برگزیده های پرشین تولز

اخبار ، مقالات و مطالب مرتبط با آی تی ، نرم افزار ، کامپیوتر و تکنولوژی

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
با سلام
وبا اجازه از مديران

اگر تكراري يا در حد مبتدي بودند ، ببخشيد.
شما هم اگر مطلبی داشتید حتما به این قسمت انتقال بدید.
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
اگر شما هم يكی از ميليون‌ها استفاده كننده از مجموعه نرم‌افزار Office شركت مايكروسافت باشيد، می‌دانيد كه Office متشكل است از چند نرم‌افزار از جمله word, Excel, powerpoint و ... هر يك از شما ممكن است با يك يا چند نرم‌افزار از مجموعه Office كار كرده باشيد و با آن آشنا باشيد و به نوعی كاربر اين مجموعه به شمار بياييد. در اين صورت بد نيست بدانيد كه جديدترين نسخه Office پس از چند ماه تست وارد بازار شد. Office 2003 كه نزديك به 6 ماه در حال تست بود، بالاخره روز 21 اكتبر (29 مهر) ارائه شد. ما هم لازم دانستيم تا شما را با ويژگی‌های اين نسخه جديد آشنا كنيم تا بتوانيد براحتی برای لزوم نصب آن تصميم گيری كنيد.

قبل از هر چيز اشاره كنيم كه Office 2003 يك بسته نرم‌افزاری است كه بيشتر با هدف رساندن خدمات و سرويس‌های بيشتر و كامل‌تر به سازمان‌ها، ادارات و مجموعه‌هايی كه به صورت گروهی از اين محصول استفاده می‌كنند. طراحی و ساخته شده است. مايكروسافت سعی كرده است با ارائه تركيبی از ابزارها و سرورها در اين بسته، كار را برای كاربران گروهی اين مجموعه نرم‌افزار ساده‌تر كند. در واقع اين نسخه جديد ديگر مجموعه‌ای از ابزارهای مجزا از هم نيست. بلكه بخشی از يك بستر يكپارچه جهت تسهيل ارائه خدمات آنلاين است. برای مثال به كار گيری ابزارهای آشنای Office با wiondows share point services امكان ايجاد محيط‌های كاری مشترك را برای شما پديد می‌آورد كه افراد می‌توانند به كار مشترك روی مستندات بپردازند. كاربران می‌توانند يك متن word يا يك جدول Excel را به اشتراك بگذارند و از تغييرات ايجاد شده در آن آگاه شوند و آنها را ببينند. برای استفاده از اين نوع امكانات و خدمات جديد Office، بايد نسخه‌ای از آن را خريداری كرد كه برنامه‌ها و سرورها را با هم به شما عرضه كند؛ اما كاربران ساده و انفرادی Office نيز می‌توانند خدمات جديدی را در اين نسخه بيايند.

مهم‌ترين تغييرات در نرم‌افزار outlook رخ داده است و اين تغييرات تسهيلات خوبی را برای مرتب كردن صندوق پست الكترونيكی شما در اختيارتان می‌گذارد. اولين تغيير كه در outlook به چشم می‌آيد، ارائه ايميل‌ها و محتوای آنها در پنجره‌های عمودی است. در واقع به جای دو پنجره كه به شكل افقی از هم جدا بودند و بالايی ايميل‌های موجود در فلدر انتخابی و پايينی محتوای ايميل انتخاب شده را نمايش می‌داد، حالا اين دو پنجره به شكل عمودی از هم جدا شده اند. شايد در نگاه اول اين تغيير مهمی به شما نيايد. اما اين تغيير باعث شده شما تعداد بيشتری از ايميل ها را در هر لحظه ببينيد و ايميل‌های با بدنه طولانی را نيز بدون scroll مشاهده كنيد. از امكانات ديگر نسخه جديد outlook، امكان گروه بندی پيغام بندی‌ها و نامه‌ها بر اساس زمان رسيدن است كه outlook آنها را با برچسب‌های امروز، ديروز، هفته گذشته و ... مشخص می‌كند. امكان فيلتر كردن outlook نيز بسيار بهبود يافته است و شما را از شر نامه‌های تبليغاتی خلاص می‌كند. همچنين اين نسخه از outlook مراقب است نامه‌های رسيده اطلاعات و تصاوير مختلف را از صفحات مختلف وب بدون اجازه شما درياقت نكنند و بدين سريق ارتباط نامه‌ها را با دنيای اينترنت كنترل می‌كند تا كد خطرناكی به رايانه شما منتقل نشود. يكی از ويژگی‌های جديد Office كه شايد در روزهای اخير بيش از همه تبليغ آن را ديده‌ايم، استفاده از IRM يا Information Right Management است. با كمك اين فناوری مايكروسافت به كاربران امكان كنترل بيشتری روی مستنداتشان را می‌دهد. برای مثال كاربران می‌توانند ايميل‌هايی بفرستند كه در زمان تعيين شده از بين بروند. همچنين مايكروسافت ادعا دارد كه كاربران با استفاده از نسخه جديد می‌توانند تعين كنند كه چه كسانی امكان خواندن ايميل را داشته باشند و حتی از ارسال مجدد نامه به ديگران (Forwarding) يا چاپ آن جلوگيری به عمل آورند. مايكروسافت سعی دارد با استفاده از IRM يا مديريت حقوق اطلاعاتی، امنيت بيشتری روی نرم‌افزارهايش حكمفرما كند و از درز كردن اطلاعات حساس جلوگيری نمايد.

البته IRM تنها برای outlook مورد استفاده قرار نگرفته است، بلكه شما می‌توانيد مستندات خود را در محيط‌های powerpoint يا Excel نيز با كمك اين فناوری نسخه جديد Office محافظت كنيد. در صورتی كه فردی فايل‌های حفاظت شده با IRM را دريافت كند. تنها در صورتی می‌تواند آنها را مشاهده كند كه Office 2003 داشته باشد و يا از viewer جديدی كه قرار است مايكروسافت به همين منظور ارائه كند، استفاده كند.

ساير برنامه‌های Office 2003 تغيير چندانی برای كاربران منفرد نداشته است. در محيط word 2003 شما امكان مطالعه و مشاهده ستون را به صفحات روبرو در قالب يك كتاب خواهيد داشت و با ورق زدن به دو صفحه بعدی منتقل خواهيد شد. اين ويژگی جديد، خواندن متون را برای شما تسهيل می‌كند.

همچنين نسخه جديد word تصاوير كوچكی (thumbnail) از تمامی صفحات را در گوشه سمت چپ صفحه نمايش، نشان می‌دهد.

Office 2003 در 6 بسته بندی برای 6 گروه كاربر خانگی و تجاری طراحی و ارائه شده است و شما می‌توانيد بسته به نياز خود از يكی از اين مجموعه‌ها بهره برداری كنيد؛ اما اگر يك كاربر منفرد Office هستيد كه مثلا روی رايانه خود در منزل از آن استفاده می‌كنيد، توصيه می‌كنيم تنها outlook خود را به روز كنيد و مابقی نرم‌افزار Office 2003 را نصب نكنيد و از همان نسخه xp يا 2000 استفاده كنيد.
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
آنتن تلويزيون را دور بيندازيد


در سال 1948 مردمی كه در دره‌های دور دست در ايالت پنسيلوانيای امريكا زندگی می‌كردند، همانند بسياری از افراد ديگری كه در مناطق كوهستانی دوردست زندگی می‌كردند، نمی‌توانستند برنامه‌های تلويزيونی را دريافت و مشاهده كنند. طيف فركانس خاصی كه به انتقال امواج تلويزيون اختصاص داده شده بود موجب شده بود دريافت برنامه‌های تلويزيونی تنها برای افرادی ميسر شود كه درمسير مستقيم ديد آنتن فرستنده قرار دارند.
برای حل اين مشكل آنتن‌هايی روی تپه‌ها نصب شدند و كابل‌هايی از آن آنتن‌ها به منازل كشيده شدند.

اين سيستم كه از آنتن‌هايی با كابل‌های بسيار بلند متصل به آنها تشكيل می‌شد، مشكلات زيادی داشت، مثلا به علت طول زياد كابل‌ها، سيگنال در حال حركت در آنها مرتب ضعيف می‌شد و مجبور بودند در فواصل مناسب از تقويت كننده (Amplifire) استفاده كنند تا كيفيت تصوير بهتر شود، اما استفاده از اين تقويت كننده‌ها كه گاه تعدادشان در مسير خانه هر فرد به 30 تا 40 عدد می‌رسيد و معمولا با فواصل 300 متر نصب می‌شدند، محدوديت‌ها و مشكلاتی نيز در برداشت.

اضافه شدن هر تقويت كننده به افزايش نويز می‌انجاميد. همچنين اگر به هر دليلی يكی از تقويت كننده‌ها از مدار خارج می‌شد، بيننده تصوير را از دست می‌داد. درواقع به اين دلايل، كاربران سرويس كابلی را به عنوان كيفيت نه چندان خوب تصوير و عدم اطمينان به كاركردش شناختند.

استفاده از اين سرويس ادامه يافت و بتدريج كمبودهای آن جبران شد در سال 1972 اولين كانال pay per view راه‌اندازی شد. كه مشتركان مجبور به پرداخت پول به ازای هر فيلم يا برنامه ورزشی بودند. در سال 1975 انتقال امواج به آسمان رفت. در اين سال با قرار دادن يك ماهواره در مدار، سيگنال تلويزيونی ابتدا به ماهواره و سپس از طريق آن به سيستم‌های كابلی منتقل می‌شد. اما همچنان مشكلات استفاده از كابل همانند وجود تقويت كننده و نويز كاربران را آزار می‌داد. در سال 1976 سيستم جديد كابلی پايه گذاری شد. در اين سيستم از فيبرنوری به جای كابل استفاده می‌شد.

البته فيبر در تمامی مسير جايگزين كابل نمی‌شد. بلكه از محل دريافت سيگنال‌های تلويزيونی تا همسايگی و نزديكی كابران فيبر جايگزين كابل می‌شد و ادامه مسير تا منازل را فيبر به عهده داشت. از آنجا كه فيبر همانند كابل، سيگنال را تضعيف نمی‌كند. لزوم وجود تقويت كننده به تعداد زياد از ميان رفت. به طوری كه تعداد تقويت كننده موجود ميان هربيننده تا مركز از 30 تا 40 عدد به حدود 6 عدد كاهش يافت. اين تعداد در سيستم‌هايی كه از سال 1988 به بعد ساخته شده‌اند. به يك يا دو تقويت كننده كاهش يافته است. كاهش شديد تعداد تقويت كننده‌ها باعث افزايش كيفيت و قابليت اطمينان سرويس كابلی شده است. به گونه‌ای كه تا اوايل دهه 90 نزديك به نيمی از منازل در امريكا به شبكه‌های كابلی متصل شدند.

