با بمب افکن بی 2 اسپریت پیشرفته ترین و گرانقیمترین بمب افکن تاریخ بیشتر آشنا شویم ! ( 1200000000 یک میلیارد دویست میلیون دلار ! )
شركت «نورث روپ گرومن»به عنوان پیمانكار اصلی پیشرفته ترین و پیچیده ترین هواپیمای تاریخ هوانوردی یعنی بمب افكن پنهانكار B-2 spiritشناخته می شود . این پرنده ی مرگبار اكنون در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده است . قابل ذكر است B-2به عنوان یك بمب افكن كم پیدا ، استراتژیك و دوربرد توانایی نفوذ به سپرهای دفاعی پیچیده و متراكم را دارد . این هواپیمای بمب افكن قابلیت حمله در تمامی ارتفاعات تا پنجاه هزار پا را با برد بدون سوخت گیری بیش از 6000 ناتیكال مایل (حدود یازده هزار كیلومتر) و با انجام یك سوختگیری هوایی با بیش از 10000 ناتیكال مایل(حدود هجده هزار كیلومتر) داشته كه به این هواپیما امكان پرواز به هر نقطه از جهان را در ظرف چند ساعت می دهد . شكل خاص B-2به دلیل طرح بی نظیر بال پرنده (Flying Wing) آن است . لبه حمله بال های این هواپیما دارای زاویه 33 درجه و لبه فراز نیز به شكل Wدوتایی است.
این بمب افكن در تشكیلات «نورث روپ گرومن» واقع در «پیكوریورا» و «پالم دیل» كالیفرنیا ساخته شده است . بیست و یك فروند از این هواپیماها به پایگاه نیروی هوایی «وایت مان» در میسوری تحویل داده شده اند كه اولین آنها در دسامبر سال 1993 به سمت این پایگاه پرواز كرد . در سه سال اول خدمت ،B-2های عملیاتی به میزان قابلیت اطمینان در حدود 90 درصد به ازای هر سورتی پرواز دست یافتند . یك ارزیابی كه توسط نیرویهوایی منتشر شد نشان میدهد كه دو فروند بمبافكن B-2مسلح با تسلیحات دقیق می توانند كار 75 هواپیمای نظامی متعارف را به راحتی انجام دهند .
شركت «نورث روپ گرومن»به عنوان پیمانكار اصلی پیشرفته ترین و پیچیده ترین هواپیمای تاریخ هوانوردی یعنی بمب افكن پنهانكار B-2 spiritشناخته می شود . این پرنده ی مرگبار اكنون در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده است . قابل ذكر است B-2به عنوان یك بمب افكن كم پیدا ، استراتژیك و دوربرد توانایی نفوذ به سپرهای دفاعی پیچیده و متراكم را دارد . این هواپیمای بمب افكن قابلیت حمله در تمامی ارتفاعات تا پنجاه هزار پا را با برد بدون سوخت گیری بیش از 6000 ناتیكال مایل (حدود یازده هزار كیلومتر) و با انجام یك سوختگیری هوایی با بیش از 10000 ناتیكال مایل(حدود هجده هزار كیلومتر) داشته كه به این هواپیما امكان پرواز به هر نقطه از جهان را در ظرف چند ساعت می دهد . شكل خاص B-2به دلیل طرح بی نظیر بال پرنده (Flying Wing) آن است . لبه حمله بال های این هواپیما دارای زاویه 33 درجه و لبه فراز نیز به شكل Wدوتایی است.
ناگفته نماند یك سیستم جدید آشیانه قابل حمل برای این بمب افكن ساخته شده است كه اجازه ی مستقر شدن در مناطق نزدیك به منطقه درگیری را در آنسوی مرزها به B-2می دهد . این آشیانه ها دارای 126 پا طول ، 250 پا عرض و 55 پا ارتفاع هستند . اولین این آشیانه ها در پایگاه «دیگوگارسیا» واقع در اقیانوس آرام برافراشته شد . قبل از اینكه این آشیانه ها ساخته شوند B-2ها برای تعمیر و نگهداری ویژگیهای كمپیدایی خود به پایگاه مادر یعنی پایگاه نیروی هوایی وایت مان باز می گشتند.
