برگزیده های پرشین تولز

مروری بر تاریخ باشگاه پرسپولیس

ARMF

مدیر بازنشسته ورزش
تاریخ عضویت
15 نوامبر 2009
نوشته‌ها
8,194
لایک‌ها
18,108
محل سکونت
Somewhere close to here
درود

بازخوانی تاریخ اشخاص و موجودیتهایی که فوتبال ملی ایران را با همه طرفداران پراحساسش ساخته و تا به امروز رسانیده، شاید ضرورتی است که کمتر مورد توجه همین طرفداران قرار میگیرد. برآنیم تا این دفتر پربار را ورق بزنیم تا بهتر و بیشتر بشناسیم آنهایی را که لذت امروز ما و خاطرات تلخ و شیرینمان از فوتبال ایران مدیون حضور آنهاست... این تاپیک ویژه باشگاه پرسپولیس است و قدم همه عشاق پابندش روی چشم...

قوانین تاپیک :


1- این تاپیک برای تکریم و بازخوانی تاریخ فوتبال باشگاه پرسپولیس ایجاد شده است
2 هرگونه اسپم و کل کل در این تاپیک ممنوع است
3- هرگونه توهین یا بی احترامی یا استفاده از متن ها و تصاویر ساختگی که متضمن توهین و بی احترامی به کاربرها یا شخصیتهای فوتبال باشد به شدت مورد برخورد قرار میگیرد


دست در دست هم تا هرچه پربارتر شدن اینجا... بسم الله
 

ARMF

مدیر بازنشسته ورزش
تاریخ عضویت
15 نوامبر 2009
نوشته‌ها
8,194
لایک‌ها
18,108
محل سکونت
Somewhere close to here
Save0027 copy.jpg

ایستاده از راست : همایون بهزادی، محمود خوردبین، اکبر محمدی، فریدون معینی، بیوک وطنخواه و محراب شاهرخی

نشسته از راست : حسین کلانی، ابراهیم آشتیانی، عزیز اصلی، علی پروین و داریوش مصطفوی
 

