برگزیده های پرشین تولز

چگونه با زلزله روبرو شويم

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
با دانايي ديگر برايمان زلزله بلا نخواهد بود !

چگونه با زلزله روبرو شويم

براي آنكه بتوانيد با زلزله روبرو شويد ميبايست هر آنچه در مورد زلزله نياز داريد را بياموزيد آنگاه ديگر روبرو شدن با آن غير ممكن نخواهد بود !

براي مقابله با زلزله چگونه بسازيم :

زلزله در كشورهاي پيشرفته خصوصا درزمينه ساختمان كه درگيري نزديكي هم با زلزله دارند ، همچون ژاپن و امريكا تقريبا مهار شده است ، آنان توانسته اند با بهينه سازي ساختمانهايشان و رعايت اصول ايمني در ساخت و نظارت بر اجرا به نقطه اي برسند كه بگويند در كشور ما زلزله بلا نيست ، بنابراين در ابتدا به شما پيشنهاد ميكنيم در بخش چگونه بسازيم سايت با اصول اوليه محاسبات، طراحي و ساخت و چگونگي نظارت ويژه برمراحل فوق آشنا شويد تا اگر در حال ساخت خانه اي براي خود هستيد آنگونه بسازيد كه پس از زلزله باز در منزل خود در كنار خانواده محترمتان صحيح وسالم باشيد .

چگونه آنچه را ساخته ايم را ايمن سازي كنيم :

الف - ايمن سازي سازه و بنا

ايمن سازي يعني مشخص نمودن نقاط ضعف يك ساختمان در طراحي واجرا و رفع آن اين كار با توجه به پيچيدگي و تخصصي بودن آن ميبايست توسط نيرو هايي كه داراي تخصص ويژه زلزله هستند انجام بگيرد

ممكن است شما اكنون در ساختماني زندگي ميكنيد كه به تازگي به پايان رسيده و يا چند سالي از ساخت آن گذشته باشد ، براي چنين ساختمانهايي ميتوانيد از تخصصهاي گروه ايمن سازي بهره ببريد ، كارشناسان اين رشته قادرند پس از بازديد از ساختمان براي ايمن سازي منازل شما طرحهاي مربوطه را ارائه كنند . براي آشنايي با نحوه عملكرد و مراكزي كه چنين خدماتي را ارائه ميكنند به بخش ايمن سازي سايت http://ehrsi.com مراجعه كنيد.

ب - ايمن سازي دكوراسيون داخلي

در صورتي كه منزل شما در برابر زلزله دوام بياورد ، ممكن است لوازم و دكراسيون منزل موجب صدمه به اعضاء خانواده شما گردد پس ايمن سازي در داخل منزل را به همان اندازه سازه جدي بگيريد !

1- تمام تابلو ها را به ديوار مهار کنيد و از نصب تابلو بالای مکان خواب خود و فرزندانتان خوداری کنيد

۲- کتابخانه . کمد لباس . ساعت ديواري ، کامپيوتر و هر چيزی که با سقوط آن موجب صدمه زدن به کودکتان ميگردد را مهار و از مکان خواب او دور کنيد

۳- تخت خواب را در کنار پنچره خصوصا پنجره های بدون پرده های کلفت قرار ندهيد

4- ميز توالت همسرتان را در مسير خروج از اطاق قرار ندهيد

5- نحوه قطع جريانهاي آب و برق و شوفاژ و گاز را به اعضاي خانواده آموزش دهيد

براي قبل از زلزله به چه نياز داريم؟
آشنايي با علائم زلزله

براي آشنايي كامل با علائم زلزله به بخش زلزله شناسي سايت http://ehrsi.com كه مهندس وجودي زحمت آنرا ميكشد مراجعه كنيد اما اگر بخواهم به اختصار برايتان بگويم. حركتهاي غير طبيعي حيوانات خصوصا حيوانات خانگي همچون ماهي ، گربه و سگ كه احتمال نگهداري آنها توسط شما در منزل وجود دارد . دوم ايجاد بي دليل حبابهاي هوا بروي سطح آب در استخرها و حوض حياط خانه، هيجان پرندگان به يكباره و سپس سكوت چند لحظه اي قبل از زلزله ، بالا آمدن آب يا شفافتر يا بشدت گل آلود شدن يا تغيير دماي محسوس آب چاهها و........

