برگزیده های پرشین تولز

خواص خرما

1240

Registered User
تاریخ عضویت
7 می 2007
نوشته‌ها
1,217
لایک‌ها
28
محل سکونت
ایران--آبادان,خرمشهر
آشنایی با خرما و خواص آن خرما میوه‌ای است بهشتی که نام آن در کتاب‌های مقدس آسمانی بارها تکرار شده است. گیاه‌شناسان معتقدند که به احتمال قریب به یقین خرما از سرزمین‌های حوالی خلیج فارس منشا گرفته است.
خرما در دوران باستان به فراوانی در سرزمین‌های بین دو رود نیل و فرات وجود داشته و گفته می‌شود محدوده رشد آن در دوران پیش از تاریخ از سنگال تا حوزه رودخانه ایندوس در شمال هند را در برمی‌گرفت.
شواهد باستان‌شناسی مربوط به کشت خرما در غرب عربستان به ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تعلق دارند. خرما در این نواحی به عنوان نماد باروری و زایش مورد توجه خاص مردم بوده است و چادرنشین‌‌ها آن را در واحه‌های بیابانی می‌کاشتند.
اعراب خرما را با خود به اسپانیا بردند. بعدها بتدریج خرما از آسیا و عمدتا خاورمیانه به استرالیا و قاره آمریکا نیز برده شد. سیاحان اسپانیایی نیز خرما را به نیومکزیکو و کالیفرنیا معرفی کردند تا جایی که کالیفرنیا امروزه یکی از تولیدکنندگان خرماست.
بیش از ۳۰۰۰ نوع خرما در جهان شناخته شده است که برخی از آنها مانند هلیله، مضافتی، شکری چرپان و بارشاهی در ایران وجود دارد.
تا ۳۰ درصد وزن خرما را آب تشکیل می‌دهد. میوه خرما ۲ درصد پروتئین و کمتر از ۲ درصد چربی و املاح دارد. پروتئین و آب موجود در آن بسته به نوع خرما و مرحله رسیدن آن فرق می‌کند.
۱۰۰ گرم خرمای تازه دارای ۱۶۳ کیلوکالری انرژی ، ۰٫۹ گرم پروتئین ، ۰٫۳ گرم چربی ، ۳۸ گرم گلوسید ، ۳۰‌ میلیگرم فسفر ، ۱٫۳ میلی‌گرم آهن ، ۶۵۰ میلی‌گرم پتاسیم ، ۶۵ میلی‌گرم منیزیم ، ۷۰ میلی‌گرم کلسیم ، ۲ میلی‌گرم آهن ، ۲٫۲ میلی‌گرم نیاسین است.
به دلیل سدیم کم آن (یک میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم خرما)، برای افراد دچار فشار خون بالا که باید **** کم سدیم داشته باشند، مفید است.
تحقیقات نشان داده خرما با توجه به داشتن مقدار قابل توجه فیبر خوراکی می‌تواند از بسیاری سرطان‌ها مانند سرطان کولون و معده پیشگیری کند.
یکی از خواص خرما ملین بودن آن است. اگر ۶ تا ۷ عدد خرما را در ۲ لیوان آب جوش خیس کرده و صبح و شب آن را به صورت گرم بنوشید خاصیت آن را به وضوح می‌بینید.
خاصیت دیگر خرما، خنثی کردن اسید معده است، از آنجا که زیادی اسید معده باعث ترش کردن و دل‌درد می‌شود، در طب سنتی چین برای رفع دل درد ۲ تا ۳ عدد خرمای تازه و له شده را در آب جوش انداخته آن را هم زده و می‌نوشند.
مراحل تکامل خرما
میوه خرما از زمان تشکیل تا هنگام رسیده شدن باید ۴ مرحله را پشت‌سر بگذارد که عبارتند از: مرحله نخست که میوه‌ای به رنگ سبز، سفت و تلخ است و به آن (چاقالی) می‌گویند، ذخیره قند خرما در این مرحله گلوکز و فرکتوز است.
مرحله دوم ۶ هفته به طول می‌انجامد. در این مرحله میوه هنوز سفت است، اما رنگ آن به زرد نارنجی یا قرمز تغییر می‌یابد و ذخیره قند آن عمدتا ساکاروز است و به آن خرما خارک می‌گویند.
مرحله سوم که به آن رطب می‌گویند، ۴ هفته طول می‌کشد. میوه در این مرحله نیمه رسیده و به رنگ قهوه‌ای است.
مرحله چهارم ۲ هفته طول می‌کشد. در این مرحله میوه رسیده است. برخی میوه را وقتی رنگش هنوز روشن است، برداشت و برای رسیده‌تر شدن در شرایط دمایی مناسب انبار می‌کنند. مثل رطب مضافتی و کبکاب (زرد طلایی) و بعضی دیگر در گرمای خرماپزان بر سر نخل می‌مانند تا نیمه‌خشک شود که به آن خرما می‌گویند، مثل خرمای پیارم.
۱۰ نکته درباره خرما
۱- سعی کنید به جای قند و شکر از خرما برای نوشیدن چای استفاده کنید.
۲- در آشپزی و شیرینی‌پزی نیز به جای شکر می‌توانید از خرما استفاده کنید.
۳- ورزشکاران به علت فعالیت زیاد، می‌توانند از عصرانه‌ای مقوی که با خرما باشد استفاده کنند.
۴- خرما برای کاهش چربی‌های خون موثر است.
۵- با مصرف خرما می‌توان احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان را کاهش داد. عصاره خرما با جلوگیری از رشد میکروب عامل پوسیدگی دندان، احتمال ابتلا به این عارضه را کاهش می‌دهد.
۶- خرما میوه بسیاری مغذی و کامل است که می‌توانید به همراه چای یا آب جوش در افطار آن را میل کنید.
۷- خرما دارای قند زیادی است. در واقع حدود۷۰ درصد آن را کربوهیدرات تشکیل می‌دهد، ۲۵ درصد قند آن ساکاروز و ۵۰ درصد آن گلوکز است.
۸- فیبر موجود در خرما برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و هضم و دفع مواد غذایی مفید است.
۹- کسانی که بیماری قند دارند باید کمتر از این میوه استفاده کنند.
۱۰- برای خواب راحت و با آرامش می‌توانید قبل از خواب یک عدد خرما و یک لیوان شیر گرم میل کنید.
 

