برگزیده های پرشین تولز

اجزاء موتور و پاسخ به سوالات متداول

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
قسمت های اصلی موتور

۱: بلوک سیلندر ( بدنه موتور) ۲ : سرسیلندر ۳: محفظه میل لنگ


قطعاتی که به سرسیلندر بسته می شوند

سوپاپ ها - گیت سوپاپها - لاستیک گیت سوپاپها - فنر سوپاپ - پولک و خار سوپاپ - اسبکها و میل اسبکها - میل تایپیت

درپوش سوپاپ ها و واشر مربوط به ان - ترموستات - منیفولد هوا و دود .

قطعات موجود در موتور اتومبیل

سیلندر - بوش سیلندر - رینگ ها - پیستون ها - شاتون ها - یاتاقان ها - کپه ها - میل لنگ - فلایویل - دنده فلایویل -

انگشتی یا گژن پین و خارهای فنر ان - فولی و خار میل لنگ - میل سوپاپ و بوش های ان - استکانی تایپیت - میل رابط-

واتر پمپ - اویل پمپ - دنده ی میل سوپاپ و دنده ی میل لنگ - پمپ بنزین - کاربراتور - فیلتر روغن - منیفولد - شمع

پروانه - دلکو - دینام - ترموستات .

محل قرار گرفتن سر سیلندر

سرسیلندر بوسیله ی تعدادی پیچ به بلوک سرسیلندر بسته می شود .

واشر سر سیلندر چه خواصی دارد

شکل پذیری : بتواند در پستی و بلندی ستوه سیلندر و سر سیلندر نفوذ نموده و عمل اب بندی را به خوبی انجام دهد.

ضریب حرارتی بالا :‌ در اثر افزایش درجه ی حرارات گرما را به خوبی انتقال داده و نسوزد .

وظیفه ی واشر سر سیلندر


۱: جلوگیری از خروج کمپرس

۲: جلوگیری از مخلوط شدن اب و روغن

جنس واشر سر سیلندر


از ۲ لایه مس و یک لایه ازبست (پنبه کوهی) تهیه شده است .

علت سوختن واشر سر سیلندر

۱: شل بودن پیچهای سرسیلندر ۲: فشار زیاد به موتور ۳:تاب داشتن سرسیلندر ۴:جوش اوردن موتور

علائم و نشانه های سوختن واشر سر سیلندر

۱: وجود لکه ی روغن در اب رادیاتور ۲: تشکیل حباب در اب رادیاتور به هنگام گاز دادن به موتور ۳: خروج اب از اگزوز

۴: شیری رنگ بودن روغن

علت ترک خوردن سیلندر


۱: گرمای بیش از حد موتور ۲: فشار زیاد به موتور ۳: یخ زدن اب داخل موتور در اثر نبودن مایع ضد یخ

سوپاپ چیست ؟

سوپاپ ها دریچه هایی هستند برای ورود مخلوط هوا و بنزین و خروج دود .

در هر سیلندر چند نوع سوپاپ وجود دارد ؟


۲ نوع

۱: سوپاپ گاز یا هوا (ورودی) ۲: سوپاپ دود (خروجی)

تفاوت سوپاپ هوا و دود

بشقابک سوپاپ هوا (سوخت) بزرگتر از سوپاپ دود است - ساق سوپاپ هوا (سوخت) باریکتر از سوپاپ دود است

- جنس سوپاپ دود محکمتر از سوپاپ هوا (سوخت) است .

وظیف ی میل سوپاپ

محوری است که حرکت خود را از میل لنگ می گیرد و دارای بادامک های است که به تایپیک ها حرکت رفت و

برگشتی می دهد بعلاوه استوانه ی خارج از محوری دارد که پمپ بنزین را بکار می اندازد و نیز دارای چرخ دنده ی

محرک اویل پمپ و دلکو می باشد .

وظیفه ی گیت سوپاپ

از حرکت عرضی سوپاپ جلوگیری می کند .

وظیفه ی لاستیک گیت سوپاپ

جلوگیری از نفوذ روغن به اتاق انفجار می باشد .

کار فنر سوپاپ

عمل بسته شدن سوپاپ ها رو بر عهده دارد .

ترتیب قرار گرفتن سوپاپ ها در یک موتور ۴ سیلندر


در نوع متداول ان به صورت زیر است :

دود - گاز / گاز - دود / دود - گاز / گاز - دود

دلایل کج شدن سوپاپ

لقی زیاد بین ساق سوپاپ و راهنمای ان ( گیت سوپاپ‌) و قائم نبودن فنر سوپاپی که در حالت ازاد می باشد.

