برگزیده های پرشین تولز

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

hwt

کاربر قدیمی پرشین تولز*مدیر سخت افزار
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
11 آگوست 2004
نوشته‌ها
15,953
لایک‌ها
2,415
در تابستان بايد از خوردن غذاهاي از شب مانده و از پيش پخته شده خودداري كرد زيرا به دليل باز شدن در يخچال و بالا رفتن درجه حرارت آن خطر آلوده شدن مواد غذايي وجود دارد. دكتر سيد علي كشاورز مدير گروه تغذيه و بيوشيمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: بهتر است در تابستان از سبزيجات، ميوه‌ها و يا آب ميوه‌هاي طبيعي بيشتر استفاده شود و مواد غذايي كه سرعت فسادپذيري بالايي دارند مانند سالاد الويه و كباب خطر مسموميت را بالا مي‌برند. وي گفت: در فصل گرما بايستي سعي كرد در حد امكان از غذاهاي خانگي استفاده شود و يا اينكه در رستوران‌هايي غذا خورده شود كه از شرايط بهداشتي بالايي برخوردار باشند. وي افزود: در تابستان به دليل تعريق زياد مقداري از عناصر معدني بدن از دست مي‌رود ولي مي‌توان با مصرف سبزيجات و ميوه‌ها آنها را بدست آورد ضمن اينكه ميوه‌ها به دليل اليافي كه دارند حجم معده را پر مي‌كنند بنابراين در طول تعطيلات كه افراد در استراحت هستند با مصرف غذاي كمتر دچار اضافه وزن و ديابت نمي‌شوند.
 

astm1834

Registered User
تاریخ عضویت
5 مارس 2005
نوشته‌ها
1,217
لایک‌ها
16
محل سکونت
_ _ _
در فصل گرما؛ نوشيدن 2 ليتر مايعات در طول روز ضروري است

يك متخصص تغذيه علايم ناشي از گرمازدگي در تابستان را برافروختگي، بي حالي، خشك شدن پوست و دهان و احساس كلافه شدن كه گاهي منجر به اغما نيز مي‌شود، عنوان كرد. دكتر مسعود كيمياگر در اين خصوص اظهار كرد: براي جلوگيري از بروز گرمازدگي بايستي آب و الكتروليدهاي بدن تنظيم شود كه اين موضوع صرفا با نوشيدن آب به تنهايي تحقق نمي‌يابد و موادي كه حاوي الكتروليد نيز باشند بايد به آن اضافه شود مثل دوغ، آب‌ميوه و حتي چاي...
97.gif

اين متخصص تغذيه منظور از الكتروليدها را تك عناصري مثل سديم و پتاسيم و ... عنوان و در ادامه اضافه كرد: هنگام گرمازدگي حتي مقدار كمي نمك نيز كمك مي‌كند چرا كه در هواي گرم مقدار زيادي از نمك بدن نيز از دست مي‌رود. وي در مورد پيشگيري از گرمازدگي بيان كرد: نبايد خود را در معرض آفتاب مستقيم قرار داد و مي‌توان از چتر براي جلوگيري از گرمازدگي استفاده كرد. اين متخصص تغذيه همچنين نوشيدن 2 ليتر مايعات را در طول روز براي جبران آب از دست رفته بدن ضروري دانست. دكتر كيمياگر در پايان بيان كرد: نوشيدن شربت‌هاي سنتي كه علاوه بر آب حاوي مقداري قند نيز هستند و يا ميوه‌هايي مثل طالبي و هندوانه در اين فصل لازم است.





http://asp.irteb.com/news/completenews.aspx?id=5105
 

astm1834

Registered User
تاریخ عضویت
5 مارس 2005
نوشته‌ها
1,217
لایک‌ها
16
محل سکونت
_ _ _
توصیه های بهداشتی همراه آنتی بیوتیک ها ماست بخورید



متخصصان علوم تغذیه، مصرف روزانه ماست به ویژه هنگام درمان با آنتی بیوتیک را به افراد توصیه

می کنند.

میترا زراتی کارشناس ارشد تغذیه و استاد دانشگاه ضمن بیان این مطلب در گفت وگو با خبرنگار ایسنا واحد علوم پزشکی ایران گفت: در دستگاه گوارش انسان باکتری هایی زندگی می کنند که وجود آنها برای سلامت فرد بسیار مهم و ضروری است زیرا این باکتری ها مسؤول تولید برخی از ویتامین های گروه B از جمله ویتامین B12 و همچنین ویتامین K است.

وی ادامه داد: هنگامی که فردی به دلیل وجود عفونتی در بدن از آنتی بیوتیک استفاده می کند، آنتی بیوتیک به باکتری های روده ای آسیب می رساند؛ در نتیجه تولید ویتامین های گروه B در فرد دچار اختلال می شود.

وی خوردن ماست را در زمان مصرف آنتی بیوتیک درحل این مشکل مؤثر دانست و به ایسنا گفت: ماست به دلیل اینکه بطور طبیعی حاوی باکتری های مفید از دو خانواده استرپتوکوکسی و لاکتوباسیل است، رشد باکتری های مفید روده ای را افزایش داده و در نتیجه منجر به حفظ سلامت روده به ویژه در زمانی که فرد

آنتی بیوتیک مصرف می کند، می شود.

لازم به یادآوری است والدین مصرف ماست را در طول درمان آنتی بیوتیکی فرزندانشان هرگز فراموش نکنند.



منبع: خبرگزارى ایسنا
 

astm1834

Registered User
تاریخ عضویت
5 مارس 2005
نوشته‌ها
1,217
لایک‌ها
16
محل سکونت
_ _ _
از فواید میوه های تابستانی چه می دانید؟



فصل تابستان، فصل گرماست، بنابراین به دلیل تعریق بیشتر، نیاز بدن به آب، املاح و ویتامین ها بیشتر می شود و میوه ها از بهترین منابع تامین کننده این مواد مغذی هستند زیرا علاوه بر تامین نیازهای بدن موجب شادابی و طراوت پوست و پیشگیری از بیماریها می شوند.

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران، شیده فتاحی و مینا کاویانی از گروه تحقیقات تغذیه واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور به ذکر خواص و مزایای بعضی از میوه های تابستانی پرداختند.

هندوانه، خربزه و میوه های آبدار شیرین مزه این خانواده شامل هندوانه، خربزه، طالبی، گرمک و بسیار

نشاط آور برطرف کننده عطش و تشنگی و تامین کننده آب از دست رفته بدن به خصوص در فصل تابستان هستند. در بین میوه های این خانواده طالبی منبع غنی از ویتامین C و همچنین منبع خوبی از ویتامین های B6 و A است.

خربزه:

خربزه نیز علاوه بر تامین ویتامین C، منبع غنی از پتاسیم است که به کاهش فشارخون کمک می کند؛ همچنین دارای خاصیت ادرار آوری است. هندوانه با ٩٢ درصد آب علاوه بر رفع نیاز بدن به آب، دارای رنگدانه گیاهی به نام لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان است که موجب محافظت بدن در برابر سرطان می شود. همچنین قند موجود در آن می تواند بخشی از انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.

گیلاس:

گیلاس این میوه آب دار و خوش طعم و متنوع در رنگ های زرد، قرمز یا سیاه است. انواع گیلاس منبع خوبی از ویتامین C و پیش ساز ویتامین A (کاروتن) هستند به ویژه گیلاس های ترش نسبت به انواع شیرین، از این نظر غنی ترند.

همچنین گیلاس های حاوی مواد شیمیایی گیاهی به نام ترین ها هستند که احتمالا به پیشگیری از سرطان کمک خواهد کرد.

خرید و نگهداری: در انتخاب گیلاس ها، آنهایی را که سفت، روشن و براق هستند انتخاب کنید، میوه های نرم یا چروکیده یا چرب تیره نشان از کهنگی یا شرایط نگهداری نادرست دارد بعد از خرید چنانچه گیلاس ها فورا مصرف نمی شوند، به دلیل خاصیت جذب باید در ظرف سربسته در یخچال نگهداری شوند. گیلاس های تازه را می توان تا یک هفته در یخچال تا یکسال در فریز نگهداری کرد.

هلو:

هلوها میوه های نارنجی رنگی هستند که با داشتن رنگدانه های گیاهی از انواع کاروتن های آنتی اکسیدان در پیشگیری از سرطان موثرند.

فوائد مصرف هلو

هلوی تازه با داشتن مقدار قابل توجهی پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

هلوها مقدار قابل توجهی کاروتن های آنتی اکسیدان، فلاونوئیدر و ویتامین C دارند و نقش مهمی در مقابله با بیماریهای مزمن نظیر بیماریهای قلبی و انواع سرطان دارند.

شواهد علمی بیان می کند که بیماری خونریزی از لثه ها و شل شدن و افتادن دندانها در افرادی که سطوح ویتامین C پایین تری دارند، ٥/٣ برابر افرادی است که ویتامین C آنها نرمال است. بنابراین مصرف هلو که منبع غنی از ویتامین C است (هر یک هلوی متوسط، ٣٤ میلی گرم ویتامین C دارد) به پیشگیری از این بیماری کمک شایانی می کند.

مطالعات نشان داده است **** غذایی شامل دریافت میوه های غنی از ویتامین C نظیر هلوها می تواند به بهبود ناتوانی جنسی در مردان کمک کند. همچنین برای افراد سیگاری که در معرض خطر مواد سرطانزای بیشتری هستند، بسیار مفید است.

