برگزیده های پرشین تولز

نیم نگاهی به اشعار موسیقی پاپ داخل کشور

r333

Registered User
تاریخ عضویت
20 ژوئن 2006
نوشته‌ها
51
لایک‌ها
4
با سلام
دردوران خفقان آن زمانی که نه اینترنت داشتیم ونه اینهمه مجله و روزنامه ونه دسترسی به فروشگاه عرضه آثار موسیقی به همان نسبت هم خواننده کم داشتیم آن موقع من با صدای استاد شجریان و سراج و ناظری روزگار را سرمیکردیم هر آلبومی که میامد تهیه وگوش میکردیم گاهی اوقات بعضی خوانندگان بقول معروف لس آنجلسی مثل هایده ستار یا ابی و... تا چیزی میخواندند متوجه خبر آن میشدیم وحتما گوش میکردیم.
دردوره ای به یکباره موسیقی پاپ متولد وشروع به شکل گرفتن در ایران کرد (فکر میکنم با خواننده هایی مثل اعتمادی وعصار شروع شد ) در مدت کوتاهی صدها خواننده با آلبومهای عجیب و غریب پیدا شد کمبود موسیقی نداشتیم هر روز یک آلبوم جدید ، یه جورایی خوب بود (تنوع+ یه سبک نو ) ولی به ناگاه از شنیدن این نوع موسیقی اصلا احساس خوبی نداشتم وتقریبا مرا ناراحت میکرد.
موسیقی ما در حال تبدیل شدن به یک نوع موسیقی منفی و مشکی که درآن صدای ناله و نفرین وفحش یک پیرزن بیسواد را تحت عنوان موسیقی پاپ میشنیدم ، قربون صدقه ها و جملات عاشقانه تبدیل شد به یه مشت نفرین و تهدید وفحش مثل :
عمرت الهی کم نشه اما پر از غصه باشه...... الهی یه روز خوش از گلوت پایین نره ......
خدا الهی بزنه تو کمرت ........... بیاد الهی خبرت
یا:
آهایی شمایی که روتون اسم دختر میزارن چقدر قشنگ میشه اگر بجاش اسم خر بزارن ...(ترجیح میدم مثال بیشتری نزنم )

این نواها برای من بسیار غریب بود چراکه با صدای استاد شجریان (گلهای تازه شماره 77-133-107-15-77 ) و آمد اما استاد بنان (بعنوان موسیقی سنتی ) و قربون صدقه های ترانه های پاپ باصدای عارف و اصلانی و ویگن و...با موسیقی اشنا شده واین اشعار ؟ برای من بسیار غریب بود.
البته این مطالب تنها به متن و شعر اهنگها محدود نمیشود چرا که خود آهنگها هم بسیار ضعیف شده و بسیاری از این دسته خوانندگان اصلا صدا ندارن به کمک یکسری نرم افزار و سازهای الکترونی آلبوم بیرون میدهند، و کانالهایی مثل ایران موزیک هم مبلغ این خواننده ها میشود.
در همان زمانی که برنامه گلهای رادیو اجرا میشد و اساتیدی چون بنان ، شجریان، و... و نوازندگانی مثل یاحقی ، معروفی، ملک و...برنامه اجرا میکردند ترانه لب حوضی و بی محتوا هم اجرا میشد ولی آیا این ترانه های سبک وبی معنی امروزی را با آن ترانه های ضعیف آن موقع میتوان قیاس کرد آیا این امر طبیعیست ؟
آنچه مسلم است اینان هم زود فراموش میشوند و هرگز جاودانه نمیشوند ولی آیا ما حق داریم به صرف آزادی که یکباره داده شده همه خواننده شویم بی هیچ مسئو لیتی ؟ آیا این امر به زیان ادبیات و موسیقی ماست ؟
برای اعتلای موسیقی وظیفه ما چیست ؟
نکته :
مطالب عنوان شده تنها نظر شخصی من بوده و قصد توهین به هیچ شخص یا گروهی را ندارم حتی نام خوانندگان مورد بحث را هم نیاوردم.
 

