برگزیده های پرشین تولز

دلت میخواد یه آکواریوم زیبا داشته باشی؟ (راهنمای کامل)

Good_fellas

Registered User
تاریخ عضویت
18 دسامبر 2011
نوشته‌ها
125
لایک‌ها
16

هر وقت اسم عید می آید بعد از گرفتن عیدی اولین چیزی که به ذهن من می آید ماهی قرمز است. من هم امسال خواستم تا شما را با مراحل تهیه یک آکواریوم زیبا و حرفه ای آشنا کنم تا در این ایام نزدیک به نوروز عیدی هر چند کوچکی باشد از طرف سایت بینوایان به شما خواننده عزیز ، خب قبل از این که شروع به نگهداری ماهی خودتان بکنید زمان کوتاهی را هم برای تهیه لوازم مورد نیاز آکواریوم خود صرف کنید و توجه داشته باشید که هر قدر وقت و امکاناتی که قبل از نگهداری ماهی صرف میکنید بیشتر و بهتر باشد بعدها با خیال راحت تر از یک آکواریوم زیبا و بی نظیر لذت خواهید برد.


شما کافی است فقط چند پاراگراف اول را بخوانید تا مطمئن شوید که بهترین راه برای نگهداری ماهیان شما نزد ماست و این خود سبب همراهی شما باما تا پایان خواهد شد و شما را تبدیل به یک آکواریوم دار حرفه ای خواهد کرد.


نکاتی که برای نگهداری ماهی باید مد نظر داشته باشید:

1- در مورد نوع آکواریوم خود تصمیم گیری کنید:
قبل از خرید یا درست کردن یک آکواریوم و یا لوازم جانبی آن باید درباره ی مجموعه ماهی هایی که قصد نگهداری از آنها را دارید تصمیم گیری کنید. شناخت نوع ماهی مورد نگهداری به تصمیم گیری شما درباره ی نوع آکواریوم کمک فراوانی میکند. برخی از ماهی ها نیازمند صرف وقت بیشتری برای نگهداری اند پس این باید یکی از مهمترین نکاتی باشد که به آن توجه می کنید . مخزن های بسیار متنوعی در بازار موجود هستند که شما می توانید از میان آنها یکی را بنا به سلیقه خودتان انتخاب کنید مانند آکواریوم ماهی قرمز، آکواریوم ماهی های سیکلید ،آکواریوم ماهیان آب شور، آکواریوم ماهیان گوشت خوار و یا آکواریوم نگهداری ماهیان مختلط .که البته بهترین گزینه برای افراد مبتدی یک مخزن ماهی قرمز از نوع Goldfish (گلدفیش) است به علت این که نگهداری آن ساده تر است و وقت کمتری از شما می گیرد . اگر شما قبلا هم سابقه نگهداری حرفه ای آبزیان را داشته اید همه ی گزینه ها رو به روی شماست .
در مورد نگهداری ماهی های قرمز گلد فیش : این ماهی ها از گونه ی ماهیان اجتماعی هستند ولی در آب سرد بهتر زیست می کنند اگر تصمیم به نگهداری چنین ماهیانی گرفته اید از هیتر (بخاری) استفاده نکنید و آکواریوم را دور از پنجره قرار دهید . این گونه از ماهی ها متابولیسم سریعی دارند و غذای خود را به خوبی گوارش نمی کنند در نتیجه کثیفی زیادی به بار می آورند . برای این نوع از ماهی ها یک آکواریوم متوسط بسته بسیار بهتر و مناسب تر از آکواریوم بزرگ است که همه را یاد دیگ می اندازد !! که البته این مخزن باید با لوازم مخصوص که به آنها اشاره خواهیم کرد همراه شود تا عمر طولانی و سالم ماهی را تضمین کند ما در میان ماهی های قرمز دو دسته ی اصلی داریم . بعضی از این ماهی ها شکل سر حال و معمولی و اندازه ای ثابت دارند اما بعضی دیگر اندازه ای غیر متعارف و یا شکلی عجیب و غریب را دارا هستند هیچ گاه هر دو دسته را یک جا کنار هم قرار ندهید و یک نوع ثابت را انتخاب کنید .
- در مورد ماهی های بتا (که گویا در بازار ایران به اسم فایتر خوانده میشود) : این ماهی ها به طور طبیعی در مرداب زندگی می کنند و به همین علت به خوبی قادر به دیدن نیستند و معمولا گونه ی نر آنها که رنگارنگ هستند به خروش می رسند . این ماهی ها به هر آنچه که می بینند حمله می کنند . ماهی های بتا زیاد حرکت نمی کنند به همین سبب غذای کمتری احتیاج دارند و در نتیجه پسماند کمتری در آب به جای می گذارند پس وقت شما را برای تمیز کردن آب آکواریوم زیاد تلف نمی کنند به اکسیژن زیادی نیاز ندارند زیرا نوعی ارگان تنفسی مار پیچ دارند که می توانند اکسیژن را از میان هوای آلوده تنفس کنند . آنها در آب های شیرین و تمیز بسیار عالی جواب می دهند و به اندازه ی کمی هم شنا می کنند پس با این تفاسیر به نظر من برای نگهداری آنها احتیاج به یک مخزن با 6/9 لیتر آب به همراه یک فیلتر هوا دارید . هرگز ماهی های بتا را همراه با گونه ای دیگر از ماهی ها در یک آکواریوم قرار ندهید مگر این که شما در طراحی خود آکواریوم را تقسیم بندی کرده باشید چون این ماهی ها سبب آزار ماهی های دیگر می شوند .

