برگزیده های پرشین تولز

درخواست مقاله طولانی در مورد ایدز

NEONAZ

Registered User
تاریخ عضویت
17 ژانویه 2007
نوشته‌ها
873
لایک‌ها
8
سن
35
محل سکونت
Tehran
سلام.
من یه مقاله نسبتا طولانی و حداقل 7 صفحه A4 برای یکی از دوست هام میخوام. البته به زبان فارسی ها....


واقعا یک دنیا ممنون میشم هر کی بتونه کمکم کنه...
 

FAIER

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
6 اکتبر 2007
نوشته‌ها
53
لایک‌ها
0
محل سکونت
ته جهنم
سلام.
من یه مقاله نسبتا طولانی و حداقل 7 صفحه A4 برای یکی از دوست هام میخوام. البته به زبان فارسی ها....


واقعا یک دنیا ممنون میشم هر کی بتونه کمکم کنه...
ببین این به دردت میخوره
HIV گرفتار هستند كه فقط يك سوم آنها شناخته شده اند. رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت می گوید بر اساس آخرين آمار رسمي از غربالگري بيماري ايدز در كشور، تعداد مبتلايان شناخته شده به ويروس ايدز ۱۱ هزار و ۲۲۱ نفر است. اختلاف بین این دوعدد نشان دهنده مشکلات موجود در خصوص دستیابی به مختصاتی دقیق از وضعیت بیماری ایدز در ایران است.
وزارت بهداشت هر سه ماه يك بار بر اساس نتايج غربالگري در سراسر كشور، آمار مبتلايان به ويروس HIV و بيماران شناخته شده آن را اعلام مي كند. بر اين اساس آمار رسمي سه ماه گذشته، اين بيماري در كشور ۱۰ هزار و ۲۶۵ مورد شناخته شده داشته كه اكنون به ۱۱ هزار و ۲۲۱ نفر رسيده است. آخرین غربالگری وزارت بهداشت نشان می دهد ۸/۹۴ درصد مبتلايان شناخته شده ويروس ايدز مرد هستند و ۲/۵ درصد ديگر آنان را زنان تشكيل مي دهند. ۴۰ در صد مبتلایان به ايدز در كشور به گروه سني ۲۵ تا ۳۴ سال تعلق دارند.
ميزان انتقال ويروس ايدز از طريق اعتياد تزريقي، از ۵۸ درصد در سه ماه گذشته به ۶۱ درصد رسيده است و ۳/۷ درصد مبتلايان نيز از طريق رابطه جنسي به ويروس اين بيماري گرفتار شده اند. در حالی که اگر تعداد کسانی که به دلیل رابطه جنسی به این بیماری ابتلا دارند به صورت دقیق تری نشان داده شود، در این در صد تغییری جدی به وجود خواهد آمد.
مجموعه اطلاعات موجود در وزارت بهداشت ایران نشان می دهد که ۵۲۳ نفر از مبتلايان به ويروس ايدز درکشوردر مرحله بيماري هستند و تحت درمان قرار دارند، اما بقيه مبتلايان شناخته شده ويروس ايدز هنوز به مرحله بيماري نرسيده اند.
به علت پیچید گی های جامعه ایرانی و تابو بودن پرداختن به مسائل جنسی و گناه آمیز دانستن بیماری ایدز و برخی عوامل تکنیکی دیگر، هنوز محاسبات علمي لازم براي تعيين مبتلايان واقعي ويروس ايدز در كشور انجام نشده است، آنچه هست حاصل كار تعدادي از اپيدميولوژيستهاي كشور است که بر اساس استفاده از نرم افزارهاي سازمان جهاني بهداشت انجام شده است، حال آنکه محاسبات اوليه نشان مي دهد فقط يك سوم مبتلایان به ایدز شناخته شده اند.
به گفته کارشناسان بهداشت، تاسیس مراکز دیده وری وغربالگری ایدز در کشور طی سالهای گذشته به شناسایی بهتر و دقیق تر موارد ابتلا کمک کرده است.
بااین وجود اگر چه وزارت بهداشت تلاش می کند تا با افزايش مراكز مراقبت و ديده‌وري، تعداد بيشتری از افراد مبتلا به ويروس ايدز را شناسايي كند، و سطح پوشش خدمات درماني به آنان را گسترش دهد، اما واقعیت این است که بسیاری از مبتلایان به دلیل هراس اجتماعی، از آشکار کردن بیماری خود در هراسند، و همین موضوع به یکی از عوامل مهم در گسترش ایدز در کشور بدل شده است.
نکته جالب توجه در آمارهای دولتی، رشد ابتلا به بیماری ایدز، هم از طریق تزریقی وهم از طریق رابطه جنسی است. البته با توجه به پنهان بودن ابتلا از طریق رابطه جنسی، تغییر الگوی ابتلا از اعتیاد تزریقی به رابطه جنسی، روز به روز قوی ترهم می شود.