با افزايش استفاده از شبكه‌های رايانه‌ای و تبادل اطلاعات، اين شبكه‌ها رشد و گسترش خوبی داشته است و در حال حاضر، تعداد زيادی از كاربران را به خود جلب كرده است. ارائه دهندگان خدمات شبكه‌های رايانه‌ای و اينترنتی سعی كرده‌اند بسياری از سرويس‌ها را روی اين شبكه‌ها ارائه كنند، اما تا به حال نتوانسته بودند تصاوير تلويزيونی با كيفيت مناسب و خوب را در اينترنت ارائه كنند و بسياری از ارائه دهندگان و در يافت كنندگان خدمات، هر دو شبكه را مورد استفاده قرار می‌دادند. شبكه كابلی برای دريافت تلويزيون و شبكه اينترنت برای دريافت اطلاعات. اما از خبرها چنين برمی‌آيد كه باز هم غول دنيای نرم‌افزار، مايكروسافت، اقدام به حال اين مشكل كرده است. در نمايشگاه ITU Telecom كه حدود 10 روز پيش در ژنو برگزار شد. بيل گيتس خبر از تولد نرم‌افزار جديدی در شركت مايكروسافت داد. اين نرم‌افزار كه MicrosoftTV Platform Maketing Manager نام دارد و تا پايان سال 2004 ارائه خواهد شد، امكان ارائه تصاوير تلويزيونی با كيفيت استاندارد را روی شبكه اينترنت فراهم خواهد آورد. مايكروسافت می‌گويد كه با كمك فناوری فشرده سازی تصاوير كه در Windows Media Player9 به كار گرفته شده است. می‌توان رو ی خط با پهنای باند 1 مگابايت بر ثانيه، تصاوير تلويزيونی را با كيفيت استاندارد منتقل كرد. در صورت علاقه به دريافت تصاوير با كيفيت بسيار بالا به خطوطی با سرعت 4 تا 5 مگابيت در ثانيه نياز خواهد بود.

مايكروسافت معتقد است با استفاده از اين روش تلويزيون اينترنتی به مراتب ارزانتر از تلويزيون‌های كابلی فعلی خواهد بود كه با استفاده از يك شبكع مجزا و فناوری فشرده سازی MPEG در حال كار هستند. از طرف ديگر، ارائه دهندگان خدمات و دريافت كنندگان آن، هردو از كار باشبكه مجزا خلاص می‌شوند و با يك شبكه تماس نيازهايشان را برآورده می‌كنند.

كارشناسان معتقدند در صورت رواج اين فناوری كاربران زيادی به استفاده از خطوط پر سرعت اينترنت مثلا DSL روی خواهند آورد و اين امر، باعث گسترش و تقويت شبكه‌های دسترسی به اينترنت خواهد شد.
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
مي‌توانيد با استفاده از روشـــــي آسان، كامپيوتر خــود را قفل كنيـــــد؛ منظور از قفل كردن كامپيوتر، بردن ويندوز به حالتي است كـــــه براي استفاده از آن مجبـــور باشيد مانند زمان راه اندازي سيستم، كلمه عبـــــور خـــــود را وارد كنيد، با اين تفاوت كه اين فرآيند بسيار سريع انجام مي‌شود. در ادامه به شما خواهيم آموخت كـــــه چگونه مي‌توان آيكني بدين منظور در دسك تاپ ايجاد كرد.



در ناحيـــــه‌اي خـــــالي از دسك‌تاپ سيستم خـــــود، كليـــــك راست كرده و سپس از منـــــوي ظاهـــــر شـــــده، به ترتيب گزينه‌هاي New ‌و Shortcut‌ را انتخاب كنيد.حــــــــــال در كــــــــــادر محــــــــــاوره‌اي Create Shortcut‌ و در فيلـــــد Type the location of the item عبــــــــــارت rundll32user32.dll,LockWorkStation را تـــــايپ كنيد.

سپـــــــــــــــس روي دكمــــــــــه Next ‌‌كليــــــــــك كنيــــــــــد. در فيـــــلـــــد Type a name for this shortcut‌، عبـــــارت Lock‌ يا هر عبارت مورد نظر ديگر را تايپ كرده و پس از آن روي دكمه Finish‌‌ كليك كنيد.
با انجام ايـــــن كار آيكني در دسك‌تاپ شما ايجـــــاد خواهد شد. هـــــر زمان كه روي اين آيكن دابل كليك كنيد، دسك‌تاپ شما قفل شده و براي ورود مجدد به سيستم بايـــــد دكمه‌هاي Ctrl + Alt + Del‌‌ را فشرده و كلمه عبور خود را وارد كنيد.
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
در ایران، بحرین،عربستان سعودی و امارات متحده عربی که ISP
ها تحت کنترل دولتند همگی بخاطر محتوای محتوا content
سایتها و وبلاگها فیلتر میشوند.

در این تحقیق مقایسه ای در مورد "فیلترینگ" در کشور ایران
؛ عربستان ؛ مصر ؛ عمان ؛ سوریه و دیگر کشورهای عربی ارائه
شده است.
در ایران، بحرین،عربستان سعودی و امارات متحده عربی که ISP
ها تحت کنترل دولتند همگی بخاطر محتوای محتوا content
سایتها و وبلاگها فیلتر میشوند.
اقدام مقامات بحرینی را شاید بتوان راحتتر از سایرین توجیه
کرد چرا که بهانه شان اینست که قصد جلوگیری از سایتهای
"پ.ور.نو"را دارند . در کشور امارات وقتی کاربری سایت یا
وبلاگی را از طریق دایل آپ باز می کند درخواستش از طریق
پراکسی سرور اداره مخابرات ( Etisalat ) به سایت مورد
درخواست هدایت میشود و اگر در آن سایت مطالب یا تصاویر ضد
دولتی یا یا همجنسگرا و یا "پ.ور.نو"و یا مغایر با لیست
سانسور دولت باشد Deny (رد) میشه . مقامات اماراتی مدعی
اند که تک تک سایت / وبلاگها را مانیتور نمی کنند بلکه
بدنبال این هستند که کدام ترمینال چه سایتهایی را بازدید
می کند.
● فیلترینگ. یا پراکسی چیست
فیلترینگ یا پراکسی تکنولوژی گفته می شود که کاربر از
ناحیه Getwaye یا ورودی شبکه اینترنت در شبکه محلی ؛ شبکه
شهری یا کشوری با نرم افزار یا سخت افزار مورد کنترل و
محدودیت بازدید قرار گیرد.
تنها ف.لیترهایی که در سطح یک شبکه محلی مانند اداره
مدیریت می شوند ؛ نمی توانند با بهره گیری از نرم افزارهای
فیلتیرشکن یا برخی از سایتها ؛ فیلیتر را دور بزنند وگرنه
با توجه به پایه و زیرساختار تکنولوژی شبکه اینترنت و فن
آوری مورد استفاده در مورد فیلیتر؛ تمام محدودیتها در سطح
شهر؛ استان یا کشور ؛ یا منطقه قابل دور زدن است به این
معنی که وجود یا عدم وجود فیلیتر یکی است. پس اصرار ....
در این گفتار تنها به مقوله مقایسه فیلتیرینگ کشورهایی
نظیر ایران، بحرین،عربستان سعودی و امارات متحده عربی و
برخی کشورهای بلوک شرق مانند چین خواهیم پرداخت .
در عربستان کاربران بهنگام باز کردن سایتهای ممنوعه با یک
پیغام All access attempts are Logged روبرو میشوند. در
ایران، تونس و بحرین ISP های تحت کنترل دولت سایتها و
وبلاگهای مخالف دولت و سایتهای فعالین حقوق بشری منتقد را
مسدود می کنند. دولت تونس مدعیست که فقط سایتهای غیر
اخلاقی را فیلتر می کند ولی عملا سایتهای حقوق بشری را هم
بسته است .
● بحرینی ها کمی با کاربران مهربان ترند
بحرین در مقایسه با امارات و عربستان خوش برخوردتر است و
سیاستی تشویقی دارد : مخابرات دولتی بحرین ( Batelco )
مثلا بهنگام درخواست یک کاربر برای دیدن یک سایت
"پ.ور.نو"او را تشویق به دیدن سایتهای فیلتر شده می کند
ولی تعدادی از سایتهای خیلی مشمئز کننده "پ.ور.نو"را کاملا
مسدود کرده.
خاندان الخلیفه که از سال ۱۹۹۵ میلادی به بحرینی ها
اینترنت عرضه کرده اند با یک پارادوکس روبرو هستند: از
یکطرف تمایل به ایجاد بهترین مرکز اینترنتی منطقه در بحرین
، و از سویی دیگر ترس از گسترش نفوذ اپوزیسیونی که روز به
روز از اینترنت بهره بیشتری می برد . یک پروفسور بحرینی
میگه که وضعیت اینترنت از وضعیت حقوق بشر در بحرین بهتره
چرا که دولت بحرین خیلی به اهمیت اینترنت در رقابت اقتصادی
این منطقه از جهان (که بیشترش امور خدماتی است یعنی
service-based economy ) واقف است و به همین دلیل زیاد
دنبال "فیلترینگ" نیست
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
● اردن "فیلترینگ" با مالیات کمرشکن برروی کاربری اینترنت
اردن از سال ۱۹۹۶ میلادی به اینترنت پیوست و جالبه که اون
سانسوری که دولت اردن بر print media یعنی روزنامه مجله
اعمال می کنه بر اینترنت نمی کنه اما کارمزدها و هزینه ها
و مالیاتهای سنگنینی که بر استفاده از اینترنت است خودبخود
باعث محدودیت مردم معمولی در استفاده از اینترنت شده . خب
اینم یه نوع سیاست جالبه دیگه .
● مراکش هم با هزینه های زیاد
مراکش هم مثل اردن است با هزینه های زیاد... از سال ۱۹۹۵
به دنیای مجازی پیوسته با این تفاوت که دولت مراکش هیچگونه
سانسوری بر اینترنت اعمال نمی کنه . اما مردم مراکش که یکی
از پایین ترین درآمدهای سالانه را در این منطقه دارند
بسادگی قادر به پرداخت قبض های گرانقیمت اشتراک تلفن و
اینترنت نیستند.
● سوریه؛ پدر اینترنت نه ؛ پسر تا ببینیم !!!
سوریه از سال ۱۹۹۷ به اینترنت پیوست اما حافظ اسد و وزارت
اطلاعاتش بشدت مخالف دسترسی مردم عادی به اینترنت بودند.
اما پسرش بشار اسد بتدریج درهای دنیای مجازی را به سوری ها
می گشاید. سابقا سوریها برای دسترسی به اینترنت باید به
کافی نت های اردن و لبنان یا سایر کشورهای همسایه می
رفتند. عراق هم که در زمان صدام حسین تا این اواخر اجازه
استفاده از اینترنت به شهروندان عادی را نمی داد.
● تایلند ؛ اخطار به کاربران
در تایلند مثلا اگر شما مایل به دسترسی به یک سایت سیاسی،
قماربازی و یا "پ.ور.نو"هستید بدون هیچ اخطار قبلی (مثلا
this content is blocked ) بلافاصله پیغام connection
timeOut و یا host not found به شما داده میشه که شما را
گیج می کنه و ممکنه فکر کنید که سرور یا شبکه شما دچار
اشکال فنی است . اما با گذشت زمان تایلندیها عادت کرده اند
و راههای دور زدن این فیلتر را یاد گرفته اند.
● چین جستجو گوگل ممنوع ؛ ازبکستان یک وبسایت قلابی
در چین ، جستجو در گوگل برای سایت یا سوژه های ممنوعه شما
را به بن بست می کشاند ... در ازبکستان دولت بجای مسدود
سازی سایتها، اقدام به شبیه سازی ( Mirror ) همراه با
دستکاری در محتوای سایتها کرده یعنی modified mirrors یعنی
کاربر تصور می کند به سایت مورد نظرش وارد شده اما با کمی
دقت و تیزبینی متوجه قلابی بودنش میشود.
● اما در مورد ایران
در چند سال اخیر مطالعات گسترده ای حداقل توسط چند دانشگاه
امریکایی و کانادایی و از طریق نصب چند کامپیوتر در نقاط
مختلف ایران با هدایت و مانیتورینگ یک کامپیوتر در دانشگاه
تورنتو کانادا انجام شد که کامپیوترهای داخل ایران را با
استفاده از کارتهای اینترنتی چندین ISP معروف ایرانی و از
طریق دایل آپ به اینترنت و سایتها و وبلاگهای فیلتر شده ی
ایرانی وصل کردند.
نرم افزارهای پیشرفته برای انجام "فیلترینگ" در بسیاری از
این کشورها ساخت شرکتهای خصوصی امریکایی است . این شرکتها
برای بسیاری از خانواده ها ، مدارس و کتابخانه های امریکا
هم فیلترگذار نصب می کنند و شهرت انها باعث عقد قراردادهای
هنگفت با مخابرات این کشورها شده.
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
قیمت کارتریج های جوهر آنها نسبت به قیمتشان بسیار گران
است . اگر پرینتر را به قیمت ۲۰۰ دلار میخرید ، قیمت دو
کارتریج سیاه و دیگری رنگی آن نزدیک به ۱۰۰ دلار می شود.که
حتی برای خرید هر ۳ ماه یکبار هم گران بنظر می رسد .
پرینترهای Inkjet فوق العاده ارزان هستند و قیمتی پایین
دارند ، ضمن آنکه هم پرینتر رنگی هستند ، هم اسکنر و هم
دستگاه کپی.
اما قیمت کارتریج های جوهر آنها نسبت به قیمتشان بسیار
گران است . اگر پرینتر را به قیمت ۲۰۰ دلار میخرید ، قیمت
دو کارتریج سیاه و دیگری رنگی آن نزدیک به ۱۰۰ دلار می
شود.که حتی برای خرید هر ۳ ماه یکبار هم گران بنظر می رسد
. لذا اکثر توجهات بجای حفظ و نگهداری از پرینترها ، به
کارتریجها معطوف شده است.
قابل ذکر است که این کارتریجها را می توان پر کرد که قیمت
هر بار شارژ (هر دو) چیزی معادل ۵۰ دلار میشود که صرفه
جویی خوبی را در بر دارد . اما باید توجه کنید که وقتی
کارتریج جوهر تمام میشود یا نزدیک تمام شدن است اگر دقت
لازم را در نگه داری از آن بعمل نیاورید ، سریعا خشک شده و
دیگر نمی توان آنرا پر کرد . بدین ترتیب مجبور هستید پول
بیشتری برای خرید دو عدد کارتریج نو صرف کنید . پس وقتی
اولین آثار اتمام جوهر هر کدام از کارتریجهای رنگی یا سیاه
را مشاهده کرده ، وقت را تلف نکنید و سریعا آن کارتریج را
از پرینتر خارج کرده و به روش زیر بسته بندی کنید تا به
دست کسی برسانید که بتواند آنرا برایتان شارژ کند . اگر
خودتان هم میتوانید کار شارژ را انجام دهید ، چه بهتر ،
باز هم صرفه جویی کرده اید .
برای بسته بندی هر کارتریج بصورت جداگانه به وسایل زیر
نیاز دارید :
۱- یک عدد کیسه پلاستیکی زیپ دار (زیپ لاک)
۲- یک نوار باریک (۳۰ در ۲ سانتیمتر) از پارچه کرکی یا
کاغذ کاهی نسبتا کلفت یا دستمال کاغذی کلفت
۳- یک عدد کش حلقه ای
روش بسته بندی به شرح زیر است:
۱- کارتریج خالی را از پرینتر خارج کنید .
۲- نوار باریک را چند تا کنید تا به اندازه طول حدود ۳
سانتی متر کوچک شود . آنرا خیس کنید . این خیسی باید حاوی
آب باشد اما چکه نکند.
۳- کارتریج و نوار خیس شده را در پلاستیک قرار دهید.توجه
کنید که نوار خیس کافی است به بدنه کارتریج بچسبد و نباید
هیچگونه تماسی با هد چاپ یا قسمت های جوهری کارتریج داشته
باشد . وظیفه این نوار خیس ، مرطوب نگهداشتن داخل پلاستیک
است.
۴- کیسه را بسته و زیپ آنرا خوب ببندید.
۵- با کش دور پلاستیک را مهار کنید.
۶- هرچه سریعتر نسبت به شارژ آن اقدام کنید.
اگر نتوانستید کارتریج را به موقع شارژ کنید لازم است تا
نوار کاغذی را حداقل هفته ای یکبار مجدا خیس کنید.
پس به نکات مهم زیر دقت کنید:
۱- به محض تمام شدن جوهر کارتریج ، آنرا از پرینتر خارج
کرده و در کیسه پلاستیکی قرار دهید. در غیر اینصورت
کارتریج سریعا خشک شده و باید بدور انداخته شود.
۲- در کارتریج رنگی ، به محض اتمام اولین رنگ ، کارتریج را
بسته بندی کنید.تغییر رنگ طبیعی تصاویر به شما کمک میکند
تا متوجه اتمام یک رنگ شوید.
۳- اگر هرچه سریعتر کارتریج را پر کنید ، شانس کار مجدد با
آنرا خواهید داشت.
 

