برگزیده های پرشین تولز

اموزش رانندگی حرفه ای توسط حامد سام

.......

  • ...

    Votes: 21 84.0%
  • ...

    Votes: 8 32.0%

  • Total voters
    25

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
هوک چپ و هوک راست: نترسین بوکس نیست!!

ابتدا در مورد حالت گرفتن فرمون میگم. فرمون رو باید حتما دو دستی گرفت , اگه اون رو شبیه ساعت فرض کنیم میتونید

9:15 , 10:10 , 12:15 و 12:10 فرمون رو نگه دارید من خودم 10:10 و بعضی مواقع 9:15 نگه میدارم.

بعد از اینکه فرمون رو دو دستی گرفتید می رسیم به هوک چپ و راست.

همیشه این رو بدونید برای لایی کشیدن یا حرکت های ناگهانی فرمون,

از دست مخالف استفاده کنید , به جای اینکه فرمون رو بکشید , اون رو هل بدید , چون دست موافق , قدرتش زیاده و ممکنه بیش از حد فرمون بدید.

برای مثال: وقتی با سرعت بالا حرکت میکنید و میخواهید ناگهان برید سمت چپ, با دست راست فرمون رو به سمت چپ هل میدید و بر میگردونید.

در موقع لایی کشیدن , همیشه قبل از اینکه ماشین به جای مورد نظر برسه , فرمون رو صاف کنید , چون ماشین پس

از صاف شدن فرمون هم, اندکی به سمت حرکت قبلی, کشش داره و سر میخوره , پس سریع فرمون رو صاف کنید

تا بعد از سر خوردن جانبی , ماشین تو مسیر باشه و گر نه میخورید به ماشین پهلویی.
 
Last edited:

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
اینم عرض کنم که:راننده ی خوب راننده ای هستش که قبل از پیچ ترمز کنه , نه داخل پیچ.

یعنی , چند متر قبل از پیچ , به اندازه ی کافی ترمز میکنید و سرعت رو به حد لازم میرسونید و وارد قوس پیچ میشید,

و بعد از رسیدن به وسط پیچ و قوس خروج, گاز رو گرفته و شروع به شتابگیری میکنید.

راننده ای موفق تر هستش که بتونه دیرتر ترمز کنه .
 

athar

Registered User
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
968
لایک‌ها
8
محل سکونت
In the waves
دو تا از صفحات رو از طریق گوگل تونستم پیدا کنم. (انگار بچه های اینجا بی معرفت تر از این حرفان!)
صفحه یک

صفحه سه

اینم عرض کنم که:راننده ی خوب راننده ای هستش که قبل از پیچ ترمز کنه , نه داخل پیچ.
ترمز کردن در پیچ (توی سرعت بالا و مخصوصا تو پیست) همان و اسپین همان! :lol:

ولی حامد, سر خوردن فقط یک جفت از چرخها هم میشه بهش گفت دریفت؟
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
ولی حامد, سر خوردن فقط یک جفت از چرخها هم میشه بهش گفت دریفت؟

دقیقا متوجه منظور شما نشدم , اگه منظورت اینه که چرخهای عقب قفل باشه (با دستی) و چرخهای جلو حرکت کنه

, بله , این یک تکنیک از تکنیکهای دریفته.

که برای ماشینهای دف جلو بیشتر استفاده میشه.
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
دو تا از صفحات رو از طریق گوگل تونستم پیدا کنم. (انگار بچه های اینجا بی معرفت تر از این حرفان!)
صفحه یک

صفحه سه


ترمز کردن در پیچ (توی سرعت بالا و مخصوصا تو پیست) همان و اسپین همان! :lol:

ولی حامد, سر خوردن فقط یک جفت از چرخها هم میشه بهش گفت دریفت؟
اطهر جان , مقاله ی اولت راجع به ترمز پا چپ رو خوندم , ترمز پا چپ بیشتر برای پیچیدن با سرعتی بالاتر از لیمیت ماشین استفاده میشه,

البته در موردی هم که شما فرمودید استفاده داره ولی اگه ماشین روی پیچ دچار understeer (سر خوردن جلوی ماشین) یا oversteer (سر خوردن عقب ماشین)

راههای بهتری وجود داره مثل : قفل معکوس (فرمون مخالف) , تغییر فشار وزن ماشین بر روی قسمتی که سر خورده و بازی با گاز و ترمز .