2- مقدار معقولانه ای پول را برای تهیه آکواریوم خود کنار بگذارید : بیشترین هزینه برای خرید لوازم شروع کار صرف می شود اما در عین حال هزینه هایی بعد از تهیه آکواریوم هم وجود دارند مثل هزینه خرید غذای ماهی ، جا به جایی ماهی ها ، کلر زنی آب و ... . اگر بخواهم یک هزینه تقریبی را به شما بدهم باید بگویم که شما باید 50 تا 70 هزار تومان برای داشتن یک آکواریوم متوسط با امکانات جانبی که حجم آن بین 19 تا 37 لیتر است را تهیه کنید . البته این قیمت تنها قیمتی تقریبی است و شاید شما با هزینه ای کمتر بتوانید آکواریوم دلخواهتان را تهیه کنید .

3- بسته به نوع ماهی ها،تزیینات داخلی و لوازم جانبی آکواریوم شما باید در مورد بزرگی مخزن هم تصمیم بگیرید:
اگر شما هم از یک مخزن آب شور استفاده میکنید احتیاج به یک آکواریوم 114 لیتری دارید.مقدار حداقل این سایز برای نگهداری ماهیان اجتماعی با آب معمولی 37 لیتر است. اگر قصد نگهداری ماهی های بتا را دارید حداقل باید یک مخزن 20 لیتری داشته باشد. پیشنهاد سایت بینوایان دات کام در مورد ماهیان قرمز هم این است که حداقل یک مخزن 25 لیتری احتیاج دارید، اما همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که در مورد آکوریوم همیشه بزرگترین ها بهترین ها هستند!!! در مورد شکل کلی آکواریوم هم به یاد داشته باشید که لبه ها خیلی مهم تر از بقیه جاهاست زیرا لبه های آکواریوم محل تهویه هوا و جابه جایی گازها هستند.

