برگزیده های پرشین تولز

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
سه راه حل برای متوقف کردن عرق زیر بغل
عرق زیربغل برای خیلی از افراد آزاردهنده می باشد. اطلاع از نحوه متوقف کردن عرق زیربغل و یا کنترل آن، به شما در بهبود اعتماد بنفس و کم تر کثیف شدن لباسهایتان کمک می نماید. اسپری ها و خوشبو کننده ها، فقط می توانند بوی عرق را از بین ببرند ولی راههایی که در مقاله امروز راستینه بیان می کنیم، به توقف عرق کردن و یا کم کردن آن کمک می نماید.

راه حل اول – استفاده از ضدعرق یا antiperspirant
برای کنترل عرق با این روش باید از ضدعرق ها (antiperspirant) با کیفیت به شما در توقف و یا کنترل تعرق زیربغل کمک می نماید. این محصولات حاوی یک ماده شیمیایی بنام آلومینیوم کلراید هگزاهیدارت (aluminum chloride hexahydrate) بوده و به توقف عرق کمک می نمایند. مقداری مساوی از محلول آلمینیوم کلراید و الکل اتیلیک را هرشی قبل از خواب زیربغل خود بمالید.

راه حل دوم – استفاده از داروهای و محلول های طبیعی
محلول اول – استفاده از جوش شیرین بهمراه دئودورانت های حاوی آلومینیوم کلراید
جوش شیرین زمانیکه با عرق بدن مخلوط می شود، گاز تولید کرده و به تبخیر عرق کمک می کند.

  • جوش شیرین را با آب مخلوط کرده تا زمانیکه به یک محلول سفت مانند خمیردندان تبدیل شود.
  • ترکیب فوق الذکر را زیر بغل خود بمالید، و بگذارید 25 دقیقه زیربغل شما بماند،بعد از این مدت محلول مالیده شده را با آب پاک نمایید.
  • از این درمان برای مدتی استفاده کنید، تا بدنتان به سریع تر خشک کردن عرق کمک نماید.
محلول دوم – از سرکه سیب استفاده نمایید
  • اگر موهای زیربغلتان بلند است، آنرا اصلاح نمایید و سپس سرکه را برروی زیربغل بمالید.
  • سرکه راه خود را به سمت روزنه های زیربغل باز می نماید و باکتری تولید کننده بوی طبیعی زیربغل را خنثی می نماید و درنتیجه حالتی در زیربغل ایجاد شده که در آن زیربغل کم تر عرق کرده و خشک تر باقی می ماند.
  • با سرکه ای که زیربغل مالیده اید، بخوابید و صبح که بیدار شدید سرکه را با آب و صابون از زیربغل خود پاک نمایید.
محلول سوم – سایر محلول های طبیعی
  • قبل از خواب زیربغل خود آبلیمو بمالید.
  • روزانه 15 دقیقه تفاله گوجه فرنگی زیربغل خود مالیده و بعد پاک نمایید و اینکار را برای چندهفته تکرار کنید.
  • خمیری از گردو و اکالیپتوس درست کرده و زیربغل خود بمالید.
  • هرروز چای مریم گلی بنوشید.
  • نمک زیربغل خود بمالید و بگذارید برای بیست دقیقه باقی بماند . سپس آنرا شسته و همه نمک را پاک نمایید.
راه حل سوم – درمان های پزشکی
درمان با بوتاکس
تزریق بوتاکس زمانی انجام می شود که هیچ راه درمان دیگری برای عرق زیربغل وجود ندارد چراکه این درمان هم گران بوده و هم ممکن است دردناک باشد.

درمان با یونتوفورزیس (iontophoresis)
این درمان چندبار در هفته و با استفاده از یک دستگاه الکتریکی استفاده می شود، توجه کنید که این درمان، درمانی موقتی می باشد.

درمان دارویی
در این روش پزشک برای شما داروهای آنتی کولینرژیک از جمله روبینول تجویز کرده، که برای درمان تعریق زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. این داروهای می توانند باعث خشکی دهان و تاری دید شوند، خیلی از افراد بدلیل اثرات جانبی این داروها تا آنجا که ممکن است از این روش استفاده نمی نمایند.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
درمان خانگی و سنتی ریفلاکس معده به مری (ترش کردن)
بیماری ریفلاکس معده و مری (GERD) یک بیماری مزمن گوارشی بوده و زمانی رخ می دهد که اسید معده و یا بعضی اوقات صفرا به مری (لوله منتقل کننده غذا از دهان به معده) شما باز می گردد. بازگشت اسید موجب تحریک رویه‌ی مری شده و در نتیجه علایم بیماری ریفلاکس معده به مری ظاهر می شود. علایم و نشانه های شامل ترش کردن و سوزش معده می باشد. خیلی از افراد ناراحتی ناشی از سوزش معده و ترش کردن را با تغییرات سبک زندگی و داروهای در دسترس می توانند، تحمل نمایند. توجه کنید درمان ها و مواردیکه در ادامه می آید فقط برای انواع معتدل و ضعیف این بیماری بوده و در موارد جدی میبایست برای درمان به پزشک مراجعه نمود.

حفظ تناسب اندام
وزن اضافی باعث فشار بر شکم، فشرده شدن معده و در نتیجه برگشت اسید به مری می شود. اگر وزنی متناسب دارید، به حفظ آن کمک نمایید. اگر چاق هستید و یا اضافه وزن دارید، سعی به کاهش وزن نمایید. برای چک کردن اینکه وزن شما متناسب است یا خیر ازابزارهای تناسب اندام ما استفاده نمایید.

اجتناب لباس تنگ
لباسهایی که تنگ هستند به شکم و دریچه مری شما فشار آورده و باعث ترش کردن و یا ریفلاکس معده می شوند.

تغییر در عادات غذایی
  1. بجای 2 یا 3 وعده غذایی حجیم، چندین وعده غذایی کم حجم میل نمایید.
  2. بعد از غذاخوردن، 2 تا 3 ساعت صبر کنید و بعد بخوابید. خوردن شبانه نیز می تواند باعث ریفلاکس معده شود.
  3. شکلات، نعناع و الکل رفلاکس معده به مری را بدتر می کنند. این خوراکی ها دریچه بین معده و مری را شل می نمایند.
  4. خوراکی های ادویه دار، خوراکی های پراسید (مانند گوجه و پرتقال) و قهوه باعث بدتر شدن رفلاکس معده به مری می شود. همچنین اگر بعد از خوردن غذایی خواص ترش کردید(دچار رفلاکس شدید) پس بهتر است خوردن آن را ترک نمایید.
بالا آوردن بالای تخت
اگر اغلب اوقات شبها هنگام خواب دچار ریفلاک معده می شوید، از قوه جاذبه کمک بگیرید. با قراردادن یک تکه چوب یا آجر زیر پایه های بالایی تختتان و بالاآوردن 10 تا 15 سانتیمتری سر تخت، به بهبود ریفلاکس معده خود کمک نمایید.

کنترل استرس
استرس خود را کاهش دهید، چراکه استرس می تواند باعث بدتر شدن رفلاکس شود.

ترک سیگار
سیگار کشیدن باعث باعث کاهش توانایی و عملکرد ماهیچه واسطه(اسفنکتر) مری می شود و ترک سیگار به شما در بهبود مشکلتان کمک می نماید.

درمان با طب سنتی یا جایگزین
هنوز درمانی سنتی تایید شده‌ای برای درمان این مشکل وجود ندارد، اما ترکیب بعضی از درمان های جایگزین با درمان تجویزی پزشک به شما در بهبود مشکلتان کمک می نماید.

داروهای گیاهی
می توان از بعضی از انواع داروهای گیاهی برای درمان ریفلاکس معده به مری استفاده نمود. این داروها شامل بابونه، شیرین بیان، نارون لغزنده و گل ختمی می شود. داروهای گیاهی ممکن است عوارض جدی داشته و باعث عوارض جانبی شد، پس قبل از مصرف آنها با پزشکتان مشورت نمایید.

طب سوزنی
طب سوزنی شامل فروکردن سوزن به نقاط خاص بدن می شود، یک تحقیق جدید نشان می دهد که می شود از طب سوزنی برای درمان سوزش معده ای که حتی بعد از درمان هم باقی است، استفاده نمود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
فلوکستین چه کاربردی دارد و عوارض جانبی آن چیست؟

فلوکستین (Fluoxetine) دارویی ضدافسردگی (Anti-depressant) از خانواده ی داروهای مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) می باشد. فلوکستین در سال 1974 کشف شده، در سال 1987 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید گشت و از سال 2001 حق ثبت اختراع آن باطل گشته و برای تولید در دسترس همه شرکت ها قرار گرفت.

داروهای ضدافسردگی برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها ازقبیل افسردگی و سایر بیماری ها و اختلالات روانی و خلقی مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها به افراد برای بهبود حالشان و کمک به پیشگیری از افکار و اقدامات آسیب رسانی بخود و خودکشی کمک می نمایند. بااینحال تحقیقات نشان می دهند که تعداد کمی از افراد (معمولا آنهایی که زیر 25 سال دارند) بعد از مصرف قرص های ضدافسردگی، ممکن است افسردگی و یا سایر اختلالات خلقی آنها بدتر شده و یا افکار خودکشی به آنها دست داده و یا حتی اقدام بخودکشی نمایند، بنابراین لازم است همه افراد (بخصوص افراد زیر 25 سال) حتی آنها که فلوکستین را برای بیماری های غیر از افسردگی استفاده می کنند، با پزشک خود درباره خطرات و مزایای داروهای ضدافسردگی مشورت نمایند.

موارد استفاده فلوکستین و کاربرد آن
فلوسکتین برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی جبری، بعضی از اختلالات خوردن و حملات ترس (حملات ناگهانی و غیرقابل پیش بینی ترس و نگرانی شدید) و بعضی از انواعسندرم پیش از قاعدگی استفاده می شود. فلوکستین از خانواده ی داروهای مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) بوده و به افزایش سروتنین (ماده شیمیایی در مغز که به حفظ تعادل روانی کمک می کند) در مغز افراد می شود.

سایر موارد مصرف فلوکستین از قبیل استفاده برای درمان الکلیسم (اعتیاد به الکل)، اختلال نقص توجه، اختلال شخصیت مرزی، اختلالات خواب، سردرد، بیماری های روانی، اختلالاسترس پس از سانحه، سندرم تورت، چاقی، مشکلات جنسی و فوبیا (ترس) مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو بسته بنظر پزشک ممکن است برای مشکلات دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه مصرف فلوکستین
فلوکستین بسته به بیماری فرد در مقادیر(دوز) و دفعات مختلفی در روز مصرف می شود. برای مصرف فلوکستین بسته به بیماری و مشکل خاص شما پزشک دستورمصرف صادر می نماید و شما باید قبل از شروع مصرف فلوکستین آن را بدقت مطالعه نمایید. بسیار مهم است که مصرف دارو را تا زمانیکه پزشک تجویز کرده ادامه دهید، حتی اگر فکر می کنید که مشکل شما بهبود یافته است. بعضی از بیماری ها زمانیکه دارو ناگهانی قطع شود، بدتر می شوند و باید کم کم اقدام به قطع دارو نمود. همچنین برای تاثیر اولیه دارو باید بین 1 تا 2 هفته صبر کرده و حدود 4 تا 5 هفته طول می کشد که دارو اثرات کامل خود را نشان دهد. بدون مشورت با پزشک اقدام به قطع مصرف دارو نکنید.

عوارض جانبی فلوکستین
تهوع، خواب آلودگی، سرگیجه، اضطراب، مشکل در بینایی، کاهش اشتها، خستگی، عرق کردن و یا خمیازه کشیدن، ضعف، کاهش وزن، تغییر در میل و توانایی جنسی، گلو درد،گرفتگی عضلات و خشکی دهان ممکن است، هنگام استفاده از این دارو رخ دهد. اگر هر یک از عوارض ذکر شده، رخ داد، سریعا با پزشکتان دراینباره مشورت نمایید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را به این منظور تجویز کرده که اعتقاد داشته سود این دارو از ضرر و عوارض جانبی آن برای شما بیشتر می باشد و خیلی از افرادیکه این دارو را مصرف می نمایند با مشکل و عوارض جانبی جدی روبرو نمی شوند.

اگر حین مصرف این دارو دچار عوارض جانبی نادر ولی جدی این بیماری از قبیل مدفوع خونی و سیاه، استفراغی که شبیه دانه های قهوه هست، تپش قلب، غش، تشنج، راش های پوستی و تغییر در مقدار ادرار شما رخ داد، سریعا به بیمارستان و یا پزشک خود مراجعه نمایید.

اگر شما مبتلا به دیابت هستید، فلوکستین ممکن است برروی سطح قندخون شما تاثیر بگذارد، بهمین دلیل سطح قندخون خود را هنگام مصرف دارو به طور منظم کنترل نمایید و نتیجه آنها را با پزشکتان درمیان گذارید.

این دارو ممکن است سطح سروتونین خون را افزایش داده و باعث مشکلی نادری بنام سندرم سروتونین شود. خطر ابتلا به این سندرم نادر زمانیکه از سایر داروهای افزایش سروتونین بهمراه این دارو استفاده می نمایید، بیشتر نیز می شود. اگر مبتلا به هریک از عوارض جدی دارو همچون تپش قلب، توهم، عدم توانایی جهت یابی، تهوع/اسهال/یبوستشدید، کشیدگی عضلات، تب غیرقابل توضیح و بیقراری و پریشانی غیرمعمول شدید، به بیمارستان و یا پزشک خود مراجعه نمایید.

هنگام مراجعه به پزشک و یا داروساز دررابطه با داروهایی که مصرف می کنید، مشورت نمایید و وی را از داروهای مصرفیتان آگاه کنید. همچنین اگر مبتلا به هر مشکلی گشتید که ابتلا به آن را مرتبط با مصرف دارو می دانید، به پزشک مراجعه کرده و اگر مورد اورژانسی بود، به بیمارستان مراجعه کنید چراکه عوارض جانبی ذکر شده لیست کامل عوارض جانبی نبوده و ممکن است مشکل ذکر نشده‌ی دیگری نیز باقی مانده باشد. همچنین درباره عوارض جانبی، اختلالات دارویی و احتیاط های پیش از مصرف با پزشک مشورت نمایید.


این مطلب فقط برای اطلاع عمومی بوده، استفاده از آن برای خوددرمانی و یا قطع مصرف دارو مجاز نیست و مصرف و یا قطع مصرف دارو فقط با تصمیم پزشک ممکن می باشد. همچنین ممکن است همه عوراض و خطرات دارو ذکر نشده باشد و نیاز به مشورت با پزشک درباره همه مشکلات و عوارض جانبی دارو می باشد. درضمن هنگام مصرف داروهای ضدافسردگی میبایست همیشه و مرتبا با پزشکتان در ارتباط بوده و هرچند وقت یکبار به وی مراجعه نمایید.


سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
مکمل های لازم برای زیبایی پوست صورت و بدن

احتمالا درباره سه راه اصلی اطمینان از سلامت، زیبایی و جوانی پوست، یعنی محافظت از پوست دربرابر آفتاب، سیگار نکشیدن و ترک سیگار و **** غذایی سالم و تاثیر این سه عامل بر سلامت و زیبایی پوست شنیده‌اید. بعلاوه موارد ذکر شده، طیف گسترده‌ای از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها نیز قادر به بهبود سلامتی و کیفیت پوست و در نتیجه زیبایی پوست صورت و بدن شما می باشند. در مقاله امروز راستینه به بررسی این مکمل ها که به زیبایی و سلامت پوست صورت و بدن کمک می کنند، می پردازیم.

ویتامین C, ویتامین E و سلنیوم برای زیبایی پوست شما
تحقیقات نشان می دهند که ویتامین C, ویتامین E و سلنیوم به محافظت از پوست دربرابر آسیب های آفتاب به پوست و سرطان پوست کمک می نماید و حتی ممکن است، بعضی از رنگ رفتگی ها و چروک های پوستی را درمان نمایند. این آنتی اکسیدان ها با افزایش سرعت سیستم بازسازی پوست و با مهار آسیب های بیشتر به زیبایی پوست کمک می نمایند.

