برگزیده های پرشین تولز

از همه جا - اخبار بازيهاي كامپيوتري

وضعیت
موضوع بسته شده است.

irgamer

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
23 جولای 2003
نوشته‌ها
2,030
لایک‌ها
15
در حال حاضر IBM خيلي خوب کار کرده در مورد Game Cube اما سوني هم از اين CPU جديدش خيلي تعريف مي کنه پس بايد صبر کرد و ديد...
و اما در مورد Phantom من وقتي فهميدم قراره اين شاهکارشونو سال 2006 بدن بيرون به کل بيخيال شدم!!
 

mammad

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
8 مارس 2003
نوشته‌ها
852
لایک‌ها
8
سن
39
محل سکونت
NoWhere Abad
شنيدين كه اينقدر اين CPU ي Xbox2 ميخواد قوي شه كه سرعت ساعتش به 5 گيگاهرتز ميرسه!!
تازه اين فانتوم هم خيلي ضايع تر از اوني كه تو نگاه اول آدم فكر ميكنه در موردش!!
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
افزايش فروش بازي پلي استيشن دو سوني


*سه شنبه 30 دی 82 - *
شركت سوني در ايام خريد كريسمس موفق به فروش 70 ميليون دستگاه بازي پلي استيشن دو شد . به گزارش سرويس Ict خبرگزاري كار ايران,ايلنا, به نقل از شبكه خبري بي بي سي, علي رغم كاهش 8 درصدي فروش دستگاههاي بازي پلي استيشن فروش دستگاه بازي پلي استيشن دو در ايام كريسمس از افزايش چشمگيري برخوردار بوده است . بنابراين گزارش, در ايام كريسمس 70 ميليون دستگاه از بازي پلي استيشن دو به فروش رسيده است . اين گزارش حاكي است, اگر چه فروش بازي پلي استيشن دو ايام كريسمس در ايالات متحده به شدت كاهش يافت. اما افزايش چشمگير فروش اين بازي در اروپا, ژاپن كاهش فروش در آمريكا را جبران نمود . بر اساس اين گزارش, ميزان فروش بازي پلي استيشن دو در ايام خريد كريسمس امسال 27 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته است . شايان ذكر است, پيش بيني مي شود چندان فروش بازي پلي استيشن دو در سال 2004 باز هم افزايش يابد
 

mammad

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
8 مارس 2003
نوشته‌ها
852
لایک‌ها
8
سن
39
محل سکونت
NoWhere Abad
اينكه كه نوشته 70 ميليون توي تعطيلات منظورش فروش كل بود ديگه وگرنه الان ديگه بيل گيتس پولدار ترين آدم نبود رييس شركت سوني ميشد.
 

rammstein_persia

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
23 می 2003
نوشته‌ها
1,094
لایک‌ها
19
به نقل از mammad :
اينكه كه نوشته 70 ميليون توي تعطيلات منظورش فروش كل بود ديگه وگرنه الان ديگه بيل گيتس پولدار ترين آدم نبود رييس شركت سوني ميشد.

توي كريسمس امسال اگه اشتباه نكرده باشم ركورد فروش دستگاه بازي رو Nintendo داره با Gamecube اونهم بخاطر بازي Zelda! (منظور اينجا تعداي هست كه هر دستگاه توي كريسمس فروخته شده و نه آمار مجموع)
اما در مورد فروش كلي اين سه دستگاه, سوني و PS2 فروشش تا بحال چندين برابر مجموع فروش دستگاههاي
XBOX و GameCube بوده.
درواقع XBOX فروشش خيلي پايينتر هست از PS2.
و گيم كيوب هم خيلي پايينتر از XBOX.
سوني شركت زرنگيه..خيلي زرنگ دست كمش نگيرين.و توي كل محصولاتي كه سوني تو تاريخ ساخته هيچكدوم تا بحال براش به اندازه Playstation و PlayStation2 سود آور نبوده.
مايكروسافت به لطف سرمايه بزرگي كه از صنعت نرم افزار داره ميتونه با سوني توي زمينه Game Console رقابت كنه والي اگه اون كارش فقط Game Console بود مطمئن باش همون 4 ماه اول ورشكست ميشد ميرفت پي كارش.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
در آمد يك ميليارد دلاري بازي هاي آن لاين در سال 2004 ميلادي
تحليل گران اقتصادي پيش بيني مي كنند درآمد حاصل از فروش بازي هاي رايانه اي آن لاين در سال 2004 ميلادي به يك ميليارد دلار بالغ شود. به گزارش سرويس ICT خبرگزاري كار ايران, ايلنا, به نقل از شبكه خبري بي بي سي پيش بيني مي شود بازي هاي رايانه اي آن لاين كه چندين كاربر به طور همزمان مي توانند در آن شركت كنند طي 12 ماه آينده از فروش معادل يك ميليارد و 300 ميليون دلار برخوردار شوند. بنابراين گزارش, قسمت اعظم اين در آمد حاصل از دريافت حق اشتراك كاربران اينترنتي در اين بازي ها و همچنين فروش برخي از اين بازي ها و تجهيزات وابسته آن است. گفتني است, طبق پيش بيني تحليل گران, بازي هاي آن لاين نظير دنياي نبرد سفينه ها, ماتريكس ,midddle earth on line و ever quest2 از محبوبترين بازي هاي آن لاين در سال2004 ميلادي باشند. شايان ذكر است انتظار مي رود در آمد حاصل از اشتراك بازي هاي آن لاين تا سال 2008 ميلادي به 4 ميليارد دلار بالغ شود.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
لينوكس
و بازی‌های كامپيوتری


حميد يوسف زاده
تا چندی پيش لينوكس به عنوان محيطی كه تنها بازی‌نويسان غيرحرفه‌ای در آن فعاليت داشتند، محيطی بكر و جذاب برای كار در زمينه بازی‌های كامپيوتری به نظر می‌رسيد. اما در حال حاضر تعداد زيادی از بازی‌های سورس آزاد – كه البته اكثر آنها نسخه‌های hack شده بازی‌های تجاری پرطرفدار هستند – تحت لينوكس وجود دارند. بيشتر اين بازی‌ها كه به عنوان مثال می‌توان از Quake III، Arena، Civilization: Call to Power، Railroad Tycoon II، Myth II نام برد، در سال‌های اخير به يك پنگوئن در لوگوی خود مزين شده‌اند.

اما حقيقتاً برای بسياری از كاربران عادی كامپيوتر، در انتخاب يك سيستم‌عامل هيچ چيز بدتر از وجود نداشتن بازی‌های بزرگ و جذاب تحت آن نيست. در حالی كه نصب يك بازی تحت محيط ويندوز به راحتی يك double click روی ماوس است، تا چندی پيش نصب بازی‌ها تحت لينوكس بسيار مشكل بود، بخصوص نصب يك بازی سه‌بعدی تحت لينوكس را می‌شد با جراحی باز روی قلب يك سيستم كامپيوتر برابر دانست.

اما شرايط به سرعت درحال تغيير بود. در مارس 2000 شركت( Loki (www.lokigames.com، بزرگ ترين توليدكننده بازی‌های كامپيوتری تحت لينوكس، با همكاری شركت Creative Technologies كه يكی از معروف‌ترين توليدكنندگان سخت‌افزارهای چندرسانه‌ای است، اعلام كردند كه به زودی با همكاری يكديگر يك كتابخانه به نام OpenAL (Open-source Audio Library) عرضه خواهند كرد كه به توليدكنندگان بازی‌های كامپيوتری امكان ايجاد بسيار آسان‌تر درايورهای صدا و پشتيبانی از صدای سه بعدی تحت لينوكس را خواهد داد.

