برگزیده های پرشین تولز

آیکیدو (کارشناس متخصص hosein ati)

miladninja

همکاربازنشسته ورزش های رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
31 آگوست 2006
نوشته‌ها
2,098
لایک‌ها
3,022
محل سکونت
サンシャインの土地
موارد مربوط به أیکیدو در این مکان مطرح شود
 

hosein ati

Registered User
تاریخ عضویت
29 آگوست 2010
نوشته‌ها
1,907
لایک‌ها
329
با سلام خدمت دوستان.
از این به بعد مطالب راجب هنر رزمی آیکیدو در این مکان درج میشود.
با تشکر از ببر سیاه که بنده رو قابل دونستن و اجازه دادند این کار رو بکنم.
در این تاپیک در باره ی تاریخجه آیکیدو , سلاح ها , فنون مورد استفاده در کیو های مختلف و هر چیزی که به ایکیدو مربوط میشه بحث خواهیم کرد.
هر مطلبی که گذاشتم منبعش رو میذارم اگر هم تجربه یا نظر شخصی بود پایین مطلب درج میکنم.بیشتر سعی میکنم مطالب از سایت های معتبر بذارم.اگر انگلیسی بود حتما یا ترجمه اش رو پیدا میکنم یا تا جایی که میتونم ترجمه اش میکنم.عکس و ویدیو و کتاب های pdf هم درج میکنم تو تاپیک.
شاید به خاطر طولانی بودن مطالب و زمان بر بودن ترجمه مقاله هارو تکه تکه بذارم.از دوستان هر کی سوالی چیزی داشت در خدمتم.
پست بعدی رو با تاریخچه شروع میکنم.
یه نکته هم بگم اونم اینکه این اطلاعاتی که قراره اینجا گذاشته بشه شما با جستجو در سایت های مختلف و خوندن کتاب میتونین به دست بیارین.پس انتظار نداشته باشین تمام مطالب براتون تازگی داشته باشن.
با تشکر.
 
Last edited:

hosein ati

Registered User
تاریخ عضویت
29 آگوست 2010
نوشته‌ها
1,907
لایک‌ها
329
Aikido.svg

آی‌کی‌دو ( 合気道 Aikidō) یک هنر رزمی ژاپنی است. بنیان گذار این هنر رزمی، موریهه اوشیبا نام دارد که در ۱۴ دسامبر سال ۱۸۸۳ به دنیا آمد، و اغلب به او لقب بنیان‌گذار (به ژاپنی: 開祖 Kaiso) و استاد بزرگ (به ژاپنی: O'Sensei グレートティーチャー) را دادند.

Morihei-Ueshiba.jpg


زندگی نامه بنیان گذار آیکیدو :
موریهه و شیبا در چهاردهم دسامبر 1883 در بخش « موتوماچی » از شهر « تا نا به شی » واقع در استان « کی ای » ژاپن و در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود .

او که از مادری چهل ساله متولد شده بود بزرگترین و تنها پسر از بین پنج فرزند خانواده اش محسوب می شد و بدلیل ضعف بسیار این کودک در هنگام تولد ، مورد مراقبت بسیار زیاد مادر واقع می شد و همه نیز نگران او بودند .

موریهه تا قبل از رفتن به مدرسه علاقه وافری به کتابهایی که درباره قهرمانان در آنها نوشته شده بود از خود نشان می داد و آنها را مورد توجه قرار می داد . مادر موریهه که « یوکی » نام داشت به دلیل مشاهده علاقه او ، وی را در هفت سالگی برای فراگیری نوعی کتاب که هر کسی نمی توانست آنرا بخواند نزد بزرگترین شخص معبد « جیزومی » بنام « میتسوجوفوجی » که از فرقه « شینگون » ( شاخه ای از مذهب بودا ) که در همسایگی آنان بود سپرد .

موریهه بسیار سریع و راحت یاد می گرفت و همه از قدرت یادگیری او متعجب بودند . مادرش وقتی چنین استعدادی را در او دید اسرار داشت که وقتی او بزرگ شد در معبد مشغول بکار شود ولی پدرش « یوروکو » با توجه به جنب و جوش زیاد او و با توجه به وضع جسمانیش تمایل به قویتر کردن بدنِ او از طریق ورزش داشت و برای او چند ورزش از جمله شنا و کشتی ژاپنی را تعیین نمود .

موریهه در این دو ورزش بسیار تلاش نمود و به همین علت قدرت دست و پا و کمرش بسیار زیاد شد وقتی که شروع به مدرسه رفتن کرد معلم او « ناسوتاسابورو » درباره کشتی ژاپنی برای او خیلی توضیح می داد و موریهه نیز زیر نظر او خوب تمرین می کرد و حتی گاهی اوقات نیز با خود معلمش به کشتی می پرداخت و این باعث آن شد که فکر و بدنش تقویت بسیار خوبی پیدا نماید و در ادامه نیز خودش در ده سالگی به آموختن « ذن بودیسم » اهتمام ورزید .

موریهه در سن دوازده سالگی تحت تأثیر برخوردهای تحقیر آمیز و آزار دهنده عدّه ای از افراد سیاسی و مخالفت با پدر حدود پنجاه و دو ساله اش که به خانه آنها می آمدند و سوگندی که برای جلوگیری از ورود این افراد یاد کرده بود به هنرهای رزمی ای چون « کیتوریو بوجوستو » ( از یبک های اصلی جوجوتسو ) و « یاگور بوکِن جوتسو » ( هنر استفاده از شمشیر چوبی ) همت گماشت .

وی در سیزده سالگی در مدرسه راهنمایی « واکایاماکِن دو » که در ژاپن تازه تأسیس شده بود ثبت نام نمود ، اما چون آن مدرسه مورد علاقه اش واقع نشد پس از یکسال درس خواندن از آنجا بیرون رفته و به جای آن به حسابداری که به آن خیلی علاقه داشت پرداخت ، تا اینکه پس از یک سال مانند معلم خود می توانست به خوبی کار کند .

به دلیل آشنایی خوبی که با کار « چرتکه » داشت در سن چهارده سالگی در اداره مالیات شهر خود به حسابرسی مشغول گشته و تعیین قیمت زمینها و کارهایی از این دست را بر عهده گرفت . در کارش آنچنان دقیق و سریع بود که حتی آوازه آن به « توکیو » رسید و مأمورانی که برای دیدن کار او به آنجا آمده بودند سخت متعجب شدند .

او با اینکه در سنین حدود پانزده سالگی دارای جثّه ای لاغر و قدی کوتاه بود اما از لحاظ قدرت و توانایی های فردی از همسالانش متمایز می گشت و همواره برای بالا بردن مهارت های خود به سفر رفته و با دیگر قهرمانان به رقابت می پرداخت . یکی از افتخار آمیز ترین رقابت های او با قهرمان بزرگ ژاپن به سال 1900 میلادی در سن هفده سالگی و در دهکده کوچکی در حومه شهر توکیو به وقوع پیوست که در آن پیکار که بوسیله « بوکِن » ( شمشیر چوبی ) صورت می پذیرفت ، موریهه با زیرکی خاصی حریفش را در یک لحظه مغلوب گرداند .

او تحت تأثیر این رقابت تصمیم برآن گرفت تا برای تمامی عمر به فراگیری هنرهای رزمی گوناگون در حدّ کمال بپردازد که حتی بعد از مدت زمانی خود را به شاگردی سامورایی کوچک اندام و خشنی در هنر رزمی یاگر بوکِن جوتسو درآورد که به حدّ استادی در این شیوه رزم تبحّر یافت .

در سال 1901 مشکل بزرگی برای موریهه بوجود آمد و آن قانونی بود که ماهیگیران را موظف می کرد تا مالیات زیادی بپردازند . موریهه با اینکه در اداره مالیات مشغول به کار بود به این قانون اعتراض کرد و همین امر موجب بر کنار شدن وی از شغل خویش شد و او نیز برای کار تصمیم به ترک شهر تانابه گرفت و در سن هجده سالگی به تنهایی به توکیو عزیمت کرد .

زندگی در توکیو بسیار سخت بود و او برای گذران زندگی مشغول به فروش اجناس یک سازنده خط کش شد ولی برای او سودی نداشت و به همین منظور شغل خود را عوض کرده و به فروش وسایل و لباس های مرسه پراخت تا اینکه در این کار موفق شد .
موریهه پس از شش ماه در سال 1902 و در سن نوزده سالگی توانست برای خود خانه ای اجاره کند و فروشگاهی نیز راه بیاندازد .

وی اسم فروشگاه خود را « وشیبا » گذاشته و سه نفر را برای اداره امور آن استخدام نمود و در کارش به موفقیت بیشتری دست یافت . او زندگی خود را مثل تمرین سامورائیها می دانست و با تنه زدن به مشکلات در کارهای خود موفقیت را جستجو می کرد .

وی پس از مدتی کار مداوم توانست مشکلات کاری خود را کاهش دهد و دوباره به ورزش نیز بپردازد و با حاضر شدن در ورزشگاهی بنام « کیتوریو » که مکانی قدیمی بود و در آن فنون بسیار زیبایی از جودو آموزش داده می شد به فراگیری این ورزش پرداخت .

موریهه در کنار تمرینات ورزشی خود به فکر تقویت فکر و روح خود نیز بود و به همین منظور تمریناتش را جدّی تر پی گرفت و با تلاش فراوان توانست آخرین مدرک کمربندی جودو را دریافت کند . سپس به شمشیر بازی روی برد و در کلاسی موسوم به « شین کاگه ریو » ثبت نام نمود . او از صبح تا غروب سخت کار می کرد و شبها به کلاس ورزشی خود می رفت و به همین دلیل در اثر خستگی مفرط بالاخره بیمار شد و لیکن ورزش را از یاد نبرد
 
Last edited:

hosein ati

Registered User
تاریخ عضویت
29 آگوست 2010
نوشته‌ها
1,907
لایک‌ها
329
morihei-ueshiba-1942-shin-budo.jpg

osensei.jpg

بعلت مـریضـی به شهر تـانـابـه بـرگشت و هر روز در کوهستانها خود راقوی می کرد و در همین سال ازدواج کرد .
در همین سال (1902) استاد نوریاکی اینوهه ، فرزند تامه اوشیبا (بزرگترین خواهراستاد اوشیبا) که از شاگردان استاد اوشیبا و بنیانگذار سبک شینوا تایدو(که بعدها به شینه ایی تایدو تغییر نام یافت) به دنیا آمد.