کوآنزیم Q10 برای زیبایی پوست شما
کوآنزیم Q10 یکی از انواع آنتی اکسیدان های طبیعی درون بدن بوده که به رشد سلول ها و محافظت از آنها در برابر نابسامانی های سرطان کمک می نماید. بنظر می رسد که کاهش سطح طبیعی کوآنزیم Q10 که در بزرگسالی و پیری رخ می دهد، با پیرشدن پوست در ارتباط است. یکی از تحقیقات اخیر نشان می دهد که گذاشت کوآنزیم Q10 برروی پوست به کاهش وقوع چین و چروک برروی پوست کمک می نماید. کوآنزیم Q10 پیشنهادی بیشتر تحقیقات با غلظت 0.3 درصد می باشد.

آلفا لیپوئیک اسید برای زیبایی پوست شما
این آنتی اکسیدان زمانیکه وقتی بشکل موضعی استفاده می شود، قادر به محافظت از پوست دربرابر آسیب نور خورشید می باشد. تحقیقاتی که انواع کرم های 3 تا 5 درصد این آنتی اکسیدان را بررسی کرده اند، نتیجه گرفته اند اگر این کرم ها یک روز درمیان استفاده شده و کم کم میزان مصرف آنها به روزی یکبار برسد، بعضی از آسیب های آفتاب به پوست را بهبود می بخشد.

رتینوئیک اسید برای زیبایی پوست شما
رتینوئیک اسید نوع فعال ویتامین A می باشد. رتینوئید اسید موضعی برای درمان چین و چروک ها، لک های پوستی ناشی از افزایش سن و خشکی و خشونت پوست ناشی از قرار گرفتن در برابر آفتاب استفاده می شود. رتینوئیک اسید در انواع کرم و ژل مانند موجود بوده و معمولا یکبار در روز مورد استفاده قرار می گیرد. هرچند متخصصان پوست براین باوربودند که رتینوئیک اسید پوست را در برابر آفتاب حساس می کند، اما هم اکنون قبول دارند که این مکمل به بهبود آسیب های آفتاب به پوست کمک می نماید.

اگر از رتینوئیک اسید با غلظت بالا و مقادیر و تعداد بالا استفاده نمایید، ممکن است باعث سرخی، خشکی شدید پوست و پوست انداختن شود. توصیه می شود که از این مکمل در مقادیر 0.01 درصد در انواع ژل مانند و 0.1 درصد در انواع کرم مانند استفاده کرده و هر دو تا سه شب یکبار برای بازگشت تاثیرات نور بر پوست استفاده شود.

فلاونوئیدها (موجود در چای سبز و شکلات) برای زیبایی پوست شما
چای سبز و حتی شکلات نیز ممکن است به بهبود سلامت و زیبایی پوست شما کمک نماید. تحقیقات نشان می دهند که فلنوئیدهای موجود در چای سبز به محافظت از پوست دربرابر سرطان و التهاب کمک می نماید. یکی از تحقیقات انجام شده در آلمان نشان می دهد که زنانیکه برای 3 ماه شکلات داغ با غلظت بالای فلاونوئید استفاده کرده اند از زنانیکه شکلات داغ با فلاونوئید کم غلظت مصرف کرده اند، پوست نرم تری داشته اند.

تحقیق دیگری که توسط ژورنال آکادمی پوست آمریکا انجام شده نشان می دهد، زنانیکه از عصاره چای سبز برای درمان پوست خود استفاده کرده اند، بیشتر از زنان دیگر در برابر اثرات منفی نورخورشید ایمن هستند، بااینحال تحقیقات بیشتری برای اثبات این موضوع لازم می باشد.

ویتامین های گروه B برای زیبایی پوست
ویتامین های گروه B برای همه سلول های بدن از جکله سلول های پوست ضروری می باشند. مصرف غذاهای غنی از ویتامین B همچون مرغ، تخم مرغ و محصولات غنی شده با این ویتامین لازم می باشد چراکه کمبود ویتامین B خشکی و خارش پوست می شود.

سایر آنتی اکسیدان ها و زیبایی و سلامت پوست
خیلی دیگر از عصاره های طبیعی بمنظور تاثیر مقبتشان برروی پوست صورت بررسی شده و می شوند. مثال هایی برای این عصاره ها، عصاره های رزماری، ماسک گوجه(لیکوپن)، عصاره دانه انگور، عصاره انار و سویا می باشند. بعضی از متخصصان معتقداند ترکیبی از چند ماده طبیعی بهتر می باشد، در هرحال نتیجه این عصاره ها و مقدار مناسب آنها بایستی با تحقیقات علمی مشخص شوند.

بررسی ادعاها در مورد ویتامین ها و محصولات مراقبت از پوست
شرکت ها اغلب ادعا می کنند که محصولات آنها تاثیر شگفت انگیزی برروی سلامت پوست دارد اما همه این ادعاها قابل باور نیستند. حتی اگر یک محصول ادعا نماید که حاوی آنتی اکسیدان های مفید همچون ویتامین E و C می باشند، اغلب فهمیدن اینکه چقدر از این ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها در محصول مورد نظر وجود دارد، سخت و مشکل می باشد. ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها باید در مقادیر درست و شکل های درست باشند، تا بتوانند از پوست محافظت نمایند. بهتر از قبل از خرید این محصولات از پزشک متخصص پوست برای بررسی فایده ی این محصولات مشورت بخواهید.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
خواص و فواید چای سبز چیست؟ مضرات چای سبز کدام اند؟

چای سبز محصولی است که از گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) بوجود می آید. از چای سبز نوشیدنی تولید شده که خواص و فواید درمانی ای هم درپی دارند. همچنین از برگهای چای سبز می شود عصاره ای تهیه و بعنوان دارو مصرف نمود.

از چای سبز می شود برای افزایش هشیاری و سرعت تفکر استفاده می نمایند. همچنین از چای سبز برای کاهش وزن و درمان اختلالات معده، تهوع، اسهال، سردرد، پوکی استخوان و تومورهای سرطانی جامد استفاده می شود. بجز نوشیدن چای سبز، بعضی ها برروی پوست خود چای سبز گذاشته تا از شدت سوختگی ناشی از نور خورشید کاسته و همچنین به پیشگیری از سرطان پوست ناشی از آفتاب سوختگی و آسیب های خورشیدی کمک نماید. در ادامه به بررسی اثرات تایید شده چای سبز می پردازیم تا ببینیم در کدامیک از مشکلات و بیماری ها می شود از این گیاه استفاده نمود و در کدام مشکل این گیاه بی تاثیر است.

خواص و فواید تایید شده چای سبز
در این بخش میخواهیم چای سبز و خواص و فواید آن را براساس تحقیقات و شواهد علمی به چهار بخش به احتمال زیاد موثر، احتمالا موثر، احتمالا بی اثر و شواهد ناکافی برای ارزیابی اثربخشی تقسیم می کنیم.

چای سبز به احتمال زیاد موثر است برای:
  • زگیل های تناسلی - نوع خاصی از عصاره چای که بشکل پماد موجود است، از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان زگیل های تناسلی تایید شده است.
  • از چای سبز برای افزایش هشیاری ذهنی، بدلیل کافئینی که درخود دارد، استفاده می نمایند.
چای سبز احتمالا موثر است برای:
  • پیشگیری از سرگیجه هنگام بلندشدن و ایستادن در افراد مسن
  • پیشگیری از سرطان مثانه، تخمدان، مری و پانکراس (لوزالمعده)
  • کاهش خطر و یا بتعویق انداختن ظهور بیماری پارکینسون
  • بهبود فشارخون پایین بعد از غذاخوردن در افراد مسن
  • کاهش سطح بالای چربی خون از قبیل کلسترول و تریگلیسیرید
  • کاهش رشد غیرطبیعی سلول های غیرطبیعی در گردنه رحم که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی رخ می دهد
چای سبز احتمالا بی اثر است برای:
شواهد ناکافی برای ارزیابی اثربخشی چای سبز برای:
  • کاهش وزن - بنظر می رسد که نوع خاصی از عصاره چای سبز کمی به افراد چاق در کاهش وزن کمک می کند، اما چای سبز تاثیری در کاهش وزن ندارد.
  • فشارخون بالا - بعضی از تحقیقات نشان می دهند که نوشیدن منظم چای سبز به شانس ابتلا به فشارخون بالا را کاهش می دهد، اما همه تحقیقات در این زمینه متفالقول نمی باشند.
  • پیشگیری از سکته مغزی - برطبق یک تحقیق گسترده در ژاپن نوشیدن 3 فنجان چای سبز در روز خطر سکته مغزی را نسبت به کسانیکه یک فنجان چای سبز نوشیده و یا اصلا چای نمی نوشند، کاهش می دهد. این تاثیر در زنان بیشتر از مردان می باشد.
  • ضعف استخوان ها (پوکی استخوان) - تحقیقات جمعیتی نشان می دهند که نوشیدن چای سبز برای 10 سال به استحکام استخوان ها کمک می نماید.
  • دیابت نوع 2 - نوشیدن چای سبز ممکن است به پیشگیری از دیابت کمک نماید. تحقیقات نشان می دهند که بزرگسالانیکه روزانه 6 یا بیشتر از 6 عدد فنجان چای سبز مصرف می کنند، 33 درصد کم تر از کسانیکه روزانه 1فنجان و یا کم تر چای سبز مصرف می نمایند، مبتلا به دیابت نوع دو می شوند.
  • سرطان سینه - بنظر نمی رسد که در جمعیت آسیایی چای سبز کمکی بهپیشگیری از سرطان سینه نماید، اما در جمعیت آسیایی-آمریکایی بعضی از شواهد نشان می دهند که چای سبز ممکن است تاثیری در کاهش خطر سرطان سینه داشته باشد.
  • سرطان پروستات - مردان چینی ای که چای سبز مصرف می نمایند، کم تر از بقیه در خطر سرطان پروستات می باشند و هرچه این میزان مصرف افزایش یابد، خطر بیشتر کاهش می یابد.
در همه مواردیکه در قسمت شواهد ناکافی ذکر شدند، نیاز به تحقیقات بیشتری برای تاییدشان وجود دارد.

نحوه عملکرد چای سبز
قسمت های مفید چای سبز، غنچه برگ، برگ و ساقه آن می باشد. چای سبز در فرآیند تولید تخمیر نشده و با قرارگرفتن در برابر بخار هوای داغ درست می شود. در این فرآیند، چای سبز قادر به حفظ مولکول های مهم و اساسی بنام پلی فنول ها که مسئول بسیاری از فواید چای سبز هستند، می باشد.

پلی فنول ها ممکن است قادر به پیشگیری از التهاب و ورم بوده، از غضروف بین دو استخوان محافظت کرده و از خراب شدن مفاصل جلوگیری می نماید و همچنین بنظر می رسد که قادر به مبارزه با عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و کاهش رشد غیرطبیعی سلول های در گردنه رحم می باشد. با اینحال تحقیقات دلیل این فواید را کشف نکرده اند.

چای سبز حاوی 2 تا 4 درصد کافئین بوده که برهشیاری و تفکر تاثیر می گذارد، میزان خروج ادرار را افزایش داده و قادر به بهبود پیام رسان های مغز که در بیماری پارکینسون مهم هستند، می باشد. بنظرمی رسد که آنتی اکسیدان ها و سایر مواد موجود در چای سبز نیز به محافظت از قلب و عروق کمک می نماید.

طرز تهیه چای سبز
برای تازه و معطر ماندن چای سبز بهتر است آن را در ظرفی تیره بریزید و در محلی تاریک و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. برای هر نفر ۱ قاشق مرباخوری چای سبز را در قوری ریخته و به ازای هر یک قاشق، ۱ لیوان آب داغ با دمای ۸۰ تا ۸۵ درجه به آن اضافه کرده و درب قوری را به مدت ۷ تا ۸ دقیقه بگذارید. سپس آن را بنوشید. چای سبز مانند چای سیاه نیازی به دم کردن روی حرارت ندارد.

مضرات چای سبز
به خاطر داشتن کافئین، جلوگیری از جذب مواد معدنی مخصوصا آهن می‌کند. خانم های باردار، شیرده و افرادی که ناراحتی اعصاب دارند و آنهایی که ضربان قلبشان نامنظم است، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنند.

مصرف این چای همچون چای سیاه به همراه غذا جذب روی، آهن و کلسیم را کاهش می دهد. زیاده روی در مصرف این چای می‌تواند باعث دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست شود.

مصرف روزانه پنج فنجان و یا بیشتر از چای سبز، زیاده روی محسوب شده و عوارض جانبی دارد. مصرف روزانه زنان باردار و شیرده نباید بیشتر از 2 فنجان باشد.

مصرف چای سبز در افراد کم خون می تواند باعث بدتر شدن کم خونی آنها شود. کافئین موجو در چای سبز می تواند باعث بدتر شدن اضطراب شود. کافئین می تواند باعث افزایش خونریزی در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی دهنده شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

wikipedi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 دسامبر 2013
نوشته‌ها
14
لایک‌ها
2
برای خوندن مطالب بهداشت و سلامت اینجـــــــــــــــــا کلیک کنید.

سرطان مثانه: آشنایی کامل با علائم ، روش‌های پیشگیری ، و درمان سرطان مثانه

1395043473.jpg


سرطان مثانه چیست؟


1394954586.jpg


سرطان رشد سلول‌های غیر طبیعی در بدن است. سرطان مثانه معمولاٌ در لایه پوشش داخلی مثانه (اندامی که ادرار پس از عبور از کلیه، در آن جمع میشود) شروع می‌شود. بیشتر سرطان‌های مثانه زود هنگام و زمانی که درمان بسیار موفقیت آمیز است و بیماری به فراتر از مثانه گسترش نیافته است، مشخص نمی‌شوند. احتمال بازگشت سرطان مثانه وجود دارد بنابراین چک آپ منظم آن از اهمیت زیادی برخوردار است.



علائم هشدار دهنده: خون در ادرار


1394954683.jpg


خون در ادرار میتواند نشانه سرطان مثانه باشد، چه با چشم قابل مشاهده باشد چه با آزمایش تشخیص داده شود. ادرار ممکن است تیره تر از معمول به نظر برسد (مایل به قهوه ای یا به ندرت قرمز روشن). معمولاٌ خون در ادرار به واسطه سرطان ایجاد نمی‌شود و علت‌های دیگری دارد از جمله ورزش، ضریه، عفونت، اختلالات یا خونریزی کلیه یا داروهایی مانند رقیق کننده‌های خون.



علائم هشدار دهنده: تغییرات مثانه


1394954776.jpg


علائم مثانه بیشتر احتمال دارد که ناشی از وضعیت‌های دیگری به جز سرطان باشند، اما سرطان مثانه میتواند گاهی اوقات موجب تغییراتی در عادات مثانه شود از جمله:

  1. نیاز به دفع ادرار بدون دفع یا با دفع خیلی کم
  2. نیاز به دفعات زیاد دفع ادرار نسبت به حالت معمول
  3. دفع ادرار دردناک
  4. دشواری دفع ادرار
عفونت‌های دستگاه ادراری یا سنگ مثانه نیز میتواند علائم مشابهی ایجاد کند اما نیاز به درمان‌های متفاوتی دارد.



عوامل خطر: سیگار کشیدن


1394954942.jpg


اگر چه علت دقیق سرطان مثانه ناشناخته باقی مانده است، سیگار کشیدن عامل خطر مهمی بشمار می آید. در افراد سیگاری حدود چهار برابر بیشتر از افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، احتمال ابتلا به سرطان مثانه وجود دارد. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو از ریه‌ها به جریان خون انتقال یافته و سپس توسط کلیه‌ها به ادرار فیلتر می‌شود. این کار مواد شیمیایی مضر در مثانه را متمرکز می‌کند و سلولهای آسیب دیده می‌توانند خطر سرطان را افزایش دهند.



عوامل خطر: قرار گیری در معرض مواد شیمیایی


1394955072.jpg


تحقیقات نشان میدهد که مشاغل مشخصی ممکن است خطر سرطان مثانه را افزایش دهند. کارگران فلزکار، مکانیکی و آرایشگر ها از جمله افرادی هستند که در معرض مواد شیمیایی سرطان زا قرار دارند. اگر با رنگ کار میکنید یا در تولید پلاستیک، منسوجات، چرم یا رنگ هستید، اقدامات احتیاطی را برای کاهش تماس با مواد شیمیایی خطرناک به کار بگیرید. سیگار کشیدن خطر قرار گیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش میدهد.



عوامل خطر دیگر


1394955160.jpg


هر فردی ممکن است به سرطان مثانه مبتلا شود اما این عوامل خطر احتمال آن را بیشتر می‌کند:

  1. جنسیت: احتمال ابتلا به سرطان مثانه در مردها سه برابر زنها است.
  2. سن: نه نفر از هر ده مورد سرطان مثانه بالای 55 سال سن دارند.
  3. نژاد: سفید پوستان دو برابر بیشتر از سیاه‌پوستان خطر قرار دارند.
عوامل خطر دیگر شامل سابقه خانوادگی سرطان مثانه، درمانهای سرطانی پیشین، نواقص مادرزادی مشخصی در مثانه و تحریک مزمن مثانه است.



