برگزیده های پرشین تولز

مهندسی هسته ای و پرتو پزشکی

degilaylay

Registered User
تاریخ عضویت
17 آگوست 2007
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
0
مهندسی پرتوپزشکی(bio nuclear)

----------------------------------------
----------------------------------------



تاريخچه پرتوپزشکی:

-----------------------
يكي از روشهاي تشخيصي و درماني ارزشمند در طب، پزشكي هسته اي مي باشد. كه تبلور آن از ابتدا تا كنون تلفيقي از كشفيات مهم تاريخي بوده است. اولين جرقه در سال 1895 با كشف اشعه X و در 1934 با كشف مواد راديواكتيو زده شد. اولين استفاده كلينيكي مواد راديواكتيو، در سال 1937 جهت درمان لوسمي در دانشگاه كاليفرنيا در بركلي بود. بعــــــد از آن در 1946 با استــــــفاده از اين مواد توانستند در يك بيمار مبتلا به سرطان تيروئـــــيد از پيشرفت اين بيماري جلوگيري كنند.


البته تا 1950 كاربرد كلينيكي مواد راديواكتيو بطور شايع رواج نيافت و مسكوت ماند. طي سالهاي بعد از آن متخصصين و فيزيكدانان به اين واقعيت پي بردند كه مي توان از تجمع راديو داروها در ارگان هدف تصاويري از آن تهيه نمود و يا به درمان بافت آسيب ديده كمك نمود. بطوريكه در اواسط دهه 60 مطالعات بسياري در خصوص طراحي تجهيزات لازم آغاز گشت. در دهه 1970 توانستند با جاروب نمودن از ارگانهاي ديگر بدن مانند كبد و طحال، تومورهاي مغزي و مجاري گوارشي تصاويري را تهيه نمايند. و در دهه 1980 از راديو داروها جهت تشخيص بيماري هاي قلبي استفاده نمودند و هم اكنون نيز با ضريب اطمينان بسيار بالايي از پزشكي هسته اي در درمان و تشخيص و پيگيري روند درمان بيماريها استفاده مي گردد.






پرتوپزشکی چیست؟

-----------------------




پرتوپزشکی شاخه‌اي از پزشکي است که در آن تشعشع خواص هسته‌اي نوکليدهاي راديواکتيو و نوکليدهاي پايدار ، هم براي تشخيص و هم براي درمان امراض بکار مي‌روند. اين امر مي‌تواند يا با پرتودهي مستقيم مريض با يک چشمه تشتعشع خارجي يا با تزريق داروهاي نشاندار با راديواکتيويته به مريض تحقق يابد .
*راديو دارو
داروهاي نشاندار راديواکتيو که به مريض تزريق يا خورانده مي‌شوند، به نام راديو داروها معروف هستند. دارويي هسته‌اي يا راديو فارماکولوژي روش دارويي خاصي است که با ترکيبات ، آزمايش يا تزريق مناسب راديو دارو به مريض ارتباط دارد.




کاربرد راديوداروها
---------------------
*روشهاي تشخيص زنده
روشهاي تشخيص زنده آن روشهايي هستند که در آنها يک راديو دارو در سيستم يک مريض زنده ، بطريق خوراندن ، تزريق ، يا با استنشاق وارد مي‌گرددم اشعه گاماي نشر شده بوسيله راديو داروها براي تامين اطلاعات مورد نياز بر روي صفحه کامپيوتر قابل مشاهده هستند.

روشهاي تشخيص غير زنده
روشهاي غير زنده آنهايي هستند که روي نمونه‌هاي برداشته شده از يک مريض انجام مي‌گيرد. تعدادي از اين روشها مستلزم بکارگيري راديو داروها است. ولي مهمترين آنها روش راديو ايمونواسي (RIA) مي‌باشد.

راديو ايمونواسي و تاثير آن در پزشکي
راديو ايمونواسي نوعي تجزيه بطريق رقيق کردن ايزوتوپي (IDA) ، جزو استو کيومتري است که در آن عنصر مورد تجريه نشاندار و غير نشاندار براي پيوند با مقادير محدود مولکولي که بطور خاص با عنصر مورد تجزيه پيوند مي‌دهد، رقابت مي‌کند. RIA بطور گسترده در آزمايشگاههاي پزشکي براي تعيين هورمونها ، داروها ، ويروسها ، و ديگر گونه‌هاي آلي در سطح جهان بکار مي‌رود. شروع RIA به سالهاي 1950 ، با بررسي S.Berson و R.Yalow برروي متابوليسم انسولين B1I در مريض‌هاي ديابتي بر مي‌گردد.

Berson و Yalow دريافتند که مريض‌هاي ديابتي موادي در سرم خون دارند که با انسولين پيوند مي‌دهند. آنها مشاهده کردند که انسولين نشاندار و غيرنشاندار با اين ماده پيوند دهنده رقابت کرده، و اين مقدار انسولين غيرنشاندار موجود ، مقادير انسولين نشاندار را که پيوند داده متاثر مي‌کند. آنها در اين مطالعه توانايي روش ، جهت ارزيابي انسولين را دريافتند. RIA از آن زمان تا کنون پيشرفتهاي گسترده‌اي را در روشهاي پزشکي با کاربردهاي وسيع براي اندازه گيري مقادير بسيار کم بسياري از بيو مولکولهاي مهم نموده است.

کاربردهاي درماني تشعشع
کاربردهاي درماني تشعشع و راديو داروها نسبت به کاربردهاي تشخيص محدودتر هستند. زماني که تشعشع براي درمان بکار مي‌رود، مقصود نابود نمودن يک قسمت خاص از نسوج مريض با تشعشع است. چشمه تشعشع مي‌تواند داخلي و خارجي باشد.