دلایل سوختن سوپاپ

۱ : حرارت بیش از حد موتور ۲ : کم بودن فاصله ی بین اسبک و سوپاپ ۳ : ریتارد بودن دلکو ۴ :‌با دنده ی مرده حرکت کردن ۵ : کارکرد زیاد سوپاپ

علت شکستن فنرهای سوپاپ

۱ : افزایش تنش در فنر به علت ایجاد ارتعاش در سرعت های بحرانی و در اثر تنش زیاد فنر موج برداشته و در اثر لرزش می شکند.

۲ : ایجاد ترک در سطوح فنر به علت کار زیاد در فنر ترک هایی در سطوح ان ایجاد شده و نهایتا می شکند.

جلوگیری از ارتعاش و موج برداشتم فنر


۱ : بکار بردن کلاهک اصطکاکی یا خفه کن ۲ : استفاده از فنر محکمتر با ضریب ارتجاعی بیشتر ۳ :‌استفاده از فنر با قطر پیچش مختلف :

در این روش هر مارپیچ فنر تمایل به ارتعاش در سرعت معینی دارد و مجموعه ی حلقه های فنر هیچگاه با هم ارتعاش پیدا نمی کنند.

کار پولک فنر سوپاپ

این پولک فنر سوپاپ را به کمک خارهای مخروطی سوپاپ که در شیار ساق سوپاپ قرار دارد نگه میدارد .

تنظیم بودن لقی سوپاپ چه اهمیتی دارد ؟

اگر لقی خیلی زیاد باشد در موقع باز شدن سوپاپ ضربه ی زیادی به اسبک وارد می شود بعلاوه در موقع بسته شدن سوپاپ نیز ضربه ی شدیدی به سیت ان وارد می گردد

اگر لقی خیلی کم باشد مدت نشستن سوپاپ در سیت کاهش میابد بعلاوه به علت انبساط سوپاپ وجه ان به طور

کامل درون سیت نمینشیند این عمل قدرت موتور را کاهش می دهد . به علت کوتاه شدن مدت تماس سوپاپ

انتقال حرارت به خوبی انجام نگرفته و سوپاپ میسوزد .

سوپاپ ها چگونه باز و بسته می شوند ؟

بر اثر گردش دورانی میل سوپاپ ، بادامک ها به انتهای استکانی تایپیک نیرو وارد نموده و نیروی حاصله توسط میل رابط به زیر اسبک منتقل می شود در نتیجه

اسبک سوپاپ را باز کرده و به محض اینکه بادامک میل سوپاپ از زیر استکانی عبور نمود با فشار فنر سوپاپ قطعات فوق به جای اولیه ی خود برمیگردند و سوپاپ بسته می شود .

علت فیلر گیری سوپاپ ها


چون فلزات در برابر گرما منبسط و در برابر سرما منقبض می شوند و سوپاپ ها نیز فلزی هستند لذا به علت قرار گرفتن در برابر حرارت شدید منبسط شده و فاصله ی انها نامیزان می شود بنابراین باید هر چند وقت یکبار فیلر گیری شوند

تا فاصله ی بین اسبک و ساق سوپاپ در حد استاندارد تنظیم گردد .

طریقه های درگیر شدن چرخ دنده سر میل لنگ با چرخ دنده سر میل سوپاپ

۱ :‌ دنده به دنده ۲:‌ توسط زنجیر ۳ :‌ توسط تسمه

پیستون و عملکرد ان

قطعه ای است استوانه ای شکل که در داخل سیلندر با اتصال داشتن به شاتون حرکت رفت و برگشتی دارد

پیستون قطعه ی اصلی موتور ایت که ۴ عمل اصلی موتور را فراهم می کند.

چه قطعاتی به پیستون وصل می شوند ؟

۱ : شاتون ۲: گژن پین ۳ : رینگ روغنی و کمپرسی

انواع رینگ و وظیفه ی انها

۱ :‌ رینگ کمپرسی که وظیفه ی ان اب بندی محفظه ی احتراق و جلوگیری از نشتی گاز به محفظه ی کارتل و جلوگیری از بالا امدن روغن به روی پیستون می باشد.

۲ :‌رینگ روغنی که وظیفه ی ان جلوگیری از نفوذ روغن به محفظه ی احتراق و روغنکاری گژن پین و تمیز کردن جداره ی سیلندر .

