برگزیده های پرشین تولز

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

mona_jalalifar

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
27 دسامبر 2015
نوشته‌ها
17
لایک‌ها
1
سن
30
محل سکونت
تهران
سلام دوستان
ما یه سایت داریم به اسم پزشک خوب که شما میتونید توش هر دکتر و متخصصی که دنبالشون هستید رو پیدا کنید و اطلاعات اونا رو از جمله آدرس و شماره تلفن مطب و یا خدماتی که ارایه میدن رو ببینید.
حتی میتونید از پزشک مورد نظرتون بصورت آنلاین وقت بگیرید.
کافیه یه سر به سایت ما بزنید.
اینم لینکشه:
http://pezeshkekhoob.com/
تااااازه یه چیز دیگه...اگه هر پزشک و متخصص خوبی ک میشناسید یا سراغ دارید رو به ما معرفی کنید از ما هدیه هم میگیرید.
اینم لینک توضیحات هدیه:
http://pezeshkekhoob.com/PezeshkeKhoobeMan/
به ما سر بزنید :);)
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
مبتلا شدن به نزدیک بینی در اثر کار با کامپیوتر

کار زیاد با کامپیوتر می تواند تاثیرات منفی زیادی روی سلامت چشمان ما بگذارد و موجب تغییرات زیادی در دید ما شود نزدیک بینی از شایع ترین عوارض ناشی از صرف وقت زیاد با مانیتو و صفحه های الکترونیکی مانند موبایل است


این روزها شنیدن صدای بچه هایی که در کوچه و خیابان مشغول بازی هستند اگر نگوییم نادر ولی اتفاقی عجیب است. خلوتی کوچه ها شاید به مذاق ساکنان یک محله خوش بیاید و موجب حفظ آرامش آنها بشود ولی خبر از این واقعیت دارد که بچه های ما در خانه سرگرم بازی و کار با کامپیوتر، تبلت، موبایل و ابزارهایی از این دست هستند. وسایل که در کنار چندین و چند مزیت قابل توجهی دارند شرایط روحی و جسمی کودکان را هم تحت الشعاع قرار می دهند.

بدون شک یکی از اولین اعضای بدن که در اثر استفاده مدام از وسایل الکترونیکی و دیجیتالی این چنینی دچار اختلال می شود چشم ها هستند.آسیب پذیری که در خصوص گروه کودکان شدت و شکل متفاوتی پیدا می کند. بر این اساس، خطر نزدیک بینی در کودکانی که ساعت های متمادی در طول روز را صرف وسیله های الکترونیکی می کنند افزایش می یابد. بنا بر آمار موجود، اختلال نزدیک بینی چشم در طول سال های گذشته 50درصد افزایش داشته است، افزایشی که از عدم رعایت فاصله استاندارد و نزدیکی بیش از اندازه چشم به صفحات الکترونیکی است.

اگرچه نزدیک بینی مشکلی است که در کمین طیف گسترده ای از مردم نشسته است؛ اما به واسطه برخی عواملی از جمله صرف وقت زیاد از حد با کامپیوتر، تبلت و موبایل تشدید می شود.از طرف دیگر، سبک زندگی بچه های امروز به سمتی می رود که آنها زمان کمتری را خارج از خانه سپری می کنند و همین مسئله باعث می شود افق دید آنها محدود شود. به دیگر بیان، زمانی که کودکان در بیرون از خانه مجبور هستند به چشم اندازهای دور دست هم خیره شوند و همین موضوع احتمال نزدیک بینی را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

از طرف دیگر، عادت کردن کودکان به بازی و تفریح در بیرون از خانه یعنی سپری کردن زمان بیشتر در دل طبیعت و قرار گرفتن در معرض نور خورشید. مسئله ای که نه تنها به سلامت آنها کمک می کند بلکه نزدیکی و دوستی آنها با طبیعت را نیز افزایش می دهد.بنابراین، اگر پدر و مادر هستید هر چه قدر هم سخت تلاش کنید وابستگی فرزندتان را به وسایل الکترونیکی کاهش دهید و برنامه های برای تفریح بیرون از خانه آنها در نظر بگیرید.

منبع webmd

انتهای پیام
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
عارضه های چشمی برخی داروهای ضد افسردگی



می خواهیم در این مطلب به انواع داروهای ضد افسردگی که موجب بروز مشکل در بینایی می شوند اشاره کنیم بهتر است با عوارض آن ها آشنا شوید و در صورت مشاهده به پزشک مربوط مراجعه کنید


برخی داروهای ضد افسردگی از جمله Effexor®, Cymbalta®, Zoloft® و برخی داروهای ضد اضطراب از جمله Lexomil® می‌توانند سبب بروز گلوکوم حاد شوند و فشار چشم را بالا ببرند.

این عارضه بویژه در هفته نخست درمان بیشتر دیده می‌شود. گلوکوم با عوارضی از جمله چاله نورانی، تاری دید و درد و حالت تهوع بروز می‌کند.

با قطع فوری دارو و درمان‌های آنتی‌گلوکوم این مسئله فوراً رفع می‌شود اما در صورت ادامه مصرف دارو، چشم به این وضعیت بینایی عادت کرده و اختلال درمان پذیر نخواهد بود. در صورتی که فشار چشم بالا بماند می‌تواند بعد از مدتی سبب نابینایی شود. به همین دلیل مشاوره اورژانسی با متخصص الزامی است.

medisite،
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
ارزش های تغذیه ای برخی خوراکی های پرمصرف



برخی مواد خوراکی می توانند در لاغری به ما کمک کنند می خواهیم درباره خوراکی هایی مانند ژله،قارچ ،بستنی و دیگر خوراکی های مفید صحبت کنیم و ارزش های تغذیه ای آنان را بیشتر بشناسیم


دیگر مثل قدیم نیست که آدم‌ها با تکیه بر تجربه یا دانش تجربی با پدیده‌های پیرامون‌شان برخورد کنند. در عصر جدید علم حرف اول و آخر را می‌زند و رسانه‌ها حرف علم را بین مردم سراسر جهان پخش می‌کنند. اما گاهی حجم این اخبار و اطلاعات به‌قدری زیاد می‌شود که تشخیص درست از غلط را دشوار می‌کند حتی گاهی اخباری که به گوش می‌رسد با یکدیگر در تناقض قرار می‌گیرد. درباره یکسری از خوراکی‌ها هم همیشه حرف و حدیث‌های ضد و نقیضی شنیده می‌شود.

هنوز هم مردم تکلیف‌شان را با بعضی مواد غذایی نمی‌دانند. برای روشن شدن این موضوع دکتر شهناز کارکن، دستیار تخصصی طب سنتی و مسوول آموزش تغذیه انجمن علمی طب سنتی چند خوراکی رایج را از دیدگاه طب سنتی بررسی کرده و دست‌کم تکلیف‌تان را با این چند مورد مشخص می‌کند.

ژله استخوان‌ساز است؟

ژله به دلیل شیوه آماده‌سازی سریع و آسان و شکل فانتزی و جذابش به عنوان دسر محبوب اغلب افراد مورد استقبال قرار می‌گیرد. ژله از ماده‌ای به اسم ژلاتین تهیه می‌شود که چسبناک و غلیظ است. برخی تصور می‌کنند ژلاتین یک خوراکی صنعتی است و از مواد غیر مغذی و مضر تشکیل شده حال آنکه واقعیت خلاف این است.

ژلاتین از استخوان حیواناتی مثل گاو و ماهی به دست می‌آید و با تغییراتی به شکل معمول به بازار عرضه می‌شود؛ بنابراین خواصی که در قلم استخوان گاو و ماهی (بیشتر گاو) وجود دارد در ژله هم یافت می‌شود.

خواص ژله

تنها غذاها نیستند که سلامت بدن را تامین می‌کنند. بعضی میان وعده‌ها و خوراکی‌های دیگر هم با خواص مفیدشان به این روند کمک می‌کنند. ژله از جمله همین مواد خوراکی است. طب سنتی ژله را غذا به حساب نمی‌آورد و صرفا آن را به عنوان یک دسر یا ماده اشتهاآور معرفی می‌کند. از نظر طب سنتی ژله قدری به طبع سرد و‌ تر تمایل دارد ولی در مجموع طبع نسبتا معتدلی برایش قائل هستند. ژلاتین طبیعی از این اعتدال بیشتر بهره‌مند است.

* ژله مواد پروتئینی دارد و برای کسانی که در مراحل رشد و استخوان‌سازی هستند یا دچار مشکلات مفصلی و استخوانی شده‌اند، مفید است.

* ژله می‌تواند باعث تنظیم سطح کلسترول مفید خون شود.

* کلاژن و اسیدفولیک موجود در ژله سبب رشد و تقویت پوست و مو می‌شود.

* با وجود ویتامین‌های B1 و B2 ژله می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

هشدار طب سنتی درباره ژله

معمولا انواع ژله که در کارخانجات تهیه می‌شوند، علاوه بر ژلاتین حاوی مواد دیگری مثل رنگ، اسانس و قند هم هستند؛ بنابراین توصیه می‌شود هفته‌ای یک یا دوبار بیشتر ژله مصرف نکنید. با رعایت این نکته درواقع به کلیه‌های‌تان یک هفته وقت می‌دهید تا به شکل مناسب این مواد زائد را از بدن‌تان دفع کند.

همچنین افرادی که معده‌شان سرد و مرطوب است باید کمتر از دیگران ژله بخورند؛ یعنی افرادی که کمتر دچار عطش می‌شوند، بزاق‌شان بیشتر ترشح می‌کند و روی پوست هم سردی ملایمی را احساس می‌کنند. این افراد دستگاه گوارش‌شان ضعیف است و پروسه هضم ژله به عنوان یک ماده لزج که باعث چسبندگی مخاط می‌شود، برای‌شان سخت‌تر خواهد بود.

بستنی انرژی‌زاست؟

بستنی تنها برای کودکان محبوب نیست چون تقریبا کمتر کسی را می‌شود پیدا کرد که بستنی دوست نداشته باشد. بعضی‌ها می‌گویند بستنی به دلیل چربی و شیرینی فراوانش نمی‌تواند خوراک مفیدی باشد. در مقابل گروه دیگری معتقدند چون ماده تشکیل‌دهنده اولیه بستنی شیر است، هیچ ضرری برای سلامت ندارد. بعضی حتی پا را فراتر هم می‌گذارند و بستنی را درمان بیماری‌هایی مثل افسردگی و سرماخوردگی می‌دانند.

واقعیت این است که بستنی یک میان‌وعده پرکالری به شمار می‌آید و بیش از آنکه برای بزرگسالان مفید باشد، برای کودکان مناسب است. بستنی از شیر تهیه می‌شود که یکی از مهم‌ترین و مفیدترین لبنیات است.

خواص بستنی

از نظر طب سنتی بستنی یک ماده سرد بالفعل است که جذابیت غذایی دارد ولی توصیه می‌شود آن را جایگزین غذا نکنید و صرفا به عنوان میان‌وعده از آن میل کنید.

* شیر موجود در بستنی دارای پروتئین و آهن فراوان است.

* ویتامین‌های گروه B به ویژه ویتامین 12B موجود در این خوراکی آن را به یک میان‌وعده مفید تبدیل می‌کند. ویتامین 12B در منابع گیاهی یافت نمی‌شود و تنها در شیر و بستنی وجود دارد. این ویتامین کمیاب در درمان کم‌خونی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

* بستنی منیزیم هم دارد و برای افرادی که دچار کمبود منیزیم هستند، مفید است.

هشدار طب سنتی درباره بستنی

بستنی یکی از خوراکی‌های محبوبی است که تنوع بالایی هم دارد. انواع بستنی‌ها به‌فور در بازار یافت می‌شود.

* بستنی طبع سردی دارد و بهتر است آن را با ماده‌ای که این سردی را اصلاح می‌کند، میل کنید. بهتر است بستنی را همراه شکلات گرم مصرف کنید. همچنین می‌توانید میوه‌هایی مثل موز را که طبع گرمی دارند با بستنی بخورید.

* بستنی حرارت مورد نیاز برای هضم را کاهش می‌دهد بنابراین در حجم کم آن را مصرف کنید.

* بستنی را در فصل سرد مصرف نکنید چون بدن برای حفظ حرارت غریزی‌اش حرارت را به مرکز بدن هدایت می‌کند. در این صورت اگر بستنی بخورید درواقع عملکرد طبیعی بدن‌تان را مختل کرده‌اید.

* هرچه بستنی طعم‌دار‌تر و رنگی‌تر باشد، به همان میزان از خواصش کاسته می‌شود.

* در تهیه بستنی‌های میوه‌ای معمولا از اسانس و رنگ بیشتری استفاده می‌شود.

قارچ باعث لاغری می‌شود؟

این روزها که بازار ****‌های لاغری داغ است هر خوراکی که به کاهش وزن کمک کند مورد استقبال قرار می‌گیرد. می‌گویند خوردن قارچ باعث لاغری می‌شود و بعضی به این امید هر روز آن را مصرف می‌کنند. عده‌ای هم خیال می‌کنند قارچ پروتئین دارد و آن را جایگزین منابع اصلی پروتئین می‌کنند.

حال آنکه این کار درست نیست و به تندرستی‌شان آسیب می‌رساند چون میزان پروتئین قارچ بسیار کم است و نمی‌تواند پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند. اما قارچ فاقد چربی است و جزء مواد غذایی کم‌کالری محسوب می‌شود بنـابـراین می‌شود در رژیـم‌های غذایی کم‌کالری از قارچ هم استفاده
کرد.

خواص قارچ

از نظر طب سنتی قارچ طبع سرد و ‌تر دارد و توصیه می‌شود آن را همراه آویشن، زیره و فلفل سیاه میل کنید تا اثرات سوء آن خنثی شود. برخی از خواص قارچ عبارتند از:

* قارچ برای رشد و تقویت استخوان‌ها خوب است.