چشمه‌هاي مورد استفاده در درمان
چشمه‌هاي خارجي تشعشع در حال حاضر اساسا در شکل باريکه‌هاي الکتروني يا اشعه ايکس است. بسياري از دستگاهها مي‌توانند براي توليد اين تشعشعات بکار روند. ولي شتابدهندهاي خطي کوچک بيشترين کاربرد را دارند. الکترونهاي با انرژيهاي 4 تا 15 ميليون الکترون ولت براي درمان سرطانهايي که نزديک سطح بدن هستند، مانند سرطانهاي پوست ، سينه ، سر و گردن بکار مي‌روند.

زماني که نفوذ بيشتري از تشعشع لازم باشد، اشعه گاما از يک چشمه بسته راديو نوکليد مورد استفاده قرار مي‌گيرد. 60Co بطور گسترده‌اي براي اين منظور بکار رفته است، ولي در حال حاضر 137Cs ترجيح داده مي‌شود. علاوه بر تشعشع خارجي يک عضو ممکن است، يک سوزن يا دانه راديواکتيو را در داخل بدن مريض کاشت و لذا تنها مقاطع خاصي را که بايد نابود شوند، پرتودهي نمود. در اين رابطه کاشتهاي 198Au و 125I متداول است.










تصویر برداری در پرتوپزشکی

-------------------------------
مشکل تصویر برداری از بدن انسان این است که ماده ای کدر و غیر شفاف است، نگاه کردن درون بدن انسان نیز بطور کلی دردناک است. در گذشته روش معمول دیدن درون بدن انسان جراحی بود! اما امروزه با استفاده از انبوهی از روشهای جدید دیگر نیازی به این روشهای وحشتناک نیست. تصویر برداری اشعه X، MRI، تصویر برداری CAT و مافوق صوت برخی از این تکنیک ها هستند. هر کدام از این تکنیک ها مزایا و معایبی دارند که باعث می شود برای شرایط مختلف واعضای مختلف بدن مفید باشند.
تکنیک های تصویر برداری پزشکی هسته ای روشهای جدیدی را برای نگاه کردن به درون بدن انسان برای پزشکان فراهم می کند. این تکنیک ها ترکیبی از استفاده از کامپیوتر، حسگرها و مواد رادیواکتیو است. این روشها عبارتند از:
• توموگرافی با استفاده از تابش پوزیترون (PET)
• اسپکت SPECT
• تصویر برداری قلبی – عروقی
• اسکن استخوان
هر کدام ازاین روشها از یکی از خصوصیات عناصر رادیواکتیو برای تولید یک تصویر استفاده می کنند.
تصویر برداری در پزشکی هسته ای برای شناسایی موارد زیر بسیار مفید است:
• تومورها
• آنوریسم Aneurysms
• نارسایی سلول های خونی و اختلال در عملکرد دستگاههای بدن مثل غده تیروئید و ریه
استفاده از هر کدام از این روشهای خاص یا مجموعه ای از آنها بستگی به علائم بیمار و نوع بیماری دارد.






مهندسی پرتوپزشكي چيست؟
-----------------------------------
رشتۀ مهندسی پرتوپزشكي كه را مي توان به سه حوزۀ زير تقسيم كرد:


:Bionuclear Instrument -1 در اين حوزه كليۀ ابزارها و دستگاههاي تشخيصي (تصويربرداري) و درماني (پرتودرماني) از لحاظ ساختار، فيزيك دستگاه و نحوۀ عملكرد مورد مطالعه و بررسي قرار مي گيرند. شتاب دهنده ها و حفاظهاي پرتويي نيز در اين حوزه قرار دارند. بطوركلي ميتوان اين حوزه را سخت افزار رشتۀ پرتوپزشكي ناميد.

:Bionuclear Modeling or Processing -2 اين حوزه شامل مطالعات و برنامه نويسي نرم افزاري در زمينۀ مدل كردن پديده هاي هسته اي، راديولوژيكي و راديوبيولوژيكي مي باشد. همچنين نرم افزارهاي پردازشي مربوط به بهبود و فشرده سازي سيگنالهاي تصاوير پزشكي و استخراج ويژگي هاي آنها بمنظور طبقه بندي و تشخيص بيماريها و يا ارزيابي نحوۀ درمان در اين حوزه قرار مي گيرند.


: Radio Pharmaceutical or Biological -3اين حوزه شامل فيزيك و نحوۀ توليد راديو داروها و راديوايزوتوپها و چگونگي تأثير پرتوهاي مختلف بر بافتهاي زنده و بيو لوژيكي مي باشد.





تحصیل در رشته پرتوپزشکی:


1-مقطع کارشناسی:


این رشته در حال حاضر در مقطع کارشناسی فقط در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با ظرفیت 50 نفر در هر سال دانشجو می پذیرد.


معاون آموزشی و امور دانشجویی وزارت بهداشت با تشریح اولویتهای آموزش پزشکی در سال تحصیلی جدید، از تاسیس رشته های جدید در زمینه پزشکی هسته ای خبر داده است.


2-مقطع کارشناسی ارشد:


مهندسی پرتو پزشکی یکی از زیر مجموعه‌های مهندسی هسته‌ای می‌باشد. نام رشته‌های کارشناسی که می‌توانند در آزمون کارشناسی ارشد این رشته شرکت کنند عبارتند از: مهندسی هسته ای ، مکانیک ، مواد ، مهندسی شیمی ، برق ، فیزیک و مهندسی پزشکی.

دانشگاه های صنعتی امیر کبیر،شهید بهشتی،شیراز و واحد علوم و تحقیقات پذیرای دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد می باشند.