تفاوت های رینگ روغنی و رینگ کمپرسی

۱ : سطح رینگ روغنی کوچکتر از سطح رینگ کمپرسی است

۲ : ضخامت رینگ روغنی بیشتر از ضخامت رینگ کمپرسی است

۳ : رینگ کمپرسی فاقد سوراخ ولی رینگ روغنی دارای سوراخ می باشد

۴ : رینگ کمپرسی در شیار بالای پیستون و رینگ روغنی در شیار زیر ان قرار می گیرد.

گژن پین

گژن پین یا انگشتی پیستون میله ای است تو خالی که پیستون را به شاتون متصل کرده و بوسیله ی ۲ خار که از بیرون زدن ان جلوگیری می کنند به پیستون متصل می گردد.

شاتون و عملکرد ان

یک اهرم فلزی مقاوم و مخصوصی است که پیستون را به میل لنگ وصل می کند . سر شاتون به گژن پین و انتهای

شاتون بر روی یاتاقان متحرک میل لنگ متصل می شود . شاتون ضربات وارده به پیستون را به میل لنگ منتقل می کند.

قسمت های مختلف شاتون

۱ :‌سر شاتون ۲ : بدنه ی شاتون ۳ : کپه شاتون

یاتاقان

یاتاقان ها قطعاتی هستند که بین پایه های ثابت و متحرک میل لنگ قرار می گیرند تا از ساییده شدن و خردگی ان جلوگیری کنند .

انواع یاتاقان و محل قرار گیری


۱ : یاتاقان ثابت ۲ : یاتاقان متحرک

یاتاقان ثابت بین کپه ی ثابت و پایه های ثابت میل لنگ و یاتاقان متحرک بین کپه ی شاتون و پایه ی متحرک میل لنگ قرار میگیرد.

بغل یاتاقانی در کجا قرار دارد و چه کاری انجام می دهد ؟

بغل یاتاقانی در کنار یاتاقان های ثابت قرار داشته و از حرکت طولی میل لنگ جلوگیری می کند و معمولا با خود یاتاقان های ثابت یک تکه ساخته می شود .

علت سوختن یاتاقان

۱ : نرسیدن روغن به میل لنگ و یاتاقان ها در اثر کمبود روغن و کار نکردن اویل پمپ

۲ : کاهش مقدار غلظت روغن

۳ : سرعت زیاد و فشار اوردن به موتور

۴ : داغ کردن موتور ، صاف نبودن پایه های ثابت و متحرک میل لنگ

۵ : کثیف شدن روغن در اثر تعویض نکردن فیلتر روغن

۶ : لقی یاتاقان ها و یا سفت بستن انها

ساختمان میل لنگ


سر میل لنگ یا محل بستن فولی میل لنگ و خار ان - چرخ دنده ی سر میل لنگ - لنگ های تعادل میل لنگ -

فلانچ انتهای میل لنگ که فلایویل به ان بسته شده است .

کار میل لنگ

تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت دورانی که در نتیجه باعث گردش فلایویل میل سوپاپ و پروانه ی دینام می شود

و نیروی موتور را به گیربکس و از طریق ان به چرخ ها منتقل می نماید .

انواع لقی میل لنگ و دلایل ان

۱ : لقی افقی که به علت ساییدگی بغل یاتاقانی ایجاد می شود

۲ : لقی عمودی که بر اثر ساییدگی و یا شل بستن یاتاقان های ثابت بوجود میاید

علت بریدن میل لنگ

تراشیدن بیش از حد میل لنگ - لقی افقی - سفت بسته شدن یاتاقان ها - تعویض دنده ی معکوس در سرعت های بالا

نسبت گردش میل لنگ با میل سوپاپ

۲ دور گردش میل لنگ مساوی است با یک دور گردش میل سوپاپ

فلایویل


فلایویل یا چرخ لنگر موتور صفحه ای مدور و از جنس فولاد است و در انتهای میل لنگ به فلانچ متصل می شود تا حرکت دورانی میل لنگ را متعادل کرده و دور موتور را یکنواخت و تنظیم کند

یکطرف ان صاف و قسمتی از کلاچ به حساب می اید .

دنده ی فلایویل

چرخ دنده دار مخصوصی است که بصورت حلقه دور فلایویل قرار گرفته و در هنگام روشن شدن موتور با دنده ی استارت درگیر شده و میل لنگ را می گرداند .
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
اینم عکس که از رو کتاب اسکن کردم ! دیگه بهتر از این نمی شد یا بلد نبودم :دی

IMG.jpg


IMG_0001.jpg


IMG_0002.jpg


IMG_0003.jpg
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,676
لایک‌ها
138
سن
36
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
خسته نباشید حامد جان ؛ بسیار کامل و جامع .
 