4- پس از انتخاب مخزن مناسب نوبت به انتخاب نوع و تعداد ماهیان شما میرسد:
فرض کنیم شما یک آکواریوم 37 لیتری مخصوص ماهیان اجتماعی تهیه کرده باشید. بر اساس قانون آکواریوم داران حرفه ای شما باید برای هر ماهی 1 اینچی(2.5 سانتی متری)، 3.7 لیتر مخزن در نظر بگیرید .
پس در یک آکواریوم 37 لیتری شما میتوانید 20 ماهی 2.5 سانتی متری را نگهداری کنید با توجه به میزان نئونی که شما باید به آب اضافه کنید این مقدار معقولانه است وبه علاوه پسماند ماهی ها و جا برای سایر تجهیزات نیز در نظر گرفته شده است که البته اگر به بخشهای قبل توجه کرده باشید متوجه شده اید که اگر ماهی شما از نوع ماهی قرمز باشد به علت متابولیسم سریع باید فضای بیشتری در اختیار داشته باشید در غیر اینصورت مجبور به تعویض آب به طور یک روز در میان خواهید بود که بسیار خسته کننده است. مطمئن شوید که ماهی شما درون مخزن به راحتی شنا میکند و جا برایش تنگ نیست در این صورت از تعداد ماهی ها یکی دوتا کم کنید.

5- برای خرید ماهی ها به فروشگاه های حرفه ای بروید:

کافی است به فروشنده درباره آکواریوم و مخزن خود اطلاعاتی کوتاه بدهید پس از آن میتوانید از راهنمایی های فروشنده نیز بهره بگیرید. توجه کنید که نمیتوان همه نوع ماهی را در یک مخزن نگهداری کرد حتی اگر همه آنا از یک گروه باشند و محل زیست یکسانی داشته باشند، برای مثال شما نمیتوانید ماهی های قرمز و سیکلید ها را در یک مخزن کنار هم نگهداری کنید چرا که سیکلید ها به دیگر ماهی ها امان زندگی نخواهند داد اگر چه هر دو نوع ماهی های آبهای شیرین هستند.

6- درباره ی محتویات ساکن آکواریوم تصمیم گیری کنید:
همه ماهی ها نیازمند کاور و پوشش هستند. این پوشش را میتوانید از انواع گیاهان طبیعی و مصنوعی و یا وسایل تزئینی دیگر برای مثال سنگهای زیبا وبراق و یا تیله های رنگی استفاده کنید. اگر گزینه انتخابی شما گیاه باشد به همراه آن شن هم به ناچار اضافه میشود که پوشش خوبی برای ماهی ها به شمار میرود.افزودن دیگر وسایل و ابزار به سلیقه خود شما بستگی دارد. مثلا داشتن یک صخره در صورتی که بیش از حد معمول بزرگ نباشد ومتناسب با آکواریوم شما انتخاب شود بلا مانع است.

7- در مورد کاشت گیاه و خزه ها در آکواریوم تصمیم گیری کنید:

قبل از هر چیز باید بدانید که گیاهان دریایی فقط در آبهای معمولی قابل کاشت اند. گیاهان و خزه ها به کیفیت آب و همچنین سلامت ماهی ها کمک بسزایی میکنند. علاوه بر آن اگر به طور حرفه ای کاشته شوند زیبایی آکواریوم شما را نیز دو چندان خواهند کرد.
البته گیاهان دریایی نیازمند بررسی و امکانات بیشتری هستند مثل نورهای مخصوص که به رشد آنها کمک کند و یا تزریق روزانه کربن دی اکسید . همیشه گیاهانی را انتخاب کنید که از حد آکواریوم شما بزرگتر نباشند نکته دیگر این که ماهیانی انتخاب کنید که گیاهان را نخورند. انواع خاصی از ماهیان گیاه خوارند مثل سیامس که نوعی ماهی تزئینی است . گیاهان پلاستیکی هم مزیت های خاص خود را دارند و در ضمن رنگ و لعاب گیاهان طبیعی را ندارند به علاوه هر چند وقت یک بار می توانید آنها را شست و شو دهید .

