برگزیده های پرشین تولز

ادبیات معمایی , پلیسی و جنایی

Persiana

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
18 جولای 2005
نوشته‌ها
4,220
لایک‌ها
129
سن
47
محل سکونت
Persian Empire
البته توجه داشته باشيد که آگاتا کريستى (نويسنده ى ‌محبوب من ^_^) تحت تأثير کارهاى آرتور کانن دويل هم قرار داشته و شخصيتى خلق کرده 180 درجه متفاوت با کارآگاه کانن دويل.

کارآگاه خوش سبيل بلژيکى‌ما (هرکول پوآرو) شخصى‌است به شدت مرتب و وسواسى در رابطه با اينکه هر چيزى سر جاى‌خودش باشه، همه چيز تميز باشه، جوشونده ى‌مخصوصوش رو سر ساعت بخوره، سبيل هاش مرتب و يک دست باشن، لباسهايش تميز و مرتب و اتو کشيده باشند و همه چيز در يک حالت متوازن و هارمونى ‌وار قرار داشته باشند تا سلول هاى کوچک خاکسترى با آرامش بتوانند معماها را حل کنند، ولى شرلوک هلمز اينچنين نيست، او پرونده ها را باز مى‌کند، کشوها را زير و رو مى‌کند و همه چيز رو پخش و پلا مى کند کف اتاق و ميرود تا خانم هادسن بيچاره دوباره همه شون رو جمع کنه و بذاره سرجاش!!

همچنين مى‌بينيم که شرلوک هلمز خيلى راحت روى زمين ولو ميشه تا با ذره بينش رد پاها و آثار به جاى‌مانده در صحنه را بررسى کند و ابايى از خاکى شدن لباس هايش ندارد، ولى‌ پوآرو، اول يک دستمال سفيد تميز پهن ميکنه رو زمين، و بعد خيلى آروم و با احتياط روش ميشينه و شروع مى‌کنه به بررسى مدارک به جاى‌مانده.


"و سپس هیچکس نبود"یا همون "10سرخپوست کوچولو" هست که اگر نخوندید توصیه میکنم حتما اونو بخونید
اين داستان جنايى خيلى قشنگيه، علاقمندان ميتوانند اين مطلب ويکيپديا را نيز در اين رابطه مطالعه نمايند ^^


3805
 

roj!n

Guest
تاریخ عضویت
20 ژانویه 2007
نوشته‌ها
67
لایک‌ها
2
محل سکونت
تهران بزرگ
حیف که سایت سیستم تشکر نداره!(البته از یه لحاظایی هم خوبه...)
من فکر کنم بیشتر کتابهای پلیسی-جنایی که در مورد کارآگاه های خصوصیه از هم الهام گرفتن.یادمه اویل که کتابای خانم کریستی رو میخوندم و اون موقع طرفدار دوآتیشه کنان دویل بودم،عصبانی بودم از این که کریستی هم از یه دوست و همکار کارآگاهش یعنی هستینگز برای تعریف داستان استفاده کرده بود یعنی مثل واتسون... .اما بازم گرمی کتابای کریستی خیلی بیشتره از هولمز.
پرده پاره-که به اسم آخرین پرونده پوارو و فکر کنم همچنین مرگ به سبک پوارو هم منتشر شده-خیلی خیلی بد بود.فکر نمیکردم کریستی این قدر بیرحم باشه...):
 

saeed_saba

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژوئن 2007
نوشته‌ها
249
لایک‌ها
2
محل سکونت
ُStranded In The Middle Of Nowhere !
"ملکه جنایت"

آگاتا کریستی

agatha_christie_in_1937.jpg

دیباچه

آگاتا مری کلاریسا, لیدی ملووان (به انگلیسی: Agatha Mary Clarissa, Lady Mallowan) (زاده ۱۵ سپتامبر ۱۸۹۰ - درگذشته ۱۲ ژانویه ۱۹۷۶) مشهور به بانو آگاتا کریستی (به انگلیسی: Dame Agatha Christie) نویسنده انگلیسی داستان‌های جنایی بوده است. او با نام مستعار ماری وستماکوت (به انگلیسی: Mary Westmacott) داستان‌های عاشقانه و رومانتیک نیز نوشته است، ولی شهرت اصلی او بخاطر ۶۶ رمان جنایی اوست. داستان های آگاتا کریستی، بخصوص آن دسته که در باره ماجراهای کارآگاه هرکول پوآرو و یا خانم مارپل هستند، نه تنها لقب «ملکه جنایت» را برای او به ارمغان آوردند بلکه وی را بعنوان یکی از مهم ترین و مبتکر ترین نویسندگانی که در راه توسعه و تکامل داستان های جنایی کوشیده اند نیز معرفی و مطرح نمودند.

آگاتا کریستی در کتاب رکورد های گینس مقام اول در میان پرفروش ترین نویسندگان کتاب در تمام دوران ها و مقام دوم (بعد از ویلیام شکسپیر)در میان پرفروش ترین نویسندگان در هر زمینه ای را به خود اختصاص داده است. تخمین زده شده است که یک میلیارد از کتابهای او به زبان اصلی (انگلیسی) و یک میلیارد دیگر در ترجمه های گوناگون به ۱۰۳ زبان دنیا به فروش رسیده است . محبوبیت جهانی کریستی به آن درجه است که بطور مثال در کشوری چون فرانسه تعداد کتابهایی که از او تا سال ۲۰۰۳ به فروش رسیده بالغ بر۴۰ میلیون جلد یعنی نزدیک به دوبرابر کتابهای فروش رفته نویسنده بزرگ فرانسوی امیل زولا (۲۲ میلیون جلد) بوده است.

