برگزیده های پرشین تولز

بلاخره ویزا و مسترکارت به ایران می آیند

elnaz85

Registered User
تاریخ عضویت
22 ژانویه 2007
نوشته‌ها
364
لایک‌ها
1
در پی مذاکرت غیر آشکار مرکز تجارت الکترونیک کشور با شرکت زیپ‌کارت انگلستان، ویزا و مسترکارت وارد شبکه بانکی ایران خواهد شد.

به گزارش «فردا»، سرویس بانک و بیمه الکترونیکی- شتاب با اتصال به زیپ‌کارت انگلستان امکان سرویس‌دهی کارت‌های ویزا و مستر را بالاخره برای دارندگان این کارت روی شبکه بانکی ایران فراهم کرد.

این اتفاق به دنبال مذاکرات بی ‌سر و صدای بانک مرکزی با زیپ‌کارت انگلستان صورت گرفته است.

ایران برای اتصال سوئیچ شتاب به زیپ‌کارت انگلیس قراردادی را امضا کرده و تست‌های فنی این کار هم انجام شده است. به موجب برقراری این ارتباط و به واسطه سوئیچی که شرکت سرویس‌دهنده زیپ‌کارت ارایه می‌دهد، دارندگان ویزاکارت و مسترکارت در ایران می‌توانند از طریق این سیستم از سرویس‌های این کارت‌های اعتباری بین‌المللی استفاده کنند.

از آنجا که تمام مراحل فنی اتصال سوئیچ ملی ایران و انگلستان به اتمام رسیده، خبر اعلام رسمی استفاده از سرویس‌های ویزاکارت و مسترکارت در ایران طی روزهای آینده دور از انتظار نیست و دارندگان این کارت‌ها به زودی می‌توانند از سرویس این کارت‌های اعتباری در داخل کشور استفاده کنند.

بنابر مذاکرات صورت گرفته، فعلا امکان صدور این کارت‌ها بوسیله بانک‌های ایرانی وجود ندارد؛ ولی امکان استفاده دارندگان این کارت‌ها در ایران میسر خواهد شد.

پس از انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و اعمال تحریم‌ها بویژه پس از دفاع مقدس، استفاده از این کارت‌های اعتباری بدلیل پشتیبانی دو شرکت آمریکایی از آنان امکان‌پذیر نبود.

گرچه در اوایل دهه ۷۰، بانک ملی ایران به مدت کوتاهی کارت‌خوان‌های ویزا و مسترکارت را نصب کرد که بدلیل تشدید تحریم‌ها، بلااستفاده ماند.

به نوشته عصر ارتباط، مذاکرات اخیر بانک مرکزی در حالی صورت گرفته است که آبان ماه سال گذشته، اخباری مبنی بر مذاکرات بانک ملی ایران برای دریافت امتیاز کارت‌های اعتباری بین‌المللی ویزا و مستر منتشر شد که بعدها از سوی بانک ملی به شدت تکذیب شد.

کارت‌های مستر و ویزا، کارت‌های اعتباری بین‌المللی هستند که با بیش از ۱۴۰ شعبه نمایندگی و ۳ میلیون کارت‌خوان در سرتاسر جهان، رتبه اول مبادلات مالی را در کشورها و معاملات اینترنتی از آن خود کرده است.

کارمزدهای ناچیز، دریافت صورت‌حساب روزانه و رایگان، نقد کردن وجوه از دستگاه‌های خودپرداز، امکان خرید از تمامی فروشگاه‌های اینترنتی همچون ebay و آمازون و تبادل مالی با شرکت‌های بین‌المللی از ویژگی‌های کارت‌های ویزا و مستر به شمار می‌رود.

حساب مسترکارت و ویزاکارت یک حساب ۱۶ رقمی متصل به حساب بانک صادرکننده است. این کارت‌های اعتباری متعلق به دو شرکت بین‌المللی معتبرند که بانک‌های بزرگ دنیا سهامدارشان هستند. شرکت سهامی عام ویزا (Visa INC) که شرکتی در کالیفرنیا است و شرکت بین‌المللی مسترکارت (Master card worldwide) که در نیویورک فعالیت می‌کند. بانک‌ها و موسسات معتبر بین‌المللی در سراسر جهان امکان دریافت مجوز صدور این نوع کارت‌ها را دارند.