amir110011

Registered User
تاریخ عضویت
18 ژانویه 2012
نوشته‌ها
1,713
لایک‌ها
1,806
محل سکونت
***golestan***
پرسپولیس علاوه بر اینکه پرافتخارترین تیم ایران با ۹ قهرمانی لیگ و ۵ قهرمانی حذفی (مجموعاً ۱۴ قهرمانی است) در برابر ۱۳ قهرمانی استقلال در لیگ و حذفی ایران می باشد؛ دستاوردهای بی شماری را در مسابقات رسمی باشگاهی ایران و آسیا بدست آورده است که به آگاهی هوادارن عزیز می رسانیم و یادآوری آنها می تواند حذابیت های فروانی را ایجاد نماید.قبل از مرور آن دستاوردهای بزرگ به اختصار افتخارات پرسپولیس مرور می شود:
۱- نه (۹) بار قهرمان لیگ ایران در سالهای ۱۳۵۰ -۱۳۵۲ -۱۳۵۴ -۱۳۷۴ – ۱۳۷۵ – ۱۳۷۷ -۱۳۷۸ – ۱۳۸۰ و ۱۳۸۶ . ۳ بار آن متوالی بوده است.
پرسپولیس ۳ قهرمانی لیگ را با دخالت مستقیم فدراسیون فوتبال از دست داده است. که دو بار آن به قهرمانی لیگ به استقلال به نوعی هدیه داده شده است. لیگ ۱۳۴۹ نیمه نهایی لیگ رای ۳-۰ به سود استقلال در بازی با پرسپولیس که به ناحق و بدون بررسی فدراسیون وقت دربار شاه در حمایت از تاج. لیگ ۱۳۷۳ رأی باورنکردنی ۳-۰ فدراسیون مصطفوی به سود استقلال در نیمه نهایی لیگ در پی اختلافش با عابدینی در آن سال و انتقام از او (پرسپولیس تا قبل از نیمه نهایی از ۲۲ بازی با فرض ۳ امتیازی بودن هر برد ۴۷ امتیاز داشت و استقلال از گروه اول دوم شده بود از ۲۲ بازی ۳۷ امتیاز و استقلال ۲۵ گل زده بود از ۲۲ بازی و پرسپولیس ۵۷ گل زده از ۲۲ بازی) همچنین پیوس و دایی از ۲۲ بازی به ترتیب ۲۰ و ۱۵ گل زده بودند. و سرانجام لیگ ۱۳۷۶و سومین تاثیر فدراسیون فوتبال در از دست رفتن یک قهرمانی دیگر از پرسپولیس. فدراسیون از پرسپولیس طی نامه ای رسمی خواست به دلیل فشردگی بازیهای تیم ملی که با ۱۴ ملی پوش پرسپولیس به جام جهانی ۹۸ صعود کرده بود از لیگ کنار برود. (پرسپولیس از ۸ بازی ۱۴ امتیاز داشت و استقلال فارغ البال با در اختیار داشتن همه بازیکنانش فقط ۴ امتیاز بیش از پرسپولیس داشت که بدن هیچ تردیدی پرسپولیس با اختلاف با داشتن ۱۴ ملی پوش قهرمان لیگ می شد. دهه ۱۳۶۰ پرسپولیس ۶ بار در عدم برگزاری لیگ قهرمان بالاترین مسابقات باشگاهی ایران لیگ باشگاههای تهران با حضور تمام مدعیان شد که اگر کمی انصاف داشته باشیم و با احتساب آن سه قهرمانی لیگ که با تاثیر مستقیم فدراسیون از دست رفت اکنون پرسپولیس به راحتی حداقل و با بدبینی ۱۵ و خوشبینی ۱۸ قهرمانی در لیگ ایران را در کارنامه اش داشت.
۲- پنج (۵) بار قهرمان جام حذفی ایران در سالهای ۱۳۶۶ -۱۳۷۱ – ۱۳۷۷ – ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹
همگی واقف به این موضوع هستیم که ۴ قهرمانی استقلال در جام حذفی مصادف با قهرمانی پرسپولیس در لیگ ایران شده است. کناره گیری. تا قبل از قهرمانی های متوالی در دهه ۱۳۷۰ در لیگ ایران پرسپولیس ۲ بار و استقلال ۱ بار قهرمان حذفی ایران شده بودند اما در دهه ۱۳۷۰ استقلال ۳ بار قهرمان جام حذفی ایران همزمان با قهرمانی پرسپولیس در لیگ ایران شد. ۱۳۷۴ – ۱۳۷۸ – ۱۳۸۰ و ۱۳۸۶ دقیقاً در سالهایی که پرسپولیس با فتح لیگ ایرن از این جام با کناره گیری می کرد یا با