• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

شكستن قفل DVD

MoZa

Registered User
تاریخ عضویت
16 ژانویه 2003
نوشته‌ها
277
لایک‌ها
8
سن
42
محل سکونت
اينجا
dvd_iseland.gif
مقدمه

در راستاي دنبال نكردن هيچ خط و مشي مشخصي در امر اطلاع رساني و آموزش، اينبار مي‌خواهيم با هم روش تبديل DVD به فايلهاي AVI با كيفيت بسيار عالي را بررسي كنيم.

اين آموزش بدرد كساني كه تا بحال اصلا دست به DVD نزده‌اند نيز ميخورد. چون سعي كرده‌ام مسير كاملا مشخص باشد و نكته‌اي ناگفته نماند.

اين مقاله از دو قسمت اصلي تشكيل مي‌شود:

قسمت اول - آشنايي با DVD
قسمت دوم - طريقه تبديل يك DVD به فايل AVI
در قسمت اول، اطلاعات جامعي درباره DVD خواهيم آموخت. در اين بخش سعي شده است اطلاعات بصورت خلاصه و مفيد گفته شود و از وارد شدن به مباحث فني (نظير روشهاي خواندن DVD توسط ليزر، انواع روشهاي هيبريد و ...) به جهت عمومي‌تر شدن مطلب پرهيز شود.

در قسمت دوم، روش بازكردن قفل DVD و انتقال آن به هارد ديسك و سپس تبديل آن به فايل AVI با كمك تكنولوژي DivX تشريح گرديده است.

desktopnote.gif
قسمت اول

DVD چيست؟
DVD يك ديسك ظرفيت بالا در ابعاد يك سي دي مي‌باشد كه مي‌تواند ظرفيتي تا 25 برابر يك سي‌دي داشته باشد. از آن مي‌توان براي ذخيره فيلم، بازي، موسيقي و اطلاعات شخصي استفاده كرد.

DVD در دستگاه‌هاي CD-Drive يا همان CD خوانهاي معمول كامپيوترها قابل خواندن نيست. بلكه نياز به درايو مخصوص دي وي دي دارد.

DVD اكنون مخفف كلمات «Digital Versatile Disc» است كه به معناي «ديسك چند منظوره ديجيتالي» مي‌باشد. در گذشته، هنگامي كه چندين شركت براي اولين بار بر روي تكنولوژي DVD شروع به فعاليت كردند، آن را براي ذخيره فيلم در نظر گرفته بودند و آنرا «Digital Video Disc» ناميدند، اما امروزه به علت كاربردهاي متفاوت آن به ديسك چند منظوره تغيير نام يافته است.

dvd_logo.gif

لوگوي استاندارد DVD




dvd.gif
خصوصيات DVD


  • ابعاد DVD مشابه CD مي‌باشد. در اصل DVD از دو ديسك 0.6 ميلي‌متري به هم چسبيده تشكيل شده است، كه مي‌تواند بر روي هر دوي اين ديسكها اطلاعات ذخيره شود و يا تنها بر روي يكي از آنها ذخيره گردد.
  • DVD در انواع تك لايه/دو لايه و تك رو/دو رو موجود مي‌باشد.
  • هر لايه از DVD حداكثر توانايي ذخيره 4.7 گيگا بايت اطلاعات را دارا مي‌باشد و در هر سمت DVD حداكثر 8.5 گيگا بايت ذخيره‌سازي مجاز مي‌باشد. (با فرض DVD دو لايه)
  • استفاده از فرمت فايل UDF
  • به كار بردن روشهاي محافظت ديجيتال و آنالوگ در DVD بصورت پيش فرض
  • وجود انواع قابل ضبط (Recordable) و انواع قابل بازنويسي (Re-Writable)
  • سازگاري با CD، بدين معنا كه هر دستگاه پخش DVD مي‌بايست قادر به پخش CD نيز باشد.
  • قطر ديسك 120 ميلي‌متر يا 5 اينچ (البته همانند DVD، CDهايي با قطر كمتر نيز يافت كه در دستگاه‌هاي معمولي قابل خواندن هستند.)
dvd_matrix_tn.jpg

نمونه يك DVD ويديويي




compass.gif


مناطق DVD
به علت وجود قوانين حقوق مولفان و ناشران كه در اكثر كشورها رعايت مي‌گردد (البته ايران از اين قانون پيروي نمي‌كند)، كپي كردن يك DVD عملي غير مجاز محسوب شده و پيگرد قانوني دارد. (البته كپي براي خود و نگهداري به عنوان نسخه يدكي از DVDاي كه مالك آن هستيد شامل اين قانون نمي‌شود.).
وجود رمزگذاري‌هاي ديجيتالي بر روي دي‌وي‌دي باعث بوجود آمدن مناطق مختلف در دي‌وي‌دي شده است. يك دي‌وي‌دي كه براي منطقه يك توليد شده است را نمي‌توان با دستگاه‌هاي پخش دي‌وي‌دي كه در منطقه دو فروخته مي‌شود پخش كرد. بنابراين هر دي‌وي‌دي بايستي درون منطقه‌اي كه توليد شده است پخش و توزيع گردد. (اكنون ديگر اين تقسيم بندي، چندان جدي گرفته نمي‌شود و تقريبا تمام دي‌وي‌دي خوانها توانايي خواندن دي‌وي‌دي مناطق ديگر را دارند با اين حال مشخصات فيلمهاي هر منطقه با ديگري از نظر نوع Pal و NTSC و تعداد فريم بر ثانيه متفاوت است).
dvd_region_tn.gif

مناطق مختلف DVD
  • منطقه 0: همه كشورهاي جهان
  • منطقه 1: آمريكا و كانادا
  • منطقه 2: اروپا، ژاپن (NTSC)، خاورميانه، آفريقاي جنوبي
  • منطقه 3: جنوب شرق آسيا، شرق آسيا، هنگ‌كنگ، تايوان
  • منطقه 4: استراليا، نيوزلند، آمريكاي مركزي و جنوبي، مكزيك
  • منطقه 5: شوروي سابق، شبه قاره هند، پاكستان، بخشهايي از آفريقا، كره شمالي، مغولستان
  • منطقه 6: چين
  • منطقه 7: (استفاده نشده)
  • منطقه 8: مناطق بين‌المللي، آبهاي آزاد، كشتي‌ها، هواپيماها و ...
document.gif
ساختار فايلها در DVD ويديويي
اگر يك DVD را درون درايو قرار دهيد و به داخل آن نگاهي بياندازيد، شاخه‌هاي مختلفي را خواهيد ديد، اين شاخه‌ها عموما شامل دو شاخه است به نام‌هاي: VIDEO_TS و AUDIO_TS.

explorer_dvd_root.gif

درون يك DVD ويديويي معمولا دو شاخه وجود دارد.
البته ممكن است شاخه‌هاي ديگري نيز بر روي يك دي‌وي‌دي وجود داشته باشد. گاهي شركت‌هاي فيلم‌سازي، فايلهاي ديگري همانند پخش كننده دي‌وي‌دي و فايلهاي مشخصات بازيگران و غيره را بر روي دي‌وي‌دي قرار مي‌دهند.

شاخه AUDIO_TS مخصوص DVDهاي صوتي مي‌باشد و در يك DVD فيلم اين شاخه معمولا خالي است.

درون شاخه VIDEO_TS فايلهاي مختلفي را خواهيد يافت.
فايلهاي با پسوند VOB، فايلهايي ويدويي هستند(Video Objects)، همين فايلها اصل فيلم DVD را در بر دارد و معمولا حاوي فيلم بعلاوه چندين ترك (Track) صوتي و زيرنويس‌ها به زبانهاي مختلف است.

فايلهاي با پسوند IFO، فايلهاي راهنماي پخش هستند (Information) كه مشخص مي‌كنند در كدام قسمت فايل VOB، فيلم اصلي قرار دارد و در كدام قسمت تركهاي صوتي و كدام قسمت زيرنويس‌هاي فيلم. همچنين اين فايل تشكيل دهنده منوي DVD نيز مي‌باشد، يعني بدون وجود اين فايل نميتوان منوي يك DVD را مشاهده كرد. (منوي DVD يك ترك تصويري مجزا است كه در ابتداي دي‌وي‌دي پخش مي‌شود و امكانات مختلفي از قبيل تغيير زبان، زيرنويس و پخش قسمت خاصي از فيلم را در اختيار بيننده قرار مي‌دهد.)

فايلهايي با پسوند BUP، كه فايلهاي يدكي و پشتيبان براي فايلهاي IFO هستند(BackUP). در صورتي كه بنا به هر دليلي فايلهاي IFO قابل خواندن نباشد، اين فايلها مورد استفاده قرار ميگيرند.

explorer_dvd_video_ts.gif

فايلهاي درون شاخه VIDEO_TS در يك DVD
فايلهاي مختلف در اين شاخه هر كدام عمل خاصي انجام مي‌دهند:

فايلهاي با نام *.VIDEO_TS اولين فايلي است كه پخش مي‌شود ( به كار بردن * به معني همه فايلهاي با اين نام و هر پسوند كه در اينجا شامل فايل VIDEO_TS.VOB و VIDEO_TS.IFO و VIDEO_TS.BUP مي‌گردد.) و معمولا حاوي مشخصات قانوني دي‌وي‌دي و تذكر در مورد حقوق مولفان مي‌باشد، ولي گاهي فايلهاي منوي يك دي‌وي‌دي نيز درون اين فايل قرار دارد. به هر حال اين فايل قبل از بقيه فايلها پخش مي‌شود.

فايلهايي به شكل *.vts_01_0 حاوي اولين قسمت از اولين فيلم موجود در دي‌وي‌دي است. (هر دي‌وي‌دي ممكن است حاوي چندين فيلم باشد، ولي عموما يك فيلم و چند تبليغ را در بر دارند). به همين صورت فايلهايي به صورت *.vts_01_1 دومين قسمت از اولين فيلم است. (در روي يك دي‌وي‌دي براي سازگاري با سيستم‌هاي قديمي معمولا فايلها حداكثر حجم 1 گيگابايت را دارند و در صورتي كه حجم يك دي‌وي‌دي بيشتر از يك گيگا بايت شود -كه عموما اينطور است- چندين فايل يك گيگابايتي بر روي دي‌وي‌دي قرار مي‌گيرد).

حال اگر فايلي با نام *.vts_02_0 بر روي دي‌وي‌دي يافت شود به معني وجود فيلم دوم (يا تبليغ، همانطور كه گفته شد) در آن دي‌وي‌دي است. (همانند فايلهاي AVSEQ1.DAT و AVSEQ2.DAT كه در روي يك VCD ديده مي‌شود و هر كدام فايل فيلمي مجزا هستند.)