8- محل مناسبی برای قرار دادن آکواریوم انتخاب کنید : در این گونه موارد نکات قابل توجه عبارتند از امنیت ، دما و قابل استفاده بودن آکواریوم . مطمئن شوید که آکواریوم در محلی ثابت ، ترجیحا روی یک سطح صاف که از هر طرف 5 تا 10 سانتیمتری جای اضافه داشته باشد قرار می گیرد از قرار دادن مخزن در محل های کوچک و یا غیر مستحکم خودداری کنید . اگر در منطقه ای زلزله خیز زندگی می کنید درباره چگونگی اتصال آکواریوم به دیوار از یک فروشنده آکواریوم سوال کنید. هرگز آکواریوم خود را در مجاورت نور مستقیم خورشید قرار ندهید وهمچنین از قرار دادن آن نزدیک پنجره باز خودداری کنید. شما نیاز به حفاظت مخزن در برابر تغییرات آب و هوایی دارید و اگر آکواریوم را در محلی معتدل قرار دهید به این حفاظت خواهید رسید.

9- نکات ایمنی را درباره ی الکتریسیته آکواریوم رعایت کنید:
شما در جاهای مختلفی از آکواریوم نیازمند الکتریسیته و نیروی برق هستید. برای مثال شما نیاز به یک تهویه مناسب هوا دارید که دستگاه آن فقط با الکتریسیته کار میکند و یا مواردی که میخواهید نور خاصی را به فضای داخلی آکواریوم بتابانید به ابزار الکتریکی نیاز دارید. همانطور که قبلا گفتم هرگز از وسایل الکتریکی دست دوم استفاده نکنید وسعی کنید آنها را نو بخرید. هنگامی که تمام وسایل الکتریکی مختص آکواریوم را نصب کردید و از کار کرد درست آنه مطمئن شدید میتوانید برای راحتی و اطمینان بیشتر کلیدهای کنترل آنها را در یک جعبه الکتریکی تعبیه کنید تا اولا تمام کلیدها یک جا و جمع و جور باشند و ثانیا با استفاده از جعبه بسته امکان خطر را به حداقل برسانید. در ضمن به عنوان نکته آخر همیشه یک محافظ الکتریکی را در مدار بین جعبه و جریان برق قرار دهید.

حالا که تمام مراحل فوق را با دقت پیموده اید ماهی ها را درون آکواریوم خود بگذارید و در ایام عید از داشتن چنین آکواریومی لذت ببرید.



درضمن من در نظر دارم مقاله ای درباره نحوه نگهداری انواع ماهی های تزیئنی بنویسم البته نوشنتنش را به 13 فروردین موکول میکنم تا شما ابتدا آکواریوم حرفه ای خود را ساخته و آزمایش کنید
+ پیشاپیش نوروزتان مبارک +
 

Good_fellas

Registered User
تاریخ عضویت
18 دسامبر 2011
نوشته‌ها
125
لایک‌ها
16
عید داره شروع میشه ها !! دست به کار شید
 

dayi_morteza

Registered User
تاریخ عضویت
22 اکتبر 2010
نوشته‌ها
452
لایک‌ها
17
ممنونم ازت دوست عزیز
مطالبت زیبا بود و خیلی به دردم خورد.
مرسی
 

Portre.Ir

Registered User
تاریخ عضویت
25 آپریل 2006
نوشته‌ها
2,875
لایک‌ها
1,348
اتفاقا من هم 2 تا آکواریم گرفتم تو یکیش ماهی اسکار هستش که گوشتخواره و تو یکیش گوپی چشم چراغی و ماهی های ریزه می زه هستش.

اما گاهی اوقات ماهیام دعواشون می شه نمی دونم علتش چیه, 2 هفته پیش گرفتمشون بعد از 1 هفته شروع کردن به دعوا و دنبال هم دیگه کردن, دم گوپی هارو هم کندن نامردا. از این گوپی رنگی ها دارم.

می شه بگید باید چیکار کنم؟
اسکارها هم زیاد دعوا می کنن همدیگه رو زخمی کردن!
 