امیدهایش می آمد. در سال ۱۳۷۷ پرسپولیس همزمان با فتح لیگ ایران جام حذفی را نیز جدی گرفت و در فینال استقلال تشنه جام را ۲-۱ برد و هر دو جام را فتح کرد تا مهندس امیر عابدینی ثابت کند که قهرمانی های استقلال در جام حذفی دلیلش عدم حضور جدی پرسپولیس در این جام بوده است. پرسپولیس در فصل گذشته برای اولین بار مقهور استقلال در رویارویی مستقیم در جام حذفی ایران شد آنهم با بدترین پرسپولیس تاریخ. استقلال یک قهرمانی حذفی ایرن بیشتر از پرسپولیس دارد. ۵ بر ۶٫
۳- یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی در جام حذفی باشگاههای آسیا در شرایطی کسب شد که آن جام مسیری بسیار صعب العبور داشت به خصوص در فینال دوم پرسپولیس. ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ که همزمان استقلال مثل پرسپولیس قهرمان و نایب قهرمان در جام دیگر آسیایی جام باشگاههای آسیا شد. ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ استقلال در نیمه نهایی پلیتاجایا اندونزی را برد و الریان قطر را؛ اما پرسپولیس در دو نیمه نهایی الاتحاد و الهلال عربستان را برد و فینالیست شد. و در ادامه دو فینال پرسپولیس؛ استقلال با سه بار حضور در جام حذفی باشگاههای آسیا هر سه دوره حذف شد و رنگ فینال را ندید. هم پرسپولیس هم استقلال ۳ بار در این جام حاضر بودند.
۴- هفت (۷) قهرمانی در جام باشگاههای تهران در حضور استقلال در سال های ۱۳۵۸، ۱۳۶۱، ۱۳۶۵، ۱۳۶۶، ۱۳۶۷، ۱۳۶۸و ۱۳۶۹ که پنج قهرمانی آن بصورت متوالی رقم خورد و رکوردی خیره کننده در تاریخ فوتبال ایران است و استقلال ۵ قهرمانی در سالهای ۱۳۴۸، ۱۳۵۱،۱۳۶۲،۱۳۶۴ و ۱۳۷۰ در رقابت با پرسپولیس و با حضور پرسپولیس در این جام دارد. پرسپولیس با ۲ قهرمانی بیشتر از استقلال در این جام نیز برتر می باشد. لیگ باشگاههای تهران در سالهایی که لیگ ایران برگزار نمی شد بالاترین سطح فوتبال باشگاهی ایران بود.
۵- در چهار دهه فوتبال ایران از سال ۱۳۴۹ تاکنون که فوتبال ایران دارای مسابقات منظم باشگاهی در سطح ایران و لیگ شد پرسپولیس در سه دهه ۱۳۵۰، ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ و سپاهان در یک دهه ۱۳۸۰ پرافتخارترین تیم ایران شدند. با این توصیف پس از قریب به چهل سال رقیبی برای پرسپولیس با حمایت ها و سرمایه های دولتی الم کردند که قابل احترام نیز می باشد.
سه بازیکن پرسپولیس صاحب توپ طلای آسیا شده اند. هیچ باشگاه آسیایی نه به اندازه پرسپولیس لژیونر داشته و نه این تعداد بازیکن که توپ طلای آسیا رو فتح کنند. گلزنترین تیم تاریخ ایران در لیگ ایران با بیش از ۱۱۰۰ گل زده. کمترین باخت تاریخ لیگ با ۱۱۴ باخت از ۷۰۴ بازی. کمترین گل خورده تاریخ لیگ ۵۹۲ گل خورده از ۷۰۴ بازی (تا سال ۱۳۸۹) گلزن ترین هافبک جهان کریم باقری و بهترین گلزن جهان علی دایی. پرسپولیس و استقلال در جام حذفی تهران چندین دوره بطور مستقیم با هم شرکت کرده اند که پرسپولیس با ۳ قهرمانی در جام حذفی تهران با شرکت تیم کامل استقلال و استقلال بدون حتی یک قهرمانی با حضور پرسپولیس در این جام نیز مقهور پرسپولیس مردمی و منسجم دهه های ۱۳۵۰، ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ شده است.