نگهداری: برای کمک به رسیدن هلو، می توان هلوهای نارس را در یک پاکت کاغذی پیچیده و به مدت ٢-3 روز در دمای اتاق نگهداشت. پس از رسیدن می توان آنها را به صورت ٣-4 روز در دمای اتاق یا برای مدت بیشتری در یخچال نگهداری کرد.

زردآلو:

زردآلو با داشتن مقدار زیادی قند ساکاروز، میوه ای شیرین است، رنگ زرد پوست و گوشت آن به خاطر رنگدانه آنتی اکسیدان آن، B کاروتن است که هر قدر رنگ آن پررنگ تر باشد محتوی B کاروتن آن بیشتر است.

فوائد مصرف زردآلو

B - کاروتن زرد آلو در پاک سازی ترکیباتی که مسوول ایجاد تغییرات سرطان در سلولها هستند کمک می کند و این امر بین سیگاری ها و غیر سیگاری ها در پیشگیری از سرطان ریه در زنان و مردان به طور یکسان صادق است.

برگه های زردآلو منبع غنی از پتاسیم هستند و تحقیقات نشان داده است که دریافت پتاسیم مازاد در **** غدایی روزانه، موجب کاهش فشار خون در افراد دارای فشار خون طبیعی و افراد یا فشار خون بالا می شود.

زرد آلو به دلیل داشتن پتاسیم بالا، به عنوان یک میان وعده و دسر خوب برای سالمندان که از افسردگی روانی و گیجی ناشی از فقدان پتاسیم در **** غذایی رنج می برند بسیار مفید است.

زردآلوها به دلیل داشتن کاروتن کافی از شب کوری و دیدکافی در افراد به خصوص سالمندان که میوه و سبزی تازه کمتری مصرف می کنند، جلوگیری می کنند.

زردآلو به دلیل داشتن فیبر غذایی و افزایش تدریجی قند خون به عنوان یک میان وعده کامل کم کالری برای افراد که برنامه کاهش وزن دارند، مفید است.

توجه: هرگز مغز هسته تلخ زرد آلو نخورید چون حاوی ماده ای بنام آمیگدالین است که در بدن سیانید آزاد می کند و موجب اختلال تنفسی، فلج و حتی مرگ می شود.

خرید و نگهداری: زردآلو باید برای مصرف روزانه یا حداکثر ٢ روز بعد خریداری شود. در مورد زردآلوی تازه انواع نرم و گوشتی آن را خریداری کنید اما از خرید برگه های زردآلوی زرد و روشن به دلیل SO2 موجود در آن، پرهیز کنید.

زردآلوها را در کیسه های پلاستیکی درون یخچال نگه داشته و در عرض چند روز مصرف نمایید.

منبع: خبرگزارى ایسنا
 

Siavash25

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
1 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
500
لایک‌ها
5
محل سکونت
Germany
من دنبال عکس هستم :) ،نه از اون عکس ها :eek: ،چقدر شما ها بی ادب هستيد :blink: .زودی فکر بد ميکنيد. :hmm:
از اون عکس ها ميخوام که توش کشيده که آقا مسلا کيسه سفرا کجاست ،کليه کجاست و ............
خلاصه دنبال اناتومی بدن هستم.
و اگر هم بشه توضيح مختصر در مورد عضوهای بدن که مسلا کار کليه چيه،کدوم سايت بايد برم؟
ممنون از راهنمايی
يادم رفت بگم که سايت به زبون اين اجنبی های بی ادب هم نباشه،به زبون شيرين فارسی ميخواستم
 

astm1834

Registered User
تاریخ عضویت
5 مارس 2005
نوشته‌ها
1,217
لایک‌ها
16
محل سکونت
_ _ _
به نقل از Siavash25 :
من دنبال عکس هستم :) ،نه از اون عکس ها :eek: ،چقدر شما ها بی ادب هستيد :blink: .زودی فکر بد ميکنيد. :hmm:
از اون عکس ها ميخوام که توش کشيده که آقا مسلا کيسه سفرا کجاست ،کليه کجاست و ............
خلاصه دنبال اناتومی بدن هستم.
و اگر هم بشه توضيح مختصر در مورد عضوهای بدن که مسلا کار کليه چيه،کدوم سايت بايد برم؟
ممنون از راهنمايی
يادم رفت بگم که سايت به زبون اين اجنبی های بی ادب هم نباشه،به زبون شيرين فارسی ميخواستم

salamatiran

iranteb

..... يادم اومد بقيش رو هم ميگم.....
 

ashena55

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
688
لایک‌ها
2
درباره شبیه سازی اطلاعات می خوام . چی هست و چرا اینقدر به اعتقادات ربطش میدن
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
مطالعات نشان داده اند كه مصرف رژيم غذايي غني از سيليسيوم، كلسيم و آهن، ريزش مو را كاهش مي دهد. سبزيجات برگي سبز به خصوص سبزيجات دريايي، منابع غني از مواد معدني هستند و جو مي تواند سيليسيوم موردنياز را تامين كند.ميوه هاي خشك و آب آلبالو، يكي از منابع غني آهن هستند. در خانم ها ريزش مو مي تواند نشانه اي از وجود يك مشكل در لوله گوارشي و يا نتيجه ناكافي بودن اسيد معده و يا كمبود پروتئين، روي و يا ديگر مواد مغذي باشد.براي مردان ريزش مو مي تواند با پيروي از يك رژيم كم چربي كاهش يابد. برخي از دانشمندان معتقدند كه مساله ريزش مو در مردان با افزايش سطح هورمون تستوسترون در دوران بلوغ ارتباط مستقيمي دارد يك رژيم غذايي پرچرب و رژيمي كه عمدتا از گوشت تهيه شده است با افزايش سطح تستوسترون در خون باعث افزايش ريزش مو مي شود. براي مثال در زمان جنگ جهاني دوم كه ژاپني ها از رژيم غذايي فاقد چربي اشباع استفاده مي كردند مشاهده شد كه در اين افراد ريزش مو بسيار كم است ولي درحال حاضر كه رژيم غذايي ژاپني ها به رژيم غذايي غربي ها شبيه شده، ريزش مو درمردان ژاپني افزايش يافته است مصرف رژيم غذايي كم چربي ريزش مو را متوقف نمي كند، ولي مي تواند سرعت ريزش مو را كاهش دهد. كم خوني يكي از علت هاي اصلي ريزش مو است كه براي رفع آن، مصرف مواد غذايي غني از آهن مانند جگر (اگر باردار هستيد از آن پرهيز كنيد)، گوشت، غلات كامل، سبزيجات برگي سبز تيره، تخم مرغ، خرما و كشمش توصيه مي شود. مو به طور عمده از پروتئين تشكيل شده است و به منظور داشتن رشد خوب موها، پيروي از يك رژيم غني از پروتئين توصيه مي شود.دانشمندان اروپايي دريافته اند كه مصرف پروتئين سويا باعث تحريك شدن فوليكول هاي مو شده و در نتيجه رشد مو را افزايش ميدهد.توفو و شير سويا از منابع غني پروتئين سويا هستند. از ديگر منابع غني پروتئين مي توان، پنير كم چرب، تخم مرغ، ماهي، لوبيا و ماست را نام برد. عنصر ديگري كه در ريزش مو تاثير عمده اي دارد سيليسيوم است و دانشمندان به دليل نقش بارز اين عنصر، استفاده از آن را در شامپوها توصيه كرده اند كه در نتيجه باعث كاهش ميزان ريزش مو مي شود. سيليسيوم در لايه خارجي سيب زميني، فلفل سبز و قرمز و خيار يافت مي شود. جوانه حبوبات و غلات و كلاً دانه ها و غلاتي كه به طور كامل يعني با پوست مصرف شوند نيز غني از سيليسيوم هستند. ويتامين ث باعث افزايش جذب آهن شده و از آن طريق بر ريزش مو تاثير مي گذارد. در نتيجه توصيه مي شود به طور روزانه از ميوه جات و سبزيجات در وعده هاي غذايي خود استفاده كنيد. ويتامين اي براي رشد موها ضروري است، مصرف كافي آواكادو (ميوه اي شبيه گلابي كه در مناطق گرمسيري به عمل مي آيد)، مغزه ها و دانه ها و روغن زيتون مي تواند نياز روزانه شما به ويتامين اي را تامين كند. درصورتي كه ريزش مو مربوط به عملكرد نادرست غده تيروئيد باشد،غذاهاي غني از ويتامين آ و يد مصرف كنيد. البته بايد توجه داشت كه مصرف زياد ويتامين آ منجر به ريزش مو مي شود. ريزش مو هنگامي روي مي دهد كه رژيم غذايي مصرفي ازنظر داشتن ويتامين هاي گروه ب فقير باشد و در ميان اين گروه ويتامين ب 6 ، بيوتين، اينوزيتول و اسيد فوليك و از ميان مواد معدني منيزيم، گوگرد و روي از اهميت زيادي برخوردارند. ويتامين هاي گروه ب به خصوص ب5 يا اسيد پنتوتنيك وب3 يا نياسين براي رشد مو ضروري هستند. مصرف اسيدهاي چرب ضروري، كيفيت بافت مو را بهبود مي دهد و از خشك شدن مو جلوگيري مي كند. غذاهاي غني از ويتامين ب عبارتند از: لوبيا، نخود، هويج، گل كلم، لوبياي سويا، مخمر، مغزه ها و دانه ها و تخم مرغ. بيوتين يكي از عناصر مهم براي سلامت مو بوده كه براي سلامت مو و پوست ضروري است و در برخي از مردان حتي از ريزش مو جلوگيري كرده است. منابع غني بيوتين عبارتند از: مخمر، برنج قهوه اي، بلغور، نخود سبز، عدس، جوي دوسر لوبياي سويا و تخمه آفتابگردان. مصرف ويتامين ث باعث تسهيل خون رساني به بافت مو شده و در نتيجه، گردش خون پيازچه مو را افزايش مي دهد و باعث مي شود كه پياز مو بهتر تغذيه شود و رشد بهتري داشته باشد. مصرف ويتامين اي موجب افزايش اكسيژن گيري مي شود كه در نتيجه باعث بهبود گردش خون پيازچه مو مي شود. مصرف روي از طريق افزايش فعاليت سيستم ايمني، باعث تحريك رشد مو مي شود. در آخر از دو اسيد آمينه اي نام مي بريم كه بر روي رشد مو تاثير مي گذارند. لسيتين و متيونين كه باعث افزايش كيفيت بافت و رشد مو شده و از ريزش مو جلوگيري مي كنند.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
حنجره (Larynx) بخشی از مجرای تنفسی و عضو اصلی توليد صدا است که در جلوی گردن و پايين زبان قرار دارد و متشکل از چندين غضروف است که در تنفس، تکلم و بلع نقش مهمی را ايفا می‌کند.
سرطان حنجره نوعی بيماری است که حاصل رشد خارج از کنترل و نامنظم ياخته‌های بدخيم در حنجره و بافت‌های اطراف اين عضو است. اين بيماری اغلب در افراد بالای ۴۰ سال شايع است و تظاهر آن در افراد زير ۲۵ سال بسيار نادر است. مردان تقريباً به ميزان ۴ برابر زنان به اين بيماری مبتلا می‌ شوند.

