مشخصات فنی تندر 90 - رنو لوگان - L90

شروع موضوع توسط arash_1942 ‏10 دسامبر 2008 در انجمن بایگانی

  1. arash_1942

    arash_1942 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏6 ژوئن 2008
    نوشته ها:
    60
    تشکر شده:
    0
    ال 90 به خاطر مشخصات فني نسبت به قيمت آن به كابوس خودروسازان بدل گشته و برخي مديران صنعت خودرو به خاطر برهم خوردن تعادل بازار سعي دارند قيمت اين خودرو را افزايش و از امكاناتش بكاهند به گونه اي برخي قصد دارند موتور 110 اسبي اين خودرو كه در حدود زانتيا قدرت دارد را تغيير داده و به جاي آن از موتور 75 اسب بخاري استفاده كنند اما چرا اين خودرو اينقدر مسئله ساز شده است در اين باره برخي قيمت كم در كنار امكانات مناسب را دليل تغيير زمان ورود اين خودرو به بازار مي دانند چرا كه عده اي معتقدنند با ورود اين خودرو در صورتي كه قيمت آن زير 10 ميليون تومان باشد تعادل بازار بر هم خواهد خورد اما اين خودرو دورگه مگر چه مشخصاتي دارد كه .......

    ال 90 خودره دو رگه

    موتور لوگان در ايران از نوع 1.6ليتري k4mاست كه حدود 110 اسب بخار قدرت دارد و با حجم موتور 1600 سي سي و با 16 سوپاپ مصرفي بين 7 تا 9 ليتر در 100 كيلومتر دارد ضريب تراكم اين موتور 10 است كه قابليت گاز سوز شدن را دارد از طرفي استاندارد اين موتر نيز يورو 4 است
    اين قواي محركه در خودروي لوگان ايران از گيربكس دستي 5 سرعته مگان دو (پرفروش‌ترين خودروي اروپا) استفاده مي‌كند. دراين موتور به منظور پايين آمدن بهتر خودوردر سرازيري‌ها يا سرعت گرفتن به صورت نرم در هنگامي‌كه خودرو داراي بار سنگين است ميزان ضريب در سه‌دنده نخست كوتاه‌تر گرفته شده است. دو دنده ابتدايي بيشتر بر سوخت كمتر و عمكلرد بهتر و كم‌صداتر تاكيد دارند. البته اين موتورها با نمونه استفاده شده در خودروي كيليو رنو تفاوت‌هايي نيز دارند با تغيير در ميل بادامك گشتاور در سرعت‌هاي پايين افزايش يافته كه سبب قدرت بيشتر در حركت سربالايي‌ها مي‌شود.اين تركيب قواي محركه از نظر قدرت و مصرف سوخت يك نمونه خوب امروزي در جهان به شمار مي‌رود رقيب اين موتوردر ايران شايد تنها موتور مدرن TU5 پژو كه 110 اسب بخار قدرت داشته و بر روي آخرين ورژن‌هاي پژو 206 و 307 استفاده مي‌شود، باشد موتورهاي خودروي گل با 1800 سي‌سي 90 اسب بخار و پروتن با 1800 ‌سي‌سي 90 اسب بخار قدرت دارد.
    موتور مزدا 323 با ظرفيت 1.6 ليتري از نوع سوپاپ رو بوده و با ضريب تراكم بالايي كه دارد قدرتي معادل 110 اسب بخار را تامين مي‌كند. البته به احتمال زياد مزدا 323 به دليل هماهنگي بسيار زياد موتور با گيربكس و هماهنگي با دورهاي مختلف جعبه‌دنده داراي قدرت يكنواختري خواهد بود و به احتمال زياد از نظر موتور اين خودرو يعني مزدا 323 شايد برترين خودرو در اين كلاس باشد، اما از نظر قيمت خودروي لوگان برنده اين قسمت خواهد بود.
    فيات پاليو و سيانا كه از قواي محركه 1.6 ليتري با 16 سوپاپ بهره مي‌گيرد با استفاده از موقعيت سوپاپ‌رو حدود 99 اسب بخار قدرت توليد مي‌كند. نسبت تراكم اين موتور 10 بوده و خودرو را به سرعت 201 كيلومتر در ساعت مي‌رساند.
    در حالي كه خودروي هيوندايي نيز از موتوري با 1.5 ليتر ظرفيت و 94 اسب بخار قدرت استفاده مي‌كند، خودروي فولگس گل موتوري با حجم 1.8ليتر و قابليت توليد 100 اسب بخار دارد و موتور كياريو هم با 1.5ليتري قدرت 96 اسب بخار قدرت توليد مي‌كند.
    در اين ميان موتور ال ـ 90 نيز با اسم K4M ظرفيتي حدود 1.6 ليتر داشته و قدرت 110 اسب بخار را توليد مي كند و داراي نسبت تراكم 10 است. اين خودرو نيز با اين موتور حدود 210 كيلومتر در ساعت سرعت خواهد داشت. مصرف سوخت اين موتور بنا به ادعاي كارخانه بين هفت تا هشت ليتر است
    موتور TU5 پژو 206 با مصرف 8.5 ليتر و قدرت 110 اسب بخار با شتاب صفر تاصد 9 ثانيه يكي از رقيبان اصلي لوگان در اين قسمت است. البته بايد توجه داشت رايانه اين موتور براساس شرايط محيطي ايران برنامه‌ريزي نشده و بعضي از سنسورها نيز در موتور نوع ايران وجود ندارد در حالي‌كه مغز موتور لوگان بر اساس شرايط محيطي ايران درحال طراحي دوباره است. پژو 405 و سمند دراين كلاس با موتورهاي 1.8ليتري با قدرت 97 اسب بخار با مصرف 12.5 ليتر در 100 كيلومتر عقب‌مانده‌ترين موتورها هستند. البته برنامه سمند در سال‌هاي آينده استفاده از موتورملي با حجم 1700 سي‌سي و با قدرت 110 اسب بخار و استفاده از موتور TU5 پژو 206 است كه شايد آن را قادر به رقابت از نظر موتوري با لوگان كند، اما 405 در اين كلاس بازنده اصلي از نظر موتوري خواهد بود.