* ویتامین‌های گروه B در قارچ به‌وفور یافت می‌شوند.

* برای سلامت چشم و پوست مفید است.

* اعصاب و عضلات را تقویت می‌کند.

* در درمان بعضی انواع کم‌خونی موثر واقع می‌شود.

* دارای انواع املاح، آهن، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است.

* برای مبتلایان به دیابت خوراک مناسبی به شمار می‌آید.

* کسانی که دچار یبوست می‌شوند، بهتر است قارچ میل کنند.

هشدار طب سنتی درباره قارچ

* افرادی که معده ضعیفی دارند مثل زنان باردار و شیرده بهتر است قارچ نخورند.

* کسانی که معده‌شان سرد و ‌تر است، نباید قارچ مصرف کنند.

* خوردن قارچ برای مبتلایان به اختلالات کلیوی مضر است.

* افرادی که دچار کولیک روده هستند نباید قارچ بخورند.

* بیماران مبتلا به نقرس بهتر است قارچ نخورند.

* قبل از مصرف باید قارچ را خیلی خوب شست‌وشو دهید ولی به هیچ‌وجه نباید برای مدتی طولانی آن را در آب قرار دهید.

چای آرامش‌بخش است؟

مخالفان چای از خاصیت کاهش خلط دم یا مانع بودن آن در جذب مواد مغذی مانند آهن استفاده می‌کنند و می‌گویند نوشیدن چای مضر است. این حرف گرچه درست است اما نباید باعث شود چشم بر حقایق و خواص مفید دیگر چای بسته شود. چای می‌تواند استرس‌های روزانه را از بین ببرد، خستگی را از تن بشوید و اسباب نشاط را فراهم کند. شاید بشر خودش به تجربه این را دریافته است که چای را رها نمی‌کند!

خواص چای

چای طبع گرم و خشک دارد و خلط دم را کاهش می‌دهد؛ یعنی مانع جذب آهن می‌شود ولی با این حال در صورتی که به اندازه مصرف شود، فواید بسیاری همراه خواهد داشت که برخی از فواید آن عبارتند از:

* ادرارآور است و در افرادی که سنگ کلیه دارند می‌تواند باعث دفع سنگ شود.

* نوشیدن یک لیوان چای در روز خستگی را برطرف می‌کند.

* چای جزء نوشیدنی‌هایی است که اغلب افراد به نوشیدن آن عادت دارند. در طب سنتی وقتی کسی عادت به مصرف یک خوراکی دیرینه دارد، می‌گویند آن ماده خوراکی برایش غذاییت پیدا می‌کند بنابراین چای هم در تامین تندرستی نقش موثری را بازی می‌کند.

هشدار طب سنتی درباره چای

افراط و تفریط در هر امری آسیب‌های خاص خودش را در پی خواهد داشت. این قاعده در مورد چای هم مستثنا نیست؛ یعنی نوشیدن به اندازه آن می‌تواند فرد را از خواص مفیدش بهره‌مند کند و بیش از حد خوردن یا نخوردنش هم کیفیت سلامت را پایین می‌آورد.

* چای در قسمت انتهایی روده مانع جذب آهن می‌شود و مصرف بیش از حد آن می‌تواند کم‌خونی ایجاد کند.

* چای در صورتی که به صورت داغ نوشیده شود، موجب ‌التهاب معده و مری می‌شود.

* در نوشیدن چای افراط نکنید. نوشیدن روزانه یک یا حداکثر دو لیوان چای کافی است.

* چای کمرنگ بنوشید.

* فاصله مناسب بین نوشیدن چای و خوردن غذا را رعایت کنیدوتا دو ساعت بعد از غذا چای ننوشید.

* نوشیدن مفرط چای در افرادی که کم خونی یا بیماری کلیوی دارند، بسیار مضر است.

مجله سیب سبز
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
کمک به بینایی بهتر با این مواد خوراکی





چه مواد غذایی می توانند به تقویت قوای بینایی ما کم کنند و موجب رورش قوای دید ما شوند لیست برخی از بهترین مواد غذایی که می توانند برای چشمان شما مفید باشند را برایتان در این مطلب آورده ایم


– برای ما انسان ها دنیا از زاویه دید چشم هایمان تعریف می شود، چشم هایی که اگر روزی کم سو شوند نحوه ارتباط ما را با دنیا تا حد زیادی تغییر می دهند. در واقع، ما بیش از هر چیزی به واسطه چشم با محیط پیرامون و دیگران رابطه برقرار می کنیم و با پدیده های جدید مواجه می شویم. به همین دلیل، محافظت از این نعمت شگفت انگیز یکی از ضروری ترین کارهایی است که هر کدام ما در زندگی باید انجام می دهیم. نعمتی که به صورت طبیعی و هم زمان با افزایش سن ما قدرت خود را از دست می دهد و ضعیف تر می شود؛ با این حال ما می توانیم به واسطه رعایت برخی موارد از جمله تغذیه سالم تا حد ممکن قوای چشم خود را حفظ کنیم. شما هم اگر می خواهید چشمانی تیز بین و بدون مشکل داشته باشید خواندن این گزارش را از دست ندهید:

ذرت

ذرت ها نه تنها خوراکی لذیذ و دوست داشتنی هستند بلکه به علت ترکیباتی که دارند از جمله: لوتئین و زآگزانتین تأثیر فوق العاده در حفظ و تقویت توان بینایی ما دارند.

کلم

همانند اسفناج، کلم ها نیز مقادیر قابل توجهی زآگزنتین درون خود جای داده اند، ماده ای که نوعی آنتی اکسیدان محسوب می شود و می توانند از چشم های ما در برابر آسیب های احتمالی محافظت کند. یکی از مهم ترین تأثیرات این گیاه بر سلامت چشمان ما مراقبت از آنها در مقابل آلودگی های پیرامونی مانند: دود سیگار، نور خورشید و آلودگی هوا است.

اسفناج

یک فنجان اسفناج حاوی 20.4 گرم لوتئین و زآگزانتین است؛ ترکیباتی ویژه که نقشی غیر قابل انکار در حفظ قوای بینایی ما بازی می کنند.

سیر

احتمالاً با شنیدن اسم سیر بوی بد آن به ذهنتان می رسد؛ ولی این خوراکی به ظاهر دوست نداشتنی منبعی سرشار از مواد مغذی است.این خوراکی نه تنها می تواند جریان خون را در بدن افزایش دهد و سیستم ایمنی را تقویت کند بلکه در حفظ توان چشمان ما هم نقش مهمی دارند.

فلفل

برای اینکه سلامت کلی چشمان خودتان را حفظ کنید مصرف روزانه مقداری مشخص فلفل را در برنامه روزانه خود قرار دهید. فرقی نمی کند چه نوع یا چه رنگی از این خوراکی را انتخاب کنید، مهم این است که سبد غذایی شما از این ماده خالی نباشد؛ زیرا فلفل ها سرشار از ویتامین A و C هستند که نقش غیر قابل انکاری در سلامت چشمان ما ایفا می کنند.

روغن زیتون

روغن زیتون جزء اسیدهای چرب بدون ترنش محسوب می شود، بنابراین می توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از افزایش وزن غذاهای خود را با این روغن طبخ کنید. روغن زیتون نه تنها در جذب چربی های تأثیری ندارد بلکه می تواند به داشتن چشمانی تیز بین و قوی هم کمک کند.

آجیل

ویتامین E موجود در مغزهای آجیل از چشمان ما در برابر رادیکال های آزاد مراقبت می کند و فرآیند پیرچشمی را آهسته می کند.کافی است در طول روز چند دانه بادام یا تخم گل آفتابگردان بخورید تا نیاز بدنتان به ویتامین E کاملاً رفع شود.

گوجه

کاراتونین، یکی از ماده های اصلی موجود در گوجه که مقادیر قابل توجهی لیکوپن را درون خود جای داده است. لیکوپن همان ماده است که به گوجه رنگی درخشان می بخشد و چشم ها را مقابل انواع مشکلات ایمن نگه می دارد. علاوه بر این، ویتامین C درون گوجه فرنگی تأثیر قابل توجهی در حفظ قوای چشمی ما ایفا می کند.

منبع
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
5 غذای سالم که حتما باید در **** غذایی کودکان باشد
kids.jpg


بچه ها ی امروزی را می توان نسل فست فود نامگذاری کرد . آنها دسترسی آسان به تمام مواد غذایی را دارند بر خلاف بزرگسالان، کودکان دارای نیازهای مختلف غذایی هستند که به رشد آنها بسیار کمک میکند. در این بخش مواد غذایی مغذی را معرفی میکنیم که باید در برنامه غذایی آنها باشد تا رشد خوبی داشته باشند


شیر

شیر منبع خوبی از کلسیم، ویتامین D و فسفر استکه برای رشد استخوانها و دندانها بسیار حیاتی است. جدای از آن ، شیر همچنین حاوی سایر مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، روی، ویتامین A، B2 و است B12. اگر فرزندتان شیر را دوست ندارد، سعی کنید به آنها غذاهای دیگرشامل فراوارده های شیر ب بدهید مثلا کاستر یا دسرهایی دسر کنید که شیر داشته باشد



تخم مرغ

پروتئین و ویتامین های B، تخم مرغ برای رشد بچه ها مفید است. سعی کنید تخم مرغ را به روش های مختلف بپزید. آب پز و یا سرخ شده و …

سیب زمینی شیرین

بتا کاروتن، ویتامین A، C و E، فیبر، کلسیم و آهن، سیب زمینی شیرین یکی از سالم ترین سبزیجات است. چه بهتر است که این سبزی را بپزید یا کباب کنید و بعنوان یک میان وعده سالم و در عین حال خوشمزه به بچه بدهید.

لوبیا

لوبیا همچنین شامل پروتئین، کلسیم، فیبر و آنتی اکسیدان می باشد. دارای چربی، کالری و سدیم پایینی است. عل اوه بر لوبیا حبوبات مغذی دیگر که به بچه انرژی میدهد ، سویا، نخود ، عدس و غیره است

ماهی

ماهی دار ای امگا 3 است که به رشد مغز کودکان و تقویت و بهبود بینایی مفید است. ماهی مثل سالمون و تندر **** غذایی بچه ها باید باشد
 

mona_jalalifar

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
27 دسامبر 2015
نوشته‌ها
17
لایک‌ها
1
سن
30
محل سکونت
تهران
سلام دوستان
ما یه سایت داریم به اسم پزشک خوب که شما میتونید توش هر دکتر و متخصصی که دنبالشون هستید رو پیدا کنید و اطلاعات اونا رو از جمله آدرس و شماره تلفن مطب و یا خدماتی که ارایه میدن رو ببینید.
حتی میتونید از پزشک مورد نظرتون بصورت آنلاین وقت بگیرید.
کافیه یه سر به سایت ما بزنید.
اینم لینکشه:
http://pezeshkekhoob.com/
تااااازه یه چیز دیگه...اگه هر پزشک و متخصص خوبی ک میشناسید یا سراغ دارید رو به ما معرفی کنید از ما هدیه هم میگیرید.
اینم لینک توضیحات هدیه:
http://pezeshkekhoob.com/PezeshkeKhoobeMan/
به ما سر بزنید
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
بوتاکس برای کاهش عرق بدن
d49a02988f6e0ebd5f0571c65e0380d6.jpg




عرق بدن از دو نوع غدد پوستی اکرین و آپوکرین ترشح می شود. این غدد از قسمت میانی پوست یا درم منشاء می گیرند و به سمت خارج پوست می روند و ترشح های خود را روی پوست می ریزند. قسمت مترشحه غدد عرق را یک لایه عضلانی می پوشاند که به وسیله آن ترشح های غدد عرق به سمت خارج هدایت می شود. ترکیب های عرق، شبیه پلاسمای خون و فقط از آن رقیق تر است...


چرا عرق می کنیم؟

غدد عرق، تنظیم کننده حرارت بدن هستند یعنی با دفع عرق، حرارت بدن هم دفع می شود. غدد عرق، عمدتا کف دست ها، کف پاها، پیشانی و زیربغل ها قرار دارند. عرق پوست علاوه بر تنظیم حرارت بدن، در آن مناطق مانع ساییدن و چسبیدن پوست به هم می شود و پوست را در چین ها لغزنده می کند. عرق غدد آپوکرین همراه با فولیکول مو و در سوراخی که مو به سطح پوست باز می شود، ترشح می شود.



اختلال های غدد عرق

پرکاری غدد عرق و افزایش ترشح عرق می تواند در یک قسمت، چند قسمت یا سراسر بدن اتفاق بیفتد و انواع مختلفی دارد.



پرعرقی هیجانی

این نوع پرکاری معمولا فقط کف دست و پا یا زیربغل ها دیده می شود و ممکن است در هوای گرم شدت پیدا کند. افراد مبتلا به پرعرقی کف دست و پا، ممکن است در زیربغل ها هم دچار پرعرقی باشند اما فقط ۲۵درصد کسانی که پرعرقی زیربغل دارند به پرعرقی کف دست و پا هم مبتلا هستند. کف دست ها ممکن است سرد و با ته رنگ کدر باشد. پرعرقی کف پاها هم می تواند باعث سفیدشدن و لیچ افتادن پوست شود (به دلیل ضخامت کراتین پوست). همچنین باعث شود در این ناحیه، منافذی ایجاد شود و بوی بد بدهد. تعریق زیاد گاهی دائمی نیست و متناوب است و موقع اضطراب، استرس عصبی یا ترس شدت یابد. گاهی هم تعریق زیاد زیر بغل ها در زمان بلوغ اتفاق می افتد که با افزایش سن، کمتر خواهد شد. معمولا این تعریق زیاد، هنگام خواب قطع می شود.