تله ‌موش (نمایشنامه) که یکی از آثار معروف او است برای اولین بار در ۲۵ نوامبر ۱۹۵۲ در لندن (تئاتر آمباسادورها) به روی صحنه رفت و از آن تاریخ تا زمان حاضر و در طول بیش از ۵۰ سال همیشه بر روی صحنه بوده است و از این نظر دارای رکورد میباشد. این نمایشنامه تا کنون فقط در لندن بیش از ۲۰٬۰۰ بار به روی صحنه رفته است.

در سال ۱۹۵۵ آگاتا کریستی اولین نویسنده ای بود که جایزه استاد بزرگ که وِیژه نویسندگان ممتاز داستانهای جنایی آمریکا بود را دریافت نمود. در همان سال نمایشنامه او بنام شاهد پرونده (به انگلیسی: Witness for the Prosecution) بعنوان بهترین نمایشنامه ، برندهٔ جایزه ادگار گردید.

بیشتر کتابها و داستان های کوتاه او، و بعضی ها از آنها برای چندین بار، به فیلم درآمده اند که از آن میان می توان بطور مثال به فیلم های قتل در قطار سریع السیر شرق ، مرگ در رودخانه نیل و قطار چهار و پنجاه دقیقه از پدینگتون اشاره نمود. بسیاری از نوشته های آگاتا کریستی بطور مکرر برای تهیه برنامه های رادیویی و تلویزیونی نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

زندگی

آگاتا کریستی با نام اصلی آگاتا مری کلاریسا میلر (به انگلیسی: Agatha Mary Clarissa Miller) در شهر ترکی در ناحیه دوون انگلستان به دنیا آمد. پدر او آمریکایی بود و فردریک میلر نام داشت. مادرش کلارا بومر انگلیسی و از یک خانواده اشرافی بود. آگاتا بدلیل آمریکایی بودن پدر می توانست تبعه ایالات متحده نیز باشد ولی هرگز از آن کشور تقاضای تابعیت ننمود. او دارای یک خواهر و یک بردار بود که هردوی آنان از وی مسن تر بودند.پدرش وقتی که او بچه کوچکی بود ، درگذشت.پس از آن ، مادرش تدریس در خانه را با وی شروع کرد و مشوق اصلی او برای نوشتن در آن زمان بود.در سن 16 سالگی ، آگاتای نوجوان را برای یادگیری آواز و پیانو به مدرسه ای در پاریس فرستادند.

آگاتا در سال ۱۹۱۴ با یک سرهنگ نیروی هوایی بنام آرچی بالد کریستی، از لشکر هوایی سلطنتی ، ازدواج کرد که ازدواج موفقی نبود و زندگی مشترک آنان بعد از ۱۴ سال عاقبت در سال ۱۹۲۸ با جدا شدن از یکدیگر خاتمه یافت. دختری بنام روزالیند هیکز حاصل این ازدواج بود.

آگاتا در زمان جنگ اول جهانی در بیمارستان و سپس در داروخانه کار می کرد، شغلی که تاثیر زیادی بر نوشته های او داشته است: بسیاری از قتل هایی که در کتابهای او رخ می دهند بوسیله خوراندن سم به مقتولین است که به انجام می رسند.

در هشتم دسامبر ۱۹۲۶ وقتی در سانینگ دیل واقع در برک شایر زندگی می‌کرد برای مدت ده روز ناپدید گردید و روزنامه ها در این مورد جار و جنجال فراوانی بپا کردند. اتومبیل او در یک گودال گچ پیدا شد و خود او را نیز نهایتا در هتلی واقع در هروگیت یافتند. آگاتا اطاق هتل را با نام خانمی که اخیرا شوهرش اعتراف کرده بود با وی رابطه عاشقانه دارد کرایه کرده بود و در توضیح این ماجرا، ادعا کرده بود که در اثر ضربه روحی ناشی از مرگ مادر و خیانت شوهر دچار فراموشی گردیده بوده است. در مورد اینکه آیا کل این ماجرا یک کار تبلیغاتی بوده است یا خیر، کماکان نظرات ضد و نقیض اند. در آن زمان دید کلی مردم نسبت به ناپدید شدن آگاتا دیدی منفی بود و عده بسیاری بر این باور بودند که آن ترفند تبلیغاتی مبالغ قابل توجهی هزینه روی دست مالیات دهندگان کشور گذاشته است. در سال ۱۹۷۹ این ماجرای ناپدید شدن موضوع فیلمی شد بنام آگاتا که در آن وانسا ردگریو در نقش آگاتا کریستی ظاهر می‌شود.

آگاتا در سال ۱۹۳۰ با یک باستان‌شناس بنام سر ماکس مالووان که ۱۴ سال از او جوان‌تر بود ازدواج کرد و با او به سفرهای فراوانی رفت. جا پای این سفر ها و شهرها و کشورهایی که او از آنها دیدن میکرد را می توان در بیشتر داستانهایش که وقایع آنها در کشورهای شرقی (خاور میانه) رخ میدهند، مشاهده نمود. ازدواج او با مالووان در ابتدا ازدواجی موفق و شاد بود. این ازدواج توانست با وجود ماجراجویی های عشقی خارج از ازدواج مالووان برای مدتی نسبتاً طولانی دوام بیآورد.

