کلوب خودروهای کلاسیک و آنتیک

شروع موضوع توسط یاشار ‏7 مارس 2007 در انجمن خودرو و رانندگی

  1. یاشار

    یاشار Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏23 آگوست 2006
    نوشته ها:
    1,262
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    Atlantica
    همونطور که می دونید، تعدادی از اتومبیلهای قدیمی بالای 25 سال از عمرشون میگذره در گروه اتومبیلهای کلاسیک، و همینطور عده ای از ماشینهای 50 سال به بالا تحت نام آنتیک شناخته میشن. هر اتومبیلی با این سنین کلاسیک و آنتیک محسوب نمیشه، بلکه عوامل زیادی روی این عنواندهی تأثیر دارند.مثل تعداد مدل تولید شده، محبوبیت خودرو در زمان تولید، تعداد مدلهای سالم باقیمانده در زمان حاضر، و ... . همه ساله تعداد زیادی از خودروهای پا به سن گذاشته 25 و 50 ساله در این گروه جای می گیرن.

    در این تاپیک هدفمون اینه که مدلهای قدیمی محبوب و مورد علاقه مون رو معرفی کنیم و در مورد اونها بحث و تبادل نظر داشته باشیم.
     
  2. یاشار

    یاشار Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏23 آگوست 2006
    نوشته ها:
    1,262
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    Atlantica
    خب اولین مدلی که معرفی می کنم، بیوک ریویرا هست. من به شخصه واقعاً این مدل رو دوست دارم. به نظر من یکی از زیباترین خودروهای تولید شده در جهانه.

    نسل اول: 1963-1965

    [​IMG]

    [​IMG]

    نسل دوم: 1966-1969

    [​IMG]

    [​IMG]

    نسل سوم: 1965-1970

    [​IMG]

    [​IMG]

    نسل چهارم: 1971-1973

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. یاشار

    یاشار Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏23 آگوست 2006
    نوشته ها:
    1,262
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    Atlantica
    تو ماهنامه ماشین شماره اسفند ماه نوشته بود که نسل اول بیوک ریویرا (1963-65) به عنوان یکی از 25 اتومیبل زیبای اول جهان در طول تاریخ شناخته شده.

    البته من خودم مدل های 71 تا 73 رو بیشتر می پسندم. در واقع به نظر من زیباترین نسل بیوک ریورا همین نسل چهارمش بود. اگه سریال پلیسی-کُمدی «به سوی جنوب» رو که چند سال پیش از کانال 3 تلویزیون پخش می شد به خاطر داشته باشید، حتماً به خاطر دارید که پلیس اهل شیکاگو قهرمان فیلم یکی از همین مدل رو که مربوط به سال 1973 و به رنگ یشمی بود در اختیار داشت، که بسیار هم تمیز و نو نگهداری شده بود.

    از این مدل افسانه ای بیش از 9 نسل متوالی تولید شد، اما متأسفانه نسلهای پنجم و بعدی این اتومبیل یعنی مدلهای تولید شده از سال 1974 به بعد به هیچ عنوان هیبت، شکوه و زیبایی مدلهای قبلی رو ندارند و فقط میشه گفت ماشینهای متوسطی هستند.

    برای اطلاعات بیشتر در مورد این مدلها به این لینک از ویکیپدیا نگاهی بندازید.
     
  4. Dariux

    Dariux کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏11 دسامبر 2005
    نوشته ها:
    173
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    FWW - Coming soon
    استاد ازینا بازم تولید میشه؟ [​IMG] تو ایران یکی بخواد داشته باشه چقدر خرجش میشه؟ [​IMG]
     
  5. یاشار

    یاشار Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏23 آگوست 2006
    نوشته ها:
    1,262
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    Atlantica
    اصولاً ماشینهای کلاسیک تو ایران قیمت بالایی ندارن و معمولاً تنها به چشم یک خودروی کهنه بهشون نگاه میشه، اما بعضا دیده شده که علاقه مندان این خودروها که سالها چنین ماشینهایی رو در اختیار داشتند و به خوبی ازشون مراقبت کردند، حتی در قبال پیشنهادات خرید افراد علاقه مند دیگر با قیمت های بالا هم حاضر به فروش اتومبیلشون نیستند، و دلیلش هم اینه که به ماشینشون عشق می ورزند.
     