در حال حاضر لينوكس به خوبی گرافيك و صدای سه‌بعدی را پشتيبانی می‌كند، در نتيجه علاقه به ارائه بازی‌ها تحت لينوكس روز به روز بيشتر می‌شود و اين سيستم‌عامل مجانی می‌رود كه به يك بازيگر فعال در زمينه سرگرمی‌های كامپيوتری تبديل شود.

همانطور كه مايكروسافت با ارتقای DirectX 5به DirectX 6 رضايت خاطر توليدكنندگان نرم‌افزار و بخصوص بازی‌های كامپيوتری را به دست آورد، ارتقای Xfree86 3 به نگارش 4، عرضه OpenAL و برخی ديگر از محصولاتی كه تحت لينوكس ارائه شدند، باعث شدند كه هزينه توليد بازی‌های كامپيوتری تحت لينوكس بسيار كمتر شود و در نتيجه بسياری از شركت‌ها بازی‌های خود را تحت لينوكس عرضه كردند.

دوران طلايی بازی‌ها

بازی‌ها هميشه تحت لينوكس وجود داشته‌اند. تقريبا از همان زمانی كه لينوكس پا به عرصه وجود گذاشت، يك برنامه‌نويس جرات خود را با نوشتن يك برنامه تحت X-window امتحان كرد. Asteroids (بر مبنای بازی Arcade)، Smiletris (مشابه بازی Tetris)، و بازی جذاب Mahjongg (نسخه‌ای از بازی Shanghai) كه جزو اولين بازی‌های تحت لينوكس بودند، همچنان همراه با آخرين نگارش‌های لينوكس نصب می‌شوند.

يكی از پرآوازه‌ترين بازی‌های تحت لينوكس، بازی FreeCiv (www.freeciv.org) است كه نتيجه يك كار تيمی برای ساختن يك بازی مشابه بازی Civilization است. نوشتن اين بازی در سال 1995 آغاز شده است و به مرور به يك بازی چندمحيطی (Multi-platform) تبديل شده است كه بيش از يكصد برنامه‌نويس در ايجاد جنبه‌های مختلف اين بازی با يكديگر همكاری می‌كنند. علاوه‌براين، ويژگی ذاتی لينوكس يعنی پشتيبانی كارهای شبكه‌ای باعث شده است كه ايجاد يك بازی چند كاربره يك اولويت اصلی برای ايجادكنندگان اين بازی به شمار رود. در واقع FreeCiv ماه‌ها قبل از اينكه شركت Hasbro Interactive قابليت بازی چند نفره روی شبكه را در محصول خود قرار دهد، اين امكان را فراهم كرده بود.

در سال 1996 برخی ديگر از بازی‌های مهم ديگر نسخه تحت لينوكس خود را ارائه كردند. بازی Doom كه اولين نسخه آن در سال 1993 به اتمام رسيده بود، از امكان دور زدن X-window slow lane و نوشتن اطلاعات مستقيما روی صفحه نمايش استفاده كرد تا محصول خود را تحت لينوكس امتحان كند. اين امكان توسط دانشجويان دانشگاه MIT فراهم شده بود. slow lane يك لايه نرم‌افزاری سيستم‌عامل است كه عمل نوشتن اطلاعات روی صفحه نمايش را انجام می‌دهد. دور زدن اين بخش از سيستم‌عامل و كار مستقيم با صفحة نمايش، افزايش قابل توجهی در سرعت برنامه‌های گرافيكی بوجود می‌آورد. به دنبال اين تجربه برخی ديگر از شركت‌ها نيز از اين امكان استفاده كردند و بازی‌های خود را به محيط لينوكس منتقل كردند. اما انتقال يك بازی به محيط لينوكس باعث شد كه اكثر توليدكنندگان بازی‌های كامپيوتری متقاعد شوند كه لينوكس را می‌توان يك سيستم‌عامل مناسب برای بازی‌های كامپيوتری دانست. اين بازی Quake بود كه توسط شركت id software عرضه شده بود. توليد اين بازی در سال 1996 به اتمام رسيد و در سال 1997 نسخه سورس‌آزاد آن توسط John Carmack (يكی از برنامه‌نويسان id software) تحت ليسانس GNU منتشر شد و سپس Dave Kirsh (يكی ديگر از برنامه‌نويسان اين شركت) آن را به لينوكس منتقل كرد.

در حال حاضر شركت‌ها از Quake III برای نشان دادن قدرت سخت‌افزارها و نسخه لينوكس خود استفاده می‌كنند. بعد از آن John Carmack به عنوان يك فرد ثابت‌قدم در زمينه بازی‌های لينوكس همواره در اين زمينه فعال بوده است.

اما محصول ديگری كه تحول قابل توجهی در زمينه بازی‌های لينوكس به وجود آورده است، برنامه WINE (Windows Emulator) است كه با استفاده از آن می‌توان بسياری از بازی‌های تهيه شده برای محيط ويندوز را تحت لينوكس اجرا كرد. به اين ترتيب بدون نياز به هيچ‌گونه تغييری در بازی‌ها و تنها با استفاده از WINE می‌توان بسياری از بازی‌ها را تحت لينوكس اجرا كرد. فهرستی از بازی‌هايی كه امكان اجرا در محيط لينوكس با استفاده از WINEبرای آنها فراهم است در آدرس www.linuxgames.com/wine قرار داده شده است. اما متأسفانه بسياری از اين بازی‌ها تنها روی كارت‌های گرافيك معدودی اجرا می‌شوند.

ماجرای تايتانيك

اگر قرار باشد مثالی بزنيم كه ثابت می‌كند لينوكس، گرافيك را به شكل عالی آن پشتيبانی می‌كند، بايد از «تايتانيك» نام ببريم. منظور، كشتی تايتانيك نيست بلكه فيلم «تايتانيك» را می‌گوييم. زمانی كه فيلم تايتانيك در 19 دسامبر 1997 به روی پرده آمد، برنامه‌نويسان لينوكس به وجد آمدند. البته نه به خاطر خود فيلم يا بازی هنرپيشه‌های آن، بلكه به اين دليل كه تايتانيك وجود خود را مديون سيستم‌عامل لينوكس بود. در واقع شركت Digital Domain جلوه‌های ويژه اين فيلم را (كه نياز به قدرت پردازشی فوقالعاده زيادی داشت) با استفاده از 105 كارگزار لينوكس ايجاد كرده بود.

Darryl Straussكه مديريت اين پروژه را به عهده داشت و قبل از آن هم كارهايی نظير Apollo 13، The Fifth Element، Dante`s Peak و What Dreams May Come را در كارنامه خود داشت، می‌گويد: در اين پروژه ما يكی از 500 سوپركامپيوتر برتر جهان را ايجاد كرده بوديم.

در همين زمان Strauss درست به همان دليلی كه بسياری از ديگر شركت‌ها كارگزارهای اينترنت خود را به لينوكس منتقل می‌كردند، لينوكس را به عنوان سيستم عامل كار خود انتخاب كرد يعنی مجانی بودن لينوكس. در حالی كه هر نسخه از اكثر سيستم‌های عامل موجود صدها و بلكه هزارها دلار هزينه به پروژه تحميل می‌كردند، انتخاب لينوكس باعث شد كه اين شركت ميليون‌ها دلار صرفه‌جويی كند.

Strauss كه دستی هم در برنامه‌نويسی تحت يونيكس داشت، می‌دانست كه لينوكس حتی زمانی كه روی يك PC معمولی هم نصب شده باشد می‌تواند از عهده پردازش كارهای گرافيكی سنگين برآيد. به همين دليل به سراغ كارت‌های گرافيكی Voodoo رفت كه در سال 1995 توسط شركت 3dfx Interactive ارائه شده بودند.