آگاتا کریستی رمان قتل در قطار سریع السیر شرق را در سال ۱۹۳۴ وقتی در هتل پرا پالاس استانبول سکونت داشت نوشت. استانبول آخرین ایستگاه شرقی قطار سریع السیر اورینت بود که در آن زمان بین غرب و شرق اروپا در تردد بود. اطاقی که آگاتا کریستی در آن می زیست توسط مقامات هتل پرا پالاس بعنوان یادبود این نویسنده نامدار در همان حال و هوای زمان اقامت کریستی حفظ و نگهداری شده است.

آگاتا کریستی در ۱۲ ژانویه ۱۹۷۶ در سن ۸۵ سالگی و بطور طبیعی درگذشت. او تنها یک فرزند بنام روزالیند هیکز داشت که او نیز در سن ۸۵ سالگی و بتاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۰۴ درگذشت. در حال حاضر تمام حقوق مربوط به نشر و فروش کتابهای کریستی در اختیار و مالکیت نوهٔه او ماتیو پریچارد است.

هرکول پوآرو و خانم مارپل

اولین رمان آگاتا کریستی ،"مورد مرموز در استایل"در سال 1920 منتشر شد و این کتاب اولین حضور شخصیت هرکول پوآرو بعنوان کارآگاه بود که در 30 رمان و 150 داستان کوتاه وی حضور دارد.
شخصیت معروف دیگر وی ،خانم مارپل،در کتاب The Murder at the Vicarage منتشر شده در سال 1930 ظاهر میشود.
در خلال جنگ جهانی دوم،2 رمان بعنوان پایان کار این 2 کارآگاه معروف یعنی هرکول پوآرو و جین مارپل ،به ترتیب با عناوین "پرده" که در آن پوآرو کشته میشود و "جنایت خفته" بوسیله کریستی نوشته شد.هر 2 کتاب بیش از 30 سال در صندوق امانات بانک نگهداری شد و تنها زمانی که کریستی دریافت دیگر به آخر عمرش نزدیک شده و توانایی نوشتن رمان دیگری را ندارد از آنجا خارج شد.
کریستی نیز مانند "کنان دویل" ،به طور فزاینده ای از مخلوق خویش ،پوآرو،خسته شده بود.در حقیقت ، در پایان سال 1930 ، کریستی در خاطراتش اعتراف میکند که پوآرو را فردی "غیر قابل تحمل" یافته است.هر چند برخلاف "کنان دویل" کریستی در برابر وسوسه از بین بردن کارآگاهش در اوج محبوبیت، مقاومت کرد.او خود را فردی یافت که وظیفه اش خلق اثری عامه پسند بود و آن اثر پوآرو نام داشت.

در مقابل ، کریستی شیفته خانم مارپل بود.هرچند جالب است بدانید تعداد کتابهای پوآرو در مقابل مارپل،تقریبا 2 به 1 است.پوآرو تنها شخصیت داستانی است که برای او در روزنامه "نیویورک تایمز" ، پس از انتشار رمان "پرده"آگهی فوت چاپ شد.

در پی موفقیت بزرگ "پرده" ، کریستی در سال 1976 اجازه رونمایی از "جنایت خفته" را صادر کرد ، اما قبل از انجام این کار ، در ژانویه همان سال درگذشت.این اتفاق،تناقضات موجود در این اثر را توجیه میکند.به عنوان مثال ، " کلنل آرتور بانتری"،شوهر دوست خانم مارپل ، دالی ، هنوز زنده است.در حالی که وی در کتابی که بعد از این اثر نوشته ، ولی قبل از آن چاپ شده ، درگذشته است.