این روزها بانک مرکزی و شرکت خدمات انفورماتیک تمام تلاش خود را برای اتصال شتاب به سوئیچ‌های بین‌المللی به کار بسته، اگرچه موانعی هم در این مسیر وجود دارد. به عنوان مثال مدت‌ها است که شتاب به سوئیچ بحرین و قطر متصل شده و با وجود آنکه مشکلی به لحاظ فنی برای اتصال شتاب با دوبی، کویت و عربستان وجود ندارد، مسایل بین دو کشور در این میان بیش از هر مورد دیگری سنگ‌اندازی می‌کند. با این وجود، شتاب در حال اتصال به سوئیچ چین است و تمام تست‌های فنی آن انجام شده و در مراحل پایانی کار قرار دارد. براساس تفاهم‌نامه‌ای که با چین به امضا رسیده، قرار است ابتدا ایران به مدت شش ماه کارت‌های چین را بپذیرد و بعد برنامه به سمتی پیش می‌رود که یا چین کارت‌های بانکی فعلی ما را خواهد پذیرفت یا آنکه کارت‌های تازه‌ای برای خوانش در سیستم‌ بانکی آن کشور صادر خواهد شد.

بانک مرکزی برای اتصال شتاب با سوئیچ ترکیه نیز با مسوولان این کشور هم مذاکراتی انجام داده و به شدت پیگیر برقراری این اتصال با کشورهای مختلف است؛ اگرچه هر یک از این کشورها مسایل خاص خود را دارند و ممکن است نتوان زمان مشخصی را برای عملیاتی شدن این طرح‌ها از زمان آغاز مذاکره تا عمل مشخص کرد.

منبع: تابناک
 

Mazi

* مدیر موبایل و اسمارت فون ها* مدیر پاتوق
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
3 آگوست 2005
نوشته‌ها
10,704
لایک‌ها
10,457
محل سکونت
Tehran
اگه بشه خیلی خوب میشه ها....به نظرتون واقعیت داره؟
 

SNo

Registered User
تاریخ عضویت
18 ژانویه 2007
نوشته‌ها
1,570
لایک‌ها
538
محل سکونت
نوک قله دماوند

8ali8

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 دسامبر 2006
نوشته‌ها
98
لایک‌ها
11
خبر جالبی بود

اگه واقعیت داشته باشه کمک بزرگیه

همین طور که دوستمون گفت باید صبر کرد تا خبر های رسمی تر اعلام بشه
 

TehranNet

کاربر فعال فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
12 آپریل 2006
نوشته‌ها
4,466
لایک‌ها
561
سن
34
محل سکونت
Tehran
یعنی تحریم ها به این مسائل ربطی نداره؟
 

mohsenshahbazi

همکار بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
4,025
لایک‌ها
3,825
محل سکونت
اصفهان
چی 'ش خوبه ؟
نوشته امکان صدور کارت از طریق بانک های ایرانی نیست . یعنی کماکان نمیشه حساب باز کرد . اونایی که خارج از ایران کارت میگیرن میتونن اینجا ازش استفاده کنن . در واقع فعلا زمینه رو برای خارجی هایی که به ایران میان راحت کردند .
چون درصد fraud بین کاربرای ایرانی بالاست . طرف میره ۲۰۰ تا کارت از این ویتنامی ها میخره ۱۰ هزار دلار میریزه تو کارتش . بعد هم اینجا برداشت میکنه . خدا رو شکر که حساب شتاب هم شده مثل سیم کارت ایرانسل . هرکی به هر نامی بخواد میره باز میکنه !‌
 

GraphX

Registered User
تاریخ عضویت
20 می 2009
نوشته‌ها
8,049
لایک‌ها
7,719
محل سکونت
دنيای مجازی
اگه شزايطش طوري باشه كه بشه واقعاً‌ ازش استفاده مفيد كرد خوبه !
 

8ali8

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 دسامبر 2006
نوشته‌ها
98
لایک‌ها
11
ورود ويزا و مستر كارت به شبکه بانکي ايران


ورود ويزا و مستر كارت به شبکه بانکي ايران
تيترآنلاين - شتاب با اتصال به زيپکارت انگلستان امکان سرويس‌دهي کارت‌هاي ويزا و مستر را بالاخره براي دارندگان اين کارت روي شبکه بانکي ايران فراهم کرد.