3-مقطع دکتری:


دانشگاه صنعتی شریف ،امیر کبیر و واحد علوم و تحقیقات در مقطع دکتری پرتوپزشکی دانشجو می پذیرند.






موقعیت شغلی:

--------------------

کار فارق التحصیلان این رشته اغلب در بیمارستان ها،مراکز پزشکی هسته ای و سازمان انرژی اتمی ایران می باشد که با توجه به علاقه و میزان فعالیت فرد به خصوص در زمینه پژوهش،شانس به دست آوردن کار افزایش پیدا می کند.



حقوق:
-----------------
باز هم بستگی به کاری دارد که انجام خواهید داد که به طور کلی باید گفت حقوق مناسبی در انتظار تحصیل کردگان اید رشته می باشد.به خصوص اگر در زمینه دستگاه های پرتو پزشکی فعالیت کنید.


زمینه های پژوهشی:
-----------------------------


دستگاه های پزشکی هسته ای،رادیوداروها،دوزیمتری ها و شتابدهنده ها زمینه های رایج هستند که پژوهشگران ایرانی و خارجی بر رویی آنها کار می کنند.


به طور کلی می توان گفت بهترین خصوصیت این رشته زمینه ویژه پژوهشی در آن است.


کار بر روی راکتورهای هسته ای ،زمینه ای از تحقیقات می باشد که برای خانم ها توصیه نمی گردد.


از لحاظ کاری در سازمان انرژی اتمی ایران،هم اکنون فارق التحصیلان راکتور را به خوبی جذب می کنند.


رشته پرتوپزشکی از لحاظ پژوهشی جایگاه کار مناسبی دارد ولی علاقه به ساخت

و داشتن دید مهندسی لازمه موفقیت در این رشته را فراهم خواهد نمود.

www.nuclearengineering.com
www.bionuclear.com
 

degilaylay

Registered User
تاریخ عضویت
17 آگوست 2007
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
0
سرطانزایی تابش
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

گروهی از واکنشها یا پاسخها که تحت تاثیر برخورد پرتوها به بافتها یا اندامها ، ایجاد می‌شود، تغییرات ژنتیکی و تومورزا هستند که برای آنها مفهوم آستانه ، کمتر کاربرد دارد. برای این پاسخهای اخیر به تابش یوننده ، جامعه علمی به این نظر رسیده است که تغییرات در هر سطح پرتوگیری ، می‌تواند ایجاد شود، هرچند که به ازای دوزهای پایین ، فراوانی تغییرات در جمعیت پرتو گرفته ممکن است پایین فرض شود، ولی فراوانی رخداد ، باز هم صفر نیست. پاسخهای بدون آستانه مانند سرطانزایی احتمالا فقط به تغییر یک یا حداکثر چند یاخته بستگی دارند تا پاسخ مربوطه را تامین کنند.

آثار تصادفی عبارتند از آثاری که برای آنها ، آستانه‌ای برای پاسخ وجود ندارد و برای آنها شدت پاسخ به شدت تابش ، بستگی دارد، یعنی که همه یا هیچ. یکی از این اثرات تصادفی ، تولید سرطان است. آثار تصادفی ، فرایندی را توصیف می‌کند که شامل عنصری شانسی در نتیجه است و یا به بیان دیگر ، پیش بینی درباره این فرایند بر پایه تصادف و یا احتمالات صورت می‌گیرد. در میان هر جمعیت وسیعی از یاخته‌ها ، یک عبارت احتمالی برای این احتمال وجود دارد که یک تک یاخته به یک تیره بالقوه کلنی ، برای بعضی نشانه‌های اختصاصی جدید ، تبدیل شود و این نشانه اختصاصی ممکن است به هر یک از یاخته‌های اولاد ، به صورت یک خصیصه توارثی برای همیشه منتقل شود. (ژنتیک و سرطان)


تاریخچه
--------------
سالهای چندی از کشف اشعه x از سوی رونتگن گذشت تا پی بردند تابش یوننده به ایجاد سرطان در انسانهایی می‌انجامد که تحت تاثیر تابش این پرتوها قرار می‌گیرند. التهاب پوست دستها ، اما بدون بروز سرطان اثبات شده در سال 1896 گزارش شد. اولین تغییرات سرطانی مشخص در سال 1902 در یک زخم ناشی از پرتو x گزارش شد و سرطانهای خون مشخص ناشی از تابش پرتوها ، در سال 1911 گزارش شده است. تصور می‌شد که این سرطانهای اولیه پیامد پرتوگیری بیش از حد تابش یوننده باشد، اما چندین سال بعد بود که توانستند به کمک مطالعات گسترده نشان دهند که سرطان می‌تواند با مقدار کم تابش پرتو ، ارتباط داشته باشد.


سرطانزایی تابش در حیوانات آزمایشگاهی
-------------------------------------------------
تولید سرطان در حیوانات آزمایشگاهی ، خیلی پیش از نمایش صریح ارتباط میان پرتوگیری تابش یوننده در دوزهای کم ، مانند آنچه پرتوشناسان دریافت می‌کنند و نیز سرطان در نزد انسان ، شناخته شده بود. در سالهای 1930 ، آزمایشگران افزایش انواع سرطانهای خون در موش را به نمایش گذاشتند. در سال 1958 آپتون و دیگران ، اطلاعات گسترده‌ای را درباره روابط دوز _ پاسخ ، برای بروز سرطان مغز استخوان و سرطان لنفاوی در موش انتشار دادند که برخی از آنها به قرار زیر است:

احتمال بروز تومور در حیواناتی که هرگز ، پرتو نگرفته‌اند، مخالف صفر است.

منحنی احتمال بروز سرطان برحسب دوز ، به ازای دوزهای کم به شدت افزایش می‌یابد.