علائم هشدار دهنده سرطان حنجره

• گرفتگی طولانی مدت صدا و يا تغييرات ‌آهنگ صوتی بدون وجود علت بارز
• احساس وجود توده ای در گلو
• برآمدگی در ناحيه گردن
• تنگی نفس در اثر فعاليت
• سرفه مزمن
• سختی و يا احساس درد هنگام بلع
• سرفه همراه با خلط خونی
• غده‌های لنفاوی متورم و سفتی در گردن
• احساس درد در هنگام لمس گلو
• تنفس صدادار
• بوی بد دهان
• گوش درد ( بدون وجود علت عفونت )
• کاهش وزن

سبب شناسی: سرطان ‌زايی سرطان حنجره

عامل مستعد در تظاهر سرطان حنجره مانند هر سرطان ديگری تداخل در نظم تقسيم ياخته‌ها است. تحقيقات ‌آماری و بالينی روند بدخيمی بيماری سرطان حنجره با عوامل زير ارتباط می دهند:

• استعمال دخانيات
• زياده روی در نوشيدن مشروبات الکلی
• استنشاق گرد وغبار فلزات و چوب
• تماس با آلاينده‌‌های شغلی مانندآزبست،( پنبه نسوز)، اسيد سولفوريک ، نيکل
• پوليپ‌ها (ضايعات) تارهای صوتی
• التهاب مزمن تارهای صوتی
• سن - افراد بالای ۴۰ سال بيشتر در معرض ابتلا به سرطان حنجره هستند
• جنس - مردان تقريباً به ميزان ۴ برابر زنان به اين بيماری مبتلا می‌شوند
• نژاد- سياه ‌پوستان درصد بالاتری را نسبت به سفيد پوستان در ابتلا به سرطان حنجره نشان می‌دهند

الگوهای تشخيص سرطان حنجره

با توجه به وضيعت عمومی سلامت فرد، بررسی های تشخيص سرطان حنجره ممکن است شامل:

• معاينه ساده حنجره ، غده‌های لنفاوی و ناحيه گردن توسط پزشک
• پرتو نگاری از حنجره با تابش اشعه X
• راديوگرافی از حنجره توسط دستگاهی بنام فلورسکوپ ( fluoroscope) جهت بررسی شکل و حرکت ساختار حنجره
• معاينه سطح داخلی حنجره با استفاده از دستگاهی بنام لارنگوسکوپ (لارنگوسکوپی- laryngoscopy)
• عکسبرداری ساده قفسه سينه
• سی تی اسکن (Computerised tomography scan)- در اين روش دستگاه سی تی اسکن با گرفتن تعدادی عکس توسط اشعه ايکس، تصويری سه بعدی از بدن را نشان می دهد و از اين طريق محل و اندازه دقيق ضايعه و پراکندگی تومور به بخش های ديگر مشخص می شود.
•پرتونگاری با استفاده از تشديد ميدان مغناطيسی (MRI Scan) – اين آزمايش مشابه سی تی اسکن است با اين تفاوت که به جای تابش اشعه X از مغناطيس جهت عکسبرداری از اعضای بدن استفاده می شود. در اين آزمايش بيمار به مدت ۳۰ دقيقه به طور ساکن درون اتاقک اين دستگاه می ماند و تصاوير مقطعی از بدن او تهيه می شود.
•نمونه برداری يا بيوپسی (biopsy)- بررسی ميکروسکوپی از نمونه بافت مورد نظر. اين آزمايش بسيار مهم است زيرا مطمئن ترين روش برای تشخيص سرطان به حساب می آيد.

الگوهای درمانی سرطان حنجره

انتخاب نوع الگوی درمان بستگی به سابقه بيماری شخص، نوع و محل سرطان حنجره و وضعيت سلامت عمومی بيمار دارد.

معمول‌ترين الگوی درمان سرطان حنجره پرتو درمانی است.

درمان در مراحل پيشرفته بيماری مستلزم جراحی و خارج کردن ضايعه بدخيم و بافت‌های درگير و يا پرتو درمانی پس از جراحی است. در عمل جراحی بخشی يا تمام حنجره (لارينژکتومی laryngectomy-) برداشته می‌شود.

در شرايطی که تمام حنجره به طور کامل برداشته می‌شود، گلوگاه را می‌بندند تا عمل بلع به طور طبيعی انجام شود و بالای نای به منفذی از پوست بخيه زده می‌شود (تراکئوستومی tracheostomy) تا هوا از اين راه وارد ريه شود. در چنين شرايطی تنفس به جای دهان و بينی از طريق اين منفذ يا شکاف صورت می‌گيرد. در صورت برداشتن کامل حنجره روش صحبت کردن از راه مری به بيمار آموزش داده می‌شود و يا از حنجره مصنوعی (مکانيکی يا الکتريکی ) استفاده می شود.

هنگامی که سرطان حنجره مهاجم شده و به ديگر بافتهای بدن و غدد لنفاوی سرايت کرده باشد غده‌های لنفاوی و بافت‌های تراريخته اطراف گردن هم برداشته می‌شود. سرطان مهاجم و پيشرفته حنجره بيشتر نواحی گردن را در بر می‌گيرد تا نقاط دورتر بدن، از اين رو شيمی درمانی، الگوی معمول درمان سرطان حنجره به شمار نمی ‌آيد.

معمولا پس از درمان، فعاليتهای طبيعی بدن به تدريج از سر گرفته می شود و رژيم غذايی خاصی ضروری نيست اگر چه پس از جراحی برای مدتی از رژيم درمانی مايعات استفاده می‌شود تا التيام بافت آسان تر صورت گيرد.

پس از درمان، مراقبت‌های منظم پزشکی الزامی است تا پيشرفت احتمالی بيماری تحت کنترل باقی بماند.



http://www.bbc.co.uk/persian/science/story/2005/12/051217_la-larynx-cancer.shtml
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
ريه (شش) يا جگر سفيد اندامی است مخروطی شکل مجتمع از بافت اسفنجی که به صورت يک جفت در قفسه سينه قرار دارد. ريه راست متشکل از۳ تکه و ريه چپ از ۲ تکه تشکيل شده است. هر ريه متصل به شاخه ای به نام نايچه است.
سرطان ريه نوعی بيماری است که در آن رشد بافت بدخيم در يک يا هر دو ريه ايجاد می شود.

سرطان ريه شايعترين سرطان در هر دو جنس در سراسر جهان است و بيش از ۸۰% بيماران مبتلا به اين سرطان در فاصله ۵ سال از زمان تشخيص بيماری جان خود را از دست می دهند.
با توجه به سلولی که دچار تراريختی و سرطان شده است اشکال مختلفی از سرطان ريه وجود دارد که هر کدام نشانه ها و عوارض خاص خود را دارند. شايع ترين اشکال سرطان ريه عبارتند از:

۱- سرطان ريه با ياخته های کوچک (Small cell lung cancer)- ياخته های سرطانی نوع کوچک در زير ميکروسکوپ به شکل جوی دو سر ديده می شود و به آن سرطان جو شکل (Oat-shaped) نيز گفته می شود. روند رشد اين نوع سرطان ريه سريع است و در مدت زمان کوتاهی در اندامهای ديگر پراکنده می شود. حدود ۲۰% سرطانهای ريه از اين نوع است.

۲- سرطان ريه با ياخته های غير کوچک (Non-small cell lung cancer)- اين نوع سرطان ريه با توجه به نوع سلول موجود در بافت ريه که دچار تراريختی و سرطان شده است تعريف می شود. اشکال مختلفی از اين نوع سرطان وجود دارد که هر کدام نشانه ها و عوارض خاص خود را دارند و عبارتند از :

i) سرطان بافت بشره ای (Squamous cell carcinoma)- اين سرطان از شا يع ترين انواع سرطان ريه است و شروع آن معمولاً از نايچه ها است و در مقايسه با ديگر اشکال سرطان ريه رشد آهسته تری دارد و مدت ها طول می کشد تا به اندامهای ديگر سرايت کند.

ii) سرطان غدد مترشحه مخاط و مجاری لنفاوی ( Adenocarcinoma) – اين نوع سرطان ريه معمولاً در زير بافت پوششی نايچه ها يا در مجاری لنفاوی کناره خارجی ريه رشد می کند.

iii) سرطان ريه با ياخته های بزرگ ( Large cell carcinoma)- اين نوع سرطان اغلب در شاخه های کوچکتر نايچه ها تظاهر می کند.