توریسم جنسی، حلقه مفقوده سیاه

اگر چه هم اکنون با ضعیف شدن تار و پود تابوهای فرهنگی، بالارفتن سطح شناخت عمومی و بخصوص سطح آگاهی جوانان، پرداختن به مسائل مربوط به ابتلا به بیماری ایدز در قالب مسائل جنسی ، نسبت به چند سال پیش افزایش چشمگیری یافته، اما راه های ابتلا نیز عملا تنوع بیشتری پیدا کرده است. گسترش"توریسم جنسی" یکی از این راه هاست که جامعه ایران ترجیح می دهد به آن نپردازد، و امروز یکی ازشایع ترین راه های توزیع و گسترش ابتلا به این بیماری در ایران است.
چنین است که دوبی، ترکیه، آذربایجان و تایلند سرزمین های طلایی مسافرین ایرانی شده، که در ان نقاط برای خوش گذرانی هر کاری می کنند. بسیاری از افرادی که به این سفرها می روند نسبت به خطرات این بیماری اطلاعات چندانی ندارند. بسیاری از جوانان ایرانی که در داخل کشور از حداقل آزادی های اجتماعی برای برقراری ارتباط معقول با جنس مخالف محروم اند، از مشتاقان این سفرهای مرگ هستند. در داخل کشور نیز تابو بودن پرداختن به روابط زنان و مردان در جامعه به صورت عمومی، وضعیتی پدید آورده که اولا آگاهی های لازم نسبت به بیماری ایدز وعواقب آن اندک است ودر ثانی جوانان را به دلیل فشارهای ناشی از ***** میل جنسی، به کارهای عجیب وغریب وادار کرده است.
در اواسط سال۸۱ سازمان ملی جوانان در کتابی با اشاره به بحران های حوزه جوانان در کشور، بحران مسائل جنسی را یکی از این موارد برشمرد. پیش ازآن رییس همین سازمان در مصاحبه ای در شهریور ۱۳۸۰ اعلام کرده بود که بیش از ۵۰ درصد دختران و پسران با هم به اشکال مختلف ارتباط دارند. اگر چه وی تصریح کرده بود که این رابطه جنسی نیست، اما کارشناسان مسائل جوانان معتقدند که همین مقدار نیز توده متراکمی از خطر را پیش روی جامعه ایرانی قرارمی دهد.
فحشاء خیابانی از پدیده های دیگری است که این روزها زنگ های خطر را به صدا در می آورد. آمار تعداد افرادی که به این کار به صورت حرفه ای می پردازند، هولناک است. اگرچه نوع فحشاء پنهان و دیگر اشکالی که می تواند به اشاعه این ویروس مهلک کمک کند نیز همواره یا نادیده گرفته می شوند و یا چندان به حساب نمی آیند.
این درحالی است که حدود ۵۰ هزار معتاد پر خطر در كل كشور و ۵ هزار معتاد پرخطر در تهران وجود دارد که مانند بمب ساعتی می توانند موجب اشاعه بیماری ایدز شوند.