یک مقدار بیشینه برای بروز دست یافتنی (سرطان) وجود دارد.

معمولا احتمال بروز به ازای دوزهای بالاتر از بیشینه ، کاهش می‌یابد، ولی این کاهش با انجام تصحیحهای مربوط به مرگ ناشی از سایر عوامل از بین می‌رود.

چرا بیشینه‌ای برای بروز تومور در حیوانات پرتو دیده ، وجود دارد؟ مطالعات مربوط به تغییر شکل یاخته این موضوع را مطرح و تائید کرده‌اند که با افزایش دوز تابش ، از بین رفتن یاخته‌های بالقوه تغییر شکل یافته به مساله‌ای مهم تبدیل می‌شود. در نتیجه تعداد یاخته‌هایی که زنده می‌مانند تا سرانجام توموری را بوجود آورند، در دوزهای بسیار زیاد کاهش می‌یابد. این توضیح برای توجیه وضع ثابت پیوسته منحنی دوز _ پاسخ مشاهده شده برای بسیاری از تومورها ، قانع کننده نیست. توصیف کمی خطر مرتبط با پرتوگیری تابش یوننده برای جمعیتهای انسانی را نمی‌توان مستقیما از مطالعات مربوط به حیوانات بدست آورد. از آزمایشات انجام گرفته بر روی حیوانات ، می‌توان به نتایج زیر پی برد:

بافتهای جدید از هر نوع را می‌توان با پرتودهی یک حیوان با حساسیت مناسب در شرایط پرتودهی متناسب معین تولید کرد.

با پرتودهی حیوانات گونه‌ها و نژادهای مختلف ، فراوانی انواع بافتهای جدید زیاد نمی‌شود.

آثار سرطانزایی تابش از طریق ساز و کارهای متفاوتی که به نوع تومور و شرایط پرتوگیری بستگی دارد، به یکدیگر مربوط می‌شوند.

در سطوح دوز پایین یا متوسط ، آثار سرطانزایی تابش اغلب ظاهر نمی‌شود، مگر عوامل دیگر به آن کمک کنند.

توزیع تومورهای ناشی از تابش معمولا برحسب نوع تومور ، زمینه ژنتیکی و سن حیوانی پرتودیده ، شرایط پرتودهی و سایر متغیرها ، تغییر می‌کند.

نظریه دودمانی سرطانزایی
-------------------------------------
سرطان با سه ویژگی زیر مشخص می‌شود:



تغییر شکل یاخته‌ها که باعث بوجود آمدن یک حالت عدم پاسخگویی به ساز و کارهای کنترل رشد موجود زنده دست نخورده می‌شود.

توانایی این یاخته‌های تغییر شکل یافته در تجاوز به بافتهای اطراف.

توانایی این سلولها در مهاجرت به سایر نقاط بدن و بوجود آوردن یک تومور در حال رشد جدید ، نتیجه تغییر ارث بردنی در ماده ژنتیکی یک سلول بدنی است.

تائید تجربی توانمندی برای مدل دودمانی سرطانزایی وجود دارد. تغییرات کروموزومی ، نقش ترمیم DNA ، ترمیم خطا ، وراثت پذیری ویژگیهای تغییر شکل یافته در یاخته‌های بدنی ، همگی اگر دارای طرحهای یکسان نباشند، بسیار شبیه به الگوهایی هستند که در بروز سرطان ناشی از تابش ، دیده می‌شود. از تحلیل طرح تغییرات هم آنزیم داخل تومورها ، مدرکی قوی دال بر سازگاری و تداوم دراز مدت تغییرات نماد کروموزومی در سلول سرطانی و تولید طرحهای ایمنی گلبولی مخصوص که سرطان از یک تک یاخته بوجود آمده است، وجود دارد.

- تفاوتهای میان گونه‌ای (یعنی مربوط به نژاد) در حساسیت به سرطانزایی ناشی از تابش پرتوها ، نقش مهمی را برای ساخت ژنتیکی نمونه پرتو دیده داراست. حالت تکثیر یاخته‌ای و وابستگی حساسیت تولید سرطان به سن نیز ، دخالت تعیین کننده‌ای در این فرایند دارند.

نهفتگی رشد تومور
----------------------------------
همه داده‌های انسانی که ارزیابی شده است، به علاوه داده‌های تجربی مربوط به حیوانات ، نشان می‌دهند که همواره تاخیری بین تابش نمونه و ظهور بافت جدید ، وجود دارد. برای جمعیتهای جونده ، نهفتگی در فاصله میان تابش و ظهور تومور می‌تواند از چند ماه سال (2 تا 3 سال) باشد. برای جمعیتهای انسانی ، نهفتگی می‌تواند به کوتاهی 2 الی 5 سال مانند سرطانهای خون و یا به ازای 30 سال ، مانند برخی تومورهای سخت انسانی ، باشد. دلیل وجود این دوره نهفته مشخص نیست، اما وجود یک نهفتگی طولانی نشان می‌دهد که تغییرات چندی برای رشد نهایی تومورها یا در یاخته تغییر شکل داده و یا در ارتباط با میزبان این یاخته‌های تغییر شکل یافته ، ضروری است.


آثار آهنگ دوز
----------------------
یک مشاهده کلی درباره سرطانزایی تابش این است که کاهش آهنگ دوز در فرایند پرتودهی ، تاثیر تابش در تولید سرطان را کم می‌کند. کاهش مشاهده شده در تاثیر کم کردن آهنگ دوز با قابلیت یاخته‌های پرتو دیده در ترمیم آسیب وارد بر مولکولهای DNA ارتباطی تنگاتنگ دارد. چون تاثیر بیشتر تابش با LET بالا نیز به ترمیم یا عدم ترمیم DNA مربوط می‌شود، انتظار داریم تابشهای با LET بالا برای سرطانزایی موثرتر از پرتوهای با LET پایین باشند. کم کردن آهنگ دوز معمولا تاثیر تابش با LET پایین را در تولید سرطان ، کاهش می‌دهد.