سال ۱۹۰۳ در 20 سالگی با یکی از بستگان دور خود به نام هاتسو ایتوگاوا در تانابه ازدواج نمود.

در این سال شروع به فراگیری سبکی به نام گوتو-ها یاگیو شینگان-ریو زیر نظر استاد ماسا کاتسو ناکای (ماسانوسوکه تسوبی) در شهر ساکای در نزدیکی اساکا پرداخت ، که تا سال 1908 به طول انجامید.

وی در همین سال در اواخر ماه دسامبر به خدمت سربازی درشصت و یکمین دسته پیاده **** ارتش اُساکا پیوست و آنقدر در کار تیراندازی و شمشیر بازی مهارت داشت که به او پیشوای سربازها میگفتند. از استان اُساکا به استان واکایاما رفت تا در جنگ نی چی رو شرکت کند و مرتب ورزش می کرد.

در ماه مارس همین سال استاد مینورو هیرایی (از شاگردان استاد اوشیبا) بنیانگذار آیکیدو کوریندو متولد شد.استاد هیرایی یایدو و جوجوتسو را نیز تعلیم میدادند. دوجوی ایشان کوگادو نام داشت. وی در سال 1998 فوت نمود.

سال 1905 در 22 سالگی روانه ی جبهه ی جنگ منچوری شد.(جنگ روسیه و ژاپن)

سال 1906 در 23 سالگی از ارتش مرخص شده و به تانابه بازگشت.

سال 1907 در 7 آوریل این سال استاد مینورو موچیزوکی (یکی از بزرگترین اساتید تاریخ آیکیدو ) بنیانگذار دوجوی یوسیکان در شیزوکای ژاپن به دنیا آمد. وی در آینده مفتخر به دریافت دان 10 آیکیدو از فدراسیون بین المللی هنرهای رزمی گردید. البته ایشان دارای دان 9 جوجوتسو ، دان 8 یایدو ، دان 8 جودو ، دان 8 کوبودو ، دان 5 کندو ، دان 5 کاراته(شوتوکان) و دان 5 ججتسو نیز بود.
لازم به ذکر میباشد که وی تنها کسی بود که آیکیدو ، جودو و کاراته(سبک شوتوکان) را به طور مستقیم زیر نظر بنیانگذاران آنها تعلیم دید. استاد موچیزوکی در 30 می سال 2003 فوت نمود.

سال 1908 در 24 سالگی مدرک منکیوی یاگیو-ریو جوجوتسو(احتمالا گوتو-ها یاگیو شینگان-ریو)را از استاد ماسا کاتسو ناکای (ماسانوسوکه تسوبی) دریافت نمود.

سال ۱۹۰۹ در 26 سالگی با نظر دولت در باره یکی شدن معابد مخالفت کرد و به پیروزی رسید .

در این سال استاد ایک کوسای ایواتا متولد شد.وی بعدها مفتخر به دریافت دان 9 آیکیدو آیکی کای گردید.

سال 1910 در 27 سالگی برای ارزیابی طرح توسعه اسپانسر مالی زمینهای دولتی به هکایدو عزیمت کرد. وی به زودی به تانابه بازگشت.

سال 1911 در 28 سالگی اولین دختر ایشان (به نام ماتسوکو) به دنیا آمد.

وی دراین سال ورزش رزمی جودو را زیر نظر استاد کیو ایچی تاکاگی در شهر تانابه فرا گرفت.

در این سال استاد کیسابورو اوساوا متولد شد.ایشان بعدها مفتخر به دریافت دان 9 آیکیدو آیکی کای گردید.وی در 26 می سال 1991 فوت نمود.

سال ۱۹۱۲ در 29 سالگی از طرف دولت به او پیشنهاد شد از کیشو به هُکایدو برود و او با 54 خانوار به هـکـایـدو منطقه مُن بتسو گون شی را تا کی گِن رفتند .

در 29 مارس همین سال استاد رینجیرو شیراتا(یکی از بزرگترین اساتید تاریخ آیکیدو) متولد شد.ایشان مفتخر به دریافت دان 9 آیکیدو آیکی کای در سال 1972 گردید.استاد شیراتا در 29 می سال 1993 فوت نمود. پس از مرگ دان 10 آیکیدو به ایشان داده شد.

در 21 مارس همین سال استاد بانسن تاناکا(از شاگردان استاد اوشیبا) متولد شد.ایشان بعدها مفتخر به دریافت دان 9 آیکیدو آیکی کای گردید.وی در سال 1988 فوت نمود.


سال ۱۹۱۴ در 31 سالگی در روستای کامی یوبِتسو کارهای زیادی انجام داد و او را شی راتاکی اُ نامیدند.

در 30 ژولای همین سال استاد آندره ناکت (وی فرانسوی بود) متولد شد.ایشان بعدها توانست دان 8 آیکیدو آیکی کای را کسب نماید.ایشان یکی از اولین غیر ژاپنی هایی بود که شروع به فراگیری آیکیدو نمود.استاد نوک کوت در 12 مارس 1999 فوت نمود.

سال ۱۹۱۵ در 32 سالـگی در مسافرخانه ای به نام هیسادا در اِن گارو در هوکایدو با معرفی از سوی کوتارو یوشیدا ، استاد سوکاکو تاکه دا پیشکسوت هنر رزمی دایتوریو را ملاقات کرد و به شاگردی او در آمد .
وی از برجسته ترین شاگردان استاد تاکه دا بود که کتیبه های مختلفی از سبک دایتوریو را (از قبیل: هیدن موکوروکو ، هیدن اوگی و گوشین یو نو ته)
در 5 مارس همین سال اولین سمینار 10 روزه دایتوریو را تکمیل نمود.


در 9 سپتامبراین سال استاد گازوشیودا(یکی از بزرگترین اساتید تاریخ آیکیدو) از نوابغ آیکیدو و بنیانگذار آیکیدو یوشین کان متولد شد. وی بعدها مفتخر به دریافت دان 10 آیکیدو و لقب بسیار ارزشمند سوکه از فدراسیون بین المللی بودو شد. در ضمن ایشان در سال 1961 دان 9 آیکیدو را از استاد اوشیبا دریافت نمود. استاد شیودا در 17 ژولای سال 1994 فوت نمود.

در همین سال استاد سیسکی آبه( یکی از بزرگترین اساتید تاریخ آیکیدو) متولد شد. ایشان بعدها مفتخر به دریافت دان 10 آیکیدو از استاد اوشیبا به صورت شفاهی گردید. هرچند فدراسیون آیکی کای همیشه ایشان را دان 8 معرفی کرده. لازم به ذکر است که استاد آبه معلم خوشنویسی استاد اوشیبا بود.

سال 1916 استاد سوکاکو تاکه دا را به خانه خود دعوت کرد و ادامه ی فراگیری دایتوریو پرداخت.

سال ۱۹۱۷ در 34 سالـگی اولین پسر او (به نام تاکه موری) در ماه ژولای به دنیا آمد و در همین سال در روستـای کـامـیواکی بتسـو آتش سوزی بزرگی اتفاق افتاد که او و همراهانش آنرا مهـار کردند .

سال ۱۹۱۸ در 35 سـالـگی به عنوان عضو انجمن شهرداری شهر در دهکده کامیوبتسو از ژوئن همین سال تا آوریل سال بعد خدمت کردو همچنین در همین سال به عنوان یکـی از مقامـات بالای ارتش مُنبِتسو گون در روستای کامی بِتسو برگزیده شد.

سال ۱۹۱۹ در 36 سالـگی در زمان بیماری پدر در ماه دسامبر هکایدو را ترک کرد.
در سي و شـش سالـگي در زمان مرگ پدر مريهه به شهر خود برگشت و در بين راه به كيوتو آيابه رفت و با كسي كه حاجت ميداد بنام دِگـوچـي اُنـي زابـورُ آشنا شـد
سال ۱۹۲۰ در 37 سالـگی با انیسابورو دگوچی از فرقه اموتو آشنا شد.
پدرش (یوروکو) در ماه ژانویه این سال فوت نمود.
اندکی پس از مرگ پدرش به محل زندگی اش در تانابه بازگشت.
همراه با خانواده اش به آیابه (محل فرقه اموتو) در استان کیوتو نقل مکان کرد.
دوجوی یوکو اوشیبا را بنا کرد.
در ماه آگوست همین سال پسر دومش (به نام کونیهارو) به دنیا آمد که در همین ماه نیز پسر اول او(تاکه موری) فوت میکند.

که اتفاقا در ماه سپتامبر همین سال دومین پسر او (کونیهارو) از دنیا میرود.

درماه ژانویه همین سال استاد کوییچی توهی (یکی از بزرگترین اساتید تاریخ آیکیدو) بنیانگذار شین شین تویتسو آیکیدو(کی آیکیدو) و انجمن کی در شهر توکیو به دنیا آمد. وی بعدها مفتخر به دریافت دان 10 آیکیدو از استاد اوشیبا گردید.

سال 1921 در 38 سالگی در ماه ژوئن سومین پسر او (به نام کیس شومارو) به دنیا می آید.

سال ۱۹۲۲ در 39 سالـگی مادر او (یوکی) از دنیا می رود.