یعنی اگه عقب ماشین سر خورد , اشتباه بزرگ ترمز کردنه , چون با این کار عقب ماشین رو سبکتر میکنیم و سریعتر اسپین(پیچیدن ماشین به دور خود)
میشیم
پس باید کمی گاز به همراه فرمون مخالف بدیم تا وزن بیشتری به عقب ماشین منتقل بشه,

و اگر هم جلوی ماشین سر خورد , نباید ترمز پای چپ رو اجرا کرد(چرخهای جلو در حالی که سر میخورن و خلاص شدن نمیتونن به جاده بچسبن) چون , باید ابتدا وزن ماشین رو به جلو منتقل کنیم

پس قبل از left foot braking , باید بدون گاز دادن ترمز کنیم تا وزن ماشین رو به چرخهای جلو انتقال بدیم(ماشین های دف جلو) و فرمون ماشین بیاد دستمون

در ادامه میشه از ترمز با پای چپ استفاده کرد.
 

mehdidj

Registered User
تاریخ عضویت
4 ژوئن 2006
نوشته‌ها
1,190
لایک‌ها
14
محل سکونت
Iran
نه اونقدر که اصلا نشه استفاده کرد , من شاید روزی چند بار با ماشین خودم این کارها رو انجام میدم .

دور زدن با دستی: اول به این نکته اشاره کنم که باید ماشین شما برای این کار توانایی لازم رو داشته باشه

دوم, سعی کنید این کار رو در پیست انجام بدید یا در جای خیلی خلوت

پیچیدن داخل کوچه , خیلی کلی میشه , من حالت 90 درجه رو در نظر میگیرم

اولین چیزی که باید بدونید توانایی ماشینتون هستش که چه قدرتی داره , برای پیچیدن داخل کوچه:

باید از یک نوع دریفت(بعدا دقیق توضیح میدم)
استفاده کنید.

قبل از رسیدن به کوچه باید سرعت رو به اندازه ی توان ماشین تنظیم کنید , دست راست روی دستی و تکمه ی (دکمه)

دستی هم داخل باشه , دستی رو در یه لحظه بالا میکشید( قبل از رسیدن به کوچه) و فرمون رو نیم دور میچر خونید و دقیقا قبل از رسیدن به ورودی کوچه , صافش میکنید( به خاطر اینرسی, ماشین یه کم سر میخوره به پهلو)

و دستی رو میخوابونید و پدال گاز رو تا اخر فشار میدید , تا ماشین از پهلو سر بخوره و وارد کوچه بشه.

در مواقعی که ماشین بیش از حد میچرخه , میتونید از قفل معکوس
استفاده کنید.

قفل معکوس: یا همون , فرمون مخالف, یعنی اگر ماشینتون به طرف خارج پیچ چرخید ,

یعنی عقب ماشین سر خورد( که به این سر خوردن , اور استیر ,over steer هم میگن)

باید فرمون رو به همون اندازه که سر خوردید در یک لحظه به سمت خارج پیچ(عکس مسیر حرکت) داده و برگردونید( با تمرین میاد دستتون)


در مورد تیک اف هم , متوجه ی منظورتون نشدم ! یعنی توضیح بدم که چطور تیک اف کنید یا نکنید؟؟!!!!

خب , من اول باید ریسینگ لاین racing line رو توضیح بدم.

ولی میتونید اینجا کاملا ریسینگ لاین رو متوجه بشین.

