برگزیده های پرشین تولز

چگونه بر تنبلی پیروز شویم؟

ROOZBEH33

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2005
نوشته‌ها
970
لایک‌ها
372
سن
39
محل سکونت
Sacramento, CA
مطالب رو از این سایت ترجمه کردم. امیدوارم مفید باشه و بهش عمل کنید تا توی زندگیتون موفق تر باشید:

http://www.wikihow.com/Overcome-Laziness

معمولا افرادی که تنبل نامیده می شوند در واقع تنبل نیستند. اینگونه افراد وقتی یک وظیفه که به نظر سخت و مناسب برای انجام توسط یک تیم است به آنها محول شود احساس سرگشتگی و حیران شدن (گه گیجه) می کنند. با وجود این بعضی وقت ها تنبلی مزمن دلیل اصلی است و مارا از انجام کارهایی که باید انجام گیرند باز می دارد. این مقاله به شما در رفع این مشکل کمک می کند:

قدم ها:

1- سعی کنید جزئیات و مشکل اصلی که شمارا متوقف می کند درک کنید. به احتمال زیاد، این مشکل کوچکتر از آن است که شما فکرش را می کنید، و شما می توانید راحت تر از آنچه تصور می کنید آن را رفع و رجوع کنید. هرچه که باشد، نا امید نشوید تا وقتی که راهی برای حل آن پیدا کنید. فراموش نکنید ، احتمالا تنها با یک موضوع بازدارند مشخص روبرو هستید.

2- راجع به اهمیت مساله یا هدف فکر کنید. آیا این چیزی است که شما قادرید آن را نادیده بگیرید؟ آیا چیزی است که دیگران می توانند در انجامش به شما کمک کنند؟ آیا می توانید آن را فراموش کنید و روش دیگری را امتحان کنید؟ آیا شما فرد بسیار کمال گرایی هستید؟

3- خودتان را متقاعد کنید که می توانید کاری انجام دهید. بعضی که فکر می کند ممکن است تنبل باشند در واقع ناکامی های دلسرد کننده دوران گذشته خود را دوباره زنده می کنند. نیازی نیست که به گذشته خود مراجعه کنید اما اگر احساس می کنید که این فکر شمارا ول نمی کند، بلند شوید و کاری انجام دهید و به خود بگوید که " با وجود عادتم به دلسرد شدن، می تونیم همین الان بلند شم و یه کار مثبت انجام بدم!"

4- تصمیم به شروع کار بگیرید، بدین شکل اولین قدم مهم برای کامل کردن اون کار رو برداشتید.

5- به خودتون زمان بدید. کارتون رو به قسمت های کوچیک تقسیم کنید. روش درست برای انجام اونها رو پیدا کنید و اونها رو با آرامش و تحت کنترل انجام بدید. همیشه روی یک وظیفه تمرکز کنید: اونی که دارید انجامش میدید، زیرا وقت کافی برای تمرکز روی بقیه شون رو دارید. مغز ما تمایل وقتی که همواره فشار مداومی برای انجام چندین وظیفه با زمان تکمیل های فشرده داره به شکل ناکارآمدی عمل می کنه.

6- به خودتون با گفتن چیزی مثل این روحیه بدید: " من می خوام که این کار رو انجامش بدم، من می خوام که همین الان انجامش بدم! واسه همین الان انجامش میدم و بعدا استراحت می کنم". اگه نیاز دارید بلند اینو به خودتون بگید. بعد از این کار انگیزه شما بالاتر میره.

7- یک مرحله رو تموم کنید و بعدش خودتون رو تشویق کنید. انجام اون کار خیلی حس خوبی به آدم میده ، به خودتون بگید ( اگه لازمه بلند) " آفرین پسر، الان رو شانسی، همینجوری ادامه بده و مطمئنا تمومش می کنی". حرکت به سمت اهداف کوچیک در واقع رمز انجام کارهای بزرگه، موفقیت بزرگ تشکیل شده از تعداد زیادی موفقیت های کوچولوی پشت سر هم.