به راستی چرا دهه ۱۳۸۰ سیاه ترین دهه تاریخ پرسپولیس بوده است. یکی از نکات بسیار حائز اهمیت این است که پرسپولیس تا قبل از سال ۱۳۸۲ هیچ مقام زیر سومی در لیگ نداشته است ولی استقلال ۶ بار نهم، ششم، پنجم و چهارم شده است و یکبار هم به لیگ دسته سوم ایران سقوط کرده است. نکته بسیار مهم دیگر این است که پرسپولیس که در ۳۶ سال حضور در فوتبال ایران تا سال ۱۳۸۲ مقام پایین تر از سوم نداشت؛ به یکباره در ۸ سال اخیر ۶ بار پایین تر از رده سومی را تجربه کرده است. استقلال در ۸ سال اخیر با حمایت های همه جانبه خود را از زیر سلطه ۳۰ ساله پرسپولیس (۱۳۸۱-۱۳۵۰) بیرون کشید و آرزو و پروژه برخی که دیگر از یکه تازی پرسپولیس در سه دهه ۱۳۵۰، ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ به ستوه آمده بودند به حقیقت پیوست و عملی شد تا دهه ۱۳۸۰ از لحاظ افتخارات به نام سپاهان ثبت شود و استقلال نیز حداقل از لحاظ آماری به پرسپولیس نزدیک تر شد و فاصله خود را در شهرآوردهای (دربی ها) تهران با اتکا به خرید بهترین بازیکنان و فراهم آوردن همه امکانات بیشتر و بیشتر کرد.
استقلال از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۲ یعنی ۹ سال در حضور پرسپولیس قهرمان نشد و جام حذفی ایران ۱۳۵۶ پرسپولیس عملا شرکت نکرد. از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۹ هم تمام قهرمانی ها رو پرسپولیس درو کرد ۸ قهرمانی در برابر هیچ قهرمانی رقیبش استقلال. از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۹ استقلال نتونستن در لیگ و جام حذفی با حضور پرسپولیس قهرمان شود و پرسپولیس ۶ بار این کار رو انجام داد. ۴ قهرمانی لیگ و ۲ قهرمانی جام حذفی ایران. دو قهرمانی استقلال در جام حذفی در دهه ۱۳۷۰همزمان شد با قهرمانی پرسپولیس در لیگ و کناره گیری یا شرکت کردن در جام حذفی با امیدهایش باعث شد استقلال قهرمان شود اما در سال ۷۷ همزمان با قهرمانی لیگ پرسپولیس جام حذفی را نیز جدی گرفت و در فینال استقلال را شکست داد تا عابدینی ثابت کند دو قهرمانی قبلی استقلال در جام حذفی به دلیل انصراف و شرکت دادن امیدهایش در این جام بوده است برگ برگ تاریخ فوتبال ایران موجود می باشد.
از دهه ۱۳۵۰ تا سال ۱۳۸۲ یعنی ۴۲ سال؛ استقلال فقط ۶ سال از ۴۲ سال جلوی پرسپولیس نفس کشید و از پرسپولیس سر تر بود. سالهای۱۳۵۱، ۱۳۵۳ ـــ ۱۳۶۲ ، ۱۳۶۹، ۱۳۷۰ و سرانجام ۱۳۷۹٫ سال ۱۳۷۹٫ اما در همین ۹ سال اخیر این تیم ۷ بار در جداول لیگ بالاتر از پرسپولیس قرار گرفته است که با احتساب دو قهرمانی جام حذفی پرسپولیس در فصل های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ دو مورد از ۷ بار قابل رد می باشد زیرا قهرمانی بسیار مهمتر از مقام بالاتر در جدول است. خوب دقت کنن. ۴۱ سال ۳۹ سالش پرسپولیس سرتر بود توی نتایج و قهرمانی و رتبه جدولی اون سالها در مقایسه با استقلال و فقط ۱۱ بار استقلال. ۳۹ بر ۱۱٫ واقعاً اگر کمی استقلالی ها تاریخ می خواندند برای هر کری خوانی که برای پرسپولیسی ها سر می دادند بعدش یا باید عذر بخوان یا باید یک تعظیم جلوی فرمانروای فوتبال ایران بکنند. این آمار را خالصانه و بدون هیچ سانسوری برای هواداران عزیز پرسپولیس منتشر کردم تا در مقابل بسیاری از گزافه گویی های دروغین رقیبان خم به ابرو نیاورند.