ریسینگ لاین : به خطی در پیست گفته میشه که شما با کمترین حرکت فرمون و بالا ترین سرعت بتونید از روش حرکت کرده و پیچ رو پشت سر بذارید.

خوب در مورد پیچیدن با سرعت بالا: اولین نکته ی مهم اینه که از روی ریسینگ لاین حرکت کنید و با فرمون زیاد بازی نکنید.



تکنیک left foot braking یا ترمز با پای چپ:تقاضا میکنم تو خیابون این کار رو نکنید.

خب! ما حالت عادی همیشه ترمز رو با پای راست فشار میدیم , حالا میخوایم بعضی از مواقع این کار رو با پای چپ انجام بدیم.

اگه شما با پای چپ ترمز رو فشار بدید 100% ماشین کله میکنه و خطرناکه , چون پای چپ به هوای کلاچ, ترمز رو محکم فشار میده در واقع ترمز ,قفل میشه.

پس ابتدا تمرین کنید که بتونید مثل پای راست , با چپ ترمز کنید به هر اندازه که لازمه.

بهترین حالت برای پیچیدن در سرعتهای بالا تو پیچ اینه که هیچ نیرویی به چرخها وارد نشه که بیشترین چسبندگی رو داشته باشن,

وقتی شما با سرعتی بالاتر از حد (لیمیت) ماشینتون وارد پیچ شدین , بدون اینکه پا رو از روی گاز بردارید, با پای چپ,

به همون میزان که گاز میدید ترمز میکنید (نه بیشتر و نه کمتر) نه اینکه هر دو رو تا ته فشار بدید , تا حدی که سرعت اولیه ی ورود به پیچ حفظ بشه, در این حالت نیروی گاز و ترمز همدیگر رو خنثی میکنن

(دو نیرو در خلاف جهت هم) و لاستیک ها حالت خلاص پیدا کرده(بدون اینکه سرعت کم بشه) , چسبندگیشون به اسفالت بیشتر

میشه و شما با سرعت بیشتری پیچ رو میپیچید.
اگه مسلط نباشید , رو پیچ ماشینتون میچرخه (Spin اسپین میشین)

این کار هم به سیستم ترمز و پلوس ها فشار میاره پس فقط در مواقع ضروری...

حامد جان این چیزایی که گفتی تو دیف جلو و عقب فرق میکنه آره؟؟


یه سوال دیگه :: لیمیت شتاب جانبی رو چجوری بدست میاری؟؟
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
حامد جان این چیزایی که گفتی تو دیف جلو و عقب فرق میکنه آره؟؟


یه سوال دیگه :: لیمیت شتاب جانبی رو چجوری بدست میاری؟؟
مهدی جان , اکثرش برای ماشینهای دف جلو هستش که اشاره میکنم تو پرانتزها.

در مورد سوال دومت:اگه منظورت نیروی گریز از مرکز رو پیچ باشه دو راه داره.

اول اینکه انقدر با ماشینت رو پیچ های خاصی , با سرعت های مختلف حرکت کنی که این لیمیت بیاد دستت , چون با عوض کردن لاستیکها و

استرس بار (میله تعادل) و سیستم تعلیق و .... لیمیت ماشین , تغییر میکنه , خودمم اکثرا از این روش استفاده میکنم.

راه دوم : استفاده از این فرموله ds=dx*dx/r و a=ds/dt*1/dt=v*v/r
و یه سری فرمول دیگه که در مسابقات هر تیمی کسانی رو دارن که این قبیل مورد ها رو حساب میکنن
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
در کل رانندگی حرفه ای واقعا سخته , فکر نمی کنم در حال حاضر دوستانی که در مسابقات شرکت میکنن تا حالا به فرض

سرعت ورود و خروج رو , در پیچها با زوایای مختلف محاسبه کرده باشن.

برای همین شما در مسابقات داخلی میبینی که راننده با سرعت بسیار زیاد و از مسیر اشتباه وارد پیچ میشه و ممکنه مقامم بیاره !!!