او می‌گويد «من در سال 1996 نگاهی به قابليت‌های كارت‌های Voodoo انداختم و به فكرم رسيد كه می‌توانم از آن برای كار خود استفاده كنم.» در آن سال او 3dfx را متقاعد كرد كه به او اجازه دهد Glide را به محيط لينوكس منتقل كند. Glide يك مجموعه دستورات برنامه‌نويسی گرافيك سه‌بعدی است كه توسط 3dfx خاص كارت‌های Voodoo ايجاد شده است، اما با استفاده از برخی مبدل‌ها می‌توان آن را برای ساير كارت‌های گرافيكی نيز استفاده كرد. Strauss حدود يك سال از اوقات فراغت خود را روی اين كار گذاشت و سرانجام آن را به پايان برد. همزمان با به پايان رسيدن كار توليد فيلم تايتانيك، ارائه Glide و Mesa (يك پياده‌سازی از OpenGL API) نيز گرافيك سه‌بعدی را به دنيای كامپيوترهای شخصی وارد كردند.

زمانی كه Strauss كار روی تايتانيك را به پايان برد، خود را برای يك تغيير آماده می‌ديد. او در سال 1998 بعد از شش سال كار در زمينه جلوه‌های ويژه، خود را در اين زمينه بازنشست كرد. به اين ترتيب او تبديل به يك نويسنده تمام‌وقت برنامه‌های گرافيكی تحت لينوكس شد و به شركت Precision Insight پيوست و ***** پروژه توليد سيستم‌های گرافيكی Xfree86 برای لينوكس را به عهده گرفت.

از قانون تا لينوكس

Strauss تنها كسی نبود كه در سال 1997 متوجه بازار بكر لينوكس در زمينه بازی‌های كامپيوتری و پتانسيل موجود در آن شد. Scott Draeker كه هم طرفدار لينوكس و هم هواخواه جدی بازی‌های كامپيوتری بود نيز، متوجه اين نوزاد شد كه نياز به تربيت و راهنمايی داشت.

او متوجه تقاضاهای نسبتا زيادی شد كه به شركت‌های توليدكننده بازی می‌رسيد و از آنها می‌خواست كه آخرين بازی‌های تحت ويندوز خود را تحت لينوكس نيز عرضه كنند. او می‌گويد: «برخی از مشتری‌های من شركت‌های توليدكننده بازی بودند و من می‌دانستم كه آنها هرگز به اين كار، تن نخواهند داد؛ ولی من اين را هم می‌دانستم كه كاری بايد كرد».

در يك اقدام غيرمنتظره، او كار خود را رها كرد و تلاشی را آغاز كرد تا توليدكنندگان بازی‌های كامپيوتری بزرگ و مشهور را برای انتقال محصول خود به لينوكس متقاعد كند. در سال 1998 او برنامه خود را بر بحث با شركت Activision برای انتقال بازی Civilization: Call to Power به لينوكس متمركز كرد.

آنچه كه كار Draeker در رها كردن كار خود و تلاش در اين زمينه را برجسته‌تر می‌سازد اين است كه او به هيچ وجه يك نويسنده بازی‌های كامپيوتری كه شيفته لينوكس شده باشد نيست. رئيس شركت Loki Interactive Entertainment – كه شايد مشهورترين شركت توليدكننده بازی‌های تحت لينوكس است – خود يك وكيل است. دانستن اين واقعيت شايد باعث شود كه بازی‌نويسان تحت لينوكس با ديد عميق‌تری به بازی‌های بعدی كه توسط اين شركت توليد می‌شود نگاه كنند. ولی يك نكته را نبايد از نظر دور داشت. Draeker عاشق بازی‌های كامپيوتری است، عاشق لينوكس است و با خود عهد كرده است كه اين دو معشوق خود را در كنار هم قرار دهد.

اين كار، كار ساده‌ای نيست. در ابتدا همه چيزی كه از دست او برمی‌آمد، ترغيب شركت‌های بازی‌نويس برای استفاده از اين سيستم‌عامل مجانی بود. ولی دو چيز او را در راهی كه انتخاب كرده بود استوار كرد: «اولين عامل اين كه من به داخل پروژه KDE رفتم و ماهيت آن را مشاهده كردم. و دوم اين كه يك كپی از سيدی RedHat را در جلد آن در يك مغازه مشاهده كردم». اكنون او به موقعيتی رسيده است كه هر شركتی كه می‌خواهد بازی خود را به لينوكس منتقل كند ابتدا با او مشورت می‌كند.

يك انتقال برای تمام برنامه‌ها

با تمام مطالب گفته شده در بالا، بازهم توليدكنندگان بازی كه با لينوكس آشنايی نداشتند نوعی ترس از وارد شدن به اين عرصه احساس می‌كردند. اما با انتقالی كه يكی از برنامه‌نويسان Loki به نام Sam Lantinga انجام داد، كار بازی‌نويسان تحت لينوكس باز هم كمی راحت‌تر شد.

در سال 1997 اين برنامه‌نويس تصميم گرفت كه يورش خود به دنيای بازی‌نويسی را با ايجاد يك بازی جديد به نام Pirates Ho! (pirates.devolution.com) آغاز كند. او يك بررسی روی ابزارهايی كه برای نوشتن بازی تحت لينوكس وجود داشتند كرد. نتايج بررسی برای او كاملا نااميد كننده بود. ابزارهای بسيار كمی وجود داشتند كه با استفاده از آنها بتوان بازی‌هايی ايجاد كرد كه انتقال آنها از يك سيستم‌عامل به سيستم‌عامل ديگر به سادگی انجام شود.

Lantinga به اين نتيجه رسيد كه يك زبان برنامه‌نويسی گرافيكی مورد نياز است، كه برنامه‌های نوشته شده با آن به سادگی قابل انتقال بين دو محيط مختلف باشند. او با همكاری چند نفر ديگر كتابخانه SDL (Simple DirectMedia Layer) را ايجاد كردند. هر بازی كه با استفاده از اين كتابخانه نوشته شود، می‌تواند توسط برنامه‌نويسان مسلط به SDL به سرعت (در طی چند هفته يا چند ماه) به يك سيستم عامل ديگر منتقل شود.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
به اين ترتيب راه برای عرضه تعداد زيادی از بازی‌های Loki هموار شد. در سال 1999 اين شركت هشت بازی جديد تحت لينوكس منتشر كرد كه بيشتر آنها منتقل شده از يك محيط ديگر بودند. طبق گفته Draeker انتقال هر يك از اين بازی‌ها به لينوكس بين 12 تا 18 ماه زمان برده است. اين بازی‌ها كه از تنوع زيادی هم برخوردار بودند و حتما نزد علاقه‌مندان بازی‌های كامپيوتری شناخته شده هستند، عبارتند از:

Civilization: Call to Power

Myth II: Soulblighter

Railroad Tycoon II

Eric`s Ultimate Solitaire

Heretic II

Heroes of Might and Magic 3

Quake III: Arena

و Heavy Gear 2

وضعيت فعلی پشتيبانی بازی‌ها در لينوكس

هنوز هم می‌توان گفت كه انتقال بازی‌ها به لينوكس، راحت‌تر از فراهم آوردن امكان يك نصب ساده برای كاربران است. خوشبختانه Loki يك برنامه نصب‌كننده ايجاد كرده است و آن را به صورت سورس‌آزاد منتشر كرده است كه با استفاده از آن نصب بازی‌ها كمی آسان‌تر می‌شود. با اين حال نصب بازی‌های سه‌بعدی همچنان مشكل است.

اين مشكلات به حدی است كه حتی John Carmack هم كه خود جزو رهبران اين حركت است، در آنها گرفتار شده است. در يك مكاتبه كه ميان او و يكی از برنامه‌نويسان Loki به نام Bernd Kreimeier روی mailing list مربوط به Utah GLX انجام شده است، Carmack نوشته است: «برای راه‌اندازی AGP من مجبور شدم كه آخرين نسخه از هسته لينوكس را به دست آورم و ماژول newagp را به آن patch كنم. سپس هسته را از نو پيكربندی و آن را كامپايل كردم. سپس ماژول‌های آن را كامپايل كردم. بعد از آن liloرا از نو پيكربندی كردم تا هسته جديد را بشناسد. سپس كامپيوتر را reboot كردم و device مورد نظر خود را insmod كردم و سرانجام موفق شدم كه AGP را راه‌اندازی كنم. واقعا برای من قابل تصور نيست كه يك كاربر معمولی چگونه می‌تواند چنين كاری را انجام دهد».

