برگزیده های پرشین تولز

سوال تخصصی در مورد قلیون

fariddelaram

Registered User
تاریخ عضویت
7 ژوئن 2007
نوشته‌ها
159
لایک‌ها
6
محل سکونت
تهران
با سلام خدمت دوستان
کسی از دوستان می تواند طریقه آماده کردن و چاقیدن قلیان خوانسار را به صورت حرفه ای توضیح بده؟ مثلا تنباکو تو چی خیسانده یشه؟ چند ساعت خیس بخوره؟ و...
 

mkf711

Registered User
تاریخ عضویت
21 سپتامبر 2008
نوشته‌ها
509
لایک‌ها
18
http://img2.************/files/6cfaw26pknzdk1zdhajb.jpg


قليان مونس تنهايی است...
روزهايی که تک می مانی ، روزهايی که در غم خود فرو می روی و شايد هم اگر عاشق باشی ، قليان است که با توست و قلقلش روح تو را آرامشی دوباره می بخشد...
و اما :



* با هر کسی شروع به قلیان کشیدن نکنید، قلیان حرمت بسیار خاصی دارد و باید با اهلش بنشینید.
* سعی کنید قلیان را در جایی بگذارید که دیگر نیازی به تکان آن نباشد. زیرا در صورت تکان دادن، ذغال‌ها جابه‌جا شده و شما یک دفعه متوجه می‌شوید که کام قلیان پایین آمده است.
* اگر یک‌نفری قلیان می‌کشید که خوش‌به‌حالتان! ولی اگر در جمع می‌خواهید قلیان بکشید، کسی که مسئول آماده‌کردن ذغال بوده است، بعد از آوردن قلیان، می‌بایست آن‌را چاق کند. همین‌که قلیان چاق شد و شروع به کام دادن کرد، می‌بایست آن‌را به بزرگترین فرد جمع که قلیان می‌کشد تعارف کند.

* قليان بايد دور بچرخه و نوبت رعايت بشه و هر کس نيابد از اول و وسط و آخر حلقه يکدفعه قاليونو بگيره...
* طرفی که شلنگ قليونو از نفر قبلی می گيره بايد به يک نوعی از طرف مقابلش تشکر کنه.عموما اين تشکر زبانی نيست و با حرکت دست يا اينکه دست خودشو قبل از گرفتن شلنگ به دست طرف مقابلش بزنه انجام می شه ...
* هر کس با توجه به تعداد نفراتی که قليون ميکشن بايد مقدار پک زدنشو تنظيم کنه و طوری نباشه که به قولی بقيه معطل بمونن...
* هيچ کس نبايد خود سر ٬دست به ذغال قليان و شلنگ آن و ساير قسمت های آن بزند و هر تغييری در آن بايد با رضايت اکثريت جمع باشد(آخر دموکراسی)...




* با آتش ذغال روی قليان نبايد هيچ چيزی روشن کرد مخصوصا سيگار. روشن کردن سيگار به معنای توهين ناموسی به افرادی است که قليان می کشند و در بعضی از فرهنگ ها کسی که اين کار را می کند خونش پای خودش است.
* بر روی ذغال قليان نبايد جسم ديگری قرار داد يا روی آن آب ريخت.با اين کار ديگران می توانند از کشيدن قليان صرف نظر کنند.
* زمانی که احساس شد ذغال قليان جواب نمی دهد با توافق جمع بايد اقدام به عوض کردن ذغال آن کرد.

* برای تعارف کردن قلیان، شلنگ قلیان زا از انتهای دسته به سمت خودتان خم کنید، و سپس آن‌را تعارف نمایید.
* قلیان را بسیار آهسته بکشید. از گرفتن کام‌های تند به شدت خودداری کنید، زیرا این کار، سبب سوخته شدن سریع تنباکو خواهد شد.
* مدت زمان قلیان کشیدن در یک جمع (بسته به تعداد افراد)، فرق می‌کند. سعی کنید قبل از آن‌که به شما بگویند، خودتان قلیان را به دیگری تعارف کنید.
* خوب است همیشه به محض آماده شدن قلیان و چاق شدن آن، مجددا بر روی گاز ذغال بگذارید. با این کار، به محض کم شدن کام قلیان، می‌توانید ذغال آن را عوض کنید و دوباره کام قلیان را به حالت اول بازگردانید.
* موقع خروج دود از دهان، آن را به هیچ عنوان به طرف کسی فوت نکنید. بهترین کار آن است که دود را به سمت بالا بفرستید.