seymour

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
3 آگوست 2005
نوشته‌ها
6,209
لایک‌ها
84
محل سکونت
Tehran
اون مطلب مربوط به پرینتر خوب بود ...
wubpink.gif
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
ماموريت گوگل ارائه بهترين تجربه جستجو دراينترنت بوسيله در دسترس و مورد استفاده قراردادن عمومي اطلاعات جهان است. گوگل، ايجادكننده بزرگترين ماشين جستجوي جهان، سريعترين و آسانترين راه پيدا كردن اطلاعات روي اينترنت راارائه مي كند. با دستيابي به بيش از 1.3 ميليارد صفحه گوگل نتايج را در ظرف كمتر از يك دوم ثانيه به كاربران در سراسر جهان ارائه مي كند. اكنون، گوگل روزانه به بيش از 100 ميليون تقاضاي جستجو پاسخ مي دهد.

دو دانشجوى دكتراى دانشگاه Stanford، يعنى لرى پيج و سرجى برين، گوگل را در سال 1998 تاسيس كردند. اين شركت خصوصى در ماه جون 1999 / تير 1379 رسما با سرمايه تاسيس 25 ميليون دلار معرفى شد. اين شركت همراهانى را چون كلاينر پركينز كاوفيلد و سيكوال كپيتال را پيدا كرد. گوگل سرويس و خدمات عمومى اصلى خود را در وب سايت خود در www.google.com ارايه ميدهد. اين شركت همچنين سرويس جستجوى پيشرفته را براى فراهم سازى اطلاعات محتوايى نيز ارايه ميدهد.

درباره تکنولوژی گوگل

تكنولوژى متحول جستجوى گوگل و طراحى اينترفيس مطلوب براى كاربران، گوگل را به به عنوان بخش از ماشينهاى جستجوى نسل جديد تبديل كرده است. فراتر از استفاده از تكنولوژى كلمات كليدى، گوگل براساس تكنولوژى PageRank™ نيز پايه گذارى شده، كه اين تكنولوژى باعث ميشود تا نتايج مهمتر در يك جستجو اولتر ديده شوند.

PageRank يك سنجش معقولى را براى اعتبار صفحات وبى كه بر اساس معادله برابرى 500 ميليون متغيير و بيش از 2 بيليون شرايط محاسبه شدند را ايفا ميكند. PageRank از ساختار لينك عظيم وب به عنوان ابزار سازماندهى استفاده ميكند. وجودا، گوگل تفسير ميكند يك لينك را از صفحه A تا صفحه B به عنوان يك vote توسط صفحه A براى صفحه B. دبوسيله اين، گوگل تشخيص ميدهد توسط vote كه كدام صفحه مهمتر است. همچنين گوگل اين صفحات را تجزيه و تحليل ميكند.

مجتمع گوگل، روشهاى جستجوى خودكار انسداد اينترفيس دستى است. برخلاف ماشينهاى جستجوى ديگر، گوگل ساختار بندى شده تا نتايج جستجوى را به بهترين شكل براى تجارت ارايه دهد. يك جستجوى گوگل راهى است براى جستجوى وب سايتى با كيفيت مطلوب و بالا.

گروه مديريت

دکتر اريک ا.اشميت،رييس کل و رييس هييت مديره
لرى پيج، كمك موسس و رييس، محصولات
سرجى برين، كمك موسس و رييس، تكنولوژى
اميد كردستانى، معاون رييس، توسعه تجارى و فروش
وينى روسينگ، معاون رييس مهندسى
سيندى مك كفرى، معون رييس، ارتباطات
جوان بردى، معاون رييس، خدمات جستجو
تيم آرمسترونگ، معاون رييس، فروش آگهى
اورس هولتزل، شخص گوگل
كريگ سيلوراشتاين، مدير تكنولوژى