farhoud

Registered User
تاریخ عضویت
24 فوریه 2005
نوشته‌ها
207
لایک‌ها
3
با سلام
دردوران خفقان آن زمانی که نه اینترنت داشتیم ونه اینهمه مجله و روزنامه ونه دسترسی به فروشگاه عرضه آثار موسیقی به همان نسبت هم خواننده کم داشتیم آن موقع من با صدای استاد شجریان و سراج و ناظری روزگار را سرمیکردیم هر آلبومی که میامد تهیه وگوش میکردیم گاهی اوقات بعضی خوانندگان بقول معروف لس آنجلسی مثل هایده ستار یا ابی و... تا چیزی میخواندند متوجه خبر آن میشدیم وحتما گوش میکردیم.
دردوره ای به یکباره موسیقی پاپ متولد وشروع به شکل گرفتن در ایران کرد (فکر میکنم با خواننده هایی مثل اعتمادی وعصار شروع شد ) در مدت کوتاهی صدها خواننده با آلبومهای عجیب و غریب پیدا شد کمبود موسیقی نداشتیم هر روز یک آلبوم جدید ، یه جورایی خوب بود (تنوع+ یه سبک نو ) ولی به ناگاه از شنیدن این نوع موسیقی اصلا احساس خوبی نداشتم وتقریبا مرا ناراحت میکرد.
موسیقی ما در حال تبدیل شدن به یک نوع موسیقی منفی و مشکی که درآن صدای ناله و نفرین وفحش یک پیرزن بیسواد را تحت عنوان موسیقی پاپ میشنیدم ، قربون صدقه ها و جملات عاشقانه تبدیل شد به یه مشت نفرین و تهدید وفحش مثل :
عمرت الهی کم نشه اما پر از غصه باشه...... الهی یه روز خوش از گلوت پایین نره ......
خدا الهی بزنه تو کمرت ........... بیاد الهی خبرت
یا:
آهایی شمایی که روتون اسم دختر میزارن چقدر قشنگ میشه اگر بجاش اسم خر بزارن ...(ترجیح میدم مثال بیشتری نزنم )

این نواها برای من بسیار غریب بود چراکه با صدای استاد شجریان (گلهای تازه شماره 77-133-107-15-77 ) و آمد اما استاد بنان (بعنوان موسیقی سنتی ) و قربون صدقه های ترانه های پاپ باصدای عارف و اصلانی و ویگن و...با موسیقی اشنا شده واین اشعار ؟ برای من بسیار غریب بود.
البته این مطالب تنها به متن و شعر اهنگها محدود نمیشود چرا که خود آهنگها هم بسیار ضعیف شده و بسیاری از این دسته خوانندگان اصلا صدا ندارن به کمک یکسری نرم افزار و سازهای الکترونی آلبوم بیرون میدهند، و کانالهایی مثل ایران موزیک هم مبلغ این خواننده ها میشود.
در همان زمانی که برنامه گلهای رادیو اجرا میشد و اساتیدی چون بنان ، شجریان، و... و نوازندگانی مثل یاحقی ، معروفی، ملک و...برنامه اجرا میکردند ترانه لب حوضی و بی محتوا هم اجرا میشد ولی آیا این ترانه های سبک وبی معنی امروزی را با آن ترانه های ضعیف آن موقع میتوان قیاس کرد آیا این امر طبیعیست ؟
آنچه مسلم است اینان هم زود فراموش میشوند و هرگز جاودانه نمیشوند ولی آیا ما حق داریم به صرف آزادی که یکباره داده شده همه خواننده شویم بی هیچ مسئو لیتی ؟ آیا این امر به زیان ادبیات و موسیقی ماست ؟
برای اعتلای موسیقی وظیفه ما چیست ؟
نکته :
مطالب عنوان شده تنها نظر شخصی من بوده و قصد توهین به هیچ شخص یا گروهی را ندارم حتی نام خوانندگان مورد بحث را هم نیاوردم.

کاملا تایید میشه. واقعا در این بلبشوی موسیقی در ایران آدم حیران میماند که آینده موسیقی پاپ داخل کشور کجا میرود؟؟!! موسیقی پاپ وطنی همچون سایر چیزها پر از تناقض است.
از طرفی دولت اجازه تولید همچون مزخرفاتی میدهد از طرف دیگر ادعا میکند که شورای نظارت بر اشعار وجود دارد.گویا فقط کار این شورا نظارت برلغاتی چون بوسه آغوش لب و یا تعابیر سیاسی است.به غیر از این به همه نوع ترانه ای اجازه پخش میدهد.تناقض بالاتر اینکه کسب مجوز از وزارت ارشاد به هیچ وجه دلیل پخش آن موسیقی از رادیو تلویزیون نیست.یا اینکه همان خواننده که مجوز دارد نمیتواند کنسرت اجرا کند.
دوستان کار از پایه خراب است.به راستی خوانندگان پاپ بعد از انقلاب ( به غیر از تعئادی معدود استثنا مثل اصفهانی خواجه امیری و چاوشی ) کجا و قبل از انقلاب کجا؟!!
موسیقی این ترانه های وطنی که همه افتضاح است و گویا تنها با یک ارگ انهم توسط یک هنرجوی تازه کار نواخته میشود!

