برگزیده های پرشین تولز

آنفولانزای پرندگان در ایران «شیوع پیدا کرده است»

dedboy

Registered User
تاریخ عضویت
7 جولای 2007
نوشته‌ها
654
لایک‌ها
102
محل سکونت
TEHROON !
آنفولانزای پرندگان در ایران «شیوع پیدا کرده است»


«سازمان جهانی سلامت حيوانات» روز پنج شنبه اعلام کرد که ويروس های کشنده H5N1 که عامل بيماری آنفولانزای پرندگان هستند، در گونه های مختلف مرغ در ايران شيوع پيدا کرده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين سازمان که به عنوان نهادی مرجع از سوی سازمان تجارت جهانی به رسميت شناخته شده، روز پنج شنبه خبر داد که ايران شيوع اين بيماری را در ميان مرغ ها تا روز چهارشنبه، ۲۶ دی ماه اعلام نکرده بود.

تهران در روز ۱۰ آذر ماه سال جاری گزارشی از وضعيت آنفولانزای پرندگان در ايران را به مقر «سازمان جهانی سلامت حيوانات» در پاريس ارسال کرده بود که در آن هيچ اشاره ای به شيوع اين بيماری نشده بود.

بر اساس گزارشی که اين سازمان در روز پنج شنبه منتشر کرده، ايران اخیرا به اين سازمان اعلام کرده که تاکنون در ميان ۱۴ پرنده، ويروس عامل بيماری کشنده آنفولانزای پرندگان را کشف کرده و ۴۷۵ پرنده نيز نابود کرده است.

«سازمان جهانی سلامت حيوانات»، نهاد بين المللی مسئول توسعه سلامت و بهداشت حيوانات در سراسر جهان است.

اين سازمان همچنين در جريان شيوع ناگهانی آنفولانزای پرندگان در جهان، نقش اصلی ردگيری و مديريت پروژه های تحقيقاتی را به عهده داشت.

بر اساس گزارشی که اين سازمان در روز پنج شنبه منتشر کرده، ايران اخیرا به اين سازمان اعلام کرده که تاکنون در ميان ۱۴ پرنده، ويروس عامل بيماری کشنده آنفولانزای پرندگان را کشف کرده و ۴۷۵ پرنده نيز نابود کرده است.
در دو سال گذشته، ديده شدن نخستين نمونه های انتقال ويروس کشنده آنفولانزای پرندگان به انسان موجب شد تا وحشتی جهانی از شيوع آسان يک بيماری مرگبار اوج بگيرد.

اين سازمان اعلام کرده که شيوع دوباره اين بيماری در استان مازندران در شمال ايران ديده شده است.

در گزارش سازمان جهانی سلامت حيوانات تاکيد شده که کارشناسان اين سازمان به تحقيقات در ايران ادامه می دهند که و تلاش خواهند کرد تا رد اين بيماری «که احتمالا گسترش يافته» را بيابند.

اين نخستين بار نيست که بيماری آنفولانزای پرندگان در استان مازندران شيوع پيدا کرده است. اسفندماه سال ۸۵ نيز استاندار مازندران و يکی از نمايندگان اين استان اعلام کرده بودند که با موارد بسياری از اين ابتلای پرندگان به اين بيماری رو به رو شده اند.

در آن زمان نيز عزت الله يوسفيان، نماينده مردم آمل در مجلس، مقام های سازمان دامپزشکی را به «مخفی کاری» متهم کرده بود و گفته بود که آنها به رغم مسئوليتشان حاضر نيستند که شيوع اين بيماری را در استان مازندران تاييد کنند.

سازمان دامپزشکی هيچ گاه شيوع اين بيماری را در مازندران رسما تاييد نکرد، اما به گفته شخصيت هايی چون آقای يوسفيان، آزمايشگاههای محلی اين موضوع را تاييد کرده بودند.

گزارش روز پنج شنبه سازمان جهانی سلامت حيوانات نشان می دهد که مقام های سازمان دامپزشکی ايران برای نخستين بار شيوع اين بيماری را در ايران، به سازمانی جهانی و مرجع اطلاع داده اند .

منبع : رادیو فردا
 

امیـن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
7 آگوست 2007
نوشته‌ها
206
لایک‌ها
0
سن
34
محل سکونت
with my partner :O :-j
ایول ...
 

Amirbahal3

Registered User
تاریخ عضویت
3 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
3,200
لایک‌ها
538
حالا از کجا میشه تهیه کرد؟!