معنى گوگل

گوگل بر گرفته شده از كلمه Googlo كه به معنى "يك عدد يك و صد صفر جلوى آن" است كه توسط ميلتون سيروتا پسر خواهذ ادوارد كاسنر رياضيدان آمريكايى اختراع شده است. اين موضوع كه "يك عدد يك و صد صفر جلوى آن" در واقع نوعى شعار و در واقع مقصود موضوع است. بدين معنى كه گوگل قصد دارد تا سرويس ها، اهداف و اطلاع رسانى و اطلاعات خود را تا آن مقدار در وب در جهان گسترش دهد.
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
1-AMD براساس معماری اجرایی 9 مرحله ای ساخته شده است اما معماری پردازنده های Intel شش مرحله ای می باشد.بدین معنا که AMDدر هر چرخه کاری 9عملیات را انجام میدهد در حالی که Intel فقط 6 عمل را می تواند انجام دهد.
2-AMD از640Kb Cache برخوردار است در حالی که Intel ، از 532Kb بر خوردار است هر چقدر که میزان Cache پردازنده بیشتر باشد ، پردازنده کارایی بیشتری خواهد داشت اطلاعات بیشتری میتواند ذخیره کند ودیگر لازم نیست پردازنده برای بدست آوردن اطلاعات یا دستور ها مدت زمان بیشتری را رفت و برگشت به حافظه برد اصلی برای جذب اطلاعات یا دستور العمل ها صرف کند.
3- AMD از مس برای اتصال ترانزیستور های بکار رفته در پردازنده ها استفاده میکند در صورتی که در ساختمان پردازنده های Intel آلومینیوم بکار رفته است.مس هادی الکترسیته بهتری است ، ازاین رو پهنای اتصالهای بین ترانزیستورها را به میزان چشمگیری کاهش می یابد .که این امر باعث مصرف کمتر مواد اولیه و در نتیجه منجر به کاهش هزینه می شود این دلیل ارزان تر بودن AMD نسبت به P4 است.
4- از دیگر تفاوت های میان AMD وIntel میتوان به راندمان Cache بروی چیپ اشاره کرد ، AMD از معماری انحصاری استفاده میکند که راندمان بیشتری نسبت بیشتری نسبت به طراحی معماری غیر انحصاری Intel دارد.
5-AMD از تکنولوژی پردازش موازی در مقایسه با Hyper -Threading اینتل استفاده میکند ، در بسیاری از کاربردهای امروزی فعال بودن Hyper -Threading کارائی پائین تری ارائه میدهد ، نتایج تحقیقات بیشمار منتشر شده در نشریات رایانه ای و پایگاهای اطلاعاتی معتبر بیانگوی این پدیده هستند.
6-یکی دیگر از مهمترین نکات برتر پردازنده های AMD واحد ممیز شناور آن است که از FPU اینتل بسیار قویتر میباشد که این امر باعث اجرای سریع تر برنامه های چند منظوره( MultiMedia) میشود.
7- زمانی که اینتل P4 را طراحی کرد طول PIPELINE را از 10 مرحله در P3 به 20 مرحله افزایش داد Intel همین تغیر توانست که تعداد عملیاتی که در چرخه عملیاتی انجام می شود بصورت قابل ملاحظه ای کاسته میشود و از طرف دیگر افزایش طول PIPELINE نیازمند افزایش تعداد ترانزیستور ها برای انجام همان تعداد عملیات میباشد که این امر باعث افزایش اندازه هسته و بالا رفتن قیمت تولید میشود . در حالی که AMD با وجود افزایش فرکانس پردازنده های خود طول pipeline را به همان اندازه p3 یا k6 ثابت نگهدارد .
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
System tray چيست و چه كاربردي دارد ؟ به ناحيه سمت راست (task bar ) يعني همانجايي كه ساعت در آن قسمت قرار دارد system tray مي گويند. در اين قسمت علاوه بر ساعت سيستم آيكن هايي از برنامه ها وجود دارد .(بطور مثال yahoo messenger ) اين برنامه ها هر چقدر در اين ناحيه بيشتر باشد باعث مي شود سرعت كامپيوتر هنگام روشن شدن خيلي كند شود. براي پاك كردن برنامه هاي مزاحم در اين ناحيه بايد دقت كرد .چون برنامه هاي سيستمي و درايورهاي صوتي و گرافيكي مثل علامت بلندگو و آرم كارت گرافيك هم در اين ناحيه هستند . براي پاك كردن از منوي start منوي run را باز كرده و عبارتmsconfig را در آن تايپ كنيد .پنجره اي با نام system configuratio utility باز مي شود كه در آن تب startup را فعال نماييد . حالا ليستي از برنامه هايي كه در موقع روشن شدن ويندوز بالا مي آيند در جلوي شماست . هر برنامهاي را كه نخواستيد هنگام روشن شدن بالا بيايد و باعث كندي شود را با برداشتن تيك غيرفعال كنيد . خيلي مراقب باشيد زيرا اگر برنامه اي را كه به سيستم عامل ويندوز مربوط استژ اشتباها پاك كنيد ويندوز دچار خرابي مي شود. در ويندوز اكس پي در همين قسمت گزينه اي به نام hide all microsoft services وجود دارد كه اگر آن را بزنيد برنامه هايي را كه به ويندوز مربوط است را مخفي مي كند و ليستي را به شما ميدهد كه در آن خبري از فايل هاي سيستم نيست و راحت و با اطمينان تر مي توان بقيه برنامه ها را از ليست خارج كرد.
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
شرکت مايکروسافت اعلام کرده است که تازه ترين نسخه سيستم عامل ويندوز موسوم به "ويستا" از ۳۰ ژانويه سال آينده به بازار خواهد آمد.
اين در شرايطی است که شرکت تجاری قرار است از روز ۳۰ نوامبر (دو ماه قبل از مشتريان عادی) نسخه بعدی سيستم عامل ويندوز را دريافت کنند.

نرم افزار ويستا شامل مزايای تازه ايست مانند اينترفيس بهبود يافته سه بعدی، امکانات جستجوی بيشتر و امنيت بالاتر.

ويستا اولين نمونه سيستم عامل ويندوز است که از سال 2001 تاکنون به بازار عرضه می شود.

برنامه کامپيوتری ويستا در شش روايت گوناگون به بازار عرضه خواهد شد: سه روايت برای مصارف حرفه ای، دو روايت برای مصرف خانگی و يک روايت برای ارائه در کشورهای درحال توسعه.

خريدهای سال نو

بازار خريد سال نو در روزهای کريسمس پررونق ترين روزهای بازار است، و مايکروسافت شگردی انديشيده است تا خريداران را از دست ندهد.

کسانی که در روزهای جشن سال نو از بازار کامپيوتری با برنامه قديمی ويندوز xp خريد می کنند، به همراه آن کوپنی می گيرند تا بعد بتوانند سيستم ويستا را دريافت و بر کامپيوتر خود نصب کنند.

مايکروسافت اميدوار است که با سيستم تازه بتواند ميزان فروش توليدات خود را تا ژوئن سال آينده به ميزان ۱۰ درصد و بيشتر از آن بالا ببرد.

ويستا ورسيون به روز شده سيستم عامل ويندوز است که ابتدا قرار بود در اوت سال ۲۰۰۶ به بازار عرضه شود. کارشناسان بيش از پنج سال بر تکميل اين برنامه کار کرده اند.

به گفته مايکروسافت در برنامه ويستا عناصر فنی تازه ای به کار رفته که آن را از ورسيون های پيشين ويندوز کارآمدتر و مجهزتر ساخته است.

مايکروسافت اطلاعات لازم را برای کامپيوترهای حامل ويستا منتشر کرده و شرکتهای فنی، به توليد رايانه هايی شروع کرده اند که برای راه انداختن سيستم ويستا آماده هستند.

برای به کار انداختن سيستم ويستا برخی شرايط سخت افزاری توصيه شده است:

پراسسور (پردازنده) با گنجايش گيگا هرتس و با ۳۲ يا ۶۴ بيت
حافظه سيستم: يک گيگا بايت
حافظه گرافيکی: ۱۲۸ مگابايت
فضای آزاد در حافظه سخت: ۱۵ گيگا بايت
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
Windows Media Player ۱۱ كه برای ویندوز ایكس‌پی عرضه شده، از یك اینترفیس كارآمد با طراحی سفارشی برای كار با كاتالوگ موزیك دیجیتال Urge از MTV Networks برخوردار است. Urge با دو میلیون آهنگ از بیش از ۱۱۰هزار هنرمند، بخشی از طرح مایكروسافت برای رقابت با شركت اپل است كه تا به این تاریخ بر بازار موزیك دیجیتال حكمروایی می‌كرده است. Urge نیز از قیمتی مشابه iTunes اپل یعنی ۹۹/۰ دلار برای هر آهنگ و ۹۹/۹ دلار برای هر آلبوم برخوردار است، اما برخلاف iTunes این سرویس امكان داونلود نامحدود به قیمت ۹۵/۹ دلار در ماه را فراهم می‌سازد. آهنگ‌های Urge روی iPod اپل اجرا نخواهد شد و تحلیلگران می‌گویند از آنجایی كه ویندوز مدیا پلیر روی اكثر دسك‌تاپ‌ها نصب شده‌اند، مایكروسافت اپل را به رقابت جدی وا می‌دارد، البته به شرط آنكه یكپارچگی شبكه Urge به همان خوبی كه تبلیغ شده كار كند. در ضمنMedia Player ۱۱ از چند قابلیت جدید برای كاربران ویندوز برخوردار است كه عبارتند از: قابلیت finer-print صوتی كه فایل‌های مدیا با برچسب‌های اشتباه را شناسایی می‌كند، قابلیت‌های جستجوی بهتر و یك سیستم مسیریابی كه استفاده از آن بسیار آسانتر از نسخه‌های پیش است. این نرم‌افزار را می‌توانید به طور رایگان از سایت مایكروسافت دریافت كنید.
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
به گزارش سایت اینترنتی "نیوزفكتور"، پردازنده جدید "اینتل" دارای چهار هسته محاسباتی مجزاست و به همین دلیل می‌تواند چندین عملیات محاسباتی مختلف را همزمان و با سرعت بالا انجام دهد.
این پردازنده دارای سرعت محاسباتی ‪ ۲/۶۶‬گیگاهرتز بوده و از ‪ ۸‬مگابایت حافظه داخلی برخوردار است.
به گفته مسئولان "اینتل"، پردازنده چهار هسته‌ای این شركت كه در رایانه‌های شخصی معمولی نیز قابل استفاده است، كارایی رایانه‌ها را در برخی موارد از قبیل بازی‌های رایانه‌ای پیشرفته و نرم‌افزارهای سنگین كه نیاز به توان محاسباتی بالا دارند، تا ‪ ۷۰‬درصد بالا می‌برد.
پردازنده‌های چند هسته‌ای به گونه‌ای طراحی می‌شوند كه در آنها چند هسته پردازشگر مجزا روی یك صفحه سیلیكونی قرار می‌گیرند كه به رغم داشتن ارتباط با یكدیگر، جداگانه فعالیت می‌كنند و بدین‌ترتیب كارایی كلی رایانه را به ویژه هنگام انجام هم زمان چند عملیات مختلف، به میزان قابل توجهی بالا می‌برند.
شركت "ای‌ام‌دی" به عنوان دومین شركت بزرگ سازنده پردازنده‌های رایانه‌ای پس از "اینتل" نیز نخستین پردازنده‌های چهار هسته‌ای خود را در اوایل سال میلادی آینده به بازار خواهد داد.
"اینتل" قیمت هر پردازنده جدید و چهار هسته‌ای خود را ‪ ۹۹۹‬دلار تعیین كرده‌است
.
777bc58f1992b9cef2b7cfc2c2ebb65b.jpg
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
هموطن-علی محمد آقازمانی-بیش از یک دهه از فعالیت اینترنتی غول سایت های وب در سرزمین دیجیتال میگذرد. اگر می خواهید تمام صفحات یاهو را در این یک دهه ملاحظه کنید به سایت www.archive.org مراجعه کنید.
در این سایت می توانید صفحات ممتاز یاهو را در 10 سال اخیر مشاهده کنید و ببینید که تفاوت های اصلی یاهو در سال 1995 با یاهو در سال 2006 چه گونه بوده است .
با این سایت می توان به آرشیو سایت های اینترنت نیز دسترسی پیدا کرد. اکثر موتورهای جست و جوی وب ، چنین آرشیوی را در اختیار دارند.
اما شما نمی توانید از ان ها بخواهید تا عین صفحه سایت خاص را درتاریخ خاص به شما نشان دهند! به هرحال شرکت یاهو هم اکنون با هزاران کارمند در اقصی نقاط جهان ، سالانه بیش از 1 میلیارد دلار درامد دارد به گونه ای که بنیانگذاران جوان آن ، هم اکنون در زمره باشگاه میلیاردرهای جهان قرار دارند.