بدا به حال همچون موسیقی
.به نظر من باز هم نجات دهندگان اینگونه موسیقی همان لس آنجلس نشینهای با اصل و نصب مثل ایرج جنتی عطایی شهیار قنری مسعود امینی حسن شماعی زاده سیاوش قمیشی اردشیر فرح انوشیروان روحانی تورج نگهبان و امثال اینها است.
 

amirhkh

Registered User
تاریخ عضویت
8 ژانویه 2007
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
صد درصد موافقم

البته در دوره زمانه حال در ایران موسیقی و سیاست کمی با هم قاطی شده اند

که به نظر من ممکن است لطمه معنوی هم که به موسیقی در ایران خورده است به همین دلیل باشد

مهم سرگرم شدن جوانان و دور شدن از همان هدف اصلی موسیقی هست ( عرفان و رسیدن به اوج معنویت )

که بخوبی دارد اجرا می شود

و جوونای امروزی ما اکثرا چیزی جز عشق دختر همسایه بغلی را از آهنگ ها نمی فهمند

قدیما می گفتند عشق بعد تفسیر می کردند منظور از عشق همان عشق الهی هست

الان می گویند عشق و بعد می گویند نیاز به تفسیر ندارد چون نگفت عشق گفت دوست دختر

امیدوارم که واضح بوده باشه ولی باز هم پایه هرگونه بحث منطقی خواهیم بود

با تشکر
موفق باشید
 

CP-YOU

Registered User
تاریخ عضویت
2 ژوئن 2005
نوشته‌ها
1,812
لایک‌ها
193
سن
40
محل سکونت
tehraaaaaan
چون شعر نفرين از كاراي چاوشي رو ذكر كرده بوديد گفتم اينو بنويسم
بين ترانه مبتذل ( به معني سخيف ) و ترانه فانتزي زمين تا آسمان فاصله است
ترانه فانتزي يعني همان چيزي كه شعر نفرين هم در بر مي گيرد قسمتي از ترانه سرايي هست
قبول دارم كه بكار بردن الفاظ ركيك و توهين به قشر خاصي اگر انجام بشه جالب نيست اما
اونچيزي كه ترانه نفرين هست
در حقيقت يك ترانه فانتزي هست كه تمام خواننده هاي پاپ در ايران و خارج از ايران به نوعي اون رو اجرا مي كنند
حتي مرحوم الهه و ويگن ... حتي ... حتي ... مگر اينكه فكر كنيد ترانه فقط اونيه كه شجريان مي خونه اونوقت ديگه بحثي باهم نداريم و البته اون اصلا پاپ نيست ( پاب درست تره فكر كنم )
صرف نفرين كردن نمي تونه بد باشه چون قسم نخورديم كه در ترانه ها صرفا بايد قربون هم بريم . اونچيزي كه بده توهين و لفظ ركيكه . مثل اغلب كارهاي حامد خانه هاكان
در مورد چاوشي بعيد مي دونم كسي كه ادعاي توجه به شعر و معني رو داره
اعتراف نكنه كه محسن چاوشي بهترين ترانه ها ومعاني رو براي آهنگ هاش در نظر گرفته
اگر تجربه ي شعراي كاراي چاوشي رو نداريد و اگر آلبوم متاسفم برات دم دستتون نيست
من مي تونم كمكتون كنم
 

amirhkh

Registered User
تاریخ عضویت
8 ژانویه 2007
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
دوست من در مورد اشعار جناب محسن چاووشی هم باز جای بحث وجود داره

بعضی اشعارش مثل خودکشی به نظر من سازنده بود

ولی با دلیل و مثال اثبات می کنم که شعر آهنگ نفرین شاید سرآغازی بود برای خراب شدن موسیقی پاپ ما

راه اندازی سبک نفرین توسط محسن چاووشی باعث شد تا خیلی از جوونای بیکار ما مثل آقایان x و y بیان و با چند تا لعنت و بد و بیراه خواننده بشوند

همون حامد هاکانی رو که شما می فرمایید هم محصول خود آقای چاووشی هست

کسی نمیگه چاووشی بده مطلب فقط این است که می تونست در کارش کمی دقت بکنه

گرچه با درست شدن یک نفر باز نتیجه ای حاصل نمی شود
 

CP-YOU

Registered User
تاریخ عضویت
2 ژوئن 2005
نوشته‌ها
1,812
لایک‌ها
193
سن
40
محل سکونت
tehraaaaaan
اولا نفرين كردن دقيقا به آقاي چاوشي باز نمي گرده
شايد شادمهر عقيلي - جاتم اصلا خالي نيست - و شايد يكسال قبلش عليرضاي عصار - خيال نكن نباشي - موج نوي ترانه ي متضاد با الهي فدات شم الهي قربونت برم !! را راه انداختند . تاكيد مي كنم موج نو چون پيش از ايشون هم بود
و البته اينكه مال كلا ملت افراط و تفريط هستيم ربطي به كساني كارشون رو درست انجام دادند نيست
شما هم مثل مجلس نشين ها فكر مي كنيد اگر ساختن چاقو ممنوع بشه آمار چاقوكشي كم ميشه !!
چاوشي خدا نيست
اما در اين دوره
و وقتي كه اندي و سندي ترانه هايي فقط در حد خوشگلا بايد برقصن اجرا مي كنند
چاوشي و شعرايي كه انتخاب مي كند واقعا جاي تقدير دارند
.
اصلا اعتقاد ندارم كه ترانه هاي مبتني بر اشعار بينظير مولانا صرفا ترانه تلقي مي شوند و الباقي مبتذل هستند . هرگز
اونا جاي خودشون
اينا هم جاي خودش
 