Good_fellas

Registered User
تاریخ عضویت
18 دسامبر 2011
نوشته‌ها
125
لایک‌ها
16
اتفاقا من هم 2 تا آکواریم گرفتم تو یکیش ماهی اسکار هستش که گوشتخواره و تو یکیش گوپی چشم چراغی و ماهی های ریزه می زه هستش.

اما گاهی اوقات ماهیام دعواشون می شه نمی دونم علتش چیه, 2 هفته پیش گرفتمشون بعد از 1 هفته شروع کردن به دعوا و دنبال هم دیگه کردن, دم گوپی هارو هم کندن نامردا. از این گوپی رنگی ها دارم.

می شه بگید باید چیکار کنم؟
اسکارها هم زیاد دعوا می کنن همدیگه رو زخمی کردن!

دقیقا دعواها تا چه حده ؟! در حد زخمی کردن و اینا ؟

hmmm ... من بهت میگم شما سایز اکواریومت استاندارد نیست برای اینطور ماهی ها (کوچیکه) ، تنگی جا و غشنگی اونا رو عصبانی و دیوونه میکنه .. سعی کن به همشون غذا برسه وگرنه ... ... معلومه خیلی کم تحقیق کردی راجعش یا اینکه فقط نظرات فروشنده رو گرفتی !! یعنی اشتباه محض !!!! و متاسفانه باید بگم ماهی هات همجنس هستند و باید حتما تعویض کنی وگرنه دیر یا زود تلف میشن ! همونطور که تو مقاله بالا نوشته شده شما باید از مراکز اصلی خریداری کنید .. ماهی اسکار خیلی روحیه خشنی داره شما باید اون ماهی خشنی که اول دعوا رو شروع میکنه با یه شیشه مابین اکواریوم بذاری قرنطینه .. اگر دیدی درس نشد باید ردش کنی بره ... در کل ماهی های گوشتخوار بهتر از همون کوچیکی در کنار هم بزرگ بشند (اینو حتما از من داشته باش) اگر خواستی ماهی گوشتخوار بزرگ بخواری حتما باید سایز اکواریومت بیش از چیزی که فکر میکنی بزرگ باشه و از نظر جنسیت مخالف باشن)

ماهی های گوشتخوار و گیاه خوار به هیچ وجه نباید کنار هم قرار بگیرند .. همینطور ماهی های اروم و شلوغ .. در کل اکواریوم داشتن یه کم تجربه میخواد

میتونی از مقاله بالا هم کمک بگیری تا حدی که کارت رو راه بندازه
 

Portre.Ir

Registered User
تاریخ عضویت
25 آپریل 2006
نوشته‌ها
2,875
لایک‌ها
1,348
دقیقا دعواها تا چه حده ؟! در حد زخمی کردن و اینا ؟

hmmm ... من بهت میگم شما سایز اکواریومت استاندارد نیست برای اینطور ماهی ها (کوچیکه) ، تنگی جا و غشنگی اونا رو عصبانی و دیوونه میکنه .. سعی کن به همشون غذا برسه وگرنه ... ... معلومه خیلی کم تحقیق کردی راجعش یا اینکه فقط نظرات فروشنده رو گرفتی !! یعنی اشتباه محض !!!! و متاسفانه باید بگم ماهی هات همجنس هستند و باید حتما تعویض کنی وگرنه دیر یا زود تلف میشن ! همونطور که تو مقاله بالا نوشته شده شما باید از مراکز اصلی خریداری کنید .. ماهی اسکار خیلی روحیه خشنی داره شما باید اون ماهی خشنی که اول دعوا رو شروع میکنه با یه شیشه مابین اکواریوم بذاری قرنطینه .. اگر دیدی درس نشد باید ردش کنی بره ... در کل ماهی های گوشتخوار بهتر از همون کوچیکی در کنار هم بزرگ بشند (اینو حتما از من داشته باش) اگر خواستی ماهی گوشتخوار بزرگ بخواری حتما باید سایز اکواریومت بیش از چیزی که فکر میکنی بزرگ باشه و از نظر جنسیت مخالف باشن)