Tooraj2008

Registered User
تاریخ عضویت
19 فوریه 2008
نوشته‌ها
269
لایک‌ها
6
محل سکونت
تهرون
سلام حامد جان
میخاستم بدونم چرا وقتی در حال حرکتیم و مثلا ماشین دنده 3 هست و سرعت ماشین کم میشه بعد
پدال گاز و فشار میدیم صدای چق چق از موتور میاد؟(به موتور فشار میاد ولی چون دنده سبکه ماشین شتاب نمیگیره) از بعضی ها شنیدم صدای سوپاپه؟ آیا درسته؟اگه درسته چرا صدا میدن؟
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
سلام حامد جان
میخاستم بدونم چرا وقتی در حال حرکتیم و مثلا ماشین دنده 3 هست و سرعت ماشین کم میشه بعد
پدال گاز و فشار میدیم صدای چق چق از موتور میاد؟(به موتور فشار میاد ولی چون دنده سبکه ماشین شتاب نمیگیره) از بعضی ها شنیدم صدای سوپاپه؟ آیا درسته؟اگه درسته چرا صدا میدن؟
سلام

دقیقا صدای سوپاپه .

احتمال کج شدن سوپاپ ها هم هست اگه زیاد اینکار رو ادامه بدید .

وقتی دنده بیشتر از اونی باشه که لازمه ، یعنی به جای دنده ی ۲ ،‌دنده ۳ باشیم ،‌موتور با فشار زیاد کار می کنه تا دورش رو با دور گیر بکس یکی کنه .
 

Tooraj2008

Registered User
تاریخ عضویت
19 فوریه 2008
نوشته‌ها
269
لایک‌ها
6
محل سکونت
تهرون
سلام

دقیقا صدای سوپاپه .

احتمال کج شدن سوپاپ ها هم هست اگه زیاد اینکار رو ادامه بدید .

وقتی دنده بیشتر از اونی باشه که لازمه ، یعنی به جای دنده ی ۲ ،‌دنده ۳ باشیم ،‌موتور با فشار زیاد کار می کنه تا دورش رو با دور گیر بکس یکی کنه .

اونجور که من استنباط میکنم گیربکس تو دنده سبک هستش و موتور فشار زیادی رو برای به حرکت در آوردن اون
متحمل میشه یعنی هوا و سوخت زیادی وارد سیلندر میشه و باعث خودسوزی میشه و انفجار قبل از جرقه شمع بوجود میاد و سوپاپ که هنوز کاملا بسته نشده رو با ضربه شدید به بالا پرتاب میکنه و سوپاپ وقتی با سیت یا با بادامک میل سوپاپ برخورد میکنه صدا میده! (چق چق)فکر کنم درجه اکتان بنزین هم با اینکه موتور تحت فشاره ولی موثر باشه! درسته؟؟؟؟؟؟؟؟;)
 
Last edited:

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
اینی که شما فرمودین همون ناک زدن هست ، که به دلیل اکتان پایین در بنزین اتفاق میفته .

وقتی ضریب تراکم بنزین پایین باشه ، قبل از اینکه شمع جرقه بزنه ، بنزین منفجر میشه و فشار زیادی به پیستون وارد میکنه .
 

Tooraj2008

Registered User
تاریخ عضویت
19 فوریه 2008
نوشته‌ها
269
لایک‌ها
6
محل سکونت
تهرون
ممنون از جواب شما حامد عزیز
برای سرویس های دوره ای سیستم انژکتور چه چیزهایی رو بازدید میکنن یا عوض میکنن؟ و هر چند وقت خوبه این کارو بکنیم؟ آیا ماشین های مختلف زمان سرویسشون با هم فرق داره؟
با سپاس:)
 

Tooraj2008

Registered User
تاریخ عضویت
19 فوریه 2008
نوشته‌ها
269
لایک‌ها
6
محل سکونت
تهرون
حامد جان ممنون از توضیحاتت. سوپاپ ها چطور تو شتاب ماشین تأثیر می ذارن؟

تا اونجایی که من میدونم اگه قطر سیت سوپاپها بیشتر باشه چه دود چه سوخت حجم جابجایی سوخت و دود میره بالا
و قطعا در شتاب تاثیر داره...و دیگه زاویه باز و بسته شدن سوپاپها توسط camshaft یا همون میل سوپاپه...مثلا میشه طوری تنظیم کرد که میزان تراکم داخل سیلندر بالا بره...
 