سرطانزایی تابش در جمعیتهای انسانی
--------------------------------------------------
چند گروه از افراد پرتودیده برای ارزیابی گسترده سرطانهای پرتوزاد در دسترس هستند که در بین آنها گروههای زیر دارای اهمیت می‌باشند:



پرتوگیری شغلی :

پرتو شناسانی که در ضمن کار در معرض تابش قرار گرفته‌اند.

کارکنان معادن اورانیوم و سایر معادن که در محل کار خود در معرض تابش رادون (Ra) قرار گرفته‌اند.

رنگ کاران عقربه‌های رادیوم که در خلال رنگ کردن عقربه‌های شبرنگ در معرض رادیوم قرار می‌گیرند.

پرتو گیری پزشکی :

بیمارانی که برای خشک شدن مفصل ستون مهره‌ها ، با پرتوهای x یا رادیوم ، مداوا می‌شوند.

زنانی که به خاطر درمان بیماریهای بی‌خطر ناحیه لگن و یا سینه تحت درمان هستند.

نوزادان و کودکانی که به خاطر عوارض بی‌خطری چون غده‌های تیموس بزرگ و یا کچلی مداوا می‌شوند.

گروهی از کودکان که در هنگام حاملگی مادرشان در داخل رحم ، در معرض تابش قرار گرفته‌اند.

سرطان پرتوزاد اندام خاص در انسانها

برآورد ضرایب خطر سرطانها در اندامهای به خصوص ، در حال حاضر در شرایط بازنگری پردامنه‌ای است. حساسیت به بروز سرطان پرتوزاد به شدت تغییر می‌کند. نهفتگی بروز این بیماریها نیز دارای گستره وسیع تغییراتی از 5 سال برای سرطان خون تا 30 سال برای سرطان سینه است. وقتی داده‌های مربوط به بروز سرطان خون در بازماندگان ژاپنی و سایر گروههای تحت تاثیر اشعه ، ارزیابی شدند، نهفتگی کوتاه آن باعث شد که ناظران پیش بینی کنند مغز استخوان ، حساس‌ترین عضو برای سرطان پرتوزاد است.

با گذشت زمان و بررسی سرطانهای پرتوزاد در سایر اندامهای بدن ، این دیدگاه تغییر چشمگیری کرده است. اکنون این باور وجود دارد که حساس‌ترین اندامها به سرطان پرتوزاد عبارتند از: سینه زنان و ریه‌ها.
 

degilaylay

Registered User
تاریخ عضویت
17 آگوست 2007
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
0
اگه خدا بخواد امسال دانشجوی این رشته میشم(ارشد)/اگه سوالی داشتین بلد بودم جواب میدم/خوشحال شدم.
 

!?*mahsa*?!

Registered User
تاریخ عضویت
14 می 2007
نوشته‌ها
1,276
لایک‌ها
1
سن
35
محل سکونت
يه جاي كوچولو تو این دنیای بزرگ
مي خواستم در مورد اين ازتون سوال كنم كه واقعا رشته خوبيه؟
يعني در اينده مي تونم راحت كار پيدا كنم ؟
نسبت به رشته هاي كامپيوتر و معماري و اين چيزا شما اين رشته رو بهتر مي دونيد يا نه؟
يه كمم راجع به درسا و واحد هايي كه بايد بگذرونيم بگيد البته در مقطع كارشناسي
 

degilaylay

Registered User
تاریخ عضویت
17 آگوست 2007
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
0
مي خواستم در مورد اين ازتون سوال كنم كه واقعا رشته خوبيه؟
يعني در اينده مي تونم راحت كار پيدا كنم ؟
نسبت به رشته هاي كامپيوتر و معماري و اين چيزا شما اين رشته رو بهتر مي دونيد يا نه؟
يه كمم راجع به درسا و واحد هايي كه بايد بگذرونيم بگيد البته در مقطع كارشناسي

نمیخوام کلیشه ای بگم,ولی بایدقبول کرد علاقه/تلاش/استعداد /چیزای مهمی هستند/من از طرف خودم و رک میگم:
اگه تو هر رشته ای این سه فاکتورو داشتی برو سراغش چون احتمال پیشرفتت بیشتره/
این که شما معماری و کامپیوترو مثال زدید مهمه,که آیا این ناشی از القاء جامعس یا ندای درون,اصلا چرا این رشته ها رو گفتین ,اگه همینجوری فقط مثال زدید پس اینده شغلی فقط برای شما مهمه در غیر این صورت چیزای ذیگه هم هست که براتون مهم باشه,بگذریم;