ماهی های گوشتخوار و گیاه خوار به هیچ وجه نباید کنار هم قرار بگیرند .. همینطور ماهی های اروم و شلوغ .. در کل اکواریوم داشتن یه کم تجربه میخواد

میتونی از مقاله بالا هم کمک بگیری تا حدی که کارت رو راه بندازه

تا چند روز پیش زیاد دعوا می کردن الان یکم بهتر شدن ولی احتمالا ردشون کنم برن, برم بچه اسکار بگیرم :D

راستش غذا نمی خورن با اینکه کلی غذاهای مختلف براشون خریدم ولی اصلا چیزی نمی خورن انگار قهر کردن همش هم یه گوشه هستن, فقط گاهی اوقات ذرت می خورن.
سایز آکواریوم 40*70 هستش و چیزی توش نذاشتم که حجمش رو کوچیکتر کنه.

2 تا نر هستش و یدونه ماده. احتمال هست هنوز به محیط جدید عادت نکرده باشن؟
 

Good_fellas

Registered User
تاریخ عضویت
18 دسامبر 2011
نوشته‌ها
125
لایک‌ها
16
تا چند روز پیش زیاد دعوا می کردن الان یکم بهتر شدن ولی احتمالا ردشون کنم برن, برم بچه اسکار بگیرم :D

راستش غذا نمی خورن با اینکه کلی غذاهای مختلف براشون خریدم ولی اصلا چیزی نمی خورن انگار قهر کردن همش هم یه گوشه هستن, فقط گاهی اوقات ذرت می خورن.
سایز آکواریوم 40*70 هستش و چیزی توش نذاشتم که حجمش رو کوچیکتر کنه.

2 تا نر هستش و یدونه ماده. احتمال هست هنوز به محیط جدید عادت نکرده باشن؟

نهایتا 48 ساعت طول میکشه به محیط جدید عادت کنند .. سایز اکواریومت وحشتناک کوچیکه :eek:

کلا نیاز به یه ریست داری واسه اکواریوم ..
 

Portre.Ir

Registered User
تاریخ عضویت
25 آپریل 2006
نوشته‌ها
2,875
لایک‌ها
1,348
ای بابا پس باید بفروشمشون!!!
 

Javad II

Registered User
تاریخ عضویت
19 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
41
لایک‌ها
3
محل سکونت
{GReibo}
فقط ماهی های آب شور قیمت مهم نیست به نظر من
 

Good_fellas

Registered User
تاریخ عضویت
18 دسامبر 2011
نوشته‌ها
125
لایک‌ها
16
فقط ماهی های آب شور قیمت مهم نیست به نظر من

درسته ،

ماهی های آب شور فقط به حرفه ای ها توصیه میشه .. کسانی که مدتی از اکواریوم های معمولی شروع کرده باشند و با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم کرده باشند .

با توجه به این که ماهی آب شور، ماهیان بسیار ارزشمند و گرانقیمتی هستند ، باید کاملا تحت نظر صاحب باشن ، در غیر اینصورت ضرر خیلی زیادی وارد میشه ..
 