علاوه بر این رکوردها و دستاوردهای عظیم؛ پرسپولیس افسانه ای در لیگ ایران و بدون احتساب لیگ باشگاههای تهران که در آن رکوردهای خیره کننده ای از خود به جای گذاشته است از قرار زیر می باشند؛
قاطع‌ترین قهرمانی در یک فصل : پرسپولیس در سال ۵۰، در ۱۴ دیدار لیگ صاحب ۱۳ برد و یک باخت شد. بر این اساس پرسپولیس آن سال موفق شد ۹۳ درصد از کل امتیازات را به خود اختصاص داده و از این حیث صاحب یک رکورد رویایی شود. بیشترین گل‌زده در یک فصل: البته بیشترین و بهترین میانگین متعلق به پرسپولیس سال ۵۰ دارد که در ۱۴ بازی ۴۵ گل یعنی ۳/۲ گل در یک بازی به ثمر رساند، اما بیشترین گل‌زده در یک فصل متعلق به استقلال سال ۸۷ است که در ۳۴ بازی، ۷۰ گل زد یعنی اندکی بیشتر از دو گل‌زده در یک بازی توسط آبی‌ها ثبت شده است.
یکطرفه‌ترین قهرمانی در یک فصل: پرسپولیس صاحب یکطرفه‌ترین و شایسته‌ترین قهرمانی در یک فصل شده است. سرخپوشان در لیگ سال ۷۷ یعنی در مسابقات لیگ هشتم آزادگان توانستند ۶۵ امتیاز گرفته و قهرمان شوند. تیم دوم یعنی استقلال و سپاهان با ۱۲ امتیاز کمتر دوم شدند.
کمترین گل‌خورده در یک فصل: پرسپولیس در لیگ سال ۵۴ در ۳۰ بازی از مسابقات لیگ سوم تخت‌جمشید، ۱۲ گل‌خورده بود. سرخپوشان در این سال، طی دو بازی از راه‌آهن و استقلال شش گل خوردند و در ۲۸ دیدار دیگر تنها شش گل دریافت کردند که اتفاق عجیب و جالبی بود. بیشترین امتیاز کسب شده در ۲۸ دوره لیگ از اولین دوره ۱۳۴۹ تا ۱۳۸۹ ـــــ ۱۲۹۶ امتیاز از ۷۰۴ بازی. رکورد قهرمانی در تاریخ لیگ: پرسپولیس با کسب ۹ عنوان قهرمانی، پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ ایران شده است. سرخپوشان در سال‌های ۵۰، ۵۲، ۵۴، ۷۴، ۷۵، ۷۷، ۷۸، ۸۰ و ۸۶، ۹بار قهرمان لیگ و ۵ بار قهرمان جام‌حذفی شده اند و بعد از پرسپولیس، استقلال با هفت قهرمانی در لیگ و پنج قهرمانی در جام‌حذفی، رتبه دوم افتخار این عرصه را دارد.
بیشترین آقای گل: استقلال و پرسپولیس صاحب رکورد کسب عنوان آقای گل بوده‌اند. استقلال شش بار با غلامحسین مظلومی، غلامرضا عنایتی (هر کدام دو بار) و علی سامره و آرش برهانی آقای گل شده و پرسپولیس با کلانی (دو بار)، ایرانپاک و کلانی (مشترک)، فرشاد پیوس (دو بار)، دایی و خلیلی هر کدام یک بار آقای گل لیگ شده‌اند.
بهترین نتیجه در تاریخ لیگ: پرسپولیس بهترین نتیجه را در تاریخ لیگ به دست آورده است. سرخپوشان در لیگ سال ۷۳ موفق شدند تیم فوتبال شاهین بوشهر را با نتیجه ۱۰ بر یک شکست داده و با این برد خوب نخستین برد با نتیجه دو رقمی را به خودش اختصاص بدهد در مجموع رفت و برگشت ۱۲-۱ پرسپولیس پیروز شد که اتفاق جالب توجهی بود. در لیگ‌برتر، ابومسلم یک بار استقلال رشت را ۹ بر ۲ برد.