از نظر Draeker علاوه بر عدم وجود بازی‌ها به تعداد كافی در لينوكس، وجود چنين مشكلاتی بزرگترين مانع در راه تبديل لينوكس به يك سيستم‌عامل مناسب برای بازی‌های كامپيوتری هستند. او می‌گويد: «حتی برنامه‌نويسان ما نيز در راه‌اندازی بازی‌های تحت لينوكس دچار مشكل می‌شوند». او همچنين در يك كنفرانس درباره بازی‌های لينوكس بيان كرد كه: «وضعيت لينوكس در اين زمينه يادآور روزهای سختی كه با سيستم عامل DOS بر كاربران كامپيوتر گذشته است».

در حال حاضر علاقه‌مندان به بازی‌های كامپيوتری تحت لينوكس، برای بازی كردن يكی از بازی‌های سه‌بعدی مجبورند كه ابتدا پشتيبانی از كارت گرافيك خود را تحت OpenGL راه‌اندازی كنند. برای اين كار بايد ابتدا Xfree86 را با استفاده از يك درايور پشتيبانی از امكانات سه‌بعدی، كتابخانه Mesa 3D، Utah GLX و احتمالا Glide كامپايل كنند و سپس بازی مورد نظر خود را نصب و از آن استفاده كنند.

نه تصوير و نه صدا!

نصب گرافيك تنها مشكل اصلی بازی‌های تحت لينوكس نيست، بلكه پشتيبانی قابل قبول از كارت صدا نيز همواره مشكل‌ساز بوده است. برای كاربرانی كه انواع مختلف كارت‌های SoundBlaster را استفاده می‌كنند مشكل چندانی وجود ندارد و لينوكس به خوبی اين كارت‌ها را پشتيبانی می‌كند. اما دارندگان ساير كارت‌های پيشرفته‌تر مشكلات زيادی در اين زمينه دارند.

مثلا اگر شما محصولات Vortex مربوط به شركت Aureal را استفاده می‌كنيد، بهتر است استفاده از آن در لينوكس را به فراموشی بسپاريد. اگرچه Aureal درايورهايی برای آن نوشته است و اين درايورها به آسانی نصب می‌شوند و كار با فايل‌های MP3هم به خوبی توسط آنها پشتيبانی می‌شود، اما اين درايورها با Advanced Linux Sound Architecture و Open Source System كه در بيشتر بازی‌ها استفاده می‌شوند، سازگار نيستند.

رقابت شانه به شانه

با وجود تمام مطالب گفته شده، هنوز هم نمی‌توان پتانسيل بالايی را كه در زمينه بازی‌نويسی تحت لينوكس وجود دارد انكار كرد. به مرور، تمامی توليدكنندگان سخت‌افزار درايورهای خود را تحت لينوكس عرضه می‌كنند و اين باعث می‌شود كه نصب بازی‌ها آسان و آسان‌تر شود. علاوه بر اين با ارائه Xfree86 4 ديگر كاربران معمولی (در صورتی كه در هنگام نصب لينوكس دقت لازم را صورت دهند)، در اكثر موارد نيازی به دانستن نحوه راه‌اندازی گرافيك و صدای سه‌بعدی ندارند و لينوكس در اين زمينه به خوبی با ويندوز رقابت می‌كند.

طبق گفته مسئولان شركت Nvidia درايورهايی كه برای لينوكس نوشته می‌شوند از نظر كارايی برتری قابل توجهی بر نسخه ويندوزی خود دارند. مثلا در مقايسه‌ای كه روی بازی Quake III انجام شده است، درايور لينوكس، پنج تصوير در ثانيه بيشتر از درايور ويندوز پشتيبانی می‌كرده است. نتايج مشابهی نيز توسط Rival 3dfx و ساير شركت‌ها گزارش شده است.

اگرچه ارائه Xfree86 4 به معنای امكان راه‌اندازی گرافيك سه‌بعدی در يك چشم به هم زدن نيست، ولی حداقل می‌توان گفت كه آن را بسيار ساده‌تر كرده است. Joseph Kain كه يكی از پنج مهندسی است كه در شركت 3dfx روی درايورهای تحت لينوكس كار می‌كنند، می‌گويد: «نصب و راه‌اندازی گرافيك سه‌بعدی بهبود بسياری يافته است. با قرار گرفتن OpenGL در دل سيستم Xfree همه چيز از قبل نصب می‌شود». در واقع از جنبه نصب و بروزآوری آسان، لينوكس را می‌توان مشابه ويندوز دانست.»

از نظر پشتيبانی صدا، كار با نسخه‌های مختلف لينوكس بسيار ساده‌تر شده است و می‌توان آنها را رقيب جدی ويندوز دانست. تمامی نسخه‌های اصلی لينوكس درايورهای صدا و joystick controller را برای اكثر سخت‌افزارهای پركاربرد ارائه می‌كنند. توليدكنندگان بازی در اين زمينه از دو API مخصوص كار با صدا استفاده می‌كنند: Advanced Linux Sound Architecture و Open Source System. اين دو رقابت سختی را با يكديگر برای تبديل شدن به API مطلوب برای برنامه‌نويسان دارند.

در عين حال، راه‌اندازی صدای سه‌بعدی نيز با استفاده از OpenAL بسيار آسان‌تر شده است و بسياری از ارائه‌كنندگان نسخه‌های لينوكس، OpenALرا در لينوكس خود قرار داده‌اند. Kain اعتقاد دارد كه لينوكس با ارائه گرافيك سه‌بعدی و صدای پركيفيت می‌رود كه ويندوز را پشت سر بگذارد. او می‌گويد: «من كسانی را می‌ديدم كه محيط كار اصلی آنها ويندوز بود و اصلا برايشان خوشايند نبود كه برای بازی كردن سيستمشان را reboot كنند و به ويندوز بروند. حالا لينوكس قادر است همه كارهايی را كه ويندوز می‌كند را انجام دهد.»

آماده برای قدم بعدی

در حال حاضر شركت‌های متعددی در زمينه بازی‌های تحت لينوكس فعال هستند. از آن جمله می‌توان شركت كانادايی Tribsoft (www.tribsoft.com) را نام برد. ولی شركت Loki بيشترين فعاليت را در اين زمينه داشته است. اين شركت در سال 2000 بازی‌های SimCity 3000، Sid Meier`s Alpha Centuri، Soldier of Fortune، Descent 3 و بيش از 12 بازی ديگر را به محيط لينوكس منتقل كرد. در سال 2001نيز بيش از 30 بازی در دستور كار اين قرار داشت، اما به سبب بروز برخی مشكلات و الزام اين شركت به يك بازسازماندهی ساختاری، اين كار موقتا متوقف شده است. اما مسئولان اين شركت اظهار اميدواری كرده‌اند كه مشكلات به سرعت حل شوند و علاوه بر ازسرگيری انتقال بازی‌های روز دنيا به لينوكس، كار توليد بازی‌های بزرگ خاص لينوكس را نيز آغاز كنند.

از سوی ديگر توسعه مستمر پروژه WINE باعث می‌شود كه بازی‌های تحت ويندوز بيشتری امكان اجرای تحت لينوكس را داشته باشند و از اين نظر بسياری از بازی‌های مورد علاقه كاربران لينوكس به راحتی تحت اين سيستم عامل اجرا شوند. اما بسياری اعتقاد دارند كه در آينده بسيار نزديك نسخه تحت لينوكس بعضی بازی‌ها ماه‌ها قبل از نسخه تحت ويندوز به بازار خواهد آمد. اين اتفاق را بايد تحول ديگری در زمينه لينوكس دانست، چون باعث جذب شدن بسياری از كاربران عادی كامپيوتر به محيط لينوكس خواهد شد و اين موفقيتی بزرگ برای لينوكس خواهد بود.