تشخیص: آزمایش


1394955216.jpg


هیچ آزمایش روتینی برای سرطان مثانه وجود ندارد اما اگر در خطر زیاد سرطان مثانه قرار دارید یا علائمی دارید، پزشک ابتدا دستور آزمایش ادرار میدهد. در صورت نیاز روشی به نام سیستوسکپی به پزشک این امکان را میدهد که داخل مثانه را با یک لوله باریک مجهز به لامپ و دوربین مشاهده کند. از سیستوسکپی میتوان برای برداشتن نمونه کوچک بافت (بیوپسی) برای بررسی زیر میکروسکپ، استفاده کرد. بیوپسی بهترین روش تشخیص سرطان است.



تشخیص: تصویر برداری


1394955271.jpg


در صورت وجود سرطان مثانه، تصویر برداری میتواند نشان دهد سرطان چه مقدار فراتر از مثانه گسترش یافته است. پیلوگرام داخل وریدی از رنگ برای مشخص کردن طرح کلی کلیه، کبد و حالب (لوله ای که ادرار را به مثانه می‌رساند ) استفاده می‌کند. سی تی اسکن و ام آر آی جزئیات بیشتری در اختیار قرار میدهد و میتواند گره های لنفاوی مجاور را نشان دهد. یک اولتراسوند از امواج صوتی به جای پرتو استفاده می‌کند تا تصاویر را ایجاد نماید. آزمایش‌های تصویر برداری دیگر سرطان در ریه‌ها و استخوان‌ها را نشان میدهند.



انواع سرطان مثانه


1394955321.jpg


انواع اصلی سرطان مثانه بر اساس نوع سلول‌هایی که سرطانی شده‌اند، خوانده می‌شوند. متداولترین آنها کارسنوم سلول ترنزیشنال است که در سلولهای پوشش داخل مثانه شروع می‌شود. کارسنوم سلول سنگفرشی و ادنوکارسینوم خیلی کمتر شایع است.



مراحل سرطان مثانه


1394955399.jpg


  1. مرحله صفر: سرطان در پوشش داخلی باقی مانده است.
  2. مرحله یک: سرطان به دیوار مثانه گسترش یافته است.
  3. مرحله دو: سرطان به ماهیچه دیواره مثانه راه یافته است.
  4. مرحله سه: سرطان به بافت چربی اطراف مثانه رسیده است.
  5. مرحله چهار: سرطان به دیواره شکمی یا لگن، گره‌های لنفاوی یا نواحی مشخصی مانند استخوان، ریه یا کبد گسترش یافته است.


درمان: جراحی


1394959165.jpg


جراحی از طریق مجرای پیشابراه، اغلب برای سرطان‌های مرحله اولیه انجام می‌شود. اگر سرطان فراتر از مثانه گسترش یافته باشد، جراح احتمالا سیستکتومی بخشی (برداشت بخشی از مثانه) یا سیستکتومی رادیکال (برداشت کل مثانه) را انجام میدهد. در مردان پروستات و مجرای پیشابراه و در زنان لوله های فالوپ، رحم، تخمدانها و بخشی از واژن نیز ممکن است برداشته شود.



درمان: پس از جراحی


1394956045.jpg


اگر لازم است کل مثانه‌تان برداشته شود جراح وسیله دیگری برای عبور و جمع آوری ادرار تعبیه می‌کند. قطعه‌ای از روده ممکن است استفاده شود تا به عنوان لوله ای برای حرکت ادرار به سمت کیسه اوروستومی خارجی عمل کند. در برخی از موارد یک مخزن داخلی ممکن است کار گذاشته شود (که از طریق سوند تخلیه شود). جراحی های جدید احتمال دفع ادرار طبیعی از طریق ایجاد مثانه مصنوعی را فراهم آورده‌اند.



درمان: شیمی درمانی


1394956150.jpg


شیمی درمانی شامل داروهایی است که برای کشتن سلول‌های سرطانی طراحی شده‌اند. این داروها ممکن است پیش از جراحی مصرف شوند تا تومور را کوچک کرده و برداشتن آن را ساده‌تر کنند. شیمی درمانی برای از بین بردن هر گونه سلول سرطانی باقی مانده پس از جراحی و کاهش احتمال بازگشت سرطان انجام می‌شوند. ریزش مو، تهوع، کاهش اشتها و خستگی از عوارض متداول آن است. این داروها میتوانند از طریق ورید یا مستقیما به مثانه وارد شوند.



درمان: ایمنی درمانی


1394956220.jpg


این نوع درمان مستقیما به مثانه اعمال می‌شود بنابراین سرطانی که فراتر از آن گسترش یافته باشد را درمان نمی‌کند. درمان باسیل کالمت گورین باکتری‌های مفیدی را از طریق یک سوند ارسال می‌کند. این کار سیستم ایمنی را به حمله به سرطان تحریک می‌کند. علائم آنفلوانزا مانند عارضه متداول یک بار در هفته این درمان است. ایمنی درمانی ممکن است پس از جراحی برای کاهش خطر بازگشت بیماری، استفاده شود.



درمان: پرتو درمانی


1394956285.jpg


پرتو درمانی از پرتوهای با انرژی بالا و غیر قابل مشاهده مانند پرتو ایکس استفاده می‌کند تا سلول‌های سرطانی را از بین برده و تومور را کوچک کند. اغلب از بیرون بدن توسط یک دستگاه اعمال می‌شود. پرتو درمانی اغلب همراه با درمان‌های دیگر مانند شیمی درمانی و جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرتو درمانی برای افرادی که نمی‌توانند جراحی را تحمل کنند ممکن است درمان اصلی باشد. عوارض آن شامل تهوع، خستگی، تحریک پوستی، اسهال و درد هنگام دفع ادرار است.



رویکردهای تکمیلی


1394956339.jpg


در حال حاضر هیچ درمان تکمیلی برای درمان یا پیشگیری از سرطان مثانه شناخته نشده است اما تحقیقات در حال انجام است. مطالعاتی به دنبال بررسی این مطلب هستند که آیا عصاره چای سبز یا جوانه بروکلی ممکن است به درمان افراد مبتلا به سرطان مثانه کمک کند یا خیر.



میزان نجات سرطان مثانه


1394956944.jpg


میزان نجات سرطان مثانه به مرحله تشخیص آن به شدت وابسته است. حدود نیمی از سرطان‌های مثانه زمانی تشخیص داده می‌شوند که بیماری به پوشش داخلی مثانه محدود است. حدود صد درصد از این افراد در مقایسه با افراد بدون سرطان مثانه حداقل پنج سال زنده می‌مانند. مرحله پیشرفته تر سرطان این احتمال را کاهش میدهد اما به یاد داشته باشید که این میزان بر اساس افرادی است که در سالهای 1988 تا 2001 سرطان در آنها تشخیص داده شده است. امروزه درمان‌ها و چشم‌اندازها برای افراد مبتلا به سرطان میتواند بهتر باشد، علاوه بر این که هر فرد با دیگری متفاوت است.



زندگی با سرطان مثانه


1394957225.jpg


سرطان تجربه تهدید کننده زندگی است و اگر چه هیچ روش مطمئنی برای پیشگیری از بازگشت آن وجود ندارد، شما میتوانید برای سلامتی بیشتر قدمهایی بردارید. مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل و نسبت متعادل گوشت بدون چربی مصرف کنید. اگر سیگار می‌کشید، ترک کنید. روزانه ورزش کنید و چکاپ منظم داشته باشید تا سلامتی و آسودگی خاطر برای شما فراهم کند.



درمان‌های آزمایشی و جدید


1394957293.jpg


چند درمان جدید در درمان سرطان مثانه ممکن است مفید باشد. درمان فتودینامیک در مراحل اولیه سرطان مورد استفاده قرار میگیرد (از پرتو لیزر برای فعال کردن مواد شیمیایی که سلول‌های سرطانی را نابود می‌کند، استفاده می‌کند). برخی از ژن درمانی‌ها از ویروس‌های کشت یافته آزمایشگاهی برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کنند و درمان‌های هدفمند، کنترل رشد سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهند. ممکن است شما واجد شرایط شرکت در کار آزمایی بالینی برای این درمانها یا درمانهای پیشرفته دیگر باشید.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
کولیت روده چیست؟ علایم و درمان آن
کولیت اولسراتیو (Ulcerative colitis) که به کولیت روده (ورم و یا آماس روده) نیز معروف است، یکی از انواع بیماری های التهابی روده است که باعث التهاب طولانی مدت در بخشی از دستگاه گوارش می شود. همانند بیماری کرون که یکی دیگر از انواع بیماری های التهابی روده می باشد، کولیت روده نیز می تواند ناتوان کننده و خطرناک باشد. از آنجاییکه کولیت روده بیماری مزمنی است، علایم و شدت آن در گذر زمان بدتر می شود. کولیت روده عموما داخلی ترین سطح روده بزرگ (کولون) و راست روده (رکتوم) را تحت تاثیر قرار می دهد. درمان کاملی برای بیماری کولیت روده وجود ندارد، اما درمان هایی برای کاهش شدید علایم و شدت بیماری کولیت روده موجود می باشد.

علایم بیماری کولیت روده
علایم و نشانه های بیماری کولیت روده بسته به شدت آن متفاوت بوده و ممکن است خود را کم کم و یا ناگهانی نشان دهند. تقریبا نصف افراد مبتلا به بیماری علایمی معتدل و معمولی حس می نمایند، بعضی دیگر علایم شدید تری و در دوره های زمانی بیشتری حس می کنند. خیلی از عوامل از جمله عفونت های تنفسی و یا استرس های جسمی می توانند باعث حملات بیماری کولیت روده شوند. علایم این بیماری و حملات آن شامل:

سایر علایم بیماری می تواند شامل:

  • خونریزی دستگاه گوارش
  • درد و تورم مفصل
  • زخم دهان (زخم)
  • تهوع و استفراغ
  • توده های پوستی و زخم پوست
دلایل کولیت روده
مانند بیماری کرون، کولیت روده (کولیت اولسراتیو)، باعث التهاب و زخم در روده می شود، هرچند که برخلاف بیماری کرون که قسمت های مختلف روده را تحت تاثیر قرار می دهد، این بیماری فقط بر یک بخش متوالی را تحت تاثیر قرار می دهد. هیچ کس درباره علت اصلی این بیماری مطمئن نیست، اما درباره چیزهایی که محرک ابتلا به این بیماری نیستند، اجماع وجود دارد. محققان معتقداند استرس عامل اصلی ابتلا به این بیماری نبوده ولی می تواند شدت آن را بدتر نماید. تفکر اخیر دانشمندان این هست که موارد زیر می توانند، عامل این بیماری باشند:

  • سیستم ایمنی بدن - بعضی از دانشمندان معتقداند یک نوع ویروس یا باکتری، می تواند باعث ابتلا به بیماری کولیت روده شود. زمانیکه دستگاه ایمنی بدن درحال مبارزه با ویروس و یا باکتری است، دستگاه گوارش ملتهب می شود. در ضمن ممکن است، التهاب ناشی از واکنش خودایمنی باشد که در آن سیستم ایمنی بدن شما حتی درصورت عدم وجود باکتری و یا ویروس خاصی اقدام به واکنش و فعالیت نماید.
  • عوامل ارثی - از آنجاییکه خطر ابتلا به این بیماری درصورتیکه در خانواده شما سابقه آن وجود داشته باشد، بیشتر است، محققان معتقداند عوامل ژنتیکی می توانند در این زمینه موثر باشند. با اینحال خیلی از افراد مبتلا به این بیماری سابقه ابتلای خانوادگی به این بیماری را ندارند.
عوارض کولیت روده
عوارض ممکن این بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد:

نحوه تشخیص بیماری کولیت روده
معمولا برای تشخیص این بیماری از کولونوسکوپی بهمراه نمونه برداری استفاده می شود. همچنین از کولونوسکوپی برای تشخیص اینکه افراد مبتلا به بیماری کولیت روده به سرطان کولون نیز مبتلا هستند یا خیر استفاده می شود. اگر شما مبتلا به این بیماری هستید باید بسته به تشخیص پزشک چند سال بعد از ابتلا به بیماری و بعد از آن هر یک یا دوسال یکبار باید آزمایش کولونوسکوپی انجام دهید. سایر آزمایش های مورد استفاده برای تشخیص این بیماری شامل معاینه مقعدی، معاینه کامل شکم، معاینه مفاصل، آزمایش خون و مدفوع و تصویربرداری‌های پزشکی مانند رادیوگرافی با ماده حاجب می باشند.

درمان کولیت روده
درمان دارویی کولیت روده
این بیماری مزمن بوده، دارای علاج قطعی نمی‌باشد، بنابراین آموزش نحوه زندگی با آن مهم است. بیماران باید تحت نظارت مداوم برای بیماری قرار گیرند، تا به بیمار در جهت جلوگیری از بدتر شدن شرایط وی کمک شود. داروهایی برای به کنترل علایم و بهبود کیفیت زندگی بیمار تجویز می‌شوند. داروها منجر به علاج بیماری نمی‌شوند اما کمک می‌کنند که بیمار بتواند مانند افراد سالم زندگی کند. مقدار مصرف دارو باید با مراجعه مکرر به پزشک تنظیم شود و در صورت بروز عوارض جانبی داروها ممکن است لازم باشد که داروها تغییر کند. مصرف کامل و به موقع داروها منجر به بازیافت سلامتی شده از عوارض بعدی جلوگیری می‌کند. شایعترین داروهای ضدالتهابی برای درمان بیماری‌های التهابی روده، ترکیبات 5ASA نامیده می‌شوند مانند سولفاسالازین و مسالازین. این ترکیبات به کنترل نشانه‌های بیماری پس از مدتی مصرف، کمک می‌کنند. این داروها به صورت خوراکی و یا تنقیه یا شیاف تجویز می‌شوند.

عوارض جانبی داروها در کوتاه مدت شامل تغییرات خلق و خو، مشکلات خواب، افزایش/کاهش وزن، تغییر شکل بدن (مانند بزرگ شدن شکم و ورم کردن صورت)، صورت باد کرده و بروز آکنه یا جوش صورت است ، خشکی پوست بدن بویژه کف دست و صورت ، ریزش مو و حتی در بعضی موارد عقیم شدن موقتی و عوارض کمتر معمول اما شدیدتر، عبارتند از تب، مشکلات قلبی و کبدی. عوارض جانبی شدید می‌توانند نشانه حساسیت به ماده سولفا نیز باشد. که در این صورت باید داروی دیگری برای بیمار تجویز شود. بروز هر گونه عارضه جانبی بر اثر مصرف داروهای جدید نیاز به تماس گرفتن با پزشک را می‌طلبد.

درمان جراحی کولیت روده
جراحی برای برداشت کولون باعث علاج بیماری کولیت اولسراتیو می شود. از جراحی عموما زمانی استفاده می شود که:

  • ورمی که به هیچ نوع درمانی جواب نمی دهد.
  • تغییر در لایه های کولون که بنظر می رسد تغییرات پیش سرطانی باشند.
  • عوارض جدی بیماری
درمان با **** غذایی
بعضی از انواع خوراکی ها باعث شدیدتر شدن اسهال و یا باد شکم می شوند. **** غذایی پیشنهادی شامل:

  • مصرف وعده های غذایی کوچک
  • مصرف مقدار زیادی مایعات
  • اجتناب از مصرف غذاهایی که به آنها حساسیت دارید
  • مصرف میوه و سبزیجات (فیبر) خام یا پخته
  • محدود کردن مصرف لبنیات (درصورت اجبار به محدود کردن لبنیات باید با مکمل های کلسیمی، کمبود کلسیم را جبران نمایند)
درمان با مدیریت استرس
ممکن است درصورت ابتلا به این بیماری شما نگران، هیجان زده، ناراحت و یا افسرده شوید. سایر مشکلات استرس زا در زندگی نیز می توانند باعث مشکلات گوارشی گردد. با مشورت با پزشک و یا مشاور برای مدیریت استرس خود مشورت نمایید.