CP-YOU

Registered User
تاریخ عضویت
2 ژوئن 2005
نوشته‌ها
1,812
لایک‌ها
193
سن
40
محل سکونت
tehraaaaaan
جمله بندي من جاي تقدير داره واقعا
ربطي نيست !!!!
 

amirhkh

Registered User
تاریخ عضویت
8 ژانویه 2007
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
دوست من کسی نگفت اشعار بينظير مولانا صرفا ترانه تلقي مي شوند و الباقي مبتذل هستن

کسی هم نگفت محسن چاووشی کلا خواننده بدی هست

در ضمن نام سندی هم کنار نام اندی نیارید چون اندی صددرصد یک مطرب هست ولی سندی علم موسیقی دارد و خیلی از این خواننده های جدید هرچی دارند از صدقه سر او هست

به نظر من ترانه ای مفید هست که باعث بشه رهروانش به پیشرفت موسیقی و هدفش کمک کنند نه اینکه با چیزایی که می خونند آبروی فرهنگشون رو ببرند

شما عصار و مثال زدید باید بگم که عصار شاید پایه ریز سبک نفرین بود ولی هیچگاه مستقیم به اون اشاره نکرد

شادمهر هم که اصلا بهتره حرفی در موردش نزنیم , فروش فرهنگ و اعتبار ایرانی از جمله کارهای شادمهر در اون ور آب هست

تازه خیلی از خواننده های با سابقه و صاحب سخن اون ور مثل عارف و ستار و ... از شادمهر بابت بی جنبه بازی هاش انتقاد کردند

خواننده ای که در ایران ترانه ای به نام یاس را برای حضرت فاطمه میخواند و چند صباح بعد در اون ور آب حالا بیا اینجا رو در کنار انبوهی از دختران آمریکای جنوبی اجرا می کند

مگر معین نیست , بیژن مرتضوی نیست , امید نیست

امید ساکن اسرائیل هست آیا شما تا به حال دیدید چیزی برخلاف اصول اخلاقی ایران اجرا کند ؟؟

دوست من اینها همش بهانه است مشکل از خود ماست که بی جنبه هستیم وگرنه ترانه کی بهتره و مال کی بدتر همه اش بهانه ای بیش نیست

در ضمن متوجه منظورتون از

جمله بندي من جاي تقدير داره واقعا
ربطي نيست !!!!


نشدم

بحث خوبی داره میشه امیدوارم نتیجه ی خوبی هم بگیریم

با تشکر
موفق باشید
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
البته خودکشی هم سازنده نبود .
4fvfcja.gif


شما چیزی به نام سیاه خواندن رو اصلا قبول دارید ؟
حالا یکی می خواد سیاه بخونه باید جلوشو گرفت ؟

ولی با دلیل و مثال اثبات می کنم که شعر آهنگ نفرین شاید سرآغازی بود برای خراب شدن موسیقی پاپ ما
ثابت کنید !

اینکه یه سری بدنبال نو آوری فردی سریع جوگیر شن و بخوان مثل اون بخونن تقصیر نفر اوله ؟!
اینکه بقیه افراط کنن و شورشو دربیارن مسئولیتش با فرد آغاز کننده اس ؟!

همون حامد هاکانی رو که شما می فرمایید هم محصول خود آقای چاووشی هست
مگه چاوشی کارخونه آدم سازی داره ؟

کسی نمیگه چاووشی بده مطلب فقط این است که می تونست در کارش کمی دقت بکنه
دقت بکنه یعنی اشعار علی معلم رو بخونه ؟!
4628.gif

چاوشی سبکش همینه خودش هم گفته عاشق سیاه خواندنه وتا ابد این علاقه رو داره .
حالا ممکنه یه عده خوششون نیاد .خب می تونن گوش نکنن !
کسی مجبور نکرده .
اگه شما نگران این همه طرفداری که توسط چاوشی به بیراهه برن خب می تونی یه کار بهتر گل و بلبل تو لید کن جذبشون کن .اگه می تونی بکن .
نه اینکه خفقان درست کن
گلو رو با قیر پر کردن کار انسانهای وحشی است .
 

amirhkh

Registered User
تاریخ عضویت
8 ژانویه 2007
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
اثبات این قضیه این هست که تا قبل از محسن چاووشی و روی کار آمدن خوانندگانی چون حامد هاکان کسی الکی نمی خوند