در این سال استاد سوکاکو تاکه دا همراه با خانواده خود برای تدریس به آیابه می آید و از 28 آوریل تا 15 سپتامبر در آنجا اقامت میکند. که درسپتامبر همین سال استاد اوشیبا حکم کیوجی (مشاورت در تدریس) را از استاد تاکه دا دریافت میکند.
در سي و هفـت سالـگي پس از مرگ پدرش همراه با خانواده اش به كيـوتو آيابه رفت تا در آنجا زنـدگي كند . در آنجـا به ورزش پـرداخت و باشگـاهي بنـام كـلاس وشيبـا را دايـر نمـود

سال 1923 در 14 ژولای این سال استاد میچیو هیکیتسوچی(یکی از بزرگترین اساتید تاریخ آیکیدو) به دنیا آمد.وی بعدها مفتخر به دریافت دان 10 آیکیدو از استاد اوشیبا به طور شفاهی گردید.استاد هیکیتسوچی در2 فوریه سال 2004 فوت نمود.

در همین سال استاد کانشو سونادوماری (از شاگردان استاد اوشیبا) بنیانگذار مانسیکان آیکیدو متولد شد.ایشان بعدها مفتخر به دریافت دان 9 آیکیدو آیکی کای گردید.

سال ۱۹۲۴ در 41 سالـگی به همراه انیسابورو دگوچی به هدف تاسیس انجمن آرمانگرای به طور محرمانه از راه منچوری به مغولستان رفت.
اوشیبا به علت عضویت در حزبی به نام جامعه آرمانگرای به ***** انیسابورو دگوچی توسط ارتش چین به جرم توطئه برای سرنگونی دولت وقت دستگیر و زندانی شد(از فوریه تا ژولای) . وی با مداخله کنسولگری ژاپن پس از مدت کوتاهی از زندان آزاد گردید و به ژاپن بازگشت.

در 13 آوریل همین سال استاد سیگو یاماگوچی متولد شد.ایشان بعدها توانست دان 9 آیکیدو آیکی کای را کسب نماید.استاد یاماگوچی در 24 ژانویه 1996 فوت نمود.

سال ۱۹۲۵ در 42 سالـگی نمایشی را برای افسران عالیرتبه نظامی و شخصیتهای برجسته ای از جمله گمبی یاماموتو (نخست وزیر سابق ژاپن) در عمارت ایسامو تاکه شیتا در شهر توکیو انجام داد.
در چهـل و دو سالـگي به همه گفت كه راه آي كي را با جديت دنبال كنند و در پائيز همان سال بـه دعوت دريـادار تاكِ شيتـا رئيس نيروي دريائي به توكيو رفت تا در آياماگُشو به تـدريـس آيكيدو بپردازد

در همین سال اولین رویای وی در طریقت آیکیدو شکل گرفت.

(استاد اوشیبا یک محقق روحانی بودند که با 3 رویا دگرگون شدند.
اولین رویا در همین سال اتفاق افتاد که ایشان در سن 42 سالگی طی یک مبارزه به یاد ماندنی ، بدون کمک گرفتن از همه نیروی خود و به طور غیر مسلح یک سامورائی عالی رتبه را شکست دادند. استاد به باغ درون خویش فرو رفت و غرق در تفکر شد. استاد فرمود: ناگهان زمین لرزید. بخاری طلائی رنگ از اعماق زمین فوران کرد و مرا در بر گرفت. من احساس کردم که به یک تصویر طلائی تبدیل شدم و بدنم به سبکی پر به نظر می رسید. به یکباره من گوهر آفرینش را دریافتم: راه یک جنگجو آشکارساختن عشق الهی میباشد ، یک روح که همه چیزهای عالم را در آغوش میکشد و دربر میگیرد. اشکهای سپاسگزاری و شوق بر گونه هایم جاری شدند. من همه هستی را خانه خود دیدم ، و خورشید ، ماه ، و ستاره گان را دوستان صمیمی خود دیدم. همه دلبستگی ها به مسائل مادی در من محو شدند.)

سال 1926 در این سال استاد کنجی تومیکی شروع به تعلیم دیدن نمود.

در همین سال استاد تاداشی آبه(از شاگردان استاد اوشیبا) متولد شد.ایشان اولین استاد آیکیدو بودند که این هنر را به غرب آموزش دادند.استاد آبه بعدها توانست دان 6 آیکیدو را کسب نماید.وی در 23 نوامبر سال 1984 فوت نمود.

سال ۱۹۲۷ در 44 سالـگی انیسابورو دگوچی او را تشویق به جدایی از فرقه اموتو-کیو کرده و به وی پیشنهاد ادامه زندگی به راه و روش خودش را داد.
استاد اوشیبا به همراه خانواده خود به توکیو نقل مکان کرد و دوجوی موقتی را در اتاق بیلیارد عمارت کونت شیمازو در شیبا ، شیروگانه در ساروماچی توکیو تاسیس کرد و در آنجا به تدریس طریقت آیکی پرداخت.

در همین سال استاد گازوشیودا در سن 12 سالگی آیکیدو را زیر نظر استاد اوشیبا آموزش میبیند.

در 5 دسامبر همین سال استاد شوجی نیشیو متولد شد.ایشان بعدها توانست دان 8 آیکیدو آیکی کای را کسب نماید.در ضمن استاد نیشیو دارای دان 7 یایدو (سبک نیهون زندوکو یایدو) ، دان 4 جودو و دان 4 کاراته(شیندو جینن ریو) بود. ایشان در 15 مارس 2005 فوت نمود.

سال 1928در 45 سالگی به شیبا ، تسوناماچی( محل دوجوی) موقتی نقل مکان کرد.

در 31 مارس همین سال استاد موریهیرو سایتو(یکی از بزرگترین اساتید تاریخ آیکیدو) متولد شد.ایشان بعدها مفتخر به دریافت دان 9 آیکیدو شد.استاد سایتو در سال 2002 فوت نمود.

در این سال استاد توماس ماکی یاما بنیانگذار آیکیدو کیجوت سوکای دارنده دان 8 در هاوائی متولد شد.

سال ۱۹۲۹ در 46 سالـگی به همرا ه خانواده به شیبا ، کوروما چو نقل مکان کرد و دوجوی موقتی را راه اندازی نمود.
در چهل و شـش سالـگي ، معلم ورزش دريا نوردان شد
در 13 دسامبر همین سال استاد هیروشی تادا(از شاگردان استاد اوشیبا) در توکیو متولد شد.ایشان بعدها مفتخر به دریافت دان 9 آیکیدو آیکی کای گردید.

در 14 فوریه همین سال استاد هیروکازو کوبایاشی(از شاگردان اوشیبا) به دنیا آمد. وی در سال1970 (41 سالگی) توانست دان 8 آیکیدو را کسب نماید.استاد کوبایاشی در 28 آگوست سال 1998 فوت کرد.


در 20 آگوست همین سال استاد آکیرا توهی (از شاگردان نامدار کوییچی توهی) متولد شد. وی بعدها توانست دان 8 آیکیدو آیکی کای را کسب نماید. وی در 2 ژولای سال 1999 فوت کرد.

سال ۱۹۳۰ در 47 سالـگی برای دایـر کردن کـلاسی به شیمو اوچیایی در مجیرو نقـل مـکان کرد .در این کلاس استاد جیگورو کانو(بنیانگذار جودو) نمایشی از اوشیبا را مشاهده کرد و تعدادی از شاگردانش را برای فراگیری آیکیدو از کودوکان به آنجا اعزام نمود که یکی از آنها استاد مینورو موچیزوکی(وی بعدها دان 10 آیکیدو را از فدراسیون بین المللی هنرهای رزمی دریافت نمود و دوجویی به نام یوسیکان را بنیان نهاد) بود.

در 20 ژانویه همین سال استاد ساداترو آریکاوا در توکیو متولد شد.ایشان بعدها مفتخر به دریافت دان 9 آیکیدو آیکی کای گردید. استاد آریکاوا در 11 اکتبر 2003 فوت نمود.

سال ۱۹۳۱ در 48 سالـگی در یوشیگومه ، واکاماتسو چو کلاسی دایر کرد و نامش را دوجوی کوبوکان (هومبو دوجوی قدیمی و اداره ی مرکزی جهانی فعلی) قـرارداد و در آنـجا شـاگـردان زیـادی بـدور او جمـع شـدنـد . که این دوجو مرکز فعالیتهای وی تا 11 سال بود که در آن به تعلیم دایتوریو آیکی جوجوتسو پرداخت.

استاد سوکاکو تاکه دا در سمیناری که از 20 مارس تا 7 آپریل همین سال در دوجوی کوبوکان برگزار گردید تدریس نمود.

در همین سال نام استاد اوشیبا در کتاب سوکاکو تاکه دا ثبت شد.

در همین سال استاد رینجیرو شیراتا به کوبوکان وارد شد(وی در سال 972ا موفق به کسب دان 9 آیکیدو آیکی کای گردید و پس از مرگش در سال 1993 دان 10 به وی داده شد).

سال1932 در 49 سالگی انجمن بودوسن یوکای (انجمنی برای ترویج هنرهای رزمی) تاسیس شد و اوشیبا به سمت ریاست آن منصوب گردید.

درهمین سال اوشیبا دوجویی با 150 تشک در تاکه دا واقع در ایالت نامبا تاسیس کرد .در همین سال اوشیبا خانه ای در آنجا خرید و آن را دفتر مرکزی انجمن قرار داد. گفته می شود زمانی گروهی جنگجو که تحت تعقیب افراد شوگوناته قرار داشتند در این محل به وسیله عمل هاراگیری اقدام به خودکشی کرده بودند که به همین علت مردم به این خانه لقب خانه ارواح دادند.

در همین سال استاد گازو شیودا (بنیانگذار آیکیدو یوشینکان) به کوبوکان وارد شد(وی بعدها مفتخر به کسب دان 10 آیکیدو و همچنین لقب ارزشمند سوکه گردید) استاد شیودا در سال 1994 فوت نمود.

سال 1933 در 50 سالگی کتابچه راهنمای فنی به نام بودو رنشو منتشر شد.

در این سال استاد نوبویوشی تامورا متولد شد.ایشان بعدها توانست دان 8 آیکیدو را کسب نماید.