1240

Registered User
تاریخ عضویت
7 می 2007
نوشته‌ها
1,217
لایک‌ها
28
محل سکونت
ایران--آبادان,خرمشهر
خرما میوه ای است بهشتی و بسیار مقوی ، كه مواد معدنی بسیاری چون آهن ، پتاسیم ، روی ، منگنز و ویتامینهایA،B وE را داراست . تحقیقات درباره ی خرما نشان داده كه این میوه بهشتی می تواند از بسیاری از سرطان ها مانند سرطان كولون ، معده و غیره پیشگیری كند . یكی از خواص خرما ملین بودن آن است به شرطی كه 6 تا 7 عدد خرما را در 2 لیوان آب جوش خیس كرده و صبح و شب آن را به صورت گرم بنوشید و یا مقداری خرما میل كنید و بلا فاصله یك یا دو لیوان آب گرم روی آن بنوشید . خاصیت دیگر خرما ، خنثی كردن اسید اضافی معده است و از آنجا كه زیادی اسید معده باعث ترش كردن و دل درد می شود ، بنابراین هر وقت دل درد گرفتید می توانید از فرمول چینی ها درطب سنتی چینی استفاده كنید ، بدین طریق كه 2 تا 3 عدد خرمای تازه و له شده را در آب جوش بیاندازید و بعد آن را هم زده و بنوشید . خرما را بعنوان میوه نیز می توانید مصرف كنید .
همچنین حتماً برای خواب راحت تر و آرامش بیشتر شام خود را حدود ساعت 7 بعداز ظهر خورده و قبل از خواب یك عدد خرما و یك لیوان شیر گرم میل كنید .

خرما برای افراد سالمند و بچه ها بسیار مفید است. سعی كنید به جای قند و شكراز خرما برای نوشیدن چای استفاده كنید و یا در طباخی از آن استفاده بیشتری ببرید . ورزش كاران به علت فعالیت زیاد به طور حتم باید ازعصرانه ای مقوی كه با خرما تهیه شده باشد، استفاده كنند .
2161042431541453497881861267393209010213.jpg

برای مثال خرما و شیر را به همراه نصف فنجان آب آناناس تازه، یك قاشق پودر نارگیل ، و یك قاشق آناناس خرد شده ، در مخلوط كن ریخته و معجون فراهم آمده را میل فرمایید .
صد گرم خرمای تازه دارای 163 كیلو كالری انرژی ، 9/0 گرم پروتئین ، 3/0 گرم چربی ، 38 گرم گلوسید ،30 میلی گرم فسفر، 3/1 میلی گرم آهن ، 51 میلی گرم كلسیم، 10 میلی گرم ویتامینC می باشد . صد گرم خشك آن دارای 300 كالری انرژی ، 2 گرم پروتئین ، 6/0 گرم چربی ، 73 گرم گلوسید ، 60 میلی گرم گوگرد ، 50 میلی گرم فسفر ، 650 میلی گرم پتاسیم ، 65 میلی گرم منیزیم ، 70 میلی گرم كلسیم ، 2 میلی گرم آهن ، 2/2 میلی گرم نیاسین می باشد. سدیم و ویتامینA آن قابل توجه نیست .
 