حامد هاکان رو کی آورد ؟؟ خب معلومه محسن چاووشی

جوانی بیکار که فقط بلد بود با Dance eJay کار بکنه اومد و پشت سرش بقیه اومدند

اگه دوست دارید اسم بعدی های محسن چاووشی رو پشت سر هم بگم تا ببینید هرکی که جدید اومده یه بیت هم تو یکی از آهنگ های نفر قبلی خونده

محسن چاووشی خودش نسبتا بد نیست ولی باعث به بیراه رفتن خیلی از جوونا شد

حتما باز می گویید اثبات کن

اثباتش اینه که اون حامد هاکان رو آورد و حامد حاکان هم سرآغازی شد برای خراب شدن موسیقی پاپ ما

حامد حاکان از کی همراه محسن چاووشی شد ؟؟ از آهنگ نفرین به بعد

خواندن آهنگ در سبک و سیاق نفرین می تواند گاه سازنده باشد

شما فرق این دو بیت شعر پایین رو برای من روشن کنید

علی رضا عصار : خیال نکن نباشی بدون تو می میرم گفته بودم عاشقم خب حرفم رو پس می گیرم

محسن چاووشی : الهی سقف آسمون خراب بشه روی سرت بیای ببینی که همه حلقه زدند دور سرت

در ضمن آهنگ خودکشی هم معنی و مفهومش کاملا سازنده هست خودتون هم می دونید پس بهتره بیخودی جبهه نگیرید

بنده هم نمی خواستم بحث اصلا به محسن چاووشی کشیده بشه چون خیلی های دیگه هستند که در این فاروم هم واسشون تاپیک زده شده و کلا ارزش کارایی که می سازن واسه همه سواله

با تشکر
موفق باشید
 

r333

Registered User
تاریخ عضویت
20 ژوئن 2006
نوشته‌ها
51
لایک‌ها
4
چون شعر نفرين از كاراي چاوشي رو ذكر كرده بوديد گفتم اينو بنويسم
بين ترانه مبتذل ( به معني سخيف ) و ترانه فانتزي زمين تا آسمان فاصله است
ترانه فانتزي يعني همان چيزي كه شعر نفرين هم در بر مي گيرد قسمتي از ترانه سرايي هست
قبول دارم كه بكار بردن الفاظ ركيك و توهين به قشر خاصي اگر انجام بشه جالب نيست اما
اونچيزي كه ترانه نفرين هست
در حقيقت يك ترانه فانتزي هست كه تمام خواننده هاي پاپ در ايران و خارج از ايران به نوعي اون رو اجرا مي كنند
حتي مرحوم الهه و ويگن ... حتي ... حتي ... مگر اينكه فكر كنيد ترانه فقط اونيه كه شجريان مي خونه اونوقت ديگه بحثي باهم نداريم و البته اون اصلا پاپ نيست ( پاب درست تره فكر كنم )
صرف نفرين كردن نمي تونه بد باشه چون قسم نخورديم كه در ترانه ها صرفا بايد قربون هم بريم . اونچيزي كه بده توهين و لفظ ركيكه . مثل اغلب كارهاي حامد خانه هاكان
در مورد چاوشي بعيد مي دونم كسي كه ادعاي توجه به شعر و معني رو داره
اعتراف نكنه كه محسن چاوشي بهترين ترانه ها ومعاني رو براي آهنگ هاش در نظر گرفته
اگر تجربه ي شعراي كاراي چاوشي رو نداريد و اگر آلبوم متاسفم برات دم دستتون نيست
من مي تونم كمكتون كنم

باسلام
دقیقا منظور من موسیقی پاپ بوده این موسیقی هم مال مردمه و از اسم اون پیداست ولی آیا یک هنرمند نباید آنقدر احساس مسولییت داشته باشد که در انتخاب آنچه میخواند دقت بیشتری بخرج دهد آهنگ منتشر شده شما را همه گوش میکنند بزرگ و کوچیک حتی اگر نخواهی ممکنه ناخواسته موقعی که سوار تاکسی میشوی این گونه آهنگها را بشنوی.
البته این شکل بیان هم حتما برگرفته از جامعه ماست ولی معتقدم شکل ابراز اون اصلا مناسب نیست چون این آهنگها فرهنگ ایجاد میکنه پس میبایست در فرهنگی که ممکنه توسط ما ایجاد بشه دقت کنیم( اگر در مقابل مردم خود احساس مسولیت کنیم)
من از خواننده ای اسم نبردم منظور من کل این نوع موسیقه که یه جورایی بنظر مسموم شده . از آقای چاوشی هم آلبوم لنگه کفش رو شنیدم آلبوم متاسفم برات رو هم تهیه و گوش میکنم .
لطفا در مورد ترانه فانتزی هم توضیح بیشتری بدهید.​
 