آغاز زلزله

شاهدان زيادي پس از زلزله گفته اند كه با صدايي عجيب روبرو شده اند بله اين مطلب درست است در ابتدا صدای نامتعارفي شنيده ميگردد (که در بخش آشنايی با علائم زلزله آن را توضيح خواهيم داد) و به سرعت لرزش های اوليه که معمولا با شدت بالا نيستند خواهند رسيد و پس از آن موج اصلی با مدت زمان چند ثانيه ای و پس از آن پس لرزه هايی با شدت پائين و اتمام زلزله !

عزيزان من گاهی اين چند لحظه مابين مراحل زلزله چند دقيقه وحتی همچون بم چند ساعت است، بصورتي كه خود پيش لرزه ها را ما با زلزله اصلي اشتباه ميگيريم ، بم در ساعات پايانی شب دو بارلرزيده بود اما عزيزان ما يا با بی توجه به آن در منازل خود خوابيدند و يا چند ساعتی را که سرمای بيرون به آنها امکان تحمل داده بود را در حياطها ماندن و سپس به داخل باز گشته و خوابيدند ! .....

پس اول از همه اگر زلزله کوچکی را تجربه کرديد فراموش نکنيد که ممکن است موج اصلی در راه باشد مکان های امن خانه را که برايتان در سايت http://ehrsi.com توضيح دادهايم را برای استراحت در نظر بگيريد . حتمابا هوشياري بخوابيد اگر امکان خوابيدن در حياط را داريد به عنوان يک تفريح هم شده شبی را با عزيزانتان در حياط بيدار بمانيد،البته توجه كنيد كه از آوار ديوارهاي حياط و خود ساختمان ايمن باشيد .

در بم جوانی آواره را به چايی که برای شام درست کرده بودم دعوت کردم ، چشمان قرمز او نشانه از دست دادن عزيزانش بود ، از خانواده او پرسيدم گفت تا صبح در ماشين خوابيديم سردمان که شد به منزل بازگشتيم ، چون خوابم بهم خورده بود برای نماز صبح به حياط رفتم تا وضو بگيرم که زلزله همه را با خود بردو من ماندم با وضو !

آشنايي با جعبه امداد ونجات زلزله

شما ميبايست با استفاده از يك جعبه فلزي محكم لوازم وتجهيزات لازم را براي پس از زلزله در حياط منزل خود نگهداري كنيد ، اين جعبه ميبايست در محلي مناسب نصب شود كه پس از زلزله در دسترس باشد ، خلاصه اي از لوازم مورد نياز را در ليست زير برايتان گرد آوري كرده ايم اما ميبايست توجه داشته باشيد كه هر كدام از اين لوازم ذكر شده داراي چه كارائي هايي ميتواند باشد . براي آشنايي با نحوه استفاده از آنها به بخش مديريت بحران سايت http://ehrsi.com مراجعه كنيد و حتما براي جعبه امداد خود يك كپي بگيريد و در جعبه امداد ونجات خود قرار دهيد . ليست لوازم به شرح زير ميباشد :

کلاه ايمنی - کپسول آتش نشانی - چراغ قوه - آب معدنی حداقل يك بسته - انواع كنسرو - چاقو - چنگال - قاشق - ناخن گير - پتو - راديو ترانزيستوری - يك بسته الكل جامد - يك نقشه شهر -لباس زير –كيف كمكهاي اوليه با اضافه نمودن موارد( قرصهای مسکن - تب بر - کرمهای ضد قارچ و ضد عفونی کننده برای بانوان - کرم ضد آفتاب برای مناطق گرم - باند - مواد ضد عفونی کننده-کرم های ضد درد) - اگر كودك داريد لوازم كودك - چند متر نايلون با عرض شش متر حداقل برای ساخت يك چادر موقت - قلم وكاغذ - ديلم كوتاه - بيل دسته كوتاه - كلنگ - قرقره و طناب پنبه ای - يك شيشه الكل يا نفت - مقداری پول نقد - آينه - فتوکپی از اسناد شخصی خودتان بنا بر تشخيص - سوت - شماره تلفنهای مورد نياز خصوصا شماره تلفنهای بستگانتان – ومواردي كه ما فراموش كرده ايم و شما به ما ياداوري خواهيد كرد !