از هر ۵ مورد سرطان ريه يکی از آنها از نوع ياخته های کوچک و بقيه از نوع غير کوچک است.

نوع نادری از اشکال سرطان ريه نيز به نام مزو تليوما (mesothelioma) وجود دارد. اين نوع سرطان ريه موجب تراريختی بافت پوششی ريه می شود و در افرادی تظاهر می کند که در تماس با آزبست ( پنبه نسوز) بوده اند.

علائم هشدار دهنده سرطان ريه

• افزايش و يا شدت سرفه در فرد سيگاری
• سرفه همراه با خلط خونی
• تنگی نفس دراثر فعاليت
• خس خس سينه به صورت حاد
• درد مبهم و يا مشخص در قفسه سينه
• خشن شدن صدا يا تغيير آن به شکلی که بهبود پيدا نکند
• عفونت های مکرر ريه و مجاری تنفسی
• کاهش وزن
• بی اشتهائی
• تورم در ناحيه گردن و صورت
• ضعف و خستگی مفرط

علاوه بر نشانه های فوق ممکن است عوارضی در بيمار ظاهر شود که ارتباطی با سرطان ريه نداشته باشد و به سرايت سرطان به اندامهای ديگر بدن مربوط باشد. در چنين مواردی بيمار از سردرد، احساس ضعف عمومی، سهولت شکستگی و آسيب پذيری استخوانها، انواع خونريزی و لخته شدن غير عادی خون شکايت می کند.

سرطان ريه درمراحل ابتدايی هيچ نشانه ای ندارد و بيماران اغلب زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بيماری در مراحل پيشرفته قرار دارد و در نتيجه آمار مرگ اين نوع سرطان رقم بالايی دارد.

سبب شناسی: سرطان زايی ريه

عامل مستعد و پيشتاز در تظاهر سرطان ريه مانند هر سرطان ديگری به هم خوردن نظم تقسيم سلولی است. تحقيقات آماری و بالينی روند بدخيمی بيماری سرطان ريه را به اين عوامل ارتباط می دهند:


اعتياد به دخانيات - خطر ابتلا به سرطان ريه با افزايش مقدار و مدت تماس با دود تنباکو رابطهً مستقيم دارد و هرچه سن شروع استعمال دخانيات پائين تر باشد عامل مستعد کننده و پيشتاز در ابتلای به سرطان ريه افزايش پيدا می کند.


آلاينده های موجود در هوای محيط زيست و محل کار- موادی چون آزبست (پنبه نسوز)، گاز رادون (گازی بی رنگ و بی بو که از تجزيه طبيعی اورانيم در آب ، خاک و مصالح ساختمانی قديمی توليد می شود)، اورانيوم و نيکل عامل مستعد کننده و پيشتاز در ابتلاء به سرطان ريه هستند.


استنشاق دود سيگار در محيط برای افراد غير سيگاری


عوامل ژنتيکی- وجود سابقه سرطان ريه بين اعضای نزديک خانواده احتمال ابتلا به اين سرطان را افزايش می ‌دهد.


عوامل ايمنولوژيک(ايمنی) - نارسايی مکانيسم ايمنی طبيعی بدن عاملی مستعد کننده در ايجاد سرطان ريه شناخته شده است.


سن- افراد بالای ۶۰ سال بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ريه هستند و بايد بيشتر مراقب علائم هشدار دهنده اين بيماری باشند.

الگوهای غربالگری سرطان ريه

با توجه به وضيعت عمومی سلامت فرد، بررسی های تشخيص سرطان ريه ممکن است شامل:

۱- عکسبرداری از ريه ها با تابش اشعه X

۲- آزمايش خلط

۳- سی تی اسکن (Computerised tomography scan)- در اين روش دستگاه سی تی اسکن با گرفتن تعدادی عکس توسط اشعه ايکس، تصويری سه بعدی از بدن را نشان می دهد و از اين طريق محل و اندازه دقيق ضايعه و پراکندگی تومور ريه به بخش های ديگر قفسه سينه يا اندام های دورتر مانند کبد مشخص می شود.

۴- سی تی اسکن دورانی يا اسپايرال (Spiral CT scan) -– در اين روش يک دستگاه کامپيوتری سی تی اسکن با حرکات دورانی به دور بدن بيمار در هر دور بيش از صد تصوير از بدن بيمار می گيرد. در سی تی اسکن دورانی ضايعات کوچکی که از طريق سی تی اسکن معمولی قابل روئت نيست، مشاهده می شود.

۵- پرتونگاری با استفاده از تشديد ميدان مغناطيسی (MRI Scan) – اين آزمايش مشابه سی تی اسکن است با اين تفاوت که به جای تابش اشعه X از مغناطيس جهت عکسبرداری از اعضای بدن استفاده می شود. در اين آزمايش بيمار به مدت ۳۰ دقيقه به طور ساکن درون اتاقک اين دستگاه می ماند و تصاوير مقطعی از بدن او تهيه می شود.

۶- نمونه برداری يا بيوپسی (biopsy)- بررسی ميکروسکوپی از نمونه بافت تومور. اين آزمايش بسيار مهم است زيرا مطمئن ترين روش برای تشخيص سرطان ريه و نوع آن به حساب می آيد. روشهای متفاوت بيوپسی ريه عبارتند از:


نمونه‌ برداری با سوزن (needle aspiration): در اين روش با تابش پرتوی اشعه ايکس، توده در صفحه تلويزيون ديده می شود و پزشک با دقت با سوزن مقداری از بافت ريه را با سرنگ کشيده و برای آزمايش بافت شناسی جدا می کند.


نمونه‌برداری با بروتکوسکپ يا برونکوسکپی Bronchoscopy)): بروتکوسکپ لوله ای فلزی و توخالی است که به يک لامپ مجهز شده و از طريق دهان يا بينی به داخل نای فرو داده می شود و مشاهدهً بصری بافت ريه را امکان پذير می کند سپس پزشک با دقت مقداری از بافت و مايع درون ريه را از طريق اين لوله برای امتحان بافت شناسی جدا می کند . قبل از انجام اين عمل به بيمار بيهوشی موضعی داده می شود.


نمونه‌برداری باز (جراحی). در نمونه برداری باز، بيهوشی عمومی لازم است و می تواند به روش معاينه توراسکپی (Thoracoscopy) يا مدياستينوسکپی (Mediastinoscopy) انجام شود. جراحی به پزشک امکان معاينه درون قفسه سينه و غدد لنفاوی نزديک ريه را می دهد وطی آن در پوست پائين گردن شکاف کوچکی داده می شود و از اين طريق لوله ای به درون قفسه سينه فرستاده می شود. انتهای اين لوله متصل به نورافشان و بزرگنما است. جراح در اين مرحله سلولها و غدد لنفاوی که دچار تراريختی شده اند می تواند نمونه برداری و مورد بررسی دقيقتری قرار دهد. از اين طريق می توان اندامهای واقع در منطقه بين ريه چپ و راست را ديد و برای تشخيص پراکنده شدن ياخته های سرطانی به غده های لنفاوی مجاور ريه استفاده کرد.

۷- توموگرافی با نشر پوزيترون يا پت اسکن (PET-Positron emission tomography) - در اين روش دستگاه اسکنر در اطراف بيمار می چرخد و تصوير از طريق نشر پوزيترون بوسيله يک ماده راديواکتيو که به بيمار تزريق شده و يا توسط او استنشاق می شود، شکل ميگيرد، با اين روش مشاهدهً بصری ريه درسه بعد امکان پذير می شود.

۸- سونوگرافی ( Ultrasound) در اين شيوه از امواج صوتی جهت بررسی ساختار توده در ريه استفاده می شود.

۹- آزمايش تنفس (Lung function test )- در اين شيوه بيمار قبل از جراحی تحت آزمايشات تنفسی متفاوت قرار ميگيرد.

۱۰- آزمايش خون- تومورهای سرطانی آنتی‌ ژن و آنزيم ‌های مشخصی را توليد می ‌کنند که ممکن است از طريق آزمايش خون کشف شوند. اندازه‌ گيری آنتی‌ ژن کارسينو امبريونيک
(arcinoembryonic Antigen-CEA) و آنزيم ( Neuron-specific enolase (NSE از آزمايش های غربالگر اين بيماری است. افزايش ميزان سطح اين پروتين ها مبين نشانه های سرطان و کاهش ميزان آنها در حين درمان نشانه مهار کردن رشد سرطانی سلول های بيمار است.

۱۱- اسکن استخوان Bone Scan - تصويربرداری از استخوان به وسيله يک ماده راديواکتيو روشی بسيار ارزشمند است که در تشخيص انتشار سرطان به استخوان، موثر بودن درمان سرطان و روند التيامی نواحی درگير در استخوان به کار می رود.

الگوهای درمانی سرطان ريه

الگوهای درمانی بيماری سرطان ريه بستگی به نوع سرطان، وضعيت بيماری در شروع درمان، سن، سلامت عمومی و چگونگی واکنش بيمار به نوع درمان دارد. سرطان ريه معمولا به دليل غنی بودن سيستم خون رسانی و لنفاوی ريه به راحتی می تواند به ديگر اندامهای بدن سرايت کند.