من تماس گرفتم. گفتن باید ثبت نام کنی ده درصد از مبلغو همین اول بخوابونی بعد سه ماه دیگه اسمت در میاد بقیه پولو میدی و تحویل میگیری.
در کل شرایطش بد نیست. تا خدا چی بخواد.
 

pooya007

Registered User
تاریخ عضویت
29 جولای 2005
نوشته‌ها
3,833
لایک‌ها
13
محل سکونت
آخر خط
من تماس گرفتم. گفتن باید ثبت نام کنی ده درصد از مبلغو همین اول بخوابونی بعد سه ماه دیگه اسمت در میاد بقیه پولو میدی و تحویل میگیری.
در کل شرایطش بد نیست. تا خدا چی بخواد.
تحویل فوری ندارن؟
164.gif
 

dedboy

Registered User
تاریخ عضویت
7 جولای 2007
نوشته‌ها
654
لایک‌ها
102
محل سکونت
TEHROON !
آنفلوانزای مرغی؛ از یک سرماخوردگی ساده تا مرگ


«سازمان جهانی بهداشت حيوانات»، مستقر در پاريس، با استناد به گزارش مسئولان ايرانی گفته است، در ايران تعدادی پرنده مبتلا به بيماری آنفلوانزای مرغی مشاهده شده اند. ويروس آنفلوانزای مرغی می تواند به انسان سرايت کند.

آنفلوانزای مرغی در برخی از افراد با سرفه آغاز می شود و سپس به تنگی نفس، درد در عضلات و تب می انجامد. اين بيماری در بسياری از موارد با مرگ پايان می يابد.

آغاز اين بيماری با علايم يک سرماخوردگی معمولی همراه است و همين امر کار را برای تشخيص آن دشوار می کند.

پروفسور پيتر اوپن شا، رييس بخش عفونت های تنفسی در موسسه ملی قلب و ريه لندن در اين باره به راديو اروپای آزاد/راديو آزادی می گويد: «اين در واقع يکی از مشکلات ما همين است که آنفلوانزای مرغی هيچ ويژگی منحصر به فردی ندارد. تنها نکته ای که وجود دارد اين است که اين بيماری بيشتر با درد در ناحيه شکم، استفراغ و اسهال همراه است. البته اين علائم هم تنها در ۵۰ درصد از موارد ديده می شود.»

و علاوه بر اين در صورت ابتلای فردی به آنفلوانزای مرغی سه تا هفت روز طول می کشد تا اين بيماری علائم خود را نشان می دهد.

«اين در واقع يکی از مشکلات ما همين است که آنفلوانزای مرغی هيچ ويژگی منحصر به فردی ندارد. تنها نکته ای که وجود دارد اين است که اين بيماری بيشتر با درد در ناحيه شکم، استفراغ و اسهال همراه است. البته اين علائم هم تنها در ۵۰ درصد از موارد ديده می شود.»
پروفسور پيتر اوپن شا
در اين مدت انسان صرفا دچار يک تب ملايم و ضعف بدنی می شود. از همين رو بسياری موضوع را جدی نمی گيرند و اغلب پس از گذشت يک هفته به بيمارستان مراجعه می کنند.

پروفسور پيتر اوپن شا می گويد: «به هنگام مراجعه افراد به بيمارستان اغلب کار از کار گذشته است. بسيار مهم است که اگر فردی به آنفلوانزای مرغی مبتلا شده، به سرعت درمان شود، ترجيحا در ۲ روز نخست و يا حتی در صورت امکان ظرف ۸ ساعت پس از ابتلا يعنی هنگامی که فرد به تب ۳۸ درجه مبتلا شده است. به همين دليل مهم است که همه يک دماسنج ديجيتال در دسترس داشته باشند.»

به گفته کارشناسان در ۷۰ درصد موارد، افراد در نتيجه تماس با پرندگان بيمار، به آنفلوانزای مرغی مبتلا می شوند.

ماريا چنگ از سازمان بهداشت جهانی در اين باره می گويد: «اگر کسی با پرنده ای تماس پيدا کند که بر اثر ويروس اچ ۵ ان يک، يعنی ويروس مولد آنفلوانزادی مرغی مرده باشد، يا پرنده های مبتلا را برای تهيه غذا آماده کند يا حتی غبار فضايی را تنفس کند که پرندگان آلوده در آن قرار داشته اند، ممکن است به آنفلوانزای مرغی مبتلا شود.»

البته در صورتی که مرغ و تخم مرغ به خوبی پخته شده باشد، ديگر خطر ابتلا به اين بيماری مرگبار وجود ندارد.

ولی مشکل آن است که بسياری از مردم پيش از پخته شدن گوشت مجبورند به آن دست بزنند. ماريا چنگ: معتفد است: «در مناطق روستايی آسيا مردم خودشان مرغ ذبح می کنند و پر می کنند. در اين حالت خطر ابتلا به ويروس اچ ۵ ان ۱ وجود دارد.»

در حال حاضر تنها يک داروی موثر برای مقابله با بيماری آنفلوانزای مرغی وجود دارد که تامی فلو نام دارد و توسط شرکت سوييسی روش توليد می شود.

البته پزشکان تنها در صورتی می توانند از اين دارو استفاده کنند که بيمار در همان روزهای نخست ابتلا به بيماری به بيمارستان مراجعه کند.

مراجعه دير هنگام سبب می شود تا ويروس عامل آنفلوانزای مرغی ريه را تخريب کند. نارسايی ريوی دليل مرگ ۲۰ درصد از افراد مبتلا به اين بيماری است.

در ۲۰ درصد ديگر نارسايی کليوی باعث مرگ بيمار شده است.