به گزارش تيترآنلاين به نقل از سايت عصر ارتباط، پس از نهايي شدن اتصال شتاب به زيپ‌کارت انگلستان دارندگان کارت‌هاي ويزا و مستر مي‌توانند از شبکه بانکي ايران سرويس بگيرند. اين اتفاق به دنبال مذاکرات بي‌سر و صداي بانک مرکزي با زيپ‌کارت انگلستان صورت گرفته است.

ايران براي اتصال سوئيچ شتاب به زيپ‌کارت انگليس قراردادي را امضا کرده و تست‌هاي فني اين کار هم انجام شده است. به موجب برقراري اين ارتباط و به واسطه سوئيچي که شرکت سرويس‌دهنده زيپ‌کارت ارايه مي‌دهد، دارندگان ويزاکارت و مسترکارت در ايران مي‌توانند از طريق اين سيستم از سرويس‌هاي اين کارت‌هاي اعتباري بين‌المللي استفاده کنند.

از آنجا که تمام مراحل فني اتصال سوئيچ ملي ايران و انگلستان به اتمام رسيده، خبر اعلام رسمي استفاده از سرويس‌هاي ويزاکارت و مسترکارت در ايران طي روزهاي آينده دور از انتظار نيست و دارندگان اين کارت‌ها به زودي مي‌توانند از سرويس اين کارت‌هاي اعتباري در داخل کشور استفاده کنند.

اتصالي که قبلا نبود

پس از انقلاب اسلامي سال 57 و تحريم‌هايي که بعد از جنگ ايران و عراق گريبانگير کشور شد، عملا استفاده از کارت‌هاي اعتباري ويزا و مستر به دليل آنکه دو شرکت مريکايي اين کارت‌ها را پشتيباني مي‌کردند، معلق ماند و بي‌استفاده شد. اگرچه در يک برهه زماني کوتاه‌مدت در اوايل دهه 70، بانک ملي براي اولين ‌بار پس از انقلاب اقدام به نصب posهاي ويزاکارت و مسترکارت کرد اما به فاصله دو سه ماه و به دليل تشديد مسايل تحريم، اين posها در آن زمان بي‌استفاده ماند و خاموش شد. بانک ملي بعدها از اين پايانه‌ها براي کارت‌هاي خود بهره برد. هرچند اتصال براي پذيرش کارت‌هاي ويزا و مستر بسيار کوتاه بود ولي هنوز برچسب‌هاي پذيرش کارت‌هاي ويزا و مستر پشت در بعضي از مغازه‌ها به چشم مي‌خورد، مخصوصا فروشگاه‌هايي که احتمال مراجعه توريست به آنها زياد است.

اما آبان‌ماه سال پيش کورسويي ازخبر تلاش بانک ملي براي دريافت کارت‌هاي مستر و ويزا و ارتباط بانک ملي با اين دو شرکت آمريکايي منتشرشد، موضوعي که پس از دو ماه توسط بانک ملي تکذيب و برقراري چنين ارتباطي به کل رد شد.

اما اين بار اين شتاب است که در حال نهايي کردن استفاده از کارت‌هاي ويزا و مستر در شبکه بانکي ايران است. اين درحالي است که نحوه اتصال يک طرفه خواهد بود و امکان صدور اين کارت‌ها به صورت رسمي و از طريق مجاري بانکي ايران وجود ندارد اما دارندگان اين کارت‌ها مي‌توانند از کارت‌هايشان در شبکه بانکي ايران استفاده کنند.

درباره مستر و ويزا...

كارت‌هاي مستر و ويزا، سال‌هاي سال است که به عنوان کارت‌هاي اعتباري بين‌المللي در دنيا شناخته شده‌اند و جاپاي محکمي براي خود ساخته‌اند. امروزه به دليل در دسترس بودن اينترنت و ماليات‌هاي فوق‌العاده کمي که براي مبادلات مالي اينترنتي اعمال مي‌شود و همچنين جريان غالبي که درشرکت‌ها براي برداشتن واسطه‌هاي تجاري ومالي به وجود آمده مردم تمايل دارند مبادلات مالي‌شان را از طريق اينترنت انجام دهند. از سوي ديگر، مشکلات حمل پول نقد و امنيت انتقال وجوه هم به واسطه اين کارت‌هاي اعتباري بين المللي نيز خود به خود از ميان برداشته مي‌شود.