در این سال استاد هیروشی کاتو متولد شد.ایشان بعدها دان 8 آیکیدو آیکی کای را کسب نماید.
در همین سال یکی از شاگردان استاد اوشیبابه نام استاد ماسامیچی نورو بنیانگذار هنر رزمی کینومیچی( هنری بر اساس اصول بودو که برگرفته از آیکیدو میباشد) متولد شد. ایشان بعدها توانست دان 6 آیکیدو را کسب نماید.

سال 1936 در 20 سپتامبر این سال استاد یاسوو کوبایاشی متولد شد.ایشان بعدها توانست دان 8 آیکیدو آیکی کای را کسب نماید.

در این سال استاد سیجورو ماسودا به دنیا آمد.وی بعدها دان 8 آیکیدو آیکی کای را کسب نمود.

در همین سال استاد کوره توشی مارویاما (بنیانگذار آیکیدو یوشینکای) به دنیا آمد.

سال 1937 در 54 سالگی نام اوشیبا همراه با زنزابورو آکازاوا در کتاب مدرسه کاشیما شینتو ریو ثبت گردید.

سال 1938 در 55 سالگی کتابچه راهنمای فنی بودو که حاوی عکسهایی از تکنیکهای استاد اوشیبا بود منتشر شد.

در 17 فوریه همین سال استاد یوشیمیتسو یامادا (مدرس اصلی دوجوی آیکی کای نیو یورک) به دنیا آمد.وی بعدها توانست دان 8 ایکیدو آیکی کای را کسب نماید.

در این سال استاد میتسوناری کانای به دنیا آمد. وی بعدها توانست دان 8 آیکیدو آیکی کای را کسب نماید.استاد کانای در سال 2004 فوت نمود.

در همین سال استاد شیزو ایمایزومی (بنیانگذارآیکیدو شین بودو کای) یه دنیا آمد. وی بعدها توانست دان 7 شین شین تویتسو آیکیدو را کسب نماید.

سال 1939 در 56 سالگی برای تعلیم دادن به منچوری دعوت شد.

در این سال استاد کوییچی توهی(بنیانگذار شین شین تویتسو آیکیدو) به کوبوکان وارد شد.(ایشان بعدها مفتخر به کسب دان 10 آیکیدو از استاد اوشیبا گردید)

استاد سییچی سوگانو در این سال متولد شد. وی بعدها دان 8 آیکیدو آیکی کای را کسب کرد.

سال 1940 در 57 سالگی اوشیبا از ژاپن در همایش هنرهای رزمی برای بزرگداشت 2600 امین سالگرد منچوری حضور یافت.

در همین سال دومین رویای وی در طریقت آیکیدو شکل گرفت.

(دومین رویا در دسامبر 1940 صورت گرفت. استاد فرمود:حدودا ساعت 2 صبح بود که من در حال بجا آوردن آیین پرستش تطهیر (تشریفات مذهبی) بودم که ناگهان همه تکنیکهای هنرهای رزمی که یاد گرفته بودم را فراموش کردم.همه تکنیکهایی که از اساتیدم یاد گرفته بودم به طور کامل از نوع ظاهر شدند.حال آنها حامل تهذیب زندگی ، عرفان ، تقوا و حس خوشایند بودند نه ابزاری برای پرتاب کردن و قفل کردن مردم.)

در همین سال شاه ته پادشاه مغولستان در سفر خود به ژاپن به توکیو رفت تا خود از نزدیک شاهد هنر آیکی اوشیبا باشد . در همین سال در دوره کابینه کونوئه کمیته اشائه بودو تاسیس شد و وزیر دارائی نیز به ریاست آن منصوب شد و اوشیبا نیز به عنوان یکی از اعضای آن برگزیده شد و به مناسبت دهمین سال بنیانگذاری مانچو کوئو سفری به منچوری داشت.

در این سال استاد کنجی تومیکی(بنیانگذار تومیکی آیکیدو) موفق به کسب دان 8 از استاد اوشیبا گردید( وی اولین کسی بود که در آیکیدو دان 8 را دریافت نمود) استاد تومیکی در سال 1979 فوت نمود.

در همین سال استاد کیسابورو اساوا به کوبوکان وارد شد(وی بعدها مفتخر به دریافت دان 9 آیکیدو آیکی کای گردید). استاد اساوا در سال 1991 فوت نمود.

در این سال یکی از قهرمانان حرفه ای کشتی سومو به نام تن ریو مدت 2 ماه و نیم به عنوان دشی در کوبوکای دوجو مشغول تمرین شد.

در این سال ساختمان روباز برای تمرین راحت در ایواماماچی ایباراکی یرتکتور بنا شد و در همین سال آیکیدو توسط دولت ژاپن به رسمیت شناخته شد.

در این سال استاد کنجی شیمیزو (بنیانگذار سبک آیکیدو تن دوریو) به دنیا آمد. وی همچنین دارای دان 4 جودو میباشد.

در همین سال استاد شوجی مارویاما (بنیانگذار کوکی کای آیکیدو) به دنیا آمد. وی بعدها توانست دان 6 آیکیدو را کسب کند.

در 5 فوریه همین سال استاد کازو چیبا (بنیانگذار فدراسیون بین المللی آیکیدو بیرانکای) متولد شد. ایشان بعدها توانست دان 8 آیکیدو آیکی کای را کسب نماید.

سال 1941 در 58 سالگی نمایشی که توسط دریا سالار ایسامو تاکه شیتا ترتیب داده شده بود را در دوجوی ساینکان (در زمین کاخ امپراطوری) برای امپراتور و اعضای خانواده اش اجرا نمود.

در همین سال شروع به تدریس در آکادمی پلیس نمود.

همجنین برای تدریس طی هفته دانشگاه هنرهای رزمی به منچوری دعوت شد.
وی در همین سال به عنوان مشاور هنرهای رزمی در دانشگاههای شیمبودن و کنکوکو در منچوری منصوب گردید.

درهمین سال جنگ جهانی دوم شروع شد که با وخیم شدن اوضاع شاگردان ارشد اوشیبا به جنگ فراخوانده شدند و کوبوکای دوجو که زمانی شلوغ و پرسروصدا بود تبدیل به مکانی آرام و بی سروصدا گردید.

سال ۱۹۴۲ در 59 سالـگی نام آیکیدو رسمی شد و در وزارت آموزش و پرورش ثبت گردید.تا این تاریخ هنر ززمی اوشیبا با نام های آیکی بودو و آیکی نومیچی شناخته میشد. استاد اوشیبا از همین تاریخ(زمانی که نام آیکیدو رسمی شد) به مدت 10 سال (تا سال 1952) مشغول کامل کردن تکنیکها و فلسفه ی روحانی ناب آیکیدو بود.

در ماه آگوست همین سال به عنوان نماینده هنرهای رزمی ژاپن برای حضور در همایش تبادل دانش هنرهای رزمی منچوری- ژاپن در بزرگداشت دهمین سالگرد استقلال منچوری دعوت شد.

در همین سال وی به ایواما ، ایباراکی نقل مکان کرد.

کیس شومارو اوشیبا (فرزند استاد اوشیبا) مدیر تشکیلات کوبوکای شد.

در همین سال سومین رویای وی در طریقت آیکیدو شکل گرفت.
( سومین رویا در سال 1942 صورت گرفت ، یعنی در وخیم ترین اوضاع جنگ جهانی دوم که یکی از تاریکترین دوران تاریخ بشریت بود. استاد رویای روح بزرگ صلح را در سر می پروراند. راهی که میتوانست منجر به حذف همه درگیریها و دعواها شده و بشریت را به سوی صلح پایدار سوق دهد.
استاد فرمود:راه یک جنگجو به عنوان ابزاری برای کشتن و تخریب اشتباه می بوده است. کسانی که به دنبال مبارزه اند در حال انجام خطای بزرگی میباشند. درهم شکستن ، آزار رساندن یا ویران کردن بدترین گناهیست که بشر میتواند مرتکب شود. راه حقیقی یک جنگجو جلوگیری از کشتار و خونریزی میباشد و این همان هنر صلح است که نمایانگر قدرت عشق میباشد. استاد از آن پس در وطن خود منزوی شد و همه دقایق زندگیش را وقف تصفیه و گسترش آیکیدو(هنر صلح) کرد.



گازوشیدا به عنوان یکی از اساتید مسلم آیکیدو معرفی و دان 9 را که بالاترین درجه رسمی شناخته شده بود ار استاد اوشیبا دریافت نمود و چند سال بعد آیکیدو یوشینکان را که یکی از معتبرترین و یکی از 2 قطب بزرگ آیکیدو است بنیانگذاری نمود.

در 18 فوریه همین سال استاد کاتسوآکی آسای به دنیا آمد.ایشان بعدها موفق به کسب دان 8 آیکیدو آیکی کای شد.

استاد موریتو سوگانوما در این سال به دنیا آمد.وی بعدها دان 8 آیکیدو آیکی کار را کسب نمود.

سال ۱۹۴۳ در 60 سالـگی معبد آیـکی را در ایواما بنا کرد.
در شصـت سالـگي در استـان ايـبـاراكي محله ايـوامـا معبد آيـكيـدو را سـاخـت
در 6 سپتامبر این سال استاد سیشیرو اندو به دنیا آمد.وی بعدها دان 8 آیکیدو آیکی کای را کسب نمود.

سال ۱۹۴۵ در 62 سالـگی تشکیلات کوبوکای فعالیتش در هنرهای رزمی را به دلیل ممنوعیت پس از جنگ جهانی دوم متوقف ساخت.

در همین سال دوجوی ایواما کامل شد.

از دولـت بورسیـه گرفت و مکانی بنام زایـدان هُجین کُبوکای را دایر کرد و با حضور شاهزاده کوئونه آی کـی بـوجوتسو را ورزش آی کی نامیـد و در استـان ایبـاراکی محله ایواما کلاسی در بیرون از خانه خـود دایـر کـرد .