در جامعه دانشگاهی ایران هم اکنون حرکت بیشتر در جهت رشته هائی که تازه تر وبروز تر باشه ,سریعتره چون اولا
از لحاظ نیاز جامعه هنوز اشباع نشدن و ثانیا جا واسه پیشرفت زیاده چون در این رشته ها خیلی عقبتر از کشور های
پیشرفته نیستیم
در کنار رشته های نو رشته هائی هستند که احتمال اشباع شدن اونا خیلی کمه مثل مهندسی های مشهور در کشور ما که اکثر ا" در دید هستند ولی به نظر من فاصله ما با دنیا در این رشته اونقدر زیاده که علی رغم وضعیت مالی خوبی که این رشته ها دارند ولی محکوم به درجا زدن وتکرارحرکت در یک سیکل یکنواخت خواهیم شد , برای همینه که میگم باید بدونیم که چه چیزی باعث شده به رشتهء xیاyنظر داشته باشیم.
در مورد این رشته اگه بخوای کارشناسیشو بخونی,فقط دانشگاه آزاد واحد علوم وتحقیقات تهران داره ودر کارشناسی ارشد: شریف/امیرکبیر/بهشتی/شیراز/دانشگاه آزاد واحد علوم وتحقیقات تهران این رشته رو دارن.
اگه بخوای مستقیم از کارشناسی بری باید رشته دبیرستانت "ریاضی فیزیک" باشه ولی اگه کسی بخواد ارشد بخونه
از رشته های :فیزیک(اتمی/هسته ای/جامد)- م برق- م مکانیک-مهندسی پزشکی-م شیمی-م مواد وارد این رشته بشه.
من خودم چون میخواماز ارشد وارد بشم زیاد اطلاعی از واحدهای کارشناسی ندارم ولی احتما" یه چیزی در بر دارندهء
فیزیک هسته ای و کاربرد رادیو ایزوتوپ ها و رادیو داروها و علم پزشکی و مهندسی پزشکی و دستگاه های پزشکی که مبتنی بر کاربرد اشعه ها در درمان بیماری ها کار میکنند,باشه.
 

!?*mahsa*?!

Registered User
تاریخ عضویت
14 می 2007
نوشته‌ها
1,276
لایک‌ها
1
سن
35
محل سکونت
يه جاي كوچولو تو این دنیای بزرگ
سلام
خيلي ممنون از راهنماييتون
من خودم به اين رشته علاقه دارم ولي مي خواستم راجع به اينده شغليشم اطلاع پيدا كنم
همين امسالم علوم تحقيقات براي كارشناسيش قبول شدم
پس با اين توصيفات شما رشته خوبي مي دونيدش ديگه؟
 

mohana

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 آگوست 2007
نوشته‌ها
58
لایک‌ها
0
من دانشجوی سال آخر فیزیکم. تصمیم گرفتم کنکور ارشد الکترونیک شرکت کنم در هر صورت مهندسی هسته ای میتونه جز انتخابم باشه .کسی میدونه برای قبولی در کارشناسی ارشد مهندسی هسته ای چه درصد ها و رتبه ای در کنکور الکترونیک لازمه؟؟؟
 

mohana

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 آگوست 2007
نوشته‌ها
58
لایک‌ها
0
من دانشجوی سال آخر فیزیکم. تصمیم گرفتم کنکور ارشد الکترونیک شرکت کنم در هر صورت مهندسی هسته ای میتونه جز انتخابم باشه .کسی میدونه برای قبولی در کارشناسی ارشد مهندسی هسته ای چه درصد ها و رتبه ای در کنکور الکترونیک لازمه؟؟؟
 

mohana

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 آگوست 2007
نوشته‌ها
58
لایک‌ها
0
من دانشجوی سال آخر فیزیکم. تصمیم گرفتم کنکور ارشد الکترونیک شرکت کنم در هر صورت مهندسی هسته ای میتونه جز انتخابم باشه .کسی میدونه برای قبولی در کارشناسی ارشد مهندسی هسته ای چه درصد ها و رتبه ای در کنکور الکترونیک لازمه؟؟؟
 

degilaylay

Registered User
تاریخ عضویت
17 آگوست 2007
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
0
من دانشجوی سال آخر فیزیکم. تصمیم گرفتم کنکور ارشد الکترونیک شرکت کنم در هر صورت مهندسی هسته ای میتونه جز انتخابم باشه .کسی میدونه برای قبولی در کارشناسی ارشد مهندسی هسته ای چه درصد ها و رتبه ای در کنکور الکترونیک لازمه؟؟؟

در کنکور فیزیک که رتبه دو رقمی می خواد ولی برای برق با رتبه بالاتر میشه قبول شد/
شرکت شما در کنکور برق ریسک بزرگیه/مراقب باشید!
 

degilaylay

Registered User
تاریخ عضویت
17 آگوست 2007
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
0
سلام
خيلي ممنون از راهنماييتون
من خودم به اين رشته علاقه دارم ولي مي خواستم راجع به اينده شغليشم اطلاع پيدا كنم
همين امسالم علوم تحقيقات براي كارشناسيش قبول شدم
پس با اين توصيفات شما رشته خوبي مي دونيدش ديگه؟

همونطور که شما هم رشته بدی نمی بینیدش من هم رشتهء خوبی میبینمش!
راستی بهتون تبریک عرض میکنم.
از الآن منتظر سختی های دانشگاه باشید ولی بدونید مشکلات همه جا هست.
 

mohana

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 آگوست 2007
نوشته‌ها
58
لایک‌ها
0
در کنکور فیزیک که رتبه دو رقمی می خواد ولی برای برق با رتبه بالاتر میشه قبول شد/
شرکت شما در کنکور برق ریسک بزرگیه/مراقب باشید!

من با چندتا از استادام در این مورد مشورت کردم.کسانی رو هم سراغ دارم که رشتشون فیزیک بوده معدلشون هم حدود چهارده بوده ولی ارشد الکترونیک قبول شدن.نمی دوونم شما چقدر با رشته فیزیک آشنایی دارین ؟
ما مغناطیس و ریاضی و معادلاتو در سطح بالاتری نسبت به رشته الکترونیک میخونیم الکترونیک 1و2 رو هم داریم.زبانم هم در سطح خوبیه .معدلم هم 15 هست.فکر کنم همه میدونن که رشته فیزیک از رشته های سنگین و مشکله !استادمون میگفت اگه دو ماه کوانتوم بخونین شاید سه یا چهار تست رو بتونین درست بزنین (یکی رتبش 16 شده بود کوانتمو 13 درصد زده بود!)ولی اگه رو الکترونیک وقت بذارین خیلی بیشتر میتونین بزنین.من از این ترم میخوام سر کلاسای مدار و کنترل هم برم در ضمن هدف من شرکت در کنکور امسال نه سال بعد هست و حدودا 16ماه وقت دارم .در واقع از بین سخت و سختتر سختو انتخاب کردم .بازم میگین ریسک بزرگیه؟از راهنماییتون ممنونم خوشحال میشم اگه نظرتونو بگین.
 

