برگزیده های پرشین تولز

تفاوت Profile های Private و Public در Windows Firewall

hiva shabake

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2014
نوشته‌ها
116
لایک‌ها
29
سن
33
محل سکونت
رشت-خیابان بیستون-روبروی سه راه معلم

آموزش رایگان


تفاوت Profile های Private و Public در Windows Firewall


firewall-profiles-00.png



سلام به همه شما دوستان و همراهان همیشگی هیوا

شاید شما هم بارها و بارها با موقعیتی مانند تصویر زیر برخورد داشته اید:


firewall-profiles-01.png



بارهای اولی که با این صفحه برخورد داشتید احتمالا پنجره را بستید یا بر روی Cancel کلیک کردید. و شاید شما هم این سوالات را در ذهن داشتید و شاید هنوزم دارید که:

  • حالا باید کدام گزینه رو انتخاب کنم؟
  • اصلا این پنجره برای چی ظاهر می شود؟
  • اصلا به چه دردی می خورد؟
  • یک وقت اشتباه انتخاب نکنم بیچاره بشیم؟!
  • فرق Home Network و Work Network و Public Network چیست؟
  • نکند می خواهد محل فیزیکی من رو شناسایی کند؟
  • اگر اشتباهی انتخاب کردم آیا راهی برای تغییرش هست؟
پنجره Set Network Location چه زمانی ظاهر می شود؟ و به چه دردی می خورد؟

هنگامی که برای اولین بار به یک شبکه متصل می شوید، پنجره Set Network Location ظاهر می شود و از شما می خواهد که نوع Location خود را مشخص کنید. با این انتخاب، به Firewall می فهمانید که در حال حاضر به چه شبکه ای متصل شدید و Firewall باید چه تنظیمات امنیتی را به کار ببرد. مثلا زمانی که به شبکه خانگی متصلی می شوید، File Sharing را فعال می کند، دسترسی به منابع Share را بدون نیاز به Password فراهم می کند و در صورت اتصال به شبکه عمومی می تواند برعکس عمل کند.

Network Location ارتباطی با Geo Location و موقعیت جغرافیایی شما ندارد.

انواع Network Location

در فایروال ویندوز 4 نوع Location وجود دارد:

1- Home

2- Work

3- Domain

4- Public

Home network

زمانی که به شبکه ای که اعضای خانواده به آن متصلند و یا شبکه هایی که به کاربران آن اعتماد دارید می توانید از نوع شبکه را Home network قرار دهید. در این صورت کاربران Home Network می تواند عضو homegroup شوند. همچنین قابلیت Network Discovery فعال می شود.

Work Network

در محیط ها و شبکه های کاری کوچک یا مکان هایی از این دست می توانید از Work Network استفاده کنید. تنظیمات پیشفرض آن مانند Home network است فقط قابلیت homegroup در آن غیرفعال است و امکان ایجاد یا join شدن به homegroup وجود ندارد.

فرض کنیم شما یک لپتاپ دارید. مثلا در خوابگاه دانشگاه یک Ad hoc راه اندازی کردید و با دوستان کانتر یا به قول جدیدترها Call of می زنید یا فیلم ها و عکس های اردو را با دوستانتان Share می کنید. می توانید نوع Network خود را Home و یا Work انتخاب کنید.

Public network

هنگامی که به شبکه های عمومی متصل می شوید از Public network استفاده کنید. در این حالت Network Discovery، Homegroup و موارد دیگری مانند Sharing غیرفعال هستند.

فرض کنیم شما و لپتاپتان با هم به پارک شهر رشت می روید تا هم هوایی تازه کنید و هم در زیر چتر وای فای پارک شهر، از 100 مگابایت اینترنت رایگان بهره مند شوید! خب در این حالت باید Public network را انتخاب کنید. هنگام استفاده از وای فای دانشگاه، کافی شاپ، رستوران و فرودگاه و مواردی از این دست نیز، انتخاب Public network بهترین گزینه است.

Domain network

این حالت تا زمانی که کامپیوتر join به Domain شده باشد فعال است و توسط Admin شبکه مدیریت می شود و قابل انتخاب و تغییر نیست.


تغییر تنظیمات پیشفرض مربوط به Network Location:


گفتیم در صورت انتخاب Home/Work network به عنوان Network Location، باعث فعال شدن قابلیت Network Discovery و در صورت انتخاب Public network، قابلیت Network Discovery غیر فعال می شود. همچنین گفتیم این تنظیمات به صورت پیشفرض انجام شده و قابل تغییر است. اما در کجا؟

برای تغییر تنظیمات پیشفرض Network Location باید از بخش Network and Sharing Center گزینه Change advanced sharing setting را انتخاب کنند.

Network and Sharing Center >> Change advanced sharing setting


firewall-profiles-02.png



پس از ورود به قسمت Advanced sharing setting می بینیم که دو Profile با نام های Home/Work و دیگری با نام Public است.

firewall-profiles-03.png



Profile ای که عبارت Current profile جلوی آن درج شده، همان Profile است که در حال حاضر تنظیمات آن اعمال شده است. که در این جا پروفایلِ Public است. Public profile را باز می کنیم تا ببینیم چه تنظیمات در آن وجود دارد؟

منبع :سایت هیوا شبکه
 
بالا