افزایش تعریق تغذیه ای

بسیاری از افراد چند ثانیه بعد از مصرف غذاهای حاوی فلفل، سس گوجه فرنگی، شکلات، قهوه، چای یا سوپ داغ در نواحی پیشانی، پوست سر، لب بالا، دور دهان و جناغ سینه دچار عرق واضح می شوند که به علت افزایش فعالیت اعصاب سمپاتیک است. علاوه بر آن، این تعریق زیاد در نوروپاتی حسی، دیابت یا بعد از زونا، ورم غدد پاروتید یا آب پاروتید، جراحی یا صدمه به غدد پاروتید(غدد گوشی شقیقه ای) هم دیده می شود. در صدمه به غدد پاروتید فقط یک سوم بیماران دچار پرعرقی می شوند و خوشبختانه فقط ۱۰درصد آنها به درمان نیاز دارند.



افزایش سراسری تعریق در تمام بدن

بیماری های تب دار، فعالیت جسمانی و هوای گرم و مرطوب می تواند باعث پرعرقی در تمام پوست بدن شود. بیماری هایی مانند پرکاری تیرویید، آکرومگالی، دیابت، تومور فئوکروموسیتوم، کاهش قندخون، اعتیاد به موادمخدر، لنفوم، نشانگان کارسینویید، بارداری و یائسگی هم می توانند در تمام پوست بدن پرعرقی ایجاد کنند. بیماری هایی از قبیل صدمه های مغزی، پارکینسون، سایر اختلال های سیستم اعصاب سمپاتیک و متاستاز تومورهای سرطانی هم، باعث افزایش تعریق پوستی می شوند. از داروهای ضدافسردگی ها، مهارکننده سروتونین، ضدانعقادها، محرک های مثانه، ترکیب های تریاک و... هم عامل پرعرقی هستند.


درمان پرعرقی

برای درمان پرعرقی سراسری، ابتدا باید بیماری اصلی درمان شود، اما بیشتر بیماران به علت پرعرقی کف دست و پا یا زیر بغل ها به پزشک مراجعه می کنند.



درمان های موضعی

الف: شایع ترین درمان موضعی، استفاده از محلول کلرورآلومینیوم است. در درمان پرعرقی زیربغل ها محلول های ۳۵ ۱۰ درصد، شب ها استفاده می شود و بسیار موثر است. البته درمان با این محلول، ابتدا باید با غلظت های پایین باشد و اگر اثر نکرد، پزشک به تدریج غلظت آن را بالا می برد تا باعث تحریک پوست نشود. محلول کلرورآلومینیوم باید ۸ ۶ ساعت بعد از اینکه روی پوست زده شد، شسته شود. در پرعرقی کف دست ها می توان از محلول های ۵۰درصد کلرورآلومینیوم استفاده کرد و اگر موثر نباشد، بعد از زدن محلول، باید روی آن را با پلاستیک پوشاند تا باعث افزایش جذب و اثر شود. بعد از بهبود، باید از غلظت های کمتر یا به جای هر شب، ۲ تا ۳ شب در هفته از این محلول استفاده کرد تا جلوی عود گرفته شود.


ب: یونتوفورزیس دستگاهی الکتریکی است در آن از مواد گلیکوپیرولات ۰۱/۰ درصد و کلرورآلومینیوم ۲ درصد استفاده می شود. یونتوفورزیس در بیمارانی تجویز می شود که محلول کلرورآلومینیوم برایشان بی اثر بوده است. یونتوفورزیس روزی ۱ تا ۲ بار، و هر بار به مدت ۳۰ ۲۰ دقیقه انجام می شود و بعد از بهبود می توان برای جلوگیری از عود، دفعات آن را کاهش داد.


ج: سم بوتولینوم(بوتاکس) کف دست و پا یا زیربغل ها تزریق می شود. این تزریق بسیار موثر و با زمان اثر طولانی است و مقدار ترشح عرق را به ۱۰درصد قبل از تزریق کاهش می دهد. میزان تاثیر آن به نوع سم بوتولینوم A و مهارت پزشک در تزریق بستگی دارد. عوارض جانبی اش نادر است اما اگر به وسیله افراد غیرمتخصص یا با دوز بیش از نیاز تزریق شود، می تواند باعث ضعف عضلات انگشتان دست ها شود. مدت اثر آن بین ۹ ۶ ماه است ولی تا بیمار به پرعرقی کامل برگردد، حدود یک سال و نیم طول می کشد. امکان تزریق مجدد بعد از رفع اثر آمپول قبلی وجود دارد و تزریق های بعدی به همان میزان آمپول اول اثربخش خواهد بود.


این روش برای بیمارانی که درمان های موضعی برایشان بی اثر بوده و قبل از جراحی اعصاب توصیه می شود. از آمپول سم بوتولینومB هم می توان برای درمان استفاده کرد ولی پایداری آن کمتر از نوعA است.


د)درمان طبی: برخی داروهای آنتی کولینرژیک در کاهش عرق سراسر بدن موثر است. مقدار دوز تجویزی با توجه به شدت پرعرقی و میزان تحمل بیمار متغیر است ولی عوارض جانبی این داروها از قبیل اینکه گلوکوم و تشنج را بدتر می کند، مصرف آنها را محدود می کند. اثر کاهش تعریق این داروها ۶ ۴ ساعت است. بعضی بیماران این داروها را برای مصرف در شرایطی مانند مهمانی، امتحان های مهم درسی و... ترجیح می دهند و از مصرف مداوم آن به دلیل عوارض جانبی اجتناب می کنند. داروهای خوراکی دیگری هم برای پرعرقی موضعی تجویز می شوند.


ه)درمان جراحی: در درمان پرعرقی شدید زیر بغل ها، بافت زیر پوست را که حاوی غدد عرق است، به قطر ۲ سانتی متر با روش جراحی برمی دارند. این درمان بسیار موثر است. روش جراحی لیپوساکشن یا جراحی اولتراسونیک نیز از روش های از بین بردن دائمی غدد عرق هستند و بالاخره جراحی قطع عصب سمپاتیک سینه ای آخرین روش درمان پرعرقی کف دست هاست به شرطی که سایر روش ها بی اثر بوده باشند. این روش، باعث قطع کامل ترشح های عرق می شود ولی احتمال عوارض جراحی مانند درد مزمن، خونریزی، پنومونی و حتی مرگ وجود دارد. فقط ۶۰ درصد بیماران از این روش رضایت کامل دارند چون بعد از این جراحی پرعرقی جبرانی در سایر قسمت های پوست ایجاد می شود و در دوسوم بیماران پرعرقی تغذیه ای شدت می یابد، بنابراین معمولا روش جراحی قطع عصب سمپاتیک به بیماران توصیه نمی شود.
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
لنز یا عینک؟


لنزها انواع مختلفی دارد. خیلی وقت ها افراد می توانند براحتی از عینک استفاده کنند، ولی برای زیبایی، داشتن میدان دید بهتر یا راحت تر بودن در شرایطی مثل ورزش ترجیح می دهند از لنز استفاده کنند.


لنزها انواع مختلفی دارد. خیلی وقت ها افراد می توانند براحتی از عینک استفاده کنند، ولی برای زیبایی، داشتن میدان دید بهتر یا راحت تر بودن در شرایطی مثل ورزش ترجیح می دهند از لنز استفاده کنند.


بخش زیادی از استفاده کنندگان از لنز را این گروه تشکیل می دهند. حتی مطالعه ها نشان می دهد لنز کیفیت زندگی را نسبت به عینک بیشتر می کند، اما دکتر فاطمه علیپور، چشم پزشک و متخصص لنزهای تماسی و عیوب انکساری و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران به جام جم می گوید: این افراد خیلی باید احتیاط کنند، چون لنز وسیله ای است که داخل چشم گذاشته می شود؛ بنابراین اگر درست استفاده نشود می تواند با خود میکروب ها را وارد چشم و اختلال چشمی ایجاد کند.


اول چشم پزشک، بعد لنز

کسی که استفاده از لنز را انتخاب می کند، اولا باید به چشم پزشک مراجعه کند تا وی با معاینه و بررسی این که این شخص مستعد ابتلا به عفونت است یا نه و قضاوتی که از وضع، شرایط خاص و احساس نیاز او به لنز انجام می دهد، تشخیص دهد شرایط استفاده از لنز را دارد یا نه. دکتر علیپور می گوید: چشم پزشک حتی بررسی می کند که فرد توانایی رعایت نکته های لازم را برای مراقبت از لنز و سلامت چشم داشته باشد. علاوه بر این، اگر شخص دچار مشکل چشمی باشد، آن را درمان می کند و آموزش های لازم را نیز خواهد داد. سرانجام نیز مناسب ترین لنز را که مطمئن است کمترین ضرر را برای چشم دارد، تجویز می کند.


لنز چندان بی خطر هم نیست

به گفته دکتر علیپور، اگر تمام نکته های لازم رعایت شود، استفاده از لنز هیچ اشکالی ندارد و فرد می تواند از محاسن لنز نسبت به عینک لذت ببرد و کیفیت زندگی اش را ارتقا دهد، اما به نکته مهمی هم اشاره می کند: استفاده از لنز گاهی باعث بروز مشکلاتی هم می شود، مثلا ممکن است فرد به محلول ها آلرژی نشان دهد و دچار خشکی چشم شود. البته وقتی زیر نظر چشم پزشک باشد، علائم خفیف درمان می شود و می تواند همچنان استفاده از لنز را ادامه دهد، ولی اگر مشکل شدید باشد، ممکن است پزشک تشخیص دهد استفاده از لنز دیگر به صلاح نیست و بیمار باید دوباره عینک بزند.


وقتی مجبور می شویم، لنز بزنیم

آنچه تا اینجا گفتیم، روند عادی استفاده از لنز در موارد اختیاری ـ انتخابی است که فرد بتواند عینک نیز بزند، ولی خودش می خواهد از لنز استفاده کند، اما در مواردی از نظر چشم پزشکی استفاده از لنز ضرورت دارد. این متخصص لنزهای تماسی و عیوب انکساری توضیح می دهد: یکی از مهم ترین این موارد، در نوزادان و کودکان دچار آب مروارید مادرزادی است که جراحی برایشان انجام می گیرد.


چشم این بچه ها دچار عیب انکساری شدیدی می شود و شماره چشم هایشان به مثبت ۲۰ و ۲۵ می رسد. وی ادامه می دهد: بویژه اگر این مشکل در یک چشم کودک باشد، عیب انکساری با عینک قابل اصلاح نیست؛ زیرا اختلاف بین دو چشم به تنبلی شدید چشم منجر خواهد شد. در این صورت به کار بردن لنز از نظر علمی ضروری است. البته باید ظرفیت و آمادگی آن وجود داشته باشد و ارزیابی پزشک این باشد که ضرر این کار بیشتر از منفعت آن نیست.


لنز کودکانه

دکتر علیپور تاکید می کند: لنزهای خاصی برای کودکانی که مجبور به استفاده از لنز هستند، وجود دارد و به جای لنز داخل چشمی، لنز روی چشمی برای این بچه ها تجویز می شود. مراکز فوق تخصصی چنین کودکانی را تحت نظر می گیرند و هر دشواری ای وجود داشته باشد، پدر و مادر باید بپذیرند و ملاحظات و بهداشت را حتما رعایت کنند تا فرزندشان دچار تنبلی شدید چشم و در عمل بی استفاده ماندن یک چشم نشود. او می افزاید: حتی در موارد وجود عیب انکساری در دو چشم هم، لنز بر عینک ارجح است، زیرا کیفیت دید شماره های بالا با لنز بهتر از عینک است. عینک با شماره بالا مشکلاتی دارد و در درازمدت از نظر بینایی و زیبایی برای کودک مناسب و خوشایند نیست و لنز قابل تحمل تر است.


قوز قرنیه هم لنز می خواهد

بیماران دیگری که مجبورند از لنز استفاده کنند، کسانی هستند که قوز قرنیه دارند یا به دنبال ضربه ای که به چشم خورده و جوشگاهی که روی قرنیه مانده، خطوط نامنظم روی آن ایجاد شده است. دکتر علیپور توضیح می دهد: این بیماران دید با عینک خوبی پیدا نمی کنند، ولی وقتی لنز سخت در چشمان قرار می گیرد، به دید مفید دست پیدا می کنند. این افراد مجبورند از لنز استفاده کنند و اگر حتی برایشان مشکل ایجاد کند، باید به پزشک مراجعه و استفاده از لنز را ادامه دهند.


اصلاح اختلاف شماره دو چشم با لنز

اگر در بیماری اختلاف شماره دو چشم خیلی زیاد باشد، بهتر است از لنز استفاده شود. دکتر علیپور تاکید می کند: توجه به این نکته در سنین کودکی به دلیل خطر بروز تنبلی چشم خیلی مهم تر است. در بزرگسالان هم اگر به دلایلی ضعف چشم تازه ایجاد شده باشد و امکان تجویز عینک به دلیل اختلاف شماره دو چشم نباشد، لنز تماسی ارجح است.


درمان خشکی و پانسمان چشم با لنز

در برخی بیماران هم نه به دلیل عیب انکساری، بلکه به دلیل کمک دیگری که لنزهای خاص می توانند به آنها کنند، لنز ضرورت دارد.


دکتر علیپور می گوید: مثلا در مبتلایان به خشکی چشم شدید، برخی لنزها می تواند با فراهم کردن بالتشک مایع برای لطافت قرنیه و ایجاد سد در مقابل پلک هایی که جنسشان تغییر کرده و خشن شده یا مژه های زاید پیدا کرده است، سپری برای قرنیه فراهم و کمک کند بیماری زمینه ای این افراد کنترل و عوارضش کم شود.


این چشم پزشک می افزاید: در موارد خاص هم از لنزهای پانسمانی استفاده می شود. مثلا بعد از جراحی PRK یا بعد از آسیب قرنیه و گاهی بعضی جراحی ها، امکان دارد پزشک به جای پانسمان چشم از لنزهای پانسمانی استفاده کند. این لنزهای نرم بدون شماره است و فرصت ترمیم را به قرنیه می دهد.