در اينجا مرور بازی‌های تحت لينوكس و روند توسعه آنها را به پايان می‌بريم. اما همانطور كه بيان شد اين زمينه، هنوز هم به عنوان يك زمينه بكر و جديد شمرده می‌شود و كسانی علاقه‌مند به ورود به اين زمينه هستند می‌توانند بدون احساس نگرانی از وجود رقبای دست‌نيافتنی، به آن وارد شوند. به اميد آن كه برنامه‌نويسان مستعد ايرانی از اين موقعيت استفاده كرده و قدم در اين راه جذاب بگذارند، در شماره آينده مروری خواهيم داشت بر برخی از كتابخانه‌های بازی‌نويسی تحت لينوكس، و روش‌های بازی‌نويسی را مختصرا معرفی خواهيم كرد.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
مدير سرگرمي هاي رايانه اي سوني اعلام کرد
جديدترين پلي استيشن از نسخه هاي شماره دو و يک اين بازي رايانه اي پشتيباني مي کند.
کن کوتاراگي افزود: پلي استيشن شماره 3 ضمن اين که مي تواند نسخه هاي قديمي بازي را پشتيباني کند ، بلکه مي تواند به عنوان يک اجراکننده دي وي دي قابل اعتماد نيز به کار رود. اين حمايت به صورت نرم افزاري نصب شده روي سخت افزار پلي استيشن 3 قابل دسترسي است.

کن کوتاراگي موفقيت نسخه 2 را حمايت از نسخه يک و ملحوظ کردن ايمني سيستم و سازگاري با فيلمهاي دي وي دي دانست.

قبلا نسخه يک به صورت اموليشن که بهتر از سخت افزار است ، جاسازي شد و حالا همين مورد بين نسخه 3 و 2 نيز پياده شده است.

مايکروسافت نيز پس از موفقيت ايکس باکس خود به عنوان رقيب پلي استيشن گفت از نظر سازگاري با انواع سخت افزارها مشکلي ندارد ، اما از اين به بعد قصد دارد با گرافيک ATI بهتر کنار بيايد تا Nvidia و به همين خاطر ايکس باکس خود را در سازگاري با ATI عرضه مي کند. يکي از کارشناسان گرافيکي مي گويد قطعا ايکس باکس نسخه 2بايد پيکسل هاي حرفه اي را روي ATI بهتر تشخيص دهد تا Nvidia و از اين رو سازنده نيز دنبال کيفيت بهتر براي مشتري مي رود.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
ابزار جديد بازي هاي ويدئويي با دو صفحه نمايش

اين Player جديد بازيهاي ويدئويي که بسيار کوچک و قابل حمل است با در اختيار داشتن دو صفحه توانايي کاربران به هنگام انجام بازيهاي ويدئويي را افزايش مي دهد. به گونه اي که کاربران مي توانند از زواياي مختلف به صفحه بازي بنگرند.

04/11/1382
شرکت Nintendo سازنده تجهيزات بازبهاي ويدئويي و کامپيوتري اعلام کرد که وسيله جديدي را به بازار عرضه کرده که اختصاراً “DS” نام دارد و داراي دو صفحه نمايش است. اين Player جديد بازيهاي ويدئويي که بسيار کوچک و قابل حمل است با در اختيار داشتن دو صفحه توانايي کاربران به هنگام انجام بازيهاي ويدئويي را افزايش مي دهد. به گونه اي که کاربران مي توانند از زواياي مختلف به صفحه بازي بنگرند.

کارشناسان هدف از اين اقدام شرکت Nintendo را مقابله با دستگاههاي بازي فراگير سوني دانسته اند که در حال حاضر 95 درصد از بازار را در اختيار دارد. سوني به تازگي با عرضه کسنول هاي بازي جديد اينترنتي محبوبيت فراواني کسب کرده است. اين کنسول ها به کاربران اجازه مي دهند تا از طريق اينترنت در سراسر جهان با يکديگر بازي کنند.

عرضه محصولات جديد Nintendo به زودي آغاز خواهد شد.

منبع. :باشگاه سيب
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
نگراني والدين كودكان چيني درباره بازيهاي رايانه اي

والدين چيني نگرانند, بازيهاي عاشقانه رايانه اي سبب بلوغ زودتر از موعد فرزندان آنان شود. به گزارش سرويس ICT خبرگزاري كار ايران,ايلنا, به نقل از شبكه خبري فرانس پرس, والدين كودكان چيني از اينكه بازيهاي عاشقانه رايانه اي موجب ورود زود هنگام كودكان آنها به دنياي زندگي خانوادگي شود, ابراز نگراني مي كنند. بنابراين گزارش, هم اكنون نوجوانان چيني تنها با فشردن چند باره كليك موس مي تواند وارد ماجرايي عاشقانه شوند, ازدواج كنند، به ماه عسل بروند و صاحب فرزند گردند. اين گزارش حاكي است , يك مادر چيني در گفتگو با خبرگزاري زينگ هواي چين گفته بود چندي پيش پسر 14 ساله ام پس از اينكه از كافي نت به خانه بازگشت مغرورانه ادعا مي كرد براي خود همسري برگزيده و حتي صاحب پسري نيز شده است . گفتني است , علاقه نوجوانان و كودكان چيني به بازيهاي عاشقانه رايانه اي آن لاين روز به روز در حال افزايش است. شايان ذكر است , تعداد كاربران اينترنت در چين تا پايان سال 2003 ميلادي 78 ميليون نفر اعلام شده بود . بر اساس اين رقم چين پس از ايالات متحده بيشترين تعداد كاربر اينترنتي را دارد.
:lol: :lol:
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
كاهش ميزان فروش بازيهاي ويدئويي در سال 2003 ميلادي


*چهارشنبه 8 بهمن 82 - *
فروش بازيهاي ويدئويي در سال 2003 ميلادي 4 درصد نسبت به سال پيش از آن كاهش داشته است. به گزارش سرويس ICT خبرگزاري كارايران, ايلنا, به نقل از شبكه خبري سي ان ان, بالا بود سطح بهاي بازيهاي ويدئويي ميزان فروش اين بازيها در سال گذشته ميلادي 4 درصد نسبت به سال پيش از آن كاهش داشته است. بنابراين گزارش, بازيهاي ويدئويي در سال 2003 ميلادي 11 ميليارد و 200 ميليون دلار در سراسر جهان فروش داشته است. اين گزارش حاكي است, فروش بازيهايي همانند DOOm3 و ITAIF-LIFE2 در سال گذشته ميلادي با 14 درصد كاهش نسبت به سال 2002 ميلادي به يك ميليارد و 200 ميليون دلار بالغ شده است. شايان ذكر است , علي رغم اعلام شركت هاي مايكرو سافت و سوني مبني بر كاهش بهاي نرم افزارهاي بازي هاي ساخت اين شركت ها , كارشناسان به پيش بيني مي كنند, فروش بازيهاي ويدئويي در سال 2004 ميلادي بازهم كاهش يابد.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
نظر كليساي روسيه درباره بازي هاي كامپيوتري