ایران الگوی کشورهای مسلمان
اگر چه وضعیت مبارزه با ایدز در ایران نگران کننده است،اما درمقایسه با کشورهای اسلامی وضعیت کشورما حتی به عنوان یک الگو مورد توجه است. ماه گذشته مركز ملي تحقيقات آسيا، مستقر در واشنگتن با اعلام اينكه ايران از لحاظ شكستن تابوي ايدز در ميان كشورهاي مسلمان يك الگو محسوب مي‌شود تاكيد كرد كه ايران در واقع در تمامي ابعاد مبارزه با ايدز پيشگام كشورهاي مسلمان است.
از سوی دیگر برنامه مبارزه با ايدز سازمان ملل، تعداد مبتلايان به ايدز در كشورهاي مسلمان واقع در آفريقاي شمالي،‌ خاورميانه،‌ و آسيا را تقريبا يك ميليون نفر تخمين مي زند. هرچند بسياري از كارشناسان معتقدند كه رقم واقعي مبتلايان به ايدز در كشورهاي مسلمان، بيش از اين تعداد است.
بر اساس اين گزارش،‌ مركز ملي تحقيقات آسيا معتقد است با توجه به جمعيت ۳/۱ ميليارد نفري كشورهاي مسلمان،‌ رقم يك ميليون مبتلا به ايدز در اين كشورها اندك به نظر مي رسد، خصوصا اينكه مسلمانان از اعتراف به ابتلا به ايدز بسيار اكراه دارند. اين گزارش حاكي است،‌ اولين نمونه هاي ايدز در كشورهاي مسلمان در اواسط دهه ۱۹۸۰ يافت شد.
اين گزارش مي افزايد، عدم تمايل و يا ناتواني دولتهاي مسلمان در مبارزه با ايدز نيز از ديگر علل عدم ارائه آمار دقيق از تعداد مبتلايان به ايدز در كشورهاي مسلمان است.
بر این اساس کارشناسان و محققین‌ مركز ملي تحقيقات آسيا معتقدند ايران پيشگام كشورهاي مسلمان از لحاظ برنامه هاي مبارزه با ايدز است:" ايران گامهاي قانوني بزرگي برداشته است تا مبتلايان به ايدز باقي عمر خود را با آبرو و شرافت بگذرانند."
اين گزارش مي افزايد، دولت ايران قوانيني را تصويب كرده است كه بيمارستانها را ملزم به پذيرش و درمان بيماران مبتلا به ايدز مي كند، چيزي كه در ديگر كشورهاي مسلمان،‌ نادر به نظر مي رسد.
همچنين برنامه هاي ارائه رايگان سوزنهاي تزريق مواد مخدر در مناطق اعتياد خيز تهران در حال اجرا است.

ایدزچقدر جدی است؟
مقامات دولت ایران سالهای مفیدی را برای آموزش مردم از دست داده اند، اما به نظر می رسد اقدامات سالهای گذشته وزارت بهداشت، مخصوصا در دو دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، در آگاه سازی مردم نتایج موثری داشته است. اما مردم چقدر بیماری ایدز را جدی می گیرند؟ رئيس اداره سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت معتقد است افزايش ۲۲ درصدي مصرف كاندوم در كشور طي يكسال گذشته نشان مي دهد پيامهاي ارائه شده در مورد خطر ايدز در كشور در بين مردم موثر بوده است.
طي يكسال گذشته تعداد كاندوم مصرفي در ايران از ۳۰۰ هزار قراص ( معادل ۱۴۴ عدد)‌ در یک سال به ۴۰۰ هزار قراص رسيده و حدود ۲۲ درصد افزايش يافته است كه علت اصلي آن حساسيت مردم در مورد ابتلا به ويروس خطرناك ايدز (HIV) است.
بهرام دلاوربه خبرگزاری فارس می گوید علت افزايش مصرف اين كالا اين است كه در گذشته در سيستم بهداشتي درماني كشور كاندوم فقط به‌افراد متاهل و پس از ثبت نام و تشكيل پرونده تحويل مي شد، اما به دليل مشكلاتي كه به علت شيوع ايدز جامعه را تهديد مي كند اعلام كرديم كه چنين ثبت نامي ديگر لازم نيست و كاندوم به همه افراد تحويل مي شود به همين علت مصرف اين كالا افزايش پيدا كرده و از اين به بعد هم حتما افزايش پيدا مي كند.
استفاده از كاندوم در ايران براي همه رايگان است و اين وسيله اگر چه در داروخانه ها با قيمتهاي متفاوت توزيع مي شود اما پنج هزار مركز بهداشت شهري وروستايي در سراسر كشور و همه مراكز خيريه، مراكز درمان سازمان زندانها و مراكز درماني وابسته به نيروهاي انتظامي، آموزش و پرورش و كميته امداد در همه جاي كشور اين كالا را به صورت رايگان در اختيار مردم قرار مي دهند. با این وجود بسیاری از مردم به دلایل مختلف هنوز به استفاده از کاندوم به صورت جدی ومداوم توجه نمی کنند.