رکورد بی‌شکستی در تاریخ لیگ:رکورد بی‌شکستی در تاریخ لیگ را پرسپولیس با ۴۳ بازی ثبت کرده است. پرسپولیس از روز ۱۹ دی ۵۰ که به تاج مسجد سلیمان یک بر صفر باخت، تا روز چهارم خرداد ۵۳ که در لیگ دوم تخت‌جمشید یک بر صفر به تاج باخت در ۴۳ بازی برابر حریفان مختلف خود نباخت و رکورد بی‌شکستی را به دست آورد. تکرار رکورد بی شکستی توسط پرسپولیس با سرمربی گری پروین در سالهای ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۸ در ۴۳ بازی رسمی جام حذفی ایران، لیگ ایران و جام باشگاههای آسیا. پرسپولیس رکورد ۳۱ باز و ۲۵ بازی بی شکست را نیز دارد که در این مقال نمی گنجد و در مقاله بعدی به آگاهی و دوستان خواهد رسید و یادآوری خواهد شد.
رکورد پیروزی متوالی: در یک فصل از روز ۲۴ مهر ماه سال ۷۷ در لیگ هشتم آزادگان، پرسپولیس یک – صفر فولاد خوزستان را برد و تا روز ۲۱ اسفند ماه سال ۷۷، این تیم در ۱۴ بازی متوالی حریفان خود را شکست داد و با کسب ۱۴ برد متوالی صاحب رکوردی بسیار خوب و باکلاس در تاریخ لیگ ایران شد. رکورد حفظ دروازه در یک فصل: بهرام مودت، دروازه‌بان پرسپولیس در لیگ سوم تخت‌جمشید در سال ۵۴٫
بهرام مودت از اوایل بازی با ذوب‌آهن در روز ۱۹ اردیبهشت ۵۴ تا روز ۲۷ شهریور ۵۴ که از ملوان گل خورد، برابر ابومسلم، آب و برق اهواز، سپاهان، برق شیراز، بانک ملی، صنعت نفت، راه‌آهن و آرارات هم گل نخورد. ۷۲۰ دقیقه گل و اضافه شدن دقایق ملوان و ذوب‌آهن، این رقم را به ۸۴۲ دقیقه رسانده است. بعد از مودت- حجازی و عابدزاد در ره های دو و سوم هستند که عابدزاده با پیراهن پرسپولیس دهه ۱۳۷۰ این رکورد را ثبت کرد.
رکورد میانگین برتر گل در یک فصل: بیشترین میانگین گل برتر را در تاریخ لیگ ایران، پرسپولیس سال ۵۰ دارد که در ۱۴ بازی ۴۵ گل زد و با رکورد ۲/۳ گل در هر بازی صاحب یکی از بهترین رکوردهای گل در این عرصه بوده است.
رکورد قهرمانی‌های متوالی در لیگ: پرسپولیس سه بار به طور متوالی قهرمان لیگ شده است (۵۰ و ۵۲)، (۷۴ و ۷۵) و (۷۷ و ۷۸). دذ سال ۱۳۵۱ لیگ برگزار نشد. اگر پرسپولیس در لیگ ۷۶ شرکت کرده بود و با ۱۴ ملی پوش با درخواست فدراسیون کنار نمی رفت و آن رای ۳-۰ فدراسیون در نیمه نهایی لیگ ۱۳۷۳ نبود در آن قهرمان می‌شدند، می‌توانست با ۶ قهرمانی متوالی یک رکورد عجیب را ثبت کند. ضمن اینکه نباید از کنار ۵ قهرمانی متوالی پرسپولیس در سالهای ۱۳۶۵، ۱۳۶۶، ۱۳۶۷، ۱۳۶۸و ۱۳۶۹ به راحتی گذشت که رکوردی در نوع خود رویایی است.
بیشترین گل زده ۱۰۹۵ تفاضل گل ۵۰۳ را با در نظر گرفتن میانگین بازی و تعداد گل زده دارا می باشد.
بیشترین برد ۳۵۳ هم در مجموع بازیهای تاریخ لیگ ایران با اختلاف فاحش از آن پرسپولیس می باشد.
کمترین باخت با ۷۰۴ بازی و ۱۱۴ باخت در مجموع بازیهای تاریخ لیگ ایران با اختلاف فاحش از آن پرسپولیس می باشد.
پرسپولیس تنها تیمی است که در لیگ ایران بدون باخت قهرمان شده است. (لیگ ایران تخت جمشد ۱۳۵۲)
پرسپولیس دارای رکورد ۱۴ برد متوالی و پی در پی در تمام ادوار لیگ است. سال ۱۳۷۷ ۱۴ برد متوالی.
پرسپولیس در دهه ۷۰ با ۴ قهرمانی لیگ رکوردار قهرمانی لیگ در یک دهه می باشد.