كليساي ارتودكس روسيه تقاضاي فردي را كه خواسته بود شطرنج را «كار شيطان» اعلام كند ، رد كرد.
اسقف اعظم «ويكنتي» از يكاترينبورگ به خبرگزاري ايتارتاس گفت : شطرنج يك بازي آرام فكري است كه افراد را به فكر كردن تشويق مي كند.
يكي از پيروان جوان كليساي روسيه مدتي است كه به فعاليت عليه شطرنج مبادرت كرده و توماري تهيه كرده كه در آن ادعا شده شطرنج كار شيطان است.
اسقف اعظم با رد تاييد درخواست اين جوان ، تاكيد كرد كه بازي هاي خشن ، شهواني و تحريك كننده كه باعث گيجي و آشفتگي ، خشم و رنجش مي شوند ، از جمله بازيهاي كامپيوتري از نظر كليسا ممنوع هستند.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
افزايش فروش بازيهاي رايانه اي شركت Electronic Arts

*شنبه 11 بهمن 82 - *
شركت الكترونيك آرتس, يكي از بزرگترين توليد كنندگان بازيهاي رايانه اي در آمريكا سوددهي اين شركت را در سه ماهه سوم سال گذشته ميلادي برابر 392 ميليون و 300 هزار دلار اعلام كرد. به گزارش سرويس ICT خبرگزاري كار ايران,ايلنا, به نقل از شبكه خبري رويترز, سود‌‏آوري خالص شركت الكترونيك آرتس در سه ماهه سال 2003 ميلادي با 142 ميليون دلار افزايش نسبت به مدت مشابهه به در سال پيش از آن به 392 ميليون و 300 هزار دلار بالغ شد. بنابراين گزارش, همچنين در آمد اين شركت نيز با 25 ميليون دلار افزايش نسبت به سال 2002 ميلادي برابر يك مليارد و 480 ميليون دلار اعلام شده است. گفتني است , كارشناسان سود آوري شركت الكترونيك آرتس را يك دلار و 20 سنت بر روي هر سهم اين شركت پيش بيني مي كردند حال آنكه سود آوري الكترونيك آرتس در سه ماهه سوم سال 2003 ميلادي برابر يك دلار و 26 سنت هر سهم اعلام شده است.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
كاهش 20 درصدي سوددهي شركت Nintendo

*یکشنبه 12 بهمن 82 - *
شركت Nintendo سازنده بازيهاي رايانه اي اعلام كرد ميزان سود آوري اين شركت در سال 2003 ميلادي 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال پيش از آن كاهش داشته است . به گزارش سرويس ICT خبرگزاري كار ايران ,‌‏ايلنا , به نقل از شبكه خبري فرانس پرس , مسوولان Nintendo علت كاهش 20 درصدي سوددهي خود را در سال گذشته ميلادي كاهش تقاضا براي محصولات اين شركت در داخل ژاپن عنوان كرده اند. بنابراين گزارش پيش بيني مي شود سود دهي اين شركت در سال 2003 ميلادي به 54 ميليارد ين معادل 509 ميليون دلار بالغ شود. اين در حالي است كه Nintendo در سال 2002 ميلادي 67 ميليارد و 300 ميليون ين سود آوري داشته است . اين گزارش حاكي است ميزان فروش سالانه اين شركت نيز با 2/1 درصد افزايش است سال 2002 ميلادي برابر 510 ميليارد ين اعلام شده است . شايان ذكر است سود آوري جاري Nintendo نيز در سال گذشته با 5/10 درصد نسبت به سال پيش از آن به 85 ميليارد ين بالغ شده است .
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
نگاهي به رقابت سوني و مايكروسافت در عرصه بازي هاي رايانه اي
دو غول، دو بازي


ميزان فروش دستگاه هاي X-box (دستگاه هاي بازي رايانه اي ساخت شركت مايكروسافت) چندان خوب نيست. خسارات توليدكنندگان اين دستگاه نيز در حال افزايش است. در اين ميان مايكروسافت براي بهبود وضعيت بازار خويش وعده محصولاتي جديد را مي دهد. سوني نيز براي مقابله با رقيب قول مجموعه اي از محصولات را براي سال ۲۰۰۴ داده است. ظاهراً مديران سوني قصد دارند كفه ترازو در عرصه بازي هاي رايانه اي را كاملاً به نفع سوني كج كرده و بدين ترتيب ارزش سهام اين شركت ژاپني را بالا ببرند.

ترجمه: عباس فتاح زاده

كن كوتاراگي، مدير شركت سوني، دستگاه پلي استيشن جيبي را نمايش مي دهد

بازار ايكس باكس (X-box) چندان پررونق نيست، با وجود اين مايكروسافت خاطرنشان مي كند كه در سال گذشته اين دستگاه به اولين موفقيت هاي قابل توجه خويش دست يافت. سعي بر آن است تا با توسل به جنگ قيمت ها و پايين آوردن قيمت ايكس باكس اين دستگاه از محصولي محبوب اما گران به كالايي قابل رقابت بدل شود. با اين حال ايكس باكس به لحاظ قيمت هنوز به اندازه كافي قادر به رقابت نيست.
رقباي اصلي ايكس باكس «گيم كيوب» و «پلي استيشن» هستند. گيم كيوب تقريباً همزمان با ايكس باكس مطرح و فروش آن آغاز شد. پلي استيشن نيز كه ساخت شركت سوني است، قبل از آنكه حتي ايكس باكس ساخته شود بيش از ده ميليون دستگاه فروش داشته است. اين وضعيت موجب شده تا پلي استيشن برتري قابل توجهي نسبت به دستگاه ساخت مايكروسافت داشته باشد. تاكنون دست اندركاران مايكروسافت هر چقدر تلاش كرده اند نتوانسته اند به برتري فوق الذكر خاتمه دهند. بيل گيتس، بنيانگذار مايكروسافت و همكارانش با تاسف شاهدند كه روزانه شش برابر بيش از دستگاه ساخت آنها پلي استيشن روانه قفسه فروشگاه ها مي شود.
ارقام منفي براي مايكروسافت
ضعف مايكروسافت در قبال سوني به هيچ وجه به لحاظ فني نيست، بلكه برعكس مايكروسافت از نظر فني برتر از سوني هم هست. علت اصلي برتري پلي استيشن نسبت به ايكس باكس به اعتقاد ناظران تعداد فراوان بازي هايي است كه براي دستگاه ساخت سوني وجود دارد. در مقابل ايكس باكس در اين زمينه محدوديت دارد. به اعتقاد كارشناسان اين بيشتر تعداد بازي ها هستند كه خريداران را جذب مي كنند و نه خود دستگاه. استراتژيست هاي مايكروسافت اخيراً براي غلبه بر ضعف خويش راه حل ارائه خدمات مستقيم از طريق اينترنت به صاحبان دستگاه هاي ايكس باكس را مطرح كرده اند. مدتي است كه اين راه حل به اجرا گذاشته شده، اما تغيير چنداني در بازار ايجاد نكرده است. حدود نيم ميليون نفر از طرفداران ايكس باكس كه با قيمت نسبتاً گراني اين دستگاه را خريده اند از خدمات مايكروسافت در اين زمينه در اينترنت استفاده مي كنند، اما در شبكه مذكور هم نمي توانند به بازي هاي زيادي دست پيدا كنند. خدماتي كه به صورت زنده در اينترنت ارائه مي شوند عمدتاً در حد وعده و وعيدهايي براي آينده هستند. در مقابل سوني از هنگام فروش پلي استيشن۲ تقريباً هيچ وعده اي در مورد آينده نداده است، چرا كه محصول جديدش در هر حالتي به فروش مي رود. همان طور كه در بالا اشاره شد علت اصلي اين موضوع تعداد بي شمار فيلم هايي است كه براي دستگاه هاي پلي استيشن وجود دارد.
طبيعتاً اين موضوع براي مايكروسافت بي ضرر نيست. غول بزرگ نرم افزارسازي دنيا در پايان هر فصل شاهد كاهش فروش خويش در زمينه ايكس باكس است. در سه ماهه اول سال ۲۰۰۳ در بخش مربوط به دستگاه فوق، مايكروسافت ۱۹۰ ميليون دلار خسارت ديد. اين در حالي بود كه در سه ماهه نخست سال ۲۰۰۲ خسارات در اين زمينه ۹۶ ميليون دلار بود. همچنين در سه ماهه نخست سال ميلادي جاري بازار ايكس باكس ۴۵۳ ميليون دلار بود در حالي كه در همين فاصله زماني در سال ۲۰۰۲ اين بازار به ۶۶۸ ميليون دلار رسيده بود.
مضاف بر اين بايد گفت كه قيمت هر دستگاه ايكس باكس امروز ۱۹۹ دلار است كه نسبت به سال گذشته ۱۰۰ دلار كاهش نشان مي دهد. حتي گفته مي شود كه مايكروسافت قصد دارد باز هم از قيمت ايكس باكس بكاهد. بدين ترتيب سود حاصل از فروش دستگاه هاي مذكور به حداقل مي رسد.
موسيقي به جاي صحنه هاي نبرد

