برگزیده های پرشین تولز

تفاوت بین ریجن های پلی استیشن 4 چیست؟

nima_it

Registered User
تاریخ عضویت
9 می 2017
نوشته‌ها
146
لایک‌ها
27
سن
36
با مراجعه به بازار برای خرید یک کالا، شرایط هیچ وقت به آن آسانی که فکرش را می کردید، رقم نمی خورد. معمولاً با کالاهای مشابهی مواجه خواهید شد که قیمت متفاوتی دارند و فروشنده هر کدام آماده است تا ساعت ها در مورد خوب بودن آن با شما سخن بگوید.
به گزاش دیجیاتو

به همین دلیل، تصمیم گرفتیم گشتی در پرجنب و جوش ترین بازار گیم ایران بزنیم، مکانی که احتمالاً آن را با نام قدیمی «توپخونه» و یا «پشت شهرداری» می شناسید.

قبل از آن که وارد بحث شویم، بهتر است اول یک بار برای همیشه تکلیف تلفظ این کلمه را مشخص کنیم. رجیون، ریجون و ریژن برخی از متداول ترین تلفظ هایی است که با گشت و گذار در بازار به گوشتان خواهد خورد اما تلفظ درست کلمه، ریجِن (riːdʒən) است.
ریجن یا ناحیه بندی دستگاه ها و کالاهای دیجیتال موضوع جدیدی در دنیای تکنولوژی نیست. تولید کنندگان از طریق عرضه کردن محصولاتشان در مناطق مختلف با ریجن های متفاوت، تلاش دارند تا از کپی شدن آن ها جلوگیری کرده و یا آمار کاربران و فروش دقیق خود در هر منطقه را در اختیار داشته باشند.
برای درک بهتر موضوع، فیلم های سینمایی را در نظر بگیرید. پس از پخش هر فیلم سینمایی رو پرده نقره ای و فروش آن روی گیشه، تولید کننده نسخه DVD یا بلوری آن را به بازار عرضه می کند. این دیسک ها دارای ریجن های مختلف هستند، به عبارت دیگر دیسکی که برای بازار آسیا در نظر گرفته شده، در دستگاه های پخش اروپا کار نخواهد کرد.
با این کار، از کپی شدن محصولات یک منطقه در منطقه ای دیگر جلوگیری شده و شرکت تولید کننده نیز آمار دقیقی از فروش محصولاتش در دنیا دارد.
کنسول ها و بازی های ویدیویی نیز شرایط مشابهی دارند. در واقع، هر دو کنسول پلی استیشن 4 و اکس باکس وان و حتی اجدادشان، با ریجن های مختلف به فروش می رسند.
کنسول پلی استیشن 4 در چهار ریجن عرضه می شود، ریجن 1 مربوط به آمریکا، ریجن 2 اروپا، ریجن 3 آسیا و در نهایت ریجن 4 نیز مربوط به قاره استرالیا است.
بزرگترین سوالی که در ذهن هر خریدار کنسول پلی استیشن 4 ایجاد می شود: کنسول کدام ریجن بهتر است؟ سوالی که جواب ساده ای دارد اما تفاوت قیمت میان ریجن های مختلف دستگاه، به این آشفتگی دامن بیشتری می زند.
بگذارید خیالتان را راحت کنیم، در کیفیت ساخت، میان ریجن های مختلف هیچ تفاوتی وجود ندارد. تمامی این کنسول ها به یک شکل ساخته شده، سخت افزار یکسانی دارند و از تمامی منابع برق، تغذیه می کنند.

بر خلاف کنسول های قدیمی نینتندو، پلی استیشن 4 قفل منطقه ای ندارد. به بیان بهتر، بازی ها با هر ریجنی روی کنسول شما اجرا خواهند شد. میان بازی های دو ریجن نیز تفاوتی وجود ندارد و تنها گاهی اوقات پیش می آید تا بخشی از میان پرده های یک بازی در یک ریجن خاص حذف شوند.

اما خارج از ساخت خود کنسول و اجرای بازی ها، تفاوت هایی میان ریجن ها وجود دارد. مهم ترین تفاوت، این است که بر خلاف بازی ها، دیسک بلوری فیلم های سینمایی یک ریجن مشخص، روی کنسول های دیگر پخش نمی شود. موضوعی که اهمیت چندانی برای ما ایرانی ها ندارد.
تفاوت مهم دیگر، مربوط به محتویات اضافی بازی ها همچون بسته های الحاقی (DLC) و کدهای بخش آنلاین می شود. برای استفاده از این کدها در بخش آنلاین و یا خریداری DLC ها، ریجن بازی باید حتماً با اکانت یکی باشد.

در آخر، کم اهمیت ترین تفاوت میان کنسول ها، جا به جا شدن برخی از تنظیمات کنسول با یکدیگر است. برای مثال در کنسول های ریجن ژاپن و آسیا، از دکمه O برای تایید و از X برای لغو استفاده می شود که دقیقاً برعکس کنسول های دیگر است.
ریجن های آسیا، اروپا و آمریکا پیام ایمنی را با زبان مشخص شده در کنسول نمایش می دهند در صورتی که کنسول های ریجن ژاپن، این پیغام به زبان هیراگانا/کاتاکانا (خط هجانماهای مختلف ژاپنی) است.
در بازار کشور ما کنسول های ریجن 1، 2 و 3 به فروش می رسد. اما علت تفاوت قیمت میان این ریجن ها چیست؟ پاسخ این سوال را می توان به دو موضوع ربط داد.
نخست، بخشی از این تفاوت قیمت به ارزش پول کشورهای مختلف بر می گردد. تفاوت در ارزش پول سبب می شود قیمت تمام شده کنسول به ریال در یک ریجن از دیگری کم تر باشد. علت دوم نیز می تواند ناشی از هزینه های وارد کردن کنسول به داخل کشور باشد. طبیعی است کنسولی که مسافت کمتری طی کرده، هزینه کمتری داشته باشد.