keykavoos

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2006
نوشته‌ها
198
لایک‌ها
267
محل سکونت
سر کلاس
تا اونجایی که من میدونم اگه قطر سیت سوپاپها بیشتر باشه چه دود چه سوخت حجم جابجایی سوخت و دود میره بالا
و قطعا در شتاب تاثیر داره...و دیگه زاویه باز و بسته شدن سوپاپها توسط camshaft یا همون میل سوپاپه...مثلا میشه طوری تنظیم کرد که میزان تراکم داخل سیلندر بالا بره...
خب اینکه خیلی سخت شد. چون اون طور که من فکر می کنم افزایش سوخت ورودی باعث افزایش فشار احتراق میشه و این به پیستون وسر سیلندر و دیواره ی سیلندر فشار زیادی وارد می کنه. به علاوه افزایش تراکم داخل سیلندر هم همون اثر رو داره و البته باعث ناک زدن هم ممکنه بشه که البته با اکتان بالا حل میشه. حالا راه حل واسه فشار اضافه چیه؟
 

Tooraj2008

Registered User
تاریخ عضویت
19 فوریه 2008
نوشته‌ها
269
لایک‌ها
6
محل سکونت
تهرون
چون اون طور که من فکر می کنم افزایش سوخت ورودی باعث افزایش فشار احتراق میشه و این به پیستون وسر سیلندر و دیواره ی سیلندر فشار زیادی وارد می کنه.

جنس آلیاژ سوپاپ و پیستون باید از نوعی انتخاب بشه که تحمل گرمای بالاتری داشته باشه
 

H.K.J

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
سلام و خسته نباشيد .

يه تحقيق چند صفحه اي راجع به پمپ سوخت رساني موتور ديزل مي خواستم .

متشكر ميشم اگه باعث بشيد هم به اطلاعات افزوده بشه هم به نمره ي كلاسي ام .

ولا ديگه دمارم دراومد اينقدر گشتم چيزي گيرم نيومد .

ممنون .
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,676
لایک‌ها
138
سن
36
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
سلام و خسته نباشيد .

يه تحقيق چند صفحه اي راجع به پمپ سوخت رساني موتور ديزل مي خواستم .

متشكر ميشم اگه باعث بشيد هم به اطلاعات افزوده بشه هم به نمره ي كلاسي ام .

ولا ديگه دمارم دراومد اينقدر گشتم چيزي گيرم نيومد .

ممنون .

ببینید این به کارتون میاد ..
306.gif
 

Tooraj2008

Registered User
تاریخ عضویت
19 فوریه 2008
نوشته‌ها
269
لایک‌ها
6
محل سکونت
تهرون
سلام و خسته نباشيد .

يه تحقيق چند صفحه اي راجع به پمپ سوخت رساني موتور ديزل مي خواستم .

متشكر ميشم اگه باعث بشيد هم به اطلاعات افزوده بشه هم به نمره ي كلاسي ام .

ولا ديگه دمارم دراومد اينقدر گشتم چيزي گيرم نيومد .

ممنون .

فکر کنم این بدردت بخوره;)
Diesel engine reference book
http://rapidshare.com/files/2842647/DieselEngine_ReferenceBook_muya.part1.rar
http://rapidshare.com/files/2777640/DieselEngine_ReferenceBook_muya.part2.rar
 

Tooraj2008

Registered User
تاریخ عضویت
19 فوریه 2008
نوشته‌ها
269
لایک‌ها
6
محل سکونت
تهرون
من یه سری اطلاعات در مورد موتورهایی که برای پراید نصب میکنن میخاستم مثل اینکه موتورهای مزدا هستش...
حدود قیمتش هم مثلا برای موتور 1800 میخاستم...بعد اینکه آیا این موتور ها انژکتوری هستن یا میشه تبدیلشون کرد به انژکتوری اگه کاربراتی هستن..
اگه بخوایم توربو روشون نصب کنیم چه قسمتایی از موتور رو باید عوض کنیم بعد توربو مثلا با فشار 15 چند اسب قدرتو بالا میبره

B6&BP_carx1.jpg

با سپاس
 
Last edited:

TheBoss

کاربر فعال زبان
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 مارس 2007
نوشته‌ها
658
لایک‌ها
16
محل سکونت
HaMeDaN
سرسیلندر مزدا رو من دیده بودم روش فک کنم 250 تومن بود
 

Tooraj2008

Registered User
تاریخ عضویت
19 فوریه 2008
نوشته‌ها
269
لایک‌ها
6
محل سکونت
تهرون
فیلتر هوای اسپرت چند اسب قدرتو میبره بالا؟(پراید) فیلتر اسپرت چه مارکیش خوبه و قیمتش چنده؟
کسی میدونه هر یه اسب چند واته؟؟؟؟؟
 
بالا