برگزیده های پرشین تولز

علت ریزش برگ بونسای (شمشاد ژاپنی) و رفع بیماری آن

check_shark

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 اکتبر 2005
نوشته‌ها
904
لایک‌ها
7
محل سکونت
تهران
اول از همه اطلاعات من خیلی راجع به بونسای کم بود در این حد میدونستم که یعنی یک درخت سن بالا که با روش هایی رویش اون رو کنترل کردن و در یک اسکیل کوچک رشد کرده، حتی من اسم گیاهی که خریده بودم رو هم نیمدونستم ، اطلاعات فروشنده هم کاملا غلط بود بمن گفته بود بونسای غده ای هست! خلاصه بعد از تحقیقات متوجه شدم اسم درختچه بنده شمشاد ژاپنی هست که بصورت بنسای در اومده

بعد مشکل اساسی شروع شد، برگ ها بونسای شروع به ریزش کردن، در ابتدا فکر میکردم نور کم هست یا رطوبتش کافی نیست بعد شک کردم کم آب میدم یا ph آب مناسب نیست یا دمای محیط یا دمای آب هنگام آبیاری درست نیست بعد فکر کردم شاید آهن زیاد شده یا دارم زیاد آب میدم، ولی وقتی به این نکته توجه کردم که وسط بلورها تو شهر خودم که نه آب سالم داره نه هوای پاکیزه درست حسابی پر از شمشاد هست کسی هم آنچنان بفکر نیست که آب چه ph داره یا دماش چقدره یا آهن آب چقدره یا هزار چیز دیگه ، فقط هر چند روز یکبار یه تانکر رد میشه آب میریزه رو اینا، و از قضا شمشاد ها کاملا هم شاد سبز زنده و خوشحال هستن و دچار کچلی نشدن!


طی تحقیقاتی که کردم، این بیماری جدیدا وارد کشور شده و در حال نابودی شمشادهای شمال هم هست، طبق صحبتهایی که شده بود فکر میکردند این بیماری ناشناخته هست و براش ردیف بودجه در نظر گرفتن که بیماری رو شناسایی کنن!


این دانش‌آموخته جنگل‌داری در پاسخ به این پرسش که چطور رویشگاه‌های شمال به این وضعیت اسفبار مبتلا شده‌اند، گفت: ما در غرب نسبت به وقوع آفت و پدیده خشکیدگی در رویشگاه‌های زاگرسی آن قدر بی‌تفاوت عمل کردیم و آن قدر منتظر ماندیم تا تمام عوامل زیستی در این رویشگاه‌ها نابود شدند. وقتی این اتفاق افتاد آن وقت همه تلاشمان را روی نجات بلوط‌ها متمرکز کردیم. اکنون همین مسئله در رویشگاه‌های شمال در حال وقوع است.

کیادلیری که 14مهرماه جاری از رویشگاه‌های شمشادها در تنکابن بازدید کرده است، با ابراز نگرانی از وضعیت اسفبار این رویشگاه‌ها افزود: مشاهدات اولیه نشان می‌دهد آلودگی(پدیده خشکیدگی) از غرب جنگل‌های شمال آغاز شده و در حال پیشروی به سوی شرق این رویشگاه‌هاست. روندی که ادامه آن می‌تواند کل شمشادها را با مشکل مواجه کند.

آن طور که کیادلیری می‌گوید با توجه به شرایط نامساعد شمشادها بروز فاجعه در رویشگاه‌های شمال کشور چندان دور از انتظار نیست، زیرا شمشاد، گونه‌ای نادر محسوب می‌شود و آفاتی نظیر خشکیدگی می‌تواند به بروز نوعی رانش ژنتیک در این‌گونه منجر شود که پیامد آن نابودی ژن‌های غالب در این‌گونه است و از آنجایی که جمعیت شمشادها بسیاراندک است احتمال انقراض آن وجود دارد.

به گفته وی، رنگ برگ شمشادهایی که مبتلا به خشکیدگی شده‌اند تغییر کرده و خزان که از پایین تاج درخت آغازشده به‌تدریج کل درخت را فرا می‌گیرد و درنهایت باعث ریختن تمام برگ‌های درخت می‌شود، این در حالی است که شمشاد گونه‌ای است که همواره سبز است و خزان در آن جایی ندارد. علاوه براین، سرشاخه‌های درخت هم شروع به سیاه شدن می‌کنند.