به همين ترتيب ممكن است فايلهاي ديگري با نامهايي مثل *.vts_02_1 و *.vts_02_2 و ... نيز موجود باشد.

dvd_inside.gif
نگاهي به درون فايلهاي VOB
از آنجا كه مهمترين فايل درون يك دي‌وي‌دي فايلهاي VOB است، بهتر است نگاهي به درون و طريقه كار آنان داشته باشيم.

در يك فايل VOB صدا، فيلم و زيرنويس‌ها به طريقي با يكديگر تركيب گرديده‌اند كه در هنگام پخش بتوان به راحتي بين آنها تميز قايل شد. (به اين حالت Multiplex گويند.)
معمولا در يك DVD ويديويي، يك ترك (Track) فيلم و چندين ترك صدا و تعدادي زيرنويس با يكديگر مالتي‌پلكس شده‌اند.
ترك ويديويي از نوع MPEG-2 مي‌باشد، ترك صوتي از نوع AC3 و يا MP3 و يا حتي از نوع PCM مي‌باشد. (فايلهاي صوتي از نوع AC3 فايلهاي با كيفيت بالا و فشرده‌سازي مناسب و استاندارد صوتي در DVD مي‌باشد. البته مي‌توان DVDهايي با ترك صوتي PCM كه فشرده نشده است و حجم زيادي مي‌گيرد، نيز يافت. اين ترك‌هاي صوتي ممكن است صداي دوبله شده يك فيلم به چند زبان باشد و يا صدا با كيفيت مختلف همانند صداهاي دالبي چند كاناله و صداي استريو را شامل شود.)

در يك دي‌وي‌دي ميتوان حداكثر 9 ترك صوتي داشت. ترك‌هاي زيرنويس هم عكس‌هاي چهار رنگي هستند و بصورت جداگانه درون فايل VOB ذخيره شده‌اند. در يك دي‌وي‌دي مي‌توان حداثر 32 ترك زيرنويس داشت، بدين معني كه مي‌توان يك فيلم را با زيرنويس به 32 زبان ديگر ديد.

dvd_vob1_tn.gif

نمونه يك فايل VOB با يك ترك (Track) تصويري و 2 ترك صوتي و 3 زيرنويس
در اين شكل همانطور كه به وضوح ديده مي‌شود، يك ترك فيلم وجود دارد و دو ترك صوتي و سه زيرنويس. برنامه پخش كننده دي‌وي‌دي با كمك فايلهاي IFO مي‌تواند تشخيص دهد كه در كدام قسمت از فايل VOB، ترك اول صدا و كدام قسمت ترك‌هاي ويديويي و زيرنويس وجود دارد و آنها را بنا به نياز شما پخش مي‌كند و شما توانايي انتخاب از بين يكي از دو ترك صوتي و يكي از سه زير نويس فيلم را داريد.

dvd_vob2_tn.gif

نمونه يك فايل VOB با قابليت Multiangle
در اين شكل، دي‌وي‌دي ديگري مورد بررسي قرار گرفته است كه حاوي دو ترك ويديوي است كه ترك دوم يك ترك كامل نيست و در كل فيلم پخش نميشود. اين فيلمها را فيلمهاي چند زاويه‌اي (Multiangle) گويند. در هنگام پخش فيلم شما تنها مي‌توانيد ترك اول ويديو را مشاهده كنيد. هنگامي كه موقعيت پخش به جايي برسد كه ترك دوم ويديويي نيز وجود دارد شما مي‌توانيد يكي از اين دو ترك را انتخاب كنيد و مشاهده كنيد. بعضي از صحنه‌هاي برخي از فيلمها را هنگام فيلمبرداري با چند دوربين و از زواياي مختلف فيلمبرداري كرده‌اند و بدين طريق شما مي‌توانيد بصورت اختياري زاويه‌اي كه خود مي‌خواهيد انتخاب كنيد و تماشا كنيد.
 

MoZa

Registered User
تاریخ عضویت
16 ژانویه 2003
نوشته‌ها
277
لایک‌ها
8
سن
42
محل سکونت
اينجا
desktopnote.gif
قسمت دوم:


پيشنياز اين فصل دانستن شاخه‌ها و فايلها در DVD است ولي بدون دانستن اين مطالب نيز مي‌توان تنها با پيگيري اين مطالب به نتيجه مطلوب رسيد.

floppy.gif
برنامه‌هاي مورد نياز
در مراحلي كه پيش رو داريم به تعدادي برنامه كمكي نياز است. اين برنامه‌ها را مي‌توان به سادگي و رايگان از اينترنت دانلود كرد. اما براي سادگي كار از برنامه‌اي به نام Gordian Knot استفاده مي‌كنيم كه تمامي برنامه‌هاي مورد نياز ما را در يك مجموعه جمع كرده‌است.

توصيه مي‌كنم حتما اين مجموعه را دانلود كنيد، زيرا در صورتي كه بخواهيد هر كدام از برنامه‌هاي مورد نياز را به صورت مجزا دانلود كنيد، علاوه بر وقت زيادتري كه براي جستجو و پيدا كردن اين برنامه‌ها صرف مي‌كنيد، هماهنگي برنامه با نسخه‌هاي ارايه شده در داخل خود مجموعه نيز از بين مي‌رود و تمامي تنظيمات ديگر را خود شما بايد بصورت دستي انجام دهيد.
برنامه Gordian Knot كه در اصل برنامه‌اي رابط بين تمامي برنامه‌هاي ديگر به كار رفته در اين مقاله است اعمالي همچون محاسبه كيفيت، تنظيمات صدا، فشرده سازي تصوير و غيره را انجام مي‌دهد.

tools.gif
وسايل و موارد مورد نياز


  • gk_logo.gif
    برنامه‌هاي «GordianKnot.RipPack» و «GordianKnot.SystemPack»
  • hdd.gif
    حدود 7 گيگابايت فضاي خالي برروي هارد ديسك (براي انتقال يك DVD با حجم 4.7 گيگابايت)
  • film.gif
    يك DVD درايو و يك فيلم DVD
  • clock.gif
    زمان (عمل تبديل عملي زمان بر و طولاني است.)
  • note.gif
    يك تكه كاغذ براي يادداشت.
download.gif
دريافت برنامه‌ها
براي اجراي مراحلي كه در زير مي‌آيد به 2 مجموعه برنامه Gordian Knot احتياج داريم.

  1. GordianKnot.RipPack ( با حجم 8.2 مگ)
  2. GordianKnot.SystemPack ( با حجم 5.8 مگ)
ابتدا RipPack را نصب كنيد و سپس SystemPack (يا CodecPack) را نصب نماييد. توجه كنيد كه هر كدام از اين مجموعه‌هاي نصب خود برنامه‌هاي نصب ديگري را اجرا مي‌كنند، توصيه مي‌كنم تمامي آنها را نصب نماييد.
حال از منوي استارت كامپيوتر خود به قسمت Programs رفته و از شاخه جديد تشكيل شده Gordian Knot و زير شاخه Apps برنامه Nandub را اجرا كنيد. دوباره به منوي استارت و شاخه Gordian Knot رفته و در زير شاخه Apps برنامه VirtualDubMod را نيز اجرا كنيد. سپس اين دو برنامه را ببنديد. بدين طريق اين دو برنامه راه اندازي اوليه مي‌شوند و آماده شروع كار شده‌اند.

home.gif
شروع تبديل


پس از اينكه تمامي برنامه‌هاي موجود در Gordian Knot نصب شدند بايد از منوي Start كامپيوتر خود برنامه Gordian Knot را اجرا كنيد.

gk_1st_run_tn.gif

محيط برنامه Gordian Knot در اولين بار اجرا
هنگامي كه براي اولين بار برنامه را اجرا مي‌كنيد، ممكن است محيط شلوغ و مملو از تنظيمات آن براي شما قدري ترسناك به نظر برسد، اما ما تنها با تعدادي از اين مقادير كار مي‌كنيم و به تدريج با اكثر امكانات آن آشنا مي‌شويم.

در هنگام اولين اجرا، رنگي بودن يكي از زبانه‌هاي آن توجه را به خود جلب مي‌كند.
gk_tab_properties1.gif
اين بدان معناست كه بايد به اين قسمت رفته و مسير برنامه‌هاي نصب شده با Gordian Knot را مشخص كنيم.
براي اينكه اين برنامه بطور خودكار تمامي مسيرها را تشخيص دهد كافي است يكبار برنامه را بسته و دوباره آن را اجرا كنيد.

پس از اجراي مجدد برنامه Gordian Knot اگر به زبانه Program Paths برويم، تمامي كادرها مسير درست فايلها را مشخص نموده‌اند. و نيازي به تغيير ديگري احساس نمي‌شود.

attention.gif
از اين پس، هيچگاه در طول عمل تبديل برنامه Gordian Knot را نبنديد، زيرا اين عمل باعث از دست رفتن تنظيمات اكثر مراحل قبلي انجام شده مي‌گردد.

مراحل تبديل ما به ترتيب از زبانه اول برنامه آغاز مي‌شود.
dvd_lock.gif
1- شكستن قفل DVD و انتقال آن به هارد ديسك
يكي از دشوارترين اعمال در تبديل دي‌وي‌دي، شكستن قفل آن و انتقال فايلهاي آن به هارد ديسك خودتان است. با كمك يكي از برنامه‌هاي موجود در Gordian Knot به نام DVD Decrypter به شكستن قفل DVD مي‌پردازيم.


attention.gif
به عنوان يك نكته و فوت كوزه‌گري به شما توصيه مي‌كنم هنگامي كه دي‌وي‌دي را در درايو قرار داديد، قبل از انجام عمليات انتقال به هارد ديسك با برنامه پخش كننده دي‌وي‌دي خود (كه بهترين آنها PowerDVD است.) آن را پخش كنيد و صبر كنيد تا فيلم اصلي شروع گردد (زيرا ممكن است ابتدا تبليغات و هشدارهاي قانوني نمايش داده شود). و سپس فيلم را متوقف (Pause) كرده و بدون بستن برنامه پخش، عمل انتقال را انجام دهيد. اين عمل باعث مي‌شود كه اگر دي‌وي‌دي شما داراي قفل بوده باشد، اين قفل ابتدا توسط برنامه پخش كننده شما باز شده، سپس با برنامه DVDDecrypter عمل انتقال به سادگي صورت پذيرد.