سال 1946 در تابستان این سال استاد موریهیرو سایتو به دوجوی ایواما وارد شد.وی بعدها دان مفتخر به دریافت دان 9 آیکیدو گردید.استاد سایتو در سال 2002 فوت نمود.

سال 1947 تشکیل دوباره مرکز کوبوکای در فدراسیون آیکی کای.

در این سال استاد ساداترو آریکاوا به هومبو دوجوی آیکی کای وارد شد.ایشان بعدها مفتخر به کسب دان 9 آیکیدو آیکی کای گردید.استاد آریکاوا در سال 2003 فوت نمود.

در همین سال استاد هیروشی تادا نیز به هومبو دوجوی آیکی کای وارد شد.وی بعدها مفتخر به دریافت دان 9 آیکیدو آیکی کای گردید.

سال 1948 در 65 سالگی به فعالیتهایی همچون کشاورزی ، آموزش فشرده و ذن پرداخت.

در این سال هومبو دوجوی آیکی کای به ایواما انتقال یافت و دفتر آن در توکیو باز شد.

کیس شومارو اوشیبا به عنوان مدیریت تشکیلات آیکی کای منصوب گردید.

آیکی کای توسط دولت به عنوان تنها مرجع رسمی آیکیدو به رسمیت شناخته شد.

سال 1949 در 66 سالگی تمرینات منظم در دوجوی توکیو از سر گرفته شد.

استاد کنجی تومیکی شیوه ای از آموزش آیکیدو را ایجاد کرد که بر مبنای اصول تربیت بدنی استوار است و نوعی مسابقه کنترل شده در آیکیدو را بوجود آورد.

سال 1950در 67 سالگی رشد و توسع آیکیدو آغاز شد ، این هنر ابتدا در هاوائی و ایالات متحده و سپس فرانسه معرفی شد. روح شرقی و عمیق این هنر به زودی ذهن علاقه مندان و روشن فکران را به خود مشغول ساخت و باعث گسترش بلافاصله آن شد.

سال 1951 در این سال استاد مینورو موچیزوکی (بنیانگذار دوجوی یوسیکان) برای تعلیم آیکیدو و جودو به فرانسه عزیمت نمود.

سال ۱۹۵۲ در 69 سالـگی به شهرهای مختلف سفـر کرد و آیکیـدو را گستـرش داد.

در این سال استاد کوییچی توهی موفق به دریافت دان 8 آیکیدو از استاد اوشیبا گردید.

سال 1953 در این سال استاد کوییچی توهی سفر اولیه ای برای اقامت یکساله به هاوائی داشت.

سال 1954 در این سال دوجوی یوشینکان آیکیدو در تسوکودو هاچیمان افتتاح گردید.

سال 1955 در 72 سالگی به منظور تدریس در دوجوی بانسن تاناکا برای چند هفته به ازاکا رفت.

اقدامات موثر باعث گسترش فراوان آیکیدو در سطح ژاپن گردید.

سال 1956 در این سال هومبو دوجوی آیکی کای (دفتر مرکزی) از ایواما به توکیو بازگشت.

در همین سال چند سفیر خارجی به نمایشی که توسط استاد اوشیبا در هومبو دوجو برگزار شد و بوسیله استاد آندره نوک کوت(استاد فرانسوی که دارای دان 8 آیکیدو بود) ترتیب داده شده بود دعوت شدند.

در ماه آپریل این سال استاد کنجی تومیکی باشگاه آیکیدوی دانشگاه واسدا را تاسیس نمود.

سال 1959 اولین شماره از مجله آیکیدو منتشر شد.

سال ۱۹۶۰ در 77 سالگی مفتخر به دریافت مدال شیجو هوشو (مدال افتخار با روبان بنفش) از دولت ژاپن در روز بونکا گردید.

در 77 سالـگی در تلویزیون ژاپن گـواهینـامه شی جو هوشو را در روز بونکا دریافت نمود و از اوائل سالهای دهه 60 انجمن آیکیدو دانشجویان دانشگاه تاسیس یافت.

سال 1961 در 78 سالگی در ماه فوریه به همراه استاد کوییچی توهی و استاد نوبویوشی تامورا به منظور افتتاح آیکی کای هونولولو به هاوایی عزیمت کرد.

در این سال فدراسیون دانشجویی آیکیدو کل ژاپن به ریاست اوشیبا تاسیس شد.

سال 1963 در 80 سالگی اولین همایش آیکیدوی کل ژاپن در ماه اکتبر در هیبیا کوکایدو برگزار گردید. که از این تاریخ به بعد این همایش هرساله برگزار میشود.

سال ۱۹۶۴ در 81 سالگی به عنوان بنیانگذار آیکیدو مفتخر به دریافت مقام خورشید تابان( از نوع چهارمین کلاس) گردید.

سال ۱۹۶۶ در 83 سالـگی از کشـور بـرزیـل از کلیـسـای کاتولیک آپُستُ لیکا اُرتو دُشیا از طرف بالاترین مقام کلیسا بهترین لقب کاتولیک (آپست لیکا اُرتودشیا هـاکشـاکـو) برای او ارسال شد .

سال 1967 در 84 سالگی ساخت اداره مرکزی باشگاه جدید آغاز و در شهر توکیو مدرسه آیکیدو شناسانده شد.و در همین سال کیس شومارو اوشیبا به سمت ریاست آیکی کای منصوب شد. در این سال استاد اعظم موریهی اوشیبا نمایشی را در جشن افتتاحیه دوجوی جدید به اجرا گذاشت که این آخرین برنامه بنیانگذار آیکیدو بود.

سال 1968 ساختمان یک طبقه چوبی تخریب و ساختمان هومبو دوجوی جدید با 5 طبقه جایگزین آن گردید تا جوابگوی شاگردان باشد.

در همین سال یک سیستم به نام مدرسه آیکیدو در هومبو دوجو تاسیس شد و این مدرسه دارای 3 دوره میباشد:1-مقدماتی 2-متوسط 3-پیشرفته که دوره تحصیلات این مدرسه شامل آموزش آکادمیک و تکنیکی آیکیدو بود.

سال ۱۹۶۹ استاد اوشیبا در 86 سالگی آخرین نمایش آیکیدوی خود را در 15 ژانویه در جشن کاگامی بیراکی برگزار نمود.

استاد اوشیبا تا اواخر عمرش(تا ماه فوریه سال 1969) به تعلیم آیکیدو می پرداخت تا اینکه به علت بیماری در بیمارستان دانشگاه کیو بستری شد.

در اوایل بهار این سال استاد اوشیبا درحالیکه در بستر بیماری به سر می برد به فرزندش کیسشومارو گفت: خداوند مرا فرا خوانده است.

او به درخواست خودش به خانه اش در نزدیکی دوجو ی خود بازگردانده شد.

در 15 آوریل شرایط جسمانی اش وخیم تر شد.

درصبح 26 آوریل همین سال استاد بزرگ موریهه ی اوشیبا دست پسرش را در دست خود گرفت و در حالی که لبخندی بر لب داشت به او گفت: از همه چیز مراقبت کن. و سرانجام پس از 86 سال زندگی پر افتخار به علت بیماری سرطان کبد در ساعت ۵ صبح چشم از جهان فرو بست.

خاکسترش در کوزانجی تانابه به خاک سپرده شد.


پس از مرگش مدالی بنام سیگو ای کونسان تو زویی هوشو را دریـافـت و نام بودائی آیکی-این سی بو ان یو دایدوشی به وی داده شد.

به ایشان عنوان شهروند افتخاری تانابه و ایواما داده شد.

نام ایشان به عنوان یکی از نوابغ منحصر به فرد تاریخ رزمی ژاپن ثبت شد.

موی ایشان در ایواما ، دوجوی کومانو ، آیابه و هومبودوجوی آیکی کای نگهداری میشود.

همسرش(هاتسو) نیز در ماه ژوئن همین سال فوت نمود.

بخاطر کار بزرگی که انجام داده بود (ابداع ورزش آیکیدو) از استاندار واکـایـامـا مـدرک تـانـابـه شیـمییُ شیمین را دریافت کرد و از محله ایواما، ایواماچو مییُ چُمین را گرفت و سرانجام استاد اعظم موریهی بـدرود حیـات گفت.
------------------
منابع:
http://razmi-kar.blogfa.com
http://en.wikipedia.org
http://www.118sport.com
http://fa.wikipedia.org
 

hosein ati

Registered User
تاریخ عضویت
29 آگوست 2010
نوشته‌ها
1,907
لایک‌ها
329
یه عکس خوب برای متوجه شدن کامل معنی ایکیدو :
KDdJB0rVQ9d3dg6RM0tQAgRd.jpg
منبع :
کتاب شناخت ایکیدو (اصغر کار ازاد)
 
