برگزیده های پرشین تولز

پرورش کاکتوس ها !

sar

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
4 ژوئن 2005
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
پرورش کاکتوس ها ! :lol:
مطلب شماره 1 : خاک و کود مناسب
یکی از عواملی که در رشد کاکتوس ها نقشی اساسی دارد ، آب و هوا است . در آب و هوای گرم کاکتوس ها نیاز به خاک سبک داشته و در آب و هوای سرد ، خاک سنگین تر را می پسندند . کاکتوس ها نسبت به دیگر گیاهان دارای نیاز غذایی کمتری بوده ولی حساسیت های خاص خود را دارند .
کاکتوس ها خاک هایی با PH کمتر از 7 تا نزدیک به 7 را می پسندند .
فرمول های زیر در چندین کتاب به عنوان ترکیبات اصلی خاک بیان شده است :
• - 1 قسمت خاک باغچه + 1 قسمت شن و ماسه + 1 قسمت کمپوست
• - 2/1 قسمت حاک رس + 1 قسمت خاک باغچه + 1 قسمت ماسه
• - 1 قسمت کمپوست + 1 قسمت خاک پیت + 1 قسمت ماسه

البته اگر بتوانید از ماده ای ضد قارچ به صورت مخلوط با خاک استفاده کنید دیگر می توانید اطمینان داشته باشید که کاکتوس شما دچار پوسیدگی و بیماری های قارچی نمی شود . هر چند کاکتوس ها نیاز غذایی کمی دارند ، اما برای رشد بهتر می بایست از کود استفاده کرد . کودهایی که میزان ازت در آنها کمتر از پتاسیم باشد . البته استفاده از کودهای مایع و یا محلول کامل هم موثر هستند . کودها حیوانی نیز زمانی کاربرد پیدا می کنند که کاکتوس ها در زمین کاشته شده باشند .
آبیاری :
کاکتوس ها به آبیاری بسیار کمی نیاز دارند . در زمستان ماهی یکبار کافی است و در فصل رشد هر هفته تا هر دو هفته یکبار متغیر است ( برای انواع مختلف متفاوت است ) . البته در گلدانهای رسی آبیاری بیشتر از گلدانهای پلاستیکی و لعابی بایستی انجام شود . بایستی توجه داشت که آباری زیاد باعث پوسیدگی کاکتوس ها شده که این عامل مهمترین عامل در نابودی این گیاهان حساس در منازل است . هیچ گاه کاکتوس ها را با اسپری آبیاری نکنید که باعث از بین رفتن رنگ طبیعی آنها می شود .
در نوشته های بعدی بیشتر با کاکتوس ها و پرورش آنها آشنا می شویم . ( دوستان توجه داشته باشند ادامه مباحث در رابطه با پرورش کاکتوس ها در همین متن قرار می گیرد )
دوستانی که علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاکتوس ها و دیگر گیاهان می باشند می توانند به آدرس زیر مراجعه نمایند .
WWW.Horticulture.persianblog.com
 

Spiro

Registered User
تاریخ عضویت
26 مارس 2005
نوشته‌ها
854
لایک‌ها
6
83.gif
ادامه بده خيلي مفيده
همين دو هفته پيش بود دو تا از گلدونام نفله شدن خيلي از اين مواردو نميدونستم
45.gif
 

Bahreyni

Registered User
تاریخ عضویت
12 آپریل 2004
نوشته‌ها
1,733
لایک‌ها
6
سن
43
محل سکونت
کرمان دیار کریمان
منم خیلی دلم میخواست در این مورد بدونم
 

fireboy

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
17 ژوئن 2003
نوشته‌ها
3,217
لایک‌ها
34
محل سکونت
:: طهرون قديم ::
در مورد رشد نكردن بعضي از انواع كاكتوس ها اگر بنويسي ممنون ميشم.

2 ساله كه دارم اما فقط اين نوع رشد نميكنه. كود و اين حرفا هم براي هيچ كدوم استفاده نميكنم.
 

sar

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
4 ژوئن 2005
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
پرورش کاکتوس ها !
در مورد رشد نکردن برخی از کاکتوس ها بایستی بگویم که برخی از انواع آنها دارای رشد بسیار کندی بوده و مثلا پس از گذشت 100 سال تازه به اندازه یک توپ فوتبال می رسند . اما عوامل بیرونی هم بر روشد کاکتوس ها تاثیر می گذارد ، که عبارتند از :
• - کم بودن فضای رشد : هر گیاهی برای رشد موثر خود به فضای کافی نیاز دارد و معمولا باید سالی 1 بار جای آن را با توجه به رشدش تغییر داده و بزرگتر کرد .
• تغذیه گیاهان : گیاهان هم مانند هر موجود زنده دیگری برای رشد به غذا نیاز دارند که از طریق کود دادن تامین می شود . کود های حیوانی را به دلیل وجود عوامل بیماری زا برای گیاهانی که در فضای باز هستند به کار برده و برای گیاهانی که در فضای منزل قرار دارند هم می توانید از کودهای شیمیایی که در بازار به صورت مجزا و یا به صورت کودهای کامل وجود دارند استفاده کنید .
• قابل توجه دوست عزیزم fireboy بخش های بیمار و پژمرده گیاه خود را جدا کنید ، جای آن را عوض کرده و بزرگتر نمایید ، خاک آن را تعویض نموده و از کود دادن به آنها استفاده کنید . حتما نتیجه می گیرید .
• روش نگهداری و مراقبت از کاکتوس ها در تیر ماه را در آدرس زیر مطالعه کنید .
WWW.Horticulture.persianblog.com

قابل توجه کلیه دوستان عزیز : با کمال تاسف من نمی توانم زمان زیادی را آنلاین باشم و بنابراین در صورت تاخیر در ارسال مطالب و پاسخگویی به شما دوستان عزیز عذر من را بپذیرید .
 

fireboy

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
17 ژوئن 2003
نوشته‌ها
3,217
لایک‌ها
34
محل سکونت
:: طهرون قديم ::
ممنون.

اما اين يه كف دست بيشتر نيست :rolleyes: خوشبختانه قسمت پوسيده و خراب نداره.

اگر عكسش رو پيدا كردم حتما اينجا ميذارم.
 
بالا