درمان با طب جایگزین
خیلی از افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده، از قبیل کولیت الوسراتیو یا بیماری کرون از انواع درمان های مکمل برای درمان بیماری استفاده می نمایند. فعلا درمان جایگزین تایید شده ای برای درمان این بیماری موجود نیست، اما بعضی از موارد مکمل و جایگزین که می شود استفاده نمود شامل:

  • پروبیوتیک ها - محققان معتقداند که اضافه کردن باکتری های خوب همچون پروبیوتیک ها به دستگاه گوارش برای مبارزه با بیماری کمک می نماید.
  • روغن ماهی - از روغن ماهی بعنوان ماده ای ضدالتهاب استفاده می شود، اما تاثیر آن برروی کولیت روده بخوبی معلوم نبوده و مختلف می باشد.
  • آلوئه ورا - ادعا می شود که آب آلوئه ورا خاصیت ضدالتهابی در افراد مبتلا به این بیماری دارند، اما هنوز با مدارک قطعی علمی ثابت نشده است.
  • طب سوزنی - چند تحقیق علمی نشان می دهند که طب سوزنی تاثیراتی در بیماری کولیت روده دارد. با استفاده از طب سوزنی می توان شدت درد این بیماری را کاهش داد.
  • زردچوبه - کورکومین، ترکیبی که در زردچوبه یافت می شود، به بهبود این بیماری کمک می نماید، بااینحال تحقیقات بیشتری برای اثبات این موضوع لازم می باشد.
توجه داشته باشید که نباید بدون اطلاع و مشورت پزشک خود اقدام به استفاده از طب سنتی و یا جایگزین نمایید.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
اطلاعاتی درباره اگزما و پیشگیری از آن

اگزما (eczema) نوعی التهاب خارش دار پوستی بوده و ممکن است همراه با بیماری آسم و یا زکام بهاره باشد. اگزما می تواند در هر ناحیه ای از بدن انسان رخ دهد. اگزما در خیلی از افراد بیماری ای مزمن است. این بیماری در نوزادان شایع تر است و البته بیشترشان پیش از بزرگ شدن مشکلشان بهبود می یابد. اگزما ممکن است در هر نقطه ای از بدن ظاهر شود اما عموما برروی دست ها و پشت زانو ظاهر می شود.

حداقل 11 نوع مشکل مختلف پوستی وجود دارد که باعث اگزمای پوستی می شود. بمنظور انتخاب یک برنامه درمانی مناسب، نیاز به تشخیص مشکلی که باعث اگزما شده است. درماتیت آتوپیک تقریبا شایع ترین نوع اگزما بوده و حتی از آن به نام اگزما یاد می شود. در این مقاله بیشتر مباحث مطرح شده در مورد همین نوع اگزما می باشد.

علایم اگزما
نشانه ها و علایم اگزما (درماتیت آتوپیک) شامل:

  • تکه های قهوه ای-طوسی و قرمز برروی پوست
  • خارش (ممکن است بعضی اوقات و بخصوص شب ها شدید باشد)
  • برآمدگی های کوچک که ممکن است مایعات از آنها خراج شود
  • پوست ترک خورده، فلس مانند و یا ضخیم شده
  • پوست خشک و حساس نسبت به خاریدن
هرچند تکه های پوستی هر نقطه از بدن ممکن است ظاهر شود، اما شیوع آنها در پوست دست و پا، برروی آرنج، پست زانوها، روی مچ پا، مچ دست، صورت، گردن و قفسه سینه ظاهر می شود. درماتیت آتوپیک می تواند پوست دور چشم، از جمله پلک ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. خارش می تواند باعث سرخی و ورم برروی چشم ها شود.

اگزما (آتوپیک درماتیت) اغلب در سنین قبل از 5 سالگی شما شروع شده و تا بزرگسالی فرد ممکن است ادامه داشته باشد. در بعضی از افراد، در دوره ای خاص شعله ور شده و سپس بعد از مدتی (بعضا چندسال) فروکش می کند. خارش این بیماری ممکن است شدید باشد، اما خاراندن آن ناحیه را ملتهب تر کرده و حتی خارش آن هم ممکن است بیشتر شود.

دلایل اگزما
علت اصلی آتوپیک درماتیت (اگزما) ناشناخته است اما بنظر می رسد که علت آن ترکیبی از خشکی و حساسیت پوست بهمراه سوءعمل سیستم ایمنی بدن می باشد. استرس و سایر اختلالات عاطفی می تواند باعث بدتر شدن اگزما شوند، اما دلیل ابتلا به آن نیستند. خیلی از محققان معتقداند اگزما ریشه ای ژنتیکی دارد. بنظر می رسد که این بیماری با آسم و زکام بهاره در ارتباط باشد، هرچند که این نظریه هنوز ثابت نشده است، چراکه همه افراد مبتلا به اگزما به این دو بیماری مبتلا نیستند. بعضی از عواملی که محرک ابتلا به اگزما هستند شامل:

  • استرس
  • تماس با مواد محرک
  • گرما و تعریق
  • هوای خشک و سرد
  • خشکی پوست
عوارض اگزما
عوارض اگزما (آتوپیک درماتیت) شامل:

  • درماتیت عصبی (Neurodermatitis) - خارش و خاراندن طولانی مدت پوست باعث افزایش شدت خارش و درنتیجه ابتلا به درماتیت عصبی (lichen simplex chronicus) می شود. درماتیت عصبی مشکلی است که در آن ناحیه ای از پوست که دائما خارانده می شود، سفت و چرم مانند می شود.
  • عفونت های پوست - بعضی اوقات خاراندن پوست باعث شکستن آن شده و در نتیجه زخم های باز و آماده به آلوده شدن بوجود می آید.
  • عوارض چشمی - درماتیت آتوپیک شدید می تواند باعث عوارض چشمی شده و در نتیجه ممکن است آسیب دائمی به چشم وارد شود. زمانیکه این عوارض رخ دهد، خارش درون و دور پلک ها شدید می شود. اگر شک دارید عوارض اگزما باعث مشکلات چشمی در شما شده، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.
پیشگیری از اگزما
اجتناب از خشک شدن پوست ممکن است بتواند، جلوی حملات آینده درماتیت را بگیرد. نکات زیر به کاهش خشک شدن پوست بعد از حمام کمک می نماید:

  • کم تر حمام بروید - سعی کنید یک روز یا دوروز درمیان حمام بروید. زمانیکه به حمام می روید، 15 تا 20 دقیقه بیشتر حمام خود را طول ندهید و از آب ولرم بجای آب داغ استفاده نمایید. استفاده از روغن ها و لوسیون های حمام نیز کمک کننده می باشد.
  • استفاده از انواع خاص شوینده مصنوعی و صابون - از انواع صابون های معتدل و ملایم استفاده کرده و از صابون فقط برروی صورت، زیربغل، نواحی جنسی، دست و پا استفاده کرده و سایر نواحی بدن را با آب خالی بشویید. صابون های دئودورانتی و آنتی باکتریال های معمولا بیشتر از بقیه صابون ها پوست را خشک می نمایند.
  • خود را با دقت خشک نمایید - به سرعت پوست خود را با کف دست لیف بکشید تا آب اضافی بریزد و یا با یک حوله نرم به آرامی پوست خود را خشک نمایید.
  • پوست خود را مرطوب نمایید - مرطوب کننده ها لایه ای محافظ برروی پوست ایجاد کرده و جلوی خروج آب از پوست را می گیرد. اگر پوستتان شدیدا خشک است، با استفاده از روغن همچون روغن بچه اقدام به چرب کردن آن نمایید. همچنین ممکن است نیاز باشد که از مواد آرایشی حاوی مواد مرطوب کننده برای پوست خود استفاده نمایید.
سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
تری گلیسیرید چیست؟ عوارض آن کدام است؟
زمانی که مقادیر تری گلیسیرید تان خیلی بالا باشد، ممکن است هیچ گونه علایم مرتبطی در شما دیده نشود. این یک مشکل “خاموش” است، که می تواند آهسته آهسته موجب بروز اختلالات بزرگی از قبیل حمله های قلبی و یا سکته شود. پس اگر مدت زمان زیادی از آخرین آزمایش خون تان می گذرد حتماً برای ارزیابی مقادیر چربی های خونتان آزمایش دهید. در صورت بالا بودن مقادیر تری گلیسیریدتان، برنامه ی غذایی و عادات خود را تغییر دهید تا از ابتلا به بیماری ها در امان بمانید.
در صورتی که افزایش مقادیر تری گلیسیرید در شما ثابت شده است، بدانید که خوردن قرص تنها راه حل درمانی شما نخواهد بود. به عقب برگردید، ببینید کدام عادات تان موجب افزایش مقادیر تری گلیسیرید شما شده است؛ دریافت زیاد چربی های اشباع یا ترانس؟ ورزش نکردن و عدم تحرک؟ و … آیا این عادات را تغییر داده اید؟ یا این که برای کاهش مقادیر تری گلیسیریدتان تنها به دارو درمانی اکتفا نموده اید؟ از امروز تصمیم بگیرید برای بهبود کیفیت زندگی خود، شیوه زندگی را تغییر دهید.

تری گلیسیرید چیست؟

تری گلیسیرید، رایج ترین نوع چربی در بدن است. از طریق غذا وارد بدن می شود، علاوه بر این مقداری از آن در بدن نیز ساخته می شود. باید توجه داشته باشید در شرایطی که مقادیر کلسترول تام بدن بالاست یا مقادیر HDL خون تان کم است، مبتلا به دیابت یا پری دیابتی هستید یا این که فشار خون تان بالا است، معمولاً تری گلیسیریدتان نیز بالا است.

افزایش وزن و افزایش دور کمر نیز می تواند با افزایش مقادیر تری گلیسیرید همراه باشد. حال چرا در سالهای اخیر افزایش تری گلیسرید خون اهمیت بیشتری یافته است. در ادامه برخی از عارضه های ناشی از تری گلیسیرید بالا را مرور خواهیم کرد.

  • حمله قلبی و خطر سکته
مقادیر بالای تری گلیسیرید می تواند خطر بروز حمله و سکته قلبی را نسبت به افراد دارای مقادیر طبیعی آن تا 4 برابر افزایش دهد. کیفیت زندگی تان تا چه اندازه برایتان اهمیت دارد؟ تصمیم با شما است. پس از همین امروز برای کاهش مقادیر تری گلیسریدتان به طور جدی اقدام کنید.

  • دیابت نوع 2
مقادیر بالای تری گلیسیرید یکی از علایم ابتلا به مقاومت به انسولین است. بدین معنا که بدن شما نمی تواند از انسولین استفاده کند ( هورمونی که قند خون را کنترل می کند). هنگامی که انسولین نتواند عملکرد خود را انجام دهد، گلوگز وارد سلول ها نمی شود. به همین دلیل مقادیر قند خون افزایش می یابد و در نهایت موجب بروز دیابت نوع 2 می شود.

ابتلا به دیابت، خطر بروز بیماری ها و حمله های قلبی را افزایش می دهد که با مقادیر تری گلیسیرید بالا ارتباط دارد. دیابت های درمان نشده یکی از معضل های اصلی سلامتی است. برای کنترل این عارضه، شما باید هر چه که می خورید را پایش کنید، قند خون تان را کنترل کنید، ورزش کنید، اضافه وزنتان را کم کنید و دارو بخورید. ولی، متأسفانه ما اغلب مورد آخر یعنی دارو درمانی را بیشتر می پسندیم.

جالب این جاست که بسیاری از افراد نمی دانند که مبتلا به دیابت، به ویژه پردیابت هستند، و شاید زمانی پی به این عارضه ببرند که زمانی از ابتلا به آن سپری شده باشد. بنابراین، کنترل مقادیر تری گلیسیرید یکی از راهبردهای مهم در درمان دیابت است.

  • اختلالات کبدی و پانکراس
اگر مقادیر تری گلیسیریدتان “خیلی بالاست”- بالای 500 میلی گرم در لیتر- به التهاب پانکراس مبتلا خواهید شد و احتمال ابتلا به بیماری های کبدی در شما چندین برابر می شود. التهاب پانکراس ( پانکراتیت) می تواند موجب آسیب زودگذر بافتی شود و با علایمی از قبیل درد شدید شکمی همراه است.

در صورت داشتن مقادیر خیلی زیاد تری گلیسیرید احتمال ابتلا به بیماری کبدی نیز در شما افزایش می یابد، این قبیل بیماری ها اغلب بدون علایم هستند و در نهایت می توانند به سیروز کبدی منجر شوند، که موجب افت عملکرد مطلوب کبد خواهد شد.

  • سندرم متابولیک
داشتن مقادیر بالای تری گلیسیرید و نیز مقادیر غیر طبیعی کلسترول شما را در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار خواهد داد، و ممکن است سایر عوامل خطر از قبیل؛ مقادیر بالای قند خون، فشار خون و چربی شکمی را نیز داشته باشد. اگر شما سه عامل خطر از 5 عامل نام برده شده را داشته باشید- برای مثال؛ تری گلیسیرید بالا، کلسترول خوب کم (HDL)، وفشار خون بالا- شما به سندرم متابولیک مبتلا هستید.

در واقع می توان گفت که این شرایط بیماری نیست بلکه مجموعه ای از عوامل خطر است که بزودی شما را بیمار خواهد کرد. یعنی، پیامی است برای افزایش شانس ابتلا به بیماری های قلبی در شما، نسبت به افرادی که این عوامل خطر را ندارند. ابتلا به سندرم متابولیک خطر ابتلا به دیابت را 5 برابر افزایش می دهد.

مقادیر طبیعی تری گلیسیرید چقدر است؟

معمولاً توصیه می شود که مقادیر تری گلیسیرید کمتر یا مساوی 150 میلی گرم در دسی لیتر باشد، با وجود این، انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می کند که بهتر است مقدار آن کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد.
سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
20 توصیه برای کاهش وزن

اضافه وزن و چاقی از مشكل‌‌هایی است كه افراد زیادی با آن دست به گریبان هستند. روش‌های مختلفی هم برای كاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام وجود دارد كه البته همگی آنها اصولی و صحیح نیستند. همواره **** كم‌كالری در كنار یك برنامه ورزشی منظم، كلید رهایی از چاقی معرفی شده است اما توجه به نكته‌های ریزی هم می‌تواند از منحرف‌شدن در این راه جلوگیری كند.

توصیه اول کاهش وزن – بیشتر آب بنوشید

قبل از باز كردن بسته چیپس‌، یك لیوان آب بنوشید. افراد اغلب گرسنگی را با تشنگی اشتباه می‌گیرند بنابراین می‌توانید به جای خوردن چیپس و دریافت كالری فراوان، یك لیوان آب یخ بنوشید. البته اگر نمی‌توانید آب ساده بخورید، می‌توانید آن را طعم‌دار یا یك فنجان چای میوه میل كنید.

توصیه دوم کاهش وزن - آخر شب غذا نخورید

بعد از خوردن شام، خوردن خوراكی جلوی تلویزیون یكی از عادت‌هایی است كه **** (محدود از كالری) را می‌شكند. به شما پیشنهاد می‌كنیم در آشپزخانه‌تان را در ساعت‌های پایانی روز ببندید یا فقط به خودتان اجازه خوردن میان‌وعده‌های كم‌كالری بدهید.

توصیه سوم کاهش وزن - از خوراکی مورد علاقه‌تان لذت ببرید

به جای اینكه به‌طوركلی از خریدن خوراكی‌های مورد علاقه‌تان در طول **** گرفتن صرف‌نظر كنید، آنها را در حجم كم بخرید. مثلا به جای یك جعبه شیرینی مورد علاقه‌تان، یك شیرینی تازه یا مقدار كمی آبنبات به جای یك بسته كامل آن بخرید. به این ترتیب می‌توانید از خوراكی‌های مورد علاقه‌تان لذت ببرید و این كلید تعادل است.

توصیه چهارم کاهش وزن - با فلفل آشتی کنید

افزودن انواع ادویه و فلفل باعث طعم‌دار شدن غذا خواهد شد و شما را راضی نگه‌خواهد داشت. مزه خاص غذاهای ادویه‌ای باعث تحریك حس چشایی‌ می‌شود و از خوردن بیش از اندازه جلوگیری می‌كند. مثلا وقتی هوس خوردن یك آبنبات شیرین می‌كنید، می‌توانید انواع تند آن را انتخاب كنید. به این ترتیب كالری كمتری دریافت خواهیدكرد.