با توجه به سن و وضعيت سلامت بيمار ممکن است الگوهای درمانی زير بکار گرفته شود:

۱- جراحی – معمولا اگر ضايعه بدخيم منحصر به ريه باشد ممکن است بخش کوچک(wedge section) يا تکه کاملی از ريه (لوبکتومی) ( lobectomy) و يا تمام يک ريه (نومونکتومی) pneumonectomy) ) برداشته می شود. عوارض جانبی جراحی، خونريزی و در نتيجه کم خونی، مشکلات تنفسی و خواب آلودگی است.

۲- شيمی درمانی - جهت از بين بردن ياخته های سرطانی پراکنده مورد استفاده قرار می گيرد. شيمی درمانی جهت پيشگيری از عود بيماری و مواردی که سرطان در بدن پخش شده تجويز می شود. استفاده از داروهای شيميايی منجر به انهدام سلولهای سرطانی می ‌شود. عوارض جانبی شيمی درمانی عبارتند از: حالت تهوع و استفراغ، ريزش موی سر و ابرو، کاهش گلبولهای سفيد خون، ضعف سيستم ايمنی و دفاعی بدن، عفونت، احساس درد، خشکی دهان و پوکی استخوان، کم‌خونی‌، و کاهش تعداد گلبولهای قرمز خون که ممکن است سبب خستگی، سرگيجه و احساس سرما در بيمار شود. اسهال و يبوست، و سفتی و خشکی مفاصل از ديگر عوارض جانبی شيمی درمانی است.

۳- راديوتراپی يا اشعه درمانی - جهت از بين بردن مستقيم ضايعه بدخيم ريه بکار گرفته می شود. در اين روش از اشعه با انرژی زياد استفاده می شود و اين اشعه با آسيب رساندن به سلولهای زنده منجر به مرگ آنها می‌ شود. خستگی شديد، ‌افسردگی، تهوع، ‌استفراغ، بی‌ اشتهايی و آسيب‌های عروقی و تنفسی از عوارض جانبی راديوتراپی است. همچنين راديوتراپی ممکن است باعث ***** سيستم خونساز بدن و کاهش گلبولهای سفيد و ضعف سيستم ايمنی بدن و نهايتا بروز عفونت شود.

۴- درمان فوتوديناميک (Photodynamic Therapy ) ـ استفاده از رنگ و نور است. در اين شيوه رنگ به داخل يک وريد تزريق و سپس در تمام بدن منتشر می‌ شود. بعد از چند روز، اين رنگ فقط در سلولهای بدخيم باقی می ‌ماند. سپس نور قرمز رنگ ليزری به سلول تابانده می شود و رنگ درون سلول سرطانی اين نور را جذب می‌ کند. اين امر منجر به عکس ‌العمل فوتوشيميايی که مخرب سلول‌ها است می ‌شود.

۵- درمان بيولوژيکی يا ايمونولوژيک - که مشتمل بر بازسازی، تحريک،‌ هدايت و تقويت سيستم طبيعی دفاعی بدن بيمار است و با استفاده از آنتی‌ بادی و هدايت سيستم دفاعی خود بيمار جهت مبارزه با سرطان صورت می گيرد. استفاده از عواملی مانند اينترفرون‌ـ سلولهايی که فعاليت ضدتوموری مستقيم دارند، و آنتی‌ بادی های مونوکلونال که اثرات تداخل بقاء سلول را دارند، رشد سرطان را کاهش می دهد.

۶- Stent وسيله يا قالبی جهت ايجاد کانال تنفسی مصنوعی در بيمار مبتلا به سرطان ريه- اين روش در بيمارانی که دچار اختلالات تنفسی هستند، بکار گرفته می شود.

۷- سوزاندن ضايعه بدخيم با اشعه ليزر- در بعضی موارد ضايعه بدخيم سرطان ريه منجر به مسدود شدن حنجره می شود. در چنين موردی پزشک با سوزاندن ضايعه بدخيم با اشعه ليزر راه عبور هوا را برای بيمار باز می کند. اين روش به طور کامل نمی تواند منجر به ازبين بردن ضايعه بدخيم شود اما کمکی است جهت سهولت تنفس در بيمار.

سرطان ريه درمراحل ابتدايی هيچ نشانه ای ندارد و بيماران اغلب زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بيماری درمراحل پيشرفته قرار دارد. تدابير پيشگيرانه ای مانند دوری از آلاينده ها و عدم استعمال دخانيات و بررسی محيط خانه از نظر عدم وجود گاز رادون و آزبست بهترين روش محافظتی در برابر بيماری مهلک سرطان ريه است.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
پستان مجموعه ‌ای از غدد شيری Lobules، کانالهای هدايت کننده شير Ducts به سر پستان و مقدار زيادی چربی است.
سرطان پستان بيماری ای است که در آن سلولهای بدخيم از بافت پستان منشاء می گيرند و به طور نامنظم و فزاينده‌ ای تکثير می يابند و بدون اينکه موجب عکس ‌العمل تدافعی و تهاجمی در سيستم ايمنی بدن شوند، به طريقی از سيستم ايمنی و دفاعی بدن عبور می کنند.

با توجه به ساختار غده پستان عمده ترين انواع اين بيماری به دو دسته تقسيم می‌شوند: کارسنوم لوبول Lobular Carcinoma و کارسنوم مجرايی Ductal Carcinoma.

علائم هشدار دهنده سرطان پستان


تورم و وجود توده‌ سخت و غيرحساس با حدود نامشخص در پستان.
تغييرات نوک پستان شامل خشکی و اگزمای سر پستان که تداوم پيدا کرده و بهبود نيابد
فرورفتگی نوک پستان
انحراف و تغيير در سر پستان
ترشحات سر پستان بويژه ترشحات خونی
تغييرات در شکل و انحنای طبيعی و تقارن پستان
تورم گره های لنفاوی زير بغل
سابقه قبلی سرطان در يک پستان

سبب‌شناسی: سرطان‌ زايی پستان

سرطان پستان شايع ‌ترين نوع سرطان در ميان زنان است. اما سرطان پستان تنها مختص زنان نبوده بلکه مردان نيز در خطر ابتلا به آن هستند. تحقيقات آماری و بالينی روند بدخيمی بيماری سرطان پستان را به عوامل زير مرتبط می دانند:

عوامل ژنتيکی: سابقه ارثی سرطان عامل مهمی در ابتلا به سرطان پستان است. وجود سابقه سرطان پستان بين اعضای نزديک خانواده از جمله مادر، خواهر، دختر، پدر و برادر احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزايش می‌دهد.

جلوگيری از سرطان پستان به طريق عمل جراحی (ماستکتومی) و برداشتن و تخليه دو پستان اقدامی پيشگيرانه جدی برای زمانی که بروز سرطان پستان در شخص بيش از %۵۰ باشد توصيه می شود. اما از آنجا که نمی‌توان بافت پستان را به طور صددرصد برداشت احتمال عود سرطان در شخص هنوز باقی است.


سن ‌ـ سرطان پستان رابطه مستقيم با افزايش سن دارد. سرطان پستان در سنين بلوغ و زير ۲۰ سال بسيار نادر و در سنين ۴۰ تا ۵۵ سالگی احتمال ابتلا به آن روندی يکنواخت دارد. زنان بالای ۵۵ سال بيشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان پستان هستند و بايد بيشتر متوجه علائم هشدار دهنده اين بيماری باشند
تغذيه و شيوه زندگی - رژيم غذايی دارای اثرات بالقوه ‌ای در پيشگيری و يا پيشتازی ايجاد سرطان پستان به شمار می رود. مطالعات و تحقيقات علمی ثابت کرده ‌اند که استفاده از سبزيجات تازه و فعاليت جسمانی عامل محافظتی در مقابل سرطان پستان تلقی می شوند در حالی که مقادير زياد چربی حيوانی، مصرف زياد الکل و دخانيات عامل مستعد کننده و پيشتاز در ايجاد سرطان پستان شناخته شده است
مواد شيميايی - تماس با مواد شيميايی سرطان‌زا در محيط مانند پرتونگارها و راديوم‌ از عوامل موثر در ابتلا به سرطان پستان است

عوامل هورمونی:‌ افزايش ميزان ترشح هورمون‌های استروئيدی مانند استروژن در خون اغلب موجب تسريع روند بدخيمی سرطان پستان می شود. از ديگر عوامل موثر در ابتلا به سرطان پستان می توان به اين موارد اشاره کرد:


اولين زايمان در سنين بالای ۳۰ سال
بلوغ زودرس
يائستگی ديررس
تشعشع زياد اشعه به قفسه سينه
ابتلا به برخی از بيماريهای خوشخيم پستان
چاقی مفرط

الگوهای غربالگری سرطان پستان

کشف و معالجه سرطان پستان در مراحل اوليه احتمال بهبودی و درمان بيمار را افزايش می‌دهد. هدف از الگوهای تشخيص کشف سلولهای سرطانی در مرحله‌ای است که هنوز گسترش نيافته اند و متاستاز در آنها صورت نگرفته است. از اين رو، برای تشخيص و کشف توده سرطانی در مراحل اوليه نياز به اجرای الگوهای غربالگری است که عبارتند از :

۱- خودآزمايی- فراگيری چگونگی معاينه مرتب و منظم پستان‌ها توسط خود شخص بهترين روش برای آگاهی و کشف هرگونه تغيير در پستان است. مناسبترين زمان خودآزمايی ۵ تا ۶ روز بعد از پايان عادت ماهانه برای زنان در سنين باروری است. زنانی که يائسه شده ‌اند، بايد يک روز معين در هر ماه را برای اين معاينه انتخاب کنند.