* هنگام قلیان کشیدن، می‌توانید کتاب شعر بخوانید، موسیقی گوش دهید و یا با دوستتان به دردودل بپردازید. با انجام این کارها، از قلیان کشیدنتان بیشتر لذت خواهید برد.
* هیچ‌گاه با ذغال قلیان، سیگارتان را روشن نکنید. این‌کار در بعضی جوامع، به مراتب بالاتر از یک فحش ناموسی می‌باشد. اصلا سعی کنید جلوی قلیان سیگار نکشید. این‌کار از حرمت قلیان می‌کاهد.
* همراه با قلیان، یک چیز شیرین میل بفرمایید، زیرا قلیان فشار خون آدم را پایین میاره و خدایی نکرده ممکنه از هوش برید. استفاده از چای‌وخرما، بسیار مرسوم می‌باشد.

* دور آخر شلنگ قلیان را هیچ‌گاه باز نکنید. همیشه بگذارید یک دور شلنگ دور قلیان باقی بماند، سپس شروع به کشیدن کنید.
* هنگام اتمام کشیدن قلیان، شلنگ آن را حتما جمع نمایید و به هیچ عنوان آن را بر روی میز یا زمین پرتاب نکنید.
 

mkf711

Registered User
تاریخ عضویت
21 سپتامبر 2008
نوشته‌ها
509
لایک‌ها
18
آماده‌سازی قلیان

يکی از اصلی‌ترین مراحل در قلیان کشیدن، آماده‌سازی آن می‌باشد. سعی کنید از قلیان‌هایی استفاده کنید که سازنده آن، تمام اجزای آن را با یکدیگر هماهنگ کرده باشد. با این‌کار مطمئن خواهید بود که قلیان بدون هیچ گونه عیب‌و‌ایرادی کار می‌کند. اما اگر خودتان می‌خواهید یک قلیان را سرهم‌بندی نمایید، خیلی دقت نمایید!

پس از آن‌که قلیان مورد نظر خود را سرهم کردید، می‌بایست تنگ آن را آب نمایید. دقت داشته باشید که میزان این آب بسیار مهم می‌باشد و یک میلیمتر کم یا زیاد بودن آن، تاثیر بسیار زیادی بر روی قلیان خواهد گذاشت. مقدار این آب نباید آنقدر زیاد باشد که موقع کشیدن درون شلنگ بیاید، نه آنقدر کم که صدای قل‌قل قلیان به گوش نرسد. بعد از دو سه بار استفاده از قلیان، مقدار دقیق آن دستتان خواهد آمد.
آب قلیان را با هر بار استفاده حتما عوض کنید. زیرا آبی که مدت زیادی در قلیان بماند، سبب به وجود آمدن بیماری‌های پوستی، مثل لکه‌های پوستی می‌شود. از آب‌های زلال، بدون املاح و خنک استفاده کنید. می‌توانید درون تنگ قلیان، چند تکه یخ نیز بیاندازید.

اگر از تنباکوی نارگیل استفاده می‌کنید، می‌توانید به جای استفاده از آب، از شیر استفاده کنید، با این کار، یک قلیان بسیار خوش طعم خواهید کشید. البته مراقب باشید، زیرا قلیان نارگیل با شیر، بسیار سنگین می‌باشد و ممکن است از پسش برنیایید، همچنین کمی دیرتر از قلیان‌های معمولی کام خواهد داد.

اگر قلیان‌تان را آماده خریده باشید، موقع اتصال بدنه به تنگ، از واشرهای مربوطه استفاده کنید. اما اگر اجزای آن‌را جداجدا خریداری کرده‌اید، ممکن است که بدنه بر روی تنگ به طور کامل جا نگیرد و لق بزند. برای سفت کردن بدنه بر روی تنگ، از پارچه خیس استفاده کنید. دقت داشته باشید که هیچ‌گونه درزی نباید در قلیان وجود داشته باشد، چه در اتصال بدنه و تنگ، چه در اتصال سری و بدنه و چه در اتصال شلنگ و بدنه.

حال نوبت به سری قلیان می‌باشد. قبل از گذاشتن توتون در سری، آن را با آب شسته تا طعم تنباکوی قبلی از آن پاک شود. بنا به مدت زمانی که می‌خواهید قلیان بکشید، تنباکو درون سری قرار دهید. دقت داشته باشید که اگر می‌خواهید زیاد قلیان بکشید، تا یک حد معینی می‌توانید تنباکو درون سری قرار دهید. برای این‌کار، می‌بایست دو یا سه بار تنباکوی قلیان را عوض کنید تا شما به کام خود برسید. تنباکوها را قبل از گذاشتن درون سری، از یکدیگر باز نمایید تا موقع کشیدن، هوا به طور کامل درون آن‌ها به جریان بیفتد.