یه شعار اساسی در رانندگی اینه:Slow In , Fast Out یعنی ورود یواش و خروج سریع که در مسابقات ما معمولا برعکسش رو میبینیم , ورود سریع و خروج با شتاب کم!!
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
Feint Drift :این نوع دریفت , یکی از زیبا ترین دریفت هاست به این صورت که,

قبل از رسیدن به پیج , گاز رو لحظه ای رها کرده و فرمون رو نیم دور به طرف خارج پیچ میچرخونیم تا تعادل عقب ماشین رو بهم بزنیم و دریفت کوتاهی میزنیم و به

سرعت فرمون رو به سمت داخل پیچ میچرخونیم (نیم دور و بر میگردونیم) و به همراه اون گاز رو فشار میدیم و وارد پیچ میشیم تا ماشین از نزدیک ترین نقطه ی داخل پیچ به سمت بیرون , سر بخوره ,

دیگه اندازه ی گاز و فرمون مخالف , بستگی به تمرین و تجربه داره.



شبیه عکس پایین , اول باید به حالت 3 در بیایم از اونجا دریفت اصلی رو بزنیم.(ببخشید نقاشیم بده)

2vwxni9.jpg
 

hadipro

Registered User
تاریخ عضویت
20 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,587
لایک‌ها
7
سن
39
محل سکونت
tehran
ممنون حامد جان.ببخشيد اگه سوالاي من غير حرفه ايه.
چه جوري ميشه تيك اف طولاني كشيد يعني صداش زياد باشه.اصلا كلا تيك اف رو توضيح بده.
دوم اينكه عوض كردن دنده بدون كلاچ رو آموزش بده.آيا اين كار به ماشين فشار مياره؟
ممنون.
 

hadipro

Registered User
تاریخ عضویت
20 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,587
لایک‌ها
7
سن
39
محل سکونت
tehran
راستي اين دريفت خيلي سخته من هر چي ميخونم متوجه نميشم.:wacko:
تو اين دريفتي كه توضيح دادي لازم نيست از دستي استفاده كنيم؟(feint drift)
 

athar

Registered User
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
968
لایک‌ها
8
محل سکونت
In the waves
با اجازه استاد بنده حامد عزیز
چه جوري ميشه تيك اف طولاني كشيد يعني صداش زياد باشه.اصلا كلا تيك اف رو توضيح بده.
اولا تیک آف واسه اوایل هست و یه حرفه ای حرفی ازش نمیزنه.
دوما توی رانندگی حرفه ای تیک آف به شروع حرکت گفته میشه نه به چیزی که منظور شما هست.
اما اگه به این کار (چرخیدن لاستیکهای ماشین درجا) علاقه داری خب نکات زیادی میتونه توی مدت زمانش تاثیر بذاره و نهایتا اون رو به برن آوت تبدیل کنه!
مثلا خیس یا روغنی بودن جاده.
جنس جاده. مثلا پارکینگها خیلی عالی هستن, یا خطهای عابرپیاده.
توی سربالایی تایم بیشتری میتونی داشته باشی
همچنین به دور موتور و یکدفعه ول کردن کلاچ هم بستگی داره.

دوم اينكه عوض كردن دنده بدون كلاچ رو آموزش بده.آيا اين كار به ماشين فشار مياره؟
فک نکنم بشه! نهایتا برای سریع عوض کردن دنده توی بعضی از ماشینها میتونی بدون کلاچ گرفتن دنده رو خلاص کنی و اما برای دنده ی جدید فک نکنم بتونی بدون کلاچ کاری انجام بدی.

حامد جان در مورد پیچیدن با ترمز دستی هم راستش یه جایی این بحث بود و من یکدفعه پریدم وسط و گفتم "توی این نوع دریفت......" که همه برگشتن گفتن این دریفت نیست چون فقط یک جفت از چرخهای ماشین حرکت میکنن. خودمم فک کنم جایی بگن دریفت که ماشین به عرض روی هر چهار چرخش حرکت کنه.