Portre.Ir

Registered User
تاریخ عضویت
25 آپریل 2006
نوشته‌ها
2,875
لایک‌ها
1,348
اسکارام دیگه زیاد دعوا نمی کنن خیلی بهتر شدن, خوب غذا می خورن قبلا هیچی نمی خوردن :D

به اون یکی آکواریومم هم 2 تا نئون و بارب تایگر اضافه کردم :D
 

Help3r

Registered User
تاریخ عضویت
21 مارس 2012
نوشته‌ها
115
لایک‌ها
36
به محیط جدید عادت کردند .
 

bahri-d

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2009
نوشته‌ها
1,340
لایک‌ها
225
محل سکونت
تهران
سلام
چند روز پیش تو ستارخان یه آکواریوم فروشی بود که مرجان زنده داشت و از ماهیهای نمو که لای اونا قایم میشد خیلی خیلی قشنگ بود . میخاستم ببینم یه همچین چیزی از نظر قیمت و نگهداری چطوریه ؟
 

Help3r

Registered User
تاریخ عضویت
21 مارس 2012
نوشته‌ها
115
لایک‌ها
36
سلام
چند روز پیش تو ستارخان یه آکواریوم فروشی بود که مرجان زنده داشت و از ماهیهای نمو که لای اونا قایم میشد خیلی خیلی قشنگ بود . میخاستم ببینم یه همچین چیزی از نظر قیمت و نگهداری چطوریه ؟

براي نگهداري مرجان هاي زنده در آكوآريوم ، نياز به تخصص و آموزش مي باشد ، تامين گرما و نور مناسب براي آنها آسان است ولي مشكل اصلي ، تهيه ء غذاي مورد نياز آنها مي باشد. حتي در صورت وفور غذا ، اگر جريان كافي براي قرار دادن مواد غذايي در جلوي پوليپ ها ، در داخل آكواريوم وجود نداشته باشد ، مرگ و مير آنها حتمي خواهد بود . براي تغذيه آنها مي توان از آرتميا استفاده نمود . آرتميا را مي توان به وسيله ء قطره چكان در جلوي پوليپ ها قرار داد. براي مصرف ساير غذاهاي مناسب نيز مي توان از اين روش استفاده نمود .

خمير حاصله از ماهي هاي ريز از جمله ماهي آنچووي ( مثل كيكا ) را نيز مي توان براي تغذيه آنها به كار برد . هنگام جمع آوري مرجان ها ، همواره باستي نمونه هايي را كه فاقد سخت پوستان و ساير جانوران مي باشد انتخاب نمود . حيوانات داخل مرجان ها اگر از آن جدا نشوند ، به سرعت مي توانند آب آكواريوم را خراب نمايند . براي استفاده از مرجان غير زنده ، بايستي آن را عمل آوري نمود . اگر خودتان اقدام به جمع آوري مرجان مي نمائيد ، قبل از هر چيز بايستي كرم ها ، خرچنگ ها و ساير موجودات زنده ء ديگر داخل آنرا جدا نمائيد . براي عمل آوري مرجان بهتر است آنرا حداقل به مدت يك يا دو هفته زير نور آفتاب خشك نمود. پس از اطمينان از عدم وجود حيات در داخل مرجان و در صورت سفت و خشك شده كامل ، مي توان مرجان را ضد عفوني نمود. بهترين راه براي اين منظور قرار دادن مرجان در آب جوش و افزودن تركيبات سفيد كنندۀ كلردار به آب جوش مي باشد. مادۀ سفيد كنندۀ علاوه بر سفيد كردن مرجان ، باعث ضد عفوني آن نيز مي گردد . پس از اينكه مرجان حدود يك ساعت جوشيد ، بايستي آنرا مجددا براي مدت چند روز خشك كرده و سپس آنرا را با آب خنك روان بخوبي شست . پس از خشك كردن بايستي مجددا ٌ آنرا براي مدت چند ساعت در آب روان گذاشت . سپس مي توان مرجان را در داخل آكوآريوم قرار داد .
در صورت امكان بهتر است مرجان عمل آوري شده را از فروشگاه خريداري نمود ، زيرا تهيه و عمل آوري آن كاري نسبتا طاقت فرسا و وقت گير است.



 

Good_fellas

Registered User
تاریخ عضویت
18 دسامبر 2011
نوشته‌ها
125
لایک‌ها
16
مرجان زنده خیلی درد سر داره .. ولی میعرزه به داشتنش !
 
بالا