• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

تبدیل خودروهای بنزینی به گازوئیلی

arashkhan

کاربر فعال برق و الکترونیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2006
نوشته‌ها
485
لایک‌ها
7
محل سکونت
51.50 , 35.75
همانطور که می دونین بنزین قراره سهمیه بندی بشه. به نظر شما راهی وجود داره که بشه خودروهای بنزینی فعلی رو به گازوئیلی تبدیل کرد؟ من قبلا یه نمونه اش رو دیدم . طرف یه داتسون قدیمی رو گازوئیلی کرده بود. خودم در این حد می دونم که هر ماشینی رو نمیشه گازوئیلی کرد. دوستان اگه در مورد تفاوتهای موتورهای گازوئیلی و بنزینی چیزی می دونن لطفا بگن شاید یه نتیجه ای گرفتیم.
 

Reza_A

Registered User
تاریخ عضویت
19 می 2006
نوشته‌ها
217
لایک‌ها
5
نمی دونم آیا ممکنه در سیکل ترمودینامیکی کنونی موجود در موتورهای بنزینی (اتو)، گازوییل رو جانشین بنزین کرد یا نه. اما اگه قرار باشه موتور دیزلی بشه:
اولا باید نسبت تراکم خیلی بیشتر بشه. در موتور دیزلی شمع وجود نداره. بلکه هوا بشدت فشرده میشه و در اثر این فشردگی دچار افزایش شدید دما میشه. در لحظه احتراق، سوخت از طریق انژکتور مستقیما وارد سرسیلندر میشه و بخاطر دمای زیاد هوا مشتعل میشه. این کار توسط پمپ انژکتور انجام میشه که با توجه به فشار زیاد هوای فشرده، باید فشار زیادی رو ایجاد کنه. البته این پمپ در موتورهای بنزینی وجود نداره.
همونطورکه گفته شد، فشار هوا در موتور دیزلی بالاست و در نتیجه نیروها نیز زیاد می باشند. از این رو میزان تحمل نیروی یاتاقانها، سیلندر، سرسیلند، دسته پیستون و میل لنگ و رینگها و پیستون سوپاپها باید خیلی بیشتر باشه و از اینرو در این موتورها این قطعات کت و کلفت ترند. علت اینکه شتاب در این موتورها کمتر است نیز همین مساله می باشد.
رویهمرفته اگه قرار باشه به راندمان منطقیی برسیم بهتره کل موتور رو عوض کنیم. :)
 

arashkhan

کاربر فعال برق و الکترونیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2006
نوشته‌ها
485
لایک‌ها
7
محل سکونت
51.50 , 35.75
به نظر شما اگه تو باک یه ماشین بنزینی گازوئیل بریزیم چه اتفاقی می افته؟
 

Reza_A

Registered User
تاریخ عضویت
19 می 2006
نوشته‌ها
217
لایک‌ها
5
اونچیزایی که من بنظرم میرسه:
1- در کاربرات، هوا و گازوییل بخوبی باهم ترکیب نمیشن. چون گازوییل چربتر و غلیظتره و قابلیت تبخیر کمتری داره. احتمالا مجاری پس از مدتی مسدود خواهند شد.
2- اگر سوخت به محفظه احتراق برسه، احتراق بخوبی انجام نمیگیره. چون اشتعالپذیری گازوییل خیلی کمتر از بنزینه.
3- یحتمل شمعها هم پس از مدت کوتاهی از کار خواهند افتاد (بخاطر چربی گازوییل).
در ضمن احتمال خوردگی در قطعات هم باید بررسی بشه.


البته شنیدم تاکسیهایی که گاز سوزند، مقداری گازوییل با بنزینشون قاطی می کنن. احتمالا هدف اینه که وقتی از سوخت بنزین استفاده می کنند، سطح بین رینگ پیستون و سیلندر چرب بشه و وقتی به حالت گاز سوز می رن این چربی، خشکی گاز رو جبران کنه. اما قاعدتا نسبت گازوییل خیلی کمه و همچنین در این حالت با وجود آنکه از احتراق بنزین گرمای زیادی تولید میشه، گازوییل نباید خیلی خوب بسوزه تا اثر روانکاریشو حفظ کنه.
 

arashkhan

کاربر فعال برق و الکترونیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2006
نوشته‌ها
485
لایک‌ها
7
محل سکونت
51.50 , 35.75
اونچیزایی که من بنظرم میرسه:
1- در کاربرات، هوا و گازوییل بخوبی باهم ترکیب نمیشن. چون گازوییل چربتر و غلیظتره و قابلیت تبخیر کمتری داره. احتمالا مجاری پس از مدتی مسدود خواهند شد.
2- اگر سوخت به محفظه احتراق برسه، احتراق بخوبی انجام نمیگیره. چون اشتعالپذیری گازوییل خیلی کمتر از بنزینه.
3- یحتمل شمعها هم پس از مدت کوتاهی از کار خواهند افتاد (بخاطر چربی گازوییل).
در ضمن احتمال خوردگی در قطعات هم باید بررسی بشه.