شركت «نورث روپ گرومن» پوشش جاذب امواج راداری جدید را برای این هواپیماها طراحی كرده است كه به طور چشمگیری زمان تعمیر این هواپیما را كاهش می دهد . این مادهی جدید كه AHFMنامیده می شود توسط چهار روبات كه به صورت مستقل كنترل می شوند بر روی هواپیما پاشیده میشود . بمب افكن های B-2بعد از ده سال خدمت در دسامبر سال 2003 به توانایی كامل عملیاتی خود دست یافتند .
كاكپیت :
كاكپیت :
كاكپیت این بمب افكن پیچیده دو خدمه را در خود جای می دهد و مجهز به سیستم آلات دقیق پروازی الكترونیكی (EFIS)رنگی متشكل از نه تیوپ (نمایشگر) است كه اطلاعات پروازی و موتور ، داده های حساسه ها ، سیستم های اویونیكی و وضعیت تسلیحات را نمایش می دهند . خلبان B-2میتواند برای فعال كردن تجهیزات منتخب پروازی و ماموریتی مورد نیاز برای حالت های برخاست ، رزمی و فرود فقط از یك كلید سه حالته استفاده كند.
تسلیحات :
B-2تمام تسلیحات خود را درون دو محفظه جنگ افزار داخلی جدا از هم كه در وسط بدنه قرار گرفتهاند حمل می نماید . این بمب افكن ظرفیت حمل چهار هزارپاوند تسلیحات شامل سلاح های متعارف و اتمی ، مهمات هدایت شونده ی دقیق ، بمب های سقوطی و سلاح های دریایی را دارد.
هر كدام از محفظه های تسلیحات مجهز به یك پرتاب كنندهی چرخشی و دو اویز بمب هستند .
طی آزمایشات انجام شده B-2به طور موفقیت آمیزی بمب های اتمی B-61وB-83و همچنین بمبهای متعارف Mk-82را از پرتاب كننده یچرخشی و تسلیحات متعارف Mk-82و CBU-87را از آویزهای بمب خود رها كرد . (قابل ذكر استB-61كه یك بمب اتمی نفوذ كننده به زمین است كه بر علیه اهداف پوشیده و مستحكم به كار می رود و نیز یك بمب اتمی سقوط آزاد استراتژیك می باشد ) . B-2همچنین توان حمل موشك كروز پیشرفته AGM-129كه یك موشك كروز استراتژیك با برد تخمینی 1500 مایل است را دارد .
شانزده موشك هدایت شوندهی ماهواره ای مهمات حملات مستقیم مشترك (JDAM) نیز قابل حمل با این پرنده مرگبار هستند . شركت «نورث روپ گرومن» آویزهای بمب محفظه جنگ افزار این هواپیما را تبدیل به نوع هوشمند كرده است كه تعداد JDAMهای قابل حمل را به 80 می رساند . B-2همچنین توانایی حمكل و شلیك تسلیحات دور ایستای مشترك (JSOW) ، موشك دور ایستای هوا به زمین مشترك (JASSM) و همچنین پخش كننده جنگ افزار اصلاح شونده با باد (WCMD) را داراست .
سیستم رابط تسلیحات كلی (GWIS)بعنوان بخشی از بهسازی و ارتقای Block30برروی این بمب افكن نصب شده است .
GWIS یك بسته نرم افزاری یكپارچه دیجیتالی است كه امكان حمل تركیب مختلفی از تسلیحات دور ایستا و مهمات حملات مستقیم را در یك سورتی پرواز به B-2 داده و حمله به چهار هدف مختلف را در یك ماموریت امكان پذیر می سازد .