قانون های لنزی

دکتر علیپور معتقد است: قانون این است که کسی که قصد استفاده از لنز دارد یا مجبور است از آن استفاده کند، لنز را از فرد معتبری بگیرد که هنگام تجویز آن، آموزش کافی به او بدهد. حتی مراکزی که حجم زیادی مراجعه کننده دارند، بروشورهای آموزشی تهیه کرده اند تا مطمئن شوند بیمار به کار بردن لنز را یاد گرفته است. وی تاکید می کند: نحوه صحیح بکار بردن لنز، رعایت بهداشت آن با محلول های مناسب و... باید مورد به مورد آموزش داده شود و بیماری که از لنز استفاده می کند، باید مدام پیگیری و معاینه شود.


لنز طبی رنگی هم داریم

اکنون لنزهای نرم شماره دار رنگی هم در بازار وجود دارد، اما دکتر علیپور به نکته مهمی در این باره اشاره می کند: در بازار ما در این زمینه محدودیت وجود دارد.


البته خوشبختانه با پیگیری های انجام شده، توانسته ایم بازار لنزهای شماره دار را به سمت مارک های معتبرتر و مطمئن تر از نظر حفظ سلامت قرنیه سوق بدهیم، اما لنزهای رنگی همچنان بازار آشفته ای دارند و برندهای معتبر قابل تجویز، سخت تر پیدا می شوند.


او می افزاید: به طور کلی هم لنز شماره دار نرم می تواند رنگی باشد و هم لنز تزئینی. اگر این لنزها از جنس خوب باشند، مشکلی هم ایجاد نمی کند، اما آنچه واقعا در بازار به چشم می خورد، آشفتگی است. آرایشگاه ها، لنزهایی را برای مشتریان به کار می برند که معلوم نیست از کجا تهیه شده و فرد مطمئن نیست در گذشته در چشم کسی گذاشته شده یا نه و متاسفانه مواردی از عفونت شدید قرنیه به این دلیل داشته ایم.


لنز رنگی تزیینی استفاده کنیم یا نه؟

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش می گوید: این که کسی از لنز رنگی استفاده کند، اشکالی ندارد و تمایل به زیبایی و تنوع در همه آدم ها وجود دارد، ولی تمام نکته های تهیه لنز طبی باید درباره لنز رنگی هم رعایت شود؛ یعنی باید از مرجع معتبر تهیه شود و مارک معتبری باشد، ولی متاسفانه لنز با مارک معتبر در بازار ایران سخت پیدا می شود و من خیلی از برندهای موجود در بازار را تایید نمی کنم. دکتر علیپور تاکید می کند: لنزهای رنگی باید در حداقل زمان ممکن به کار رود و یکبار مصرف نیز باشد. مثلا اگر کسی فقط برای مهمانی می خواهد لنز بزند و دیگر معلوم نیست که بخواهد دوباره آن را به کار برد، بهتر است لنز یکبار مصرف استفاده کند.

زهرا سادات صفوی سهی
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
لیفتینگ طبیعی با کیسه



محققان طبق آخرین تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که کشیدن کیسه در حمام بسیار روش مفیدی است و در قدیم نیز این کاررا انجام می دادند. در این بخش درباره فایده های کیسه کشی بیشتر بحث می کنیم.

دانشمندان در يافته هاي خود نشان داده اند که کيسه کشيدن پوست تمام سلول هاي تجمع شده از روي پوست را از بين مي برد و باعث کاهش تعريق بدن مي شود.

گفتني است متخصصان پوست در يافته هاي خود نشان دادند، وقتي روي پوست مربوطه کيسه کشيده مي شود، اکسيژن رساني به پوست راحت تر صورت مي گيرد و در نتيجه پوست سالم تر و شفاف تر مي شود.

کيسه چرک و استفاده حداقل يکبار از سفيدآب در طول هفته باعث مي شود تمام آلودگي ها از روي پوست از بين برود و متخصصان بهداشت توصيه مي کنند حتما پوست خود را پس از کيسه کشيدن زير آب يخ قرار دهيد، زيرا عمل ليفتينگ طبيعي به صورت خود به خود برايتان انجام مي شود.
 

mona_jalalifar

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
27 دسامبر 2015
نوشته‌ها
17
لایک‌ها
1
سن
30
محل سکونت
تهران
سلام دوستان
ما یه سایت داریم به اسم پزشک خوب که شما میتونید توش هر دکتر و متخصصی که دنبالشون هستید رو پیدا کنید و اطلاعات اونا رو از جمله آدرس و شماره تلفن مطب و یا خدماتی که ارایه میدن رو ببینید.
حتی میتونید از پزشک مورد نظرتون بصورت آنلاین وقت بگیرید.
کافیه یه سر به سایت ما بزنید.
اینم لینکشه:
http://pezeshkekhoob.com/
تااااازه یه چیز دیگه...اگه هر پزشک و متخصص خوبی ک میشناسید یا سراغ دارید رو به ما معرفی کنید از ما هدیه هم میگیرید.
اینم لینک توضیحات هدیه:
http://pezeshkekhoob.com/PezeshkeKhoobeMan/
به ما سر بزنید
 

ماری همام

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 ژانویه 2016
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
سن
57
دومین عمل جراحی انجلینا جولی پس از برداشتن پستان ها:

برداشتن تخمدان و لوله های رحم

چندی پیش آنجلینا جولی بازیگر مشهور و سفیر حسن نیت سازمان ملل طی عمل جراحی اقدام به برداشتن تخمدان ها و لوله های رحمی خود کرد. وی دو سال پیش نیز هر دو پستان خود را تخلیه کرده بود. بسیاری از افراد در این مورد سوال های زیادی در ذهن خود دارند. دلیل وی چه بوده است؟ چگونه به این نتیجه رسیده است؟


آنجلینا جولی با یک تغییر مادرزادی در یکی از ژن هایش که شانس ابتلا به سرطان پستان را تا 90 درصد و سرطان تخمدان را تا 50 درصد بالا می برد، متولد شد. مادر، خاله و مادربزرگ وی نیز به دلیل ابتلا به سرطان درگذشته بودند.


وجود سابقه خانوادگی باعث شد که او یک سری آزمایشات ژنتیکی (برای بررسی وجود آن ژن معیوب) انجام دهد. ژن های BCRA1 و BCR2 جز ژن هایی هستند که در بدن کار ***** سلول های سرطانی را انجام می دهند. اگر یکی از آن ها دچار جهش شود شانس ابتلا به سرطان به شدت افزایش می یابد. به طوری که با جهش BCRA1 شانس انجلینا جولی برای مبتلا شدن به سرطان پستان به 87 و سرطان تخمدان به 50 درصد افزایش پیدا کرده بود. این ژن ها همچنین با احتمال بروز سرطان پروستات، لوزالمعده و سرطان پستان در مردان در ارتباط می باشند.


فردی که سابقه ی خانوادگی ابتلا به سرطان پستان یا تخمدان را دارد می بایست از نظر وجود جهش در این ژن ها و یکسری ژن های مشابه مورد ازمایش قرار گیرد و در صورت وجود ژن معیوب به انتخاب خود یا پزشکش یکی از موارد زیر را می تواند در اولویت قرار بدهد:

- افزایش کنترل: چکاپ ها و ماموگرافی سالانه

- پیشگیری دارویی: هر چند داروهایی که در این زمینه قادر به پیشگیری باشند هنوز به صورت قطعی وجود ندارند.

- پیشگیری با جراحی: برداشتن سینه و یا تخمدان و یا در مورد انجلینا جولی هر دو.


اگر در خانواده و بستگان نزدیک شما کسانی مبتلا به سرطان پستان یا تخمدان هستند بهتر است که این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید. شاید لازم باشد آزمایش های غربالگری استعداد ابتلا به سرطان برای شما مناسب باشد.

http://naamilab.com/index.php/1390-12-04-11-47-56/419-1394-10-24-09-07-51
 
Last edited:

feri23

Registered User
تاریخ عضویت
26 آگوست 2011
نوشته‌ها
823
لایک‌ها
193
فواید قهوه سبزبرای سلامت و تندرستی

قهوه سبز فواید بسیاری دارد. قهوه سبز برای کاهش وزن در روندی سالم و بدون مضرات کار خود را انجام می‌دهد.مقدار بالای کلوروژنیک اسید در قهوه سبز به کم شدن چربی بدن توسط افزایش سوخت و ساز بدن و استفاده از چربی ذخیره شده در بدن کمک می‌کند. تحقیقات بسیار زیادی روی عصاره قهوه سبز انجام شده است که به عنوان یک **** های لاغری ، **** های چاقی - مهم برای کاهش وزن شناخته می‌شود. این تحقیقات نشان دادند که کلوروژنیک اسید موجود در قهوه سبز 45درصد به کاهش جذب چربی‌ای که در غذای مصرفی وجود دارد و تحریک متابولیسم کمک می‌کند.آنتی اکسیدان اصلی در عصاره قهوه سبز یعنی اسید کلوروژنیک، در آزاد شدن آنزیم G6P به وجود می‌آید که به طور محسوسی در تعادل قند خون نقش اساسی ایفا می‌کند، در نتیجه برای دیابتی‌ها دریافت این مکمل می‌تواند مفید باشد. همچنین دیابتی‌ها می‌توانند از کاهش وزن‌شان که با استفاده از قهوه سبز به وجود می‌آید فواید زیادی ببرند. اسید کلوروژنیک، ترکیب اصلی
قهوه سبز،یک آنتی اکسیدن طبیعی بسیار قوی است که با رادیکال‌های آزاد موجود در خون می‌جنگد. تاثیر آن روی روند پیری و بهتر شدن جریان خون و سفت شدن ماهیچه‌ها است. این تنها یکی از دلایلی است که این تحقیق بسیار جالب است. بر اساس تحقیقاتی که در مورد چاقی، بیماری دیابت و مشکل در سوخت وساز بدن انجام شده است، قهوه سبز اولین ماده‌ای است برای کاهش وزن که سر قول‌های خود ایستاده است. در یک تحقیق که اخیرا در روزنامه تایمز ایالات‌متحده به چاپ رسید، داوطلبانی که قهوه سبز را مصرف می‌کردند به مدت 12 هفته مورد بررسی قرار گرفتند.آنها به طور میانگین 5/8 کیلوگرم وزن کم کردند.این مقدار 16درصد از کل چربی بدن‌شان و5/10درصد از کل وزنشان بود. اما بخش جالب توجه جریان این بود که این داوطلبان هیچ تغییری در روند زندگی و تغذیه روزانه‌شان ندادند. تکرار می‌کنم این افراد 5/8 کیلوگرم را بدون گرفتن **** و ورزش اضافه بر برنامه عادی‌شان، کم کردند. تا امروز، دانه‌های قهوه سبز، تاثیرگذارترین سلاح در مبارزه با چاقی و کمک به کاهش وزن هستند. امکان ندارد بتوانید راه حل دیگر بهتری برای کاهش وزن خود پیدا کنید.

چگونه عصاره قهوه سبز بر کاهش وزن تاثیر می‌گذارد؟

عصاره قهوه سبز از جذب شدن قند درون نشاسته غذاها جلوگیری می‌کند همچنین کالری دریافتی را به خصوص بعد از خوردن غذا کاهش می‌دهد. از طریق جلوگیری از جذب گلوکز، هم BMIو هم چربی بدن کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین اسید کلوروژنیک از جذب چربی در روده جلوگیری می‌کند و متابولیسم چربی را در کبد افزایش می‌دهد. دانه قهوه سبز اشتها را کم می‌کند، متابولیسم را افزایش می‌دهد و چربی سوزی را سریع‌تر می‌کند. با سوزاندن چربی، عضلاتتان به طور طبیعی بیشتر مشخص می‌شوند و البته قهوه سبز به دفع سموم بدن کمک می‌کند.
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
چه چیز هایی برای کبد مضر است؟

در این مقاله از سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه قصد داریم مواردی که در عین ناباوری، سبب آسیب زدن به کبد شما میشوند را با هم بررسی کنیم .

موارد مضر برای کبد کدامند ؟


%D8%B4%DA%A9%D8%B1-%D9%85%D8%B6%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A8%D8%AF.jpg




  • قند و شکر
مصرف قند بیش از حد نه تنها برای دندان های شما بد است بلکه به کبد شما نیز ضرر میزند. این عضو برای تولید چربی از نوعی از قند استفاده میکند که به آن فروکتوز میگویند. مصرف قند و شکر فرآوری شده بیش از حد و شربت غلات سبب ایجاد توده چربی میشود که بیماری های کبدی را ایجاد میکند. برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف قند شبیه به مصرف الکل سبب آسیب به کبد میشود، حتی اگر فرد دارای اضافه وزن نباشد. این موضوع دلیلی بر این است که مصرف غذا هایی با قند و شکر اضافی نظیر لیموناد، انواع شیرینی و شکلات را محدود کنیم.



%D9%85%DA%A9%D9%85%D9%84-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%DB%8C.jpg




  • مکمل های غذایی گیاهی
حتی اگر بر روی برچسب این مکمل ها عبارت “طبیعی” نوشته شده باشد، این محصولات نمیتوانند کاملاً بی ضرر باشند. برای مثال، برخی از مردم نوعی از گیاه به نام کاوا کاوا (نوعی فلفل) را برای رفع علائم یائسگی یا رفع استرس مصرف میکنند ولی تحقیقات نشان داده اند که این گیاه میتواند عملکرد صحیح کبد را مختل کند. مصرف این داروی گیاهی ممکن است سبب ابتلا به هپاتیت یا نقص عملکرد کبد شود. در برخی از کشورها مصرف اینگونه محصولات گیاهی ممنوع یا محدود است ولی این محصولات هنوز در ایران به فروش میرسند.

شما همیشه باید پیش از مصرف هرگونه داروی تهیه شده از مواد گیاهی جهت اطمینان از ایمنی مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.



