‌هاي مستمر يوسف ثبوتي در آموزش عالي كشور و پايه‌گذاري علم فيزيك و همچنين 20سال خدمت موثر در مديريت دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان قدرداني كرد و خطاب به ثبوتي نوشت: خدمت‌گزاري به جامعه دانشگاهي كشور و چرخه هدايت گستره آموزش عالي در بالاترين سطوح علمي توفيق بزرگي است كه همواره همراه نقش‌آفرينان اين حوزه بوده و همراه با اجر اخروي مي‌باشد.

وزير علوم ضمن اشاره به اينكه بهره‌گيري از خدمات ذي‌قيمت پيشكسوتان و انتقال تجارب ارزنده علمي به تشنگان علم و پژوهشگران جوان از طريق ادامه همكاري در كميته‌ها، شوراها و هيات‌هاي امنا امكان‌پذير خواهد بود، همكاري و مشاوره‌هاي ذي‌قيمت ثبوتي را متضمن تجارب ارزنده در صحنه آموزش عالي دانسته كه مي‌تواند وزارت متبوع را در مسير بهتر ارائه خدمت قرين توفيق كند.

دانشجو در اين نامه ابراز اميدواري كرده است: مراسم رسمي و ويژه قدرداني از خدمات چهل ساله يوسف ثبوتي در اولين فرصت پس از ماه مبارك رمضان با حضور شخصيت‌هاي علمي كشور برگزار شود.

** حواشي جابجايي يك رئيس دانشگاه بعد از 20 سال

بر اساس قوانين و ضوابط موجود تغيير روساي دانشگاه‌ها بر عهده وزير علوم بوده و وي مي‌تواند تغييراتي را در راستاي اهداف ترسيم شده خود در دانشگاه‌هاي كشور ايجاد كند، اما صدور حكم پايان رياست يوسف ثبوتي در دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان حواشي زيادي را ايجاد كرد كه فراتر از تصورات موجود به خصوص براي اين دانشگاه كم سروصداي كشور بود.

در همين زمينه برخي‌ها در دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان از زمان حكم وزير علوم كه حكايت از پايان مسئوليت ثبوتي در اين دانشگاه داشت دست به اعتراض و انتقاد زدند و خواستار تغيير تصميم وزير علوم شدند و مجمع نمايندگان استان زنجان نيز با ارسال نامه‌اي خطاب به وزير علوم، تحقيقات و فناوري نسبت به اين تصميم واكنش نشان داده و خواستار تجديدنظر وزير علوم در اين خصوص شدند.

اعتراضات به تغيير رياست دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان پس از 20 سال تا جايي پيش رفت كه عده‌اي اقدام به ايجاد اخلال و جلوگيري از ورود نماينده وزير علوم و هيات همراه به مراسم توديع و معارفه روساي جديد و سابق اين دانشگاه كردند، اما با وجود تمام اين حواشي، سرانجام مراسم معارفه سرپرست جديد دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان برگزار شد و ثبوتي بعد از 20 سال سكان هدايت اين دانشگاه را به شخصي تازه نفس واگذار كرد.

** نگاهي به عملكرد 20 ساله ثبوتي در دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان

بر اساس اين گزارش، در حالي حكم وزير علوم براي جابجايي رئيس دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان صادر شده است كه بعد از گذشت قريب به 20 سال از رياست وي، اين دانشگاه بدون حضور و فعاليت هر نوع انجمن، كانون و تشكل ديني، فرهنگي، سياسي، اجتماعي، علمي و پژوهشي به كار خود ادامه مي‌داد.

اخبار حاكي از آن است كه هرگونه فعاليت در اين حوزه‌ها از سوي مسئولين دانشگاه با مخالفت شديد روبه‌رو شده است، علاوه بر اين نهاد نمايندگي ولي‌فقيه نيز تاكنون اجازه تاسيس دفتر در اين دانشگاه را نيافته است!

بنابراين گزارش، در حالي كه اين دانشگاه فاقد نمازخانه و مسجد است، از ورود روحاني نيز براي برگزاري نماز جماعت در اين دانشگاه در طول ساليان گذشته جلوگيري به عمل آمده و دانشجويان و اساتيد مذهبي دانشگاه نيز در اين دانشگاه طرد شده و مورد تمسخر قرار گرفته‌اند.

از سوي ديگر با توجه به نياز كشور به ظرفيت‌سازي در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي دانشگاه‌ها، رئيس سابق اين دانشگاه از همكاري با دولت در اين زمينه سرباز زده و تنها با 600 دانشجو به كار خود ادامه داده است، اين اتفاق در حالي رخ مي دهد كه دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان داراي شرايط، امكانات و ظرفيتي بيش از ظرفيت اعلام شده از سوي دانشگاه است.