از آموزشهات خیلی ممنونم. ادامه بده.
 

mehdidj

Registered User
تاریخ عضویت
4 ژوئن 2006
نوشته‌ها
1,190
لایک‌ها
14
محل سکونت
Iran
دو ساعته دارم این پایین ها دنبال این تاپیک میگردم ...

نگو استیکی شده!!:D :D
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
چه جوري ميشه تيك اف طولاني كشيد يعني صداش زياد باشه.اصلا كلا تيك اف رو توضيح بده.

در مورد تیک اف(چرخیدن درجای چرخها) , اطهر عزیز کاملا صحیح تو ضیح دادن , ممنونم اطهر جان.

دوم اينكه عوض كردن دنده بدون كلاچ رو آموزش بده.آيا اين كار به ماشين فشار مياره؟

ممنونم از اطهر عزیز , البته میشه این کار رو انجام داد حتی معکوس هم میشه داد , من خودم خیلی از وقتا استفاده کردم و میکنم , تو هر ماشینی

این کار با صدای موتور و دور موتور انجام میشه ( یه روز که دیسک وصفحه کلاچم ترکیده بود مسافت حدود 5 کیلومتر , تو ترافیک با دنده های 1 و2 و3 بدون کلاچ رو به سمت نمایندگی ماشینم رفتم)

1: کار بسیار سختیه , باید گوشت با صدای دور موتور ماشینت اشنا باشه .

2: شدیدا به گیربکس و ماهک و برنجی دنده فشار میاره , حتی میگن وقتی ماشین خاموشه از کلاچ برای عوض کردن دنده استفاده کنید.


حامد جان در مورد پیچیدن با ترمز دستی هم راستش یه جایی این بحث بود و من یکدفعه پریدم وسط و گفتم "توی این نوع دریفت......" که همه برگشتن گفتن این دریفت نیست چون فقط یک جفت از چرخهای ماشین حرکت میکنن. خودمم فک کنم جایی بگن دریفت که ماشین به عرض روی هر چهار چرخش حرکت کنه.

اطهر جان , من جسارت به اساتیدی که شما فرمودین نمیکنم , طبق سواد و اطلاعات بنده , دریفت (ناپایدار کردن)

زدن , حرکتی هستش که خیلی از دوستان در موردش میدونن ولی این حرکت 5 یا 6 حالت کلی داره و کلی حرکت ریز و درشت,

که دستی کشیدن هم یکی از اونهاست , من یه سی دی در مورد اموزش دریفت دارم که

به وضوح در یکی از حرکت ها استفاده از دستی رو توضیح میده , پس خیلی محکم جلوی هر کسی این قضیه رو تایید کن ,

دستی کشیدن , یکی از حالتهای دریفته


معنی دریفت یعنی , ناپایدار کردن , لغزیدن و هیچ جایی نگفتن که اگه هر 4 چرخت نچرخه دریفت نیست

مهم: هیچ وقت , شما پیچ رو با دستی نمیپیچی , فقط ماشین رو دچار oversteer میکنی تا برای دریفت اصلی اماده بشه.


حتی فیلم مسابقات دریفت ژاپن رو دارم و از داخل ماشین که نشون میده , بعضی از پیچ ها رو از دستی استفاده میکنن.
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
خب!! در مورد تیک اف کردن که قضیه کاملا مشخصه , تکنیک خاصی در حالت عادی نداره , شما گاز رو تا انتها فشار میدی ,

ناگهان پا رو از روی کلاچ بر میداری , بسته به قدرت ماشینت , لاستیکها و زمین , تیک افت زمانش تغییر میکنه و اگه از دنده ی 1 به 2 روی دور موتور صحیح یه

پاور شیفت هم انجام بدی میتونی تیک اف کنی , حتی در بعضی از ماشینها از 2 به 3.