%D8%A7%D8%B6%D8%A7%D9%81%D9%87-%D9%88%D8%B2%D9%86-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86-%DA%A9%D8%A8%D8%AF.jpg




  • اضافه وزن
چربی اضافی که در اطراف سلول های کبد شما ایجاد میشود منجر به بیماری کبد چرب غیرالکلی میشود (NAFLD). در نتیجه، کبد شما ممکن است دچار آماس شود. به مرور زمان، این موضوع چربی ها سخت تر میشوند و بافت کبد دچار اسکار یا برآمدگی میشود (پزشکان به این شرایط تسمع یا سیرهوسیس می گویند.). در صورتیکه شما میانسال باشید، چاق باشید یا دارای اضافه وزن باشید و همچنین دیابت داشته باشید، احتمال ابتلای شما به این بیماری بیشتر است. شما میتوانید شرایط را تغییر دهید. **** غذایی و تمرینات ورزشی از این بیماری پیشگیری میکنند.



%D9%85%DA%A9%D9%85%D9%84-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%93.jpg




  • دریافت بیش از حد ویتامین A از مکمل های غذایی
بدن شما نیاز به دریافت ویتامین A دارد و دریافت آن از مواد غذایی نظیر میوه های تازه و سبزیجات و به ویژه آنهایی که دارای رنگهای قرمز، نارنجی و زرد هستند، امکانپذیر است؛ ولی اگر مکمل های غذایی مصرف کنید که دارای دوز بالایی از ویتامین A هستند، میتوانند برای کبد مشکل ساز شوند. پیش از مصرف مکمل های ویتامین A با دکتر خود مشورت کنید زیرا ممکن است بدن شما نیازی به آن نداشته باشد.



%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%BA%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%DB%8C.jpg




  • نوشیدنی های غیرالکلی مثل نوشابه
تحقیقات نشان دهنده این هستند که افرادی که مقدار زیادی از نوشیدنی های غیرالکلی مصرف میکنند دارای احتمال بیشتری به ابتلای بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD). مطالعات این موضوع را به طور کامل اثبات نکرده اند ولی اگر شما مقدار مصرف این نوشیدنی ها را کاهش دهید، این موضوع میتواند دلیل خوبی برای تغییر ذائقه شما و تغییر نوع نوشیدنی های شما باشد.



%D9%82%D8%B1%D8%B5-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%88%D9%81%D9%86.jpg




  • استامینوفن
شما ممکن است کمردرد، سردرد، سرماخوردگی و … داشته باشید و به دنبال یک مُسکن درد هستید. مطمئن باشید که مقدار مناسبی از مسکنها را مصرف میکنید. اگر شما به شکل تصادفی مقدار زیادی استامینوفن مصرف کنید، برای مثال، یک قرص برای سردرد خود مصرف کنید و قرص دیگری را برای سرماخوردگی خود مصرف کنید و هر دو قرص دارای استامینوفن باشند، کبد شما آسیب خواهد دید. دوز صحیح مصرف مسکن به طور روزانه را بررسی کنید. همواره مسکنها را به مقدار مجاز مصرف کنید و با این کار کبد شما سالم خواهد بود.



%DA%86%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3.jpg




  • چربی های ترانس یا چربی های غیر اشباع
چربی های ترانس، چربی های ساخته دست انسان هستند که در برخی از غذاهای بسته بندی شده و پخته شده موجود هستند که شما لیست آنها را به صورت “ترکیبات هیدروژنه” بر روی برچسب مواد غذایی مشاهده میکنید. این مواد برای کبد شما خوب نیستند. ترکیبات مواد غذایی را مشاهده کنید. اگر در آنها قید شده بود که فاقد چربی ترانس هستند، میتوان آنها را بدون ریسک مصرف کرد، البته ممکن است در این حالت نیز مقدار اندکی چربی ترانس در این موارد غذایی موجود باشد.



%D8%AA%D8%B2%D8%B1%DB%8C%D9%82-%D8%A7%D9%93%D9%85%D9%BE%D9%88%D9%84.jpg




  • برخی از اتفاقات و اشتباهات
انواع تزریقات نامناسب توسط پرستاران یا افرادی که مواد مخدر را با استفاده از سرنگ مشترک تزریق میکنند، سبب ایجاد ریسک آسیب به کبد میشوند. مشکل از سوزن نیست. مشکل چیزی است که ممکن است بر روی آن باشد. هپاتیت C میتواند از طریق خون انتقال یابد. حتی اگر تنها یک مرتبه این اتفاق بیافتد یا شما به دلایلی دیگر دارای ریسک بالای ابتلا به آن باشید مثلاً دارای ویروس HIV باشید یا مادر شما در زمان بارداری شما به این بیماری مبتلا بوده باشد، شما باید مورد تست قرار بگیرید؛ همچنین تمامی افرادی که در طی سال های ۱۳۲۳ الی ۱۳۴۳ به دنیا آمده اند، باید در این زمینه آزمایش شوند.

امیدواریم با رعایت این موارد زندگی خوب و بدنی سالم داشته باشید .



سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
تقویت مغز با ۱۰ غذای فوق العاده

ورزشکاران تناسب اندام و پاورلیفتینگ سالها پیش از آنکه تحقیقات تأثیر تمرینات ورزشی بر تقویت مغز را تأیید کنند، این نکته را می دانستند. ولی بسیاری از ما ممکن است ندانیم که خوردن غذای مناسب درست شبیه به انجام تمرینات ورزشی سخت، سبب ارتقای قدرت ذهن و مغز می شود و یک **** غذایی مناسب سبب افزایش فعالیت عصبی-شیمیایی می شود که احساس سرخوشی را ایجاد میکند.

%D9%85%D8%BA%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86.jpg


همه ما مطالبی را در مورد اندورفین میدانیم، که هورمونی است که پس از تمرینات ورزشی آزاد می شود و ما را در یک حالت سرخوشی قرار می دهد. غذاها نیز می توانند سبب تشریح اندورفین شوند. سروتونین، که یک انتقال دهنده عصبی یا نورو ترانسمیتر است، مسبب ایجاد شادی در بدن، ارتقای یادگیری و حافظه و یک ماده ضد افسردگی است که در صورت تغذیه هوشمندانه در مغز ما ترشح میشود.

حال سوال این است که این کار به ما چگونه در جهت انجام تمرینات بهتر کمک میکند؟ ساده است. اگر ما به خوبی تغذیه کنیم، شادتر خواهیم بود. اگر شادتر باشیم، انگیزه بیشتری برای برخاستن از صندلی و انجام تمرینات ورزشی داریم. اگر یادگیری ما بهبود یابد، سریعتر برنامه های ورزشی جدید را اجرا میکنیم و اگر مهارت های شناختی ما بهبود یابند، بهتر میتوانیم اطلاعات را به مغز بسپاریم و جزئیات بیشتری را اجرا کنیم.

بنابراین در ادامه این مقاله از راستینه 10 غذایی که مصرف آنها سبب تقویت مغز میشود را بررسی میکنیم.

۱۰ ماده غذایی که برای تقویت مغز هستند٬ کدامند ؟


%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%D8%A7%D8%AC.jpg




این ماده غذایی تنها برای ساخت عضلاتی قدرتمند و بیرون زده شبیه “ملوان زبل” به کار نمیرود، بلکه سبب افزایش قدرت ذهن شما نیز می شود. اسفناج حاوی آمینو اسید تریپتوفان است که یکی از اجزای کلیدی تشکیل دهنده ماده سروتونین است. سایر غذاهای غنی از تریپتوفان عبارتند از ماهی هالیبوت، بوقلمون، دانه تخمه آفتاب گردان و سفیده تخم مرغ.



%D8%B2%D8%BA%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87.jpg




خانواده زغال اخته حاوی یک ماده شیمیایی دارای پایه گیاهی به نام فلاونوید هستند که با سلول های عصبی تعامل دارد و تعاملات میان سلولی را ارتقا میدهد و سبب تولید مجدد نورون های عصبی میشود.



%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D9%88.jpeg




این ماده غذایی شبیه به مغز، دارای مقادیر زیادی DHA و ویتامین E و آنتی اکسیدان است که سبب تعدیل عملکردهای مغزی و پاکسازی مغز از سلول هایی میشود که دارای رادیکال های آزاد مخرب هستند. گردو و خانواده دانه های روغنی مشابه با آن همچنین سبب ترشح ماده خاکستری در مغز می شوند که مسئول فرآیندهای مختلفی نظیر حافظه، تصمیم گیری و احساسات است.



%DA%A9%D9%84%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D9%88%DA%A9%D9%84%DB%8C.jpg




کلم بروکلی حاوی ترکیبات گیاهی است که به نام لیگنانس شناخته میشوند و سبب بهبود تفکر، استدلال کردن، حافظه و توانایی های یادگیری می شوند. این ماده غذایی همچنین دارای مقادیر زیادی پتاسیم است و پتاسیم اکسیژن بیشتری را به مغز میرساند که برای عملکردهای شناختی بهینه٬ ضروری است.



%D8%A7%D9%93%D9%88%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%AF%D9%88.jpg




آووکادو ها از جمله گیاهانی هستند که در حالت رسیده دارای چربی های سالم غیراشباع اند و سبب افزایش جریان خون و رسیدن اکسیژن به مغز میشود که به معنی تحویل سریعتر مواد غذایی به مغز و افزایش عملکرد مغز است. این گیاهان همچنین سبب حفظ سلامت غشاهای سلولی مغز و سلول های عصبی ویژه با نام آستروسیت ها میشوند که از جمله سلول های پیشتیبان نورون ها هستند.



%D8%AA%D8%AE%D9%85-%D9%85%D8%B1%D8%BA.jpg




تخم مرغ غنی از ترکیباتی با نام کولین است که برای تولید استیل کولین که یک نوروترانسمیتر مهم برای تعاملات حافظه و سلولی است، ضروری است.



%D8%A8%D8%B1%DA%AF-%DA%86%D8%BA%D9%86%D8%AF%D8%B1.jpg




  • برگ های سبز و تیره
گیاهانی با برگ های سبز و تیره نظیر کلم و چغندر سوئیسی دارای ویتامین K هستند که به بهبود عملکرد شناختی کمک میکند.



%DA%86%D8%A7%DB%8C.jpg




چای چه به صورت چای سبز، سیاه یا سفید حاوی آمینواسید ال تیانین (L-theanine) است که سبب افزایش آرامش می شود و دارای کافئین است که هوشیاری را افزایش میدهد.



dark-chocolate.jpeg




یکی از بهترین مواد غذایی برای مغز، شکلات تلخ غنی و تیره است. این ماده تقریباً دارای تمامی خواصی است که مواد غذایی دیگر برای ارتقای عملکرد مغز دارند؛ این ماده دارای مقادیر بالایی از تریپتوفان و آنتی اکسیدان ها است و سبب بهبود جریان خون در مغز میشود و ترکیب منحصربفرد فلاوانول های کاکائو در آن سبب ارتقای تفکر، هوشیاری و حافظه میشود.

از اینکه تا پایان این مقاله از راستینه همراه ما بودید سپاسگزاریم٬ در آینده مقالات بیشتری در رابطه با تقویت مغز منتشر خواهیم کرد .



سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
تستسترون چیست و چه کاری انجام میدهد؟

کلمه تستسترون گاهی اوقات در زبان عامیانه به منظور توضیح رفتار یا مشخصه های مرتبط با مردان به کار میرود.

در حقیقت تستسترون هورمون جنسی اصلی مردانه است ولی به طور دقیقتر چه کاری انجام میدهد و آیا مردان باید با افزایش سن نگران کاهش سطح آن در بدن باشند؟ از این مطلب به منظور یادگیری در مورد این آندروژن یا هورومون جنسی مهم استفاده کنید.

%D8%AA%D8%B3%D8%AA%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86.jpg




تستسترون چیست؟
تستسترون یک هورمون است و به عبارت دیگر یک پیام رسان شیمیایی است یعنی مسئول ایجاد مشخصه های جنسی مردانه است؛ اگرچه بدن زنان نیز این هورمون را تولید میکند ولی به مقدار بسیار کم !

نوعی از هورمون جنسی یعنی تستسترون بیشتر توسط بیضه ها و سلول های موجود در آن یعنی سلولهای لیدیگ تولید میشود.

بدون تستسترون کافی، مردها عقیم خواهند بود. این امر به دلیل پردازش اسپرماتوژنسیس است (توسعه اسپرم مردانه) که برای انجام آن به تستسترون جهت رشد سلول های نطفه تا مرحله میوزیس (تقسیم سلولی) نیاز است.

در بدن مردان، تستسترون علاوه بر تولید اسپرم سبب تنظیم تعدادی از عملکردهای دیگر میشود :



%D8%A7%D9%93%D9%86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86.jpg

بیشتر تستسترون در بیضه ها تولید میشود.

این هورمون سبب ایجاد عملکردهای زیر میشود:
  • محرک جنسی
  • توده استخوانی
  • توزیع چربی
  • اندازه و قدرت ماهیچه ها
  • تولید گلبول های قرمز خون


چگونه سطح پایین تستسترون با افزایش سن بر مردها تأثیر میگذارد؟
تأثیرات کاهش تدریجی سطح تستسترون با افزایش سن توجه زیادی را در سال های گذشته به خود جلب کرده است و منجر به ابداع عبارتی به نام هایپوگنادیسم یا کاهش فعالیت بیضه ها شده است.
پس از 40 سالگی، غلظت تستسترون در خون به میزان 6/1 درصد در هر سال در بیشتر مردها افت میکند که سبب نزول این سطح در بسیاری از مردان به پایینترین سطح در 60 سالگی میشود. این پدیده یعنی هایپوگنادیسم از طریق آزمایش خون و سطح تستسترون در افراد جوان قابل تشخیص است.
کاهش سطح تستسترون در خون مردان دارای ارتباط مستقیم با مرگ و میر در سنین بالا است و این بیماری به یکی از شرایط پزشکی با میزان تشخیص بسیار بالا در سال های اخیر بدل شده است، اگرچه بسیاری از نشانه های آن مرتبط با افزایش سن هستند و معمول می باشند.