علاوه بر اين دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان در طول 20 سال رياست يوسف ثبوتي حائز هيچ رتبه علمي و پژوهشي در كشور نشده است.

يادآور مي‌شود پس از بررسي‌هاي به عمل آمده از ميان 11 نفر هيات مميزه معرفي شده از سوي رئيس سابق دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان به وزارت علوم، 6 نفر داراي انديشه‌ها و افكار التقاطي و انحرافي ليبراليستي و‌ سكولاريستي شناخته شده‌اند.

بر اساس اين گزارش، از جمله اقدامات ثبوتي در دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان برگزاري نشستي با موضوع "دين، اخلاق و علم " در سال 86 بود كه اين نشست با نتيجه "ممنوعيت ورود مباحث ديني به محيط هاي علمي " به كار خود پايان داد!

بررسي عملكرد مسئولين اين دانشگاه در ساليان اخير نشان مي‌دهد كه از ميان تمام مراسمات، عزاداري‌ها و اعياد مذهبي، ملي و رسمي كشور، تنها برپايي مراسم سنتي و آئيني نظير مراسم چهارشنبه‌سوري و شب يلدا مورد استقبال مسئولين دانشگاه قرار داشته است.
انتهاي پيام/ع
 
Last edited:

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
معاون وزير علوم:
رشد علمي ايران 11 برابر نرخ جهاني است

خبرگزاري فارس: معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: ايران رتبه نخست نرخ رشد علمي دنيا را دارد و رشد علمي ايران 11 برابر نرخ جهاني است.