کتاب شناسی (رمانها)​

1920 The Mysterious Affair at Styles

1922 The Secret Adversary

1923 Murder on the Links

1924 The Man in the Brown Suit

1925 The Secret of Chimneys

1926 The Murder of Roger Ackroyd

1927 The Big Four

1928 The Mystery of the Blue Train

1929 The Seven Dials Mystery

1930 The Murder at the Vicarage

1931 The Sittaford Mystery
also Murder at Hazelmoor

1932 Peril at End House

1933 Lord Edgware Dies
also Thirteen at Dinner

1934 Murder on the Orient Express
also Murder on the Calais Coach

1934 Why Didn't They Ask Evans
also The Boomerang Clue

1935 Three Act Tragedy
also Murder in Three Acts

1935 Death in the Clouds
also Death in the Air

1936 The A.B.C. Murders
also The Alphabet Murders

1936 Murder in Mesopotamia

1936 Cards on the Table

1937 Death on the Nile

1937 Dumb Witness
also Poirot Loses a Client
also Mystery at Littlegreen House
also Murder at Littlegreen House

1938 Appointment with Death

1938 Hercule Poirot's Christmas
also Murder for Christmas
also A Holiday for Murder

1939 And Then There Were None
also Ten Little Indians
also Ten Little Niggers

1939 Murder is Easy
also Easy to Kill

1940 Sad Cypress

1940 One, Two, Buckle My Shoe
also An Overdose of Death
also The Patriotic Murders

1941 Evil Under the Sun

1941 N or M?

1942 The Body in the Library

1942 Five Little Pigs
also Murder in Retrospect

1942 The Moving Finger
also The Case of the Moving Finger

1944 Towards Zero
also Come and be Hanged

1944 Death Comes as the End

1945 Sparkling Cyanide
also Remembered Death

1946 The Hollow
also Murder After Hours

1948 Taken at the Flood
also There is a Tide

1949 Crooked House

1950 A Murder is Announced

1951 They Came to Baghdad

1952 Mrs McGinty's Dead
also Blood Will Tell

1952 They Do It with Mirrors
also Murder with Mirrors

1953 A Pocket Full of Rye

1953 After the Funeral
also Funerals are Fatal
also Murder at the Gallop

1954 Destination Unknown
also So Many Steps to Death

1955 Hickory Dickory Dock
also Hickory Dickory Death

1956 Dead Man's Folly

1957 4.50 From Paddington
also What Mrs. McGillycuddy Saw
also Murder She Said

1958 Ordeal by Innocence

1959 Cat Among the Pigeons

1961 The Pale Horse

1962 The Mirror Crack'd from Side to Side
also The Mirror Crack'd

1963 The Clocks

1964 A Caribbean Mystery

1965 At Bertram's Hotel

1966 Third Girl

1967 Endless Night

1968 By the Pricking of My Thumbs

1969 Hallowe'en Party

1970 Passenger to Frankfurt

1971 Nemesis

1972 Elephants Can Remember

1973 Postern of Fate
final Tommy and Tuppence
last novel Christie wrote

1975 Curtain
Poirot's last case, written four decades earlier

1976 Sleeping Murder
Miss Marple's last case, written four decades earlier​
----------------------------------------------------------------------------------------
منبع : ویکی پدیا
 
Last edited:

saeed_saba

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژوئن 2007
نوشته‌ها
249
لایک‌ها
2
محل سکونت
ُStranded In The Middle Of Nowhere !
سلام
چرای این تاپیک خوابیده؟این همه مطلب جالب .....
خوب ،طرفداران شرلوک هلمز یه سری به وبلاگ دوستداران هولمز بزنند.خالی از لطف نیست.البته به روز نیست.
1 - وب سایت هولمز.
2 - داستانهای شرلوک هلمز .

3 تا داستان ترجمه شده هم میذارم . امیدوارم خوشتون بیاد.

1 - عینک دور طلایی.
2 - تاج الماس.
3 - رسوایی در بوهم .
-------------------------------------------------------
علاقمندان آگاتا کریستی هم به اینجا یه سری بزنن.
1 - وب سایت رسمی بانو کریستی.
2 -مروری بر داستانهای پوآرو و مارپل .

 

saeed_saba

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژوئن 2007
نوشته‌ها
249
لایک‌ها
2
محل سکونت
ُStranded In The Middle Of Nowhere !
سلام
من خیلی خوشحالم که این همه مشتاق برای ادبیات پلیسی-جنایی تو این تاپیک پیدا میشه.:f34r:
راستی شمایی که اهل خوندن این کتابا هستید،فکر میکنید چرا اونایی که تا حالا این کتابا رو نخوندن تا اسم این کتابا میاد خودشونو عقب میکشن و میگن : اه!بازم کشت و کشتار؟!!
حالا تا تو بیای حالیشون کنی که بابا، این کتابا اونی نیست که شما فکر میکنید،میبینید که بحثو عوض کردن.
هیچ وقت هم لذت بودن تو سرای"باسکرویل هال"،خوندن فکر تبهکاران به روش "هولمز"،مرتب بودن و پی بردن به حقایق از طریق روشهای هوشمندانه "پوآرو" و خیلی چیزای دیگه رو تجربه نمیکنن!
چرا؟چون دید منفی نسبت به این قضیه دارن.فکر میکنن مثلا واژه "جنایی"یعنی قتل به روش "هانیبال". در حالی که کدوم یکی از قتلهایی که تو کتابای "کنان دویل" یا "کریستی" پیدا میشه ، رنگ و بوی وحشی گری داره؟
یه نگاهی به "نشان چهار"،"نوار خالدار"،"دوازده خان هرکول"،"ملاقات با مرگ <کتاب محبوب من>" بندازید تا ببینید چی میگم.
از ما گفتن.بچه جان! بجای خوندن کتابای ر-اعتمادی ، برو یه کتاب پویا بخون:happy: (البته سوء تفاهم نشه ! خودم هم 2 تا از کتاباشو خوندم :happy:)
 

roj!n

Guest
تاریخ عضویت
20 ژانویه 2007
نوشته‌ها
67
لایک‌ها
2
محل سکونت
تهران بزرگ
دقیقا!خشونتی که در کتابهای اینا هست خشونت حساب شده است و وحشیگری یک ذهن آشفته نیست....
کتابهای ریموند چندلر هم خیلی خوبه...اما وقتی آدم دست به قلمشو با کریستی-داستانها تقریبا در یک زمان میگذره ها!-مقایسه میکنه حیرت میکنه!هرچقدر کریستی جامعه انگلیس رو پیرو قانون و پر از پلیسهای وظیفه شناس نشون میده چندلر گند زده به آمریکا!
 

seseseko

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 آگوست 2007
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
سلام
من خیلی وقته دنبال کتاب (آخرین پرونده پوارو) می‌گردم. هیچ کدومتون سراغش رو دارین؟:cool:
 

live for what?

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
18 آگوست 2006
نوشته‌ها
9,078
لایک‌ها
374
محل سکونت
Wish! In Your Mind!
خب آثار آگاتا كريستي! به صورت کمیک استریپ منتشر شد!

_44071532_poirot_220.jpg



عرضه مجدد آثار آگاتا کریستی با شکل و شمایلی جدید، همزمان با هفته آگاتا کریستی شده که هر سال 9 تا 15 سپتامبر برگزار می شود. امسال سی و یکمین سال مرگ این نویسنده بریتانیایی است.

_44071531_orient2_280.jpg


طبق کتاب رکورد های گینس، بیش از یک میلیارد نسخه از آثار آگاتا کریستی به زبان انگلیسی به فروش رفته است و تنها آثار شکسپیر بیش از آثار آگاتا کریستی خوانده شده است.