نشانه های زیر که بسیاری از آنها با افزایش سن مشاهده میشوند٬ با سطح پایین تستسترون مربط هستند :


سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
ترک سیگار ٬راهنمایی برای روزهای سخت نخستین

چندی پیش در مقاله ای با عنوان ” چگونگی ترک سیگار؟ روش ها و قوانین ترک سیگار ” روش های مختلف ترک سیگار را توضیح داده ایم ٬ اما از آنجاییکه عموما روز های اولیه ترک سیگار سخت و عذاب آور است سعی داریم در این مقاله راه کارهایی ارائه دهیم تا تحمل این سختی برایتان راحت تر شود ٬ با راستینه همراه باشید .


روز های اولیه ترک سیگار چه کار هایی باید انجام داد ؟‌


%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D9%93%D8%A8-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%DB%8C.jpg


  • جرعه جرعه آب خنک نوشیدن و کم غذا خوردن
نوشیدن آب خنک با نی میتواند کمکی برای جایگزینی مکیدن سیگار باشد. این کار همچنین باعث آزاد شدن دوپامین میشود؛ این ماده ی شیمیایی باعث احساس خوب ذهن میشود و تحقیقات نشان میدهد که باعث تسکین خلق و خوی بد میشود.
کم غذا خوردن نیزمیتواند باعث پشت سر گذاشتن اجبار سیگار کشیدن شود. غذاهای سالم و کم چرب را برای مصرف انتخاب کنید تا از افزایش وزن جلوگیری کند.



%D8%B0%D8%AE%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D9%BE%D9%88%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%B3%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D8%B1.jpg




  • نتایج فوری را مورد توجه قرار دهید
شما نباید برای لذت بردن از فواید زندگی بدون سیگار، زیاد منتظر بمانید.

فهرست کارهای خوبی را بنویسید که شروع به توجه با آنها میکنید. این کارها ممکن است از این قبیل باشند:

  • احساس کنترل
  • پس انداز
  • بوی خوب
  • واضح تر مزه کردن غذاها
  • احساس انرژی بیشتر
زمانی که اجبار سیگار کشیدن آزارتان میدهد، به عنوان یک یادآور به لیست خود نگاه کنید و ببینید که از ترک سیگار چه چیزی عاید شما میشود.



%D9%85%D8%B3%D9%88%D8%A7%DA%A9-%D8%B2%D8%AF%D9%86.jpg




  • بیشتر اوقات دندان هایتان را مسواک بزنید
یکی از افتخار های ترک سیگار این است که دهانتان مزه ی خوبی دارد و نفس شما بوی خوبی می دهد. بیشتر مسواک بزنید! با این کار، کمتر مایل میشوید سیکار بکشید و دهان تازه و تمیز خود را آلوده کنید.



%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84-1.jpg




  • الکل مصرف نکنید
همانطور که دین مبین اسلام مصرف این ماده را به علت مضرات فراوان آن حرام اعلام کرده ٬ مصرف الکل یکی از عام ترین مواردی است که فرد را به مصرف مجدد سیگار سوق میدهد. دلیل این امر این است که الکل باعث از بین رفتن خویشتن داری شده و تعهد شمار را به ترک سیگار از بین میبرد. همچنین، افراد زیادی مصرف الکل را با سیگار کشیدن مرتبط میدانند، بنابراین مصرف الکل شروعی برای سیکار کشیدن است.



%D8%B3%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D9%85%D9%85%D9%86%D9%88%D8%B9.jpg




  • مکان های اختصاصی خود برای سیگار نکشیدن را پیدا کنید
هنگامی که اجبار به سیگار کشیدن٬ آزارتان میدهد، به محل هایی بروید که در آنجا نمی توانید سیگار بکشید مانند سینما، کتابخانه، فروشگاه و … هرچه در این مکان ها بیشتر حواس شما بیشتر پرت شود ، امکان ترک سیگار برایتان راحت تر خواهد بود .

%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%B3%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D8%B1.jpg


  • دلایل خود را برای ترک سیگار یاد داشت کنید
فهرستی از دلایل خود را برای ترک سیگار یادداشت کنید. این فهرست را تکثیر کرده و در مکان هایی نصب کنید که بیشتر وقت خود را آنجا میگذرانید مانند آشپزخانه، اداره، کنار آینه ی حمام یا دستشویی . این فهرست را جایی قرار دهید که دیدن آن برایتان آسان باشد، با این کار مسیر حرکت خود را به یاد می آورید. برخی از افراد سیگاری سابق که ترک کرده اند بر این باورند که قراردادن عکس های خانوادگی و افراد مورد علاقه ی آنها کنار فهرست دلایل ترک سیگار، به آنها در ترک سیگار کمک کرده است.



%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87.jpg




  • هر روز فعال باشید
ورزش عمل نیرومندی در برابر میل به مصرف سیگار است. زمانی که جسم شما فعال باشد، موادی شیمیایی را به بیرون میفرستد که به حس و حال شما کمک کرده و موجب تسکین فشار و استرس میگردد. پیاده روی یکی از آسان ترین ورزش ها برای اغلب افراد است. انتخاب فعالیت های متنوع باعث حفظ انگیزه ی شما میشود. زمانی را در طول روز به ورزش اختصاص دهید تا از نظر جسمی فعال بمانید به ویژه در نخستین ماه بعد از ترک سیگار .



%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D9%85-%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%B3%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D8%B1.jpg




  • تقویم خود را پر کنید
طی نخستین روزهای بعد از ترک این عادت، تقویم خود را با کارهایی پر کنید که دوست دارید یا نیاز به انجام آنها دارید. برای غذا خوردن با خانواده یا دوستان خود برنامه ریزی کنید و سعی کنید وسوسه سیگار کشیدن را از بین ببرید. هرچه بیشتر سرتان شلوغ باشد، بیشتر از اجبار سیگار کشیدن دور خواهید بود.



%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%86-1.jpg




  • چیز دیگری را در دهان خود قرار دهید
بخشی از اجبار مصرف سیگار این است که دوست دارید چیزی در دهانتان باشد. زمانی که حس می کنید دوست دارید سیگار بکشید، به جای سیگار، از آدامس های بدون قند، شکلات های سخت یا خوراکی های سالم استفاده کنید. مطمئن باشید که همواره چیزی برای خوردن همراه خود دارید. اگر در مورد اضافه وزن نگران هستید، به گزینه هایی با کالری پایین فکر کنید.



%D8%B7%D9%84%D9%88%D8%B9-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF.jpg




  • مسیر زندگی خود را امن کنید
زمانی که به حمایت نیاز دارید از کسی بخواهید همراه شما باشد. بهترین گزینه برای این کار دوستی است که سیگار را ترک کرده است. اما هر کسی که به شما توجه دارد و از شما میخواهد سیگار را ترک کنید، میتواند در اوقات دشوار به شما کمک کند.



%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D9%82%D9%87%D9%88%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%81%D9%8A%D9%94%DB%8C%D9%86.jpg




  • مصرف کافئین را محدود کنید
کافئین به برخی افراد کمک می کند سحرخیر بوده و زمانی که خسته هستند، هشیار باشند. اما ممکن است سایرین را عصبی، ناراحت و دچار استرس کند. شکستن و ترک اعتیاد به نیکوتین میتواند باعث افزایش این تأثیرات شود. اگر کافئین شما را متلاطم و مضطرب میکند، مصرف آن را متوقف کنید.



%D8%B9%D8%B5%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AA.jpg




  • نسبت به خلق و خوی بد هوشیار باشید
احساسات منفی (فشار، عصبانیت و نا امیدی) دلیل رایج دیگری هستند که باعث بازگشت مجدد افراد به سمت مصرف سیگار میشوند. حالت های بد برای همه اتفاق میافتد و شما این شانس را دارید که در نخستین هفته های ترک سیگار، این احساسات را به اشتراک بگذارید. راه هایی برای مشغول تر کردن خود پیدا کنید. با دوستانتان همراه باشید و کارهای را انجام دهید که واقعاً دوست دارید.



%D9%86%D9%87-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D8%B1.jpg




  • از افراد یا فعالیتهای مسئله آفرین (!!) دوری کنید
اگرچه دوستان و اعضای خانواده باید نقش حمایتی داشته باشند، اما همیشه این مسئله صادق نیست. ممکن است تصمیم شما بر ترک سیگار برخی افراد را تهدید کند. حتی آنان ممکن است بهترین تلاش های شما را بی اهمیت جلوه دهند. اگر احساس میکنید که چنین افرادی در زندگی شما وجود دارد، از آنان دوری کنید. اگر این کار امکان پذیر نباشد، آنان را کنار خود بنشانید و دلایل اهمیت ترک خود را برای آنها توضیح دهید و از آنان بخواهید شما را حمایت کنند.



%D8%A7%D9%93%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%AF.jpg




  • صبور باشید و از مسیر خود خارج نشوید
زمانی که دو هفته ی نخست ترک سیگار را سپری کردید، در مسیر زندگی عاری از اعتیاد به نیکوتین قرار میگیرید. خود را برای لغزش آماده کنید. به خاطر بسپارید: یک لغزش به معنای شکست شما نیست. اشتباهات خود را مرور کنید. سپس به راه هایی بیاندیشید که شما را از ارتکاب به همان اشتباهات باز میدارد.

به امید روزی که حتی یک عدد سیگار در دنیا تولید و مصرف نشود .



سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
رابطه جنسی و فواید پنهان آن برای سلامتی

از قلم انداختن ورزش برای عشق‌بازی بین ملحفه‌ها کاری نیست که باید هر روز انجام دهید، اما همچنان سرگرمی سالمی است ٬ این کار نیز بالاخره کالری می‌سوزاند! ببینیم که رابطه جنسی چه مزایای دیگری برای سلامت دارد.
فواید پنهان رابطه جنسی برای سلامتی کدامند ؟

%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D8%AA.jpg



  • بهبود کیفیت خواب

هورمون اکسیتوسین در هنگام رابطه جنسی افزایش می‌یابد، و سطح بالای آن به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید. داشتن خواب کافی بخش مهمی از سلامت کلی شماست، بنابراین اگر در خواب مشکل دارید، رابطه جنسی فعالیتی عالی پیش از به‌ خواب رفتن است.

%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%B1%DB%8C%D8%B3%DA%A9-%D8%B3%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C.jpg



  • کاهش ریسک بیماری قلبی

تحقیقات نشان داده است که ریسک ابتلا به بیماری قلبی و سکته قلبی در مردانی که دو بار یا بیشتر در هفته رابطه جنسی دارند، به نصف کاهش می‌یابد.

%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3.jpg



  • کاهش استرس

به خودتان لطف کنید و فشار خون خود را کاهش دهید. اندروفینی که طی رابطه جنسی با احساسی خوب آزاد می‌شود،از استرس شما کم کرده و به شما کمک می‌کند که اگر روز بدی داشته‌اید ٬ آن را فراموش کنید.

%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%86.jpg



  • افزایش ایمنی بدن

افرادی که یک یا دو بار در هفته رابطه جنسی دارند، تا 30 درصد از سطوح بالاتری از ایمونوگلوبولین آنتی‌بادی A برخوردار هستند، که سیستم ایمنی را ارتقا داده و به مبارزه با بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند.

%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%DA%A9%DA%AF%D9%84.jpg



  • تقویت عضلات کف لگن

چه کسی می‌گوید حتماً باید لباس ورزشی بپوشید تا ورزش لگنی انجام دهید؟ ورزش‌هایی که عضلات کف لگن را تقویت می‌کنند، می‌توانند در حالت نشسته یا حتی طی رابطه جنسی انجام شوند. چه این را بدانید یا خیر، طی رابطه جنسی درحال انجام کگل هستید، که به افزایش لذت نیز کمک می‌کند. علاوه‌بر اینکه عضلات منعطف کف لگن کنترل مثانه را نیز ارتقا می‌دهد.

%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C.jpg



  • رفع گرفتگی بینی

رابطه جنسی برای رفع حساسیت‌ فصلی ؟ مطمئناً از بنادریل (آنتی‌ هیستامینی که در مداوای آلرژی‌ ها کاربرد دارد) پیشی می‌گیرد. رسیدن به اوج لذت جنسی به‌طور موقت سینوس‌ ها را پاک می‌کند.

%D8%B9%D9%85%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1.jpg



  • عمر بیشتر

زنانی که از رابطه جنسی لذت می‌برند، نسبت به دیگران عمر بیشتری دارند ٬ ثابت شده که یک زندگی فعال از نظر رابطه جنسی باعث می‌شود زنان دو تا هشت سال احساس جوانی بیشتری کنند. گزینه‌ای بسیار بهتر از کرم‌های ضد چروک!

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
پیوند کبد چیست ؟ همه چیز درباره پیوند کبد

پیوند کبد یا به انگلیسی Liver Transplantation یک رویه جراحی است برای برداشتن کبد بیمار و جایگزین کردن آن با کبد سالم یک اهداکننده است . در بیشتر عمل‌های پیوند کبد ٬ از کبد اهداکنندگان فوت‌شده استفاده می‌شود، اگرچه اهداکننده زنده نیز می‌تواند کبد اهدا کند.

در این مقاله از راستینه قصد داریم تا تمامی مسائل مربوط به پیوند کبد را بررسی کنیم .



پیوند کبد :‌ اهدا کنندگان کبد ٬ لیست انتظار ٬ عمل جراحی پیوند کبد و …
تعداد افرادی که منتظر پیوند کبد هستند بسیار بیشتر از کبدهای موجود است، بنابراین پیوند کبد برای افرادی رزرو می‌شود که شدیداً بیمار هستند. پیوند کبد برای برخی افراد بلافاصله انجام می‌شود، درحالی‌‌که دیگران چندین ماه منتظر پیوند کبد می‌مانند.
کبد بزرگ‌ترین عضو داخلی بدن است، که در بزرگسالان حدود ۱۵۰۰ گرم وزن دارد. کبد در زیر دیافراگم در سمت راست شکم قرار دارد.