اقدامات متقابل
بمب افكن B-2دریافت كننده هشدارهای راداری از لاكهید مارتین ، سیستم كمك های تدافعی از «نورث روپ گرومن» و سیستم مدیریت تدافعی AN/APR-50(DMS) را كه آن نیز ساخت شركت لاكهید مارتین است به عنوان سیستم های كارآمد پادكار در خود جای داده است .
رادار
رادار پنهانكار اكتشافی AN/APQ-181 ساخت ریتئون در باندJ (باندKu ) عمل كرده و یك رادار چند منظوره با حالتهای تعقیب عوارض زمینی و اجتناب از عوارض زمینی می باشد . طی آزمایشاتی كه در پایگاه نیروی هوایی اوداردز انجام گزرفت این رادار تعقیب عوارض زمینی در ارتفاع 200 پایی قابلیت اطمینان بالایی را از خود نشان داد .
در نوامبر 2002 شركت ریتئون قراردادی را برای ساخت و توسعه آنتن جدید باند Kuآرایه كاوش الكترونیكی فعال (AESA) برای رادار بمب افكن B-2جهت جلوگیری از تداخل با سیستم های ماهواره ای تجاری بعد از 2007 به امضاء رسانیده است . نصب این آنتن جدید بر روی ناوگان B-2ها تا پایان سال 2010 تكمیل خواهد شد .
ناوبری و ارتفاعات :
مجموعه ناوبری B-2شامل سیستم ناوبری هوایی تاكتیكی TCN-250(TACAN) ساخت «راكول كالینز» و سیستم فرود با آلات دقیق VIR-130Aمی باشد . تجهیزات ارتباطی نیز توسط شركت راكول كالینز تامین شده است كه شامل سیستم ارتباطات ماهواره ای رله استراتژیكی و تاكتیكی نظامی Milstarبوده كه بر روی هواپیماهای Block30نصب شده است.
موتور
بمب افكن استراتژیك B-2توسط چهار موتور توربوفن جنرال الكتریك F118-GE-100كه در داخل بال ها جای گرفته اند به پرواز در می آید . موتورها دارای سیستم كنترل دمای گازهای خروجی اگزوز هستند كه علائم گرمایی را به حداقل می رساند . این موتورها كه دارای نیرویی معادل 77 كیلو نیوتن هستند پرواز زیر صوت بالا و تیك آف با وزن ناخالص هنگام برخاست 336500 پاوند را به سادگی امكانپذیر می سازد . مجرای سوخت گیری هوایی نیز كه سوخت گیری در حین پرواز را برای این بمب افكن امكان پذیر می سازد در خط وسط پشت كاكپیت روی بدنه قرار گرفته شده است .
این بمب افکن اسمش هست روح کالیفورنیا با شعار هر کجا در هر زمان
تسلیحات :
B-2تمام تسلیحات خود را درون دو محفظه جنگ افزار داخلی جدا از هم كه در وسط بدنه قرار گرفتهاند حمل می نماید . این بمب افكن ظرفیت حمل چهار هزارپاوند تسلیحات شامل سلاح های متعارف و اتمی ، مهمات هدایت شونده ی دقیق ، بمب های سقوطی و سلاح های دریایی را دارد.
هر كدام از محفظه های تسلیحات مجهز به یك پرتاب كنندهی چرخشی و دو اویز بمب هستند .
طی آزمایشات انجام شده B-2به طور موفقیت آمیزی بمب های اتمی B-61وB-83و همچنین بمبهای متعارف Mk-82را از پرتاب كننده یچرخشی و تسلیحات متعارف Mk-82و CBU-87را از آویزهای بمب خود رها كرد . (قابل ذكر استB-61كه یك بمب اتمی نفوذ كننده به زمین است كه بر علیه اهداف پوشیده و مستحكم به كار می رود و نیز یك بمب اتمی سقوط آزاد استراتژیك می باشد ) . B-2همچنین توان حمل موشك كروز پیشرفته AGM-129كه یك موشك كروز استراتژیك با برد تخمینی 1500 مایل است را دارد .