بيش از نيمی از کسانی که بر اثر آنفلوانزای مرغی جان باخته اند مغز استخوان شان با مشکل روبرو شده است، بدين ترتيب که مغز استخوان در بدن اين افراد سلول کافی برای مقابله با بيماری توليد نمی کند. در اين حالت کل سيستم بدن از کار می افتد.

منبع رادیو فردا
 

pooya007

Registered User
تاریخ عضویت
29 جولای 2005
نوشته‌ها
3,833
لایک‌ها
13
محل سکونت
آخر خط
سازمان جهانی بهداشت حیوانات درباره شیوع یک نوع کشنده آنفلوآنزای مرغی در شمال ایران هشدار داد.

این سازمان با انتشار گزارشی که به تایید مجتبی نوروزی، رئیس سازمان دامپزشکی ایران رسیده است، خبر داد که در تاریخ 12 دسامبر 2007 (21 آذر 1386)، در روستای درزی نقیب در توابع شهر بابلسر شواهد وجود نسخه "فوق العاده مسری آنفلوآنزای مرغی" موسوم به H5N1 را تایید کرده است.

سازمان جهانی بهداشت حیوانات که در روز چهارشنبه 16 ژانویه (26 دی) گزارش رسمی این حادثه را دریافت کرده است، در گزارش خود ذکر کرده که پرنده های آلوده به این ویروس، طیور موجود در محیطی مسکونی بوده اند و 14 قطعه پرنده در اثر ابتلا به بیماری از بین رفت.

این سازمان اعلام کرده است که در پی کشف این مورد 475 قطعه پرنده دیگر نیز نابود شدند.

با این حال سازمان جهانی بهداشت حیوانات متذکر شده که هنوز منبع بیماری مشخص نیست و تلاشهایی در جریان است تا با منطقه بندی نواحی اطراف و تحت نظر گرفتن رفت و آمد، میزان و احتمال شیوع این بیماری از منطقه مشخص شود.

هنوز از سوی منابع رسمی ایران خبری درباره این حادثه منتشر نشده است.

این خبر یک ماه پس از آن اعلام شد که وزارت بهداشت ایران نسبت به خطر شیوع آنفلوآنزای مرغی بواسطه فرارسیدن زمان مهاجرت پرندگان هشدار داد.

انتقاد از ایران بخاطر تاخیر در ارسال گزارش

آلکس تیرمان، مشاور ویژه مدیر کل سازمان جهانی بهداشت حیوانات در گفتگویی اختصاصی با بخش فارسی بی بی سی، ابراز خشنودی کرد که گزارش، مربوط به حیوانات خانگی است و از این رو شمار حیوانات در معرض این بیماری بسیار کمتر از مواردی است که این بیماری در مرغداری ها و محیط های صنعتی دیده می شود.

با این وجود او هشدار داد که ارتباط مستقیم روستاییان با این حیوانات باعث می شود که شیوع و گسترش بیماری تا اندازه زیادی تحت تاثیر نزدیکی این روستا با روستاهای اطراف قرار داشته باشد.

آقای تیرمان هرچند از موارد متعدد همکاری ایران با سازمان خود ابراز رضایت کرد، اما از فاصله زیاد میان تاریخ مشاهده موارد مشکوک در آن حادثه تا زمان گزارش آن به سازمان جهانی بهداشت حیوانات (36 روز) انتقاد کرد و گفت چنین تاخیری می تواند توان مقابله با گسترش این بیماری در منطقه را به نحو قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

به گفته آقای تیرمان ایران از این پس بطور دائم وضعیت در این منطقه را تحت نظر خواهد گرفت و بر اساس موازین عملکرد این سازمان، باید هر هفته گزارشهایی را مبنی بر پیشرفت در مبارزه با بیماری به این سازمان ارسال نماید.

اولین مورد آنفلوآنزای مرغی در ایران

اولین مورد بروز آنفلوآنزای مرغی در ایران، در اواسط فوریه سال 2006 و در جریان مطالعه قوها در مرداب انزلی مشاهده شد. اما با تدابیر اتخاذ شده، میزان گسترش بیماری در میان 3000 قوی مورد مطالعه، به 8 قو محدود ماند و کنترل شد.

ایران در طی سال 2007 چند مورد مشکوک مشاهده شده در پرندگان از جمله موردی در توابع زنجان را به اطلاع سازمان جهانی بهداشت حیوانات رسانده است اما در هیچکدام از این موارد، وجود بیماری آنفلوآنزای مرغی تایید نشد.

H5N1 مهلک ترین نوع آنفلوآنزای مرغی است که باعث مرگ پرندگان می شود و امکان انتقال آن به انسان نیز وجود دارد.

این ویروس از طریق تماس با فضولات و بدن پرندگان یا جسد پرندگان مرده منتقل می شود.

شواهدی مبنی بر انتقال این بیماری از انسان به انسان، یا از طریق هوا دیده نشده است، با این حال از آنجا که نرخ جهش ژنتیک در ویروس آنفلوآنزا بالاست، نگرانی هایی درباره احتمال تغییر ژنتیکی این نوع ویروس به نحوی که امکان انتقال آن به طرق مذکور وجود داشته باشد، ایجاد شده است.

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2008/01/080117_ba-iran-bird-flu.shtml
 
بالا