اخیرا شرکت یاهو در اقدام جالبی ، سیستم پست الکترونیک خود را با تغییراتی همراه کرد که در این گزارش به مقایسه نسخه جدید و قدیم سرویس پست الکترونیک یاهو! Yahoo mail می پردازیم. گوگل ، برای کلید واژه email ، بیش از 4 میلیارد نتیجه جست و جو معرفی می کند و سرویس های پست الکترونیک رایگان زیادی را در اینترنت نمایش می دهد.
مانند mail.com و gmail.com ، hotmail.com وwww.mail2web.com . اما در میان این همه رقیب ، سایت یاهو در رتبه نسخت قرار دارد. شعار The best web based email! بهترین پست الکترونیک تحت وب ، سال ها است که در بالای صفحه محبوب این سایت قرار دارد و شاخص این صفحه است . گفتنی است برای اطلاع از ده ها سرویس متنوع یاهو فقط به نشانی : http://docs.yahoo.com/docs/family/more مراجعه کنید.

درباره یاهو!
یاهو! به عنوان یک کار تحقیقاتی چند تن از دانشجویان دانشگاه استانفورد در نیمه اول دهه نود میلادی ، کار خود را آغاز کرد. در دوم مارچ 1995 ، سایت یاهو! که خدمات تقریبا خوبی به مخاطبان خود ارائه می کرد ، توسط شرکت جدید التاسیسی به نام یاهو! ، اداره شد. هم اینک این پایگاه ، با ارائه ده ها هزار صفحه وب ، صدها سرویس متنوع و میلیون ها وب سایت اینترنت را به کاربران معرفی می کند.
پایکاه تا جولای 2006 ، به 13 زبان راه اندازی شده و در 25 کشور جهان ، نمایندگی رسمی دارد.دفاتر این شرکت در اروپا ، آسیا (الالخصوص شرق و جنوب شرق آسیا ) ، آمریکای لاتین و شمال قاره آمریکا را شامل می شود.
درآمد خالص 1.8 میلیارد دلاری یاهو! در سال 2005 ، دلیل آشکار بر اثر بخشی فعالیت های کسب و کار یاهو! در دنیای دیجیتال به شمار می رود. در همین سال ، بیش از 3 میلیارد بار ، صفحات یاهو! مورد بازدید میلیون ها کاربر اینترنت قرار گرفت که چنین رکوردی تا کنون برای هیچ سایت وبی ثبت نشده است .
رکورد بی نظیر یاهو! در کسب مخاطب ، منجر به خلق ایده های جدید از جمله انتشار تبلیغ بر روی صفحات این سایت گردید . حجم قابل ملاحظه ای از مخاطبان امروزی گوگل ، به دلیل پشتیبانی قبلی گوگل از موتور جست و جوی یاهو! در اواخر قرن بیستم حاصل شده است و این مسئله برای دیگر سایت های تبلیغ کننده در یاهو! نیز صادق است .
میزان بالای بیننده این سایت که منجر به پخش حجم گسترده ای از آگهی الکترونیکی بر روی صفحات پایگاه می شود ، امتیاز فوق العاده ای برای آگهی دهنده گان و پورتال یاهو! به شمار می آید تا از این راه یک بیزینس عالی کسب کنند.
البته صنعت تبلیغات اینترنتی ، هم اینک از انحصار یاهو! خارج شده و ad word گوگل ، گوی های سبقت فراوانی را از رقبا ربوده است . کلمه YAHOO ، مخفف عبارت :Yet Another Hierarchical Officious Oracle می باشد و در مورد فلسفه نام گذاری این نام ، حتی در سایت یاهو! نیز مطالب خاصی ارائه نشده است .
شرکت یاهو! ، امروزه به عنوان یک همکار فعال شرکت های فراهم کننده دسترسی ارتباطی و اینترنت در قاره آمریکا به شمار می آید و سرویس های اینترنت گسترده ای را به متقاضیان و الالخصوص کاربران پورتال خود عرضه می کند. یاهو! در بیانیه ارزشی خود تصریح می کند که ماموریت این پایگاه ، ارائه ضروری ترین خدمات اینترنت جهانی برای مصرف کننده گان و حوزه های تجاری می باشد.

بتا ميل
از نوآوري‌هاي سرويس ميل جديد ياهو، برنامه‌ي دوسويه‌ آسان و برنامه‌ي دسكتاپ سريع آن است. وجود تقويم آنلاين پيشرفته و مرورگر RSS از ديگر ويژگي‌هاي آن به‌شمار مي‌رود. اين نسخه‌ي آزمايشي سرويس جديد ياهوميل مانند نسخه‌ي فعلي آن رايگان است و به دانلود نرم‌افزار نيازي ندارد.
به‌گفته‌ي مقامات ياهو، هم‌اكنون كاربران در كشورهاي آمريكا، استراليا، برزيل، چين، هند، ايتاليا، هنگ‌كنگ، اسپانيا و چند كشور ديگر امكان دسترسي به نسخه‌ي آزمايشي سرويس ياهوميل جديد را دارند. نسخه‌ي جديد ميل ياهو با توانايي گشودن چندين ايميل در يك زمان،‌ ظاهر ساده و بار تبليغاتي بالا، باعث رضايت و افزايش تعداد كاربران اين موتور جست‌وجو شده است.
اين نسخه‌ي جديد كه به y!mail Beta معروف است، در ابتدا براي گروه محدودي از كاربران آمريكايي طراحي شده بود، اما در حال حاضر ايميل اكثر كاربران ياهو از نسخه‌ي جديد بتاي اين موتور جستجو استفاده مي‌كنند.
براساس آمارهاي گرفته شده سرويس پست الكترونيكي ياهو به عنوان برترين سرويس ايميل در جهان شناخته شده و ياهو تاكنون 255 ميليون كاربر از سرتاسر دنيا داشته است كه در مقايسه با سرويس هات ميل - ايميل MSN - با 234 ميليون، ايميل AOL با 56 ميليون و Gmail با 49 ميليون كاربر در رتبه‌ي اول قرار دارد؛ اما اين آمار به همراه به كارگيري تكنولوژي Ajax در نسخه‌ي Beta mail افزايش مي‌يابد.
از ويژگي‌هاي ديگر Beta mail با ظاهري متفاوت نسبت به صفحه‌قديمي مي‌توان به روز شمار بي‌انتهاي آن اشاره كرد، همچنين Drag and Drop، امكان رويت emailها قبل از ارسال، شمارش پيغام‌ها و لينك‌هاي مرتبط ياهو از ديگر مشخصات اين سرويس جديد هستند و عملكرد نسخه‌ي جديد پست الكترويك ياهو، مانند out look در بسته‌ي نرم‌افزاري office است.

نسخه قدیم
در نسخه قدیم ، که مدتی طولانی با گرافیک و سیستم بارگذاری خاصی همراه شده بود ، کاربران برای استفاده از سرویس پست الکترونیک یاهو مجبور بودند بر روی هر گزینه ای که می خواهند کلیک کرده تا در صفحه جدیدی ، تغییرات را دنبال کنند.
مثلا وقتی شما بر روی گزینه inbox که مربوط به محتویان email های شما بوده ، کلیک می کردید ، کل صفحه مجددا بارگذاری می شد تا صفحه جدید که فهرست email های شما را شامل بود ، نشان داده شود. پس از ان که فهرست را در اختیار داشتید ، برای مشاهده متن هر email ، مجبور بودید تا با کلیک بر روی تایتل هر پست الکترونیک ، مطالب ان را مشاهده کنید. علاوه بر این ، چند عنوان خبری که از سایت خبری یاهو news.yahoo.com در صفحه اول سرویس yahoo mail نشان داده می شد ، حاوی چند لینک معمولی بدون موضوع بود و خیلی مورد استقبال کاربران قرار نمی گرفت .
یک تبلیغ الکترونیکی نصف صفحه هم که در سمت راست صفحه اول پست الکترونیک یاهو (پس از sign in کردن ) ارائه می شد ،باعث کند شدن بارگذاری صفحه می شد که رضایت کاربران میلیونی این سرویس یاهو را همراه نداشت .
در نسخه قدیمی برای ارسال پست الکترونیک ، با کندی ارسال و بعضا در سرعت های اتصالی ضعیف ، با قطعی ارتباط همراه بودیم. این مساله برای پیوست هایی که به نشانی های الکترونیک ضمیمه شد نیز همراه بود. قبل از سال 2000 ، یاهو برای attach هایی که به email داده می شد ، در یک نواری ، میزان و زمان اتمام کار را نشان می داد که پیش از نسخه جدید و در چند سال اخیر ، این نشان گر هم حذف شد .
بنابراین کاربران نمی داتسند که چه اندازه باید برای attach شدن فایل به یک ای میل باید صبر کنند. در نسخه قدیم ، به نوعی گرافیک خسته کننده و استاتیکی بر صفحه حاکم بود که این امر عدم مخاطب مداری کاربران را به همراه داشت . با توجه به این که در سال های اخیر ، شاهد رشد سیستم های پست الکترونیک رایگان برخی از سایت های وب مثل gmail و msn بودیم ، در این راستا ، یاهو برای عقب نماندن در کورس رقابت ، به نو سازی سرویس خود اهتمام نمود.
بنابراین سرویس پست الکترونیک قدیمی یاهو ، به دلیل وجود برخی محدودیت های بارگذاری ، عدم گرافیک مطلوب و به جهت نو سازی مجدد سرویس های خود در آستانه پایان سال میلادی ، نسخه بتا ای میل را عرضه کرد.