به گزارش خبرگزاري فارس از ملاير، مهدي ايرانمش در مراسم توديع و معارفه رئيس دانشگاه ملاير با بيان اينكه براي سرباز **** جمهوري اسلامي توديع و معارفه‌اي وجود ندارد چراكه در هر پستي و مقامي وظيفه‌اش خدمت به اسلام و انقلاب است و بايد به وظيفه خود افتخار كند، اظهار داشت: يكي از سخت‌ترين مسئوليت‌ها رياست دانشگاه است؛ براي اينكه دانشگاه كارخانه انسان‌سازي است و رئيس اين كارخانه بايد با عملكرد خوب خود خروجي مطلوبي را تحويل جامعه دهد.
وي خطاب به مسئولان و هيئت علمي دانشگاه‌ها گفت: مسئولان دانشگاه بايد علاوه بر تخصص، به سلاح علم و ايمان مجهز شوند و اگر كسي هدفي غير از اين داشته باشد به مقصد نخواهد رسيد.
معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اين كه پيشرفت‌هاي امروز ايران و رشد علمي دانشجويان و دانشمندان ما زبانزد دنياست، افزود: البته دوستان **** از اين پيشرفت‌ها خوشحال و دشمنان نيز ناراحت مي‌شوند.
وي از كسب رتبه نخست ايران در نرخ رشد علمي در دنيا خبر داد و بيان داشت: رشد علمي ايران 11 برابر نرخ جهاني است و اين به آن معنا است كه شتاب علم ما وصف‌ناپذير است كه اين مهم در دانشگاه‌ها و مراكز علمي ما رقم خورده است.
ايرانمنش ادامه داد: در سال 57 با وجود جمعيت 30 ميليوني كشور تعداد دانشجويان ما 150 هزار بود و اين در حالي است كه امروز در سال 89 با وجود جمعيت 70 ميليوني‌ها تعداد دانشجويان ما در كشور به 5/3 ميليون نفر مي‌رسد.
وي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در مورد توجه به توسعه علمي كشور ابراز داشت: تحقيقات نقش مهمي در دانشگاه‌ها دارند و امروز شاهد رشد در اين مقوله هستيم كه اين مرهون همت و تلاش مسئولان و همت همگاني دانشجويان و اصحاب علم است.
معاون وزير علوم، تحقيقات و فنآوري تصريح كرد: ما دانشگاهي مي‌خواهيم كه در ريل **** و رهبري حركت كند و در اين راستا توجه به بحث فرهنگي و تقويت معنويات در دانشگاه‌ها بايد در رأس امور قرار گيرد.
رئيس سابق دانشگاه ملاير نيز ملاير ضمن ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي دانشگاه ملاير از سال 84 تاكنون گفت: دانشگاه ملاير در سال 84 داراي هفت رشته بوده كه اين رقم امروز به 34 رشته رسيده كه از اين تعداد هفت رشته در مقطع كارشناسي‌ارشد است.
حسن زمانيان اضافه كرد: در سال 84 تعداد دانشجويان اين دانشگاه 500 نفر بوده كه اين رقم در حال حاضر 3 هزار نفر است و در اول مهر ماه به 4 هزار نفر مي‌رسد.
وي از اخذ مجوز پژوهشكده انگور در اين دانشگاه در سفر سوم هيئت دولت به استان خبر داد و بيان داشت: رشد پروژه‌هاي عمراني در دانشگاه نيز بي‌نظير است.
رئيس سابق دانشگاه ملاير با اشاره به اين كه در سال گذشته چند‌ پروژه در اين دانشگاه به بهره‌برداري رسيده است، از افتتاح پنج پروژه ديگر در مهر ماه در اين دانشگاه خبر داد و تصريح كرد: اين پروژه‌ها شامل دانشكده منابع طبيعي، خوابگاه پسران، توسعه سلف سرويس، مسجد دانشگاه و بخشي از محوطه‌سازي و گلخانه دانشگاه خواهد بود.
وي خاطرنشان كرد: اين دانشگاه از نظر فرهنگي نيز بسيار خوب عمل كرده و برگزاري همايش‌هاي مختلف از جمله همايش ناتوي فرهنگي از جمله اين برنامه‌ها بوده است.
در پايان اين مراسم بهمن اماني به عنوان رئيس دانشگاه ملاير معرفي و از زحمات حسن زمانيان تقدير و تشكر شد.
انتهاي پيام/ج10/ع
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
آغاز توزيع دفترچه‌هاي انتخاب رشته آزمون كارداني به كارشناسي از امروز
معاون سازمان سنجش آموزش كشور گفت: داوطلبان آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته مي‌توانند دفترچه‌هاي انتخاب رشته را از ساعت 8 صبح امروز شنبه 6 شهريور تا سه شنبه 9 شهريور از طريق باجه مركزي پست در هر شهرستان و در شهرستان‌هاي بزرگ از طريق مناطق پستي تهيه كنند.
وي با بيان اين‌كه دفترچه راهنماي انتخاب رشته‌هاي تحصيلي آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته در سايت سازمان سنجش آموزش كشور قرار گرفته است، گفت: داوطلبان آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته مي‌توانند دفترچه‌هاي انتخاب رشته را از ساعت 8 صبح امروز شنبه 6 شهريور تا سه شنبه 9 شهريور از طريق باجه مركزي پست در هر شهرستان و در شهرستان‌هاي بزرگ از طريق مناطق پستي تهيه كنند.
خدايي افزود: داوطلبان مجاز انتخاب رشته كنكور كارداني به كارشناسي ناپيوسته مي‌توانند با مراجعه به مراكز پستي شهرستان يا مناطق پستي محل اقامت خود و با پرداخت مبلغ 6 هزار ريال در دفترچه انتخاب رشته را تهيه كنند.
وي گفت: در آزمون كارداني به كارشناسي 389 هزار و 768 داوطلب ثبت‌نام كردند كه از اين تعداد 296 هزار و 639 داوطلب در جلسه آزمون حضور داشتند و از اين تعداد 123 هزار و 500 داوطلب پذيرش مي‌شوند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
گزارش فارس از عواقب حذف كلمه غيرانتفاعي از پسوند مؤسسات آموزشي؛
دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي به بنگاه فروش مدرك تبديل مي‌شوند

خبرگزاري فارس: حذف كلمه "غيرانتفاعي " از عنوان مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي آنها را تبديل به مؤسساتي تجاري مي‌كند كه نتيجه آن جز افت كيفيت آموزش و شبيه شدن اين مؤسسات به بنگاه فروش مدرك نيست.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، اخبار چند سال گذشته حاكي است كه بحث حذف كلمه "غيرانتفاعي " با افزايش تعداد اين گونه مؤسسات و كاهش تعداد كنكوري‌ها شدت گرفته است كه مي‌توان از آن نتيجه گرفت در گذشته وزارت علوم روش صحيحي درباره تعيين تعداد و نحوه توزيع اين مؤسسات در سطح كشور نداشته است. چرا كه به فرض اگر در گذشته قرار بود 2000 نفر تصميم به ثبت‌نام در مؤسسه غيرانتفاعي بگيرند اين تعداد بين 100 مؤسسه تقسيم مي‌شد ولي هم اكنون اين 100 مؤسسه تبديل به 268 مؤسسه شده است، به علاوه تعداد كنكوري‌ها نيز در حال كاهش است. بديهي است در اين صورت درآمد مؤسسات غيرانتفاعي كاهش يافته و دخل و خرج آنها مانند گذشته نخواهد بود.