توصیه پنجم کاهش وزن - فقط 1 بار در هفته خودتان را وزن كنید

كسانی كه به‌طور منظم خود را وزن می‌كنند، در كاهش وزن موفق‌تر هستند، اما بیشتر متخصصان پیشنهاد می‌كنند فقط یك بار در هفته خود را وزن كنید تا به‌دلیل نوسان‌های روزانه از ادامه دادن **** منصرف نشوید. هنگامی كه خودتان را وزن می‌كنید، یادتان باشد كه در یك زمان مشخص از روز این كار را انجام دهید، البته در روز مشخصی از هفته و با یك وزنه و با لباس مشابه.

توصیه ششم کاهش وزن - وزنتان را آهسته پایین بیاورید

اگر وزنتان را سریع پایین بیاورید، در صورتی كه در خوردن زیاده‌روی كنید، به همان سرعت به حالت اول برمی‌گردد. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌كنند هفته‌ای نیم تا یك كیلوگرم وزن كم كنید.

توصیه هفتم کاهش وزن - در هر وعده غذایی‌ پروتئین بخورید

پروتئین شما را سیر نگه می‌دارد، به‌خصوص در مقایسه با زمان‌هایی كه در وعده غذایی‌تان كربوهیدرات و چربی بیشتری وجود دارد. این عادت غذایی هم باعث حفظ بافت عضلانی بدن می‌شود و هم به سوختن چربی‌ها كمك می‌كند بنابراین همیشه مطمئن باشید منابع پروتئینی مانند فرآورده‌های دریایی، گوشت قرمز بدون‌ چربی، سفیده تخم‌مرغ، ماست، پنیر، سویا، انواع مغزها و لوبیا در وعده اصلی یا میان‌وعده‌هایتان وجود دارد.

توصیه هشتم کاهش وزن - هرروز صبحانه بخورید

یكی از راه‌های موفقیت در **** لاغری آن است كه صبحانه بخورید و وزن كم كنید. بسیاری از مطالعه‌ها نشان داده‌اند این باور درست است. در واقع نخوردن صبحانه باعث می‌شود احساس گرسنگی كنید و در وعده‌های بعدی مانند ناهار و شام بیشتر غذا بخورید.

توصیه نهم کاهش وزن - کم‌کالری‌ها را ترجیح بدهید

به جای موادغذایی پركالری مانند پیتزا، سبزی‌های تازه را فریز كنید، پاستاهای سبوس‌دار بخرید، پنیر كم‌چرب، گوجه‌فرنگی كنسرو شده، لوبیای كنسرو‌شده، سینه مرغ نیمه‌آماده برای كباب كردن و انواع سالاد سبزی‌های تازه را ذخیره كنید.

توصیه دهم کاهش وزن - یك فنجان ماكارونی را با یك فنجان سبزی تازه عوض كنید

با خوردن كمتر ماكارونی یا نان و مصرف سبزی بیشتر، می‌توانید به راحتی وزنتان را پایین آورید و سایز كم كنید. به این ترتیب می‌توانید 100 تا 200 كیلوكالری در دریافت انرژی صرفه‌جویی كنید.

توصیه یازدهم کاهش وزن - آدامس بدون شكر بجوید

وقتی می‌خواهید از خوردن یك میان‌وعده چاق‌كننده اجتناب كنید، می‌توانید یك آدامس بدون قند بجوید. ‌جویدن آدامس باعث تنظیم تنفس‌ خواهدشد و به كنترل احساس گرسنگی‌ كمك می‌كند و در كاهش وزن موثر خواهد بود. این موضوع باعث می‌شود كه غذای كمتری میل كنید. علاوه بر این، اگر یك برنامه ورزشی منظم هم داشته باشید، باعث موفقیت **** لاغری‌تان خواهد شد.

توصیه دوازدهم کاهش وزن - وعده‌هایتان را کوچک‌تر کنید

اگر كمتر از مقدار انرژی‌ای كه می‌سوزانید، دریافت كنید، وزنتان كم خواهد شد. البته در صورتی كه هر وقت گرسنه می‌شوید، مقدار كمی كالری دریافت كنید. مطالعه روی افرادی كه 4 تا 5 وعده یا میان‌وعده در روز دریافت كرده‌اند، نشان می‌دهد این افراد بهتر می‌توانند وزنشان را پایین آورند و اشتهایشان را كنترل كنند. متخصصان در این خصوص توصیه می‌كنند كالری روزانه‌ را با مصرف وعده‌ها و میان‌وعده‌های كوچكی دریافت كنید و در طول روز از خوردنشان لذت ببرید. البته بهتر است شام آخرین وعده‌ای باشد كه می‌خورید.

توصیه سیزدهم کاهش وزن - كابینت را از پركالری‌ها خالی كنید

اگر در كابینت‌ها چیپس یا در فریزر بستنی دارید و در حال كاهش وزن هستید، نباید فراموش كنید كه داشتن این خوراكی‌های پركالری **** گرفتن را برایتان سخت خواهدكرد، بنابراین كابینت‌ها را از غذاهای چاق‌كننده خالی كنید. به این ترتیب مطمئن از خانه خارج می‌شوید و راحت‌تر پیاده‌روی خواهیدكرد

توصیه چهاردهم کاهش وزن - رژیمتان را سرشار از فیبر كنید

فیبر به هضم غذا كمك و از بروز یبوست پیشگیری می‌كند، سطح كلسترول را پایین می‌آورد و به كاهش وزن كمك می‌كند اما بیشتر افراد نیمی از فیبر مورد نیاز‌شان را دریافت می‌كنند. اگر خانم‌ها روزی 25 گرم و آقایان روزی 38 گرم یا 14 گرم به ازای هر 1000 كیلوكالری فیبر دریافت كنند، از فواید این ماده مغذی برخوردار خواهندشد. یادتان باشد كه از منابع فیبر، ‌جو، انواع لوبیاها، غذاهای سبوس‌دار و انواع میوه‌ها و سبزی‌ها هستند.

توصیه پانزدهم کاهش وزن - به اندازه كافی بخوابید

هنگامی كه خود را از خواب كافی محروم كنید، بدنتان هورمون تحریك‌كننده اشتها (گرلین) را بیشتر ترشح می‌كند و ترشح هورمون لپتین (هورمونی كه احساس سیری را در شما ایجاد می‌كند) كم می‌شود. خوابیدن كافی شما را سیر نگه می‌دارد و مانع از خوردن یك میان‌وعده غیرضروری خواهدشد.

توصیه شانزدهم کاهش وزن - بشقابتان را کوچک‌تر کنید

سفارش دادن غذا به اندازه بچه‌ها روش معقولی برای كم كردن میزان كالری دریافتی است. به این ترتیب بشقاب‌های غذای كوچك‌تری را سفارش می‌دهید و این كار باعث می‌شود غذای كمتری بخورید.

توصیه هفدهم کاهش وزن - از دوستان و خانواده‌تان كمك بگیرید

حمایت دیگران برای دستیابی به اهداف در كاهش وزن به شما كمك خواهد كرد بنابراین به اعضای خانواده یا دوستانتان در مورد اقدام‌هایی كه می‌خواهید انجام دهید، بگویید. ممكن است آنها هم به شما بپیوندند، غذا خوردنشان را اصلاح كنند و به تناسب اندام برسند.

توصیه هجدهم کاهش وزن - بیشتر میوه و سبزی تازه بخورید

بهترین **** غذایی آن است كه در آن غذای زیادی باشد و باعث كاهش وزن شود. اگر میوه و سبزی بیشتری بخورید، كمتر احساس گرسنگی می‌كنید، موادمغذی بیشتری دریافت خواهیدكرد و فیبر زیادی به بدنتان می‌رسانید. به این ترتیب احساس سیری می‌كنید.

توصیه نوزدهم کاهش وزن - غذاهای تان را یادداشت كنید

یك كاغذ و قلم ساده به موفقیت در كاهش وزنتان كمك خواهدكرد. مطالعه‌ها نشان داده است نوشتن مقدار غذاها و نوشیدنی‌هایی كه میل كرده‌اید، نشان می‌دهد چه مقدار خوراكی مصرف كرده‌اید و به این ترتیب كالری كمتری دریافت خواهیدكرد. وزن افرادی كه 6 روز هفته این كار را می‌كنند، 2 برابر افرادی كه فقط یك یا دو روز از هفته را در روزآمد غذایی ثبت می‌كنند، كم می‌شود.

توصیه بیستم کاهش وزن - موفقیت تان را جشن بگیرید

در صورتی كه 4 كیلوگرم در ماه وزن كم كرده یا هر روز پیاده‌روی كرده‌اید، جشن بگیرید. پاداش كاهش وزن موفق شما برای آنكه به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا كنید، می‌تواند خرید یك CD، یك فیلم یا هر چیز دیگری باشد. البته در جشن پیتزا یا هر ماده غذایی پركالری‌ای را انتخاب نكنید.
سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
کنترل فشار خون بالا بدون دارو و **** غذایی فشار خون بالا
اگر شما مشکل فشار خون بالا دارید و دنبال راههایی برای کنترل فشار خونتان می گردید بعد از اجرای دستورات پزشک انجام تغییراتی در سبک زندگی در درمان و کنترل فشار خونبالا نقش مهمی ایفا می کند. در مقاله امروز راستینه می خواهیم به بررسی راههایی برای کنترل فشار خون پرداخته و همچنین شما را با **** غذایی فشار خون بالا (DASH) آشنا نماییم، توجه داشته باشید اگر پزشک شما تشخیص دهد شما نیاز به مصرف دارو دارید نباید از مصرف آن خودداری کرده و همچنین در صورت مصرف دارو برای فشار خون بالا نباید مصرف آن را قطع نمایید و در این شرایط می توانید از این نکات و دستورات در کنار دستورات پزشک استفاده کنید، فقط مراقب باشید تا فشار خون شما بیش از حد کاهش نیابد.

وزن و اندازه دور کمر خود را کاهش داده
فشار خون اغلب با افزایش وزن افزایش می یابد. کاهش تنها 4.5 کیلوگرم به شما در کاهش فشار خون کمک می کند. عموما هرچه بیشتر وزن کم کنید، بیشتر فشار خونتان کاهش می یابد. همچنین کاهش وزن تاثیر دارو های کنترل فشار خون شما را افزایش می دهد.

در کنار کاهش وزن شما باید سایر دور کمر خود را نیز کاهش دهید. حمل وزن زیاد در اطراف کمر خطر افزایش فشار خون را در پی دارد. دور کمر بیشتر از 102 سانتیمتر در مردان و 89 سانتیمتر در زنان خطر افزایش فشار خون را به همراه دارد.

مرتب ورزش نمایید
فعالیت جسمانی منظم (حداقل 30 تا 60 دقیقه در بیشتر روزهای هفته) می تواند بسرعت و بعد از مدت کوتاهی فشار خون شما را 4 تا 9 (mm Hg) کاهش دهد. اگر فشار خون شما هنوز به سطح فشار خون بالای هنوز به سطح خطرناک نرسیده و ماکزیمم آن بین 12 تا 139 و مینیمم آن بین 80 تا 89 می باشد، ورزش منظم می تواند به کنترل آن کمک کرده و میزان آن را به سطوح ایمن کاهش دهد.

البته توجه داشته باشید نباید همه میزان ورزش تان را به یک روز خاص اختصاص دهید و باید ورزش کردن را در طول هفته تقسیم نمایید چراکه ورزش ناگهانی و شدید می تواند خطرناک باشد.

**** غذایی سالم
یک **** غذایی غنی از غلات کامل، میوه، سبزیجات و لبینات کم چربی و همچنین مصرف کم چربی و عدم استفاده از چربی های اشباع و کلسترول می تواند فشار خون را تا سطح 14 mm Hg کاهش دهد. این برنامه غذایی بنام اهداف غذایی برای توقف پرفشاری خون (DASH) نامیده می شود. بعضی از اجزاء این **** غذایی شامل:

  • اضافه کردن یک بشقاب سبزیجات در ناهار و شام
  • استفاده از میوه جات در هنگام ناهار و شامل و یا بعنوان میان وعده
  • فقط نصف میزانیکه تا الان کره، سس سالاد استفاده میکردید، مصرف نمایید و از چاشنی های بدون چربی و یا کم چربی استفاده کنید.
  • از لبنیات کم چربی استفاده نمایید.
  • مصرف گوشت را محدود به 300 گرم در روز نموده و سعی در مصرف **** های گیاهی نمایید.
  • از سبزی و حبوبات بیشتری در خوراکی های خود استفاده نمایید.
  • بجای میان وعده های معمول (چیپس، پفک و …) از میان وعده های سالم همچون آجیل، کشمش و مویز، مسات کم چربی و یا بدون چربی، پاپ کرن (ذرت بو داده) بدون نمک و کره و سبزیجات و میوه جات خام استفاده نمایید.
  • مصرف نمک را کاهش داده و برچسب روی خوراکی ها را بمنظور بررسی میزان سدیم آنها بخوانید. چراکه مصرف سدیم در افراد پرفشار باید بین 2300 تا 1500 میلی گرم در روز (حدود یک قاشق چای خوری نمک) باشد.
  • از غلات کامل و حاوی سبوس بجای انواع سفید آنها استفاده نمایید
  • میزان مصرف پروتئین را محدود کنید (18 درصد کل کالری دریافتی شما) و این میزان پروتئین را از منابع خوب آن همچون ماهی، مرغ پوست کنده و سویا که منابع خوب پروتئین هستند دریافت نمایید.
در این زمینه خواندن مقاله **** غذایی سالم و مناسب را به شما پیشنهاد می کنیم.

مصرف الکل
افرد الکلی در خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا بوده و با مصرف الکل فشار خون شما افزایش می یابد.

سیگار را ترک کرده و از دود سیگار دیگران هم اجتناب نمایید
بعلاوه همه خطرات موجود در سیگار نیکوتین موجود در سیگار و سایر محصولات توتون و تنباکو فشار خون افراد را 10 mm Hg و یا حتی بیشتر تا یک ساعت بعد از مصرف سیگار افزایش می دهد. سیگار کشیدن در طول روز باعث بالا ماندن فشار خون شما به طور مداوم گردد. همچنین دود سیگار دیگران هم خطرناک بوده و استنشاق دود سیگار دیگران می تواند باعث ابتلا به بیماری های قلبی و افزایش فشار خون افراد گردد.

در این زمینه خواندن مقاله چگونگی ترک سیگار؟ روش ها و قوانین ترک سیگار را به شما پیشنهاد می کنیم.

قطع مصرف کافئین
نقش کافئین برروی فشار خون هنوز کاملا معلوم نیست. نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار می تواند بطور موقت و یا دائم فشار خون شما را افزایش دهد. برای آزمایش اینکه بدن فشارون شما با کافئین مرتبط است یا خیر، بعد از 30 دقیقه از مصرف قهوه و یا سایر خوراکی های کافئین دار فشار خون خود را چک کنید. اگر فشار خون شما 5 تا 10 شماره افزایش یافته بود پس شما احتمالا به اثرات افزایش دهنده فشار خون کافئین حساسیت دارید.

استرس خود را کاهش دهید
استرس و اضطراب می تواند بطور موقت فشار خون شما را افزایش دهد. مدتی را پیدا کردن بدلایل افزایش استرس خود اختصاص دهید. زمانیکه دلایل افزایش استرس خود را یافتید شروع به پیدا کردن راهی برای کاهش استرس نمایید. اگر نمی توانید عوامل استرس زا را از بین ببرید پس از راههایی برای کنار آمدن با آن استفاده نمایید. عبادت، تنفس عمیق، ماساژ، یوگا و مدیتیشن می تواند به شما در کاهش استرس کمک کند. اگر هیچکدام از این راهها کافی نبود به یک مشاور برای کنترل استرس خود مراجعه نمایید.

در این زمینه خواندن مقاله استرس چیست؟ چگونه با استرس زندگی کنیم را مطالعه نمایید.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
تاثیر قرص های تاخیری در درمان زود ارضایی
زود ارضایی یا زود انزالی به مشکلی گفته می شود که در آن مرد قبل از آنچه خود و همسرش می خواهند منی از بدنش خارج شده و به انزال برسد. البته درصورتیکه این مشکل همیشگی نباشد جای نگرانی نیست و فقط زمانیکه زود انزالی همیشگی بوده و قبل از اینکه رابطه جنسی را شروع کنید و یا زمانیکه تازه رابطه جنسی را شروع کرده اید، رخ دهد، می شود به آن زود ارضایی گفت. چندین عامل برروی انزال تاثیر می گذارد به همین دلیل بهترین درمان انزال زودرس یا زود ارضایی ترکیبی از درمان های ذهنی، دارویی و تکنیک های جنسی می باشد و فقط نباید از قرص های تاخیری استفاده نمود. در این مقاله قصد داریم به بررسی داروهایی که بطورمعمول برای درمان زود انزالی یا زود ارضایی استفاده می شوند، بپردازیم.