پرسپولیس تنها تیم تاریخ فوتیال ایران است که ۱۶ قهرمانی در ۱۶ سال (۱۳۶۵ تا ۱۳۸۰) کسب نموده است جالب اینکه ۱۴ قهرمانی طی ۱۶ سال با سلطان فوتبال ما علی پروین بوده است. لازم به ذکر است این قهرمانی ها در مسابقات رسمی فدراسیون فوتبال ایران یعنی لیگ باشگاههای تهران، جام حذفی ایران و تهران، جام حذفی باشگاههای آسیا و لیگ ایران صورت گرفته است.
پرسپولیس بهمراه سایپا تنها تیمی هستند که در یک فصل موفق به کسب دو جام لیگ ایران و جام حذفی ایران شده اند. البته نباید از یاد ببریم که پرسپولیس در فصل ۱۳۶۶ تمام جام های باشگاهی ایران را در حضور همه قدرتهای فوتبال به دست آورد. ۳ قهرمانی در یک سال در سال ۱۳۶۶ لیگ باشگاههای تهران – جام حذفی ایران و جام حذفی تهران.
بهترین نتایج شهرآورد تهران (دربی) در لیگ ایران ۱- پرسپولیس ۶ استقلال ۰ ۲- پرسپولیس ۴ استقلال ۱ هردو در لیگ ایران جام تخت جمشید علی پروین (۲۲۰ بازی) پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ با کسب ۳ مقام قهرمانی در ۲۲۰ بازی هدایت پرسپولیس را در لیگ آزادگان و برتر بر عهده داشته است و در این بازیها ۱۱۵ برد، ۷۵ تساوی و ۳۰ باخت در کارنامه مربیگری وی ثبت شده است. وی در هر بازی موفق به کسب ۹/۱ امتیاز شده که یک رکورد در تاریخ لیگ به شمار می رود. وی همچنین ۵۲% بازیها را با پیروزی پشت سر گذاشته است که از این نظر نیز رکوردش منحصر بفرد است.
۶۵ بیشترین امتیاز کسب شده توسط پرسپولیس در یک فصل از ۳۰ بازی رقم خورده است که در لیگ ازادگان ۷۷ رقم خورد. پرسپولیس از هر بازی بطور متوسط بیش از ۲ امتیاز کسب کرد که رکوردی تکرار نشدنی است.
علی پروین (۲۲۰ بازی) پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ با کسب ۳ مقام قهرمانی در ۲۲۰ بازی هدایت پرسپولیس را در لیگ آزادگان و برتر بر عهده داشته است و در این بازیها ۱۱۵ برد، ۷۵ تساوی و ۳۰ باخت در کارنامه مربیگری وی ثبت شده است. وی در هر بازی موفق به کسب ۹/۱ امتیاز شده که یک رکورد در تاریخ لیگ به شمار می رود. وی همچنین ۵۲% بازیها را با پیروزی پشت سر گذاشته است که از این نظر نیز رکوردش منحصر بفرد است. علی پروین فقط به عنوان مربی در موفق به کسب ۱۵ قهرمانی رسمی برای پرسپولیس شده است که باید او را فرگوسن فوتبال ایران نامید. دو قهرمانی در جام حذفی تهران ۱۳۶۱ و ۱۳۶۶٫ یک قهرمانی در جام حذفی باشگاههای آسیا ۱۹۹۰ (۱۳۷۰). ۳ قهرمانی در جام حذفی ایران در سالهای ۱۳۶۶ – ۱۳۷۱ و ۱۳۷۷٫ سه قهرمانی در لیگ ایران در سالهای ۱۳۷۷ – ۱۳۷۸ و ۱۳۸۰ و ۶ قهرمانی در لیگ باشگاههای تهران که بجای لیگ ایران برگزار می شد در سالهای ۱۳۶۵، ۱۳۶۶، ۱۳۶۷، ۱۳۶۸و ۱۳۶۹٫
بهروز ***** فر با ۶ مقام قهرمانی پرافتخارترین بازیکن لیگ است؛ ۵ قهرمانی در پرسپولیس و یک قهرمانی در پاس.
پرسپولیس تنها تیمی است که در همه ادوار لیگ حاضر بوده است، اگرچه این تیم در فصل ۷۶ حضور ناقصی در مسابقات داشت.
اولین باشگاه حرفه ای تاریخ ایران در سال ۱۳۵۱ پرسپولیس است که با مدیریت علی عبده صاحب ورزشگاه اختصاصی آپادانا نیز شد و با برتربن تیم های جهان روب رو شد که مهمترین آنها تساوی ۱-۱ با منچستر یونایتد و پیروزی بر ناسیونال اروگوئه قهرمام باشگاههای جهان با تمام ستاره های نامدارش در ورزشگاه آزادی که باعث جشن ملی تا صبح در کشور شد.
 