Last edited:

hosein ati

Registered User
تاریخ عضویت
29 آگوست 2010
نوشته‌ها
1,907
لایک‌ها
329
بعد از پرداختن به زندگی نامه حالا نوبت به خود ایکیدو میرسه.
تعریف آیکیدو :
به صورت فیزیکی آیکیدو هنری است که شامل برخی از گرفتن‌ها در محل اتصال مفصل‌ها است که منشا از دایتوریو آی‌کی جوجوتسو ناشی شده‌است. تمرکز ورزش آی‌کی‌دو در مشت و لگدزدن به حریف نیست، بلکه با استفاده از انرژی حریف برای بدست آوردن کنترل حریف(ها) یا دور کردن آن‌ها از خود است. آی‌کی‌دو یک هنر ایستا نیست، بلکه تاکید فراوانی بر حرکات و جنبش‌های داینامیک دارد.یک آی‌کی‌دو کار، بدون تلاش برای حمله یا تهاجم تنها می‌کوشد تا خود را با شرایط هماهنگ کرده و در برابر حملات احتمالی حریفان، بدون استفاده از مشت و لگد از خود دفاع نماید. یک آی‌کی‌دو کار واقعی بهتر می‌داند که قدرت خود را بدون ضربه زدن به دیگران یا بدون تحقیر آنان، حفظ نماید.
آیکیدو تنها ورزش رزمی جهان است، که مسابقات تن به تن آن به دلیل آسیب دیدگی شدید مفاصل، سالهاست که ممنوع شده است. تنها مسابقات کاتا و حرکات نمایشی با شمشیر و چاقو برگزار می‌شود.
ایکیدو چند سبک اصلی دارد:
  1. آی کی کای (سبک اصلی) که در ایران تحت پوشش فدراسیون ورزش‌های رزمی در مورخ ۸۶/۱۲/۱۱ شماره ۲۷۶/۹۶۱۳ پروانه فعالیت دائم گرفته و با مسئولیت استاد آق ساقلو به امضاء رئیس فدراسیون رسیده است.
  2. آیکیدو یوشینکان که در ایران از سال ۲۰۰۹ میلادی با مسئولیت سنسی علیرضا عطاررضایی آغاز به کار کرد
  3. شین شین تویستو
  4. تومیکی ریو که کیوشی سلیمان مهدیزاده رییس سبک و نماینده رسمی ان در ایران هستند
  5. جیوشین کای-یکی از مشتقات سبک تومیکی ریو که در ایران از سال ۱۹۹۲ میلادی (۱۳۸۱ خورشیدی) با مسئولیت سنسی علی امیری پناه در شیراز آغاز به کار کرد
  6. آیکیدو هارد استایل که در ایران به ریاست استاد محسن رضوانی در سال ۱۳۹۰ در ایران فعالیت خود را شروع نمود.
 

hosein ati

Registered User
تاریخ عضویت
29 آگوست 2010
نوشته‌ها
1,907
لایک‌ها
329
مدارس و گرایش های ایکیدو :
مدارس قدیمی (the old schools) :
مدارسي كه در اين قسمت آمده اند، بر اساس تعليمات قبل از جنگ دوم جهاني بنا شده و تكامل يافته اند.
Aiki Budo
Yoshinkan
Yoseikan
-----------------------------------------
مدارس سنتی (the triditional schools) :
Aikikai
Iwama Ryu
Hombu – Style Aikido
Classical Aikido
Nishio- Style Aikido
-------------------------------
مدارس کی (the Ki schools )

Ki no kenkykai
Shin shin toitso Aikido
Tomiki Ryu
Fugakukai
Jiyushinkai
------------------------
دیگر گرایش ها :
(بعضي از اين مدارس وابسته به آي كي كاي و گروه عظيم ديگري به صورت مستقل عمل مي كنند.)
Seiseki Abe ((1915 بريتانيا

· Shigenobu Okumura (1922)

· Mishio Hikitsuchi (1923)

· Seigo Yamaguchi (1924

· Hiroshi Tada (1929)

· Hirokazu Kobayashi (1929) اوزاكا

· Yasuo Kobayashi (1936) توكيو

· Nobuyoshi Tamura (1933) مركزيت در فرانسه

· Mamoru Suganuma (1942)
--------------------------------------------------------------------------
فردا مطالبی در مورد هر مدرسه درج میکنم.
 

hosein ati

Registered User
تاریخ عضویت
29 آگوست 2010
نوشته‌ها
1,907
لایک‌ها
329
در ادامه مطلب در مورد هر گرایش صحبت میکنیم :

هركدام از اين گرایشها و مدارس، داراي نقاط قوت و ضعف خاص خود است، اما همگي در اصول، پايه و ريشه به صورت جدي و محكمي به هم متصل هستند،
كه همين امر باعث منحصر به فرد بودن آي كي دو شده است. اين گرایشها و مدارس هيچكدام نسبت به ديگري مرتبه پائين تر يا بالاتري ندارند و به همين علت،
شخص بايد بنا به نيازها و احتياجاتش روش مورد نظرش را بيابد.شايد عوامل خارجي مانند موقعيت فرهنگي، علمي و جغرافيايي انتخابهاي يك نفر را محدود كند اما به هر حال فرقي نمي كند چه گرایشی انتخاب مي شود،
هنرجو تصميم دارد تا تحت آموزش برداشت و تفسير مربي اش قرار گيرد، ولي به هر حال اين هنر جو است كه آي كي دو خاص خود را پرورش و توسعه مي دهد.
ممكن است بگوئيم به تعداد هنرجويان موجود آي كي دو، گرایشها و مدارس متفاوت نيز وجود دارند، ولي هر گاه در هر كلاسي، ريشه ها و اصل هاي شناخته شده رعايت شوند، سرانجام كار به يك جا ختم خواهد شد.

مدارس قدیمی (the old schools) :
AIKI BUDO :
آیکی بودو نامي است كه به تعليمات اوليه موريهه داده شده است. فرم كار در اين مدارس بـــسيار به فرمهاي"جوتسو"نزديك است.
اين نوع فرم جزو فرمهاي خشن آي كي دو به حساب مي آيد. بسياري از شاگردان اولیه استاد، دراين دوره شروع به تمرين كرده اند و بسياري از آنهائيكه در آن دوره در خارج از ژاپن فعاليت میکردند متعلق به اين دوره اند.
براي مثال آبه سنسي كه از دهه 50 در انگلستان شروع به تدريس كرده است.

Yoseikan :
یوسیکان اين فرم توسط مي نورو موچي زوكي Minuru Mochizuki 1907 تکامل یافت وی یکی از شاگردان قديمي استاد اوشیبا و كانو سنسي بنيان گذار جودو در" كودوكان"بود.
اين سيستم خشن و بيشتر دفاع شخصی است و شايد بتوان آنرا در دسته بندي ورزشي هم قرار داد. اين سبك شامل مجموعه عناصري از" آي
کی بودو"به علاوه قسمت هائي از كاراته، جودو و ديگر هنرهاي رزمي است

Yoshinkan:

یوشینکان سبكي است كه توسط گازو شيودا "Gozo shioda 1915-1994 " ابدا تدریس وتكامل يافت. شيودا سنسي، تعليمات اوليه و پايه اين هنر را از اواسط دهه 30 از استاد فرا گرفت. پس از
جنگ جهاني دوم ازتدريس مستقل او استقبال فراوان به عمل آمد و بدين ترتيب او بنيان گذار سازماني بنام"يوشينكان" شد. برخلاف بسياري ديگر از سازمانها، "يوشينكان" چه قبل و چه بعد از فوت موريهه،
هميشه روابط دوستانه اي را با هسته مركزي آي كي دو در ژاپن داشته است. با اين توصيف، حتي شايد بتوان آنرا در دسته بندي هاي سنتي و آي كي كاي نيز قرار داد."يوشينكان"نوع سخت تري از آي كي دو است،
كه بيشتر به كاربردي بودن فنون و فيزيكي بودن آنها اهميت مي دهد. اين گرایش به بسياري از شاخه هاي پليس ژاپن آموزش داده مي شود. در تعدادي از انشعابات اين گرایش،
از هاكاما استفاده نمي شود و در تعدادي ديگر از مدارس وابسته به اين گرایش، از درجات بالا(پس از مشكي) از هاكاما استفاده مي كنند. سازمان جهاني مربوط به سبك يوشينكان آي كي دو، به نام "يوشين كاي" معروف است،
كه شعبات فعالي در بسياري از نقاط جهان دارد. در سالهاي اخير انشعابات زيادي در اين گرایش صورت گرفته، كه اغلب دلايل سياسي داشته است.

مدارس سنتی (the triditional schools) :

Aikikai :

آي كي كاي نام مصطلحي است براي سازماني كه توسط بنيانگذار و پسرش كيسشومارو اوشيبا (1998-1921) - پسر بنيان گذارآي كي دو - تاسيس شد و پس از فوت او، توسط پسرش،
موريترو اوشيبا (1951) اداره مي شود. به اين مدرسه، به دليل اينكه خط اصلي در تكامل آي كي دو را دنبال كرده، احترام بسياري مي گذارند و به اصطلاح عام آن را به نام يك سبك مي شناسند.
در حقيقت، اين سازمان بيشتر شبيه به يك چتر است تا يك گرایش خاص با تعريفي مشخص، به طوريكه بسياري از مربيان در داخل اين سازمان، با روشها و مرامهاي متفاوتي تدريس مي كنند.
مركزآي كي كاي در شينجيكو(حومه توكيو) واقع است و به نام"هومبودوجو"يا باشگاه مركزي معروف است. اين فدراسيون،
تمامي فدراسيونهاي جهاني وابسته به "آي كي كاي" را نيز زير پوشش خود قرار داده و رهبري مي كند.آي كي دو ايكه توسط پسر بنيان گذار تعليم داده مي شد،
به طور كلي بزرگ و جريان پذير، همراه با تاكيدات زياد روي سيلابس استاندارد و تاكيدي كم و يا بي اهميتي كامل به تمرين با سلاح، چوب يا شمشير بوده است،
در حاليكه ديگر مدرسين و مربيان داخل سازمان" آي كي كاي" مانند سايتو سنسي تاكيد بيشتري روي تمرين با سلاح داشته اند.

Iwama Ryu :
ايواما ريو
اين سبك توسط موريهيرو سايتو (Morihiro Saito (1928، براساس تعليمات دوجوي ايواما، كه به طور كلي از نظر گرایشی به اندازه كافي با جريان اصلي حاكم بر" آي كي كاي" متفاوت است، تعليم داده مي شد.
اين گرایش گرچه هنوز هم بخشي از آي كي كاي محسوب مي شود ولي استفاده و كاربرد بسيار زياد از آي كي كن و آي كي جو در اين گرایش مشهود است.
سايتوسنسي از شاگردان قديمي و شبانه روزي استاد بود كه در سال 1946 تمرينات آي كي دو را شروع كرد و تازمان مرگ استاد(1969) در كنار وي ماند.
خيلي ها معتقدند كه سايتو سنسي بيشترين زمان را مستقيما با بنيانگذار در زمان طول عمرش سپري كرده است.
سايتو سنسي عنوان مي كرد كه: او سعي دارد، تا اين سیستم را همانگونه كه توسط استاد به او تعليم داده شده است به ديگران آموزش دهد و از اصالت آن پاسداري كند.
به طور تخصصي، به نظر مي رسد" ايواما ريو"بايد مشابه آي كي دوي استاد باشد كه در اوائل دهه 50 فقط در" دوجو ايواما" تدريس مي شده است.
در اين سبك تنوع تكنيكي و فنون، بيشتر از ديگر گرایشها است و در اين گرایش تاكيد بسيار برروي تمرين با سلاح ها وجود دارد.