    ** سيستم تعليق و جلوبندي **

    اين خودرو داراي ترمز ABS و لاستيك 15 اينچي است، لوگان از جلو ترمز ديسكي داشته و از عقب به ترمز كاسه‌اي مجهز است. ترمز ABS اين خودرو از توزيع‌كننده ترمز الكترونيك سود مي‌برد. رنو كه استاد ايمني خودرو در دنيا به شمار مي‌رود، شايد محصول آن با نام لوگان در بازار ايران از نظر ايمني رقيبي نداشته باشد. البته در كلاس B رنو دراين باره ادعا كرده است مهندسان بخش ايمني شركت رنو از جديدترين روش‌هاي جهت ايمني اين خودرو استفاده كرده است. رنو با استفاده از شبيه‌سازهاي ديجيتالي توانسته مقاومت خودرو را در مقابل ضربات وارده بررسي كرده و خطرات اوليه را دراين مرحله از ميان ببرد. ساختار اين خودرو به گونه‌اي است كه درهنگام تصادف به منظور پراكنده‌سازي انرژي جنبشي به صورت فعال عمل مي كند و درهنگام اصابت قسمت جلو قسمت موتور به گونه‌اي طراحي شده كه در هنگام تصادف جمع شود و وارد اتاق نشود. اين عمل مانند بالشي ضربه را جذب مي‌كند.
    در قسمت فوقاني خودرو در صورت ورود ضربه اين تنش در ميان قاب‌ستون‌هاي كناري جذب مي‌شود در قسمت مركزي اين بار توسط رام شاسي جلوگيري مي‌شود و نهايتا در قسمت تحتاني از طريق فريم‌بندي كه از شش جهت به هم اتصال دارد انرژي جذب خواهد شد.
    داشبرد خودرو كه در جذب ضربات ناشي از تصادف نقش مهمي دارد از پلي‌پرپيلن جذب كننده ساخته شده كه صدمات احتمالي به زانو و سر را به حداقل مي‌رساند.
    قسمت زيري نيز به گونه‌اي طراحي شده كه ميزان صدمه به ساق پاها به حداقل برسد. در هنگام تصادف ستون مركزي از لگن سرنشينان محافظت مي‌كند به نحوي كه مقاومت جانبي ارائه شده از سوي صندلي و لايه‌هاي درها اين پروسه را تكميل مي‌كند. باك بنزين در زير با موادي محافظت مي‌شود و همچنين دور از سيستم تعليق و ترمز قرار داده شده .
    يك رام‌شاسي در پشت صندلي عقب خطر اشيايي كه وارد كابين مي‌شود كاهش مي‌دهد كمربند ايمني نيز از پيشرفته‌ترين نوع آن در جهان به شمار مي‌رود. اين كمربند سه‌منطقه‌اي و مرحله‌اي عمل مي كند و براي تمام صندلي‌ها حتي صندلي عقب در نظر گرفته شده است. در ضمن دو كيسه هواي مخصوص براي راننده و سرنشين جلو قرار گرفته اين كيسه‌هاي هوا مجهز به محفظه‌اي هستند كه فشار داخلي را كنترل