براي اين كار به زبانه اول«Ripping»
gk_tab_rip1.gif
رفته و از آنجا با انتخاب دكمه (DVDDecrypter)
gk_rip_dvddecrypter.gif
برنامه DVDDecrypter را اجرا كنيد.
برنامه DVDDecrypter سه حالت اجرا دارد:

  1. حالت فايل، كه به شما امكان انتخاب فايلهاي VOB موجود و انتقال آنها بر روي هارد ديسك را مي‌دهد.
  2. حالت IFO، كه با انتخاب يك IFO خود برنامه با توجه به اطلاعات درون IFO، فايلهاي مناسب را انتخاب مي‌كند.
  3. حالت ISO، كه به شما امكان ساخت يك فايل ISO كه در اصل يك Image از كل DVD مي‌باشد مي‌دهد.
براي منظور ما مناسبترين حالت استفاده از حالت IFO مي‌باشد. بنابر اين پس از اجراي برنامه با زدن دكمه «I» و يا انتخاب گزينه «IFO» از منوي «Mode» به اين حالت مي‌رويم.

dvd_decrypter_tn.gif

برنامه DVDDecrypter در حالت IFO
در كادر سمت راست مي‌توانيد تعداد PGC هاي موجود در DVD را ببينيد، با انتخاب طولاني‌ترين آن (از بين PGCها آن را انتخاب كنيد كه به طول فيلم كه بر روي قاب آن نوشته شده نزديكتر باشد، مثلا روي قاب يك DVD نوشته شده است 1:44:20 يعني فيلم يك ساعت و 44 دقيقه و 20 ثانيه طول دارد. پس در اين مثال ما بايد طبق شكل فوق PGC دوم را انتخاب كنيم.) («PGC»ها را مي‌توان ترك‌هاي كامل تصويري ناميد. تعدد آنها در يك دي‌وي‌دي، نشان دهنده تعدد فيلم در آن دي‌وي‌دي است.)

حال بايد محل ضبط شدن فايلها بر روي هارد را مشخص كرد. در قسمت «Destination» مي‌توانيد با زدن دكمه
dvddecrypter_dir.gif
محلي را انتخاب كنيد كه فضاي كافي داشته باشد. ميزان فضاي مورد نياز براي ضبط PGC انتخابي شما در قسمت پايين و سمت راست برنامه مشخص شده است.

اكنون با زدن دكمه بزرگ تبديل
dvddecrypter_rip.gif
عمليات انتقال و رمز گشايي بطور خودكار انجام مي‌شود. بسته به طول فيلم اين عمل ممكن است تا 30 دقيقه به طول انجامد.

پس از اتمام عمل انتقال مي‌توانيد برنامه پخش DVD و برنامه DVDDecrypter را ببنديد.
اگر عمل انقال درست انجام شده باشد، از اكنون به بعد ديگر به DVD و DVD درايو احتياجي نيست و تمامي اعمال تبديل از روي فايلهاي منتقل شده به هارد ديسك انجام مي‌شود.

dvd2avi.gif
2- تبديل با DVD2AVI


پس از انجام عمل انتقال و بستن برنامه DVDDecrypter به GordianKnot بازميگرديم. هنوز مي‌بايست در زبانه اول برنامه
gk_tab_rip1.gif
قرارداشته باشيم.

با انتخاب دكمه
gk_rip_dvd2avi.gif
DVD2AVI را اجرا مي‌كنيم.

plier.gif
تنظيمات ويديويي
از منوي فايل گزينه «Open» را انتخاب كرده و محلي را كه فايلهاي DVD را ذخيره كرديم (در مرحله قبل) انتخاب كرده و اولين فايل VOB را انتخاب مي‌كنيم. (معمولا فايلي كه بصورت VTS_01_1.VOBمي‌باشد.)
كادري باز مي‌شود كه بطور خودكار تمامي VOB هاي موجود را ليست كرده است. اگر اين انتخاب اتوماتيك درست است با زدن دكمه «OK» آنها را باز مي‌كنيم.

d2a_list_tn.gif

برنامه DVD2AVI بعد از بازكردن اولين فايل بطور خودكار بقيه VOBها را به ليست اضافه ميكند.
اكنون برنامه DVD2AVI فايلهاي دي‌وي‌دي شما را باز مي‌كند. شما مي‌توانيد با جلو و عقب بردن زبانه برنامه در طول فيلم جابجا شويد.


attention.gif
اگر در اين مرحله مشكلي وجود داشت و يا با جابجا كردن زبانه (Slider) هيچ تصويري ديده نشد، مشكلي در مرحله انتقال وجود داشته و بايد مرحله 1 را مجددا و بدقت انجام داد.

d2a_open_tn.jpg

با جابجا كردن زبانه مي‌توان فيلم را مرور كرد.​
مطمئن شويد كه در منوي «Video» گزينه «Field Operation» بر روي «None» قرار گرفته است.
حال كليد «F5» را فشار دهيد، با اينكار پيش‌نمايشي از فيلم در حال پخش خواهيد ديد. و پنجره‌اي در كنار DVD2AVI ظاهر مي‌شود كه مشخصات فيلم را نشان مي‌دهد. اعداد و ارقام اين پنجره نقش مهمي در تهيه فيلم با كيفت بازي مي‌كند. اين پنجره را جابجا كنيد تا بتوانيد تمام محتويات آن را ببينيد. اجازه دهيد فيلم به مدت حدود 10 ثانيه پخش گردد تا مشخصات بدست آمده دقيق باشد.

d2a_stat_tn.gif

با فشار F5 پنجره Information ظاهر مي‌شود.
به مشخصات نشان داده شده در پنجره Information دقت كنيد.

d2a_stat1.gif

در مثال ما:
نسبت طول به عرض 4:3
تعداد فريم بر ثانيه: 29.970
نوع ويديو: NTSC
نوع فريم: Interlaced
d2a_stat2.gif

مثالي ديگر: در تصوير فوق مشخصات فيلم ديگري را مي‌بينيد كه
نسبت طول به عرض 16:9
تعداد فريم بر ثانيه: 25
نوع ويديو: Pal
نوع فريم: Interlaced
حال از تكه كاغذي كه براي يادداشت در نظر گرفته‌بوديم استفاده مي‌كنيم و قسمت «Video Type» و «Aspect Ratio» را در آن يادداشت مي‌كنيم.
قسمت «Video Type» معمولا «Pal» يا «NTSC» خواهد بود و
قسمت «Aspect Ratio» معمولا «4:3» يا «16:9» خواهد بود.

اگر «تعداد فريم بر ثانيه (Frame Rate)» برابر 25 فريم بود، معمولا فيلم شما Pal خواهد بود، حال به قسمت «نوع فريم (Frame Type)» نگاه كنيد. اگر اين قسمت «Interlaced» را نشان مي‌داد، مجددا دكمه «F5» را فشار دهيد و به دقت به فيلم نگاه كنيد، اگر خطهاي سياه افقي در تصوير مشاهده كرديد (به عكس زير رجوع شود) بايد از منوي «Video» گزينه «Field Operation» را بر روي «Swap Field Order» قرار دهيد و مجدد با فشار F5 فيلم را پخش كنيد. اگر خطوط سياه از بين رفته بود به نتيجه مطلوب رسيده‌ايم. بر روي كاغذ چيزي نمي‌نويسيم.
در غير اين «Field Operation» را بر روي «None» قرار دهيد و بر روي كاغذ خود بنويسيد: «Deinterlace شود»

d2a_interlaced.jpg

وجود خط‌هاي افقي در تصوير نشانگر «Interlaced» بودن تصوير است.
d2a_deinterlaced.jpg

تصوير «Deinterlaced» شده.
d2a_fieldoperation.gif

با قرار دادن «Field Operation» بر روي «Swap Field Order» عمل «Deinterlace» انجام مي‌شود.
اگر تعداد فريم بر ثانيه 20 فريم بود، فيلم شما «Pal» است و شما اشتباها آن را بر روي «Forced Film» قرار داده‌ايد. اكنون بايد «Field Operation» را بر روي «None» قرار دهيد و مرحله قبل را انجام دهيد. (فيلم 25 فريم Pal)

اگر تعداد فريم بر ثانيه 29.970 فريم بود، و اگر پنجره اطلاعات نوع ويديو را «Film 95%» يا بالاتر و يا حتي «Film» نشان داد، «Field Operation» را بر روي «Forced Film» قرار دهيد.
در غير اين صورت، يعني اگر درصد Film كمتر از 95% بود و يا از نوع «NTSC» بود، بر روي كاغذ خود بنويسيد: «فيلتر IVTC»

اگر تعداد فريم بر ثانيه 23.976 فريم بود، فيلم شما از نوع «NTSC» مي‌باشد ولي شما «Field Operation» را بر روي «Forced Film» قرار داده‌ايد، اگر پنجره اطلاعات نوع ويديو را «Film 95%» يا بالاتر و يا «Film» نشان مي‌دهد نتيجه مطلوب حاصل شده است.
در غير اين صورت، يعني اگر درصد از «95%» كمتر بوده و يا نوع ويديو «NTSC» بود، «Field Operation» را بر روي «None» قرار دهيد و بر روي كاغذ خود بنويسيد: «فيلتر IVTC»

توجه كنيد كه در صورتي كه فيلم شما از نوع «NTSC» باشد، در هنگام نمايش در «DVD2AVI» خطوط افقي ديده مي‌شوند و با اين برنامه قابل رفع شدن نيستند، براي رفع اين خطوط از فيلتر «InVerse TeleCine» يا «فيلتر IVTC» در مرحله بعد استفاده خواهيم كرد.

plier.gif
تنظيمات صوتي
به منوي «Audio» برويد و از آنجا گزينه «Track Number» را بر روي «Track 1» قرار دهيد. (اين گزينه نشان مي‌دهد كه ترك صوتي اول فيلم استخراج شود. اگر مي‌خواهيد ترك صوتي ديگري استخراج شود، آن ترك را انتخاب كنيد. شما مي‌توانيد با برنامه پخش كننده دي‌وي‌دي ترك‌هاي مختلف را آزمايش كنيد كه هر كدام چه زباني هستند و چه نوع كيفيتي بدست مي‌دهند)

d2a_audio_track1.gif

ترك مورد نظر براي استخراج صوتي را انتخاب كنيد.
plier.gif
تنظيمات ديگر منوي Audio
اين تنظيمات را همانطور كه در شكلها نشان داده شده است انجام دهيد.

d2a_audio_demux_all.gif

«Output Method را بر روي Demux All Tracks قرار دهيد.»
با اين‌كار تمامي ترك‌ها، چه MPA باشند و چه AC3 استخراج مي‌شوند.
d2a_audio_48khz.gif