آیا به درمان می توان امیداور بود
چشمهای مبتلایان ایدز در ایران و سراسر جهان به پیشرفت های پزشکی در دنیای علم است. اخیرا دانشمندان یک موسسه پزشکی در آامریکا با تلفيق شيوه‌هاي مطالعاتي تجربي و متعارف دوره تكثير ويروس ايدز، دريافته‌اند كه عامل اين ويروس احتمالا با از كارانداختن رفتار مولكولي اتفاقي سلول‌ها در آنها ساكن مي‌شود.
ماندن اين ويروس در اين حالت كه به كمون معروف است از دلايل عمده ناتواني پزشكان در معالجه ايدز از طريق دارو است. اكنون دانشمندان اميدوارند بتوانند با مهندسي ژنتيك، از طريق تغيير رفتار مولكولي اتفاقي سلول‌ها، امكان قرار گرفتن اچ‌آي‌وي در سلول به حالت كمون را از آن سلب كنند. موضوعی که می تواند عامل مهمی در به تاخیر انداختن ایدز در بیماران مبتلا به شمار رود.

بسیج عمومی برای اگاه سازی

اما چطور می توان با موج های سهمگین افزاش تصاعدی بیماری ایدز در جامعه مقابله کرد؟ به اعتقاد کارشناسان افزایش آگاهی های مردم از طریق نهادهای مردمی و سازمان های غیردولتی و استفاده از روش های ترویجی پیشرفته فراگیر می تواند تاثیرات مفیدی به همراه بیاورد. رسانه ها در این میان، اولویت جدی دارند.
جامعه ایرانی اندک اندک به چنین روش هایی که نزدیک به ۱۵ سال است در کشور های توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است روی خوش نشان می دهد.
برای مثال تابستان امسال راه اندازی نمایش های خیابانی، کلاس های آموزشی، ارائه پوستر، بروشورهای آگاهی بخش از جمله فعالیت هایی بود که توسط برخی سازمان های غیردولتی به انجام رسید. طی دو سال گذشته چند سازمان غیردولتی نیز ازجمله موسسه حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی، با ایجادخطوط تلفنیHotline برای کسانی که نسبت به ابتلا و یا آلودگی وجلوگیری نگرانی هایی دارند، کوشیدند با گسترش این بیماری در جامعه مقابله کنند. اگر چه به نظر می رسد، بخش عمده ای از ظرفیت های سازمان های غیردولتی درایران در این زمینه نادیده گرفته می شود.

آموزش آرایشگران زنانه و مردانه نیز از موضوعاتی است که توسط ادارات بهداشت دنبال می شود. برای مثال در سال جاری به منظور پيشگيري از بيماري‌هاي ايدز و هپاتيت، ۲ هزار و ۹۰۱ واحد آرايشي زنانه و مردانه در شهرستان تبريز، موظف به گذراندن دوره‌هاي آموزشي لازم عدم مداخله در امور پزشكي و استفاده از عينك و دستكش شدند. اين اقدامات براي افزايش ضريب پيشگيري از عوامل بيماري‌زا اتخاذ شده است. بر اساس این طرح آرايشگران نمي‌توانند اقدام به لنز گزاري و تاتو كنند و در صورت انجام این کارها تحت پيگيرد قرار می گیرند.
در سختگيري هاي قانوني مورد نظر، كليه آرايشگران زن و مرد تبريز بايد از دستكش، عينك و تيغ يك بار مصرف استفاده كنند. اين اقدامات به دنبال دخالت تعدادي از زنان آرايشگر در امور پزشكي و احتمال انتقال ايدز و هپاتيت از اين طريق اتخاذ شده است.

غفلت سیاستگذران، افزایش مسافران سفر مرگ
نکته مهم در فرآیند آگاه سازی، عدم حضور جدی صدا وسیما در آگاه سازی های عمومی است که بعضا در مناسبت های خاص نسبت به عواقب بی احتیاطی های شهروندان هشدارهایی می دهد اما به صورت سیاست دائم این سازمان عملا جدی گرفته نمی شود. پرداختن به بیماری ایدز در صداو سیمای محافظه کارایران، پرداختن به روابط جنسی و جلوگیری های مرتبط به آن را می طلبد. روش های آگاه سازی که به شفاف بودن احتیاج دارند. چنین شفافیتی برای ایدئولوژی ای که رابطه جنسی را تنها در غالب خانواده می بیند و اشکال دیگر آن ر،ا علی رغم وضعیت نگران کننده جامعه، نادیده می گیرد دشوار است. هزینه های پنهان عدم پذیرش واقعیات جامعه که معمولا هم توسط اقشار محروم پرداخته می شود، در خصوص بیماری ایدز که در خود نشانه هایی از شکست سیاست های کنترلی و محدودیت رابطه بین دختران و پسران نیز هست، هم اکنون در قالب شبکه ها و بازار بزرگ فحشاء ایرانی، توریسم جنسی، روابط بدون کنترل و مناسبات خارج از قاعده و روابط غلط جنسی بین نسل جوانی ایرانی، سالها چشم بستن برواقعیات جامعه را به تصویر می کشد.