کیادلیری با اشاره به اینکه آنچه در رویشگاه‌های شمشاد اتفاق افتاده ناشی از وقوع بیماری ناشناخته‌ای است که همه شمشادهای کشور را فراگرفته است، تصریح کرد: مطالعات و بررسی‌های آزمایشگاهی برای شناسایی این بیماری آغاز شده است اما با اعتبارات اندکی که برای موردهایی از این دست اختصاص می‌یابد کار چندانی نمی‌توان انجام داد، درحالی‌که وضعیت رویشگاه‌های شمال و آفت‌هایی که پی در پی دامنگیر این عرصه‌ها می‌شود بیش از هر چیز ضرورت راه‌اندازی بخش گیاه پزشکی را نشان می‌دهد، زیرا پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌هایی از این دست نیاز به پایش دائمی افراد متخصص و تجهیزات لازم دارد، درحالی‌که هم‌اکنون ما با کمبود نیروی متخصص و تجهیزات مرتبط برای پایش رویشگاه‌های جنگلی مواجهیم.

همشهری آنلاین: خطر نابودی دوهزار هکتار از رویشگاه‌های شمشاد


آقایونی که بودجه رو گرفتید تا بیماری رو شناسایی کنید در آزمایشگاهتون! اگر موفق نشدید یک مهندس نرم افزار براتون بیماری ناشناخته رو مشخص میکنه! همینطور اون آقایون فروشنده و به اصطلاح باغ دار گلخانه دار مهندس کشاورزی که در فرومهای و سایت های مختلف جز سر دووندن کاربرا کاری بلد نیستن و یک ذره زحمت تحقیق به خودشون نمیدن!!!

برای اولین بار به زبان فارسی در اینترنت حل این مشکل رو قرار میدم، چون گیاه موجود زنده ای هست و در حال بیماری و ناراحتی هست برای رفع هر چه سریعتر این نوع بیماری از شمشاد ها، بنده از کپی کردن این مطلب بنده نه تنها راضی هستم بلکه کاملا هم خوشحال میشم.

این ببماری در کشورهای دیگر شناخته شده است، بیماری مذکور در دسته بیماری های قارچی قرار میگیرد، و بر اثر قارچی بیماری زا برای شمشاد ایجاد میشه اسم این بیماری آنتراکنوز هست. با اینکه بیماری قارچی هست ولی علاوه بر صدمه زدن به برگه ها، چون از گونه قارچ های Colletotrichum است به قسمت های چوبی گیاه هم حمله میکند.

علایم این بیماری لکه های ریز و کوچکی بر روی برگها ایجاد میشن که برنگ قهوه ای و تیره هستن، فرو رفتگی بر روی برگها (بعضا سوراخ شدن لکه های تیره) ممکن است ترک هایی برروی قسمت چوبی مشاهده شود.

در نتیجه این بیماری درختچه شمشاد شروع به از دست دادن برگ های خود میکند، حتی برگهایی که هنوز کاملا سالم بنظر میرسند و سبز رنگ هستند. ( ابتدا لک های قهوه ای تیره بر روی برگها ایجاد شده و بعد ریختن تعداد کمی از برگها در هر روز و طی مدت چند روز برگها بسیار بیشتری شروع به ریزش میکنند ( در این حین در قسمت بالای گیاه هم لکهای تیره و قهوه ای رنگ بیشتر و بیشتر شده و برگهای بیشتری رو آلوده میکنند وممکن است در بعضی از موارد برگهای فوقانی علاوه بر لکهای قهوه ای تیره، برگ ها به رنگ قهوه ای مایل به بنقش میشوند و از بین میروند)، ریزش از قسمت پایینی درخچه شمشاد شروع شده و به تدریج قسمتهای بالایی نفوذ میکند تا تمام درختچه را در بر بگیرد و کچل کند).