مسترکارت و ويزاکارت دو نوع از کارت‌هاي اعتباري معتبر جهان است که با داشتن بيش از 140 شعبه نمايندگي در کشورها و همچنين با دارا بودن سه ميليون دستگاه پايانه pos و خودپرداز، رتبه اول مبادلات مالي را از آن خود کرده‌اند.

کارمزدهاي ناچيز، دريافت صورت‌حساب روزانه و رايگان، نقد کردن وجوه از دستگاه‌هاي خودپرداز، امکان خريد از تمامي فروشگاه‌هاي اينترنتي همچون ebay و آمازون و تبادل مالي با شرکت‌هاي بين‌المللي از ويژگي‌هاي کارت‌هاي ويزا و مستر به شمار مي‌رود.

حساب مسترکارت و ويزاکارت يک حساب 16 رقمي متصل به حساب بانک صادرکننده است. اين کارت‌هاي اعتباري متعلق به دو شرکت بين‌المللي معتبرند که بانک‌هاي بزرگ دنيا سهامدارشان هستند. شرکت سهامي عام ويزا (Visa INC) که شرکتي در کاليفرنيا است و شرکت بين‌المللي مسترکارت (Master card worldwide) که در نيويورک فعاليت مي‌کند. بانک‌ها و موسسات معتبر بين‌المللي در سراسر جهان امکان دريافت مجوز صدور اين نوع کارت‌ها را دارند.

تبليغات اينترنتي

با وجود اينکه در شرايط کنوني امکان صدور کارت‌هاي ويزا و مستر در ايران وجود ندارد اما شرکت‌هاي زيادي به صورت غيررسمي به صدور اين کارت‌ها در ايران اقدام مي‌کنند و تاکنون به‌رغم غيرقانوني بودن فعاليت اين شرکت‌ها در ايران، بانک مرکزي ايران هيچ واکنش رسمي براي جلوگيري از فعاليت اين شرکت‌ها از خود نشان نداده است. کافيست در اينترنت چند کليک کنيد تا فهرستي از 10‌ها شرکت که در زمينه صدور ويزاکارت و مسترکارت فعال هستند پيش رويتان باز شود يا اينکه هنگام ورق زدن صفحات روزنامه قدري دقيق‌تر به آگهي‌ها نگاه کنيد.

شتاب براي اتصال به سوئيچ‌هاي بين‌المللي مي‌کوشد

اين روزها بانک مرکزي و شرکت خدمات انفورماتيک تمام تلاش خود را براي اتصال شتاب به سوئيچ‌هاي بين‌المللي به کار بسته، اگرچه موانعي هم در اين مسير وجود دارد. به عنوان مثال مدت‌ها است که شتاب به سوئيچ بحرين و قطر متصل شده و با وجود آنکه مشکلي به لحاظ فني براي اتصال شتاب با دوبي، کويت و عربستان وجود ندارد، مسايل بين دو کشور در اين ميان بيش از هر مورد ديگري سنگ‌اندازي مي‌کند. با اين وجود، شتاب در حال اتصال به سوئيچ چين است و تمام تست‌هاي فني آن انجام شده و در مراحل پاياني کار قرار دارد. براساس تفاهم‌نامه‌اي که با چين به امضا رسيده، قرار است ابتدا ايران به مدت شش ماه کارت‌هاي چين را بپذيرد و بعد برنامه به سمتي پيش مي‌رود که يا چين کارت‌هاي بانکي فعلي ما را خواهد پذيرفت يا آنکه کارت‌هاي تازه‌اي براي خوانش در سيستم‌ بانکي آن کشور صادر خواهد شد.

بانک مرکزي براي اتصال شتاب با سوئيچ ترکيه نيز با مسوولان اين کشور هم مذاکراتي انجام داده و به شدت پيگير برقراري اين اتصال با کشورهاي مختلف است؛ اگرچه هر يک از اين کشورها مسايل خاص خود را دارند و ممکن است نتوان زمان مشخصي را براي عملياتي شدن اين طرح‌ها از زمان آغاز مذاکره تا عمل مشخص کرد.
کد:
http://titronline.ir/vdcakiny149n0.5k4.html
 

boro_baba1

Registered User
تاریخ عضویت
20 اکتبر 2007
نوشته‌ها
727
لایک‌ها
72
با اين تحريم جديد بعيد به نظر ميرسه بيشتر شبيه شايعه هست
 
بالا