به اعتقاد کارشناسان، مبارزه با ایدز بسیج ملی می خواهد. تا امروز هزینه های چشم پوشی بر واقعیات جامعه بیش از آن بوده است که این روند بتواند ادامه پیدا کند. با این وجود به نظرمی رسد از آنجا که پذیرفتن هشدارهای مربوط به بیماری ایدز به صورت تلویحی باید تغییراتی را در نگرش ها و سیاست های مربوط به روابط دختران وپسران به وجود بیاورد،با مقاومت هایی رو به روست. جوانانی که قرار بود همگی از طریق سیاست های آسمانی سیاست گذاران، زندگی خوشبختی را تجربه کنند ، با غفلت ومخفی کردن واقعیات جامعه، سفر به مرگ را تجربه می کنند. به اعتقاد یکی از مدیران سازمان های غیردولتی فعال در امور مبارزه با ایدز، حرکت های صورت گرفته در جامعه در سالهای گذشته در خصوص ایدزحرکت هایی رو به جلو بوده ، اما نسبت به کارهایی که باید انجام بشود بسیار اندک است. وی می افزاید: " این فرهنگ باید عوض بشود. باید از مردم عذر خواهی بشود برای اینکه آنها را سالها از یک آگاهی لازم محروم کرده اند."
HIV در اثر سکوت و بدنامى بى رحمانه به پيش مى رود و تنها راه درمان آن پيشگيرى است.