نحوه عملكرد شما

الف : در حين زلزله

اگر شما از قبل مسيرهاي خروج از ساختمان را در ذهن تكرار كرده باشيد و با خانواده بصورت يك مانور چند بار خروج سريع از منزل را انجام داده باشيد ، ميتوانيد با اولين لرزش براي خروج از منزل اقدام كنيد . البته اين در صورتي امكان پذير است كه شما در يك برج و يا آپارتمان بلند مرتبه نباشيد ، البته شما هم كه در برج زندگي ميكنيد ، اگر زلزله اي ضعيف را تجربه كرديد پس از پايان آن حتما از خانه بيرون برويد حتي اگر در طبقه صدم برج زندگي ميكنيد !
نقاط امن: اين نقاط ميتوانند در صورتي كه شما فرصت خروج از منزل را نداشته باشيد ، بداد شما برسند به طور مثال يك ميز محكم فلزي يا نهار خوري، گوشه هاي ديوارهاي اصلي و چهار چوب در را ميتوان از نقاط امن ناميد ، اين نقاط راميتوانيد با مطالعه بخش ايمن سازي سايت http://ehrsi.com در منزلتان بيابيد !

ب : پس از پايان زلزله
(1/ب) : ساختمان مسكوني شما در برابر زلزله مقاومت كرده است .

1- براي شروع به حركت در منزل دقت كنيد تا بعلت بريدگي پايتان صدمه نبينيد ، ميتوانيد بكمك ملافه و يا تكه اي از لباس خود از يك كتاب نازك كه بتوان به آن انحنا داد و يا يك مجله ، كفش بسازيد .

2- دقت به بوي گاز داشته باشيد احتمال آتش سوزي بالاست !

3- در حركت بسوي بيرون گروهي حركت نكنيد شما ابتدا جلو برويد و بقيه خانواده تك تك به دنبال شما حركت كنند تا در صورت هرگونه احتمال ريزش همچون آسيب ديدگي دهانه چاهي كه در مسير خروج شما طوقه آن ريزش نموده ، احتمال تخريب دهانه بعلت سنگيني حركت جمعي و سقوط در چاه براي خانواده كم گردد .

4- اول خانواده را در خيابان رو بروي منزلتان اسكان بدهيد سپس براي جمع آوري لوازم مورد نياز به داخل باز گرديد چرا كه ممكن است زلزله ديگري با شدت بيشتر در راه باشد !

5- با تشكيل هسته محلي در كوچه خود امكان تامين امنيت را براي خانواده خود بوجود بياوريد ( چند خانواده در كنار يكديگر تشكيل هسته محلي را ميدهند )

6- اگر مجروحي را در زير آوار پيدا ميكنيد حتما در هنگام بيرون آوردن او دقت كنيد تا بر اثر فشار به ستون فقرات او در هنگام بيرون كشيدن ، موجب شكستن مهره هاي كمر و فلج او بعلت قطع نخاع نگرديد .


(2/ب): ساختمان مسكوني شما در برابر زلزله مقاومت نكرده است و شما در زير آوار گرفتار شده ايد .

اولا بجای انكه از همان اول شروع به فرياد زدن بكنيد ببينيد در چه وضعيت هستيد. ايا هوا برای تنفس شما به مقدار كافی وجود دارد. در تاريكی مطلق در زير اوار از صدا زدن به آرامی و يا سوت زدن و توجه به انعكاس صدا حجم فضاي پيرامونتان براي شما مشخص خواهد شد، اگر حجم هواي شما كم است، جدا از سرو صدای بی خود و ايجاد هيجان مضاعف خود داری كنيد هيجان شديد ، حركت سريع و فرياد زدن به سرعت اكسيژن شما را به پايان ميبرد و بدنتان هم بعلت تعرق زياد سريعا آب خود را از دست ميدهد ، به دقت گوش بدهيد تا صدا های پيرامون شما به شما اعلام كند كه كسی در نزديكی شما بروی آوار حركت ميكند ، اكنون اگر ميتوانيد فرياد بزنيد اما توجه كنيد فرياد پی در پی و باشدت بالا صدا و قدرت حنجره شمارا تحليل ميبرد پس با دقت عمل كنيد . بقول راننده كاميونها ( تند نرو التماس نكن )

اگر امكان فرياد زدن بنا بر هر دليلی نداری ميتوانی با سوت زدن كمك بخواهی و اگر امكان انرا هم نداری از روش ضربه زدن استفاده كن دستان و پاها را در صورت امكان به اشيا كنارشان بشرط عدم ريزش بيشتر اوار بزن اين صدا ها بشرط سكوت در بيرون قابل شنيدن هستند بس دقت كن صداهای ارام ترا در صورتی خواهند شنيد كه ترا توسط ابزار زنده يابی پيدا كرده باشن والا در شلوغی و ازدحام از صداهای ارام كاری بر نمی ايد پس بهتر است در زمان سكوت در خارج از ضربه های ارام كمك بگيرد

البته زمان ارامش بيرون نشان دهنده رسيدن شب است و اين زمانی است كه گروه های زنده ياب در سكوت شب با روش اعلام حضور به مدت يك دقيقه و سكوت پس از ندا به مدت چهار دقيقه بدنبال علائمی همچون صداهای ضربه ای و ناله ها هستند( البته اگر دوره های زنده يابی جمعيت كاهش خطرات زلزله را ديده باشند ).