ARMF

مدیر بازنشسته ورزش
تاریخ عضویت
15 نوامبر 2009
نوشته‌ها
8,194
لایک‌ها
18,108
محل سکونت
Somewhere close to here
این پرسپولیس قهرمان نخستین دوره رقابت های لیگ برتر شد - Perspolisnews.Com

1209105_523909967685143_1322569916_n.jpg
 

fritz

Registered User
تاریخ عضویت
27 ژوئن 2013
نوشته‌ها
881
لایک‌ها
1,917
ایستاده از راست : بهروز ***** فرد . علی انصاریان - فرشید کریمی - یونس باهنر - مهدی تارتار - محمد علی پیروانی ( افشین پیروانی )
نشته از راست : محمد برزگر - حامد کاویانپور- امیر حسین اصلانیان - پژمان جمشیدی - علی رضا امامی فر
خبر جدیدی از بیماری محمد برزگر دارید ؟
محمد برزگر گوش چپی که واقعا عالی توپ رو ارسال میکرد . سرعت خوبی داشت از فجر سپاسی اومد به پرسپولیس و در این فوتبال به حق خودش نرسید :eek:
 

ARMF

مدیر بازنشسته ورزش
تاریخ عضویت
15 نوامبر 2009
نوشته‌ها
8,194
لایک‌ها
18,108
محل سکونت
Somewhere close to here
خبر جدیدی از بیماری محمد برزگر دارید ؟
محمد برزگر گوش چپی که واقعا عالی توپ رو ارسال میکرد . سرعت خوبی داشت از فجر سپاسی اومد به پرسپولیس و در این فوتبال به حق خودش نرسید :eek:

آخرین خبر همون برنامه 90 بود و بس ... :(
 

fritz

Registered User
تاریخ عضویت
27 ژوئن 2013
نوشته‌ها
881
لایک‌ها
1,917
981174495158227191523192051411761502222.jpg

الن ویتل از معدود خارجی های موفق پرسپولیس بود که فکر کنم در دوره پنجم لیگ تخت جمشید همراه سرخپوشان بود
 

AMIR TERROREST

Registered User
تاریخ عضویت
17 دسامبر 2011
نوشته‌ها
4,073
لایک‌ها
4,884
اونطور که به خاطر دارم استقلال 2 بار 6 تایی شد

بازی اول که مشهور است و همه میدانند

بازی دوم را کم کسی میداند و بسیار جنجالی و پر بحث و حاشیه بود ( بازی دوستانه هم بود )

این صحنه ی گل 6 ام بازی دوم است


j7745_sahneye_goal_6_oom_b.jpg
 

ARMF

مدیر بازنشسته ورزش
تاریخ عضویت
15 نوامبر 2009
نوشته‌ها
8,194
لایک‌ها
18,108
محل سکونت
Somewhere close to here
نه... این عکس به روایتی از بازی سال 52 هست. اون بازی دوستانه اوایل دهه 60 در زمینهای خاکی و بصورت 9 به 9 برگزار شد و همونطور که گفتید رسمی نبود...
 
بالا