کشتار اين بيمارى بيش از کشتار انسانها در جنگ جهانى اول و دوم بوده که در سال۲۰۰۴ روزانه ۱۴ هزار فرد سالم در سراسر جهان به ويروس ايدز آلوده مى شوند که ۹۵ درصد اين افراد در کشورهاى در حال توسعه هستند و ايران يکى از کشورهاى در حال توسعه است.
ايدز نه واکسن دارد و نه درمان ، تنها راه درمان ايدز پيشگيرى از آن است و باتوجه به اهميت اين موضوع جمعيت هلال احمر استان کرمانشاه اقدام به
تاسيس مرکز مشاوره بيماريهاى رفتارى در جهت پيشگيرى از بيماريهايى مثل ايدز و اعتياد کرده است.
مسوول مرکز مشاوره بيماريهاى رفتارى جمعيت هلال احمر در اين باره گفت: هدف يک مبارزه جهانى و همگانى عليه بيمارى ايدز است که در تمام کشورها
خصوصا کشورهاى آسيايى پيشرفت چشمگيرى داشته و آن قدر وسعت اين بيمارى زياد است که بايد همه ارگانها در پيشگيرى و مبارزه با اين بيمارى شرکت
کنند.
الهام قنبريان افزود : در ايران آمار دقيقى از ميزان مبتلايان به ايدز وجود ندارد اما بررسىها نشان مىدهد که در ايران اعتياد تزريقى مهمترين عامل ابتلا به ايدز شناخته شده است که متاسفانه کرمانشاه نيز از اين قاعده مستثنى نيست.
وى اضافه کرد : همچنين شيوع آلودگى ايدز از طريق روابط جنسى نيز رو به افزايش است.
وى بااشاره به اهداف مرکز مشاوره جمعيت هلال احمر کرمانشاه گفت: مهمترين کار اين مرکز حمايت روانى افرادى است که به هردليل احساس مى کنند در معرض خطر هستند يارفتار پرخطرى انجام داده اند.
وى آموزش کمتر کردن خطرات رفتارى توسط نيروهاى متخصص ، رايگان بودن کليه آزمايش ها و جلسات مشاوره و نيز حمايت مالى از افراد ويژه را از ديگر
خدمات اين مرکز عنوان کرد.
وى در رابطه با برخورد جامعه با افراد آلوده به ايدز گفت: يکى از موانع بزرگ در راه کنترل و پيشگيرى ايدز ترس غير منطقى و برخورد نادرست افراد جامعه با بيماران و خانواده هاى آنان است.
قنبريان افزود: ايدز به علت وجود بدنامى که به همراه دارد در مردم حس همدردى و دلسوزى را ايجاد نمى کند و جامعه او را فردى خطرناک و عامل انتقال ايدز مى داند در حالى که اگر با فرد تماس جنسى و تزريق مشترک نداشته باشيم هرگز به ايدز مبتلا نمى شويم.
وى گفت: فرد آلوده به ايدز به عنوان مخزن آلودگى مى تواند کاملا براى ما بى خطر باشد به شرطى که خانواده او را طرد نکند، جامعه او را سرزنش و متهم نکند و کارى انجام ندهيم که فرد را به انتقام گيرى از جامعه و افراد
ديگر سوق دهيم.
او اضافه کرد، متاسفانه اولين کسانى که آنها را طرد مى کنند نزديکان آنها هستند و بايد با آگاهى دادن به خانواده ها و ارتقاء سطح فکرى جامعه و پذيرش اين افراد از سوى خانواده ، وحشت موجود ناشى از اين بيمارى را کم کنيم.
وى افزود: اين بيمارى مختص به قشر جوان جامعه است يعنى در اصل نوک اين پيکان مخوف به سمت نيروى جوان ، فعال و مولد جامعه نشانه رفته و به همين
دليل ما بايد جوانان را در کانون توجه خود قرار دهيم .
وى تصريح کرد : کرمانشاه فعالترين استان کشور در زمينه پيشگيرى و کنترلبيمارى ايدز است و در اين زمينه بسيار موفق عمل کرده است.
وى گفت : موفق عمل کردن استان در اين خصوص موجب شده که بسيارى از مسئولان استان هاى مختلف کشور و حتى افرادى از خارج از کشور از جمله از يونيسف و سازمان بهداشت جهانى براى اطلاع از چگونگى عملکرد اين سازمان و استفاده از دستاوردهاى آن به ما مراجعه کنند.
وى افزود: در اين زمينه طرح آموزش همسالان که يک طرح جهانى است براى اولين بار درايران به صورت رسمى توسط مرکز مشاوره جمعيت هلال احمر کرمانشاه از سال۸۲ به اجرا در آمده است.
قنبريان گفت : هدف از اجراى اين طرح که در مبارزه بابيمارى ايدز در کرمانشاه بسيار موفق بوده استفاده از نيروهاى جوان داوطلب و تربيت گروهى از آنها به عنوان مربى جهت انتقال آموخته هاى خود به همسالان خويش در مدارس و کانون هاى اوقات فراغت است.
وى افزود: در زمان حاضر حدود۸۰ نفر مربى به صورت داوطلبانه در اين مرکز مشغول فعاليت هستند و تاکنون ۹ هزار دانش آموز در قالب اين طرح آموزش ديده اند.
وى گفت : مهمترين فعاليتهاى انجام شده از سوى اين جمعيت آموزشهاى ويژه درباره ايدز، اعتياد، سلامت روانى، مهارتهاى زندگى، برپايى نمايشگاه هاى مختلف و انتشار نشريه است