هرس کردن مناطق آلوده و حذف هر گونه برگ آلوده ای که مشاهده میکنید و برداشتن هر گونه برگی که روی خاک افتاده یا درون خاک و برای پیشگیری و شروع درمان گیاه شمشاد شما یا بقیه گیاهان ساقه چوبی از بیماری قارچی آنتراکنوز ؛

قارچ کش شما باید از نوع قارچ کش های سیستمیک(Systemic fungicides) باشذ؛ زیر مجموعه قارچ های سیستمیک: (اسامی زیر مجموعه تنها برای اطلاع ذکر شده و اثر موثر بر روی این نوع قارچ را ممکن است دارا نباشند، در ادامه جدولی به زبان انگیلیسی از نوع فرمول قارچ کش ها و محصول شرکتها ی آمریکایی و تاثیر هر کدام قرار میگیرد)

کربوکسین
بنومیل
اکسی کربوکسین
تیابندازول
تیوفنات متیل
کالیکسین
متالاکسیل

بدنبال یک قارچ کش" همه منظوره" یا قارچ کش "درمان باغ و باغچه" باشید و اون رو از فروشگاههای مربوطه تهیه فرمایید و برای شروع بهتر است در اویل فصل بهار بطور منظم از آن استفاده کنید ( مطابق با دستور روی جعبه یا قوطی محصولی که خریداری میکنید)


آنتراکنوز در موارد شدید می تواند کشنده باشد، به خصوص اگر گیاه دچار استرس بر اثر موارد محیطی شده باشد

Abidoon Hastam
 
Last edited:

galaxy_pro

Registered User
تاریخ عضویت
26 می 2011
نوشته‌ها
911
لایک‌ها
59
من بونسای دارم . یه چیزی خیلی بده و اون اینکه آب کلر دار نباید به گیاه بدی .... همین .

ارسال شده از GT-N7000 با استفاده از تپاتالک 2
 

check_shark

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 اکتبر 2005
نوشته‌ها
904
لایک‌ها
7
محل سکونت
تهران
من بونسای دارم . یه چیزی خیلی بده و اون اینکه آب کلر دار نباید به گیاه بدی .... همین .

چون سایت ها و انجمن های زیادی رو زیرو رو کردم تا ببینم مشکل چی هست و درمان چی هست ولی هیچ کدوم به نتیجه نرسیدن سعی کردم به منابعی که واقعا تخصصی هستن نه محل دکان سر بزنم برای همین به این مطلب رسیدم.
Anthracnose

Anthracnose is a disease that affects a wide range of woody ornamental plants, including those in the Euonymus family. This is a fungal disease, but instead of infecting only the leaves, the fungi, which are from the Colletrotichum species, attack the wood as well. Symptoms include brown spots on the leaves and dark, sunken, cracked areas of wood. As a result, Euonymus shrubs often lose their leaves, even those that are evergreen. Prune off infected areas and remove any dropped leaves from the soil. Begin a systematic fungicidal treatment to prevent Anthracnose from harming your Euonymus and other woody plants. Look for a fungicide marketed as "all purpose" or "garden treatment" and apply it at regular intervals, starting in early spring, according to the directions on the package. Anthracnose can be fatal in severe cases, especially if the plant is stressed from environmental conditions

Read more: Diseases of Euonymus Shrubs | Garden Guides Diseases of Euonymus Shrubs | Garden Guides

مطمئنا کلر برای گیاه مناسب نیست ولی کلی گویی راجع به تمام بونسای ها (حتی بدون ذکر گیاهی که به حالت بونسای در اومده) بنظرم کار درستی نیست و ممکن هست برای نوع گیاه شما که نگفتین هم چه چیزی هست و شرایط محیطی زیستش و موارد ضروری حیاتیش مطابق با شرایط اصلیش باشه برای همین مشکلی براش ایجاد نشه مطمئنا شرایط نگهداری یک گیاه در اردبیل با کیش فرق میکنه ، یا قم با تهرن و.... و برحسب خوش شانسی شما تنها نیاز به رعایت کردن همین یک نکته هستین و مابقی شرایط بقا گیاه مطابق با شرایط محیطی زیستی محل سکونت شماست.

در نفی این کلی گویی
مثلا شما اگر برید و بگید گیاه من بیحال و ضعیف شده در بیشتر موارد جواب این هست که آهن بده! که برای من پیش اومده مشکل از همین ازدیاد آهن بوده و یکی از آشنایان محترم +گلخونه دار محترم + شخص فروشنده محترم دیگری که هیچ ارتباط مکانی-زمانی-فردی بهم نداشتن توصبه کردن بهش آهن بده و این آهن دادن همانا متوقف شدن رشد و ازبین رفتن تعدادی از گیاهان همان

این نوع ریزش برگ بونسای شمشاد ژاپنی ربطی آبیاری و نور و .... نداره مشکلش از اساس مربوط به رسیدگی نیازه های حیاتی و شرایط محیطیش نیست مربوط به بیماری Anthracnose هست که یک نوع بیماری قارچی هست
 
بالا