masoudfatemi
Registered User
سلام گرم دکتر برند را در تابستانی داغ پذیرا باشید.
امیدوارم هیچوقت زمان از دستتون در نره. امروز میخوام بریم سراغ ساعت. با توجه به لیستی که دارم، قصد دارم سری به بازار ساعت بزنم و با اطلاعاتی که در مورد ساعتها دارم یه رتبه بندی ساده و علمی انجام بدم. البته برای اینکه بهتر با دکتر برند آشنا بشید باید بگم که دکتر برند هم ساعت بازه و هم بدون مطالعه حرفی نمیزنه.
پس اجازه بدید اول یه تاریخچهای از ساعت بگم. اولین فکر و احساس نیاز به ساعت و زمانبندی، به دوره پارینه سنگی برمیگرده که با کمک سنگ و کاسه انجام میشد. اما جالب اینکه در ایران مدارکی هست که ساعت به دوران بلوغ شعر فردوسی برمیگرده، چون در بسیاری از ابیات فردوسی به پاس اشاره شده. پاس همون یک ساعت خودمونِ. اولین ساعت ایرانی پنگان بوده که برای زمانبندی آبیاری مزارع استفاده میشده. اگر بخوام همه تاریخ ساعت را دوره کنم خیلی مفصلِ و حوصله شما را سر میبره؛ اگر علاقه داشتید که در این مورد بیشتر بدونید، به من ایمیل بزنید تا اطلاعات کاملی در این مورد روی وب سایتم ارائه کنم. پس بهتره به همین تاریخچه اکتفا کنم و برم سراغ لیست ۱۰ ساعت برتر دنیا. من ساعتها را به دو دسته سوئیسی و غیرسوئیسی تفکیک میکنم. اینم بگم که سوئیس به خاطر ظرافت و نوع ساخت و جواهرات به کار رفته در ساعتهاش معروف شده که تو برندسازی ما بهش میگیم، ایجاد درک از کیفیت و دیگه اینکه تو ساخت ساعت مچی اولین و قدیمیترین که اینم باعث ایجاد آگاهی و شناخت مردم دنیا از این برند شده. هر کدوم از این ساعتهای معروف لیست ما دارای شخصیت هستن. که این شخصیتها همون داستانهای پشت صحنه برندها را درست میکنن. ساعت شماره ۱ این لیست، برند رولکس ۱۰۷ ساله از کشور سوئیسِ. رولکس واقعاً یه ساعته کامله، نه فقط به خاطر طلا و جواهرات کارشده در موتور و صفحه نمایشش؛ بلکه به خاطر همه چیزهائیِ که یه ساعت باید داشته باشه. اما خوب بعضی از مدلهاش اون جذابیت و زیبایی رو برای دست کردن نداره حداقل از نظر من.
اگر بخوام کمی در مورد ساعتها صحبت کنم، باید بگم که ویژگیهای اصلی ساعت در چند چیز خلاصه میشه؛ طراحی بند، شیشه، فرم یا فیس ساعت، طراحی اتصالات بند، رنگ ساعت، موتور و مکانیزم و البته تزئینات. برند رولکس همه این ویژگیها را حتی بیشتر از ایدهآل کنار هم جمع کرده. اگر بخواید تاریخچهای در مورد رولکس بدونید، باید بگم که این ساعت اولین بار توسط ویلسدورف در شهر لندن در سال ۱۹۰۸ یعنی در زمان جنگجهانی اول ساخته شد و در سال ۱۹۱۵ به ثبت رسید جالب اینکه در اون زمان موسس این برند مراقب حفاظت از حقوق خودش بوده اما بعضی از برندهای معروف تو ایران همین الان هم به این موضوع توجهی نمیکنن. یکی از مهمترین ویژگیهای برند رولکس، نام ساده رولکسِ؛ که در تمام زبانهای دنیا به راحتی ادا میشه. نام رولکس تداعی کننده صدای کوک کردن ساعته و به عنوان یکی از ویژگیهای هویتی برند رولکس از اون یاد میشه! در ضمن بدلیل کوتاه بودن اسم رولکس، به راحتی بر روی صفحه ساعت حک شده. تبلیغات گسترده رولکس در مکانهای لوکس و حتی در میدانهای ورزشی لوکس از جمله استراتژیهای تبلیغاتی رولکسِ. مهمترین استراتژی برند رولکس، خارج نشدن این برند از محیط لوکسِ.
بد نیست بدونید که ساعت مچی رولکس علی رقم عظمت و برندسازی مناسبی که روی محصولات خودش داشته، در مقابل رقبای خودش چند سالی کوچیکتره ولی الان۲۸۰۰ کارمند داره و شعبههای متعددی در سراسر دنیا را تحت پوشش قرار داده. اخیراً برند رولکس تعمیم پیدا کرده تا جایی که الان جواهرات رولکس یکی از گرانترین و نابترین جواهرات شناسنامهدار دنیا هستن. و البته در کشور ما کمتر مورد استقبال قرار گرفته و در کل اگر از قیمت ساعت رولکس که گرونترین اون به قیمت دلار امروز یک میلیارد و سیصد و سی و چهار تومانِ، بگذرم، با اختلاف زیادی از رقبا، رتبه اول رو تو ذهن مشتریان متقاضی ساعت لوکس به خودش اختصاص داده و نکته دیگه اینکه این ساعت کلاسیکه و مورد علاقه دکتر برندِ و الان مدتیِ که به دنبال خریدشه ولی!!!!
حالا نوبت رتبه دوم لیستِ. یعنی امگا. امگا ۱۶۴ سالشه و اصالتاً این ساعتم اهل سوئیسِ. صفحه نمایش خلوتی داره ولی تو طرحهای مختلف عرضه شده. البته به قول دوستای دکتر برند، ساعتش کمی پیرمردیه! این برند از لحاظ قیمتی میتونه رقیب خوبی برای رولکس باشه ولی به خاطر استراتژی که انتخاب کرده (یعنی تبلیغات بسیار کم و برندسازی با تکیه بر گذشت زمان) از رولکس عقب افتاده اما تو المپیک لندن غوغا کرد و برند خودشو رو همه تابلوهای زمانسنج حک کرد. هویتسازی این برند این طوریه که از یک اتاق کوچیک کارشو شروع کرده و امروز تبدیل به غول ساعتسازی دنیا شده. برندسازی این برند در ذهن ایرانیا خیلی ضعیفه و افراد محدودی هستن که به دنبال ساعتی با برند امگا هستن. به جرأت میتونم بگم که اگر کمی رو جایگاه ذهنی مشتریای ایرانی کار کنه، خیلی موفقتر از الان میشه. داشت یادم میرفت قیمت ساعت متوسط این برند از ۱۲میلیون شروع میشه به بالا.
حالا بریم وسط جدول ۱۰ تا برند اول چون همه میلیونر نیستن و ساعت یه کم لوکس هم کارشونو راه میندازه، مثلا تیسوت. این برند ۱۵۹ ساله همیشه سعی کرده هوای چند طبقه از جامعه را داشته باشه. این برند معتبر و فراگیر به غیر از ۱۴۹ کشور جهان، در ایران هم شعبههای متعددی داره و این گویای بازاریابی گسترده این برند قویه. برند تیسوت از استراتژی اثرکشور مبداء استفاده میکنه. به این معنی که جایگاه خودشو در میان شرکتهای سوئیسی تعریف میکنه. اگر شما به تابلو و ویترین ساعتفروشیهای معروف نگاهی بکنید، میبینید که این ساعت در کنار دیگر ساعتهای سوئیسی معروف مثل امگا، رولکس، پیاژه، ریموندویل، تگ هویر و سواچ قرار گرفته و به عنوان یک ساعت با قیمت متوسط از حدود چهارصد هزار تومان شروع میشه. استراتژی برندسازی خوبی را پیش گرفته و با این کار تا حد زیادی باعث کاهش هزینههای تبلیغاتی خودش شده. تیسوت تا الان تونسته جایگاه مستحکمی برای خودش ایجاد کنه و رقیباش تو این سطح دو برند سواچ و سرتینا هستن که ما تهران نشینها مدام با تبلیغات جورواجور این دوتا برند برخورد میکنیم. مخصوصا این اواخر سواچ حرکتهای تبلیغاتی جالبی داشته. در ضمن این ساعتها کم خراب میشن ولی تو تهران نمایندگیهای خوبی دارن که حس اطمینان رو برای خریداران این برندها القا میکنه و این ضمانت خوبی برای بقای برند در بازار و ذهن ایرانیاست .
امیدوارم در قسمت بعدی که بقیه لیست ۱۰ برند برتر دنیا رو معرفی میکنم، همراه من باشید.
امیدوارم هیچوقت زمان از دستتون در نره. امروز میخوام بریم سراغ ساعت. با توجه به لیستی که دارم، قصد دارم سری به بازار ساعت بزنم و با اطلاعاتی که در مورد ساعتها دارم یه رتبه بندی ساده و علمی انجام بدم. البته برای اینکه بهتر با دکتر برند آشنا بشید باید بگم که دکتر برند هم ساعت بازه و هم بدون مطالعه حرفی نمیزنه.
اگر بخوام کمی در مورد ساعتها صحبت کنم، باید بگم که ویژگیهای اصلی ساعت در چند چیز خلاصه میشه؛ طراحی بند، شیشه، فرم یا فیس ساعت، طراحی اتصالات بند، رنگ ساعت، موتور و مکانیزم و البته تزئینات. برند رولکس همه این ویژگیها را حتی بیشتر از ایدهآل کنار هم جمع کرده. اگر بخواید تاریخچهای در مورد رولکس بدونید، باید بگم که این ساعت اولین بار توسط ویلسدورف در شهر لندن در سال ۱۹۰۸ یعنی در زمان جنگجهانی اول ساخته شد و در سال ۱۹۱۵ به ثبت رسید جالب اینکه در اون زمان موسس این برند مراقب حفاظت از حقوق خودش بوده اما بعضی از برندهای معروف تو ایران همین الان هم به این موضوع توجهی نمیکنن. یکی از مهمترین ویژگیهای برند رولکس، نام ساده رولکسِ؛ که در تمام زبانهای دنیا به راحتی ادا میشه. نام رولکس تداعی کننده صدای کوک کردن ساعته و به عنوان یکی از ویژگیهای هویتی برند رولکس از اون یاد میشه! در ضمن بدلیل کوتاه بودن اسم رولکس، به راحتی بر روی صفحه ساعت حک شده. تبلیغات گسترده رولکس در مکانهای لوکس و حتی در میدانهای ورزشی لوکس از جمله استراتژیهای تبلیغاتی رولکسِ. مهمترین استراتژی برند رولکس، خارج نشدن این برند از محیط لوکسِ.
بد نیست بدونید که ساعت مچی رولکس علی رقم عظمت و برندسازی مناسبی که روی محصولات خودش داشته، در مقابل رقبای خودش چند سالی کوچیکتره ولی الان۲۸۰۰ کارمند داره و شعبههای متعددی در سراسر دنیا را تحت پوشش قرار داده. اخیراً برند رولکس تعمیم پیدا کرده تا جایی که الان جواهرات رولکس یکی از گرانترین و نابترین جواهرات شناسنامهدار دنیا هستن. و البته در کشور ما کمتر مورد استقبال قرار گرفته و در کل اگر از قیمت ساعت رولکس که گرونترین اون به قیمت دلار امروز یک میلیارد و سیصد و سی و چهار تومانِ، بگذرم، با اختلاف زیادی از رقبا، رتبه اول رو تو ذهن مشتریان متقاضی ساعت لوکس به خودش اختصاص داده و نکته دیگه اینکه این ساعت کلاسیکه و مورد علاقه دکتر برندِ و الان مدتیِ که به دنبال خریدشه ولی!!!!
حالا نوبت رتبه دوم لیستِ. یعنی امگا. امگا ۱۶۴ سالشه و اصالتاً این ساعتم اهل سوئیسِ. صفحه نمایش خلوتی داره ولی تو طرحهای مختلف عرضه شده. البته به قول دوستای دکتر برند، ساعتش کمی پیرمردیه! این برند از لحاظ قیمتی میتونه رقیب خوبی برای رولکس باشه ولی به خاطر استراتژی که انتخاب کرده (یعنی تبلیغات بسیار کم و برندسازی با تکیه بر گذشت زمان) از رولکس عقب افتاده اما تو المپیک لندن غوغا کرد و برند خودشو رو همه تابلوهای زمانسنج حک کرد. هویتسازی این برند این طوریه که از یک اتاق کوچیک کارشو شروع کرده و امروز تبدیل به غول ساعتسازی دنیا شده. برندسازی این برند در ذهن ایرانیا خیلی ضعیفه و افراد محدودی هستن که به دنبال ساعتی با برند امگا هستن. به جرأت میتونم بگم که اگر کمی رو جایگاه ذهنی مشتریای ایرانی کار کنه، خیلی موفقتر از الان میشه. داشت یادم میرفت قیمت ساعت متوسط این برند از ۱۲میلیون شروع میشه به بالا.
حالا بریم وسط جدول ۱۰ تا برند اول چون همه میلیونر نیستن و ساعت یه کم لوکس هم کارشونو راه میندازه، مثلا تیسوت. این برند ۱۵۹ ساله همیشه سعی کرده هوای چند طبقه از جامعه را داشته باشه. این برند معتبر و فراگیر به غیر از ۱۴۹ کشور جهان، در ایران هم شعبههای متعددی داره و این گویای بازاریابی گسترده این برند قویه. برند تیسوت از استراتژی اثرکشور مبداء استفاده میکنه. به این معنی که جایگاه خودشو در میان شرکتهای سوئیسی تعریف میکنه. اگر شما به تابلو و ویترین ساعتفروشیهای معروف نگاهی بکنید، میبینید که این ساعت در کنار دیگر ساعتهای سوئیسی معروف مثل امگا، رولکس، پیاژه، ریموندویل، تگ هویر و سواچ قرار گرفته و به عنوان یک ساعت با قیمت متوسط از حدود چهارصد هزار تومان شروع میشه. استراتژی برندسازی خوبی را پیش گرفته و با این کار تا حد زیادی باعث کاهش هزینههای تبلیغاتی خودش شده. تیسوت تا الان تونسته جایگاه مستحکمی برای خودش ایجاد کنه و رقیباش تو این سطح دو برند سواچ و سرتینا هستن که ما تهران نشینها مدام با تبلیغات جورواجور این دوتا برند برخورد میکنیم. مخصوصا این اواخر سواچ حرکتهای تبلیغاتی جالبی داشته. در ضمن این ساعتها کم خراب میشن ولی تو تهران نمایندگیهای خوبی دارن که حس اطمینان رو برای خریداران این برندها القا میکنه و این ضمانت خوبی برای بقای برند در بازار و ذهن ایرانیاست .
امیدوارم در قسمت بعدی که بقیه لیست ۱۰ برند برتر دنیا رو معرفی میکنم، همراه من باشید.