شانزده موشك هدایت شوندهی ماهواره ای مهمات حملات مستقیم مشترك (JDAM) نیز قابل حمل با این پرنده مرگبار هستند . شركت «نورث روپ گرومن» آویزهای بمب محفظه جنگ افزار این هواپیما را تبدیل به نوع هوشمند كرده است كه تعداد JDAMهای قابل حمل را به 80 می رساند . B-2همچنین توانایی حمكل و شلیك تسلیحات دور ایستای مشترك (JSOW) ، موشك دور ایستای هوا به زمین مشترك (JASSM) و همچنین پخش كننده جنگ افزار اصلاح شونده با باد (WCMD) را داراست .
سیستم رابط تسلیحات كلی (GWIS)بعنوان بخشی از بهسازی و ارتقای Block30برروی این بمب افكن نصب شده است .
GWIS یك بسته نرم افزاری یكپارچه دیجیتالی است كه امكان حمل تركیب مختلفی از تسلیحات دور ایستا و مهمات حملات مستقیم را در یك سورتی پرواز به B-2 داده و حمله به چهار هدف مختلف را در یك ماموریت امكان پذیر می سازد .
بمب افكن B-2دریافت كننده هشدارهای راداری از لاكهید مارتین ، سیستم كمك های تدافعی از «نورث روپ گرومن» و سیستم مدیریت تدافعی AN/APR-50(DMS) را كه آن نیز ساخت شركت لاكهید مارتین است به عنوان سیستم های كارآمد پادكار در خود جای داده است .
رادار
رادار پنهانكار اكتشافی AN/APQ-181 ساخت ریتئون در باندJ (باندKu ) عمل كرده و یك رادار چند منظوره با حالتهای تعقیب عوارض زمینی و اجتناب از عوارض زمینی می باشد . طی آزمایشاتی كه در پایگاه نیروی هوایی اوداردز انجام گزرفت این رادار تعقیب عوارض زمینی در ارتفاع 200 پایی قابلیت اطمینان بالایی را از خود نشان داد .
در نوامبر 2002 شركت ریتئون قراردادی را برای ساخت و توسعه آنتن جدید باند Kuآرایه كاوش الكترونیكی فعال (AESA) برای رادار بمب افكن B-2جهت جلوگیری از تداخل با سیستم های ماهواره ای تجاری بعد از 2007 به امضاء رسانیده است . نصب این آنتن جدید بر روی ناوگان B-2ها تا پایان سال 2010 تكمیل خواهد شد .
ناوبری و ارتفاعات :
مجموعه ناوبری B-2شامل سیستم ناوبری هوایی تاكتیكی TCN-250(TACAN) ساخت «راكول كالینز» و سیستم فرود با آلات دقیق VIR-130Aمی باشد . تجهیزات ارتباطی نیز توسط شركت راكول كالینز تامین شده است كه شامل سیستم ارتباطات ماهواره ای رله استراتژیكی و تاكتیكی نظامی Milstarبوده كه بر روی هواپیماهای Block30نصب شده است.
موتور
بمب افكن استراتژیك B-2توسط چهار موتور توربوفن جنرال الكتریك F118-GE-100كه در داخل بال ها جای گرفته اند به پرواز در می آید . موتورها دارای سیستم كنترل دمای گازهای خروجی اگزوز هستند كه علائم گرمایی را به حداقل می رساند . این موتورها كه دارای نیرویی معادل 77 كیلو نیوتن هستند پرواز زیر صوت بالا و تیك آف با وزن ناخالص هنگام برخاست 336500 پاوند را به سادگی امكانپذیر می سازد . مجرای سوخت گیری هوایی نیز كه سوخت گیری در حین پرواز را برای این بمب افكن امكان پذیر می سازد در خط وسط پشت كاكپیت روی بدنه قرار گرفته شده است .
این بمب افکن اسمش هست روح کالیفورنیا با شعار هر کجا در هر زمان