البته شنیدم تاکسیهایی که گاز سوزند، مقداری گازوییل با بنزینشون قاطی می کنن. احتمالا هدف اینه که وقتی از سوخت بنزین استفاده می کنند، سطح بین رینگ پیستون و سیلندر چرب بشه و وقتی به حالت گاز سوز می رن این چربی، خشکی گاز رو جبران کنه. اما قاعدتا نسبت گازوییل خیلی کمه و همچنین در این حالت با وجود آنکه از احتراق بنزین گرمای زیادی تولید میشه، گازوییل نباید خیلی خوب بسوزه تا اثر روانکاریشو حفظ کنه.

پس کار عاقلانه ای به نظر نمی رسه. دیروز که تو ایترنت چرخ می زدم متوجه شدم خارجیها دارن ماشینای بنزینی شون رو به گازوئیلی تبدیل می کنن. پس شاید ما هم بتونیم.
 

RPG 8

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2007
نوشته‌ها
2,262
لایک‌ها
426
محل سکونت
تو عالم خودم
یکی از رفقا یه شورلت 1985 داره. میگفت دادیم موتورش رو برامون عوض کنن تا گازوئیلی بشه(میگفت700 هزار تومن دادیم کل سیستم موتور و سوخت رو با نوع گازوئیلیش عوض کنن)!
 

Reza_A

Registered User
تاریخ عضویت
19 می 2006
نوشته‌ها
217
لایک‌ها
5
پس کار عاقلانه ای به نظر نمی رسه. دیروز که تو ایترنت چرخ می زدم متوجه شدم خارجیها دارن ماشینای بنزینی شون رو به گازوئیلی تبدیل می کنن. پس شاید ما هم بتونیم.
احتمالا اینکار رو با تعویض موتور انجام دادن. اما ما که از نظر منابع گاز دومین کشوریم و جدیدا گازوییل رو هم وارد می کنیم، بهتره دنبال گاز سوز کردن اصولی باشیم.
 

arashkhan

کاربر فعال برق و الکترونیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2006
نوشته‌ها
485
لایک‌ها
7
محل سکونت
51.50 , 35.75
بله روی کاغذ این حساب و کتابها درسته . اما در واقع ایران جزو بزرگترین تولیدکننده های نفت هم هست اما بنزینش داره جیره بندی میشه. گازسوز کردن هم زیاد توفیری نداره چون یه نصفه روز بیشتر دوام نمیاره. ولی گازوئیل رو میشه روش مثل بنزین حساب کرد.
 

Reza_A

Registered User
تاریخ عضویت
19 می 2006
نوشته‌ها
217
لایک‌ها
5
برای تولید بنزین نیاز به پالایشگاه است که اولا هزینه تاسیس زیادی داره، دوما چون تحریمیم کسی برامون نمی سازه و حتی اگه با کلی منت حاضر شن اینکارو بکنن، چند برابر قیمت واقعی برامون آب می خوره. دوما بخاطر فرسودگی تجهیزات سرچاهی، امکان استخراج نفت باندازه کافی رو نداریم و از این روست که در حال حاضر کمتر از سهمیه تعیین شده توسط اوپک نفت صادر می کنیم. بنابراین اگه حتی قرار باشه خودمون بنزین تولید کنیم، باید صادراتمونو از این هم کمتر کنیم و همین مساله می تونه تاسیس پالایشگاه، بدون نوسازی تجهیزات استخراج نفت رو غیر اقتصادی تر کنه. (بخصوص در شرایط تحریم)
اما گاز نیاز به پالایش آنچنانی نداره و منابعش هم طولانی مدت تره. مساله اصلی گاز تولید مخزن و واردات یا تولید پمپ گاز کافی است.
مساله دیگه نصب موتورهای گازسوز روی خودروهاست که متاسفانه کار چندانی در اینباره انجام نشده. حتی قرار بود یه سری تویوتای گازسوز وارد بشه که بخاطر هزینه گمرکی خیلی پایین، بازار سایر خودروها رو نابود می کرد و بنظر می رسه بهمین خاطر منتفی شد.
در مورد دوام گاز هم باید بگم شاید در ماشینهای امریکایی با نسبت تراکم پایین و حجم موتور بالا این مساله صادق باشه، اما در مورد سایر خودرو ها جواب می ده. البته قطعا نه مثل بنزین.

بهر حال بنظر من اگر قرار باشه تحقیقات و هزینه ای در جهت تغییر سوخت انجام بشه، بهتره در راستای سوخت گاز باشه، نه گازوییل.
 
بالا