بر اساس دستورالعمل اجرایی ماده 7 آئین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده مصوب 26-6-82 آئین نامه تعیین ضوابط خودروهای کلکسیونی به شرح ذیل به تصویب کار گروه مربوطه رسید .
ماده 2) تعاریف
2-1- خودروهای کلکسیونی : به طور کلی خودروی کلکسیونی به موجب این آئین نامه به سه نوع 1- آنتیک 2- کلاسیک 3- با ارزش معنوی تقسیم می شود
2-2- خودروی آنتیک : خودرویی که بیش از 50 سال از تولید آن گذشته باشد .
2-3- خودروی کلاسیک : خودروی است که از تولید آن بیش از 25 سال گذشته باشد و عواملی چون طراحی خاص آن – مهندسی ساخت – سبک استفاده از آن و یا حتی سلامت کامل فنی و یا کاربردی آن بعد از گذشت بیش از دو دهه می تواند بر ارزش آن اضافه نماید .
2-4- خودروی با ارزش معنوی : این نوع خودرو همان طور که می تواند مشمول بند 2 و3 تعریف شده بالا باشد ، از طرفی به دلیل وابستگی احساسی و موروثی و یا تاریخی آن نزد مالک بسیار با ارزش است .
2-5 معاینه فنی خودروی کلکسیونی : متناسب با استاندارهای زمان تولید آن انجام می گیرد
2-6 شناسنامه خودروی کلکسیونی : سندی است مبنی بر کلکسیونی بودن یک خودرو که کمیته کلاسیک فدراسیون اتومبیلرانی آن را بر اساس ضوابط تشخیص خودروهای کلکسونی به تصویب کار گروه رسانده و آن را صادر می نماید .
2-7 پلاک کلکسیونی : پلاکی که توسط معاونت راهنمایی و رانندگی ناجا پس از اخذ برگ معاینه فنی و بر اساس معرفی کمیته کلاسیک فدراسیون اتومبیلرانی برای خودروی کلکسیونی صادر و مجوز تردد آن محسوب می شود. این پلاک می تواند بر اساس شخصی و یا دولتی بودن خودرو صادر شود .
2-8کار گروه : عبارت است از گروه کارشناسی کمیته کلاسیک فدراسیون اتومبیلرانی که در ماده 7 آئین نامه نحوه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ( مصوبه شماره 2508 / ت 22175ه مورخ 24-1-132) آمده است .
ماده 3 ) صدور شناسنامه و پلاک مخصوص خودروی کلکسیونی
3-1- مرجع تشخیص و صدور شناسنامه خودروی کلکسیونی کمیته کلاسیک فدراسیون اتومبیلرانی میباشد.
3-2- نحوه تشخیص و ریز ضوابط مربوط به انواع خودروهای کلکسیونی وصدور شناسنامه مخصوص ، توسط کمیته کلاسیک فدراسیون اتومبیلرانی تعیین و به تصویب کار گروه خواهد رسید.
3-3- مرجع صدور پلاک کلکسیونی بعهده معاونت راهنمایی و رانندگی ناجا می باشد.
3-4- مراحل اجرائی اخذ پلاک کلکسیونی :
1- کارشناسی خودرو توسط کار گروه کمیته کلاسیک فدراسیون
2- صدور شناسنامه کلکسیونی توسط کمیته کلاسیک فدراسیون
3- معرفی خودرو پس از مراحل فوق جهت اعزام به مراکز معاینه فنی
4- صدور پلاک کلکسیونی توسط ناجا پس از طی مراحل فوق و ارائه مدارک قانونی مبنی بر احراز هویت و مالکیت خودرو
تبصره : 3-4 الف : اخذ پلاک کلکسیونی مشروط به اخذ معاینه فنی خودرو می باشد
ب: نقل و انتقال خودروی کلکسیونی که به تشخیص کار گروه کمیته کلاسیک آمادگی بازسازی استاندارد داشته باشد پس از اخذ شناسنامه خودروی کلکسیونی بلامانع است بدیهی است این خودرو تا زمان اخذ معاینه فنی مجاز به تردد نمی باشد .
3-5- مدت اعتبار معاینه فنی خودرو کلکسیونی بر اساس استاندارد های بین المللی دو سال می باشد .
3-6- پلاک جدید کلکسیونی به منزله مجوز تردد خودرو است . تردد غیر مجاز این خودروها تخلف محسو.ب شده و مجازات آن توسط معاونت راهنمائی و رانندگی ناجا تعیین خواهد شد .
3-7- پس از صدور پلاک جدید کلکسیونی پلاک قبلی خودروی مربوطه به عنوان یک عنصر تزئینی و تاریخی نزد مالک حفظ خواهد شد .
ماده 4) عوارض و هزینه ها
4-1- هزینه صدور شناسنامه خودروی کلکسیونی به ازاء هر سیلندر 50.000 ریال میباشد که باید در وجه حسابی به نا م فدراسیون اتومبیلرانی ( کمیته کلاسیک ) واریز میشود.
4-2- نرخ عوارض مربوط به صدور پلاک کلکسیونی متعاقبا توسط معاونت راهنمایی و رانندگی ناجا تعیین و به تصویب خواهد رسید.
4-3- مالیات خودروهای کلکسیونی به ازاء هر سیلندر 30.000 ریال می باشد که باید به حساب شهرداری واریز شود.
4-4- مرجع بازنگری و اصلاح در عوارض و هزینه های مذکور در این ماده بر اساس تفاهم نهادهای ذکر شده می باشد .
ماده 5) معافیتها
5-1- خودروهای کلکسیونی که در نهایت موفق به اخذ شناسنامه و پلاک کلکسیونی شده اند جزء خودروهای فرسوده محسوب نمی شوند و بعد از اخذ معاینه فنی هیچگونه ممنوعیت تردد ندارند .
5-2- خودروی کلکسیونی که مجاز به تردد می باشد می تواند سالانه حداکثر تا 5.000 کیلومتر مسافت تردد نمایند و بدیهی است در صورت مشاهده تخلف به ازاء هر کیلومتر .جریمه ای معادل 20.000 ریال توسط معاونت راهمکایی و رانندگی ناجا مشمول جریمه خواهد شد.
مرسی یاشار جان
یاشار ما یدونه جگوار xj 6- 4.2 مدل 1977 داریم . الان هنوز پلاک قدیمی داره چون اصلا راه نمیره که بیرون بیاد .
این هم کلاسیک حساب میشه تو ایران ؟
قبلا یه تاپیک براش باز کرده بودم . چون تابستون میخوام بیام درستش کنم
والا من هنوز برای ماشین خودمون (فورد کاپری MK1 مدل 1973) افدامی نکردم چون هنوز مراحل بازسازیش تموم نشده، برا همین نمی دونم در عمل مراحل کاریشون تا چه حد مثل این نوشته ست، ولی اینجور که از نوشته برمیاد به هر ماشین قدیمی تمیز و سالمی این سند رو میدن. چه برسه به ماشینی مثل جاگوار که تو ایران از اول جزو ماشین های خاص و ارزشمند به حساب میومد.
داری ماشینتون رو باز سازی میکنی؟ افرین
یه خورده این کار پسرونست اما من میخوام تابستون این کار رو بکنم . بدبختی اینکه خونمون تهران نیست.
جگوار از اول دست مامان و بابام بود و خیلی کثافت و خرابه .
اینجا قراره بشه پاتوق کلاسیک بازا.مگه بخش خودرو نداریم!!؟
http://forum.persiantools.com/forums/خودرو-و-رانندگی.94/