كرده و ميزان صدمه به سرنشينان را به حداقل مي‌رساند. اين در حالي است كه رقيب سرسخت اين خودرو از نظرايمني مزدا 323 و پژو 206 خواهند بود. پژو 206 كه يكي از ايمن‌ترين خودروها در تصادفات جاده‌اي در ايران بشمار مي‌رود با جمع‌شدن جلوي خودرو بدون وارد آوردن ضربه به اتاق محل سرنشينان انرژي تصادف را جذب مي‌كند. مزدا 323 نيز وضعيتي مشابه خودرو 206 دارد.
    از نظر ترمز نيز مدل‌هاي جديد سمند در جلو و عقب مجهز به ترمز ديسكي هستند بايد توجه داشت، ترمزهاي ديسكي قابليت ترمزگيري را به ميزان فراواني افزايش مي‌دهند؛ حال‌آنكه در لوگان تنها چرخ‌هاي جلو مجهز به ترمز ديسكي مي‌باشند. مزدا 323 نيز داراي ترمز ABS مجهز به EBD بوده و سيستم كيسه هوا نيز همانند پژو 206صندوق‌دار در اين خودرو نيز وجود دارد. خودرو كياريو از سيستم فنربندي مك فرسون در جلو و فنر پيچشي در عقب بهره مي‌برد. ال 90 نيز از نسل جديد تعليق مك فرسون با سه شاخه مثلثي در جلو و تعليق H شكل با دو كمك فنر و فنر لول بهره مي‌برد. خودروي فولگس گل با بهره‌گيري از سيستم تعليق خودروي گلف براي جاده‌هاي غير هموار مشابه ال 90 تقويت شده به صورتي كه قطر فنرها در اين سيستم افزايش يافته و شاسي نيز تقويت شده است.

    * اتاق *
    از نظر اتاق بنا به بررسي انجام شده رنو بزرگترين صندوق عقب را داراست، اما از نظر حجم داخلي تقريبا ال-90 و فولگس گل بزرگترين فضاي داخلي را دارند، اما از نظر زيبايي ظاهري فيات پاليو و يا سيانا با استفاده از مهندسان طراح ايتاليايي زيباترين خودروي اين كلاس است. البته فولگس گل نيز داراي چهره و استيل مناسبي است، در اين كلاس كمترين خطوط منحني شكل را خودروي ال-90 داراست تا توليد آن به دليل راحتي در ساخت ارزان و آسان باشد. اين امر كمي بر روي ظاهر خودرو تاثير گذاشته و شكل اين خودرو را از رقباي ايتاليايي و آلماني خود عقب انداخته است.
    از نظر ايمني نيز براساس بررسي انجام شده در انجمن ايمني اروپا ال-90 يا لوگان داراي سه ستاره است. هيوندايي نيز تقريبا خصوصيات مانند ال-90 را داراست. خودروي لوگان از نظر وزن يكي از سبك‌ترين خودروهاي كلاس B درايران با وزن 975 كيلوگرم است. البته با شگردهاي مهندسين ايمني خودرو حفظ شده است .




    منبع : وبلاگ تندر 90