  6. Dariux

    Dariux کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏11 دسامبر 2005
    نوشته ها:
    173
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    FWW - Coming soon
    یکی تو محل ما هست یه شورولت که خیلی ارتفاعش کمه و پهن و درازه جلوش هم چهارتا چراغ داره، داره با رنگ آبی آسمانی متالیک. و رینگ های دوچرخه ای. واقعاً چیزه تمیزیه. مثله ماه میمونه.
     
  7. یاشار

    یاشار Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏23 آگوست 2006
    نوشته ها:
    1,262
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    Atlantica
    تونستی صاحبش رو راضی کن یه عکس ازش بگیری. بعد اگه اجازه داد عکسشو آپلود کن بذار همینجا.
    اینم چند تا عکس از نسلهای پنجم و ششم که تو لینک بالا ازشون عکسی نیست:


    Fifth generation (1974-1976) x

    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG]

    که البته این یکی اوراقه. آخه این مدلها امروزه زیاد طرفدار ندارن و نمونه های سالمشون نسبت به مدلهای قدیمیتر خیلی کمتر پیدا میشن.

    Sixth generation (1977-1978) x


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. arashkhan

    arashkhan کاربر فعال برق و الکترونیک

    تاریخ عضویت:
    ‏21 آپریل 2006
    نوشته ها:
    482
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    51.50 , 35.75
    فکر کنم شما یه چیزی رو از قلم انداختینو اون اینه که این ماشینها عمدتا ساخت آمریکا و آلمان و کشورهای صنعتی هستن. وگرنه پیکان 47 که عمرش بیشتره !
     
  9. arashkhan

    arashkhan کاربر فعال برق و الکترونیک

    تاریخ عضویت:
    ‏21 آپریل 2006
    نوشته ها:
    482
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    51.50 , 35.75
    راستی اگه گذرتون به موزه عبرت افتاد اول ورودیش می تونین یه الدزمبیل خوشگل ضد گلوله رو که مال رییس ساواک بوده ببینین. واقعا بی نظیره. باور کنین هیبتش مثل تویوتا کمری هست.
     
  10. یاشار

    یاشار Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏23 آگوست 2006
    نوشته ها:
    1,262
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    Atlantica
    همیشه هم اینجور نیست. شاید باور نکنید ولی مدلهای قدیمی مثل فولکس بیتل (فولکس قورباغه خودمون) و سیتروئن 2CV (ژیان ایرانی) هم به علت محبوبیت زیادشون در زمان تولید کلاسیک به حساب میان، با وجود اینکه در زمان خودشون ماشینهای فوق العاده ارزون قیمتی بودن و البته از نظر قدرت موتور هم بسیار ضعیف.
    حتی بعضی از مدلهای ژاپنی قدیمی (مربوط به بیش از 30 سال پیش) امروزه کلاسیک به حساب میان.
     
  11. SoheilStar

    SoheilStar Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏8 آپریل 2005
    نوشته ها:
    2,826
    تشکر شده:
    23
    محل سکونت:
    Karaj
    میگم حالا ربطش به ورزش و رانندگی چیه؟ اینجا که همش درباره اوتومبیل بحث مشه؟
     
  12. یاشار

    یاشار Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏23 آگوست 2006
    نوشته ها:
    1,262
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    Atlantica
    سهیل جان، تو قوانین این بخش نوشتن که تاپیکهای این قسمت باید مرتبط با رانندگی و ماشین باشه. این تاپیک هم در مورد ماشینه. حالا اگه لازم شد در صفحات بعدی در مورد رانندگی با ماشینهای قدیمی و تفاوت سواریشون با ماشینهای الآن هم صحبت می کنیم.
     
  13. یاشار

    یاشار Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏23 آگوست 2006
    نوشته ها:
    1,262
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    Atlantica
    [​IMG]

    فورد کاپری یکی از خودروهای اسپورت جمع و جور مطرح دهه 70 میلادی بود که تو ایران هم نمونه هایی ازش وجود داشت. البته الآن دیگه به زحمت میتونیم نمونه های نسبتاً سالمش رو تو خیابونها پیدا کنیم.