کبد اعمال بسیار پیچیده‌ای در بدن انجام می‌دهد که در ادامه این مقاله به آنها می پردازیم.



کبد چه کار هایی در بدن انجام میدهد ؟‌
  • بیشتر پروتئین مورد نیاز بدن را می‌سازد.
  • مواد مغذی از غذا را می‌سوزاند یا می‌شکند تا در هنگام نیاز تولید انرژی کند.
  • با ذخیره ویتامین‌ها، مواد معدنی، و شکر، از کمبود مواذ غذایی در بدن جلوگیری می‌کنند.
  • صفرا می‌سازد، که ترکیبی است که برای هضم چربی و جذب ویتامین E ٬ ویتامین D ٬ ویتامین A و ویتامین K ضروری است .
  • بیشتر مواد تنظیم‌کننده انعقاد خون را تولید می‌کند.
  • با از بین بردن باکتری‌های خون، به بدن در مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند.
  • عوارض جانبی بالقوه خطرناک برخی داروهای خاص را از بین می‌برد.


چه زمانی پیوند کبد مورد نیاز است؟
پیوند کبد هنگامی مطرح می‌شود که کبد دیگر عملکرد خوبی نداشته باشد یا اصطلاحا به ناتوانی برسد. ناتوانی کبد می‌تواند به‌طور ناگهانی (ناتوانی حاد کبد) برای مثال درنتیجه یک عفونت یا عوارض داروهای خاص، رخ دهد. ناتوانی کبد می‌تواند نتیجه نهایی یک مشکل بلندمدت نیز باشد. شرایط زیر ممکن است سبب ناتوانی مزمن کبد شود:

در چه شرایطی کبد دچار ناتوانی مزمن می شود ؟

  • هپاتیت مزمن با سیروز
  • سیروز صفراوی اولیه (یک عارضه نادر که در آن سیستم ایمنی به‌طور نامناسبی به مجاری صفراوی حمله کرده و آنها را نابود می‌کند)
  • کلانژیت اسکلروزان (آسیب‌دیدگی و تنگ شدن مجاری صفراوی درون و بیرون کبد، که سبب انباشتگی صفرا در کبد می‌شود)
  • آترزی صفراوی (یک بیماری کبدی نادر که در نوزادان رخ می‌دهد)
  • مصرف الکل
  • بیماری ویلسون (یک بیماری ارثی نادر با سطوح غیرمعمولی از مس در سراسر بدن، شامل کبد)
  • هموکروماتوز (یک بیماری معمول ارثی که در آن بدن ٬ آهن بیش از حدی دارد)
  • کمبود آنتی تریپسین آلفا-1 (افزایش غیرعادی پروتئین آنتی‌تریپسین آلفا-1 در کبد، که به سیروز منجر می‌شود )
  • سرطان کبد


%D9%BE%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D8%A8%D8%AF.jpg




کاندیداهای پیوند کبد چگونه انتخاب می‌شوند؟
متخصصانی از حوزه‌های مختلف باید تشخیص دهند که آیا پیوند کبد مناسب است یا خیر. بسیاری از مراکز پزشکی تیمی از این متخصصان را تشکیل می‌دهند تا کاندیداهای پیوند کبد را ارزیابی (بررسی تاریخچه پزشکی، انجام آزمایشات) و انتخاب کنند.

تیم انتخاب کاندید پیوند کبد شامل چه متخصصانی می باشد ؟

  • متخصص کبد (هپاتولوژیست)
  • جراحان پیوند
  • هماهنگ‌کننده پیوند، معمولاً یک پرستار ثبت‌شده که در مراقبت از بیماران پیوند کبد تخصص دارد (این فرد اصلی‌ترین واسطه ارتباط بیمار با تیم پیوند خواهد بود)
  • مددکار اجتماعی برای بحث درباره شبکه حمایتی بیمار متشکل از خانواده و دوستان، تاریخچه اشتغال، و نیازهای مالی
  • روانشناس برای کمک به بیمار درخصوص مواجهه با مسائلی مانند اضطراب و افسردگی ، که ممکن است همراه پیوند کبد باشند.
  • متخصص بیهوشی برای بحث درخصوص خطرات بالقوه بیهوشی
  • متخصص وابستگی به مواد شیمیایی برای کمک به کسانی که تاریخچه اعتیاد به الکل یا مواد مخدر دارند.
  • مشاور مالی برای عمل به‌عنوان یک رابط میان بیمار و شرکت بیمه وی.


پیش از پیوند کبد چه آزمایشاتی ضروری است؟
بیمار باید همه سوابق پزشک پیشین، عکس‌ها، اسلایدهای بیوپسی کبد، و سابقه داروهای مصرف‌شده پیش از ارزیابی برای پیوند کبد را همراه داشته باشد.

برای تکمیل و به‌روزرسانی آزمایشات پیشین، برخی یا همه بررسی‌های زیر عموماً طی ارزیابی انجام می‌شود:

  • توموگرافی کامپیوتری، که از اشعه ایکس و یک کامپیوتر برای خلق تصاویری از کبد، نشان دادن اندازه و شکل آن استفاده میشود.
  • سونوگرافی داپلر برای تشخیص اینکه آیا عروق خونی ورودی به و خروجی از کبد باز هستند یا بسته
  • اکوکاردیوگرام برای کمک به بررسی قلب
  • بررسی عملکرد ریوی برای تشخیص توانایی ریه‌ها در مبادله اکسیژن و دی‌اکسید کربن
  • آزمایشات خون برای تشخیص گروه خونی، توانایی انعقاد خون، شرایط بیوشیمیایی خون و مقیاس عملکرد کبد. آزمایش ایدز و غربالگری هپاتیت نیز الزامی است.
اگر مشکلات خاصی شناسایی شود، ممکن است آزمایشات دیگری نیز انجام شود.



لیست انتظار برای پیوند کبد چیست ؟
اگر بیمار به یک کاندیدای فعال برای پیوند کبد تبدیل شود، نام وی در فهرست انتظار قرار خواهد گرفت. بیماران براساس گروه خون، سایز بدن، و شرایط پزشکی (میزان بیماری) فهرست می‌شوند. هر بیمار برمبنای سه آزمایش ساده خون (کراتینین، بیلی‌روبین، و INR) امتیاز اولویت می‌گیرد. این امتیاز با عنوان امتیاز MELD (الگوی مرحله نهایی بیماری کبد) در بزرگ‌سالان و PELD (مرحله نهایی بیماری کبد در خردسالان) در کودکان نامیده می‌شود.

بیمارانی که بالاترین امتیاز را دارند، در اولویت پیوند قرار می‌گیرند. با تشدید بیماری آنان، امتیازشان بالا رفته و اولویت آنان برای پیوند افزایش می‌یابد و این امکان فراهم می‌شود که برای بدحال‌ترین بیماران اول پیوند بگیرد. گروه کوچکی از بیماران که شدیداً از بیماری حاد کبد رنج می‌برند، بالاترین اولویت را در فهرست انتظار دارند.

ممکن نیست که پیش‌بینی کرد یک بیمار تا چه مدت در لیست انتظار خواهد ماند تا کبدی مهیا شود. هماهنگ‌کننده پیوند همواره برای بحث درباره مکان بیمار در فهرست انتظار آماده است.



کبدی که در پیوند به‌کار می‌رود از کجا می‌آید؟
دو نوع گزینه برای پیوند کبد وجود دارد:

  • پیوند از اهداکننده زنده
  • پیوند از اهداکننده فوت‌شده


اهدا‌کننده زنده:
پیوند کبد از اهداکننده زنده گزینه‌ای است برای برخی بیماران که در مرحله نهایی بیماری کبد قرار دارند. این مسئله مستلزم برداشتن بخشی از کبد از یک اهداکننده زنده سالم و انتقال آن به بدن گیرنده است. بخش‌های کبد اهداکننده و گیرنده طی چند هفته به اندازه طبیعی می‌رسند.

اهداکننده، که می‌تواند یکی از بستگان خونی، همسر، یا دوست باشد، مورد ارزیابی‌های گسترده پزشکی و روانشناسی قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که خطر در کمترین سطح ممکن قرار دارد. گروه خونی و سایز بدن فاکتورهای مهمی در تعیین اهداکننده مناسب هستند.

گیرنده‌های کبد از اهداکننده زنده باید در فهرست انتظار پیوند فعال باشند. سلامتی آنان نیز باید ثبات کافی داشته باشد تا بتوان پیوند را با درصد بالایی از موفقیت انجام داد.



اهداکننده فوت‌شده:
در پیوند از اهداکننده فوت‌شده، اهداکننده ممکن است قربانی یک تصادف یا جراحت مغزی باشد. قلب اهداکننده هنوز می‌تپد، اما عملکرد مغز متوقف شده است. چنین فردی قانوناً مرده تلقی می‌شود، زیرا فعالیت مغز او به‌طور دائمی و بدون بازگشت متوقف شده است. در این نقطه، اهداکننده معمولاً در بخش مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرد.



تست اهداکنندگان کبد
بیمارستان‌ها همه اهداکنندگان بالقوه کبد را برای شواهدی مبنی بر بیماری کبد، اعتیاد به الکل یا مواد مخدر، سرطان، یا عفونت ارزیابی می‌کنند. اهداکنندگان برای هپاتیت، ایدز، و دیگر عفونت‌ها نیز آزمایش می‌شوند. اگر این تست مشکلی را با کبد نشان ندهد، اهداکنندگان و گیرندگان براساس گروه خون و سایز بدن با هم سازگار می‌شوند. سن، نژاد، و جنسیت مهم نیستند.

تیم پیوند، در یک ارزیابی پیش از پیوند، گزینه‌های موجود را با بیمار درمیان می‌گذارد، یا بیمار می‌تواند برای اطلاعات بیشتر با تیم پیوند تماس بگیرد.



هنگامی‌که اهداکننده و گیرنده با یکدیگر منطبق شدند، چه اتفاقی می‌افتد؟
هنگامی‌که یک کبد پیدا شد، هماهنگ‌کننده پیوند با بیمار تماس می‌گیرد. بیمار پس از اینکه به بیمارستان فراخوانده شد، نباید چیزی بخورد یا بیاشامد. هماهنگ‌کننده پیوند راهنمایی‌های لازم را به بیمار می‌کند. هنگامی‌که بیمار به بیمارستان رسید، آزمایشات خون، نوار قلب و عکس از قفسه سینه پیش از عمل جراحی انجام می‌شوند. بیمار می‌تواند با متخصص بیهوشی و یک رزیدنت جراحی نیز ملاقات کند. اگر کبد اهداکننده قابل قبول باشد، عمل جراحی انجام خواهد شد. اگر نه، بیمار به خانه برمی‌گردد و باز هم انتظار می‌کشد.



%D8%B9%D9%85%D9%84-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D8%A8%D8%AF.jpg




عمل پیوند کبد چگونه است و طی عمل و بعد از آن چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟
پیوند کبد معمولاً بین 6 تا 12 ساعت طول می‌کشد. طی عمل پیوند، جراحان کبد را خارج کرده و آن را با کبد اهداکننده جایگزین می‌کنند. از آنجا که عمل پیوند رویه‌ای بزرگ است، جراحان باید لوله‌های متعددی را در بدن بگذارند. این لوله‌ها به‌منظور کمک به بدن برای انجام کارکردهای خاص طی عمل جراحی و چند روز پس از آن ضروری هستند.



جایگزینی لوله
  • یک لوله از طریق دهان به درون نای فرستاده می‌شود تا به بیمار کمک کند طی عمل پیوند کبد و یک یا دو روز اول پس از عمل بتواند تنفس کند. لوله به یک دستگاه تنفس وصل می‌شود که به‌طور خودکار ریه‌های بیمار را بزرگ می‌کند.
  • یک لوله بینی – شکمی (N/G) از طریق بینی وارد معده بیمار می‌شود. لوله N/G دفعیات را از معده خارج می‌کند. این لوله چند روز در جای خود می‌ماند تا عملکرد روده به حالت طبیعی خود بازگردد.
  • لوله‌ای با نام سوند به مثانه متصل می‌شود تا ادرار را جمع کند. این لوله چند روز پس از عمل جراحی برداشته خواهد شد.
  • سه لوله در شکم بیمار قرار داده می‌شود تا خون و ترشحات را از اطراف کبد خارج کنند. این لوله‌ها حدود یک هفته در جای خود خواهند ماند.
  • در برخی موارد، جراح یک لوله خاص را با نام لوله T در مجرای صفراوی قرار می‌دهد. لوله T صفرا را خارج کرده و به کیسه‌ای کوچک خارج از بدن بیمار منتقل می‌نماید تا بتوان روزانه چند مرتبه آن را اندازه‌گیری کرد. تنها بیماران خاص پیوندی لوله T را دریافت می‌کنند، که حدود 5 ماه در جای خود می‌ماند. لوله هیچ ناراحتی ایجاد نمی‌کند و با فعالیت‌های روزانه تداخل ندارد.


چه مشکلاتی با پیوند کبد مرتبط هستند؟
دو مشکل عمده که پس از پیوند کبد رخ می‌دهند، پس زدن و عفونت هستند.

  • پس زدن:
سیستم ایمنی بدن بیمار تلاش می‌کند اجسام خارجی را که به بدن تجاوز می‌کنند، پس بزند. اما سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند بین کبد پیوندی و مهاجمان خارجی، مانند ویروس‌ها و باکتری تمایز قائل شود. بنابراین، سیستم ایمنی بدن بیمار ممکن است تلاش کند تا به کبد جدید حمله کرده و آن را نابود سازد. این واقعه پس زدن نامیده می‌شود. حدود 64% از همه بیمارانی که پیوند کبد دریافت می‌کنند، تا حدی با پس زدن عضو را دارند، بیشتر طی شش هفته اول پیوند. داروهای ضد پس زدن به بیمار داده می‌شود تا حمله سیستم ایمنی را دفع کنند.