شناخت ايدز (HIV) و راه های مقابله با آن
مقدمه :
در سال 1981 در آمريکا بيماری ناشناخته ای گزارش شد.
در سال 1983 توسط انستيتوپاستور فرانسه ويروس HIV کشف و نام بيماری ايدز گذارده شد.
گسترش نگران کننده اين بيماری تلفات بسياری داشت حتی تلفات آن بيش از طاعون در قرن نوزدهم بود.
برآوردهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) تا دسامبر 2001 :
- حدود63ميليون نفردرجهان مبتلا به ايدزشده اند که ازاين تعداد22ميليون نفر فوت شده اند. تنها درسال 2001 پنج ميليون نفراضافه شده و3 ميليون نفرفوت شده اند.
- چهارمين موج همه گيری در سال 1995 در خاورميانه و آسيای مرکزی بود.
- در حال حاضر در آسيا بخصوص آسيای جنوبی و جنوب شرقی متجاوز از 6 ميليون آلوده به ايدز وجود دارد. سرعت رشد در آسيا چند برابر قاره های ديگر است.
- درآسيا هردقيقه 5 نوجوان، آلوده به HIV می شوند. انتظار می رود در6 سال آينده به 12- 10 ميليون نفر برسد وتا سال 2020 اولين علت مرگ درجهان خواهدشد.
- سازمان های بهداشت متأسفانه آمارهای کمی از واقعيت ها را نشان می دهند.
ايدز چيست ؟
يک بيماری عفونی است که باعث تحليل شديد توان و قدرت سيستم ايمنی بدن انسان می شود و بدنبال آن باعث رشد بيماريها يعنی عفونتهای فرصت طلب و سرطانها شده و سپس باعث مرگ می شود.
عامل بيماری ايدز چيست ؟
يک ويروس بنام HIV (ويروس نقص ايمنی) که به سيستم دفاعی انسان حمله کرده و باعث اختلال فعاليت آنها می شود.
راه های انتقال ويروس ايدز :
1) تماس جنسی : 80% موارد آلوده در دنيا از طريق روابط جنسی صورت می گيرد. در ايران کمتر از 15% خطر انتقال از راه های تماس جنسی غيرعادی (مثلا در همجنس بازان) بيشتر است.
2) دريافت خون و فرآورده های خونی آلوده :
البته امروزه فرآورده های خونی در بانک های خون پالايش می شوند.
3) ابزار برنده و نافذ پوست آلوده :
حجامت، سوراخ کردن گوش، خالکوبی، ختنه، طب سوزنی، دندانپزشکی، کليه جراحی ها، تيغ سلمانی، مسواک، خلال دندان، سرنگ و سرسوزن آلوده
4) از راه مادر به کودک :
- در طی دوران جنينی از طريق خون مادر به جنين
- از طريق شير مادر آلوده
راه هايی که HIV انتقال نمی يابد ؟
کارکردن با يکديگر، زندگی دسته جمعی، هم صحبت شدن، معاشرتهای اجتماعی، همسفر بودن، همکلاسی بودن و در کنار يکديگر نشستن، سوار اتوبوس و تاکسی شدن، اشک و بزاق، از راه هوا(عطسه و سرفه)، آشاميدن، استفاده از کارد و چنگال، ليوان و وسايل و ظروف غذاخوری، حمام، توالت و استخرهای مشترک، توسط حيوانات، حشرات و يا نيش آنها
نکته :
پس نيازی به جداسازی افراد آلوده يا بيمار از افراد سالم ويا خانواده آنان وجود ندارد.
پس از ورود ويروس به بدن چه اتفاقی می افتد ؟
حمله به سلول های لنفوسيت و در آنها تکثير يافته، بدن انسان برعليه آنها آنتی بادی ترشح می کند.
براساس علائم بالينی و آزمايشگاهی در بدن دوره های زير وجود دارد :
• دوره پنجره (Windows Period)
ويروس وارد بدن شده ولی در فرد علائمی از بيماری وجود ندارد، چون سطح آنتی بادی به حد کافی نرسيده است، در نتيجه با تستهای آزمايشگاهی قابل تشخيص نمی باشد. اين مرحله از دو هفته تا 16 ماه طول می کشد.
• مرحله آلودگی
چون سطح آنتی بادی افزايش می يابد، بيماری در اين مرحله با تستهای آزمايشگاهی قابل تشخيص است. البته هنوز در فرد علائمی از بيماری ديده نمی شود.
اين مرحله از 5 تا 20 سال طول می کشد.
• دوره بيماری
در اين مرحله کاهش تدريجی نيروی دفاعی و ايمنی سلولی وجود دارد که باعث ظهور علائم بالينی و بيماری ايدز می شود.
علائم مهم بيماری ايدز :
1) بزرگی غدد لنفاوی بدن
2) اسهال و تب بيشتر از يک ماه
3) کاهش وزن بيشتر از ده کيلوگرم
4) تعريق شبانه، خستگی و بيحالی
* با اين وجود هيچکدام از علائم فوق به تنهائی جهت تشخيص بيماری ايدز اختصاصی نبوده و ممکن است در ساير بيماری ها نيز ديده شود.*
تشخيص بيماری :
آزمايش ويژه خون که سطح آنتی بادی ضدويروس اندازه گيری می شود، در Windows Period هنوز سطح آنتی بادی افزايش نيافته است، پس نتيجه آزمايش بلافاصله پس از تماس فرد با خون يا ابزار آلوده، مثبت نخواهد بود.
گروه های در معرض خطر (High Rick) برای بيماری ايدز چه افرادی هستند ؟
کليه افراد تهديد می شوند ولی عده ای بيشتر، مانند :
o دريافت کنندگان خون و فاکتورهای خونی مثل هموفيلی ها، تالاسمی ها، دياليزی ها، دريافت کنندگان اعضاء و بافتها.
o فواحش و افراد ولگرد و جوانان منحرف که شرکاء جنسی متعدد دارند.
o افراد مبتلا به بيماری های مقاربتی (STD) سوزاک و سيفليس.
o همسران وکودکان افراد آلوده، نوزادان مادران آلوده.
o معتادان تزريقی بصورت مشترک (IV Drug Abuse).
o استفاده کنندگان از سرنگ، تيغ، مسواک و خلال دندان بصورت مشترک با افراد آلوده.
o مشاغل مرتبط با حرفه پزشکی.
o مشاغلی که با وسايل آلوده سروکار دارند، مانند آرايشگاهها.
o روشهای غيراستريل حجامت، ختنه، سوراخ کردن گوش، خالکوبی و ... .
o رانندگان بين المللی، مسافران خارجی، خارجيان مقيم کشور، پناهندگان مقيم اردوگاه ها.