tintin

Registered User
تاریخ عضویت
8 آگوست 2004
نوشته‌ها
1,806
لایک‌ها
0
الآن هدف از این تاپیک چیه ؟ یاد گذشته ؟ اینکه بگیم موسیقی سنتی بهتر از موسیقی پاپه ؟
هدف گفتن تفاوت هاست یا کوبوندن یک سبک ؟ هدف تعریف از اساتیده یا کوبوندن جوونا ؟
شروع این موج به اصطلاح نفرینی هیچ ربطی به چاووشی نداره !
اولین اشعار این سبک رو شاهکار بینش پژوه نوشت و علیرضا عصار و شادمهر عقیلی خوندند و دستشون درد نکنه که موسیقی رو از اون بی حالی و رکود دهه ۷۰ در آوردند
چاووشی هیچ کلمه ی زشت و توهین آمیزی تو اشعارش نگفته و اگر فحش یا ناسزایی تو شعر ها هست ربطی به چاووشی نداره بلکه به بی جنبگی افراد بر می گرده و شعور پایینشون !
وقتی دارید مثالی میارید نمی تونید بگین منظورم هیچ کسی نبوده ! پس خواهشا دقت بیشتری به عمل بیارید
در ضمن بهتر بود به جای گیر دادن به این آب باریکه ی پاپ می رفتین سراغ موسیقی رپ که روند رشدش خیلی خیلی سریعتر از موسیقی پاپ شده و اشعار و ... رو هم که بهتره چیزی نگم
 

amirhkh

Registered User
تاریخ عضویت
8 ژانویه 2007
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
الآن هدف از این تاپیک چیه ؟ یاد گذشته ؟ اینکه بگیم موسیقی سنتی بهتر از موسیقی پاپه ؟
هدف گفتن تفاوت هاست یا کوبوندن یک سبک ؟ هدف تعریف از اساتیده یا کوبوندن جوونا ؟
شروع این موج به اصطلاح نفرینی هیچ ربطی به چاووشی نداره !
اولین اشعار این سبک رو شاهکار بینش پژوه نوشت و علیرضا عصار و شادمهر عقیلی خوندند و دستشون درد نکنه که موسیقی رو از اون بی حالی و رکود دهه ۷۰ در آوردند
چاووشی هیچ کلمه ی زشت و توهین آمیزی تو اشعارش نگفته و اگر فحش یا ناسزایی تو شعر ها هست ربطی به چاووشی نداره بلکه به بی جنبگی افراد بر می گرده و شعور پایینشون !
وقتی دارید مثالی میارید نمی تونید بگین منظورم هیچ کسی نبوده ! پس خواهشا دقت بیشتری به عمل بیارید
در ضمن بهتر بود به جای گیر دادن به این آب باریکه ی پاپ می رفتین سراغ موسیقی رپ که روند رشدش خیلی خیلی سریعتر از موسیقی پاپ شده و اشعار و ... رو هم که بهتره چیزی نگم

دوست عزیز هدف همه ما فقط و فقط بهبود وضع موسیقی مملکتمون هست حالا با هر کسی

در ضمن خواهش مندم که به سلایق مختلف رو با بیشوری یکی نکنید

نظر دادن در مورد یک آهنگ ربطی به شعور و جنبه افراد نداره

به هر حال محسن چاووشی خوب یا بد خیلی ها رو به عرصه موسیقی پاپ وارد کرد که متاسفانه تک تکشون دارن گند می زنند تو موسیقی این مملکت
 

tintin

Registered User
تاریخ عضویت
8 آگوست 2004
نوشته‌ها
1,806
لایک‌ها
0
دوست عزیز هدف همه ما فقط و فقط بهبود وضع موسیقی مملکتمون هست حالا با هر کسی

در ضمن خواهش مندم که به سلایق مختلف رو با بیشوری یکی نکنید

نظر دادن در مورد یک آهنگ ربطی به شعور و جنبه افراد نداره

به هر حال محسن چاووشی خوب یا بد خیلی ها رو به عرصه موسیقی پاپ وارد کرد که متاسفانه تک تکشون دارن گند می زنند تو موسیقی این مملکت
خیالت راحت اینجوری و با بحث در این فروم ها هیچ بهبودی صورت نمی گیره
منم کاری با سلیقه ها نداشتم ! اصلا درست پست رو خوندی ؟
محسن چاووشی هم کانال ورود افراد به موسیقی نیست که بشه بهش ایراد گرفت
خودش ۱ ساله لنگ مجوزه و به خاطر طرز تفکر کهنه و اشتباه عده ای مثل شما و دوستانتون زندگیش داره تباه میشه
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
دوست عزیز هدف همه ما فقط و فقط بهبود وضع موسیقی مملکتمون هست حالا با هر کسی