!?*mahsa*?!

Registered User
تاریخ عضویت
14 می 2007
نوشته‌ها
1,276
لایک‌ها
1
سن
35
محل سکونت
يه جاي كوچولو تو این دنیای بزرگ
همونطور که شما هم رشته بدی نمی بینیدش من هم رشتهء خوبی میبینمش!
راستی بهتون تبریک عرض میکنم.
از الآن منتظر سختی های دانشگاه باشید ولی بدونید مشکلات همه جا هست.

ممنون
شما خودتون به پزشكي و درسهاي حفظي علاقه دارين كه ميخواين اين رشته رو انتخاب كنيد؟
چون اول راهي يه چند تا از بچه ها بريدن چون اونايي كه تو رشته رياضي تحصيل مي كنن ديگه حوصله حفظياتو ندارن بعد كه وارد اين رشته ميشن با اناتومي و فيزيولوژي و بيولوژي و... روبه رو ميشن
 

shadmehrbaz

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
16 اکتبر 2007
نوشته‌ها
27
لایک‌ها
0
ممنون
شما خودتون به پزشكي و درسهاي حفظي علاقه دارين كه ميخواين اين رشته رو انتخاب كنيد؟
چون اول راهي يه چند تا از بچه ها بريدن چون اونايي كه تو رشته رياضي تحصيل مي كنن ديگه حوصله حفظياتو ندارن بعد كه وارد اين رشته ميشن با اناتومي و فيزيولوژي و بيولوژي و... روبه رو ميشن

سلام مهسا خانم من دانشجوي مهندسي مواد علوم تحقيقاتم احتمالا الان تو تصميمتو گرفتي و داري اونجا درس ميخوني خداييش حال كردي دانشگارو؟
راستي يه قرار بذار ببينمت البته اگه ازين دختر بچه ننه ها نيستي هرچند بچه ننه ها هم اونجا پسراي با كلاس علوم تحقيقاتو ميبينن دم در ميارن خلاصه اگه ديدمت كه چه بهتر اگرم نديدمت
موفق باشي
 

degilaylay

Registered User
تاریخ عضویت
17 آگوست 2007
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
0
من با چندتا از استادام در این مورد مشورت کردم.کسانی رو هم سراغ دارم که رشتشون فیزیک بوده معدلشون هم حدود چهارده بوده ولی ارشد الکترونیک قبول شدن.نمی دوونم شما چقدر با رشته فیزیک آشنایی دارین ؟
ما مغناطیس و ریاضی و معادلاتو در سطح بالاتری نسبت به رشته الکترونیک میخونیم الکترونیک 1و2 رو هم داریم.زبانم هم در سطح خوبیه .معدلم هم 15 هست.فکر کنم همه میدونن که رشته فیزیک از رشته های سنگین و مشکله !استادمون میگفت اگه دو ماه کوانتوم بخونین شاید سه یا چهار تست رو بتونین درست بزنین (یکی رتبش 16 شده بود کوانتمو 13 درصد زده بود!)ولی اگه رو الکترونیک وقت بذارین خیلی بیشتر میتونین بزنین.من از این ترم میخوام سر کلاسای مدار و کنترل هم برم در ضمن هدف من شرکت در کنکور امسال نه سال بعد هست و حدودا 16ماه وقت دارم .در واقع از بین سخت و سختتر سختو انتخاب کردم .بازم میگین ریسک بزرگیه؟از راهنماییتون ممنونم خوشحال میشم اگه نظرتونو بگین.

از این جهت گفتم ریسکه که نمیشه آدم پایه ای نخونه واز خودش انتظار قبولی داشته باشه/
ضمنآ دانشجوهای برق قبل از خوندن الکترونیک,درس مدار رو میخونن واسه همینه که میگم باید پایه ای خوند/
در مورد فیزیک هم باید بگم اگه سخترین رشته نباشه ,از سخترین رشته هاست/
رک منظورمو بگم بچه های بزق با پشتوانه 4یا5ویاحتی6سال تحصیل در این رشته باز واسه ارشد کمیتشون لنگه ,پس شما باید حسابی حواستون رو جمع کنید./
در مورد توانائی شمابرای خوندن درسهای برق شکی نیست چون یه مثل بین بچه های فیزیک هست که میگن :
هر کی فیزیک بخونه میتونه هر رشته دیگه ای رو بخونه. پس به نظر من شما باید با حوصله بشینید واز پایه بخونید/
در مورد درسهای مشترک دو رشته بگم که در کنکور فضای سوالاتشون با هم فرق میکنه ,مثلا حجم درس الکترومغناطیسه فیزیک خیلی بیشتر از برقه ولی در همون قسمت مشترکشون سبک سوالات دو رشته با هم فرق میکنه از طرف دیگه بچه های برق معمولا این درسو پائین میزنن ولی بچه های فیزیک معمولا بالاتر از بقیه درساشون میزنن./کلاسهائی رو که گفتین برین و سعی کنین با چند تا از بچه های برق که کنکور دارن ارتباط مداوم داشته باشین/
امیدوارم در آینده نزدیک یک مهندس ارشد الکترونیک بشید,موفق باشید.
 