هنگام معاينه ابتدا جلوی آينه ايستاده و در آينه با نور کافی به پستانها به ويژه نوک آنها نگاه کرده و وجود و پيدايش هر تغييری در پوست و نوک پستان را ملاحظه کنيد. سپس در حالت ايستاده دستهای خود را پائين آورده و شکل ظاهری پستان را نگاه کنيد. سپس دستهای خود را بالای سر برده و به دقت هرگونه تغيير در پستان را مورد توجه قرار دهيد. سپس به پشت دراز کشيده و يک دست را زير سر خود گذاشته و با دست ديگر به آرامی پستان را با حرکات دورانی لمس کنيد. بعد از معاينه پستانها زير بغل خود را لمس کنيد. زيربغل محل رشد غدد لنفاوی است و وجود توده و يا بزرگ شدن غدد لنفاوی در اين ناحيه بسيار مهم است و بايد به پزشک مراجعه کرد.

2- معاينه توسط پزشک: معاينات بدنی توسط پزشک شامل بررسی صدای قلب و ريه، غده های لنفاوی در ناحيه گردن و زير بغل، معاينه پستان و شکم است.


ماموگرافی

۳- ماموگرافی: يا عکسبرداری با اشعه ايکس از پستانها که معمولا در زنان بالای ۴۰ سال تجويز می‌شود. ماموگرافی احتمال پی بردن به وجود سرطان را بالا می برد. در اين روش برای تشخيص محل توده در پستان با تاباندن اشعه x از بالا به پايين يک نما و با تاباندن اشعه از يک پهلو به پهلوی ديگر دومين نما حاصل می شود. بررسی ماموگرام (تصوير حاصل از ماموگرافی) اطلاعات نسبتاً دقيقی در مورد اندازه توده و قطر و نواحی منظم و غير منظم توده را به دست می دهد.

۴- سونوگرافی: در زنان زير ۴۰ سال به علت ساختار پستانها، سونوگرافی روش بررسی دقيق تری است. در اين شيوه از امواج صوتی جهت بررسی ساختار توده در پستان استفاده می شود.

۵- ام آر ای (MRI)

۶-اسکن استخوان Bone Scan - تصويربرداری از استخوان به وسيله يک ماده راديواکتيو روشی بسيار ارزشمند است که در تشخيص انتشار سرطان به استخوان، موثر بودن درمان سرطان و روند التيامی نواحی درگير در استخوان به کار می رود.

۷ - نمونه برداری يا بيوپسی (biopsy): يکی ديگر از الگوهای مهم تشخيص است که اطلاعات دقيق‌تری را از وضعيت خوش‌خيم و يا بدخيم بودن توده به دست می دهد. روشهای متفاوت بيوپسی عبارتند از:


نمونه‌برداری با سوزن (needle aspiration): در اين روش توده را بين دو انگشت نگه‌داشته و با يک سوزن ظريف مقداری از بافت با سرنگ کشيده شده و تحت بررسی پاتولوژی قرار می گيرد.
نمونه‌برداری هسته‌ای (Cone biopsy): در اين نوع نمونه برداری، بافت تحت بيهوشی موضعی قرار می گيرد و بخشی از پوست را برش داده شده و با يک سوزن ضخيم قسمتی از بافت برداشته شده و مورد بررسی پاتولوژی قرار می گيرد.
نمونه‌برداری باز (جراحی). در اين روش، بيهوشی عمومی لازم است. جراحی می تواند به دو روش انجام گيرد: ۱- برداشتن تمامی توده و مقداری از بافت پيرامون آن ۲- نمونه‌برداری برشی: در اين روش به علت بزرگی توده و چسبيده بودن آن به پوست يا قفسه سينه قسمتی از توده برداشته شده و مورد مطالعات پاتولژی قرار می گيرد.

۸- آزمايش خون- تومورهای سرطانی آنتی‌ ژن‌های مشخصی را توليد می ‌کنند که ممکن است از طريق آزمايش خون کشف شوند. تشخيص سرطان پستان با اندازه‌ گيری آنتی‌ ژن کارسينو امبريونيک (CEA Carcinoembryonic Antigen) از آزمايش های غربالگر اين بيماری است. افزايش ميزان اين آنتی ژن مبين نشانه های سرطان پستان است و کاهش ميزان اين آنتی ژن در حين درمان نشانه مهار کردن رشد سرطانی سلول و بهبودی بيمار است.

الگوهای درمان سرطان پستان

فرايند درمان سرطان برای هر شخص معين با شرايط بيماری وی می‌باشد. از نمونه الگوهای درمانی اگر دامنه سرطان پستان و غده‌های لنفاوی به زير بغل محدود باشدعبارتند از:

۱- جراحی: مرحله اول معالجه جراحی و برداشتن توده به طريق لامپکتومی (lumpectomy) و يا برداشتن و تخليه پستان (mastectomy) ماستکتومی است و سپس شيوه‌های مانند اشعه درمانی و شيمی درمانی و هورمون درمانی و يا ترکيبی از اين روشها انتخاب می‌شود. در مورادی که سرطان پيشرفته بوده و به ساير نقاط بدن گسترش پيدا کرده باشد معالجات توسط اشعه و شيمی درانی تجويز می‌شود. عوارض جانبی جراحی‌ـ قرمزی‌، التهاب، کشيدگی پوست سينه و سفتی پستان می‌باشد.

۲-راديوتراپی (اشعه درمانی)‌ـ روشی است که طی آن از اشعه با انرژی زياد استفاده می شود و با آسيب رساندن به سلولهای زنده منجر به مرگ آنها می‌شوند.عوارض جانبی راديوتراپی خستگی شديد،‌افسردگی، تهوع، ‌استفراغ، بی‌ اشتهايی و آسيب‌های عروقی و تنفسی می تواند از ديگر عوارض جانبی راديو تراپی باشد. همچنين راديوتراپی ممکن است باعث ***** سيستم خونساز بدن و کاهش گلبولهای سفيد و ضعف سيستم ايمنی بدن و نهايتا بروز عفونت شود.

۳- شيمی درمانی‌ـ شيمی درمانی جهت پيشگيری از عود بيماری و مواردی که سرطان در بدن پخش شده تجويز می شود. استفاده از داروهای شيميايی منجر به انهدام سلولهای سرطانی می ‌شود. عوارض جانبی شيمی درمانی عبارتند از: حالت تهوع و استفراغ، ريزش موی سر و ابرو، کاهش گلبولهای سفيد خون، ضعف سيستم ايمنی و دفاعی بدن، عفونت، احساس درد، خشکی دهان و پوکی استخوان، کم‌خونی‌، کاهش تعداد گلبولهای قرمز خون که ممکن است سبب خستگی، سرگيجه و احساس سرما در بيمار شود. اسهال و يبوست، سفتی و خشکی مفاصل از ديگر عوارض جانبی شيمی درمانی است.

۴- هورمون درمانی‌ـ اين روش برای پيشگيری از عود سرطان کاربرد دارد و هدف از آن، کاهش هورمونهای جنسی زنانه (استروژن و پروژسترون) است. برداشتن تخمدانها و يا از کار انداختن آن با اشعه از روش های اين نوع درمان است.


هورمون درمانی در پيشگيری از عود سرطان کاربرد دارد

استفاده از داروهای ضد استروژن مانند تاموکسی ‌فن (Tamoxifen) نيز يکی ديگر از اين روش ها است. حساسيت غده به استروژن با بررسی و آزمايش پاتولوژيکی روی تودة سرطان بيمار پس از نمونه‌برداری مشخص و درجه‌بندی می‌شود. اين درجه حساسيت با اعداد ۱- ۲ و ۳ تقسيم‌بندی می‌شود به طوری که صفر برابر عدم حساسيت به استروژن و ۳ حساسيت شديد محسوب می‌شود.

گر گرفتگی، افزايش ترشحات واژن، افزايش وزن،‌ خشکی پوست، ضعف و خستگی، سردرد و افسردگی، سرگيجه، و ايجاد لخته خون در وريد از عوارض جانبی تاموکسی فن است.

درمان سرطان پستان در زمان حاملگی نيز امکانپذير است اما اين امر رابطه مستقيم با درجه پيشرفت سرطان، نوع درمان مورد نياز و سن جنين دارد. برداشتن و تخليه پستان و غده‌های لنفاوی در زمان حاملگی امکانپذير است و لزومی به قطع حاملگی نيست. اما در چنين مواردی درمانهای ثانويه مانند اشعه درمانی و شيمی درمانی به دليل عوارض سوء آنها در جنين به کار گرفته نمی شود. اگر سرطان قابليت پيشرفت داشته باشد، با تعيين سن جنين ممکن است اقدام به دنيا آوردن زودرس جنين شود.

زنانی که در سنين بارداری هستند،‌ ممکن است بعد از شيمی درمانی عادت ماهيانه آنها قطع شده و دچار يائسگی زودرس شوند (و يا در بعضی مواقع عادت ماهانه بعد از ۱۲-۶ ماه برمی ‌گردد. در برخی از موارد بيمار ممکن است دچار خونريزی ادامه دار شود و عادت ماهيانه او قطع نشود. بيماران مبتلا به سرطان پستان نبايد از قرصهای ضدحاملگی که موجب ترشح هورمونهای هورمونهای جنسی زنانه می ‌شود استفاده کنند و حاملگی تا پس از ۶ ماه بعد از اتمام درمان توصيه نمی‌شود.