هیچ دارویی به طور خاص از طرف سازمان غذا و دارویی ایالات متحده (FDA) برای درمان زود ارضایی تایید نشده است، بااینحال می توان از داروهای مختلف برای درمان این مشکل استفاده نمود. داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و داروهای ضدافسردگی حاوی تاثیرات مشابه SSRI از همه موفق تر می باشند. از کرم های بی حس کننده که حاوی بی حس کننده های موضعی هستند نیز می توان در بعضی از موارد استفاده نمود.

مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین
این نوع داروها یکی از انواع قرص های تاخیری بوده که از آنها برای افزایش طول رابطه جنسی و انزال استفاده می شود. تاثیرات جانبی مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین یک از موارد تاثیرگذار بوده و هنگام انتخاب آنها بعنوان داروی تاخیری باید به آنها توجه نمود. این تاثیرات جانبی شامل عوارض روانی و عصبی، واکنش های پوستی، اثرات آنتی کولینرژیک، نوسان در وزن بدن، تداخلات دارویی و تاثیرات جانبی جنسی بجز انزال زودرس همچون کاهش میل جنسی و یا اختلال نعوظ می باشند. این داروها شامل:

پاروکستین (Paroxetine)
داروی پاروکستین یکی از انواع قدرتمند داروهای SSRI بوده که می شود از آن برای درمان زود ارضایی استفاده نمود. احتمالا بهبود حاصل از دارو تا 3 هفته بعد از شروع مصرف خود را نشان ندهد. اگر این قرص تاخیری تا شش هفته تاثیر خود بر زود ارضایی را نشان نداد و یا تاثیرات جانبی آن مشکل ساز شد، باید با دارویی دیگر جایگزین شود.

سرترالین (Zoloft)
داروی سرترالین یکی از انواع قدرتمند داروهای SSRI بوده که می شود از آن برای درمان زود ارضایی استفاده نمود. احتمالا بهبود حاصل از دارو تا 3 هفته بعد از شروع مصرف خود را نشان ندهد. اگر این قرص تاخیری تا شش هفته تاثیر خود بر زود ارضایی را نشان نداد و یا تاثیرات جانبی آن مشکل ساز شد، باید با دارویی دیگر جایگزین شود.

سیتالوپرام (Celexa)
داروی سیتالوپرام یکی از انواع قدرتمند داروهای SSRI بوده که می شود از آن برای درمان زود ارضایی استفاده نمود. احتمالا بهبود حاصل از دارو تا 3 هفته بعد از شروع مصرف خود را نشان ندهد. اگر این قرص تاخیری تا شش هفته تاثیر خود بر زود ارضایی را نشان نداد و یا تاثیرات جانبی آن مشکل ساز شد، باید با دارویی دیگر جایگزین شود.

فلوکستین (Fluoxetine)
داروی فلوکستین یکی از انواع قدرتمند داروهای SSRI بوده که می شود از آن برای درمان زود ارضایی استفاده نمود. احتمالا بهبود حاصل از دارو تا 3 هفته بعد از شروع مصرف خود را نشان ندهد. اگر این قرص تاخیری تا شش هفته تاثیر خود بر زود ارضایی را نشان نداد و یا تاثیرات جانبی آن مشکل ساز شد، باید با دارویی دیگر جایگزین شود.

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
داروهایی که علایم مشابهی همچون داروهای SSRI هستند، از قبیل بعضی از انواع خاص داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs) را می شود به عنوان داروی درمان زود ارضایی استفاده نمود. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای که بیشتر از بقیه در زمینه درمان زود ارضایی برروی آن تحقیق شده است کلومیپرامین بوده که شاید بیشتر از خیلی از داروهای SSRI برای این منظور مفید باشد.

داروهای بی حس کننده موضعی
کرم های و داروهای بی حس کننده موضعی قادر به کاهش حساسیت و تحریک پذیری آلت بوده و باعث تاخیر در انزال می شود. این کرم ها از کم خطر ترین داروهایی هستند که برای درمان زود ارضایی از آنها استفاده می شود. در صورتیکه فرد حساسیت خاصی به این داروها نداشته باشد، عوارض جانبی سیستمیک کمی در پی دارند. لیدوکائین و پریلوکائین 2.5 درصد از جمله داروهای بی حس کننده موضعی می باشد. نحوه مصرف این کرم ها خاص بوده و باید با مشورت پزشک انجام شود.

مهارکننده فسفودی استراز نوع 5
در بعضی از تحقیقات سیلندافیل و سایر مهارکننده های فسفودی استراز نوع 5 (PDE5) همچون تادالافیل به همراه داروهای SSRI تاثیرات بهتری نسبت به مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین به تنهایی داشته اند. لازم بذکر است، استفاده از دو دارو عوارض جانبی بیشتری نسبت به مصرف فقط یک دارو می تواند بهمراه داشته باشد.


این مطلب فقط برای استفاده پزشکان بوده، استفاده از آن برای خوددرمانی و یا قطع مصرف دارو مجاز نیست و مصرف و یا قطع مصرف دارو فقط با تصمیم پزشک ممکن می باشد. استفاده خودسرانه هرنوع دارو از جمله داروهای ذکر شده می تواند خطرات جبران ناپذیری بهمراه داشته و باعث بدترشدن بیماری شود.


سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
درمان طبیعی سرماخوردگی در فصل بهار
سوزش گلو، سردرد، گلودرد، سرفه، آبریزش بینی و… شکایت‌های شایع بسیاری از مردم در آغاز فصل بهار است. این علائم می‌تواند علل مختلفی داشته باشد؛ از جمله سرماخوردگی ویروسی، حساسیت فصلی، سینوزیت، گلودرد چرکی (فارنژیت) و… . جالب اینجاست که بدانید در بعضی موارد این بیماری‌ها قابل تبدیل به یکدیگر است.

مثلا مشکل بیمار با یک حساسیت (آلرژی) ساده شروع شده و به علت پایین آمدن سطح ایمنی بدن به سرماخوردگی یا گلودرد چرکی منجر می شود.

سرماخوردگی از شایع ترین علل مراجعه به مراکز پزشکی ـ درمانی در آغاز فصل بهار و از بیشترین علل مصرف دارو در کشور است.

در بسیاری موارد می توان روش های دیگری را جایگزین داروهای شیمیایی کرد. بهترین درمان سرماخوردگی های ساده استراحت کافی و مصرف مایعات فراوان است.

بر این اساس، مصرف چای، شیر گرم، آب پرتقال و آب لیمو شیرین طبیعی توصیه می شود البته مصرف چای سبز در دوران سرماخوردگی توصیه نمی شود و علت آن خاصیت سرد این چای است.

بهتر است از چای سیاه (چای معمولی) استفاده کرد و توصیه می شود از چای های طعم دار شده با مواد شیمیایی نیز استفاده نشود.

یکی از بهترین نوشیدنی ها در دوران سرماخوردگی دمکرده زنجبیل تازه است . به این منظور چند برش از زنجبیل تازه را داخل یک لیوان آب جوش قرار دهید و پس از حدود چند دقیقه میل کنید. در طول روز چند بار این کار را تکرار کنید.

زنجبیل در کاهش سرفه، از بین بردن خلط، کاهش التهاب گلو و دفع سرما از بدن بسیار مفید است. دارچین نیز از دیگر گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی است.

نوشیدن چای دارچین باعث تعریق فراوان می شود که این امر براساس طب سنتی باعث خارج شدن سرما از بدن می شود. دمکرده عناب نیز می تواند باعث کاهش گلودرد و سرفه شود.

دمکرده نعنای تازه یا مخلوط چای و نعنا نیز در کاهش علائم سرماخوردگی، بویژه التهاب گلو و بازکردن مجاری تنفسی مفید است.

دانه «به» نیز در درمان التهاب و گلودرد مفید است. اگر دانه به حدود یک روز در آب گرم خیسانده سپس لعاب آن میل شود، به طور قابل ملاحظه ای در درمان گلودرد و گرفتگی صدا مفید است. اسفرزه و پنیرک نیز می تواند به همین صورت مصرف شود.

دمکرده آویشن نیز در کاهش علائم سرماخوردگی بویژه سرفه مفید است. البته مصرف آن در دوران بارداری ممنوع است.

بخور آویشن و بابونه نیز در باز کردن مجاری تنفسی، بویژه در سینوزیت بسیار مفید است. دمکرده گل ختمی نیز به دلیل خاصیت خلط آور آن می تواند نوشیدنی مفیدی برای درمان سرفه های خلط دار باشد.

گل بنفشه خاصیت التهابی دارد و غرغره و دمکرده آن باعث کاهش التهاب گلو و کاهش سوزش و درد گلو می شود.

مکیدن گل میخک نیز در کاهش خارش و سوزش گلو مفید است. شست وشوی مکرر مجاری بینی، گلو و حلق با مخلوط آب گرم و نمک نیز در جلوگیری از تبدیل سرماخوردگی ویروسی به عفونت میکروبی آن نواحی و پیشگیری و درمان سینوزیت بسیار مفید است.

دکتر امیرهومن کاظمی – متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
اطلاعاتی درباره سرطان تخمدان و علایم آن
پیش می‌آید که پزشک قادر نباشد توضیح دهد چرا فردی به دام سرطان می‌افتد و فرد دیگری دچار سرطان نمی‌شود اما دانشمندان الگوی عمومی سرطان در جمعیت را بررسی کرده‌اند تا دریابند چه چیزهایی در اطراف ما و چه کارهایی در زندگیمان ممکن است امکان ابتلا به سرطان را افزایش دهد. این نوشتار، مخصوص زنان است و آگاهیهایی درباره سرطان تخمدان می‌دهد.

هر چیزی که امکان ابتلای فرد به یک بیماری را افزایش دهد عامل خطر و هر چیزی که امکان ابتلای فرد به یک بیماری را کاهش دهد عامل حفاظت کننده نامیده می شود.

بعضی از عوامل خطر مربوط به سرطان قابل اجتنابند، اما بسیاری از آنها این گونه نیستند. برای مثال، اگر چه شما برای ترک سیگار حق انتخاب دارید، اما هیچ گونه انتخابی برای ژن هایی که از والدین خود به ارث برده اید، ندارید. هم کشیدن سیگار و هم ژن های خاص می توانند به عنوان عوامل خطر برای انواع خاصی از سرطان محسوب شوند، اما از بین این دو، تنها سیگار قابل اجتناب است.
به نقل از سلامت نیوز، پیشگیری به معنای اجتناب از عوامل خطر و افزایش عوامل محافظت کننده تحت کنترل است، به گونه ای که امکان ابتلای به سرطان کاهش یابد. اگر چه از عوامل خطر زیادی می توان اجتناب کرد، اما مهم است به خاطر داشته باشیم که اجتناب از عوامل خطر تضمین بر عدم ابتلا فرد به سرطان نیست. همچنین، بسیاری از مردم با داشتن عامل خطر مشخصی برای سرطان، در واقع به عواملی که می توانند باعث سرطان شوند، از دیگران حساس ترند.

سرطان تخمدان را بشناسیم

تخمدان ها اعضای تولید مثل زنانه هستند که در حفره لگن واقع شده اند. وظیفه آنها تولید هورمون های زنانه و نیز نگهداری تخمک هایی است که در صورت لقاح با اسپرم (سلول تولید مثل مردانه) می توانند منجر به تشکیل جنین شوند. هر زن دو تخمدان دارد، یک عدد در هر طرف رحم.

تومورهایی که در تخمدان ها یافت می شوند ممکن است ناشی از رشد غیر سلولی (کیست تخمدانی) یا از نوع سرطانی باشند که امکان دارد به سایر نقاط بدن هم گسترش یابد.
در کشور آمریکا، تعداد زنانی که در سال به علت تخمدان فوت می کنند، بیشتر از مجموع زنانی است که به علت سرطان های دهانه رحم فوت می کنند. میزان امید به زندگی در این افراد پیشرفت زیادی نداشته است و نقش روش های غربالگری (شناسایی بیماران) در کاهش میزان مرگ اثبات نشده است.

علایم سرطان تخمدان

نشانه ها و علایم سرطان تخمدان فقط خاص این نوع سرطان نبوده و ممکن است با علایم سایر بیماری ها از قبیل مشکلات گوارشی مشابه باشد. علایم و نشانه های این بیماری می تواند، شامل:

  • فشار شکمی، ورم، نفخ و احساس پربودن شکم
  • دردها و ناراحتی های لگنی
  • سوءهاضمه، باد شکم و یا تهوع مداوم
  • تغییر در اجابت مزاج از قبیل یبوست
  • تغییردر ادرار از قبیل تکرر ادرار
  • کاهش اشتها و یا سریع سیر شدن
  • بی حالی و فقدان انرژی همیشگی
  • کمر درد
  • افزایش سایز دورشکم و تنگ شدن لباس ها
عوامل خطرزا و پیشگیری از سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در بعضی موارد می تواند با عوامل خطر شناخته شده ای مربوط باشد. بسیاری از عوامل خطر قابل تغییرند اگر چه همگی آنها قابل اجتناب نیستند.

  • سن - خطر ابتلا به سرطان تخمدان با بالا رفتن سن بیشتر می شود.
  • قرص های جلوگیری از بارداری -مطالعات نشان می دهند که استفاده از قرص های ضد بارداری ممکن است سبب کاهش ابتلا به سرطان تخمدان شود. هر چه فردی به مدت بیشتری از این قرص ها استفاده کند امکان ابتلا کمتر خواهد بود. این کاهش ابتلا ممکن است برای مدتی طولانی پس از قطع این قرص ها ادامه یابد.
  • حاملگی و شیردهی - امکان ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی که حداقل یک فرزند دارند نسبت به زنانی که فرزندی ندارند کمتر است. همچنین تحقیقات نشان داده است زنانی که به نوزاد خود شیر می دهند کمتر در معرض خطر ابتلا هستند .
  • بستن لوله ها یا خارج کردن رحم -مطالعات نشان می دهد زنانی که تحت عمل جراحی بستن لوله ها (عقیم سازی) یا خارج کردن رحم قرار گرفته اند، کمتر در معرض خطر سرطان تخمدان قرار دارند.
  • سابقه خانوادگی سرطان تخمدان - زنی که مادر یا خواهر وی به سرطان تخمدان مبتلا شده اند، نسبت به سایرین بیشتر در معرض سرطان تخمدان است.
  • خارج کردن تخمدان ها به صورت احتیاطی و پیشگیری کننده - بعضی اوقات، زن هایی که سابقه خانوادگی قابل توجهی از سرطان تخمدان دارند تصمیم می گیرند تا تخمدان های خود را به صورت احتیاطی خارج کنند. با این حال، هنوز ثابت نشده که این عمل سبب گریز از خطر ابتلا به سرطان تخمدان شود و خارج کردن تخمدان ها خود می تواند منجر به اثرات ناخواسته شود. بحث دقیق در مورد سود و زیان های این روش، قبل از تصمیم گیری به انجام آن مهم است.
  • هورمون درمانی جایگزینی - هورمون درمانی جایگزینی ممکن است با افزایش احتمال خطر سرطان تخمدان در زنان یائسه همراه باشد. استفاده از داروهای لقاء باروری با افزایش احتمال سرطان تخمدان همراه است. از سایر عوامل خطر برای این نوع سرطان می توان به **** پرچربی اشاره کرد.
برای جلوگیری از ابتلا به سرطان تخمدان بهتر است معاینات پزشکی دوره ای را انجام دهید و با پزشکان مجرب در مورد روش های پیشگیری از سرطان که ممکن است برای شما موثر باشد، مشورت کنید.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
رابطه مواد مخدر و نازایی
سیگار کشیدن ممکن است باعث ناباروری در هردو مردان و زنان شود. در حیوانات آزمایشگاهی نیکوتین نشان داد که می تواند باعث جلوگیری از تولید اسپرم و کاهش سایز بیضه ها شود. در زنان سیگار باعث تغییر در مخاط دهانه رحم شده و در نتیجه بر مسیر رسیدن اسپرم به تخمک تاثیر می گذارد. همچنین سیگار خطر بارداری خارج رحمی را با تاثیر لوله های فالوپ افزایش می دهد.

ماریجوانا می تواند بر چرخه تخمک گذاری زنان تاثیر بگذارد. مصرف ماریجوانا در مردان باعث کاهش تعداد و کیفیت اسپرم ها می شود.