sadeghiun

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
16 فوریه 2010
نوشته‌ها
11
لایک‌ها
0
سلام برادر 1240
متشکرم بابت مطلب زیبایی که گذاشتید
خرما از میوه های بهشتیست و پیامبر اکرم به خوردن ان توصیه اکید فرموده اند
التماس دعا
 

mhdotcom

کاربر فعال موسیقی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
12 ژوئن 2007
نوشته‌ها
275
لایک‌ها
10
فقط مشکلش اینه که بخوری جوش میزنی
البته نمیدونم علمی هستش یا نه

خرما گرمیه زیادیش جوش میاره ولی نه به اندازه تخمه یا گردو چون اینا خیلی چربه.
 

web gard

Registered User
تاریخ عضویت
22 ژوئن 2008
نوشته‌ها
78
لایک‌ها
9
محل سکونت
On the stage
بچه ها من به شما سفارش میکنم اگه میخواین خرما بخورین و بهتون بچسبه یه لیوان شیر با 4 تا خرما تو مخلوط کن بریزین و شیر خرما درست کنین و بخورین خیلییییییییییییییییییییییییییییی خوشمزه میشه !:happy:
 

C'Tun

Registered User
تاریخ عضویت
29 مارس 2010
نوشته‌ها
138
لایک‌ها
22
من خورما مينينم ييهو ياد شير مي افتم. خيلي فاز ميده اين دو در كنار هم.
 

1240

Registered User
تاریخ عضویت
7 می 2007
نوشته‌ها
1,217
لایک‌ها
28
محل سکونت
ایران--آبادان,خرمشهر
خرما ميوه‌اي قديمي است كه نام آن 42 بار در قرآن كريم آمده استاين ميوه پرخاصيت را مردم كشورهاي اروپايي و آمريكايي بيشتر در پخت كيك و شيريني مورد استفاده قرار مي‌دهند، در حالي كه در خاورميانه-به‌خصوص كشورهاي عربي- يكي از تنقلات اصلي به شمار مي‌آيد.
خرما ميوه‌اي مقوي است كه مواد معدني بسياري همچون آهن، پتاسيم، روي، منگنز و ويتامين‌هاي A، B و E دارد.
خرما داراي قند زيادي است و حدود 70درصد آن را كربوهيدرات تشكيل مي‌دهد. تحقيقات نشان مي‌دهد كه ايران 18درصد خرماي جهان را تأمين مي‌كند.
خواص درماني خرما
از جمله خواص خرما، خنثي كردن اسيد اضافي معده است. با توجه به اينكه زيادي اسيد معده باعث ترش كردن و دل‌درد مي‌شود، هنگام بروز چنين علائمي، 2 تا 3 عدد خرماي تازه را له كرده و در مقداري آب جوش بيندازيد، سپس هم زده و بنوشيد.
- با خوردن يك عدد خرما به همراه شير، پيش از خواب، خواب راحتي خواهيد داشت.
- خرما ضد ميكروب است، سبب تقويت ستون فقرات شده و قوه بينايي و شنوايي را تقويت مي‌كند؛ همچنين سبب هضم غذا و خوشبو شدن دهان مي‌شود. كلسيم موجود در خرما عامل اصلي استحكام استخوان‌هاست؛ در ضمن فسفر آن نيز مانع ضعف اعصاب و خستگي مي‌شود.
به همين دليل، مصرف روزانه چند عدد خرما به سالمندان توصيه مي‌شود. به اين ترتيب با توجه به اينكه خرما داراي منيزيم نيز هست و سالمندان نيز براي جبران كاهش كار سلول‌هاي مغزي‌شان بايد غذاهاي منيزيم‌دار بخورند، اين ميزان مصرف، منيزيم مورد نياز آنها را نيز تأمين مي‌كند. در ضمن منيزيم موجود در خرما كاركرد كليه و لوزالمعده را آسان مي‌كند.
- خرما براي افرادي كه دوره نقاهت را مي‌گذرانند نيز مفيد است، همچنين مانع تجمع چربي شده و به دليل دارا بودن عناصر مفيد، دفاع بدن را نيز در برابر امراض بالا مي‌برد. علاوه بر اين، خرما براي بيماران داراي چربي خون، چاقي، ناراحتي‌هاي تنفسي، آسم و كليه التهابات، مفيد است.
- خرما از جمله ميوه‌هاي شيريني است كه مصرف محدود آن براي بيماران ديابتي نيز مجاز شناخته شده است.
- تحقيقات به‌عمل آمده نشان داده است مصرف خرما باعث افزايش شير مادر و همچنين ايجاد آرامش مادران در دوران بارداري مي‌شود.
- مي‌گويند مصرف خرما كار غده تيروئيد را نيز تنظيم مي‌كند.
- لازم به ذكر است با تمام مزاياي ياد شده، زياده‌روي در مصرف خرما براي كبد و طحال خوب نبوده و در ضمن فشار خون را بالا برده و سبب پوسيدگي دندان‌ها و همچنين چاقي نيز مي‌شود.
 
بالا