«48 به 44.1 را Off قرار دهيد»
d2a_audio_normalization.gif

«نرمال سازي (Normalization) تيك خورده نباشد.»
از اين قسمت براي ثابت نگه‌داشتن ولوم و سطح صوت در مقدار ثابت استفاده مي‌شود.
plier.gif
تنظيمات ديگر منوي Video
اين تنظيمات را همانطور كه در شكلها نشان داده شده است انجام دهيد.

d2a_video_idct.gif

«iDCT Algorithm را بر روي 32bit SSE MMX قرار دهيد.»
d2a_video_yuv.gif

«Color Space را بر روي YUV قرار دهيد.»
اگر اين گزينه بر روي RGB قرار گيرد، سرعت تبديل بسيار كند مي‌شود.
d2a_video_pc_scale.gif

«تبديل YUV به RGB را بر روي PC Scale قرار دهيد.»
d2a_video_luminance_filter.gif

«مطمئن باشيد Luminance Filter تيك نخورده است.»
اين قسمت براي تنظيم نور و رنگ به كار مي‌رود.
d2a_video_clip_resize.gif

«مطمئن شويد قسمت Clip & Resize تيك خورده نباشد.»
اين قسمت براي كوچك كردن و حذف حواشي تصاوير به كار مي‌رود.
plier.gif
ضبط پروژه و اتمام كار
حال با انتخاب گزينه «Save Project» از منوي فايل پروژه را ضبط مي‌كنيم.

d2a_save_project.gif

پروژه را ضبط مي‌كنيم.
عمل ضبط پروژه ممكن است تا 5 دقيقه به طول بيانجامد (بسته به طول فيلم و سرعت كامپيوتر)
پس از اتمام كار برنامه «DVD2AVI» را ببنديد و به «Gordian Knot» باز گرديد.


attention.gif
در برنامه DVD2AVI شما مي‌توانيد تنها قسمتي از دي‌وي‌دي را انتخاب كنيد و آن قسمت را تبديل كنيد. اين كار با كمك دكمه‌هاي كناري برنامه انجام مي‌شود.
d2a_slider.gif

قسمت آبي رنگ محل انتخاب شده از فيلم را نشان مي‌دهد.​
دكمه‌هاي
d2a_selectout.gif
و
d2a_selectin.gif
نيز براي انتخاب كردن قسمتي از دي‌وي‌دي به كار مي‌روند.

gordianknot.gif
3- محاسبات با Gordian Knot


برنامه «Gordian Knot» اين امكان را به شما مي‌دهد كه تغييراتي را كه در تنظيمات آن براي يك فيلم انجام مي‌دهيد ضبط كنيد تا بعدا بتوانيد از آن استفاده كنيد. براي اينكار در قسمت پايين و سمت راست برنامه و ليستي كه وجود دارد يكي از خانه‌ها را انتخاب كنيد و با دكه «Rename» نام آن را به نام فيلم تغيير دهيد. (در اين مثال ما فيلم «Wassabi» را تبديل كرده‌ايم.)

gk_profile.gif

براي ضبط تنظيمات، يكي از گزينه‌ها را به نام فيلم «Rename» كنيد.
اكنون در گوشه سمت چپ صفحه برنامه، دكمه «Open» را زده و فايلي را كه در مرحله قبل و در برنامه «DVD2AVI» تشكيل داديد باز كنيد.

gk_open.gif

فايلي را كه در مرحله 2 ساخته‌ايد باز كنيد.
خود برنامه بطور خودكار مشخصات فيلم از قبيل تعداد فريمها و فريم بر ثانيه فيلم را وارد مي‌كند.

gk_frame_rate.gif

اين تنظيمات بطور خودكار وارد مي‌شوند.
به اين تنظيمات كاري نداشته باشيد.
پنجره پيش‌نمايش برنامه باز مي‌شود و شما مي‌توانيد فيلم را درون آن ببينيد.

gk_preview1_tn.jpg

پنجره پيش‌نمايش را هيچگاه نبنديد.
با كمك «Slider» اين پنجره، فيلم را جابجا كنيد و تا محل شروع آرم پاياني فيلم ببريد. (محلي كه مشخصات بازيگران و سازندگان نمايش داده مي‌شود). حال دكمه «Ser Credit Start» را بزنيد.
gk_preview_set_credit_start.gif


gk_preview2_tn.gif

دكمه «Set Credit Start» را در ابتداي آرم پاياني فيلم فشار دهيد.
بدين ترتيب برنامه «Gordian Knot» مي‌تواند آرم پاياني را با كيفيت كمتر و به روشي مخصوص فشرده كند كه هم حجم فيلم را پايين آورده و هم باعث بالاتر رفتن كيفيت فيلم اصلي مي‌شود.

حال از منوي View، گزينه «Resized» را انتخاب كنيد.
gk_preview_resized.gif


فعلا با اين پنجره كاري نداريم، با اين حال هيچگاه آن را نبسته و به پنجره اصلي «Gordian Knot» باز مي‌گرديم.

plier.gif
تنظيمات سرعت و حجم
حال به زبانه دوم برنامه
gk_tab_bitrate1.gif
رفته و تنظيمات مربوط به سرعت و حجم فايل را تعيين مي‌كنيم.

قسمت «Codec» نوع فشرده ساز را مشخص مي‌كند. اين قسمت را بر روي «DivX 5» قرار دهيد.

gk_codec.gif

Codec را بر روي DivX 5 قرار دهيد.​
attention.gif
DivX نوعي فشرده‌ساز ويديويي است (همانند Mpeg معمولي) كه از نوع Mpeg-4 مي‌باشد. اين فشرده‌ساز كه تكنولوژي بسيار جديدي است، مي‌تواند فيلمها و تصاوير متحرك را با كيفيت بسيار عالي و با حجم بسيار كم (در مقابل انواع ديگر) ذخيره كند.
divx_logo.jpg

در قسمت «Total Size» مي‌توان حجم فايل نهايي پس از تبديل را تعيين كرد و برنامه بطور خودكار ديگر تنظيمات مورد نياز براي تبديل را انجام مي‌دهد.
اگر بخواهيم فايل تبديلي در يك CD به حجم 700 مگابايت قرار گيرد بايد از كادر موجود در قسمت « 1CD = » عدد 700 را انتخاب كرده و سپس دكمه «1CD» را انتخاب كنيد. (در CDهاي معمولي 680 مگابايت را مي‌توان ذخيره كرد. اگر مي‌خواهيد از سي‌دي هاي معمولي استفاده كنيد از ليست گزينه «680» را انتخاب كنيد.)
gk_700meg_cd.gif

حجم فايل نهايي را مشخص كنيد.
در قسمت راست آن نيز حجم فايل نهايي به مگابايت و كيلوبايت مشخص مي‌شود.
در صورت تمايل، مي‌توان در اين قسمت حجمي دلخواه براي فايل مشخص كرد. (اين قسمت براي مواردي به كار مي‌رود كه فايل تبديلي حجمي برابر يك سي‌دي كامل نداشته و مي‌خواهيم حجم بسيار كمتر از يك سي‌دي را انتخاب كنيم و يا مي‌خواهيم حجمي دلخواه به فايل نهايي نسبت دهيم.)

gk_700meg_file_size.gif

حجم دقيق فايل را مي‌توان بصورت دستي وارد نمود.
plier.gif
افزودن فايلهاي صوتي به فيلم
پس از تنظيم حجم فايل بايد ترك صوتي مورد نظر را به فيلم افزود. براي اين كار در قسمت «Audio A» با زدن دكمه «Select» و انتخاب فايل صوتي كه در مرحله 1 بوجود آمده است، حجم آن در قسمت «Size» وارد مي‌شود.

gk_audio_track_select_tn.gif

ترك صوتي را انتخاب كنيد.
gk_audio_a_size.gif

حجم فايل صوتي بطور خودكار وارد مي‌شود.
اين عدد را مي‌توان بصورت دستي نيز وارد كرد.
اگر چندين فايل صوتي در مرحله 1 توليد شده است، مي‌توانيد بر اساس نام فايل تصميم بگيريد كه كداميك را انتخاب كنيد، در مورد مثال ما 2 فايل صوتي با پسونهاي AC3 تشكيل شده.
اين فايلها با نامهاي زير بوجود آمده اند
Wassabi AC3 T01 2_0ch 192Kbps DELAY -66ms.AC3 كه نشان مي‌دهد فايل با فرمت «AC3» و «ترك اول T01» و «2 كانال 2ch» است.
Wassabi AC3 T02 6_0ch 192Kbps DELAY -66ms.AC3 و نشان مي‌دهد فايل با فرمت «AC3» و «ترك دوم T02» و «6 كانال 6ch» است.
به علت اينكه ما در هنگام تبديل نيازي به فايل دالبي 6 كاناله نداريم (البته مي‌توان فايلهاي صوتي دالبي نيز به فيلم خود بي‌افزاييم ولي در اينجا از آن صرف نظر كرده‌ايم) فايل اول كه 2 كاناله و استريو است را انتخاب مي‌كنيم.

براي ترك صوتي خروجي از صداي فشرده شده با فرمت MP3 استفاده مي‌كنيم. اين فرمت در اكثر كامپيوترها بدون مشكل قابل پخش خواهد بود.

gk_audio_vbr_mp3.gif

گزينه سوم «1x vbr-mp3» را انتخاب كنيد.
توجه كنيد كه «Calculate Frame Overhead» حتما تيك خورده باشد.
اگر فايل ديگري براي قرار دادن بر روي CD مد نظر داريد، آن را در قسمت «File» اضافه نماييد و يا حجم تقريبي آن را وارد نماييد تا برنامه «Gordian Knot» بتواند نرخ بيت مناسب براي فايل را محاسبه كند.
مقداري كه شما در اين قسمت وارد مي‌نماييد از حجم فايل نهايي كه در ابتداي اين بخش وارد كرديم (ما در اينجا يك سي‌دي 700 مگابايتي را انتخاب كرديم) كسر شده و مقدار باقيمانده به عنوان حجم فايل خروجي در نظر گرفته مي‌شود.

gk_extra_file.gif

فايلهاي ديگر را اضافه نماييد.
quality.gif
4- تنظيمات كيفيت تصوير
در اين قسمت به زبانه سوم «Gordian Knot» به نام «Resolution»
gk_tab_resolution.gif
رفته و تنظيمات مربوط به طول و عرض تصوير، نسبت تصوير و نوع سيستم تصويري (Pal يا NTSC) را انجام مي‌دهيم.