و اما بخش دوم استقامت در زير اوار بخش روحيه است و حفظ و تقويت آن

۱- ايمان به خدا از واجبات است ودعا بيشترين كمك ! اگر دعايی زيبا بلدی كه خوشا به حالت اگر بلد نيستی تجربه ای را با ذكر گفتن آغاز كن ذكر يعنی تكرار يكی از اسماع الهی با حضور قلب . من نام رحمان و رحيم خدا را پيشنهاد ميكنم ميتوانی با تكرار ذكر ( يا رحمان و يا رحيم ) تمركز خودت را بر رحمت خداوند قرار دهی مطمئن باش فوق العاده است من تجربه انرا دارم .

۲-به ياد اوردن خاطرات خوب زندگی از كودكی تا بزرگی هم فوق العاده است هم زمان را ميكشد و هم ترا به استقامت بيشتر برای تجربه های زيبای بعدی وادر ميسازد

۳-قابل توجه دوستان اهل عرفان از ايرانی تا سرخپوستی ( مراقبه - مديتيشن - تمركز - ذكر و........... ) يادتون نره

۴- در ارمنستان شوروی پدری به پسر ده ساله اش قول داده بود كه هميشه به كمك او بيايدو در بدترين شرايط او را نجات دهد اين قول ، انچنان ايمانی در كودك بوجود اورده بود كه همكلاسيهايش را هم در زير اوار دلداری ميداد كه پدرم ما را نجات ميدهد او به من قول داده و حتما خواهد امد و البته آن پدر شير مرد به تنهايی و پس از شش ساعت اوار برداری از روی كلاس پسرش او را به همراه دوستانش نجات ميدهد . شما هم اينكار را ميتوانيد تجربه كنيد حتی با بچه های گروه امداد ونجات خودتان بهم قول بدهيد كه تا همديگر را زنده و يا مرده از زير آوار در نياورده ايد از شهر خارج نشويد نتيجه آن واقعا جالب است .

ممکن است مکانی که شما در ان گير افتاده ايد فضای داری حجم مناسبی باشد مثلا در زير يک قطعه سقف بتنی گير افتاده باشيد يا در زير يک تخت فلزی و يا مشابه آن . همانند جوانی که در داخل کمد در بم زنده مانده بود حتما توضيح ان را در روزنامه ها خوانده ايد .

شما ميتوانيد از هر سه روش تقاضای امدادی که قبلا برايتان نوشته ام استفاده کنيد اما يک نکته را فراموش نکنيد همين که خداوند شما را در زير يک سقف بتنی با فضای قابل توجه قرار داده يعنی لطف الهی نصيب شما شده است و امکان نجات شما درصد بالايی را پيدا کرده است بنابراين اول خدا را شکر کنيد و بعد قدر اين لطف را با رعايت نکات زير بدانيد. من قول ميدهم اگر شما تا روز سوم زنده بمانيد اعضاء جمعيت كاهش خطرات زلزله شما را پيدا خواهد کرد . ( چون ما پدر امدادگران خارجی را با ارائه يک برنامه مدون وصحيح جستجو و باز خواست از عملکردشان با انتشار خبر نامه داخلی امدادگران خارجی که هر شب در اختيار تمامی گروه های امدادی قرار ميگيرد در خواهيم آورد تا از تجهيزات قيمتی خود حداکثر بهره برداری و بهره بری را داشته باشند و کار نکرده پز همياری و زحمت کشيدن ندهند )

۱- از انجام حرکتهايی که موجب ريزش اوار ميشود خوداری کنيد اگر در زير آوار سنگين باشيد که مطمئنا کاری بيهوده است و اگر در سطح باشيد ميتوانيد پس از دو روز که نا اميد از کمک شده ايد ريسک اينکار را که بسيار بالاست را قبول کنيد .