_44071529_links_210.jpg


منبع سايت بي بي سي
 

Persiana

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
18 جولای 2005
نوشته‌ها
4,220
لایک‌ها
129
سن
47
محل سکونت
Persian Empire
خب آثار آگاتا كريستي! به صورت کمیک استریپ منتشر شد!

131fs418689.gif


واااااااااااااااااااااااااااااااااى، کاميک استريپ يوارووووووووو!!! چه خبر مسرت بخشى (نتونستم جلوى‌خودمو بگيرم و ابراز احساست نکنم چون من هم عاشق کاميک استريپ هستم و هم پورارو، به ويژه که پواروش هم در شکل همون ديويد ساچت خودمون ظاهر شده باشه، واااااااااى ^.^)
 

Huashan

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,108
لایک‌ها
13
محل سکونت
abadan
زمان شاه , یک ایرانی به نام پرویز قاضی سعید هم پیدا شده بود که مثلا داستان

پلیسی می نوشت و یک کارآگاه بی مزه به نام لاوسون خلق کرده بود.جالب

اینکه کتابهای او ( که حتی سرگرم کننده هم نبودند) به چاپ دهم و بالاتر رسیده بود.

:eek:
:wacko:
:blink:

قبل از انقلاب یک نویسنده سطح پایین دیگر هم گل کرده بود, میکی اسپلین

که کارآگاه او( مایک هامر ) تنها کاری که بلد بود افتادن دنبال زنهای خوشگل بود

و ایرانی ها خیلی خوششان آمده بود.


وای چی داری می گی ....

من تمام دوران دبستانم ( البته اواخر دبستان و اوایل راهنمایی ) با این کتاب ها گذشت ... لاوسون و مایک هامر ...

کتاب خوندن رو با پرویز قاضی سعید شروع کردم ... ( البته قبلش یه رمان هم در مورده ناپلئون خونده بودم )

حتی مسافرت هم که می رفتم , کتاب هاش رو با خودم می بردم ... تا یه فرصتی می شد , شروع به خوندن می کردم ..

می رفتم سراغ کتاب فروش های دوره گرد , می گفتم از قاضی سعید چی داری ؟ ...

نمی دونی که من چه خاطراتی با این کتابا دارم ...

کم لطفی نکنید ! ...
 

Daneel Olivaw

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
12 جولای 2006
نوشته‌ها
2,316
لایک‌ها
31
محل سکونت
In my shell
یکی از کارآگاه های مشهور داستانی که تو ایران کمتر اسمشو شنیدیم الری کویین ـه. نویسنده ای که در واقع 2 نفره، فردریک دنی و منفرد بنینگتون لی ، که دو نفری توی یه مسابقه داستان کوتاه که توسط مجله ای برگزار شده بود شرکت کردن و برنده شدن، و بعد از اون کارای سابقشونو ول کردن و با هم تحت عنوان الری کویین رفتن سراغ نوشتن داستان های جنایی
bunnyearsmiley.gif



به گفته اوتو پنزلر (ناشر و ویراستار مشهور)، الری کویین مهم ترین نویسنده معمایی آمریکایی بعد از ادگار آلن پو ست.

elleryqueen.jpg


متاسفانه توی ایران فقط یکی از کتاباش ترجمه شده (تا جایی که من می دونم
huhsmileyf.gif
) کتاب قاتل روباه است که نشر افق چاپ کرده و خوندنش جدا توصیه میشه
yes.gif
 

saeed_saba

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژوئن 2007
نوشته‌ها
249
لایک‌ها
2
محل سکونت
ُStranded In The Middle Of Nowhere !
خب آثار آگاتا كريستي! به صورت کمیک استریپ منتشر شد!

چی میشد اگه کتاباش به دست ما هم میرسید.....
255.gif


پوآروش هم همونطور که خواهر پرشیانا گفتن دقیقا خود دیوید ساچت هستش.​
 

ColdWorld

Registered User
تاریخ عضویت
21 آپریل 2006
نوشته‌ها
257
لایک‌ها
6
محل سکونت
تهران
سلام!
آقا ممنون از مطالبتون!واقعا استفاده کردیم
66x1ufd.gif

من به شرلوک هلمز خیلی علاقه دارم!یه سری داستان پراکنده خوندم ازش!میخواستم یه چندتا از کناب های خوبش رو معرفی کنید تا بگیرم و بخونم!
//
همچنین از آگاتا کریستی هیچی نخوندم!می خواستم اونم چندتا از کتابای خوبش در مورد کاراگاه پوآرو مغرفی کنید!
ممنون
66x1ufd.gif
 

Persiana

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
18 جولای 2005
نوشته‌ها
4,220
لایک‌ها
129
سن
47
محل سکونت
Persian Empire
همچنین از آگاتا کریستی هیچی نخوندم!می خواستم اونم چندتا از کتابای خوبش در مورد کاراگاه پوآرو مغرفی کنید!