موفقيتهای تشخيص و درمان سريعتر بيماران مبتلا به سرطان پستان، تکامل روشهای جديد تشخيصی و درمانی مانند شيمی درمانی و هورمون درمانی و الگوهای غربالگری سرطان پستان توانسته مرگ و مير ناشی از اين بيماری را کاهش دهد.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
غده پروستات غده‌ ای است که تنها در مردان يافت می‌ شود. اين غده در زير مثانه قرار دارد و مايعی به داخل منی ترشح می‌ کند.
سرطان پروستات نوعی بيماری است که در آن سلولهای بدخيم از بافتهای پروستات نشات می گيرد و به طور نامنظم و فزاينده‌ای تکثير و منجر به افزايش حجم در هر يک از اجزای سلولی غده پروستات می‌شود.

سرطان پروستات دومين سرطان شايع بعد از سرطان ريه در ميان مردان است. اطلاعات آماری و علائم بالينی ميزان مرگ و مير ناشی از سرطان پروستات مبين سه طيف گسترده روند رشد اين بيماری است. سرطان پروستات می‌تواند دارای رشد آهسته بوده و زمانی طولانی تا بروز علائم بالينی آن داشته باشد. در مواردی ديگر تومور به سرعت رشد کرده و تهاجم تومور به بافت‌های ديگر امکانپذير می شود. در چنين مواردی مدت فاصله زمانی بين شروع بيماری و گسترش دامنه آن بسيار کوتاه است. مابين اين دو طيف رشد، تومورهايی وجود دارند که سرعت روند رشد آنها در حد متوسطی است.

سرطان پروستات با نشانه‌های مرتبط با دفع ادرار و يا درد شکم تظاهر می‌کند. اين نشانه‌ها با علائم بيماريهای رايجی مانند عفونت و هيتروفی (بزرگی) خوش خيم پروستات (Benign Prostatic Hyperplasia) مشترک است.

علائم هشدار دهنده سرطان پروستات عبارتند از:


ادرار کردن پی در پی يا سخت


جاری شدن ضعيف ادرار


عدم توانايی در ادرار


بی‌ اختياری ادراری


جريان منقطع و ضعيف ادرار


وجود خون در ادرار


خروج منی همراه با درد


درد مداوم قسمت پائين کمر


سوزش


ناتوانی جنسی

سبب‌شناسی: سرطان‌ زايی پروستات

علت ابتلا به سرطان پروستات هنوز ناشناخته است اما تحقيقات آماری و بالينی، روند بدخيمی بيماری سرطان پروستات را به اين عوامل ارتباط می دهد:

سن ‌ـ سرطان پروستات اغلب در افراد سالمند ديده می‌شود و افراد زير ۵۰ سال به ندرت به آن مبتلا می شوند. مردان بالای ۶۰ سال بيشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان پروستات هستند و بايد بيشتر متوجه علائم هشدار دهنده اين بيماری باشند.

عوامل ژنتيکی - سابقه ارثی سرطان پروستات عامل مهمی در ابتلا به اين سرطان است. وجود سابقه سرطان پروستات بين اعضای نزديک خانواده از جمله پدر و برادر احتمال ابتلا به اين سرطان را افزايش می ‌دهد.

عوامل هورمونی ـ هورمون‌های استروئيدی (تستوسترون و آندروژنها) برای رشد و حفظ و عمل طبيعی آن در مردان بالغ نقش مهمی را ايفا می کند. افزايش ميزان ترشح هورمون تستوسترون در خون اغلب موجب تسريع روند بدخيمی سرطان پروستات می شود.

تغذيه - رژيم غذايی دارای اثرات بالقوه ‌ای در پيشگيری و يا پيشتازی ايجاد سرطان پروستات به شمار می رود. مطالعات و تحقيقات علمی ثابت کرده ‌اند که سبزيجات حاوی مقادير قابل توجهی ويتامين C و E، به خصوص گوجه فرنگی، عاملی محافظتی در مقابل سرطان پروستات تلقی می شوند در حالی که استفاده از مقادير زياد چربی حيوانی عامل مستعد کننده و پيشتاز در ايجاد سرطان پروستات شناخته شده است.

مواد شيميايی - تماس با مواد شيميايی سرطان‌زا در محيط مانند کادميم، که در تهيه برخی آلياژها و باتری کاربرد دارد، عامل مستعد کننده و پيشتاز در ايجاد سرطان پروستات است.

بيماری های مقاربتی - وجود بيماريهای مقاربتی احتمال ابتلاء به سرطان پروستات را افزايش می‌دهد.

الگوهای غربالگر سرطان پروستات

معاينه غده پروستات از طريق معاينه مقعد (Digital rectal examination) از الگوهای غربالگر سرطان پروستات است. در اين روش پزشک از داخل مقعد بيمار، غده پروستات را معاينه می ‌کند. وجود سطح خشن و نامنظم بافت از علائم هشدار دهنده سرطان پروستات محسوب می ‌شود.

تومورهای سرطانی آنتی‌ ژن‌های مشخصی را توليد می ‌کنند که ممکن است از طريق آزمايش خون کشف شوند. آنتی ‌ژنی که به طور کامل توسط غده پروستات توليد می ‌شود، آنتی ‌ژن اختصاصی پروستات (Prostate Specific Antigen ,PSA) است. تشخيص سريع سرطان پروستات با اندازه‌ گيری آنتی‌ ژن اختصاصی پروستات از آزمايش های غربالگر اين بيماری است. در بيمارانی که مبتلا به سرطان پروستات هستند، مقدار اين آنتی ژن در سطح بالاتری است.

البته تنها سطح PSA در آزمايش خون فرد نمايانگر ابتلا به سرطان پروستات نيست. در برخی از موارد عفونت و يا ”بزرگی خوش ‌خيم“ حجم غده پروستات می ‌تواند سبب افزايش ميزان PSA در خون شود. از اين رو، ترکيب معاينه مقعد توأم با آزمايش تعيين سطح PSA از طريق خون روش دقيق‌تری برای تشخيص سرطان پروستات است و برای اطمينان بيشتر، در مراحل بعدی آزمايشات ديگری مانند تصويرنگاری باز آوای مغناطيسی (MRI)، سونوگرافی (Ultrasound)، توموگرافی کامپيوتری (CT SCAN) و نمونه ‌برداری از غده (Biopsy) نيز انجام می‌گيرد.

تشخيص به موقع بيماری، دست کم ۵ سال بيشتر به زندگی مبتلايان به سرطان پروستات اضافه می‌کند. توصيه می‌شود مردان در سنين بالای ۴۰ سال ساليانه مورد معاينه غده پروستات ازطريق معاينه مقعد قرار گيرند و در سنين بالای ۵۰ سال، هر سال آزمايش آنتی‌ژن مخصوص پروستات را انجام دهند.

درمان سرطان پروستات

با در نظر گرفتن شرايط بيمار ممکن است يک يا ترکيبی از اين الگوها تجويز شود:

۱-تحت نظر گرفتن بيماری: در اين روش بيمار به طور دقيق تحت نظر پزشک قرار می گيرد، بدون اينکه الگوی درمانی بر روی او اعمال شود. اين روش برای بيمارانی تجويز می‌ شود که جراحی برايشان مفيد نيست و يا رشد غده سرطانی پروستات آنها بسيار کند و آهسته است و در درازمدت تأثير سوء بر سلامتی او نخواهد گذاشت.


راديوتراپی از روش های درمانی انواع سرطان از جمله سرطان پروستات است

۲-جراحی: برداشتن کامل غده پروستات (پروستکتومی Prostatectomy).

۳-کرايوتراپی (Cryotherapy) : استفاده درمانی از سرمای شديد. در اين روش سوند (probe) سونوگرافی به داخل مقعد انداخته می شود تا پزشک تصوير محل مورد نظر را بر روی صفحه ببيند. در اين روش پزشک با انداختن سوند درون غده پروستات از طريق شکاف کوچکی بين مقعد و کيسه حاوی بيضه‌‌ ها نيتروژن مايع را به غده پروستات هدايت می‌ کند. نيتروژن مايع در داخل بافت منجر به انجماد بافت و انهدام سلول‌های سرطانی بافت غده پروستات می‌ شود. کرايوتراپی روشی موثر برای درمان مقاطع کوچک ابتلا به سرطان است. احتمال آسيب ديدگی مثانه و التهاب دستگاه تناسلی از عوارض جانبی اين روش است.

۴-شيمی درمانی: استفاده از داروهای شيميايی منجر به انهدام سلولهای سرطانی می ‌شود. عوارض جانبی شيمی درمانی عبارتند از: ريزش موی سر و ابرو، کاهش گلبولهای سفيد خون، ضعف سيستم ايمنی و دفاعی بدن، عفونت، احساس درد، خشکی دهان و پوکی استخوان.

۵-راديوتراپی: از آنجا که تومور ممکن است بافتهای اطراف غده پروستات را در بر گرفته باشد انجام جراحی و برداشتن غده پروستات کافی نيست و هر تظاهری از وجود PSA در آزمايش حاکی از گستردگی تومور است. در چنين وضعيتی الگوهای درمانی وسيع‌ تری مانند راديوتراپی پی ‌گيری می ‌شود. هدف از راديوتراپی کنترل رشد سلولهای سرطانی است. تابش اشعه به محل تومور ممکن است به صورت خارجی يا داخلی باشد.