* پايه اصلي موضوع حذف كلمه غيرانتفاعي بحث‌هاي مالي است

پايه اصلي موضوع حذف كلمه غيرانتفاعي از اساسنامه مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي، بحث‌هاي مالي است. اين كه بخش خصوصي، سرمايه‌اي را وارد آموزش عالي كرده و با آن فعاليت مي‌كند ولي در نهايت به دليل غيرانتفاعي بودن سهمي از منافع مالي آن نمي‌برد كه البته در جاي خود بحث درستي است و پاسخ دارد. ولي متأسفانه كسي به اين پاسخ‌ها توجه نمي‌كند. براي روشن‌تر شدن موضوع به صورت خلاصه مي‌توان به مواردي اشاره كرد.

در تركيب هيئت مؤسس يا همان بخش خصوصي سرمايه‌گذار در مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي بر اساس مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي حداقل 3 عضو هيئت علمي با 5 سال سابقه كاري حضور دارند كه در بدترين شرايط اين به معناي اطلاع نسبي هيئت مؤسس از فضاي حاكم بر آموزش عالي است.

با توجه به اين موضوع اين پرسش مطرح است كه كدام بخش خصوصي وجود دارد كه بداند در صورت سرمايه‌گذاري ضرر خواهد كرد و آن را انجام دهد؟ جالب‌تر آن كه در 13 دي 1388 مديركل دفتر آموزش‌هاي آزاد وزارت علوم خبر از وجود 246 درخواست تأسيس مؤسسه غيرانتفاعي داد، به گفته وي 268 مؤسسه غيرانتفاعي در حال حاضر فعاليت مي‌كنند. چگونه ممكن است 268 مؤسسه غيرانتفاعي در حال ورشكستگي باشند ولي نزديك به همان تعداد درخواست تأسيس وجود داشته باشد؟! از ديدگاه اقتصادي بخش خصوصي در جايي سرمايه‌گذاري مي‌كند كه بتواند بيشترين درآمد و منفعت اقتصادي را در آن كسب كند.

در حال حاضر در بسياري از مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي به اعضاي هيئت مؤسس تحت عناوين مختلف كه رايج‌ترين آن حق جلسه، حق مشاوره، پاداش و هديه و ... است، مبالغي پرداخت مي‌شود كه به آن بايستي مبالغ مربوط به اياب و ذهاب، مسافرت‌ها، خودرو خدمت و ... را اضافه كرد. علاوه بر آن بسياري از اين اعضا اعم از بازنشسته يا شاغل، در مؤسسه به عنوان معاون و مدير اشتغال دارند و حقوق دريافت مي‌كنند. در بسياري از موارد مجموع درآمد كسب شده اعضاي هيئت مؤسس از اين روش‌ها حداقل 2 تا 3 برابر افراد مشابه در مشاغل يكسان در مؤسسات دولتي و غيردولتي است. پس اين چنين نيست كه يك تعدادي بيايند تحت عنوان بخش خصوصي در آموزش عالي سرمايه‌گذاري كنند و هيچ عايدي از آن به دست نياورند.

ايجاد ظرفيت‌هاي جديد براي تحصيل در محل زندگي به ويژه توسط دانشگاه جامع علمي كاربردي يكي ديگر از عوامل كاهش درآمد مؤسسات غيرانتفاعي كه در غالب موارد متكي به شهريه دانشجويان دوره كارداني هستند، بود. ديگر كنكوري‌ها به ويژه دختران كه بيش از 50 درصد داوطلبان كنكور را تشكيل مي‌دهند براي تحصيل در مقطع كارداني راهي شهرهاي ديگر نمي‌شدند. لذا آمار ثبت‌نام مقطع كارداني مؤسسات غيرانتفاعي و درنتيجه درآمد آنها دچار كاهش شد و از آن جايي كه براي صرفه‌جويي بيشتر، اين مؤسسات هيئت علمي با مدرك دكترا نداشتند لذا فاقد رشته مقطع كارشناسي بودند تا بتوانند اين كاهش درآمد را از محل افزايش پذيرش دانشجويان مقطع كارشناسي خود جبران كنند. البته افزايش ظرفيت‌هاي دانشگاه آزاد را نيز نبايد ناديده گرفت.