سلام،

انتخاب کردن از بين کارهاشون و اينکه بگيم کدوم بهتره و کدوم کمتر بهتره (!) کار سختيه، من الان که فکر ميکنم مى بينم نميتونم انتخاب کنم، مثلا قتل در قطار سريع السير شرق که هم فيلمش ساخته شده و هم بازى کامپيوتريش قشنگه، و يا داستان ماجراى عجيب در استايلز که در اين کتاب هرکول پوارو معرفى ميشه و يا پرده (با نام هاى آخرين پرونده ى پوارو و پوارور از صحنه خارج مى شود هم ترجمه شده) که آخرين حضور کارآگاه بلژيکى‌و دوست داشتنى‌ ماست (حالا ببينيد من چه شانسى دارم که اولين کتابى‌که از آگاتا کريستى خوندم (يعنى‌مامانم تشويقم کرد که بخونم) همين کتاب پوارو از صحنه خارج ميشود بود (چاپش مال زمان شاهه) ^0^

ولى يه چيزى، شما اصلا بايد ببينيد چه کتاب هايى از آگاتا کريستى الان تو بازار پيدا ميشه چون يک زمانى خيلى زياد بود (من هر روز ميرفتم کتابفروشى مى ديدم يه کتاب جديد دراومده و مى‌خريدم ولى‌الان فکر نکنم اونجورى باشه)، مى‌تونيد هم بپرسيد ببينيد چه کارهايى رو دارند و اساميشونو اينجا بفرماييد تا راهنماييتون کنند که خوبه، خوب نيست، جالبه، چجوريه، اينم توجه داشته باشيد که آگاتا کريستى يه سر‌ى هم کتاب هاى ادبى نوشته بوده با نامى‌غير از آگاتا کريستى که خوانندگان و خريداران متوجه بشن که اينها پليسى - جنايى نيستند، ولى ‌تو ايران اونا رو که ترجمه کردند، همون نام آگاتا کريستى‌ رو گذاشتند روش که اگر کسى ندونه فکر ميکنه اينم در زمينه ى جنايته و بعد مى بينه که عجبا، حيرتا، اينکه توش يه قطره خون هم نبود!!!

تو لينک زير که مربوط به ويکيپديا و در رابطه با آگاتاست، اسامى‌کتاب هاش و اينکه شخصيت ها و کارآگاهنش چه کسانى‌هستند رو نوشته، فکر کنم بتونه کمک کننده باشه ^_^

http://en.wikipedia.org/wiki/Agatha_Christie


.
 

ColdWorld

Registered User
تاریخ عضویت
21 آپریل 2006
نوشته‌ها
257
لایک‌ها
6
محل سکونت
تهران
ممنون از جوابتون!
والا یه سری پیدا کردم می خواستم بدونم چجوریاست!بیشتر دوست دارم داستانش مال هرکول پوآرو باشه...
ممنون میشم چنتا هم شما معرفی کنید
66x1ufd.gif


قتل در قطار سريع السير شرق
مرگ در رودخانه نی
قطار چهار و پنجاه دقیقه از پدینگتون

قتل در ماه عسل
ارثیه شوم
تله موش نمایشنامست؟میشه در مورد این هم توضیح بدی؟
ممنونم
 

saeed_saba

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژوئن 2007
نوشته‌ها
249
لایک‌ها
2
محل سکونت
ُStranded In The Middle Of Nowhere !
سلام

دوست عزیز،همونطور که خواهر پرشیانا گفتن،انتخاب کتاب از بین آثار آگاتا کریستی کار خیلی سختیه.اما میشه گفت که این داستانها جزء کارهای خوبش هستن :

1 - ملاقات با مرگ
2 - قتل در قطار سریع السیر شرق
3 - و سپس هیچکس نبود
4 - مرگ در رودخانه نیل
5 - قتل در ماه عسل
6 - قتل در زمین گلف
7 - قطار چهار و پنجاه دقیقه از پدینگتون
8 - پرده

درباره تله موش :

تله ‌موش (نمایشنامه) که یکی از آثار معروف او است برای اولین بار در ۲۵ نوامبر ۱۹۵۲ در لندن (تئاتر آمباسادورها) به روی صحنه رفت و از آن تاریخ تا زمان حاضر و در طول بیش از ۵۰ سال همیشه بر روی صحنه بوده است و از این نظر دارای رکورد میباشد. این نمایشنامه تا کنون فقط در لندن بیش از ۲۰٬۰۰ بار به روی صحنه رفته است.

در مورد آثار سر آرتور کنان دویل هم میتونی اینا رو بخونی :

1 - دره وحشت
2 - اتود در قرمز لاکی
3 - شکارچی باسکرویل
4 - نشان 4

این 4 کتاب،کتابهای بلند هولمز هستند.بقیه داستانهایش هم جزو گروههای داستانهای کوتاه شرلوک هلمز ،پرونده های شرلوک هلمز و بازگشت شرلوک هلمز هستند که میشه از اینا نام برد :

1 - نوار خال خالی
2 - انجمن موسرخ ها
3 - سر آگوستوس میلورتن
4-خانه خالی
5-مرد لب کج
6 -عینک دور طلایی
و خیلی داستانهای دیگه.

برای آشنایی بیشتر با آگاتاکریستی و کتاباش میتونی به این پست و آشنایی با سر آرتور کنان دویل و کتابهاش به این پست یه سری بزنی.

امیدوارم به دردتون بخوره.:happy:​
 

saeed_saba

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژوئن 2007
نوشته‌ها
249
لایک‌ها
2
محل سکونت
ُStranded In The Middle Of Nowhere !
خیلی خوب،فکر کنم خودم باید دست به کار بشم تا این تاپیک محبوبرو از گور بکشم بیرون .
اینجا بعضی از سوال و جوابهایی درباره Jeremy Brett که خیلیهاش به ذهن خود من هم رسیده بود مطرح میشه.امیدوارم برای دوستداران هولمز و اون مرحوم مفید باشه :
عزیزان Q بمعنی سوال و A بمعنی جوابه.(البته میدونم همه اینکارن :happy: )​