    [​IMG]

    این مدل دوست داشتنی دست پروردهء شعبهء اروپایی کمپانی فورد بود که در مدت کوتاهی پس از معرفی، در عرض یکسال بیش از 400.000 دستگاه ازش تو اروپا به فروش رفت که در اون سالها تیراژ بالایی برای تولید چنین ماشینی بود.

    [​IMG]

    از سال 1969 تا 1986، یعنی به مدت 17 سال، از این مدل تعداد به مراتب بالاتری تولید شد و به سراسر دنیا صادر گردید. فورد کاپری در سه نسل مختلف به بازار اومد که عبارت بودند از:

    Capri Mark 1 (1969-74) x​

    Capri Mark 2 (1974-77) x​

    Capri Mark 3 (1977-86) x

    متأسفانه این مدل هم پس از نسل اول کاملاً موفق خودش، در نسلهای بعدی از نظر زیبایی ظاهری دچار اٌفت طراحی ظاهری شد، به همین دلیل هم من عکس مدلهی بعد از 1974 ش رو نمیذارم.

    [​IMG]

    سرانجام کمپانی فورد در سال 1986 تولید این مدل رو برای همیش متوقف کرد. چندی پیش زمزمه هایی برای تولید نسل چهارم این خودرو به گوش رسید، که متأسفانه یا خوشبختانه تا به امروز هنوز هیچ اتفاق جدی در این مورد نیفتاده...
     
  14. arashkhan

    arashkhan کاربر فعال برق و الکترونیک

    تاریخ عضویت:
    ‏21 آپریل 2006
    نوشته ها:
    482
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    51.50 , 35.75
    راست میگی. من پیشنهاد می کنم اسم این بخش از رانندگی به بخش خودرو تغییر نام پیدا کنه.به همه چیز ربط داره جز ورزش.
     
  15. arashkhan

    arashkhan کاربر فعال برق و الکترونیک

    تاریخ عضویت:
    ‏21 آپریل 2006
    نوشته ها:
    482
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    51.50 , 35.75
    یعنی شما کلاسیک و آنتیک بودن پیکان رو در کنار ژیان و فولکس تایید می کنی؟ یا مثلا مدلهای قدیمی فیات رو ؟
     
  16. یاشار

    یاشار Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏23 آگوست 2006
    نوشته ها:
    1,262
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    Atlantica
    من نگفتم که پیکان اتومبیل کلاسیک یا آنتیک به حساب میاد. اما حتی بعضی از مدلهای قدیمی فیات هم کلاسیک به هستند.
    ضمناً این که یه مدل کلاسیک به حساب بیاد یا نه به نظر شخصی ارتباط نداره. این تصمیم یک کمینهء بین المللیه که به همین منظور ایجاد شده. جالبه که حتی بعضی از انواع گرونقیمت قدیمی مثل مدلهای بنز رو هم کلاسیک اعلام نکردن! اما بعضی از مدلهای قدیمی فیات و سیتروئن و فولکس رو هم تاریخی و ارزشمند تشخیص دادن. با این که تعداد تولید شدشون خیلی زیاده و قیمتشون هم در زمان تولید پایین بوده.
     
  17. arashkhan

    arashkhan کاربر فعال برق و الکترونیک

    تاریخ عضویت:
    ‏21 آپریل 2006
    نوشته ها:
    482
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    51.50 , 35.75
    پس بالاخره مبنای کار این کمیته چی بوده؟
     
  18. یاشار

    یاشار Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏23 آگوست 2006
    نوشته ها:
    1,262
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    Atlantica
    تو پست اول تاپیک گفتم معیارهای کلی رو گفتم. ولی در مورد مدل های ضغیف و ارزونقیمتی مثل ژیان و فولکس قورباغه خودمون محبوبیت فراوونشون در زمان تولید ملاک کار بوده.
     
  19. pooya007

    pooya007 Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏29 جولای 2005
    نوشته ها:
    3,705
    تشکر شده:
    5
    محل سکونت:
    آخر خط
    کمی هم در مورد عشق من یعنی *پونتیاک فایربیرد* و *Trans AM* بگو
     
  20. pooya007

    pooya007 Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏29 جولای 2005
    نوشته ها:
    3,705
    تشکر شده:
    5
    محل سکونت:
    آخر خط

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید


بک لینک