رابي باچ، مدير پروژه X--box در شركت مايكرو سافت

رابي باچ، مدير پروژه ايكس باكس در مايكروسافت، مي گويد: جنگ قيمت ها عامل اصلي ارقام منفي است. به گفته وي شركت روز به روز بيش از گذشته پول صرف تبليغات مي كند و همين موضوع نيز از جمله عوامل افزايش هزينه ها و ارقام منفي است. باچ اگر چه اين كار را به منظور حفظ جايگاه ايكس باكس در بازار مفيد مي داند، اما جنبه منفي اين قضيه را هم قابل توجه تلقي مي كند. مايكروسافت طرحي را در دست بررسي دارد كه براساس آن به تمامي خريداران ايكس باكس هديه ها و شكلات هايي مخصوص داده مي شود. كاهش قيمت خدمات زنده از طريق اينترنت نيز در دستور كار قرار دارد. توليد بازي هاي گروهي، ايجاد ارتباط ميان خريداران ايكس باكس از طريق اينترنت و فراهم آوردن امكان بازي و رقابت بين خريداران از طريق همين شبكه از جمله تدابيري هستند كه مدنظر قرار دارند. براي كساني هم كه به شبكه دسترسي ندارند، با اصرار شخص بيل گيتس مجموعه اي سرگرم كننده حاوي تصاوير فراوان و موسيقي ضميمه دستگاه هاي ايكس باكس مي شود. يك «ميكسر موسيقي» نيز مجموعه ايكس باكس را به يك دستگاه تمام استريو جهت پخش موسيقي بدل مي سازد. قيمت دستگاه اخير تنها ۴۰ دلار است. البته تحليلگران معتقدند همچنان كمبود اصلي ايكس باكس پابرجا خواهد ماند: در زمينه مجموعه بازي ها ضعف وجود دارد. حتي باچ، مدير پروژه ايكس باكس، هم اعتراف مي كند كه دستگاه «ميكسر موسيقي» نمي تواند دستاوردهاي قابل توجهي براي مايكروسافت داشته باشد: «ما انتظار نداريم كه اين دستگاه جديد فروشمان را صدها هزار عدد افزايش دهد. »
اقدام بعدي سوني: دستگاه پلي استيشن جيبي
پلي استيشن - ۲ ساخت شركت سوني در فروش خويش هيچ گونه مشكلي ندارد. مديران سوني در ژاپن با خيال راحت در جريان نمايشگاه بازي هاي رايانه اي موسوم به E-3 به نمايش محصولات خود پرداخته اند. مدل هاي بعدي دستگاه هاي بازي در شركت در حال تهيه هستند. سوني اعلام كرده است كه محصول جديدي را در سال ۲۰۰۴ روانه بازار مي كند. اين محصول كه اختصاراً پي اس پي (مخفف عبارت «پلي استيشن پرتابل» نام دارد، به لحاظ فني شباهت زيادي با پلي استيشن - ۲ دارد. پي اس پي بسيار كوچك بوده و همانند يك تلفن همراه به راحتي قابل جابه جايي است. اين دستگاه نه تنها مي تواند در اتوبوس و قطار مورد استفاده قرار گرفته و زمان هاي طولاني را براي مسافران كوتاه كند، بلكه از طريق اينترنت ميان صاحبان پلي استيشن نيز ارتباط برقرار مي كند.
بنابر اعلام سوني، پي اس پي تمام قابليت هاي پلي استيشن - ۲ را خواهد داشت. دستگاه جديد قادر است از يك ميني ديسك با ظرفيت ۸/۱ گيگا بايت كه تمامي مجموعه بازي ها بر روي آن ريخته مي شود، نيز استفاده كند. تازه يك سال ديگر نيز قرار است جانشين پلي استيشن - ۲ وارد بازار شود. پس از اعلام خبر ورود قريب الوقوع محصولات سوني ارزش سهام شركت نينتندو، شركت رقيب سوني، يازده درصد كاهش يافت و در مقابل سهام سوني پنج درصد با افزايش قيمت روبه رو شد.
منبع: اشپيگل
hamshahri
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
تأخير در بازي پلي استيشن در چين

ايلنا: شركت سوني اعلام كرد ، به علت وجود شرايط نامطلوب در چين عرضه بازي پلي استيشن در اين كشور را به تأخير مي اندازد. به گزارش خبرنگار سرويس ICT خبرگزاري كار ايران ، ايلنا ، به نقل از آسوشيتدپرس ، تأخير عرضه بازي پلي استيشن كه در سايت چيني زبان سوني منتشر شده، علت اين تأخير را به روشني بيان نكرده است. بنابراين گزارش ، شركت سوني هنوز زمان عرضه پلي استيشن دو به بازار چين را اعلام نكرده است. اين گزارش حاكي است ، شركت هاي سازنده بازي هاي رايانه اي همانند سوني و NINTENDO به علت وجود آمار بالاي سرقت برنامه هاي رايانه اي در اين كشور تمايل چنداني به عرضه محصولات خود در چين ندارند.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
اسير دنياي مجازي

مهرزاد فتوحي

چندين ساعت مدام با موجودات افسانه اي جنگيدن، با سرعت زياد در مسيرهاي مشخص رانندگي كردن، ساختن يك شهر؛ همه اين كارها مي تواند يك سرگرمي جالب باشد يا لذتي اعتيادآور.
بازي مرگ بار
در اكتبر سال گذشته ميلادي، جواني اهل كره جنوبي در شهرش، به يك كافي نت رفت. او مي خواست بازي كامپيوتري بكند. بازي را شروع كرد و ۸۶ ساعت مدام بازي كرد.او در تمام اين مدت نه خوابيد، نه چيزي خورد و نه چيزي نوشيد.
پايان اين بازي طولاني يك مرگ ناگهاني بود.
خوشبختانه اين يك مورد نادر و استثنايي بود. بازي هاي كامپيوتري، معمولاً زندگي كسي را تهديد نمي كند اما كارشناسان هشدار داده اند: بازي هاي كامپيوتري مي تواند اعتيادآور باشد.
يك دختر ۱۷ ساله آمريكايي، در جلسه اي كه براي نقد و بررسي بازي ...برگزار شده بود، گفت: «اين بازي، زندگي مرا به جهنم تبديل كرد.» او در كلاس هشتم بود كه بازي را شروع كرد. مدام از درس هايش عقب مي ماند. ديگر فرصتي به معاشرت با دوستانش نداشت. او مي گويد: حتي يكبار پدر و مادرم كامپيوترم را جمع كردند، اما من با زحمت كامپيوتر ديگري تهيه كردم و به بازي ادامه دادم.»
داريون ۱۶ ساله در همين جلسه مي گويد كه روزي ۱۲ ساعت پشت كامپيوتر بازي مي كند و معمولاً از خستگي به حال مرگ مي افتد. او مي گويد: «چند بار تصميم گرفتم كارهاي ديگري انجام دهم و ديگر بازي كامپيوتري نكنم. اما اصلاً ساده نبود.»
يكي ديگر از شركت كنندگان به او جواب داد: «اما اين فقط يك بازي است، اگر تو نتواني بازي را متوقف كني، اين مشكل تو است.»
گفتن اين موضوع راحت است اما عمل كردن خيلي ساده نيست. راستي چه چيزي باعث مي شود، بازي هاي كامپيوتري اينقدر جذاب باشد؟