بر اساس تعاريف موجود مؤسسات از منظر تقسيم سود، به 2 دسته تجاري (انتفاعي) و غيرانتفاعي تقسيم مي‌شوند. لذا در صورتي كه كلمه "غيرانتفاعي " از عنوان اين مؤسسات حذف شود آنها تبديل به مؤسساتي تجاري مي‌شوند. در مؤسسات تجاري نيز هدف افزايش درآمد و كاهش هزينه‌ها به منظور توزيع سود بيشتر بين سهام‌داران است. با توجه به اين‌كه در مؤسسات آموزشي بيشترين هزينه‌ها مربوط به حقوق اساتيد، تأمين امكانات و فضاي آموزشي است لذا بديهي است سعي شود در اين قسمت هزينه‌ها كاهش يابد، كه نتيجه آن جز افت كيفيت آموزش و شبيه شدن اين مؤسسات به بنگاه فروش مدرك نيست.

* نادري: حذف كلمه "غيرانتفاعي " در اساسنامه مطرح مي‌شود

غلام‌علي نادري، مدير‌كل دفتر آموزش‌هاي آزاد وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس با بيان اين‌كه حذف كلمه "غيرانتفاعي " فعلاً در دستور كار وزارت علوم به طور مجزا قرار ندارد، مي‌گويد: اساسنامه دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي در حال بازنگري است و حذف كلمه "غيرانتفاعي " در اين اساسنامه صورت مي‌پذيرد.

وي مي‌افزود: تمام تغييرات دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي از جمله حذف كلمه " غيرانتفاعي "، اعضاي هيئت مؤسس، مسائل مالي و چگونگي جذب اساتيد اين دانشگاه‌ها در اساسنامه مورد بررسي قرار مي‌گيرد و اساسنامه جديد به وزارت علوم ارسال مي‌شود، حال ممكن است به تأييد وزارت علوم برسد يا به تأييد نرسد.

در انتها اين پرسش مطرح است كه آيا حذف كلمه "غيرانتفاعي " اقدامي است براي تعيين تكليف دارايي‌ها و اموال مؤسسات آموزش عالي غيردولتي و غيرانتفاعي در شرف ورشكستگي يا حمايت از حضور بخش خصوصي در آموزش عالي؟

يادآور مي‌شود، بر اساس اعلام مديركل دفتر آموزش‌هاي غيرانتفاعي و آزاد وزارت علوم تعدادي از اعضاي هيئت مؤسس، مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي را مسئؤلان و نمايندگان مجلس تشكيل مي‌دهند.
انتهاي پيام/ع
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
ثبت‌نام اينترنتي خوابگاه‌هاي دانشجويي دانشگاه تهران آغاز شد

خبرگزاري فارس: ثبت‌نام اينترنتي خوابگاه‌هاي دانشجويي دانشگاه تهران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، دانشجويان دانشگاه تهران براي شروع سال تحصيلي جديد دانشگاه‌ها بايد خوابگاه‌هاي خود را به وسيله اينترنتي انتخاب كنند.

اين اقدام براي اولين بار در كشور صورت مي‌گيرد و در راستاي رفاه حال دانشجويان از سوي مديريت خوابگاه دانشگاه تهران انجام شده است.

ثبت‌نام اينترنتي از امروز يكشنبه آغاز شده و دانشجويان مي‌توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر به سايت اداره كل خوابگاه‌هاي دانشگاه تهران به آدرس http://kooy.ut.ac.ir/ مراجعه كنند.
انتهاي پيام/ع
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
آغاز انتخاب رشته آزمون كارداني به كارشناسي از ساعت 14 امروز
داوطلبان مجاز انتخاب رشته آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته مي‌توانند از ساعت 14 امروز يكشنبه 7 شهريور تا ساعت 24 روز سه شنبه 9 شهريور براي انتخاب رشته اقدام كنند.

داوطلبان مجاز انتخاب رشته كنكور كارداني به كارشناسي ناپيوسته بايد براي انتخاب رشته با وارد كردن شماره كارت اعتباري ثبت‌نام و شماره ‌پرونده يا شماره شناسنامه، كد رهگيري زمان ثبت‌نام و شماره شناسنامه يا شماره داوطلبي، شماره پرونده و كد ملي نسبت به ثبت كد رشته محل‌هاي انتخابي اقدام كنند.

پس از تأييد نهايي رشته‌هاي انتخابي توسط داوطلب، رسيد 14 كاراكتري توسط سيستم به عنوان رسيد در اختيار داوطلب قرار داده مي‌شود، اگر رسيد 14 كاراكتري ارايه نشود انتخاب رشته كامل نيست.
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
معاون سازمان سنجش آموزش كشور گفت: در آزمون كارداني به كارشناسي 60 تا 80 درصد ظرفيت پذيرش دوره شبانه به داوطلبان بومي اختصاص مي‌يابد.

وي گفت: در آزمون كارداني به كارشناسي 60 تا 80 درصد ظرفيت پذيرش هر يك از رشته‌هاي تحصيلي گروه‌هاي آموزشي در دوره نوبت دوم (شبانه ) به داوطلبان بومي هر استان درصورت كسب حد نصاب نمره علمي لازم اختصاص دارد.

معاون سازمان سنجش آموزش كشور با بيان اين‌كه در آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته 89 حدود 123 هزار و 500 نفر پذيرش شدند، اظهار كرد: داوطلبان مجاز انتخاب رشته كنكور كارداني به كارشناسي ناپيوسته بايد براي انتخاب رشته از امروز با وارد كردن شماره كارت اعتباري ثبت‌نام و شماره ‌پرونده يا شماره شناسنامه، كد رهگيري زمان ثبت‌نام و شماره شناسنامه يا شماره داوطلبي، شماره پرونده و كد ملي نسبت به ثبت كد رشته محل‌هاي انتخابي اقدام كنند.
وی افزود: نتايج نهايي آزمون كارداني به كارشناسي اواخر شهريور اعلام مي‌شود.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
عباسي‌مهر در گفت‌وگو با فارس:
اقدام وزارت علوم در تغيير روساي دانشگاه‌ها با حمايت دانشجويان همراه است

خبرگزاري فارس: عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت با اعلام حمايت از اقدام وزارت علوم در تغيير روساي دانشگاه‌ها گفت: اين اقدام با حمايت دانشجويان همراه بوده و خشنودي آنها را در پي داشته است.

مهدي عباسي‌مهر عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس با اشاره به اقدام وزارت علوم در تغيير روساي برخي دانشگاه‌ها، اين اقدام را امري پسنديده و مطلوب عنوان كرد و افزود: وزارت علوم در روزهاي اخير تغيير روساي برخي دانشگاه‌هاي كشور را در دستور كار خود قرار داده است كه اين اقدام وزارت علوم به نفع محيط‌هاي دانشجويي خواهد بود.

وي با بيان اينكه محيط‌هاي دانشگاهي نياز به تزريق افكار و انديشه‌هاي مثبت و سازنده دارند، تصريح كرد:‌ روساي دانشگاه‌ها به عنوان گرداننده محيط‌هاي دانشجويي بايستي داراي انديشه‌هاي مثبت و سازنده باشند زيرا انديشه و تفكرات آنها در مجموعه‌هاي دانشجويي نيز تزريق خواهد شد.

اين فعال دانشجويي با يادآوري اينكه بعضي از روساي دانشگاه‌ها داراي نقاط ضعفي هستند، خاطرنشان كرد: وزارت علوم وظيفه دارد براي بهتر شدن وضعيت در محيط‌هاي دانشجويي به فكر اقدامات مناسبي باشد كه تغيير روساي دانشگاه‌ها را مي‌توان يكي از اين اقدامات عنوان كرد.

عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت افزود: تغيير روساي دانشگاه‌ها باعث مي‌شود تا انديشه‌هاي نو به دانشگاه‌ها تزريق شده و از شكل‌گيري باندها براي حفظ قدرت جلوگيري شود زيرا حضور مادام‌العمر بعضي مديران در دانشگاه‌ها باعث مي‌شود آنها بستر را فراهم ديده و به دنبال شكل‌دهي كانون‌هايي براي حفظ قدرت خود باشند كه تغيير روساي دانشگاه‌ها جلوي اين اقدام را مي‌گيرد.

عباسي‌مهر تغيير روساي دانشگاه‌ها را مصداق بارز گردش نخبگان برشمرد و افزود:‌ اگر روساي دانشگاه‌ها تغيير كنند و بتوانيم افراد شايسته‌تر و جوان‌تر را جايگزين آنها كنيم در واقع جوانگرايي و گردش نخبگان محقق شده است.
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
جزئیات پذیرش بدون کنکور دانشجو در دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران

دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه تهران شرایط پذیرش بدون آزمون دانشجو برای سال تحصیلی 90-89 در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشکده علوم و فنون نوین را اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، متقاضیان ورود بدون آزمون به دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تهران باید جزء دانش آموختگان ممتاز دوره کارشناسی پیوسته و مدارک تحصیلی مرتبط با علوم و فنون نوین باشند و به لحاظ میانگین کل، جزو 10 درصد برتر در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود باشند.

متقاضیان می توانند در مهلت زمانی 8 تا 20 شهریور ماه 89 مدارک خود را برای شرکت در دوره بدون آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (Ph.D) دانشگاه تهران ارائه کنند.

رشته های دانشکده علوم و فنون نوین برای پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد شامل هوافضا گرایشهای (آیرودینامیک- سازه های هوا فضایی) با ظرفیت 20 نفر، بیوتکنولوژی میکروبی با ظرفیت 10 نفر، مهندسی پزشکی گرایشهای (بافت، بیومتریال) با ظرفیت 20 نفر و مهندسی مکاترونیک با ظرفیت 10 نفر است.

در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) نیز در رشته نانوبیوتکنولوژی با ظرفیت 5 نفر و آینده پژوهی با ظرفیت 5 نفر دانشجو پذیرفته می شود.

برای پذیرش در دوره دکتری تخصصی، دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاهها و مؤسسه های آموزش عالی دولتی تابعه وزارت علوم، باید حداقل دو مقاله (استخراج شده از پایان نامه دوره کارشناسی ارشد) مطابق لیست مجلات معتبر علمی– پژوهشی ملی یا بین المللی مورد تأیید وزارت متبوع داشته باشند.

همچنین دانشجویان نمونه کشوری دوره کارشناسی ارشد دانشگاهها و مؤسسه های آموزش عالی دولتی تابعه وزارت علوم، با معرفی معاونت دانشجویی وزارت متبوع و دارا بودن حداقل یک مقاله چاپ شده (استخراج شده از پایان نامه دوره کارشناسی ارشد) می توانند در این دوره ثبت نام کنند.

معدل کل دروس دوره کارشناسی ارشد متقاضی باید بدون احتساب نمره پایان نامه، حداقل 17 باشد و پایان نامه دوره کارشناسی ارشد متقاضی، با درجه عالی ارزشیابی شده باشد.

پذیرش نهایی پس از انجام مصاحبه و اعلام نظرکمیته پذیرش دانشجو در دانشکده علوم و فنون نوین انجام می پذیرد لذا داشتن شرایط اولیه و تحویل مدارک، به منزله پذیرش قطعی تلقی نمی شود و هیچگونه حقی برای متقاضی ایجاد نمی کند.

پذیرفته شدگان نهایی در دوره دکتری تخصصی لازم است حداکثر تا قبل از امتحان جامع، حد نصاب قبولی نمره زبان عمومی را بر اساس مقررات اداره کل تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران احراز کنند.

به مدارکی که از طریق پست یا اشخاص غیر ذینفع و خارج از مهلت تعیین شده واصل شود ترتیب اثر داده نخواهد شد تنها مدارک و سوابقی دانش آموختگانی قابل بررسی است که صرفاً در رشته های مندرج در جداول مربوطه دانش آموخته شده باشند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
امسال هيچ شهريه‌اي افزايش نمي‌يابد
موضوع دانشگاه آزاد فعلا متوقف است
امكان تعويق قانون حذف كنكور تا سال 93
wh120-45.jpg