JB In General

wiwkkn.jpg

جرمی برت در صحنه ای از فیلم جنگ و صلح​

Q : قد جرمی برت و رنگ چشمانش چه بود؟
A : تقریبا 6 فوت و 2 اینچ قد /رنگ چشمانش هم فندقی بود.
-----------------
Q : نام واقعی JB چه بود؟
A : نام واقعی او Peter Jeremy William Huggins بود.
----------------
Q : وی در چه تاریخی متولد شد ؟
A : در سوم نوامبر 1933
---------------
Q :محل تولد وی کجاست ؟
A : در Berkswell نزدیک کاونتری،انگلستان.
--------------
Q : نام خانواده وی چه بود ؟
A : هنری ویلیام و الیزابت ادیث هاگینز (Henry William and Elizabeth Edith Huggins).پدرش سرهنگ مدال گرفته ارتش و مادرش از تبار کادبری ها که در دنیا بخاطر شکلاتشان معروف هستند بود.
--------------
Q : آیا جرمی خواهر یا برادری هم دارد؟
A : بله.وی 3 برادر بزرگتر از خودش داشت; جان - پاتریک و مایکل .جان همان کشیشی است که در مراسم یادبود جوانترین برادر خود در تاریخ 29 نوامبر 1995 سخنرانی کرد.

-------------
Q : آقای بینکز "Mr.Binks"،سگ جرمی از چه نژادی بود و در چه زمانی تحت مالکیت وی درآمد؟
A :" آقای بینکز" برطبق گفته JB در مصاحبه هایش،دورگه ای بود که قسمتی از نژاد سگ شکاری را داشت.جرمی در طول دهه 1960 وی را در اختیار گرفت.در سال 1991 در مصاحبه با NPR ،جرمی درباره شگش گفت : "سگ کوچک من..آقای بینکز..او 16 سال پیش مرد.(1975)​

5oa4w5.jpg

جرمی و Mr. Binks​

-------------
Q : چرا جرمی نام Brett را برای خود انتخاب کرد ؟
A : پدر او نمیخواست که نام خانوادگی آنها بر روی صحنه نمایش برده شود.وی ذهنیت خوبی راجع به بازیگری نداشت و آن را شغلی مشکوک اطلاق میکرد.جرمی نام هنری اش را از روی اولین کت و شلوارش انتخاب کرد "Brett AND Co"
-------------
Q : آغاز کار JB کجا و چه زمانی بود ؟
A : در مجموعه شرکتهای Library Theatre در منچستر،انگلستان،1954
-------------
Q : اولین نقش وی در یک فیلم کامل چه بود ؟
A : جرمی در اولین فیلم کامل خود،در سال 1955 و برای کمپانی بریتیش فیلم ،نقش یک دانش آموز هنر فرانسوی را در فیلم Svengali بازی کرد.با اینکه او در چند صحنه ابتدایی فیلم بازی کرد،اما نامی از وی و یا کاراکتر وی در فیلم برده نشد.
اولین فیلم کامل جرمی که از وی نام برده شد،فیلم جنگ و صلح ،ساخته شده به سال 1956 بود که وی نقش "نیکلاس روستو"(Nicholas Rostov)را بازیکرد.فیلمی که با حضور بازیگران مطرحی همچون Henry Fonda و Audrey Hepburn ساخته شد.

-------------
Q : آیا جرمی هرگز ازدواج کرده بود ؟
A : بله.2 بار.بار اول در سال 1958 با یک هنرپیشه بریتانیایی بنام Anna Massey ،که در سال 1962 به طلاق منجر شد.بار دوم در سال 1977 با یک تهیه کننده تلویزیون آمریکائی بنام Joan Wilson .وی در سال 1985 همسرش را از دست داد.​

جرمی و جوآن
b54lly.jpg
8x2af8.jpg
جرمی و آنا
-------------
Q : آیا جرمی فرزندی هم دارد ؟
A : بله.یک پسر به نام David Raymond William Huggins متولد 1959 .وی همچنین فرزندخوانده هایی نیز به نامهای Caleb and Rebekah Sullivan که فرزندان همسر دومش جوآن ویلسون هستند دارد.جرمی اغلب تمامی آنها را با لفظ "فرزندان من"خطاب میکرد و تفاوتی بین فرزند خودش و فرزندان جوآن قائل نبود.
-------------
Q : آیا دیوید شبیه جرمی است ؟
A : بنابر آنچه از عکسها پیداست و نزدیکان قضاوت میکنند،وی بیشتر به مادرش آنا مسی شبیه است.عکس زیر وی را در سال 2003 نشان میدهد.بنظر میرسد هرچه پیرتر میشود،به جرمی شبیه تر میشود.
و درباره مادر دیوید،آنا مسی; وی اکنون نویسنده استو.اتوبایوگرافی وی بنام Telling Some Tales در سال 2006 در انگلیس منتشر شد.​
14vjhvb.jp