Hombu – Style Aikido :
اين روش مورد علاقه موريترو و كيسشومارو اوشيبا بوده و توسط حركات سريع و جريان پذيري آزاد شناخته مي شود.

Classical Aikido :
اين روش توسط (Rinjiro Shirata (1993-1912 معرفي شده و استوار برتمام طيف هاي تكنيكي آي كي دو است و تاكيد زيادي بريادگيري عميق و پالايش روحي دارد.

Nishio- Style Aikido :
يك گرایش مركب كه توسط "Nishio Shogi" ابداع گرديده. در اين گرایش تمركز روي رابطه بين آي كي دو، اي آي دو و كاراته دو و به طور كلي شاخه هاي كلي "BUDO" است.

مدارس کی (the Ki schools ) :


Ki no kenkykai:

يكي از مهمترين اتفاقات در دنياي آي كي دو، در سال 1974 رخ داد، زمانيكه" كويچي توهه"كه آن زمان در آي كي كاي جزو مدرسين ارشد بود،
به دليل عدم سازگاري با دوشو(پسر بنيانگذار)، استعفاي خود را از آن سازمان اعلام و سازمان ديگري به نام كي نوكن كيوكاي (Ki no kenkykai) را بنيان نهاد.
او آي كي دو را با تاكيد فراوان روي (Ki) تدريس مي كرد. از آن زمان به بعد مدارس سنتي و مدارس" كي" ، كمترين اثر را برروي يكديگر داشته اند.
تمامي مدارس Ki خود را "كي آي كي دو"مي نامند، در حاليكه در سالهاي اخير، تماس بسيار كمي بين اكثرآنها وجود داشته است،
به طوري كه بسياري از گروهها در خاك اروپا و آمريكا، سالها پيش راه خود را از مركزيت ژاپن جدا كرده اند و تقريبا ديگر تماس و ارتباطي با مركزيت سنتي اين سبك در ژاپن ندارند،
مانند انجمن Ki بريتانيا، كه شعبات بسياري در كشورهاي اروپاي شمالي، مركزي و غربي دارد و بر اساس راه و روش خاص خود عمل مي كند.

shin shin toitso Aikido :
شين شين تويتسو آي كي دو -
اين سبك توسط "كويچي توهه"بنيان گذاري شد. آي كي دو با ذهن و بدن متحد و هماهنگ شده. توهه سنسي، تاكيد بسيار فراواني بر درك واژه Ki و تكامل مستقل اين جنبه از آي كي دو در تمرينات،
براي كاربرد آن در سلامت عمومي و زندگي روزمره داشت.اين گرایش يكي از نرمترين گرایشهای موجود در آي كي دو است و مشخصه هاي آن،
حركات نرم در حين تمرين و حركاتي مثل پريدن يا ردكردن را شامل مي شود. در اين گرایش، اهميت زيادي به جنبه هاي كاربردي فنون داده نمي شود(حداقل در چهار يا پنج سال نخست تمرينات) و تمامي توجه،
معطوف به ارتقاء سطح Ki و تكامل آن است. توهه سنسی تعداد زيادي تمرين ابداع كرده، كه ميزان فهم هر فرد از اصول كي، در بوته آزمايش قرار داده مي شود.
اين تمرينات امروزه تنها به آي كي دو كاران آموزش داده نمي شود، بلكه همه افراد مي توانند به فراگيري آن بپردازند. در نتيجه، اين گرایش و نحوه اجراي فنون، عموما نرم و آرام است.

Tomiki Ryu:

تومي كي ريو -
اين سبك توسط كنجي تومي كي(Kenji Tomiki- 1900-1979)، كه يكي از شاگردان اوليه استاد"جيگوروكانو" بنيان گذار جودوبوده، بنيان گذاري شده است.
"تومي كي" معتقد بود كه تلفيقي از تمرينات آي كي دو در راستاي خطوط تعليمات سنسي كانو، مي تواند در يادگيري سهل تر آي كي دو موثر باشد.
براي مثال او اين روش را متناسب تدريس در دانشگاههاي ژاپن مي دانست. او معتقد بود كه معرفي عناصري به نام"مسابقه و رقابت" از زمانيكه ديگر از اين فنون در ميدان جنگ استفاده نمي شود،
كمك مي كند تا تمرينات سازنده ترو متمركزتر شوند. اين عقيده آخرين دليلي بود بر جدائي از استاد، چرا كه موريهه به طور جدي معتقد بود: كه هيچ جايي براي مسابقه و رقابت درتمرينات آي كي دو وجود ندارد.
فنون آي كي دو ايكه در "تومي كي آي كي دو" تدريس مي شود، بسيار شبيه به آن چيزي است كه Shirata و Shioda ،
دوتن از شاگردان O-sensei قبل از جنگ جهاني دوم، انجام مي دادند، اما مسئله رقابتي كردن آي كي دو مانند مسابقات جودو، منحصر به" تومي كي آي كي دو" بوده است،
كه از طرف جامعه آي كي دو مورد انتقاد بسيار قرار گرفت."تومي كي ريو" به خاطر استفاده از كاتا (فرمهاي از پيش تعيين شده) در آموزش و برگزاري مسابقات، در هر دو حالت دست خالي و مسلح (چاقوي پلاستيكي)شاخص است.

Fugakukai :

فو گا كو كاي -شاخه اي از Tomiki Ryu است كه توسط Karl Geis ابداع شده. در اين شاخه از Tomiki، مسابقه وجود ندارد. اين سازمان در سال 1982 تاسيس شد و در اين امر، Miyake وinoue وي را كمك كردند. اين گروه در گرایش Tomiki تغييراتي ايجاد كردند كه مهمترين آن حذف مسابقه و جايگزيني تمرينات Randori به جاي آن بود.

Jiyushinkai :

جيو شين كاي -
شاخه اي از Fugakukai است، كه توسط Chuck Clark در سال 1986 ابداع گرديده. وي و گروهش از شاگردان Karl Geis بوده اند.

Unaffiliated Aikido Schools :

مدارس غير وابسته آي كي دو -

بسياري مدارس آي كي دو وجود دارند، كه به طور مستقل و آزاد در سرتا سر اروپا، آسيا، ايالات متحده و ديگر نقاط جهان مشغول به فعاليت هستند، كه تقريبا اكثرآنها خطي را دنبال مي كنند كه سرچشمه اش به طور مستقيم و يا از طريق يكي از گرایشهای اصيل، به تعليمات موريهه اوشيبا برمي گردد. بسياري از اين مدارس توسط مربيان مجرب و متعهدي اداره مي شوند كه تمامي سعي و تلاششان را در جهت ارتقاء و شكوفائي فرهنگ و فلسفه غني آي كي دو به كار گرفته اند. گرچه ممكن است كه اين مدارس به هيچ سازمان، گروه يا گرایش معتبري در ژاپن يا ديگر نقاط جهان متصل نباشند، ولي درعوض تمام تلاششان را در انتقال تعليمات موريهه اوشيبا به كار گرفته و مي گيرند. به طور كلي از نظر سازماني، دو طيف اصلي در آي كي دو مشغول به فعاليت هستند.اول، سبكهايي هستند كه يك سازمان مركزي جهاني دارند و در بسياري از نقاط دنيا شعبه يا نمايندگي نيز دارند و گروه دوم شامل مدارسي هستند، كه به هيچ سازمان تك گرایشی، اعم از ملي يا جهاني وابستگي ندارند و به صورت مستقل عمل مي كنند. گرچه ممكن است اين مدارس با حفظ هويت و استقلالشان در انجمن ها و فدراسيون هاي چند گرایشی اعم از ملي يا جهاني هم عضويت داشته باشند، همانطور كه سازمانهاي تك گرایشی نيز ممكن است در اين نوع انجمن ها يا فدراسيون ها عضويت داشته باشند، يا حتي ممكن است تعدادي از اين مدارس به صورت گروهي تشكيل يك انجمن بدهند.اصولا يك گرایش نمي تواند غير وابسته باشد، چرا كه اگر گروهي عنوان گرایش را يدك مي كشد، پس الزاما به يك سازمان يا بدنه جهاني تك سبكي نيز متصل هستند. ولي وضعيت براي مدارس غير وابسته متفاوت است، يك مدرسه با هر پيش زمينه ايي كه ممكن است داشته باشد- حتي پيش زمينه يك يا چند نوع گرایش شناخته شده وخاص- مي تواند به صورت مستقل عمل كند و تابع هيچ نوع سازمان جهاني تك گرایشی هم نباشد، ولي همانطور كه توضيح داده شد به احتمال زياد ممكن است عضو يك انجمن يا فدراسيون ملي باشد، مانند آنچه كه در انگلستان، فرانسه، ايالات متحده و حتي در ايران شاهد آن هستيم.تجربه نيز ثابت كرده است كه، مربيان مشغول به تدريس در اين مدارس، هميشه نقش انكار ناپذيري در بسط و توسعه مشتركات و اصول پايه آي كي دو داشته اند و آموزش عمومي را به دور از هرگونه تعصب سبكي و به معناي حقيقي اش درك كرده و انجام داده اند. در حقيقت آنچه را كه اين نوع مدارس در سطح جهان انجام مي دهند، همان آي كي دو است و اگر ريشه آنها را دنبال كنيم به موريهه اوشيبا يا يكي از شاگردان ارشدش برمي خوريم. اين مدارس اعتقادي به نامگذاري آي كي دو خود ندارند و معتقد هستند كه تنها آي كي دو كار مي كنند. حتي اين مدارس ممكن است بر روي مدرسه يا گروهي از مدارس خود نامي بگذارند تا به قول عاميانه، هويتي نيز داشته باشند، ولي هيچگاه حاضر نيستند آي كي دو خود را بوسيله نامي خاص هويت بدهند و معتقدند، آي كي دو هماني است كه موريهه اوشيبا ابداع كرده و بسط داده، حتي او نيز براي آي كي دو خويش نامي انتخاب نكرد بلكه براي مدرسه يا سازمانش نامي برگزيد، كه همان آي كي كاي است.(كاي به معني موسسه است و آي كي كاي به معني موسسه آي كي مي باشد.)