يورگن فريتس، پژوهشگري است كه كودكان و نوجوانان را هنگام بازي هاي كامپيوتري زير نظر گرفته و درباره رفتارهايشان تحقيق كرده است. او كشف كرده كه بازي هاي كامپيوتري، نوعي احساس خوشبختي در شخص ايجاد مي كند.
يورگن فريتس مي گويد: در بازي، مدام وظيفه هاي سختي برعهده داريد. بايد با دشمن بجنگيد، هواپيما هدايت كنيد... و وقتي موفق به انجام اين كارها مي شويد، احساس غرور و موفقيت مي كنيد. فرقي ندارد، به هر حال مي توانيد موفق شويد و ازمرحله اي به مرحله ديگر برسيد. كم كم حس مي كنيد، قهرمان روي صفحه كامپيوتر، خود شما هستيد.گرسنگي و خستگي را احساس نمي كنيد، انگار دنياي واقعي ديگر وجود ندارد.
روان شناسان اين حالت را حالتي به نام «فلو» مي نامند. طراحان بازي هاي كامپيوتري دقت مي كنند تا بازيكنان هرگز دچار خستگي و يكنواختي نشوند و بازي در مرحله هاي اوليه آنقدر سخت نباشد كه بازيكن را دلسرد كند.
كريستيان پاپستفانو، روان شناس متخصص نوجوانان معتقد است: «اگر مدت طولاني و مدام جلو كامپيوتر بنشينيد و بازي كنيد، در اثر بازي طولاني مدت كم كم تنها مي شويد، به طوري كه وقتي دچار مشكل مي شويد، فقط كامپيوتر را مي يابيد و به آن پناه مي بريد.»
براساس تحقيقي در كشور آلمان، از هر سه دانش آموز، يكي هر روز بازي كامپيوتري مي كند و از هر سيزده نفر آنها، يك نفر بيش از ۳۰ ساعت در هفته بازي مي كند.
اين يعني بيش از ۴ ساعت در روز كه زماني بسيار طولاني است، اما هميشه زياد بازي كردن به معناي اعتياد به بازي كامپيوتري نيست. اينكه كسي بخواهد، اما نتواند كامپيوتر را خاموش كند، اين مي تواند خطرناك باشد.
چگونه معتاد بازي هاي كامپيوتري مي شويم؟
بازي هاي كامپيوتري هيجان انگيز است. ما به كمك آنها، مشكلات و نگراني هايمان را فراموش مي كنيم. بازي هاي كامپيوتري هوش ما را تقويت مي كند اما از سوي ديگر مي تواند جنبه خطرناكي هم پيدا كند.
دكتر مارك گريفيس، كارشناس بازي هاي ويدئويي و كامپيوتري، آزمايشي تدوين كرده كه براساس آن فرد متوجه مي شود كه آيا به بازي عادت كرده و معتاد شده يا نه؟ پرسشنامه دكتر گريفيس از هفت سؤال تشكيل شده كه بايد با بله يا خير پاسخ دهيم:
۱- آيا هر روز بازي مي كني؟
۲- آيا هر بار بيش از چهار ساعت بازي مي كني؟
۳- آيا با وجود اينكه خسته مي شوي، باز هم به بازي ادامه مي دهي؟
۴- آيا وقتي بازي نمي كني، احساس ناراحتي مي كني؟
۵- آيا بازي كامپيوتري را به ديدار دوستان يا حتي ورزش ترجيح مي دهي؟
۶- آيا به جاي انجام تكاليف درسي ات، با كامپيوتر بازي مي كني؟
۷- آيا شده چند بار تلاش كني ديگر به بازي ادامه ندهي، اما نتواني؟
اگر پاسخ هاي «آري» شما بيش از پنج بار باشد، ممكن است به بازي معتاد شده باشيد.
تشخيص اعتياد مشكل است. اين مشكل مثل بيماري عادي نيست كه علامت هاي مشخصي داشته باشد. خيلي از نوجوانان مي گويند: «نه اينطور نيست، من هر وقت بخواهم، بازي را متوقف مي كنم اما گاهي اينطور نمي شود.»
براي رهايي از اين مشكل، دكتر گريفيس، پيشنهادهايي داده است:
۱- قبل از بازي، ساعت را روي زمان مشخصي كوك كنيد و درست سر ساعت موردنظر بازي را متوقف كنيد.
۲- اول به درس و مشق تان برسيد و بعد بازي كامپيوتري انجام دهيد.
۳- سعي كنيد بيشتر از بازي هاي آموزنده استفاده كنيد تا بازي هاي خشن.
۴- همراه دوستان بازي كردن بهتر از تنها پاي كامپيوتر نشستن است.
۵- سعي كنيد وسط بازي، براي تندرستي، استراحت كوتاهي به خود بدهيد؛ بلند شويد، شانه هايتان را تكان دهيد، به اطراف خم شويد و چشم هايتان را براي چند دقيقه ببنديد.
hamshahri
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
- وزارت دفاع امريكا ، پنتاگون روش جديدي را براي آموزش نيروهاي نظامي خود كه در مناطق خطر خيز هستند در پيش گرفته است.

رويتر مي گويد: در اين نوع روش آموزش هاي مربوط به شرايط سخت و خطرناك توسط بازيهاي كامپيوتري با گرافيك بالا به سربازان داده مي شود و آنها مي توانند انواع حالتهاي محتمل را در بازيها تجربه كنند.
پيشتر وزارت دفاع امريكا به سربازان خود ، بازيهاي كامپيوتري جنگي را به صورت رايگان مي داد تا علاوه بر تفريح با تكنولوژي هاي پنهان در متن بازي آشنا شوند.
اما در اين روش اساسا طراحان و مدرسان جنگي آموزش هاي خاص پيچيده اي را در قالب بازي به نظاميان ارائه خواهند داد.
در اين بازيها به نظاميان آموخته مي شود كه اگر در ميدان نبرد ، خصوصا جنگهاي شهري مراقب نكات ويژه اي نباشند چه خطراتي در كمين آنها خواهند بود.
و اگر به مواردي توجه كنند ، مي توانند موفق شوند.
در اولين بازي اين مجموعه كه توسط يك شركت بازي سازي واقع در لس آنجلس طراحي و ساخته شده است سربازان امريكايي در يكي از شهرهاي خاور ميانه با گروهي از «افراد شرور» درگير مي شوند كه از هر سو به آنها شليك مي كنند.
در چنين شرايط سختي سربازان امريكايي بايد بتوانند در ابتدا جان خود را حفظ و سپس شهر را از وجود اين افراد خالي نمايند.
اين بازيها البته پس از آن كه در اختيار سربازان قرار گرفت ، ممكن است در دسترس عموم نيز قرار گيرد.
طرح جديد پنتاگون و ساخته شدن اولين نسخه هاي آن ، اعتراض بسياري از منتقدان را به همراه داشته است.


اين افراد معتقدند كه اين نوع بازيهاي بسيار حرفه اي و خشن سطح سلامت رواني جامعه و خصوصا كودكان را به شدت مورد تعرض قرار خواهد داد.
به گفته كارشناسان ارتش امريكا هم اينك 1/1 ميليون در امريكا از بازيهاي «ارتش امريكا» و «تمرينات اوليه نظامي» استفاده مي كنند كه در همه اين بازيها انواع سلاحهاي گرم ، نحوه استفاده از آنها و نحوه هدف قرار دادن قرباني به بازيگر آموخته مي شود
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا