نمی دونم آیا ممکنه در سیکل ترمودینامیکی کنونی موجود در موتورهای بنزینی (اتو)، گازوییل رو جانشین بنزین کرد یا نه. اما اگه قرار باشه موتور دیزلی بشه:
اولا باید نسبت تراکم خیلی بیشتر بشه. در موتور دیزلی شمع وجود نداره. بلکه هوا بشدت فشرده میشه و در اثر این فشردگی دچار افزایش شدید دما میشه. در لحظه احتراق، سوخت از طریق انژکتور مستقیما وارد سرسیلندر میشه و بخاطر دمای زیاد هوا مشتعل میشه. این کار توسط پمپ انژکتور انجام میشه که با توجه به فشار زیاد هوای فشرده، باید فشار زیادی رو ایجاد کنه. البته این پمپ در موتورهای بنزینی وجود نداره.
همونطورکه گفته شد، فشار هوا در موتور دیزلی بالاست و در نتیجه نیروها نیز زیاد می باشند. از این رو میزان تحمل نیروی یاتاقانها، سیلندر، سرسیلند، دسته پیستون و میل لنگ و رینگها و پیستون سوپاپها باید خیلی بیشتر باشه و از اینرو در این موتورها این قطعات کت و کلفت ترند. علت اینکه شتاب در این موتورها کمتر است نیز همین مساله می باشد.
رویهمرفته اگه قرار باشه به راندمان منطقیی برسیم بهتره کل موتور رو عوض کنیم.