در ضمن خواهش مندم که به سلایق مختلف رو با بیشوری یکی نکنید

نظر دادن در مورد یک آهنگ ربطی به شعور و جنبه افراد نداره

به هر حال محسن چاووشی خوب یا بد خیلی ها رو به عرصه موسیقی پاپ وارد کرد که متاسفانه تک تکشون دارن گند می زنند تو موسیقی این مملکت
وضعیت موسیقی با تهمت و افترا به یک فرد بهبود نمی یابد .آن هم با نگاهی که دو سال پیش را در نظر دارد نه حال را .
 

amirhkh

Registered User
تاریخ عضویت
8 ژانویه 2007
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
دوست عزیز بحث سر متهم کردن نیست

بحث سر باز کردن مساله هست

به هر حال برای روشن شدن بحث مجبوریم کمی هم در گذشته جستجو کنیم
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
خب الان باز شد ؟!
جستجو کردیم ، مقصر هم یافتیم فقط مونده صدور حکم و اجراش
2i8d4ao.gif
 

CP-YOU

Registered User
تاریخ عضویت
2 ژوئن 2005
نوشته‌ها
1,812
لایک‌ها
193
سن
40
محل سکونت
tehraaaaaan
بنظر من اگر يكنفر به تنهايي بتونه گند بزنه به موسيقي كشوري ، بايد به قدرتش ايمان اورد و بهش احترام گذاشت :happy:
از بحث چاوشي بيايم بيرون
چاوشي كلمه ي غير مودبانه و ركيكي استفاده نكرده و اگر بكنه كار بدي مي كنه . ولي نكرده
اينكه بگه الهي خدا بزنه توو كمرت ، براي ترانه ايي كه نفرين ناميده ميشه مودبانه ترين نفرين مرسوم اين جامه اس
مگر اينكه شما بخوايد بجاش بگيد . الهي كف شامپو بره تو چشمت !! :happy:
چاوشي در انتخاب اشعار خيلي دقت مي كنه
از آلبوم اولش بگير تا آلبوم آخرش كه رسما يك آلبوم فاخر موزيك پاب بود
حالا اينكه از بد روزگار شما آلبوم لنگه كفش پاره اش رو گوش كرديد كه خود من هم خيلي باهاش رابطه ندارم ديگه از بدشانسي شماس
من روي ايشون تعصب ندارم . دوستشون دارم و اگر اشتباه بكنند مي گم اشتباه كردند و اگر كارشون درست باشه تاييدش مي كنم
فرضا دو تا دمويي كه از ايشون دارم به اسم عصا و دروغ ، دوست ندارم و فكر مي كنم در حد لنگه كفش پاره شون باشه اما فرضا زخم زبونشون رو كه گوش مي دم ميرم توو فضا
ضمنا دوست عزيز شما اينجا بحث ترانه مي كنيد يا سواد موسيقي ؟
اگر بحث ترانه هست ، سندي با انتخاب ترانه ي فاخري مثل بابا اومده :blink: از اندي هم يكم عقب تره
و كلا دولت جمهوري اسلامي سعي كرد بازار لس آنجلس رو كساد كنه و موفق هم شد البته
من خودم بشخصه رابطه ام با لس آنجلسي ها كمتر از 10% شده .. چون شعر ندارند
يكزماني دولت به هركسي مي خواست خواننده بشه مجوز داد و خوب بين هزار نفر خواننده مزخرف چند تا هم مثل عصار و خواجه اميري پيدا شدند . حالا وقت سخت گيريه اما متاسفانه سخت گيري ها رو متوجه محسن چاوشي مي كنند و به بقيه مجوز مي دهند
شما كه ترانه ياس شادمهر يادته و احتمال خودتم مذهبي هستي كه بهش اشاره كردي
چطور مي توني شعر امام رضاي چاوشي رو گوش بدي و مو به تنت راست نشه ؟
من كه مذهبي نيستم هنوز هم ماهي يكي دو بار گوش مي كنمش
اما شادمهر
قبول دارم كه رفت اونجا و دقيقا لس آنجلسي شد
اما فكر نمي كنم بخاطر خوندن ترانه حالا بيا اينجا به ايران خيانت كرده باشه !!
اون آهنگ فقط يك رپ سطح پايين و ناموفق بود و بس
كسي رو بابت اجراي آهنگ ناموفق محاكمه نمي كنند
اگر ادبيات ركيك باشه و توهين آميز اونوقت جاي بحث داره كه البته رپ اساسش بر بي ادبي و اعتراض غير اصولي نهاده شده
در كل شادمهر در ايران خيلي خيلي متفاوت بود با اونجا
و اصولا برخلاف تصور جامعه شادمهر آهنگهاي آرومش موفق تر و قابل اعتنا تر هستند تا آهنگهاي 6/8 و ترنس و ...
چند روزه دل ديونه ...
فال قهوه ..
باورم نميشه دستات توي دست من نباشن ...
دوباره دلم واسه ( نمي دونم چي چي ) تنگه ..
و ...
شادمهر اگر باهوش بود كل آلبومش رو اسلو مي خوند و نهايتا 2 تا ‌آهنگ تند و تيز هم توش مي ذاشت
بگذريم از بحث ترانه دور شديم
بنظر من
چه خوبه كه ترانه هدف خاصي رو دنبال كنه و پيامي هم داشته باشه
اين پيام و هدف لزوما نبايد مثبت باشند
واقعا عجيبه كه ما تازه 4-5 ساله يادمون افتاده ميشه
خيال نكن نباشي رو هم خوند !!
و تا قبل از اون اكثرا الهي فدات بشم مي خونديم !!
البته من توجه شما رو جلب مي كنم به آهنگي كه خانم فائزه كه فكر كنم اوايل دهه 70 خوندند ( فكر كنم شعر از خانم بهبهاني باشه )