نسخه جدید
اما در نسخه جدید یاهو ، ما شاهد تفاوت های چشمگیر در سیستم قبلی نیستم. اما وضعیت بارگذاری نسخه جدید با قدیم از جهاتی متفاوت است . بر خلاف سیستم قبلی ، سیستم جدید شبیه سرویس outlook مایکروسافت است که شما پس از sign in کردن و ورود به صفحه مربوطه ، به راحتی با حفظ صفحه مربوطه ، به مشاهده ای میل ها و ورود به بخش های دیگر می پردازید. در این سرویس ، پس از لود شدن صفحه سرویس yahoo mail ، که نسبت به نمونه قبلی ، از گرافیک و حجم بارگذاری بهتری همراه بود ، می توانیم به راحتی به ای میل ها نگاه کنیم و reply کنیم و سریع تر attach کنیم. شما با ورود به محیط یاهو میل ، پس از کلیک بر روی گزینه قبلی مشاهده محتوای ای میل ها (inbox) ، در همان صفحه محتویات ای میل را مشاهده کنید. پس از ان نیز می توانید با 1 بار کلیک بر روی متن هر ای میل ، متن آن را در همان صفحه ملاحظه کنید. پس از ان به راحتی به فیدبک ای میل بپردازید.
درمقایسه با سیستم قبلی ، با کلیک بر روی گزیئه attach ، فولدر درایو های شما بر روی صفحه نشان داده می شود تا فایلی که می خواهید ضمیمه شود را انتخاب کنید. به محض انتخاب ، روند ضمیمه شدن انجام می شود و شما از صفحه ای خارج نمی شوید. سیستم جدید به نسبت سرویس قبلی از لینک های اضافی خالی شده است و مثلا address book هایی که در سرویس قبلی بود در این سرویس مشاهده نمی شود و کاربران خود میتوانند به تعریف محیط بپردازند. در این نسخه ، یک چهارم صفحه به اگهی تبلیغاتی اختصاص داده شده است و در زیر صفحه ، تقویم انلاین قابل تعریف کاربران درج شده است . به طور کل ، رنگ بندی و چیدمان صفحه به نسبت نسخه قدیمی بسیار جذاب و راحت تر شده است و کاربران می توانند با کمی کار ، نسبت به محیط جدید عادت کنند. ضمنا در table نوشتن مطالب ای میل ،امکانات به نسبت بهتری به نسبت نسخه قدیمی عرضه شده است که با کار ، این تفاوت را درک خواهید کرد.

چرا تغییر ؟
این که چرا یاهو اقدام به تغییر پر کاربردترین سرویس پست الکترونیک اینترنت گرفته است را میتوان در 5 شاخص زیر جست و جو کرد:

1-توجه به امر مخاطب مداری محصولات قدیمی خود
2-ارتقای سطح بارگذاری نرم افزارهای تولیدی لابراتوارهای تحقیقاتی خود
3-حفظ ضریب مزیت های رقابتی دیجیتالی
4-افزایش برنامه های کاربر پسند یاهو!
5-تسهیل ، تسریع و جذاب کردن صفحات نسل جدید سایت یاهو!
از سال 2005 که ایندکس یاهو پس از تغییرات بسیار در یک دهه اخیر ، با تغییر چشمگیری رو به رو شد ، به نظر می رسید که تعداد صفحات زیادی را مورد تغییر دهد که این امر هم اکنون با تغییر سرویس پست الکترونیک ادامه یافته است . باید انتظار تغییرات دیگری در دیگر برنامه ها و امکانات یاهو! باشیم.
همان طور که مسنجر یاهو به نسخه 8 رسید ، به زودی سرویس هایی مثل فروشگاه و تجارت الکترونیک یاهو با تغییر مواجه می شود. به هر حال آخرین اطلاعات راجع به سرویس جدید یاهو را در نشانی http://whatsnew.mail.yahoo.com می توان دنبال کرد.
 

seymour

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
3 آگوست 2005
نوشته‌ها
6,209
لایک‌ها
84
محل سکونت
Tehran
مطلب مربوط به یاهو میل بتا ، جالب بود ... این آژاکس خیلی چیز خوبی بید ...
yes.gif
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
انتخاب مادربرد ، يکی از تصميمات مهم در زمان تهيه و يا ارتقاء يک کامپيوتر است .انتخاب فوق ، علاوه بر تاثير مستقيم بر عملکرد فعلی سيستم ، بيانگر انعطاف سيستم در زمان ارتقاء نيز می باشد . قابليت های فعلی يک کامپيوتر و پتانسيل های ارتقاء آن در آينده ، جملگی به نوع مادربرد انتخابی بستگی خواهد داشت . امروزه بر روی مادربردها ، پورت های پیشرفته ای نظیر( Fireware(IEEE 1394و یا USB 2.0 و حتی کارت های ( تراشه ) صدای شش کاناله و کنترل های RAID وجود داشته که می توان از آنان در زمان ارتقاء سیستم و بدون نياز به نصب امکانات جانبی ديگر ، استفاده بعمل آورد.
درزمان انتخاب یک مادربرد همواره سوالات متعددی در ذهن تهیه کننده ( خريدار ) مطرح می گردد: مادربردها چگونه با يکديگر مقايسه می گردند؟ پارامترها ی سنجش و وزن هر کدام چیست؟ ( پردازنده ها ، نوع تراشه ها ، نحوه ارتباط با دستگاههای ذخیره سازی ). معيار انتخاب یک مادربرد چیست ؟ Chip set های يک مادربرد بيانگر چه واقعيت هائی می باشند ؟ امکانات یک مادربرد چه تاثیراتی را در حیات فعلی و آتی سيستم بدنبال خواهد داشت؟ميزان کارایی و کيفيت یک سیستم تا چه میزان وابسته به پتانسیل های مادربرد می باشد ؟ موارد فوق ، نمونه سوالاتی است که در زمان انتخاب يک مادربرد در ذهن تهيه کنندگان مطرح می گردد. در این مقاله قصد داریم به برخی از پرسش های متداول در زمینه انتخاب یک مادربرد پاسخ داده و از این رهگذر با ضوابط و معيارهای انتخاب صحيح يک مادربرد بيشتر آشنا شويم .

جایگاه مادربرد
مادربرد ، پردازنده و حافظه سه عنصرحیاتی در کامپیوتر بوده که در زمان انتخاب مادربرد، سرنوشت پردازنده و حافظه نیز بنوعی رقم خواهد خورد.انتخاب مناسب یک مادربرد از جمله تصمیمات مهمی است که دامنه آن گريبانگير تجهيزات سخت افزاری ديگر نيز خواهد شد. انتخاب یک مادربرد قديمی و از رده خارج ( ولو اینکه در حال حاضر پاسخگوی نیازها و خواسته ها باشد ) می تواند زمينه بروز مسائل متعددی در ارتباط با ارتقاء و افزايش توان عملياتی کامپيوتر در آينده را بدنبال داشته باشد . فراموش نکنيم ما کامپيوتر را نه بخاطر خود بلکه بخاطر اجرای برنامه ها ( در حال حاضر و آينده ) تهيه می نمائيم .

ویژگی ها ی مهم
از مهمترین ویژگی های مرتبط با مادربرد، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

Chip Set مادربرد ، عملياتی حياتی و مهم نظير روتينگ داده از هارد ديسک به حافظه و پردازنده را انجام و اين اطمينان را بوجود می آورد که تمامی دستگاههای جانبی و کارت های الحاقی ، قادر به گفتگو ( ارتباط ) با پردازنده می باشند . تولید کنندگان مادربردها ، با افزدون چیپ ست های متفاوت بر روی مادر برد تولیدی خود نظير کنترلر RAID و پورت های Fireware ، قابليت ها ی مادربرد توليدی خود نسبت به ساير محصولات مشابه را نشان می دهند .
چیپ ست های موجود بر روی یک مادربرد ، باعث اعمال محدودیت در رابطه با انتخاب نوع پردازنده ، حافظه و ساير تجهيزات جانبی ديگر نظیر کارت گرافیک ، کارت صدا و پورت های USB 2.0 می گردد. ( برخی از امکانات فوق نظير کارت صدا ، می تواند بعنوان پتانسيل های ذاتی همراه مادربرد ارائه گردد). اغلب مادر بردهائی که از یک نوع مشابه Chip set استفاده می نمایند ، ویژگی های متعارفی را به اشتراک گذاشته ( به ارث رسیده از Chip set) و کارآئی آنان در اکثرموارد مشابه می باشد. آگاهی از نوع پردازنده ، حافظه ، سرعت کنترل کننده IDE ، کارت گرافیک و صدا ، می تواند کمک مناسبی در خصوص انتخاب مادربرد را ارائه نمايد (خصوصا" در موارديکه از Chip set مشابه استفاده می گردد ) .

پردازنده :تولید کنندگان مادربرد در برخی حالات ، فهرست مادربردهای تولیدی خود را بر اساس نوع سوکتی که مادربرد حمایت می نماید ، ارائه می نمایند. مثلا" سوکت 478 برای P4 و سوکت A برای Athlon . در اکثر کاربردهای تجاری ، کاربران تفاوت مشهودی را در ارتباط با سرعت بین دو پردازنده Athlon و P4 مشاهده نمی نمایند در حاليکه ممکن است تفاوت قيمت آنان مشهود باشد.بهرحال نوع و سرعت پردازنده ای که می تواند همراه يک مادر برد استفاده شود ، يکی از نکات مهم در رابطه با انتخاب مادربرد است .

حافظه : امروزه اکثر مادربردها از حافظه های SDRam DDR )Double Date Rate) استفاده می نمایند . البته هنوز مادر بردهائی نیز وجود دارد که از RDRAM یا Rambus استفاده می نمایند. ( تعداد این نوع از مادربردها اندک است ).حافظه های DDR دارای سرعت های مختلفی بوده و پیشنهاد می شود که سریعترین نوعی را که مادربرد حمایت می نماید ، انتخاب گردد . تولید کنندگان مادربرد ،حافظه های DDR را بر اساس سرعت Clock و یا پهنای باند تقسیم می نمایند . سرعت این نوع از حافظه ها ( DDR ) به ترتیب از کندترین به سریعترین نوع ، بصورت زیر می باشد :

DDR200 ( aka PC1600) , DDR266 ( PC2100) , DDR333(PC2700) , DDR400(PC3200)

بردهایی كه از RDRAM استفاده می نمايند دارای Chip set اینتل 850 یا 850E می باشند. این نوع از حافظه ها ( RDRAM ) می بایست بمنظور افزایش کارآئی ، بصورت زوج بر روی مادربرد استفاده شده و اسلات های خالی توسط CRIMM تکميل ( پر) گردند.حافظه ها ی RDRAM، قادر به تامین پهنای باند بالای مورد نياز برنامه هائی با حجم عملیات سنگین در ارتباط با حافظه، می باشند.( برنامه های ویرایش فیلم های ویديوئی و یا بازیهای سه بعدی گرافیکی) . قیمت حافظه های RDRAM نسبت به حافظه های DDR دو برابر است .حافظه های RDRAM در حال حاضر با دو سرعت متفاوت ارائه می گردند : PC800 و PC1066 . در صورت انتخاب پردازنده ای از نوع P4 که بر روی BUS با سرعت 533 مگاهرتز اجراء می گردد، سرعت بيشتر پردازنده معيار اصلی انتخاب قرار گيرد . در زمان انتخاب حافظه ، می بايست تعداد سوکت های DIMM و RIMM موجود بر روی مادربرد بهمراه حداکثر حافظه قابل نصب بر روی آن دقيقا" بررسی گردد.