شماره ساخت و مدل

به غیر از ریجن ها، مشخصه مهم دیگر پلی استیشن 4 شماره مدل (Model Number) آن است
روی جعبه و خود هر کنسول، شماره و حروفی به شکل CHU-XXXX دیده می شود. در واقع پس از حروف CHU و خط فاصله، 4 عدد پشت سر هم حک شده اند. اما معنای این اعداد چیست؟
ابتدا از دو عدد اول شروع می کنیم، اعدادی که در واقع مدل کنسول را مشخص می کنند. سه عدد 10، 11 و 12 مربوط به کنسول پلی استیشن 4 اصلی (یا فت به زبان عامیانه)، عدد 20 پلی استیشن 4 اسلیم و 70 مربوط به پلی استیشن 4 پرو می شود.
کد 10 اولین سری از کنسول پلی استیشن 4 بود که در سال 2013 توسط سونی عرضه شد. این مدل اولیه از مشکلاتی چون صدای بلند فن، داغ شدن و برخی از آن ها از خرابی پورت HDMI رنج می بردند، در نتیجه کد 11 (CHU-11XX) بعد از تنها 10 ماه جایگزین آن شد.
مادربورد این مدل از SAA-001 به SAB-001 تغییر یافت. با وجود آن که ساختار هر دو مادربورد تقریباً یکسان است، مادربورد کد 11 مدار دو فازی بین منبع تغذیه و پردازشگر و مدار چهار فازی با پردازشگر گرافیکی داشت. در حالی که، به گزارش وبسایت دوال شاکرز (DualSHOCKERS)، مادربورد قبلی دارای مدار یک فازی با پردازشگر و سه فازی با پردازشگر گرافیکی بود.


منبع تغذیه نیز همچنین 24 گرم سبک تر شد و مصرف کلی آن کاهش یافته بود. بزرگترین تغییر نیز مربوط به فن یا گرماگیر کنسول می شد که وزن آن از 298 گرم به 324 گرم افزایش یافته بود.
آخرین مدلی که از پلی استیشن 4 در سال 2015 عرضه شد، کد 12 بود. در این مدل، پوشش روی کنسول مات شده و در نتیجه کمتر جای انگشتان دست را به خود جذب می کرد.
لوگوی پلی استیشن و سونی این بار به جای چاپ، روی کنسول حک شده بودند. دکمه های پاور و ایجکت روی کنسول نیز در این مدل دارای برجستگی حدوداً یک میلی متری بوده و جایگزین دکمه های لمسی قدیمی شده بودند. از دیگر تغییرات ظاهری این مدل نیز می توان به جا به جا شدن جایگاه پورت های پشت کنسول اشاره کرد.
تغییرات این مدل تنها به ظاهر کنسول محدود نمی شد. منبع تغذیه نسبت به مدل پیشین، 80 گرم سبک تر شده و از طول و عرض مادربورد به ترتیب 20 و 40 میلی متر کاسته شده بود.
حفاظ فلزی فن از آلومینیوم به فولاد و هندسه سیستم خنک کننده نیز تغییر پیدا کرد با وجود آن که تعداد تیغه ها مانند مدل قبلی ماند.
دو کنسول پلی استیشن 4 اسلیم و پلی استیشن 4 پرو نیز همان طور که پیش تر ذکر شد، در حال حاضر تنها با همان دو کد 20 و 70 شناخته می شوند.

در آخر، دو عدد انتهایی باقی می ماند که آن ها نشان دهنده همان ریجن و منطقه کنسول هستند، با این تفاوت که دسته بندی آن جزئی تر است. برای مثال دو کد 05 و 09 هر دو برای ریجن 3 هستند، اما اولی مربوط به کره جنوبی و دومی برای چین است.
در انتهای 4 عدد، دو حرف A یا B نیز دیده می شود که نشان دهنده ظرفیت دستگاه و به ترتیب برابر 500 گیگابایت و 1 ترابایت است.
در نتیجه، اگر برای مثال شماره مدل کنسولی CHU-1206B باشد، بدین معنا است که این کنسول آخرین مدل ساخته شده از پلی استیشن 4 اصلی و مربوط به کشورهای هنگ کنگ، سنگاپور و مالزی بوده و ظرفیت آن نیز 1 ترابایت است.
اگر قصد خرید مدل اولیه یا همان فت را دارید، تنها باید توجه کنید که بهتر است دو عدد اول 10 و 11 نباشند، هر چند بسیار بعید است که از این دو مدل کنسولی به جا مانده باشد.
شایان ذکر است که میان دو مدل اصلی و اسلیم هیچ تفاوت سخت افزاری مهمی وجود ندارد و تغییرات اسلیم بیشتر به ظاهر و کوچکتر شدن آن محدود می شود. اما مدل پرو، از سخت افزار قوی تر بهره برده و قادر است بازی ها را با وضوح تصویر 4K اجرا کند.

منبع خبر: دیجیاتو

لیست قیمت به روز انواع کنسول بازی رو اینجا ببینید

http://www.digionline.ir/Allprovince/viewcat/قیمت-خرید-فروش-مشخصات-کنسول-بازی/cat=4050150.jpg
 

MOSTASHAR_SGH

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 می 2017
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
سن
33
سلام
اقا من کنسولم ریجن دو هست(ps4 slim) و روی جعبش نوشته 210_240 ولت. من چون زیاد مسافرت میرم اگه به خوام ببرمش بر فرض مثال آمریکا که ولتاژ اونجا 110 هست چیکار باید بکنم؟
ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.
 
بالا