در سمت چپ و قسمت «Input Resolution»، بر اساس نوشته‌هاي روي كاغذ يادداشت، تصميم گرفته و يكي از گزينه‌هاي «Pal» يا «NTSC» را انتخاب مي‌كنيم. (در مرحله 2 و در هنگام كار با برنامه «DVD2AVI» مشخصات فيلم در قسمت «Video Type» را بر روي كاغذ يادداشت كرده‌بوديم.)

gk_input_resolution.gif

بر اساس نتيجه مرحله 2، يكي از گزينه‌ها را انتخاب مي‌كنيم.
در قسمت «Input Pixel Aspect Ratio» نيز بر اساس مشخصات مرحله 2 يكي از گزينه‌هاي «4:3» يا «16:9» را انتخاب مي‌كنيم.
gk_input_pixel_aspect_ratio.gif

بر اساس نتيجه مرحله 2، يكي از گزينه‌ها را انتخاب مي‌كنيم.
حال با فشردن دكمه «Auto Crop» برنامه بطور اتوماتيك حاشيه‌هاي سياه رنگ كنار فيلم را بريده و اندازه آن را تنظيم مي‌كند.

gk_autocrop.gif

دكمه «Auto Crop» را بزنيد.
gk_preview1_tn.jpg
gk_preview_croped_tn.jpg

با زدن دكمه «Auto Crop» حاشيه‌هاي سياه فيلم از بين مي‌رود.
اكنون بايد گزينه «Pixel»
gk_resize_pixel.gif
فعال شده باشد.
به كناره‌هاي تصوير نگاه كنيد، ممكن است هنوز مقداري از خطوط سياه رنگ كنار تصوير باقي باشد. با كمك دكمه‌هاي سمت راست صفحه مي‌توان اين خطوط را از بين برد.
با كم و زياد كردن طول و عرض تصوير سعي كنيد خطوط سياه كاملا از بين بروند.

gk_resize_updowns.gif

با كمك فلشهاي بالا و پايين، سعي كنيد خط سياه حاشيه در كناره‌هاي تصوير بطور كامل از بين برود.
به كمك زبانه موجود در پايين صفحه ميتوان اندازه تصوير خروجي را تغيير داد. سعي كنيد اندازه طول تصوير (Width) را حدود 640 پيكسل انتخاب كنيد.

gk_slider_resolution.gif

با جابجا كردن زبانه متحرك مي‌توانيد طول و عرض تصوير خروجي را تغيير دهيد.
gk_width_height.gif

سعي‌كنيد طول را حدود 640 پيكسل نگه داريد.

سعي كنيد با تغيير طول و عرض تصوير خروجي، نسبت «بيت÷(پيكسل×فريم)» براي يك فيلم تك CD حدود 0.17 به بالا و براي يك فيلم با حجم 2 CD حدود 0.25 باشد. (اين مقادير حدودي است و ممكن است مقادير كمتر يا بيشتر از اين حالت گردد.)

gk_pixelframe.gif

نشانگر نسبت را حدود 0.17 براي فيلمهاي با حجم يك سي‌دي
و 0.25 براي فيلمهاي با حجم دو سي‌دي نگاه داريد.
در هنگام تغيير اندازه سعي كنيد مقدار «Aspect Error» از ميزان 3 درصد تجاوز نكند. و نيز نسبت تغيير طول و تغيير عرض نيز از 100% فراتر نروند.
در صورتي كه يكي از اين درصدها از مقادير گفته شده بيشتر شوند، آن كادر به رنگ قرمز در مي‌آيد كه نشان دهنده مقدار نامناسب مي‌باشد. اگر چنين حالتي رخ داد، سعي كنيد با كوچك و بزرگ كردن تصوير به كمك زبانه متحرك (Slider) و يا زياد كردن حجم فايل (مرحله 3)، آن را از بين ببريد.
گاهي اوقات با قراردادن قسمت «Crop» در حالت «Smart Crop All» اين اشكالات بطور خودكار از بين مي‌روند.

gk_aspect_error.gif

«H-Zoom» و «W-Zoom» نبايد بيشتر از 100% شود
و نيز «Aspect Error» نبايد بيش از 3% گردد.
gk_hzomm_error.gif

خطاي ناشي از زياد بودن «H-Zoom»
filter.gif
5- فيلترها
به پنجره پيش‌نمايش باز گرديد و دكمه «Save & Encode»
gk_preview_save_encode.gif
را فشار دهيد. ممكن است لازم باشد پنجره اصلي «Gordian Knot» را قدري جابجا كنيد تا پنجره پيش‌نمايش ديده شود.

gk_preview_croped_tn.jpg

پنجره پيش‌نمايش را فعال كنيد. و دكمه «Save & Encode» را فشار دهيد.
پنجره ديگري باز مي‌شود به نام «Save .avs»، در اين پنجره فيلترهاي مختلف قابل تنظيم هستند.

gk_save_avs.gif

تنظيمات فيلترها
در قسمت «Resizing» سمت چپ و بالاي صفحه فقط مي‌بايست گزينه اول انتخاب باشد، به هيچ وجه اين قسمت را تغيير ندهيد.

gk_avs_resizing.gif

اين قسمت را هيچگاه تغيير ندهيد.
گزينه اول بطور پيش فرض انتخاب شده است.
در قسمت «Resize Filter»، مي‌توان روش تغيير اندازه دادن فيلم را مشخص كرد.
شما مي‌توانيد از بين اين شش گزينه يكي را انتخاب كنيد. به ترتيب مات‌ترين تصوير و كمترين حجم را «Bilinear» و شفاف‌ترين تصوير و بيشترين حجم را «Lanczos» ارايه مي‌كنند. برنامه بطور خودكار، بر اساس حجم فايل انتخابي شما، يكي از گزينه‌ها را انتخاب كرده است. مي‌توانيد از انتخاب پيش‌فرض استفاده كنيد و يا آن را تغيير دهيد.

در غالب اوقات انتخاب موردي كه كيفيت مناسب و حجم معقول را ارايه دهد مورد نظر ماست، پس مي‌توان گزينه سوم «Neutral Bicubic» را انتخاب كرد. در اكثر موارد ما از اين گزينه براي فشرده كردن فيلمها استفاده مي‌كنيم و كيفيت خوبي نيز بدست مي‌آيد.

gk_avs_resize_filter.gif

گزينه «Neutral Bicubic» كيفيت خوب و حجم مناسبي را ارايه مي‌كند.
در قسمت «Noise Filter» مي‌توان فيلتر كاهش نويز را به كار برد. سعي كنيد تنها در صورتي كه فيلمي كه تبديل مي‌كنيد داراي نويز بسيار زياد است از اين فيلتر استفاده كنيد. (معمولا فيلمهاي DVD داراي نويز زياد نمي‌باشد.) اين فيلتر بسيار كند است و زمان محاسباتي زيادي براي تبديل طلب مي‌كند.
بنابر اين در حالت عادي بهتر است گزينه اول (None) انتخاب گردد.

gk_avs_noise_filter.gif

ميزان حذف نويز را مشخص كنيد.
در قسمت «Field Operation» بايستي با استفاده از اطلاعاتي كه در مرحله 2 بر روي كاغذ يادداشت كرديم، استفاده كنيم.

اگر بر روي كاغذ نوشته‌بوديم «Deinterlace شود» يكي از گزينه‌هاي دوم تا ششم را انتخاب كنيد. سريع‌ترين حالت گزينه دوم يا «Seperate Field» است. از نظر كيفيت هم بهترين «TomsMoComp» مي‌باشد ولي بسيار كندتر از بقيه است.
در اكثر مواقع گزينه دوم به نظر سريع و مناسب مي‌رسد. با اينحال شما مي‌توانيد با انتخاب هر كدام از آنها و آزمايش كيفيت خروجي، بهترين گزينه را انتخاب كنيد.

براي آزمايش كيفيت فايل خروجي مي‌توان با فشردن دكمه «Preview»
gk_avs_preview.gif
پيش‌نمايشي از آنچه توليد خواهد شد را ببينيد. (ممكن است سرعت نمايش كندتر از فيلم واقعي باشد، اما اين مورد پس از تبديل از بين خواهد رفت).

اگر بر روي كاغذ نوشته بوديم «فيلتر IVTC»، بايستي از فيلتر «Inverse Telecine» استفاده كنيم، توجه كنيد كه اين گزينه تنها براي فيلمهاي «NTSC» به كار مي‌رود و براي فيلمهاي «Pal» بايد يكي از گزينه‌هاي قبلي را انتخاب كرد.

اگر هم بر روي كاغذ موارد بالا نوشته نشده باشد، بدين معني است كه با فيلم غير «Interlaced» مواجه هستيم، پس گزينه اول يا «None» را انتخاب مي‌كنيم.

gk_avs_field_operation.gif

بر اساس مواردي كه در مرحله 2 بر روي كاغذ نوشته‌بوديم، يكي از گزينه‌ها را انتخاب مي‌كنيم.
در قسمت «Trim»، مشخص مي‌كنيم كه تنها فيلم فشرده شود يا آرم پاياني فيلم و يا هر دو فشرده شوند.
همانطور كه در ابتداي بخش 3 گفته شد، در هنگامي كه در پنجره پيش‌نمايش قرارداريد، با جابجا كردن فيلم و بردن آن به ابتداي شروع آرم پاياني فيلم، و زدن دكمه «Set Credits Start» محل شروع آرم را مشخص مي‌كنيم.
اگر همه گزينه‌هاي اين قسمت فعال نيستند، با زدن دكمه «Cancel» در پنجره «Save .avs» به پنجره پيش‌نمايش باز گرديد و اعمال فوق (انتخاب قسمت آرم فيلم) را مجدد انجام دهيد.

با انتخاب گزينه اول (No Trim)، فيلم از ابتدا فشرده شده و آرم پاياني هم در ادامه آن و با همان روش فشرده مي‌شود.
با انتخاب گزينه دوم (Movie Only)، تنها فيلم فشرده مي‌شود و قسمتي كه به عنوان آرم فيلم مشخص كرده‌ايد، تبديل نمي‌شود.
گزينه سوم (Credit Only)، تنها آرم پاياني را فشرده مي‌كند.
گزينه سوم (Both)، فيلم را با كيفيت خوب فشرده كرده و آرم پاياني را با كيفيت كمتر و با كمك نوعي ديگر فشرده سازي، تبديل كرده و در انتها به يكديگر خواهد چسباند.