۲- از اکسيژن موجود با پائين اوردن حرکت و ارامش بخشيدن به خود حداکثر استفاده راببريد

۳-بيشتر گوش دهيدو کمتر صدا کنيد و تا صدای مثبتی از بيرون نشنيديد از سرو صدای بيجا خود داری کنيد چون شما حداقل تا سه روز براثر تشنگی نخواهيد مرد و تا هفت روز غذا نخوردن را ميتوانيد با هوشياری تحمل کنيد

۴- حرکت بيجا موجب تعرق و از دست دادن آب بدن ميشود پس مواظب باشيد

۵-اگر در فضای پيرامونتان مکانی را امن تر از بقيه جاها ميبينيد سرتان را در آن محل قرار دهيد و يا حداقل سرتان را بسمت شکم برده و بصورت جنين قرار بگيريد اين حالت امکان محافظت از سر شما را بيشتر ميکند توجه داشته باشيد با توجه به ازدحام تماشاچيان عمليات امداد ونجات که متاسفانه بروی اوار به تماشا می ايستند امکان ريزش مجدد بروی شما هميشه هست

۶-وقتی قرار است در شرايط سخت زنده بمانيد بدانيد اگر نکته ای موجب ازار و در نتيجه عصبی شدن شما بشود مطمئن باشيد به سرعت به مرز نااميدی و رها کردن مقاومت ميرويد اين را گفتم تا به عرق سوز شدن بدنتان و نيز التهاب پوستتان بر اثر تماس با ادرارتان توجه کافی کنيد اين مشکلات بطور غير مستقيم بر سرنوشت شما تاثير ميگذارند

۷- به رطوبت خاکهای اطرافتان دقت کنید احتمال شکستگی لوله های آب منزلتان همواره وجود دارد اگر به جریان ابی دسترسی پیدا کردید بدون هیچ شکی تا انجا که امکان دارد اب بنوشید چون ابهای لوله های آب به سرعت با توجه به شکستگی های لوله در سطح شهر به پایان خواهد رسید

و در پایان به شما پیشنهاد میكنم همچون كلاسهای زبان و رقص و موسیقی كه امروزه جزء واجبات شده است یك دوره آشنایی با بحرانهای پس از زلزله و امداد گری مبتدی را حد اقل برای خود یا یكی از اعضاء خانواده محترمتان برنامه ریزی كنید . شاید روزی بیشتر از سه تار و ....... به كارتان بیاید

با تشكر از اینكه تا پایان این مقاله را مطالعه فرمودید برایتان سلامتی و آرامش آرزو میكنم .



تهیه کننده:

مهندس علیرضا سعیدی عضو هیات موسس جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران
 

Sabzine

Registered User
تاریخ عضویت
11 نوامبر 2003
نوشته‌ها
137
لایک‌ها
142
محل سکونت
تهران
اشكان عزيز :)
دستت درد نكنه , خسته هم نباشي ...
مثل هميشه فعال و دقيق !
( البته من متن رو نخوندم ولي يه نگاهي كه انداختم بايد مفيد و مثمر ثمر باشه )
اميدوارم دوستان عزيز اين جور متنها رو و بخونن و بيان تو اين تاپيك پست بزنن و بحث شه , نه اينكه :
زلزله اومد ؟ نيومد ؟ تو راهه ؟ تو ترافيك گير كرده ؟ ...... !
موفق باشي ;)
 

iranvig

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 می 2003
نوشته‌ها
433
لایک‌ها
6
سن
55
اين ادامه بايد داشته باشه خوبي كن فك كنم نصفه نيمه هستش.
 

ghaboli

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 آپریل 2004
نوشته‌ها
51
لایک‌ها
0
طرح اين نكات كليدي (كارشناسي شده) در مورد زلزله به صورت تيزرهاي رسانه اي (در همه رسانه ها) ميتونه موثر باشه و به مردم كمك كنه
 

bat

Registered User
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
43
لایک‌ها
12
چه جالب تشکر
 

WISE

Registered User
تاریخ عضویت
8 فوریه 2006
نوشته‌ها
2,223
لایک‌ها
6,739
محل سکونت
Cruel World
جالب بود
مرسی
 

Love_life

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
3,813
لایک‌ها
975
محل سکونت
دور نیست
اشكان عزيز :)
دستت درد نكنه , خسته هم نباشي ...
مثل هميشه فعال و دقيق !
( البته من متن رو نخوندم ولي يه نگاهي كه انداختم بايد مفيد و مثمر ثمر باشه )
اميدوارم دوستان عزيز اين جور متنها رو و بخونن و بيان تو اين تاپيك پست بزنن و بحث شه , نه اينكه :
زلزله اومد ؟ نيومد ؟ تو راهه ؟ تو ترافيك گير كرده ؟ ...... !
موفق باشي ;)

گشاد بازی از اول تو پی تی وجود داشته

نخونده می گه مفید هست
 
بالا