درمان :
 ندارد.
 داروهای ضدويروس – ورود فرد را به فاز بيماری به تأخير می اندازد.
راه های پيشگيری از بيماری ايدز :
• پايبندی به اصول اسلامی و خانواده.
• شناخت راه های انتقال.
• بکارگيری روشهای مناسب و اصول پيشگيری.
• اتخاذ رفتارهای بهداشتی.
• مشاوره اصولی و مؤثر.
در مبارزه با ايدز اصولاً می توان جامعه را به سه گروه تقسيم بندی کرد :
1) عموم مردم جامعه
شناخت راه های انتقال بيماری، پرهيز از رفتارهای پرخطر.
2) افراد در معرض خطر
مثل معتادان، افرادی که شرکای جنسی متعددی دارند ويا ارتباط جنسی مشکوک دارند، تزريق مکرر خون دارند، انجام جراحی های غيراستريل دارند.
در اين افراد دادن آگاهی در زمينه بيماری مؤثر است.
3) افراد آلوده به ويروس
اينها در جامعه مخازن آلودگی هستند و درنتيجه نياز به مراقبت بيشتر دارند. اين افراد می توانند ساليان طولانی (حدود 20 سال بدون عارضه خاصی)زندگی کنند.
دادن آگاهی در رابطه با انتقال بيماری، دادن مشاوره و آگاهی به خانواده آنها، انجام آزمايشهای گوناگون جهت اطلاع از ابتلاء به عفونتهای فرصت طلب و تحت نظر پزشک قراردادن آنها، برقراری رابطه انسانی درست و فراهم کردن تسهيلات برای مراقبتهای پزشکی.


فقت یکم به هم ریخته است
83.gif
 

NEONAZ

Registered User
تاریخ عضویت
17 ژانویه 2007
نوشته‌ها
873
لایک‌ها
8
سن
35
محل سکونت
Tehran
بازم مرسی... خیلی خوب بود.
 

Abolfazl2006_p

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 می 2006
نوشته‌ها
72
لایک‌ها
0
محل سکونت
قهوه خانه اینترنتی پرشین تولز :دی
سلام.
من یه مقاله نسبتا طولانی و حداقل 7 صفحه A4 برای یکی از دوست هام میخوام. البته به زبان فارسی ها....


واقعا یک دنیا ممنون میشم هر کی بتونه کمکم کنه...


سلام دوست عزيز :)
اميدوارم اين مقاله كمكتون كنه .از يكي از لينك هاي زير ميتونيد دانلود كنيد
202 صفحه به زيان فارسي با حجم ۴۹۹۲ k

لينك1

لينك2
 

NEONAZ

Registered User
تاریخ عضویت
17 ژانویه 2007
نوشته‌ها
873
لایک‌ها
8
سن
35
محل سکونت
Tehran
عالی شد خیلی ممنون. :)
 

NEONAZ

Registered User
تاریخ عضویت
17 ژانویه 2007
نوشته‌ها
873
لایک‌ها
8
سن
35
محل سکونت
Tehran
تونستی استفاده کنی
109.gif


با جمع بندی دو مقاله تونستم یه مقاله جامع در بیارم. البته برای دوستم میخواستم که اونم خیلی خوشحال شد.(برای موضوع تحقیق دانشگاهی)
بله، خیلی ممنون.
 
بالا