در صورتي كه فيلمي كه تبديل مي‌كنيد، داراي آرم نيست، گزينه اول را انتخاب كنيد.

gk_avs_trim.gif

گزينه آخر را انتخاب كنيد.
در تمامي مراحل گفته شده فوق مي‌توانيد پس از انجام تغيير، با زدن دكمه «Preview»
gk_avs_preview.gif
مي‌توان پيش‌نمايشي از آنچه توليد خواهد شد ببينيد.

پس از انجام مراحل فوق با دكمه «Save & Encode»
gk_avs_save_encode.gif
را زده و اين پروژه را ضبط كرده و آماده مرحله نهايي تبديل مي‌شويم.

در هنگام ضبط ابتدا از شما نامي براي فيلم اصلي پرسيده مي‌شود و سپس نام آرم پاياني، در هر دو مرحله نام پيشنهادي را بپذيريد و دكمه «Save» را انتخاب كنيد.

gk_avs_save.gif

پروژه توليد شده را ضبط كنيد.
compress.gif
6- فشرده سازي
اگر تمامي مراحل فوق را به درستي انجام داده باشيد. اكنون بايد صفحه كنترل فشرده سازي نشان داده شود.

gk_enc_cpanel_tn.gif

صفحه كنترل فشرده سازي
در قسمت بالا، بايستي گزينه اول «Multi Passes» انتخاب شده باشد.
با انتخاب اين گزينه فيلم يكبار از ابتدا آناليز شده و روش بهينه فشرده سازي انتخاب مي‌شود (مرحله First Pass). سپس در مرحله دوم (Second Pass) فيلم بصورت كامل فشرده مي‌شود.

gk_enc_multipass.gif

گزينه اول «Multi Passes» را انتخاب كنيد.
اكنون بايد در زبانه دوم «Audio 1» باشيم.
gk_enc_tab_audio1.gif

در اين قسمت، كيفيت صدا و نوع فشرده سازي را تعيين مي‌كنيم.

gk_enc_audio_settings_tn.gif

تنظيمات كيفيت صوت
در قسمت سمت راست، گزينه سوم «Mp3 128 kBit/sec -average Bitrate» را انتخاب كنيد. به اين صورت فايل صوتي ورودي كه از نوع «AC3» مي‌باشد و از «DVD» استخراج شده است، به فايل «MP3» تبديل مي‌شود و سپس به عنوان ترك صوتي، به فيلم اضافه مي‌گردد.

گزينه‌هاي «Recalculate Video Bitrate» و «Delete Wave» مي‌بايست تيك خورده باشند.

به زبانه اول «DivX 5»
gk_enc_tab_divx.gif
رفته و تنظيمات زير را انجام مي‌دهيم.

در قسمت «DIVX5 Codec Settings» از ليست «Number of passes» عدد 2 را انتخاب كنيد.
gk_enc_number_of_pass.gif


در قسمت پايين صفحه، گزينه اول «Re-Calculate Bitrate if needed» حتما تيك خورده باشد.

براي گزينه بعد، مجددا به اطلاعات نوشته شده از مراحل قبل نياز داريم. در صورتي كه بر روي كاغذ نوشته بوديم «فيلتر IVTC»، مي‌بايست گزينه «IVTC in avs» را علامت بزنيم و در غير اين صورت مطمئن شويم كه اين گزينه تيك نخورده باشد.

گزينه «Encode Credits at average quant» را تغيير نمي‌دهيم و بصورت تيك خورده باقي مي‌گذاريم. (در صورتي كه فيلم، آرم پاياني نداشته باشد و يا گزينه «Trim» از مرحله 5 را بر روي «No trim» و يا «Movie Only» قرار داده باشيم اين گزينه فعال نخواهد بود.)

اگر «Append Credits» تيك خورده باشد، آرم پاياني كه بصورت مجزا فشرده شده است به فيلم پاياني چسبيده مي‌شود، در غير اين صورت فيلم و آرم پاياني بصورت دو فايل مجزا تشكيل خواهند شد. (به عنوان پيش فرض اين گزينه را تيك بزنيد.)

با علامت زدن گزينه «Delete Intermediate Files» فايلهايي كه در حين تبديل تشكيل مي‌شوند، پس از پايان عمل تبديل، پاك خواهند شد. بدين وسيله در فضاي استفاده شده هارد ديسك هم صرفه جويي مي‌شود. (به عنوان پيش فرض اين گزينه را تيك بزنيد.)

gk_enc_misc_settings.gif

همه گزينه‌ها به جز گزينه دوم را تيك بزنيد.
براي استفاده از «فيلتر IVTC» گزينه دوم را تيك بزنيد.
clock.gif
7- انتظار


اكنون مراحل تنظيم به پايان رسيده است.
با زدن دكمه «Add Job to Encoding Queue»
gk_enc_add_job_to_encoding_queue.gif
تنظيمات را ضبط كرده و آماده شروع تبديل مي‌گرديم.

سپس كادري ظاهر مي‌شود و از شما در مورد شروع عمليات مي‌پرسد. گزينه «Yes» را انتخاب كنيد.

gk_enc_confirm_encoding_start.gif

با دادن پاسخ مثبت به اين كادر، عمليات شروع مي‌شود.
در برنامه «Gordian Knot» و در قسمت «Queue» عمليات تبديل به ترتيب نوشته‌شده است.
در قسمت «Log» نيز عمليات انجام شده تا كنون نشان داده مي‌شود.
بنابر اين، در هر مرحله مي‌توانيد از روند كار اطلاع پيدا كنيد.

gk_encoding_tn.gif

ليست پايين اعمال انجام شده را نشان مي‌دهد
ليست بالا اعمالي را كه مي‌بايست انجام شوند نشان مي‌دهد.
سرعت عمليات تبديل، بستگي به سرعت كامپيوتر شما و فيلمي كه تبديل مي‌كنيد، دارد.

عمليات تبديل از هنگام فشردن دكمه «Add Job to Encoding Queue» با كامپيوتري با مشخصات زير حدود 4.5 ساعت بوده است.

CPU: AMD, Athlon XP 1600.
Ram: 128 MB
VGA: NVidia TNT2 32MB


attention.gif
توجه كنيد كه در حين انجام تبديل برنامه‌هاي متفاوتي اجرا مي‌شوند و هر كدام پس از انجام عمل خود بطور خودكار بسته مي‌شوند. هيچگاه پنجره‌هاي باز شده را نبنديد. اجازه دهيد برنامه بطور خودكار عمليات را انجام دهد.

بهتر است عمليات تبديل را به عنوان آخرين كار در هنگام شب (كه بعد از آن كسي با كامپيوتر كار نمي‌كند) انجام دهيد.
در صورتي كه گزينه «Shut down Windows when done»
gk_shutdown_when_done.gif
در زبانه «Encoder» را تيك زده باشيد، كامپيوتر بطور خودكار پس از انجام عمليات خاموش خواهد شد.
cup.gif
اكنون مي‌توانيد نفس راحتي بكشيد. از پشت كامپيوتر بلند شويد و از خود با يك فنجان چاي پذيرايي كنيد. هم چاي و هم دي‌وي‌دي نوش جانتان.

منابع

در زمينه منابع ذكر اين نكته را لازم ديدم:

  1. منابع به ترتيب ميزان استفاده از آنان مرتب شده‌اند.
  2. از منابع تنها به عنوان مراجع آموزشي استفاده شده است و سعي شده است به ترجمه و يا نقل قول از آنها بسنده نشده و پس از آزمايشهاي متمادي و آزمودن روشهاي مختلف، بهترين و ساده‌ترين راه ارايه شود.
  3. تنها در يك مورد (استفاده از نقشه مناطق) از عكس سايت ديگري (با تغييرات) استفاده شده است. تمامي حقوق اين عكس متعلق به سايت «http://www.blackstar.co.uk» مي‌باشد.
پايان

اين مجموعه به پايان رسيد. مي‌دانم كه بي نقص نيست ولي تا حد امكان سعي كردم تمامي مواردي كه ممكن است در حين تبديل رخ دهد را مد نظر قرار داده و مطلبي كامل و جامع در اين زمينه تهيه كنم. طولاني شدن مطلب نيز به دليل شرح كامل اكثر گزينه‌هاي انتخاب شده و بكار رفته در كار، بوده است.

انگيزه نوشتن اين مقاله نيز، احساس نياز به مرجعي كامل درباره تكنولوژي «DVD» و تبديل آن به فرمت بحث برانگيز «DivX» به زبان فارسي بوده است.
با اينحال سعي كره‌ام، مقاله در حد ممكن ساده و همه فهم ارايه شده باشد تا همه از آن استفاده كنند.

انگيزه ديگري كه مرا به نوشتن وامي‌داشت، اميد به استفاده فارسي زبانان و گسترش هرچه بيشتر علم در ميان ايرانيان بوده است. و اميد دارم كه ايراني ببينيم آباد و آزاد.

اميدوارم اشكالاتي را كه در اين نوشته مي‌بينيد (از اشكالات لغوي، نگارشي، مفهومي و غيره)، بدون چشمپوشي به من اطلاع دهيد تا بتوانم آنها را برطرف كنم. (نام افرادي كه در اين زمينه همكاري كنند در زير مطلب نوشته مي‌شود.)

در انتها نيز اين مجموعه را تقديم مي‌كنم به همه ايرانيان و دوستان خوبم در سايت ابزارهاي فارسي. اميد است كه مورد استفاده قرار گيرد.

flower.gif

با احترام
مرتضي ظفري
پاييز 1382
تهران
http://www.LostLord.com

 

Ghazmar

Registered User
تاریخ عضویت
27 دسامبر 2002
نوشته‌ها
766
لایک‌ها
3
دستت درد نكنه، اما اين مطلب، بصورت ناقص و بدون لينك اينجا فايده‌اي نداره كه، كاش يا مطلب رو كامل درج مي‌كردي، يا لينك اين نوشته توي وبلاگت رو هم مي‌نوشتي، تا بقيه ببينن و بخونن و حال كنن. (من خودم ديدمش اون‌جا و خيلي هم كيف كردم. ايول)
 

Aliennation

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
21 دسامبر 2002
نوشته‌ها
59
لایک‌ها
6
سن
40
Ghazmarجان لينكش هست
http://www.lostlord.com/archives/002528.html
يادش رفته لابد حق بده بابا اين همه نشسته خودشو براي ملت كشته ديگه براي آدم حالي باقي نميمونه و دچار آلزايمر مزمن ميشه
:D :D :D
 

Ghazmar

Registered User
تاریخ عضویت
27 دسامبر 2002
نوشته‌ها
766
لایک‌ها
3
علي جان، مي‌دونم، من اصلاً اول خود مطلب رو توي وبلاگ ديدم و بعد اينجا هم ديدمش. منتها فكر مي‌كنم حالا كه لطف كرده و مطلب رو به بر و بچز پرشين تقديم كرده - خدا رحمتش دهاد - بهتره كه كل مطلب رو هم اينجا بذاره.
به هر حال تمام اينا از زحمتي كه كشيده چيزي كم نمي‌كنه. توليد محتواي مفيد فارسي رو اينترنت از كارهاييه كه من به شدت تحسين مي‌كنم.
 