  • عفونت:
از آنجا که داروهای ضد پس زدن که سیستم ایمنی را متوقف می‌کنند تا کبد نابود نشود٬ مورد نیاز هستند، بیمار در معرض خطر بالای عفونت‌ها قرار می‌گیرد. این مشکل با گذر زمان کاهش می‌یابد. همه بیماران مشکل عفونت پیدا نمی‌کنند و بیشتر عفونت‌ها را می‌توان با موفقیت درمان کرد.



%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B6%D8%AF-%D9%BE%D8%B3-%D8%B2%D8%AF%D9%86.jpg




داروهای ضد پس زدن چه هستند؟
پس از پیوند کبد، داروهایی دریافت می‌کنید که مهار‌کننده ایمنی نام دارند. این داروها سیستم ایمنی را کُند یا متوقف می‌کند تا آن را از پس زدن کبد جدید باز دارد. این داروها می‌توانند شامل آزاتیوپرین (Imuran)، مایکوفنولات موفتیل (CellCept)، پردنیزون (Medrol، Prelone، Sterapred DS)، سیکلوسپورین (Neoral)، تاکرولیموس (Prograf)، سیرولیموس (Rapamune) و اورولیموس (Afinitor، Zortress) باشند. بیمار باید تا آخر عمر این داروها را دقیقاً همان‌طور که تجویز شده استفاده کند.



بیمار چه مدت پس از پیوند کبد مرخص می‌شود؟
میانگین مدت زمان بستری در بیمارستان پس از پیوند کبد دو تا سه هفته است. برخی بیماران ممکن است در زمان کمتری مرخص شوند، درحالی‌که برخی ممکن است مدت بیشتری در بیمارستان بمانند، و این به مشکلاتی بستگی دارد که ممکن است ایجاد شوند. بیمار باید برای هر دو احتمال آماده باشد.

برای انتقالی راحت از بیمارستان به منزل، پرستاران و هماهنگ‌کننده پیوند کمی بعد از انتقال بیمار از بخش مراقبت‌های ویژه به بخش عادی، شروع به آماده‌سازی بیمار برای مرخصی می‌کنند. یک دستورالعمل مرخصی در اختیار بیمار قرار می‌گیرد، که خلاصه چیزهایی است که بیمار باید قبل از رفتن به خانه بداند.

بیمار آموزش می‌بیند که چگونه داروهای جدید را مصرف کرده و فشار خون و نبض خود را چک کند. بیمار با انجام منظم این کارها، در کنترل سلامتی خود دخیل می‌شود. بیمار پیش از مرخصی، علامت‌های پس زدن و عفونت را خواهد آموخت، و درخواهد یافت چه زمانی لازم است با پزشک خود تماس بگیرد.

بستری مجدد پس از مرخصی معمول است، خصوصاً طی سال اول پس از پیوند کبد ٬ بستری معمولاً به‌خاطر درمان پس زدن پیوند یا عفونت است.



پس از پیوند کبد چه پیگیری‌هایی لازم است؟


اولین قرار ملاقات با پزشک پس از پیوند کبد عموماً 1 یا 2 هفته پس از مرخصی خواهد بود. طی این دیدار، بیمار با جراح و هماهنگ‌کننده پیوند دیدار خواهد کرد. اگر لازم باشد، یک مددکار اجتماعی یا عضوی از تیم روانشناسی نیز حاضر خواهد یافت.

بیماران معمولاً حدود 5 ماه پس از پیوند به بیمارستان باز می‌گردند. اگر لوله T طی عمل وارد شده باشد، جراح پیوند در این زمان آن را خارج خواهد کرد.

عموماً برنامه‌ریزی می‌شود که بیماران در سالگرد اول پیوند خود به بیمارستان مراجعه کرده و پس از آن نیز هر سال یک بار برای بررسی وضعیت به بیمارستان مراجعه کنند.

پزشک مراقبت‌های اولیه بیمار باید مطلع شود که وی چه زمانی پیوند را انجام داده و چه زمانی مرخص شده است. اگرچه بیشتر مشکلات مرتبط با پیوند باید در بیمارستان تحت درمان قرار گیرند، پزشک مراقبت‌های اولیه بخشی مهم از مراقبت‌های پزشکی بیمار باقی خواهد ماند.



سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
هورمون رشد چیست ؟ خطرات مصرف هورمون رشد کدامند ؟

یک تست هورمون رشد (GH) مقدار هورمون رشد انسان (GH) را در خون فرد اندازه گیری میکند. این هورمون توسط غده هیپوفیز ساخته میشود و برای رشد لازم است. این هورمون نقش مهمی را در چگونگی استفاده ی جسم از غذا برای انرژی (متابولیسم) دارد. مقدار GH در خون طی روز تغییر میکند و عواملی مانند خواب، ورزش، فشارهای عاطفی و **** غذایی بر آن تأثیر دارد.

همه چیز درباره هورمون رشد

مقدار بیش از حد این هورمون در کودکی میتواند موجب افزایش غیرطبیعی قد کودک گردد (رشد غیرعادی قد). مقدار خیلی اندک این هورمون در کودک موجب کوتاهی قد یا کوتولگی میگردد. اما اگر این مسئله زود تشخیص داده شود، قابل درمان است.
در افراد بزرگسال، نوعی تومر غیر سرطانی در غده ی هیپوفیز (آدنوم) باعث این هورمون میشود. مقدار بیش از حد این هورمون باعث میشود چهره، فک، دستها و پاها نسبت به حالت طبیعی رشد بیشتری داشته باشند که به آن آکرومگالی گفته میشود.
هورمون رشد باعث آزاد شدن مواد دیگری میشود که بر رشد و متابولیسم تأثیر دارند. یکی از این عوامل فاکتور رشد 1 شبه-انسولین (IGF-1) است.زمانی که مقدار GH خیلی بالا باشد، سطح IGF-1 نیز بالا خواهد بود. آزمایشی برای IGF-1 نیز ممکن است برای تأیید سطح بالای IGF-1 انجام شود.


آزمایش مربوط به هورمون رشد به چه منظور انجام میشود ؟

  • بررسی شود که آیا کودکی که رشد غیرطبیعی دارد، مبتلا به کوتولگی است یا بلندقدی.
  • بررسی شود که آیا فرد بزرگسالی که آکرومگالی دارد یا نه. این شرایط را نوعی تومور در غده ی هیپوفیز ایجاد میکند.
  • درمانی را بررسی کنید که از هرمون رشد استفاده میکند.


%D8%A7%D9%93%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D9%86.jpg


آزمایش مربوط به هورمون رشد چگونه انجام میشود ؟

نحوه آمادگی
معمولاً آمادگی خاصی قبل از انجام این آزمایش نیاز نیست. مطمئن شوید که درباره همه داروهای تجویزی و غیرتجویزی که استفاده میکنید، پزشک خود را مطلع کردهاید.
نحوه انجام این آزمایش
میزان هورمون رشد در خون میتواند به سرعت تغییر کند، بنابراین لازم است در روزهای مختلفی بیش از یک نمونه خون گرفته شود. میزان فاکتور رشد 1 شبه-انسولین (IGF-1) کمتر تغییر میکند؛ بنابراین نخستین آزمایش میتوان بر روی آن انجام گیرد.
کارشناس خونگیری چه کار هایی انجام میدهد ؟

  • یک نوار پلاستیکی را دور بازوی شما میبندد تا از جریان خون جلوگیری کند. این کار باعث بزرگتر شدن رگ های پایین نوار میشود، بنابراین وارد کردن آمپول درون رگ آسانتر میشود.
  • جای سوزن را با الکل تمیز خواهد کرد.
  • سوزن را وارد رگ خواهد کرد. ممکن است بیش از یک سوزن نیاز باشد.
  • لوله ای به سوزن متصل میشود تا خون وارد آن شود.
  • زمانی که به اندازه کافی خون در لوله جمع شد، نوار پلاستیکی را باز میکند.
  • بعد از خارج کردن سوزن از رگ، با نوار گاز یا پنبه محل سوزن را میپوشاند.
  • محل سوزن را فشار خواهد داد و سپس باندپیچی خواهد کرد.


این عمل چه احساسی دارد
نمونه خون از رگ بازوی شما گرفته میشود. یک نوار پلاستیکی اطراف بازوی فرد بسته میشود. این نوار ممکن است سفت باشد. ممکن است سوزن هیچ احساسی برای فرد نداشته باشد یا ممکن است شما احساس نیشی یا نیشگونی سریع را داشته باشید.

خطرات

در یک نمونه خونی گرفته شده از یک رگ، احتمال خیلی کمی برای وجود مشکل، وجود دارد با این حال مشکلات احتمالی را برایتان لیست میکنیم :

  • ممکن است جای سوزن کبود شود. شما میتوانید احتمال کبودی را با چند دقیقه فشار روی نقطه مورد نظر کاهش دهید.
  • در موارد نادر، رگ ممکن است بعد از گرفتن نمونه، متورم شود. این مشکل، التهاب رگ نامیده میشود. کمپرس گرم میتواند به عنوان درمانی برای این مشکل، چندین بار در طی روز انجام شود.
  • برای افرادی که مشکلات خونریزی دارند، خونریزی مداوم میتواند یک مشکل باشد. داروهایی مانند آسپرین، وارفارین (کامادین) و سایر داروهای رقیق کننده خون، میتواند موجب افزایش احتمال خونریزی شود. اگر فرد مشکلات خونریزی یا لختگی داشته باشد، یا اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده کند، باید قبل از نمونه گیری با پزشک خود مشورت کند.


نتایج

آزمایش هورمون رشد، میزان هورمون رشد را در خون اندازه گیری میکند ٬ در زیر نتایج آزمایش را بررسی میکنیم :

نرمال
مقادیر نرمال فهرست شده در اینجا (که محدوده ارجاع نامیده میشوند) تنها به عنوان یک راهنما هستند. این دامنه ها از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر متفاوت هستند و آزمایشگاه شما ممکن است دامنه متفاوتی برای محدوده نرمال داشته باشد. گزارش آزمایشگاه شما باید شامل محدوده ای باشد که آزمایشگاهتان از آن استفاده میکند. همچنین پزشک شما باید نتایج شما را بر اساس سلامتی و سایر عوامل، ارزیابی کند. یعنی مقداری که خارج از مقادیر نرمال فهرست شده در اینجا قرار میگیرد ممکن است برای شما یا آزمایشگاه شما نرمال باشد.

هورمون رشد (GH)
مردان کمتر از 5 نانوگرم در هر میلی لیتر (ng/ml) (کمتر از 226 پیکومول در لیتر (pmol/L))
زنان کمتر از 10 نانوگرم در هر میلی لیتر (ng/ml) (کمتر از 452 پیکومول در لیتر (pmol/L))
کودکان کمتر از 20 نانوگرم در هر میلی لیتر (ng/ml) (کمتر از 904 پیکومول در لیتر (pmol/L))



مقادیر بالا

  • مقادیر هورمون رشد بالا ممکن است به معنای وجود قدبلندی یا آکرومگالی باشد. این شرایط توسط توموری غیر سرطانی در غده هیپوفیز (آدنوما) ایجاد میشود. سطوح فاکتور رشد 1 شبه انسولین (IGF-1) نیز ممکن است بالا باشد.
  • سطوح بالای هورمون رشد ممکن است به علت دیابت، بیماری کلیه یا گرسنگی باشد. این شرایط باعث سطوح IGF-1 بالا نمیشود.


آنچه بر آزمایش تأثیر دارد ؟

دلایل ناتوانی فرد برای آزمایش دادن یا کمک کننده نبودن نتایج عبارتند از :

  • مصرف داروهایی مانند آمفتامین ها، کورتیکو استروئیدها، انسولین یا استروژن ها.
  • داشتن قند خون پایین (هیپوگلیسمی).
  • چاقی
  • مصرف مخمر گیاه سنتجونز


آنچه باید درباره اش فکر کنید

  • سطوح نرمال هورمون رشد طی روز تغییر میکند، بنابراین سایر آزمایشها میتوانند برای تأیید نتایج این آزمایش به کار روند. سایر آزمایش ها میتوانند نشان دهند که آیا سطوح پایین هورمون رشد به معنای کارکرد نامناسب غده هیپوفیز است.
  • ا
    5946.gif
    سطوح IGF-1 خون نیز به عنوان یک آزمایش هورمون رشد انجام میشود. سطح بالای IGF-1 با سطح بالای هورمون رشد عموماً به معنای وجود آکرومگالیست. در این مورد تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) برای دیدن غده هیپوفیز استفاده میشود. برای یادگیری بیشتر، در آینده مقاله ای تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) مربوط به سر را که در سایت پزشکی راستینه قرار میدهیم ببینید.
  • آزمایش ***** هورمون رشد (آزمایش بارگذاری گلوکز) سطح هورمون رشد را در خون، قبل و بعد از اینکه فرد مایعاتی با میزان قند زیاد مصرف میکند، اندازه میگیرد. به طور طبیعی بعد از مصرف گلوکز مقدار هورمون رشد به کمتر از 1 ng/mL افت میکند. سطوح GH بالا به معنای وجود آکرومگالی است.
  • آزمایش شبیه سازی هورمون رشد، سطح GH را در خون قبل و بعد از تزریق انسولین یا آرژنین به رگ بازو (داخل وریدی) اندازه گیری میکند. برای افرادی که عملکرد هیپوفیز نرمال دارند، هیچ هورمون رشدی یافت نمیشود. آزمایش شبیه سازی هورمون رشد ممکن است برای کشف کمبود GH در فرد استفاده شود. به طور طبیعی میزان هورمون رشد بعد از انسولین یا آرژنین افزایش مییابد. عدم افزایش سطح هورمون رشد بعد از تزریق انسولین یا آرژنین به معنای این است که فرد هورمون رشد ندارد.



سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 
بالا