راديوتراپی خارجی: در اين روش بيمار در معرض تشعشع قرار می‌ گيرد. اشعه از چند زاويه مختلف از خارج از بدن به تومور هدايت می ‌شود. اين روش کاملا بدون درد است و به مدت ۷ تا ۸ هفته ادامه دارد. ولی بيمار از عوارض جانبی مانند تحريک‌ پذيری مقعد، اسهال و خستگی مفرط ناشی از تابش پرتو گزارش می ‌دهد. اثرات اشعه ممکن است واکنشهای پوستی به صورت التهاب، خارش، سوزش، ترشح يا پوسته پوسته شدن پوست را به دنبال داشته باشد. تهوع، ‌استفراغ، بی‌ اشتهايی و آسيب‌های عروقی و تنفسی می تواند از ديگر عوارض جانبی راديو تراپی باشد. همچنين راديوتراپی ممکن است باعث ***** سيستم خونساز بدن و کاهش گلبولهای سفيد و ضعف سيستم ايمنی بدن و نهايتا بروز عفونت شود.


راديو تراپی داخلی يا براکی تراپی (Brachy therapy): براکی تراپی برای رساندن مستقيم مقدار زيادی اشعه به ضايعه بدخيم است. در اين روش، در اتاق عمل با استفاده از سرنج‌ های نازک مواد يونيزه در بدن بيمار کاشته می‌ شود.

6-هورمون درمانی : از آنجا که هورمون تستوسترون به رشد سرطان غده پروستات کمک می کند، هدف از هورمون درمانی کاهش هورمون جنسی در بدن است. اين روش با به کارگيری داروهای ضد تستوسترون انجام می‌ گيرد و شامل تجويز هورمون استروژن به عنوان قرص است که تاثير ضد تستوسترون دارد. عوارض جانبی استفاده از قرصهای حاوی استروژن شامل درد در پستان و رشد پستان است که با قطع مصرف قرص‌ ها از بين می ‌رود.

جلوگيری از مرگ و مير ناشی از سرطان پروستات با تشخيص زودرس امکان‌پذير است. اکنون با اطلاعات و روشهای جديد الگوهای درمانی، برای درصد بالايی از بيماران مبتلا به سرطان پروستات، امکان بهبودی کامل فراهم شده است.
 

hwt

کاربر قدیمی پرشین تولز*مدیر سخت افزار
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
11 آگوست 2004
نوشته‌ها
15,953
لایک‌ها
2,415
دانشمندان پس از آنکه معلوم شد مسکن استامينوفن يکی از علل عمده از کار افتادگی کبد در آمريکا بوده است نسبت به عواقب مصرف زياد اين دارو هشدار داده اند.

به گفته محققان موارد سالانه از کار افتادگی کبد در اثر مصرف استامينوفن - که در آمريکا به نام تجاری تايلنول و در بريتانيا به نام پاراستامول شناخته می شود - از 28 درصد در سال 1998 به 51 درصد در سال 2003 افزايش يافت.

به گزارش نشريه "نيوساينتيست" تيم محققان آمريکايی دريافت که مصرف تنها 20 قرص 500 ميلی گرمی در يک روز -حداکثر ميزان توصيه شده 8 قرص 500 ميلی گرمی در روز است- می تواند باعث مرگ شود.

کارشناسان می گويند اعمال محدوديت بر فروش اين دارو در بريتانيا به کاهش موارد از کار افتادگی کبد در اين کشور کمک کرده است.

گروه مطالعه از کارافتادگی حاد کبد در آمريکا، که با شرکت پژوهشگران از دانشگاه های مختلف اين کشور تشکيل شد، داده های 662 بيمار که در فاصله سال های 1998 تا 2003 به خاطر ازکارافتادگی حاد کبد بستری و درمان شده بودند را تجزيه و تحليل کرد.

از ميان 275 موردی که به مصرف استامينوفن مربوط می شد، 48 درصد آنها غيرعمدی، 44 درصد ناشی از تلاش برای خودکشی و باقی نامعلوم بود.

معلوم شد افرادی که دچار مسموميت غيرعمدی شده بودند چندين داروی مختلف که حاوی استامينوفن بوده است را مصرف کرده اند.

محققان دريافتند که مصرف 10 گرم استامينوفن در روز - معادل 20 قرص 500 ميلی گرمی - می تواند باعث از کار افتادن کبد شود.
 

hwt

کاربر قدیمی پرشین تولز*مدیر سخت افزار
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
11 آگوست 2004
نوشته‌ها
15,953
لایک‌ها
2,415
جام جم آنلاين: درمان افسردگی کار چندان ساده ای نیست و معمولا بیماری عود می کند.
به گزارش هلث اند ایج ، بتازگی مطالعه 3000 بیمار توسط محققان دانشگاه تگزاس نشان داده است که یک سوم بیماران مبتلا به افسردگی شدید که تحت درمان با یک داروی بازدارنده انتخابی جذب مجدد سروتونین قرار گرفته اند ، رفع علائم بیماری را نشان داده اند. 10 تا15 درصد دیگر نیز تا حدی به درمان پاسخ دادند.
بیشترین پاسخ به درمان در بیماران زن سفید پوست با درآمد یاتحصیلات بالا مشاهده شد. نتایج فوق تنها از فاز اول این برنامه مطالعاتی چهار مرحله ای بدست آمدند.
بیمارانی که در مرحله اول درمان پاسخی به دارو ندادند به مرحله دوم دعوت شدند و داروهای دیگری به آنها داده شد. گزارشات بعدی تصویر جامع تری رااز بهترین روش درمانی ارائه خواهند کرد.
 

hwt

کاربر قدیمی پرشین تولز*مدیر سخت افزار
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
11 آگوست 2004
نوشته‌ها
15,953
لایک‌ها
2,415
جام جم آنلاين: تحقيق نشان داد مصرف دو فنجان قهوه در روز ، توانايي بدن را براي خون رساني به عضلات قلب پس از تمرين هاي ورزشي ، كاهش مي دهد.
به نوشته عرب آنلاين ، دكتر فيليپ كوفمان ، از بيمارستان دانشگاهي زوريخ گفت: تاثير قهوه در خونرساني به عضلات قلب افرادي كه در وضعيت استراحت به سر مي برند ، چشمگير نيست اما وقتي اين افراد ورزش مي كنند ، كاهش اين موضوع بسيار قابل توجه مي شود.
وي افزود: معمولا خونرساني به قلب پس از تمرينات ورزشي بسيار افزايش مي يابد كه استفاده دو فنجان قهوه اين موضوع را كاهش مي دهد.
 

hwt

کاربر قدیمی پرشین تولز*مدیر سخت افزار
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
11 آگوست 2004
نوشته‌ها
15,953
لایک‌ها
2,415
جام جم آنلاين: محققان دانشگاه ويرجينياي غربي مي گويند عطر نعناع و دارچين باعث مي شود رانندگان بتوانند آرامش بيشتري داشته باشند و خواب شان نبرد.
به نوشته عرب آنلاين، دكتر بريان ردنبوش، مدير مركز مطالعات دانشگاه و روان شناس در دانشگاه ولنگ جسوت، بر اين تحقيق نظارت داشت.
اين تحقيق اول فوريه در مراسم ساليانه اعلام نتايج مطالعات دانشجويان در چارلستون، مركز ايالت ويرجينياي غربي، اعلام خواهد شد.
دانشجويان با بررسي اين گياهان دريافتند نعناع اضطراب و نگراني را كاهش و مخلوط نعناع و دارچين، آگاهي را افزايش مي دهد.
رودنبوش گفت: استنشاق بوي اين گياهان به طور مداوم در زمان رانندگي هاي طولاني مدت، باعث مي شود آمار حوادث رانندگي و قربانيان اين وقايع كاهش يابد.
 

hwt

کاربر قدیمی پرشین تولز*مدیر سخت افزار
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
11 آگوست 2004
نوشته‌ها
15,953
لایک‌ها
2,415
كسي اين مطالب رو ميخونه يا نه !؟
 

hwt

کاربر قدیمی پرشین تولز*مدیر سخت افزار
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
11 آگوست 2004
نوشته‌ها
15,953
لایک‌ها
2,415
متخصصان شش دلیل مهم برای ضرورت خواب خوب دارند. اگر کم خواب هستید ، احتمالا مشکلاتی وجود دارد که باید به رفع آن بپردازید.
«هلث دی» ، نتایج یک مطالعه را در زمینه دلائل ضرورت خواب کافی به صورت زیر ارائه می کند:
- کمک به یاد آوری : خواب به قوه یادگیری و حافظه کمک می کند. در حال خواب مغز اطلاعات جدید را به حافظه می سپارد تا از طریق فرآیندی به نام تقویت حافظه بیاد آورده شود.
- برای لاغر ماندن: کم خوابی مزمن ممکن است با تاثیر بر راهی که بدن کربوهیدرات ها را فرآیند و ذخیره می کند ، و با تغییر سطوح هورمون هایی که اشتها را کنترل می کنند ، باعث اضافه وزن شود.
- سالم ماندن: اگر طی شب خواب کافی نداشته باشید احتمال بیشتری وجود دارد که در طول روز خواب آلود باشید که این هم خطر افتادن و اشتباهاتی مانند تصادفات رانندگی و خطای کار راافزایش می دهد.
- شاد ماندن: کمبود خواب می تواند منجر به کج خلقی ، بی حوصلگی ، مشکل در تمرکز ، و بداخلاقی شود. همچنین باعث خستگی و مانع انجام فعالیت هایی می شود که از آن لذت می برید.
- حفظ سلامت قلب: تحقیقات نشان میدهد که بین اختلالات جدی خواب و هایپرتنشن (فشار خون بالا) ، افزایش سطوح هورمون استرس ، و بی نظمی ضربان قلب ارتباط وجود دارد.
- حفظ توان بدنی: کمبود خواب سیستم ایمنی را تضعیف می کند.
 
بالا