---------------
منبع :
http://learnaikido.blogfa.com
 

saeid.kh

مدیر پاتوق
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
17 آپریل 2013
نوشته‌ها
2,784
لایک‌ها
5,965
محل سکونت
تهران
سلام دوستان. من مدتی هست که "کی ای کی دو" آموزش میبینم اما در توضیحات شما راجع به این مورد چیزی ندیدم. سبک جدیدی هست؟
 

hosein ati

Registered User
تاریخ عضویت
29 آگوست 2010
نوشته‌ها
1,907
لایک‌ها
329
سلام دوستان.به علت مسافرت و درس های دانشگاه کمی تاخیر افتاد برای نوشتن مطلب جدید.پست بعدی رو با فنونی که در هر کیو کار میشه ادامه میدم.
اقای saeid.kh :
سلام هم رزم عزیز.خوشحالم که به تاپیک اومدید.امیدوارم از تجربه شما استفاده بکنیم.
در مورد سوالتون جوابش توی متن هست :
درماه ژانویه همین سال استاد کوییچی توهی (یکی از بزرگترین اساتید تاریخ آیکیدو) بنیانگذار شین شین تویتسو آیکیدو(کی آیکیدو) و انجمن کی در شهر توکیو به دنیا آمد. وی بعدها مفتخر به دریافت دان 10 آیکیدو از استاد اوشیبا گردید.
 

saeid.kh

مدیر پاتوق
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
17 آپریل 2013
نوشته‌ها
2,784
لایک‌ها
5,965
محل سکونت
تهران
ممنونم از پاسخ شما :) متن رو خونده بودم، حتماً خوب دقت نکردم :)
 

hosein ati

Registered User
تاریخ عضویت
29 آگوست 2010
نوشته‌ها
1,907
لایک‌ها
329
ممنونم از پاسخ شما :) متن رو خونده بودم، حتماً خوب دقت نکردم :)

خواهش میکنم.فقط خواستم بگم بعد از اینکه اسم اصلی کی ایکیدو رو دونستید که شین شین تویتسو آیکیدو هست اخر مطلب رو دوباره خوندید؟
شين شين تويتسو آي كي دو -
اين سبك توسط "كويچي توهه"بنيان گذاري شد. آي كي دو با ذهن و بدن متحد و هماهنگ شده. توهه سنسي، تاكيد بسيار فراواني بر درك واژه Ki و تكامل مستقل اين جنبه از آي كي دو در تمرينات،
براي كاربرد آن در سلامت عمومي و زندگي روزمره داشت.اين گرایش يكي از نرمترين گرایشهای موجود در آي كي دو است و مشخصه هاي آن،
حركات نرم در حين تمرين و حركاتي مثل پريدن يا ردكردن را شامل مي شود. در اين گرایش، اهميت زيادي به جنبه هاي كاربردي فنون داده نمي شود(حداقل در چهار يا پنج سال نخست تمرينات) و تمامي توجه،
معطوف به ارتقاء سطح Ki و تكامل آن است. توهه سنسی تعداد زيادي تمرين ابداع كرده، كه ميزان فهم هر فرد از اصول كي، در بوته آزمايش قرار داده مي شود.
اين تمرينات امروزه تنها به آي كي دو كاران آموزش داده نمي شود، بلكه همه افراد مي توانند به فراگيري آن بپردازند. در نتيجه، اين گرایش و نحوه اجراي فنون، عموما نرم و آرام است.
 

saeid.kh

مدیر پاتوق
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
17 آپریل 2013
نوشته‌ها
2,784
لایک‌ها
5,965
محل سکونت
تهران
بله :‏)‏ اتفاقا استاد من هم اگر اشتباه نکنم زیر نظر استاد توهه بودن.استاد توهه هم اگر درست گفته باشم ۳ سال پیش به رحمت خدا رفته.
 

hosein ati

Registered User
تاریخ عضویت
29 آگوست 2010
نوشته‌ها
1,907
لایک‌ها
329
بله :‏)‏ اتفاقا استاد من هم اگر اشتباه نکنم زیر نظر استاد توهه بودن.استاد توهه هم اگر درست گفته باشم ۳ سال پیش به رحمت خدا رفته.

بله درسته.
وی درتاریخ 20 می2011 مصادف با 30 اردیبهشت 1390 دار فانی را در91 سالگی وداع گفت.
 

hosein ati

Registered User
تاریخ عضویت
29 آگوست 2010
نوشته‌ها
1,907
لایک‌ها
329
دوستان قول داده بودم فنونی که در هر کیو به کار گرفته میشه رو بنویسم.
البته این فنون که من مینویسم مربوط به باشگاهی هست که خودم توش تمرین میکنم بعید نیست شهر های دیگه ترتیب فنونشون جور دیگه ای باشه.

کیو 6 :
آیکی تایسو
آشی ساباکی: سوگی- ایومی تن کای - تن کان - ایریمی تن کان - کای تن
ته ساباکی . ته کاتانا :کوت ماواشی - ایریمی - کای تن -تن کان
آتمی : جودان زوکی -چودان زوکی - شومن اوچی-یوکومن اوچی - گیاکو یوکومن اوچی
اوکمی : زمپو (ماا) - زمپو کای تن - زمپو کای تن (موت) - اوشیرو - اوشیرو کای تن - اوشیرو توبی - یو کو - یوکو توبی.
سو واری وازا : شیک کو : سوگی- آیومی - اوشیرو - کای تن.
هیزاداچی:سوگی - تن کای
---------------------------------
kyu : 6

AIKI TAISO
ASHI SABAKI : TSUGI - AYUMI - TENKAI - TENKAN - IRIMI TENKAN - KAITEN
TE SABAKI . TE KATANA : KOTEMAWASHI - IRIMI - KAITEN - TENKAN
ATEMI : JUDAN ZUKI - CHUDAN ZUKI - SHOMEN UCHI - YOKOMEN UCHI - GYAKU YOKOMEN UCHI
UKEMI : ZEMPO (MAE) - ZEMPO KAITEN - ZEMPO KAITEN (MUTE) - USHIRO - USHIRO KAITEN - USHIRO TOBI - YOKO - YOKO TOBI
SUWARI WAZA : SHIK KO : TSUGI - AYUMI - USHIRO - KAITEN
HIZADACHI : TSUGI - TENKAI
--------------------------------------
کیو 5 :
تاچی وازا : آی هانمی کاتات دوری : ایک کیو (اود اسا ا ) - شی هو ناگ - ایریمی ناگ -
تاچی وازا : گیاکو هانمی کاتات دوری : شی هو ناگ - تن چی ناگ
شومن اوچی : ایک کیو (اود اسا ا ) - ایریمی ناگ
سو واری وازا : ریوت دوری : کو کیو هو - کوت گا ا شی .
---------------------------------
KYU : 5
TACHIWAZA : AI HANMI KATATE DORI : IKKYO (UDEOSAE) - SHIHO NAGE - IRIMI NAGE
TACHI WAZA : GYAKU HANMI KATATE DORI : SHIHO NAGE - TEN CHI NAGE
SHOMAN UCHI : IKKYO (UDEOSAE) - IRIMI NAGE
SUWARI WAZA : RYO TE DORI : KOKYU HO - KOTE GAESHI
-------------------------------
پست بعدی کیو 4 و 3 ...
 

miladninja

همکاربازنشسته ورزش های رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
31 آگوست 2006
نوشته‌ها
2,098
لایک‌ها
3,022
محل سکونت
サンシャインの土地

hosein ati

Registered User
تاریخ عضویت
29 آگوست 2010
نوشته‌ها
1,907
لایک‌ها
329
دوستان به خاطر تاخیر به وجود امده معذرت میخوام.این هم فنون کیو 4:
کیو 4 :
تاچی وازا :
آی هانمی کاتات دوری : نی کیو (کوت ماواشی) - سان کیو (کوت هینری) - اود کیم ناگ
گیاکو هانمی کاتات دوری : ایک کیو (اود اسا ا ) - نی کیو (کوت ماواشی) - اوچی کایتن ناگ - اود کیم ناگ - کوکیو ناگ
ریوت دوری : تن چی ناگ
کاتا دوری :ایک کیو (اود اسا ا )
اوشیرو ریوت دوری : سان کیو (کوت هینری)
شومن اوچی : کوت گا اشی
یوکومن اوچی : شی هو ناگ - اود کیم ناگ
سوواری وازا :
آی ت دوری : ایک کیو (اود اسا ا ) - ایریمی ناگ
------------------------------------
KYU : 4
TACHIWAZA:
AIHANMI KATATE DORI : NIKYO ( KOTEMAWASHI) - SANKYO (KOTEHINERI) - UDEKIME NAGE
GYAKU HANMI KATATE DORI : IKKYO (UDEOSAE ) - NIKYO (KOTEMAWASHI) - UCHI KAITEN NAGE - UDEKIME NAGE - KOKYO NAGE
RYO TE DORI : TEN CHI NAGE
(KATA DORI : IKKYO (UDEOSAE
(USHIRORYOTE DORI : SANKYO ( KOTEHINERI
SHOMEN UCHI : KOTE GAESHI
YOKOMEN UCHI : SHIHO NAGE - UDEKIME NAGE
SUWARI WAZA :
AITE DORI : IKKYO ( UDE OSAE ) - IRIMI NAGE
 
بالا