يا رب مرا ياري بده
تا خوب آزارش كنم
هجرش دهم خوارش كنم زارش كنم
از بوسه هاي آتشين واز خنده هاي دلنشين
صد شعله در جانش زنم صد فتنه در كارش كنم
در پيش چشمش ساغري
گيرم ز دست ديگري
از رشك آزارش دهم
واز غصه بيمارش كنم
هر شامگاه در خانه اي
چابكتر از پروانه اي رقصم بر بيگانه اي
واز خويش بيزارش كنم.
گيسوي خود افشان كنم
جادوي خود گريان كنم
با گونگون سوگندها بار دگر يارش كنم.
چون يار گشت بار دگر
كوشم به آزار دگر
.... :happy:


يعني ترانه سياه و نفرين و آزار قدمتش حتي پيش از فائزه س
فقط قضيه اينه كه چاوشي انقدر اين قضيه رو خوب و پر مخاطب اجرا كرده كه ما حتي شادمهر و عصار رو هم فراموش كرديم و فكر مي كنيم محسن خان چاوشي بود كه اول بار نفرين را وارد موسيقي كرد .
بگذريم
با نوشتار من و شما چيز خاصي عوض نمي شود
خلاصه اش اين ميشه
...
شما ها خودتون پسريد شايد كمتر اين جريان رو حس كنيد
البته دختر و پسر هم نداره
كلا جووناي ما خيلي بد صحبت مي كنند
يكبار توي مترو يا يه جاي عمومي به حرفاي دو تا آقا پسر يا دختر اصلا
گوش بديد و ببينيد مثل نقل و نبات فحش و كلمات ركيك استفاده مي كنند
وقتي جامعه ايي ادبيات محاوره ايش به ابتذال كشيده شد
و بكار بردن انواع و اقسام كلمات ركيك و مبتذل و پايين تنه ايي در حرف زدنه يومه اش مرسوم شد
خب ترانه مردميش هم به همين شدت سطح پايين ميشه
دايره لغت ترانه سرا هم خيلي متفاوت از دايره لغت مردم عادي نيست
نمي خوام فكر كنم شما هم وقتي با دوستاتون هستيد همونجوري حرف مي زنيد
ولي يكبار به حرف زدنه دو تا پسر دبيرستاني نگاه كنيد
انقدر كلماات ركيك و مستهجن مي شنويد كه
اشعار منتخب حامد هاكان در مقابلشون
شعر مولانا و حافظ را مي ماند :(
از ماست كه برماست


..
در مورد جمله بندي و تقدير هم
شما بالاييش رو كه بخوني مي بيني جمله بندي ها كلي ايراد داره
مثل همين پست
چون تند تند تايپ كردم بدون ويرايش :blush:
چقدر حرف زدم . ببخشيد كه طولاني و پراكنده نوشتم :blush:
 

amirhkh

Registered User
تاریخ عضویت
8 ژانویه 2007
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
با تشکر از تمامی دوستان

ولی اگر پست های من را بخوانید متوجه می شوید که

اولا : بنده نگفتم محسن چاووشی بده و حتی گفتم خودم خیلی از ترانه هاش رو گوش می کنم
بحث محسن چاووشی فقط در مورد چند نفری بود که آورد و این چند نفر هم نفرات دیگر و این زنجیر همینطور تا الان ادامه پیدا کرد و به بحرانی بزرگ منجر شد

وگرنه از بین پاپ خون های چند سال گذشته چاووشی جزو معدود نفراتی بوده که به مفهوم موسیقی کاملا آشنا بوده

دوما بنده اصلا آدم خشکه مذهبی نیستم و دلیلم هم از مثال زدن شادمهر عقیلی فقط این بود که می خواستم اوج تغییر را در یه آدم ببینید . آدمی که شاید هزاران هزار جوون به اسمش قسم بخورند

دوستان فکر کنم مسائل مهم تری باشه که بتونیم در این تاپیک در موردش نتیجه بگیریم

به قول CP-YOU مشکل از ریشه هست و ور رفتن با شاخ و برگ فایده ندارد
 
بالا