MoZa

Registered User
تاریخ عضویت
16 ژانویه 2003
نوشته‌ها
277
لایک‌ها
8
سن
42
محل سکونت
اينجا
شرمنده كه لينك به مطلب جا افتاده بود :)
اينو ميگن سوتي درجه چهار.
راستش من لينك رو گذاشته بودم ولي فكر كنم دكمه Preview رو اشتباهي زدم و بعد از بس خوابم ميومده ديگه نگاه نكرده بودم.
اينجا هم ميزارم: http://www.lostlord.com/archives/002528.html
به هر حال ببخشيد.
حالا درستش كردم.
 

MoZa

Registered User
تاریخ عضویت
16 ژانویه 2003
نوشته‌ها
277
لایک‌ها
8
سن
42
محل سکونت
اينجا
هيشكي منو دوست نداره؟؟؟
 

Ghazmar

Registered User
تاریخ عضویت
27 دسامبر 2002
نوشته‌ها
766
لایک‌ها
3
چرا دوست نداره؟ خيلي هم دوست داريم! اينم ماچ!!! :)
 

MoZa

Registered User
تاریخ عضویت
16 ژانویه 2003
نوشته‌ها
277
لایک‌ها
8
سن
42
محل سکونت
اينجا
مثل اينكه Ghazmar اينجا زندگي ميكنه.
دمش گرم
هر وقت مشكلي چيزي داريم Ghazmar جون مياد و مشكلات همه رو حل ميكنه
من هم غصه ام گرفته بود ميخواستم وبلاگم رو بكشم كه Ghazmar دلداريم داد.
با اون ماچي هم كه فرستاد فكر كنم يه دو سه ماهي سر پا باشم. :)

اينجا همه خوبن
 

black_jack_of_black_city

Registered User
تاریخ عضویت
19 سپتامبر 2003
نوشته‌ها
1,506
لایک‌ها
73
سن
44
محل سکونت
با قلبی شکسته در انتظار مرگ گوشه ای نشستم . به آرز
منم اون مطلب رو خوندم و هميشه وبلاگتون رو ميخونم
 

Ghazmar

Registered User
تاریخ عضویت
27 دسامبر 2002
نوشته‌ها
766
لایک‌ها
3
با تشكر فراوان از آقا مرتضي بابت راهنماي بسيار خوب و كاملي كه نوشته‌اند، الان ديگه كاملاً با اين برنامه كار كرده‌ام و زير و بمش دستم اومده، يه revision روي راهنماي ايشون مي‌نويسم. اميدوارم كه اين هم مث اصل راهنما مفيد فايده باشه.
1. بعد از اينكه برنامه‌ها رو نصب كردين و يه بار اون‌ها رو به ترتيبي كه توي راهنما گفته شده، اجرا كردين، ديگه نيازي به اجراي برنامه‌هاي جانبي (مث Nandub و VirtualDubMod) نيست و فقط كافيه برنامة اصلي يا همون Gordian Knot رو اجرا كنين.
2. توي DVD Decryptor توي يكي از منو ها (اگه اشتباه نكنم، توي Edit) اين امكان هست كه خودش PGC اصلي فيلم رو انتخاب كنه. البته وقتي كه DVD Decryptor رو باز مي‌كنين، خودش هم By Default اون PGC رو انتخاب مي‌كنه.
3. بعد از اتمام كار DVD Decryptor حتماً يه بار خروجي رو باز كنين و ببينين. قاعدتاً بايد با استفاده از Media Player بتونين بازش كنين. براي اين هم كه بفهمين كدوم فايل رو بايد باز كنين، با حجم فايل‌هاي ايجاد شده نگاه كنين و هر كدوم كه بيشتر از يك گيگا بايت بود رو مي‌تونين باز كنين. احتمالاً بيش از يك دونه از اين فايل‌ها وجود داره، ولي يكيش رو بررسي كنين كافيه. براي اينكه مطمئن بشين مشكلي در عمل تبديل، در كيفيت صدا و تصوير پيش نيومده.
4. حجمي كه براي يك CD تعيين مي‌كنين، بايد كمتر از اندازة CD تون باشه. چون صدا هم به اون اضافه مي‌شه. بنابراين اگه گنجايش CD شما 700 مگابايته، بهتره كه اندازة يك CD رو 680 مگابايت انتخاب كنين.
5. بعد از اون كه كارتون توي قسمت Resolution تموم شد، نوبت SubTitle مي‌رسه. اگه مي‌خواين واسة فيلمتون زيرنويس انتخاب كنين، به Tab مشخص‌شده با عنوان SubTitle برين و كليد Configure رو بزنين. حالا با زدن كليد Open بايد فيلمي رو كه قصد داريم DivX اش كنيم،‌پيدا كنيم. به شاخه‌اي كه فيلم رو اون‌جا كپي كرديم (DVD Decryptor) مي‌ريم. احتمال داره كه عليرغم اينكه توي اون شاخه هستين، فايلي رو بهتون نشون نده. بايد اون پايين پنجره، مقدار Combo Box اي رو كه با عنوان File of Type مشخص شده، عوض كرده مقدار Ifo and Vobs رو انتخاب كنين. حالا يه فايل توي ليست فايل‌هاتون ظاهر مي‌شه كه مي‌تونين اون رو انتخاب كنين و Open رو بزنين. بعد از اين كار، از شما يه محل مي‌خواد تا از اون فايلي كه بهش معرفي كردين، يه فايل زيرنويس بسازه كه حداكثر 30 مگابايت خواهد بود. بعد از معرفي يه جا بهش، بايد صبر كنين تا اين فايل رو بسازه. حالا مي‌تونين تغييراتي توي اين زير نويس از نظر رنگ، درصد شفافيت، زمان ظاهر و محو شدن و مكان قرار گرفتن توي صفحه ايجاد كنين. توي 5-6 تا DVD اي كه من تبديل كردم، معمولاً تنها تغييري كه لازم داشتم، محل قرار گرفتن بود. براي اينكه در پايين‌ترين نقطة ممكن قرار بگيره، مقادير X و Y رو و براي اينكه كمي كش بياد يا برعكس جمع شه، Align رو دستكاري كردم. اين چيزيه كه با آزمون و خطا بايد بهش برسين. كمي صبر كنين تا دوباره توضيح بدم.
6. خب، بعد از اينكه Save and Encode رو زدين، توي پنجره‌اي كه باز مي‌شه هم يه قسمت هست كه بايد بهش بگين زيرنويس رو درج كنه. با تيك‌زدن توي مربعي كه در قسمت SubTitles وجود داره، پنجره‌اي باز مي‌شه كه از شما مي‌خواد تا فايل حاوي زيرنويس رو بهش معرفي كنين. اگه اسامي مشابه انتخاب كرده‌ايد و الان بيش از يك فايل مي‌بينين، فايلي رو انتخاب كنين كه حجمش حدود 60-70 كيلو بايته. معمولاً اولين فايل توي ليستتونه.
يه كليد بسيار مفيد كه اينجا بايد روش تأكيد كنم، Preview است. با فشردن اين كليد اون چيزي كه در نهايت بهش مي‌رسيد رو مي‌تونين ببينين. علاوه بر كيفيت خروجي، چيزايي مث صدا و يا زير نويس رو هم اينجا مي‌تونين تست كنين كه درست باشن، چرا كه مرحلة‌بعد، مرحلة بسيار زمان‌بري است و اگه بعد از تبديل چيزي اشكال داشته باشه، كلي وقتتون رو الكي صرف كردين. پس بهتره كه همين جا دقيقاً بررسي كنين كه همه چي بر وفق مراد باشه، تا بعد مسير رو ادامه بدين. چيزي كه در مورد زيرنويس گفتم، اينجا صدق پيدا مي‌كنه. اينجا مي‌تونين ببينين كه زيرنويس دقيقاً كجاي متن قرار گرفته، اندازه‌اش آيا مناسب هست يا نه و ... و اگه مي‌خواستين چيزي رو عوض كنين، همين جا مي‌تونين با بستن اين پنجره، دوباره به سراغ SubTitle برين و تغييري رو كه مي‌خواين (مثلاً كمي پايين‌تر آوردن محل قرار گرفتن زيرنويس) انجام بدين و دوباره برگردين و ببينين كه درست شده يا نه.
7. يك سؤالي هم كه براي من پيش اومد اين بود كه در راهنما گفته شده با انتخاب Multi Pass يك بار فيلم آناليز شده، روش بهينة فشرده‌سازي انتخاب مي‌شود و بعد فشرده مي‌شود. منتها مشكل اينجاست كه براي آناليز كردن، مي‌آد و كل فيلم رو از اول تا آخر فشرده مي‌كنه. يعني بجاي اينكه يه زمان محدودي از فيلم رو مثلاً 5 دقيقه از فيلم رو امتحان كنه و روش بهينه رو انتخاب كنه و بره سراغ كار اصلي، دقيقاً به همون اندازة فشرده كردن اصلي، زمان صرف انتخاب روش مي‌كنه و چون اين كار خيلي طولانيه، زمان كار تقريباً دو برابر مي‌شه. سؤال اينجاس كه نمي‌شه يه جوري بهش فهموند كه اين Pass اول رو روي يه تيكه از فيلم انجام بده و Pass دوم رو روي تمام فيلم؟ من كه توي منوهاش چيزي نديدم.
اين‌ها مواردي بود كه به ذهن من رسيد تا به راهنماي خوب آقا مرتضي اضافه كنم. ظرف يه ماه آينده مجبورم 10-20 تا DVD رو فشرده كنم، اينه كه باز هم اگه به چيزي برخوردم كه ذكر نشده بود يا از قلم افتاده بود، خواهم نوشت. اميد كه مفيد فايده بوده باشه.
 