حالا در مورد یه شروع خوب , موقع استارت صحبت میکنیم.

چیزی که مشخصه , اگه در هنگام استارت, لاستیکها دچار هرزگردی ( تیک اف) بشن , کلی تایم از دست میدیم

پس باید جلوی این کار رو بگیریم .

1: هر ماشینی یه قدرتی داره , به فرض 110 اسب بخار (hp هورس پاور) , که در یه دور موتور خاصی به این قدرت میرسه

به فرض ماشینی, در دور موتور 7000 , کات اف
(رد لاین*) میکنه

و بعضی ها فکر میکنن که باید دور موتور رو تا رد لاین بالا ببرن و بعد دنده رو عوض کنن , که این اشتباهه,

شما باید ببینید که در چه دور موتوری به اون 110 اسب میرسید , که ممکنه 6000 باشه , یعنی 1000 تا قبل از رد لاین,

پس , از 6000 به بعد قدرت , سیر نزولی پیدا میکنه .

2: هر ماشینی در یه دور موتوری بیشترین گشتاور(تورکtorque) رو داره , به فرض در ماشین خودم ماکزیمم قدرت در دور موتور 5250 به دست میاد و

تورک ماشینم رو 3500 هستش .یعنی من باید سعی کنم بعد از دنده دادن , دور موتور نزدیک تورک باشه تا بهترین استفاده رو از اون بکنم.

3: همیشه موقع استارت دور موتور رو یه کم پایینتر از تورک نگه دارین و تر جیحا نیم کلاچ باشین که بتونین بهترین استارت رو بزنین.


*: ردلاین(کات اف) : در ماشین های انژکتوری , سیستمی تعبیه شده که بعد از رسیدن به دور موتور خاصی , ECU در ماشین , سیستم جرقه رو قطع میکنه که با یه صدای خاصی همراهه.

پس , رسوندن دور موتور به رد لاین فقط از دست دادن زمانه.
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
راستي اين دريفت خيلي سخته من هر چي ميخونم متوجه نميشم.:wacko:
تو اين دريفتي كه توضيح دادي لازم نيست از دستي استفاده كنيم؟(feint drift)
اگه جای خاصی رو متوجه نمیشید بفرمایید توضیح بدم.

نه!! تو این نوع دریفت فقط باید بستگی به پیچ , قبلش سرعت رو تنظیم کنید.

عرض کردم , احتیاج به تمرین زیادی داره (فقط تو پیست)
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
راستي اين دريفت خيلي سخته من هر چي ميخونم متوجه نميشم.

این کلیپ رو ببینید شاید کمکی کنه.13 ثانیه هست.

باید google video player رو نصب کنید .(تو همون صفحه هست)


دقیقا مشخصه تو کلیپ , ابتدا ماشین به سمت بیرون پیچ میره و بعد فرمون رو بر میگردونه

موفق باشید
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
ممنون از لطفت شما و بقیه ی دوستان.
 

fotocopy

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
9 جولای 2003
نوشته‌ها
2,888
لایک‌ها
42
محل سکونت
حامد جان دمت گرم
تاپیک جالبیه
حالا یه سوال:
من احساس میکنم رانندگیم خوبه ولی reaction هام در مقابل اتفاقات رانندگی عالیه
یعنی بدون اینکه بخوام فکر کنم تو مواقع خطر کاری میکنم که همه کف میکنن خودمم میمونم چطور این کارو کردم.
حالا به نظرت اگه بخوام توی رالی و این چیزا شرکت کنم چیزی میشم یا اینکه اونجا بین بقیه گنده ها سوسک حساب میشم ؟!
منظورم اینه که من تا حالا توی هر کورسی که با ماشینم گذاشتم (ماشینم 1500 سیسیه) برنده شدم حتی honda 2400 سیسی رو بردم آیا امیدی هست اگه بخوام توی مسابقات رالی شرکت کنم ؟
 
بالا