هروئین، کوکائین و کراک تاثیرات مشابهی داشته و ممکن است بتوانند باعث، کاهش میل جنسی، تغییر شکل اسپرم ها، تعداد کم اسپرم، اختلالات تخمک گذاری و کاهش ذخایر تخمدان شود.

همچنین موادمخدر مصرف کننده را در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری التهابی لگن وHIV، در نتیجه مصرف آن و رفتارهای پرخطر ناشی از آن قرار می دهد.

در زنان، تاثیرات الکل باعث عوارض جدی در جنین (fetus) می شود. اعتیاد به الکل می تواند باعث اختلالات تخمک گذاری و درنتیجه مشکل در باروری شود. مصرف الکل در مردان باعث مداخله با پیوند تستوسترون و در نتیجه تاثیر بر غلظت اسپرم می شود. در مردان الکلیسم می تواند باعث ضعف جنسی (اختلال نعوظ) شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
خواص و فواید درمانی سرکه سیب
سرکه سیب محصول طبیعی تخمیر سیب خرد شده می باشد. الان هزاران سال است که از سرکه برای درمان بیماری های مختلف از آن استفاده می شود. بااینکه هنوز علم خیلی از ادعاها در رابطه با سرکه سیب را ثابت نکرده است، بااینحال از آن در زمینه های مختلفی از زیبایی گرفته تا سلامتی استفاده می گردد. بعضی از افراد سرکه سیب را با عسل مخلوط کرده و مصرف می نمایند. در ادامه قصد داریم خواص و فواید سرکه سیب را بررسی نماییم.

چرا افراد سرکه سیب مصرف می کنند؟
نتایج تعدادی از تحقیقات نشان می دهند که سرکه ازجمله سرکه سیب به کاهش قند خون کمک می نماید. سرکه سیب می تواند برای افراد دیابتی فوایدی داشته باشد. همچنین بعضی از انواع سرکه نشان داده اند که می توانند به افراد در القای حس سیری کمک نمایند. این خاصیت به می تواند به افراد در کاهش وزن کمک نماید. در یک تحقیق انجام شده، برای مدت 12 هفته به افراد روزانه پانزده و سی میلی گرم سرکه سیب مخلوط در 500 میلی لیتر مایعات داده شد. بعد از 12 هفته، افرادیکه 15 میلی لیتر سرکه سیب مصرف کرده بودند، 1.2 کیلوگرم وزن و آنهایی که 30 میلی گرم سرکه سیب مصرف کرده بودند، 1.5 کیلوگرم وزن کم نمودند. هردو این گروه ها کالری مشابهی دریافت کرده بودند. هرچند سرکه سیب به شکل قرص نیز موجود است، اما شواهدی درباره اثرگذاری آنها وجود ندارد.

تحقیقات برروی حیوانات آزمایشگاهی نشان داد که سرکه سیب به کاهش کلسترول خون وفشار خون کمک می نماید، به سلامت قلب کمک کرده و از سرعت رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد. از آنجاییکه این تحقیقات در مراحل اولیه هستند، هنوز این نتایج تایید قطعی نشده است و مدرکی برای تایید این یافته برروی انسان ها وجود ندارد.

از سایر مواردیکه از سرکه سیب بعنوان ماده درمانی استفاده می شود، اما دلایل و مدارک علمی برای تایید آنها وجود ندارد، شامل:

  • درمان رفلاکس معده - برخلاف باور افرادیکه تصور دارند تولید زیاد اسید باعث رفلاکس معده می باشد، دلیل رفلاکس معده در خیلی از افراد کمبود اسید معده می باشد. درمان شامل مصرف روزانه 1 تا 2 قاشق چایخوری سرکه سیب می باشد.
  • پیشگیری از سوءهاضمه - اگر قصد دارید غذایی مصرف کنید که فکر می کنید برای شما هضم آن ساخت بوده و اذیتتان می کند، 1 قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کرده و بعد از حل کردن در آب ولرم و نیم ساعت قبل از خوردن مصرف نمایید.
  • براق کردن پوست - خیلی از افرادیکه دچار مشکلات پوستی از پسوریازیسگرفته تا اگزما می باشند، از سرکه سیب برای کاهش التهاب و کاهش عمومی مشکل استفاده می نمایند. سعی کنید جاهای تحت تاثیر را با پنبه آغشته به سرکه سیب تر نمایید.
چقدر سرکه سیب باید مصرف نماییم؟
از آنجاییکه سرکه سیب درمانی تایید شده نیست، پس اطلاعاتی برای میزان توصیه شده ی مصرف آن وجود ندارد. بعضی از افراد 2 قاشق چاخوری سرکه سیب که با آب و یا آب میوه مخلوط شده است، مصرف می نمایند.

خطرات و عوارض جانبی سرکه سیب
  • عوارض جانبی - مصرف مقادیر کوچک سرکه سیب، عموما بدون مشکل می باشد. اما مقادیر زیاد و یا مصرف طولانی مدت می تواند خطراتی در پی داشته باشد. مصرف سرکه سیب خالص و مخلوط نشده با آب می تواند باعث ساییده شدن مینای دندان و سوختن دهان و گلو شود.
  • خطرات مصرف سرکه سیب - زنانیکه پوکی استخوان دارند، باید با احتیاط سرکه سیب مصرف نمایند. مصرف مرتب سرکه سیب می تواند باعث کاهش تراکم استخوان شود. از آنجاکه سرکه سیب می تواند باعث تغییر سطح انسولین شود، افراد دیابتی باید سرکه سیب را با مشورت پزشکشان مصرف نمایند.
  • تداخلات - افرادیکه ملین، دیورتیک و داروی بیماری های قلبی و دیابت مصرف می نمایند، باید قبل از مصرف سرکه سیب با پزشکشان مشورت نمایند.
سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
بیماری واریکوسل (varicocele) باعث بزرگ شدن رگ ها درون کیسه بیضه می شود. واریکوسل مشابه بیماری ورید واریسی (varicose vein) که در پا رخ می دهد می باشد. واریکوسل یکی از معمول ترین دلایل کاهش اسپرم و کاهش کیفیت اسپرم که می تواند باعث نازایی و ناباروری مردان شود، بااینحال همه انواع آن برروی تولید اسپرم تاثیری ندارند. درضمن واریکوسل می تواند باعث کوچک شدن بیضه ها نیز شود.

اکثر انواع واریکوسل در گذر زمان رشد می کنند، خوشبختانه بیشتری انواع واریکوسل را می توان مشخص نموده و خیلی از آنها نیاز به درمان خاصی ندارند، البته زمانیکه واریکوسل باعث ناراحتی شما شود، معمولا نیاز به جراحی برای درمان و بهبود آن وجود دارد.

علایم واریکوسل
بیماری واریکوسل اغلب نشانه و علامتی ندارد اما اگر علامتی ظاهر شود، این علایم می توانند شامل:

  • رگ های بزرگ شده و پیچ خورده در کیسه بیضه
  • ورم ها و برآمدگی های درون کیسه بیضه که البته دردناک نیستند
  • درد در ناحیه کیسه بیضه کا ممکن است با نشستن، پاشدن و سایر کشش های فیزیکی افزایش یافته، در روز شدید تر شود و زمانیکه به پشت دراز می کشید بهتر شود.
دلایل واریکوسل
واریکوسل زمانی رخ می دهد که دریچه های درون رگهای در امتداد طناب اسپرمی، جلوی جریان خون را گرفته و کارایی آن را مختل می کنند. این مشکل باعث برگشتن خون به بالا و در نتیجه ورم و پهن شدن رگ ها می شود.

واریکوسل عموما به آرامی پیشرفت کرده، اغلب در سنین بلوغ شکل می گیرد، در مردان 15 تا 25 معمول تر است و عموما در سمت چپ کیسه بیضه دیده می شود. هرچند که عواملی که می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند، پیدا نشده اما نتایج بعضی از تحقیقات نشان می دهند که چاقی ممکن است خطر ابتلای شما به بیماری واریکوسل را افزایش دهد.

ظهور ناگهانی واریکوسل در مردان مسن ممکن است ناشی از تومور کلیه باشد و نیاز به بررسی دقیق دارد.

عوارض واریکوسل
واریکوسل می تواند باعث کوچک شدن بیضه تحت تاثیر شده، همچنین می تواند باعث نازایی و ناباروری در مردان شود. علت اینکه این بیماری باعث ناباروری مردان شده معلوم نیست، اما می توان آنرا بدلیل افزایش دمای ناحیه و در نتیجه تاثیر بر شکل گیری و تحرک اسپرم شود.

تشخیص ابتلا به بیماری واریکوسل
پزشک شما ناحیه کشاله ران از جمله کیسه بیضه و بیضه ها را برای تشخییص ابتلای شما به این بیماری بررسی می نماید. از آنجاییکه ممکن است واریکوسل با بررسی نواحی خود را نشان ندهد، برای تشخیص آن از سونوگرافی اسکروتوم استفاده کند.

انواع بیماری واریکوسل
  • گرید ۱: وریدها هنگام زور زدن قابل لمس می‌باشند
  • گرید ۲: وریدها در حالت ایستاده قابل لمس می‌باشند
  • گرید ۳: وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده‌اند
  • واریکوسل ساب کلینیکال: که با معاینه قابل لمس نیستند ولی با سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.
درمان کردن و یا درمان نکردن واریکوسل
واریکوسل یک بیماری خوش خیم است اما درمان دارویی ندارد و تنها روش درمان آن جراحی است. تصمیم گیری برای عمل بستگی به فاکتورهای گوناگونی مانند: شدت واریکوسل و سن بیمار و وضعیت باروری (تاهل و داشتن یا نداشتن فرزند) دارد. در مواردی که بیمار واریکوسل گرید دو یا سه داشته باشد و با ناباروری مراجعه نموده باشد نیاز به عمل جراحی واریکوسلکتومی دارد. اگر واریکوسل با اختلال در آزمایش منی همراه باشد، باز هم نیاز به عمل دارد.

در برخی رفرنس‌ها اگر مرد جوانی با واریکوسل قابل مشاهده یا قابل لمس (درجه سه یا دو) مراجعه نماید و فعلا قصد بچه دارشدن هم نداشته باشد برای پیشگیری از اثرات نامطلوب آن بر باروری توصیه به عمل می‌شود. درمورد جراحی واریکوسل های بسیار خفیف یا ساب کلینیکال اختلاف نظر وجود دارد.

درمان واریکوسل
همان طور که گفته شد واریکوسل درمان دارویی ندارد و تنها روش درمان آن جراحی است. روشهای درمان آن یا با روشهای با برش جراحی است یا با روش آمبولیزاسیون (فرستادن لخته) از طریق پوست. جراحی واريکوسل يا به اصطلاح پزشکی واريکوسلکتومی بستن وريدهای بيضه مبتلا می باشد که پس از انسداد اين وريدها بتدريج بدليل عدم حرکت خون، وريدهای مسدود شده کوچک شده و از بين می رود و واريکوسل برطرف می گردد. اين اقدام از طريق برش کوچکی بر روی پوست شکم به طول 4-2 سانتيمتر قابل انجام است.

روشهای جراحی:
  • روش استاندارد طلایی جراحی واریکوسل روش اینگوینال میکروسکوپیک می‌باشد که با برش کوچک پایین شکم نزدیک خارج ریشه آلت و بالای بیضه و با کمک میکروسکوپ انجام می‌شود. مزیت این روش حفظ شریان (سرخرگ) و عروق لنفاوی و عصب می‌باشد و میزان عود نیز کمتر است.
  • روش جراحی اینگوینال که تقریبا مانند روش اول است اما بدون میکروسکوپ انجام می‌شود و بنابراین عوارض آن بیشتر است.
  • روش جراحی رتروپریتوان که با برشی بالاتر از روش قبلی انجام می‌شود.
  • روش جراحی با لاپاروسکوپ که با ایجاد حدود سه سوراخ در شکم و فرستادن گاز به داخل شکم برای ایجاد فضای کافی برای کار انجام می‌شود. اما در این روش احتمال اسیب عروق بزرگ یا روده‌ها یا مثانه و… هر چند ناشایع وجود دارد.
  • روش آمبولیزاسیون از راه پوست که از راه وریدهای کنار ران به صورت موضعی لخته خون خود بیمار یا کویل یا مواد سنتتیک و مصنوعی دیگر به داخل وریدها فرستاده می‌شوند. این روش نیاز به متخصص رادیولوژی ماهر در این زمینه و تجهیزات پیشرفته دارد.
سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
8 راه برای کاهش چروک پوست
روشهای ساده‌ای وجود دارند که با به‌کارگیری آنها در زندگی روزمره می‌توان از پوست محافظت کرد و از پدید آمدن یا تشدید چروکهای صورت جلوگیری کرد. برخی از این روشها را در ادامه این مطلب کوتاه بخوانید.

  • به پشت بخوابید!
خوابیدن به پهلو و شکم باعث ایجاد خطوطی روی گونه،چانه و پیشانی میشود که بعد از بیدار شدن باقی می‌مانند و در صورتیکه هر شب به همین شکل بخوابید، دائمی‌می‌شوند. برای جلوگیری از ایجاد این خطوط بهتر است به پشت بخوابید.

  • بیشتر ماهی بخورید.
ماهی بخصوص سالمون، منبع بسیار خوبی برای پروتئین است.پروتئین هم از مواد مهم تشکیل دهندۀ پوست است.ماهی همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ٣ می‌باشد که برای تغذیه و شادابی پوست مفید است.

  • عینک بزنید!
اگر چشمهایتان ضعیف هستند به جای اینکه پوست دور چشم را چروک بیندازید، عینک مناسب تهیه کنید. عینک آفتابی هم در محافظت از پوست دور چشم از اشعه آفتاب موثر است و از انقباض عضلات دور چشم جلوی نور آفتاب جلوگیری می‌کند.

  • ٤- از کرم های حاوی الفا هیدروکسی اسید استفاده کنید.
این اسیدهای طبیعی کمک می‌کنند تا لایه های مرده پوست برداشته شوند و خطوط ریز و چروک ها و منافذ باز بتدریج برطرف شوند. در غلظت های بالاتر،این اسیدها می‌توانند باعث تحریک تولید کلاژن شوند.می‌توانید با یک پزشک متخصص پوست برای انتخاب نوع کرم مناسب پوست خود مشورت کنید.

  • صورت خود را بیش از حد نشویید.
شستن بیش از حد صورت با آب و صابون،رطوبت و چربی های طبیعی پوست را از بین می‌برد و باعث خشکی پوست می‌شود.برای شستن صورت می‌توانید از شوینده های غیرصابونی یا ژل و کرم های شوینده که متخصصین پوست توصیه می‌کنند،استفاده کنید.

  • از ویتامین c استفاده کنید.
برخی مطالعات نشان داده اند که کرم های حاوی ویتامین c می‌تواننند تولید کلاژن را زیاد کنند،جلوی اثرات مضر نور آفتاب را بگیرند و باعث کاهش لک و قرمزی پوست بشوند.البته ترکیب این ویتامین در کرم باید از نوعی باشد که قابل جذب از پوست باشد.متخصصین پوست می‌توانند شما را در انتخاب کرم مناسب راهنمایی کنند.

  • بجای چای و قهوه،شکلات بنوشید.
شکلات حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می‌تواند پوست را از آسیب آفتاب محافظت کند،جریان خون را در پوست زیاد کند و رطوبت پوست را بیشتر کند.

  • ضد آفتاب بزنید.
فراموش نکنید که باید همیشه و در هر فصلی،حتی زمستان،پوست خود را از آفتاب محافظت کنید.
برای مراقبت های بیشتر،استفاده از کرم های ضد چروک یا بکار گیری روش هایی مثل لیزر و تزریق بوتاکس و فیلر برای کاهش چروک ها،حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
دلایل, علایم, پیشگیری و درمان زانو درد
زانو درد (Knee Pain) مشکل شایعی بوده که افراد در همه سنین را تحت تاثیر قرار می دهد. درد زانو می تواند ناشی از آسیب دیدگی ها همچون پاره شدن رباط و یا غضروف باشد. بیماری ها و مشکلات همچون ورم مفاصل، نقرس و عفونت نیز می توانند باعث زانو درد شوند. خیلی از انواع زانو درد کم و معمولی با درمان خانگی و مراقبت بهبود می یابند. ورزش درمانی و زانوبند نیز می توانند به بهبود درد زانو کمک نمایند. در بعضی از موارد، ممکن است برای درمان زانو درد نیاز به جراحی باشد.