بعد از قرار دادن تنباکو در سری، بر روی آن یک فویل بکشید. اگر فویل‌تان بیش از حد نازک می‌باشد، آن را دو لایه کنید، ولی مراقب باشید که به طور کامل به یکدیگر چسبیده باشند و بین آن‌ها فاصله وجود نداشته باشد، در غیر این صورت موقع کشیدن قلیان، صدای نابه‌هنجاری به گوشتان خواهد رسید. حال می‌بایست روی فویل سوراخ ایجاد نمایید. برای این‌کار، از یک وسیله تیز مانند قیچی‌های کوچک استفاده نمایید. استفاده از سوزن زیاد مناسب نیست. سعی کنید سوراخ‌ها را به صورت خط‌های سه، چهار میلیمتری وارد کنید. سوراخ‌هایی که به وسیله سوزن ایجاد می‌شوند، به علت ریز بودنشان، کام واقعی قلیان را به شما نشان نمی‌دهند.

حال، همه چیز آماده است، ذغال‌ها را برداشته و بر روی سری بگذارید و شروع به کشیدن کنید.
 

ArMin_KhAn

Registered User
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2009
نوشته‌ها
3,046
لایک‌ها
185
سن
35
محل سکونت
هرجا که $ باشه
جون داداش امروز تو خماریش بودیما :D
نیاز شد یه سر بریم بچوقیم
 

Farzad Z

Registered User
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2007
نوشته‌ها
903
لایک‌ها
57
محل سکونت
Isfahan
آقا هیچ تنباکوئی دیگه مارو نمیگیره
یه تنباکو بگید خفن برم بگیرم با گیرائی بالا
 

Mehraɴ

Registered User
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2009
نوشته‌ها
2,049
لایک‌ها
40
محل سکونت
Tehrun
آقا هیچ تنباکوئی دیگه مارو نمیگیره
یه تنباکو بگید خفن برم بگیرم با گیرائی بالا
دو سیب الواحه بگیر ( چون خیس تر هست ) بعد یه کمی آب گرم بریز روش ! بعد فشارش بده تا شیرَش در بیاد و بریز تو بدنه ی قلیون ! بعد بذار 1 روز خشک بشه که این شیره جذب بدنه بشه
بعد یه دو سیب النخل بگیر و بچاق !! اگه زنده موندی بیا تعریف کن که چجوری بوده :دی !
چون آخرین بار که این کارو کردم تا 3 روز سردرد داشتم و فشارم افتاده بود
 

mhdotcom

کاربر فعال موسیقی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
12 ژوئن 2007
نوشته‌ها
275
لایک‌ها
10
2qxm0ia.jpg
 

Mehraɴ

Registered User
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2009
نوشته‌ها
2,049
لایک‌ها
40
محل سکونت
Tehrun
تو بدنه ی قلیون یعنی چی ؟
منظورت جای اون آب هست ؟
نه ! ببین حاجی تو خود بدنه منظورمه ! ( تنه ی قلیون )
باید شیره توتون رو از بالا به پایین بریزی و بعد بذاری که خشک بشه !
به عکس زیر توجه کنید :دی :

i77876_3zu1daq.jpg
 

mohrefilm

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 اکتبر 2009
نوشته‌ها
173
لایک‌ها
0
درسته خانسار ضررش نسبت به تنباکوهای دیگه کمتره ولی اصلا پیشنهاد به کشیدنش نمیکنم چون آدم به شدت بوی سیگار میگیره همین میوه ای ها بهتره دلیل چون که بو نمیگیری در ضمن به خاطر مواد شیمیایی هرچی زودتر میمیری دلیل اینکه تنباکوهای الان نا مرغوب شده این هست که همه قلابی هستند در ضمن کی گفته الواحه و النخل بهترین تنباکو هستند بهترین و گرانترین تنباکو تو تهران الفاخر هست که ما رفتیم شهرستان گیر نیاوردیم الفخار به قیمت 3000 تومان تو جمهوری به فروش میرسه من خودم شخصا نعناع میکشم سرد و چه بسا فشار پایین بیار هست یکی از دوستان در مورد سر درد گفت که باید بگم احتمال 50 درصد یا زغال نا مرغوب بوده یا النخل به درد نخور رو کشیدی که به سردرد دچار شدی
 