David​

-------------
Q : آیا خود جرمی در فیلم بانوی زیبای من "My Fair Lady " آواز خوانده است ؟
A : شاید.برای سالها جرمی اصرار داشت خودش در MFL آواز خوانده است.هر چند در سال 1996 و با توجه به اسنادی که درباره ساخت MFL منتشر شد،مشخص شد که صدای جرمی با صدای خواننده ای به نام Bill Shirley (فردی که Soundtrack فیلم MFL را نیز خوانده است)عوض شده است.هرچند جرمی صدای خوبی داشت و در تلویزیون بریتانیا و تاتر نیز آواز خوانده بود.
-------------
Q : آخرین نقش جرمی چه بود ؟
A : آخرین نقش او Mr .Fielding در فیلم Moll Flanders ساخته شده در سال 1996 بود.
-------------
Q : جرمی در چه تاریخی درگذشت ؟
A : در 12 سپتامبر 1995 ،در خانه شخصی خودش در Clapham Common -جنوب لندن - و هنگامی که در خواب بود درگذشت.
-------------
Q : عامل مرگ وی چه بود ؟
A : بیماری قلبی.دریچه قلب وی بخاطر تب رماتیسمی که در کودکی گرفته بود آسیب دیده بود.همچنین از آسیب زهرگونه داروهایی که بخاطر اختلال بایو پلار (Biopolar)مصرف میکرد و همچنین بخاطر کشیدن سیگار بسیار.
مرض قلبی وی در سال 1995 تشخیص داده شد و برطبق نظر پزشکان،او به تعویض قلب نیاز داشت.اما این عمل هیچگاه انجام نشد.پزشکان میترسیدند که داروی ضد سیستم ایمنی بدن که در صورت عمل کردن ، جرمی باید تا آخر عمر آنها را مصرف میکرد،با داروهای قلبش تداخل پیدا کند.جالب اینجاست ،اندکی پس از مرگ او،روزنامه ها و ژورنالهای پزشکی شروع به گزارش تکنیک جدید جراحی کردند که نیاز به تعویض قلب را در بعضی موارد از بین میبرد.
-------------
Q : جرمی در کجا به خاک سپرده شد ؟
A : درحقیقت جرمی به خاک سپرده نشد! وی سوزانده شد.اگر دوستدارانش بخواهند در لندن از او سراغی بگیرند،میتوانند به لوحی که در تاتر ویندهام برای او نصب شده و یا تئاتر ملی و منزل شخصی وی مراجعه کنند.

JB و شرلوک هلمز

Q : برای چه مدت جرمی نقش هولمز را بازی کرد ؟
A : از سال 1983 تا 1994 برای گرانادا. وی همچنین در طی سالهای 89-1988 در تئاتر بریتانیا در نمایش "راز شرلوک هلمز "بازی کرد.ضمنا،در سال 1980 در نمایش Crucifer of Blood که در تئاتر آهمانسون لس آنجلس روی صحنه رفت،نقش Dr. Watson را بازی کرد.
-------------
Q : آیا جرمی از بازی کردن در نقش شرلوک هلمز متنفر بود ؟
A : جرمی در ابتدا فکر میکرد اصلا و ابدا برای این نقش مناسب نیست.زیرا روحیه آفتابی او با روحیه ابری هلمز تناسب نداشت.وی مدافع سرسخت دویل و سری کتابهای هولمز بود.وی داستانی استادانه درباره زندگی هولمز به نام "راز شرلوک هلمز" (The Secret Of Sherlock Holmes) نوشت و آن را بروی صحنه برد.
-------------
Q : آیا جرمی از "فروپاشی روانی "بخاطر مرگ همسرش رنج میبرد؟
Q : آیا جرمی از "فروپاشی روانی"بخاطر اینکه حس میکرد واقعا شرلوک هلمز است رنج میبرد؟
Q : آیا جرمی این بیماری را بهانه ای قرار داد تا دیگر در نقش هولمز ظاهر نشود ؟
A : در حقیقت چیزی بنام "فروپاشی روانی"در وی وجود نداشت.مرگ جوآن ویلسون بخاطر سرطان باعث شد تا جرمی به اختلال بایوپلار قلبش پی ببرد; بیماری که ظاهرا تمام سالهای عمرش با او همراه بوده...
آنچه ظاهرا پیداست اینکه وی کمی پس از مرگ جوآن به سر صحنه برگشت.اما کار زیاد و اندوه حل نشدنی مرگ جوآن،باعث بستری شدن جرمی در بیمارستان شد و این عاملی شد که اشتباها در 1986 آن را به فروپاشی روانی تعبیر کردند.

-------------

Q : چرا جرمی در بعضی از قسمتهای هولمز موهای کوتاهی دارد ؟
A : جرمی فکر میکرد که هم او و هم هولمز به تغییر نیاز دارند.پس موهایش را کوتاه کرد.وی در جایی اعتراف کرد :"با اون اندازه مو من باید به موهام ژل میزدم....بعضی اوقات 2 بار در روز.مثل-مثل سیمان بود و من خیلی ناراحت بودم. و من فکر کردم شاید بشه با موی کوتاه هم همون تاثیر رو داشت.من اون کارو کردم و خوب،فکر کنم خوب بود.بله فکر کنم یه تغییر قشنگ بود."
در ضمن وی عقیده داشت نمونه ای از موهای کوتاه او در عکسی از سیدنی پچت که در اولین کتابهای هولمز چاپ شده موجوده.پس هولمز هم موهاشو کوتاه میکرده!​

hx3vbk.jpg

عکسی از هولمز،اثر سیدنی پچت​

-------------
Q : چرا جرمی در بعضی از قسمتها چاق شده بود ؟
A : ظاهرا داروهایی که جهت کنترل بیماری اختلال دوقطبی او تجویز شده بود،باعث نگه داشته شدن آب بدن میشد.همین امر ظاهر پف کرده او را در قسمتهای واپسین سریال توجیه میکند.

15mfp1i.jp
-------------
Q : چه اتفاقی برای اولین دکتر واتسن مجموعه ،یعنی David Burke افتاد ؟
A : دیوید پروژه را بخاطر رسیدگی بیشتر به خانواده و تمرکز بیشتر بر تئاتر ترک کرد.وی هنوز در صحنه نمایش و تلویزیون بریتانیا فعال است.
***************************************************************************************

 
بالا