صدا و گرافیک :اكثر مادربردهای موجود دارای كارت صدا بوده و بندرت می توان مادربردی را يافت که فاقد اين قابليت باشد. آخرین مدل مادر بردها دارای چیپ ست دیجیتالی صدای 6 كاناله بوده كه برای بازی ها و فايل های MP3 مناسب تر می باشد. در صورتيکه قصد نصب يک کارت صدا بر روی مادر برد بمنظور افزايش کيفيت صدا وجود داشته باشد ، می توان با استفاده از Jumper و يا BIOS سيستم ، کارت صدای موجود بر روی مادربرد ( OnBoard ) را غير فعال و از کارت صدای مورد نظر خود استفاده نمود .در صورتيکه بخواهيم از بازی های کامپيوتری استفاده نمائيم که دارای گرافيک سه بعدی می باشند ، می بايست كارت گرافیك موجود بر روی مادربرد را غيرفعال و يک کارت گرافيک متناسب با نوع نياز را بر روی مادر برد نصب نمود.در اين رابطه لازم است به اين نکته دقت شود که مادربرد انتخابی دارای اسلات AGP باشد .امروزه اکثر كارت های گرافیكی موجود از اسلات AGP بمنظور ارتباط با كامپیوتر استفاده می نمایند.

نحوه ارتباط با دستگاههای ذخیره سازی : اكثر مادربردها، با استفاده از یك كنترلر IDE از درایوهای ATA/100 یا ATA/133 پشتیبانی می نمایند. بر اساس مطالعات انجام شده، تفاوت بین دو استاندارد فوق ، بسیار ناچیز بوده و اين امر نمی تواند تاثیر چندانی در رابطه با انتخاب يک مادربرد را داشته باشد.انتخاب مادربردهایی كه توانایی پشتیبانی از RAID را دارند بسیار حائز اهميت است . با استفاده از كنترلر فوق ، می توان بر روی یك كامپیوتر از دو هارددیسك بطور همزمان استفاده نمود. بدين ترتيب ، اطلاعات بر روی دو هارددیسك ذخيره و در صورت خرابی يک هارد ديسک ،می توان از هارددیسك دیگر استفاده نمود. (تهیه یك كنترلر RAID بتنهائی مقرون بصرفه نبوده و لازم است درزمان انتخاب ، مادربردی برگزيده شود که از RAID حمايت می نمايد).

ارتباطات ( اتصالات ) : اکثر مادربردها دارای پورت هایی نظير : اترنت،‌USB2.0 و FireWire می باشند .برخی از مادربردهای جديد ، دارای امکاناتی بمنظور خواندن Flash Memory می باشند. اخیرا"‌ مادر بردهایی به نام Legacy free مطرح شده اند که نیازی به پورت های جداگانه نداشته و تمامی پورت ها بطور مختصر در یك پورت تعبیه شده اند.
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
تشریح مشخصات
در اكثر موارد تهیه یك مادربردجديدهمراه با خرید پردازنده و حافظه اصلی نیز می باشد. بدين دليل لازم است بررسی لازم در خصوص تاثير اين قطعات بر کارآئی مادربرد نيز مورد بررسی و توجه قرار گيرد .فراموش نکنيم که همواره پردازنده های جديد و با سرعت بالا دارای قيمت بمراتب بالاتری نسبت به نمونه های قبل از خود بوده و در صورتيکه ضرورتی به استفاده از پردازنده های جديد ، سريع و در عين حال گران وجود ندارد ، می توان با توجه به نوع نياز خود از پردازنده های ديگر( با سرعت کمتر نسبت به آخرين مدل های موجود ) که با مادربرد انتخابی نيز مطابقت می نمايند، استفاده نمود.
يکی از اجزاء مهم هر مادربرد ، Chip set می باشد که اطلاعات متنوعی را در ارتباط با توانائی مادربرد مشخص می نمايد . نوع پردازنده و حافظه ای که مادربرد می تواند حمايت نمايد ، برخاسته از نوع Chip set يک مادربرد است . در برخی حالات نوع Chip set موجود بر روی يک مادربرد ، بيانگر نوع پورت های صدا، ويدئو و کارت شبکه نيز می باشد ( عناصر فوق بصورت onboard بر روی مادربرد تعبيه می شوند ) . در زمان انتخاب يک مادربرد لازم است به اين نکته دقت شود که تفاوت بسيار بالائی بين مادربردها از لحاظ قيمت وجود نداشته و می توان با در نظر گرفتن تمامی جوانب مادربردی را انتخاب نمود که دارای امکانات جانبی نظير کارت شبکه و کنترلر RAID باشد. ( تفاوت قيمت بين اين نوع از مادربردها با مادربردهائی که فاقد امکانات فوق ، می باشند زياد نمی باشد) .
پارامترهای زير را می توان در زمان انتخاب يک مادربرد در نظر گرفت :

حمایت از پردازنده :
حداقل : قادر به حمایت از پردازنده های رایج نمی باشد .
پیشنهادی : قادر به حمایت از پردازنده های AMD و يا اینتل باشد .
حداکثر : قادر به حمایت از پردازنده های AMD و يا اینتل باشد.
توانائی مادربرد انتخابی در رابطه با حمايت از پردازنده های موجود ، يکی از تصميمات مهم در زمينه انتخاب يک مادربرد است ( حمايت ازپردازنده های خانواده AMD و يا اينتل ) .

نوع حافظه :
حداقل : DDR 200/266
پیشنهادی : DDR266/333 یا PC800/1066 Rambus
حداکثر : DDR333/400 یاPC1066Rambus
نوع و سرعت حافظه ای که بهمراه يک مادربرد نصب می گردد ، تاثير مستقيمی بر کارآئی و در عين حال قيمت يک کامپيوتر دارد. حافظه های Rambus ، قابل استفاده بر روی تعداد اندکی از مادربردها بوده و قيمت آنان بمراتب بيشتر از حافظه های SDRAM می باشد .

اتصالات جانبی :
حداقل : USB 1.1
پیشنهادی : USB 2.0 در صورت امكان FireWire
حداکثر : USB 2.0 و FireWire
در صورتيکه تصميم به تهيه تجهيزات جانبی نظير چاپگر، دوربين های ديجيتال و درايوهای خارجی CD-RW وجود داشته باشد ( درآينده ) ، پيشنهاد می گردد مادربردی تهيه گردد که دارای پورت های USB2.0 و Firewire باشد .

عناصر مجتمع و پیوسته :
حداقل : كارت صدا
پیشنهادی : كارت صدای دیجیتالی، كارت شبكه و در صورت امكان پشتیبانی ازویدئو
حداکثر : كارت صدای دیجیتالی و كارت شبكه
اكثر مادربردها دارای امکانات از قبل تعبيه شده ای در رابطه با کارت صدا می باشند ( Onboard ) . در مادربردهای پيشرفته تر امکانات لازم در خصوص كارت های صدای 6 كاناله دیجیتال و كارت شبكه نيز پيش بينی شده است .برخی از مادربردها دارای تراشه های لازم بمنظور حمايت از گرافیك بوده که كه باعث کاهش هزينه ها خصوصا" در رابطه با کاربرانی می گردد که نوع استفاده آنان از کامپيوتر ، ضرورت وجود کارت های گرافيک قدرتمند را کم رنگ می نمايد .

نحوه ارتباط با دستگاههای ذخیره سازی :
حداقل : ATA /100
پیشنهادی : ATA/133 در صورت امكان RAID
حداکثر : ATA/133. RAID در صورت امكان Serial ATA
سرعت اينترفيس هارد ديسک و ساير دستگاههای IDE استفاده شده را مشخص می نمايد.استاندارد جدید Serial ATA در مادربردهای جدید استفاده می شود(افزايش سرعت اينترفيس ).برخی از مادربردها امکان استفاده از RAID را فراهم می نمايند. در چنين مواردی می توان از دو هارددیسك در یك سیستم استفاده بعمل آورد. بدين ترتيب کارآئی سيستم افزايش و در موارديکه يکی از هاردديسک ها با مشکل مواجه شود ، امکان استفاده از هارد ديسک دوم وجود خواهد داشت .

نکاتی دررابطه با تهیه مادربرد

بررسی Chip sets . تولید كنندگان متعددی اقدام به توليد Chip set می نمايند .شركت هائی مانند Intel، Via،‌SIS، و NVida اكثر چیپ های موجود در بازار را تولید نموده و می توان تمامی آنان را به دو گروه عمده تقسیم نمود: چیپ هائی كه از پردازنده های اينتل حمايت می نمايند و چیپ هائی كه از پردازنده های AMD پشتیبانی می نمایند.Chip sets ، مشخص كننده نوع حافظه ،‌ سرعت پردازنده و نوع تجهیزات جانبی نظیر صدا و ويدئو می باشد که مادربرد قادر به حمايت از آنان می باشد.

عدم تهيه سريعترين پردازنده :تهيه سریعترین پردازنده موجود، مستلزم پرداخت هزينه بالائی خواهد بود . سرعت آخرين پردازنده با يک و يا دو مدل پائين تر، تفاوت محسوسی نخواهد داشت .

تهيه سريعترين حافظه ای که ماربرد قادر به حمايت از آن می باشد . تفاوت مشهودی در ارتباط با کارآئی سيستم و در موارديکه از حافظه های با سرعت پائين تر استفاده می شود ، وجود نخواهد داشت ولی در صورتيکه تصميم به افزايش حافظه در آينده گرفته شود ، پیدا نمودن حافظه ای با همان ظرفیت بسیار راحت تر خواهد بود( با توجه به اين واقعيت که ممکن است در زمان افزايش حافظه ، پيدا نمودن حافظه های قديمی مشکلات خاص خود را دارا باشد ).

توجه به بروز برخی از مشکلات مرتبط با کارت های گرافيک همراه مادربرد . چیپ ست هائی كه امکانات گرافيک را بهمراه مادربرد ارائه می نمايند ( Onboard ) ، بخشی از حافظه سیستم را جهت ذخیره اطلاعات گرافیكی ، استفاده نموده که همين موضوع می تواند کاهش کارآئی سيستم را بدنبال داشته باشد. پیشنهاد می گردد در صورت تهيه مادربردی با قابليت فوق ، چیپ گرافیكی آنرا غیر فعال و از یك كارت گرافیكی ارزان قیمت استفاده گردد. درصورتيکه در آینده قصد استفاده از گرافیك بالا وجود داشته باشد ، می توان مادربردی را انتخاب که دارای ايننترفيس AGP باشد.