mohrefilm

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 اکتبر 2009
نوشته‌ها
173
لایک‌ها
0
نه ! ببین حاجی تو خود بدنه منظورمه ! ( تنه ی قلیون )
باید شیره توتون رو از بالا به پایین بریزی و بعد بذاری که خشک بشه !
به عکس زیر توجه کنید :دی :

i77876_3zu1daq.jpg

این که خیلی کثیف کاری میشه من که همیشه بدنه رو اتفاقا میشورم ولی اگر واقعا میخواهید قلیان بگیردتون و تگری خفن بزنید یا عسل بکشید یا شیر قهوه یا هلو واقعا فشار آدم رو خفن میندازه پایین
 

radium

Registered User
تاریخ عضویت
24 جولای 2009
نوشته‌ها
391
لایک‌ها
4
با نعناع حال می کنم :D

منم نعناع دوست دارم مخصوصا با پرتقال
خدایی دمتون گرم. به این میگن یه فروم جامع
البته به شرط اینکه در حد همین قلیون با قی بمونه ها...
فردا نیان بچه ها بجای سلام بگن شلام...
 

radium

Registered User
تاریخ عضویت
24 جولای 2009
نوشته‌ها
391
لایک‌ها
4
همه حال اون سازنده این قلیونو درک نمیکنن.
یادش بخیر دانشجویی....
حالا بگم واستون اون روز اولی که این آقای سازنده قلیون تشریف آوردن خوابگاه و اتاق ما اصلا اهل این چیزا نبودن که...
آخرش هم به اینجایی که میبینید رسید.
جوری شده بود که میرفت تو انباری 2متر در 2 متر از ساعت 12 تا 3 شب قلیون میکشید بعد میخوابید ساعت 7 هم میرفت امتحان پایان ترم میداد همه رو هم پاس کرد. یکی از نتایج احتمالی این مشاهده اینه که نیکوتین باعث میشه همه درسا رو پاس کنید.
یادم نیست سر چه قضیه ای شکست این مونس دوست ما و اونم دست به کار شد و کاری کرد کارستون. لولشم فک کنم هوا میداد و قابل تعمیر نیود.
ابتکارو میبینید خدایی...
69de8df232694335b6f9.jpg

پ.ن : بعضی وقتا با کفش باید میرفتیم تو اتاق(نه فقط به خاطر قلیون. کلا. عکس گویاست مگه نه )
 
Last edited:

ghanari_ghermez

Registered User
تاریخ عضویت
25 ژوئن 2009
نوشته‌ها
751
لایک‌ها
5
محل سکونت
Shiraz
همه حال اون سازنده این قلیونو درک نمیکنن.
یادش بخیر دانشجویی....
حالا بگم واستون اون روز اولی که این آقای سازنده قلیون تشریف آوردن خوابگاه و اتاق ما اصلا اهل این چیزا نبودن که...
آخرش هم به اینجایی که میبینید رسید.
جوری شده بود که میرفت تو انباری 2متر در 2 متر از ساعت 12 تا 3 شب قلیون میکشید بعد میخوابید ساعت 7 هم میرفت امتحان پایان ترم میداد همه رو هم پاس کرد. یکی از نتایج احتمالی این مشاهده اینه که نیکوتین باعث میشه همه درسا رو پاس کنید.
یادم نیست سر چه قضیه ای شکست این مونس دوست ما و اونم دست به کار شد و کاری کرد کارستون. لولشم فک کنم هوا میداد و قابل تعمیر نیود.
ابتکارو میبینید خدایی...
69de8df232694335b6f9.jpg

پ.ن : بعضی وقتا با کفش باید میرفتیم تو اتاق(نه فقط به خاطر قلیون. کلا. عکس گویاست مگه نه )

پس از امشب بیشتر می کشم :D ولی اگه یه درسی پاس نکردم خودت میدونی خودت :(
 

radium

Registered User
تاریخ عضویت
24 جولای 2009
نوشته‌ها
391
لایک‌ها
4
پس از امشب بیشتر می کشم :D ولی اگه یه درسی پاس نکردم خودت میدونی خودت :(
نه دیگه صفای قلیون به دور هم بودنه.
دعوت کن مییام با هم میکشیم.
به شرط اینکه زغالش خوب باشه نه مثل زغال اوندفه همش خاموش بشه یادش بخیر
 
بالا