MoZa

Registered User
تاریخ عضویت
16 ژانویه 2003
نوشته‌ها
277
لایک‌ها
8
سن
42
محل سکونت
اينجا
بابا دستت درد نكنه. واقعا كه راست ميگن خدا يكي است و Ghazmar يكي بيشتر نيست. :p
 

MoZa

Registered User
تاریخ عضویت
16 ژانویه 2003
نوشته‌ها
277
لایک‌ها
8
سن
42
محل سکونت
اينجا
در مورد بعضي نكات مثل اينكه مبهم مونده بهتر ديدم توضيح بدم. شايد يه مطلب ديگه درباره DVD به زودي منتشر كنم. ولي تا اون موقع اين رو داشته باشيد بد نيست. (ترتيب همون نوشته خود Ghazmar جون)

1- اين يكي رو راست ميگي. توي ورژن آخري كه ميشه دانلود كرد اين مشكل رو حل كردن. ولي توي اون نسخه اي كه من دانلود كرده بودم و براش راهنما نوشتم بايد حتما يه بار Nandub و VirtualDubMod رو اجرا ميكردي.

2- حرفي نيست. كاملا صحيح است. فقط در منوي Tools بعد Settings و در زبانه File Mode قسمت On Startup اين امكان وجود دارد.

3- الصحيح

4- الصحيح دوباره

5- تا اينجاش خوبه

6- نه الصحيح. نشد. اين يكي رو معترضم داداش. آخه اومديم و يه زيرنويس رو چسبوندي به فيلم. اونوقت كي ميتونه ديگه اون رو برداره يا از زبونهاي ديگه زيرنويس استفاده كنه؟ اين روش كه شما فرموديد به جاي خودش محترم. ولي فقط به درد ويديو سي دي ميخوره (VCD). توي فايلهاي DivX حيف نيست هم حجم فايل و هم كيفيت رو به خاطر يه فايل متني كوچولو حروم كنيم.

اين يكي رو خيلي زود مفصل توضيح ميدم. ولي تا اينجاش رو داشته باشيد كه اگه زيرنويسي كه توي بند 5 روش ريپ كردنش رو داده بوديد تغيير نام بدين به اسم فيلم اصلي و بزارين بغلش خود برنامه VobSub كه موقع نصب GordianKnot نصب شده, مياد و بطور خودكار اون زيرنويس رو پخش ميكنه.
تازه توي SysTray هم يه آيكون اضافه ميكنه كه ميشه با رايت كليك كردن روش زبون زيرنويس رو هم عوض كرد.

7- اين اشكال مفهومي داشت. مثل اينكه من نتونستم درست توجيه كنم. ببينيد فرض كنيد شما يه فيلم دارين مثل ماتريكس 2 كه همش حركات سريع و تعويض صحنه داره. يه صحنه آدميزادي كه ثابت باشه كم پيدا ميشه. برنامه توي Pass اول مياد كل فيلم رو يه بار آناليز ميكنه و ميبينه كه كجاهاي فيلم تصاوير كم تغيير كرده و كجاها يك دفعه تغيرات زيادي داشته. بعد مياد از اول اونجاهايي كه تصوير تغيرات زيادي كرده Bitrate رو ميبره بالا و يه Keyframe اضافه ميكنه.
اگه توي تنظيمات DivX قبل از اينكود كردن نگاه كنيد يه چيزي داره به نام Max Keyframe Interval كه معمولا روي 10 برابر Framerate شما قرار داره (معمولا روي 300 قرار داره). اين به اون معناست كه اگه يه صحنه صاف و ساده پيدا كرد كه توش تصاوير اصلا حركتي نداشتن, اجازه داره كه تا 300 فريم رو بدون اضافه كردن يك Keyframe فشرده كنه. (همونطور كه ميدونيد حجم يه فايل فيلم رو Keyframe ها يا همون فريم هاي كليدي اشغال ميكنن, هرچي Keyframe كمتر, حجم فايل كمتر).
حالا اگه يه فيلمي صحنه هاي ثابت زياد داشته باشه, مثلا بعضي از فيلمهاي آمريكايي كه همش سخنراني و دادگاه رو نشون ميدن, كل تصوير تا حدود زيادي ثابته. اونوقت حجم فايل خيلي كمتر ميشه.
يه نكته ديگه هم بايد بگم. ممكنه دوبرابر زمان مصرف بشه ولي واقعا كيفيت فيلمي كه با 1 Pass درست شده قابل مقايسه با كيفيت عالي فيلمهاي چند Pass نيست. (ميگين نه, يه بار امتحان كنيد, به امتحانش ميارزه)

اگه كمكي از دست من بر ميومد (توي تبديل اون 10 - 20 تا دي وي دي) يه ندا بده ما هم بيايم كمك. (جدي ميگم ها)
 

Ghazmar

Registered User
تاریخ عضویت
27 دسامبر 2002
نوشته‌ها
766
لایک‌ها
3
داش موزا، سام و عليك!
آقا ببخشيد كه پا تو كفش بزرگان كرديم. به هر حال نوشتن اون 4 تا خط باعث مي‌شه آدم خودش هم چيز ياد بگيره. مثل همين داستان زيرنويس كه نوشتي. خلاصه اينا هم تجربيات ما بود.
در مورد فيلما هم آقا در خدمتيم. مشكل اينه كه منزل من توي كرج هست (طرفاي گوهردشت) و اين تبادلات رو مشكل مي‌كنه.
 

MoZa

Registered User
تاریخ عضویت
16 ژانویه 2003
نوشته‌ها
277
لایک‌ها
8
سن
42
محل سکونت
اينجا
پا چيه, كفش كدومه, بزرگان كجا بود بابا. من هم اون 3 خط رو نوشتم كه روشن بشه. نگفتم كه شما اشتباه گفتي يا چرا گفتي. آخه چرا بايد تنها كسي كه توي اين روم قدم ميزنه رو ناراحت كرد :)
 

Ghazmar

Registered User
تاریخ عضویت
27 دسامبر 2002
نوشته‌ها
766
لایک‌ها
3
داداش ناراحت چيه؟ ما مخلصيم، هيچ ناراحتي هم در بين نيس، شك نكن!
به قول بر و بچز، اوچيكيم! :)
 

MoZa

Registered User
تاریخ عضویت
16 ژانویه 2003
نوشته‌ها
277
لایک‌ها
8
سن
42
محل سکونت
اينجا
برام جالبه كه توي اين اتاق هيشكي ديگه نيست. من و Ghazmar.

يجورايي اين روم خصوصي شده.. اوا خاك بر سرم....
 

Ghazmar

Registered User
تاریخ عضویت
27 دسامبر 2002
نوشته‌ها
766
لایک‌ها
3
بابا بذا خودمون با هم صفا كنيم! چيكا داري؟ بي‌خيلز بقيه...!
ولي از شوخي گذشته، چون بحث DVD هنوز براي جامعة ما جا نبفتاده و از طرف ديگه، اون‌هايي هم كه DVD مي‌بينن، شايد بي‌اغراق 80 درصدشون يه دستگاه DVD Player دارن و با كامپيوتر نمي‌بينن، اينه كه اين بحث، بحث عمومي‌اي نخواهد بود. من هر كسي رو كه اطرافم مي‌شناسم كه با كامپيوتر DVD مي‌بينه، همگي نوت‌بوك دارن و روش DVD Player هست. اينه كه خب خلوتي اين‌جا هم بي‌دليل نيس.
و از اين‌ها بگذريم، حرفت در مورد زيرنويس كاملاً درست بود. امتحان كردم و جواب داد. علاوه بر امكان تغيير زيرنويس، امكانات ديگه‌اي هم اضافه مي‌كنه كه برام جالب بود.
اين سؤال برام پيش اومد كه چه امكانات ديگه‌اي رو با DivX مي‌شه داشت؟ اگه مي‌شه در اين مورد هم بنويس. به عنوان مثال، خودت حتماً ديدي كه بعضي از فيلم‌ها با Commentary كارگردان و عوامل فيلم مي‌آد بيرون. به عبارتي يه Track صوتي هست كه اگه اون رو انتخاب كني، بجاي صداي فيلم، اون توضيحات رو مي‌شنوي. خب، راهي هست كه اين امكان هم عيناً به DivX منتقل بشه؟
يا مثلاً فيلم‌هايي كه با بيش از يك دوربين گرفته شدن و امكان انتخاب Angle رو بهت مي‌دن.
و خلاصه امكاناتي كه بصورت معمول روي يك DVD هست، تا چه اندازه مي‌تونه توي نسخة فشرده وجود داشته باشه و چه جوري؟
يه سؤال ديگه. توي DVD Encryptor بعدش Tools بعدش Setting بعدش IFO Mode يه سري انتخاب براي ايجاد فايل‌هاي اضافي داره. سؤالم اينه كه اگه آخري رو (Vob ID Information) تيك بزنيم، خودبخود اون فايل‌هاي زير نويس رو هم ايجاد مي‌كنه، يا اون رو بايد توي همون Tab مربوط به SubTitle به شيوة دستي حتماً ايجادش كرد؟
مرتضي جان، مخلصم!
 

MoZa

Registered User
تاریخ عضویت
16 ژانویه 2003
نوشته‌ها
277
لایک‌ها
8
سن
42
محل سکونت
اينجا
Ghazmar جان لطف داري.
من رو كه ميبيني تا حالا فقط 3 تا DVD به عمرم ديدم و باهاش كار كردم. (اين جمله مال شونصد سال پيش است. الان فكر كنم 50 تا دي وي دي شده باشه)

ولي خوشبختانه همين سه تا تونست مدلهاي مختلف دي وي دي رو بهم نشون بده و با علاقه اي كه بهش پيدا كردم رفتم سراغ تبديل و اين كارها كه نتيجش هم همون شد كه ديدي و خوندي. ولي واقعا ميتونم بگم تمام راهنماهاي تبديل رو از اول تا آخر دو سه بار لااقل خوندم. بعد همشون رو يكي يكي امتحان كردم تا ببينم هر كدوم چطوري كار ميكنن و كدوم بهتره. (البته قبلا توي فشرده سازي و Encoding كار كرده بودم).

در مورد كارهايي هم كه ميشه با DivX كرد. يه سري نكات هست كه دلم ميخواد سر فرصت توضيح بدم. قول ميدم امشب يا فرداشب پستش كنم.

اين رو هم بدوني بد نيست. اين آموزش رو وقتي نوشتم كه DVD درايو نداشتم. در اصل از اول هم نداشتم. فقط يه مدتي از يكي قرض گرفتم و اون دو سه تا دي وي دي رو ريپ كردم و ريختم روي هارد. اون عكسهايي هم كه از DVD Decriptor ديدي همش رو از روي عكسهاي ديگه قرض گرفتم و در اصل يه عكس ساختگي بود.
راست ميگن كه بعضي وقتها محدوديت باعث پيشرفت ميشه.

خوش باشيد.
 
بالا