8- یادتون باشه که خودتون رو برای هرچیز کوچیکی که کامل می کنید یا سعی به انجامش دارید تشویق کنید. اگر سعی می کنید تا کاری انجام بدید که دیروز به سراغش نرفتید، شایسته تشویق خوبی هستید. باید به خودتون برای انجام هر وظیفه پاداش بدید، برای اینکه راجع به هل دادن خودتون برای انجام کامل کار حس خوبی بدست بیارید. بعد از اینکه وظیفه "کوچیک" کامل شد، به خودتون به وسیله رفتن به پیاده روی برای چند دقیقه یا یه خوراک مختصر یا چیزای کوچیک دیگه مثل ریلکسیشن و غیره پاداش بدید. یادتون باشه، انسان هم یک حیوانه پیشرفته است و مثل تربیت هر حیوانی، انجام این کار ذهن شما رو برای خواستن انجام کار تربیت می کنه. به همین ترتیب، پاداش های پشت سر هم به شما حس اعتماد به نفس میده، و این داروی واقعی تنبلی هست. برخی می گن که شما ممکنه بخواید خودتون رو برای هر مرحله ای که نتونستید انجامش بدید تنبیه کنید، اما این ایده خوبی نیست برای اینکه این کار تنها رفتار منفی ای که نهایتا منجر به روی گردانی از انجام کار به دلیل ترس از شکست میشه رو تقویت می کنه.

9- به کار کردن ادامه دهید. توی مود کار کردن رفتن سخته، بنابر این وقتی به این حس رسیدید، به محض اینکه پاداش یه مرحله تون رو دریافت کردید، سریع به دنبلا هدف بعدی تون برید . هرچه بیشتر شروع دوباره رو عقب بندازید، شروع دوباره سخت تر خواهد شد. اما هرچه زودتر شروع کنید، احساس اطمینان بیشتری می کنید... و این باعث افزایش حالت خوش بینی ای میشه که منجر به احساس اینکه شما قادر به انجام هر کاری هستید میشه!

10- نا امید نشید. انگیزه پیدا کردن یه چیزه ، و ادامه دادن به کار وقتی که سخت میشه یه چیز دیگه.... مخصوصا وقتی که با مشکلی که قبلا فکرش رو نمی کردید مواجه بشید! هرچه بدبین تر باشید، بیشتر حس شکست خواهید کرد. چگونه این مشکل پیش بینی نشده را پشت سر بگذارید؟ به خودتون مدام بگوید که: " من واقعا می خوام که این مشکل رو حل کنیم، من واقعا می خوام که این مشکل رو حل کنیم"، تا زمانی که باور کنید که حقیقتا دلتون نمی خواد که شکست رو بپذیرید.

11- از مبل راحتی و تخت تا زمانی که وقت استراحتتون نشده فاصله بگیرید. و وقتی که می شینید، زمانی رو مشخص کنید که به سر کارتون بر می گردید.

12- چند هدف بلند مدت معین کنید. اگر برای خودتون اهدافی مشخص کنید، چیزی دارید که بهش امیدوار باشید. اهدافی انتخاب کنید که بلند باشند و واقعا به شما حال بدهند. تو ذهنتون چیزی که می خواهید بهش برسید رو مجسم کنید. اهداف کوچک به شما انگیزه نمی دهند. اهداف شما می توانند پس انداز کردن برای خرید یک خانه، یه ماشین اسپرت قرمز، یا انجام رویاهای زندگی تون باشه ( شاید دلتون می خواد که یه فروشگاه کتاب باز کیند، یا شرکت خودتون رو تاسیس کنید). یک لیست انجام بنویسید، شامل چیزهای بزرگ و کوچیک و اونها رو اولویت بندی کنید.

13- لیست اهداف، آرزوها و انگیزه هایی که شما به سمتش می خواهید حرکت کنید رو بنویسید. به خاطر داشتن این اهداف به شما انرژی و انگیزه برای انجام هرکاری که برای رسیدن بهشون لازم هست رو میده.

14- یک "تابلوی ذهن" درست کنید تا همه اهداف و آرزوهاتون رو توش بنویسید.
خلاق باشید و از عکس ها، مقالات مجلات و غیره استفاده کنید تا کاملا رویاهاتون رو روی این تابلو پیاده سازی کنید. هر روز که بیدار میشید، به تابلوی ذهنتون نگاه بندازید و روی جایی که می خواهید باشید تمرکز کنید. این امر باعث یک شروع پر انگیزه برای روز شما میشه، و شما رو به سمت اهدافتون هدایت می کنه ( The secret law) .

vision-board.jpg



نکات:

• هنگامی که شک دارید آیا یه کاری رو اننجام بدید یا ندید، با خودتون فکر کنید که " من کاری رو که باید انجام بشه انجام میدم، پس من می تونم کاری که می خوام رو انجام بدم".
• از عقل سلیم استفاده کنید و دیو و فرشته روی شونه هاتون رو مجسم کنید. اگه از عقل سلیم استفاده کنید و این دوتا با هم مناظره کنند همیشه فرشته هه پیروز خواهد شد و راه رو به شما نشون میده !
• اگر کار نمی کنید یا باید خونه رو اول صبح ترک کنید، ساعتتون رو برای بیدار شدن در وقت مناسب مثلا 7 صبح تنظیم کنید. دوش بگیرید، لباس بپوشید و خودتون رو قابل ارائه نشون بدید قبل از اینکه خونه رو ترک کنید. همیشه جوری لباس بپوشید که انگار می خواهید خونه رو ترک کنید.... قبل از ترک اتاق خواب پیژامه تون رو در بیارید و لباس مناسب بپوشید. تختتون رو جوری مرتب کنید که بعدا دلتون نخواد بپرید توش و کلا دلتون نیاد بهمش بزنید!
• مطمئن بشید که **** غذاییتون مناسبه، غذاهای نامناسب به بدن شما انرژی لازم برای فعال بودن نمیده.
• ورزش کنید. هفته ای چند روز برید تو محل پیاده روی کنید و این به شما حس خوبی میده. ورزش کردن به شما انگیزه فراوانی میده و از تنبلی بر هزرتون میداره. اگه قبلا مثل من ورزش نکردید، اول نرمش کنید و بعد به آرامی شروع کنید. اگر نکنید، عضلاتتون درد خواهد گرفت و این بهونه خوبی برای متوقف کردن وظایفتونه.
• مطمئن بشید که مقدار زیادی آب در طول روز می نوشید.
• خواب مناسب در طول شب می تونه شما رو تو روز سر حال نگه داره. بسته به فعالیت و سن و سالتون، بین 5 تا 10 ساعت خواب نیاز دارید.
• از شکر و مخصوصا غذاهای با چربی زیاد بپرهیزید.
• به فکر دور انداختن تلویزیونتون باشید!
• چند تا کپی از برگه اهدافتون رو تو جاهایی که هر روز بهش سر می زنید بگذارید: روی یخچال، بغل تخت، روی کامپیوتر، تو دستشوئی، رو در اتاق خواب و غیره.
• مدیتیشن میتونه تنبلی رو کاهش بده
• کمی از وقتتون رو با افرادی که فکر می کنید موفق هستند بگذرونید بدین ترتیب به اونها حسادت می کنید، و انگیزه پیدا می کنید که سخت کار کنید تا خودتون رو بهتر کنید.

هشدارها:

• اگر فکر می کنید تنبلید ولی کس دیگه ای اینطور فکر نمی کنه، سخت تر کار نکنید!. این باعث استرس بیشتر میشه و هدف رو تهدید می کنه.
• اگه پیشنهاد های بالا سطح فعالیت شما رو بالاتر نمی بره یا بی حالی شما رو از بین نمی بره، ممکنه دچاره افسردگی باشید . بهتره به روان پزشک مراجعه کنید قبل از اینکه عمرتون کامل تلف بشه و آخر سر تاسف بخورید بابت جوونی از دست رفتتون.
• هرکسی بعضی موقع ها احساس دلتنگی و ناراحتی می کنه، معمولا بخاطر یه موقعیت ناجور ( مثل فوت عزیزی یا از دست دادن کار) و اغلب افراد طی چند روز اون رو پشت سر میگذارن، اما اگه این ناراحتی زیاد و زیاد تر شد و بیش از چند هفته طول کشید به به کارتون صدمه ضد، باید به روانشناس مراجعه کنید چون دچار افسردگی شدید و به کمک جدی نیاز دارید.


:)

یه نمونه دیگه از vision board ( تابلوی ذهن)
vision-board.jpg
 

ahmaad313

Registered User
تاریخ عضویت
1 ژانویه 2009
نوشته‌ها
498
لایک‌ها
4
من حال نداشتم بخونم یکی خلاصه اشو بگه

این یارو هم ذهن شلوغ و پلوغی داره ها
 
Last edited:

ROOZBEH33

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2005
نوشته‌ها
970
لایک‌ها
372
سن
39
محل سکونت
Sacramento, CA

aliqq

Registered User
تاریخ عضویت
16 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
204
لایک‌ها
1
محل سکونت
NOW in your mind !!

alibati

همکار بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
22 آپریل 2005
نوشته‌ها
5,726
لایک‌ها
1,343
محل سکونت
تهران
کپی کردم سر فرصت بخونم
ممنون
 