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اعلام اين خبر كه امسال هيچ گونه افزايش شهريه‌اي نخواهيم داشت، در اين باره به قانون هدفمند كردن يارانه‌ها اشاره و اظهار كرد: با توجه به اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها، علي القاعده هيچ شهريه‌اي نبايد افزايش يابد و اگر قرار باشد شهريه‌اي تغيير كند در سال تحصيلي آينده اعمال مي‌شود.
به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر كامران دانشجو روز سه‌شنبه در حاشيه مراسم افتتاح چندين پروژه دانشگاه شهيد بهشتي در جمع خبرنگاران گفت: عليرغم اينكه شهريه دانشجويان غيرانتقاعي‌ پايين است اما شهريه اين دانشجويان هم امسال افزايش نمي يابد.
وي همچنين با بيان اينكه اساسنامه موسسات غيرانتقاعي هم در حال بازنگري است، ادامه داد: يك بند در اساسنامه است كه به نظر مي‌رسد غيرمتعارف باشد، مبني بر اينكه اگر يك موسسه غيرانتقاعي منحل شد، تمام سرمايه‌هاي اين موسسه بايد به وزارت علوم منتقل شود كه بايد در اين زمينه يك تعيين تكليف صورت گيرد.
وي افرود: همچنين درصدديم بر مبناي ميزان سرمايه‌گذاري پولي كه توسط افراد براي موسسات انجام مي‌گيرد، وزارت علوم نيز هماهنگي‌هاي لازم را انجام دهد تا بانك‌ها تسهيلاتي را در اختيار آنها قرار دهند.
موضوع دانشگاه آزاد طبق فرمايشات مقام معظم رهبري و دستور رييس جمهور متوقف شد
منتظريم اين توقف برداشته شود
دانشجو در ادامه درباره موضوع دانشگاه آزاد نيز گفت: در حال حاضر طبق فرمايشات مقام معظم رهبري و دستور رييس جمهور، موضوع دانشگاه آزاد اسلامي متوقف شده است.
وي يادآورشد: پس از صحبت‌هاي مقام معظم رهبري ديگر جلسه نگذاشته‌ايم و ما منتظريم اين توقف برداشته شود تا بتوانيم بر اساس اين اساسنامه هيات امنا تشكيل دهيم تا اين هيات امنا رييس جديد را مشخص كند و همچنين پس از آن بر مبناي اساسنامه شهريه‌ها را مد نظر قرار دهيم.
حذف كنكور تا سال 93
ثبت‌نام كنكوري‌ها با دريافت كدرهگيري از آموزش و پرورش
وزير علوم در خصوص بحث حذف كنكور نيز اظهار كرد: هفته گذشته در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اين موضوع مطرح شد، در اين زمينه 14 جلسه در كميسيون ماده 4 تشكيل و شرايط اجرا در اين جلسات بررسي شد.
وي ادامه داد: به دليل يكسري محدوديت‌هاي اجرايي اين موضوع با تعويق مواجه شد و در حال حاضر برساس جمع بندي‌هاي صورت گرفته، قرار است به ما اعلام شود كه در سال 92 يا 93 اين موضوع اجرا مي‌شود ، هر چند كه در حال حاضر ما به اين سمت در حال حركت هستيم.
دانشجو با اشاره به يك تغيير در روند ثبت‌نام داوطلبان كنكور در اين راستا، ادامه داد: با همكاري آموزش و پرورش و وزارت علوم قرار شد از سال آينده كدرهگيري براي ثبت‌نام دانش‌آموزان در كنكور ارايه شود تا با اين اقدام بتوانيم آن دروس مدنظر را اعمال كنيم تا قانون حذف كنكور اعمال شود.
به گفته وي، امسال يك ميليون و 300 هزار ظرفيت دانشگاهي داريم، در حالي كه تعداد متقاضيان يك ميليون و يكصد نفر بود و200 صندلي خالي مي‌ماند، بنابراين رقابت برسر تعدادي رشته خاص است نه ورود به دانشگاه.
انتقال پژوهشگاه‌ها و سازمان‌ها براساس سنخيت با دانشگاه‌هاي استان‌ها
به گزارش ايسنا، وزيرعلوم در خصوص انتقال برخي موسسات و سازمان‌هاي وابسته وزارت علوم به سمنان و برخي شهرستانها، نيز تصريح كرد: يك كارگروه در هيات دولت تشكيل شده است تا بررسي كند كدام پژوهشكده و پژوهشگاه با كدام دانشگاه سنخيت داشته و به كدام استان مي‌توانند منتقل شوند تا پژوهشكده‌ها را در كنار دانشگاه‌ها قرار دهيم به عبارت ديگر در همه جنبه‌ها در حال بررسي هستيم تا مشكلي ايجاد نشود.
دانشجو افزود: يك بحث مطرح است كه اعتبارات و تفاهم‌نامه‌هاي برخي دستگاه‌هاي اجرايي كه خود داراي پژوهشگاه‌ها و پژوهشكده‌هاي خاص هستند، با هماهنگي وزارت علوم تعيين و بسته شود تا دراين زمينه ساماندهي لازم صورت گيرد، هر چند قايل به اين هستيم كه دستگاه‌هاي اجرايي تحقيقات خاص خود را دارند.
وزير علوم در پايان اظهاركرد: همچنين با حمايت معاونت علمي رياست جمهوري لايحه‌اي به مجلس ارائه كرده‌ايم تا از شركت‌هاي دانش بنيان حمايت ‌شود، در اين زمينه صندوقي تشكيل مي‌شود كه تحت نظر شوراي عالي عتف قرار دارد و حدود سه هزار ميليارد تومان در اين صندوق پيش‌بيني شده است. لايحه مذكور مراحل نهايي خود را مي گذراند و پس از بازگشت از شوراي نگهبان ابلاغ مي‌شود.
انتهاي پيام
 
بالا