degilaylay

Registered User
تاریخ عضویت
17 آگوست 2007
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
0
ممنون
شما خودتون به پزشكي و درسهاي حفظي علاقه دارين كه ميخواين اين رشته رو انتخاب كنيد؟
چون اول راهي يه چند تا از بچه ها بريدن چون اونايي كه تو رشته رياضي تحصيل مي كنن ديگه حوصله حفظياتو ندارن بعد كه وارد اين رشته ميشن با اناتومي و فيزيولوژي و بيولوژي و... روبه رو ميشن

بهتون گفتم منتظر سختی های دانشگاه باشید/در ضمن از اسم رشته مشخصه که یه قسمتش پزشکیه/
نگران نباشید کار استادا معمولا ترسوندنه ولی درست میگن/
مطمئن باشید میتونید بخونید اولش شاید سخت باشه ولی عادت میکنید بچه های مهندسی پزشکی هم مثل شما هستن/در مورد من هم باید بگم منم مثل شما رشته دبیرستانم ریاضی بوده وبرای ارشد کارم سخت تره چون الان سالهاست درسهای فرمولی واثباتی رو در دانشگاه میخونم/برات آرزوی موفقیت میکنم.
 

mohana

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 آگوست 2007
نوشته‌ها
58
لایک‌ها
0
از این جهت گفتم ریسکه که نمیشه آدم پایه ای نخونه واز خودش انتظار قبولی داشته باشه/
ضمنآ دانشجوهای برق قبل از خوندن الکترونیک,درس مدار رو میخونن واسه همینه که میگم باید پایه ای خوند/
در مورد فیزیک هم باید بگم اگه سخترین رشته نباشه ,از سخترین رشته هاست/
رک منظورمو بگم بچه های بزق با پشتوانه 4یا5ویاحتی6سال تحصیل در این رشته باز واسه ارشد کمیتشون لنگه ,پس شما باید حسابی حواستون رو جمع کنید./
در مورد توانائی شمابرای خوندن درسهای برق شکی نیست چون یه مثل بین بچه های فیزیک هست که میگن :
هر کی فیزیک بخونه میتونه هر رشته دیگه ای رو بخونه. پس به نظر من شما باید با حوصله بشینید واز پایه بخونید/
در مورد درسهای مشترک دو رشته بگم که در کنکور فضای سوالاتشون با هم فرق میکنه ,مثلا حجم درس الکترومغناطیسه فیزیک خیلی بیشتر از برقه ولی در همون قسمت مشترکشون سبک سوالات دو رشته با هم فرق میکنه از طرف دیگه بچه های برق معمولا این درسو پائین میزنن ولی بچه های فیزیک معمولا بالاتر از بقیه درساشون میزنن./کلاسهائی رو که گفتین برین و سعی کنین با چند تا از بچه های برق که کنکور دارن ارتباط مداوم داشته باشین/
امیدوارم در آینده نزدیک یک مهندس ارشد الکترونیک بشید,موفق باشید.

قبل از هرچیز از پاسخ کاملتون واقعا ممنون:happy:, به نظر شما میشه تو یه سال و چهار ماه پایه ای خوند:D؟ رشته پدرم هم الکترونیک بوده و به توصیه ایشون من اول مدار رو دارم میخونم.تصمیم گرفتم پارسه و ماهانم ثبت نام کنم .اون کلاسایی رو که گفتم به نظرتون کی برم؟ترم بعد یا دیرتر؟
من هم برای شما آرزوی موفقیت میکنم;):p
 

mohana

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 آگوست 2007
نوشته‌ها
58
لایک‌ها
0
من منتظر جوابم :)
 

degilaylay

Registered User
تاریخ عضویت
17 آگوست 2007
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
0
من منتظر جوابم :)

قبل ازهر چیزی به خاطر تاخیرم معذرت میخوام/ بگذریم...
به نظر من وقت لازمو دارین به شرط اینکه مثل من آدم سر به هوائی نباشید/
درمورد کلاسهای کنکوری باید بگم فقط و فقط یک موسسه رو انتخاب کنین /
در مورد درسها هم سعی کنید بهترین منبع رو داشته باشید و جدا"از پراکنده خونی دوری کنید منظورم اینه که به جای اینکه وقتتون رو صرف مطالعه منابع مختلف کنین میتونید یه منبع درست حسابی داشته باشید و بقیه وقتتون رو صرف مرور مطالب خونده شده وبه خصوص تست کنید./
در مورد پارسه و ماهان من دقیق اطلاع ندارم کدوم برای برق بهتره ولی میدونم هزینه ماهان بیشتره وشاید مفید تر باشه هر چند خودم زیاد اعتقادی به برنامه های این موسسات ندارم چون هر آدمی روش خودشو واسه درس خوندن داره ویه مقدار زیادی حرفاشون با واقعیت فاصله داره ولی نباید بی انصاف باشیم چون به هر حال چیزای مفیدی هم در کتابهاوبخصوص کلاسهاشون هست/
خلاصه اینکه باید بتونی بهترین روشو برای استفاده ازاین امکانات ولی به سبک خودت پیدا کنی./
یه توصیه خارج از بحث هم جسارتا"دارم و اینکه اگه توانائی مالیشو داری حتما دانشگاه آزاد شرکت کن چون من خودم خیلی تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که در بازار کار هیچ فرقی بین دولتی وآزاد نیست تازه مدرک ارشد اونم تو رشته های خوب اونقدر ارزش داره که واسش هزینه کنی ولی باز میگم دولتی در اولویته بعد هم بهتره آدم بدون اینکه فکر کنه از ارزشش کاسته میشه یه نظر هم به آزاد به عنوان گزینه دوم داشته باشه و این حرفا رو یه دانشجوی دولتی میزنه./
در پایان به خاطر تاخیر قبلی و شاید بعدیم بازم معذرت میخوام.
 
بالا