تهيه مادربردی با مشخصات بيش از نياز فعلی . در زمان انتخاب يک مادربرد سعی گردد ، مادربردی انتخاب گردد که امکان حمايت از RAID ،‌ كارت شبكه ،پورت USB2 و FireWire را دارا باشد. استفاده از چنين مادربردهائی از لحاظ اقتصادی نيز مقرون بصرفه بوده و در صورت نياز به استفاده از قابليت های فوق ، می توان از پتانسيل های مادربرداستفاده نمود( بدون هزينه مجدد) .
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
کارت گرافیک یکی ازعناصر مهم در کامپیوتر است که با توجه به نوع استفاده و نياز کاربران، دارای مدل های متفاوت با پتانسيل های مختلف می باشد. کاربران با توجه به امکانات کارت گرافيک قادر به استفاده از بازی های کامپیوتری پيشرفته ، مشاهده فیلم و انجام عملیات حرفه ای نظير ضبط و ويرايش فیلم ، می باشند. در زمان استفاده از تصاوير گرافيکی حجيم و يا برخی بازی های کامپيوتری، ممکن است تصاوير بصورت منقطع نمايش داده شوند، در چنين مواردی استفاده از يک کارت گرافيک مطلوب و با سرعت مناسب ، علاوه بر افزايش کارآئی سيستم ، امکان پردازش تصاوير دو بعدی و يا تصاوير سه بعدی استفاده شده در بازی های کامپيوتری را با سرعت بيشتر فراهم می نمايد .برخی از کارت های گرافيک دارای امکانات متنوعی نظير پورت های ورودی و خروجی برای اتصال به دوربين های ديجيتال و تلويزيون بوده و در برخی از مدل های ديگر امکان اتصال بيش از يک نمايشگر به کامپيوتر ، وجود دارد. کارت های گرافیک در مقایسه با گذشته دارای امکانات بيشتر، کيفيت بهتر و توانائی مطلوب بمنظور بازخوانی تصاوير می باشند.

جایگاه کارت گرافیک
توليد کنندگان کارت ها و تراشه های ( Chip set ) گرافيک ، سخت افزار خود را هر شش ماه تغيير و بهنگام می نمايند . طراحان و پياده کنندگان محصولات نرم افزاری با اتکاء به پتانسيل های ارائه شده توسط کارت های گرافيک ، قادر به توليد محصولات متنوعی نظير بازی های کامپيوتری پيچيده و با گرافيک بالا می باشند .بازی های کامپيوتری تنها دليل ارائه کارت های گرافيک جديد نبوده و در اين راستا دلايل ديگری همچون استفاده از امکانات جانبی ارائه شده توسط آنان نيز موردنظر می باشد.امکان دسترسی به دو و یا سه تصویر بطور همزمان ، استفاده از پورت DVI ( اينترفيس ديجيتالی ويدئو) ، اینترفیس های S-Video و پورت های( Firewire (IEEE 1394 ، نمونه هائی از امکانات ارائه شده در کارت های گرافیک جدید می باشند .

ویژگی ها ی مهم
از مهمترین ویژگی های مرتبط با کارت گرافيک ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

پردازنده : امروزه به برکت وجود پردازنده های استفاده شده در کارت های گرافيک ، امکان مشاهده تصاوير سه بعدی متحرک بطور کامل فراهم شده است . کارت های گرافیک قادر به پشتیبانی از تصاویر ویدئوئی سه بعدی و بازی های کامپیوتری بنحو مطلوب و با بهترین وضعیت نمایش می باشند . زمانيکه بازی های کامپيوتری با سرعت شصت فريم در ثانيه و يا بيشتر نمايش داده شوند ، وضعيت مطلوبی فراهم و تصاوير فاقد هر گونه لرزشی خواهند بود(چشم انسان در این سرعت قادر به تشخیص لرزش تصاویر نمی باشد). کارت های گرافیک ارزان قیمت بخوبی جوابگوی بازیهای قدیمی می باشند . کارت هائی که قادر به توليد فريم ها با سرعت بيشتری باشند ، امکان مشاهده تصاوير و بازی های کامپيوتری در Resolution بالاتررا بخوبی فراهم می نمايند. بمنظور اجرای بازی های کامپيوتری که از تکنولوژی DirectX 8 استفاده می نمايند ، می بایست از کارت هائی که تکنولوژی فوق را حمايت می نمايند ، استفاده گردد.


حافظه . در موارديکه از کامپيوتر بمنظور انجام عمليات حجيم گرافيکی نظير بازی های کامپيوتری و يا ويرايش تصاوير ويدئوئی استفاده می گردد ، اطلاعات مورد نياز بمنظور نمايش تصاوير در حافظه RAM کارت گرافيک ذخيره می گردد . کارت های گرافيک بمنظور انجام مطلوب و سريع اينگونه فعاليت ها به حجم بالائی از حافظه نياز خواهند داشت . بموازات افزايش پيجيدگی بازی های کامپيوتری يا حجم عمليات گرافيکی به حافظه بيشتری نياز خواهد بود. استفاده مناسب و بهينه از حافظه کارت گرافيک می تواند تضمين لازم در خصوص نمايش بدون نقص تصاوير را ارائه نمايد.اكثر كارت های گرافیكی دارای 32Mb تا 64Mb حافظه از نوع DDR SDRAM می باشند. مدل های پيشرفته تر و در عين حال گرانتر، دارای حافظه ای بین 64MB تا 128MB می باشند.برای بازی های قدیمی ، حافظه ای به ميزان 32MB كافی بوده ولی كیفیت و سرعت انتقال تصاویر در آنان نسبت به كارت های جدید خصوصا" در Resolution 1600 * 1200 ، مطلوب نخواهد بود. بمنظور استفاده از بازی های گرافيکی پيشرفته و Resolution بالاتر ، پیشنهاد می گردد از كارت های گرافیكی که دارای حداقل 128Mb حافظه می باشند ، استفاده گردد .اكثر بازی های جدید به حافظه ای بیش از 128MB نياز نخواهند داشت . در صورت تمايل و ضرورت می توان از كارت ها ئی که دارای حافظه بیشتری هستند، استفاده نمود( عدم ضرورت ارتقاء کارت گرافيک در موارديکه يک بازی کامپيوتری با حجم بالای گرافيک عرضه می شود ) .
تراشه های گرافیكی كه بر روی مادر برد كامپیوتر قرار دارند ( OnBorad) از حافظه اصلی سیستم استفاده می نمایند( با توجه به اشغال بخشی از حافظه توسط کارت گرافيک موجود بر روی مادربرد ، فضای کمتری در حافظه اصلی برای ساير عمليات باقی خواهد ماند ) . در اغلب كامپیوترهای ارزان قيمت که از پردازنده هائی با توان عملياتی کمتر استفاده می شود ( نظير پردازنده های Celeron محصول شركت Intel و یا Duron محصول شركت AMD ) ، كارت گرافیكی بر روی مادربرد تعبیه شده است. كامپیوترها ی فوق ، دارای توانایی قابل قبولی بوده و برای كاربران معمولی كه از كامپیوتر به عنوان یك ابزار كار معمولی استفاده می نمایند، بسیار كارآمد بوده ولی در صورتيکه کاربرانی نيازمند انجام عمليات گرافیك سنگین بوده و يا قصد استفاده از بازی هائی را داشته باشند که دارای گرافيک بالا می باشد ، سيستم های فوق کارآئی مناسبی نخواهند داشت .


امکانات جانبی: برخی از كارت های گرافيک دارای امكانات جانبی اضافه ای بوده که امکان استفاده از آنان توسط سخت افزار و يا نرم افزارهای مربوطه در اختيار کاربران قرار می گيرد. در ادامه به برخی از اين امکانات ، اشاره می گردد :

- خروجی DVI: از كارت های گرافیك كه دارای اينترفيس ويژوال دیجیتال می باشند ، بمنظور اتصال به مانیتورهای دیجیتال استفاده می گردد. با استفاده از اينترفيس DVI و پورت خروجی DVI، امکان اتصال کارت های گرافيک به انواع مانیتورهای دیجیتال و آنالوگ ، فراهم می گردد .

- ورودی / خروجی S-Video: پورت خروجی S-Video ، امکان ارسال سیگنالهای ویدئویی را به تلویزیون، VCR و سایر دستگاههای مشابه فراهم می نمايد. با استفاده از پورت ورودی S-Video ، می توان تصاوير ویدئویی را از وسایلی نظیر VCR، دوربین های فیلمبرداری به كامپیوترتان تغذيه نمود.

- ورودی/ خروجی مركب: پورت های مرکب دارای عملکردی مشابه پورت های S-Video بوده با اين تفاوت که امکان اتصال به تجهیزات قدیمی كه دارای پتانسيل لازم بمنظور ارتباط و استفاده از پورت S-Video نمی باشند را فراهم می نمايد .اكثر كارت های گرافیك كه دارای پورت های S-Video می باشند ، دارای يک کابل لازم بمنظور تبديل پورت فوق به پورت های مرکب می باشند .

- نمایش دو تصویر: بمنظور اتصال کامپيوتر به يک مانيتور ديگر و يا تلويزيون ( مشاهده دو و یا حتی سه تصویر جداگانه ) ، می بايست از يک کارت گرافيک که دارای پورت های اضافه و RAMDAC (تراشه هائی که تصاویر دیجیتال را به سیگنالهای آنالوگ تبدیل می كنند) اضافی ، استفاده گردد

- Overclocking: اجرای پردازنده موجود بر روی يک کارت گرافيک سريعتر از سرعت مشخص شده توسط توليد کننده ، به امری متداول توسط برخی بازی های کامپيوتری تبديل شده است . وضعيت فوق ، باعث فشار بيش از حد مجاز به کارت گرافيکی در ارتباط با توليد خروجی شده و در نهايت می تواند سوختن كارت گرافیكی را بدنبال داشته باشد .برخی از تولید كنندگان نظير Gainward ، كارت هایی را ارائه نموده اند كه دارای ويژگی Overclocking می باشند . برخی ديگر از توليد کنندگان نرم افزارهای Overlocking را بهمراه کارت گرافيکی خود عرضه نموده و تعدادی ديگر از توليد کنندگان نظير ATI از ويژگی فوق حمايت نمی نمايند . قبل از فعال نمودن ويژگی Overlocking می بايست دستورالعمل های ارائه شده توسط توليدکنندگان مربوطه به دقت مطالعه گردد .

-Anti-aliasing ، در گرافیك كامپیوتری به هموار نمودن ( صاف و يکدست ) ظاهر ناهموار و پلکانی اشكالی چون خطوط مورب،‌منحنی ها و دوایر اطلاق می گردد . استفاده از ويژگی فوق در موارديکه دارای يک Resolution پائين می باشيم ، مفيد خواهد بود. علت بروز اين ناصافی ها ، به دلیل پایین بودن كیفیت تفكیك پذیری بوده و می توان بمنظور برخورد با مشکل فوق ، از امکانات سخت افزاری و يا نرم افزاری خاصی استفاده نمود . برخی از کارت های گرافيک جديد از ويژگی فوق حمايت می نمايند.در صورت فعال نمودن ويژگی فوق ، سرعت نمایش فريم ها در يک ثانيه كاهش خواهد يافت .بنابراین استفاده کنندگان بازی های کامپيوتری ، می بايست بین نمایش سریعتر و استفاده از تصاویر هموار، یكی را انتخاب نمايند .
 
بالا