مکان و شدت درد زانو بسته به علت آن متفاوت بوده و بعضی از اوقات ورم و خشکی زانو، سرخی و داغ شدن آن، ضعف و ناتوانی زانو، صدای تق تق و یا خرد شدن و ناتوانی در صاف کردن کامل زانو نیز با درد همراه باشد. اگر قادر به تحمل وزن خود برروی زانو نیستید، دچار ورم مفصل شده‌اید، نمی توانید کاملا زانوی خود را باز و خم کنید، بدشکلی واضحی در زانوی خود می بینید، بجز درد و سرخی و ورم زانو تب هم دارید و یا زانویتان بی ثبات می باشد، باید به پزشک مراجعه نمایید.

دلایل زانو درد
آسیب دیدگی ها، معمول ترین علت مشکلات و درد زانو می باشند. آسیب های ناگهانی (حاد) به زانو می تواند ناشی از ضربه مستقیم به زانو و یا خم کردن، پیچیدن و یا افتادن برروی زانو باشد. درد، کبودی و یا ورم زانو می تواند شدید بوده و همچنین بیشتر و بیشتر شود. زانو و یا زیر زانو بعد از آسیب ممکن است بی حس، ضعیف، سرد، سوزن سوزن شده و یا به رنگ آبی درآید.

آسیب های حاد و ناگهانی که باعث درد زانو می شود، شامل:
  • رگ به رگ شدن، کشیدگی و سایر آسیب ها به رباط و تاندون های متصل کننده کشکگ زانو
  • پارگی در بالشتک لاستیکی مفصل زانو (مینیسک)
  • پارگی های رباط از قبیل رباط صلیبی قدامی (ACL). آسیب دیدگی رباط جانبی داخلی (MCL) شایع ترین آسیب دیدگی رباط زانو می باشد.
  • شکستگی کشکگ زانو، که عموما ناشی از فشار غیرطبیعی برروی زانو از قبیل افتادن، پیچش شدید زانو، نیروی شدید که زانو را خم کند و یا زمانیکه زانو با شدت زیاد با چیزی برخورد می کند.
  • دررفتگی زانو که اغلب در دختران سنین 13 تا 18 سال رخ می دهد.
  • تکه های از استخوان و بافت های ناشی از شکستگی که در زانو گیر می کند.
  • در رفتگی مفصل زانو که عموما آسیبی نادر و در عین حال جدی می باشد.
التهاب هایی که باعث درد زانو می شوند، شامل:
  • التهاب بورس‌ها (بورسیت)
  • بورسیت جلوی کشککی(شایع‌ترین بورسی که در زانو درگیر می‌شود)
  • بورسیت عقب تاندون کشککی
  • بورسیت جلوی تاندون کشککی
  • بورسیت عضله نیمه غشایی(سمی ممبرانوسوس)
  • التهاب تاندون ها(تاندونیت)
  • تاندونیت پاتلا(زانوی پرشگران)
  • تاندونیت همسترینگ
  • تاندونیت پوپلیتئوس
  • سینویت زانو
بیماری هایی که باعث زانو درد می شوند، شامل:
  • نرمی غضروف کشکک یا کندرومالاسی کشکک
  • آرتروز زانو
  • کیست بیکر
  • کیست منیسک
  • منیسک دیسکی شکل
  • آرتریت روماتویید زانو
  • آرتریت چرکی
  • استئوکندریت دیسکان
  • تومورها
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • سندرم رایتر
  • آرتریت هموفیلیک
  • آرتریت نقرسی
  • آرتریت سلی
  • استئومیلیت
  • بیماری ازگود اشلاتر
  • بیماری لارسن جانسون
تغییر شکل ها یا دفورمیتی هایی که باعث زانو درد می شوند:
  • پای پرانتزی
  • پای ضربدری
  • عقب زدگی زانو(هیپراکستنشن زانو)
  • خم شدن زانو
علل دیگر شامل:
  • شلی رباط های اطراف زانو
  • تجمع مایع(افیوژن)مفصل زانو
  • بیماری عروقی محیطی
  • ترومبوز وریدی عمقی(DVT)
  • گیرافتادن بالشتک چربی
گاهی درد زانو مربوط به خود زانو نیست و ممکن است از ناحیه دیگری از بدن باشد(مثلا درد ران یا مچ پا).به این نوع از دردها درد ارجاعی(درد ریفرال)می گویند.

عواملی که خط زانو درد را افزایش می دهد؟
تعدادی از عواملی که خطر زانو درد و مشکلات زانو را افزایش می دهد، شامل:

  • وزن اضافی - چاقی و یا اضافه وزن، باعث افزایش فشار برروی مفاصل زانو می شود. همچنین اضافه وزن خطر آرتروز را افزایش می دهد.
  • مشکلات بیومکانیکی - اختلالات ساختاری خاص همچون کوتاه بودن یک پا از پای دیگر، انحراف و یا صافی زانو ها شما را در برابر مشکلات زانو آسیب پذیرتر می نماید.
  • فقدان انعطاف پذیری و استحکام زانو - فقدان استحکام و انعطاف پذیری زانو از اصلی ترین دلایل آسیب های زانوی می باشد. ماهیچه های ضعیف و یا خشک با کاهش پشتیبانی از زانو و عدم جذب فشار برروی آن باعث آسیب دیدگی آن می شود.
  • ورزش های خاص - بعضی از انواع ورزش ها باعث فشار بیشتر برروی زانوها می شود. اسکی آلپاین و بسکتبال از جمله این ورزش ها می باشد.
  • آسیب های قبلی - در صورتیکه قبلا زانوی شما آسیب دیده باشد، احتمال آسیب دیدن دوباره زانویتان بیشتر می باشد.
درمان درد زانو
درمان های درد زانو بسته به علت آن شامل اقدامات کمک های اولیه، استراحت، استفاده از وسایل کمکی و زانوبند، فیزیوتراپی، دارو های مختلف و در بعضی از موارد جراحی می شود. انتخاب درمان بسته به موقعیت، شدت، نوع مشکل و سن شما، وضعیت سلامتیتان و سطح فعالیت شما می باشد. برای درمان های جراحی و دارویی و فیزیوتراپی نیاز به مراجعه به پزشک می باشد، در ادامه درمان های خانگی و اقدامات احتیاطی برای مشکل زانو درد را بیان می نماییم:

برای درمان خانگی زانو دردی که تازه شروع شده است:

  • استراحت کرده و از فعالیت هایی که درد شما را بیشتر می کند، اجتناب نمایید.
  • از کمپرس یخ استفاده نمایید. ابتدا کمپرس یخ را هرساعت و هربار به مدت 15 دقیقه برروی زانو بگذارید. بعد از روز اول، کمپرس یخ حداقل چهار بار در روز برروی زانویتان بگذارید.
  • تا آنجا که می توانید زانویتان را بالا گذاشته، تا ورم آن کاهش یابد.
  • از نوارها و باندهای بستن زانو که در بیشتر داروخانه ها و تجهیزات پزشکی فروشی ها موجود است، استفاده نمایید. استفاده از این موارد هم به کاهش ورم کمک کرده و از زانو نیز حمایت می کند.
  • برای درد از استامینوفن و برای درد و ورم از ایبوپروفن استفاده نمایید.
  • موقع خواب یک بالش زیر زانویتان قرار دهید.
درمان با طب جایگزین یا سنتی
استفاده از طب سوزنی برای کاهش درد زانوی ناشی از آرتروز مفید است. استفاده از گلوکزامین و کوندروتین هم ممکن است برای دردهای ناشی از ورم مفاصل مفید می باشد.

پیشگیری از زانو درد
با آنکه پیشگیری از درد زانو همیشه ممکن نیست، اما توصیه هایی که در ادامه می آیند می توانند مفید باشند:

  • اگر شما چاق هستید باید بدنبال کاهش وزن بوده و درصورتیکه وزن متناسبی دارید، سعی به حفظ تناسب اندام خود نمایید.
  • همیشه قبل از ورزش گرمش کرده و بعد از آن نرمش نمایید. عضلات چهار سر ران و عضلات قبل از ران را بکشید و تقویت نمایید.
  • از دویدن رو به پایین تپه ها اجتناب کرده و بجای دویدن راه بروید.
  • بجای دویدن، دوچرخه سواری و شنا نمایید.
  • میزان ورزش خود را کاهش دهید.
  • اگر چاق هستید، وزن کم کنید. هنگام بالا رفتن و پایین رفتن از پله ها، به ازای هر نیم کیلو وزن اضافه، دو نیم کیلو فشار برروی زانو وارد می شود.
  • اگر کف پای شما صاف است، از کف های مخصوص کفش استفاده نمایید.
  • از مناسب بودن کفش های دوندگیتان اطمینان حاصل نمایید.
سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
آنچه که باید درباره بواسیر یا هموروئید بدانید
بواسیر (Hemorrhoids یا هموروئید) وریدهای متورم در مقعد و پایین راست روده می باشد. با اینکه این بیماری شایع دردناک و آزاردهنده است، اما مشکلی جدی و خطرناک نمی باشد. بواسیر علل متفاوتی از فشار زیاد هنگام اجابت مزاج گرفته تا افزایش فشار بر مقعد در هنگام بارداری و سایر علل دارد. بواسیر می تواند در داخل راست روده (هموروئید داخلی) و یا زیر پوست دور مقعد (هموروئید خارجی) ظاهر شود.

بواسیر بیماری شایعی بوده و تا سن 50 سالگی، حدود نصف بزرگسالان با خارش، درد و خونریزی که می توانند، نشانه بواسیر باشند، برخورد می نمایند. خوشبختانه، راههای موثری برای درمان این بیماری وجود دارد. خیلی از افراد با تغییرات در سبک زندگی و استفاده از درمان های خانگی می توانند این مشکل را آسان کرده و شدتش را کاهش دهند.

علایم و نشانه های بواسیر
معمول ترین علایم هردو بواسیر داخلی و بواسیر خارجی شامل:

  • خونریزی هنگام اجابت مزاج.
  • خارش و یا سوزش درناحیه مقعد.
  • درد مقعد (درد هنگام شستن و تمیز کردن ناحیه مقعد)
  • ورم در اطراف مقعد.
  • برجستگی نزدیک مقعد که می تواند حساس و یا دردناک باشد.
  • نشت مدفوع.
در هموروئید داخلی، ممکن است در کاسه دستشویی خون براق و قرمز بعد از اجابت مزاج مشاهده نمایید. ممکن است خون مشاهده شده روی مدفوع شما باشد. هموروئید داخلی غالبا رگهای کوچک و متورم می باشد که در دیواره کانال مقعد ظاهر می شود. درصورتیکه بواسیر داخلی متورم شده و توسط ماهیچه های مقعد بر آن فشار وارد شود، احساس درد به شما دست می دهد. اگر هموروئید ورم کند، بجز خون شما مخاط نیز برروی مدفوع خود مشاهده می نمایید.

بواسیر خارجی سوزش داشته و زیر پوست دلمه شده و باعث بوجود آمدن برجستگی دردناک و سختی می شود. این نوع دلمه ترومبوزه (thrombosed) و یا هموروئید نامیده می شود. پزشک شما با آزمایش و بررسی شما و گرفتن شرح حالتان می تواند تشخیص دهد که شما به بیماری بواسیر مبتلا هستید یا خیر.

دلایل بواسیر یا هموروئید
رگ های دور مقعد تحت فشار ورم کرده و یا بیرون می زند. رگ های ورم کرده (هموروئید ها) در اثر افزایش فشار در راست روده بوجود می آیند. عواملیکه باعث افزایش فشار می شوند، شامل:

هرچه سن بالاتر می رود، خطر هموروئید افزایش می یابد، چراکه بافت های نگهدارنده رگ ها در راست روده و مقعد با افزایش سن ضعیف و کشیده می شوند.

عوارض بواسیر
بواسیر یا هموروئید، اغلب عوارض نادری داشته و شامل:

  • کم خونی - خونریزی مزمن ناشی از بواسیر ممکن است باعث ابتلای افراد بهکم خونی شود. این کم خونی باعث خستگی و ضعف می شود.
  • هموروئید مرده - اگر رگ تغذیه کننده هموروئید داخلی پاره شود، ممکن است هموروئید مرده بوجود آمده و باعث درد شدید می شود.
درمان بواسیر
اغلب موارد، درمان بواسیر شامل راه کارهایی می شود که خود شما قادر به انجام آنها می باشید. این راه کارها شامل، تغییرات در سبک زندگی و … می شود. اما بعضی از اوقات استفاده از دارو و یا جراحی برای درمان بواسیر لازم می باشد.

درمان های خانگی و تغییرات سبک زندگی برای درمان هموروئید شامل:
  • استفاده از درمان های موضعی شامل کرم های هموروئید و یا شیاف های حاوی هیدروکورتیزون و یا استفاده از پد های حاوی داروهای بی حس کننده، برای کاهش درد.
  • نشستن در آب گرم برای برای 10 تا 15 دقیقه و دو تا سه بار در روز.
  • ناحیه مقعد را تمیز نگه داشته و روزانه برای تمیز شدن آن ناحیه مقعد را شسته و یا دوش بگیرید. موقع شستشو لزوما نیازی به استفاده از صابون نیست و حتی صابون ممکن است، مشکل را جدی تر کند. بعد از شستن ناحیه به آرامی آن را با سشوار خشک نمایید.
  • برای کاهش ورم از کمپرس یخ و یا کمپرس های سرد، برروی مقعد خود استفاده نمایید.
  • برای کاهش درد از مسکن های در دسترس (OTC) همچون استامینوفن،آسپرین و یا ایبوپروفن استفاده نمایید.
با این درمان ها علایم بواسیر بعد از یک هفته برطرف می شود. اگر مشکلتان تا یک هفته برطرف نشد و یا درد شدید و یا خونریزی داشتید، می بایست به پزشک مراجعه نمایید. درمان های پزشکی برای هموروئید شامل استفاده از لیزر، بستن باند لاستیکی، اسکلروتراپی و جراحی می شود.

پیشگیری از بواسیر
بهترین راه برای پیشگیری از بواسیر (هموروئید)، نرم نگه داشتن مدفوع است تا به راحتی از مقعد خارج شود. برای پیشگیری از هموروئید و یا کاهش شدت آن، توصیه های زیر را دنبال نمایید:

  • مصرف غذاهای پرفیبر - میوه بیشتری بخورید و سبزی و غلات کامل مصرف نمایید. این نوع **** های غذایی سالم و پرفیبر، مدفوع را نرم کرده و حجم آن را افزایش می دهد و در نتیجه باعث اجتناب از فشار و زورزدنی که باعث افزایش شدت هموروئید شده، می شود. سعی کنید برای جلوگیری از نفخ و بادشکم،فیبر **** غذایی خود را کم کم افزایش دهید.
  • مایعات زیاد بنوشید - روزانه 6 تا 8 لیوان آب و سایر مایعات (غیرازالکل) بنوشید، تا مدفوع شما نرم باقی بماند.
  • استفاده از مکمل های فیبردار - اکثر افراد فیبر مورد نیازشان را دریافت نمی کنند. فیبر توصیه شده برای زنان 25 گرم درروز و برای مردان 38 گرم در روز می باشد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل های فیبردار در روز باعث کاهش خونریزی و بهبود کلی بیماری بواسیر می شود. اگر از مکمل های فیبردار استفاده می کنید، حتما هشت لیوان آب در روز مصرف نمایید تا جلوی یبوست را گرفته و یا یبوستتان را بدتر نکند.
  • زور نزنید - زورزدن و نگه داشتن نفس هنگام اجابت مزاج باعث افزایش فشار در مقعد می شود.
  • اجابت مزاج بموقع - زمانیکه احساس مدفوع داشتن به شما دست داد، به دستشویی بروید، چراکه ماندن کدفوع باعث خشک شدن و سفت شدن آن و درنتیجه سخت تر شدن اجابت مزاج می شود.
  • ورزش کنید - با افزایش فعالیت، از یبوست پیشگیری کرده و فشار برروی رگ های خود را کاهش می دهید. همچنین ورزش به شما در کاهش وزن کمک می کند، چراکه چاقی خود نیز باعث بدتر شدن هموروئید می شود.
  • از زیاد نشستن اجتناب کنید - نشستن زیاد، بخصوص در دستشویی، باعث افزایش فشار بررگهای درون مقعد می شود.
  • خوابیدن به بغل - اگر شما باردار هستید، خوابیدن برروی بغل باعث کاهش فشار بررگهای خونی لگن خاصره شده و در نتیجه می تواند از بزرگتر شدن بواسیر جلوگیری نماید.
 
بالا