Amir_Br

Registered User
تاریخ عضویت
14 مارس 2009
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
116
محل سکونت
تبریز
از این ایده تابلوی ذهن خیلی خوشم اومد اما متاسفانه ما ایرانی ها تابلوی ذهن محدودی داریم که خلاصه میشه در : پول ، ازدواج ، شغل ، تحصیل و مرگ بیهوده
 

ahmaad313

Registered User
تاریخ عضویت
1 ژانویه 2009
نوشته‌ها
498
لایک‌ها
4
تنبلی یعنی اینکه از ساعت 10 شب این صفحه در فایرفاکستون باز باشه

ساعت 3 نصفشو بخونید
و ساعت 6 صبح تمومش کنید
 

Damn

Registered User
تاریخ عضویت
8 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
3,428
لایک‌ها
630
محل سکونت
In Lousy time
سلام روزبه جان ببین یه چیزی راجع به ایجاد انگیزه گیر میاری باهاش سر خودمون گرم کنیم
 

aryan_17_bahal

Registered User
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
198
لایک‌ها
10
محل سکونت
iran-tehran
هر کسی حوصله داشت اینو کامل خوند بیاد اینجا خلاصشو بگه ما هم بخونیم ... مرسی .....
 

ROOZBEH33

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2005
نوشته‌ها
970
لایک‌ها
372
سن
39
محل سکونت
Sacramento, CA
مرسی،جالب بود !

گوود لاک !

شما هم گوود لاک !

کپی کردم سر فرصت بخونم
ممنون

ایشالله که فرصت می کنی بخونی.

از این ایده تابلوی ذهن خیلی خوشم اومد اما متاسفانه ما ایرانی ها تابلوی ذهن محدودی داریم که خلاصه میشه در : پول ، ازدواج ، شغل ، تحصیل و مرگ بیهوده

متاسفانه آرزوهامون هم محدود شدن. اما میشه بهتر از این هم باشن. شمائید که مشخصشون می کنید.

جالب بود.مرسی

:)
سلام روزبه جان ببین یه چیزی راجع به ایجاد انگیزه گیر میاری باهاش سر خودمون گرم کنیم

قبلا نوشتم عزیزجان . افزایش انگیزه:

http://forum.persiantools.com/t148780-post2658285.html
 

ehsan_iace

Registered User
تاریخ عضویت
11 جولای 2009
نوشته‌ها
1,413
لایک‌ها
763
ممنون برای انتخاب و ترجمه این مطالب مفید
 

SilentStar

Registered User
تاریخ عضویت
20 ژوئن 2007
نوشته‌ها
572
لایک‌ها
230
محل سکونت
Tehran
واقعا جای تحسین داره ... هم ابتکاری که در ترجمه مقالات این سایت داشتید ... و هم موضوع و مقاله ی خوبی که انتخاب کردید ... و البته زحمتی که برای ترجمه روان مقاله کشیدید ... کاش پی تی دکمه تشکر یا امکان دادن اعتبار داشت... :happy:
 

sasan s

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
8 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,842
لایک‌ها
3,123
سن
49
محل سکونت
تهران
سلام خدمت دوستان
روزبه عزیز ممنون از زحمتی که کشیدید.:) شاد و پیروز باشید
 

ROOZBEH33

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2005
نوشته‌ها
970
لایک‌ها
372
سن
39
محل سکونت
Sacramento, CA
سلام خدمت دوستان
روزبه عزیز ممنون از زحمتی که کشیدید.:) شاد و پیروز باشید

واقعا جای تحسین داره ... هم ابتکاری که در ترجمه مقالات این سایت داشتید ... و هم موضوع و مقاله ی خوبی که انتخاب کردید ... و البته زحمتی که برای ترجمه روان مقاله کشیدید ... کاش پی تی دکمه تشکر یا امکان دادن اعتبار داشت... :happy:

ممنون برای انتخاب و ترجمه این مطالب مفید

مرسی روزبه جان .... الان میخونم .

مخلصیم. امیدوارم استفاده کنید :)
 

sinaeslami

Registered User
تاریخ عضویت
8 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,257
لایک‌ها
5
سن
36
محل سکونت
Iran
تنبلی یعنی اینکه از ساعت 10 شب این صفحه در فایرفاکستون باز باشه

ساعت 3 نصفشو بخونید
و ساعت 6 صبح تمومش کنید
تنبلی یعنی اینکه این صفحه رو باز کنی و حتی عنوان هارو هم نخونی و صفحه رو ببندی
 
بالا